Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:59
WoutF schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:36:
Inmiddels een Bridge geleend en aan het updaten geslagen. Helaas updaten de simpele E27-lampen (van €9,99 die dus alleen kunnen dimmen en geen aanpasbare kleurtemperatuur hebben) naar versie 1.2.214 en niet naar de benodigde 1.2.217. Is het iemand uberhaupt al gelukt om dit type lamp aan een Hue bridge te hangen?
Zie robertwebbe in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie". Ik heb het 2 maanden geleden al op de proef gesteld. De €9,99 lamp is trouwens de LED1623G12.

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 11-10-2017 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 19:21
voorstad schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:23:
[...]

"....Hej BangK, es tut uns leid, dass sich das Ganze etwas verzögert. Leider testen wir das Update noch und können daher keinen genauen Termin nennen. Sobald das Update verfügbar ist, geben wir Bescheid! Viele Grüße vom IKEA Blog-Team...."

http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/DE/NL/verz%C3%B6gert

8)
Dat is een andere quote :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmc.
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-04-2023
verbraakje schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:04:
Niet zo gekocht. Zelf nieuwe upgrade er op gezet.

Lampen hangen bij mijn ouders. Zelf gebruik ik de Ikea bridge.

[...]
okee, dank je wel.
dan wacht ik nog tot ze direct de goede software hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:42
Mooi, ik kan nu ook mee posten in dit topic :D Inmiddels hangen in de meest gebruikte ruimtes Ikea lampen, en wat ben ik er blij mee!

Ik stuur de lampen aan via OpenHAB maar ik zou toch op bepaalde plekken fysieke schakelaars willen gebruiken. Nu heb ik een paar remotes op de bestaande schakelaar geplakt, maar eigenlijk vind ik het er niet echt luxe uitzien.

Nu kwam ik dit tegen: link. Dit idee bevalt me wel, maar ik kan nergens terug vinden of ik een Hue remote aan een Ikea lamp kan koppelen. Ik vind eigenlijk alleen informatie over het koppelen van Ikea lampen aan Hue.

In het kort: Kan ik een hue remote gebruiken om Ikea lampen te bedienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
XyRuS schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:33:
Mooi, ik kan nu ook mee posten in dit topic :D Inmiddels hangen in de meest gebruikte ruimtes Ikea lampen, en wat ben ik er blij mee!

Ik stuur de lampen aan via OpenHAB maar ik zou toch op bepaalde plekken fysieke schakelaars willen gebruiken. Nu heb ik een paar remotes op de bestaande schakelaar geplakt, maar eigenlijk vind ik het er niet echt luxe uitzien.

Nu kwam ik dit tegen: link. Dit idee bevalt me wel, maar ik kan nergens terug vinden of ik een Hue remote aan een Ikea lamp kan koppelen. Ik vind eigenlijk alleen informatie over het koppelen van Ikea lampen aan Hue.

In het kort: Kan ik een hue remote gebruiken om Ikea lampen te bedienen?
De Hue Tap in je link kunnen niet zonder Hue bridge gebruikt worden, maakt gebruik van ZigBee Green Power protocol en deze zit niet standaard bij ZLL (wat Ikea en Hue gebruiken), Philips heeft deze toegevoegd naast het ZLL protocol.

Met ZigBee 3.0 dan is ZigBee Green Power onderdeel van het protocol, twijfel aleen of fabrikanten verplicht zijn om deze voor de lampen te implementeren en waarschijnlijk alleen de Proxy? (is door geef functie naar een bridge die dan iets met ZigBee Green Power doet, bij Philips de Hue Bridge)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyRuS
Bedankt! Ik hoop eigenlijk dat er in de toekomst mogelijk word om in de Ikea api keypresses te kunnen afvangen in OpenHAB zodat ik daar events aan kan koppelen. Dan had dit een pracht schakelaar geweest om te gebruiken.

Iemand nog andere idee'n voor een elegante oplossing? Anders haal ik de schakelaars eruit, schakeldraad doorlussen, blindplaat erop en daar dan de ikea remote opplakken. In de hal, toilet en badkamer gebruik ik beweging sensoren die via mqtt en berichtje doorgeven. Maar ik wil dat als iemand via de remote inschakeld dat de beweging sensor een bepaalde tijd word overruled.
SPX420 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:47:
Goed nieuws voor de mensen die Home Assistant gebruiken. Vanaf versie 0.55 (de huidige)zijn de sensoren en de knoppen van Tradfri ook zichtbaar als entities.
Kun je hier meer over vertellen? Volgens mij gebruikt home assistant pytradfri op de achtergrond om te praten met de hub. Maar op de GIT kan ik er niks over terug vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door XyRuS op 11-10-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 15:42
XyRuS schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:41:
Bedankt! Ik hoop eigenlijk dat er in de toekomst mogelijk word om in de Ikea api keypresses te kunnen afvangen in OpenHAB zodat ik daar events aan kan koppelen. Dan had dit een pracht schakelaar geweest om te gebruiken.

Iemand nog andere idee'n voor een elegante oplossing? Anders haal ik de schakelaars eruit, schakeldraad doorlussen, blindplaat erop en daar dan de ikea remote opplakken. In de hal, toilet en badkamer gebruik ik beweging sensoren die via mqtt en berichtje doorgeven. Maar ik wil dat als iemand via de remote inschakeld dat de beweging sensor een bepaalde tijd word overruled.
Misschien 1 van deze alternatieven die ze zelf ook noemen onder aan het artikel?

https://www.busch-jaeger....uerung/zigbee-light-link/

https://www.gira.de/gebae...e-lightlink/features.html

https://www.dresden-elekt...-control/wireless-switch/

Ik heb alleen geen idee of deze goed te koppelen zijn.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Let wel op met home assistant 0.55.0. Hier gaat mogelijk wat mis:

https://community.home-as...-working-anymore/28976/41

Ik ben ook weer even terug naar 0.54. Klusje voor vanavond om dit even uit te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
DeOS schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:45:
[...]

Misschien 1 van deze alternatieven die ze zelf ook noemen onder aan het artikel?

https://www.busch-jaeger....uerung/zigbee-light-link/

https://www.gira.de/gebae...e-lightlink/features.html

https://www.dresden-elekt...-control/wireless-switch/

Ik heb alleen geen idee of deze goed te koppelen zijn.
Die laatste firma heeft ook een USB dongle die samen werkt met deconz. Daarmee zou je via REST wel remotes kunnen afvangen. Dit zou ook nog een oplossing kunnen zijn, dan kan je ook vermoedelijk bovenstaande remotes uitlezen.
gysman11 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:49:

Ik ben ook weer even terug naar 0.54. Klusje voor vanavond om dit even uit te zoeken...
Kwam dit net tegen: https://community.home-as...-working-anymore/28976/57

Ik ben zelf even vreemd gegaan met home assistant maar ik ben terug op OpenHAB, maar als het werkt om remote uit te lezen dan ga ik hass ernaast draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door XyRuS op 11-10-2017 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:01

fv

-------------------> hiero

gysman11 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:49:

Hass.io 0.55 werkt wel goed met tradfri; de remotes worden u ook als entity herkent dus kan je ook de battery level uitlezen van je remote (handig om tijdig te kunnen vervangen).

[ Voor 14% gewijzigd door fv op 11-10-2017 11:55 . Reden: extra info ]

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
Top, dan ga ik home assistant weer starten!

[ Voor 89% gewijzigd door XyRuS op 11-10-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:01

fv

-------------------> hiero

XyRuS schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:55:
[...]

Kan jij meer vertellen of remotes nu zichtbaar zijn en los te koppelen van de lamp? Mischien de remote in een lege groep plaatsen in de ikea app?
Geen idee, waarschijnlijk niet.

Er is trouwens ook geen delay meer tussen het schakelen van een lamp/groep met een losse remote en dat HA dit detecteert. Dit was eerste een delay van ~22 sec wat voor mijn gebruikstoepassing (hotelschakeling met twee aan elkaar gekoppelde remotes en groep lampen van 3) hinderlijk was; de ontwikkelaars van pytradfri zijn dus goed bezig geweest. :)

[ Voor 6% gewijzigd door fv op 11-10-2017 12:02 . Reden: extra info ]

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Laatst online: 08:08
XyRuS schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:41:

Anders haal ik de schakelaars eruit, schakeldraad doorlussen, blindplaat erop en daar dan de ikea remote opplakken.
Ik kwam met dezelfde vragen dit topic binnen, maar dit lijkt inderdaad de algemeen aanvaarde oplossing te zijn...Ben persoonlijk nog steeds niet 100% overtuigd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:41
Zojuist gepost:

IKEA: Hej, aufgrund der vielen Fragen möchten wir euch gesammelt darauf hinweisen, dass wir bei dem Update technische Schwierigkeiten festgestellt haben. Dadurch besteht zur Zeit leider keine Konnektivität zu Apple und Amazon. Wir hoffen, das Problem schnell gelöst zu bekommen, sodass ihr eure Geräte entsprechend verbinden könnt. Entschuldigt bitte die Unannehmlichkeiten und die längere Wartezeit! Viele Grüße vom IKEA Blog-Team

Nog heel even geduld.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:05
Vraagje waar ik nog niet echt een duidelijk antwoord op heb kunnen vinden, de hub (IKEA) moet die in de huiskamer staan, of kan deze ook in de meterkast? beneden heb ik nog geen bekabeld internet, dus wil de hub eigenlijk in de meterkast plaatsen bij de modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:41
Richard89 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:41:
Vraagje waar ik nog niet echt een duidelijk antwoord op heb kunnen vinden, de hub (IKEA) moet die in de huiskamer staan, of kan deze ook in de meterkast? beneden heb ik nog geen bekabeld internet, dus wil de hub eigenlijk in de meterkast plaatsen bij de modem.
Zolang er maar een (1) apparaat* in de buurt is van de gateway... Zigbee werkt als een mesh netwerk.

*in dit geval een tradfri lamp

[ Voor 5% gewijzigd door voorstad op 11-10-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
voorstad schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:43:
[...]

Zolang er maar een (1) apparaat* in de buurt is van de gateway... Zigbee werkt als een mesh netwerk.

*in dit geval een tradfri lamp
De eerste IKEA lamp die ik wil plaatsen komt op een meter of 5 van de meterkast denk ik, zou dat voldoende zijn ?

Kan het ook gewoon testen natuurlijk, maar als mensen hier al ervaring mee hebben scheelt dat weer het aanschaffen en evt retouren als t allemaal niet lekker werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
voorstad schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:40:
[...]

Zojuist gepost:

IKEA: Hej, aufgrund der vielen Fragen möchten wir euch gesammelt darauf hinweisen, dass wir bei dem Update technische Schwierigkeiten festgestellt haben. Dadurch besteht zur Zeit leider keine Konnektivität zu Apple und Amazon. Wir hoffen, das Problem schnell gelöst zu bekommen, sodass ihr eure Geräte entsprechend verbinden könnt. Entschuldigt bitte die Unannehmlichkeiten und die längere Wartezeit! Viele Grüße vom IKEA Blog-Team

Nog heel even geduld.....
Heel duidelijk zijn ze ook niet maar kan een kwestie van uren of dagen zijn...

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:49

verbraakje

🚦

Richard89 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:46:
[...]

De eerste IKEA lamp die ik wil plaatsen komt op een meter of 5 van de meterkast denk ik, zou dat voldoende zijn ?

Kan het ook gewoon testen natuurlijk, maar als mensen hier al ervaring mee hebben scheelt dat weer het aanschaffen en evt retouren als t allemaal niet lekker werkt.
Ik heb als test op zolder 1 lamp aan de Ikea hub. Ik heb daar geen wifi meer maar de lamp werkt perfect. Router en hub beide in de meterkast.

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik wil nog in het hele slimme lampen gebeuren instappen, en zit naar Tradfri en Hue te kijken.
Ik vind homekit echter een vereiste, ik wil het graag met andere homekit aparaten laten samenwerken en wil om te beginnen 1 RGB en 1 Witte lamp hebben.

Nu kost een startkit met 2 (witte) lampen net zo veel bij Ikea als bij Philips (80 euro), maar de RGB lamp van Ikea met draadloze dimmer voor 35 euro is wel weer veel goedkoper, eveneens extra losse witte lampen!

De Hue hub ondersteund nu al Homekit, de Tradfri niet.

De Hue hub gaat niet babbelen met de RGB lamp van Ikea, tenminste voor zover ik kan lezen om de RGB kleuren aan te passen, en is ook erg riskant omdat je zonder de Ikea Hub de firmare niet kan onderhouden, wat als philips de ondersteuning aanpast?

Tradfri is op langer termijn de betere oplossing, helaas nog zonder Homekit.

Mijn gevoel zegt: nu voor Tradfri gaan, dan heb je op langer termijn veel goedkoper je huis met slimme lampen, en dan maar wachten op homekit!

Wat zeggen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:27
Dank voor de hulp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
duncanvdlinden schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:30:
Ik wil nog in het hele slimme lampen gebeuren instappen, en zit naar Tradfri en Hue te kijken.
Ik vind homekit echter een vereiste, ik wil het graag met andere homekit aparaten laten samenwerken en wil om te beginnen 1 RGB en 1 Witte lamp hebben.

[...]

Tradfri is op langer termijn de betere oplossing, helaas nog zonder Homekit.

[...]

Wat zeggen jullie?
Even genuanceerd: welk systeem "beter" is, hangt af van waar je naar op zoek bent en wat je belangrijk vindt.

Zo heeft Philips Hue enorm veel ondersteuning voor third-party apps die je helpen met het maken van scènes – bijvoorbeeld op basis van muziek waardoor je de lampen ook als stroboscoop voor een feestje kunt gebruiken:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=_BJWcpbbwrA]
Het filmpje is heel erg cheesy, maar als je thuis regelmatig eens een feestje hebt is dat best een leuke aanvulling.

IKEA is inderdaad wel de voordeligere oplossing, zoals je zegt – hopelijk zet IKEA het TRÅDFRI-platform uiteindelijk ook open voor ontwikkelaars maar hoe dat precies gaat gaan is nog maar de vraag.

Nu is het ook wel een beetje zo dat je krijgt waar je voor betaalt – de kleurenlamp van IKEA (links) is niet in staat om de échte diepe blauw- en groentinten weer te geven zoals de Philips Hue-lamp (rechts) dat kan. Voor de roodtinten gaat het wel gelijk op vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://itler.net/wp-content/uploads/2017/09/IKEA-Tradfri-VS-Philips-Hue-LED-Lampen-Vergeichs-Test-6.jpg
Vooralsnog is de TRÅDFRI-app ook relatief beperkt in die zin dat je in de app kunt kiezen uit drie tinten wit licht en een aantal vastgestelde kleuren, terwijl de Philips Hue-app een heel spectrum van wit- en kleurtinten ondersteunt. Hopelijk verandert dat nog in de toekomst, maar ook dat is nog maar de vraag.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/46AzdAy.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9dEyTps.png
Ben je alleen op zoek naar goedkope slimme verlichting zonder al teveel poespas? Dan is TRÅDFRI zeker de beste keuze. Heb je liever wat meer mogelijkheden bij het selecteren van kleuren en scènes, sluit Philips Hue wellicht beter bij je wensen aan.

Uiteindelijk komt het er simpelweg op neer waar je naar op zoek bent en wat je zelf het prettigst vindt ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BleuZ op 12-10-2017 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
Ik blijf tegen HUE gekant omdat de wandschakelaars de instellingen doen resetten. Dat vind ik echt zo'n afknapper... Dat heeft Ikea echt voor mij beter gedaan, HUE is hierdoor geen optie...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
vandermark schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:36:
Ik blijf tegen HUE gekant omdat de wandschakelaars de instellingen doen resetten. Dat vind ik echt zo'n afknapper... Dat heeft Ikea echt voor mij beter gedaan, HUE is hierdoor geen optie...
Wat bedoel je hier precies?
ik heb zoiets nog nooit meegemaakt ?

In mijn geval kan ik niet echt een negatief punt over de HUE zeggen. (buiten dat het niet goedkoop is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
Repi3 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:00:
[...]

Wat bedoel je hier precies?
ik heb zoiets nog nooit meegemaakt ?

In mijn geval kan ik niet echt een negatief punt over de HUE zeggen. (buiten dat het niet goedkoop is)
Dat fysieke wandschakelaars de kleurtemp en lichtintensiteit van HUE lampen resetten? Dat merkte ik bij m'n zus, zij gebruiken daardoor niet langer de wandschakelaars, alles met een app of losse HUE remote. Ik wil gewoon de wandschakelaars blijven gebruiken zonder dat de lichtintensiteit wordt aangepast.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
vandermark schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:02:
[...]

Dat fysieke wandschakelaars de kleurtemp en lichtintensiteit van HUE lampen resetten? Dat merkte ik bij m'n zus, zij gebruiken daardoor niet langer de wandschakelaars, alles met een app of losse HUE remote. Ik wil gewoon de wandschakelaars blijven gebruiken zonder dat de lichtintensiteit wordt aangepast.
Stroom eraf is instellingen weg...lampen van Hue zijn ook gemaakt om altijd stroom te krijgen voor de beste ervaring (en met updates dat ze altijd meegenomen worden)

Die schakelaar moet je dan ook vervangen voor schakelaar van Hue, uitvoerig besproken in dit topic. Dan kan je zelfs scenes koppelen aan de schakelaar acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Waar gaat bij jullie de voorkeur naar uit, draadloze dimmer of afstandbediening?

Ik wil alleen witte lampen kopen en dus alleen kunnen dimmen, hoef geen andere kleuren etc.

Lees dat de draadloze dimmer nog wel eens erg snel van "waarde" veranderd op t moment dat je m weg wilt leggen, iemand die dit ook ervaart?

Vind de dimmer wel veel mooier, maar moet wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richard89 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:16:
Waar gaat bij jullie de voorkeur naar uit, draadloze dimmer of afstandbediening?

Ik wil alleen witte lampen kopen en dus alleen kunnen dimmen, hoef geen andere kleuren etc.

Lees dat de draadloze dimmer nog wel eens erg snel van "waarde" veranderd op t moment dat je m weg wilt leggen, iemand die dit ook ervaart?

Ik snap je punt met betrekking tot het veranderen. Heb ik ook, de dimmer reageert soms super gevoelig, en dan schiet hij spontaan van zeg 30% naar 80%... is best irritant.

Ik heb ook een Philips Living color met een afstandsbediening die écht fijn is, daar krijg je echt fysieke feedback van de draai knop.

Het concept van ‘draai fysiek je volledige afstandsbediening’ snap ik niet helemaal, want gevoelig is hij wel...

[ Voor 30% gewijzigd door Toppe op 11-10-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
vandermark schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:02:
[...]

Ja dat is inderdaad een bekend iets.
ik schakel via domoticz me fysieke schakelaars en lampen komen afzonderlijk in kast.
Daar heb ik dus geen probleem mee!

De HUE schakelaars is natuurlijk een mooi en erg handig alternatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Toppe schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:29:
[...]

Ik snap je punt met betrekking tot het veranderen. Heb ik ook, de dimmer reageert soms super gevoelig, en dan schiet hij spontaan van zeg 30% naar 80%... is best irritant.

Ik heb ook een Philips Living color met een afstandsbediening die écht fijn is, daar krijg je echt fysieke feedback van de draai knop.

Het concept van ‘draai fysiek je volledige afstandsbediening’ snap ik niet helemaal, want gevoelig is hij wel...
Thanks, daar was ik al bang voor.. ziet er te makkelijk uit om het goed te laten werken.
Dan toch een normale afstandsbediening.. dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:49

verbraakje

🚦

Richard89 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:16:

Zoals eerder gezegd ben ik een beetje aan het testen met tradfri en dus ook met de dimmer. In het begin is het echt een omding. Echter je went er snel aan. Als je hem ergens op vast maakt werkt hij eigenlijk gewoon goed als dimmer.

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verbraakje schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:23:
[...]

Zoals eerder gezegd ben ik een beetje aan het testen met tradfri en dus ook met de dimmer. In het begin is het echt een omding. Echter je went er snel aan. Als je hem ergens op vast maakt werkt hij eigenlijk gewoon goed als dimmer.
En toch reageert hij niet lekker als hij ergens achter zit, in dit geval een kookcontinent... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 19:28
Gisteren heb ik geëxperimenteerd met de IKEA kleurenlamp, de 1624. Firmware: 1.3.002.

-Op het Trådfri-systeem werkt het ding zoals verwacht: als een zonnetje.
-Koppelen aan de Hue-bridge werkt ook en het is mogelijk om alle kleuren te kiezen. Ik heb hem in dezelfde kamer gehangen als mij Hue Go en ze lopen precies in de pas. Zoals bekend poort hij echter niet door naar HomeKit/Siri.
-Via de IOS app Hue Lights kwam ik op iets bizars. In deze app herkent hij de lamp niet als kleurenlamp maar als tintenlamp. Ik wilde van die mooie verloopschemaatjes uittesten maar er klopt geen moer van de kleuren. In de app kan hij maar een stuk of 10 dicht bij elkaar liggende tinten aan. Hij weigert hem als kleurenspectrumlamp te zien.

Mogelijk moet de app een update doen omdat de IKEA kleurenlampen zo nieuw zijn. Wel jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exact
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:32
Als je de dimmer niet aan de muur wilt hebben dan kan je het beste de dimmer gebruiken zonder het gedeelte dat aan de muur moet. Daardoor heb ik geen last van overgevoeligheid. En kan je bijvoorbeeld de dimmer gewoon weg leggen zonder dat de lampen aanspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Toppe schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:46:
[...]

Heel duidelijk zijn ze ook niet maar kan een kwestie van uren of dagen zijn...
Ga maar uit van weken en zo niet maanden, ik denk dat als ze het lukt om voor het einde van dit jaar nog Homekit support uit te brengen, het software team van Ikea een uitzonderlijke prestatie heeft verricht.

Het is vooral Apple die best wel hoge eisen stelt en niet alleen aan de software implementatie voor de Homekit integratie, maar ook de gehele product belevenis moet in orde zijn.

Wat ik op de verschillende forums tegen kom is dat de Tradfri bridge nogal wat problemen heeft zodra je een grotere configuratie hebt (lees >10 lampen), verbinding met de App die dan weg valt en/of traag reageren van de lampen. Ik zou het niet raar vinden als juist dit soort problemen Ikea nu problemen geeft met het snel releasen van Homekit support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:38
verbraakje schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:23:
[...]

Ik heb 3 GU10's met de draai dimmer van Ikea.
Aan en uit gaat via de schakelaar.

Wat ik merk is dat wanneer je de schakelaar aanzet, de dimmer niet direct reageert.
Het duur effe voordat het de dimmer werkt zoals het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:36
ChiMan schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:35:
[...]

Ik heb 3 GU10's met de draai dimmer van Ikea.
Aan en uit gaat via de schakelaar.

Wat ik merk is dat wanneer je de schakelaar aanzet, de dimmer niet direct reageert.
Het duur effe voordat het de dimmer werkt zoals het moet.
Dit wordt mogelijk veroorzaakt doordat je de lampen fysiek uit zet. Nadat je de schakelaar omzet zal er vertraging zijn omdat de dimmer weer even moet connecten met de lampen.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijsveld
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-08 16:51
PdeBie schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:51:
[...]

Hoe werkt dat? Die zon detectie? Of is dat gewoon op basis van de gegevens over de zon stand die je via tig kanalen kan krijgen?
Het is een hue lab. Hij haalt de info van internet af. Niet mer zonlicht detectie dus maar gewoon gebaseerd op zonsondergang info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
BleuZ schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:20:
[...]

Even genuanceerd: welk systeem "beter" is, hangt af van waar je naar op zoek bent en wat je belangrijk vindt.

[...]

Ben je alleen op zoek naar goedkope slimme verlichting zonder al teveel poespas? Dan is TRÅDFRI zeker de beste keuze. Heb je liever wat meer mogelijkheden bij het selecteren van kleuren en scènes, sluit Philips Hue wellicht beter bij je wensen aan.

Uiteindelijk komt het er simpelweg op neer waar je naar op zoek bent en wat je zelf het prettigst vindt ;)
Thanks voor deze extra info, zo had ik het inderdaad nog niet bekeken.
Er zitten ook weer pluspunten aan het Philips systeem.

Bij Ikea:
115 euro (80 euro voor 2 witte lampen starterspakket + 35 euro voor de RGB lamp) ben ik kwijt bij Ikea om minimaal te voorzien zijn van mijn eis (een witte en een RGB lamp). En heb ik een dimmer daarbij (vind ik wel handig).

Bij Philips:
125 euro (75 euro voor 2 witte lampen starterspakket + 50 euro voor RGB lamp). Mis ik een dimmer, dan moet ik gaan voor het 3 witte lampen pakket met dimmer (100 euro), en een RGB lamp (50 euro), dan kom ik op 150 euro uit. die 3 witte lampen vind ik wel een bestemming voor >:)

Al met al denk ik dat een verschil van 35 euro (en dan ook met een extra lamp) eigenlijk ook best klein is om in te stappen. Ik neig dus wel een beetje naar Philips nu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 11-09 13:55
Ik wordt wel een beetje moedeloos van het niet kunnen connecten van de app met de gateway.
Power-cycle is enige dat echt altijd werkt.

Ding misschien maar achter een timerschakelaar hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 12-10-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Nu online
duncanvdlinden schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:25:
[...]

Thanks voor deze extra info, zo had ik het inderdaad nog niet bekeken.
Er zitten ook weer pluspunten aan het Philips systeem.

Bij Ikea:
115 euro (80 euro voor 2 witte lampen starterspakket + 35 euro voor de RGB lamp) ben ik kwijt bij Ikea om minimaal te voorzien zijn van mijn eis (een witte en een RGB lamp). En heb ik een dimmer daarbij (vind ik wel handig).

Bij Philips:
125 euro (75 euro voor 2 witte lampen starterspakket + 50 euro voor RGB lamp). Mis ik een dimmer, dan moet ik gaan voor het 3 witte lampen pakket met dimmer (100 euro), en een RGB lamp (50 euro), dan kom ik op 150 euro uit. die 3 witte lampen vind ik wel een bestemming voor >:)

Al met al denk ik dat een verschil van 35 euro (en dan ook met een extra lamp) eigenlijk ook best klein is om in te stappen. Ik neig dus wel een beetje naar Philips nu....
Let er wel even op dat het Philips Hue-pakket van 75 euro wat je hier gebruikt in de vergelijking enkel dimbare lampen zijn, je kunt dus niet de wittint aanpassen zoals bij die in het TRÅDFRI-pakket van 80 euro. Voor het Philips Hue-pakket met de zgn. “white ambiance ” lampen (waarbij je dus wel de wittint kan aanpassen) betaal je 140 euro (maar daar zit wel al een afstandsbediening bij).

Just so you know :) Als je enkel dimbare witte lampen zoekt is dat pakket wat jij vermeldde dikke prima natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duncanvdlinden
BleuZ schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:00:
[...]

Let er wel even op dat het Philips Hue-pakket van 75 euro wat je hier gebruikt in de vergelijking enkel dimbare lampen zijn, je kunt dus niet de wittint aanpassen zoals bij die in het TRÅDFRI-pakket van 80 euro. Voor het Philips Hue-pakket met de zgn. “white ambiance ” lampen (waarbij je dus wel de wittint kan aanpassen) betaal je 140 euro (maar daar zit wel al een afstandsbediening bij).

Just so you know :) Als je enkel dimbare witte lampen zoekt is dat pakket wat jij vermeldde dikke prima natuurlijk.
Ok thanks, ik ga er even over nadenken, het heeft geen haast, maar dan weet ik nu wat de + en - en van beiden opties zijn. Een RGB 3 lampen kit van Philips zag ik in duitsland voor 150 euro, maar dan heb je weer niet de GEN3 (de lampen met meer kleuren), en de dimmer ook weer niet, het valt ook allemaal niet mee :p Ik kijk nog even de kat uit de boom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Laatst online: 11-09 17:27
vandermark schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:36:
Wat ik toen der tijd heb begrepen is dat het een wettelijke requirement was/is in sommige landen.

In geval van nood moet een lamp gewoon binnen een bepaalde tijd op maximale helderheid aan gaan. Je wil eigenlijk niet in het geval je kamer in de fik staat en je die avond een lekker gezellige scene op had staan dat je eerst je telefoon of remote moet pakken om de uitgang te kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 23:28
Juicie schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:13:
[...]

Wat ik toen der tijd heb begrepen is dat het een wettelijke requirement was/is in sommige landen.

In geval van nood moet een lamp gewoon binnen een bepaalde tijd op maximale helderheid aan gaan. Je wil eigenlijk niet in het geval je kamer in de fik staat en je die avond een lekker gezellige scene op had staan dat je eerst je telefoon of remote moet pakken om de uitgang te kunnen vinden.
Wat een raar argument. De Hue dimmer gaat ook op de oude stand aan. Een traditionele dimmer doet dat toch vaak ook? Hun goedkope Philips Sceneswitch lamp kan en doet het zelfs.

Naast dat je de lamp helemaal deactiveert met de schakelaar (begrijpelijk maar vervelend) is dat toch wel een van de grote gebreken van Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
duncanvdlinden schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:49:
[...]

Ok thanks, ik ga er even over nadenken, het heeft geen haast, maar dan weet ik nu wat de + en - en van beiden opties zijn. Een RGB 3 lampen kit van Philips zag ik in duitsland voor 150 euro, maar dan heb je weer niet de GEN3 (de lampen met meer kleuren), en de dimmer ook weer niet, het valt ook allemaal niet mee :p Ik kijk nog even de kat uit de boom....
Ik zou niet te veel waarde hechten aan de remote control van Ikea die bij starters kit zit, software implementatie laat te wensen over, bijvoorbeeld wanneer je lampen dimt door knop ingedrukt te houden zie je zichtbare stappen, hier hebben de Philips producten geen last van.

Mijn advies zou zijn begin met Philips Hue kit en kies op de plaatsen waar je de beleving het belangrijkste vind voor Philips Hue producten en vul deze aan met Ikea producten wanneer je wilt besparen, maar let wel op dat goedkoop duurkoop kan worden als blijkt dat de Ikea producten minder mature zijn.... (lees levensduur, rare licht flikkeringen in standby, slecht Zigbee gedrag)

Niet dat Ikea Tradfri slecht is, maar ze lopen nog een paar jaar achter op Philips en dat halen ze niet in een paar maanden in. Geef ze een half jaar (of meer?) en wat software updates verder en dan zullen ze wel aardig in de buurt van Philips komen ;).

En zoals ik al een paar dagen terug hier ook al vertelde, voor Ikea is smart lighting geen core business en zodra de basis functionaliteit eenmaal werkt voor Tradfi verwacht ik niet dat Ikea vlug met innovatieve uitbreidingen komt, dat kun je wel van Philips verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicie
  • Laatst online: 11-09 17:27
Cheeky schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:25:
[...]

Wat een raar argument. De Hue dimmer gaat ook op de oude stand aan. Een traditionele dimmer doet dat toch vaak ook? Hun goedkope Philips Sceneswitch lamp kan en doet het zelfs.

Naast dat je de lamp helemaal deactiveert met de schakelaar (begrijpelijk maar vervelend) is dat toch wel een van de grote gebreken van Hue.
Het is inderdaad een vreemde regel maar het staat in de Europese regelgeving, misschien dat niet elke fabrikant de regels als zodanig interpreteert maar een LED lamp moet binnen 2 seconde op 95% van zijn capaciteit zitten als deze ingeschakeld wordt. Dit was bij de ontwikkeling van HUE een van de requirements dacht ik.

Zie pagina 44:
https://ec.europa.eu/ener...on%20Guide%20Lighting.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Cheeky schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:25:
[...]

Helaas heeft vandermark wel gelijk, is inderdaad zo dat het een wettelijk vereiste is (of was) dat lampen binnen 2 sec op 95% van maximale licht sterkte moesten zitten.

Of deze regel nog steeds van toepassing is weet ik niet meer, maar Philips was een van de eerste met Smart Lighting toen gelde die regel in ieder geval wel helaas.....

Verder heb je sowieso altijd 50% van de gebruikers die graag willen dat lamp altijd naar 100% aan gaat (zoals ik zelf) en de andere helft die graag de laatste stand terug wil hebben na een power cycle.

Maar ik heb wellicht goed nieuws voor beide groepen gebruikers wanneer Philips of Ikea ooit besluit om Zigbee 3.0 te implementeren voor hun lampen, dan zijn ze verplicht om deze optie configureerbaar te maken (tenminste als ik de spec goed heb begrepen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 18:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Erik1971 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:27:
Niet dat Ikea Tradfri slecht is, maar ze lopen nog een paar jaar achter op Philips en dat halen ze niet in een paar maanden in. Geef ze een half jaar (of meer?) en wat software updates verder en dan zullen ze wel aardig in de buurt van Philips komen ;).
Eerlijk gezegd denk ik dat je optimistisch bent.

Het spul van Ikea is heel handig om te gebruiken zonder hub. Maar die hub werkt nu gewoon nog niet altijd goed: als ik het 15e apparaat toevoeg dan wordt het hele zaakje onbetrouwbaar—vandaag voor de tweede keer gebeurd: om het te herstellen moest ik een van de oude lampen resetten en opnieuw koppelen en mijn paneellamp is vast aangesloten op de netspanning dus die blijft vannacht donker (nog een geluk dat hij in de uit-stand is gecrasht). In de 8 weken die ik de hub heb, is er geen enkele firmwareupdate gekomen.

Aan de andere kant: het spul van Hue is al meer dan 5 jaar te koop, dus als je dat de afgelopen 5 jaar niet gekocht heb, waarom zou je dat nu dan ineens wel gaan kopen?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
aawe mwan schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 00:23:
[...]

Het spul van Ikea is heel handig om te gebruiken zonder hub. Maar die hub werkt nu gewoon nog niet altijd goed: als ik het 15e apparaat toevoeg dan wordt het hele zaakje onbetrouwbaar—vandaag voor de tweede keer gebeurd: om het te herstellen moest ik een van de oude lampen resetten en opnieuw koppelen en mijn paneellamp is vast aangesloten op de netspanning dus die blijft vannacht donker (nog een geluk dat hij in de uit-stand is gecrasht). In de 8 weken die ik de hub heb, is er geen enkele firmwareupdate gekomen.

Aan de andere kant: het spul van Hue is al meer dan 5 jaar te koop, dus als je dat de afgelopen 5 jaar niet gekocht heb, waarom zou je dat nu dan ineens wel gaan kopen?
Het vreemde is dat ik precies de zelfde problemen had, tot ik de verbinding verbrak met de app en hem verwijderde... Ik schakel alles nu via Home Assistant/AB/sensoren. Heb sindsdien geen enkel probleem meer gehad en ik heb iets van 35 apparaten van Tradfri op de hub. Het lijkt dus iets te zijn met de connectie hub-app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn irritatie grens is ondertussen toch wel bereikt met Trådfri, ondanks dat ik nog steeds van mening ben dat Ikea een goed product in handen kan hebben nemen ze het wat mij betreft niet echt serieus.

Ondertussen toch wel een behoorlijk lijstje:
- Apparaten die spontaan uit de app verdwijnen waardoor ik ze handmatig moet toevoegen
- Lampen die spontaan op de volle 100% gaan branden
- Lampen die niet reageren op de scene's die ikea er standaard in heeft gezet maar wel op de eigen scene's
- Batterijen van dimmers al meerdere keren moeten vervangen
- Dim standen die niet onthouden worden

Daarnaast niet te spreken van de meest simpele toevoegingen binnen de app:
- Koppelen van 1 AB aan een specifieke lamp
- Het kunnen verplaatsen van afstandsbedieningen
- Zon's ondergang en zon's opkomst
- Uit timers, en dan niet tussen bepaalde tijden

De twijfel was al groot maar eens gekeken naar Home Assistant vanwege een aantal enthousiaste mensen hier. Eerst geprobeerd op een Synology NAS, opzich ging de installatie prima, echter krijg ik de discovery functie niet aan het werkt, ook het handmatig toevoegen van Trådfri heeft geen enkel effect.

Vervolgens geprobeerd op OS X, ook hier ging de installatie soepel en hier werkte de discovery functie wel, na het willen toevoegen van de gateway code een lijst met alleen maar errors (die natuurlijk alleen ik weer heb :-( )...

offtopic:
2017-10-13 10:14:01 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved
Traceback (most recent call last):
File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/3.6/lib/python3.6/asyncio/tasks.py", line 182, in _step
result = coro.throw(exc)
File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/3.6/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/tradfri.py", line 57, in configuration_callback
DEFAULT_ALLOW_TRADFRI_GROUPS)
File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/3.6/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/tradfri.py", line 121, in _setup_gateway
api = yield from api_factory(host, key, loop=hass.loop)
File "/Users/evert-job/.homeassistant/deps/lib/python/site-packages/pytradfri/api/aiocoap_api.py", line 160, in api_factory
yield from request(Command('get', ['status']))
File "/Users/evert-job/.homeassistant/deps/lib/python/site-packages/pytradfri/api/aiocoap_api.py", line 125, in request
result = yield from _execute(api_commands[0])
File "/Users/evert-job/.homeassistant/deps/lib/python/site-packages/pytradfri/api/aiocoap_api.py", line 115, in _execute
_, res = yield from _get_response(msg)
File "/Users/evert-job/.homeassistant/deps/lib/python/site-packages/pytradfri/api/aiocoap_api.py", line 77, in _get_response
r = yield from pr.response
File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/3.6/lib/python3.6/asyncio/futures.py", line 332, in __iter__
yield self # This tells Task to wait for completion.
File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/3.6/lib/python3.6/asyncio/tasks.py", line 250, in _wakeup
future.result()
File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/3.6/lib/python3.6/asyncio/futures.py", line 245, in result
raise self._exception
File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/3.6/lib/python3.6/site-packages/aiocoap/protocol.py", line 814, in _run_outer
yield from cls._run(app_request, response, weak_observation, protocol, log, exchange_monitor_factory)
File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/3.6/lib/python3.6/site-packages/aiocoap/protocol.py", line 863, in _run
blockresponse = yield from blockrequest.response
File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/3.6/lib/python3.6/asyncio/futures.py", line 332, in __iter__
yield self # This tells Task to wait for completion.
File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/3.6/lib/python3.6/asyncio/tasks.py", line 250, in _wakeup
future.result()
File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/3.6/lib/python3.6/asyncio/futures.py", line 245, in result
raise self._exception
File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/3.6/lib/python3.6/site-packages/aiocoap/protocol.py", line 693, in _init_phase2
yield from self.protocol.fill_remote(self.app_request)
File "/Library/Frameworks/Python.framework/Versions/3.6/lib/python3.6/site-packages/aiocoap/protocol.py", line 426, in fill_remote
raise RuntimeError("No transport could route message")
RuntimeError: No transport could route message

De twijfel is momenteel erg groot, wat ga ik nu doen. Ondertussen al dik €200 uitgegeven aan een systeem wat bij mij gewoon niet lekker wilt werken ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
Heb je voor je NAS de installatie locaal gedaan of via een Docker image, de eerste werkt bij mij ook niet op de discovery, nu heb ik hem via Docker image wel goed draaiend.

[ Voor 0% gewijzigd door Slowmotion op 13-10-2017 10:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 17:10
Voor de mensen met meerdere RGB lampen, kopen jullie deze altijd in combinatie met de remote? Of zijn de RGB's al los te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 16:19
bloblub schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:48:
Voor de mensen met meerdere RGB lampen, kopen jullie deze altijd in combinatie met de remote? Of zijn de RGB's al los te koop?
Nee, ze zijn (nog) niet los te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slowmotion schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:47:
Heb je voor je NAS de installatie locaal gedaan of via een Docker image, de eerste werkt bij mij ook niet op de discovery, nu heb ik hem via Docker image wel goed draaiend.
Is een oud beestje, DS411j en ondersteund geen Docker

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 13-10-2017 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
Toppe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:54:
[...]

Oke jammer, ik had dezelfde problemen met de standaard installatie, en heb ik nooit goed gekregen. Helaas geen oplossing voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
Toppe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:54:
[...]

Ik heb vandeweek ook met Home Assistant zitten knoeien. Op mijn DS216j kan ook geen Docker. Met de "native" installatie stuitte ik op precies hetzelfde geneuzel met discovery. Dat heeft kennelijk zijn oorzaak in het mislukken van de subinstallatie van netdisco en dat wordt weer veroorzaakt door het mislukken van de subinstallatie van netifaces. Na anderhalf uur was ik er klaar mee.

Op de PC eerst 64-bit geïnstalleerd. Blijkt een bug in te zitten. 32-bit dan. Die had exàct dezelfde problemen als Synology (discovery/netdisco/netifaces). Nog anderhalf uur later vond ik in een obscuur log dat een of andere .NET zut moest worden geïnstalleerd. Daarna werkte alles ineens als een zonnetje!

Behalve Trådfri. Dat wordt namelijk op Home Assistant op Windows nog niet ondersteund. FML.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19
Op Synologys die geen docker ondersteunen kun je netdisco aan de gang krijgen bij "Debian chroot". Even googlen, maar als je in die richting zoekt moet 't lukken.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oke, blijkbaar is Docker ook beschikbaar op OS X, die zojuist even geïnstalleerd en na handmatig Trådfri in de configuratie zetten werkt alles als opeens als een zonnetje.

Soms heb je even een duw in de juiste richting nodig:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddemans
Hmmbob schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:07:
Op Synologys die geen docker ondersteunen kun je netdisco aan de gang krijgen bij "Debian chroot". Even googlen, maar als je in die richting zoekt moet 't lukken.
Die pagina had ik gevonden ja. Maar ik had op dat moment geen zin om dat óók nog weer helemaal te gaan uitvoeren. Ik zat naar mijn mening al veel te veel te hakkeprakken op mijn geliefde Synology.
https://community.home-assistant.io/t/error-starting-home-assistant-on-synology-for-first-time/917/8

Ik had ook nog hass.io geprobeerd te installeren op mijn oude Raspberry Pi model B, maar die kwam niet voorbij het installatiescherm. Ik heb ook een Raspberry Pi 2 maar die draait Kodi. Voor hass.io zou ik dan een extra Pi 3 moeten kopen, maar dan ben ik wéér 50 euro verder.

[ Voor 16% gewijzigd door eddemans op 13-10-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Geloof me, ben er 3 avonden mee bezig geweest, maar loopt nu als een zonnetje, Het gaat erom dat je coap compileert in chroot, en vervolgens kopieert van chroot naar je dsm /usr/bin. ipkg nodig, gcc, automake etc. Vrij technisch, maar dat mag bij tweakers toch?

Probleem bij DSM (het voorgeinstalleerde systeem op de synologies) is dat het een uitgeklede versie is van debian. chroot is vervolgens een applicatie os dat je binnen dsm kunt draaien, waar je van alles kunt installeren. Als je dan in chroot een compilatie hebt gedaan van welke benodigde software dan ook, dan kun je die gecompileerde software gewoon als los bestand kopiereren naar dsm.

Helaas voor 0.55 weer een extra stukje software nodig, dus ook ik moet weer wat compileren in chroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Toppe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:19:
Mijn irritatie grens is ondertussen toch wel bereikt met Trådfri, ondanks dat ik nog steeds van mening ben dat Ikea een goed product in handen kan hebben nemen ze het wat mij betreft niet echt serieus.

Ondertussen toch wel een behoorlijk lijstje:
- Apparaten die spontaan uit de app verdwijnen waardoor ik ze handmatig moet toevoegen
- Lampen die spontaan op de volle 100% gaan branden
- Lampen die niet reageren op de scene's die ikea er standaard in heeft gezet maar wel op de eigen scene's
- Batterijen van dimmers al meerdere keren moeten vervangen
- Dim standen die niet onthouden worden

Daarnaast niet te spreken van de meest simpele toevoegingen binnen de app:
- Koppelen van 1 AB aan een specifieke lamp
- Het kunnen verplaatsen van afstandsbedieningen
- Zon's ondergang en zon's opkomst
- Uit timers, en dan niet tussen bepaalde tijden

...

De twijfel is momenteel erg groot, wat ga ik nu doen. Ondertussen al dik €200 uitgegeven aan een systeem wat bij mij gewoon niet lekker wilt werken ;w
Als je naar Home Assistant overgaat en nog steeds de Tridfri birdge wilt gebruiken dan zullen nog steeds niet al je problemen die je vermeld opgelost zijn, ik zie tenminste twee issues die hardware gerelateerd lijken,
namelijk batterij vervangen en spontaan aan gaan van lampen, hoewel dat beide ook software kan zijn (software remote control en lamp).

Jammer dat Ikea system nog zo instabiel is, maar ik verwacht en misschien ben ik wel te optimistisch ;), dat Ikea dit wel na een tijdje onder controle zal krijgen, gewoon een paar software updates afwachten, maar dat gaat jou situatie natuurlijk niet helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
aawe mwan schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 00:23:
[...]

Misschien wel ja, waar ik mijn hoop uit haal is dat ze graag Homekit support willen leveren en ik weet uit ervaring dat Apple niet alleen de integratie met Homekit belangrijk vind, maar ook de gehele product ervaring, En die is nu nog niet op nivo dat Apple zal accepteren, dus zal Ikea eerst de meeste problemen die nu spelen zo snel als mogelijk willen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eddemans schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:17:
[...]

Die pagina had ik gevonden ja. Maar ik had op dat moment geen zin om dat óók nog weer helemaal te gaan uitvoeren. Ik zat naar mijn mening al veel te veel te hakkeprakken op mijn geliefde Synology.
https://community.home-assistant.io/t/error-starting-home-assistant-on-synology-for-first-time/917/8

Ik had ook nog hass.io geprobeerd te installeren op mijn oude Raspberry Pi model B, maar die kwam niet voorbij het installatiescherm. Ik heb ook een Raspberry Pi 2 maar die draait Kodi. Voor hass.io zou ik dan een extra Pi 3 moeten kopen, maar dan ben ik wéér 50 euro verder.
Net even kunnen spelen met HA, constant opnieuw moeten opstarten omdat de lampen enzo weer niet reageren, die instel mogelijkheden zitten (vindt ik!) slecht in elkaar, er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen online configuratie en de offline configuratie. Via de frontend moet je alles in JSON invoeren en in de backend via hun eigen verzonnen manier?

Ik weet het allemaal niet, heb eigenlijk spijt dat ik niet gewoon voor Hue ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:56:
[...]

Net even kunnen spelen met HA, constant opnieuw moeten opstarten omdat de lampen enzo weer niet reageren, die instel mogelijkheden zitten (vindt ik!) slecht in elkaar, er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen online configuratie en de offline configuratie. Via de frontend moet je alles in JSON invoeren en in de backend via hun eigen verzonnen manier?

Ik weet het allemaal niet, heb eigenlijk spijt dat ik niet gewoon voor Hue ben gegaan.
Dan tik je toch via MP een hue bridge op de kop?

Overigens is HomeAssistant of OpenHab of whatever alternatief je kiest gewoon iets met een leercurve. Het gaat dan uiteindelijk ook veel verder dan Hue of Tradfri zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sander schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:25:
[...]

Dan tik je toch via MP een hue bridge op de kop?

Overigens is HomeAssistant of OpenHab of whatever alternatief je kiest gewoon iets met een leercurve. Het gaat dan uiteindelijk ook veel verder dan Hue of Tradfri zelf.
Kan prima een Hue Bridge kopen, maar niemand weet 100% zeker dat de Trådfri lampen zonder Trådfri gateway straks alsnog via HomeKit gaan werken...

En over HA/openhab heb je volkomen gelijk, maar ik ga niet meer 5 dagen zitten kloten tot het ‘acceptabel’ is, het moet gewoon werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 17:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Toppe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:32:
[...]

Kan prima een Hue Bridge kopen, maar niemand weet 100% zeker dat de Trådfri lampen zonder Trådfri gateway straks alsnog via HomeKit gaan werken...

En over HA/openhab heb je volkomen gelijk, maar ik ga niet meer 5 dagen zitten kloten tot het ‘acceptabel’ is, het moet gewoon werken!
Ik zou gewoon een Philips Bridge kopen en die IKEA bridge in de kast gooien tot de ontwikkeling verder is.
En je kan anders nog domoticz met homebridge installeren om Homekit te activeren.

Dat is namelijk mijn workaround om te zorgen dat ook de ikea lampen luisteren naar Siri. En werkt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:47:
[...]

Ik zou gewoon een Philips Bridge kopen en die IKEA bridge in de kast gooien tot de ontwikkeling verder is.
En je kan anders nog domoticz met homebridge installeren om Homekit te activeren.

Dat is namelijk mijn workaround om te zorgen dat ook de ikea lampen luisteren naar Siri. En werkt uitstekend!
Het gaat me niet zozeer om Siri, maar gewoon om de basis van HomeKit, het kunnen schakelen van je lampen aan de hand van zon’s ophang en ondergang, het kunnen starten van scenes etc.

Waardeloos dit systeem op deze manier, sorry.

En ja, heb me dag niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:32:
[...]

Tja, dan moet je misschien niet met dit soort systemen beginnen, het is open source en het is heel erg flexibel, daarmee komt ook een stukje configuratie. Voor velen ideaal, zo combineer ik Kaku, Squeezebox, SonOff, Tradfri, Robotstofzuiger, Zonnepanelen omvormer etc. Dat kan niet met alleen Hue.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de nieuwe Kaku ICS die ook Zigbee lampen ondersteund en wat mensen ook werkend hebben gekregen met IKEA lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Toppe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:51:
[...]

Het gaat me niet zozeer om Siri, maar gewoon om de basis van HomeKit, het kunnen schakelen van je lampen aan de hand van zon’s ophang en ondergang, het kunnen starten van scenes etc.

Dat kan je ook allemaal dan via de HUE bridge regelen, daar heb je echt geen homekit voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Toppe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:51:
[...]

Voor wat je noemt kan ook gewoon met de Hue Bridge zonder Homekit, tenminste voor de lampen, weet niet of je ook andere Homekit producten dan lampen wilt gebruiken :? want die kun natuurlijk niet via de Hue Bridge automatiseren ;)

Update: ik zie nu dat iemand anders hetzelfde ook al melde |:(, krijg je als je meteen begint met quoten.....

[ Voor 8% gewijzigd door Erik1971 op 13-10-2017 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:56
Vorige week de E14 gekoppeld.
Gister een Hue bridge update gehad, naar versie SW1709131301

Vandaag de E14 ontkoppeld en opnieuw via de Lamp Finder proberen te koppelen, Dit werkt nu niet meer!
De lamp fade wel naar minder helder, en wordt daarna weer 100%, zoals dit altijd gebeurd tijdens het koppelen, echter geeft de lampfinder nu aan: No new lights...

Dit n.a.v het halen van een E27 lamp van 9.99 vandaag, welke hetzelfde doet.
Het lijkt er dus op dat de update van van de week van de Hue bridge de stappen onmogelijk maakt..

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

QempZoR schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:03:
Vandaag de E14 ontkoppeld en opnieuw via de Lamp Finder proberen te koppelen, Dit werkt nu niet meer!
De lamp fade wel naar minder helder, en wordt daarna weer 100%, zoals dit altijd gebeurd tijdens het koppelen, echter geeft de lampfinder nu aan: No new lights...
[...]
Dit n.a.v het halen van een E27 lamp van 9.99 vandaag, welke hetzelfde doet.
Bij mij doen de lampen precies dit, als ik ze probeer te koppelen (aan een Trådfri afstandsbediening), maar ze nog gekoppeld zijn (aan een andere Trådfri afstandsbediening).

Dus tip: probeer eens om de lampen eerst een keer te resetten, voordat je ze opnieuw koppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmc.
  • Laatst online: 09-04-2023
duncanvdlinden schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:25:
[...]

Bij Philips:
125 euro (75 euro voor 2 witte lampen starterspakket).
Tot vandaag 11:00 uur heeft dit starters pakket bij Praxis extra 25% korting
(het pakket kost daar normaal €79,95 daar gaat de 25% vanaf en komt op €59,99)

https://www.praxis.nl/ver...rterskit-9-5w-e27/5505013

Scheelt weer €15,= voor je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

rmc. schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 08:45:
[...]
Tot vandaag 11:00 uur heeft dit starters pakket bij Praxis extra 25% korting
(het pakket kost daar normaal €79,95 daar gaat de 25% vanaf en komt op €59,99)
„Vaste lage prijs” maar toch wel 25% korting in de actie.

Aan de ene kant is dit niet het „waar is Hue nu weer in de aanbieding” topic, maar aan de andere kant maakt dit wel duidelijk wat ik de afgelopen maanden vaak gemerkt heb, namelijk: andere merken smart lighting (zoals Philips en Osram) zijn regelmatig met 20% tot 50% korting te koop, dus de kleurenlamp van Ikea is best duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Nu online
aawe mwan schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:22:
[...]

andere merken smart lighting (zoals Philips en Osram) zijn regelmatig met 20% tot 50% korting te koop, dus de kleurenlamp van Ikea is best duur.
Eén Philips Hue kleurenlamp heeft normaal gezien een prijs van tussen de 50 en 60 euro. Ik heb ze nog nooit met 50% korting aangeboden gezien, tenminste niet de nieuwste generatie. Ook de set die Praxis nu aanbiedt met korting zijn de meest simpele Philips Hue-lampen, met een vaste wittint maar wel dimbaar.

De kleurenlamp van IKEA kost ongeveer 35 euro met een afstandsbediening erbij, dus zeg de helft van een Hue kleurenlamp, vind je dat in vergelijking serieus duur?

[ Voor 6% gewijzigd door BleuZ op 14-10-2017 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

BleuZ schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:56:
[...]

Eén Philips Hue kleurenlamp heeft normaal gezien een prijs van tussen de 50 en 60 euro. Ik heb ze nog nooit met 50% korting aangeboden gezien, tenminste niet de nieuwste generatie. Ook de set die Praxis nu aanbiedt met korting zijn de meest simpele Philips Hue-lampen, met een vaste wittint maar wel dimbaar.

De kleurenlamp van IKEA kost ongeveer 35 euro met een afstandsbediening erbij, dus zeg de helft van een Hue kleurenlamp, vind je dat in vergelijking serieus duur?
Laat ik voorop stellen dat het bij led verlichting in het algemeen de prijs een nogal onbelangrijk onderwerp is, want als de kwaliteit goed is, dan gaat zo'n lamp ontzettend lang mee.

Maar behalve dat: door van allerlei kortingbonnetjes en „speciaal voor mij” webacties gebruik te maken, heb ik voor de andere merken Zigbee kleuren- en RGBW-lampen die ik heb, tussen de 20 en 25 euro betaald.

Als je de waarde van de afstandsbediening aftrekt (10 tot 15 euro), dan is dat dus ongeveer dezelfde prijs als de normale winkelprijs van de Ikea kleurenlamp. Maar tot het tegendeel bewezen is, verwacht ik dat de Ikea lamp de kleuren blauw en groen niet goed kan weergeven. In de Trådfri app kan je ze in elk geval niet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Nu online
aawe mwan schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 10:38:
[...]

Laat ik voorop stellen dat het bij led verlichting in het algemeen de prijs een nogal onbelangrijk onderwerp is, want als de kwaliteit goed is, dan gaat zo'n lamp ontzettend lang mee.

Maar behalve dat: door van allerlei kortingbonnetjes en „speciaal voor mij” webacties gebruik te maken, heb ik voor de andere merken Zigbee kleuren- en RGBW-lampen die ik heb, tussen de 20 en 25 euro betaald.

Als je de waarde van de afstandsbediening aftrekt (10 tot 15 euro), dan is dat dus ongeveer dezelfde prijs als de normale winkelprijs van de Ikea kleurenlamp. Maar tot het tegendeel bewezen is, verwacht ik dat de Ikea lamp de kleuren blauw en groen niet goed kan weergeven. In de Trådfri app kan je ze in elk geval niet kiezen.
Het klopt dat de TRÅDFRI kleurenlampen minder diepe blauw- en groentinten weergeven dan de derde generatie Philips Hue-lampen, maar dan kom ik weer terug op het punt dat die lampen doorgaans dubbel zo duur zijn.

Zoals ik eerder al zei: je krijgt waar je voor betaalt. De TRÅDFRI-lampen zijn goedkoper dan de Philips Hue-lampen, maar daarbij kun je dan ook niet verwachten dat de kwaliteit hetzelfde is. Dat is gewoon niet zo.

En goed, als jij wil wachten op speciale acties waarbij je bepaalde lampen goedkoper kan kopen moet je dat vooral doen, maar het is niet realistisch om die prijzen dan te vergelijken met de normale winkelprijs van de IKEA lampen. Zo zijn ook de Philips Hue-lampen slechts sporadisch in de aanbieding en dan met maximaal 10 of 15 procent korting. Je zal nooit een Philips Hue product van de nieuwste generatie met 50 procent korting te koop zien staan.

[ Voor 12% gewijzigd door BleuZ op 14-10-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

SPX420 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 00:31:
Het vreemde is dat ik precies de zelfde problemen had, tot ik de verbinding verbrak met de app en hem verwijderde... Ik schakel alles nu via Home Assistant/AB/sensoren. Heb sindsdien geen enkel probleem meer gehad en ik heb iets van 35 apparaten van Tradfri op de hub. Het lijkt dus iets te zijn met de connectie hub-app.
Gisteren wilde de lamp die ik eerder deze week opnieuw moest koppelen weer niet herkend worden. Dus de lampen die draaien op versie 1.2.217 (spectrum+paneel) lagen er uit. Daarom maar besloten om de hub via de app een reset te geven en de verbinding met de app te verbreken.

Daarna de app en alle apparaten weer één voor één opnieuw gekoppeld, maar als je weet hoe het werkt (en belangrijker: je moet ook weten hoe het niet werkt) dan kost dat hooguit 5 minuten per apparaat. Nu werkt het weer en ik stop met experimenteren met de Trådfri hub tot er een nieuwe firmware is.

Het opnieuw koppelen van de paneellamp ging gemakkelijker dan ik verwacht had: ik heb hem niet hoeven los te koppelen van het elektriciteitsnet, hij was gewoon te pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 08:40
Ik ben nu even het spoor bijster.
Kan ik een IKEA smart lamp toevoegen aan hue, en dus via die wijze alsnog (middels de bridge van hue) bedienen in homekit? :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:59:
Ik ben nu even het spoor bijster.
Kan ik een IKEA smart lamp toevoegen aan hue, en dus via die wijze alsnog (middels de bridge van hue) bedienen in homekit? :?
Je kunt een IKEA TRÅDFRI lamp toevoegen aan de Hue Bridge (hoewel me dat tegenwoordig niet meer lukt, om één of andere stomme reden) maar die verschijnt i.t.t. de Hue lampen niet in HomeKit omdat de TRÅDFRI lampen dat nog niet ondersteunen.

Het gaat er namelijk niet alleen om dat de Hue Bridge HomeKit ondersteunen, de lamp zelf moet dat ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BleuZ schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:12:
[...]

Je kunt een IKEA TRÅDFRI lamp toevoegen aan de Hue Bridge (hoewel me dat tegenwoordig niet meer lukt, om één of andere stomme reden) maar die verschijnt i.t.t. de Hue lampen niet in HomeKit omdat de TRÅDFRI lampen dat nog niet ondersteunen.

Het gaat er namelijk niet alleen om dat de Hue Bridge HomeKit ondersteunen, de lamp zelf moet dat ook kunnen.
Juistem...
Vanwege de update die IKEA afgelopen week uitrolde (en weer introk) vroeg ik me af of het mensen met die update nu wel lukte... En, lukt het sommigen wellicht nog steeds?

Maar goed; even 8 GU-10 spotjes vervangen voor home-compatible varianten stel ik nog wel even uit dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

paQ schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:14:
[...]
Vanwege de update die IKEA afgelopen week uitrolde
Welke update bedoel je precies? Heb je een link?
Ik wacht al 2 maanden op een update van Ikea, maar heb nog niets langs zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Vanmorgen de 600lm E27 kleur lamp gehaald met de veronderstelling dat deze inmiddels al wel voorzien zouden zijn van de nieuwste firmware. Echter, kan mijn hue bridge deze lamp niet vinden. Klopt het dat ik nu eerst nog een Tradfri gateway moet halen om de lamp van firmware update te voorzien, om die gateway vervolgens in de kast te laten verstoffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
aawe mwan schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:01:
[...]

Welke update bedoel je precies? Heb je een link?
Ik wacht al 2 maanden op een update van Ikea, maar heb nog niets langs zien komen.
Diverse persberichten spreken over een grote update van 12 11 oktober, die daarna ook weer direct is ingetrokken.
Die update zou alles homekit compatible maken, maar bij velen slaagde deze update niet, of werkt het daarna niet, waarna de update direct weer is ingetrokken.

edit:
http://appleinsider.com/a...port-for-tradfri-lighting

edit2: https://www.iphoned.nl/ni...adfri-homekit-uitgesteld/

https://www.macwelt.de/a/...egert-sich-weiter,3437866

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 14-10-2017 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

paQ schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:05:
[...]
Diverse persberichten spreken over een grote update van 12 11 oktober, die daarna ook weer direct is ingetrokken.
Dank je voor de links en de updates! Maar dit zijn geen persberichten. Dit zijn posts op commerciële websites die leven van de kliks. Als je sporen terug gaat volgen, dan lijkt het complete verhaal gebaseerd op de verkeerde interpretatie van een niet zo handig geformuleerde post in het Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aawe mwan schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:25:
[...]

Dank je voor de links en de updates! Maar dit zijn geen persberichten. Dit zijn posts op commerciële websites die leven van de kliks. Als je sporen terug gaat volgen, dan lijkt het complete verhaal gebaseerd op de verkeerde interpretatie van een niet zo handig geformuleerde post in het Duits.
Een verkeerde interpretatie wil ik het nog niet eens noemen, tenslotte gebruiken ze de letterlijke tekst “Alexa wordt nu ondersteund”. Ik denk eerder dat het een medewerker is die de bel heeft horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Ik weet niet waar de software update exact wordt ‘gemaakt’ maar ik gok Duitsland waardoor het natuurlijk erg makkelijk is om update-info te krijgen.

Voor zover bij mij bekend is geeft Ikea nu alleen maar aan dat ze bezig zijn met het oplossen van de laatste technische tekortkoming. Nergens praten ze over het daadwerkelijk uitstellen van de update.

Het zou mij nog steeds niets verbazen als de update gewoon netjes eind oktober wordt uitgebracht, althans, dat hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

xPhantom schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 15:27:
Vanmorgen de 600lm E27 kleur lamp gehaald met de veronderstelling dat deze inmiddels al wel voorzien zouden zijn van de nieuwste firmware. Echter, kan mijn hue bridge deze lamp niet vinden. Klopt het dat ik nu eerst nog een Tradfri gateway moet halen om de lamp van firmware update te voorzien, om die gateway vervolgens in de kast te laten verstoffen?
Of je zoekt iemand in de buurt met een gateway zodat je hem kan updaten. :) (ik woon in utrecht)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

BleuZ schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 14:12:
[...]

Dat lijkt mij echt onzin. Waarom werkte alle 3th Party lampen prima met homekit met de eerste firmware van de Hue 2.0 bridge?
Volgens mij heeft Philips gewoon een check gemaakt op welk merk het zigbee apparaat is. Want alle oude Philips Producten zoals Living White werken vandaag de dag altijd nog prima in HomeKit. En die firmware is al jaren niet meer geüpdatet.

Om deze reden denk ik ook niet dat Ikea lampen ooit gaan werken met homekit op een Philips Bridge. Tenzij Philips de whitelist aanpast op de bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:51:
[...]

Dat lijkt mij echt onzin. Waarom werkte alle 3th Party lampen prima met homekit met de eerste firmware van de Hue 2.0 bridge?
Volgens mij heeft Philips gewoon een check gemaakt op welk merk het zigbee apparaat is. Want alle oude Philips Producten zoals Living White werken vandaag de dag altijd nog prima in HomeKit. En die firmware is al jaren niet meer geüpdatet.

Om deze reden denk ik ook niet dat Ikea lampen ooit gaan werken met homekit op een Philips Bridge. Tenzij Philips de whitelist aanpast op de bridge.
De Hue-afstandsbedieningen werken ook pas sinds de meest recente software-update met HomeKit, just so you know. Het is m.i. prima mogelijk dat de TRÅDFRI lampen na een software-update wel werken met HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Toppe schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 09:32:
[...]
Ik weet niet waar de software update exact wordt ‘gemaakt’ maar ik gok Duitsland waardoor het natuurlijk erg makkelijk is om update-info te krijgen.
Dat zat ik me ook af te vragen. Maar waarom denk je Duitsland? Als het Scandinavië of een Duitstalig land was, dan zou ik verwachten dat de software gewoon zou werken. Ik denk ook niet India, want dan had ik de onterechte foutmelding die ik kreeg bij het instellen van een timer niet gewoon weg kunnen klikken.

Kan het niet niet Nederland zijn? Op het openingsscherm van de app staat „ⓒ Inter IKEA Systems B.V.” en dit is gewoon een Nederlands bedrijf uit Delft.

Wel jammer dat ze zoveel tijd besteden aan het inbouwen van Apple ondersteuning, terwijl de basisfuncties nog niet goed werken en ik al bijna 2 maanden wacht op een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

aawe mwan schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:08:
[...]

Dat zat ik me ook af te vragen. Maar waarom denk je Duitsland? Als het Scandinavië of een Duitstalig land was, dan zou ik verwachten dat de software gewoon zou werken. Ik denk ook niet India, want dan had ik de onterechte foutmelding die ik kreeg bij het instellen van een timer niet gewoon weg kunnen klikken.

Kan het niet niet Nederland zijn? Op het openingsscherm van de app staat „ⓒ Inter IKEA Systems B.V.” en dit is gewoon een Nederlands bedrijf uit Delft.

Wel jammer dat ze zoveel tijd besteden aan het inbouwen van Apple ondersteuning, terwijl de basisfuncties nog niet goed werken en ik al bijna 2 maanden wacht op een update.
Welke basisfuncties precies?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35
[...]

Dit staat op zowat alle producten van IKEA en heeft met het eigendom en de rechten te maken, waarbij IKEA gebruik maakt van de gunstige regels in NL omtrent belastingen. Zie ook dit artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Omdat Ikea Duitsland wel erg veel informatie deelt tenopzichte van de rest van de landen, nou kan het zijn dat dit natuurlijk puur toeval is, maar ik gok van niet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
BleuZ schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:01:
[...]

De Hue-afstandsbedieningen werken ook pas sinds de meest recente software-update met HomeKit, just so you know. Het is m.i. prima mogelijk dat de TRÅDFRI lampen na een software-update wel werken met HomeKit.
Sorry maar Homekit support is een Bridge aangelegenheid, software van lampen of switches hoeven hiervoor niet worden aangepast, is overigens ook niet gebeurt voor de Hue Switch en Sensor en voor de Hue Tap is het helemaal niet mogelijk om een software update uit te voeren.

En het is ook onwaarschijnlijk wanneer Ikea Tradfri Bridge Homekit ondersteund dat de Tradfri lampen dan ineens door de Philips Hue bridge worden door gegeven aan Homekit, tenzij Apple dit bij Philips afdwingt.... (betekend wel dat Philps hiervoor een software update voor hun Bridge moet uitrollen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Nu online
Erik1971 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:57:
[...]

Sorry maar Homekit support is een Bridge aangelegenheid, software van lampen of switches hoeven hiervoor niet worden aangepast, is overigens ook niet gebeurt voor de Hue Switch en Sensor en voor de Hue Tap is het helemaal niet mogelijk om een software update uit te voeren.

En het is ook onwaarschijnlijk wanneer Ikea Tradfri Bridge Homekit ondersteund dat de Tradfri lampen dan ineens door de Philips Hue bridge worden door gegeven aan Homekit, tenzij Apple dit bij Philips afdwingt.... (betekend wel dat Philps hiervoor een software update voor hun Bridge moet uitrollen)
Ah, naar aanleiding van de meest recente Philips Hue update dacht ik te begrijpen dat de software van de dimmer switch ook was geüpdatet, maar ik begrijp nu dat het de Bridge update was die HomeKit-support mogelijk heeft gemaakt.

Dat is dan wel apart inderdaad, dus tenzij Philips zoals je zegt specifiek een update uitgeeft waarmee de TRÅDFRI lampen netjes met de Bridge werken zullen TRÅDFRI lampen dus niet werken met HomeKit via de Hue Bridge.

Nu ben ik wel benieuwd of bijvoorbeeld INNR lampen (third-party lampen met Hue Bridge compatibiliteit) wel met HomeKit werken, want dat zou duidelijk maken of de Bridge echt alleen Philips lampen laat zien in HomeKit of dat TRÅDFRI zo ook zou kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
BleuZ schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 23:25:
[...]

Ah, naar aanleiding van de meest recente Philips Hue update dacht ik te begrijpen dat de software van de dimmer switch ook was geüpdatet, maar ik begrijp nu dat het de Bridge update was die HomeKit-support mogelijk heeft gemaakt.

Dat is dan wel apart inderdaad, dus tenzij Philips zoals je zegt specifiek een update uitgeeft waarmee de TRÅDFRI lampen netjes met de Bridge werken zullen TRÅDFRI lampen dus niet werken met HomeKit via de Hue Bridge.

Nu ben ik wel benieuwd of bijvoorbeeld INNR lampen (third-party lampen met Hue Bridge compatibiliteit) wel met HomeKit werken, want dat zou duidelijk maken of de Bridge echt alleen Philips lampen laat zien in HomeKit of dat TRÅDFRI zo ook zou kunnen werken.
Helemaal juist ;), maar kan je verklappen dat INNR en andere 3rd party lampen ook niet met Homekit werken via de Hue Bridge (er zijn blijkbaar wel workarrounds beschikbaar met Homebridge, om lampen van 3rd party toch zichtbaar te maken, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee).

Wat ook interesant is, wanneer Ikea Homekit support of zij ook alleen maar Ikea lampen doorgeven of dat ze alle lampen doorgeven?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BleuZ
  • Nu online
Erik1971 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 08:59:
[...]

Helemaal juist ;), maar kan je verklappen dat INNR en andere 3rd party lampen ook niet met Homekit werken via de Hue Bridge (er zijn blijkbaar wel workarrounds beschikbaar met Homebridge, om lampen van 3rd party toch zichtbaar te maken, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee).

Wat ook interesant is, wanneer Ikea Homekit support of zij ook alleen maar Ikea lampen doorgeven of dat ze alle lampen doorgeven?!
In dat geval verwacht ik niet veel van Philips voor wat betreft TRÅDFRI ondersteuning. Om de lampen te ondersteunen via hun app is nog tot daar aan toe, maar als ze andere third-party lampen niet in HomeKit ondersteunen, waarom zouden ze dat dan voor TRÅDFRI doen?

Ben ik blij dat ik voor m’n ouders een TRÅDFRI Gateway heb gehaald, dan ontvangen zij t.z.t. wel een update waarmee HomeKit wordt geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
BleuZ schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:15:
[...]

In dat geval verwacht ik niet veel van Philips voor wat betreft TRÅDFRI ondersteuning. Om de lampen te ondersteunen via hun app is nog tot daar aan toe, maar als ze andere third-party lampen niet in HomeKit ondersteunen, waarom zouden ze dat dan voor TRÅDFRI doen?

Ben ik blij dat ik voor m’n ouders een TRÅDFRI Gateway heb gehaald, dan ontvangen zij t.z.t. wel een update waarmee HomeKit wordt geactiveerd.
Enige redenen waarom Philips wellicht Tradfri lampen zou doorgeven is wanneer Apple dit toe staat (of afdwingt), ik had begrepen dat Philips voor Amazon Alexa en Google Home wel alles doorgeeft (pin me er niet op vast, ik heb het zelf niet kunnen testen, is wat ik op Reddit een aantal keren voorbij heb zien komen) en als dat waar is dan is er nog een sprankje hoop voor Homekit en Tradfri op Hue bridge.....
Pagina: 1 ... 12 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)