Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:27
@Erik1971 Amazon alexa en Google home zijn natuurlijk extra functies, en niet zoals Tradfri directe concurrenten. Dus ik denk dat Philips alles er aan doet om het vooral NIET homekit-compatible te maken.

Niet dat het mij veel boeit overigens... Gebruik het toch niet. Maar ik begrijp Philips wel, ondanks dat ik het liever gewoon "open source" zou zien zonder allerlei restricties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07
Nou, IKEA kan toch ook gewoon zelf zorgen voor homekit compatibility, los van hue? Dat is eigenlijk wel wat ze al meermaals geuit hebben.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
Waah schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:21:
@Erik1971 Amazon alexa en Google home zijn natuurlijk extra functies, en niet zoals Tradfri directe concurrenten. Dus ik denk dat Philips alles er aan doet om het vooral NIET homekit-compatible te maken.

Niet dat het mij veel boeit overigens... Gebruik het toch niet. Maar ik begrijp Philips wel, ondanks dat ik het liever gewoon "open source" zou zien zonder allerlei restricties.
Wat ik bedoelde met Amazon en Google (welke vergelijkbaare dienst als Homekit leveren) is dat hiervoor Philips geen 3rd party lampen uit sluit (als ik het goed begrepen heb van andere forums) en nee het zijn geen concurenten, sterker nog het zijn Friends of Hue.

En ik begrijp ook dat Philips niet graag ziet dat andere fabrikanten gratis mee liften op hun succes, maar dat is wel een dilema voor Philips, als ze alles afsluiten voor 3rd party producten dan krijgen ze een hele hoop ellende over zich heen met de kans dat (potentiele) klanten weglopen voor Hue.

Maar Apple en open source dat is vloeken in de kerk ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Erik1971 op 16-10-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:27
Ik zit ff te kijken naar de prijzen....
Maar ik heb nu 3 e27 lampen + Philips Hue + 1x stopcontact

Als ik nu voor de Ikea-variant zou gaan met enkel 2700k licht, zou ik voor de hele set (exc. stopcontact want die hebben ze niet) 68 euro kwijt zijn. En kan ik simpel spotjes toevoegen voor 7 euro per stuk zonder dat ik aan compability hoef te twijfelen....

Zit nu toch serieus te twijfelen om niet Tradfri toe te voegen aan Hue, maar om gewoon over te stappen op Tradfri. Alleen jammer dat ze geen muurschakelaar hebben, en de draadloze dimmer maar 10 lampen kan aansturen. In een keuken met spotjes zit je daar al snel op.

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 16-10-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capsoft
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 10:42
Die Ikea bridge schijnt ook te kunnen werken met domoticz (niet native) maar via deze (omslachtige) plugin: https://github.com/moroen/IKEA-Tradfri-plugin
Maar ik merk dat het toch aan te raden is om de Philips bridge te nemen voor de ikea lampen aan domoticz te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 17:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

paQ schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:28:
Nou, IKEA kan toch ook gewoon zelf zorgen voor homekit compatibility, los van hue? Dat is eigenlijk wel wat ze al meermaals geuit hebben.
Wat ik ga doen zodra Ikea met Homekit support komt, dan gaan alle Ikea lampen gewoon op hun eigen bridge en die van Philips ook. Je kan in de woning app van Apple alle behorende lampen simpelweg in de juiste kamer zetten en dan werkt het allemaal prima samen.
Ja, het komt niet ten goede van het zigbee signaal, maar in de praktijk ondervindt ik daar geen enkel probleem mee momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Laatst online: 11-09 23:50
capsoft schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:30:
Die Ikea bridge schijnt ook te kunnen werken met domoticz (niet native) maar via deze (omslachtige) plugin: https://github.com/moroen/IKEA-Tradfri-plugin
Maar ik merk dat het toch aan te raden is om de Philips bridge te nemen voor de ikea lampen aan domoticz te hangen.
Ik heb het nu een paar keer geprobeerd. Ik krijg de plugin werkend in Domoticz, en kan via hardware het toevoegen. Alleen daarna zouden de lampen onder devices te voorschijnen moeten komen, en dat gebeurt niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zandpad schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:13:
[...]

Ik heb het nu een paar keer geprobeerd. Ik krijg de plugin werkend in Domoticz, en kan via hardware het toevoegen. Alleen daarna zouden de lampen onder devices te voorschijnen moeten komen, en dat gebeurt niet helaas.
Dus dan werkt hij toch niet? :+

Heb je wel "Sta nieuwe apparaten toe" aanstaan bij instellingen? Dat is een fout die ik zelf namelijk nogal eens maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Laatst online: 11-09 23:50
Psycho_Mantis schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:38:
[...]

Dus dan werkt hij toch niet? :+

Heb je wel "Sta nieuwe apparaten toe" aanstaan bij instellingen? Dat is een fout die ik zelf namelijk nogal eens maak.
Dat scheelde wel iets:

2017-10-16 22:45:10.333 Error: CConnection_connect, connect request from 'IKEA Tradfri' ignored. Transport is connecting.

Hmmm jammer genoeg brak ik zojuist iets. Later maar een keer uitzoeken:
(Tradfri) Failed to connect to IKEA tradfri COAP-adapter! Status: 111 Description: Connection refused

[ Voor 16% gewijzigd door Zandpad op 16-10-2017 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjobke
  • Laatst online: 28-03-2023

zjobke

dus.....

Heb zojuist tradfri gu10 €6,99 lampje toegevoegd aan mijn Hue bridge. zonder problemen. Nu heb ik ook een versie van €14,99, als ik deze probeer toe te voegen mbv de lampfinder. gaat de lamp tijdens het zoeken heen en weer dimmen, daarna is de lamp niet gevonden.
Heb het verschillende keren geprobeerd ook de bridge uit en aan. lamp uit en aan helpt niet.
Geprobeerd met de hue essentials app, zelfde effect, gaat neer en op dimmen en daarna is de lamp niet gevonden. lamp ligt ongeveer tegen de bridge aan.
Dus hue bridge lijkt de lamp dus wel te "zien" maar doet er niets mee???

iemand nog een tip of hint?

realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zandpad schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:45:
[...]

Dat scheelde wel iets:

2017-10-16 22:45:10.333 Error: CConnection_connect, connect request from 'IKEA Tradfri' ignored. Transport is connecting.

Hmmm jammer genoeg brak ik zojuist iets. Later maar een keer uitzoeken:
(Tradfri) Failed to connect to IKEA tradfri COAP-adapter! Status: 111 Description: Connection refused
Het is best een gedoe om het werkend te krijgen. Bij mij was heel mijn Domoticz om zeep nadat ik de connector eindelijk werkend had. (vermoedelijk SD kaart versleten)
zjobke schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 23:02:
Heb zojuist tradfri gu10 €6,99 lampje toegevoegd aan mijn Hue bridge. zonder problemen. Nu heb ik ook een versie van €14,99, als ik deze probeer toe te voegen mbv de lampfinder. gaat de lamp tijdens het zoeken heen en weer dimmen, daarna is de lamp niet gevonden.
Heb het verschillende keren geprobeerd ook de bridge uit en aan. lamp uit en aan helpt niet.
Geprobeerd met de hue essentials app, zelfde effect, gaat neer en op dimmen en daarna is de lamp niet gevonden. lamp ligt ongeveer tegen de bridge aan.
Dus hue bridge lijkt de lamp dus wel te "zien" maar doet er niets mee???

iemand nog een tip of hint?
Is de lamp geüpdatet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 13:34
zjobke schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 23:02:
Heb zojuist tradfri gu10 €6,99 lampje toegevoegd aan mijn Hue bridge.
Gaat het hier om de oude (ronde) of nieuwe (vierkante) bridge? Ik heb nog de eerste versie en vraag me af od het hiermee ook lukt om deze lampen te verbinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 17:27
podarcis schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 07:57:
[...]

Gaat het hier om de oude (ronde) of nieuwe (vierkante) bridge? Ik heb nog de eerste versie en vraag me af od het hiermee ook lukt om deze lampen te verbinden...
Ik heb twee Tradfri GU10 (€6,99) aan mijn 1e generatie bridge gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
  • Laatst online: 10:54
Ik heb verschillende Trådfri-lampen aan de gen 2 Hue bridge gekoppeld.

* GU10 Warm white (6,99). Werkt prima in mijn buitenlamp bij de voordeur. Via IFTTT gaan ze met zonsondergang aan en met zonsopgang weer uit.
* E14 White ambiance. Gaat ook goed: je kunt de kleurtemperatuur traploos regelen ipv in stapjes zoals in de IKEA app.
* E27 Color. In de officiële Hue app werkt dit goed: je kunt hem in dezelfde "kamer" plaatsen als een echte Hue-lamp en dat loopt goed in sync. Via third-party apps echter worden de kleuren niet goed gedetecteerd.

Inmiddels heb ik met enige moeite Home Assistant aan de praat. Alle IKEA-lampen heb ik weer aan de Trådfri-hub gehangen. Via Homebridge is alles zichtbaar in Apple Homekit en reageert behoorlijk goed. Ook hier weer echter worden de E27 Color-lampen niet als kleurlampen weergegeven. Ik ben benieuwd naar de native Homekit-ondersteuning die eraan komt...

[ Voor 4% gewijzigd door eddemans op 17-10-2017 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 11:32
Kunnen de Trådfri-lampen via de Hue bridge van updates voorzien worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:49

verbraakje

🚦

Daan87423 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:11:
Kunnen de Trådfri-lampen via de Hue bridge van updates voorzien worden?
nee

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Dus je bent verplicht om de Ikea Gateway te kopen om ze van updates te voorzien? Ondanks dat ze verbonden zijn met de Hue bridge

[ Voor 3% gewijzigd door tweegroenethee op 17-10-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
Daan87423 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:51:
[...]

Dus je bent verplicht om de Ikea Gateway te kopen om ze van updates te voorzien? Ondanks dat ze verbonden zijn met de Hue bridge
Erger nog: je moet je ontkoppelen van Hue en weer koppelen aan de IKEA gateway, dan updaten (wat erg lang kan duren) en dan wéér ontkoppelen en terugkoppelen aan Hue.

Maar het is wel goedkoperder!

[ Voor 3% gewijzigd door eddemans op 17-10-2017 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:00

YellowCube

Wait...what?

eddemans schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:58:
[...]

Erger nog: je moet je ontkoppelen van Hue en weer koppelen aan de IKEA gateway, dan updaten (wat erg lang kan duren) en dan wéér ontkoppelen en terugkoppelen aan Hue.

maar wat mis ik precies als ik de updates lekker laat voor wat ze zijn?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
eddemans schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:58:
[...]

Slechte service vanuit beide bedrijven. Wordt tijd dat een nieuwe speler alle losse puzzelstukjes van de 'Smarthome' bij elkaar legt. Updates zouden gewoon doorgelaten moeten worden zoals bij huidige App/Play-stores. Meerdere bridges gaat nooit aanslaan.

[ Voor 3% gewijzigd door tweegroenethee op 17-10-2017 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
YellowCube schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:00:
maar wat mis ik precies als ik de updates lekker laat voor wat ze zijn?
Apple Homekit, Google Home en Alexa-ondersteuning, correct aansturen van IKEA kleurenlampen via 3rd party apps. Verder eventuele updates die de lampen zuiniger maken. Verder kan ik zo niets verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
eddemans schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:03:
[...]

Apple Homekit, Google Home en Alexa-ondersteuning, correct aansturen van IKEA kleurenlampen via 3rd party apps. Verder eventuele updates die de lampen zuiniger maken. Verder kan ik zo niets verzinnen.
Eindeloze lijst aan Zigbee gerelateerde bugs oplossen waarschijnlijk ;)

En overigens voor Apple Homekit, Google Home, Alexa-ondersteuning en het correct aansturen van IKEA kleurenlampen via Ikea app hoeft alleen de software van de Ikea bridge worden geupdate.

[ Voor 19% gewijzigd door Erik1971 op 17-10-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Psycho_Mantis schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:40:
[...]

Wat ik ga doen zodra Ikea met Homekit support komt, dan gaan alle Ikea lampen gewoon op hun eigen bridge en die van Philips ook. Je kan in de woning app van Apple alle behorende lampen simpelweg in de juiste kamer zetten en dan werkt het allemaal prima samen.
Ja, het komt niet ten goede van het zigbee signaal, maar in de praktijk ondervindt ik daar geen enkel probleem mee momenteel.
Is helemaal geen raar idee en twee Zigbee netwerken naast elkaar is geen enkel probleem zelfs al zitten ze op het zelfde kanaal, ik zou wel de bridges niet op of direct naast elkaar zetten. (weet uit ervaaring dat meerdere Zigbee netwerken naast elkaar niet vlug problemen gaat geven ;) )

Je zou dan wel een iPad of Apple TV als hub voor Homekit moeten gebruiken om beide systemen over Homekit met elkaar samen te laten werken (en je bent natuurlijk beperkt tot de mogelijkheden die Homekit toelaat, maar dat hoeft geen probleem te zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
Daan87423 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:03:
[...]

Slechte service vanuit beide bedrijven. Wordt tijd dat een nieuwe speler alle losse puzzelstukjes van de 'Smarthome' bij elkaar legt. Updates zouden gewoon doorgelaten moeten worden zoals bij huidige App/Play-stores. Meerdere bridges gaat nooit aanslaan.
Is niet zo simpel dat het een kwestie van doorgeven is, is zowel juridisch als technisch best wel een complex ding om voor elkaar te krijgen.

Je moet weten dat bijvoorbeeld de Zigbee implementatie voor software update niet standaard onderdeel is van ZLL, iedere fabriekant die het ondersteund heeft het op eigen iniatief toegevoegd en dus ook niet getest of het compliance is en laat staan uitwisselbaar......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweegroenethee
Erik1971 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:35:
[...]

Is niet zo simpel dat het een kwestie van doorgeven is, is zowel juridisch als technisch best wel een complex ding om voor elkaar te krijgen.

Je moet weten dat bijvoorbeeld de Zigbee implementatie voor software update niet standaard onderdeel is van ZLL, iedere fabriekant die het ondersteund heeft het op eigen iniatief toegevoegd en dus ook niet getest of het compliance is en laat staan uitwisselbaar......
Ik beweer ook zeker niet dat de integratie van verschillende producten makkelijk is op te lossen, dan was het waarschijnlijk al gedaan en hadden veel meer mensen 'smart devices' in hun huis.

Laten we hopen dat Philips dit probleem oppakt en een centraal punt wordt waar andere Zigbee (3.0?) apparaten op aangesloten kunnen worden. Wie had 10 jaar geleden verwacht dat bijna iedereen nu met een Smartphone op zak loopt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Interfacing is en blijft a bitch.
IKEA moet lekker zelf zijn producten voor elkaar krijgen en niet van hue laten afhangen.
Als hue een keer wat verandert en IKEA kan/gaat niet mee dan heb je weer alle poppen aan het dansen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
Daan87423 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:00:
[...]

Ik beweer ook zeker niet dat de integratie van verschillende producten makkelijk is op te lossen, dan was het waarschijnlijk al gedaan en hadden veel meer mensen 'smart devices' in hun huis.

Laten we hopen dat Philips dit probleem oppakt en een centraal punt wordt waar andere Zigbee (3.0?) apparaten op aangesloten kunnen worden. Wie had 10 jaar geleden verwacht dat bijna iedereen nu met een Smartphone op zak loopt..
Je hebt hier een goed punt te pakken, inderdaad Zigbee 3.0 zal zeker het Zigbee gedeelte oplossen, omdat software update onderdeel is van deze standaard, maar ik verwacht eerder dat een Amazon of Google met hun home hubs (e.g. Amzone Dot Plus) met zigbee support straks de fabrikant specifieke bridges overbodig gaan maken, maar dat zal wel een jaar of twee duren schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Erik1971 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:11:
[...]

Je hebt hier een goed punt te pakken, inderdaad Zigbee 3.0 zal zeker het Zigbee gedeelte oplossen, omdat software update onderdeel is van deze standaard, maar ik verwacht eerder dat een Amazon of Google met hun home hubs (e.g. Amzone Dot Plus) met zigbee support straks de fabrikant specifieke bridges overbodig gaan maken, maar dat zal wel een jaar of twee duren schat ik in.
Dat zou zeker interessant zijn voor de markt, nog even wachten op Google zijn reactie hierop. Enig idee hoe het zit met de cloud integratie van de ingebouwde Smart Hub in de Echo Plus? Aangezien dat nu via de Hue bridge gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 23:56

iMars

Full time prutser

Vandaag 3x GU10 Warm White (6,99) gekocht bij de Ikea om te experimenteren. Standaard hebben deze al firmware 1.2.214 (volgens mijn Hue bridge).

Het toevoegen ging vrij eenvoudig via LampFinder. Daarna zie ik ze staan in de Hue app op m'n telefoon. Het enige wat ik daar kan, is de naam veranderen. Bedienen en/of toewijzen aan een kamer/groep gaat niet.

Wel zie ik ze gelijk in Home Assistant. Daar kan ik ze ook gelijk bedienen. So far, so good. Maar tijdens het spelen merk ik dat ze af en toe niet reageren op een commando. Zet ik een lamp uit, staat ie in Hass uit, maar brand deze gewoon nog. Of omgekeerd. Door daarna nogmaals aan/uit te switchen reageren ze wel. Heb er maar kort mee kunnen spelen (10min) maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het mooie lampjes vind voor niet veel.

Hopelijk worden ze dadelijk wel betrouwbaarder. Misschien toch maar een Tradfri bridge erbij kopen anders.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjobke

zjobke

dus.....

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 07:56:
[...]

Het is best een gedoe om het werkend te krijgen. Bij mij was heel mijn Domoticz om zeep nadat ik de connector eindelijk werkend had. (vermoedelijk SD kaart versleten)

[...]

Is de lamp geüpdatet?
niet door mij. zo vers uit de ikea winkel. is dit op te lossen met een software update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjobke

zjobke

dus.....

podarcis schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 07:57:
[...]

heb de "vierkante"versie 2.1 Hue Bridge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
De Tradfri lampen zijn zojuist verschenen op de homekitty website. Met de opmerking dat ze binnenkort HomeKit compatible zijn.
Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Van Reddit geplukt: "IKEA in my country (the Netherlands) today finally answered my countless e-mails to them with something useful: the update is expected in november."

Er zijn technische complicaties op dit moment. De update wordt in november verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPX420 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:05:
Van Reddit geplukt: "IKEA in my country (the Netherlands) today finally answered my countless e-mails to them with something useful: the update is expected in november."

Er zijn technische complicaties op dit moment. De update wordt in november verwacht
2018? :X

Eerst zien dan geloven, tenslotte zeiden ze eerst augustus en toen oktober ;(

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Van de RGB lampen helaas ook nog altijd geen spoor in Ikea Gent :(
Was er eigenlijk een exacte releasedatum aangekondigd, of enkel 'oktober 2017'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Toppe schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:29:
[...]

2018? :X

Eerst zien dan geloven, tenslotte zeiden ze eerst augustus en toen oktober ;(
Ja ik snap het, ik heb het vermoeden dat November 2017 nog steeds optimisch is....

Als ze nog zo laat problemen vinden moeten ze voor die problemen eerst de oorzaak vinden en die oplossen, intern testen en dan door Apple laten verifieren en dan ben je zo weer 3-4 weken verder.... En dan moeten ze het in een keer goed oplossen anders loopt het hard op in tijd....

Had al eerder hier aangegeven dat wanneer ze het voor het einde van dit jaar nog voor elkaar krijgen ze bij Ikea heel hard en goed hebben doorgewerkt ;)

En waarschijnlijk zijn ze pas kort na de aankondiging van Apple dat je geen chip meer nodig hebt voor Homekit (ergens in Maart/Aril dit jaar) begonnen met de implementatie van Homekit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:05
Ik ben nog (steeds) aan het twijfelen of ik ga beginnen met Tradfri, maar als ik het ga doen wil ik eigenlijk wel alle mogelijkheden benutten die er zijn, naar de standaard afstandsbedieningen.

nu Homekit nog niet geschikt is, kan ik toch ook hetzelfde bewerkstelligen met een Raspberry Pi icm Homebridge + Tradfri bridge?

Op die manier kun je het toch ook koppelen aan Apple Home ? Heb het topic doorzocht maar kwam wat oude berichten tegen, iemand die dit op deze manier heeft ingericht?

(https://www.npmjs.com/package/homebridge-tradfri-plugin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 23:56

iMars

Full time prutser

Slonzo schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:52:
Bij de Ikea Delft liggen de sets vollop (lamp + dimmer). Toen ik vroeg wanneer de lampen los geleverd worden, zeiden ze begin 2018.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
iMars schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:06:
[...]

Bij de Ikea Delft liggen de sets vollop (lamp + dimmer). Toen ik vroeg wanneer de lampen los geleverd worden, zeiden ze begin 2018.
Mocht er iemand alleen de lamp willen en de dimmer los verkopen, kan dat wellicht onderling geregeld worden (via V&A)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FBI007
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-12-2024
Slonzo schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:52:
Bij Ikea in Anderlecht zijn de RGB's beschikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevmeistert
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-07 00:18
Richard89 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:03:
Ik ben nog (steeds) aan het twijfelen of ik ga beginnen met Tradfri, maar als ik het ga doen wil ik eigenlijk wel alle mogelijkheden benutten die er zijn, naar de standaard afstandsbedieningen.

nu Homekit nog niet geschikt is, kan ik toch ook hetzelfde bewerkstelligen met een Raspberry Pi icm Homebridge + Tradfri bridge?

Op die manier kun je het toch ook koppelen aan Apple Home ? Heb het topic doorzocht maar kwam wat oude berichten tegen, iemand die dit op deze manier heeft ingericht?

(https://www.npmjs.com/package/homebridge-tradfri-plugin)
Klopt. Op deze manier heb ik het ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
  • Laatst online: 16-02 08:19
Afgelopen weekend 4x losse GU10 Tradfri lampjes gekocht. Deze om te koppelen aan mijn Hue bridge en Domoticz

De eerste 2 (puur om te experimenteren) gekoppeld via de lamp finder in de hue app. Netjes gevonden en samengevoegd tot 1 groep. Daarna kan ik ze keurig bedienen in de Hue app en ook via Domoticz.... so far so good

De andere 2 had ik voor een losse kamer bedacht, waarvoor ik ook de Tradfri afstandsbediening had bedacht. Koppelen met de Tradfri remote ging goed. Volgende stap was om ze te koppelen aan de Hue bridge (ik had immers al goede ervaring hiermee, dus was vol goede moed). Helaas...... niet mogelijk. Ik deed toch echt niets anders..... ontkoppelen van de Tradfri remote..... ook geen oplossing. Schakelaar 6x aan/uit (resetten lamp.... werkt dit ook voor GU10?). En nog steeds geen geluk

Ik ben even het spoor bijster.... waarom lukt de eerste 2 wel spontaan en de 2 laatste lukt me voor geen mogelijkheid.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Kevmeistert schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:58:
[...]

Top!

De keuze gemaakt, zie ik nu dat de set incl hub niet online te bestellen is.. en los zijn ze een stuk duurder..

Kan iemand het verschil vertellen van de e27 lampen van 9,95 en 19,95?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:49

verbraakje

🚦

Richard89 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:11:
[...]

Top!

De keuze gemaakt, zie ik nu dat de set incl hub niet online te bestellen is.. en los zijn ze een stuk duurder..

Kan iemand het verschil vertellen van de e27 lampen van 9,95 en 19,95?
9,95 is enkel warm wit licht
19,95 heeft warmte optie van koud naar warm wit licht

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
verbraakje schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:18:
[...]

9,95 is enkel warm wit licht
19,95 heeft warmte optie van koud naar warm wit licht
Bedankt! Heb nu ook gewoon warm led, dus dan is de goedkope lamp prima, en kan ik de dimmer hub en lampen gewoon los bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erik1971 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:18:
[...]

Ja ik snap het, ik heb het vermoeden dat November 2017 nog steeds optimisch is....

Als ze nog zo laat problemen vinden moeten ze voor die problemen eerst de oorzaak vinden en die oplossen, intern testen en dan door Apple laten verifieren en dan ben je zo weer 3-4 weken verder.... En dan moeten ze het in een keer goed oplossen anders loopt het hard op in tijd....

Had al eerder hier aangegeven dat wanneer ze het voor het einde van dit jaar nog voor elkaar krijgen ze bij Ikea heel hard en goed hebben doorgewerkt ;)

En waarschijnlijk zijn ze pas kort na de aankondiging van Apple dat je geen chip meer nodig hebt voor Homekit (ergens in Maart/Aril dit jaar) begonnen met de implementatie van Homekit...
Ikea heeft hiervoor zelf de kennis niet in huis en het zou mij dus ook niets verbazen als hiervoor persoonlijk wordt ingehuurd vanuit Apple. Tenslotte hebben beide bedrijven baat bij de ondersteuning en geen vertragingen meer in de toekomst.

Apple wilt natuurlijk zo snel mogelijk een goede database opbouwen met apparaten die een HomeKit certificering hebben en dat mag best wat kosten vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
Kevmeistert schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:58:
Aha, dat is iets soortgelijks als wat ik heb gedaan: RPi met Home Assistant (Hass.io, die IKEA ondersteuning heeft ingebakken), daar HomeBridge op en zo connectie met HomeKit.

Heb jij kleurlampen? Hoe gaat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 21:56
Gister maar is een van de "nieuwe" serie E27 van 9,99 meegenomen.
Productiedatum was 1731 (ipv de 1720 die ik had)

Wederom via de LampFinder geprobeerd, waarbij deze wel iets ziet (de lamp gaat immers dimmen en weer feller branden een aantal keer over)

Echter komt hij helaas niet in de HUE app/bridge :(

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Toppe schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:05:
[...]

Ikea heeft hiervoor zelf de kennis niet in huis en het zou mij dus ook niets verbazen als hiervoor persoonlijk wordt ingehuurd vanuit Apple. Tenslotte hebben beide bedrijven baat bij de ondersteuning en geen vertragingen meer in de toekomst.

Apple wilt natuurlijk zo snel mogelijk een goede database opbouwen met apparaten die een HomeKit certificering hebben en dat mag best wat kosten vermoed ik
Is inderdaad niet waarschijnlijk dat Ikea de producten zelf ontwikkeld, maar het is onwaarschijnlijk dat Apple helpt met implementatie van Homekit.

Apple is eerder geintereseerd in het verbreden van het aanbod van producten met Homekit support en Ikea is geen verbreding maar een verdieping van Homekit verlichting, er zijn namelijk al genoeg andere fabrikanten die Homekit support aanbieden voor verlichting en sterker nog meestal worden die producten ook via de Apple store verkocht en verdiend Apple er nog extra geld aan, dit is bij Ikea niet het geval.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
QempZoR schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:30:
Gister maar is een van de "nieuwe" serie E27 van 9,99 meegenomen.
Productiedatum was 1731 (ipv de 1720 die ik had)

Wederom via de LampFinder geprobeerd, waarbij deze wel iets ziet (de lamp gaat immers dimmen en weer feller branden een aantal keer over)

Echter komt hij helaas niet in de HUE app/bridge :(
Lijkt er op dat ze een grote voorraad aan voor geprogrammeerde Zigbee modules hebben met software voor die lamp die niet eerder op was/is dan de voorraad geproduceerde lampen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:08
Toppe schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:05:

Ikea heeft hiervoor zelf de kennis niet in huis en het zou mij dus ook niets verbazen als hiervoor persoonlijk wordt ingehuurd vanuit Apple.
Kennis kun je kopen en/of huren inderdaad, maar het lijkt me sterk dat Apple hierbij helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevmeistert
  • Laatst online: 03-07 00:18
eddemans schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:10:
[...]

Aha, dat is iets soortgelijks als wat ik heb gedaan: RPi met Home Assistant (Hass.io, die IKEA ondersteuning heeft ingebakken), daar HomeBridge op en zo connectie met HomeKit.

Heb jij kleurlampen? Hoe gaat dat?
Nee heb helaas nog geen kleurenlampen. Tevens gebruik ik de Hue Bridge. Ik wacht totdat de kleurenlampen zonder a.b. leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Hebben er nog meer mensen problemen met het kleine dimmertje qua 'stevigheid'. Als ik met een snelle beweging de lampen uit wil schakelen heb ik soms het 'bovenstukje' van de dimmer in mijn hand. Die kan je er af draaien om de lampen te pairen. Moet ik m gewoon 'vaster' draaien of is dit een ontwerpfoutje?

De dimmer hangt bij mij aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Laatst online: 11:02
Markprinsen schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:00:
Hebben er nog meer mensen problemen met het kleine dimmertje qua 'stevigheid'. Als ik met een snelle beweging de lampen uit wil schakelen heb ik soms het 'bovenstukje' van de dimmer in mijn hand. Die kan je er af draaien om de lampen te pairen. Moet ik m gewoon 'vaster' draaien of is dit een ontwerpfoutje?

Nee, heb het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 18:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Van de Osram Smart+ plug (aka Lightify plug) is nieuwe software verschenen: OTA wil hij updaten van versie 01020412 naar versie 01020509. Heeft iemand deze upgrade uitgevoerd en gaat hij hierdoor nu wel goed werken met Trådfri?

Ik durf zelf niet een nieuwe koppelpoging te doen, want ik zit aan het maximum van de Ikea hub.

[ Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 19-10-2017 18:40 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Ik heb op Android inmiddels een methode om de app toch te laten verbinden met de gateway wanneer dat eigenlijk niet lukt.

Open de app.
Als hij niet kan connecten open dan de App Info; long press op homescreen shortcut en naar boven slepen, of via settings, storage etc.
Force Stop de app
Gebruik de task switcher (vierkante knopje) om de app terug te openen. Dus niet via de app launcher of homescreen opnieuw openen.
Dan connect hij opeens wel.

De laatste 3x werkte het. Ik probeer er nu screenshots van te nemen en het werkt niet ;(

/Edit2
En nu weer wel, dus ik voeg ze toch maar toe;
Tradfri
Ikea
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N2t2aSK20B0iOrGh70BiD1pi/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qo67fEKkD7RSPNaHs0UqzJFa/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FIu6czSVNAsRwk0q1C4EWv5Q/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jp0WJDV1cj2kp2J6LOzZKoEB/thumb.png

[ Voor 55% gewijzigd door frickY op 19-10-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 19:34

SambalBij

We're all MAD here

Als het goed is nu eindelijk de spullen om de Ikea lampen aan de Hue bridge te gaan knopen.
Nadat ik er eerder achter kwam dat de lamp die ik had gehaald te oude software had, afgelopen week toch ook maar een Ikea bridge gehaald.
Om er vervolgens weer achter te komen dat die bridge als eerste om ook nog een afstandsbediening gaat zeuren....
Dus ook die maar gehaald vandaag, met nog een tweede lamp.
Een van de lampen nu aan de bridge kunnen koppelen om hem te gaan updaten.
(Nadat tijdens de reset/setup van de remote control eerst ineens een van de reeds aanwezige Hue lampen begon te knipperen waarna die binnen de Ikea app zichtbaar werd... :P (En niet meer binnen Hue...)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 11:11

winDOS

6.22

Markprinsen schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:00:

Hier ook, vooral als je hem uitdraait of aanzet. Omdat dit een snellere beweging is. Vind het niet het beste ding, reageert ook slecht soms.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Op dit moment geeft bij mij de Android app op het instellingen scherm onder het kopje "Trådfri-versie" in het rood de tekst "Niet geüpdatet". Als ik daar op klik, crasht de app elke keer. Normaal zou dan de lijst met apparaten en versienummers verschijnen. Ik kan nu dus niet zien over welk apparaat/versienummer deze melding precies gaat. Dit gebeurt op zowel tablet als telefoon.

Heb ik misschien een software update van Ikea gemist?

En belangrijker: hoe krijg ik dit weer werkend?

[ Voor 11% gewijzigd door aawe mwan op 19-10-2017 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Ik zag dat de lampen via zigbee naar de hub communiceert, betekend dat dan ook dat je dit soort schakelaar kunt gebruiken?

Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/M32uaqeM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Richard89 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:59:
Ik zag dat de lampen via zigbee naar de hub communiceert, betekend dat dan ook dat je dit soort schakelaar kunt gebruiken?

Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/M32uaqeM
Wel via een domotica systeem, niet via de IKEA hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
FBI007 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:49:
Bij Ikea in Anderlecht zijn de RGB's beschikbaar...
Thanks, heb er nu ook 1tje in huis.
Leuk voor in de Ikea Fado bol :3

Voor de aansturing moeten er vast wat leuke scriptjes voor te verzinnen zijn.
Notificatiesysteem voor de vaatwas die klaar is, buitentemperatuuraanduiding, soort van ambilight, ...
Doen jullie wat speciaals met de RGB lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joldemans
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-09 15:11
Ik heb sinds een weekje wat Tradfrï spul in huis. Op zich werkt het prima, enkel merk ik dat ik via iPhone of iPad vaak de connectie kwijt ben met de gateway. Zodra ik de de app open en de iphone vanuit de app uitschakel/standyby zet en vervolgens de app weer open, dan krijg ik de melding 'sluit je gateway aan'.

Sluit ik de app af via de appswitcher en open ik hem weer opnieuw dan is de gateway weer beschikbaar.

Ervaren meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joldemans schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:53:
Ik heb sinds een weekje wat Tradfrï spul in huis. Op zich werkt het prima, enkel merk ik dat ik via iPhone of iPad vaak de connectie kwijt ben met de gateway. Zodra ik de de app open en de iphone vanuit de app uitschakel/standyby zet en vervolgens de app weer open, dan krijg ik de melding 'sluit je gateway aan'.

Sluit ik de app af via de appswitcher en open ik hem weer opnieuw dan is de gateway weer beschikbaar.

Ervaren meer mensen dit?
Ja, exact het zelfde, eerst iedere keer die code scannen maar blijkt niet nodig te zijn. Overigens wel vaag dat hij de code niet onthoudt, zou je dan ook gewoon bij een ander de app kunnen openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 21:11
joldemans schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:53:

Ervaren meer mensen dit?
Ja, hier ook op iOS. Ik hanteer dezelfde “truc” als het gebeurd: App sluiten via de Appswitcher en opnieuw starten, dan werkt het weer in 1x.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joldemans
DaLass schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:14:
[...]

Ja, hier ook op iOS. Ik hanteer dezelfde “truc” als het gebeurd: App sluiten via de Appswitcher en opnieuw starten, dan werkt het weer in 1x.
Ergens heb ik een gevoel dat dit niet perse aan de Ikea app ligt maar aan ios11. Ik merk dit namelijk bij meerdere apps. Knab (bankapp), Smarview Remote van Samsung, Lyric (voor de Intergas ketel) dan moet ik ineens m'n rekening of TV opnieuw koppelen of opnieuw inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joldemans schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:40:
[...]

Ergens heb ik een gevoel dat dit niet perse aan de Ikea app ligt maar aan ios11. Ik merk dit namelijk bij meerdere apps. Knab (bankapp), Smarview Remote van Samsung, Lyric (voor de Intergas ketel) dan moet ik ineens m'n rekening of TV opnieuw koppelen of opnieuw inloggen.
Heb met geen enkele app last, behalve de Ikea app. Zou t kunnen dat Apple wat aanpassingen in het protocol heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
In het begin was ik nog wel blij met de lampen van Ikea maar achteraf heb ik er best wel spijt van dat ik het gekocht heb. De app werkt de helft van de tijd niet en het is rete traag.

Als ik het over kon doen zou ik echt voor de Philips gaan, kost wel meer maar het werkt verder wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
RoaDHouse schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:03:
In het begin was ik nog wel blij met de lampen van Ikea maar achteraf heb ik er best wel spijt van dat ik het gekocht heb. De app werkt de helft van de tijd niet en het is rete traag.

Als ik het over kon doen zou ik echt voor de Philips gaan, kost wel meer maar het werkt verder wel goed.
Is de app traag, of het reageren van de lampen op de AB ?

Ik heb nog niks gekocht, maar als het allemaal een beetje "zozo" werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joldemans
Richard89 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:12:
[...]

Los van het probleempje van de gateway connectie hierboven vind ik ze lampen supersnel reageren op commando's vanuit de app. Nu heb ik ook wel een zeer degelijk wifi netwerk in huis, dat scheelt wellicht ook veel.

Wat ik persoonlijk nog heel erg mis is Homekit support, maar dat komt er als ik de nieuwsberichten mag geloven vrij snel aan. Nu is het nog telefoon ontgrendelen / app openen / lamp selecteren en uitschakelen voor het leeslampje de plafondlamp in de slaapkamer. Even een schakelaartje omzetten / aan het koortje trekken gaat dan toch sneller :p

Nog een puntje van kritiek vind ik dat de lampen niet 1% sterkte kennen maar direct naar iets van 15% springen. Ik wilde m'n leeslampje als wakeup light instellen, maar deze springt een half uur voor wektijd toch behoorlijk in your face aan als je net met je gezicht richting lamp ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
[...]

Ik kan je garanderen dat het allemaal maar buggy is,,, ik zou het niet weer kopen in elk geval. Heel lekker als je thuis komt en de app werkt weer eens niet ..... pff.

Sommige lampen knipperen af en toe ..... het is verre van stabiel. Ik zou al blij zijn als de app een beetje normaal zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
[...]

Mijn ervaring tot nu toe is erg goed. Op een ding na de app. Ik heb deze verwijderd en gebruik alleen nog maar home assistant, Ab's en sensoren en heb tot nu toe geen problemen meer gehad. Ook de bediening via de Google home werkt op deze manier zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

joldemans schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:40:
[...]
Ik heb deze problemen ook alleen bij de Ikea app, in meerdere versies van Android. Het is iets erger geworden bij de laatste update van de app (met kleurensupport). Code scannen is niet nodig, gewoon een paar minuten wachten tot hij weer data kan uitwisselen met de hub. Misschien is het een probleem van het framework dat Ikea gebruikt om de app te maken.

Bedenk verder dat de frequenties van Zigbee gedeeltelijk overlappen met WiFi. Het kan best zijn dat doordat jij nu volop Zigbee in huis hebt (of je buren), je WiFi dekking slechter geworden is—en dat geldt dan voor alle apps en apparaten.
joldemans schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:23:
[...]
Ik wilde m'n leeslampje als wakeup light instellen, maar deze springt een half uur voor wektijd toch behoorlijk in your face aan als je net met je gezicht richting lamp ligt.
Misschien is dit een bruikbare tip voor je: ik gebruik een paneellamp als wake-up light en dit probleem had ik eerst ook, maar ik moet zeggen dat het up-waken comfortabeler gaat nu ik de lamp van „normaal wit” op „extra warm wit” heb omgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:26
Ik heb zelf met de app alleen het probleem dat hij uit ram wordt gehaald en dan niet meer weet wat er gaande is. Maar als ik de app dan afsluit en opnieuw start opent het direct. Ook het 'verbinden...' scherm zie ik altijd maar een halve seconde verschijnen en alles werkt daarna prima.

Ik mag niet klagen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Kevmeistert schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:27:
[...]
Nee heb helaas nog geen kleurenlampen. Tevens gebruik ik de Hue Bridge. Ik wacht totdat de kleurenlampen zonder a.b. leverbaar zijn.
Als je kleurenlampen zonder afstandsbediening wilt kopen, is het dan niet een idee om de RGB lampen van Osram te kopen? Goed, je hebt dan niet de echte Ikea lampen, maar op de Hue bridge zouden ze net zo goed moeten werken.

Voor de prijs hoef je het niet te laten. De adviesprijs is €49,95, maar bij amazon.de krijg je daar altijd al 60% korting op en tot eind van deze maand geven ze 20% extra korting met een coupon die volgens mij iedereen gewoon krijgt die op de knop klikt. Bestel je 2 Osram RGB lampen, dan kosten die samen €32,53 inclusief verzendkosten en dat is dus goedkoper dan 1 kleurenlamp bij Ikea in de winkel.

De Osram lamp heeft erg goed blauw, beter nog dan Hue Gen 3 (ik gebruik ze naast elkaar).
Maar in groen en cyaan is de Hue Gen 3 lamp weer heel veel beter dan de Osram lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellyD
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 07:20
xFeverr schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:59:
Ik heb zelf met de app alleen het probleem dat hij uit ram wordt gehaald en dan niet meer weet wat er gaande is. Maar als ik de app dan afsluit en opnieuw start opent het direct. Ook het 'verbinden...' scherm zie ik altijd maar een halve seconde verschijnen en alles werkt daarna prima.

Ik mag niet klagen dus
Yup zelfde hier op android. Afgezien hier van werkt alles eigenlijk perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 21:36
Hmm nog nergens last van met mijn hubje en 2 lampen.
Morgen komen er 2 lampen op een sensor bij en een lamp die word ingezet als buitenlamp.
Dus hopelijk liggen de problemen die rechts en links lees er niet aan dat je de hub teveel laat aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het probleem met de Ikea app die crasht als ik op "Niet geüpdatet" klik, heeft zich gelukkig vanzelf opgelost.

Na gewoon nog heel vaak proberen kreeg ik ineens een prompt: ik mocht kiezen tussen (als ik het me goed herinner) een oranje knop met "updaten" en een witte knop met "verwerpen". Ik dacht dat ik een mislukte upgrade zou moeten afbreken, daarom klikte ik op "verwerpen", maar hiermee kwam ik terug in het vorige scherm en er was niets veranderd. De volgende keer klikte ik op de andere knop, ging de foutmelding weg en was alles weer normaal.

Maar in welke taal is "verwerpen" een normaal woord om terug naar het vorige scherm te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Voer uit of... Dismiss... sja... in het Engels wel logischer ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:59

d0s

sssst

Als ik nu 2 spotjes van Ikea koop, werkt dat dan met een Hue bridge? Of moet ik letten op bepaalde firmware oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
d0s schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:54:
Als ik nu 2 spotjes van Ikea koop, werkt dat dan met een Hue bridge? Of moet ik letten op bepaalde firmware oid?
Lees even het topic door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyoung
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 11:14
aawe mwan schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 18:38:
[...]

Als je kleurenlampen zonder afstandsbediening wilt kopen, is het dan niet een idee om de RGB lampen van Osram te kopen? Goed, je hebt dan niet de echte Ikea lampen, maar op de Hue bridge zouden ze net zo goed moeten werken.
Werken de Osram lampen met Hue? (En dan met Home Assistent)?
Never mind; al gevonden =) Al moet ik zeggen dat ik schrik van de comments op de lampen en ook daar heb je de gateway nodig om de lampen te voorzien van de update..

[ Voor 17% gewijzigd door Rickyoung op 21-10-2017 15:42 ]

SkyTeam Platinum member via American Express

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Had net een nieuw probleem. De lampen reageerde nergens meer op ook niet op de AB's of sensoren. lastig want ik heb nergens meer 'niet smart' schakelaars. Ik heb eerst de Hub van het stroom gehaald, werkte niet. Daarna maar alle stroom van het huis afgehaald en opnieuw er op, dit was blijkbaar de oplossing. Nu werkt alles weer.

Edit:

Oke, ik heb even zitten test om de oorzaak te achterhalen en het lijkt er op dat als ik mijn volle bandbreedte gebruik om te downloaden dat dit mijn Zigbee netwerk plat legt. Weet iemand hier een oplossing voor?

[ Voor 25% gewijzigd door SPX420 op 21-10-2017 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 21:36
Nou het is niet meer dan een sensor met lamp voor in de gang geworden.
De 10 euro versie was uitverkocht en 28 oktober komen er weer 18 stuks binnen. :?

Maar vind de gevoeligheid wel een beetje tegenvallen van de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
SPX420 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:17:
Had net een nieuw probleem. De lampen reageerde nergens meer op ook niet op de AB's of sensoren. lastig want ik heb nergens meer 'niet smart' schakelaars. Ik heb eerst de Hub van het stroom gehaald, werkte niet. Daarna maar alle stroom van het huis afgehaald en opnieuw er op, dit was blijkbaar de oplossing. Nu werkt alles weer.

Edit:

Oke, ik heb even zitten test om de oorzaak te achterhalen en het lijkt er op dat als ik mijn volle bandbreedte gebruik om te downloaden dat dit mijn Zigbee netwerk plat legt. Weet iemand hier een oplossing voor?
Waarschijnlijk heb je de bridge te dicht bij je Wifi router staan, Zigbee en Wifi zitten beide op 2,4Ghz en binnen een straal van ongeveer 50 cm (hangt van antenne design af) heb je een soort van dode zone, binnen deze zone wil je geen andere 2,4Ghz apparaten hebben, zeker als je heel veel Wifi verkeer genereert.

Oplossing, voor wanneer dit het geval is, is de afstand tussen Wifi Router en Zigbee Bridge vergroten tot meer dan 50 centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als ik het goed begrijp en ik minimaal het volgende nodig:
Verbindingshub
Afstandsbediening
en minimaal 1 van de led lampen / panelen uit de serie bv:
deze

of kan het toch ook zonder de "Afstandsbediening"

heb nu 3 + 4 GU10 LED spots hangen.. maar soms vind ik ze toch wel wat aan de felle kant, en niet dimbaar..
dus als ik dimbaar wil moet ik toch al nieuwen scoren ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
SMSfreakie schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 23:49:
Als ik het goed begrijp en ik minimaal het volgende nodig:
Verbindingshub
Afstandsbediening
en minimaal 1 van de led lampen / panelen uit de serie bv:
deze

of kan het toch ook zonder de "Afstandsbediening"

heb nu 3 + 4 GU10 LED spots hangen.. maar soms vind ik ze toch wel wat aan de felle kant, en niet dimbaar..
dus als ik dimbaar wil moet ik toch al nieuwen scoren ;)
Klopt, de afstandsbediening heb je nodig om te koppelen. En kan je er meteen mee dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lekker omslachtig eigenlijk dat je die dan ook nog nodig hebt.. maar oké
binnenkort maar eens even in de IKEA kijken voor wat nieuw speelgoed :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hdt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10-2023

Hdt

vandermark schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 19:01:
Hoe werkt dit met reguliere wandschakelaars? Blijft dimstand bewaard als je met schakelaar uit en weer aan doet?
PuckStar schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 19:17:
[...]

Net gecheckt en in tegenstelling tot Hue blijft deze de dimstand onthouden! Let wel dat ik het ook aan een hub heb gekoppeld dus ik weet niet of het hetzelfde werkt als je alleen de motion sensor en lamp hebt.
Weet iemand of dit ook voor de Trust ZLED lampen geldt?

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gister nog een setje met bewegingsmelder gehaald voor op ‘t toilet en een Elgato Eve energy om HomeKit al te kunnen gebruiken.

Vrijdag nieuwe CV ketel mét HomeKit thermostaat... gaat de goede kant op😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joldemans
Vandaag 10 e27 en 10 gu weten te regelen voor €180 👍 nog allemaal netjes in de bijna onmogelijk de openen verpakking :p

Morgen even lekker hobbyen en miss nog wat extra sensors scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emway666
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-06 15:40
Vraagje, ik heb vandaag voor op de overloop 1e etage een lamp met 5 GU10 tradfri spotjes gehaald, leuk maar nu wil ik deze koppelen aan een AB. Gedaan, even alle 5 de spotjes af en werkt..
Nu dacht ik een andere AB ook te koppelen zodat ik deze AB dus beneden ook kan gebruiken om het licht van boven aan of uit te kunnen doen. Gekoppeld aan alle 5 de lampen maar wat blijkt.. doet de eerste AB niks meer.

Concrete vraag (aanloopje nodig :) )
Kan een lamp maar aan 1 AB worden gekoppeld?

Thnx alvast.

groet, Marc

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
emway666 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 00:04:
Vraagje, ik heb vandaag voor op de overloop 1e etage een lamp met 5 GU10 tradfri spotjes gehaald, leuk maar nu wil ik deze koppelen aan een AB. Gedaan, even alle 5 de spotjes af en werkt..
Nu dacht ik een andere AB ook te koppelen zodat ik deze AB dus beneden ook kan gebruiken om het licht van boven aan of uit te kunnen doen. Gekoppeld aan alle 5 de lampen maar wat blijkt.. doet de eerste AB niks meer.

Concrete vraag (aanloopje nodig :) )
Kan een lamp maar aan 1 AB worden gekoppeld?

Thnx alvast.

groet, Marc
Wat jij wilt kan, alleen je moet de AB's koppelen. Eerst de 5 lampen aan 1 AB. 2e AB resetten door een aantal keer de koppelknop in te drukken. Daarna van beide AB's de koppelknop inhouden en klaar is Kees. Ik heb op deze manier 3 AB'd gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:59

d0s

sssst

Gisteren bij de Ikea Duiven een aantal GU10 spots (productie week 27) gehaald. De goedkopere van €6,95. Deze werken na de reset vlekkeloos samen met Philips Hue. Ze kunnen alleen totaal niet overweg met een dimmer.

De E14 lamp (productie week 27) werkt helaas niet.

Ze hadden bij deze Ikea (Duiven) overigens ook de Color E27 icm een schakelaar vol op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joldemans
SPX420 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 00:26:
[...]

Wat jij wilt kan, alleen je moet de AB's koppelen. Eerst de 5 lampen aan 1 AB. 2e AB resetten door een aantal keer de koppelknop in te drukken. Daarna van beide AB's de koppelknop inhouden en klaar is Kees. Ik heb op deze manier 3 AB'd gekoppeld.
Weet je ook of dit werkt met 2 sensors?

Ik mis overigens nog een optie om de sensor uit te schakelen gedurende een bepaald tijdstip. Ik heb de sensor voor de hal boven momenteel op de trap liggen maar daar is het denk zodanig donker dat ie de hele dag werkt. Hoeft eigenlijk enkel enkel savonds te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
joldemans schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:30:
[...]

Weet je ook of dit werkt met 2 sensors?

Ik mis overigens nog een optie om de sensor uit te schakelen gedurende een bepaald tijdstip. Ik heb de sensor voor de hal boven momenteel op de trap liggen maar daar is het denk zodanig donker dat ie de hele dag werkt. Hoeft eigenlijk enkel enkel savonds te werken.
Met 2 sensoren kan het ook. Het is niet in te stellen dat de sensor alleen tussen bepaalde tijdstippen de lamp aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Dat is vermoedelijk wel in te stellen met Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
gysman11 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:47:
Dat is vermoedelijk wel in te stellen met Home Assistant.
(Nog) niet, de IKEA sensoren zijn nog niet volledig uit te lezen. Wel kan het met Z-wave sensoren of sensoren van bijvoorbeeld Xiaomi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 23:33
Ik heb sinds een paar weken enkele tradfri lampen in mijn bezit.

1x Led E27 1000 lumen, draadloos dimbaar, globe warm wit opaalwit
1x Dimset, kleur en wit spectrum grijs/wit
1x Roterende dimmer
3x Led-lamp GU10 400 lumen, draadloos dimbaar warm wit

In eerste instantie heb ik de E27 warm wit en E27 RGB gekoppeld aan de tradfri remote. Nu heb ik sinds kort de E27 RGB gekoppeld aan mijn Homey om de lamp aan te sturen. De E27 warm wit heb ik nog via de remote gekoppeld.

Op een later moment heb ik de GU10 lampen gekocht en gekoppeld aan de roterende dimmer. Nu wil ik deze lampen resetten en koppelen met de Homey. Helaas krijg ik deze lampen met geen mogelijkheid gereset en dus ook niet gekoppeld aan de Homey.

Ik heb de reset procedure (6x aan/uit zetten) meerdere malen geprobeerd zonder succes. Dit lukt bij geen van de 3 GU10 lampen. Na een uur proberen heb ik geprobeerd om de E27 warm wit te resetten ook zonder succes. Het resetten van de RGB E27 lamp werkt wel gewoon volgens de normale procedure.

De klantenservice van IKEA kan mij niet echt verder helpen aangezien zij niet verder komen dan de reset procedure uitvoeren en anders de lampen omruilen echt technische kennis is er niet. Ik heb echter het idee dat het meer in het type lamp zit aangezien zowel de goedkopere variant van de Gu10 als de E27 hetzelfde probleem hebben. De duurdere RGB variant kan ik wel resetten.

Iemand anders die dit probleem herkent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 20:30

HeroS

SmartHome Nerd

Mrloki schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:38:
Ik heb sinds een paar weken enkele tradfri lampen in mijn bezit.

1x Led E27 1000 lumen, draadloos dimbaar, globe warm wit opaalwit
1x Dimset, kleur en wit spectrum grijs/wit
1x Roterende dimmer
3x Led-lamp GU10 400 lumen, draadloos dimbaar warm wit

In eerste instantie heb ik de E27 warm wit en E27 RGB gekoppeld aan de tradfri remote. Nu heb ik sinds kort de E27 RGB gekoppeld aan mijn Homey om de lamp aan te sturen. De E27 warm wit heb ik nog via de remote gekoppeld.

Op een later moment heb ik de GU10 lampen gekocht en gekoppeld aan de roterende dimmer. Nu wil ik deze lampen resetten en koppelen met de Homey. Helaas krijg ik deze lampen met geen mogelijkheid gereset en dus ook niet gekoppeld aan de Homey.

Ik heb de reset procedure (6x aan/uit zetten) meerdere malen geprobeerd zonder succes. Dit lukt bij geen van de 3 GU10 lampen. Na een uur proberen heb ik geprobeerd om de E27 warm wit te resetten ook zonder succes. Het resetten van de RGB E27 lamp werkt wel gewoon volgens de normale procedure.

De klantenservice van IKEA kan mij niet echt verder helpen aangezien zij niet verder komen dan de reset procedure uitvoeren en anders de lampen omruilen echt technische kennis is er niet. Ik heb echter het idee dat het meer in het type lamp zit aangezien zowel de goedkopere variant van de Gu10 als de E27 hetzelfde probleem hebben. De duurdere RGB variant kan ik wel resetten.

Iemand anders die dit probleem herkent?
Probeer eens de reset via de Homey en zorg dat hij zeer dicht bij de Homey is.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Pagina: 1 ... 13 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)