defiant schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 01:05:
[...]
Dat was natuurlijk de belofte die een hele lang tijd heeft rondgewaard, met de ontwikkeling van het internet met zoveel informatie letterlijk instant beschikbaar kan de samenleving zich niet anders transformeren in steeds beter geïnformeerde burgers waardoor de democratie en samenleving in positieve zin versterkt worden. Maar die belofte is toch veelal een illusie gebleken, waarbij er zelfs negatieve effecten zijn ontstaan zoals echo chambers.
Veel te gemakkelijk gedacht. Ik zeg namelijk niet dat meer informatie automagisch leidt tot beter geïnformeerde burgers. En dat is wat jij zegt. Dat is passief, weer de burger vrijwaren omdat het niet meer is als een consument. Ik zeg dat de burger van nu,
als hij wil, de best geïnformeerde burger kan zijn uit de geschiedenis van de mensheid. Vroeger moest je met de trein naar den haag om de verhandelingen van de 2de kamer te lezen. Moest je reizen naar het krantenarchief om te kijken of iets in de krant had gestaan. Moest je na de bibliotheek als je rapporten van de WWR of wetenschappelijk onderzoek in wilde zien. En moest je ook nog geluk hebben dat net jouw bibliotheek die rapporten had. Nu kun je al die info op de bank achterhalen, maar dat vraag wel een actieve rol van die burger en niet dat hij passief consumeert wat hem wordt aangeboden.
De betrokken burger die dus niet tevreden is hoe het gaat heeft op dit moment mogelijkheden om zich te informeren en mobiliseren waar mensen in voorgaande periodes nog niet van konden dromen. Waarom denk je dat autocratieen (Turkije met wikipedia) of dictaturen zo snel controle over het internet willen hebben? Maar ja, daar heb je activistische burgers ipv van vegeterende bankhangers.
En daarin manifesteer zich het probleem, heel veel mensen zijn overtuigd dat ze redelijk tot goed geïnformeerd zijn, maar raadplegen de verkeerde bronnen of zitten onbewust in een echo chamber. Dat maakt de situatie nog een stuk moeilijker, het aantal mensen dat echt zelfstandig in staat zijn kritisch informatie te toetsen op kwaliteit en betrouwbaarheid is te laag.
Contraction in terminus. De goed geïnformeerde burger, weet dat hij niet goed geïnformeerd is. Dat is de achtergrond van deze vraag, die wat mij betreft op school zal onderwezen moeten worden.
'Wat kan ik weten?', vraagt de Duitse filosoof Immanuel Kant (1724-1804) zich eind achttiende eeuw af. Hij besluit op zoek te gaan naar de betrouwbaarheid en de grenzen van onze kennis.
Dus als ik A hoor. Is er ergens ter wereld ook maar een bron of logica die dat kan bevestigen of kan ontkennen. Nu is dat "ergens ter wereld" nogal extreem, maar wel de standaard gedachte -> op welke redelijke wijze kan ik A controleren? En daartoe heeft de moderne mens ongekende mogelijkheden. Hij heeft juist meer als vroeger de mogelijkheid om uit zijn bubble (verzuiling) te komen. Hij hoeft zich daarvoor niet fysiek of financieel in te spannen. Slechts zijn muisknop te beroeren...
In jouw redenatie hierboven en in de post waarop ik reageerde, pleit je voor mij die burger veel te veel vrij. Ook als hij erop gewezen wordt WIL hij vaak in die echokamer blijven zitten. Hij WIL niet actief op zoek gaan naar informatie die tegen zijn kleine denkbeelden ingaat. Hij WIL niet horen dat zaken complex zijn er daar geen simpele oplossing voor is. Hij WIL niet weten dat effecten die hij nu merkt, mede het gevolg zijn van zijn eigen handelen. En wat hij helemaal niet WIL is horen dat hij hier mede verantwoordelijkheid voor draagt omdat hij iets gedaan of gelaten heeft binnen het hele systeem (zie de voorbeelden hier).
Mede daarom ben ik ook fel tegenstander om bedrijven als Facebook en Google te laten controleren op "nepnieuws". Dan maken ze weer van die burger een consument die iets aangeboden moet worden en wie is Facebook of Google om te bepalen wat dat moet zijn. We moeten van mensen weer burgers maken ipv consumenten. Of te wel de burger moet op redelijke wijze nepnieuws kunnen herkennen en onderscheppen. Maar dat vraagt er wel op dat we die burger niet langer zien als een kwetsbaar wezentje dat we maar moeten verexcuseren dat ze dingen niet kunnen weten, terwijl ze in werkelijk te lui zijn om van hun reet te komen en zich in te zetten.
En gezien we vrijheid hebben, mag je zelfs op je reet blijven zitten en lekker "the voice" kijken, maar daarmee blijf je net zo verantwoordelijk voor het sociale systeem en hoe de samenleving werkt, als dat je in een cafe op aanmoediging van Wilders "minder, minder, minder" staat te schreeuwen of dat je namens Greenpeace ergens in een schoorsteen hangt. Die verantwoordelijk verschilt namelijk niet, wel hoe dat je hem invult.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......