Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:11
Knopsje schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:46:
Over korting gesproken: bij IKEA Eindhoven zijn deze week alle TRÅDFRI producten met 10% korting te koop in verband met GLOW. Tot en met zaterdag dus, ik kan er online niks over vinden dus waarschijnlijk niet in andere filialen.
Iemand die dit kan bevestigen? Met mijn boodschappenlijstje zou het t wellicht wel waard zijn om naar Eindhoven te rijden maar zou zonde zijn als t voor niks is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 21:33

Bert

nee, geen banaan in m'n oor

Ik heb zondag er gekocht met 10% korting in de Ikea winkel in eindhoven. Daar is ook de bridge op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jemeenthet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 09:02
Prullenbak84 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:14:
[...]

Iemand die dit kan bevestigen? Met mijn boodschappenlijstje zou het t wellicht wel waard zijn om naar Eindhoven te rijden maar zou zonde zijn als t voor niks is...
Klopt, ik ben er maandag geweest en inderdaad met 10% korting gedurende Glow. Werd er geholpen door een medewerker die er veel van wist, ook over de koppeling met Hue. Voor de zekerheid ook een bridge meegenomen om de lampen te kunnen updaten, maar twijfel of ik nu alsnog ook nog een afstandsbediening nodig heb om ze te updaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:59
Als je begint met de app en de gateway moet je eerst een controller koppelen voordat je een lamp kunt koppelen.

Zie ook de post uit de topicwarning:

"Ik zag overigens de laatste 2 weken best veel vragen en reacties in de trand van: dan koop je toch een bridge bij Ikea waarmee je je lampen update. Een bridge is dus niet genoeg. Om de lamp aan de bridge te kunnen koppelen heb je momenteel ook een afstandbediening nodig."

Ik vond later nog dit:
With one bulb on, hold gateway button for 10s. Then turn light off and then on. Open TRÅDFRI app and it appears.

Kennelijk heb je geen remote (meer?) nodig.

[ Voor 75% gewijzigd door RudolfR op 16-11-2017 12:17 . Reden: Zonder remote schijnt toch te kunnen.... ]

Anoniem: 996337

Ik heb de eerste verbindingshub volgens de instructie aangesloten en gekoppeld met mn router. “Gewoon plug en play”, maar helaas bleef het Internet-lampje knipperen. De lampen lokaal bedienen via de app ging wel, maar buitenshuis dus niet. Verschillende modempoorten geprobeerd, netwerkkabels verwisseld, zelfs de modem gereset, niks mocht baten. Een telefoontje met de ikea klantenservice werd ik ook niet wijzer van, dus de hub vanmorgen omgeruild voor een nieuwe. Met volle moed hem aangesloten...maar tevergeefs, weer geen connectie met de router. Heeft er iemand de gouden tip om de hub werkend te krijgen over het internet?

• RudolfR
Volgens mij kan dat helemaal niet. Mijn app dwingt af dat ik verbonden ben met wifi.

Gek genoeg kan ik de app voor de gek houden door te verbinden met een willekeurig access point en een VPN met een route naar m'n LAN.

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 09:16
RudolfR schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:21:
Volgens mij kan dat helemaal niet. Mijn app dwingt af dat ik verbonden ben met wifi.

Gek genoeg kan ik de app voor de gek houden door te verbinden met een willekeurig access point en een VPN met een route naar m'n LAN.
Hier is wifi ook nodig om de bridge te benaderen. Het lukt mij ook niet om van buitenaf de lampen aan te sturen. Via vpn is mij ook nog niet gelukt, op de een of andere rare manier.

Heb het eigenlijk ook niet nodig aangezien alles via Homekit verloopt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:54

Arjan A

Cenosillicafoob

Je kan de hub inderdaad alleen gebruiken via je eigen netwerk. Wil je er van buitenaf bij, dan zal je via VPN verbonden moeten zijn met je netwerk. De app detecteert bovendien of je op een wifi-netwerk zit of niet. Je moet dus via een wifi-netwerk je VPN opbouwen.

Wil je toch echt van buitenaf erbij kunnen, dan moet je eigenlijk iets als HomeAssistant (hass.io) gebruiken, of de app van Apple (Home/Woning).

Het viel mij op dat Tradfri-gebruikers er van uit gaan dat de lampen net als Toon en andere cloud-diensten van buitenaf te bedienen zijn. Dat is dus niet zo, er wordt geen aansturing vanuit een of ander zweedsblauw datacentrum gedaan. Alles is lokaal. En dat vind ik eigenlijk juist een groot pluspunt van Tradfri, geen afhankelijkheid van internet om je lampen aan te kunnen doen. En als je het wil, is bedienen buitenshuis is toch wel op andere manieren mogelijk :).

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Anoniem: 996337

Dank jullie wel voor de reacties. Tot zover is het mij helder. Ik ging er in eerste instantie ook niet van uit dat ik de lampen van buitenaf kon bedienen, totdat ik in de handleiding las dat het internet-lampje op de hub continue moet branden als er een internetverbinding was, en wanneer er geen verbinding was dan zou het lampje knipperen. Aangezien ik lokaal indd de lampen kan bedienen, was het in mijn brein logisch om te denken dat ik ze dan van buitenaf kon bedienen :-D Maar waarom knippert het lampje dan? Knippert ie bij jullie ook en zo niet, hij krijg ik hem continue gebrand?

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Anoniem: 996337 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:59:
[..]Maar waarom knippert het lampje dan? Knippert ie bij jullie ook en zo niet, hij krijg ik hem continue gebrand?
Bij de nieuwe hubs knippert het lampje nog een tijd om zichzelf te updaten. Mijn hub was na plm 20 minuten klaar. Daarna een powercycle gedaan, en toen kwam er nog een update. Uiteindelijk is het geknipper gestopt; een dag later brandde hij continue.

Canon EOS | DJI M2P

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:44

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik heb toch echt gelezen (weet niet meer waar, dacht zelfs in dit topic, maar krijg het niet gevonden), dat wanneer je een Ikea Tradfri lamp koopt met de juiste firmware versie, je deze direct aan Hue bridge kunt koppelen zonder dat je daar andere ikea producten voor nodig hebt.

Mooie lange zin :) Maar bevestigt of ontkracht deze statement met bron?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 09:26
Tusk schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:35:
Ik heb toch echt gelezen (weet niet meer waar, dacht zelfs in dit topic, maar krijg het niet gevonden), dat wanneer je een Ikea Tradfri lamp koopt met de juiste firmware versie, je deze direct aan Hue bridge kunt koppelen zonder dat je daar andere ikea producten voor nodig hebt.

Ik kan dat bevestigen. Ik heb gisteren avond zelf 3 GU10 lampjes (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80365270/) gekoppeld aan mijn HUE 1.0 Bridge, zonder verdere ikea producten.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:51
Tusk schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:35:

Dit klopt, en is vaak te achterhalen door de datumcode op de verpakking te checken (bevat jaar+weeknr), met wat zoeken vind je vaak vanaf welke week ze de nieuwe firmware hebben, maar dir is voor ieder type lamp anders

• Shiny Disco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 07:57
Ik ben al een tijdje een anonieme meelezer in dit topic en inmiddels heb ik sinds kort na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt door voor het Ikea Systeem te gaan. Momenteel beschik ik over 4 lampen(allemaal E27 950 lm), de draadloze afstandsbediening , een draadloze dimmer en sinds dinsdag heb ik eindelijk de Gateway(was wekenlang niet op voorraad in Breda) Alles werkt prima(Lampen met Siri bedienen werkt erg vlot) maar vraag ik me een ding af: Kan ik nu wel of geen Hue lampen aan de Gateway van Ikea hangen? Ik zou graag nog een E14 lamp willen halen maar deze is in Breda ook al uitverkocht helaas

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Shiny Disco schreef op donderdag 16 november 2017 @ 23:00:
Ik ben al een tijdje een anonieme meelezer in dit topic en inmiddels heb ik sinds kort na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt door voor het Ikea Systeem te gaan. Momenteel beschik ik over 4 lampen(allemaal E27 950 lm), de draadloze afstandsbediening , een draadloze dimmer en sinds dinsdag heb ik eindelijk de Gateway(was wekenlang niet op voorraad in Breda) Alles werkt prima(Lampen met Siri bedienen werkt erg vlot) maar vraag ik me een ding af: Kan ik nu wel of geen Hue lampen aan de Gateway van Ikea hangen? Ik zou graag nog een E14 lamp willen halen maar deze is in Breda ook al uitverkocht helaas
Ja je kan hue lampen aan de IKEA hub hangen.

• Shiny Disco
Thanks voor het snelle antwoord. Moet je dit via HomeKit koppelen of kan een Hue lamp ook via de Tradfri app gekoppeld worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Shiny Disco schreef op donderdag 16 november 2017 @ 23:29:
Thanks voor het snelle antwoord. Moet je dit via HomeKit koppelen of kan een Hue lamp ook via de Tradfri app gekoppeld worden ?
Kan gewoon vanuit de tradfri app. Met HomeKit heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:17

bonzz.netninja

Niente baffi

Shiny Disco schreef op donderdag 16 november 2017 @ 23:00:
my 2 cents maar volgens mij is het goedkoper om ff naar utrecht te rijden dan een hue lamp te kopen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 08:29:
[...]

my 2 cents maar volgens mij is het goedkoper om ff naar utrecht te rijden dan een hue lamp te kopen
Of via de webshop bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Iemand al ervaring om de Tradfri zonder gateway aan Echo Plus te knopen?

Ik krijg hem niet verbonden en zal vast en zeker met de software versie van Tradfri te maken hebben. (zo krijgt Ikea toch zijn zin dat iedereen een gateway moet kopen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 483796

Gisteravond bij Ikea een zooi GU10's van 6,99 gehaald, datum stempel 1727 , eenmaal thuisgekomen binnen een paar minuten gekoppeld aan m'n Hue V1 bridge op 4 meter (!) afstand van de lamp zonder ikea afstandbediening , zonder ikea hub en zonder andere apps zoals lapfinder etc . gewoon kwestie van inschroeven en terwijl de Hue app nieuwe lampen staat te zoeken de Tradfri lamp 6 a 7 keer rustig uit/aan klikken en dan even aanlaten . rustig uit/aan klikken lijkt beter te werken dan zo snel mogelijk . als ie niets vindt gewoon nog een keer proberen het is wat timingsgevoelig maar uiteindelijk heb ik ze allemaal gewoon prima gekoppeld na 2 tot 4 zoekpogingen per lamp. hij vindt ze als 'dimmable lamp ' met firmware 1.2.214 Dat koppelproces is natuurlijk eenmalig, als ze eenmaal gekoppeld zijn dan is het geregeld. bedankt voor jullie tips !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Ik kan bevestigen dat het mogelijk is om met 2 afstandsbedieningen een hotel schakeling te maken.
Heb dit momenteel in de gang beneden met de lamp op de overloop boven.

Alles draait via de Tradfri hub, en het is ook zichtbaar in de Tradfri app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Zoemen de tradfri lampen eigenlijk ook? Valt me altijd op bij de standaard led lampen van ikea dat ze bijna allemaal zoemen of fluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
spokje schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:16:
Zoemen de tradfri lampen eigenlijk ook? Valt me altijd op bij de standaard led lampen van ikea dat ze bijna allemaal zoemen of fluiten.
Bij mij zoemen of fluiten ze niet. Heb er ook geen klachten over gelezen waar je dit bij de hue lampen nog wel eens hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb er inmiddels al een flink aantal hangen. Daarnaast een aantal Yeelight RGB lampen, die me ook prima bevallen.
Iemand enig idee wanneer de Tradfri RGB lampen, zowel e27 als e14 officieel beschikbaar komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
e27 rgb is er toch al? http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70338951/
e14 is volgens mij onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
koelkast schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:16:
Ik heb er inmiddels al een flink aantal hangen. Daarnaast een aantal Yeelight RGB lampen, die me ook prima bevallen.
Iemand enig idee wanneer de Tradfri RGB lampen, zowel e27 als e14 officieel beschikbaar komen?
nieuws: Ikea komt halverwege 2018 met Zigbee-stekker voor in het stopcontact

Hier staat wat info in. Onduidelijk is of er in 2018 ook een e14 en gu10 komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:04:
Ik kan bevestigen dat het mogelijk is om met 2 afstandsbedieningen een hotel schakeling te maken.
Heb dit momenteel in de gang beneden met de lamp op de overloop boven.

Alles draait via de Tradfri hub, en het is ook zichtbaar in de Tradfri app.
Wat bedoel je met zichtbaar in de app?
De afstandbedieningen?
En zo ja kun je dan net zoals bij Philips Hue vanuit de app kiezen welke lampen je bedient met de afstandbediening?
En werkt dit dan ook zo met de bewegingssensor?

Ik weet het veel vragen, maar ik heb geen Ikea bridge en ben gewoon benieuwed hoe het werkt, kon er zo op internet niets over terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Erik1971 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:19:
[...]

De afstandbedieningen?
En zo ja kun je dan net zoals bij Philips Hue vanuit de app kiezen welke lampen je bedient met de afstandbediening?

Ik weet het veel vragen, maar ik heb geen Ikea bridge en ben gewoon benieuwed hoe het werkt, kon er zo op internet niets over terug vinden.
Ja dat kan, je kan gewoon lampen in de groepen zetten met de AB's. Zelf heb ik een groep met 3 ab's dus je bent niet beperkt tot 2 ab's per groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Erik1971 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:19:
[...]

De afstandbedieningen?

Als ik een afstandsbediening reset en koppel met een andere afstandbediening, komt hij automatisch in de app te staan in dezelfde kamer.

Misschien dat je ook meerdere afstandbedieningen toe kan voegen door ze aan de hub te verbinden en naar 1 kamer te slepen. Dat moet ik nog even proberen.

Met Hue en een bewegingssensor heb ik geen ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:40:
[...]

Als ik een afstandsbediening reset en koppel met een andere afstandbediening, komt hij automatisch in de app te staan in dezelfde kamer.
Ja dan komen ze automatisch in de zelfde kamer/groep.
Misschien dat je ook meerdere afstandbedieningen toe kan voegen door ze aan de hub te verbinden en naar 1 kamer te slepen. Dat moet ik nog even proberen.

Dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-02-2021
Zou leuk zijn zonder de dimmer. Iemand dat al gezien bij de IKEA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:51
Pinky-H9 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 08:38:
Iemand al ervaring om de Tradfri zonder gateway aan Echo Plus te knopen?

Ik krijg hem niet verbonden en zal vast en zeker met de software versie van Tradfri te maken hebben. (zo krijgt Ikea toch zijn zin dat iedereen een gateway moet kopen)
Werkt die Echo wel met Zigbee of kan die enkel een Ikea (of Philips of anders) Hub aansturen? De lampen zelf hebben dat namelijk wel nodig en staat los van de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:06
Het heeft iemand het voor elkaar gekregen om een Floalt te koppelen aan een Hue bridge en dat de Floalt zowel met de afstandbediening, Hue app en Homekit is te bedienen?

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Sahje schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:43:
[...]

Zou leuk zijn zonder de dimmer. Iemand dat al gezien bij de IKEA?
nieuws: Ikea komt halverwege 2018 met Zigbee-stekker voor in het stopcontact
Ikea Nederland bevestigt ook de komst van de losse rgb-lampen; die verschijnen volgend jaar aan het eind van de zomer of het begin van het najaar.
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 17:52:
[...]

Werkt die Echo wel met Zigbee of kan die enkel een Ikea (of Philips of anders) Hub aansturen? De lampen zelf hebben dat namelijk wel nodig en staat los van de software.
Ja in de Echo plus zit Zigbee

[ Voor 45% gewijzigd door SPX420 op 17-11-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyoung
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06 12:40
koelkast schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:16:
Daarnaast een aantal Yeelight RGB lampen, die me ook prima bevallen.
werken die zonder moeilijkheden met de Tradfri bridge?

SkyTeam Platinum member via American Express

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

spokje schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:16:
Nee, zolang je ze rechtstreeks op het lichtnet aansluit is er niets te horen. Ik had er eentje achter een dimmer op de hoogste stand, en die was wel te horen.

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Rickyoung schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:32:
[...]

werken die zonder moeilijkheden met de Tradfri bridge?
Nee helaas, Yeelight werkt niet met Zigbee maar met wifi. Wel zijn het erg mooie lampen met diepe kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
Nou heb ik een uur geleden een Philips Hue White Ambiance E14 kaars ledje meegenomen van de Karwei. Binnen de Tradfri app heb ik de lamp werkzaam alleen ik krijg hem niet met HomeKit gekoppeld. Of moet ik over de Philips Bridge beschikken om hem werkend te krijgen binnen HomeKit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Laatst online: 14:39

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Uiteindelijk toch maar een Hue hub in huis gehaald (meer dan 50% korting op de adviesprijs kon ik niet weigeren). Als eerste heb ik zonet de Ikea kleurenlamp overgezet. En dit ging gemakkelijker dan verwacht:
  1. De afstandsbediening was al losgekoppeld in de Ikea app (maar nog wel gekoppeld aan de lamp)
  2. De lamp heb ik aangezet en daarna losgekoppeld in de Ikea app (was paars)
  3. De afstandsbediening heb ik gereset
  4. De lamp heb ik gereset (ging daardoor van paars naar fel wit)
  5. De hue app vond de lamp vanzelf en ik kon hem toevoegen
  6. De afstandsbediening heb ik (met z'n knopje) gekoppeld met de lamp
  7. Ik kan de lamp nu bedienen met de Hue app en met de Ikea afstandsbediening
Dus ik heb het Zigbee kanaal niet van 11 in 25 hoeven te veranderen, ik heb de hub niet met lange kabels bij de lamp hoeven te houden, de Ikea afstandsbediening doet het gewoon, in de Hue app kan ik gewoon het versienummer van de Ikea lamp zien. De lamp reageert zelfs sneller dan op de Ikea hub. Geluk gehad?

En dan mijn nieuwe oordeel over de Ikea kleurenlamp, nu aangestuurd via de Hue hub. Eigenlijk zijn het precies de kleuren in de onderste helft van de Hue palette, die duidelijk „minder” zijn op de Ikea lamp: cyaan (is blauwachtig wit), groen (is gelig) en blauw (is paars). Maar de kleuren magenta en paars doen het op de Ikea lamp juist beter dan op de Hue lamp. Ook de witachtige kleuren in het midden zien er gewoon goed uit.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyoung
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06 12:40
aawe mwan schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:00:
Uiteindelijk toch maar een Hue hub in huis gehaald (meer dan 50% korting op de adviesprijs kon ik niet weigeren).
Waar =) ?

SkyTeam Platinum member via American Express

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Voor korting op Hue bestaat een topic op Tweakers. Maar eigenlijk kan je alle merken smart verlichting meestal wel met hoge korting kopen, al heb je vaak dan wel een "persoonlijke" coupon of speciale link nodig. Ikea was de uitzondering, maar ook daar krijg je nu korting op Trådfri bij GLOW en in de koopjeshoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Laatst online: 16:02
Ik had een Philips Hue setje wat alleen in de woonkamer in gebruik was.
Vanavond bij IKEA ingeslagen...

De hub was niet meer op voorraad in Utrecht (niet in kit en niet los), dus ik kon alleen lampen meenemen op hoop van zegen..
5 x GU 10 lampjes van 7 euro, een rgb lamp en 2 normale lampen rijker thuis maar eens geprobeerd.

Ik begon met de GU 10 lampen. Werkt niet in een keer. Misschien de hue bridge te ver weg?
Met lampfinder ging het echter wel.
Eindresultaat: alles zonder problemen kunnen toevoegen op 1 van de GU 10 lampjes na. Die gaat dus nog geruild worden.

Het lijkt er dus wel op dat de lampen die nu in het schap liggen - iig in Utrecht- al van de nieuwe firmware voorzien zijn.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:06
[quote]aawe mwan schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:00:
  • De hue app vond de lamp vanzelf en ik kon hem toevoegen
  • De afstandsbediening heb ik (met z'n knopje) gekoppeld met de lamp
  • Ik kan de lamp nu bedienen met de Hue app en met de Ikea afstandsbediening
Bij mij gaat het mis als ik de dimmer opnieuw link aan de Floalt dan is de link in de Hue app weg.. De ikea lamp komt overigens ook niet in de Homekit

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De Chinese RGBW ledstrip, die wel wilde koppelen met Ikea Trådfri maar niet met Osram Lightify, heb ik nu kunnen koppelen met Hue.

Op de normale manier lukte het niet, ik moest het programma Lampfinder gebruiken dat blijkbaar nodig is om „Touchlink” te activeren op de Philips bridge en daarmee lukte het de eerste keer. Dus dat lijkt de enige koppelmethode te zijn die deze ledstrip ondersteunt.

Het vreemde was dat deze ledstrip zichzelf regelmatig opnieuw bij de Ikea hub wist aan te melden, zelfs als ik hem met de app van de hub losgekoppeld had. Ook vandaag (voor de koppeling aan Hue) nog een keer, met de nieuwste firmware op de Ikea hub. Dat lijkt me een bug in de Ikea hub.

Ik heb ook een paar Trådfri GU10 overgezet naar de Hue hub, die waren wel op de normale manier te vinden (na een reset van de lamp).

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 18-11-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
aawe mwan schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:18:
De Chinese RGBW ledstrip, die wel wilde koppelen met Ikea Trådfri maar niet met Osram Lightify, heb ik nu kunnen koppelen met Hue.

Op de normale manier lukte het niet, ik moest het programma Lampfinder gebruiken dat blijkbaar nodig is om „Touchlink” te activeren op de Philips bridge en daarmee lukte het de eerste keer. Dus dat lijkt de enige koppelmethode te zijn die deze ledstrip ondersteunt.

Het vreemde was dat deze ledstrip zichzelf regelmatig opnieuw bij de Ikea hub wist aan te melden, zelfs als ik hem met de app van de hub losgekoppeld had. Ook vandaag (voor de koppeling aan Hue) nog een keer, met de nieuwste firmware op de Ikea hub. Dat lijkt me een bug in de Ikea hub.

Ik heb ook een paar Trådfri GU10 overgezet naar de Hue hub, die waren wel op de normale manier te vinden.
Om welk merk/model gaat het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 13:44
Kan ik lampen met de datum 1711 ook uit de voeten?

Ikea delft heeft een set in het koopjeshoek liggen compleet met dimmer en hub voor €39,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:02
ronnym schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:42:
Kan ik lampen met de datum 1711 ook uit de voeten?

Ikea delft heeft een set in het koopjeshoek liggen compleet met dimmer en hub voor €39,-
Als je die met hub neemt, zal via de hub de lampen updaten....

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Proton_ schreef op zondag 12 november 2017 @ 20:20:
De Ikea RGB lamp is instelbaar met een 32 bit CIE x,y kleurcoordinaat + 8 bit helderheid. Je zit dus met een dubbele vertaling van RGB naar CIE naar RGB waarbij niet heel duidelijk is welke color space er gebruikt wordt. Wellicht dat dat ook een reden is waarom er kleurverschil tussen Hue en Tradfri zit.
In mijn tests is groen wel gewoon groen, er staan geen andere leds bij aan ofzo. Ik heb geen Hue om mee te vergelijken.
Grote kans dat de Hue leds van hogere kwaliteit zijn (meer monochromatisch? Dichter bij de 520 nm?) maar RGB is meestal toch een gimmick :)

Overigens is mijn C# wakeuplight brouwsel hier te vinden:
https://github.com/kpvleeuwen/ThreadFree

Dankzij de kleurruimte keuze van Ikea was dit heel makkelijk goed te doen.
Coole app, werkt leuk.
Stukken beter dan de standaard rise & shine van de ikea-app.
En ook handig dat je de duur kunt instellen.

Ik vond 't wel lastig om de IDs van de lampen te achterhalen, uiteindelijk gedaan via de logging van home-assistant.

De app crasht ook bij een onjuiste security code:

code:
1
2
3
4
5
Onverwerkte uitzondering: System.TimeoutException: No reply while getting api key for ThreadFree
   bij ThreadFree.Lib.HubConnection.CreateApiKey() in C:\projects\threadfree\ThreadFree.Lib\HubConnection.cs:regel 85
   bij ThreadFree.Lib.HubConnection.GetStoredKey() in C:\projects\threadfree\ThreadFree.Lib\HubConnection.cs:regel 61
   bij ThreadFree.Lib.HubConnection.Start() in C:\projects\threadfree\ThreadFree.Lib\HubConnection.cs:regel 50
   bij ThreadFree.Program.Main(String[] args) in C:\projects\threadfree\ThreadFree\Program.cs:regel 44

Buiten dat, dank hiervoor, hoop dat ze iets soortgelijks toevoegen aan home-assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 13:44
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:57:
[...]

Als je die met hub neemt, zal via de hub de lampen updaten....
Ik heb de set gekocht en even bij me schoonouders aangesloten aan een hue bridge die ik via marktplaats heb gekocht.

Lampen werden snel gevonden en gekoppeld.

Alleen krijg ik de bridge niet gekoppeld aan de Woning app.

Hij kan de bridge niet vinden adv de code.

Iemand tips hoe ik toch de bridge kan koppelen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Voor de mensen die de lampen rechtstreeks willen koppelen aan Hue bridge zonder te updaten of afstandsbediening oid:

vrijdag gehaald bij Ikea Eindhoven:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/tradfri-led-lamp-gu-lumen__0463170_PE608601_S4.JPG
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00318292/
productie datum: 1734 -> werkt

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/tradfri-led-lamp-gu-lumen__0516037_PE640153_S4.JPG
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80365270/
productie datum: 1721 -> werkt

lampen 6 keer aan en uit:
Lampfinder installeren, binnen 2 minuten werkten ze allebei.

[ Voor 9% gewijzigd door Tusk op 18-11-2017 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

SPX420 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:59:
[...]
Om welk merk/model gaat het precies?
Hij komt van Aliexpress, volgens mij verkopen alle shops die daar Zigbee ledstrips verkopen precies dezelfde. Het typenummer van de controller is JW-A04-RGBW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nu de kleuren leverbaar zijn zit ik er aan te denken om alles in het appartement te vervangen voor TRÅDFRI lampen.

Ik zou echter op bepaalde plekken niet afhankelijk willen zijn van HomeKit of de Ikea app.

Heb ik het nou goed begrepen dat de TRÅDFRI kleur lampen komen met een schakelaar? Want dan zou ik die op de muur kunnen monteren i.p.v. de standaard schakelaar.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
aawe mwan schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:18:
Heb je een link naar die Ledstrip toevallig?
Ik heb ook drie strips nodig maar 3x HUE strips kopen gaat mij net iets te ver :)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:52
Dat is wel interessant; vrraag me af of het met wat knutsel werk mogelijk is iets van een triac aan te sluiten in plaats van de ledjes zodat je iets krijgt zoals de oude LivingWhites wall plug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Donstil schreef op zondag 19 november 2017 @ 02:07:
Nu de kleuren leverbaar zijn zit ik er aan te denken om alles in het appartement te vervangen voor TRÅDFRI lampen.

Ik zou echter op bepaalde plekken niet afhankelijk willen zijn van HomeKit of de Ikea app.

Heb ik het nou goed begrepen dat de TRÅDFRI kleur lampen komen met een schakelaar? Want dan zou ik die op de muur kunnen monteren i.p.v. de standaard schakelaar.
Om een te bedienen(app/gateway/schakelaar) of heb je 1x gateway --> ? aantal schakelaars --> ? aantal lampen .. nodig. zo programmeer je ze ook.
Dus je kan niet zonder schakelaar, en dus wel onafhankelijk van je homekit/app :) want dit kan je gewoon los pogrammeren, (lamp en schakelaar koppelen)

Wat ik gedaan heb is gewoon 3 lampen gekocht 1 schakelaar en 1 hub .. en ik weet nu dat ik 1 schakaar te kort kom .. >:)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Het lijkt er bij mij erg op dat ik, zodra ik een remote of dimmer gereset heb, er geen lamp of hub meer aan te koppelen valt. Ik kan dat koppelknopje een minuut in drukken, maar er gebeurt echt helemaal niks. Ook lampen eerst resetten (door 6 keer uit/aan) helpt niks. Ik zit hier nu dus met een bergje onbruikbare dimmers en afstandsbedieningen.
Iemand hier een oplossing voor, of wordt dit een retourtje Ikea met heel de bende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:06:
Het lijkt er bij mij erg op dat ik, zodra ik een remote of dimmer gereset heb, er geen lamp of hub meer aan te koppelen valt. Ik kan dat koppelknopje een minuut in drukken, maar er gebeurt echt helemaal niks. Ook lampen eerst resetten (door 6 keer uit/aan) helpt niks. Ik zit hier nu dus met een bergje onbruikbare dimmers en afstandsbedieningen.
Iemand hier een oplossing voor, of wordt dit een retourtje Ikea met heel de bende?
Heb je al eens de gateway / hub uit en aan gezet? Werkt dat niet, kan je hem, op eigen risico, ook compleet resetten middels de app, dan heeft ie geen enkele lamp er meer in staan (en je moet hem daarna updaten weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ja dat heb ik ook al gedaan. Had mijn dimmer zojuist ook uit de app gehaald en de gatway daarna ook. Dit omdat ik dus al van plan was terug te gaan met mijn remotes. Maar om dat te doen moet je de dimmer volgens de app resetten. Nou daarna wilde ik m wel weer even aan Mn lampen koppelen (want voorheen werkte de dimmer dus wel gewoon) maar nu is die dus ook onbruikbaar...
Omdat t me sterk lijkt dat ik net toevallig allemaal defecte dingen heb gekocht, vraag ik me dus af of er nog een manier is om die dingen echt “terug naar af” te zetten.

Huidige situatie is dus: dimmer verwijderd uit app, lampen verwijderd uit app, gatway gereset, gateway terug in de doos, dimmer met geen mogelijkheid meer aan de lampen te koppelen...

[ Voor 33% gewijzigd door Prullenbak84 op 19-11-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Prullenbak84 schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:06:
Het lijkt er bij mij erg op dat ik, zodra ik een remote of dimmer gereset heb, er geen lamp of hub meer aan te koppelen valt.
Ik loop tegen hetzelfde aan, bij mijn poging de Floalt over te zetten van Ikea naar Hue.
Ik wilde hiervoor de originele afstandsbediening gebruiken, maar die laat zich nu helemaal niet meer koppelen.

Hoe vaak knippert de led in de afstandsbediening? Dit is wat ik gelezen heb:
  • het knopje 4 keer indrukken binnen 5 seconden betekent: reset
  • de afstandsbediening bevestigt dit met 4 flitsen van de ingebouwde led, niet meer
  • zie je 6 of 7 flitsen (of meer), dan is de batterij bijna op en moet je hem vervangen
Bij mij knipperde de afstandsbediening na een reset 7 keer (en nu helemaal niet meer). Dus er is iets mis. Toen hij het nog deed, leek een koppelpoging precies zo te verlopen als normaal, maar mislukte uiteindelijk toch.

Bij mij gaat het om de afstandsbediening die destijds bij de Floalt geleverd werd. Ik heb hem iets meer dan 2 maanden in gebruik en gemiddeld 2 keer per dag gebruikt. Ik heb 3 andere batterijen geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Of dat komt doordat de batterijen te oud zijn, of doordat de afstandsbediening nu al kapot is, moet ik nog uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

remmuz schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:09:
[...]

Dat is wel interessant; vrraag me af of het met wat knutsel werk mogelijk is iets van een triac aan te sluiten in plaats van de ledjes zodat je iets krijgt zoals de oude LivingWhites wall plug.
Nadeel is dat je wellicht iets gaat krijgen met tussenstekkers :( bah ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Donstil schreef op zondag 19 november 2017 @ 02:15:
[...]

Heb je een link naar die Ledstrip toevallig?
Ik heb ook drie strips nodig maar 3x HUE strips kopen gaat mij net iets te ver :)
idd @aawe mwan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
aawe mwan schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:00:
[...]

Ik loop tegen hetzelfde aan, bij mijn poging de Floalt over te zetten van Ikea naar Hue.
Ik wilde hiervoor de originele afstandsbediening gebruiken, maar die laat zich nu helemaal niet meer koppelen.

Hoe vaak knippert de led in de afstandsbediening? Dit is wat ik gelezen heb:
  • het knopje 4 keer indrukken binnen 5 seconden betekent: reset
  • de afstandsbediening bevestigt dit met 4 flitsen van de ingebouwde led, niet meer
  • zie je 6 of 7 flitsen (of meer), dan is de batterij bijna op en moet je hem vervangen
Bij mij knipperde de afstandsbediening na een reset 7 keer (en nu helemaal niet meer). Dus er is iets mis. Toen hij het nog deed, leek een koppelpoging precies zo te verlopen als normaal, maar mislukte uiteindelijk toch.

Bij mij gaat het om de afstandsbediening die destijds bij de Floalt geleverd werd. Ik heb hem iets meer dan 2 maanden in gebruik en gemiddeld 2 keer per dag gebruikt. Ik heb 3 andere batterijen geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Of dat komt doordat de batterijen te oud zijn, of doordat de afstandsbediening nu al kapot is, moet ik nog uitzoeken.
Bij mij reageren allebei de dimmers (met hetzelfde batterijtje) anders.
De ene knippert 6 keer, dan even niet en dan heel snel een tijdje.
De ander knippert 6 keer maar blijft dan uit.

Ander batterijtje, zelfde verhaal.
Met deze batterij ook even een remote geprobeerd, en knippert ook 6 keer.
In de gebruiksaanwijzing staat dat bij een lege batterij het lampje knippert als je een andere knop indrukt. Dat is hier niet het geval.
Het lijkt er dus op dat het hele gebeuren onduidelijk danwel kapot is. Dus dat wordt toch naar Ikea met alles.

[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 19-11-2017 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Chinese Zigbee ledstrips zijn ongeveer even duur als de Hue strips.

De reden waarom ik die Zigbee apparaten uit China bestel, ondanks dat ze zo duur zijn, is omdat ik op zoek ben naar features die we in Europa niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Prullenbak84 schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:28:
[...]
Bij mij reageren allebei de dimmers (met hetzelfde batterijtje) anders.
De ene knippert 6 keer, dan even niet en dan heel snel een tijdje.
De ander knippert 6 keer maar blijft dan uit.
Ander batterijtje, zelfde verhaal.
Je noemt iets meer details, maar eigenlijk is dit precies hetzelfde als wat er bij mij gebeurt.

Als we het dan toch over details hebben: de vorige keer dat ik alle apparaten opnieuw aan de bridge moest koppelen, was het ook al lastig om deze afstandsbediening aan de hub gekoppeld te krijgen. Maar toen het eindelijk gelukt was, deed hij het gewoon normaal.
In de gebruiksaanwijzing staat dat bij een lege batterij het lampje knippert als je een andere knop indrukt. Dat is hier niet het geval.
Het lijkt er dus op dat het hele gebeuren onduidelijk danwel kapot is. Dus dat wordt toch naar Ikea met alles.
Dat heb ik ook gelezen, ik weet niet of dit klopt of niet. Maar in elk geval is het zo dat als de afstandsbediening niet gekoppeld is aan een apparaat, dan flitst de led ook als je op een knop drukt.

Ik ben benieuwd hoe Ikea het bij jou gaat oplossen.

[ Voor 11% gewijzigd door aawe mwan op 19-11-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
aawe mwan schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:00:
[...]

Je noemt iets meer details, maar eigenlijk is dit precies hetzelfde als wat er bij mij gebeurt.

[...]

Dat heb ik ook gelezen, ik weet niet of dit klopt of niet. Maar in elk geval is het zo dat als de afstandsbediening niet gekoppeld is aan een apparaat, dan flitst de led ook als je op een knop drukt.

Ik ben benieuwd hoe Ikea het bij jou gaat oplossen.
Dan zou het zelfs zo zijn dat mijn remotes ergens aan gekoppeld zijn, zelfs na tig keer resetten. Ik snap er helemaal niks meer van.

Ik ben ook benieuwd. Zondagmiddag naar Ikea. Zin in!! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 15:05
Prullenbak84 schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:02:
[...]

Zondagmiddag naar Ikea. Zin in!! oOo
8)7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Was licht sarcastisch :)

Maar goed. Klantenservice verwees me even naar de lampenafdeling. Daar de hele situatie uitgelegd. Zij begrepen het ook niet. Terug naar de klantenservice en alles retour gebracht.
Nu eens even kijken of ik t later nog eens probeer of toch maar voor Hue ga dan... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat knipperen en niet willen koppelen had ik ook na de updaste, door in de app herstel fabrieksinstellingen te doen was dat opgelost en kon alles weer gekoppeld worden.

Zoals @yvma_nl had geschreven:
Had hetzelfde probleem... Oplossing was om niet alleen de gateway te resetten, maar ook in de Tradfri app onder instellingen te kiezen voor 'verwijder alle instellingen' (helemaal onder in het scherm).
De gateway start dan opnieuw op en neemt niets meer over van de oude instellingen, scenes of aangesloten lampen en bedieningsapparaten. Je begint dus weer vanaf nul met instellen.
Daarna kon ik dus weer alles aansluiten, anders was het niet mogelijk en kreeg ik dus het knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
HA!

;)

Sja problemen zijn soms behoorlijk vaag in het IKEA systeem.
Mijn hub is ook al retour gegaan en geruild, en ook deze wil af en toe gewoon niet. Homekit zegt: geen idee wat jij wil, maar ik vind geen gateway...
En dan na de 3e keer stroom eraf is hij ineens weer present.
Het is best wel een mens-erger-je-niet-systeem.
(maar goed... echt meer dan prima standaard GU10 halogeentjes.... voor 6,99! sja)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ik zag m zelf pas toen het geplaatst was :)
Vorkie schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:21:
Dat knipperen en niet willen koppelen had ik ook na de updaste, door in de app herstel fabrieksinstellingen te doen was dat opgelost en kon alles weer gekoppeld worden.

Zoals @yvma_nl had geschreven:

[...]

Daarna kon ik dus weer alles aansluiten, anders was het niet mogelijk en kreeg ik dus het knipperen.
Ja, ik denk ook dat het misschien met verschillende software versies e.d. te maken zou kunnen hebben. Maar als je dingen al niet aan de hub gekoppeld krijgt, zie ze dan maar eens te updaten. Wellicht later nog eens proberen en dan eerst met alleen een starterset (maar die leken niet op voorraad te zijn) en dan uitbreiden. We gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:40:
[...]

Ik bedoelde de Ikea Sensor ;), niet die van Hue.

Ik stelde deze vragen om er indirect achter te komen hoe het Tradfri systeem nu precies werkt, zo te zien werken de remotes en sensors van Ikea rechstreeks met de lampen, maar zijn de groepen die deze gebruiken bekent bij de Ikea bridge, interessant.....

Als mijn aanname klopt, dan betekend het dat wanneer je de Tradfri bridge van stroom haalt (uit zet ;) ) dat je dan nog steeds met de remotes en sensors de lampen kunt bedienen. Is er iemand die dit kan bevestigen?! Is namelijk best wel een significant voordeel ten opzichte van Philips oplossing waar alles via de bridge gaat (wat weer als voordeel heeft dat je de dimmers en sensors met Homekit kunt gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Niet helemaal waar, want een hue lamp incl dimmer, werken out of the box ook op elkaar, zonder tussenkomst van bridge.
Koppel je ze eenmaal aan de bridge, dan heb je bridge ook nodig (in de toekomst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Erik1971 schreef op zondag 19 november 2017 @ 15:53:
Als mijn aanname klopt, dan betekend het dat wanneer je de Tradfri bridge van stroom haalt (uit zet ;) ) dat je dan nog steeds met de remotes en sensors de lampen kunt bedienen. Is er iemand die dit kan bevestigen?! Is namelijk best wel een significant voordeel ten opzichte van Philips oplossing waar alles via de bridge gaat (wat weer als voordeel heeft dat je de dimmers en sensors met Homekit kunt gebruiken).
Dat klopt bijna helemaal: zojuist gedaan namelijk.

1 of 2 lampen op een afstandsbediening werkt gewoon.

Ik heb een groep met 2 sensors en 2 lampen. Bij beweging op de ene sensor ging 1 lamp aan, pas bij beweging op de 2e sensor ging de 2e lamp aan.

update: intussen gaan beide lampen aan op beide sensors, ik ga deze groep niet meer toevoegen in de hub.

[ Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 19-11-2017 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Vorkie schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:21:
[...]
Oh nee, niet weer...

Toch maar wel gedaan.

Eerst een powercycle van de bridge.

In de app (oude versie, nog niet geupdate) zie ik nu een groep met de naam "losgekoppelde apparaten" met een "Onbekend apparaat" met "laag batterijniveau". Ik verwissel de batterij van de beruchte afstandsbediening met een andere oude batterij en de melding in de app verandert: hij ziet nu dat het gaat om een afstandsbediening en de melding over het batterijniveau verdwijnt. Het lijkt of apparaten gewoon met elkaar blijven communiceren als ze "losgekoppeld" cq meer dan 10 keer gereset zijn.

Als ik de afstandsbediening nu nog een keer reset, dan krijg ik 6 flitsjes.

In de app kies ik voor "verwijder alle instellingen", want volgens de toelichting lijkt dit de knop die de hub reset. Ik probeer de afstandsbediening te koppelen met de gateway en... dit lukt nu gewoon bij de eerste poging. Ik probeer de lamp die niet meer te koppelen was te koppelen en... dit lukt nu gewoon.

Al die ellende waarschijnlijk veroorzaakt door een lege batterij. Zit er eigenlijk garantie op batterijen bij Ikea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:20
hallo,
Ik zou graag heel mijn huis willen automatiseren (voor zover het kan). Zelf zit ik te denken aan de ikea tradfri lampen omdat ik de philips hue lampen aan de dure kant vind. Ik wil graag de Ikea tradfri lampen koppelen aan de automatische gordijnen van somfy of luxaflex, maar ik heb zelf nog geen systeem gevonden waar dat mee kan. Op dit forum heb ik al gelezen dat de Ikea tradfri lampen werken met Apple homekit, mijn vraag is of er nog meer platformen zijn die deze lampen ondersteunen. En is het mogelijk om de lampen te koppelen aan IFTTT zodat ik ze kan laten reageren met mijn gordijnen? alvast bedankt

[ Voor 0% gewijzigd door kokpol op 19-11-2017 17:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
kokpol schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:20:
hallo,
Ik zou graag heel mijn huis willen automatiseren (voor zover het kan). Zelf zit ik te denken aan de ikea tradfri lampen omdat ik de philips hue lampen aan de dure kant vind. Ik wil graag de Ikea tradfri lampen koppelen aan de automatische gordijnen van somfy of luxaflex, maar ik heb zelf nog geen systeem gevonden waar dat mee kan. Op dit forum heb ik al gelezen dat de Ikea tradfri lampen werken met Apple homekit, mijn vraag is of er nog meer platformen zijn die deze lampen ondersteunen. En is het mogelijk om de lampen te koppelen aan IFTTT zodat ik ze kan laten reageren met mijn gordijnen? alvast bedankt
Kijk eens naar Home Assistant. https://home-assistant.io/
Dit kan je het beste draaien op een Raspberry Pi. De dingen die jij wilt zijn mogelijk maar zonder programeer ervaring is het een best stijle leercurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
aawe mwan schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:02:
[...]

Oh nee, niet weer...

Toch maar wel gedaan.

Eerst een powercycle van de bridge.

In de app (oude versie, nog niet geupdate) zie ik nu een groep met de naam "losgekoppelde apparaten" met een "Onbekend apparaat" met "laag batterijniveau". Ik verwissel de batterij van de beruchte afstandsbediening met een andere oude batterij en de melding in de app verandert: hij ziet nu dat het gaat om een afstandsbediening en de melding over het batterijniveau verdwijnt. Het lijkt of apparaten gewoon met elkaar blijven communiceren als ze "losgekoppeld" cq meer dan 10 keer gereset zijn.

Als ik de afstandsbediening nu nog een keer reset, dan krijg ik 6 flitsjes.

In de app kies ik voor "verwijder alle instellingen", want volgens de toelichting lijkt dit de knop die de hub reset. Ik probeer de afstandsbediening te koppelen met de gateway en... dit lukt nu gewoon bij de eerste poging. Ik probeer de lamp die niet meer te koppelen was te koppelen en... dit lukt nu gewoon.

Al die ellende waarschijnlijk veroorzaakt door een lege batterij. Zit er eigenlijk garantie op batterijen bij Ikea?
Maar dit gaat allemaal nog steeds alleen op, als t ooit gelukt is t onding aan de hub te koppelen, toch? En wat als je geen hub hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:17
Mijn hub is al 3 dagen bezig om mn dimmer te updaten. Ook spanning eraf halen helpt niet.

Iemand een idee? Lijkt niet ech te lukken die update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Remco Tr schreef op zondag 19 november 2017 @ 18:29:
Mijn hub is al 3 dagen bezig om mn dimmer te updaten. Ook spanning eraf halen helpt niet.

Zit de dimmer erg ver van de hub? Anders even wat dichterbij leggen voor een nachtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
SPX420 schreef op zondag 19 november 2017 @ 18:35:
[...]

Zit de dimmer erg ver van de hub? Anders even wat dichterbij leggen voor een nachtje.
Ligt er al 2 dagen op haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
aawe mwan schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:48:
[...]

Chinese Zigbee ledstrips zijn ongeveer even duur als de Hue strips.

De reden waarom ik die Zigbee apparaten uit China bestel, ondanks dat ze zo duur zijn, is omdat ik op zoek ben naar features die we in Europa niet kennen.
Welke features doel je precies op? Ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 06:09

johan_solar

kitesurfing and coding

Ik heb ontdekt dat mijn Ikea gateway met software versie 1.2.42 niet lekker samenwerkt met mijn router, een Draytek Vigor. Hij krijgt simpelweg geen IP adres via DHCP en blijft dus op een 169.254 adres hangen.

Ik heb het opgelost door de DHCP server in de router uit te zetten en een andere aan te zetten (Pi-Hole). Nu werkt het wel in 1x goed, en kan ik hem weer met home assistant bedienen.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
paQ schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:02:
Niet helemaal waar, want een hue lamp incl dimmer, werken out of the box ook op elkaar, zonder tussenkomst van bridge.
Koppel je ze eenmaal aan de bridge, dan heb je bridge ook nodig (in de toekomst)
Ja dat weet ik, gaat er om wanneer je ze aan bridge hebt gekoppeld dat dan alles via bridge loopt ;)

Hoeft niet overigens, je kunt Hue Dimmer Switch op dezelfde manier toevoegen aan het netwerk zoals dat met een LivingColor remote control kan worden gedaan (zie; https://www.beaumotica.nl...met-de-philips-hue-bridge), dan werk deze rechtstreeks met de lampen en niet via de bridge (heb zo 1 van mijn Hue Dimmers aangesloten, als backup wanneer bridge dienst weigert). Nadeel is natuurlijk dat de bridge de Dimmer Switch niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjansen88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-12-2024
Remco Tr schreef op zondag 19 november 2017 @ 18:29:

Bij mij ook! Na een dag of 3/4 klaar.. ff geduld dus (moeilijk, ik weet het 😋)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
ericjansen88 schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:00:
[...]

Bij mij ook! Na een dag of 3/4 klaar.. ff geduld dus (moeilijk, ik weet het 😋)
Haha oke, bizar dat het zolang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
paQ schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:24:
[...]
(maar goed... echt meer dan prima standaard GU10 halogeentjes.... voor 6,99! sja)
Die doen bij mij dan weer raar. Af en toe knipperen ze (terwijl ze aan staan) en als ze uit staan knipperen ze ook som (of blijven heel zacht branden).

Misschien toch nog een incompatibiliteit met HUE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sahi_NL schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:49:
[...]

Die doen bij mij dan weer raar. Af en toe knipperen ze (terwijl ze aan staan) en als ze uit staan knipperen ze ook som (of blijven heel zacht branden).

Misschien toch nog een incompatibiliteit met HUE?
hmmm geen idee. Ik heb ze somewhat werkend via homekit, middels de tradfri gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Sahi_NL schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:49:
Is dat niet omdat ze aan het updaten zijn? In het begin had ik ook soms last van knipperende lampen, maar dat probleem is nu al lang van de baan.
aawe mwan schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:02:
Over batterijen gesproken... Er lijkt best wel groot verschil op de bijgeleverde stock batterijen te zitten. Ik heb hier 2 remotes die ik gekocht heb bij de release van Tradfri in BE. Een v/d remotes [slaapkamer] staat nu op 16% batterij, de andere [living] op 47% - terwijl die van de living naar mijn idee meer gebruikt wordt... :w

En dan heb ik nog een derde remote, die ik samen met een bewegingssensor een aantal weken geleden gekocht heb. De remote staat op 60%, de sensor op 74%...

Lijken me gewoon cheape rommelbatterijen te zijn. Als ze leeg zijn ga ik ze vervangen door exemplaren van een betrouwbaar merk, en dan nog eens vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
Slonzo schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:29:
[...]

Is dat niet omdat ze aan het updaten zijn? In het begin had ik ook soms last van knipperende lampen, maar dat probleem is nu al lang van de baan.
Ik heb (nog) geen IKEA hub voor updates, dus dat lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 19:54

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik heb vorig weekend zelf twee slaapkamerlampjes geknutseld met een E14 fitting waarin nu een Ikea Lunnom lampje zit (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10342833/). Het lampje is open, dus je kijkt zo tegen de lamp aan.

Deze lampen geven extra warm wit licht (2200k), eigenlijk wel wat ik nodig had. Alleen zijn die ledstaafjes zo fel als je naar de lamp kijkt, dat je nog minutenlang die twee staafjes in je ogen hebt :S

Dimmer gezocht, maar nog niet echt gevonden. Totdat ik ineens bij de Tradfri zag dat je deze ook op 2200k kunt laten schijnen. Samen met de draadloze dimmer zou dit dan volgens mij moeten kunnen werken.

Maar klopt het dat er maar één soort lamp is in de E14 fitting? En die is 400 lumen standaard. In hoeveel stappen is die dan vervolgens te dimmen? Bedoeling is dus eigenlijk, lampen installeren, kleur op 2200k zetten, dimmen tot het gewenste niveau en daarna alleen nog maar met de schakelaars aan de stekker aan en uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Sahi_NL schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:08:
Ik heb (nog) geen IKEA hub voor updates, dus dat lijkt me sterk.
Dat had ik even gemist ;)
hars73 schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:13: In hoeveel stappen is die dan vervolgens te dimmen? Bedoeling is dus eigenlijk, lampen installeren, kleur op 2200k zetten, dimmen tot het gewenste niveau en daarna alleen nog maar met de schakelaars aan de stekker aan en uit zetten.
Brightness gaat in theorie van 0-254. Via de app van 0-100%. Via een remote... geen idee, maar de stappen zijn klein genoeg om te bereiken wat jij wil, De lampen onthouden hun laatste instelling, dus lijkt me een goede oplossing voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
hars73 schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:13:

Maar klopt het dat er maar één soort lamp is in de E14 fitting? En die is 400 lumen standaard. In hoeveel stappen is die dan vervolgens te dimmen? Bedoeling is dus eigenlijk, lampen installeren, kleur op 2200k zetten, dimmen tot het gewenste niveau en daarna alleen nog maar met de schakelaars aan de stekker aan en uit zetten.
Met alleen de dimmer kun je de kleurtemperatuur niet aanpassen. Daar heb je de afstandsbedienng (of hub/app) voor nodig. Volgens mij (maar weet dit niet 100% zeker) branden ze anders standaard op de middelste stand , dus 2700 kelvin. Met een afstandsbediening is dit te verstellen in 3 stappen (2200, 2700 en nog iets hogers). Dimmen gaat wel redelijk traploos. (Als t kreng werkt :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 19:54

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Prullenbak84 schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:33:
[...]
Met alleen de dimmer kun je de kleurtemperatuur niet aanpassen. Daar heb je de afstandsbedienng (of hub/app) voor nodig. Volgens mij (maar weet dit niet 100% zeker) branden ze anders standaard op de middelste stand , dus 2700 kelvin. Met een afstandsbediening is dit te verstellen in 3 stappen (2200, 2700 en nog iets hogers). Dimmen gaat wel redelijk traploos.
Dus met afstandsbediening kan ik zowel dimmen als de kleurtemperatuur instellen?
En de lampen onthouden dus hun laatste stand als ik ze met vaste schakelaar aan de kabel uitzet?

Nou dat wordt dus maar eens weer richting Ikea binnenkort. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Nu online
hars73 schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:35:
[...]

Dus met afstandsbediening kan ik zowel dimmen als de kleurtemperatuur instellen?
En de lampen onthouden dus hun laatste stand als ik ze met vaste schakelaar aan de kabel uitzet?

Nou dat wordt dus maar eens weer richting Ikea binnenkort. :)
Klopt!
Heb zelf 3 GU10's met een AB en zet ze aan en uit via een vaste schakelaar.

Houdt er wel rekening mee dat het effe kan duren (10-30 sec.) wanneer je het aan zet en van kleur of felheid wilt veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Op reddit kwam ik een post tegen waarin iemand via Node Red met de lampen praat, zonder ze in te schakelen, maar ze wel te configureren voor de volgende keer dat ze aangaan.

https://www.reddit.com/r/...otlights_initial/dq0lkw7/

Kan zoiets ook met home-assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
RudolfR schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:03:
Op reddit kwam ik een post tegen waarin iemand via Node Red met de lampen praat, zonder ze in te schakelen, maar ze wel te configureren voor de volgende keer dat ze aangaan.

https://www.reddit.com/r/...otlights_initial/dq0lkw7/

Kan zoiets ook met home-assistant?
Nee, niet out-of-the-box in ieder geval. HA zet de lampen aan als je de sliders verschuift.

edit:
Nu ik er over nadenk, misschien kan het wel gewoon met een scene waarbij je de state ook op 'off' zet... Valt te proberen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 21-11-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 20 november 2017 @ 17:50:
[...]

Nee, niet out-of-the-box in ieder geval. HA zet de lampen aan als je de sliders verschuift.
Zou wel ideaal zijn! Nu gaan bij mij de lampen nog aan in de herinnerde stand en schakelen dan naar de stand die de ik in de automation heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 13:19

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Die IKEA hub loopt echt te vaak vast. Elke 2 dagen sta ik dat ding te rebooten. :(

Bij Philips Hue is dat ding geloof ik nog nooit vast gelopen, de V1 niet en de V2 ook niet.
Toch maar een tijdschakelaar er tussen zetten...
Pagina: 1 ... 19 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)