Bij mijn weten heeft alleen Rutte en een aantal ministers een gepantserde auto. Van Rutte weet ik het zeker, van de rest niet eens.

Dat Klaver een gepantserde auto zou hebben is ook zwaar overdreven, en bovendien zelfs amper te betalen van een TK-lid-salaris. Om maar niet te spreken wat de wegenbelasting zou kosten.
Klaver had in de debatten aangegeven niet electrisch te rijden, en zelfs geen hybride maar dat zijn auto wel een A-label zou hebben. Nu zegt een A-label niets: het geeft aan hoe schoon een auto is vergeleken met de rest van zijn concurrentie in die klasse en hoe zuinig die is in verhouding tot de lengte en breedte (waarbij gewicht weer geen rol speelt).

A-labels tref je niet alleen bij kleine stadsautootjes, maar ook bij bijvoorbeeld Jaguars.

Edit: Klaver blijkt dezelfde auto te hebben als ik heb: een Volvo V70, niet eens een A-label. Of die V70 nu naar zijn vrouw gegaan is en hij nu een BMW rijdt of die BMW gewoon een huurauto/taxi is weet ik niet.

Edit 2: die BMW blijkt een 520D te zijn, niet gepantserd want de motor is dan veels te licht om een zware gepantserde bak te kunnen trekken (of duwen in dit geval, het is een achterwielaandrijver).

De V70 is kennelijk meer de privé-auto en de BMW is meer voor de werkzaamheden.
Weer een edit: kennelijk rijden alleen de premier en de minister van Justitie een gepantserde auto, de rest niet. Wettelijk gezien zou alleen de premier een gepantserde auto moeten hebben en de rest een A-, B-, of C-label.
T-MOB schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:24:
Tegenstanders van GroenLinks proberen het zo te spinnen, ja. In het programma is het gewoon een van de maatregelen om Nederland groener en socialer te maken. Over alle maatregelen in dat programma heeft Klaver van begin af aan gezegd dat ze onderhandelbaar zijn. Het is immers niet zo belangrijk hoe het doel bereikt wordt, als het maar bereikt wordt.
Maar goed, ik snap wel dat men GroenLink zo probeert weg te zetten. Er zijn een hoop mensen waarbij het nadenken acuut stopt als ze "rekeningrijden" horen.
Volgens mij moet ik (voor de zoveelste keer) weer in herhaling vallen: het zijn niet mijn woorden, maar die van Klaver: kilometerheffing wil hij best laten vallen, maar migratie is voor hem totaal niet onderhandelbaar. Dat laatste gaf hij niet alleen in de debatten aan, maar ook vlak voordat de boel voor de eerste keer klapte.
Over kilometerheffing: het huidige systeem is allang overdatum, de opvolger ervan kan heel eenvoudig bedacht worden: gewoon verwerken in de brandstofprijzen, effecten van grensstreken zijn minimaal (zeker gezien het feit dat België de prijzen al verhoogd heeft en verder wil verhogen en Duitsland met een tolheffing komt en diesel daar sowieso nagenoeg even duur is als hier), maar zeer waarschijnlijk komt er weer een gedrocht van een (falend ict-) systeem voor in de plaats. Als je het in de brandstofprijs verwerkt kan je ook meteen gedragsveranderingen "afdwingen": continu te hard of "sportief" rijgedrag betekent hoger verbruik = meer vervuiling = meer afdragen dmv de verhoogde accijnzen, en minder, of minder hard of zuiniger rijden = minder verbruik = minder afdragen aan accijnzen = beter voor de portemonnee. Werkelijk verbruik is dan leidend voor je portemonnee, in plaats een of ander fictief energielabeltje of een nog fictiever emissie-sjoemelverhaaltje met theoretische cijfertjes.

Een ander voordeel is dat je electrisch rijden (al rij je vooralsnog op importkolen) er flink mee promoot: geen wegenbelasting en je betaalt geen cent accijns (terwijl je met electrisch rijden wel weer meer aan kilometerheffing zou betalen als er weer een ingewikkeld systeem voor komt). Heeft de overheid een probleem als men massaal zou overstappen naar electrisch rijden? Vast wel (want minder MRB-inkomsten en misgelopen accijns op brandstoffen), maar milieudoelstellingen op het gebied van bijvoorbeeld uitstoot en fijnstof kunnen wel flink eerder gehaald worden zonder dat je de mobiliteit snoeihard lam slaat.
[
Voor 61% gewijzigd door
Bart-Willem op 09-06-2017 00:34
]