hoevenpe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:33:
[...]
Ik denk dat je vooral ziet dat Nederland een meritocratie is geworden, iedereen heeft alle kansen om te gaan studeren. De positie op de maatschappelijke ladder is daarmee veel meer 'eigen verdienste' met als gevolg dat solidariteit onder druk komt te staan, want (heel kort door de bocht) waarom zou je iemand willen onderhouden die er met de pet naar gooide terwijl jij hard aan het leren was? Natuurlijk is het niet zo zwart-wit in de praktijk, maar solidariteit is ook iets wat alleen maar kan bestaan bij wederkerigheid.
uh nee. dat is juist steeds minder. je ziet nu al segregatie binnen het onderwijs, sinds de introductie van het leenstelsel. dat geldt ook binnen het bedrijfsleven, want we zien nog steeds dat de witte hoogopgeleide man het snelste stijgt op carrièreladders. waarom denk je dat we afgelopen campagne zoveel over posities van vrouwen hebben gehoord, waarom zijn denk en artikel1 ontstaan? omdat er -ook in sociaal-maatschappelijke zin- ongelijkheid is.
en zoals al meerdere malen aangetoond, is ongelijkheid slecht. ik blijf het gewoon herhalen. bij een grote mate
van ongelijkheid op economisch, sociaal en cultureel gebied krijg je dat mensen zich terug gaan trekken, dat hun sociale kring kleiner wordt, ze minder gezond zijn, er meer criminaliteit bestaat, en inderdaad, er minder tolerantie en acceptatie van anderen in de breedste zin van het woord is (holebi's, mensen met een andere achtergrond, bijv). de sociale cohesie wordt minder en dat heeft een grote weerslag op de samenleving, en hoe die door mensen ervaren wordt (fatsoen bijv, de zgn. hardheid).
het gevolg is wat jij nu zegt, dat succes en falen eigen verdiensten zijn, en dat solidariteit bestaat bij wederkerigheid. excuus, maar dan heb je mijn betoog niet goed begrepen. en het begrip 'solidariteit' ook niet.

Als dit echt de reden zou zijn van het zetelverlies van de PvdA dan waren deze kiezers wel bij de SP, PvdD of GroenLinks terecht gekomen. Dat is maar heel beperkt het geval, de afstraffing had veel meer dan een sociaal-economische ook een conservatief nationalistische oorsprong. De allochtonen-stem heeft definitief een eigen 'zuil' gevonden en de ontevreden arbeider zit veelal bij de grote blonde leider.
Het is veel meer een kwestie van identiteit, wie ben ik en waar hoor ik bij? Met wie wil ik solidair zijn en met wie niet? Wat voor zekerheden heb ik nog, hoe kan ik dat voor mijzelf en mijn dierbaren veilig stellen?
dit is echt de reden, geloof me. echter, ik heb meerdere malen uitgelegd wat ongelijkheid in samenlevingen doet, nu weer. en dus gaan mensen veelal niet naar gl, pvdd of sp, maar naar vvd, cda, fvd of pvv. omdat deze partijen veel meer inspelen op de ongelijkheid, de afgenomen sociale cohesie, het gegroeide nationalisme.
maar met beleid de ongelijkheid op gebieden nog verder vergroten lijkt me een zeer, zeer slecht plan.
Of dat een 'goede zaak' is lijkt me nou bij uitstek een subjectieve persoonlijke mening. Ik vermoed dat wij onderling daar al enorm van mening over verschillen, laat staan als je een DENK of PVV stemmer ernaar zou vragen. Ik zie daar geen 'feiten' in, ook niet in context.
Deze verkiezingen wijzen uit dat de meerderheid van de bevolking deze ontwikkeling blijkbaar 'wil'. Je zou zelfs kunnen stellen dat men het nu nog niet ver genoeg vindt gaan gezien de meerderheid van VVD, CDA, PVV, SGP en FvD in ons huidige parlement en dat mede de oorzaak is van de grote weerzin tegen het huidige formatie-experiment...
nee, dat is dus niet subjectief, aangezien de effecten van ongelijkheid al heel vaak zijn onderzocht. je kunt met dus met een redelijke waarschijnlijkheid stellen dat het veel plannen van deze partijen de ongelijkheid enkel verder vergroten, en dus de problemen.
mensen stemmen vooral niet heel bewust en geïnformeerd. de gegroeide ongelijkheid heeft de onzekerheid op economisch, sociaal en cultureel gebied erg doen toenemen. en zoals gezegd weten we daarvan de gevolgen, ook op stemgedrag.
dat jij daar geen feiten in ziet komt denk ik vooral omdat je veel 'denkt', en 'vermoed', en 'feiten' tussen haakjes zet. dan krijg je dat.