Onderzoekssite Follow The Money heeft onderzoek gedaan naar een schijnbaar dubieuze transactie waarin de integriteit van VVD-partijvoorzitter Henry Keizer in het geding zou zijn.
Voor de verandering zijn deze artikelen op FTM publiekelijk toegankelijk:
De ‘rücksichtslose zelfverrijking’ van een politiek zwaargewicht
Hoe Henry Keizer ook de laatste ‘centjes’ van een Koninklijke vereniging wegsluisde
‘U hoort van mij’
De kwestie zoals uitgelegd door het NRC:
Henry Keizer zou zich volgens onderzoekssite FTM schuldig hebben gemaakt aan zelfverrijking. De VVD-voorzitter komt vrijdag met tekst en uitleg.
Deze kwestie komt natuurlijk ook in het nieuws door uitspraken van Henry Keizer over het integriteit:
Voor de verandering zijn deze artikelen op FTM publiekelijk toegankelijk:
De ‘rücksichtslose zelfverrijking’ van een politiek zwaargewicht
Hoe Henry Keizer ook de laatste ‘centjes’ van een Koninklijke vereniging wegsluisde
‘U hoort van mij’
De kwestie zoals uitgelegd door het NRC:
Henry Keizer zou zich volgens onderzoekssite FTM schuldig hebben gemaakt aan zelfverrijking. De VVD-voorzitter komt vrijdag met tekst en uitleg.
De kern van de zaak is een transactie uit 2012. In dat jaar nam Keizer met drie zakenpartners de beheermaatschappij over van de uitvaartorganisatie over waar hij sinds eind jaren negentig al bestuursvoorzitter van was. Wat in 1874 was begonnen als een vereniging ter legalisering van lijkverbranding was uitgegroeid tot een internationaal opererende bedrijf met honderden medewerkers en een omzet van ruim 100 miljoen euro. Maar de club had zijn doel in 1991 bereikt en had sindsdien een letterlijk uitstervend ledenbestand.
Keizer en zijn partners werden in 2012 eigenaar met 30.000 euro eigen geld, terwijl de club volgens eigen, openbare jaarrekeningen 31,5 miljoen waard zou zijn. De transactie heeft onder toeziend oog van commissarissen Loek Hermans en Anne-Wil Duthler plaatsgevonden, die toen ook allebei senator voor de VVD waren.
Opvallend is verder dat Loek Hermans commissaris was hier, terwijl hij eerder al in opspraak geraakt is door wanbeleid bij een thuiszorgorganisatie.Keizers verweer is dat de verkoopsom was gebaseerd op waardebepalingen van drie onafhankelijke accountants, die ook rekening hielden met bestaande schulden. Maar hij wil hun rapporten niet direct overleggen. Ook notulen van vergaderingen waarin de management-buy out werd beklonken merkt hij aan als vertrouwelijk. „Ik voel mij niet vrij deze openbaar te maken, maar ik begrijp ook best dat ik met een sterk verweer moet komen”, aldus Keizer, die vrijdag nadere opheldering en de publicatie van documenten belooft.
Deze kwestie komt natuurlijk ook in het nieuws door uitspraken van Henry Keizer over het integriteit:
Discussie punten zijn natuurlijk of deze transactie legaal was en er geen mensen misleid zijn en/of is samengespannen, daarnaast zijn er natuurlijk de morele en ethische kwestie in verband met de integriteit.In het programma Politicologica zei hij in februari nog „integriteit is net als zwanger zijn: je bent het of je bent het niet, je bent het niet een beetje”.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert