Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deorder
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-05 19:09
RudolfR schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:03:
Op reddit kwam ik een post tegen waarin iemand via Node Red met de lampen praat, zonder ze in te schakelen, maar ze wel te configureren voor de volgende keer dat ze aangaan.

https://www.reddit.com/r/...otlights_initial/dq0lkw7/

Kan zoiets ook met home-assistant?
Als je bereid bent zelf je automations te programmeren met NodeJS kan je dit doen met:

https://github.com/AlCalzone/node-tradfri-client

Ik gebruik dit in combinatie met mqtt.

Chaos -> Nature -> Order -> Human -> Law -> Deorder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Sinds de laatste update plots weer verbindingsproblemen met de Android app. Het ging juist zo goed :(

Hij doet het nu wel vrijwel altijd alsnog, maar het duurt veel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:17
deorder schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:28:
[...]

Als je bereid bent zelf je automations te programmeren met NodeJS kan je dit doen met:

https://github.com/AlCalzone/node-tradfri-client

Ik gebruik dit in combinatie met mqtt.
Thnx!

Home-assistant automations programmeren in NodeJS?
Klinkt nodeloos (pun intended) ingewikkeld, maar zoiets zocht ik wel.

Kwestie van node <script> aanroepen vanuit een home-assistant shell cmd?
En in dat node-script verbinding maken met de gateway, de gewenste eigenschappen zetten en weer disconnecten?

Toevallig wat leuke voorbeelden 'ter inspiratie'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deorder
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-05 19:09
RudolfR schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:29:
[...]

Thnx!

Home-assistant automations programmeren in NodeJS?
Klinkt nodeloos (pun intended) ingewikkeld, maar zoiets zocht ik wel.

Kwestie van node <script> aanroepen vanuit een home-assistant shell cmd?
En in dat node-script verbinding maken met de gateway, de gewenste eigenschappen zetten en weer disconnecten?

Toevallig wat leuke voorbeelden 'ter inspiratie'?
Nee ik bedoelde alleen NodeJS gebruiken, maar je kan uiteraard gewoon de state van de devices in Home Assistant monitoren en daarop acties uitvoeren met:

https://github.com/home-a...me-assistant-js-websocket

Ik heb mijn code op GitHub gezet:

https://github.com/deorder/home-automation

Ook heb ik als voorbeeld code toegevoegd die de temperatuur van de lampen op 50% zet zodra ze uit staan:

https://github.com/deorde...37df165a0cc77cbeefa88b7db

[ Voor 10% gewijzigd door deorder op 21-11-2017 04:16 ]

Chaos -> Nature -> Order -> Human -> Law -> Deorder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdijk23
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:16
ChiMan schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:37:
[...]

Klopt!
Heb zelf 3 GU10's met een AB en zet ze aan en uit via een vaste schakelaar.

Houdt er wel rekening mee dat het effe kan duren (10-30 sec.) wanneer je het aan zet en van kleur of felheid wilt veranderen.
Ik ben benieuwd, hoe heb je dit gedaan? De GU10's schakelen met een vaste schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:00
Gewoon zoals je iedere lamp schakelt met een vaste schakelaar, lijkt me?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Ik vermoed dat gvdijk23 een vaste schakelaar wil gebruiken om de lampen uit te zetten, maar zonder de stroom er echt af te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdijk23
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:16
Inderdaad. Dus zowel middels een vaste schakelaar bedienen als met een afstandbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
Ben nu op weg naar ikea, lampen kopen wil ze aansluiten op hue systeem, kon zonder ikea hun begreep ik maar welke datum van ikea moest ik hebben.

Kan het niet zo snel terugvinden 7 lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
Week 27 van 2017, dus 1727 of 2717.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Slonzo schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:43:
Ik vermoed dat gvdijk23 een vaste schakelaar wil gebruiken om de lampen uit te zetten, maar zonder de stroom er echt af te halen ;)
gvdijk23 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:54:
Inderdaad. Dus zowel middels een vaste schakelaar bedienen als met een afstandbediening.
Juist, maar uit de beperkingen die @ChiMan opnoemt valt duidelijk af te leiden dat hij dus 'gewoon' de lampen spanningsloos maakt met de vaste schakelaar. Dus zoals bij iedere andere gewone lamp.

Dus daar valt verder niet veel aan te hoe'en ;)

De enige wijze waarop ik het voor me zou zien dat je een 'gewone' vaste schakelaar gebruikt om Tradfri (of elke andere smart lamp) te bedienen zonder deze spanningsloos te maken, is het combineren van meerdere home automation oplossingen.

KlikAanKlikUit heeft als het goed is zenders die je kan koppelen aan je eigen 'vaste' traditionele schakelmateriaal en, bij het flippen van de schakelaar, een commando kunnen zenden. Dat werkt op 433 Mhz. Met een KAKU ICS2000 kan je de 433 mhz wereld koppelen aan de ZLL wereld, waar Tradfri ook mee werkt (of met Domoticz + een RFXcom kastje). Dus in theorie kan je met wat investeren en knutselen van die KAKU zenders kopen en die aan je schakelaren knopen (uiteraard verbind je dan de lampbedrading door dmv. een lasklem, dus die haal je los van de schakelaar).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:17
ff boodschappenlijstje gemaakt op IKEA.nl.

Optie 1: Alles van IKEA. Zou bij IKEA 270 euro kwijt zijn om alles slim te verlichten. Woonkamer duotone en de rest wit.
optie 2: De spotjes van Philips kopen... maar dat kost 190 euro, voor enkel de keuken. Dan heb ik de slaapkamers nog dom/niet dimbaar.
Optie 3: IKEA in de keuken, en via Hue aansluiten. das 50 euro. Een stuk goedkoper dan de 190.

Thuis maar eens overleggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 09:26
Doubt schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:37:
[...]

Exact dit. Alleen niet bij mijn GU10's maar bij de E14 versie's. Het lijkt erop als ik zo alle berichten langs loop dat alleen de witte goedkopere versie's er last van hebben. Ik heb nog niemand gelezen / gehoord met een in kleur / wittint verstelbare lamp die er last van heeft. Voor de duidelijkheidheid: Kan iedereen die er last van heeft onderstaande vragen beantwoorden?
Heb jij dit nog opgelost? Nieuwe Software? Ik heb ook 2 lampjes die er last van hebben. Een blijft heel zacht branden en een knippert.

Welke versie lamp heb je (Fitting / Prijs): GU10 / 6.99
Welke software versie heeft je lamp: 1.2.214
Doen alle lampen het: Nee, 2 vd 3
Zijn er schakelaars verbonden aan de lamp: Ja (aan)
Zijn er bewegingssensoren gekoppeld aan de lamp: Nee
Is de lamp gekoppeld aan de Hue of Ikea bridge: Hue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:45:
[...]

[...]

KlikAanKlikUit heeft als het goed is zenders die je kan koppelen aan je eigen 'vaste' traditionele schakelmateriaal en, bij het flippen van de schakelaar, een commando kunnen zenden. Dat werkt op 433 Mhz. Met een KAKU ICS2000 kan je de 433 mhz wereld koppelen aan de ZLL wereld, waar Tradfri ook mee werkt (of met Domoticz + een RFXcom kastje). Dus in theorie kan je met wat investeren en knutselen van die KAKU zenders kopen en die aan je schakelaren knopen (uiteraard verbind je dan de lampbedrading door dmv. een lasklem, dus die haal je los van de schakelaar).
KAKU heeft idd vervangingen voor bestaande schakelaars, het heeft echter ook een mini inbouw dimmer die een hotelschakeling van je bestaande schakelaar maakt, waarbij zowel schakelaar als KAKU kunnen schakelen. Helaas alleen op 433Mhz, en dus geen feedback wanneer de knop wordt ingedrukt naar je home automation, en daarmee kans dat je 2 x aan doet en dus de lamp gaat flikkeren omdat dat de dim-stand is. Maar in mijn ogen nog steeds 1 van de betere manieren om home automation echt te integreren ipv je huidige knoppen gewoon buiten spel te zetten.

Als er Zigbee varianten hierop komen voor een fatsoenlijke prijs dan knikker ik een deel van de TRAFDRI spullen er gelijk weer uit, met name omdat je dan ook echt gegarandeerd gelijktijdig schakelende lampen hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Sander op 21-11-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:53
gvdijk23 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:54:
Ondanks mijn slechte ervaring (van een paar pagina's terug) ben ik van plan tradfri een tweede kans te gaan geven (maar ga ik dan klein beginnen met eerst alleen het starterset ofzo).

Ik merkte dat je de dimmer aan ieder metalen oppervlak kan hangen, en de afstandsbediening, inclusief houder, ook (want er zit een klein magneetje in de houder).

Mijn plan is dus: Bestaaande schakelaar weghalen, stroomdraad verbinden met lasdop (zodat de stroom er altijd op blijft). Dan een blind afdekplaatje kopen voor op het bestaande raampje, en daar een stukje metaal danwel magneetje achter plakken. Vervolgens kun je de afstandsbediening of dimmer zonder ikea-houdertje daar direct ophangen. Je hebt dan niet meer een bestaande lichtknop, maar wel een aan/uitschakelaar op de plek die je gewend bent.

[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 21-11-2017 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:53
Sander schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:00:
[...]

KAKU heeft idd vervangingen voor bestaande schakelaars, het heeft echter ook een mini inbouw dimmer die een hotelschakeling van je bestaande schakelaar maakt, waarbij zowel schakelaar als KAKU kunnen schakelen. Helaas alleen op 433Mhz, en dus geen feedback wanneer de knop wordt ingedrukt naar je home automation, en daarmee kans dat je 2 x aan doet en dus de lamp gaat flikkeren omdat dat de dim-stand is. Maar in mijn ogen nog steeds 1 van de betere manieren om home automation echt te integreren ipv je huidige knoppen gewoon buiten spel te zetten.

Als er Zigbee varianten hierop komen voor een fatsoenlijke prijs dan knikker ik een deel van de TRAFDRI spullen er gelijk weer uit, met name omdat je dan ook echt gegarandeerd gelijktijdig schakelende lampen hebt.
Met de AWMT-003 is dit prima te doen. Mogelijk voor hier teveel offtopic, bij interesse zie: alesandro_46 in "KlikAanKlikUit ICS-2000 - Ervaringen en discussies"

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
alesandro_46 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:09:
[...]

Met de AWMT-003 is dit prima te doen. Mogelijk voor hier teveel offtopic, bij interesse zie: alesandro_46 in "KlikAanKlikUit ICS-2000 - Ervaringen en discussies"
Ja, maar daarmee moet je je lamp zelf altijd via KAKU of via een andere standaard schakelen, bridge down = lamp niet schakelbaar. Mooie van de andere KAKU oplossing: awmd-250 (https://www.klikaanklikui...gebouwde-mini-dimmer.html) is dat de schakelaar direct de lamp stuurt. Helaas stuurt de inbouw ontvanger geen 433Mhz signaal als je schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Of je vervangt je huidige [inbouw]knop door een pulsschakelaar en verbindt de leidingen v/d lichtpunt gewoon door, koopt een remote, je haalt 'm uit de behuizing, soldeert draadjes aan de 'power' contactpunten, en hangt hem dan aan de pulsschakelaar :+

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 21-11-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 21:20
of je bouwt een esp8266 in met een puls schakelaar en middels mqtt en een domotica systeem ( Home Assistant, Domoticz) schakel je de lampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
DvD77 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:14:
of je bouwt een esp8266 in met een puls schakelaar en middels mqtt en een domotica systeem ( Home Assistant, Domoticz) schakel je de lampen
Daarmee heb je wel weer ook het nadeel wat @Sander noemt: Als je domoticasoftware (of bv. eerder genoemde ICS2000 bridge van KAKU) eruit ligt, dan hebben je schakelaren dus geen effect.

Maar ja, of dat een goed argument moet zijn om het niet te doen?

Dat geldt sowieso voor ALLES dat via een bridge werkt.

Als mijn Philips Hue bridge eruit ligt, of er wordt driftig gestoord op mijn ZLL kanaal, dan hebben mijn Hue Tap, motion sensors en dimmerswitches ook geen werking meer.

En dat geldt voor een uitsluitend Tradfri systeem net zo hard. Wil je bedrijfszekerheid, dan moet je geen smartverlichting willen of idd met direct bedraad contact.

[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 21-11-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:24

Arjan A

Cenosillicafoob

eymey schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:13:
[...]

En dat geldt voor een uitsluitend Tradfri systeem net zo hard. Wil je bedrijfszekerheid, dan moet je geen smartverlichting willen of idd met direct bedraad contact.
Nee. Tradfri werkt ook zonder de bridge. Je kan de lampen altijd met de afstandsbediening aansturen.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 15:41
Of gebruik een qubino module, dan kan je zowel draadloos (zwave) als hard wired schakelen. Ook goed voor de WAF (Wife Acceptance Factor). Heb je alleen geen tradfri meer nodig, een gewone dimmable led doet t ook. Het kan natuurlijk wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 21-11-2017 16:42 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Daarmee heb je wel weer ook het nadeel wat @Sander noemt: Als je domoticasoftware (of bv. eerder genoemde ICS2000 bridge van KAKU) eruit ligt, dan hebben je schakelaren dus geen effect.

Maar ja, of dat een goed argument moet zijn om het niet te doen?

Dat geldt sowieso voor ALLES dat via een bridge werkt.

Als mijn Philips Hue bridge eruit ligt, of er wordt driftig gestoord op mijn ZLL kanaal, dan hebben mijn Hue Tap, motion sensors en dimmerswitches ook geen werking meer.

Op zich is het wel een goed argument, toen laatst de IKEA hub een update kreeg lag de connectie tussen home Assistant en Tradfri er uit. Bepaalde lampen van mij hebben geen knop en werken 100 procent automatisch. Dan is het best frustrerend als je een week zonder die lampen zit. Nu was dit op te lossen door tijdelijk de IKEA app te gebruiken (als deze niet vastliep) en ik woon alleen dus geen zeurende vrouw :X. Maar het geeft wel je afhankelijkheid aan.

Edit: Mischien geen goed argument om het niet te doen maar wel goed om na te denken hoe je redundantie inbouwt.

[ Voor 4% gewijzigd door SPX420 op 21-11-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
Sander schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:30:
[...]

Ja, maar daarmee moet je je lamp zelf altijd via KAKU of via een andere standaard schakelen, bridge down = lamp niet schakelbaar. Mooie van de andere KAKU oplossing: awmd-250 (https://www.klikaanklikui...gebouwde-mini-dimmer.html) is dat de schakelaar direct de lamp stuurt. Helaas stuurt de inbouw ontvanger geen 433Mhz signaal als je schakelt.
De vraag was om met een vaste schakelaar en een AB de lamp te schakelen.. Met de oplossing van de AWMT-003 is dat mogelijk, maar dan moet inderdaad de bridge altijd beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:41:
Of gebruik een qubino module, dan kan je zowel draadloos (zwave) als hard wired schakelen. Ook goed voor de WAF (Wife Acceptance Factor). Heb je alleen geen tradfri meer nodig, een gewone dimmable led doet t ook. Het kan natuurlijk wel.
Klopt maar wel weer een extra protocol en vrij prijzig! Ik zou het fijn vinden om met alleen Zigbee of combi van Zigbee en MQTT/Wifi uit te kunnen (die heb ik nu zo lang IKEA nog geen sockets heeft).
[...]

Daarom is hier min of meer de policy: Alle hoofdverlichting (oftewel plafondlampen, hanglampen boven de eettafels, ganglamp, keuken etc) moeten altijd met fysiek te schakelen zijn, dan kun je altijd een lamp aanzetten zonder gedoe. Dat kon tot op heden met KAKU, maar werkt een stuk minder robuust dan z-wave of zigbee moet dus nu toch maar eens gaan overwegen om toch ook Z-wave te gaan toevoegen aan het verhaal.

[ Voor 35% gewijzigd door Sander op 21-11-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ja, in Z-wave land heb je idd genoeg schakelaars en dimmers die óók met Zwave kunnen werken maar verder gewoon fysiek met de schakelaar in de wand verbonden zijn.

Helaas vond ik ze 'destijds' toen ik ervoor keek te duur. Ook waren er niet echt dimmers die zonder gedoe met bypass weerstanden e.d. echt fatsoenlijk met een brede keur aan dimbare ledlampen om konden gaan.

Zodoende hebben we nu aardig wat Hue spul thuis. Maar Zigbee Light Link bevindt zich in een bij ons totaal vergald 2,4 Ghz. spectrum waardoor er toch geregeld dimmer switches of motion sensors niet lekker werken. De overloop heeft nu Hue om, icm. een motion sensor, een 'nachtlampje' te hebben om naar de wc te gaan.

Maar nu gebeurt het geregeld dat we in het donker naar boven lopen. Niet fijn met een kleine baby in je armen (en totaal niet te begrijpen voor eventuele oppassen).

Dus die policy van jou is een goede. Had ik me ook voorgenomen, maar was ik voor de overloop dus van afgeweken. Daar ga ik maar snel weer gewoon 3 "Sceneswitch" GU10 lampjes van Philips in doen. Dat is echt geniaal spul. Kan in 3 sterktes (en warmer wordend licht) gedimd worden door de ouderwetsche schakelaar gewoon ff te flippen.

Het Hue nachtlampje wordt dan maar een extra armatuur in een stopcontact op de overloop.

Overigens, nog even over Tradfri: Tijdje terug bij Ikea zo'n RGBw lamp Tradfri (E27) gehaald en die doet het best OK in ons Hue en Domoticz ecosysteem. Toch ga ik voorlopig niet méér Tradfri spul halen.

De al eeder door mij aangehaalde PWM flicker is bij die Tradfri lamp echt heeeel erg hinderlijk voor me, zelfs op volle sterkte bij sommige kleuren :(. Bij Hue zie ik het soms ook wel, maar niet te storend en ook alleen in (open) armaturen waar ik de lichtbron zelf kan zien. Bij Tradfri zie ik het gewoon altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

SPX420 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:51:
[...]

Op zich is het wel een goed argument, toen laatst de IKEA hub een update kreeg lag de connectie tussen home Assistant en Tradfri er uit. Bepaalde lampen van mij hebben geen knop en werken 100 procent automatisch. Dan is het best frustrerend als je een week zonder die lampen zit. Nu was dit op te lossen door tijdelijk de IKEA app te gebruiken (als deze niet vastliep) en ik woon alleen dus geen zeurende vrouw :X. Maar het geeft wel je afhankelijkheid aan.

Edit: Mischien geen goed argument om het niet te doen maar wel goed om na te denken hoe je redundantie inbouwt.
dit is inderdaad wel een ding met home automation het moet 100% werken altijd. Ik heb nu alles op een servertje draaien maar ik moet de hele config/installatie nog veilig stellen. Dit ga ik doen door de instalatie van de software in ansible te gieten en de volledige configuratie in een git repositry. Deze git repo maak ik dan een offsite backup van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:28

Doubt

Domoticafreak...

Sahi_NL schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:59:
[...]

Heb jij dit nog opgelost? Nieuwe Software? Ik heb ook 2 lampjes die er last van hebben. Een blijft heel zacht branden en een knippert.

Welke versie lamp heb je (Fitting / Prijs): GU10 / 6.99
Welke software versie heeft je lamp: 1.2.214
Doen alle lampen het: Nee, 2 vd 3
Zijn er schakelaars verbonden aan de lamp: Ja (aan)
Zijn er bewegingssensoren gekoppeld aan de lamp: Nee
Is de lamp gekoppeld aan de Hue of Ikea bridge: Hue
Nee helaas. Geen oplossing tot nu toe gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

eymey schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:08:

De al eeder door mij aangehaalde PWM flicker is bij die Tradfri lamp echt heeeel erg hinderlijk voor me, zelfs op volle sterkte bij sommige kleuren :(. Bij Hue zie ik het soms ook wel, maar niet te storend en ook alleen in (open) armaturen waar ik de lichtbron zelf kan zien. Bij Tradfri zie ik het gewoon altijd.
Het valt me bij de GU10-lampjes wel op, maar de gewone E27 wit-spectrum lampen hebben bij mij geen last van PWM-flicker. Eentje had dat wel, maar die bleek nog achter een dimmer te zitten, hoewel die dimmer op 100% stond.

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ja, van de Gu10 lampjes weet ik het ook. Viel me al op in de Ikea zelf. De E27 brandde daar toen niet.

Iig, voor mij is het een afknapper. Nou ben ik er ook wel echt gevoelig voor. Heb het ook met Samsung en LG schermen.

Maar goed. Gelukkig nog genoeg keuze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:11

aawe mwan

Wat ook leuk is:

eymey schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:08:
Overigens, nog even over Tradfri: Tijdje terug bij Ikea zo'n RGBw lamp Tradfri (E27) gehaald
Maar waarom noem je hem "RGBw"? Ik heb hem zelf niet opengemaakt, maar RGBW is echt te veel eer voor deze lamp. Volgens mij is het gewoon een RYB lamp, net als Philips Hue.

Het gaat allemaal over kostenbesparing op het aantal dimbare kanalen (die Zigbee module zijn de kosten niet).

1 dimbaar kanaal: 1 kleur (warm wit)

2 dimbare kanalen: 2 kleuren (warm wit en goedkoop wit)

3 dimbare kanalen: je kunt kiezen tussen RGB en RYB.

RYB (red-yellow-blue, veel gele leds, weinig blauwe leds)
voordeel: goed in witte kleuren
voordeel: kostprijsbesparing mogelijk door te bezuinigen op de blauwe leds
nadeel: als de fabrikant echt op blauw bespaart, zijn de kleuren groen en blauw gelig cq paarsig
net als bij de Ikea lamp

RGB
voordeel: verzadigde kleuren
nadeel: geen goed wit licht
nadeel: duurder dan RYB (meer energie in blauw licht)

4 dimbare kanalen: RGBW
nadeel: nog duurder
voordeel: beschikbare kleuren meer zoals op een computerscherm
nadeel: zelfs hiermee zijn nog niet alle kleuren even mooi

6 dimbare kanalen:
dit lijkt me wel iets om eens uit te proberen

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ok, dan is ie idd denk ik eerder RYB. Wittinten gaat nog aardig, maar echt groen en blauw kan idd niet echt.

En hij PWM't dus als een gek. Als dit mainstream gaat en 'iedereen' gaat dit spul kopen, dan krijg ik echt een hard time bij andere mensen thuis. Dat heb ik nu ook al als mensen veel calex filamentlampen of cheape kerstboomleds hebben :')

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:04
Ik ben er eindelijk in geslaagd om mijn volledige IKEA Tradfri collectie (4 Floalt panelen en 2 E27 lampen) aan de Hue hub te koppelen. Eindelijk de lichten bedienen met de schakelaars/Hue apps/Google Assistant :)

Op zich viel het allemaal nog best mee en de enige vereiste is dat je lampen en schakelaars up to date zijn. Verder lukt het niet met de Hue app, maar wel met de Hue Essentials app (Android, voor Apple is er als ik me niet vergis 'hue lights' of zoiets waarmee het ook kan).

De lampen moeten zelfs niet per sé gereset worden, wat wel handig was met de FLOALT panelen die niet allemaal even makkelijk zonder spanning gezet konden worden. Gewoon verwijderen uit de Ikea app en via Hue Essentials konden ze makkelijk gekoppeld worden. Daarna de remote koppelen aan de Hue Bridge en dan de remote aan de lamp koppelen, en alles werkt zoals verwacht...
Mijn Ikea hub kan nu weer stof gaan vangen tot er weer eens een software update nodig is.

Het leuke is ook dat de kleurtemperatuur via de Hue app traploos in te stellen is, wat met de Ikea software maar op 3 standen kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
Krijg mijn dimmer niet geupdate. Ligt al dagen op de hub. Ook batterij vervangen.

Kreeg ook melding dat de update mislukt was in de app. Leg de dimmer dichterbij ofvervang de batterij. Allebei gedaan en nog pakt ie hem niet.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 16:11
Verder lukt het niet met de Hue app, maar wel met de Hue Essentials app (Android, voor Apple is er als ik me niet vergis 'hue lights' of zoiets waarmee het ook kan).
Vorige week een Tradfri white (100 lumen) gekocht om eens te proberen en geen enkel probleem ondervonden om deze met de HUE app te koppelen aan de HUE bridge. Heb wel advies aangehouden om 6x stroom aan/uit te doen, maar vraag me of of dit überhaupt wel nodig was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
aawe mwan schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:19:
[...]

Maar waarom noem je hem "RGBw"? Ik heb hem zelf niet opengemaakt, maar RGBW is echt te veel eer voor deze lamp. Volgens mij is het gewoon een RYB lamp, net als Philips Hue.

Het gaat allemaal over kostenbesparing op het aantal dimbare kanalen (die Zigbee module zijn de kosten niet).

1 dimbaar kanaal: 1 kleur (warm wit)

2 dimbare kanalen: 2 kleuren (warm wit en goedkoop wit)

3 dimbare kanalen: je kunt kiezen tussen RGB en RYB.

RYB (red-yellow-blue, veel gele leds, weinig blauwe leds)
voordeel: goed in witte kleuren
voordeel: kostprijsbesparing mogelijk door te bezuinigen op de blauwe leds
nadeel: als de fabrikant echt op blauw bespaart, zijn de kleuren groen en blauw gelig cq paarsig
net als bij de Ikea lamp

RGB
voordeel: verzadigde kleuren
nadeel: geen goed wit licht
nadeel: duurder dan RYB (meer energie in blauw licht)

4 dimbare kanalen: RGBW
nadeel: nog duurder
voordeel: beschikbare kleuren meer zoals op een computerscherm
nadeel: zelfs hiermee zijn nog niet alle kleuren even mooi

6 dimbare kanalen:
dit lijkt me wel iets om eens uit te proberen
Even een correctie met betrekking tot de Hue bulbs vanaf Gen3 zijn deze RGBW en net zoals de Hue Lightstrip + (2e gen) met 5 kanalen R+B+G+Warm wit + Koud wit 8) Is maar dat je het weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmpff
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-02-2018
Ik heb nu 4 lampen RGB van Tradfri en werkend op me hue hub heb deze vorige maand al gekocht bij ikea delft werk in de app van hue goed, maar ik wil de lampen nu ook via Apple home kit hebben is dat voldoende als ik een hub van ikea haalt en ik update deze en dan terug koppelt aan mijn Philips Hue of werkt dit nog steeds niet? Aangezien ik meer hue lampen heb dan Tradfri en de app meer functies bied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Erik1971 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:14:
[...]
Even een correctie met betrekking tot de Hue bulbs vanaf Gen3 zijn deze RGBW en net zoals de Hue Lightstrip + (2e gen) met 5 kanalen R+B+G+Warm wit + Koud wit 8) Is maar dat je het weet ;)
Dank voor de correctie! Het is moeilijk om "teardown" videos te vinden, geen idee waarom.

Wel van Philips:
Oude: YouTube: Philips HUE and RGB LED Strip
Gen3: YouTube: What's Inside: Philips Hue {Broken Hue Bulb}

Maar niet van Ikea.

-update-
Een teardown van de Philips RGBWW lightstrip: YouTube: Philips Hue Lightstrip Mod
Van de goedkope witte hue lamp: YouTube: Philips HUE (2016) LED Bulb Teardown

[ Voor 18% gewijzigd door aawe mwan op 31-12-2017 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
TrailBlazer schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:06:
[...]

dit is inderdaad wel een ding met home automation het moet 100% werken altijd. Ik heb nu alles op een servertje draaien maar ik moet de hele config/installatie nog veilig stellen. Dit ga ik doen door de instalatie van de software in ansible te gieten en de volledige configuratie in een git repositry. Deze git repo maak ik dan een offsite backup van.
Ga je dan ook een 2e set hardware klaar leggen? want uiteindelijk is een kapotte tradfri hub of SSD/memory in je server ook gewoon klaar. Of een bug in de software tijdens je vakantie met mensen in je huis oid... Ik heb gewoon zoiets van zolang het hobby is moet de basis wel blijven werken. Anders moet er professioneel spul komen en dat kost helaas dusdanig veel geld en arbeid om te installeren dat ik dat niet aan mezelf kan verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjansen88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-12-2024
Remco Tr schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:22:
Krijg mijn dimmer niet geupdate. Ligt al dagen op de hub. Ook batterij vervangen.

Kreeg ook melding dat de update mislukt was in de app. Leg de dimmer dichterbij ofvervang de batterij. Allebei gedaan en nog pakt ie hem niet.

Iemand een idee?
Geef hem serieus dagen de tijd.. bij mij duurde het 3/4 dagen. Na ook een error ging het na een dag goed oid. Wel erg vervelend! Bij mij was de hub al wel geupdate dus kon homekit gewoon gebruiken, dus toen had ik ineens wel geduld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Sander schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:42:
[...]

Ga je dan ook een 2e set hardware klaar leggen? want uiteindelijk is een kapotte tradfri hub of SSD/memory in je server ook gewoon klaar. Of een bug in de software tijdens je vakantie met mensen in je huis oid... Ik heb gewoon zoiets van zolang het hobby is moet de basis wel blijven werken. Anders moet er professioneel spul komen en dat kost helaas dusdanig veel geld en arbeid om te installeren dat ik dat niet aan mezelf kan verantwoorden.
een nieuwe server inrichten op basis van een ansible playbook is het werk niet. Ja de gateway kan stuk gaan en die heb ik niet op voorraad maar de Ikea is wel 20 minuten rijden voor me dus dat is ook het probleem niet. Gelukkig gaan de lampen ook aan dmv van de afstandsbediening als de gateway stuk is.

Een bug in de software ja dat kan alleen tot op heden ben ik daar nog niet tegenaangelopen en software upgraden waar nieuwe bugs inzitten doe ik niet automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:17:
[...]

een nieuwe server inrichten op basis van een ansible playbook is het werk niet. Ja de gateway kan stuk gaan en die heb ik niet op voorraad maar de Ikea is wel 20 minuten rijden voor me dus dat is ook het probleem niet. Gelukkig gaan de lampen ook aan dmv van de afstandsbediening als de gateway stuk is.

Een bug in de software ja dat kan alleen tot op heden ben ik daar nog niet tegenaangelopen en software upgraden waar nieuwe bugs inzitten doe ik niet automatisch.
Ik bedoel meer: Je ideen zijn leuk, maar op moment dat je 's avonds om 22:30 naar je bed gaat en je lampen werken niet heb je ook met ansible scripts een zeurende vrouw/vriendin/partner :-) Dat wil ik dus voorkomen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Sander schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:32:
[...]
Ik bedoel meer: Je ideen zijn leuk, maar op moment dat je 's avonds om 22:30 naar je bed gaat en je lampen werken niet heb je ook met ansible scripts een zeurende vrouw/vriendin/partner :-) Dat wil ik dus voorkomen ;-)
Het handige van Tradfri is dat je van het ene op het andere moment (ook als de hub niet werkt) weer de traditionele lichtschakelaars kunt gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

GORby schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:43:
De lampen moeten zelfs niet per sé gereset worden, wat wel handig was met de FLOALT panelen die niet allemaal even makkelijk zonder spanning gezet konden worden. Gewoon verwijderen uit de Ikea app en via Hue Essentials konden ze makkelijk gekoppeld worden. Daarna de remote koppelen aan de Hue Bridge en dan de remote aan de lamp koppelen, en alles werkt zoals verwacht...
Dit zou ik ook willen bereiken, maar het lukt me niet. Heb je in de Hue Essentials app de functie "Touchlink" gebruikt? Heb je de Floalt even een keer spanningsloos moeten maken, om hem vindbaar te maken? Heb je de Philips hub in de buurt van de lamp moeten houden? Heb je tijdens het koppelen de knop op de bridge ingedrukt?

Ik heb nu een Hue lamp die gekoppeld is aan de bridge vlakbij de Floalt staan, de Floalt is netjes ontkoppeld uit de Ikea app, maar Hue Essentials kan hem nog niet vinden. De Floalt zit direct op het net, dus resetten is niet echt gemakkelijk.

(Laatst heb ik de Floalt opnieuw aan de Ikea bridge moeten koppelen en dat lukte toen zonder hem spanningsloos te maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
Is er iemand die de combinatie heeft van de Ikea "Ranarp" spot met de Ikea Trådfri lamp (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70318284/) ? Ik wil graag weten of het lampje niet uitsteekt, dus dat deze nog wel net terugvalt in de lamp. De dichtstbijzijnde Ikea is nogal een stuk uit de richting voor mij, vandaar :)

Ik wil namelijk, als het goed past, deze lampen gaan bedienen met de Hue app.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Ik heb een Ranarp klemspot met een E14 tradfri erin en de lamp steekt inderdaad uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
RudolfR schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:47:
Ik heb een Ranarp klemspot met een E14 tradfri erin en de lamp steekt inderdaad uit.
Dank voor je reactie. We praten dan wss over best wel een stuk zeker? Dat gaat m'n meissie vast niet leuk vinden. Dan moet ik gaan zoeken naar een alternatief, dat wordt lastig iig.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:41

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zo ik heb de Tradfri hub in de kast gegooid.
Wat een instabiel ding is dat. Loopt elke 2 dagen vast.

De enige reden dat ik hem gebruikt was omdat ik graag onze bed lampjes met een afstandsbediening wilde hebben. Dat is nu dus niet meer nodig sinds iemand ontdekt had dat die ook aan Hue te koppelen zijn.

En dat homekit stukje overbruggen we wel met Domoticz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:51:

De enige reden dat ik hem gebruikt was omdat ik graag onze bed lampjes met een afstandsbediening wilde hebben. Dat is nu dus niet meer nodig sinds iemand ontdekt had dat die ook aan Hue te koppelen zijn.

En dat homekit stukje overbruggen we wel met Domoticz :)
Hier geen enkele problemen (meer) met de hub. Na het update probleempje is na een full reset de hub nog niet offline geweest en wordt vanuit HomeAssistent netjes (en snel!) aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
M.v.Veelen schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:51:
[...]

Dank voor je reactie. We praten dan wss over best wel een stuk zeker? Dat gaat m'n meissie vast niet leuk vinden. Dan moet ik gaan zoeken naar een alternatief, dat wordt lastig iig.
Kijk zelf maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j4GoJiYRKmraU3BxIX9MyToR/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jW4Wgqx1S4qmyvUcnTz8sZKo/thumb.jpg

Bij mij zit-ie op zolder in de washoek bij de ketel, dus maakt niet zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
RudolfR schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:21:
[...]

Kijk zelf maar:

[afbeelding]

[afbeelding]

Bij mij zit-ie op zolder in de washoek bij de ketel, dus maakt niet zo uit.
Wow, tof van je dat je de moeite hebt genomen om foto's te maken. Ik ga straks, als mijn vrouw uit het washok terug is (ja, echt :+ ) eens vragen of ze het OK vindt of dat ik toch iets anders moet gaan bedenken.

Edit: helaas.... "ben je wel goed....?", hahaha.

Dus toch zoeken naar een andere oplossing, al wil ik geen KaKu meer gebruiken om te dimmen.

[ Voor 10% gewijzigd door M.v.Veelen op 25-11-2017 21:30 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:51
Ik heb een gu10 lampje gekoppeld aan hue maar ik zie hem niet in de Woning app terug.
Wat moet ik doen om het toch terug te zien??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Psycho_Mantis schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:51:
Bij mij liep hij niet vast, maar ik moest wel elke maand alle lampen opnieuw koppelen. Is ook geen pretje, maar het is te doen. Toch heb ik een paar dagen geleden de stekker uit de Ikea hub getrokken.

Reden: sinds het hele verhaal met de afstandsbediening met een lege batterij, lukte het niet meer om de Ikea kleurenlamp te koppelen met Hue. Niet gewoon en niet met Touchlink. Nu de Ikea hub uit staat, heb ik de lamp nog 1 keer gereset en nu kon de Hue hub hem gewoon weer de eerste poging vinden (zonder Touchlink).

Het lijkt wel of de Ikea hub hier in huis actief aan het storen is, zelfs al zijn de hub zelf, de lamp en de afstandsbediening meerdere keren "gereset" en/of "losgekoppeld".

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 26-11-2017 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
ronnym schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:00:
Ik heb een gu10 lampje gekoppeld aan hue maar ik zie hem niet in de Woning app terug.
https://developers.meethu...n/3rd-parties-and-homekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 08:51
ronnym schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:00:
Dit installeren;
https://github.com/ebaauw/homebridge-hue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:42
Ik kon het zo snel niet vinden of het al eerder is besproken in dit topic. Ik heb een ICS-2000 en wilde ook een Tradfri lamp (E27) gebruiken. Dus ik bij de IKEA die lamp van 10euro gekocht (dacht ik). Blijkt dat daar alles door elkaar ligt en ik die van 20euro heb gekocht (en niet goed op de bon heb gekeken, had nog meer spullen gekocht). Was is nu eigenlijk het grote verschil tussen die lamp van 10 en die van 20euro?

Werkt trouwens prima met de ICS-2000 na de 6 keer aan/uit reset methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Volgens mij staat dat vrij duidelijk in de startpost.

Iets met instelbaarheid van het wit-spectrum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 17:08
Ik heb in de badkamer 8x de Tradfri GU10 en de ikea dimmer-schakelaar aan de muur. Kan ik deze 8 lampen eenvoudig migreren naar HUE en de ikea dimmer-schakelaar blijven gebruiken ?

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 14:50

fv

-------------------> hiero

wpeterw schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:32:
Ik heb in de badkamer 8x de Tradfri GU10 en de ikea dimmer-schakelaar aan de muur. Kan ik deze 8 lampen eenvoudig migreren naar HUE en de ikea dimmer-schakelaar blijven gebruiken ?
Oplossing

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt

Doubt

Domoticafreak...

jongetje schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:28:
Ik kon het zo snel niet vinden of het al eerder is besproken in dit topic. Ik heb een ICS-2000 en wilde ook een Tradfri lamp (E27) gebruiken. Dus ik bij de IKEA die lamp van 10euro gekocht (dacht ik). Blijkt dat daar alles door elkaar ligt en ik die van 20euro heb gekocht (en niet goed op de bon heb gekeken, had nog meer spullen gekocht). Was is nu eigenlijk het grote verschil tussen die lamp van 10 en die van 20euro?

Werkt trouwens prima met de ICS-2000 na de 6 keer aan/uit reset methode.
Wit spectrum is dan instelbaar. De goedkope versie's van de Ikea Tradfri zijn alleen dimbaar. De E14 kaarsmodel van 7.99 van Ikea Tradfri is overigens niet meer leverbaar en zal pas weer half januari beschikbaar komen aldus Ikea klantenservice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Doubt schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:12:
[...]

Wit spectrum is dan instelbaar. De goedkope versie's van de Ikea Tradfri zijn alleen dimbaar.
Thanks, Ik gebruik hem met een ICS-2000 en dan is ie volgens mij alleen dimbaar dus eigenlijk zonde van het geld. Volgende keer nog beter opletten dat ik de goedkope meeneem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt

Doubt

Domoticafreak...

jongetje schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:14:
[...]

Thanks, Ik gebruik hem met een ICS-2000 en dan is ie volgens mij alleen dimbaar dus eigenlijk zonde van het geld. Volgende keer nog beter opletten dat ik de goedkope meeneem..
Dat zou goed kunnen. Zodra je hem aan de Philips Hue gebruikt is de Ikea Tradfri wel instelbaar met Wit Spectrum. Je kan hem altijd terug brengen! Bij Ikea doen ze daar niet moeilijk over... Overigens is het ook andersom dat de KaKu te koppelen is aan de Ikea Tradfri Bridge of weet je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Doubt schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:16:
[...]

Dat zou goed kunnen. Zodra je hem aan de Philips Hue gebruikt is de Ikea Tradfri wel instelbaar met Wit Spectrum. Je kan hem altijd terug brengen! Bij Ikea doen ze daar niet moeilijk over... Overigens is het ook andersom dat de KaKu te koppelen is aan de Ikea Tradfri Bridge of weet je dat niet?
Wist ik niet, maar ik heb die bridge niet, lijkt me zonde van het geld :) Die lampen heb ik gewoon direct aan mijn ICS-2000 gekoppeld en dat werkt prima.

Kan niet meer terugbrengen want heb de doos weggegooid toen de lamp werkte. Les voor de volgende keer, beter de bon checken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
jongetje schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:14:
[...]

Ik heb ook zo'n E27 warm/koud lamp gehad (uiteindelijk geruild voor de niet warm/koud variant omdat ik die functionaliteit niet gebruik). Deze heb ik ook met de ICS-2000 kunnen koppelen en volgens mij kon ik via da KaKu app wel de tint instellen.
Uit mijn hoofd moet je hem dan toevoegen via ZigBee (andere merken) --> ZigBee lamp warm/koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fv

fv

Aangezien de kleur warmte van twee Ikea E27 980 Lumen lampen mij tegen viel (te koud/gelig ondanks 2200K) zo boven de eettafel heb ik de Philips E27 white ambiance lamp geprobeerd.
Ik had verwacht dat Philips dit beter zou doen, maar dit was eigenlijk maar marginaal beter, terwijl de prijsstelling toch een stukje hoger ligt.
Philips behoudt zijn kleur wel beter bij lage dimstand, Ikea doet dit helaas toch slechter.
Halogeen licht blijft toch nog steeds onovertroffen naar mijn mening, vooral bij lage dimstand.

[ Voor 0% gewijzigd door fv op 28-11-2017 13:29 . Reden: typo ]

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
Ik heb twee Tradfri lampen gekocht en wil deze koppelen aan de Hue brdige, helaas lukt dat niet dus ik denk dat ze nog op oude firmware draaien. Is er iemand in regio Friesland / Groningen die mijn lampen kan updaten met een Ikea bridge? Of kan dat ook bij Ikea zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 16:25
fv schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:28:
Aangezien de kleur warmte van twee Ikea E27 980 Lumen lampen mij tegen viel (te koud/gelig ondanks 2200K) zo boven de eettafel heb ik de Philips E27 white ambiance lamp geprobeerd.
Ik had verwacht dat Philips dit beter zou doen, maar dit was eigenlijk maar marginaal beter, terwijl de prijsstelling toch een stukje hoger ligt.
Philips behoudt zijn kleur wel beter bij lage dimstand, Ikea doet dit helaas toch slechter.
Halogeen licht blijft toch nog steeds onovertroffen naar mijn mening, vooral bij lage dimstand.
En dit is dus de reden waarom je eigenlijk alleen maar color lampen moet kopen, voor echt warme kleuren. Ik heb in m'n slaapkamer ook een White Ambiance, en vind het echt super kil licht. Heeft weinig met 2200k te maken imo.

[ Voor 7% gewijzigd door spokje op 28-11-2017 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv

fv

@spokje:
Is er met de Hue color ambiance lamp dus beter halogeen licht (warmer, realistischer) te vervangen?
Ik heb ook de kleuren lamp van Ikea getest maar dit was ook veels te kil (zeker bij lage dimstand).

[ Voor 32% gewijzigd door fv op 28-11-2017 17:04 . Reden: extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik ben aan de slag geweest met New Ambilight, een Android app waarmee je Ambilight van de tv koppelt aan lampen op de Hue hub. Aangesloten op de hub waren een Hue Gen3 lamp, een Chinese RGBW kleurenlamp -- die de Hue hub zegt te herkennen als een Feibit -- en natuurlijk de Ikea kleurenlamp.

Dit werkt best goed eigenlijk (met Chromecast/YouTube als videobron).
Je ziet wel heel duidelijk verschil bij blauw.
  • De Hue Gen3 lamp past gewoon het best bij de kleuren die Ambilight verwacht;
  • De Feibit lamp is veel beter in blauw, maar voor de Ambilight toepassing is dit blauw te verzadigd;
  • De Ikea lamp blijft in deze toepassing vooral qua helderheid van het blauw (ver) achter bij de Hue.
Mijn tv heeft 2-zijdig Ambilight, maar dit bleek geen beperking om 3 lampen tegelijk aan te sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door aawe mwan op 28-11-2017 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
aawe mwan schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:25:
Ik ben aan de slag geweest met New Ambilight, een Android app waarmee je Ambilight van de tv koppelt aan lampen op de Hue hub. Aangesloten op de hub waren een Hue Gen3 lamp, een Chinese RGBW kleurenlamp -- die de Hue hub zegt te herkennen als een Feibit -- en natuurlijk de Ikea kleurenlamp.

Dit werkt best goed eigenlijk (met Chromecast/YouTube als videobron).
Je ziet wel heel duidelijk verschil bij blauw.
  • De Hue Gen3 lamp past gewoon het best bij de kleuren die Ambilight verwacht;
  • De Feibit lamp is veel beter in blauw, maar voor de Ambilight toepassing is dit blauw te verzadigd;
  • De Ikea lamp blijft in deze toepassing vooral qua helderheid van het blauw (ver) achter bij de Hue.
Mijn tv heeft 2-zijdig Ambilight, maar dit bleek geen beperking om 3 lampen tegelijk aan te sturen.
Volgens mij zit je op het verkeerde forum ;), voor hue is er deze forum op tweakers; [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Erik1971 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:52:
[...]

Volgens mij zit je op het verkeerde forum ;), voor hue is er deze forum op tweakers; [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2
Wat dat betreft is de scheiding natuurlijk een beetje vaag. De producten zijn uitwisselbaar op elkaars platform, en dat maakt het lastig om het juiste topic te kiezen. De laatste reactie van aawe mwan gaat uiteindelijk ook over het door elkaar gebruiken van de producten, al is het aandeel IKEA daarin wel wat minimaal :)

Misschien is het een ideetje om een soort cross-use topic aan te maken waarin al dit soort uitwisselingen van verschillende merken besproken kan worden. Als je nu met Hue en Tradfri aan de slag wil, moet je twee topics doorlezen om uit te vinden hoe je moet koppelen etc.

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Arjan A schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:32:
[...]

Wat dat betreft is de scheiding natuurlijk een beetje vaag. De producten zijn uitwisselbaar op elkaars platform, en dat maakt het lastig om het juiste topic te kiezen. De laatste reactie van aawe mwan gaat uiteindelijk ook over het door elkaar gebruiken van de producten, al is het aandeel IKEA daarin wel wat minimaal :)

Misschien is het een ideetje om een soort cross-use topic aan te maken waarin al dit soort uitwisselingen van verschillende merken besproken kan worden. Als je nu met Hue en Tradfri aan de slag wil, moet je twee topics doorlezen om uit te vinden hoe je moet koppelen etc.
Idd, is ook lastig wanneer je twee producten tegelijk gebruikt om te kiezen welk forum je moet zijn, daarom volg ik ook beide ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
Arjan A schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:32:
[...]

Mja, twee topics voor onderwerpen die in elkaars verlengde liggen blijft lastig. Zo is Ikea Tradfri ook te combineren met Klik aan Klik uit. Om al deze "overlappen" een eigen topic te geven maakt het wat mij betreft alleen maar onduidelijker.
Zo lang de gebruikers een beetje rekening houden bij welk topic hun bericht het meeste past, lijkt het mij tot weinig problemen te leiden. En dat dat af en toe moeilijk in te schatten is, daar kan ik in komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Aangezien ze allemaal met Zigbee werken, is het dus handiger om een generiek Zigbee-topic te hebben.
Of een algemeen cross-vendor topic :)

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 14:41
Weet niet of het al bekend was, maar ik zat net in de firmware te neuzen en kwam deze url tegen:

- http://fw.test.ota.homesmart.ikea.net/feed/version_info.json (productie url: http://fw.ota.homesmart.ikea.net/feed/version_info.json)

Als ik zo even snel conclusies trek lijkt het erop dat je daar kan zien welke nieuwe firmwares er binnenkort aankomen, en wat de releasenotes zijn:

- https://static.test.ota.h...senotes/releasenotes.html (productie url: https://ww8.ikea.com/ikea...senotes/releasenotes.html)

Dit lijken de upcoming release notes:
Release Version: 1.3

New features and changes in Accessories:

Stability improvements.

New features and changes in Gateway: 1.3.12:

Stability improvements in application connectivity to gateway.

Resolution of DHCP and COAP issues.
Een snelle blik leert dat de firmwares op de testsite inderdaad nieuwer zijn (op dit moment van 28-11).

Aangezien bijna alles via onversleuteld http gaat zou je best veilig kunnen aanemen dat je met wat creatief DNS gehobby een testfirmware op je bridge en accessoires kan installeren. Ik heb nu geen bridge bij de hand maar zal vanavond eens kijken :).

EDIT: Dit zijn de upcoming updates:
156676-TRADFRI-bulb-cws-1.3.002.ota.ota.signed
156676-TRADFRI-bulb-cws-1.3.007.ota.ota.signed

159693-TRADFRI-bulb-ws-1.2.217.ota.ota.signed
191101-TRADFRI-bulb-ws-1.2.219.ota.ota.signed

159694-TRADFRI-bulb-ws-gu10-1.2.217.ota.ota.signed
191890-TRADFRI-bulb-ws-gu10-1.2.219.ota.ota.signed

192146-TRADFRI-gateway-1.2.42.p.elf.sig.ota.signed
tradfri_gateway_1_3_12.elf.sig.ota.signed

[ Voor 38% gewijzigd door Slurpgeit op 29-11-2017 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:53
Ach, ik kom hier zo af en toe om te lezen over tradfri, en als het even een paar posts soort-van-off-topic over hue of KaKu gaat, lees ik daar gewoon overheen. Niet echt een ramp denk ik, toch?

Anders moet je gaan besluiten wat bepaalt welk topic je moet hebben: de lamp of het systeem? En dan wordt het wel een zooitje, want dan moet je voor tradfri-lampen op een hue-hub het ene topic hebben, en voor hue-lampen op tradfri het andere...

Gewoon zo goed mogelijk inschatten of je vraag "meer hue" is, of "meer ikea" en dan komen we er wel uit, tcoh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 07:57
Vanmiddag mijn Tradfri systeem weer wat verder uitgebreid met 3 GU10 spotjes en een dimmer(altijd handig voor als de app een keer onbereikbaar is) voor in de slaapkamer. Nu wil ik in HomeKit de naam van de kamer wijzigen waarin deze spotjes staan maar dat blijkt helemaal niet te kunnen? HomeKit zegt dat de spotjes in de kamer hangen maar als ik de naam wil wijzigen in slaapkamer dan krijg ik een melding dat ik de naam van de kamer niet kan wijzigen. Iemand een idee hoe dit kan?

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Shiny Disco schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:04:
Vanmiddag mijn Tradfri systeem weer wat verder uitgebreid met 3 GU10 spotjes en een dimmer(altijd handig voor als de app een keer onbereikbaar is) voor in de slaapkamer. Nu wil ik in HomeKit de naam van de kamer wijzigen waarin deze spotjes staan maar dat blijkt helemaal niet te kunnen? HomeKit zegt dat de spotjes in de kamer hangen maar als ik de naam wil wijzigen in slaapkamer dan krijg ik een melding dat ik de naam van de kamer niet kan wijzigen. Iemand een idee hoe dit kan?
Geen idee hoe het kan, maar in de IKEA-app zelf kan je die namen sowieso wel wijzigen. Homekit neemt dat dan automatisch over.

Canon EOS | DJI M2P

• Doubt

Doubt

Domoticafreak...

Arjan A schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:41:
[...]

Geen idee hoe het kan, maar in de IKEA-app zelf kan je die namen sowieso wel wijzigen. Homekit neemt dat dan automatisch over.
Dit dus. Homekit wordt gevoed vanuit de Bridge. Of dit nu een Ikea Tradfri of Philips Hue is.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:03
Deze oplossing zorgt er wel voor dat je batterij binnen 2 dagen leeg is. ( van de remote )

• fv

fv

corporalnl schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:59:
[...]

Deze oplossing zorgt er wel voor dat je batterij binnen 2 dagen leeg is. ( van de remote )
Vreemd, ik heb dit al weken zo draaien (als hotel schakeling) en nergens last van. Ik kan de battery niveau's zien in Home Assistant.
Verkeerde reactie, heb het zelf nog niet getest.

[ Voor 7% gewijzigd door fv op 30-11-2017 15:35 ]

• Suuz2016
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 18:08
Na een tijdje te hebben meegelezen en de nodige tips en tricks hier weg te halen ook maar eens een account aangemaakt om mijn ervaring te delen.

Enige tijd geleden heb ik eens een Hue startset en wat lampen gehaald. Na wat motionsensors toe te hebben gevoegd werd zelfs de vrouw enthousiast.

Nu Ikea met een betaalbaar alternatief is gekomen zijn we voor de lampen in de woonkamer ook eens naar het blauw-gele warenhuis gegaan.

Inmiddels heb ik drie E27 950lumen lampen en vier E14 bolletjes gekoppeld aan de Hue bridge. Dit werkt bijna feilloos. Wat me opvalt is namelijk dat bij wisselen van zelf gemaakt scenes de lampen met een soort tweetrapsraket worden aangepast. Eerst wordt de kleurtemperatuur veranderd. Een tweede keer de scene selecteren veranderd de dimfactor (is dat een goed woord?). Nu is dat wat mij betreft niet zo'n groot probleem omdat ik de Hue bridge heb gekoppeld aan Domoticz. Die roept twee keer dezelfde scene aan met een tussenpauze van 2 seconden.

Verder heb ik op de manier van een paar posts hierboven twee Ikea dimmers en een bewegingsmelder gekoppeld. De dimmers bedienen de Tradfri lampen, de bewegingsmelder bedient een Hue lamp. Alles lijkt gewoon naadloos te werken. Alleen werkt de bewegingsmelder niet zo fijn als die van Philips zelf. Maar die is ook meer dan twee kees zo duur. Voor de bijkeuken is deze meer dan genoeg.

Ik ga ervan uit dat de issue met de sceneselectie wel eens opgepakt wordt door Ikea.

Wat mij betreft een waardige aanvulling op Hue met wel wat beperkingen, maar de lagere prijs maakt dat meer dan goed.

Overigens heb ik vorige week twee E14 kaarsjes gekocht in Groningen. Ook die van mij blijven licht flakkeren als ze uit staan. Die gaan terug naar de winkel. Wat ik wel vreemd vindt is dat bij Ikea deze lampen kennelijk al onderwerp van onderzoek zijn en dat ze in Groningen gewoon in de winkel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Erik1971 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:49:
[...]
Idd, is ook lastig wanneer je twee producten tegelijk gebruikt om te kiezen welk forum je moet zijn, daarom volg ik ook beide ;)
Mijn redenering was: dat Ambilight werkt met Hue is geen nieuws. Dat de Ikea kleurenlamp best goed meedoet, is dat wel en dat had ik nog nergens gelezen.

Het klinkt misschien vreemd maar volgens mij is het maar tijdelijk dat je moet kiezen tussen systeem en lampen: je kunt nu al alternatieve apparaten kopen waar een Zigbee bridge in geïntegreerd is. Ik zag bijvoorbeeld een IP-camera waar je via Zigbee een bewegingssensor en een lamp op kunt aansluiten (*). Of wat dacht je van een WiFi router met geïntegreerde Zigbee bridge: wordt al gemaakt.

Zigbee USB sticks waren tot nu toe nogal duur, maar ik zag dat er sinds kort ook goedkope zijn. Ik gebruik Tradfri tegenwoordig zonder de Ikea bridge en dat bevalt veel beter. Het enige wat ik nu niet meer kan, is de dimstand aanpassen van de lampen die aan bewegingssensors hangen. Maar dat zou misschien kunnen via zo'n Zigbee USB stick.

Ik heb trouwens net een Chinese Zigbee bridge (ZLL+ZHA) in huis, dus binnenkort verslag van welke Ikea apparatuur daar op werkt :)
___

(*) Als de sensor beweging ziet, zet de camera de lamp aan en gaat opnemen. Een normale IP camera heeft in het donker de IR-leds en de videosensor permanent aan, met een voeding van soms wel 24 Watt.

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:20
Ik heb een poosje de hub niet gebruikt omdat ik de lampen aan de HUE had gehangen. Maar nu dacht ik weer eens te kijken wat de nieuwe integraties te bieden hebben.
Maar ten eerste wil de app niet meer verbinden met de gateway. Dat is verholpen door app compleet te verwijderen en de hub te resetten, met een pinnetje in reset hole. Maar op nu een assistant te proberen moet ik een nieuwe firmware op de hub hebben, maar ik blijf maar hangen op de oude firmware 1.0.0008. Via de app al op de "controleer of er updates beschikbaar zijn" gedrukt, en dat ook al een paar gedaan met een paar uur ertussen. Maar niets lijkt te helpen. Googlen op dit probleem brengt me ook alleen naar nieuws post over dat met de nieuwe firmware Siri etc werkt, maar niet hoe de firmware kan forceren.
Iemand een idee?

Edit: Na nog een poosje naar de app hebben zitten kijken, vond ik nog een knopje ¨verwijder alle instellingen" dit reset de gateway op andere manier als de reset pin. Nadat je gateway gereboot was, kreeg hij gelijk de laatste firmware. :)

[ Voor 13% gewijzigd door ymoona op 30-11-2017 22:28 ]

https://f1nerd.nl

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Leuke frustratie. Ik koop een hub en een paar losse lampen (ik wil geen remotes/dimmers). Blijkt dat de app niet verder kan zonder een input-device (dimmer, sensor of afstandsbediening). Wat heb ik hier nou weer aan?

Blijkt dus bij de kleine lettertjes te staan:
Je hebt een van de stuureenheden uit de serie TRÅDFRI nodig (afstandsbediening, draadloze dimmer of draadloze bewegingssensor) om je lampen te kunnen koppelen met de verbindingshub en app.
Snotverdorie. Kan ik niet van start. Waarom is dit nou weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik zit met een probleempje, en wel met het volgende... Ik heb een Philips hue hub gekocht en 5 prachtige ikea gu10 tradfri lampen van 15 euro per stuk. Ze hebben allemaal als productiecode 1737 erop staan en ze liggen letterlijk sinds gister in de Ikea aangezien ze daarvoor uitverkocht waren.

Nu is het probleem dat ik maar 3 lampen gekoppeld krijg. Die andere twee krijg ik met geen mogelijkheid gekoppeld, ook niet via de hue light finder. Hoe ik koppel is als volgt:
Via de app druk ik op zoeken, ik reset de lamp en zie hem knipperen waardoor ik weet dat hij gereset is.
Of ik reset de lamp eerst en koppel erna, het maakt geen verschil.

Het klopt dat ik geen Ikea tradfri bridge heb, omdat ik vanwege jullie goede berichten er vanuit ging dat dat niet nodig was aangezien je er nu wel vanuit kunt gaan dat alle lampen de juiste update hebben ontvangen.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sledge HaMMeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 08:58

Sledge HaMMeR

-= Je Vini, Vidi, Vici =-

robertwebbe schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:13:
- de 3 afstandbedieningen zijn te koppelen maar deze koppel je aan een lamp en niet aan de bridge. En als je een lamp dan aan de afstandbediening hebt gekoppeld, reageert die niet meer op de bridge. Leuk voor stand alone gebruik maar niet als je je smartphone wil gebruiken.
Gisteren deze ikea 'starterset' laten binnenkomen om mijn hue opstelling uit te breiden. Na pairen, updaten en manueel (vanuit de hue app) koppelen aan de hue bridge, had ik veel verbindingsproblemen. De hue app/bridge kon wisselend diverse bestaande philips lampen niet goed meer vinden. Beetje verder aan het spelen geweest en uiteindelijk getest met de ikea afstandsbediening. Zoals verwacht reageerde de ikea lampen daarna niet meer op de hue bediening.

Enfin, het was toch voor op het nachtkastje, dus de hele ikea zwik weer uit hue getrokken voor autonome bediening (2 lampen en afstandsbediening, zonder ikea bridge).

Toch enigszins teleurgesteld in het feit dat de remote icm hue geen succes is, kwam ik hier terecht http://www.redsilico.com/blog/ikea-tradri-remote-with-hue-hub ... en het werkt!
Eerst de remote gereset, daarna zowel middels lamp-finder (zie link op website hierboven) als de API heb ik de remote kunnen registreren. Let wel, je ziet de remote niet terug in hue app! Daarna beide lampen één voor één gekoppeld middels lampfinder. Als laatste de remote gekoppeld direct aan beide lampen (volgens ikea beschrijving). Beide lampen zijn nu te bedienen vanuit de hue app en met de remote _/-\o_ . Ook laat de hue app/bridge geen verbindingsproblemen meer zien, alle lampen zijn perfect bereikbaar.

Paar zaken waar ik tegenaan liep
- Schakel alle ikea en hue lampen uit voor je gaat pairen met ikea spul op de hue
- Schakel ikea bridge uit voor je gaat pairen met hue
- Gepairde remote is niet zichtbaar in hue app
- Remote gebruikt? Het duurt ca 10~30 seconde voor de hue app up to date is met huidige lamp status
- For the record, ik heb een hue bridge v1

Bridge info (via API)
code:
1
2
3
4
        "modelid": "BSB001",
        "datastoreversion": "59",
        "swversion": "01038802",
        "apiversion": "1.16.0",

Ik denk dat remote als volgende sensor is uit te lezen via API, maar ben niet zeker
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
        "15": {
            "state": {
                "status": 0,
                "lastupdated": "none"
            },
            "config": {
                "on": true,
                "reachable": true
            },
            "name": "Play and stop",
            "type": "CLIPGenericStatus",
            "modelid": "HUELABSVDIMMER",
            "manufacturername": "Philips",
            "swversion": "1.0",
            "uniqueid": "83c8-28c3-xxxx-xxxx",
            "recycle": true
        },

Van de week komen meer lampen en bewegingssensor binnen, ben benieuwd ...

Ik had al gelezen dat de remote wel te gebruiken was voor philips lampen, maar dat deze daarna ook niet meer benaderbaar waren vanuit de hue bridge. Ik heb niet direct een toepassing, maar bovenstaande resultaat geeft hoop voor een goedkope remote icm philips lampen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sledge HaMMeR op 08-04-2018 11:04 . Reden: Link update ]

.: There are 10 kinds of people in the world: those that understand binary, and those that do not :.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 14:05

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

sebastius schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:24:
Leuke frustratie. Ik koop een hub en een paar losse lampen (ik wil geen remotes/dimmers). Blijkt dat de app niet verder kan zonder een input-device (dimmer, sensor of afstandsbediening). Wat heb ik hier nou weer aan?

Blijkt dus bij de kleine lettertjes te staan:

[...]

Snotverdorie. Kan ik niet van start. Waarom is dit nou weer?
Ik snap je frustratie maar al te goed. Het is net zo'n onlogische requirement als dat je je remote moet resetten om met de bridge te koppelen (en daarna dus je lampen opnieuw moet koppelen aan de remote). Ik hoop dat IKEA dat soort dingetjes optioneel maakt in de toekomst, om het een echt volwassen platform te laten worden. Nu is het vooral heel erg geschikt gemaakt voor de (excuse les mots) simpele IKEA-klant, die dit soort dingen wel logisch en handig vinden.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb vandaag 2 nieuwe lampen gehaald en heb ze aan de Ikea hub gekoppeld om de software te upgraden.

De 980lm WW/CW lamp (1734-1) draait uit de doos op 1.2.217 dus dat lijkt me nieuw.
De 1000lm WW lamp (1731) staat op 1.1.1.0-5.7.2.0 en dat lijkt me oud. Dit zou 1.2.214 moeten worden, maar vreemd genoeg beweert de hub dat er geen nieuwe software beschikbaar is. Ik heb al een paar keer geklikt op "Controleer of er updates beschikbaar zijn", maar dit helpt niet.

Hoe lang duurt het tegenwoordig tot de lampen hun upgrade krijgen?

Het koppelen van deze nieuwe lampen ging best lastig, ondanks de nieuwe batterij in de afstandsbediening. De schuldige was deze keer de app: de lampen waren wel gekoppeld, maar de app liet daar niets van zien. Later startte ik de oude versie van de app (op een ander apparaat) en daar zag ik de nieuwe lampen gewoon staan. Een bug in de nieuwste versie van de app?

-update-
Ik heb de gateway én de 5-seconden-pushpin reset én de reset vanuit de app gegeven en nu is hij begonnen met de lamp te updaten. (dit dus na eerst zo'n 6 uur afwachten)

[ Voor 11% gewijzigd door aawe mwan op 03-12-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 07:57
Yukkie schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:59:
[...]

Ik snap je frustratie maar al te goed. Het is net zo'n onlogische requirement als dat je je remote moet resetten om met de bridge te koppelen (en daarna dus je lampen opnieuw moet koppelen aan de remote). Ik hoop dat IKEA dat soort dingetjes optioneel maakt in de toekomst, om het een echt volwassen platform te laten worden. Nu is het vooral heel erg geschikt gemaakt voor de (excuse les mots) simpele IKEA-klant, die dit soort dingen wel logisch en handig vinden.
Zijn die benodigde dimmers en afstandsbedieningen er niet voor bedoeld als back-up voor als de app onbereikbaar is? Stel dat de app om wat voor reden dan ook geen verbinding kan maken met de hub dan is het toch wel fijn om de lampen op een andere wijze te bedienen dan met alleen je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Probeer de mijn Tradfri te koppelen aan HASS maar als ik de securitycode ingeef krijg ik de volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Error doing job: Task exception was never retrieved
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python3.6/asyncio/tasks.py", line 181, in _step
    result = coro.throw(exc)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/core.py", line 1031, in _event_to_service_call
    yield from service_handler.func(service_call)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/configurator.py", line 224, in async_handle_service_call
    call.data.get(ATTR_FIELDS, {}))
  File "/usr/lib/python3.6/asyncio/futures.py", line 331, in __iter__
    yield self  # This tells Task to wait for completion.
  File "/usr/lib/python3.6/asyncio/tasks.py", line 244, in _wakeup
    future.result()
  File "/usr/lib/python3.6/asyncio/futures.py", line 244, in result
    raise self._exception
  File "/usr/lib/python3.6/asyncio/tasks.py", line 179, in _step
    result = coro.send(None)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/tradfri.py", line 74, in configuration_callback
    key = yield from api_factory.generate_psk(security_code)
  File "/usr/lib/python3.6/site-packages/pytradfri/api/aiocoap_api.py", line 190, in generate_psk
    PatchedDTLSSecurityStore.KEY = security_key.encode('utf-8')
AttributeError: 'NoneType' object has no attribute 'encode'

Beetje zitten Googlen maar kom nog niet tot een oplossing. Zijn er mensen die het wel is gelukt? HASS versie 0.58.1 en hub versie 1.2.42

[ Voor 4% gewijzigd door Gumball op 01-12-2017 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:04
Ik krijg steeds meer egernissen van Tradfri.
Nu al een keer of wat dat de bridge onvindbaar is / HomeKit niet reageert (want bridge onvindbaar).
Dan open ik de IKEA app. Zoeken > rood scherm. Geen gateway gevonden. Grrrrr
Soms wil HomeKit toch nog reageren op De lampen zonder dat de gateway kan worden gevonden (uitroeptekentje erbij) vreemd genoeg.
Op de gateway zelf drie witte LED dus dat zou goed moeten zijn, echter geen gateway te vinden.
Nou stroom er maar af, reboot. En daar issie weer :?

Het is op dat soort momenten dat er ook maar bijv 5 van de 6 lampen reageren bijv.

Ik vind het een knap instabiel systeem.
Zou het via homebridge stabieler zijn?

Zit er aan te denken om het eens te testen, maar dan moet ik best wat automatiseringen opnieuw inrichten vrees ik :(

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 02-12-2017 13:52 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoisonRX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04 01:02
paQ schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 13:50:
Ik krijg steeds meer egernissen van Tradfri.
Nu al een keer of wat dat de bridge onvindbaar is / HomeKit niet reageert (want bridge onvindbaar).
Dan open ik de IKEA app. Zoeken > rood scherm. Geen gateway gevonden. Grrrrr
Ik heb gemerkt dat na een reboot van de router, je alles wat in verbinding staat met de Tradfri Gateway -
dus ook een eventueel Access Point waar de Gateway op aangesloten is - opnieuw moet opstarten inclusief natuurlijk de Gateway zelf, maar in geval van Android Toestel (IOS weet ik niet) waar de Tradfri App op draait, ook dit Android Toestel opnieuw opstarten.

Doe ik dat niet dan maakt het Android toestel een zeer instabiel/geen contact met de gateway. Klinkt vreemd maar werkt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ik herken mij helemaal niet in die problemen, ik gebruik de app van Ikea zelf niet, maar stuur alles aan via Home Assistant (dus de hub is niet direct geladen in Homekit) welke middels Homebridge dus gekoppeld is aan Homekit.

@Gumball deze stappen dus gevolgd? https://home-assistant.io/components/tradfri/ Als je de Tradfri bridge dan met IP toevoegt komt er op de configuratiepagina een configure now knop waar je daarna je code ingeeft, zo genereert deze de juiste keypair voor die DTLS. niet goed gelezen.

hm is je OS helemaal up2date en is autoconf inderdaad geinstalleerd?

[ Voor 13% gewijzigd door Vorkie op 02-12-2017 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
De gateway zit nu rechtstreeks op HomeKit.
Ik vraag me af of het lekkerder werkt via homebridge.

Aan de andere kant, als de gateway “nog nieteens” via de Ikea app is te benaderen dan vraag ik me af of het zin heeft.

Is het mogelijk om de HomeKit integratie aan te laten staan en alsnog simultaan via homebridge te koppelen?

Dan zouden de lampen via schakelapparaat homebridge moeten binnenkomen alsook via schakelapparaat Ikea gateway.

Toch? :?

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 02-12-2017 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@paQ Ja hoor, ik had ze nog niet losgekoppeld (ook Hue etc... niet) en had ineens 120 lampen in huis... dus het kan :)

Dus alles was in de war... of verwarrend :P heb alle automatiseringen opnieuw aangemaakt.... jeej..

[ Voor 30% gewijzigd door Vorkie op 02-12-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Nou daar wil ik dus voor waken. Dat ik niet wroet in de huidige automatiseringen.

Nu heb ik de lampen in HomeKit een andere naam gegeven. Wellicht dat dat me redt dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Gumball schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 23:16:
Probeer de mijn Tradfri te koppelen aan HASS maar als ik de securitycode ingeef krijg ik de volgende melding:
<knip>
Beetje zitten Googlen maar kom nog niet tot een oplossing. Zijn er mensen die het wel is gelukt? HASS versie 0.58.1 en hub versie 1.2.42
Bij mij werkte het nadat ik handmatig autoconf, dtlssocket en pytradfri had geinstalleerd.
Lijkt me wel een poging waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sledge HaMMeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 08:58

Sledge HaMMeR

-= Je Vini, Vidi, Vici =-

Sledge HaMMeR schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 07:34:
[...]
Van de week komen meer lampen en bewegingssensor binnen, ben benieuwd ...
Ik wilde niet m'n hele eigen post quoten, maar de bewegingssensors zijn binnen. Deze heb ik op dezelfde manier als de remote kunnen koppelen aan de Hue bridge, terwijl de lampen nog bedienbaar zijn via Hue. Wil je weten hoe, lees dan de gequote post.

De bewegingssensor neemt de Hue over bij beweging. In mijn geval zoals gehoopt en erg wenselijk. Maw, als de sensor een beweging waarneemt, schakelt het licht uit na de ingestelde periode, ongeacht de Hue status.

In tegenstelling tot de remote, komen de lamp statussen die geschakeld zijn door de bewegingssensor niet/slecht door in de Hue app.

Ik heb nog niet geprobeerd twee bewegingssensors binnen één groep te krijgen, omdat mijn tweede bewegingssensor nog niet zijn update heeft gekregen. (van v1.1.1.1.-5.7.2.0 naar v1.2.214). Update pending ....... ~zucht~

.: There are 10 kinds of people in the world: those that understand binary, and those that do not :.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Vorkie schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 17:51:
@paQ Ja hoor, ik had ze nog niet losgekoppeld (ook Hue etc... niet) en had ineens 120 lampen in huis... dus het kan :)

Dus alles was in de war... of verwarrend :P heb alle automatiseringen opnieuw aangemaakt.... jeej..
nou het slaagt dus niet hier.
Bij starten van homebdrige een error dat de gateway (zo) niet benaderbaar is.
Op basis van IP en paskey

vaagjes...

Pagina: 1 ... 20 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)