[TK] 2017 Formatietopic Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 68 Laatste
Acties:
  • 165.674 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 16:38
hoevenpe schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:08:
[...]
nu regeren met de VVD is weer 4 zetels over 4 jaar...
Ondertussen loopt het activistische milieugedeelte van de partij over naar pvdd. Ze zijn bezig met hun identiteit te verliezen, alleen wordt dat verbloemd omdat ze nu de immigratiekaart van de pvda hebben gepakt.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:08
DaniëlWW2 schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:20:
Zeker het klimaatdoemverhalen zo demoniseren is zeer, zeer onderstandig.
Waarom zou het stellen van kritische vragen gelijk 'demoniseren' zijn? Er is nog een heel palet van meningen tussen 'ontkennen' en 'paniek': er zijn genoeg geopolitieke redenen om voortvarend met de energietransitie aan de slag te gaan, ook als je niet elk rampverhaal klakkeloos voor waar aanneemt.
Er is geen ontkenning binnen de kringen van serieuze wetenschappers die hun vak serieus beoefenen. Deze mensen zijn ook helemaal niet blij met de magisch 2 graden. Dat is een arbitraire grens om de gevolgen nog enigszins beperkt te houden. Nog steeds behoorlijk rampzalig en we zijn al halverwege de twee graden...
Laat ik eens meegaan hierin: als het echt 'te laat' zou zijn kunnen we dan niet beter een groot deel van ons geld uitgeven aan hogere dijken, betere defensie en andere zaken om de onvermijdelijke gevolgen het hoofd te bieden dan tegen beter weten in het proberen te voorkomen? Of tenminste beide tegelijk...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:56

defiant

Moderator General Chat
DaniëlWW2 schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:20:
Zeker het klimaatdoemverhalen zo demoniseren is zeer, zeer onderstandig. Er is geen ontkenning binnen de kringen van serieuze wetenschappers die hun vak serieus beoefenen. Deze mensen zijn ook helemaal niet blij met de magisch 2 graden. Dat is een arbitraire grens om de gevolgen nog enigszins beperkt te houden. Nog steeds behoorlijk rampzalig en we zijn al halverwege de twee graden...
Het is een tragedie dat veel mensen niet beseffen hoe ernstig de situatie eigenlijk al is en dat er steeds minder tijd over is om daadwerkelijk actie te ondernemen om catastrofale gevolgen te vermijden. Zoals ook al in het klimaattopic gepost zijn die maatregelen die genomen moeten worden werkelijk ongekend:
Scientists made a detailed “roadmap” for meeting the Paris climate goals. It’s eye-opening.
Few people grasp how radically — or how quickly — we’d have to revamp the global economy to meet the Paris climate goals.
1) Global CO2 emissions from energy and industry have to fall in half each decade. That is, in the 2020s, the world cuts emissions in half. Then we do it again in the 2030s. Then we do it again in the 2040s. They dub this a “carbon law.” Lead author Johan Rockström told me they were thinking of an analogy to Moore’s law for transistors; we’ll see why.

2) Net emissions from land use — i.e., from agriculture and deforestation — have to fall steadily to zero by 2050. This would need to happen even as the world population grows and we’re feeding ever more people.

3) Technologies to suck carbon dioxide out of the atmosphere have to start scaling up massively, until we’re artificially pulling 5 gigatons of CO2 per year out of the atmosphere by 2050 — nearly double what all the world’s trees and soils already do.
It’d be entirely understandable to look at this all and say, “That’s insane.” Phasing out sales of combustion engine vehicles by 2030? Carbon-neutral air travel within two decades? Cities going entirely fossil fuel–free in the next 13 years? Come on.

And fair enough. None of this is easy. It might well prove impossible. But this is roughly what staying well below 2°C entails — at least without large-scale geoengineering to filter out sunlight and cool the planet (a risky step). This is what world governments implicitly agreed to when they all signed on to the Paris accord.
Extra tragisch is dat bij z.g.n. sceptici aan de rechterkant van het spectrum de kaart vaak volledig wordt gegooid op het economische argument, in die zin zou je juist extra hard moeten inzetten op klimaatbeleid omdat niets of weinig doen uiteindelijk zeer schadelijk zal zijn voor de economie.

Het is in die zin wel ironisch als je klimaat topic leest hier op tweakers, het is bijna 10 jaar oud en je ziet hoe argumentatie die is aangedragen om maar te bewijzen dat het fenomeen niet bestaat langzamerhand als sneeuw voor de zon verdwijnt. Je ziet dat meesten die er nu voor uit komen nu ongeveer op stage 4 of zelfs stage 5 zitten van klimaatontkenning:
Stage 1: Deny the Problem Exists
Stage 2: Deny We're the Cause
Stage 3: Deny It's a Problem
Stage 4: Deny We can Solve It
Stage 5: It's too Late

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:08:
[...]

Komt bij dat ze een gevaarlijk naïef immigratie en islam standpunt hebben, hoe denk je dat Rutte ooit zijn 'pleur-op beleid' vorm kan geven in een regering met Klaver?
"Pleur op" is geen beleid, is ook nooit zo bedoeld, is niet meer dan een vrijblijvende oproep aan mensen die zich in Nederland niet thuis voelen om zelf in beweging te komen en een plek te zoeken waar ze zich wel thuis voelen. Als je daar beleid in ziet dan ben je wel heel snel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
hoevenpe schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:44:

Waarom zou het stellen van kritische vragen gelijk 'demoniseren' zijn? Er is nog een heel palet van meningen tussen 'ontkennen' en 'paniek': er zijn genoeg geopolitieke redenen om voortvarend met de energietransitie aan de slag te gaan, ook als je niet elk rampverhaal klakkeloos voor waar aanneemt.
Er is een verschil met kritische vragen stellen. Ik heb nu al meermaals aan moeten geven dat ik op zich helemaal niet zo voor rekeningrijden ben. Dat betekent niet dat het perse een slecht plan is dat alleen maar mensen op kosten jaagt. Nee, meermaals is nu ook al duidelijk gemaakt door verschillende mensen dat dit niet het geval is. Toch ga jij alleen maar door op dat ene kleine punt. Het GL verkiezingsprogramma was ongeveer 80 bladzijden lang. Er staat wel meer in dan een kilometerheffing. Toch is dat het enige wat ik hoor, dat is slecht, dus geen GL. Dat heeft niks meer te maken met kritische vragen stellen, dat is demoniseren.
Laat ik eens meegaan hierin: als het echt 'te laat' zou zijn kunnen we dan niet beter een groot deel van ons geld uitgeven aan hogere dijken, betere defensie en andere zaken om de onvermijdelijke gevolgen het hoofd te bieden dan tegen beter weten in het proberen te voorkomen? Of tenminste beide tegelijk...
Hogere dijken zijn niet de oplossing en doen ook niks voor de problemen die we kunnen verwachten. Zwaardere stormen, extreem veel regen en lokale overstromingen. Vernietiging van oogsten door extreem weer, kassen kapotgeslagen door hagelstenen, wegen kapot door extreme regenval, kelders ondergelopen etc. Wij komen er dan nog goed vanaf. Het Midden-Oosten veranderd zo echt in een zandbak met massamigratie als gevolg.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom zou het stellen van kritische vragen
Er is een hele South Park episode over die aanpak: de Cartman manier van "kritische vragen" stellen. Zie Wikipedia: Dances with Smurfs. Elke "vraag" heeft het antwoord al gegeven. Zie ook defiant's 5 punten van zogenaamde klimaatsceptici, die helemaal niet sceptisch zijn maar alleen met propaganda bezig zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:32:
[...]

Er is een hele South Park episode over die aanpak: de Cartman manier van "kritische vragen" stellen. Zie Wikipedia: Dances with Smurfs. Elke "vraag" heeft het antwoord al gegeven. Zie ook defiant's 5 punten van zogenaamde klimaatsceptici, die helemaal niet sceptisch zijn maar alleen met propaganda bezig zijn.
En daar beschuldig je @hoevenpe (en anderen) van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Bedoel je niet te zeggen dat er genoeg geopolitieke redenen zijn om alternatieve vormen van energie te implementeren? Ik bedoel, gas uit Rusland, olie uit het Midden-Oosten, dan is het toch niet verkeerd om te kijken naar alternatieve methodes waarbij je niet afhankelijk bent van derde partijen?

Overigens apart dat je het steeds hebt over rampverhalen, die heb ik hier nog niet voorbij zien komen, behalve dan in jouw posts. Het komt nu over alsof alle wetenschappers en anderen die klimaatproblemen erkennen / benoemen wel geloven in de door jou genoemde rampverhalen, daarmee bagatelliseer je hun onderzoeken en schrijf je het probleem af.

Je zegt klimaatverandering niet te ontkennen, maar je wil niet dat er nu gedacht wordt aan oplossingen voor eventuele problemen later. Met die redenering is de enige optie die overblijft paniek, niet nu, maar in de toekomst wel. Voor de ouderen van nu leuk, niet mee hoeven betalen aan problemen die ze wellicht niet meemaken, maar wel lullig voor de rest, want toen wilde men niet investeren (wat ook goed is voor de economie en Nederland).

Je hebt het in andere posts over het verhogen van dijken als voorbereiding op een stijgende zeespiegel, dat is misschien leuk op korte termijn, maar op lange termijn* is het denk ik voordeliger om te verhuizen, dat zal een strijd zijn die Nederland als een van de eerste zal verliezen (gezien we onder de zeespiegel liggen).

*Als de zeespiegel blijft stijgen, ik heb daar geen tijdframe oid voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd1 schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:49:
Bedoel je niet te zeggen dat er genoeg geopolitieke redenen zijn om alternatieve vormen van energie te implementeren? Ik bedoel, gas uit Rusland, olie uit het Midden-Oosten, dan is het toch niet verkeerd om te kijken naar alternatieve methodes waarbij je niet afhankelijk bent van derde partijen?
Dat bedoel ik inderdaad...
Je zegt klimaatverandering niet te ontkennen, maar je wil niet dat er nu gedacht wordt aan oplossingen voor eventuele problemen later.
Volgens mij zijn er duidelijke afspraken gemaakt in Parijs, laten we ons daarop richten en niet proberen om als individueel land deze toch al pittige doelen te overtreffen. Dat maakt op wereldschaal namelijk niets uit en kost ons wel enorm veel geld en schaadt onze concurrentiepositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
DaniëlWW2 schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:21:
[...]
Dat betekent niet dat het perse een slecht plan is dat alleen maar mensen op kosten jaagt. Nee, meermaals is nu ook al duidelijk gemaakt door verschillende mensen dat dit niet het geval is. Toch ga jij alleen maar door op dat ene kleine punt. Het GL verkiezingsprogramma was ongeveer 80 bladzijden lang. Er staat wel meer in dan een kilometerheffing. Toch is dat het enige wat ik hoor, dat is slecht, dus geen GL. Dat heeft niks meer te maken met kritische vragen stellen, dat is demoniseren.
Volgens mij is er meerdere keren aangegeven dat rekeningrijden etc offtopic is en daar een eigen topic voor is. Dit is het formatietopic.

Is er behalve de tijden van de gesprekken mbt de formatie komende week ook info bekend wanneer welke onderwerpen op de agenda staan, of blijft dit onder de pet?

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjoerdpolder
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-08 09:54
hoevenpe schreef op zondag 2 april 2017 @ 17:28:
[...]

[...]

Volgens mij zijn er duidelijke afspraken gemaakt in Parijs, laten we ons daarop richten en niet proberen om als individueel land deze toch al pittige doelen te overtreffen. Dat maakt op wereldschaal namelijk niets uit en kost ons wel enorm veel geld en schaadt onze concurrentiepositie.
We zijn niet bezig de doelen te overtreffen, we lopen ver achter. De in Parijs gestelde doelen gaan wij als Nederland op deze manier niet halen. En als een rijk land als Nederland het niet haalt, waarom zou een armer land dan zijn best gaan doen. We zijn klein, dus koploper zal lastig worden maar laten we in ieder geval meegaan met wat Europa gemiddeld doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]

[...]
Ah, ik had je reactie weer te snel gelezen, dacht dat ik nog op de Hoevenpe van een paar dagen terug reageerde, toen waren de reacties nog zo:
hoevenpe schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:50:
[...]

Energietransitie als hoofddoel van Rutte voor het volgende kabinet...
hoevenpe schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 08:14:
[...]

Stel dat het Klaver lukt om op milieugebied verhoudingsgewijs enorm veel binnen te halen: energietransitie, sluiten kern- en kolencentrales, forse verhoging milieubelasting, veel meer accijns op brandstof, bakfietsen in het lage BTW tarief, etc.
hoevenpe schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:48:
[...]

Je zou zeggen dat men wel iets zou leren van dit gevalletje 'met de schrik vrijkomen', maar de huidige formatiepoging wijst toch op het tegendeel. Voor de meeste VVD-kiezers is GroenLinks de overtreffende trap van de PvdA qua weerzin, toch lijkt Rutte het een serieuze kans te willen geven. Ik heb persoonlijk mijn hoop gevestigd op het rechtse verstand van Buma, met 'energietransitie' en 'klimaat' als VVD-speerpunten is wel duidelijk dat Rutte heel ver afstaat van zijn eigen verkiezingsprogramma: 'rechts lullen', 'links regeren'...
Er zit een lijn in die reacties die mij deed overtuigen dat alles op alles gezet moest worden om een energietransitie te voorkomen.

Die energietransitie geeft toch invulling aan het Parijsakkoord? Ik zie daarom ook niet in waarom het steeds op een GL bashen uitdraait als je je wel aan dat akkoord wil houden. Kijk, als je ervan overtuigd bent dat er geen klimaatverandering is, dan verklaart dat de aversie tegen allerlei milieumaatregelen, maar dat is blijkend uit deze reactie niet het geval. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd1 schreef op zondag 2 april 2017 @ 17:39:
Er zit een lijn in die reacties die mij deed overtuigen dat alles op alles gezet moest worden om een energietransitie te voorkomen.
Niet voorkomen, maar je moet wel kijken wat economisch rendabel en interessant is. Wind op zee heeft bijna geen subsidie meer nodig, laten we dat verder stimuleren en waar nodig belemmeringen wegnemen. Kernenergie is CO2 neutraal, dus laten we Borssele zo lang mogelijk open houden, etc.

Als echter Rutte dit een van zijn speerpunten noemt staat hij gewoon erg ver af van zijn achterban, het zou een paragraaf moeten zijn in het regeerakkoord waarin alleen staat wat noodzakelijk is om aan Parijs te voldoen, niet meer en niet minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdpolder
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-08 09:54
hoevenpe schreef op zondag 2 april 2017 @ 17:45:
[...]

Niet voorkomen, maar je moet wel kijken wat economisch rendabel en interessant is. Wind op zee heeft bijna geen subsidie meer nodig, laten we dat verder stimuleren en waar nodig belemmeringen wegnemen. Kernenergie is CO2 neutraal, dus laten we Borssele zo lang mogelijk open houden, etc.

Als echter Rutte dit een van zijn speerpunten noemt staat hij gewoon erg ver af van zijn achterban, het zou een paragraaf moeten zijn in het regeerakkoord waarin alleen staat wat noodzakelijk is om aan Parijs te voldoen, niet meer en niet minder.
Als we niet zouden kijken naar de winning van uranium zou het inderdaad klimaatneutraal zijn, maar uraniumerts bevat heel weinig uranium (0,1% bruikbaar uranium). Verder is de voorraad uranium over 45 tot 80 jaar uitgeput. En je hebt natuurlijk het radioactiviteit probleem. Ik zeg niet dat ik volledig tegen kernenergie ben, maar ik vind wel dat het klimaatneutraal noemen van kernenergie in huidige vorm niet eerlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]

Wat economisch rendabel is, hangt ook af van hoe de regering erop inspeelt. Om het heel kort door de bocht te illustreren, als wij niets doen om nieuwe techniek x te stimuleren, en Duitsland doet dat wel, dan gaan degene die die techniek in het bedrijfsleven realiseren naar Duitsland, niet naar Nederland.

Nederland heeft een kenniseconomie die veel talent binnenbrengt, door daar slim op in te spelen kun je ervoor zorgen dat dat talent hier in Nederland blijft, daar profiteert heel Nederland (inclusief het bedrijfsleven en de achterban van de VVD / D66) van.

Wat dat betreft dus niet vreemd dat Rutte zich (ook) inzet voor nieuwe technieken / de toekomst*.

*Ook al blijkt dat niet altijd, bijvoorbeeld als promovendi gedegradeerd worden tot student, dat staat eigenlijk vrij haaks op bovenstaande. http://www.advalvas.vu.nl...e-promovendus-tot-student

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:41
[...]
Zolang Rutte het voor elkaar krijgt om de pijn van die energietransitie niet bij zijn achterban te leggen, zal het een groot deel van die achterban niet boeien wat de speerpunten zijn.

Ik denk dat daar ook de onderhandelingen voornamelijk over zullen gaan. Rutte doet een voorzet door dit het kabinet van de energietransitie te noemen. Klaver zal dan echter moeten accepteren dat hij wel zijn groene agenda kan inzetten, maar niet zijn linkse agenda.
En dan ook nog eens als een 'transitie'... dus een overgang in plaats van een omslag.

Overigens denk ik dat GroenLinks ons nog wel eens zou kunnen verrassen. Klaver is er een stuk handiger in om de zaken aan zijn achterban te verkopen dan PvdA dat is/was.
Het zou me niets verbazen als een deel van de onderhandelingen ook gaat over hoe en door wie het beleid verkocht wordt, en niet alleen hoe het uitgevoerd wordt.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
sanderb schreef op zondag 2 april 2017 @ 18:21:
[...]

Zolang Rutte het voor elkaar krijgt om de pijn van die energietransitie niet bij zijn achterban te leggen, zal het een groot deel van die achterban niet boeien wat de speerpunten zijn.

Ik denk dat daar ook de onderhandelingen voornamelijk over zullen gaan. Rutte doet een voorzet door dit het kabinet van de energietransitie te noemen. Klaver zal dan echter moeten accepteren dat hij wel zijn groene agenda kan inzetten, maar niet zijn linkse agenda.
En dan ook nog eens als een 'transitie'... dus een overgang in plaats van een omslag.

Overigens denk ik dat GroenLinks ons nog wel eens zou kunnen verrassen. Klaver is er een stuk handiger in om de zaken aan zijn achterban te verkopen dan PvdA dat is/was.
Het zou me niets verbazen als een deel van de onderhandelingen ook gaat over hoe en door wie het beleid verkocht wordt, en niet alleen hoe het uitgevoerd wordt.
Als Klaver onvoldoende de linkse agenda binnenhaalt dan vertrekken er 10 zetels over 4 jaar. Bovendien ziet hij stemmers weglopen naar pvdd. Dus hij moet de groene en de linkse agenda binnenhalen. Een compromis sluiten is desastreus voor GL over 4 jaar.
Beide agenda's gaat hij never krijgen en overigens de agenda die hij krijgt zal veel conservatiever/gematigder zijn dan dat GL eigenlijk zou willen. Zou niet weten waarom VVD/CDA zoveel zouden willen weggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
Bean77 schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:35:
[...]
Als Klaver onvoldoende de linkse agenda binnenhaalt dan vertrekken er 10 zetels over 4 jaar. Bovendien ziet hij stemmers weglopen naar pvdd. Dus hij moet de groene en de linkse agenda binnenhalen. Een compromis sluiten is desastreus voor GL over 4 jaar.
Beide agenda's gaat hij never krijgen en overigens de agenda die hij krijgt zal veel conservatiever/gematigder zijn dan dat GL eigenlijk zou willen. Zou niet weten waarom VVD/CDA zoveel zouden willen weggeven.
Ik hoop dat Klaver (en de andere politici) daar niet alleen zitten om elke 4 jaar een populariteitscontest te houden.
Het gaat niet om de zetels over 4 jaar. Het gaat om de zetels nu.
Dat zijn er 14 en daarmee heeft GL eindelijk de kans om echt iets voor elkaar te krijgen. Veel meer dan wanneer ze in de oppositie blijven.

Klaver kán de groene factor van het kabinet worden en na 4 jaar de successen op dat vlak ook op zijn conto schrijven. Maar niet als hij vasthoudt aan het feit dat het geld daarvoor bij de VVD stemmers moet worden weggehaald.

Wat ik bedoelde met het verrassen door Klaver, is dat ik hem er toe in staat acht precies dat verhaal aan zijn achterban uitgelegd te kunnen krijgen. Liever scoren op milieu dan op nivelleren.
Ik durf ook wel te zeggen dat het grootste deel van de GL stemmers die volgorde voor heeft. (ja..dat is een aanname)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
sanderb schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:02:
[...]

Ik hoop dat Klaver (en de andere politici) daar niet alleen zitten om elke 4 jaar een populariteitscontest te houden.
Dat zijn er 14 en daarmee heeft GL eindelijk de kans om echt iets voor elkaar te krijgen. Veel meer dan wanneer ze in de oppositie blijven.

Klaver kán de groene factor van het kabinet worden en na 4 jaar de successen op dat vlak ook op zijn conto schrijven. Maar niet als hij vasthoudt aan het feit dat het geld daarvoor bij de VVD stemmers moet worden weggehaald.

Wat ik bedoelde met het verrassen door Klaver, is dat ik hem er toe in staat acht precies dat verhaal aan zijn achterban uitgelegd te kunnen krijgen. Liever scoren op milieu dan op nivelleren.
Ik durf ook wel te zeggen dat het grootste deel van de GL stemmers die volgorde voor heeft. (ja..dat is een aanname)
Het hangt er idd af hoe Klaver zich gaat opstellen en gaat onderhandelen met de ervaren 3.

Grootste winst van pvdd komt vanuit GL. Die eerste partij heb ik veel meer over milieu horen zeggen in de hele verkiezingen dan GL. Ik denk dat veruit het grootste gedeelte van de winst van GL toch in de immigratie kiezers zit. Wil je die in de kou zetten ten gunste van een groener programma? Of wil je de nieuwe kiezers binden, maar wat doe je dan met je kiezers die altijd loyaal aan de partij waren ivm milieu/klimaat? Het lastige van Klaver is dat hij niet kan kiezen. Het is en en. En daarom geef ik het weinig kans, want waarom zouden VVD en CDA zoveel met GL meebewegen als er een beter alternatief is voor die partijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
We zullen de komende weken wel zien in welke hoedanigheid het #klimaatkonijn uit de hoge hoed komt en hoe hoog het prijskaartje om de nek is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
Bean77 schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:14:
[...]
En daarom geef ik het weinig kans, want waarom zouden VVD en CDA zoveel met GL meebewegen als er een beter alternatief is voor die partijen?
Je doelt op CU? Dat is wellicht een alternatief dat vooral CDA graag ziet. D66 echter zeker niet.
Bovendien is het dan een hele magere en fragiele meerderheid met 76 zetels.

Klaver heeft steun van Pechtold in de onderhandelingen. En Segers/CU heeft duidelijk aangegeven zelfs niet plaats te willen nemen in een kabinet waar bepaalde D66 punten uitgevoerd worden.

Het wordt hoe dan ook lastig. En ik verwacht dat er zeker eerst nog met CU geprobeerd gaat worden om vervolgens wellicht alsnog naar GL uit te wijken.
Het hangt vooral af van hoe graag Klaver wil. Maar vlak ook de rol van Pechtold niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
sanderb schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:02:
[...]

Nee. Het gaat om allebei. En dat in een arena waar geen enkele groene / rode / progressieve hoek in het politieke spectrum kaas heeft gegeten van de inzet van het spel: machtspolitiek pur sang.

Ik geeft toe dat Klaver in dit opzicht een tikkeltje frustrerend is vanuit VVD perspectief. Af en toe lijkt hij het door te hebben. Voor een CDA is hij hoe dan ook frustrerend, het wil behoorlijk wat zeggen dat in hun concurrentie nu met de VVD ze de groene praatclub van Balkenende van stal hebben gehaald. Waar men nu eigenlijk zich op die eerdergenoemde concurrentie wilde richten vond men de recente communicatie toch genoeg om dat niet te doen. Er mag best wat meer nagedacht worden over de timing en het waarom van die actie.

We zullen het zien. GL is niet in staat - op dit moment - om allebei aan te pakken als uitdaging (nu / volgende cyclus). Het potentieel zit er wel, maar misschien vergis ik me en kunnen ze allebei.

Zeker, er loopt wat heen en weer met een Pvdd en anderen, maar laten we eerlijk zijn, dat is niet enkel beheersbaar in electoraal opzicht het is iets waar je in de politieke arena juist nuttig gebruik van zou kunnen maken. Zo futiel als bijvoorbeeld een lijstverbinding of gedeelde prioriteitenlijst mag lijken, het is wel precies wat al twintig jaar niet meer aan die kant is voorgekomen: strategische samenwerking. Pvdd begrijpt dat al, GL moet het zichzelf nog verkopen, en het is iets wat veel beter bij focus op vier jaar opbouw platform / netwerk zou passen, maar goed. Als GL dan ook nog eens netwerk van zakelijk bouwt en buiten de steden op straat komt. Ik kan goed begrijpen dat er steeds meer steun is binnen beide machtspartijen voor het richten van de oude rode beeldvorming op GL.

Enfin, ik kan GL niet realistisch in een coalitie zien. Niet vanwege alle hetze, drama of demonen (dat is allemaal marketing, laten we eerlijk zijn). Wel omdat het zich noch voor VVD, noch voor CDA loont. Deze vier jaar zijn een periode waarin de politieke arena enkel draait om de concurrentie tussen die twee machtspartijen. Al de rest, is kruimels van beeldvorming en niets meer dan dat. Pijnlijk, aangezien we eigenlijk ook al heel lang weten dat het enige recept tegen welke vorm van populisme dan ook in het midden ligt.

Ik besef dat dit veel mensen niet uitkomt om naar te kijken. Prima te begrijpen, prima verklaarbaar. Maar let op de omstandigheden en de verschuivingen vanuit de verkiezingen. De VVD heeft niet gewonnen (minst verloren, nu slechts positioneel voorzien van overwicht, maar niet langer van electorale dominantie). Het CDA wil terug op de preekstoel. Beide streven naar exact dezelfde positie. De PVV groeit nog steeds (ondanks behoorlijke eigen terughoudendheid én effectief gebruik van incident in beeld elders). Er is geen verbinding over progressief, traditioneel rood zit in het hospice en traditioneel links gaat toch altijd voor VNO werken zodra de eerste hypotheek gekocht moet worden.

Ja, er staat veel op het spel en er liggen behoorlijk wat uitdagingen. Maar het is wat het is, de komende vier jaar gaat het over niets anders dan de arena tussen VVD en CDA. Al de rest is irrelevant zolang die twee partijen niet gedwongen worden om naar / vanuit het midden te bewegen. D66 is een non-factor.

Wat kan welke overige coalitiepartij doen om de politieke dynamiek naar balans te laten streven als de grote jongens toch niet willen. Wat rest is dan symbool- en (opnieuw) machtspolitiek.

Voor GL is het realistisch gezien nuttiger om ondanks de prijs te investeren in netwerk en platform de komende vier jaar. Frappant genoeg geldt dat echter ook voor de CU. Als deze laatste drie eens een achterkamer zouden delen kon het nog interessant worden. Anders niet.

Het is simpel. Rutte en Buma bepalen - vier jaar status quo op zijn best (wat niet realistisch is, maar dat is een ander topic). Tenzij Pechtold, Klaver en Segers dat doen. Ik ben benieuwd wie er tegen de zomer uit de woestijn komt 8) Twee van die drie zitten met een duivelse keuze.
Bean77 schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:14:
[...]

Het hangt er idd af hoe Klaver zich gaat opstellen en gaat onderhandelen met de ervaren 3.
Voorzichtig nou toch met de framing 8) Ja, het is zo makkelijk over te nemen, maar is het correct of zelfs maar gepast? Dat is een andere vraag.

Het verschil zit hem niet in ervaring. Als je puur naar participatiegedrag in organisatorische dynamiek kijkt is er nul verschil.

Het verschil zit hem wel in de benadering. De methodiek én de focus. Rutte en Buma zijn daarin gekende factoren. Machtspolitiek, partijpolitiek. Pechtold, nu ja, de valstrikken en verleidingen van D66 kennen we wel. Klaver is in deze - opvallend genoeg - nog steeds een minder makkelijk vast te zetten geval. GL zit op een punt van transitie in methodiek, maar het is geen machtspolitiek. Voor focus zit men in een kleine valstrik: visie is daar breed en collectief, maar draagvlak vanuit campagne en reorganisatie is nog steeds de eigen vijver.

Het is best interessant om eens op een tijdlijn te zetten. Timing, tempo en richting van Klaver zijn behoorlijk goed. Beter dan Rutte en Buma. Maar het is voornamelijk op eigen (dan wel berekende) vijver gericht. Terwijl Rutte juist zich op collectieve perceptie richt (wetende dat zijn vijver berekenbaar volgt), Buma heeft het CDA een start laten maken weg van de blik naar binnen (en oude vijvertjes) richting de focus van Rutte.
Soms vraag ik me oprecht af of Klaver niet meer inzicht heeft in het denken van machtspolitiek dan we doorhebben, maar beperkt wordt door de (volledige) afwezigheid daarvan in zijn hoek (en, als we eerlijk zijn, de rest van zijn deel van het spectrum).

Ervaren zijn ze allemaal. Dat is eigenlijk een non-topic van beeldvorming. Inzicht en vermogens idem. We mogen echter niet vergeten dat het hier niet enkel om deze personen op zichzelf gaat. De uitdaging van Klaver kan ik niet in een confrontatie van onderhandeling zien met Rutte of Buma. Ik zie die veel meer liggen in het positioneren van eigen team. Waar opnieuw inzicht in machtspolitiek de uitdaging is.

[ Voor 20% gewijzigd door Virtuozzo op 03-04-2017 00:03 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:51:
Maar het is wat het is, de komende vier jaar gaat het over niets anders dan de arena tussen VVD en CDA. Al de rest is irrelevant zolang die twee partijen niet gedwongen worden om naar / vanuit het midden te bewegen. D66 is een non-factor.
Als ik dit lees moet ik denken aan dit artikel van eerder deze week:
‘Juist een minderheidskabinet van enkel VVD-CDA doet recht aan meerderheid’

Behalve dat het gemakkelijker onderhandelen is met slechts twee partijen heeft deze constructie als voordeel dat op zo ongeveer alle beleidsterreinen beleid kan worden geformuleerd dat gedragen wordt door een meerderheid in de Kamer. Een restrictiever immigratie –en asielbeleid is mogelijk omdat daar met een meerderheid voor bestaat. Tegelijkertijd is er een meerderheid voor een energietransitie via innovatie, omdat GroenLinks en D66 daar moeilijk tegen kunnen stemmen. Zo is er op elk beleidsterrein wel een meerderheid te vinden dat aanleunt tegen waar CDA en VVD voor staan. Omdat de minderheidscoalitie zowel linksom als rechtsom een meerderheid kan zoeken is het niet al te moeilijk die te vinden.

Met een oliemannetje als Rutte als minister-president is een minderheidskabinet wellicht ook stabieler dan dat je met een overvragende Jesse Klaver of een principiële Alexander Pechtold over alles eens moet worden.
In hoeverre is een zou dit een reële mogelijkheid zijn? Het voorkomt dat partijen als D66, CU en GL gemangeld worden in het beschreven machtsspel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op maandag 3 april 2017 @ 00:04:
[...]

[...]

In hoeverre is een zou dit een reële mogelijkheid zijn? Het voorkomt dat partijen als D66, CU en GL gemangeld worden in het beschreven machtsspel...
Niet. De oppositie zou dan nieuwe verkiezingen kunnen afdwingen zodra ze daar electoraal voordeel in zien. Ik geef een dergelijk kabinet maximaal een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 3 april 2017 @ 00:04:
[...]

[...]

Tja, eerder werd gezegd dat het van Klaver afhangt, toch is dat niet het geval.

Waar het echt van zal afhangen is het vermogen van Rutte, en de eventuele keuze van Buma, om de eigen concurrentie eerst te verhandelen. Lukt hen dat (daarom is het rustige tempo zo gewenst, al biedt dan ook opties voor anderen), dan bepalen zijn. Tenzij, zoals ik al aangaf, die andere drie samen uit een achterkamer komen. Zo wordt daar echter niet gedacht. Bij die eerste twee wel.

Of die alternatieve achterkamer realistisch is? Dat is een tweede. Segers en Pechtold hebben het moeilijk met elkaar. Ondanks dat Segers met een verjongende organisatie zit (positief, maar het levert ook effecten van aanpassing aan) zitten ze eigenlijk als symbolen op uitersten van dezelfde lijn. Klaver is hierin geen brug, kan hij ook niet zijn. Hij zou wel de achterkamer open kunnen doen, maar dan moeten die andere twee wel even naar school.

Als ze nu wat kaas gegeten hadden van machtspolitiek, dan was dit een heel ander spel. Dan wist men VVD en CDA in het midden te dwingen, ongeacht eigen verschillen, voorkeuren en doelstellingen. En als we eerlijk zijn, is daar niet enkel prima op te onderhandelen, er zijn solide compromissen mogelijk die elke overtuiging bescherming en ruimte bieden zonder compromis. Maar het is de afwezigheid van inzet op machtspolitiek die daar in de weg van staat.

Enfin, om het kort te houden 8) We weten ergens wel dat we voor structurele aanpassingen staan. Niet zoals de afgelopen dertig jaar, maar daadwerkelijk structureel. Zo'n beetje al onze systemen zien hun grenzen. Zo'n beetje al onze afhankelijkheden zijn nog slechts met extreme moeite of prijs te zekeren. Het is een cyclus, en als je slim bent steek je vóór het begin van de nieuwe de hoofden bij elkaar. Al onze huidige welvaart,vrijheid en recht is het directe resultaat van zo'n vorig conclaaf.

Dat kan echter enkel als we labels en partijpolitiek loslaten. Het is minder relevant of machtspolitiek losgelaten wordt. Maar het is een vereiste om focus op balans en lange termijn te leggen, en dat kan enkel middels bewegen vanuit het midden.

Een minderheidskabinet van VVD/CDA is een constructie die daar opvallend goed geschikt voor is. Nu ja, behalve dan voor ons en voor het CDA. We kunnen dan prima nog steeds machtspolitiek toepassen, maar de partijpolitieke focus is dan heel duur. Voor de VVD is het an sich nog niet zo'n slecht scenario, omdat het voeding bij het (zoals Rutte zegt) foute populisme kan weghalen. Voor het CDA is het echter een gruwelijk scenario, aangezien men dan met geen mogelijkheid als regent op de preekstoel kan komen.

Maar ik zei het al, Rutte en Buma zijn bepalend als zij de koehandel kunnen doen in hun achterkamer. Tenzij Pechtold / Klaver / Segers het doen. Dat is weinig realistisch, omdat dit geen machtspartijen zijn.

Juist een minderheidskabinet van enkel VVD-CDA doet recht aan meerderheid? Ja, maar niet zoals velen denken.

Laten we even eerlijk zijn. VVD en CDA delen een gerichte focus op selectief belang van minderheid. Er is geen oog op collectief belang, enkel op gebruik van status quo bestaande systemen (terwijl beheersbaarheid consistent afneemt). Een minderheidskabinet is per definitie in het belang van de meerderheid, maar wel conditioneel.

Overwicht biedt dit immers niet meer, de traditionele koehandel trekt de kar niet over de sloot, die is daar net te groot voor, en afgezien van een enkel onderwerp is er gewoon weinig uitruil mogelijk. Het echte praktische resultaat zou een beweging van VVD en CDA richting midden zijn, waar de overige (eerdergenoemde drie) kunnen (als ze samenwerken) bepalen of er focus op collectieve balans is.

Een oppositie zou geen nieuwe verkiezingen afdwingen, dat spookbeeld wordt vaak genoemd om neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het is immers niet in het belang van welke oppositiepartij dan ook. Geen van hen heeft netwerk of platform, stuk voor stuk zitten ze met Wilders in hun maag (omgang, trigger, etc).
Het zou juist in het belang zijn van de partijen in het minderheidskabinet om dat te forceren - wat men in die positie niet kan. Zo'n scenario is koren op de molen van de marketing immers. Even heel oprecht, men zou in zo'n scenario maar al te graag zichzelf pootje lichten.

Maar is het realistisch? Nee. Ik zei het al, je zit met twee partijen met een resolute methodiek van machtspolitiek en een absolute focus op partijpolitiek, en de rest snapt dat niet. Die staren zich blind op het collectieve belang, maar slagen er niet in om dat beeld zelfs maar zichtbaar te krijgen - al was het enkel maar omdat machtspolitieke focus a) reeds netwerk heeft, b) geen grenzen kent voor gebruik daarvan, c) dat al heel lang met resultaat inzet voor publieke verhaallijnen en perceptie en d) de rest van het politieke spectrum er niet aan wil, kan, of het ziet.

Dus opnieuw: de komende vier jaar is een arena van VVD/CDA, terwijl populisme blijft groeien, er enkel ruimte is voor symboolpolitiek zonder structurele innovatie of aanjagen nieuwe cyclus, wel met veel beeldvorming rond minimale kruimeltjes. Het maakt niets uit wie er verder in een coalitie zit. Het maakt niets uit welke inzet de rest van een coalitie heeft. De strijd voor de positie van regent is een te groot belang voor die twee. Dit is - in ieder geval op het moment - het meest realistische scenario.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:43
Bean77 schreef op zondag 2 april 2017 @ 14:52:
[...]

Dan hebben we de handen op elkaar om het overgrote deel af te schaffen, mooi!
Dan moet je eerst wat aan die "rechtse" oplossingen doen. Zorg voor goede sociale woningbouw, doe wat aan de ratrace to the bottom en de flexibilsering, sloop die marktwerking uit de zorg en maak op zijn minst een einde aan al die polissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op maandag 3 april 2017 @ 00:37:
We weten ergens wel dat we voor structurele aanpassingen staan. Niet zoals de afgelopen dertig jaar, maar daadwerkelijk structureel. Zo'n beetje al onze systemen zien hun grenzen. Zo'n beetje al onze afhankelijkheden zijn nog slechts met extreme moeite of prijs te zekeren. Het is een cyclus, en als je slim bent steek je vóór het begin van de nieuwe de hoofden bij elkaar. Al onze huidige welvaart,vrijheid en recht is het directe resultaat van zo'n vorig conclaaf.

Dat kan echter enkel als we labels en partijpolitiek loslaten. Het is minder relevant of machtspolitiek losgelaten wordt. Maar het is een vereiste om focus op balans en lange termijn te leggen, en dat kan enkel middels bewegen vanuit het midden.
Ik deel je mening dat we aan de vooravond staan van grote structurele veranderingen: niet alleen op klimaatgebied maar ook over zinvol werk, migratie, identiteit, kapitalisme, positie in de wereld en ons democratisch systeem.

Tegelijk blijf jij maar hameren dat deze verandering alleen door bewegingen vanuit het midden tot stand kan komen. Als we de afgelopen 4 jaar nou iets gezien hebben is dat het 'ultieme midden' van VVD en PvdA samen met alle constructieve oppositiepartijen weinig op dat terrein bereikt heeft. Kicking the can down the road...

In hoeverre heb je juist die druk op de flanken nodig om dingen echt te veranderen? De grondwet van Thorbecke in 1848 kwam er niet omdat men het zo graag wou maar omdat men bang was voor opstanden, het 'Algemeen Kiesrecht' was mede een gevolg van de omwenteling in het Oosten met het opkomende communisme, men wou tevens de boosheid de wind uit de zeilen nemen. Zelfs nu met Trump zie je dat eindelijk 'wij' onze eigen defensie weer serieus lijken te nemen, door de angst voor Wilders is er realistischer migratie- en islambeleid, Urgenda die milieumaatregelen afdwingt, etc. etc.

Wil je echt verandering dan moet dat imo uit de flanken komen, het is aan het 'midden' om dit te sturen en in goede banen te leiden. Uit zichzelf zullen ze het inderdaad niet doen, zijn de partijpolitieke spelletjes en de machtsvraag belangrijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 3 april 2017 @ 08:42:
[...]

Ik deel je mening dat we aan de vooravond staan van grote structurele veranderingen: niet alleen op klimaatgebied maar ook over zinvol werk, migratie, identiteit, kapitalisme, positie in de wereld en ons democratisch systeem.

Tegelijk blijf jij maar hameren dat deze verandering alleen door bewegingen vanuit het midden tot stand kan komen. Als we de afgelopen 4 jaar nou iets gezien hebben is dat het 'ultieme midden' van VVD en PvdA samen met alle constructieve oppositiepartijen weinig op dat terrein bereikt heeft. Kicking the can down the road...

In hoeverre heb je juist die druk op de flanken nodig om dingen echt te veranderen? De grondwet van Thorbecke in 1848 kwam er niet omdat men het zo graag wou maar omdat men bang was voor opstanden, het 'Algemeen Kiesrecht' was mede een gevolg van de omwenteling in het Oosten met het opkomende communisme, men wou tevens de boosheid de wind uit de zeilen nemen. Zelfs nu met Trump zie je dat eindelijk 'wij' onze eigen defensie weer serieus lijken te nemen, door de angst voor Wilders is er realistischer migratie- en islambeleid, Urgenda die milieumaatregelen afdwingt, etc. etc.

Wil je echt verandering dan moet dat imo uit de flanken komen, het is aan het 'midden' om dit te sturen en in goede banen te leiden. Uit zichzelf zullen ze het inderdaad niet doen, zijn de partijpolitieke spelletjes en de machtsvraag belangrijker...
Je verwart beeld / presentatie met effectieve realiteit, beetje een valstrik van labels. VVD/PvDA het ultieme midden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
http://www.ad.nl/politiek...eving-en-milieu~abb37dbc/

Samenleving en milieu als onderwerpen. Gelijk overwerken vanavond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:25:
Je verwart beeld / presentatie met effectieve realiteit, beetje een valstrik van labels. VVD/PvDA het ultieme midden?
Als je deze partijen samen met D66, CDA, CU en GL niet het 'brede midden' kunt noemen, welke partijen dan wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Het IMF begint weer eens over de HRA: http://www.telegraaf.nl/d...eekrenteaftrek_af___.html
Wat het IMF betreft, moet de hypotheekrenteaftrek met minstens 1 procentpunt per jaar omlaag. Door de hypotheekrenteaftrek zijn huizenprijzen veel te hoog opgelopen, waardoor er steeds meer geleend wordt om die prijzen te kunen betalen.

Ook moet het maximale leenbedrag ten opzichte van de woningwaarde fors omlaag. In 2028 moet deze loan-to-value ratio naar 90% zijn verlaagd, om daarna nog verder te zakken tot 80%.

[...]

De schulden van huishoudens kwamen in 2015 uit op 220% van het bbp, veel hoger dan andere Europese landen. Daar staan goed gevulde pensioenpotten tegenover, maar dat geld kunnen huishoudens niet zomaar bij.

In tijden van crisis betekent het dat mensen snel de broekriem aanhalen, wat een crisis weer verergert doordat we minder consumeren. Dat is iets waar het Cultureel Planbureau en De Nederlandsche Bank de afgelopen twee weken ook voor hebben gewaarschuwd.
Ik ben benieuwd wat hiermee aan de onderhandelingstafel gebeurd. Er wordt notoir ingegrepen op zaken die niet tijdens de verkiezingscampagnes langs zijn gekomen. Toch kom ik bij die schuldpositie eerder tot de conclusie dat de netto inkomens (veel) te laag zijn. Daarom bezuinigen mensen juist sneller.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:37:
[...]

Als je deze partijen samen met D66, CDA, CU en GL niet het 'brede midden' kunt noemen, welke partijen dan wel?
Geen enkele partij staat voor handelen in het midden van het politieke spectrum. Dat is ook zelden het geval, maar waar er in het verleden wel posities daarvoor werden ingenomen is dat toch al geruime tijd niet meer gedaan.

Derhalve ook mijn punt: bewegen vanuit het midden. Dat is ongemakkelijk, we zijn het niet meer gewend. Maar als ik het omdraai, het enige wat we nog kunnen is partijpolitiek dienen vanuit respectievelijke posities aan de kanten van het spectrum. Daar is balans aantoonbaar niet mee gediend, lange termijn denken al helemaal niet.

Daarom dus ook dat een VVD/CDA minderheidskabinet op zijn minst richting het midden moet bewegen, wil men dan eigen huisjes geverfd krijgen dan is daar werken voor nodig. Niet à la machtspolitieke inzet zoals we dat nu al te lang gewend zijn, maar echt werk. Het frappante is dat dit ook van toepassing is op de rest van het politieke spectrum. Maar goed, realistisch is dat scenario niet. De situatie is wat het is. Het grappige is dat het D66 is geweest wat deze deur dichtgedaan heeft. Noch VVD, noch CDA, heeft daar ook maar iets voor hoeven te doen.
Señor Sjon schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:06:
Het IMF begint weer eens over de HRA: http://www.telegraaf.nl/d...eekrenteaftrek_af___.html

[...]

Ik ben benieuwd wat hiermee aan de onderhandelingstafel gebeurd. Er wordt notoir ingegrepen op zaken die niet tijdens de verkiezingscampagnes langs zijn gekomen. Toch kom ik bij die schuldpositie eerder tot de conclusie dat de netto inkomens (veel) te laag zijn. Daarom bezuinigen mensen juist sneller.
Niets. Dit is zo'n onderwerp wat in de categorie van "systemen die grenzen bereiken" valt. Je weet dat je het aan moet pakken, het is echter heel moeilijk om dat te doen zonder de effectieve prioriteit te schaden (partijpolitiek belang van electoraal draagvlak / consistentie beeldvorming - en dus niet eens eigen belang als afgeleide van collectief belang).

Zeker, er is te weinig ruimte binnen inkomensschalen tot aan modaal x1.5 (zo'n beetje), frappant is trouwens inderdaad de correlatie tussen bestedingsruimte lagere inkomens en verschralen consumptief vermogen (wat weer interessant is voor middenstandsperspectief, sectoren retail et alii). Maar vanuit partijpolitiek perspectief is dit perceptieproblematiek. Ik heb af en toe het idee dat mensen dit ergens best wel zien, al dan niet onbewust of vanuit groepsgedrag. Ik vraag me soms heel serieus af hoe diep de relatie is tussen dit soort ontwikkelingen en opkomst populisme.

Het zure is dat van alle partijen het juist GL is wat daar een focus op heeft. In ieder geval slaagt men er niet in op de bestaande beeldvorming te doorbreken.

Het echte kernpunt van het IMF rapport is trouwens iets anders: de economie beter bestand te maken tegen schokken - volgend op hoog potentieel voor verdere verschuivingen ten aanzien van afhankelijkheden van bestaande systemen van verdeling en toegang. We groeien wel wat, maar heel erg selectief, en veel van die groei is zwaar geconcentreerd rond punten waar weinig echt vanuit terugvloeit in sectorale economie. En ja, ook het IMF ziet dat we toch steeds vaker tikken krijgen en tegen lampjes aanlopen met onze voetafdruk in externe systemen. Zoals, opnieuw, belastingstelsel en belastingverdragen.

Maar goed, de vraag is hier niet "hoe pak je dat aan". Wel "hoe doen we dit symbolisch zonder er zelf de schuld van te krijgen". Enkel al uit dit perspectief blijkt wel hoe vast we zitten in partijpolitiek denken.

[ Voor 47% gewijzigd door Virtuozzo op 03-04-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Het shockproof maken van de samenleving is een ander puntje die niet langsgekomen is in de verkiezingen. De overheid et al rekent met het uitgestelde loon in de pensioenpotten. Dit is ook uitgesteld belasting en er gaat rustig 40-50% via IB en BTW terugvloeien naar de staat. Dat wordt weggestreept tegen de huidige staatsschuld et voila, saldo = nul (ish). Datzelfde pensioenbedrag wordt ook (dubbel) geteld tegenover het hypotheekkapitaal, terwijl juist die lasten anders verdeeld zijn. Degenen met de hoogste pensioenrechten hebben de laagste tot geen hypotheek en vice versa. Daar kom je weer tot de Ontkenning van Krol.

Wil je van de HRA af, laat ieder zijn hypotheek kosteloos herzien met de huidige rentestanden en schaf het dan gelijk af. Nu is de rente laag en de HRA dus ook. Zeker i.c.m. het EWF en verplicht aflossen gaan de HRA-uitgaven van de overheid al hard naar beneden.

Tot ~1,5-2x modaal zit je in Nederland 'gevangen' in The Matrix het belasting- en toeslagenstelsel. Pas daarboven neemt het besteedbaar inkomen snel toe met het bruto inkomen. Als die grens (veel) lager ligt, zou niet alleen de export (waar nu de focus op ligt), maar zeker het Nederlandse MKB (de winkelstraat) enorm profiteren.

GL heeft gewoon heel erg haar verleden tegen zich. Het was altijd een beetje een protestpartij, die nu aan linkerzijde groot is. Overigens scheelt het maar minder dan 4.000 stemmen met de SP. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Señor Sjon schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:55:
Wil je van de HRA af, laat ieder zijn hypotheek kosteloos herzien met de huidige rentestanden en schaf het dan gelijk af. Nu is de rente laag en de HRA dus ook. Zeker i.c.m. het EWF en verplicht aflossen gaan de HRA-uitgaven van de overheid al hard naar beneden.
Waarom is het dan niet mogelijk om je opgebouwde pensioenreserve in te zetten voor de aflossing van je hypotheek? Dan zou je veel sneller deze potten tegen elkaar weg kunnen strepen en het systeemrisico sterk verminderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online

Tot ~1,5-2x modaal zit je in Nederland 'gevangen' in The Matrix het belasting- en toeslagenstelsel. Pas daarboven neemt het besteedbaar inkomen snel toe met het bruto inkomen. Als die grens (veel) lager ligt, zou niet alleen de export (waar nu de focus op ligt), maar zeker het Nederlandse MKB (de winkelstraat) enorm profiteren.
Ik ken de mythe. Maar waar is de onderbouwing. Vergeet je niet hoe moeilijk het voor Nederland is om echt realistisch te kijken naar a) wat van welke inkomensgroep terugvloeit in consumptieve economie en b) welke delen van intern consumptieve economie (tegenwoordig al een tijd een groeiende factor).

Historisch gezien heeft de correlatie tussen besteding inkomen / consumptieve economie altijd bij lagere tot midden inkomensgroepen gelegen. De laatste keer dat we daar echt naar gekeken hebben, was dat deel van economie ook te herleiden tot interne economie. Dat geldt tegenwoordig niet meer. Maar of er daadwerkelijk zo'n enorme verschuiving is geweest van aandeel consumptieve economie? Ik vraag het me serieus af.
GL heeft gewoon heel erg haar verleden tegen zich. Het was altijd een beetje een protestpartij, die nu aan linkerzijde groot is. Overigens scheelt het maar minder dan 4.000 stemmen met de SP. ;)
Ben nou wat voorzichtiger met framing. Ik kan niet goed inschatten of het nu bewust is, of dat het gewoon kopieergedrag is zonder eigen toetsing. De verkiezingen zijn voorbij, de echte onderhandeling zijn altijd daarvoor, het is niet langer constructief.

Elke politieke partij heeft haar verleden tegen zich.

Heel serieus, elke politieke partij. Er zijn er die een samensmelting zijn omdat ze niet konden overleven. Er zijn er die gevlucht zijn uit een andere partij omdat ze geen toegang tot functies kregen. Er zijn er die het één zeiden maar het andere deden (gut, vroeger?). Er zijn er die weigeren zich aan te passen aan andere tijden. Er zijn er die in de knoop zitten met individueel vermogen,vrijheid en recht. Er zijn er die zichzelf verkochten. Er zijn er die weigerden om met anderen te praten. Er zijn er die opgericht zijn uit blinde ideologische overtuiging. Er zijn er die opgericht zijn omdat ze zich zelf beter vonden dan het plebs. Er zijn er die opgericht zijn omdat men meende de plicht te hebben het beter te weten.

De fundamenten zijn divers, maar als je ze ontdoet van alle marketing zijn ze stuk voor stuk voorbeelden van het hele spectrum van menselijk gedrag.

Zie je de kern van wat in de weg zit weer op tafel komen? Labels, framing, perceptie, gratificatie. Het heeft zijn plaats, maar het kent zijn prijs. En als het tijd is voor algemene en/of structurele innovatie & aanpassing, is de prijs te hoog, en is er geen plek voor.

Politiek is een afgeleide van ons gedrag. Ik besef heel goed dat we er niet aan gewend zijn om het zo dicht bij huis te zien komen. Maar dat is wel een stuk fundament van ons bestel. De verkiezingen zijn voorbij, het gaat nu over de vraag hoe je de politieke dynamiek zo ver krijgt dat er daadwerkelijk (en niet symbolisch) gewerkt gaat worden.

Er is een interessante correlatie tussen het afzien van dit soort gedrag en de daadwerkelijke bereidheid om constructief uitdagingen aan te pakken.

Om te beginnen zouden we zelf eens een gezonde trend kunnen zetten. Blijven we immers bezig zoals we nu zijn, wordt die prijs uiteindelijk enkel hoger. Wat krijg je als je dat soort gedrag laat uitwerken in afgeleide groepsdynamiek? Partijpolitiek. Wat krijg je als je dat laat uitwerken? De blik weg van dat wat het zo laat uitwerken en gulzig gedrag.

Dit is niets nieuws in onze geschiedenis. Iets om dus terdege voorzichtig mee te zijn, is het niet voor onszelf, dan voor anderen. De interactie tussen mensen is tenslotte een beïnvloedingsproces niet zonder verantwoordelijkheid - ook niet zonder consequenties. Ik begrijp wat je wil zeggen, en je hebt een punt, maar het is iets wat meer dan een frame waardig is in een toch belangrijke discussie.
Het shockproof maken van de samenleving is een ander puntje die niet langsgekomen is in de verkiezingen.
Klopt, maar het is wel te begrijpen dat het geen onderwerp was. Het is immers geen onderwerp bij burger en bedrijf, althans, bij de burger. Die laatste groep is minder makkelijk zo te vatten.
Prima, maar hoe ga je de medewerking krijgen van een financiële sector die haar eigen wetsteksten schrijft 8)
Als die grens (veel) lager ligt, zou niet alleen de export (waar nu de focus op ligt), maar zeker het Nederlandse MKB (de winkelstraat) enorm profiteren.
Om daar nog even separaat op terug te komen, de focus op export is een belangrijke, maar het is behept door een gebrek aan omgang met de cyclische aard van gerelateerde systematiek. We mogen niet vergeten dat toch steeds meer van gekoppelde zakelijke activiteiten een kleiner wordende voetafdruk binnen nationale economie hebben. In zekere zin is ons denken behept met een soort van gewenning aan het algemene systeem wat we ooit geschapen hebben, en zijn we niet echt in staat om de noodzaak te zien van dat nog eens te doen voor een nieuwe cyclus.

Saillant extra punt van overweging trouwens, de spreekwoordelijke winkelstraat is een onderwerp wat in veel opzichten direct gekoppeld is aan besteedbaar inkomen én perceptieproblematiek (conformistische instrumentatie). Ook hier vraag ik me geregeld af of er meer is dan correlatie in het plaatje waar de ene lijn afneemt, de andere lijn toeneemt, en we een opkomst van populisme hebben zien ontstaan.

Wat de winkelstraat zelf aangaat, dat is een ander onderwerp, als ik het goed heb is zelfs daar een topic voor hier 8)
hoevenpe schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:26:
[...]

Waarom is het dan niet mogelijk om je opgebouwde pensioenreserve in te zetten voor de aflossing van je hypotheek? Dan zou je veel sneller deze potten tegen elkaar weg kunnen strepen en het systeemrisico sterk verminderen...
Even afgezien van de effecten voor sociaal-economische en demografische segregatie à la 19e eeuw, onze financiële sector ziet je aankomen. Vergeet je niet dat opgebouwde pensioenreserves juridisch gesproken geen eigendom zijn van de mensen die er aan bijdragen? Vergeet je ook niet hoe veel daarvan direct gekoppeld is aan rendementsconstructies met directe voet in economie? En vergeet je ook niet hoeveel systematiek en belangen aan de gigantische boom van regelmatige afdracht hypotheek (en rente) gekoppeld zijn?

Op papier is er veel simpel. De realiteit is anders omdat we heel veel complexe systemen hebben, die allemaal in interactie met elkaar staan, veelal in verhoudingen van afgeleiden en afhankelijkheden. Ja, het is onontkoombaar dat we uiteindelijk tegen grenzen van stabiliteit aanlopen, en zeker met name op punten van afhankelijkheden is tegenwoordig geen enkel land een eiland meer. Ken je het begrip Gordiaanse knoop? Nu zeg ik niet de "oplossing" daarvoor te volgen, maar het is wel zo dat de verleiding om relatief eenvoudige ingrepen in te zetten voor individuele systemen vanuit consequenties (maar ook te vaak via onbeheersbaarheid van effecten) daar wel op neerkomt (zonder dat er überhaupt een alternatieve volgende cyclus klaar staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
hoevenpe schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:26:
[...]

Pensioenfondsen hebben over de afgelopen decennia een gemiddeld rendement van 8% behaald. Nu is dat de laatste jaren uiteraard wel wat minder, maar het lijkt me dat dat geld op deze manier meer oplevert dan als het in stenen zit.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Virtuozzo schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:21:
[...]

Zeker, er is te weinig ruimte binnen inkomensschalen tot aan modaal x1.5 (zo'n beetje)
Grappig dat jij nu zegt tot 1,5 modaal. Zelfs dat lijkt me ruim maar hier en ook in het topic over het middeninkomen wordt die grens nogal eens verder opgerekt. Het lijkt wel alsof mensen dan iets te graag zelf willen behoren tot de groep die "gepakt" wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Als het gaat om inkomen is het altijd ook interessant om te kijken naar de arbeidsinkomensquote, deze is door de DNB in 2016 een keer bijgesteld voor de aard van arbeid door zelfstandigen.
Onder De arbeidsinkomensquote (=AIQ) verstaat men het deel (of het percentage) van het nationaal inkomen dat dient als beloning voor de verschaffing van de productiefactor arbeid.
Alternatieve arbeidsinkomensquote is momenteel relatief laag
Afbeeldingslocatie: https://www.dnb.nl/binaries/AIQ_tcm46-340717.png
Door een alternatief in ogenschouw te nemen, waarbij het arbeidsinkomen van zelfstandigen wordt benaderd door het gemengde inkomen, komt de AIQ niet alleen op een lager niveau te liggen, maar is dat niveau momenteel ook in historisch opzicht relatief laag te noemen.
De trend is dus duidelijk, het aandeel arbeid van het nationaal inkomen daalt al sinds de jaren 80 en deze trend is nog sterker ingezet rondom vanaf 2003. Dat is dus ruimte geweest die had kunnen worden besteedt aan loon,maar dus bij de bedrijven blijft. Dit is ook al wel eens eerder aangehaald op MeJuDice:
Nederland snakt naar loonstijging
De loonmatiging is doorgeschoten, het is een onzichtbare en inmiddels schadelijke herverdeling van lonen naar winsten en van het binnenlandse bedrijfsleven naar het exporterende bedrijfsleven.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 17:26
D-e-n schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:48:
[...]

Grappig dat jij nu zegt tot 1,5 modaal. Zelfs dat lijkt me ruim maar hier en ook in het topic over het middeninkomen wordt die grens nogal eens verder opgerekt. Het lijkt wel alsof mensen dan iets te graag zelf willen behoren tot de groep die "gepakt" wordt. :)
Wat bedoel je precies met "ruim", dat 1.5 keer modaal geen middeninkomen is? Volgens mij is dat wel degelijk het geval. Als je kijkt naar particuliere inkomens dan zie je een gemiddelde van 37K voor "actieven". Maar dat is inclusief deeltijdwerkers. Kijk je naar de huishoudens dan zie je een gemiddelde waarde van 44.9K bij het primair inkomen.

In het denken rond werk en inkomen zit trouwens een ontzettend dominant beeld (van rechts). Namelijk dat je werken "lonend kunt maken" door uitkeringen te verlagen. Alsof werkenden er iets mee op schieten dat niet-werkenden het nog beroerder krijgen. De enige echte manier om werken lonender te maken is door belastingen te verlagen. En om daar geld voor vrij te maken hoef je echt niet alleen naar uitkeringen te kijken. Je kunt werken ook lonender maken ten opzichte van ondernemen, of rentenieren.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
T-MOB schreef op maandag 3 april 2017 @ 23:41:
In het denken rond werk en inkomen zit trouwens een ontzettend dominant beeld (van rechts). Namelijk dat je werken "lonend kunt maken" door uitkeringen te verlagen.
Ideologisch gezien gaat het er bij rechts vaak niet eens om dat werk lonend moet zijn, maar dat er de gedachte heerst dat mensen onterecht gebruik maken van een uitkering. Vanuit die gedachte moeten mensen een financiële prikkel krijgen tot het verrichten van arbeid. Het probleem is dat dit een benadering is vanuit het misbruik scenario, d.w.z. omdat er misbruik moet de hele groep inclusief mensen die terecht gebruik maken van de dienst er op achteruit gaan.

Dit terwijl men de gevallen die langdurige vastzitten in een uitkeringssituatie vaak alleen geholpen kunnen worden met intensieve begeleiding en maatwerk gezien de vaak sociaal economische problematiek. Ik klikte laatst een keer zo'n geenstijl link aan naar iemand die blijkbaar ook vast zat in een uitkering, waarbij de opmerking eronder werd gemaakt: maar zo'n iemand wil ook niet als collega.

Het is typisch de tragiek van een ideologisch blik op een complex sociaal economisch probleem, waarvoor de oplossing zoeken in financiële prikkels waarschijnlijk alleen maar nadelige effecten heeft op langere termijn. Zeker ook als risico voor normale mensen gemiddelde werknemers om in de bijstand te belanden steeds groter wordt.
raceneus968 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 00:20:
Ooit een normaal mens ontmoet? en, beviel het? :+
:+ scherp.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 04-04-2017 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zeker ook als risico voor normale mensen om in de bijstand te belanden steeds groter wordt.
Ooit een normaal mens ontmoet? en, beviel het? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
defiant schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 00:03:
[...]

Ideologisch gezien gaat het er bij rechts vaak niet eens om dat werk lonend moet zijn, maar dat er de gedachte heerst dat mensen onterecht gebruik maken van een uitkering. Vanuit die gedachte moeten mensen een financiële prikkel krijgen tot het verrichten van arbeid. Het probleem is dat dit een benadering is vanuit het misbruik scenario, d.w.z. omdat er misbruik moet de hele groep inclusief mensen die terecht gebruik maken van de dienst er op achteruit gaan.

Dit terwijl men de gevallen die langdurige vastzitten in een uitkeringssituatie vaak alleen geholpen kunnen worden met intensieve begeleiding en maatwerk gezien de vaak sociaal economische problematiek. Ik klikte laatst een keer zo'n geenstijl link aan naar iemand die blijkbaar ook vast zat in een uitkering, waarbij de opmerking eronder werd gemaakt: maar zo'n iemand wil ook niet als collega.

Het is typisch de tragiek van een ideologisch blik op een complex sociaal economisch probleem, waarvoor de oplossing zoeken in financiële prikkels waarschijnlijk alleen maar nadelige effecten heeft op langere termijn. Zeker ook als risico voor normale mensen gemiddelde werknemers om in de bijstand te belanden steeds groter wordt.

[...]

:+ scherp.
Het is niet enkel een kwestie van ideologisch geïnspireerde visie (marketing), hier zit ook een flink stuk van instrumentatie conformistisch gedrag van overheden in het algemeen. Zeker, het eerste is een zeer grote factor, maar onderschat de inertie van die tweede niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
T-MOB schreef op maandag 3 april 2017 @ 23:41:
[...]

Wat bedoel je precies met "ruim", dat 1.5 keer modaal geen middeninkomen is?
Nee. Het ging er mij om welke groep "slachtoffer" is van het vervallen van toeslagen waardoor hun koopkracht weinig stijgt bij het krijgen van meer inkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 06:38:
[...]

Nee. Het ging er mij om welke groep "slachtoffer" is van het vervallen van toeslagen waardoor hun koopkracht weinig stijgt bij het krijgen van meer inkomen
Als ik zo snel kijk ligt voor een alleenstaande de grens voor de zorgtoeslag rond de 28.000 en voor de huurtoeslag bij 22.000. de inkomensafhankelijke combinatiekorting loopt af tot 33.000 (daaronder dus meer korting). De algemene heffingskorting is vlak tot 19.000 en loopt daarna af tot 67.000 om daarna weer constant te zijn.

De inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet is lineair tot 53.000: 6,65% voor de werkgever en 5,4% zelf te betalen voor elke ZZP'er.

Wat je dus vooral ziet is dat vanaf iets onder modaal er geen recht meer is op toeslagen terwijl heel veel inkomensafhankelijke bijdragen tot 1,5x-2x modaal doorlopen. In dat gebied tussen grofweg 25.000 en 55.000 zie je dus ook de sterkste nivelleringseffecten.

http://www.zorgwijzer.nl/faq/zorgtoeslag
https://www.toeslagenaanv...el-inkomen-mag-ik-hebben/
https://www.belastingdien...kelijke_bijdrage_zvw_2017
https://www.belastingdien...ke-combinatiekorting-2017
https://www.belastingdien...ngskorting/tabel-ahk-2017

[ Voor 21% gewijzigd door hoevenpe op 04-04-2017 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:41:
[...]

Als ik zo snel kijk ligt voor een alleenstaande de grens voor de zorgtoeslag rond de 28.000 en voor de huurtoeslag bij 22.000. de inkomensafhankelijke combinatiekorting loopt af tot 33.000 (daaronder dus meer korting). De algemene heffingskorting is vlak tot 19.000 en loopt daarna af tot 67.000 om daarna weer constant te zijn.

De inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet is lineair tot 53.000: 6,65% voor de werkgever en 5,4% zelf te betalen voor elke ZZP'er.

Wat je dus vooral ziet is dat vanaf iets onder modaal er geen recht meer is op toeslagen terwijl heel veel inkomensafhankelijke bijdragen tot 1,5x-2x modaal doorlopen. In dat gebied tussen grofweg 25.000 en 55.000 zie je dus ook de sterkste nivelleringseffecten.

http://www.zorgwijzer.nl/faq/zorgtoeslag
https://www.toeslagenaanv...el-inkomen-mag-ik-hebben/
https://www.belastingdien...kelijke_bijdrage_zvw_2017
https://www.belastingdien...ke-combinatiekorting-2017
https://www.belastingdien...ngskorting/tabel-ahk-2017
De combinatiekorting is juist hoger als je meer verdient. Of bedoel je dat? Dan snap ik je zin gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:53:
De combinatiekorting is juist hoger als je meer verdient. Of bedoel je dat? Dan snap ik je zin gewoon niet.
Ik zie nu inderdaad dat deze 'korting' in een kleine schaal weer oploopt, dacht dat het andersom was.

Blijft gek: allemaal regeltjes die ook elkaar deels opheffen... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
hoevenpe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:11:
[...]

Ik zie nu inderdaad dat deze 'korting' in een kleine schaal weer oploopt, dacht dat het andersom was.

Blijft gek: allemaal regeltjes die ook elkaar deels opheffen... :?
Daarom een "bom" op nagenoeg alle toeslagen etc.

Vandaag gaat de echte onderhandelingen beginnen als we het mogen geloven. Rutte zet zijn hakken alvast in het zand door aan te geven dat er weinig financiële ruimte is. De toon is gezet. Klaver zou dus - wat Rutte betreft - moeten kiezen wat hij wil binnenhalen en op veel anderen gebieden concessies moeten doen.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze erachter gaat komen dat de verschillen toch wel een beetje te groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bean77 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:05:
[...]

Vandaag gaat de echte onderhandelingen beginnen als we het mogen geloven. Rutte zet zijn hakken alvast in het zand door aan te geven dat er weinig financiële ruimte is. De toon is gezet. Klaver zou dus - wat Rutte betreft - moeten kiezen wat hij wil binnenhalen en op veel anderen gebieden concessies moeten doen.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze erachter gaat komen dat de verschillen toch wel een beetje te groot zijn.
Positioneren, niet onderhandelen. Het is meer interessant om eens te kijken naar welke externe expertise op welk punt en in welke volgorde erbij geroepen is geworden, en gaat worden. Bijvoorbeeld het Sociaal Cultureel Planbureau, gevolgd door berichtgeving omtrent duurzaamheid en milieu - maar als je dan kijkt naar wat er uit die koker voor publicaties gekomen is dan valt al heel snel op hoe stil het daar bij dat onderwerp werd vanaf aanvang Rutte I. Serieus genomen worden kan die ronde dan ook niet.

De financiële ruimte, ik vraag me echt af of dat de echte kaders vormt. Ik zie die veel meer liggen in voor partijpolitiek relevante onderwerpen en posities. Fractieoverleg, vergaderingen partijbestuur, pas dan weer extern overleg. Het gaat minder langzaam heen-en-weer dan het in berichtgeving lijkt te gaan, maar het tempo blijft laag. Je zou bijna denken dat er een gedeeld besef is van de noodzaak om eerst de stoom wat te laten wegblazen.

A propos, prima dat je laat blijken wat een persoonlijke voorkeur is, maar om dat aan te vullen met aannames is een beetje top-down invullen. Verschillen zijn er altijd, maar het gaat niet om het overbruggen daarvan, het gaat over het verdelen van posities, mandaten en kaders voor compromis. Dit is de realiteit.

Om eens in een andere richting te kijken, de VVD is toch wel anders dan bijvoorbeeld een SP. Toch? Er zijn toch wel enige verschillen. Op zijn zachtst gezegd. Toch werkt de partij prima samen met een SP, bijvoorbeeld in provinciale politiek (geen pun intended), of lokale. Ook in overlegstructuren werkgevers/werknemers zijn de verschillen een non-topic.

Het loont zich om eens goed te kijken naar ontwikkelingen en omstandigheden ontdaan van alle marketing. De bestuurlijke en organisatorische realiteit (van politiek, of dat nu "de politiek" is of een andere vorm van menselijke politieke processen) is fundamenteel anders dan het beeld voor de volgeling. Zolang die gelooft, is hij of zij enkel relevant voor gebruik, niet voor vertegenwoordiging of behartiging. Eigen belang, eigen keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Bean77 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:05:
[...]

De grootste grap is hier natuurlijk dat het GroenLinks-programma beter voor de staatsschuld is dan dat van VDD en CDA (en dat terwijl ze nog minder snoepen uit de gasbasten-spaarpot ook ). Daar hoeft Klaver dus weinig concessies te doen. Maar Ruttes achterban heeft weer een "stevig" signaal gehad :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Virtuozzo schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:30:
[...]

Positioneren, niet onderhandelen. Het is meer interessant om eens te kijken naar welke externe expertise op welk punt en in welke volgorde erbij geroepen is geworden, en gaat worden. Bijvoorbeeld het Sociaal Cultureel Planbureau, gevolgd door berichtgeving omtrent duurzaamheid en milieu - maar als je dan kijkt naar wat er uit die koker voor publicaties gekomen is dan valt al heel snel op hoe stil het daar bij dat onderwerp werd vanaf aanvang Rutte I. Serieus genomen worden kan die ronde dan ook niet.

De financiële ruimte, ik vraag me echt af of dat de echte kaders vormt. Ik zie die veel meer liggen in voor partijpolitiek relevante onderwerpen en posities. Fractieoverleg, vergaderingen partijbestuur, pas dan weer extern overleg. Het gaat minder langzaam heen-en-weer dan het in berichtgeving lijkt te gaan, maar het tempo blijft laag. Je zou bijna denken dat er een gedeeld besef is van de noodzaak om eerst de stoom wat te laten wegblazen.

A propos, prima dat je laat blijken wat een persoonlijke voorkeur is, maar om dat aan te vullen met aannames is een beetje top-down invullen. Verschillen zijn er altijd, maar het gaat niet om het overbruggen daarvan, het gaat over het verdelen van posities, mandaten en kaders voor compromis. Dit is de realiteit.

Om eens in een andere richting te kijken, de VVD is toch wel anders dan bijvoorbeeld een SP. Toch? Er zijn toch wel enige verschillen. Op zijn zachtst gezegd. Toch werkt de partij prima samen met een SP, bijvoorbeeld in provinciale politiek (geen pun intended), of lokale. Ook in overlegstructuren werkgevers/werknemers zijn de verschillen een non-topic.

Het loont zich om eens goed te kijken naar ontwikkelingen en omstandigheden ontdaan van alle marketing. De bestuurlijke en organisatorische realiteit (van politiek, of dat nu "de politiek" is of een andere vorm van menselijke politieke processen) is fundamenteel anders dan het beeld voor de volgeling. Zolang die gelooft, is hij of zij enkel relevant voor gebruik, niet voor vertegenwoordiging of behartiging. Eigen belang, eigen keuzes.
In deze fase is alles een aanname of een speculatie. Zelfs feiten zijn dat omdat je niet weet wat er in die kamer gebeurt c.q. uitgelegd wordt. Zonder aannames of speculatie valt er in dit topic geen letter te typen.
T-MOB schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:47:
[...]

De grootste grap is hier natuurlijk dat het GroenLinks-programma beter voor de staatsschuld is dan dat van VDD en CDA (en dat terwijl ze nog minder snoepen uit de gasbasten-spaarpot ook ). Daar hoeft Klaver dus weinig concessies te doen. Maar Ruttes achterban heeft weer een "stevig" signaal gehad :o
Toch knap die linkse rakkers. Overal geld aan uitgeven, minder geld uit gasbaten, geld overhouden voor staatsschuld en niemand die het hoeft te betalen. Gratis geld ruikt meestal naar valsmunterij en dat is weer strafbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Bean77 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:16:
Toch knap die linkse rakkers. Overal geld aan uitgeven, minder geld uit gasbaten, geld overhouden voor staatsschuld en niemand die het hoeft te betalen. Gratis geld ruikt meestal naar valsmunterij en dat is weer strafbaar :+
Dus dan moeten we het CPB de gevangenis in sturen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
ehoutgast schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:40:
[...]

Dus dan moeten we het CPB de gevangenis in sturen? :?
Of er zit een addertje onder het gras bij GL. Hmmm.... 18 miljard extra belastingen op milieu..... Ik denk dat Klaver dat niet bij de uitkeringen vandaan gaat halen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• T-MOB
Ja en 24 miljard eraf bij de inkomstenbelasting. Ik weet niet waar je verder naar toe wil (het zal weer eindigen bij rekeningrijden en hoe sneu dat is voor mensen in de provincie die 100k km per jaar in hun 5-persoons middenklasser moeten afleggen). Maar het feit blijft staan dat het GroenLinks-programma onder de streep beter is voor de staatsschuld dan dat van de andere onderhandelaars. De stelling dat "zuinig aan doen" vervelend zou zijn voor Klaver is gewoon belachelijk.

Maar goed, het beeld dat links staat voor potverteren en lastenverzwaring is er goed ingeramd. En het leidt mooi af van de staande praktijk waarin lasten van bedrijven worden verschoven naar burgers. VVD wil daar lekker mee doorgaan. Ik citeer het verkiezingsprogramma: Om bedrijven in Nederland te houden en meer bedrijven hier te krijgen, willen wij de vennootschapsbelasting verlagen.. Waar zou Rutte dat vandaan gaan halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Het zijn gewoon andere keuzes, op zich is dat best te verdedigen alleen moet je wel het hele plaatje hebben...

Als je al ziet hoe ondoorzichtig het hele belastingstelsel is dan snap ik de scepsis wel van heel veel mensen: je 'voelt' dat het niet kan, maar het blijft een verrassing wanneer het 'Klaverkonijn' uit de hoge hoed komt en wat voor prijskaartje er om zijn nek hangt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:44
Ik ben het er ook wel mee eens dat Groenlinks de koers van het te vormen kabinet gaat bepalen. Op alle punten waar noodzaak tot hervorming is zal het 3 tegen 1 zijn in de onderhandelingen als je kijkt naar waar partijen in het politiek spectrum staan (vooral op sociaal-economisch zijn VVD/CDA/D66 behoorlijk rechts). Omdat de samenwerking PVV door vrijwel iedereen is uitgesloten zit er niets anders op dan om een andere linkse partner te gaan zoeken. Wat er ook gebeurt tijdens de onderhandelingen, een andere geloofwaardige coalitiepartner zal altijd links zijn (sociaal-economisch gezien); PvdA, ChristenUnie of PVV/SP.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
hoevenpe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:13:
[...]

Het zijn gewoon andere keuzes, op zich is dat best te verdedigen alleen moet je wel het hele plaatje hebben...

Als je al ziet hoe ondoorzichtig het hele belastingstelsel is dan snap ik de scepsis wel van heel veel mensen: je 'voelt' dat het niet kan, maar het blijft een verrassing wanneer het 'Klaverkonijn' uit de hoge hoed komt en wat voor prijskaartje er om zijn nek hangt... :)
En wie het echte prijskaartje gaat betalen. Zeg dan als GL dat je de uitkeringen gaat ontzien en de werkenden voor de kosten laat opdraaien. Dan zijn we er.
Ik vraag mij ook heel erg af of bepaalde afbraak keuzes van GL ook wel doorgerekend worden met de consequenties die hiermee samenhangen.
Lastenverzwaring voor bedrijven gaat flink omhoog. Bedrijven gaan vervolgens snijden in de kosten (personeel). Gevolg hogere werkloosheid. Meer uitgaven ivm uitkeringen en minder opbrengsten uit belastingen op loon.
Immigratie -> "de deur moet open". Hogere kosten voor huisvesting, levensonderhoud, opleidingen, begeleidend personeel, uitkeringen etc. Budgetten worden overschreden en tegenvallers dienen zich aan.
Zo zijn er veel meer vragen waarvan je afvraagt of dat wel goed gaat en wie uiteindelijk de rekening gaat betalen.
Lasmibalsingh schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:25:
Ik ben het er ook wel mee eens dat Groenlinks de koers van het te vormen kabinet gaat bepalen. Op alle punten waar noodzaak tot hervorming is zal het 3 tegen 1 zijn in de onderhandelingen als je kijkt naar waar partijen in het politiek spectrum staan (vooral op sociaal-economisch zijn VVD/CDA/D66 behoorlijk rechts). Omdat de samenwerking PVV door vrijwel iedereen is uitgesloten zit er niets anders op dan om een andere linkse partner te gaan zoeken. Wat er ook gebeurt tijdens de onderhandelingen, een andere geloofwaardige coalitiepartner zal altijd links zijn (sociaal-economisch gezien); PvdA, ChristenUnie of PVV/SP.
Klopt. CU of Pvda lijken mij echter (veel) stabieler en beter passen bij het motorblok in zijn geheel.

[ Voor 23% gewijzigd door Bean77 op 04-04-2017 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:21
hoevenpe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:13:

Maar dat is toch met de VVD precies hetzelfde? Daar verhoogt men toch bijv. ook de huren en legt een verhuurdersheffing op, dat is toch ook niks anders dan een zware belastingverhoging voor de modale inkomens die in sociale huurwoningen woont. Dat is de essentie van het politieke spel, hoe maak je de cadeautjes zo zichtbaar mogelijk en hoe verstop je de pijn zo goed mogelijk.

Laten we niet vergeten dat GroenLinks part noch deel heeft gehad aan het huidige onzichtbare stelsel, dat is toch echt door de VVD opgetuigd met wisselende partners.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
Bean77 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:37:
[...]
En wie het echte prijskaartje gaat betalen. Zeg dan als GL dat je de uitkeringen gaat ontzien en de werkenden voor de kosten laat opdraaien. Dan zijn we er.
De lasten voor werkenden gaan niet omhoog. De lasten voor vervuilers, bedrijven en vermogenden gaan omhoog. Je kunt gewoon de doorrekening erbij pakken en zien dat met name middeninkomens er bij GL op vooruit gaan.
Ik vraag mij ook heel erg af of bepaalde afbraak keuzes van GL ook wel doorgerekend worden met de consequenties die hiermee samenhangen.
Lastenverzwaring voor bedrijven gaat flink omhoog. Bedrijven gaan vervolgens snijden in de kosten (personeel). Gevolg hogere werkloosheid. Meer uitgaven ivm uitkeringen en minder opbrengsten uit belastingen op loon.
Dat soort zaken worden juist doorgerekend door het planbureau. De plannen van GroenLinks zorgen op korte termijn voor meer banen dan die van de andere onderhandelaars (met name door meer banen bij de (semi-)overheid zoals de zorg en politie). Op lange termijn is het VVD-programma het beste voor het aantal banen (+3.5%), maar daar doet GroenLinks het ook niet heel slecht (+0.3%) en bijvoorbeeld beter dan het CDA (-0.3%).
Maar als we het dan toch over "afbraakkeuzes" hebben dan moeten we misschien niet zozeer naar macro-economische effecten kijken. Maar bijvoorbeeld naar wat het betekent voor bijstandsmoeders om 5% in te leveren nu we "allemaal" weer kunnen profiteren van het herstel. Of naar wat het betekent voor Groningers die hun huis uit trillen omdat de gaskraan open moet blijven staan om bedrijfswinsten (nog) minder te kunnen belasten. Of naar wat voor een aarde er overblijft voor onze (klein-)kinderen als we gaan wachten tot Europa het klimaatprobleem voor ons gaat aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

In deze fase is alles een aanname of een speculatie. Zelfs feiten zijn dat omdat je niet weet wat er in die kamer gebeurt c.q. uitgelegd wordt. Zonder aannames of speculatie valt er in dit topic geen letter te typen.
Maar natuurlijk, informatie is nooit neutraal. Dat wil echter niet zeggen dat we dan maar ten prooi moeten vallen aan het achterna lopen van beeld. En het wil ook niet zeggen dat aanname en speculatie zelfs maar hetzelfde zijn.
[...]

Tja, mooi voorbeeld van het beeld achterna lopen 8) Op die manier komen nergens.
Bean77 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:37:

[...]

Klopt. CU of Pvda lijken mij echter (veel) stabieler en beter passen bij het motorblok in zijn geheel.
Prima als dat een mening is, maar onderbouwing zou prettig zijn. Anders is het enkel maar uitdragen van subjectieve perceptie. Weinig constructief, behalve dan door de soort van politiek die daar baat bij heeft.

Kijk, de Pvda is een non-factor. Ik kan prima begrijpen dat er een lagere drempel is ten aanzien van samenwerken met die partij, we hebben daar tenslotte een vast recept voor (wat relatief goedkoop is, prima beheersing geeft, en de kosten op hun rekening schrijft). Of dat constructief is, dat is een tweede. Wat zijn de effectieve uitwerkingen van samenwerking met deze partij op deze wijze, best een vraag die ook best eens bekeken mag worden voor meer dan consequenties. Ook voor effecten.

Waarom zou een CU in een combinatie meer stabiel zijn? Waarom zou het er meer bij passen? Is dit niet veel meer een perspectief van "omdat we dat recept hebben en zoiets marginaal kun je met een kruimeltje afkopen zonder dat ze aan mijn bootje komen"? Is dat een constructieve insteek, en zo ja, voor wie en tegen welke prijs.

Ik stel het maar even scherp. Om te beginnen zijn er geen binaire opties hier. Daarbij komt dat niets inherent stabiel is. De smaak van erbij passen is een uitdrukking van perceptie, van associatie uit beeld. Dit heeft niets te maken met effectieve bestuurlijke of beleidsmatige realiteit.

En ja, we mogen ons best de vraag stellen of onze wijze van omgang met dit soort zaken niet wel heel erg duur begint te worden. Een beetje realistisch zicht op de lange termijn (langer dan de korte termijn visie van nu die enkel "dit fiscaal kwartaal" en "ik & mijn" is) mag best inmiddels.

Laten het eens toespitsen. Waarom zou een Pvda meer gewenst zijn? Waarom een CU? Even ontdaan van alle beeld, marketing, overtuigingen, geloof en zo meer. Wat is het nut van dit soort scenario's in termen van consequenties en effecten voor het land.

Niet om bot te zijn, maar als we heel nuchter naar de politieke dynamiek en het handelen kijken dan is er per definitie sprake van zeer instabiele interne frictie in het motorblok zelf. CDA en VVD strijden voor exact dezelfde positie, binnen politiek en mechanismen van economisch en financieel bestel.

Aannames brengen ons niet verder, framen vanuit smaak, gevoel of blikveld ook niet. Extrapolaties kunnen wel inzicht geven (ze zijn ook handig om als spiegel te gebruiken). Speculeren op basis van het één is heel iets anders dan op basis van het ander.

[ Voor 59% gewijzigd door Virtuozzo op 04-04-2017 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

flagrante leugen dit. al meerdere keren aangetoond, met zeer degelijke onderbouwing, en toch mag het hier maar terug blijven komen.

ik dacht dat dit een serieus topic was.
en met "linkse rakkers" zet je weer een bepaalde toon, dit keer naar stemmers ipv linkse partijen. hoezo polariserend.

voor mij bederven dit soort teksten de hele discussie. ik trek me dan ook terug, aangezien er toch weinig of niet ingegaan wordt op feiten.

oh, en. geld is gratis. denk daar maar eens heel goed over na alvorens je gaat roepen dat dat natuurlijk niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:11:
[...]

flagrante leugen dit. al meerdere keren aangetoond, met zeer degelijke onderbouwing, en toch mag het hier maar terug blijven komen.

en met "linkse rakkers" zet je weer een bepaalde toon, dit keer naar stemmers ipv linkse partijen. hoezo polariserend.

voor mij bederven dit soort teksten de hele discussie. ik trek me dan ook terug, aangezien er toch weinig of niet ingegaan wordt op feiten.

oh, en. geld is gratis. denk daar maar eens heel goed over na alvorens je gaat roepen dat dat natuurlijk niet het geval is.
Ik kan de reactie begrijpen, maar ik betreur het wel. Het is immers ons eigen gedrag wat bepalend is, en dus ook de interactie tussen ons allemaal. Ik ben het met je eens dat het erg jammer is wanneer iemand enkel voor eigen gratificatie en kick loopt te framen, maar het is wel iets waar we omgang mee moeten blijven vinden.

Als het immers er voor zorgt dat we ons dan maar terugtrekken, dan krijgt het vrij spel.

Ja, die opmerking en die verhaallijn is natuurlijk meer dan een beetje dom. We mogen echter niet onderschatten hoe geïntegreerd het is in collectieve perceptie. Het is een van de hoofdredenen waarom ons gedrag zo'n verstoord politiek gedrag tot gevolg heeft, en waarom we zo vast blijven zitten in korte termijn denken.

Het is natuurlijk moeilijk om daar om mee te blijven gaan, maar toch is het noodzakelijk. Persoonlijke keuze natuurlijk altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Virtuozzo schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:17:
[...]

Ik kan de reactie begrijpen, maar ik betreur het wel. Het is immers ons eigen gedrag wat bepalend is, en dus ook de interactie tussen ons allemaal. Ik ben het met je eens dat het erg jammer is wanneer iemand enkel voor eigen gratificatie en kick loopt te framen, maar het is wel iets waar we omgang mee moeten blijven vinden.

Als het immers er voor zorgt dat we ons dan maar terugtrekken, dan krijgt het vrij spel.

Ja, die opmerking en die verhaallijn is natuurlijk meer dan een beetje dom. We mogen echter niet onderschatten hoe geïntegreerd het is in collectieve perceptie. Het is een van de hoofdredenen waarom ons gedrag zo'n verstoord politiek gedrag tot gevolg heeft, en waarom we zo vast blijven zitten in korte termijn denken.

Het is natuurlijk moeilijk om daar om mee te blijven gaan, maar toch is het noodzakelijk. Persoonlijke keuze natuurlijk altijd.
ja, eens. het is inderdaad jammer. maar het is al weken aan de gang in dit topic. ik, en ook anderen, hebben verschillende zeer inhoudelijke posts gedaan met onderbouwing erbij, die ingaan op dat soort dingen. wordt niet op ingegaan, ook niet vaak (genoeg) door jou wat mij betreft, gezien je kijk op zaken.

er wordt 2 of 3 reacties verder gewoon vrolijk weer hetzelfde frame herhaald, in andere bewoordingen.
kun je wel zeggen dat het jammer is dat er mensen dan de discussie verlaten, maar ik persoonlijk heb geen zin om zoveel aandacht te blijven schenken aan trollen.

ja, trollen.
ik wens een ieder die het wel blijft doen dan ook heel veel sterkte en succes. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bean77
dawg schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:11:
[...]

Rechtse meningen worden in dit topic ook vaak weggezet want links is de waarheid.
Realiteit is dat er meerdere meningen zijn en dat je als gevolg daardoor het ook oneens bent met elkaar. Daar is is niks mis mee. Verwacht alleen niet dat je altijd iedereen kan "bekeren" tot de linkse mening/obvatting. De linkse koers heeft al vaak aangetoond dat het gewoon niet werkt, kijk naar immigratie problematiek etc. Dat er anderen zijn die dat wel vinden dat accepteer ik ook gewoon.
Dat er geen 1 waarheid blijkt wel aan het aantal partijen dat in de politiek zit.
Hoewel mij opvalt dat tweakers behoorlijk links is (o.a. wijze van modereren door mods) kan je hier gewoon open en eerlijk je mening geven. Onderbouwen is soms wel handig (Niemand kan je hier verplichten om een mening te onderbouwen), maar niet altijd noodzakelijk omdat je vaak over de onderbouwing ook weer een eindeloze discussie kan hebben.
Laten we maar eens kijken wat er aan de formatietafel gebeurt. Dat is het enige wat telt.
En ja daarin vind ik CU en ook Pvda stabielere partijen om afspraken mee te maken. En ook partijen die zich - in mindere tijden - zich meer aan de gemaakte afspraken zullen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bean77 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:10:
[...]

Rechtse meningen worden in dit topic ook vaak weggezet want links is de waarheid.
Realiteit is dat er meerdere meningen zijn en dat je als gevolg daardoor het ook oneens bent met elkaar. Daar is is niks mis mee. Verwacht alleen niet dat je altijd iedereen kan "bekeren" tot de linkse mening/obvatting. De linkse koers heeft al vaak aangetoond dat het gewoon niet werkt, kijk naar immigratie problematiek etc. Dat er anderen zijn die dat wel vinden dat accepteer ik ook gewoon.
Dat er geen 1 waarheid blijkt wel aan het aantal partijen dat in de politiek zit.
Hoewel mij opvalt dat tweakers behoorlijk links is (o.a. wijze van modereren door mods) kan je hier gewoon open en eerlijk je mening geven. Onderbouwen is soms wel handig (Niemand kan je hier verplichten om een mening te onderbouwen), maar niet altijd noodzakelijk omdat je vaak over de onderbouwing ook weer een eindeloze discussie kan hebben.
Laten we maar eens kijken wat er aan de formatietafel gebeurt. Dat is het enige wat telt.
En ja daarin vind ik CU en ook Pvda stabielere partijen om afspraken mee te maken. En ook partijen die zich - in mindere tijden - zich meer aan de gemaakte afspraken zullen houden.
om met de woorden van samsom te spreken: "nu doe je het weer."

verder maak ik er geen woorden meer aan vuil, en laat ik het aan de mods over. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
dawg schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:22:
[...]

om met de woorden van samsom te spreken: "nu doe je het weer."

verder maak ik er geen woorden meer aan vuil, en laat ik het aan de mods over. :)
Waar moeten de mods op gaan modereren? Ik heb een afwijkende mening dan sommigen hier. Mag dat niet meer op tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bean77 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:25:
[...]

Waar moeten de mods op gaan modereren? Ik heb een afwijkende mening dan sommigen hier. Mag dat niet meer op tweakers?
ik heb het over feiten. die jij met de nodige regelmaat negeert. en als je erop gewezen wordt negeer je dat, of zet je hetzelfde frame neer wat posts later.

geldt voor meer mensen hier.

heeft niets met meningen te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
ph4ge schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:40:
Maar dat is toch met de VVD precies hetzelfde? Daar verhoogt men toch bijv. ook de huren en legt een verhuurdersheffing op, dat is toch ook niks anders dan een zware belastingverhoging voor de modale inkomens die in sociale huurwoningen woont. Dat is de essentie van het politieke spel, hoe maak je de cadeautjes zo zichtbaar mogelijk en hoe verstop je de pijn zo goed mogelijk.
Die hele verhuurdersheffing begrijp ik trouwens ook niet echt goed: er is een groot tekort aan woningen, had men niet op een andere manier het scheefwonen en de megalomane plannen van coorporaties kunnen aanpakken? Want volgens mij was dat toch de onderliggende gedachte...

Waar ik grote moeite mee heb in de plannen van GroenLinks is dat veel betaald wordt uit wensdenken: het verhogen van de lasten van het internationale bedrijfsleven is naïef, uiteindelijk verhuist men weer naar het volgende land. De VPB zal omlaag moeten om als land concurrerend te blijven, zeker nu de Britten met de Brexit een tarievenoorlog lijken te beginnen. Het klinkt sympathiek maar totaal onrealistisch...

Iedereen snapt dat uiteindelijk het geld gehaald wordt waar het zit: bij 1x-3x modaal die niet de mogelijkheden hebben om creatieve constructies op te tuigen, die niet kunnen verhuizen, die niet de luxe hebben om minder te reizen voor hun werk, etc.
dawg schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:30:
ik heb het over feiten. die jij met de nodige regelmaat negeert. en als je erop gewezen wordt negeer je dat, of zet je hetzelfde frame neer wat posts later.

Hoe komt het toch dat als dingen niet bevallen de boodschapper wordt aangevallen? Juist dat drammerige toontje van 'links' is wat de meeste weerzin en irritatie oproept bij 'rechts'. Als je een andere mening hebt is het heel snel inferieur of alt-nieuws, alsof er geen enkel ander geluid mogelijk is. Compleet overtuigd van het eigen gelijk, niets geleerd van de afgelopen 15 jaar.

Kijk eens naar de kaart met verkiezings-uitslagen per stembureau: alleen de grote steden in vooral de randstad zijn van D66 en GroenLinks, verder is heel Nederland VVD blauw met soms PVV grijs en CDA groen...

[ Voor 24% gewijzigd door hoevenpe op 04-04-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
dawg schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:30:
[...]

Dat is weer jouw mening, en dat mag uiteraard.

Feiten zijn ook niet altijd de waarheid of geven een volledig beeld, dus daar kan je ook oneindig over in discussie gaan. Waar we misschien wel over eens zijn is dat we het niet eens zijn met elkaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
hoevenpe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:34:
[...]

Die hele verhuurdersheffing begrijp ik trouwens ook niet echt goed: er is een groot tekort aan woningen, had men niet op een andere manier het scheefwonen en de megalomane plannen van coorporaties kunnen aanpakken? Want volgens mij was dat toch de onderliggende gedachte...

Waar ik grote moeite mee heb in de plannen van GroenLinks is dat veel betaald wordt uit wensdenken: het verhogen van de lasten van het internationale bedrijfsleven is naïef, uiteindelijk verhuist men weer naar het volgende land. De VPB zal omlaag moeten om als land concurrerend te blijven, zeker nu de Britten met de Brexit een tarievenoorlog lijken te beginnen. Het klinkt sympathiek maar totaal onrealistisch...

Iedereen snapt dat uiteindelijk het geld gehaald wordt waar het zit: bij 1x-3x modaal die niet de mogelijkheden hebben om creatieve constructies op te tuigen, die niet kunnen verhuizen, die niet de luxe hebben om minder te reizen voor hun werk, etc.
En waar wordt het geld gehaald om de vennootschapsbelasting te verlagen? Want dat snapt nog niet iedereen (ik in elk geval niet).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Dan lees je toch een ander topic dan ik. Maar vooruitlopend op de rest van je bericht, dus er is wel waarheid?
Realiteit is dat er meerdere meningen zijn en dat je als gevolg daardoor het ook oneens bent met elkaar.
Het is eerste is "welkom bij de mensheid", het tweede is een aanname. Gezien de structuur van je berichten misschien zelfs wel een vereiste voor het intact blijven van jouw perceptie. Best iets om over na te denken.
Daar is is niks mis mee. Verwacht alleen niet dat je altijd iedereen kan "bekeren" tot de linkse mening/obvatting.
Weer framing, weer labels, weer gratificatie. Compleet met het snel in de rol van het slachtoffer kruipen om een sfeer van redelijkheid te scheppen.

Het is misschien wat zuur, maar in geen enkel van deze topics zijn er mensen voorbij gekomen die geprobeerd hebben anderen te bekeren. Ik weet niet waar jouw beeld vandaan komt, maar hier ligt de oorsprong niet.

Wat je wel ziet is een toch best gezonde uitwisseling van observaties, veelal met heel goed te begrijpen en zelf te volgen verwijzingen voor controle en onderbouwing. Waar mensen met meningen komen worden ze gevraagd om die te onderbouwen. Ongeacht overtuigingen, we zijn immers allemaal afhankelijk van elkaars vermogen om eigen informatie en beeld te controleren. Kwestie van eigenbelang. Dat is soms even scherp, maar het gaat behoorlijk goed hier.

Natuurlijk, soms komt er iemand voorbij die enkel voor de kick loopt te provoceren, maar dat is toch een heel ander verhaal. Toch?

Toch?
De linkse koers heeft al vaak aangetoond dat het gewoon niet werkt, kijk naar immigratie problematiek etc. Dat er anderen zijn die dat wel vinden dat accepteer ik ook gewoon.
Klets niet. Opnieuw framing. Werkelijk, ik ben nota bene VVD'er en ik zie het. Mijn god, ik ken een 14 jarige op het gemeenschapscentrum die dit ziet. Ik vraag me even oprecht af of je werkelijk zo diep zit, of dat het puur voor de smaak is.

De pure stupiditeit van dit soort labels, ik vraag het me soms af. Er zijn mensen die blind volgen en napraten. Er zijn mensen die dit volledig onbewust doen, het komt ook voor dat mensen het oprecht niet kunnen zien omdat ze in een perceptie- of informatiebubbel zitten. Laat dit soort topics nou uitgerekend niet daar een voorbeeld van zijn.

In ieder geval hier is er geen enkel excuus om vast te blijven zitten in dit soort labels die enkel destructief zijn. Ja, er kunnen redenen zijn om ondanks alle nuttige uitwisseling er toch op in te zetten. Maar dan zit het al heel snel in de categorie trol, of erger, eigen gratificatie en kick.

Maar goed, dat is voor een deel een stuk perceptieproblematiek. Het is altijd de vraag hoe mensen zichzelf ervaren. Het is echter ook altijd een vraag hoe dat op zijn beurt ervaren wordt, en hoe dat terugvloeit naar die eerste. Er komt altijd een punt waarop iemand een serieuze insteek wil nemen, iets benoemd wil zien, of gehoord wil worden. En als je dan afgeschreven bent vanwege het opgebouwde beeld, nu ja, dan kun je altijd nog boze blanke man worden 8)
Aha, dus je bent al besmet met het virus dat er geen waarheid is. Onderzoek je eigen beïnvloeding. Nee, niet die van jou op anderen. Maar andersom.

Even terzijde, je stelling is natuurlijk flauwekul. Dat begrijp je zelf ook best wel. Politieke organisatie is een menselijk proces van belangen, omstandigheden, keuzes en compromis. Klassiek voorbeeld van afgeleid gedrag. Om daar dan met dit soort begrippen te gaan gooien is iets wat ik normaal gesproken uit een van de trollenfabriekjes in Rusland zie komen. Ik mag hopen dat mensen hier toch wat verstandiger zijn.
Hoewel mij opvalt dat tweakers behoorlijk links is (o.a. wijze van modereren door mods)
Dat is een domme opmerking. Opnieuw framen, opnieuw insinuaties. Er is nota bene een apart topic voor terugkoppelen, maar je hoeft echt niet aan te komen met pogingen om dat beeld te scheppen. Onderzoek je eigen loopgraaf. Het had een geval van eigen perceptie kunnen zijn, maar opnieuw, gekozen insteek en steek.

Het klopt ook niet. Als eens écht de verschillende topics gelezen? Geitenwollen sokjes zijn een uitzondering. Door de bank genomen zit er veel meer gedrag wat niet in die hoeken van het politieke spectrum zit. Best herkenbaar trouwens in berichtenuitwisseling. Je hoeft het niet van mij aan te nemen, maar het is een idee om wat beter te gaan lezen.
kan je hier gewoon open en eerlijk je mening geven.
Behalve dus klaarblijkelijk als het niet in het straatje past. Dan is het prima om te framen, om lekker subversief met taal te zijn, en mening als waarheid (!) te presenteren. Telkens vergezeld van een trigger om mensen daar op te laten happen, en voorbij te gaan aan het syndroom.

Je mening geven is iets anders dan een papegaai naspelen. Een mening onderbouw je, op zijn minst doe je je best om aan anderen duidelijk te maken waarom het je mening is. Waarom je ergens een gevoel of beeld bij hebt. Niet omdat je dat jezelf verschuldigd bent (dat valt niet te ontkennen, menselijke realiteit), maar omdat je hier ingaat op berichten van anderen. Het is een uitwisseling.

En bij een uitwisseling hoort delen. Als het alleen maar roepen en wijzen is, dan is dit toch echt het verkeerde forum. Dit afwijzen heet de trol uitgangen. Als dat niet de bedoeling is om zo in beeld te staan, dan is de oplossing niet het slachtoffer uithangen maar gekozen methodiek eens onder de loep te leggen en kijken hoe het kan dat "het" maar niet overkomt. Zonder in de valstrik te lopen van dezelfde methodiek in te zetten natuurlijk.

Maar goed, kan natuurlijk prima ook gewoon zo zijn dat daar geen interesse in is. Dat kan, maar dan moet je hier ook niet op uitwisseling ingaan. Het is immers geen plek om mensen te bekeren (!) door ze te beïnvloeden met continue herhaling en triggeren van telkens hetzelfde.
Onderbouwen is soms wel handig (Niemand kan je hier verplichten om een mening te onderbouwen), maar niet altijd noodzakelijk omdat je vaak over de onderbouwing ook weer een eindeloze discussie kan hebben.
Dus alleen als het uitkomt. Het spijt me oprecht, maar nu laat je je wel een beetje kennen. Dit is niet persoonlijk bedoeld, maar je gaat nu heel hard richting de psychologie van de dure stofzuiger en Stockholm in (over)compensatiegedrag. Stel je voor je zou kleur moeten bekennen van waarheid? Gut, maar dat bestaat toch niet? Waarom dan toch maar stilletjes voorkomen dat je in een scenario terecht komt waar je wel met realiteit geconfronteerd kan worden - en als dusdanig zichtbaar bent.
Flauwekul. Er is niet eens zoiets. Er is een amalgaam van processen en interacties, die allemaal stuk voor stuk afgeleiden zijn van gedrag burger & bedrijf - en in afwezigheid van constructieve participatie daarvan louter dat waar men mee weg kan komen.

Maar goed, dat is dus niet het enige wat telt. Aangezien het een afgeleide dynamiek is, zit er dus ergens iets anders wat doorslaggevend is. Gut, wat zou dat toch kunnen zijn. Maar ja, laten we vooral ons blindstaren op iets magisch - dan voelen we ons verbonden in machteloosheid. Maar als we volgen en mensen aanwijzen die dit niet doen dan komt het op magische wijze goed. Tja.
En weer geen enkele onderbouwing, enkel een poging tot herhaling van hetzelfde om perceptie te scheppen. Je gaat nog steeds op geen enkele wijze in op vragen daartoe. Sterker nog, je negeert volledig en consistent elke poging daartoe ongeacht onderwerp, ongeacht situatie, ongeacht interactie.

Even heel serieus, ik stel het hier allemaal behoorlijk scherp. Dat klopt. Maar het is niet incorrect. Misschien belangrijker nog, het is ook niet fout.

Je zit met je berichten inmiddels op het rand van een situatie waar ik wel - toch - bij af moet vragen of je dit überhaupt wenst. Het ziet er namelijk heel erg naar uit dat het een berichtgeving is puur vanuit een afwijzen van wat anders is, gedekt door een stukje volgen zonder controleren, met een behoorlijke smaak van provocatie en ondermijnen.

Als dit het doel is van hoe je wenst dat je berichten overkomen, prima. Dan is het resultaat ernaar. Als je iets anders wil, dan zal er toch een andere insteek genomen moeten worden.

Ik bedoel het echt niet persoonlijk, neem het dus ook niet zo. Maar als ik je berichtenuitwisseling op een rijtje zet dan is het net alsof ik de trukendoos van Bosma's pennenstreken voor me zie qua methodologie. Ik kan me niet voorstellen dat dit je bedoeling is. Op die manier ben je immers behoorlijk destructief voor het beeld wat je - zo lijkt het toch - probeert uit te dragen. Mensen reageren nu eenmaal op prikkels. Zetten we telkens de foute in, dan worden we met het badwater weggegooid.

Zo langzamerhand (en ja, ik kan de reactie van dawg heel goed begrijpen) komt het tot een crunch. Je staat hier voor interessante en veelzeggende keuzes. Vervelend is dat zeker, maar goed, er zijn genoeg mensen - mijzelf incluis - die in dit soort positie terecht zijn gekomen op het een of andere moment. Je doet er wat mee, of je wordt er voor weggezet. Als je dan echt een serieuze insteek wenst te hebben, tja, hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
T-MOB schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:55:
En waar wordt het geld gehaald om de vennootschapsbelasting te verlagen? Want dat snapt nog niet iedereen (ik in elk geval niet).
Ik denk door vooral niet enorm veel extra uit te geven: dus het beschikbare extra geld gebruiken om de gaten in de zorg, defensie en veiligheid te dichten en verder de internationale concurrentiepositie te beschermen.

Dat laatste zeg ik niet omdat ik dat zo leuk vindt maar het is zeker met de Brexit gewoon een gegeven, anders kost het ons alleen maar meer uiteindelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Virtuozzo schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:59:
[...]

Dan lees je toch een ander topic dan ik. Maar vooruitlopend op de rest van je bericht, dus er is wel waarheid?

[...]

Het is eerste is "welkom bij de mensheid", het tweede is een aanname. Gezien de structuur van je berichten misschien zelfs wel een vereiste voor het intact blijven van jouw perceptie. Best iets om over na te denken.

[...]

Weer framing, weer labels, weer gratificatie. Compleet met het snel in de rol van het slachtoffer kruipen om een sfeer van redelijkheid te scheppen.

Het is misschien wat zuur, maar in geen enkel van deze topics zijn er mensen voorbij gekomen die geprobeerd hebben anderen te bekeren. Ik weet niet waar jouw beeld vandaan komt, maar hier ligt de oorsprong niet.

Wat je wel ziet is een toch best gezonde uitwisseling van observaties, veelal met heel goed te begrijpen en zelf te volgen verwijzingen voor controle en onderbouwing. Waar mensen met meningen komen worden ze gevraagd om die te onderbouwen. Ongeacht overtuigingen, we zijn immers allemaal afhankelijk van elkaars vermogen om eigen informatie en beeld te controleren. Kwestie van eigenbelang. Dat is soms even scherp, maar het gaat behoorlijk goed hier.

Natuurlijk, soms komt er iemand voorbij die enkel voor de kick loopt te provoceren, maar dat is toch een heel ander verhaal. Toch?

Toch?

[...]

Klets niet. Opnieuw framing. Werkelijk, ik ben nota bene VVD'er en ik zie het. Mijn god, ik ken een 14 jarige op het gemeenschapscentrum die dit ziet. Ik vraag me even oprecht af of je werkelijk zo diep zit, of dat het puur voor de smaak is.

De pure stupiditeit van dit soort labels, ik vraag het me soms af. Er zijn mensen die blind volgen en napraten. Er zijn mensen die dit volledig onbewust doen, het komt ook voor dat mensen het oprecht niet kunnen zien omdat ze in een perceptie- of informatiebubbel zitten. Laat dit soort topics nou uitgerekend niet daar een voorbeeld van zijn.

In ieder geval hier is er geen enkel excuus om vast te blijven zitten in dit soort labels die enkel destructief zijn. Ja, er kunnen redenen zijn om ondanks alle nuttige uitwisseling er toch op in te zetten. Maar dan zit het al heel snel in de categorie trol, of erger, eigen gratificatie en kick.

Maar goed, dat is voor een deel een stuk perceptieproblematiek. Het is altijd de vraag hoe mensen zichzelf ervaren. Het is echter ook altijd een vraag hoe dat op zijn beurt ervaren wordt, en hoe dat terugvloeit naar die eerste. Er komt altijd een punt waarop iemand een serieuze insteek wil nemen, iets benoemd wil zien, of gehoord wil worden. En als je dan afgeschreven bent vanwege het opgebouwde beeld, nu ja, dan kun je altijd nog boze blanke man worden 8)

[...]

Aha, dus je bent al besmet met het virus dat er geen waarheid is. Onderzoek je eigen beïnvloeding. Nee, niet die van jou op anderen. Maar andersom.

Even terzijde, je stelling is natuurlijk flauwekul. Dat begrijp je zelf ook best wel. Politieke organisatie is een menselijk proces van belangen, omstandigheden, keuzes en compromis. Klassiek voorbeeld van afgeleid gedrag. Om daar dan met dit soort begrippen te gaan gooien is iets wat ik normaal gesproken uit een van de trollenfabriekjes in Rusland zie komen. Ik mag hopen dat mensen hier toch wat verstandiger zijn.

[...]

Dat is een domme opmerking. Opnieuw framen, opnieuw insinuaties. Er is nota bene een apart topic voor terugkoppelen, maar je hoeft echt niet aan te komen met pogingen om dat beeld te scheppen. Onderzoek je eigen loopgraaf. Het had een geval van eigen perceptie kunnen zijn, maar opnieuw, gekozen insteek en steek.

Het klopt ook niet. Als eens écht de verschillende topics gelezen? Geitenwollen sokjes zijn een uitzondering. Door de bank genomen zit er veel meer gedrag wat niet in die hoeken van het politieke spectrum zit. Best herkenbaar trouwens in berichtenuitwisseling. Je hoeft het niet van mij aan te nemen, maar het is een idee om wat beter te gaan lezen.

[...]

Behalve dus klaarblijkelijk als het niet in het straatje past. Dan is het prima om te framen, om lekker subversief met taal te zijn, en mening als waarheid (!) te presenteren. Telkens vergezeld van een trigger om mensen daar op te laten happen, en voorbij te gaan aan het syndroom.

Je mening geven is iets anders dan een papegaai naspelen. Een mening onderbouw je, op zijn minst doe je je best om aan anderen duidelijk te maken waarom het je mening is. Waarom je ergens een gevoel of beeld bij hebt. Niet omdat je dat jezelf verschuldigd bent (dat valt niet te ontkennen, menselijke realiteit), maar omdat je hier ingaat op berichten van anderen. Het is een uitwisseling.

En bij een uitwisseling hoort delen. Als het alleen maar roepen en wijzen is, dan is dit toch echt het verkeerde forum. Dit afwijzen heet de trol uitgangen. Als dat niet de bedoeling is om zo in beeld te staan, dan is de oplossing niet het slachtoffer uithangen maar gekozen methodiek eens onder de loep te leggen en kijken hoe het kan dat "het" maar niet overkomt. Zonder in de valstrik te lopen van dezelfde methodiek in te zetten natuurlijk.

Maar goed, kan natuurlijk prima ook gewoon zo zijn dat daar geen interesse in is. Dat kan, maar dan moet je hier ook niet op uitwisseling ingaan. Het is immers geen plek om mensen te bekeren (!) door ze te beïnvloeden met continue herhaling en triggeren van telkens hetzelfde.

[...]

Dus alleen als het uitkomt. Het spijt me oprecht, maar nu laat je je wel een beetje kennen. Dit is niet persoonlijk bedoeld, maar je gaat nu heel hard richting de psychologie van de dure stofzuiger en Stockholm in (over)compensatiegedrag. Stel je voor je zou kleur moeten bekennen van waarheid? Gut, maar dat bestaat toch niet? Waarom dan toch maar stilletjes voorkomen dat je in een scenario terecht komt waar je wel met realiteit geconfronteerd kan worden - en als dusdanig zichtbaar bent.

[...]

Flauwekul. Er is niet eens zoiets. Er is een amalgaam van processen en interacties, die allemaal stuk voor stuk afgeleiden zijn van gedrag burger & bedrijf - en in afwezigheid van constructieve participatie daarvan louter dat waar men mee weg kan komen.

Maar goed, dat is dus niet het enige wat telt. Aangezien het een afgeleide dynamiek is, zit er dus ergens iets anders wat doorslaggevend is. Gut, wat zou dat toch kunnen zijn. Maar ja, laten we vooral ons blindstaren op iets magisch - dan voelen we ons verbonden in machteloosheid. Maar als we volgen en mensen aanwijzen die dit niet doen dan komt het op magische wijze goed. Tja.

[...]

En weer geen enkele onderbouwing, enkel een poging tot herhaling van hetzelfde om perceptie te scheppen. Je gaat nog steeds op geen enkele wijze in op vragen daartoe. Sterker nog, je negeert volledig en consistent elke poging daartoe ongeacht onderwerp, ongeacht situatie, ongeacht interactie.

Even heel serieus, ik stel het hier allemaal behoorlijk scherp. Dat klopt. Maar het is niet incorrect. Misschien belangrijker nog, het is ook niet fout.

Je zit met je berichten inmiddels op het rand van een situatie waar ik wel - toch - bij af moet vragen of je dit überhaupt wenst. Het ziet er namelijk heel erg naar uit dat het een berichtgeving is puur vanuit een afwijzen van wat anders is, gedekt door een stukje volgen zonder controleren, met een behoorlijke smaak van provocatie en ondermijnen.

Als dit het doel is van hoe je wenst dat je berichten overkomen, prima. Dan is het resultaat ernaar. Als je iets anders wil, dan zal er toch een andere insteek genomen moeten worden.

Ik bedoel het echt niet persoonlijk, neem het dus ook niet zo. Maar als ik je berichtenuitwisseling op een rijtje zet dan is het net alsof ik de trukendoos van Bosma's pennenstreken voor me zie qua methodologie. Ik kan me niet voorstellen dat dit je bedoeling is. Op die manier ben je immers behoorlijk destructief voor het beeld wat je - zo lijkt het toch - probeert uit te dragen. Mensen reageren nu eenmaal op prikkels. Zetten we telkens de foute in, dan worden we met het badwater weggegooid.

Zo langzamerhand (en ja, ik kan de reactie van dawg heel goed begrijpen) komt het tot een crunch. Je staat hier voor interessante en veelzeggende keuzes. Vervelend is dat zeker, maar goed, er zijn genoeg mensen - mijzelf incluis - die in dit soort positie terecht zijn gekomen op het een of andere moment. Je doet er wat mee, of je wordt er voor weggezet. Als je dan echt een serieuze insteek wenst te hebben, tja, hoge prijs.
Hoe moet ik reageren op een reactie van een bladzijde tekst? Zoals anderen vaker hebben aangegeven, probeer het zelf wat bondiger te formuleren. Dat nodigt meer uit om te lezen.

Wat betreft framen, jouw post is een goed voorbeeld hoe jij mij doorlopend aan het framen bent. Heb ik totaal geen probleem mee en ik vind het prima. Maar roep dan niet dat je het leuk vind als ik eens een keer iets frame.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bean77 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:05:
[...]

Hoe moet ik reageren op een reactie van een bladzijde tekst? Zoals anderen vaker hebben aangegeven, probeer het zelf wat bondiger te formuleren. Dat nodigt meer uit om te lezen.

Wat betreft framen, jouw post is een goed voorbeeld hoe jij mij doorlopend aan het framen bent. Heb ik totaal geen probleem mee en ik vind het prima. Maar roep dan niet dat je het leuk vind als ik eens een keer iets frame.
Door moeite te doen, dat is immers een vereiste hier. Dat hoort bij uitwisseling en delen. Als je anderen aanspreekt daar op, dan komt dat op gegeven moment ook bij jezelf uit.

Ik ben oprecht benieuwd naar een daadwerkelijke reactie. Het gaat immers om de waarde van reactie op jouw berichten. Dat komt heel eenvoudig neer op de vraag of die ook aan- en overkomen zoals je ze bedoelt, of niet. Zeker in de context van het huidige topic is dat maar al te relevant.

Neem nou niet meteen de reflex van slachtoffer en terugwijzen. Ga eens een keer constructief op vragen en uitwisseling in. Je legt dit tenslotte voor aan anderen, herhaald, kijk dan niet verbaasd als het eens terugkomt. Het is nota bene een van de formele vereisten van dit deel van het forum.

Ja, ik besef heel goed dat je met een daadwerkelijke reactie (dus niet naar mij toe, maar in je uitwisseling met anderen, je methodiek, maar ook insteek en gedrag) je heel erg zal laten kennen. Dat kan heel vervelend zijn, zo'n confrontatie. Geloof me, ik spreek uit ervaring in deze. Maar het is wel een vereiste. Dus als je echt waarde hecht aan wat achter het beeld (wat je schept / doet verdedigen) staat, dan doe je de moeite. Zo niet, tja, dan bevestig je finaal het bestaande beeld.

Nee, dat is niet makkelijk. Maar dat is geen reden. Misschien excuus, maar een reden is het niet.

De essentie is heel eenvoudig dit: hecht je waarde aan jouw overtuigingen of belangen, dan doe je moeite voor uitwisseling en onderbouwing. Zo niet, dan niet - maar dan zet je zelf de stempel.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 04-04-2017 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:44
[...]

Wat ik wel vreemd vind is dat dit telkens geframed wordt terwijl CDA en VVD sinds de jaren 50'/60' bijna doorlopend geregeerd hebben met slechts kleine tussenpozen samen of apart met PvdA.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Lasmibalsingh schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:21:
Wat ik wel vreemd vind is dat dit telkens geframed wordt terwijl CDA en VVD na de jaren 60 bijna doorlopend geregeerd hebben met slechts kleine tussenpozen samen of apart met PvdA.
Ik denk dat je deze partijen van toen niet kunt vergelijken met de verhoudingen anno 2017: wat nu het 'midden' is was toen 'extreem-rechts'. De partijen die je noemt voerden in die jaren beleid op het gebied van immigratie, islam, integratie en verzorgingsstaat dat je nu 'erg links' zou noemen.

Het hele spectrum schuift al decennia op naar rechts en zelfs dan zijn de partijen aan de 'linkerkant' gezamenlijk kleiner dan ooit. Dat zou toch te denken moeten geven...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:27:
[...]

Ik denk dat je deze partijen van toen niet kunt vergelijken met de verhoudingen anno 2017: wat nu het 'midden' is was toen 'extreem-rechts'. De partijen die je noemt voerden in die jaren beleid op het gebied van immigratie, islam, integratie en verzorgingsstaat dat je nu 'erg links' zou noemen.

Het hele spectrum schuift al decennia op naar rechts en zelfs dan zijn de partijen aan 'linkerkant' gezamenlijk kleiner dan ooit. Dat zou toch te denken moeten geven...
Tja, en toch blijven mensen vaak met dezelfde labels gooien, zonder even op het veld te kijken 8)

Klopt, het zou te denken moeten geven omdat dit een zaak van eigen en persoonlijk belang is, niet enkel van collectief belang. Maar goed, inertie. Onderschat ook de kracht van kunstmatige perceptie en verhaallijnen niet.

Godzijdank zijn er nog plaatsen waar we elkaar er op aan kunnen spreken om constructieve uitwisseling te hebben. Het resultaat daarvan bepaald immers onze politieke dynamiek en haar gedrag.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
De tijd en moeite die Virtuozzo hier neemt om een (zeer) uitgebreide en open discussie te kunnen hebben brengt voor mij persoonlijk een soms misselijk makend jaloezie.
Zorgvuldig gekozen woorden zonder op de man te spelen, uitgebreid achtergronden naar voren brengen, en zonder het eigen (persoonlijke) voordeel voorop te stellen.
Ik zou willen dat ik dat kon.
Respect!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:15
Volledig eens met @raceneus968 het blijft ontzettend goed om te zien dat in een polariserende wereld er mensen tijd en energie blijven steken in communicatie. Ik lees vooral veel mee om zo tot nieuwe inzichten te komen en juist deze discussies zorgen ervoor dat ik mijn gedachtes in nieuwe richtingen kan sturen.

Ook moet ik bekennen dat volgens mijn perceptie links snel aangevallen word, wat lijkt voort te komen uit een soort angst voor een ietwat linkser (onbekend) beleid. Ook is er redelijk wat kritiek op rechtse punten maar naar mijn mening zijn die toch vaak onderbouwd. Het is interessant om deze perceptie te onderzoeken, zou het een link kunnen hebben met de partijen die machtspolitiek begrijpen ook makkelijker populisme aantrekken?

De discussie in dit topic (en de andere topics over politiek) helpt om mijn linkse overtuiging in het perspectief te plaatsen van de rechtse politiek. Van nature ben ik erg positief ingesteld en sta constant open voor verandering. De andere kant op blijft voor mij moeilijk en dus ben ik ook dankbaar voor de mensen die hun mening vertellen over waarom ze graag een bepaald (rechts) beleid zien, wat ik dan wel nodig heb is een onderbouwing hoe ze tot die mening gekomen zijn want dan kan ik een waardeoordeel plaatsen aan die reactie.

Als we dit dan terug plaatsen naar het formatie topic dan ben ik erg benieuwd hoe de partijen die zo tegengesteld zijn (veel verandering, groenlinks & D66 en weinig verandering CDA, VVD) met elkaar kunnen gaan samenwerken. Vanuit mijn optimisme ben ik er juist van overtuigd door een "extremere" partij binnen de coalitie te nemen andere partijen buiten een bepaald framework geduwd kunnen worden en zo veranderingen moeten gaan verkopen aan hun achterban die we naar mijn mening zo hard nodig hebben. Het lijkt me zo mooi als het CDA + VVD het klimaat ook echt gaan zien als hun probleem en het op een nieuwe manier framen zodat de achterban begrijpt dat het geen Linkse hobby is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bean77 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:51:
[...]

Feiten zijn ook niet altijd de waarheid
:D

right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Omdat er altijd een wereld achter die feiten ligt.
Maar ik kan mij voorstellen dat het soms erg geruststellend kan zijn om alles klakkeloos voor waar aan te nemen. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
hoevenpe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:00:
[...]
Ik denk door vooral niet enorm veel extra uit te geven: dus het beschikbare extra geld gebruiken om de gaten in de zorg, defensie en veiligheid te dichten en verder de internationale concurrentiepositie te beschermen.

Dat laatste zeg ik niet omdat ik dat zo leuk vindt maar het is zeker met de Brexit gewoon een gegeven, anders kost het ons alleen maar meer uiteindelijk...
Ok, dus voor deze plannen is er wel magisch extra geld. Dan kan de winstbelasting omlaag en kunnen de gaten in zorg, defensie en veiligheid worden gedicht. Waarvan akte.

Het punt over de internationale concurrentiepositie vind ik wel interessant. Ik ben bang dat verlagen van winstbelasting zorgt voor een race to the bottom. Waarbij geen enkel land uiteindelijk nog winstbelasting kan heffen.
Maar stel dat dat uit zou blijven, dan nog denk ik dat het versterken van die concurrentiepositie beter anders kan. Als belastingparadijs trek je vooral opportunistische brievenbusfirma's die weinig bijdragen aan de echte economie. Leuk voor consultants en advocaten op de zuidas, maar de middenklasse wordt daar toch geen zier beter van? Je kunt ook je internationale concurrentiepositie versterken door het vestigingsklimaat op andere punten te verbeteren: bijvoorbeeld door te zorgen voor beschikbaarheid van goed opgeleid, betaalbaar personeel. Steek dat extra geld in het verlagen van lasten op arbeid in plaats van het weg te geven aan bedrijven. Dat mes snijdt namelijk aan twee kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
T-MOB schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:49:
[...]
Je kunt ook je internationale concurrentiepositie versterken door het vestigingsklimaat op andere punten te verbeteren: bijvoorbeeld door te zorgen voor beschikbaarheid van goed opgeleid, betaalbaar personeel. Steek dat extra geld in het verlagen van lasten op arbeid in plaats van het weg te geven aan bedrijven. Dat mes snijdt namelijk aan twee kanten.
Je zou in Nederland ook vooral slimme en toekomstbestendige ondernemingen moeten stimuleren. Schone energie, de digitale wereld: daar zit de toekomst, niet in "domme" zaken als olie, kolen en vervoer.
walletje-w schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:17:
De discussie in dit topic (en de andere topics over politiek) helpt om mijn linkse overtuiging in het perspectief te plaatsen van de rechtse politiek. Van nature ben ik erg positief ingesteld en sta constant open voor verandering. De andere kant op blijft voor mij moeilijk en dus ben ik ook dankbaar voor de mensen die hun mening vertellen over waarom ze graag een bepaald (rechts) beleid zien, wat ik dan wel nodig heb is een onderbouwing hoe ze tot die mening gekomen zijn want dan kan ik een waardeoordeel plaatsen aan die reactie.
Dat zeg je mooi. Met een aantal "rechtse" tweakers voelt het als praten tegen een betonnen muur maar bij anderen heb ik het idee dat we er bij een coalitie best uit zouden komen. Die willen best toegeven dat marktwerking in de zorg niet zaligmakend is als ik vervolgens begrip toon voor mensen die er door toeslagen etc amper op vooruit kunnen gaan.

Helaas staan VVD en CDA minder open voor andere ideeën dan deze tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
D-e-n schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:02:
[...]
Helaas staan VVD en CDA minder open voor andere ideeën als deze tweakers ;)
Ik denk dat dat wel meevalt hoor. In de campagne en in debatten gaat het er soms scherp aan toe. Maar in de poltieke praktijk is compromissen sluiten en draagvlak zoeken voor ideeen aan de orde van de dag. In de vorige formatie was de VVD bijvoorbeeld al akkoord met een inkomensafhankelijke zogpremie. GroenLinks is behoorlijk tegen de eigen achterban een Kunduz-missie ingestapt, etc. Het is soms net voetbal, ook daar zijn een hoop supporters iets fanatiekere rivalen dan de spelers...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
raceneus968 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:32:
De tijd en moeite die Virtuozzo hier neemt om een (zeer) uitgebreide en open discussie te kunnen hebben brengt voor mij persoonlijk een soms misselijk makend jaloezie.
Zorgvuldig gekozen woorden zonder op de man te spelen, uitgebreid achtergronden naar voren brengen, en zonder het eigen (persoonlijke) voordeel voorop te stellen.
Ik zou willen dat ik dat kon.
Respect!
Helaas voor mij (en veel andere gezien ik niet de eerste ben die het noemt), is zijn gemiddelde post niet leesbaar door het extreem wollige taalgebruik, laat staan dat ik het daadwerkelijk begrijp wat er staat. Kan je zeggen dat ik het nog een keer moet lezen, maar als ik na drie pogingen nog steeds geen flauw idee hebt wat hij probeert over te brengen, dan geef ik het toch op. En dat wollige is ook objectief te bewijzen, gezien er al, vast en zeker zorgvuldig gekozen, zelf verzonnen niet bestaande woorden zijn langs gekomen.

En hetgeen wat ik er wel van begrijp blijft mij verwarren. Een VVD'er die nog nooit wat positiefs over de VVD heeft geschreven. En de eerste die ik ooit heb zien schrijven dat we teveel artsen hebben en er minder moeten opleiden.

Dat gezegd hebbende geloof ik echt wel dat hij interessante dingen wil overbrengen, maar tegelijk kan ik eerlijk vertellen dat het gewoon absoluut niet overkomt bij mij. (De gemiddelde post, er zijn uitzonderingen bij). En hoewel ik het misschien niet zou moeten doen, heb ik toch met enige regelmaat de neiging om maar gewoon langs zijn posts heen te scrollen.
Helaas staan VVD en CDA minder open voor andere ideeën dan deze tweakers ;)
Toch onderhandelen die nu met GL, hopelijk met positief resultaat. Ik denk ook dat gezien er een flink aantal van VVD aanhang is (gebaseerd op mijn totaal niet wetenschappelijk steekproef) die een kabinet met GL zeker niet zomaar afwijzen, dat de achterban er ook voor een flink gedeelte voor open staat.

Tegelijk als ik toch moet wijzen ;), zijn er in dit topic vooral heel veel berichten langs gekomen dat GL absoluut niet mee zou moeten regeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 04-04-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:43
Grappig, ik heb t gevoel dat hier juist eerder rechts dan links gemod wordt ;) Waarschijnlijk zal t dan wel vrij neutraal zijn als "links" vindt dat er "rechts" gemod wordt en omgekeerd...

Moet zeggen dat de meeste posts van Virtuozzo inderdaad wel voldoende aandacht vragen om te lezen, maar dat t regelmatig wel echt de moeite is

En ik vraag me echt af of hij wel VVD stemt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Sissors schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:32:
Toch onderhandelen die nu met GL, hopelijk met positief resultaat. Ik denk ook dat gezien er een flink aantal van VVD aanhang is (gebaseerd op mijn totaal niet wetenschappelijk steekproef) die een kabinet met GL zeker niet zomaar afwijzen, dat de achterban er ook voor een flink gedeelte voor open staat.
Uiteindelijk valt of staat het draagvlak bij het onderhandelingsresultaat, als dat een stevig 'GroenRechts' verhaal laat zien valt er heus wel mee te leven. De partij heeft zeker bekwame bewindslieden met mensen als Bram van Ojik en Kees Vendrik, dat lijkt me niet zo'n probleem.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er een compromis uit rolt waar beide achterbannen mee kunnen leven, dat zeg ik niet eens omdat ik het niet 'wil' maar vooral omdat ik het me niet kan voorstellen op onderwerpen als immigratie, integratie, wegenaanleg, belastingheffing voor bedrijven, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:32:
[...]

Helaas voor mij (en veel andere gezien ik niet de eerste ben die het noemt), is zijn gemiddelde post niet leesbaar door het extreem wollige taalgebruik, laat staan dat ik het daadwerkelijk begrijp wat er staat. Kan je zeggen dat ik het nog een keer moet lezen, maar als ik na drie pogingen nog steeds geen flauw idee hebt wat hij probeert over te brengen, dan geef ik het toch op. En dat wollige is ook objectief te bewijzen, gezien er al, vast en zeker zorgvuldig gekozen, zelf verzonnen niet bestaande woorden zijn langs gekomen.

En hetgeen wat ik er wel van begrijp blijft mij verwarren. Een VVD'er die nog nooit wat positiefs over de VVD heeft geschreven. En de eerste die ik ooit heb zien schrijven dat we teveel artsen hebben en er minder moeten opleiden.

Dat gezegd hebbende geloof ik echt wel dat hij interessante dingen wil overbrengen, maar tegelijk kan ik eerlijk vertellen dat het gewoon absoluut niet overkomt bij mij. (De gemiddelde post, er zijn uitzonderingen bij). En hoewel ik het misschien niet zou moeten doen, heb ik toch met enige regelmaat de neiging om maar gewoon langs zijn posts heen te scrollen.
Eerlijk gezegd had ik er in het begin ook wel moeite mee, echter ik ben niet zo bang om een stukje(!) te lezen. Nadat ik mezelf enigszins in zijn taal/woordgebruik had verdiept en inderdaad af en toe een woordenboek en/of wikipedia (als voorbeeld) erbij had gepakt kan ik het prima volgen.
Het vergt verder wel nogal wat basiskennis geschiedenis/politicologie/sociologie/levenservaring, en om dat te bereiken ben je wel een paar "uurtjes" verder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bean77 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:05:
[...]

En vanaf nu mag het weer vriendelijk en onderbouwd. Mensen steken er significant moeite in om handvesten te geven, ideeën, zonder een richting op te leggen. Ik stel voor dat je dan ook leest en reflecteert. Tot dusverre is te constateren dat je om de haverklap vervalt in hetzelfde spel, op een negatieve manier, en daar heeft niemand hier iets aan, jezelf incluis.

Overigens is er de topicreport als mensen vinden dat iets te ver gaat, en om terug te komen op je eerdere stelling: Er is een zekere mate van vrijheid om een topic vooral zelf richting te laten bepalen, maar de verplichting tot onderbouwing is er wel degelijk. Als de richting door gebrek daaraan zoals nu in het negatief gaat, dan wordt er zeker ingegrepen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2017 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:51:
[...]

Uiteindelijk valt of staat het draagvlak bij het onderhandelingsresultaat, als dat een stevig 'GroenRechts' verhaal laat zien valt er heus wel mee te leven. De partij heeft zeker bekwame bewindslieden met mensen als Bram van Ojik en Kees Vendrik, dat lijkt me niet zo'n probleem.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er een compromis uit rolt waar beide achterbannen mee kunnen leven, dat zeg ik niet eens omdat ik het niet 'wil' maar vooral omdat ik het me niet kan voorstellen op onderwerpen als immigratie, integratie, wegenaanleg, belastingheffing voor bedrijven, etc.
Het liefst heb ik een resultaat waar iedereen mee kan leven. Als dat niet lukt is een resultaat waar beide achterbannen niet blij mee zijn misschien wel het beste, dan betekend het dat ze er alsnog ergens in het midden zijn uitgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
raceneus968 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:56:
[...]
Het vergt verder wel nogal wat basiskennis geschiedenis/politicologie/sociologie/levenservaring, en om dat te bereiken ben je wel een paar "uurtjes" verder :+
Dat vind ik nu weer overdreven gesteld. Nu denk ik heus dat Virtuozzo intelligent is en kennis heeft maar ingewikkeld woordgebruik staat niet gelijk daaraan. Ik vind mezelf niet dom maar iets concreter mag het van mij soms wel. Ik vind het wel te prijzen als iemand uitgebreid moeite doet in een bijdrage hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sissors schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:00:
Het liefst heb ik een resultaat waar iedereen mee kan leven. Als dat niet lukt is een resultaat waar beide achterbannen niet blij mee zijn misschien wel het beste, dan betekend het dat ze er alsnog ergens in het midden zijn uitgekomen.
Dan is dat vragen om jarenlange instabiliteit en veel ellende (lees: snel nieuwe verkiezingen). We hebben gezien wat er gebeurde met het 'inkomensafhankelijke zorgpremie' oproer binnen de VVD, zoiets verwacht ik ook binnen de GroenLinks achterban als deze harde maatregelen over migratie moeten steunen of er een controversiële weg wordt aangelegd zoals de A27.

Als het resultaat niet op voldoende draagvlak kan rekenen dan is dat vooral een signaal dat de standpunten te ver uit elkaar lagen om te kunnen verenigen. Niets mis mee, dan moet je kijken tussen welke partijen verschillen wel voor alle betrokkenen acceptabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:03:
[...]

Dat vind ik nu weer overdreven gesteld. Nu denk ik heus dat Virtuozzo intelligent is en kennis heeft maar ingewikkeld woordgebruik staat niet gelijk daaraan.
Ik vergeef hem dat maar: "elke gek zijn gebrek" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

D-e-n schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:03:
[...]

Dat vind ik nu weer overdreven gesteld. Nu denk ik heus dat Virtuozzo intelligent is en kennis heeft maar ingewikkeld woordgebruik staat niet gelijk daaraan. Ik vind mezelf niet dom maar iets concreter mag het van mij soms wel. Ik vind het wel te prijzen als iemand uitgebreid moeite doet in een bijdrage hier.
Aangezien lezen makkelijker is dan schrijven, denk ik dat wanneer je een lap tekst van 20 A4's tegenkomt toch moet realiseren dat iemand daar significant tijd in gestoken heeft. Gezien de syntax en grammatica die allemaal kloppen, getuigd het van respect om het te lezen ipv de TLDR te roepen.

Dat er enige tekstcompressie mogelijk is, dat zonder meer maar dat wordt af en toe aangestipt en is een bekend ding. En toch, liever rijk dan kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Delerium schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:27:
[...]

Aangezien lezen makkelijker is dan schrijven, denk ik dat wanneer je een lap tekst van 20 A4's tegenkomt toch moet realiseren dat iemand daar significant tijd in gestoken heeft. Gezien de syntax en grammatica die allemaal kloppen, getuigd het van respect om het te lezen ipv de TLDR te roepen.

Dat er enige tekstcompressie mogelijk is, dat zonder meer maar dat wordt af en toe aangestipt en is een bekend ding. En toch, liever rijk dan kwijt.
Ik wil er verder niets negatiefs over zeggen en natuurlijk is het respectvol om het te lezen, zeker als het aan jou gericht is. Ik wilde enkel maar zeggen dat veel tekst met moeilijke woorden niet per definitie beter (of slechter) is.

Ps
Zelf ben ik jaloers op mensen die iets kort em bondig kunnen vertellen. Ik vind dat ik zelf de neiging heb om te langdradig te zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
rik86 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:39:
Grappig, ik heb t gevoel dat hier juist eerder rechts dan links gemod wordt ;) Waarschijnlijk zal t dan wel vrij neutraal zijn als "links" vindt dat er "rechts" gemod wordt en omgekeerd...

Moet zeggen dat de meeste posts van Virtuozzo inderdaad wel voldoende aandacht vragen om te lezen, maar dat t regelmatig wel echt de moeite is

En ik vraag me echt af of hij wel VVD stemt ;)
Deze ronde heb ik het daar best moeilijk mee gehad. Positie, functie en behartiging van de partij is prima te verdedigen, maar men zal zich moeten realiseren dat het een partij van selectief belang is. Mensen die daaraan verbonden zijn, moeten de afweging maken of hun belang gediend of geschaad wordt op korte versus lange termijn.

Even heel oprecht, het is heel moeilijk te doorgronden omdat onze perceptie zo gesterkt wordt door de stortvloed aan beeldvorming en het cumulatieve gedrag ten gevolge daarvan. We zijn niet langer gewend om als het ware naar de telefoon te kijken zonder de reclame waarmee het ding verkocht is geworden.

Praktisch punt, als je iemand vraagt of de VVD een liberale partij is, en het antwoord is "ja". Nu ja, dan zit men toch in een zekere valstrik van marketing. Niet dat de VVD in dat opzicht een vreemde eend in de bijt is, elke machtspartij kent deze tegenstelling. En zelfs als een partij dat niet is, dan volgt maar al te vaak vanuit de natuurlijke vereiste van compromis in politiek er een vergelijkbare situatie.

Maar let op, ik heb duidelijk gemaakt (meermaals) waar de partij vandaan komt, waar de focus op ligt, maar ook heb ik ontwikkelingen opgemerkt (die zijn in andere topics behoorlijk uitgemeten) die niet gezond waren. Misschien herinneren mensen zich nog de controverse rondom het COA/AZC beleid met het onderwerp van gespreide opvang? Pijnlijk. Maar elke partij kent dat soort momenten.

Dat iemand in een bepaald verband zit, wil niet zeggen dat men blind moet volgen. De basis van ons bestel is juist participatie en vinger aan de pols. Integendeel dus. Als iemand lid is van een partij, dan is het zowel gepast als vereist om kritisch te zijn. Kwestie van eigenbelang.
Sissors schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:00:
[...]

Dat is zo moeilijk niet. Ik heb de indruk dat veel mensen er van uitgaan dat overtuigingen de basis zijn van onderhandelingen, of het huidige positioneren.

Dit is niet het geval. Ik gaf eerder het voorbeeld van twee partijen, die ideologische gezien lijnrecht tegenover elkaar staan, die echter zonder problemen samen kunnen werken. VVD en SP.

De basis van dit spel is niet de marketing, de beeldvorming, de overtuiging, het sentiment - of hoe we het ook willen noemen. Het is wel wie waar welke positie in kan nemen, welke functie in kan vullen, en dus de praktische invulling van het grote compromis van beleid kan geven.

Prima mogelijk om een resultaat te bereiken waar iedereen mee kan leven. Er zitten daar wel staartjes aan.

Zo kan het een resultaat zijn wat zo op het oog prima is, in de praktijk echter geen echte resultaten geeft. Centraal staat hier de vraag wat van belang is. SCP, CPB, DNB, er is een hele reeks aan instellingen gepasseerd inmiddels die daar externe expertise over hebben aangeleverd. Politiek is een afgeleide, ik zeg het nog maar eens. Ik zou best wel eens willen zien hoe het uitzag als de goede burger nu niet rustig 's ochtends de krant zat af te wachten, maar zelf de discussie aanging, en ook gewoon dat deed wat al die "zware" belangen wel normaal vinden. Druk uitoefenen, perspectief geven.

De grote valstrik blijft gewoon dat politiek van ons afhankelijk is. Politiek in Nederland leidt niet, het verzorgt bestuur. Ons gedrag schept hun gedrag, onze keuze geeft hen de stoel (of niet). Ze moeten dus resultaat aan ons verkopen. Centraal hierbij staat dus de vraag waar op ingezet wordt.
hoevenpe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:06:
[...]

Dan is dat vragen om jarenlange instabiliteit en veel ellende (lees: snel nieuwe verkiezingen).
Waarom? Men zal harder moeten werken, maar sinds wanneer is dat vragen om instabiliteit 8) Ik merk hierbij trouwens wel op dat het niet in het belang is van welke oppositiepartij dan ook - inclusief D66 en GL - om daar naar te streven. Men zit óf in de marge, óf in het puin, óf men heeft kansen maar geen netwerk en geen platform. De oorlogskassen van campagnes zijn trouwens ook leeg.

Vergeet niet dat niemand belang heeft bij hetze of commotie. Zelfs Geert Wilders niet, niet voor niets is die weer consistent terughoudend. De rekeningen blijven gewoon binnenkomen. Buiten het kleine landje gaan de zaken ook gewoon door. Systemen piepen en kraken al genoeg. We kunnen en mogen vaak veel zeggen van de Nederlandse politiek, maar het is (ondanks alles, inclusief het nieuwe "goede" populisme) nog altijd meer bestuur & uitvoering dan dat het show is. Daar is door de bank genomen best bewustzijn van.
We hebben gezien wat er gebeurde met het 'inkomensafhankelijke zorgpremie' oproer binnen de VVD,
Kunstmatige hetze, daar mogen we best wel eerlijk over zijn. Niet voor niets werden toen mensen op pad gestuurd om (net zoals tijdens de grote campagne versus Pvda met het Nivelleren) op te zwepen.

Dat hoeft men niet te doen. Sterker nog, het doen heeft een prijs. Ik wijs daarbij op de noodzaak om uiteindelijk die selectie mensen uit het clubje te werken. Wat is er met Ton Elias gedaan? Wat deed die tijdens die gevallen van "oproer"? Valt het niet op dat dit al voorafgaand aan verkiezingen gedaan werd? Toen waren de echte onderhandelingen voor scenario's. Niet nu.
zoiets verwacht ik ook binnen de GroenLinks achterban als deze harde maatregelen over migratie moeten steunen of er een controversiële weg wordt aangelegd zoals de A27.
Dat zou kunnen. GL is geen machtspartij. Men kent dit soort interne instrumentatie niet. Men heeft ook geen echt platform wat ingezet zou kunnen worden voor beheersing van een eventuele interne commotie. Of het realistisch is? Goede vraag. Ik kan GL er niet op in zien zetten. Maar, het is op dit moment in veel opzichten een samengestelde partij. De echte vraag hier is hoe sterk de interne cohesie en communicatie is.

Dat is eigenlijk een vraag wat je hier aan GL leden of kiezers zou moeten voorleggen.
Als het resultaat niet op voldoende draagvlak kan rekenen dan is dat vooral een signaal dat de standpunten te ver uit elkaar lagen om te kunnen verenigen. Niets mis mee, dan moet je kijken tussen welke partijen verschillen wel voor alle betrokkenen acceptabel zijn.
Hoeft niet. Kan zijn. Afhankelijk van waar men op inzet kan het ook gewoon een signaal zijn dat men het niet eens werd over welk mandaat welk compromis zou krijgen. Draagvlak is (helaas) vaak veel meer een kwestie van hoe je het kan uitsmeren, afleiden of verpakken.

Het heeft nut om wat minder vanuit de blik van overtuigingen, de presentatie van en door partijen zelf te kijken. Dat is immers niet de basis van het positioneren. Misschien druk ik het wat cru uit, maar dat is de arena van werving. Die van verkoop is een heel andere. Daartussen zit exact dezelfde koehandel wat je op de voetbalclub en de Kamer van Koophandel hebt.

Er zijn inderdaad verschillen in kleur, smaak en verpakking. Ze zijn echter minder relevant dan we zouden denken. Zelfs zaken als visie of beeld zijn niet echt relevant, het is en blijft een arena van machtspolitiek. Ondanks dit kent ons bestel nog steeds een model van compromis en consensus. Zeker wanneer de boekhouding duidelijk maakt dat er grenzen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:27:
[...]

Het hele spectrum schuift al decennia op naar rechts en zelfs dan zijn de partijen aan de 'linkerkant' gezamenlijk kleiner dan ooit. Dat zou toch te denken moeten geven...
inderdaad. te denken waardoor die verschuiving heeft plaatsgevonden. dat is dezelfde reden waardoor de pvda zoveel zetels verloren heeft. eigenlijk heeft er sinds de jaren 80 een grote verschuiving plaatsgevonden binnen westerse samenlevingen, wat begonnen is in de vs en vk, respectievelijk reagan en thatcher.

met die verschuiving (een ander economisch model) heeft er ook een verschuiving in mentaliteit plaatsgevonden. je kunt erover discussiëren of dat gedwongen is gebeurd of dat het als een (on)bewust proces ging, het gevolg ervan is dat de economische ongelijkheid erg is gegroeid de laatste decennia, met alle gevolgen van dien.

en dan herhaal ik maar weer eens hoezeer economische ongelijkheid schadelijk is voor een samenleving, daar zijn genoeg onderzoeken over te vinden, bijvoorbeeld deze, of deze, of een met een andere insteek.

en waar gaan nu de discussies over? of we solidair moeten/willen zijn met chronisch zieken en gehandicapten, werklozen en zzp'ers, ouderen, gepensioneerden, lhbt'ers, mensen met een migrantenachtergrond, mensen met een dubbele nationaliteit.

het is zelfs hardop uitgesproken door onze koning, toen hij het woord "participatiemaatschappij" in de mond nam. het gevolg van "het afschudden van de ideologische veren van de pvda". de introductie van de neo-klassieke doctrine. en welke partijen waren daar betrokken bij? vvd, cda, d66 en pvda. ik persoonlijk zou dan ook de pvda geen linkse partij meer noemen, wat dus de reden van het zetelverlies is.

is die verschuiving en dan dus deze verkiezingsuitslag een goede zaak? ik vind van niet. gezien de gevaren voor samenleving en democratie.

laten we het dus bij feiten in context houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
dawg schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:02:
inderdaad. te denken waardoor die verschuiving heeft plaatsgevonden. dat is dezelfde reden waardoor de pvda zoveel zetels verloren heeft. eigenlijk heeft er sinds de jaren 80 een grote verschuiving plaatsgevonden binnen westerse samenlevingen, wat begonnen is in de vs en vk, respectievelijk reagan en thatcher.

met die verschuiving (een ander economisch model) heeft er ook een verschuiving in mentaliteit plaatsgevonden. je kunt erover discussiëren of dat gedwongen is gebeurd of dat het als een (on)bewust proces ging, het gevolg ervan is dat de economische ongelijkheid erg is gegroeid de laatste decennia, met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat je vooral ziet dat Nederland een meritocratie is geworden, iedereen heeft alle kansen om te gaan studeren. De positie op de maatschappelijke ladder is daarmee veel meer 'eigen verdienste' met als gevolg dat solidariteit onder druk komt te staan, want (heel kort door de bocht) waarom zou je iemand willen onderhouden die er met de pet naar gooide terwijl jij hard aan het leren was? Natuurlijk is het niet zo zwart-wit in de praktijk, maar solidariteit is ook iets wat alleen maar kan bestaan bij wederkerigheid.
en waar gaan nu de discussies over? of we solidair moeten/willen zijn met chronisch zieken en gehandicapten, werklozen en zzp'ers, ouderen, gepensioneerden, lhbt'ers, mensen met een migrantenachtergrond, mensen met een dubbele nationaliteit.

het is zelfs hardop uitgesproken door onze koning, toen hij het woord "participatiemaatschappij" in de mond nam. het gevolg van "het afschudden van de ideologische veren van de pvda". de introductie van de neo-klassieke doctrine. en welke partijen waren daar betrokken bij? vvd, cda, d66 en pvda. ik persoonlijk zou dan ook de pvda geen linkse partij meer noemen, wat dus de reden van het zetelverlies is.
Als dit echt de reden zou zijn van het zetelverlies van de PvdA dan waren deze kiezers wel bij de SP, PvdD of GroenLinks terecht gekomen. Dat is maar heel beperkt het geval, de afstraffing had veel meer dan een sociaal-economische ook een conservatief nationalistische oorsprong. De allochtonen-stem heeft definitief een eigen 'zuil' gevonden en de ontevreden arbeider zit veelal bij de grote blonde leider.

Het is veel meer een kwestie van identiteit, wie ben ik en waar hoor ik bij? Met wie wil ik solidair zijn en met wie niet? Wat voor zekerheden heb ik nog, hoe kan ik dat voor mijzelf en mijn dierbaren veilig stellen?
is die verschuiving en dan dus deze verkiezingsuitslag een goede zaak? ik vind van niet. gezien de gevaren voor samenleving en democratie.

laten we het dus bij feiten in context houden.
Of dat een 'goede zaak' is lijkt me nou bij uitstek een subjectieve persoonlijke mening. Ik vermoed dat wij onderling daar al enorm van mening over verschillen, laat staan als je een DENK of PVV stemmer ernaar zou vragen. Ik zie daar geen 'feiten' in, ook niet in context.

Deze verkiezingen wijzen uit dat de meerderheid van de bevolking deze ontwikkeling blijkbaar 'wil'. Je zou zelfs kunnen stellen dat men het nu nog niet ver genoeg vindt gaan gezien de meerderheid van VVD, CDA, PVV, SGP en FvD in ons huidige parlement en dat mede de oorzaak is van de grote weerzin tegen het huidige formatie-experiment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:33:
[...]
Je zou zelfs kunnen stellen dat men het nu nog niet ver genoeg vindt gaan gezien de meerderheid van VVD, CDA, PVV, SGP en FvD in ons huidige parlement en dat mede de oorzaak is van de grote weerzin tegen het huidige formatie-experiment...
Nu doe je net alsof al die partijen hetzelfde willen op alle terreinen. Dat is natuurlijk niet zo. Ik lees op het FvD bijvoorbeeld "beperken invloed zorgverzekeraars". Daar gaat je meerderheid al op dat punt.

Ik denk dat er zeer zeker nog meerderheden zijn voor bepaalde "linkse" standpunten. Maar mensen vinden die niet belangrijk genoeg om er bij hun stem rekening mee te houden. Ook emotie speelt nog een rol.

Linkse partijen zullen een manier moeten vinden om de urgentie van bepaalde linkse onderwerpen beter voor het voetlicht te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 23:33:
[...]

Ik denk dat je vooral ziet dat Nederland een meritocratie is geworden, iedereen heeft alle kansen om te gaan studeren. De positie op de maatschappelijke ladder is daarmee veel meer 'eigen verdienste' met als gevolg dat solidariteit onder druk komt te staan, want (heel kort door de bocht) waarom zou je iemand willen onderhouden die er met de pet naar gooide terwijl jij hard aan het leren was? Natuurlijk is het niet zo zwart-wit in de praktijk, maar solidariteit is ook iets wat alleen maar kan bestaan bij wederkerigheid.
Leuk beeld, maar is het de realiteit. is het misschien meer complex dan het beeld? Nederland een meritocratie noemen is slechts in gedeeltelijk theoretische zin correct. De praktische invulling is het afgelopen decennium sterk veranderd.

Mensen hebben kansen om te studeren, maar conditioneel. Afkomst, achtergrond en draagkracht spelen juist een steeds grotere rol. De afgelopen jaren hebben we daar heel wat discussies over voorbij zien komen, compleet met alarmsignalen uit zowel werkgeversverbanden als het SCP en CPB.

Onderwijs in het algemeen is juist sterk gesegregeerd. Ben je de commotie en protesten vergeten vanuit het ministerie en onderwijsorganen gericht tegen mogelijkheden tot overstap hoger niveau vanuit het VMBO?

Als ik dan naar een arbeidsmarkt kijk, waar de positie van afhankelijkheid van niet-werkgever juist structureel zwakker is aan het worden? Niet enkel onder druk van flexibilisering, maar ook vanuit de trend van afbraak/ontbreken van CAO hernieuwingen. Ja, alle kansen, als je meedoet met het accepteren van een zwaktepositie.

Kan het zijn dat je het idee van meritocratie verwart met definitie en/of invulling? Doe eens een kleine verkenning naar de publicaties van onderzoeken de afgelopen 8 jaar ten aanzien van de overtuigingen en concepten die achter de marketing van het begrip staan. Let daarbij op de reële toetsingen in de praktijk, hou een oogje op de trendrapportages vanuit onze Instellingen.

Ik merk het maar even op, maar het afgelopen decennium hebben we behoorlijk wat concepten subtiel hergebruikt in dienst van ideologisch geïnspireerde politiek, op zijn beurt in dienst van herscheppen van omstandigheden met slechts selectief nut en belang. Herinner je je nog het begrip participatiemaatschappij? Dat was ooit gewoon de samenleving, waar je samen deel van uitmaakte. Nu is het een structuur van verplichtingen en vereisten voor het opvangen van gaten die er niet hoeven te zijn. Onze reactie daarop is gebaseerd op het oude perspectief, met als resultaat een versterking van trends van segregatie.

Je hoeft het van mij niet aan te nemen. Oprecht, het is de verkenning waard. Het omvormen van gekende concepten (met positieve connotatie vanuit historisch perspectief) naar iets wat heel anders is heeft effecten die onder de noemer perverse prikkel vallen. In sociaal-economisch oogpunt is dat niet bijster gezond, de lijn loopt immers van bestel van diversiteit met cohesie naar model van segregatie op basis van toegang tot afhankelijkheden.

De reden waarom het moeilijk ligt om die discussie te voeren, is de keerzijde van dezelfde medaille van omvormen (en creatief gebruiken) van dit soort begrippen. Aangezien het resultaat iets is wat we uit het verleden kennen, grijpen we dan ook terug naar begrippen uit een verleden om signaal proberen te geven van negatieve effecten. Dan krijg je meteen taal als "klassensamenleving" en zo meer op tafel. Met voorspelbaar resultaat. Briljant, maar pijnlijk.

Het grappige is eigenlijk dat er geen enkele correlatie te vinden is die het onderliggende streven van al dat omvormen ook echt ondersteunt. Integendeel. We hoeven niet eens naar lange termijnanalyses of wetenschappelijke onderzoeken voor generatiegerichte analyse te kijken. De maatregelen die aan dit soort beeldvorming gekoppeld zijn leveren consistent reeds heel snel ongewenste effecten voor collectieve stabiliteit op. Of we nu naar onderwerpen als stratificatie onderwijs, schaalvergroting, het leerlingendossier, het leenstelsel, performance targets middelbaar onderwijs, externe expertise curricula of wat dan ook in deze brede discussie kijken.

In theorie heeft iedereen alle kansen. Maar een meritocratie is het absoluut niet. Gevoel is er bij het beeld zeker, maar het beeld is niet de realiteit.

En ja, onderschat niet de effecten op mentaliteit en gedrag. Er wordt snel gedaan alsof dat iets van het zachte links is, maar dit is juist van essentieel belang voor de spreekwoordelijke andere kant. Vermogen tot behartiging selectief belang is direct afhankelijk van effectieve realiteit collectief belang.

En nee, dit is een discussie die niets te maken heeft met de overtuiging dat iedereen de kans heeft om alles uit zich te halen. Het is een verkenning van praktische toetsing effecten beleid en invulling daarvan.

A propos, solidariteit kan enkel bestaan bij wederkerigheid? Klassiek geval van glijdende en glibberige schaal van gedrag dit. Als we dit echt wensen te stimuleren als gedeelde basis van mentaliteit, succes. Niet enkel staat het haaks op ons geëvolueerde gedrag (solidariteit groepsfunctie, vereiste participatie, vereiste rol en functie, biologisch mechanisme gratificatie / stress - ga zo door), we scheppen dan juist een systeem van gelaagde en rigide conditionele segregatie. Er was een tijd in de vorige eeuw in een naburig land waar men dit als ideaal zag, leuke studie voor wie, wanneer, waarom, en hoe liep dat af.

Mag ik daar bij opmerken dat er interessante correlaties zijn tussen vermogen van een samenleving om een divers scheppend vermogen te ontwikkelen en behouden ten gunste van stabiliteit en groei in een post-productie inrichting (kenniseconomie) en de rigiditeit van beperkingen voor toegang tot participatie op basis van conformistische instrumentatie (zoals schuldverplichtingen, segregatie vanuit achtergrond e.d.). In effectanalyse komt zoiets vrij vertaald neer op jezelf in de voeten schieten. Meritocratie? Soms is marketing voor werving en beïnvloeding tot acceptatie heel succesvol, en toch destructief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op woensdag 5 april 2017 @ 01:22:
In theorie heeft iedereen alle kansen. Maar een meritocratie is het absoluut niet. Gevoel is er bij het beeld zeker, maar het beeld is niet de realiteit.
Het klopt dat steun van ouders, netwerk, financiële belemmeringen belangrijke factoren zijn maar in hoeverre is dat nu 'belangrijker' dan in de jaren 50 en 60? Toen konden getalenteerde kinderen niet studeren omdat er geen geld voor was, de 'klassenmaatschappij' was in die verzuilde tijd veel sterker dan nu.

Maakt dat het een goede zaak dat we weer terug glijden op die schaal? Natuurlijk niet, maar de beweging naar rechts is iets wat al decennia aan de gang is en imo slechts deels toe te schrijven aan de terugtrekkende overheid.

Het gaat nog meer over wereldbeeld, idealen en vrijheden: je kunt het niet los zien van zaken als de multiculturele samenleving, de opkomst van een sterk conservatieve religie, de individualisering van de maatschappij en juist de mogelijkheid om je te kunnen onttrekken van de schaduwzijden ervan als je 'succesvol' bent.
A propos, solidariteit kan enkel bestaan bij wederkerigheid? Klassiek geval van glijdende en glibberige schaal van gedrag dit. Als we dit echt wensen te stimuleren als gedeelde basis van mentaliteit, succes. Niet enkel staat het haaks op ons geëvolueerde gedrag (solidariteit groepsfunctie, vereiste participatie, vereiste rol en functie, biologisch mechanisme gratificatie / stress - ga zo door), we scheppen dan juist een systeem van gelaagde en rigide conditionele segregatie.
Elk sociaal systeem geeft wederkerigheid als basis: men helpt anderen uit groepsgevoel maar ook als 'verzekering' dat men zelf ook geholpen wordt als het noodlot toelaat. Het vereist inderdaad een sterke band en cohesie: juist dat laatste is er minder en minder omdat je mensen wel bij elkaar in een wijk kunt zetten maar je daarmee geen verbondenheid afdwingt. Culturele, sociale en religieuze verschillen zijn meer dan vroeger een splijtzwam, zie ook wat er nu in grote steden rond homogeweld speelt en hoe krampachtig de olifant in de kamer niet benoemd mag worden de afgelopen dagen.

Het is niet voor niets dat je juist een relatief kleine homogene gemeenschappen nog die onderlinge solidariteit ziet waar je het over hebt, in grote steden is dat grotendeels verdwenen samen met de gemeenschappelijke kerk en kroeg op de hoek.

Nog over die 'wederkerigheid': het systeem werkt alleen als je gemaakte afspraken ook nakomt, mensen kunnen vertrouwen op het onderlinge vangnet en bijbehorende solidariteit. Valt dat weg dan zullen mensen zelf dingen gaan regelen, eenmaal de zaakjes op orde valt ook de 'noodzaak' om solidair te zijn deels weg.

Een mooi voorbeeld is ons pensioenstelsel: je hoeft als 45- betaler geen raketgekeerde te zijn om te weten dat je zelf een vrijwel lege pensioenpot treft als het zover is. Het systeem is op de lange duur onhoudbaar, de leeftijd waarop je zelf gaat 'profiteren' ligt steeds verder in de toekomst. Hoe vreemd is het dan dat ik als 'jongere' het liever zelf wil regelen? Sparen in een persoonlijk potje met een uitkering waarvan ik zelf kan bepalen hoe hoog en hoeveel vanaf welke leeftijd, dat is wat ik zelf doe. Ik reken niet meer op 'het systeem' voor mijn oude dag.

Even terug naar de formatie: interessant experiment van Frits Wester, formeren met de voorzitters van de jongerenverenigingen. Het laat haarfijn zien dat de tegenstellingen die we hier op dit forum zien ook aan de onderhandelingstafel spelen. Het vooral het ideologische wereldbeeld is wat erg lastig wordt:
Jongeren zetten de toon: zo gaat dat kabinet er (niet) komen

De formatie is klaar. Een laatste vraag ligt op tafel: kunnen deze vier partijen komen tot een nieuw kabinet? De formatie met de jongeren laat zien dat het ongelooflijk ingewikkeld gaat worden met de échte formatie, concludeert Frits Wester. "Vooral vanwege het verschil in wereldbeeld van GroenLinks. Als het gaat om defensie en vluchtelingen wordt dat verschil tussen GroenLinks en de andere drie partijen echt goed duidelijk."

Maar ook bij het CDJA zijn er nog hordes die genomen moeten worden. De kwestie rond de zelfgekozen dood bijvoorbeeld. Kun je dat overlaten aan de Tweede Kamer of niet? En ook willen de jongeren van het CDA terug naar de basisbeurs, terwijl de andere drie partijen dat absoluut niet willen.

Pagina: 1 ... 16 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.