[TK] 2017 Formatietopic Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 68 Laatste
Acties:
  • 165.844 views

Onderwerpen

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:57
Toch vermoed ik dat een groot deel van de VVD kiezers op dit moment het gevoel heeft dat Buma hun belangen beter behartigd dan Rutte...

In ieder geval, we zijn nog steeds terug bij af:
Het #formatie overleg zit nog muurvast. Nog steeds op migratie

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:39:
[...]

Toch vermoed ik dat een groot deel van de VVD kiezers op dit moment het gevoel heeft dat Buma hun belangen beter behartigd dan Rutte...

In ieder geval, we zijn nog steeds terug bij af:

[...]
Onderbouw dat eens? "Een groot deel"? "Hun belangen"? "Behartiging"? Ik begrijp dat je een plaatje wil schilderen, maar probeer eens niet toe te geven aan die reflexen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:16:
Onderbouw dat eens? "Een groot deel"? "Hun belangen"? "Behartiging"? Ik begrijp dat je een plaatje wil schilderen, maar probeer eens niet toe te geven aan die reflexen.
Ik snap dat het partijkader op een heel ander niveau het tactische spel speelt, maar ik ken ook een lokale bestuurder van de VVD en als ik die aan de bar hoor over zijn collega's van GroenLinks op verkeersgebied dan ben ik hier nog genuanceerd.

GroenLinks en de VVD is toch voor veel kiezers als 010 en 020 met voetbal, natuurlijke tegenpolen in ieder geval in de beeldvorming. Ga ook eens voor de grap op GeenStijl of de Telegraaf kijken bij een artikel waar het om Klaver gaat...

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-11 14:37
hoevenpe schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:28:
[...]

Ik snap dat het partijkader op een heel ander niveau het tactische spel speelt, maar ik ken ook een lokale bestuurder van de VVD en als ik die aan de bar hoor over zijn collega's van GroenLinks op verkeersgebied dan ben ik hier nog genuanceerd.

GroenLinks en de VVD is toch voor veel kiezers als 010 en 020 met voetbal, natuurlijke tegenpolen in ieder geval in de beeldvorming. Ga ook eens voor de grap op GeenStijl of de Telegraaf kijken bij een artikel waar het om Klaver gaat...
Hier kan ik mij volkomen bij aansluiten. @Virtuozzo wil kennelijk niet inzien of realiseren dat het verschil tussen enerzijds gl en anderszijds vvd/cda enorm groot is. Inhoudelijk groter dan met een andere partij van 20 zetels naar mijn mening. Zonde dat er nu weer zoveel tijd verprutst wordt met kansloos onderzoeken. Willink is ver over zijn houdbaarheidsdatum heen en mag het stokje overdragen. Ben benieuwd of Willink ergens op de Amsterdamse grachtengordel nog met Asscher simultaan schaakt.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

• hoevenpe
Bean77 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:42:
Hier kan ik mij volkomen bij aansluiten. Virtuozzo wil kennelijk niet inzien of realiseren dat het verschil tussen enerzijds gl en anderszijds vvd/cda enorm groot is. Inhoudelijk groter dan met een andere partij van 20 zetels naar mijn mening.
Vergis je niet: de traditionele middenpartijen hebben flanken, ik vermoed dat iemand als Rutte net als Virtuozzo tot de linker 'Dijkstal' kant hoort (alleen Rutte doet zich om electorale redenen veel rechtser voor). De andere 'Verdonk' kant is waarschijnlijk in het kader en onder de actieve leden minder prominent aanwezig maar is imo wel een heel grote (de grootse?) groep onder het electoraat.

Als je de tegenstelling GroenLinks-VVD/CDA qua achterban echt duidelijk wilt zien dan moet je kijken naar de onderzoeken van Maurice de Hond: daar staan stellingen uitgesplitst naar partij en daar zijn deze groepen meestal precies tegenovergesteld qua mening.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 09-06-2017 21:52 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

GroenLinks en de VVD is toch voor veel kiezers als 010 en 020 met voetbal, natuurlijke tegenpolen in ieder geval in de beeldvorming. Ga ook eens voor de grap op GeenStijl of de Telegraaf kijken bij een artikel over de formatie waar het om Klaver gaat...
N=1? :-)

Maar goed, je stipt daar wel twee punten aan, beide van belang. Ten eerste het punt van beeldvorming. Ten tweede de relevantie van dat deel van electoraal draagvlak.

Die beeldvorming, dat is gewoon aangeleerd gedrag om te geloven. Een behoorlijke uitdaging voor rechts/conservatief Nederland is het gegeven dat veel punten binnen perspectieven veel minder basis in realiteit hebben dan voeten in de aarde van marketing. Zie het als manipulatief geklets à la "de markt is zelf corrigerend" of "de HRA staat als een huis" en "schuld is eigen schuld ook al is schuld krediet" - en zo meer.
Van groot belang is hier de bewustwording dat verandering een constante is. Heel leuk dat mensen bepaalde zaken zijn gaan geloven en perspectieven gaan delen. Maar die zijn in opzet en doel gericht en rustend op bepaalde systemen. Systemen zijn niet statisch, ze zijn niet magisch, omstandigheden veranderen - ga zo door.

Beeldvorming is een valstrik. Nu ook voor rechts/conservatief Nederland. Dit is een tijd van transitie naar systemische innovatie. Niet omdat we dat willen. Gewoon omdat het moet - want de rekening loopt en (belangrijker: valt steeds moeilijker af te schuiven).

Het deel van electoraal draagvlak waar dit speelt, dat ligt moeilijk. Een machtspartij kent een kleine kern en eigen kring, en vervolgens het electorale draagvlak wat je richting weet te geven. De moeilijke vraag is hoe dat laatste te kunnen blijven gebruiken wetende dat de mooie verhaallijnen niet enkel problematisch liggen, maar nu ook nog eens aangepast moeten gaan worden - hoe doe je dat zonder die weg te laten rennen, zonder in de spiegel te laten kijken.

Bij elke transitie tussen grote cycli zie je een fenomeen van failliet van op dat moment traditionele vormen van politiek (gemiddeld een decennium nadat men meent het failliet te hebben gehad). Ongeacht smaak, kleur, ideologie, wat dan ook - het struikelen komt altijd neer op de effecten van mensen van alles en nog wat leren te geloven, daar van alles op te stapelen, en "ineens" zijn niet gewoon aanpassingen maar systemische innovaties vereist.

Ik ken ook zo'n lokale VVD bestuurder. Die zit absoluut zuur. Omdat hij niet nadenkt over wat hem verteld wordt te geloven, omdat hij niet nadenkt over nut / aard / tempo / richting van zijn informatiestromen. Omdat hij niet meer weet wat hij moet doen om a) intern geselecteerd en b) herverkozen te worden.
[...]

Hier kan ik mij volkomen bij aansluiten. @Virtuozzo wil kennelijk niet inzien of realiseren dat het verschil tussen enerzijds gl en anderszijds vvd/cda enorm groot is. Inhoudelijk groter dan met een andere partij van 20 zetels naar mijn mening. Zonde dat er nu weer zoveel tijd verprutst wordt met kansloos onderzoeken. Willink is ver over zijn houdbaarheidsdatum heen en mag het stokje overdragen. Ben benieuwd of Willink ergens op de Amsterdamse grachtengordel nog met Asscher simultaan schaakt.
Dat is een beetje dom gesproken. Al was het maar omdat ik juist meermaals de aandacht heb geprobeerd te leggen op aard en aanwezigheid van zowel verschillen als discrepanties. Maar goed, als een correct beeld je niet uitkomt, dan kun je inderdaad beter proberen met eindeloze herhaling een eigen beeld met eigen smaak te maken in de hoop dat het op magische wijze waarheid wordt.

Natuurlijk met weer wat extra smaakmakers erbij om op knopjes van reflexief gedrag te drukken.

Beste kerel, natuurlijk zijn de verschillen groot. Dat is toch volstrekt logisch? We hebben het hier over politieke partijen. Net als gewone echte mensen hebben die overtuigingen, ze hebben ideeën, geloof, emotie en perceptie. Ze hebben zelfs gevoel 8)

Er is geen kip te vinden die bestrijdt dat er verschillen zijn. Om het nog meer cru te zeggen: ons bestel bestaat vanwege de aanwezigheid van grote en diepe verschillen, is opgezet om daar balans in te brengen, vereist de aanwezigheid van (no pun intended) verschillende verschillen 8)

De relevantie in dit is niet dat er verschillen zijn. De crux hier op dit moment is hoe daar mee om te gaan, conform kaders en vereisten van ons bestel, in een zuur maar toch groeiend bewustzijn dat dingen veranderen, en onze beheersing daarover niet vanzelfsprekend is.

Die crux is niet eens het probleem. De spiegels waar mensen in moeten kijken wel.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Bean77
Virtuozzo schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:56:
[...]
De spiegels waar mensen in moeten kijken wel.
Over spiegels gesproken. Misschien zijn Buma/Rutte niet verschrikkelijk ijdel en kijken ze niet zo vaak in spiegels. Dus moeten ze niks en mogen ze alles. Want er kan veel gezegd worden, maar vvd/cda moeten natuurlijk ook helemaal niks, ook al is de publieke perceptie van wel.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ga ook eens voor de grap op GeenStijl of de Telegraaf kijken bij een artikel waar het om Klaver gaat...
Tja, dat verklaart ook het niets leren van de discussie. Als je blijft zoeken op de vuilnisbelt en de beerput, dan zul je alleen stinkend afval vinden. Straks ga je nog zeggen "kijk eens op Breitbart als ze het over kleurlingen of democraten hebben", of op The Sun als het over iets gaat dat meer dan een hersencel vereist.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• hoevenpe
Zoveel lokale VVD bestuurders zitten er inderdaad niet aan de bar van de sportvereniging... :)
Beeldvorming is een valstrik. Nu ook voor rechts/conservatief Nederland. Dit is een tijd van transitie naar systemische innovatie. Niet omdat we dat willen. Gewoon omdat het moet - want de rekening loopt en (belangrijker: valt steeds moeilijker af te schuiven).
Even los van de vraag of het echt zo'n vaart loopt en of hoogopgeleide overnemende mensen zo hard geraakt gaan worden, hoe ga je 2,3 miljoen kiezers die draai laten maken als je dat als partij echt wilt? Hoe voorkom je dat ze massaal overlopen naar het CDA, FvD, SP, 50+ of de PVV die vertellen dat het bangmakerij is?

Serieus: ik voel ook dat er 'iets' gaat veranderen, niet zozeer voor mezelf maar wel voor mijn kinderen. Ik 'voel' ook dat daar verandering voor nodig is maar heel concreet wordt dat gevoel niet.

Ik probeer oprecht je epistels te begrijpen maar wat er echt zou moeten veranderen in jouw ogen blijft me onduidelijk. Krijgen we basisinkomen en hoeven we niet meer te werken? Zijn onze pensioenen waardeloos? Gaat de zorg minder worden? Het blijft imo vaag, als je die 2,3 miljoen mensen wilt laten begrijpen welke keuzes er zijn dan moet je leiderschap tonen en heel helder zijn. Zo werkt het in een democratie, het alternatief is een dictatuur als in China of Rusland als je het toch wilt forceren...

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

[...]

Hier kan ik mij volkomen bij aansluiten. @Virtuozzo wil kennelijk niet inzien of realiseren dat het verschil tussen enerzijds gl en anderszijds vvd/cda enorm groot is. Inhoudelijk groter dan met een andere partij van 20 zetels naar mijn mening.
De PVV is een partij die meermaals heeft bewezen niet in het huidige systeem te willen functioneren; zie immers hoe Wilders de rechtstaat niet wil respecteren, hoe de grondwet moet worden aangepast voor het kunnen doorvoeren van het voorgestelde programma en hoe politici van welke kant dan ook constant worden geschoffeerd. Is dat inhoudelijk dicht bij een VVD? Dan heb ik het nog niet eens over de mening van Wilders over het beleid dat door de VVD is gevoerd de afgelopen tijd, het standpunt over de AOW-leeftijd.

Is er iemand die belang heeft bij een regering met PVV? Alleen van de huidige CDA-stemmers kan ik niet goed beoordelen of ze een probleem hebben met het regeren met de PVV, voor alle anderen lijkt het me een no-go.
Zonde dat er nu weer zoveel tijd verprutst wordt met kansloos onderzoeken.
Fijn, dat men probeert een kabinet te vormen waarin een ruime meerderheid vertegenwoordigd wordt die niet slechts aan één kant van het politieke spectrum zit. Ik zie dit kabinet wel als een variant die redelijk wat steun kan vinden onder de kiezers. Ik hoop dat ik me niet vergis als ik zeg dat compromissen acceptabel zijn voor de meesten van ons :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• hoevenpe
Om de tegenstellingen tussen CDA/VVD en vooral GroenLinks concreet maken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q8EdPcU.png
https://www.noties.nl/v/g...poll&f=2017-06-04+kxa.pdf

Dat Wilhelmus is natuurlijk onzin maar verder zijn er enorme verschillen waar imo geen compomis mogelijk is zonder tenminste 1 achterban op de kast te jagen. Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht geen prettig vooruitzicht voor de partijen aan tafel...

Als je al aan uitruilen denkt dan zou ik denken aan VVD/CDA:
- Een belastingbeleid om inkomensverschillen te verminderen (niet dus)
- Kilometerheffing voor automobilisten (niet dus)
- Een verhoging van het aantal vluchtelingen dat in Nederland kan worden opgenomen (niet dus)

En dan krijgen D66/GroenLinks:
- Verruiming van de mogelijkheden tot euthenasie bij voltooid leven
- Het niet verlagen van het eigen risico voor de zorgverzekering (wel dus)
- Verhoging van de lasten van burgers ten einde klimaatdoelstellingen te halen

De eerste 3 doe je daarnaast sowieso, in hoeverre zou zo'n verdeling haalbaar zijn?

(p.s. vergelijk ook de verschillen tussen VVD/CDA en de PVV, zelfs de SP zit dichter bij deze partijen dan GroenLinks... O-) )
(p.p.s. iemand nog twijfels aan welke kant van het politieke spectrum 50+ ingedeeld moet worden?)

[ Voor 53% gewijzigd door hoevenpe op 09-06-2017 23:07 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:15
hoevenpe schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:50:
[...]

Vergis je niet: de traditionele middenpartijen hebben flanken, ik vermoed dat iemand als Rutte net als Virtuozzo tot de linker 'Dijkstal' kant hoort (alleen Rutte doet zich om electorale redenen veel rechtser voor). De andere 'Verdonk' kant is waarschijnlijk in het kader en onder de actieve leden minder prominent aanwezig maar is imo wel een heel grote (de grootse?) groep onder het electoraat.
Jep, dat is het probleem van de PvdA en het CDA... en het begint nu ook te schuren bij de VVD.
Als je de tegenstelling GroenLinks-VVD/CDA qua achterban echt duidelijk wilt zien dan moet je kijken naar de onderzoeken van Maurice de Hond: daar staan stellingen uitgesplitst naar partij en daar zijn deze groepen meestal precies tegenovergesteld qua mening.
@ Hoevenpe, die staat weegt niet, dus is het redelijk nutteloos. Zoals je zelf al zegt, niet alles is even relevant, maar als je het zo neerzet lijkt het vreselijk belangrijk.

Groen Links VVD is op papier niet zo dramatisch (zoals ook al uit je staat blijkt), bovendien is de achterban van beide partijen (en van D66!) cultureel, sociaal en economisch behoorlijk hetzelfde; hoogopgeleid en grosso modo financieel goed af. Zet dat af tegen de achterban van het CDA en het verschil is alleen al geografisch direct duidelijk.

Verder; je hoeft niet verbaasd te zijn dat D66 zich wel tien keer bedenkt om zonder dekking op links te regeren... ze gaan dan minimaal halveren. Dus of ze willen of niet, ze gaan GL hierin steunen.

En het is allemaal helemaal niet onoverkoombaar... alleen moet Buma gaan inschikken, want daar zitten de grootste verschillen (ook de verschillen en belangen clash met de VVD is veel groter dan dat mensen hier realiseren). En nee, ik suggereer niet dat maar even het Centrum linkse programma leidraad moet worden, maar als CDA/VVD deze regering willen moeten ze dingen gaan weggeven. Er is geen partij die alle beginselen weg gaat geven om maar een minister te mogen leveren. Not going to happen.

Betreft jouw voorstel... ik verwacht dat GL/D66 hun krabbel zetten. Rutte wellicht... Buma niet. Want die wil wel ergens het verschil maken en dat zal toch op klimaat en migratie moeten plaatsvinden.

Ik ga er nog steeds vanuit dat GL gaat afhaken en dat op termijn D66 ook niet meer houdbaar is. GL heeft al heel veel binnen gehaald en gaan dat niet zomaar verkwanselen. D66 gaat niet kop van jut spelen in het spel tussen de VVD en het CDA.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 09-06-2017 23:54 ]

• hoevenpe
roffeltjes schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 23:42:
Groen Links VVD is op papier niet zo dramatisch (zoals ook al uit je staat blijkt), bovendien is de achterban van beide partijen (en van D66!) cultureel, sociaal en economisch behoorlijk hetzelfde; hoogopgeleid en grosso modo financieel goed af. Zet dat af tegen de achterban van het CDA en het verschil is alleen al geografisch direct duidelijk.
VVD staat inderdaad heel anders in voltooid leven dan het CDA, dat klopt. Maar waar haal jij vandaan dat het verschil tussen GroenLinks en de VVD niet 'dramatisch' is?
- Inkomensverschillen 95%-26%
- Kilometerheffing 91%-41%
- Verhoging lasten klimaatdoelstellingen 86%-33%
- Vluchtelingen 83%-22%

Hoe groot wil je het verschil hebben? Ook hoogopgeleiden willen minder migranten, lekker autorijden en hebben geen geen zin in 'nivelleren is een feest' :)
@ Hoevenpe, die staat weegt niet, dus is het redelijk nutteloos. Zoals je zelf al zegt, niet alles is even relevant, maar als je het zo neerzet lijkt het vreselijk belangrijk.
Op het Wilhelmus na zijn dit toch wel de grote onderwerpen, linksom of rechtsom zal je daar een verdeling in moeten maken die recht doet aan de principes en de verkiezingsuitslag (33-19-19-14).
Er is geen partij die alle beginselen weg gaat geven om maar een minister te mogen leveren. Not going to happen.
Alle beginselen weggeven verwacht niemand, maar dan moet je toch ook constateren dat bij deze inhoudelijke en ideologische tegenstellingen er geen stabiele coalitie mogelijk is? De onderhandelaars kunnen het nog wel uitonderhandelen, als de kiezer het resultaat te zien krijgt wordt het gewoon hommeles...

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:54:
(p.s. vergelijk ook de verschillen tussen VVD/CDA en de PVV, zelfs de SP zit dichter bij deze partijen dan GroenLinks... O-) )
(p.p.s. iemand nog twijfels aan welke kant van het politieke spectrum 50+ ingedeeld moet worden?)
OOK de vraagstelling voor zo'n enquête (en hoe je constructen samenvat) is politiek. Daarmee kies je het verhaal. Als je een enquête met "spannende" conclusies hebt dan moet je de validiteit als onderzoeker onderbouwen. Puur op basis het plaatje kan ik er niet over oordelen.

Zulke resultaten wel zien dat er geen eendimensionale lijn meer is waarop je de partijen kan opdelen. Daarnaast is het electoraal van de partijen heterogeen.

Wat resteert is complexer.

Partijen die, wanneer je ze op meerdere assen indeelt, per onderwerp een andere positie [in de opgespannen ruimte] hebben. Leden en electoraat dat heterogeen is en verspreid is over een(, mogelijk discontinu) volume in deze ruimte.

• roffeltjes
hoevenpe schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 23:54:
[...]

VVD staat inderdaad heel anders in voltooid leven dan het CDA, dat klopt. Maar waar haal jij vandaan dat het verschil tussen GroenLinks en de VVD niet 'dramatisch is?
Het verschil is inderdaad groter dan ik suggereer :+
Op het Wilhelmus na zijn dit toch wel de grote onderwerpen, linksom of rechtsom zal je daar een verdeling in moeten maken die recht doet aan de principes en de verkiezingsuitslag (33-19-19-14).
Tsja, 52/33, hoe ga je dat verdelen? Nogmaals, alle ballen in de bak bij rechts is net zo idioot als alle ballen in de bak van links.
Alle beginselen weggeven verwacht niemand, maar dan moet je toch ook constateren dat bij deze inhoudelijke en ideologische tegenstellingen er geen stabiele coalitie mogelijk is? De onderhandelaars kunnen het nog wel uitonderhandelen, als de kiezer het resultaat te zien krijgt wordt het gewoon hommeles...
Daar lijkt het wel op, vandaar dat ik ervan uit ga dat GL en D66 hier geen trek in hebben (ik gok dat D66 stiekem net zo ver op de wip zit als GL). Sterker nog, het CDA is electoraal ook kwetsbaar.

Omdat de PVV buiten spel staat is het gewoon verdomd lastig, zeker omdat het CDA van het midden finaal naar rechts is gesprongen. De VVD en D66 zijn nu representatief voor het midden, dat is een nieuwe dynamiek voor de VVD, ook al omdat de reflex van die partij naar rechts is.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 10-06-2017 00:11 ]

• hoevenpe
roffeltjes schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:07:
Tsja, 52/33, hoe ga je dat verdelen? Nogmaals, alle ballen in de bak bij rechts is net zo idioot als alle ballen in de bak van links.
Uiteindelijk zal het toch rond de 60%-40% uitkomen, waarbij het verschil tussen GroenLinks en D66 aanzienlijk groter is dan tussen CDA en VVD (behalve dan op voltooid leven).

Maar juist daarom snap ik het hele punt 'migratie' niet zo goed: het is vooral symbolisch en ook Klaver weet dat Buma zich moet kunnen profileren. Hou je poot dan stijf bij de onderwerpen waar je echt voor wilt gaan (klimaat, zorgkosten, onderwijs) en laat ook ruimte aan de tegenpartij. Een 'morele ondergrens' klinkt leuk, maar als je daardoor op andere onderwerpen niet gaat krijgen wat je wilt dan heb je er niet zoveel aan...
Omdat de PVV buiten spel staat is het gewoon verdomd lastig, zeker omdat het CDA van het midden finaal naar rechts is gesprongen. De VVD en D66 zijn nu representatief voor het midden, dat is een nieuwe dynamiek voor de VVD, ook al omdat de reflex van die partij naar rechts is.
Daarom kan de VVD ook helemaal niet naar het midden buigen: geven ze teveel weg dan is het 'gat op rechts' definitief ingevuld door Buma. De strijd is niet alleen om de contacten en de belangen, maar imo vooral ook om de plek in de politieke ruimte.

D66 speelt het spel tot nu toe hard en slim, maar als dit mislukt (en alles wijst daarop, niemand wil echter de stekker eruit trekken) dan rest slechts de oppositie of een rol als kanonnenvlees voor Buma en Rutte.

• Bean77
[afbeelding]
https://www.noties.nl/v/g...poll&f=2017-06-04+kxa.pdf

Dat Wilhelmus is natuurlijk onzin maar verder zijn er enorme verschillen waar imo geen compomis mogelijk is zonder tenminste 1 achterban op de kast te jagen. Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht geen prettig vooruitzicht voor de partijen aan tafel...

Als je al aan uitruilen denkt dan zou ik denken aan VVD/CDA:
- Een belastingbeleid om inkomensverschillen te verminderen (niet dus)
- Kilometerheffing voor automobilisten (niet dus)
- Een verhoging van het aantal vluchtelingen dat in Nederland kan worden opgenomen (niet dus)

En dan krijgen D66/GroenLinks:
- Verruiming van de mogelijkheden tot euthenasie bij voltooid leven
- Het niet verlagen van het eigen risico voor de zorgverzekering (wel dus)

De eerste 3 doe je daarnaast sowieso, in hoeverre zou zo'n verdeling haalbaar zijn?

Mooi overzicht. Dit feitenoverzicht maakt meer dan eens duidelijk dat de werkende Nederlander mag betalen voor de plannen van gl (km heffing, milieubelasting etc etc). Daarom staat naast migratie en milieu ook op economisch gebied gl onoverbrugbaar ver van de vvd af. En laten we allemaal ook niet vooral vergeten dat Klaver werkelijk niks liet passeren om tijdens de verkiezingen alles bij elkaar te smeden om vooral niet met de VVD samen te werken.

Vervolgens gaat het ook niet worden met het CDA. https://www.trouw.nl/demo...n-formatietafel~acd2c3cc/ GL zou meer hun plaats moeten kennen in de onderhandelingen, of Klaver heeft zijn achterban gewoon niet onder controle.

Willink, serieus, maak hier voor eens en altijd een einde aan.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

GL kent zijn plaats heel goed: Bijna onmisbaar.

Natuurlijk gaat Klaver, net als Pechthold, zijn huid heel duur verkopen, hij kan dat immers, want er is geen alternatief.

D66 zal nooit met CU en het CDA in een kabinet gaan zitten.
De PVV kan simpelweg niet, net als de andere carnaval-partijen zoals 50+
De SP gaat niet samenwerken met Rutte, althans, niet als ook het CDA er nog bij zit.
De PvdA zal politieke zelfmoord plegen als ze dit keer meedoen met twee rechtse partijen.

Als D66 en GL weglopen omdat de VVD, en waarschijnlijk vooral Buma, te weinig willen inschikken, staat het weer muurvast.

People as things, that’s where it starts.

• Bean77
RobinHood schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:40:

Natuurlijk gaat Klaver, net als Pechthold, zijn huid heel duur verkopen, hij kan dat immers, want er is geen alternatief.

D66 zal nooit met CU en het CDA in een kabinet gaan zitten.
De PVV kan simpelweg niet, net als de andere carnaval-partijen zoals 50+
De SP gaat niet samenwerken met Rutte, althans, niet als ook het CDA er nog bij zit.
De PvdA zal politieke zelfmoord plegen als ze dit keer meedoen met twee rechtse partijen.

Als D66 en GL weglopen omdat de VVD, en waarschijnlijk vooral Buma, te weinig willen inschikken, staat het weer muurvast.
Fout en onjuist!
Heb je bronnen voor je gestelde feiten? Je maakt nogal wat statements als feiten. Zoals D66 nooit met CU en CDA. En dat PVV niet kan. En dat PvdA dat ook niet zou doen?

Naar mijn mening is dat alles gewoon een optie is op termijn. Het is een kwestie hoe het gespeeld wordt. Zou Pechtold echt zijn allerlaatste kans laten lopen mbt een kabinet vanwege CU en CDA? Heeft Asscher niet gezegd dat hij eerst GL van tafel wil hebben voordat hij erover nadenkt? En heeft Asscher ook niet gezegd dat hij geen kabinet ziet zonder de VVD? Zou de PVV echt geen optie worden als Klaver en Pechtold gaan overbluffen?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bean77 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:46:
[...]

Fout en onjuist!
Heb je bronnen voor je gestelde feiten? Je maakt nogal wat statements als feiten. Zoals D66 nooit met CU en CDA. En dat PVV niet kan. En dat PvdA dat ook niet zou doen?

Naar mijn mening is dat alles gewoon een optie is op termijn. Het is een kwestie hoe het gespeeld wordt. Zou Pechtold echt zijn allerlaatste kans laten lopen mbt een kabinet vanwege CU en CDA? Heeft Asscher niet gezegd dat hij eerst GL van tafel wil hebben voordat hij erover nadenkt? En heeft Asscher ook niet gezegd dat hij geen kabinet ziet zonder de VVD? Zou de PVV echt geen optie worden als Klaver en Pechtold gaan overbluffen?
Gast, die dingen zijn bij elkaar opgeteld al iets van 100x uitgelegd in dit topic :F

Dit is niet meer een info-bubbel of in een loopgraaf zitten, maar gewoon een plaat voor je kop hebben, zeker wat betreft de PVV. Het is echt allemaal tot in den treure uitgelegd, vaak speciaal voor jou, en je wilt het gewoon niet zien.

• Virtuozzo
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:07:

En daar zit precies weer een ander concurrentieconflict tussen VVD en CDA. Voornamelijk omdat de enige kaart die Buma kan uitspelen die van PVV Light langs de geo-economische breuklijnen is. Het overige demografische potentieel van CDA blijft kleiner worden. De overige vijvers in eigen hoek zijn al verdeeld, en hebben zelf flinke investeringen gedaan - het CDA niet.

Hier zit een diepe reden van de reflex van Buma om niet te willen bewegen. Even vanuit puur machtspolitiek perspectief, dit is de kaart voor het overleven van het CDA. Dat het de partij wezenlijk zal veranderen (buiten de kleine kern van leiding, dus niet leden / kringen van traditionele of vanuit overtuigingen gerelateerde kiezers) is een non-topic. Dat zegt best wel wat.
ANdrode schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 23:59:
[...]

OOK de vraagstelling voor zo'n enquête (en hoe je constructen samenvat) is politiek. Daarmee kies je het verhaal. Als je een enquête met "spannende" conclusies hebt dan moet je de validiteit als onderzoeker onderbouwen. Puur op basis het plaatje kan ik er niet over oordelen.
Aangeleerd gedrag en perspectief. We hebben zekere investeringen afgebroken. Er zijn inmiddels bijna twee generaties die van lakmoesproefjes nog nooit gehoord hebben.
RobinHood schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 01:03:
[...]

Gast, die dingen zijn bij elkaar opgeteld al iets van 100x uitgelegd in dit topic :F

Dit is niet meer een info-bubbel of in een loopgraaf zitten, maar gewoon een plaat voor je kop hebben, zeker wat betreft de PVV. Het is echt allemaal tot in den treure uitgelegd, vaak speciaal voor jou, en je wilt het gewoon niet zien.
Dat hij niet wenst te luisteren of te participeren is inmiddels wel duidelijk. Dat het contraproductief is voor doelstellingen van zijn berichten, ik heb de indruk dat dit hem nog niet duidelijk is.
Bean77 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:05:
[...]

Over spiegels gesproken. Misschien zijn Buma/Rutte niet verschrikkelijk ijdel en kijken ze niet zo vaak in spiegels. Dus moeten ze niks en mogen ze alles. Want er kan veel gezegd worden, maar vvd/cda moeten natuurlijk ook helemaal niks, ook al is de publieke perceptie van wel.
Grappig dat dit het enige is van dat bericht waar je een draai aan wil geven 8)

En dan ook nog met een insteek die er niet in zat. Al is het misschien grappig bedoeld, met ijdelheid heeft dit niets te maken. Wel met ons gedrag in relatie tot keuzes en kosten. Dit is gewoon menselijk gedrag, we hebben dit allemaal. Maar soms moeten we er overheen stappen, ook al is dat over ons zelf en/of wat we ons aangeleerd hebben of hebben gekregen. Soms (uiteindelijk altijd) dwingen omstandigheden ons daartoe, maar dan is de rekening al hoog. Het is het kenmerk van goed leiderschap om niet mensen te misleiden met symbolen van makkelijke praat, mooi beeld en rauwe kracht en macht van de kansel. Maar om oog te hebben voor ons eigen menselijke gedrag, onze omstandigheden, en elke mogelijke mismatch en effect daarvan. En dan met hard werken samenwerking te instigeren om te doen wat nodig is om de groep bewust te maken van veranderingen, aanpassingen en ontwikkelingen. Goede leiders wijzen niet de weg hoog van de toren, maar krijgen mensen zover dat ze samenwerken.

Dit is in de politiek niet anders dan waar dan ook.

Enfin, aangezien politiek een afgeleide is van gedrag van burger & bedrijf, is de omgang met spiegels onze taak. Pure ironie, zo is ons bestel ook ingericht.

De perceptieproblematiek zit heel ergens anders in elkaar hier. Het heeft geen nut om met vingertjes te wijzen voor schuld, oorzaak, verantwoordelijkheid of dergelijke. Het heeft veel meer nut om toch met de spiegel leren om te gaan. Je bent in deze geen slecht voorbeeld met je berichten hier. Je blijft in dezelfde loopgraaf zitten vanuit herhaling en een opmerkelijke selectieve blindheid die je niet verweten kan worden omdat het een volstrekt natuurlijk gevolg is van zich herhalende blootstelling aan specifieke perspectieven. Het is niet vreemd dat we als mensen overal inzetten op dit soort geloof- en bewegingsgedrag, eenvoudig weg omdat het zo dicht bij onze eigen aard ligt en zo ontzettend krachtig is. Of het nu gaat om een bedrijf als Apple, een kunstmatige merkenstrijd zoals ooit ATI/Nvidia of politieke polarisatie - wat dan ook, het mag duidelijk zijn hoe snel, hard en repetitief mensen op deze wijze het werk doen van diegenen die er gebruik van maken.

Over tien jaar kijken we terug naar deze periode als het failliet van politiek ten gevolge van het failliet van participatie en bewustzijn. Elke transitie tussen cycli kent dit fenomeen.
hoevenpe schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:17:
[...]

Zoveel lokale VVD bestuurders zitten er inderdaad niet aan de bar van de sportvereniging... :)
Nee, maar wel een hele hoop gelovigen. Gewone mensen die opgegroeid zijn op basis van omstandigheden, stimuli en aangeleerd denken en perspectief. Die ergens wel aan hun water voelen dat er iets verandert of misschien wel moet veranderen, maar het gaat instinctief in tegen wat hen aangeleerd is.

Dat is niet makkelijk. Maar het doet niets af aan de realiteit. Goed nieuws, dit is echt niet de eerste keer dat mensen voor overgang tussen grotere cycli staan. We kennen best wel wat best practices, al zijn we die vergeten. De moeite waard dus om wat minder reflexief te zijn, wat meer buiten eigen perspectief en kring te stappen, en wat meer vragen stellen ten aanzien van onze aannames.
[...]

Even los van de vraag of het echt zo'n vaart loopt en of hoogopgeleide overnemende mensen zo hard geraakt gaan worden, hoe ga je 2,3 miljoen kiezers die draai laten maken als je dat als partij echt wilt? Hoe voorkom je dat ze massaal overlopen naar het CDA, FvD, SP, 50+ of de PVV die vertellen dat het bangmakerij is?
Met dat soort labels heeft het niets te maken. Er zijn genoeg mensen die VVD stemmen zonder hoge opleiding, maar omdat ze in flexwerken, ondernemerschap en zzp drama geloven als heilige graal van zelfredzaamheid en tandje bijzetten. Of ze nu werkgever zijn, of zelfstandig in de bouw. De rekeningen zijn hoe dan ook voor ons allemaal. Het maakt in deze geen bal uit wie waar wanneer in welke volgorde getroffen wordt door wat. We zijn voor interacties en afhankelijkheden systemisch verbonden. Juist nu systemen onder druk komen te staan én ondergraven worden is dat een kritiek aspect voor bewustwording.

Maar daar zit wel de fundamentele uitdaging in gedrag. Even heel cru gesteld. Stel je voor dertig jaar lang leer je mensen zich op een bepaalde manier te gedragen vanuit hun denken op basis van machtsmiddelen op ideologische voet. En dan moet je ineens of de rekening slikken, of je moet mensen gaan vertellen dat die ideologische voet gewoon marketing is en dat hun perceptie flauwekul is. Ik druk het wat sterk uit, maar je begrijpt de strekking.

Dat moet je gradueel doen, met voorzichtigheid ten aanzien van verbonden perceptieproblematiek. Spin er op loslaten drijft enkel de kosten op. Afleiden idem. Misleiden nog harder. Je zal dan dus consistent moeten communiceren en mensen zover krijgen om in die processen te participeren.

Koud gezegd: je moet dan als politicus hard gaan werken. Niets mis mee. Toch? En ja, dat kost ook, en is moeilijk. Maar dit is wel de taak van een politicus. We zijn dat gegeven vergeten, want het is heel lang niet nodig geweest want alles was toppie.

Het komt neer op vertrouwen. Niet als munt of middel, maar als medium verbonden aan het mechanisme van communicatie. Nu ja, de moeilijke taak voor de politiek in deze tijd is dit te doen, terwijl de burger (en veel van het bedrijf) geen impuls meer kennen om daarin te participeren. Daar ligt de uitdaging.

Niet dat dit iets magisch of nieuw is. Buiten politiek kennen we dit soort situaties ook. Het vergt wel een andere insteek dan we gewend zijn geraakt. Geen ideologische voet, maar consistentie van communicatie in alle richting. Reparatie kost een generatie.

Natuurlijk zullen kiezers heen en weer lopen. Daar is niets mis mee. Maar de partij die er in slaagt om het huidige patroon te doorbreken zal de partij zijn waar de kiezer beter bij uit kan komen dan de rest. Dat er meerdere van dat soort partijen zullen zijn is nieuw noch vreemd. Maar de aard van politiek zal hiervoor moeten veranderen.

Nee, mensen zijn niet rationeel. We zijn gewoon mensen. Maar dat is niet slecht. We hebben de capaciteit en de verantwoordelijkheid voor keuze. Neem het niet van mij aan, dit is echt een heel leuke verkenning. Ja mensen zijn makkelijk beïnvloedbaar. Maar mensen zijn ook in staat tot verrassend goede keuzes ongeacht eigen overtuigingen zolang ze betrokken zijn in uitwisseling van energie en perspectief. Best flink wat onderzoek over te vinden. De mens is zo slecht nog niet 8) Ook hierin zijn we berekenbaar, maar wel voor nuttige effecten.
Serieus: ik voel ook dat er 'iets' gaat veranderen, niet zozeer voor mezelf maar wel voor mijn kinderen. Ik 'voel' ook dat daar verandering voor nodig is maar heel concreet wordt dat gevoel niet.
En daar wringt een schoen. Het siert je dat je perspectief vanuit gevoel van mogelijke verandering rekening doet houden met je kinderen. Dat is het moeilijke hier, daar zit een enorm stuk instinctieve inertie van gedrag. Bij verschuivingen gerelateerd aan overgang tussen grotere cycli gaat het niet langer om de persoon van hier / nu / ik. Maar enkel nog om de kinderen daarvan. Zelfs wanneer we dit objectief begrijpen, wijzen we het instinctief onbewust zo lang mogelijk af. Terwijl onze taak eigenlijk prioritair juist voor het doorgeven dient te zijn, omdat dit soort mechanismen zowel de groep als het ik het beste dienen. Maar goed, die correlaties krijgen mensen al heel lang niet meer geleerd. Zoals ik al zei, we zijn systemisch verbonden.
Ik probeer oprecht je epistels te begrijpen maar wat er echt zou moeten veranderen in jouw ogen blijft me onduidelijk. Krijgen we basisinkomen en hoeven we niet meer te werken? Zijn onze pensioenen waardeloos? Gaat de zorg minder worden? Het blijft imo vaag, als je die 2,3 miljoen mensen wilt laten begrijpen welke keuzes er zijn dan moet je leiderschap tonen en heel helder zijn. Zo werkt het in een democratie, het alternatief is een dictatuur als in China of Rusland als je het toch wilt forceren...
Het is mijn taak niet om te zeggen wat moet. Ik kan ook niet zeggen wat het beste of het minst slechte is. Ik begrijp je vraag, maar dit is geen vraag voor een individu. Dit is een vraag voor publiek debat, waarbij politici als hub van vertaalslag emotie en informatie horen te werken. Ik heb het sterke idee dat te veel mensen een verkeerd beeld hebben van wat goed leiderschap daadwerkelijk is.

We kunnen daar prima in theorie over babbelen, maar daar hebben we inmiddels behoorlijk wat andere topics voor 8) Die trouwens behoorlijk goed op de materie ingaan. Dat is geen ontwijken, maar dit zijn discussies van detail. Moeilijk zat, beter één op één aan te pakken. Dat het krapper gaat worden kunnen weinigen nog ontkennen, maar ook daar zitten keuzes voor kansen.

Er zijn prima extrapolaties te maken. Maar de invulling daarvan is een heel andere uitdaging. De echt beslissende variabele van groepsgedrag is ons collectieve perspectief in de zin van positief of negatief. We komen er dan wel steeds harder achter dat we geen heersers van de schepping zijn, maar we bepalen wel onze eigen ontwikkeling. Van status quo naar afbraak, of progressie en innovatie naar kansen.

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:28

Inderdaad. Pechtold zou gek zijn om te regeren zonder gl. PvdA is een alternatief, niet mijn voorkeur en ik verwacht niet dat ze gaan toehappen. Als GL niet meedoet, dan mogen de VVD en CDA verder shoppen. Heel ver komen ze niet.

• Bean77
RobinHood schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 01:03:
[...]

Je presenteert een mening of waarneming als een feit. Dat is het gewoon niet. Als ik 100x aan jou uitleg dat wit zwart is, dan is het toch nog steeds geen zwart? 8)7 Volgens jouw logica wel en dat is fout en onjuist.
Het politieke spectrum bevat 150 zetels. Alle 150 zetels kunnen een optie zijn afhankelijk van wensen en ontwikkelingen. Ik bespeur steeds meer angst voor de PVV elke keer. Dat vind ik wel opmerkelijk.

Edit:
Als Klaver gewoon inbindt op milieu dan maakt het een grote kans. Zeker omdat er zelfs linkse personen zijn met citaten als "Die klimaathysterie blijkt vooral een hype van politici en lobbyisten".
Bron: http://www.ad.nl/binnenla...-is-een-religie~ab8827eb/
Maar ook deze linkse burger krijgt te maken dat wanneer hij een afwijkende mening heeft, dit niet gehoord mag/kan worden bij links.

[ Voor 26% gewijzigd door Bean77 op 10-06-2017 11:21 ]

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
Bespiegelingen over machtspolitiek interesseren me minder, ik ga liever uit van de cijfers.
Ik heb dit fraaie overzicht nog wat verder bewerkt omdat ik benieuwd was naar het compromis o.b.v. de verkiezingsuitslag in de coalitie VVD-CDA-D66-GL. Ik heb daarom aan de tabel een kolom toegevoegd met het gewogen gemiddelde van de percentages van deze vier partijen.Formatie
Er zijn een aantal onderwerpen met relatief hoge percentages waar ze wel uit zullen komen, maar ook een flink aantal onderwerpen met percentages rond de 50%:
- Een belastingbeleid om inkomensverschillen te verminderen
- Kilometerheffing voor automobilisten
Hier zullen compromissen bereikt moeten worden.
Verder valt op dat 'Een verhoging van het aantal vluchtelingen dat in Nederland kan worden opgenomen' op 40% blijft steken. Over alle partijen heen is dit percentage zelfs 30%. Ik schat in dat Klaver dit onderwerp gebruikt om het maximale uit de drie compromis onderwerpen te halen.

Het valt me op dat de compromis onderwerpen allemaal zaken zijn waar VVD en CDA geen belang aan hechten. Volgens mij zijn er niet veel onderwerpen van nieuw beleid waarbij VVD en CDA niet op andere wijze een meerderheid in de kamer kunnen bereiken. Mijn beeld is daarom dat we een lange formatie zullen ingaan die zal knallen en waarbij de schuld wordt neergelegd bij een onbuigzaam Groen Links voor migratie en D66 voor afwijzing CU. VVD en CDA zullen daarna (misschien met D66) een minderheidskabinet gaan vormen.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:07
Bean77 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:50:
[...]
Edit:
Als Klaver gewoon inbindt op milieu dan maakt het een grote kans. Zeker omdat er zelfs linkse personen zijn met citaten als "Die klimaathysterie blijkt vooral een hype van politici en lobbyisten".
Maar ook deze linkse burger krijgt te maken dat wanneer hij een afwijkende mening heeft, dit niet gehoord mag/kan worden bij links.
Las dat stuk vanochtend ook... is natuurlijk geen 'bewijs' omdat zo'n beetje alle berichtgeving rond dat onderwerp volledig gepolitiseerd is. Maar het verbaast me helemaal niks. Politici vinden milieumaatregelen prachtig want het levert in de regel geld op en 'wie kan er nu tegen zijn?'.

Maar daar is waar het deze formatie dus op botst. VVD en CDA vinden het niet erg om de burger een beetje extra te laten betalen onder het mom van 'milieu', maar het is niet de bedoeling dat ze volledig stoppen met de activiteiten waar ze mee bezig zijn, want dan levert het niks meer op en kost het alleen maar geld.

Wat GroenLinks echter wil gaat serieuze consequenties hebben voor de mobiliteit, en dus ook de economische activiteit in ons land. Dat zijn zij bereid te accepteren, omdat zij er echt vanuit gaan dat het milieu onherstelbaar beschadigd raakt als we het niet doen.

De VVD en CDA weten echter (net als Dhr. Poels in dat stukje) waarschijnlijk wel beter. Het milieu verslechterd helemaal niet, of in ieder geval niet op zo dramatische wijze waarop al die goeroes het voorspellen. Dus schadelijke en peperdure maatregelen om zogenaamd het milieu te redden zijn wat hun betreft uit den boze.

Het enige wat me bevreemd aan het artikel is dat die man hier zo mee naar buiten komt. Hij had toch op voorhand kunnen weten wat de consequenties zijn als je het evangelie afvalt?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• roffeltjes
Heerlijk stuk van Wierd Duk, onze eigen Steve Bannon wanna-be. Vol met insinuaties en geen millimeter feiten. Want dat de aarde als een malle opwarmt is gewoon meetbaar. Dat de Noordpool hard wegsmelt is ook niet meer te ontkennen.

Kop in het zand.... wat een waanzinnig gedrag. en alleen om dat we niet voor het grote goed iets willen inschikken.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 10-06-2017 12:09 ]

• ANdrode
  • Niet online
Bean77 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:50:
[...]
Dat is een goede artikel column om te close te lezen om te zien hoe een beeld gemaakt wordt. Het is een goed voorbeeld van he gebruik van retoriek en bewuste keuzes in de argumentatie.

offtopic:
De vaak door het Kremlin gebruikte truc waar aandacht aan de extremisten binnen de andere partij geeft en ze legitimeert. Iemand aan de rand van een groep die zegt dat er geen consensus is omschrijft zijn eigen valkuil…

Zulke retoriek in een echte (print) krant zorgt voor mij altijd voor onaangename associaties met de "rijen hecht gesloten"/NuRight houding

edit: En de kremlin referentie bij Wierd Duk was geen bewuste insinuatie. Achteraf wel treffend…

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 10-06-2017 12:17 ]

• hoevenpe
CDA kent zijn plaats nog beter: totaal onmisbaar...

Dit zeg ik niet om flauw te doen, maar ik vermoed dat Klaver en Pechtold hun hand overschatten. Ze denken dat er geen andere mogelijkheid is maar imo komt een minderheidskabinet met rasse schreden dichterbij. Aan Pechtold de keuze of hij dan meedoet (en minister wordt) of aan de zijlijn blijft staan en 'voltooid leven' er niet komt op het moment dat het tweecilinder motortje een Ichthus bumpersticker opgeplakt krijgt...
Virtuozzo schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 02:37:
We kunnen daar prima in theorie over babbelen, maar daar hebben we inmiddels behoorlijk wat andere topics voor 8) Die trouwens behoorlijk goed op de materie ingaan. Dat is geen ontwijken, maar dit zijn discussies van detail. Moeilijk zat, beter één op één aan te pakken. Dat het krapper gaat worden kunnen weinigen nog ontkennen, maar ook daar zitten keuzes voor kansen.
Met alle respect, maar dat vind ik te makkelijk. Het probleem is nu juist dat we veel te weinig concreet worden, er is een soort sluimerend gevoel van 'er gaat iets gebeuren' maar niemand kan of wil de vervelende boodschap op tafel leggen. Wil je de bevolking werkelijk overtuigen dan zal je man en paard moeten noemen, ik weet zeker dat de overgrote meerderheid van Nederland uit redelijke mensen bestaat die best bereid is om offers te brengen als het maar overtuigend en eerlijk gebracht wordt.

Wellicht zijn er andere draadjes, maar ook nu blijf je vaag. Vertel ons in ieder geval welke draadjes je op doelt dan, zelf denk ik op dit moment aan:
Het (on)bestaan van het middeninkomen
De zonsondergang van fysieke winkels
[ZT] Terreur in Europa - Achtergronden

Je moet mensen ook hoop kunnen geven, duidelijkheid over de toekomst. Je moet dat 'iets' vertalen in concrete maatregelen op het gebied van globalisering, sociale zekerheid, zorg, migratie, klimaat en islamisering. Gewoon durven te benoemen, ook waar het pijn doet, doe je dat niet dan doen de 'populisten' dat wel voor je...

• roffeltjes
@hoevenpe
Je maakt de fout door te denken dat men wil regeren ter wille van wat dan ook. Als je dat loslaat dan snap je dat je woorden als "overschatting"helemaal nergens meer op slaan en slechts negatieve connotaties geven aan uitstekend rationeel gedrag.

Ook je insinuaties dat Pechtold wel even op zijn knietjes gaat om "minister"te worden zijn zowel villein als compleet niet in lijn met het karakter van de man. Waarom probeer je hem zo weg te zetten terwijl je ook wel weet dat dit hem in een daglicht plaatst wat niet klopt?

Nogmaals, aanhalingstekens zijn goedkoop, je bent nu al een aantal dagen onzin aan het posten over Klaver en Pechtold en zodra je er op wordt aangesproken kom je met "Ik maakte een grapje".
Het probleem is nu juist dat we veel te weinig concreet worden, er is een soort sluimerend gevoel van 'er gaat iets gebeuren' maar niemand kan of wil de vervelende boodschap op tafel leggen. Wil je de bevolking werkelijk overtuigen dan zal je man en paard moeten noemen,
Pardon? Het probleem is heel concreet. Het is alleen dat men de consequenties niet wil accepteren en dus naar een ander plaatje zoekt. Men wil een aanpassing van de werkelijkheid in plaats van de vervelende boodschap te accepteren.

Lees je eigen post en reflecteer hier eens op? Het probleem is overduidelijk, dus waarom schiet je in de reflex dat het niet benoemd is?

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:45
roffeltjes schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:09:
Heerlijk stuk van Wierd Duk, onze eigen Steve Bannon wanna-be. Vol met insinuaties en geen millimeter feiten. Want dat de aarde als een malle opwarmt is gewoon meetbaar. Dat de Noordpool hard wegsmelt is ook niet meer te ontkennen.

Kop in het zand.... wat een waanzinnig gedrag. en alleen om dat we niet voor het grote goed iets willen inschikken.
Zijn collega "op rechts" Livestro maakte vorige week helemaal gehakt van dhr Duk omdat hij wel vaker zonder onderbouwing of wederhoor complottheorieën propageert. Probleem is dat lezers de column dan weer gretig aanvoeren als "bewijs" dat alle media ons voorliegen. Wat dat betreft is het internet een rampzalige uitvinding want complottheorieën verspreiden zich snel tegenwoordig.

Overigens : nog steeds kan niemand me uitleggen welke partijen zo'n minderheidskabinet zonder D66 dan zouden moeten goedkeuren en waar dan, buiten de immigratie, in godesnaam de meerderheden vandaan zouden moeten komen

[ Voor 11% gewijzigd door D-e-n op 10-06-2017 12:34 ]

• Bean77
D-e-n schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:32:
[...]

Zijn collega "op rechts" Livestro maakte vorige week helemaal gehakt van dhr Duk omdat hij wel vaker zonder onderbouwing of wederhoor complottheorieën propageert. Probleem is dat lezers de column dan weer gretig aanvoeren als "bewijs" dat alle media ons voorliegen. Wat dat betreft is het internet een rampzalige uitvinding want complottheorieën verspreiden zich snel tegenwoordig.
Precies waar dat artikel dus over ging >:)

edit:
minderheid zonder d66 lijkt mij overigens niet realistisch. Een kabinet zonder d66 zou wel een optie kunnen worden als Pechtold zich overbluft.

[ Voor 12% gewijzigd door Bean77 op 10-06-2017 12:37 ]

• hoevenpe
roffeltjes schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:26:
Ook je insinuaties dat Pechtold wel even op zijn knietjes gaat om "minister"te worden zijn zowel villein als compleet niet in lijn met het karakter van de man. Waarom probeer je hem zo weg te zetten terwijl je ook wel weet dat dit hem in een daglicht plaatst wat niet klopt?
Kan je mij dan eens uitleggen waarom Buma wel op zijn knietjes zou moeten? Waarom Rutte 'links rotbeleid' zou moeten steunen (vrij naar Samsom) omdat ZKH Pechtold graag zijn zin wil hebben?

Blijkbaar werkt dit alleen maar 1 kant op, dan is de constatering dat ze er niet uit gaan komen en een minderheidskabinet de meest reële overgebleven mogelijkheid is niet zo vreemd. Dan zonder D66 en gewoon met de CU, helemaal niet zo'n gek idee...
Pardon? Het probleem is heel concreet. Het is alleen dat men de consequenties niet wil accepteren en dus naar een ander plaatje zoekt. Men wil een aanpassing van de werkelijkheid in plaats van de vervelende boodschap te accepteren.
Mooi, wat is dan de verandering? Kom eens met concrete zaken die we op moeten geven, wat is de boodschap voor de burger? Niet verschuilen achter vaagheden, man en paard.

Ik kan er wel drie benoemen, maar als ik dat hardop zeg word ik gelijk in het hokje van Wilders geplaatst. Het begint allemaal met een 'I' zullen we maar zeggen...

• Virtuozzo
  • Niet online
Poecillia schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:29:
Bespiegelingen over machtspolitiek interesseren me minder, ik ga liever uit van de cijfers.

[...]

Ik heb dit fraaie overzicht nog wat verder bewerkt omdat ik benieuwd was naar het compromis o.b.v. de verkiezingsuitslag in de coalitie VVD-CDA-D66-GL. Ik heb daarom aan de tabel een kolom toegevoegd met het gewogen gemiddelde van de percentages van deze vier partijen.[afbeelding]
Er zijn een aantal onderwerpen met relatief hoge percentages waar ze wel uit zullen komen, maar ook een flink aantal onderwerpen met percentages rond de 50%:
- Een belastingbeleid om inkomensverschillen te verminderen
- Kilometerheffing voor automobilisten
Hier zullen compromissen bereikt moeten worden.
Verder valt op dat 'Een verhoging van het aantal vluchtelingen dat in Nederland kan worden opgenomen' op 40% blijft steken. Over alle partijen heen is dit percentage zelfs 30%. Ik schat in dat Klaver dit onderwerp gebruikt om het maximale uit de drie compromis onderwerpen te halen.

Het valt me op dat de compromis onderwerpen allemaal zaken zijn waar VVD en CDA geen belang aan hechten. Volgens mij zijn er niet veel onderwerpen van nieuw beleid waarbij VVD en CDA niet op andere wijze een meerderheid in de kamer kunnen bereiken. Mijn beeld is daarom dat we een lange formatie zullen ingaan die zal knallen en waarbij de schuld wordt neergelegd bij een onbuigzaam Groen Links voor migratie en D66 voor afwijzing CU. VVD en CDA zullen daarna (misschien met D66) een minderheidskabinet gaan vormen.
Er wordt inderdaad geen electoraal / marketingtechnisch belang aan gehecht bij CDA/VVD. Maar dit gaat wel voorbij aan iets heel anders, wat eigenlijk van grotere relevantie is. Er zijn nogal wat punten daar die geen zaak zijn van korte verkenning, maar van systemische aanpassing / verschuiving.

Belastingbeleid is zo'n hangijzer. Niet heet, wel moeilijk. Of het dan gaat om het belastingstelsel, belastingverdragen, de systematiek van heffingen / toeslagen, de belastingdienst als uitvoerende instantie of de balans in verdeling van lasten burger / bedrijf (waar best gesteld mag worden dat ten gevolge van het beleid van de afgelopen dertig jaar die weegschaal behoorlijk is doorgeslagen, opvallend genoeg steeds meer tot frustratie van bedrijf die effecten van bestedingsruimte en consumptief gedrag begint te voelen).

De crux van onze uitdagingen komt neer op systemische verbondenheden, en dus afhankelijkheden. Dat laatste hebben we in afnemende mate beheersing over, maar ook de ruimte voor en binnen systemen is krapper aan het worden. Dus, focus op transitie en nieuwe cyclus, systemische innovatie en inzet op scheppen van kansen.

Helaas kom je dan toch weer uit bij machtspolitiek. Dit ligt nu eenmaal buiten het beschikbare perspectief, en de huidige valstrikken houden de blik in de loopgraaf.
hoevenpe schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:58:
[...]

Ik kan er wel drie benoemen, maar als ik dat hardop zeg word ik gelijk in het hokje van Wilders geplaatst. Het begint allemaal met een 'I' zullen we maar zeggen...
Dat zou een beetje dom zijn. Tenzij je natuurlijk met de "I" naar inkomen en informatie gaat als focuspunten 8)

Probeer de gekende valstrikken te vermijden. Zet eens niet in op probleem dit of dat, maar probeer zaken als uitdagingen te zien. Laat je niet afleiden door beeld en detail, maar let op effecten en stimulering van gewenste patronen. Migratie is eigenlijk een totaal non-topic, in de zin dat het een veld van koehandel van heel andere aard is dan hoe het in beeld gebracht wordt. Het is een meervoudig samengestelde afgeleide.

Herinner je je nog de Zembla documentaires en onderzoeksrapportages over belastingverdragen? Volg eens de lijn 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Virtuozzo op 10-06-2017 13:04 ]

• roffeltjes
hoevenpe schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:58:
[...]

Kan je mij dan eens uitleggen waarom Buma wel op zijn knietjes zou moeten? Waarom Rutte 'links rotbeleid' zou moeten steunen (vrij naar Samson) omdat ZKH Pechtold graag zijn zin wil hebben?
Niemand moet... dat is juist het punt. Anders waren we allang al klaar.
Blijkbaar werkt dit alleen maar 1 kant op, dan is de constatering dat ze er niet uit gaan komen en een minderheidskabinet de meest reële overgebleven mogelijkheid is niet zo vreemd. Dan zonder D66 en gewoon met de CU, helemaal niet zo'n gek idee...
Dan gaan ze dat toch gewoon doen? Er is hier werkelijk niemand die over de zeik gaat als D66 en of GL afhaken. Er is een voorkeur bij bepaalde personen voor die combi, maar daar leeft ook de gedachte "niet ten koste van alles" :?

De enige combi die direct op hoongelach rekent is PVV constructies.
Mooi, wat is dan de verandering? Kom eens met concrete zaken die we op moeten geven, wat is de boodschap voor de burger? Niet verschuilen achter vaagheden, man en paard.
Je laat je kennen... want je weet donders goed wat er moet gebeuren. Consuminderen.

Dit is geen nieuws.
Ja hoor, kruip maar in de slachtofferrol. Want boehoe... je mag niet rammen op Islam in Nederland. Natuurlijk, de kranten, de politici, ieder heeft het erover, Ook op Tweakers wordt er vrolijk gediscussieerd, maar hier moet Hoevenpe uitkijken voor de Linkse gedachten politie.

Stel je alsjeblieft niet zo aan. Het past je niet.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 10-06-2017 13:09 ]

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:01:
Dat zou een beetje dom zijn. Tenzij je natuurlijk met de "I" naar inkomen en informatie gaat als focuspunten 8)
De grootste gevaren voor onze nationale toekomst en identiteit zijn imo inderdaad immigratie, integratie en de islam:

Klimaat is zoals Wierd Duk terecht laat zien een bijna 'religieus' puntje geworden wat ook als 'kans' gezien kan worden waar we als land goed geld aan komen verdienen. Minder afhankelijk worden van dubieuze regimes is erg verstandig en er is niets mis met minder vervuiling (of het nu 0,02 of 0,2 graden scheelt).

Het is niet voor niets dat zowel Rutte als Buma de 'xenofobe' kaart hebben getrokken tijdens deze verkiezingen. Het 'pleur op!' was heel bewust gekozen, een teken dat het geduld van de autochtoon op begint te raken. Het gedoe met de Turken in Rotterdam heeft toch ook de laatste dromer overtuigd van het bestaan van een vijfde colonne, om over de recente stroom aanslagen nog maar te zwijgen over het gevaar van de radicale islam.

Daar en vooral daar liggen imo de grootste zorgen en uitdagingen, dit is niet iets wat je met het verhogen van de benzineprijs of wat extra zonnepanelen kunt veranderen. Innovatie gaat je niet redden, repressie alleen werkt niet. Het is niet voor niets dat het niet al weken vast zit op migratie, je kunt gewoon niet gaan dweilen met de kraan open...
roffeltjes schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:06:
Consuminderen.

Dit is geen nieuws.
Dit is wel 'nieuws', want geen enkele politicus zegt dit hardop. Vroeger had je nog een 'Den Uyl' die dit soort vervelende boodschappen bracht maar ik hoor ze nu niet.

Komt bij dat onze op 'meer' 'meer' 'meer' ingerichte economie compleet zou instorten als we echt massaal zouden gaan consuminderen (dat was mede oorzaak van de crisis van 2008), waarom denk je dat geld momenteel bijna niets 'kost'?

Om met Rutte te spreken: het gaat niet gebeuren!

[ Voor 19% gewijzigd door hoevenpe op 10-06-2017 13:25 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:16:
[...]

De grootste gevaren voor onze nationale toekomst en identiteit zijn imo inderdaad immigratie, integratie en de islam:
Flauwekul. Het grootste probleem bij uitdagingen en problemen is altijd de eigen keuze in zoeken en vinden van omgang ermee.

En dan is migratie nota bene een afgeleide in de marge. Daarmee doe ik niets af aan problemen of uitdagingen, ik wijs er wel heel bewust op dat dit louter dat is: een afgeleide van heel andere, systemische, kwesties. Al de rest is emotie en marketing.

Hap eens wat minder snel, laat je wat minder afleiden door wat je in beeld krijgt.

[...]

Dit is wel 'nieuws', want geen enkele politicus zegt dit hardop. Vroeger had je nog een 'Den Uyl' die dit soort vervelende boodschappen bracht maar ik hoor ze nu niet.

Komt bij dat onze op 'meer' 'meer' 'meer' ingerichte economie compleet zou instorten als we echt massaal zouden gaan consuminderen (dat was mede oorzaak van de crisis van 2008), waarom denk je dat geld momenteel bijna niets 'kost'?

Dit is helemaal geen nieuws. Sterker nog, politici zeggen het met regelmaat. Wij houden ons enkel blind omdat het ons niet uitkomt. Of het nu bij een recessie is met de broekriem aan, een kredietcrisis met de kretologie van sparen versus besteden - dit zijn uitspraken die met regelmaat voorbij komen. Niet enkel vanuit "de politiek", maar ook vanuit de Instellingen, verbonden organisaties, als dit nieuws voor je is, dan ben je er in geslaagd om jezelf blind te houden.

Minder minder! 8)

[ Voor 43% gewijzigd door Virtuozzo op 10-06-2017 13:28 ]

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:26:
Dit is helemaal geen nieuws. Sterker nog, politici zeggen het met regelmaat. Wij houden ons enkel blind omdat het ons niet uitkomt. Of het nu bij een recessie is met de broekriem aan, een kredietcrisis met de kretologie van sparen versus besteden - dit zijn uitspraken die met regelmaat voorbij komen. Niet enkel vanuit "de politiek", maar ook vanuit de Instellingen, verbonden organisaties, als dit nieuws voor je is, dan ben je er in geslaagd om jezelf blind te houden.

Minder minder! 8)
Je houdt je niet aan de partijlijn: dat heet de 'participatiesamenleving'... :+

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Dan heb je GL en PvdD gemist de afgelopen jaren. Als er de afgelopen jaren partijen waren die wel durfden te zeggen dat consuminderen handiger is dan waren zij het wel. Be it Halsema, Sap, Klaver of Thieme.

• hoevenpe
Joosie200 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:55:
Dan heb je GL en PvdD gemist de afgelopen jaren. Als er de afgelopen jaren partijen waren die wel durfden te zeggen dat consuminderen handiger is dan waren zij het wel. Be it Halsema, Sap, Klaver of Thieme.
Dat hebben deze partijen inderdaad gezegd, maar ik had het over de grote regeringspartijen zoals PvdA, CDA, D66 en VVD. Het was toch vooral een geitenwollensokken niche, PvdA en VVD deden er de afgelopen jaren alles aan om ons weer aan het consumeren te krijgen. Dan laat ik de miljarden 'gratis geld' van de ECB nog maar buiten beschouwing.

Mag toch aannemen dat we niet opeens alles wat elke splinter zegt serieus moeten nemen, straks blijkt met terugwerkende kracht dat Baudet en Wilders ook wat zinnigs te melden hebben... :)

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:15:
[...]

Dat hebben deze partijen inderdaad gezegd, maar ik had het over de grote regeringspartijen zoals PvdA, CDA, D66 en VVD. Het was toch vooral een geitenwollensokken niche, PvdA en VVD deden er de afgelopen jaren alles aan om ons weer aan het consumeren te krijgen. Dan laat ik de miljarden 'gratis geld' van de ECB nog maar buiten beschouwing.

Mag toch aannemen dat we niet opeens alles wat elke splinter zegt serieus moeten nemen, straks blijkt met terugwerkende kracht dat Baudet en Wilders ook wat zinnigs te melden hebben... :)
Herinner je je Rutte I nog met "slimmer besteden", "minder geld uitgeven"? Of Balkenende met "de broekriem aantrekken"?

Maar ja, dat was inderdaad slechts een kleine oefening in "potverdorie, moeten we ze even anders laten denken dan we willen" 8)

En à propos, het gaat niet om wat mensen zeggen. Zelfs een con artist als Baudet krijgt wel eens wat ingefluisterd en pikt ook moment op om als spreekbuis te dienen voor doordacht denken - de lakmoesproef zit juist niet daar in. Wel in cui bono, effect, belang, doelstelling, compatibiliteit, gedrag. En dan stort het kaartenhuis volledig in elkaar. Bij Wilders is dat net zo. Het is onze eigen fout dat we een correlatie leggen tussen het symbool van iets, de presentatie ervan, en de onderliggende perverse realiteit. Psychologie van de dure stofzuiger.

Het spijt me oprecht, er zullen genoeg mensen zijn die er niet door heen weten te prikken - of dat niet willen. Maar hier in dit topic is er excuus noch reden om in die loopgraven te blijven zitten. Tenzij iemand iemand de kleine boze kleuter wil uithangen.

En ja, verschil tussen babbelen en doen is er altijd. Ik vraag me soms oprecht af hoeveel mensen die hier voorbij komen met onwil om te luisteren, die enkel repetitief de stokpaardjes omhoog gooien, zelf participeren in de processen van ons bestel. Dan leer je heel snel hoe pijnlijk dat verschil is in zowel consequenties als effecten.

Enfin, er zijn altijd genoeg momenten en mensen te vinden waar iets zinnigs wordt gezegd. Daar wringt de schoen niet. De lakmoesproefjes die hier te pas en te onpas voorbij komen zijn en blijven keihard, pijnlijk zelfs, maar resoluut nuttig. Kwestie van eigen belang.

En als we echt terug willen naar de vingertjes van het gratis geld, dan mag dat vingertje naar de gewone burger en het gewone bedrijf. Die hebben de afgelopen decennia daar consistent voor gekozen. Al is de spiegel soms hard, een beetje verantwoordelijkheid nemen mag best wel. Het kon allemaal niet op, niemand hoefde aan morgen of de volgende generatie te denken, gaan met die banaan en iedereen moest meedoen en de neusjes dezelfde kant op houden anders zou het fout gaan! Vernederend genoeg ging het juist door dit soort gedrag fout. Zoals te vaak in onze geschiedenis.

Hoe het ook zij, die cyclus is vrijwel voorbij. Daar kunnen we over zeuren en zagen, ons proberen blind en / of boos te houden, of we gooien al die marketing en al dat theater het raam uit en zetten de schouders eronder. Helaas niet voor onszelf, maar voor wat er volgt of aan het komen is. En als we dat goed doen, dan helpen we ons zelf. Haaks op het opgebouwde wereldbeeld, maar ja, realiteit is soms vervelend.

Laat dus de stokpaardjes en de makkelijke verwijzingen en snelle reflexen voor wat ze zijn. Werk aan de winkel.
hoevenpe schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:51:
[...]

Je houdt je niet aan de partijlijn: dat heet de 'participatiesamenleving'... :+
Dat ik in een bepaalde hoek verbonden ben wil niet zeggen dat ik daarom maar blind en dom klakkeloos moet volgen en napraten.

Integendeel. Juist wanneer we ergens een binding hebben, juist wanneer we ergens een overtuiging hebben, is het als afgeleide van het algemene belang keihard ons eigen belang om de vinger aan de pols te houden. Zelfstandig na te denken. Zaken te controleren. Niet nabauwen, maar controleren.

Dat is ook de basis van ons bestel. Doen we dit niet, dan breken we het af.

Ik begrijp dat het als grapje gezegd werd, maar dat herdefiniëren van sociaal-economische structuren & gedrag op basis van het omwerken van associaties met termen en concepten was, is, en zal altijd zijn, resoluut destructief. Bewust destructief. Daar mag best eens wat meer over nagedacht worden. Dit is nu precies het uitvloeisel van de ideologische voet waar de effecten niet beheersbaar van zijn.

En tja, zelfs in de politieke arena is de politicus het aan zijn of haar kiezer én de grondwet verplicht om naar eigen eer en geweten te denken, te handelen en te stemmen. De partijlijn moeten volgen is stupiditeit van machtspolitiek, een glijdende schaal naar afbraak van vertrouwen en functionaliteit.

[ Voor 17% gewijzigd door Virtuozzo op 10-06-2017 16:20 ]

• Bean77

Ik denk dat in ieder geval 1,4mln Nederlanders het niet als hoongelach zien en waarschijnlijk nog veel meer.
Dus zet geen groepen weg, dat maakt je zelf geen haar beter dan Wilders.

• Virtuozzo
  • Niet online
Bean77 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:59:
[...]

Ik denk dat in ieder geval 1,4mln Nederlanders het niet als hoongelach zien en waarschijnlijk nog veel meer.
Dus zet geen groepen weg, dat maakt je zelf geen haar beter dan Wilders.
Ach, dat geklets weer. Of wil je zeggen dat 1.4 miljoen Nederlanders als één Man achter Wilders zijn Heilige Wil staan en Hem in alles Volgen richting Paradijs?

Nee. Slappe retoriek. Veel te makkelijk. Veel te bewust misleidend ook. Maak geen groepen die er niet zijn, dan doe je immers precies wat Bosma zo leuk vindt. Net als elke perverse ideoloog in de menselijke geschiedenis trouwens, in dit opzicht in onze moderne tijden is er dan ook nul verschil tussen die gestoorde adviseur van Zuma of een Dugin met zijn Vierde Politieke Theorie.

Kiesgedrag is immers per definitie niet homogeen. Logisch ook, er is immers geen homogeniteit in menselijke groepen ongeacht kenmerken die ze vertonen (of opgelegd krijgen), kwestie van aangeleerd én evolutionair gedrag, en het simpele gegeven van zowel biologische als sociaal-economisch afgeleide diversiteit.

Kiesgedrag is in hoge mate moment bepaald, onderhevig aan stimuli van omstandigheden en perceptie van ontwikkelingen. De één gooit zijn stem weg omdat hij boos is, de ander stemt omdat hij het met dit of dat punt eens is, weer een ander stemt omdat hij zich elders zou kunnen vinden maar niet tevreden is met de lijn van ontwikkeling. Weer een ander doet de moeite van vergelijkend onderzoek en komt zo tot een munt van vertrouwen, de volgende kijkt naar een match met eigen emotie en beeld, terwijl een ander zich afvraagt wie het verschil snapt tussen vertegenwoordiging en behartiging. Zo zijn er tientallen soorten en maten van stemgedrag en de selecties en keuzes die mensen maken.

Het spijt me oprecht, maar dit is geen argument. Het is misleiding. Of dat bewust is, dat is een tweede wat hier niet relevant is.

Dit wil allemaal niet zeggen dat wat al die verschillende mensen achter al die verscheidene soorten en keuzes van stemmen niet relevant zijn. Absoluut niet. Het wil ook niet zeggen dat je het als observatie van ontwikkeling maar weg mag zetten. Zeer zeker niet. Je moet ook niet aan de reflex geven om dingen te doen die de mensen die hier misbruik van willen maken graag zien, zoals hen zich laten slachtofferen en zo meer.

Nee. Maar er is kritiek verschil in vormen van omgang en keuzes daarbij. Behandel je de patiënt, de ziekte, het symptoom of de omstandigheden of ontwikkeling van welke selectie of combinatie daarvan? Dat is vrij simplistisch uitgedrukt, maar de vergelijking houdt stand. Tenslotte zit hier een heel belangrijk aspect van correlaties en afgeleiden. Symptoom is een afgeleide van ziekte, het gevoel van de patiënt op zijn beurt ook. En niet noodzakelijkerwijze van symptoom of ziekte. Hij kan zich ook gewoon slecht voelen omdat hij niet met de oorzaak of eventuele eigen of andere verantwoordelijkheid van ziekte of symptoom in het reine wil komen. Voor hetzelfde geld kan hij gewoon niet overweg met de zuster die hem de boodschap bracht. Zo kunnen we heel, heel lang doorgaan.

De kern van de perceptieproblematiek hier is dat inzetten op uitdagingen altijd een vereiste is.

Maar dan wel met bewustzijn van afgeleiden, oorzaken, verbanden en effecten.

Lekker plaatjes blijven schetsen en roeptoeteren dient in onze pijnlijk menselijke geschiedenis altijd enkel die paar die dat niet graag zien, omdat ze misbruik willen maken voor eigen doeleinden.

Voor ieder meer dan één keuze dus. En daar mogen we elkaar best op aanspreken. Zeker wanneer mensen weigeren buiten hun eigen loopgraaf te komen.

• Bean77
Virtuozzo schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:36:
[...]

Ach, dat geklets weer. Of wil je zeggen dat 1.4 miljoen Nederlanders als één Man achter Wilders zijn Heilige Wil staan en Hem in alles Volgen richting Paradijs?
Een zeer aparte reactie moet ik zeggen. Volgens mij doet het geen recht aan het beeld dat je hier doorgaans probeert neer te zetten. Raakt het je persoonlijk? Ik heb al meerdere keren gezegd dat we ons niet moeten leiden door teveel emotionele reacties, dat maakt alles onnodig opgefokt.

Maar antwoord op je vraag. Nee, natuurlijk niet. 99% zullen dat niet doen. Los van wat extremisten aan de linkerkant en rechterkant van het politieke spectrum.
Als je mijn reactie goed had gelezen had je kunnen zien dat het om "hoongelach" ging. Dat je dit draait in 1,4mln achter Wilders staan, zijn heilige geest en volgen richting paradijs, vind ik zelfs een ernstige belediging van die 1,4mln kiezers en zij die een christelijk of islamistisch geloof hebben. Met zulke posts ben je niet geloofwaardig.

• roffeltjes
Oh Bean, wat probeer je jezelf onhandig in de slachtofferrol te draaien. ;w

Ik zei dat mensen die hier PVV constructies voorstaan met hoongelach worden ontvangen. Knelt die schoen een beetje? Of kan je niet goed lezen en insinueer je dat ik schreef "PVV stemmers moet je uitlachen"?

Het PVV programma is niet door mij geschreven, Ik kan er niks aan doen dat het niet past in de grondwet (of dat het vrij "kort" is). Dat jij die boodschap niet kan wegbabbelen is erg vermoeiend. Geef het op,

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 10-06-2017 19:38 ]

• Bean77
roffeltjes schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 19:29:
Oh Bean, wat probeer je jezelf onhandig in de slachtofferrol te draaien. ;w

Ik zei dat mensen die hier PVV constructies voorstaan met hoongelach worden ontvangen. Knelt die schoen een beetje? Of kan je niet goed lezen en insinueer je dat ik schreef "PVV stemmers moet je uitlachen"?

Het PVV programma is niet door mij geschreven, Ik kan er niks aan doen dat het niet past in de grondwet (of dat het vrij "kort" is). Dat jij die boodschap niet kan wegbabbelen is erg vermoeiend. Geef het op,
Laten we hieronder nogmaals je quote posten, kennelijk hou je van draaien. Je schreef niet over mensen, maar duidelijk over de combi van pvv constructies
Dan gaan ze dat toch gewoon doen? Er is hier werkelijk niemand die over de zeik gaat als D66 en of GL afhaken. Er is een voorkeur bij bepaalde personen voor die combi, maar daar leeft ook de gedachte "niet ten koste van alles" :?

En nee ik geef het niet op. Ik erken nog steeds dat 1,4mln Nederlanders op de PVV gestemd hebben en dat de PVV conform onze grondwet maar liefst 20 zetels heeft. Meer dan d66, cda en bijna evenveel als pvda en gl samen.
Maar een kabinet van vvd/cda/d66/cu zou mijn persoonlijke voorkeur zijn (kan je mij voortaan correct aanspreken). Dit kabinet zou naar mijn mening het meest recht doen aan de verkiezingsuitslag na vvd/cda/pvv en een 4e. Mocht CU een brug te ver zijn, dan vind ik het waarschijnlijk prima als pvda aanschuift. Daarna zou een minderheidskabinet van het motorblok een optie zijn.
Allen andere varianten zijn geen optie vanwege diverse onmogelijkheden.

Wat zou jouw kabinet zijn met jouw waarden en principes?

• roffeltjes
Lees de paragraaf, ik heb het over hier. Je hebt het gewoon niet goed gelezen. ;w

• Virtuozzo
  • Niet online
Bean77 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 19:00:
[...]

Een zeer aparte reactie moet ik zeggen. Volgens mij doet het geen recht aan het beeld dat je hier doorgaans probeert neer te zetten. Raakt het je persoonlijk? Ik heb al meerdere keren gezegd dat we ons niet moeten leiden door teveel emotionele reacties, dat maakt alles onnodig opgefokt.

Maar antwoord op je vraag. Nee, natuurlijk niet. 99% zullen dat niet doen. Los van wat extremisten aan de linkerkant en rechterkant van het politieke spectrum.
Als je mijn reactie goed had gelezen had je kunnen zien dat het om "hoongelach" ging. Dat je dit draait in 1,4mln achter Wilders staan, zijn heilige geest en volgen richting paradijs, vind ik zelfs een ernstige belediging van die 1,4mln kiezers en zij die een christelijk of islamistisch geloof hebben. Met zulke posts ben je niet geloofwaardig.
Voorspelbare reactie, maar geen inhoudelijke reactie. Gewoon weer hetzelfde geblaat. Probeer nou eens een keer uit die loopgraven te komen. Het is de moeite waard. En als ik zo vrij mag zijn, als je zo ontzettend vaak probeert dezelfde wendingen te maken met dezelfde invalshoeken en dezelfde retoriek, dan zou het geen verrassing mogen zijn dat de nu gekozen invalshoek van repliek niet werkt. Integendeel. Point in case, je dweept door verschillende topics heen met het slachtofferen van 1.4 miljoen PVV kiezers die dit of dat geitenwollen sokje of rood gevaar zus of zo wegzet. En wordt je er ergens op aangesproken, dan is het telkens weer het script van even op de man vanaf het altaar, en even schuifelen met het opnemen voor.

Laat je nou niet zo kennen.
roffeltjes schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 21:40:
Lees de paragraaf, ik heb het over hier. Je hebt het gewoon niet goed gelezen. ;w
Tja, het script mag duidelijk zijn.

• D-e-n
Wat maakt het ook uit? Die 1,4 miljoen kiezers moeten gewoon niet zeuren. Ze hebben, naar ik aanneem, met hun volle verstand op iemand gestemd met niet maar dan een A4-tje aan plannen met nul financiële onderbouwing. Ze hebben gekozen voor een partij waarvan ze wisten dat de meeste andere partijen er niet mee willen regeren, met een partijleider die zodanig schoffeert dat dat ook niet kan. Je krijgt als PVV kiezer exact waar je op hebt gestemd: een sterke oppositie partij. Klaar.

Tenzij Rutte ons alsnog gaat vertellen dat hij het laatste jaar apekool heeft verteld en ons heeft voorgelogen is de PVV geen issue bij de formatie. In dit topic is de PVV dan ook net zo relevant als DENK: niet dus. De PVV is hier off-topic. En met dat uitgangspunt kunnen we discussiëren over de opties die dan resten.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat jullie er uberhaupt nog op in gaan. Het is als Kripke in dit Big Bang Theory stukje, misschien niet expres, maar het is zinloos om het telkens weer uit te leggen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

D-e-n schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:04:
Wat maakt het ook uit? Die 1,4 miljoen kiezers moeten gewoon niet zeuren. Ze hebben, naar ik aanneem, met hun volle verstand op iemand gestemd met niet maar dan een A4-tje aan plannen met nul financiële onderbouwing. Ze hebben gekozen voor een partij waarvan ze wisten dat de meeste andere partijen er niet mee willen regeren, met een partijleider die zodanig schoffeert dat dat ook niet kan. Je krijgt als PVV kiezer exact waar je op hebt gestemd: een sterke oppositie partij. Klaar.

Tenzij Rutte ons alsnog gaat vertellen dat hij het laatste jaar apekool heeft verteld en ons heeft voorgelogen is de PVV geen issue bij de formatie. In dit topic is de PVV dan ook net zo relevant als DENK: niet dus. De PVV is hier off-topic. En met dat uitgangspunt kunnen we discussiëren over de opties die dan resten.
En zelfs al was de PVV een normale partij, met een normale leider met normale standpunten, geen enkele partij heeft recht op een plaats in de coalitie. Je kan als tweede partij gewoon aan de zijlijn staan, tough luck. Zelfs als eerste partij kun je aan de zijlijn staan.

Ook zijn er altijd heel veel kiezers die "niet gehoord" worden, als een coalitie 80 zetels heeft, wordt ook bijna de helft van de kiezers "niet gehoord". Dat hoort er nou eenmaal bij, hell, wees blij dat een normale coalitie hier tenminste een meerderheid heeft. Kijk eens naar de VS: Trump heeft iets van 3 miljoen minder stemmen dan Hillary, en toch zit er nu een oranje mafklapper in het witte huis.

Overigens is het stukje "niet gehoord" natuurlijk ook onzin, een goede democratie zorgt ervoor dat ook minderheden gewoon gehoord en beschermd worden. En zoals de grote filosoof Finkers ooit zei: Iedereen maakt wel deel uit van een minderheid. Er zijn ook wel mensen die absoluut geen deel uitmaken van een minderheid, maar dat zijn er ook maar zo weinig.

• Virtuozzo
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:11:
Dat jullie er uberhaupt nog op in gaan. Het is als Kripke in dit Big Bang Theory stukje, misschien niet expres, maar het is zinloos om het telkens weer uit te leggen.

[video]
Het mag dan voor die situatie met die persoon volslagen zinloos zijn, maar het gaat dan ook niet om hem. Er komen ook gewoon lezers en andere gebruikers voorbij. Maar al te vaak zonder de eerste X pagina's te lezen, of met eigen perceptie en overtuigingen. Als mensen zijn we nu eenmaal kwetsbaar voor aanwezigheid van patronen. Wat in één situatie zinloos is, blijkt maar al te vaak wel een noodzakelijke oefening. Mensen maken zich immers het meest herhaalde beeld eigen op basis van gewone menselijke eigenschappen. Zonder tegenwicht loopt het spaak. Natuurlijk hoeft niet elke keer er op ingegaan te worden, maar aangezien er vanuit aanwezige kaders van hogerhand geen grenzen aan gesteld worden, is het toch af en toe noodzakelijk om het beeld even scherp te stellen.

Vervelend, maar soms nodig.

Enfin, terug naar het onderwerp!

• Bean77
RobinHood schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:22:
[...]

En zelfs al was de PVV een normale partij, met een normale leider met normale standpunten, geen enkele partij heeft recht op een plaats in de coalitie. Je kan als tweede partij gewoon aan de zijlijn staan, tough luck. Zelfs als eerste partij kun je aan de zijlijn staan.

Ook zijn er altijd heel veel kiezers die "niet gehoord" worden, als een coalitie 80 zetels heeft, wordt ook bijna de helft van de kiezers "niet gehoord". Dat hoort er nou eenmaal bij, hell, wees blij dat een normale coalitie hier tenminste een meerderheid heeft. Kijk eens naar de VS: Trump heeft iets van 3 miljoen minder stemmen dan Hillary, en toch zit er nu een oranje mafklapper in het witte huis.

Overigens is het stukje "niet gehoord" natuurlijk ook onzin, een goede democratie zorgt ervoor dat ook minderheden gewoon gehoord en beschermd worden. En zoals de grote filosoof Finkers ooit zei: Iedereen maakt wel deel uit van een minderheid. Er zijn ook wel mensen die absoluut geen deel uitmaken van een minderheid, maar dat zijn er ook maar zo weinig.
Je hebt ook helemaal gelijk hoor met tough luck. Mijn kritiek was met name op bepaalde personen hier die herhaaldelijk laten blijken dat de PVV niet bestaat. Dat vind ik persoonlijk eng gedrag.
Wat mij betreft gebruikt Willink maandag een rollator zodat hij in ieder wat sneller kan zijn dan zijn huidige slakkentempo. Hoewel ze off the record waarschijnlijk gewoon doorpraten zonder hem erbij.
Als er maandag niks concreters word dan begin deze optie aardig ongeloofwaardig te worden, voor zover dat al niet was met de punt en "ik zie het niet gebeuren".
Virtuozzo schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:43:
[...]

maar aangezien er vanuit aanwezige kaders van hogerhand geen grenzen aan gesteld worden, is het toch af en toe noodzakelijk om het beeld even scherp te stellen.
Is "hogerhand" van mening dat de pvv niet tot de kaders behoort van onze democratie?

edit: En wat zie jij dan als realistisch kabinet voor de komende 4 jaar? Ik heb anderen de vraag meerdere malen zien stellen, maar nooit een antwoord van je. Ik ben benieuwd wat jouw mening hierover is (net als roffeltjes overigens).

[ Voor 14% gewijzigd door Bean77 op 10-06-2017 22:56 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bean77 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:50:
[...]

Je hebt ook helemaal gelijk hoor met tough luck. Mijn kritiek was met name op bepaalde personen hier die herhaaldelijk laten blijken dat de PVV niet bestaat. Dat vind ik persoonlijk eng gedrag.
Voor een formateur bestaat de PVV inderdaad ook niet, omdat je er gewoon niks mee kan. Er is geen enkele partij die wil samenwerken met Wilders, om verschillende redenen, en er is niks om mee te onderhandelen omdat de PVV geen verkiezingsprogramma heeft.

Overigens heeft iedereen die zegt dat de PVV toch geen kans maakt ook erg duidelijk uitgelegd waarom de PVV geen kans maakt. Niet omdat die mensen een hekel hebben aan Wilders, nee, omdat het gewoon niet kan. Het heeft te maken met vertrouwen, het geschetste beeld "De PVV is knetterlinks!" en machtspolitiek. Zelfs al gaat Wilders in hongerstaking en pikt ie de preekstoel van Buma, Buma en Rutte zullen nooit met de PVV in zee gaan.
Wat mij betreft gebruikt Willink maandag een rollator zodat hij in ieder wat sneller kan zijn dan zijn huidige slakkentempo. Hoewel ze off the record waarschijnlijk gewoon doorpraten zonder hem erbij.
Als er maandag niks concreters word dan begin deze optie aardig ongeloofwaardig te worden, voor zover dat al niet was met de punt en "ik zie het niet gebeuren".
Willink is nog geen twee weken bezig met deze gesprekken, zelfs El Tjeenko lukt het niet om zulke diverse partijen in minder dan twee weken een regeerakkoord te laten op stellen. Dat heeft niks met ongeloofwaardigheid te maken, maar met partijen die niks willen toegeven omdat men eigenlijk alleen maar kan verliezen. Men onderhandelt met het mes op tafel, en het duurt ook nog wel even.

Overigens, welke optie vindt jij wel geloofwaardig en waarom?

• Bean77
RobinHood schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 23:06:
[...]

Voor een formateur bestaat de PVV inderdaad ook niet, omdat je er gewoon niks mee kan. Er is geen enkele partij die wil samenwerken met Wilders, om verschillende redenen, en er is niks om mee te onderhandelen omdat de PVV geen verkiezingsprogramma heeft.

Overigens heeft iedereen die zegt dat de PVV toch geen kans maakt ook erg duidelijk uitgelegd waarom de PVV geen kans maakt. Niet omdat die mensen een hekel hebben aan Wilders, nee, omdat het gewoon niet kan. Het heeft te maken met vertrouwen, het geschetste beeld "De PVV is knetterlinks!" en machtspolitiek. Zelfs al gaat Wilders in hongerstaking en pikt ie de preekstoel van Buma, Buma en Rutte zullen nooit met de PVV in zee gaan.

[...]

Willink is nog geen twee weken bezig met deze gesprekken, zelfs El Tjeenko lukt het niet om zulke diverse partijen in minder dan twee weken een regeerakkoord te laten op stellen. Dat heeft niks met ongeloofwaardigheid te maken, maar met partijen die niks willen toegeven omdat men eigenlijk alleen maar kan verliezen. Men onderhandelt met het mes op tafel, en het duurt ook nog wel even.

Overigens, welke optie vindt jij wel geloofwaardig en waarom?
Paar posts geleden enkele voorkeuren gegeven in volgorde.

GL vind ik voor de beeldvorming al ongeloofwaardig. Een Klaver die in de aanloop van de verkiezingen er alles op alles op zette om een cordon sanitair tegen Rutte op te richten zodat ten koste van alles de VVD zou worden buitengesloten. Vervolgens de punt en "ik zie het niet meer gebeuren" opmerkingen. En dan toch ten koste van alles toch elke keer gl in de gesprekken. Waar CU niet meer dan 2 uur!! gegund werd. Hoe neerbuigend kan je zijn?
Als voor mij "noodzakelijk kwaad" zou ik mij over gl heen kunnen zetten als ze heel ver meegaan op immigratieen alle (in)directe belastingen/kosten op milieu laten vallen. Dan mogen ze van mij part een budget krijgen (als dat er uberhaupt nog is) om wat groene subsidie maatregelen te verzinnen etc etc om hun beleid wat gezicht te geven. Maar we weten allemaal dat Klaver dit never gaat accepteren.
Bovendien vind ik het fascinerend dat andersom veel gl stemmers (niet alleen op dit forum)een samenwerking met de vvd wel een optie vinden. Ik weet niet beter dan in hun perceptie de vvd de "duivel" is op milieu gebied en haaks staat op bijna alles waar gl voor staat.
Zo leren we dus weer wat ;)

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-11 22:10
Bean77 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 23:36:
[...]
Bovendien vind ik het fascinerend dat andersom veel gl stemmers (niet alleen op dit forum)een samenwerking met de vvd wel een optie vinden. Ik weet niet beter dan in hun perceptie de vvd de "duivel" is op milieu gebied en haaks staat op bijna alles waar gl voor staat.
Het is heel simpel er zijn ook gewoon bijna 1 miljoen groen links stemmers, dat zijn niet alleen maar geitenwollen sokken figuren. De meesten beseffen net als jij dat ze met het noodzakelijk kwaad zullen moeten samenwerken. Om deze wereld en Nederland een betere plek te laten worden, en dan moet je af en toe wat consessies doen richting het "kortzichtige" machtsbeluste beleid van rechts.

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Paar posts geleden enkele voorkeuren gegeven in volgorde.

GL vind ik voor de beeldvorming al ongeloofwaardig. Een Klaver die in de aanloop van de verkiezingen er alles op alles op zette om een cordon sanitair tegen Rutte op te richten zodat ten koste van alles de VVD zou worden buitengesloten. Vervolgens de punt en "ik zie het niet meer gebeuren" opmerkingen. En dan toch ten koste van alles toch elke keer gl in de gesprekken. Waar CU niet meer dan 2 uur!! gegund werd. Hoe neerbuigend kan je zijn?
Als voor mij "noodzakelijk kwaad" zou ik mij over gl heen kunnen zetten als ze heel ver meegaan op immigratieen alle (in)directe belastingen/kosten op milieu laten vallen. Dan mogen ze van mij part een budget krijgen (als dat er uberhaupt nog is) om wat groene subsidie maatregelen te verzinnen etc etc om hun beleid wat gezicht te geven. Maar we weten allemaal dat Klaver dit never gaat accepteren.
_/-\o_

Ik vraag me soms af waar jij je informatie vandaan haalt.

Het GL cordon sanitaire tegen de VVD

_/-\o_

Het onderwerp milieu als iets van groene subsidies

_/-\o_

Het spijt me oprecht, maar je eigen beeldvorming is niet enkel ongeloofwaardig, het is pijnlijk.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:52

Shabbaman

Got love?

Het is niet voor niets dat zowel Rutte als Buma de 'xenofobe' kaart hebben getrokken tijdens deze verkiezingen. Het 'pleur op!' was heel bewust gekozen, een teken dat het geduld van de autochtoon op begint te raken.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Rutte het in zich heeft om de breedgedragen mening van het grootste deel van deze samenleving te verwoorden.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo moeilijk is dat toch niet als je je eigen dogma's los laat.

i.t.t. een partij als de PVV die vooral ideologisch gemotiveerd is, is de VVD een rationele partij. Die milieumaatregelen over het algemeen niet zit zitten vanwege de nadelige effecten op korte termijn voor (delen) van hun achterban. Maar met een dergelijke partij valt goed te onderhandelen als je ze kunt inzien dat het voor hun voordeliger is omdat anders kosten op andere termijn nog hoger zijn, als ze niet met GL in zee gaan.

Dat GL voor de verkiezing hard heeft inzet op een regering zonder de VVD is ook logisch, want dan waren de stappen nog groter geweest als ze nu konden maken. Maar tussen die 2 partijen heeft nooit een ideologische tegenstrijdigheid gezeten, De VVD is nooit ideologisch tegen milieu geweest, alleen op kostenbasis. (de beste milieuministers zijn VVD'ers geweest). Beiden zijn liberaal. (waarom denk je dat Rutte in het verleden groen-rechts genoemd wordt, of Halsema een prijs kreeg van de jonge VVD'ers. Deze partijen liggen dichter bij elkaar als jij doet voorkomen)
En vanuit dat perspectief snap je ook het probleem tussen CDA en GL.

En als je dan10 seconden nadenkt weet je ook waarom D66 nooit in een regering met de CU wil als ze het kunnen vermijden. Daar zit namelijk wel een ideologische tegenstrijdigheid.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• roffeltjes
Bean77 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:50:
[...]Mijn kritiek was met name op bepaalde personen hier die herhaaldelijk laten blijken dat de PVV niet bestaat. Dat vind ik persoonlijk eng gedrag.
Jij stoute jokkebrok :+

Ik geef je de uitdaging om hier iemand te duiden die zegt dat de PVV en zijn 1.4 miljoen stemmer niet bestaat.

Dan slaap je meteen beter want dan besef je je direct dat je je hartje te snel laat kloppen voor een bange fantasie.

Zoals Virtuozo zegt, mensen die een loopje nemen met de waarheid en feiten moet je blijven aanspreken. Anders geef je "alternative facts" een voedingsbodem.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Virtuozzo schreef op zondag 11 juni 2017 @ 03:20:
[...]

_/-\o_

_/-\o_

_/-\o_

Het spijt me oprecht, maar je eigen beeldvorming is niet enkel ongeloofwaardig, het is pijnlijk.
Ik weet niet of je de debatten gevolgd hebt? Maar Klaver was daar nogal anti-VVD, met onder andere dat gebedel om het handje van Asscher. Alleen al op basis van de hetze van Klaver tegen de VVD zou je deze formatie al ongeloofwaardig kunnen noemen.

Volvotips.com

• Poecillia
Bart-Willem schreef op zondag 11 juni 2017 @ 08:49:
[...]

Ik weet niet of je de debatten gevolgd hebt? Maar Klaver was daar nogal anti-VVD, met onder andere dat gebedel om het handje van Asscher. Alleen al op basis van de hetze van Klaver tegen de VVD zou je deze formatie al ongeloofwaardig kunnen noemen.
In verkiezingstijd trekken ze allemaal tegen elkaar van leer. Ook de debatten tussen Buma en Rutte waren stevig. In verkiezingstijd is iedere partij bezig de verschillen te benadrukken, in formatietijd gaat het om de overeenkomsten.

@Cyberpope Ik ben me je eens dat op milieugebied de verschillen tussen VVD en GL te overbruggen zijn. De VVD is inderdaad een rationele partij, maar daarom is de combinatie met GL op de andere punten zo moeilijk. Want de achterban zit totaal niet te wachten op een ruimhartig migratiebeleid en de nivellering van GL.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:09
Virtuozzo schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:26:

Minder minder! 8)
Even vanuit het perspectief van iemand die af en toe een beetje lurkt hier: ik vind het nog steeds allemaal niet erg concreet gebracht. Kun je/iemand eens proberen op jeugdjournaalniveau uit te leggen wat nu precies die uitdagingen zullen zijn zonder daarbij veronderstellingen te doen over wat iemand "wel zal weten"?

Even de laatste mijl gaan om het ook voor de passanten in het topic te volgen te houden, zeg maar. Dat kan denk ik net het verschil maken tussen "whatever, ik ga iets anders doen" en mensen daadwerkelijk aan het denken zetten :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:14:
Herinner je je Rutte I nog met "slimmer besteden", "minder geld uitgeven"? Of Balkenende met "de broekriem aantrekken"?

Maar ja, dat was inderdaad slechts een kleine oefening in "potverdorie, moeten we ze even anders laten denken dan we willen" 8)
Jij denkt werkelijk dat de gemiddelde Nederlander onder de indruk is van Balkenende die zegt dat de broekriem aangetrokken moet worden? Of Rutte serieus neemt als hij zegt 'minder geld' uit te willen geven terwijl dat een eufemisme voor lastenverzwaring is? Rutte en uitspraken over geld zijn sowieso geen goede combi: iets met 'geen geld meer naar Griekenland' en 1000 euro... :)

Als politici daadwerkelijk een omslag willen in het denken en handelen van de bevolking dan moet het veel directer en dwingender, dit was zo subtiel dat ik het toen er in ieder geval niet uitgehaald heb (en met mij denk ik bijna niemand). Komt bij dat 'bezuinigen' in de praktijk vooral 'minder meer uitgeven dan vooraf begroot' is, vooral in de zorg is dat consequent het geval geweest de afgelopen jaren.
Shabbaman schreef op zondag 11 juni 2017 @ 07:51:
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Rutte het in zich heeft om de breedgedragen mening van het grootste deel van deze samenleving te verwoorden.
In ieder geval de achterban van de VVD en ik vermoed dat de achterban van het CDA, PVV, SGP, FvD en 50+ zich er grotendeels ook in kunnen vinden. Dan heb je gewoon een ruime meerderheid van de autochtone kiezers.
Cyberpope schreef op zondag 11 juni 2017 @ 08:07:
Maar tussen die 2 partijen heeft nooit een ideologische tegenstrijdigheid gezeten, De VVD is nooit ideologisch tegen milieu geweest, alleen op kostenbasis. (de beste milieuministers zijn VVD'ers geweest). Beiden zijn liberaal. (waarom denk je dat Rutte in het verleden groen-rechts genoemd wordt, of Halsema een prijs kreeg van de jonge VVD'ers. Deze partijen liggen dichter bij elkaar als jij doet voorkomen)
En vanuit dat perspectief snap je ook het probleem tussen CDA en GL.

En als je dan10 seconden nadenkt weet je ook waarom D66 nooit in een regering met de CU wil als ze het kunnen vermijden. Daar zit namelijk wel een ideologische tegenstrijdigheid.
Als je echter nog eens 10 seconden nadenkt dan weet je ook dat wat betreft migratie, nivellering, consuminderen, gebruik van militaire middelen, optreden tegen de radicale islam, automobiliteit en econometrisme je minstens zulke grote ideologische tegenstellingen hebt als tussen CU en D66. Het gaat gewoon niet gebeuren.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40
hoevenpe schreef op zondag 11 juni 2017 @ 12:52:
[...]

Jij denkt werkelijk dat de gemiddelde Nederlander onder de indruk is van Balkenende die zegt dat de broekriem aangetrokken moet worden? Of Rutte serieus neemt als hij zegt 'minder geld' uit te willen geven terwijl dat een eufemisme voor lastenverzwaring is? Rutte en uitspraken over geld zijn sowieso geen goede combi: iets met 'geen geld meer naar Griekenland' en 1000 euro... :)
Het werkt toch? De meerderheid der Nederlanders redeneert nu zo inzake Griekenland, bezuinigingen. Het is een continue bepaling van wat goed en niet goed is, en het is helemaal niet nodig dat 1 zo'n uitspraak ineens iemand overtuigd. Na 10 jaar, consistent, her en der zulke berichten horen zit het erin.

Lees Brainwashing 101 nog eens. Of zie het Overton Window (wat ook voor niet zulke extreme ideeën werkt) voor een verkorte editie ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• hoevenpe
Brent schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:20:
Het werkt toch? De meerderheid der Nederlanders redeneert nu zo inzake Griekenland, bezuinigingen. Het is een continue bepaling van wat goed en niet goed is, en het is helemaal niet nodig dat 1 zo'n uitspraak ineens iemand overtuigd. Na 10 jaar, consistent, her en der zulke berichten horen zit het erin.
De praktijk is echter dat de overheid erg weinig bezuinigd heeft, de afgelopen jaren (tot 2 jaar terug) zijn het vooral lastenverzwaringen geweest en wat minder uitgeven aan de 'kleinere' posten. De zorg is grotendeels buiten schot gebleven, zoals ook uit dit overzicht van het CBS blijkt:
Zorguitgaven stijgen langzamer

De zorguitgaven zijn in de jaren 2013, 2014 en 2015 minder sterk toegenomen dan in de vijftien jaar daarvoor. Terwijl de zorguitgaven stegen met gemiddeld 0,9 procent per jaar, nam de Nederlandse economie met gemiddeld 1,7 procent per jaar toe (niet gecorrigeerd voor inflatie). Daardoor zijn de zorguitgaven uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product (bbp) in 2015 voor het derde jaar op rij gedaald en beslaan deze nu ruim 14 procent van het bbp.
In 2000 gaven we minder dan 50 miljard uit aan zorg, in 2015 was dat bijna 100 miljard. In de beeldvorming zijn we wellicht lekker aan het 'bezuinigen', maar dit lijkt me toch echt een verdubbeling van de grootste kostenpost op de begroting.

• roffeltjes
Tsja, bezuinigen op de zorg lijkt me electoraal zelfmoord. Zelfs als de VVD stemmer die wil bezuiingen zal niet blij worden als het ziekenhuis waar hij wordt opgenomen uit elkaar valt van oude troep. *Kijkt naar het AMC*.

Lijkt me dat je een behoorlijke plaat voor je kop hebt als je denkt dat we op korte termijn niet nog een keer gaan verdubbelen. Consequentie van de bevolkingsopbouw en de nodige investeringen.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hoevenpe schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:29:
[...]

De praktijk is echter dat de overheid erg weinig bezuinigd heeft, de afgelopen jaren (tot 2 jaar terug) zijn het vooral lastenverzwaringen geweest en wat minder uitgeven aan de 'kleinere' posten. De zorg is grotendeels buiten schot gebleven, zoals ook uit dit overzicht van het CBS blijkt:

[...]

In 2000 gaven we minder dan 50 miljard uit aan zorg, in 2015 was dat bijna 100 miljard. In de beeldvorming zijn we wellicht lekker aan het 'bezuinigen', maar dit lijkt me toch echt een verdubbeling van de grootste kostenpost op de begroting.
De zorg buiten schot gebleven?

Als de benzine verdubbeld in prijs en je gaat minder rijden, waardoor je niet 100% maar 50% meer betaald aan benzine heb je dan bezuinigd of niet? Dat hangt er dus vanaf. Nee, want je geeft meer uit. Of ja, want je hebt minder uitgeven als de daadwerkelijke kosten stijging doordat je minder bent gaan rijden.

Gezien o.a. de vergrijzing zullen de zorgkosten de komende decennia nog zeker toenemen. Daarop is fors bezuinigd het afgelopen kabinet. Zoveel dat ze nu zich in bochten wringen om het te herstellen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Onbekend
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

Cyberpope schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:47:
Gezien o.a. de vergrijzing zullen de zorgkosten de komende decennia nog zeker toenemen. Daarop is fors bezuinigd het afgelopen kabinet. Zoveel dat ze nu zich in bochten wringen om het te herstellen.
Moeten de uitgaven aan de zorg omhoog, of moeten bepaalde zorgkosten gereduceerd worden?
Beter is het laatste, want dan hou je geld over voor andere punten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Poecillia
Dat op de zorg is bezuinigd blijkt niet uit de CBS cijfers. Wel is er herschikt waardoor bijvoorbeeld thuiszorg flink uitgekleed is.

De zorg afknijpen en dan keuzes moeten maken wat wel behandeld wordt en wat niet. Wel een nieuwe heup op je 70ste en niet op je 75ste? Of geen dure medicijnen voor specifieke ziektes? Zoals gezegd, door vergrijzing en nieuwe technische mogelijkheden blijven de zorgkosten per inwoner stijgen.

• hoevenpe
Cyberpope schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:47:
Er is helemaal niet bezuinigd op de zorg, niet absoluut en zelfs niet relatief:
http://statline.cbs.nl/st...=160217-1458&hdr=t&stb=g1

Van 2000 tot 2015 zijn de uitgaven van de overheid gestegen van 144 miljard naar 246 miljard, de zorgkosten zijn in diezelfde periode verdubbeld!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hoevenpe schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:53:
[...]

Er is helemaal niet bezuinigd op de zorg, niet absoluut en zelfs niet relatief:
http://statline.cbs.nl/st...=160217-1458&hdr=t&stb=g1

Van 2000 tot 2015 zijn de uitgaven van de overheid gestegen van 144 miljard naar 246 miljard, de zorgkosten zijn in diezelfde periode verdubbeld!
Heb je gelezen wat ik zeg? De zorgkosten stijgen niet omdat we meer aan zorg uitgeven, maar omdat er ontwikkelingen zijn (o.a. demografie) die zorgen dat kosten stijgen. Door acties van het kabinet zijn de kosten minder gestegen, waardoor er o.a. 65.000 banen verdwenen zijn in de zorg (tot 2015, zit 2016 en 2017 nog niet eens in).

Nogmaals het voorbeeld in jip en janneke taal.

Ik rijd elke dag naar mijn vriendin en de kosten daarvan zijn per week 100 euro.
Nu stijgen de kosten en zou me dit 200 euro per week kosten.
Maar ik besluit (ondanks dat ik dat niet fijn vind) niet elke dag meer te gaan maar in plaats daarvan 4x per week.
Gevolg is dat ik (door mezelf iets te ontzeggen) slechts 150 euro kwijt ben.

Heb ik nu bezuinigd of niet? Of is alleen bezuinigen als ik nog maar 1x naar mijn vriendin ga tegen de prijs van 75 euro.

Puur kijken naar cijfertjes geeft meestal NIET het juist beeld.

Mag ik even jou salaris weten van 2010? En stellen we heel simpel dat alles wat daarboven is extra is gekomen en er ook wel weer af kan toch? Immers dat is puur extra je hebt niet in hoeven te leveren de afgelopen 7 jaar blijkbaar. Gezien je salaris hoger is. Ja kosten zijn ook gestegen, maar daar houden we geen rekening mee. We kijken alleen naar salaris 2010 en nu. Alle andere effecten tellen we gewoon niet mee, net zo min als jij dat doet in de staatjes die je aanhaalt. 8)7

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:52

Shabbaman

Got love?

hoevenpe schreef op zondag 11 juni 2017 @ 12:52:
[...]

In ieder geval de achterban van de VVD en ik vermoed dat de achterban van het CDA, PVV, SGP, FvD en 50+ zich er grotendeels ook in kunnen vinden. Dan heb je gewoon een ruime meerderheid van de autochtone kiezers.
Dat is jouw aanname. Niet iedereen die op de VVD stemt kan zich vinden in Rutte's uitspraak. Daarnaast zijn er nog tal van andere redenen om op een partij te stemmen. De Hond heeft destijds onderzocht hoeveel mensen vonden dat Rutte dit mocht zeggen: 59%. Dat gaat enkel over het taalgebruik, en nog niet eens over instemming.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Bean77
Virtuozzo schreef op zondag 11 juni 2017 @ 03:20:
[...]

_/-\o_

_/-\o_

_/-\o_

Zie reacties onder je post ;)

Maar ik wacht nog op een reactie van jou. Wat is jouw ideale kabinet?

• hoevenpe
Cyberpope schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:04:
Ik rijd elke dag naar mijn vriendin en de kosten daarvan zijn per week 100 euro.
Nu stijgen de kosten en zou me dit 200 euro per week kosten.
Maar ik besluit (ondanks dat ik dat niet fijn vind) niet elke daar meer te gaan maar 4x per week.
Gevolg is dat ik (door mezelf iets te ontzeggen) slecht 150 euro kwijt ben.

Heb ik nu bezuinigd of niet?
Je geeft 50 euro meer uit dan vroeger en krijgt daar minder voor terug dan eerst. Ongeveer net zoals de meeste middengroepen nu naar de overheid kijken: der lasten zijn fors verzwaard en de kwaliteit van de dienstverlening die daar tegenover staat is serieus verslechterd (zorg, veiligheid, onderwijs)...

Waarom zijn die kosten zo gestegen? Waarom kon het vroeger zoveel goedkoper? Is het echt alleen maar demografie of heeft ook met externe factoren te maken? Waarom mensen hierheen halen uit andere landen als je de mensen die hier zijn niet eens fatsoenlijk meer kunt bedienen?

Dat is geen bezuinigen, dat is gewoon een slechte deal.
Mag ik even jou salaris weten van 2010? En stellen we heel simpel dat alles wat daarboven is extra is gekomen en er ook wel weer af kan toch?
Allereerst is mijn salaris bijna niet gestegen sinds 2010, zoals bij heel veel mensen in dit land trouwens. De lasten zijn wel elk jaar door de overheid fors verhoogd dus als er 1 partij is die als rupsje-nooitgenoeg geld blijft binnenhalen is het onze overheid wel, je moet die impliciete transfer-unie naar de knoflooklanden ergens van betalen.

De overheid bezuinigd niet op zorg, ze heeft de afgelopen jaren alleen maar meer uitgeven eraan. Daar kunnen best goede redenen voor zijn maar maak het niet zo dramatisch...

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hoevenpe schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:19:
[...]

Je geeft 50 euro meer uit dan vroeger en krijgt daar minder voor terug dan eerst. Ongeveer net zoals de meeste middengroepen nu naar de overheid kijken: der lasten zijn fors verzwaard en de kwaliteit van de dienstverlening (zorg, veiligheid, onderwijs) die daar tegenover staat is serieus verslechterd...

Waarom zijn die kosten zo gestegen? Waarom kon het vroeger zoveel goedkoper? Is het echt alleen maar demografie of heeft ook met externe factoren te maken? Waarom mensen hierheen halen uit andere landen als je de mensen die hier zijn niet eens fatsoenlijk meer kunt bedienen?

Dat is geen bezuinigen, dat is gewoon een slechte deal.
Kijk daar komt de aap uit de mouw.. Niets van doen met zorgkosten en je daarin verdiepen dat er door de vergrijzing steeds meer zorgbehoeftige ouderen komen, het gaat weer om de buitenlanders.
Allereerst is mijn salaris bijna niet gestegen sinds 2010, zoals bij heel veel mensen in dit land trouwens. De lasten zijn wel elk jaar door de overheid fors verhoogd dus als er 1 partij is die als rupsje-nooitgenoeg geld blijft binnenhalen is het onze overheid wel, je moet die impliciete transfer-unie naar de knoflooklanden ergens van betalen.

De overheid bezuinigd niet op zorg, ze heeft de afgelopen jaren alleen maar meer uitgeven eraan. Daar kunnen best goede redenen voor zijn maar maak het niet zo dramatisch...
Nou ik gok dat jou bruto salaris (en ook netto) toch echt wel gestegen is. Uitgaande van jouw veronderstelling is dat dus pure winst. En dat ondanks als die knoflook-eters. Of als we toch simpele 1 op 1 relaties leggen, waarschijnlijk juist dankzij. Immers jouw salaris is gestegen en er is meer migratie. Dat moet dan toch wel met elkaar verband houden? Want meer complexiteit bij de kosten in de zorg pas je ook niet toe.

• hoevenpe
Cyberpope schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:24:
Nou ik gok dat jou bruto salaris (en ook netto) toch echt wel gestegen is. Uitgaande van jouw veronderstelling is dat dus pure winst.
Foute gok, het is netto tientjes werk per maand. Dat is gezien de harder gestegen prijzen verwaarloosbaar.

Maar we dwalen af, want dit heeft heel weinig meer met 'bezuinigen' te maken. De kern is dat er heel dramatisch wordt geroepen dat we de broekriem moeten aanhalen terwijl de overheid zelf (al dan niet terecht) alleen maar de riem losser maakt. De beeldvorming komt gewoon niet overeen met de harde cijfers...

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hoevenpe schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:32:
[...]

Foute gok, het is netto tientjes werk per maand. Dat is gezien de harder gestegen prijzen verwaarloosbaar.

Maar we dwalen af, want dit heeft heel weinig meer met 'bezuinigen' te maken. De kern is dat er heel dramatisch wordt geroepen dat we de broekriem moeten aanhalen terwijl de overheid zelf (al dan niet terecht) alleen maar de riem losser maakt. De beeldvorming komt gewoon niet overeen met de harde cijfers...
Waarom wil je die eerste zin hier wel toepassen? Of te wel ja, je inkomsten zijn gestegen maar de kosten stegen harder. Zoals jij aangeeft, voelt het dus niet als extra. Dus je kunt er alleen iets mee als je dit in perspectief zet van uitgaven versus noodzakelijke kosten. Kosten waarop jij vaak geen invloed hebt.

Idem met overheidsuitgaven. Die moet je niet relateren aan pure cijfers van x(2010) is hoger of lager als (y)2017. Die moet je plaatsen in de macrocijfers, zeker die van de EU maar eigenlijk wereldwijd. Dan weet je of ze het beter of slechter gedaan hebben. En dan zal blijken dat de NL-overheid het niet zo slecht doet als het gaat om uitgaven, hervormingen en inkomsten. Ja, er zijn andere keuzes te maken inzake inkomsten en uitgaven, maar dat zijn politieke keuzes. Wie laat je meer betalen en wie minder.

Maar dit soort simplistisch rekenen en de schuld buiten jezelf leggen en voor het gemak naar wat buitenlanders wijzen is niet meer als borrelpraat.

Maar ja, een simpel antwoord is makkelijker zoals ook iemand voor de schuld hebben.

(en ps paar tientjes netto... doe je toch iets niet goed. Op modaal niveau is het >200 euro gestegen netto per maand).

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-11 22:10
[...]

Dat is interessant! Want de cijfers van de overheid zeggen dus ook weer wat anders (als ik je goed begrepen heb en je in dit geval met cijfers naar je salaris verwijst.) ik hoop trouwens dat je gelijk hebt qua begroting en besteding van de overheid maar ik ben vooral bang dat het toch door systematische veranderingen komt waardoor we evenveel of meer geld kwijt zijn aan de overheid en er minder voor terug zien. Als we naar de cijfers van de begroting kijken kunnen we wel stellen dat immigratie en ontwikkelingshulp er bijna niet toe doet, een druppel op de gloeiende plaat. Ik denk dus dat we systematische oplossingen hier voor moeten zoeken en de zorg is bij uitstek een goed begin. Qua efficiëntie kan er nog ontzettend veel verbeterd worden, technologie is nu vooral ingezet voor een efficiëntie gericht op controle maar levert meer werk op voor zorgverleners terwijl die minder zorg verlenen, dit zou juist omgedraaid moeten worden in mijn ogen.

Een voorbeeld van de gevangenis, een vriend van mij heeft daar een project gedaan kom erachter hoe nieuwe technologie ingezet is binnen de gevangenis. Door die nieuwe systemen die meer aan elkaar linken neemt de threshold om een klein akkefietje te vermelden in het logboek toe. Vroeger was dat simpelweg typen in Word maar nu komen er verschillende systemen en tabbladen bij kijken. Dit is de verkeerde oplossing naar mijn mening. We zoudende technologie moeten inzetten op een manier dat het de kwaliteit van leven verbeterd en dat hoeft niet altijd de management efficiëntste manier te zijn. Voorbeeld, koppel de locatiegegevens van een gevangene aan zijn verjaardag. Zo krijgt een cipier een notificatie dat jantje die er nu aan komt lopen vandaag jarig is. Dit zorgt voor een betere sfeer binnen de kleine samenleving daar. Je zou nu misschien terug verlangen naar het systeem dat een gevangenbewaarder zijn gevangenen zo goed kende dat dit systeem niet nodig zou moeten zijn maar vanuit een andere efficiëntie moeten mensen ook flexibel ingedeeld kunnen worden.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zeggen dat er niet op de zorg bezuinigd is, is waanzin, of een semantisch spelletje.

Ik zit zelf in de GGZ, en daar is gewoon op een draconische manier bezuinigd. Heb je een stevige depressie of een persoonlijkheidsstoornis? Dan zijn er of wachtlijsten die enorm lang zijn [ik ken iemand die waarschijnlijk 2,5 jaar kan wachten op hulp], of er is gewoon geen goede therapie voor je, en vaak genoeg gewoon allebei die dingen.

Dat was een aantal jaren geleden wel anders, natuurlijk waren er toen ook problemen, maar vergeleken met nu was het hemels.

En dan heb je nu die "herken een depressie" spotjes van de overheid, handig hoor, misschien zouden depressie en suicide onder jongeren een minder groot probleem zijn als de GGZ tenminste bereikbaar was, just sayin' :/

De stijgende zorgkosten is voor een groot deel demografie, Nederland vergrijst gewoon heel erg, Ik heb eens, jaren terug, een grafiek gezien waaruit zou blijken dat Nederland ook bovengemiddeld veel babyboomers zou hebben vergeleken met andere landen, dus onze vergrijzing is dan ook erger dan in andere landen.

Het helpt ook niet we mensen gewoon behoorlijk lang in leven houden, mensen worden echt lang doorbehandeld en de medicijnen zijn niet bepaald goedkoop. Niet zo heel lang geleden was een longontsteking krijgen op je 90ste vaak dodelijk, nu niet meer. Als jij/je familie wil dat je behandeld wordt, dan wordt je volgepropt met antibiotica, en overleef je 't vaak wel.

Alle bureaucratie die er is dankzij de verzekeraars helpt natuurlijk ook niet. Als ik erover praat met mijn behandelaars hoor ik van ze dat in een aantal jaar tijd ze echt veel meer tijd zijn kwijtgeraakt aan dingen moeten rapporteren, vergaderen over cliënten en meer van dat soort dingen.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

Omdat het een soort van 'communicerende vaten is'. Om hem door de overheid financieel uit de broek te kunnen laten hangen dienen de belastingbetalers de buikriem aan te halen. Dat lijkt me logisch. Echter niet terecht. De belastingdruk in Nederland is al extreem hoog en waar je daar vroeger veel zekerheden voor terug kreeg zijn dat nu juist dingen waar zwaar op bezuinigd is. Ik zal daar bij de verkiezingen aankomend voorjaar zeker rekening mee houden bij mijn stem. Deze hele formatie farce moet zo snel mogelijk worden beindigd. Er waren eigenlijk maar 2 opties en die zijn al bekeken en afgeserveerd. Op naar de volgende verkiezing zeg ik. Hopelijk stemmen dan wat minder mensen op partijen die niet in staat zijn concessies te doen. (PVV, GL, SP, CU, SGP. Je kent ze allemaal wel.)

★ What does that mean? ★

• hoevenpe
RobinHood schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:55:
Ik zit zelf in de GGZ, en daar is gewoon op een draconische manier bezuinigd. Heb je een stevige depressie of een persoonlijkheidsstoornis? Dan zijn er of wachtlijsten die enorm lang zijn [ik ken iemand die waarschijnlijk 2,5 jaar kan wachten op hulp], of er is gewoon geen goede therapie voor je, en vaak genoeg gewoon allebei die dingen.

Dat was een aantal jaren geleden wel anders, natuurlijk waren er toen ook problemen, maar vergeleken met nu was het hemels.
Ik bestrijd nergens dat in specifieke takken van de zorg kaalslag heeft plaatsgevonden, hetzelfde geldt ook voor het basisonderwijs bijvoorbeeld. Daar moeten we ook wat aan doen en dat gaat inderdaad extra geld kosten.

Blijft de vraag: waar is dat extra geld (in absolute zin) wat er de afgelopen jaren naar de zorg als geheel gegaan is gebleven? Demografie is een factor, maar ik heb niet het idee dat er nu 2x zoveel ziekenhuizen, huisartsen, verpleegkundigen of GGZ-plekken zijn...

Maar we dwalen af, het gaat om de beeldvorming dat de overheid de broekriem aan moet halen. Dat is niet zichtbaar in de getallen, zelfs in relatieve zin heeft de zorg er altijd meer bij gekregen dan de overheidsuitgaven groeiden.

Mooi voorbeeld in deze context is trouwens ook ontwikkelingssamenwerking: moord en brand omdat de VVD het percentage omlaag heeft gebracht, 'bezuinigen' en 'kaalslag' terwijl in absolute zin de uitgaven hieraan de afgelopen jaren eerder gestegen dan gedaald zijn vanwege de groei van het BNP. Alles is marketing en beeldvorming.

Offtopic: het is in mijn specifieke geval inderdaad maar 7-8 tientjes netto per maand vanwege het afschaffen van een specifieke aftrekpost

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:37

defiant

Moderator General Chat
RobinHood schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:55:
De stijgende zorgkosten is voor een groot deel demografie, Nederland vergrijst gewoon heel erg, Ik heb eens, jaren terug, een grafiek gezien waaruit zou blijken dat Nederland ook bovengemiddeld veel babyboomers zou hebben vergeleken met andere landen, dus onze vergrijzing is dan ook erger dan in andere landen.
En hier zit dus naar mijn mening een van de grootste pijnpunten waarin onze democratische samenleving heeft gefaald. In de zin van dat bijna alle ontwikkelingen in de samenleving een zekere onvoorspelbaarheid hebben, maar demografie is vanwege haar aard toch een van de meeste voorspelbare fenomenen op de lange termijn. D.w.z. dat dit probleem eraan zat te komen is feitelijk al 30/40 jaar bekend, maar geen enkele beleidsmaatregel is echt effectief geweest.

Sterker, vanuit de samenleving is er altijd een weerstand geweest tegen vergrijzingsmaatregelen. Het probleem hierin is dat hierin dat nu dit fenomeen zich inzet, de negatieve effecten eigenlijk niet meer voorkomen kunnen worden, want geen enkele maatregel kan er nu nog voor zorgen dat er voldoende inkomsten kunnen worden gegenereerd om zowel de vergrijzing te betalen alsmede de groep jongeren en werkenden te ontzien.

Zie ook dit artikel:
Meer kinderen krijgen, dat helpt niet tegen vergrijzing
Als vanaf komend jaar vrouwen meer kinderen zouden krijgen, zou de beroepsbevolking pas over zo’n twintig jaar gaan toenemen. Maar juist de komende twintig jaar slaat de vergrijzing hard toe. Het aantal gepensioneerden stijgt sterk als gevolg van de naoorlogse babyboom. En de beroepsbevolking krimpt. Pas als de baby’s die nu worden geboren hun school hebben afgerond en gaan werken, zal dat invloed hebben op de omvang van de beroepsbevolking. Maar tot het zover is, zullen de werkenden niet alleen de kosten van de gepensioneerden voor hun rekening moeten nemen, maar ook die van de kinderen. Denk aan kinderopvang en onderwijs. Als het kindertal toeneemt, wordt de financiële druk op werkenden de komende twintig jaar dus groter, niet kleiner. En een hoger kindertal betekent ook een flinke extra bevolkingsgroei.
Kinderen zijn pas na 20 (vaak later) productief en zorgen tot die tijd dus voor een extra druk op de maatschappij.

In sommige groepen wordt migratie gezien als een oplossing, maar dit blijkt ook een illusie:
(een iets ouder artikel) `Migranten geen geschikt middel tegen vergrijzing'
Begin 2000 rekenden demografen van de Verenigde Naties voor diverse Europese landen uit hoeveel migranten ze jaarlijks nodig zouden hebben om hun bevolkingsomvang en leeftijdsstructuur op peil te houden. Het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI) leverde hier felle kritiek op. Om ervoor te zorgen dat de Nederlandse bevolking niet krimpt noch vergrijst, zouden er tussen 1997 en 2050 17 miljoen immigranten nodig zijn, 300.000 per jaar. Omdat migranten zelf ook steeds ouder worden, zou er steeds ,,vers bloed'' aangevoerd moeten worden om het percentage 65-plussers gelijk te houden. In het jaar 2100 zouden er dan 109 miljoen mensen in Nederland wonen. Dat de bevolkingsomvang zo groot wordt, komt onder meer doordat migranten vaak huwelijkspartners en kinderen meenemen. ,,Deze absurde getallen maken duidelijk dat migratie niet helpt tegen bevolkingsveroudering'', schreef het NIDI.
Dit artikel legt de vinger op de juiste plek, het sociaal economische model waarop de samenleving gebaseerd is, is vanuit zichzelf onhoudbaar omdat het er vanuit gaat dat zowel de economie als bevolking altijd moet blijven groeien. Of zoals met de befaamde uitspraak van Kenneth E. Boulding "Anyone who believes in indefinite growth in anything physical, on a physically finite planet, is either mad or an economist."

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

defiant schreef op zondag 11 juni 2017 @ 15:32:
Sterker, vanuit de samenleving is er altijd een weerstand geweest tegen vergrijzingsmaatregelen. Het probleem hierin is dat hierin dat nu dit fenomeen zich inzet, de negatieve effecten eigenlijk niet meer voorkomen kunnen worden, want geen enkele maatregel kan er nu nog voor zorgen dat er voldoende inkomsten kunnen worden gegenereerd om zowel de vergrijzing te betalen alsmede de groep jongeren en werkenden te ontzien.
Tja... De mens heeft nu eenmaal een genetische predispositie om zich primair te richten op de korte termijn. Zie ook de problematiek rondom klimaatverandering. Ook dat was in de jaren 60 al voorspelt en helder uit te tekenen. Deze demografische ontwikkeling ook.

Maar langere termijn denken is eng en zijn we simpelweg niet op gebouwd. Niet voor niets heeft bijna elke godsdienst een apocalyptische eindvisie, die zich bij voorkeur op de korte termijn zou openbaren.

Kiezers straffen politici die wel langere termijn durven te denken en te handelen meestal zwaar af, dus die doen dat ook niet meer over het algemeen.

Gelukkig hebben we tot op heden nog altijd de innovatieve kracht gehad om problemen die we vooruit bleven schuiven toch op een gegeven moment aan te pakken.

• D-e-n
MrMonkE schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:56:
[...]
De belastingdruk in Nederland is al extreem hoog
Dat is geen feit. Dat is borrelpraat. Ten opzichte van Oost-Europa is deze hoog, ten opzichte van Frankrijk of de Scandinavische landen juist lager. En het lijkt me niet dat we Oost-Europa als voorbeeld moeten nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 11-06-2017 16:07 ]

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

D-e-n schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:06:
[...]

Dat is geen feit. Dat is borrelpraat. Ten opzichte van Oost-Europa is deze hoog, ten opzichte van Frankrijk of de Scandinavische landen juist lager. En het lijkt me niet dat we Oost-Europa als voorbeeld moeten nemen.
En dat is dus ook weer borrelpraat: Nederland heeft er een handje van om met "window dressing" (boekhoudtruukjes) een mooiere voorstelling van zaken weer te geven dan het werkelijk is. Wat in die cijfers met belastingdruk niet wordt meegenomen zijn allerlei "bijbelastingen" die niet gelden voor dat Europese overzicht. Zo worden indirecte belastingen zoals accijnzen en heffingen gedeeltelijk of zelfs helemaal niet meegenomen.

Volvotips.com

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

D-e-n schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:06:
[...]

Dus omdat de belastingdruk ergens anders nog hoger is het hier niet te hoog? Dat riekt naar whataboutism. Als ik zie wat ik als alleenstaande zelfstandige allemaal weg moet brengen naar de belastingdienst dan staat dat in schril contrast met wat ik daar voor terug krijg. En wat ze met dat geld doen, zagen we ook weer bij de bonnetjes van CDA Europarlementarier. Als het CDA ballen heeft zetten ze haar omiddelijk uit de partij.
Maar dat terzijde.

We moeten oost europa niet als voorbeeld nemen, nee.
Maar je moet ook niet alleen naar jezelf kijken. Ondertussen betaal ik wel gemiddeld 5% meer dan bv de gemiddelde persoon met een kind. Die vaak ook nog tweeverdieners zijn.

"In 2016 telde ons land met 54 procent de hoogste gemiddelde belastingdruk voor alleenstaande werknemers zonder kinderen. Ons land gaat daarmee ruimschoots landen als Duitsland (49,4 procent), Hongarije (48,2) en Frankrijk (48,1) vooraf. "

Dus ik denk wel dat ik recht van spreken heb.

★ What does that mean? ★

• hoevenpe
Het is 28 graden, er zit een 5 in de klok (bijna dan...) en de fijnstofbom(*) staat aan, tijd voor borrelpraat inderdaad... :+

(* BBQ)

• ANdrode
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:19:
[...]
en de kwaliteit van de dienstverlening die daar tegenover staat is serieus verslechterd (zorg, veiligheid, onderwijs)...
Is de kwaliteit echt verslechterd of is enkel de perceptie van de kwaliteit veranderd?

Als ik kijk naar geregistreerde criminaliteit (CBS), Euro Health Consumer index (Wikipedia, Telegraph) of onderwijsprestaties (businessinsider samenvatting) dan scoort Nederland internationaal goed.

De perceptie van Nederlanders en de prestaties op benchmarks komen dus niet overeen. Dat het beter zou kunnen staat buiten kijf, maar de negativiteit is [internationaal gezien] ongefundeerd.

Als je concrete problemen benoemt dan zijn die er zeker. Een stelling zoals "De verpleeghuiszorg moet beter, want …, door …" heeft zin. "De zorg is slechter geworden" is het herhalen van een lobbykreet.

offtopic:
"Minder handen aan een bed" is een marketing kreet en mogelijk een non-oplossing. Historisch gezien zijn systemen mogelijk gemaakt door bevolkingsgroei en groeiende efficiëntie. Als je stuurt op "handen aan een bed" dan kies je voor exploderende kosten, terwijl de bevolkingsgroei niet terugkomt.

Wat mij betreft mogelijk een goede keuze, maar wees er eerlijk in als partij

• D-e-n
MrMonkE schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:32:
[...]
Dus omdat de belastingdruk ergens anders nog hoger is het hier niet te hoog?
We betalen hogere belastingen ten opzichte van bijvoorbeeld de Oost-Europese landen met een reden: voorzieningen zijn hier namelijk beter geregeld dan daar. Natuurlijk valt er altijd wat te verbeteren maar lagere belastingen betekent simpelweg dat we minder voor het algemeen nut kunnen regelen. En dan gaat het echt niet alleen om uitkeringen.
Maar je moet ook niet alleen naar jezelf kijken. Ondertussen betaal ik wel gemiddeld 5% meer dan bv de gemiddelde persoon met een kind. Die vaak ook nog tweeverdieners zijn.

"In 2016 telde ons land met 54 procent de hoogste gemiddelde belastingdruk voor alleenstaande werknemers zonder kinderen. Ons land gaat daarmee ruimschoots landen als Duitsland (49,4 procent), Hongarije (48,2) en Frankrijk (48,1) vooraf. "
Ten eerste noem je geen bron. Ten tweede gebruik je nu één groep. Vind je dat alleenstaanden teveel belast worden ten opzichte van anderen? Dat kan maar dat is een hele andere discussie.

• roffeltjes
Dit is altijd een ding wat we met de "Lasten zijn te zwaar" lastig kunnen toelichten, er is een duidelijk verband tussen belastingen en welvaart. De landen die het hoogste scoren op welvaart benchmarks hebben een hogere belastingdruk. Zo zie je dat Nederland in de top drie van dit soort lijstjes komt... en ja dat correspondeert met de belastingdruk.

Ik heb heel wat van de wereld gezien, maar beter geregeld dan in Nederland heb ik het nooit meegemaakt.

Betekend dat we niet kritisch moeten kijken naar de belastingdruk? => Nee. Uiteraard is de druk en de verdeling daarvan iets wat altijd een punt blijft. Maar het idee dat de algehele druk naar beneden kan en dat het leven dan beter wordt? Dat strookt niet met de realiteit.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

MrMonkE schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:32:
[...]

En wat ze met dat geld doen, zagen we ook weer bij de bonnetjes van CDA Europarlementarier. Als het CDA ballen heeft zetten ze haar omiddelijk uit de partij.
Maar dat terzijde.
ook even terzijde, maar dat kan niet zomaar. die mevrouw is namelijk met voorkeursstemmen gekozen, net als omtzigt destijds.

It’s the economy, stupid!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

dawg schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:56:
[...]

ook even terzijde, maar dat kan niet zomaar. die mevrouw is namelijk met voorkeursstemmen gekozen, net als omtzigt destijds.
Je kunt mensen niet uit hun zetel dwingen, nee.
Maar je kunt ze wel uit je partij zetten.

★ What does that mean? ★

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

MrMonkE schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:58:
[...]

Je kunt mensen niet uit hun zetel dwingen, nee.
Maar je kunt ze wel uit je partij zetten.
natuurlijk, maar ten eerste is ze al bijgedraaid inmiddels, en ten tweede, iemand die met voorkeursstemmen gekozen is zou ik niet zomaar uit de partij zetten, omdat ze een bonnetje niet wil laten zien, maar daarna toch wel. :)

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

ANdrode schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:46:
[...]

Is de kwaliteit echt verslechterd of is enkel de perceptie van de kwaliteit veranderd?

Als ik kijk naar geregistreerde criminaliteit (CBS), Euro Health Consumer index (Wikipedia, Telegraph) of onderwijsprestaties (businessinsider samenvatting) dan scoort Nederland internationaal goed.
Over de zorg-ranglijst wil ik best een boekje open doen. Pechtold hoor je ook altijd roepen dat de zorg in Nederland "de beste van Europa" is. Maar dit klopt niet helemaal: de cijfers zijn gebaseerd op de patiënt-tevredenheid en neem maar van mij aan dat daarin "gesjoemeld" wordt. Nou ja: sjoemelen is een groot woord, maar het wordt wel gestuurd. Beoordelingen van patiënten worden namelijk ingevuld nadat zij op een spreekuur/consult zijn geweest in het ziekenhuis of bij de specialist. Dit wordt echter lang niet altijd gedaan, maar door middel van "steekproeven": in een bepaalde periode (bijvoorbeeld een aantal dagen, week of 2 weken). Patiënten die dan in het ziekenhuis komen wordt dan gevraagd om een vragenlijst op een tablet in te vullen na het bezoek en de big data die hier uitrolt vormt de basis voor eerdergenoemde ranglijst. U raadt het al: slechtnieuws-gesprekken worden hier uitgefilterd doordat de patiënt simpelweg niet gevraagd wordt om zo'n vragenlijst in te vullen. Verder zou een ziekenhuis kunnen schuiven met de afspraken: om "fouten" (ontevreden/minder happy patiënten) te voorkomen zou je de slechtnieuws-gesprekken op andere dagen of weken kunnen inplannen dan wanneer de enquêtes ingevuld worden (of dit daadwerkelijk gebeurd weet ik niet, technisch is het heel simpel om te realiseren). Tel daarbij op dat lang niet elke afdeling of specialisme meewerkt aan die vragenlijsten en je krijgt een vreemd beeld of de zorg wel daadwerkelijk zo goed is als in werkelijkheid. Daarnaast is het ook de vraag in hoeverre patiënten-tevredenheid iets kan zeggen over de kwaliteit: de patiënt is zelden een medisch specialist, zorg-kwaliteitsonderzoeker of wat dan ook, en weet bovendien ook niet of een andere behandeling of ander ziekenhuis/specialist/etc het beter zou doen als bij de behandelaar waar hij/zij geweest is.

Volvotips.com

• ANdrode
  • Niet online
dawg schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:02:
[...]

natuurlijk, maar ten eerste is ze al bijgedraaid inmiddels, en ten tweede, iemand die met voorkeursstemmen gekozen is zou ik niet zomaar uit de partij zetten, omdat ze een bonnetje niet wil laten zien, maar daarna toch wel. :)
Vanaf nu wil ik het door een accountant laten goedkeuren maar de oude bonnetjes heb ik net deze week weggegooid… Dat is nogal "onhandig" als je niets te verbergen hebt.
Bart-Willem schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:04:
[...]
Over de zorg-ranglijst wil ik best een boekje open doen. Pechtold hoor je ook altijd roepen dat de zorg in Nederland "de beste van Europa" is. Maar dit klopt niet helemaal: de cijfers zijn gebaseerd op de patiënt-tevredenheid en neem maar van mij aan dat daarin "gesjoemeld" wordt. Nou ja: sjoemelen is een groot woord, maar het wordt wel gestuurd.
Zulke biases zijn helaas altijd aanwezig. Ik ga er vanuit dat dit in alle landen voorkomt.
Goede opmerking, maar zonder verdere ondersteuning is de opmerking dat er bias in zit geen argument over de zorgkwaliteit

De maatschappij wil controleerbare kwaliteit en verantwoording van financiën. Daar worden systemen op ingericht (politie, zorg, onderwijs) die niet flexibel zijn, maar wel voor een zekere ondergrens zorgen. In ruil voor deze zekerheid beperkt men de innovatie en efficiëntie.

Als je de zorg wilt verbeteren in Nederland moet je daar waarschijnlijk iets aan veranderen. Dat is een risico en daardoor als politicus niet opportuun vanwege het risico op een schandaal. Je wordt immers verantwoordelijk gehouden voor de hele keten.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

ANdrode schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:38:
[...]

Vanaf nu wil ik het door een accountant laten goedkeuren maar de oude bonnetjes heb ik net deze week weggegooid… Dat is nogal "onhandig" als je niets te verbergen hebt.
voor de goede orde; ik ben het op zich met je eens hoor. wat mij betreft hebben parlementariërs (of dat nu ek, tk, of ep betreft) veel minder bewegingsruimte als het om dergelijke zaken gaat.

en ik zie het cda het liefst zo klein mogelijk, maar haar uit die partij zetten gaan ze gewoon niet doen, voorkeursstemmen kunnen best een extra gewicht in de schaal van de gekozene leggen natuurlijk.

• alexbl69
dawg schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:42:
[...]

voor de goede orde; ik ben het op zich met je eens hoor. wat mij betreft hebben parlementariërs (of dat nu ek, tk, of ep betreft) veel minder bewegingsruimte als het om dergelijke zaken gaat.

en ik zie het cda het liefst zo klein mogelijk, maar haar uit die partij zetten gaan ze gewoon niet doen, voorkeursstemmen kunnen best een extra gewicht in de schaal van de gekozene leggen natuurlijk.
Ze heeft al verklaard dat ze lid blijft van de EVP fractie, ook als ze uit de partij wordt gegooid of als ze zelf ontslag neemt.

Dit hele gedoe heeft haar geloofwaardigheid geen goed gedaan. Dat je je opwindt omdat 'iedereen' ineens je bonnetjes wil zien kan ik me nog voorstellen, maar om ze dan zogenaamd uit boosheid te verscheuren zodat je er geen inzage in kunt geven maakt je zaak niet bepaald sterker. Dan had ze beter op het standpunt kunnen blijven staan dat omdat het niet verplicht is inzage te geven ze het niet doet.

Voor wat betreft de zorg... heb daar ook wat zijdelingse ervaring mee (uiteraard, n=1. Maar je moet toch ergens beginnen). Heb de indruk dat de hedendaagse zorg meer en meer (en nu al teveel) om cijfertjes en regeltjes draait, en steeds minder om mensen. Op papier is alles perfect geregeld en is de patiënttevredenheid ruim voldoende, maar juist het niet meetbare deel van de zorg wordt meer en meer uitgekleed.

• hoevenpe
Hele weekend doodstil rond de formatie, laatste bericht was dat het vrijdagavond bij steeds muurvast zou zitten. Mag toch aannemen dat men vandaag of morgen een beslissing forceert, ze zijn nu al anderhalve week niet verder gekomen en dit is slechts 1(!) van de tientallen moeilijke dossiers.

• alexbl69
hoevenpe schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:36:
Hele weekend doodstil rond de formatie, laatste bericht was dat het vrijdagavond bij steeds muurvast zou zitten. Mag toch aannemen dat men vandaag of morgen een beslissing forceert, ze zijn nu al anderhalve week niet verder gekomen en dit is slechts 1(!) van de tientallen moeilijke dossiers.
Inderdaad. Tenzij ze toch grote stappen hebben weten te zetten (en dit buiten de publiciteit willen houden) zal er toch deze week een knoop moeten worden doorgehakt.

Het is inmiddels bijna een maand geleden dat de onderhandelingen met GroenLinks na 6 weken praten werden afgebroken. In die 6 weken is men niet noemenswaardig tot elkaar gekomen, en ook nu lijkt het erop dat men nog geen steek verder is dan een maand geleden.

Zoals gezegd, tenzij er achter de schermen flinke progressie geboekt wordt, zal de informateur rap andere opties moeten overwegen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik snap dat jullie ongeduldig zijn, maar dat proces nou gewoon dat proces wezen. Ook de mensen aan tafel snappen allemaal dat je niet eindeloos kan ouwehoeren zonder resultaat terug te kunnen leveren. Zodra het geen kans kan maken is er altijd wel iemand die dat direct in de media plaatst. We zijn nu niet eens 100 dagen aan het formeren, dus qua tempo ligt het nog prima op het landelijk gemiddelde.

Dat May binnen 2 uur een regering kan vormen met DUP is niet bepaald dat je goed en zorgvuldig zaken kan doen onder hoge tijdsdruk. Laten we het Nederlandse compromismodel niet direct afzeiken; het werkt immers dik 1000 jaar.
Pagina: 1 ... 40 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.