Zoals je edit al aangeeft is het dus ook helemaal geen regeerakkoord. Zo jammer dat dit soort blogjes de publieke opinie proberen te beïnvloeden door het zo te presenteren. Nooit meer serieus nemen als medium wat betreft.EJPostema schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:41:
Bericht op geenstijl met een link naar een klimaatplan soort van regeerakkoord
Kans is aanwezig dat dit, of in ieder geval delen hiervan, is terug te vinden in het regeerakkoord.
EDIT:
Al ligt het allemaal wat genuanceerder dan ik in eerste instantie dacht. Het plan is gemaakt door de klimaatbureaus binnen de partijen (en ook de PvdA en CU). Ze willen op de deze manier druk uitoefenen op de formatie dat klimaat hoog/hoger op de agenda komt en er een Groen beleid komt
Waarom het dan in hemelsnaam verplichten als die elektrische auto's sowieso veel goedkoper zijn dan een reguliere auto? Vanwege die drie auto's met een verbrandingsmotor die dan nog worden verkocht?EJPostema schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:37:
Denk ook wel dat dit meevalt.
De model 3 van tesla is nog steeds prijzig, maar op de lange termijn veel goedkoper dan een normale auto rond die prijsklasse.
Volgens mij heeft een tesla zo'n 12 bewegende onderdelen versus een aantal 100 of duizend van een conventionele motor. Een electrische auto heeft daarom niet of nauwelijks onderhoud nodig.
Dus los van de aanschafprijs is een electrische auto veel goedkoper op jaarbasis dan eentje met een branfstof motor.
Volgens mij wil elk groot automerk met een electrische auto op de proppen komen voor 2020. Er gaat dus veel concurrentie/innovatie komen. Het enige wat de overheid zelf moet regelen is een goede infrastructuur voor het laden.
IMHO denk ik dat rond 2025 een electrische auto altijd de verstandige keuze zou zijn bij de aankoop van een nieuwe auto.
Ik ga er dus in mee dat binnen 8 jaar van 99% naar 0% wel erg ambitieus is. Ook omdat de voordelen van elektrische auto's duidelijk zijn, maar niet zo groot als sommige doen alsof (bijvoorbeeld fijnstof uitstoot is nog steeds significant).
Verder lijken het me niet hele vreemde dingen in dat lijstje. Ja kolencentrales allemaal sluiten weet ik niet of ik daar een groot voorstander van ben. Vanuit milieu-oogpunt is dat goed, maar vanuit politiek oogpunt is er ook wel wat voor te zeggen om eerst de gascentrales te sluiten.
Dit verschil is nog veel extremer als je het verschil in BPM in ogenschouw neemt...RodeStabilo schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:46:
[...]
Dan zal eerst de prijs hard naar beneden moeten.
Instap VW Golf; 21000 euro
Goedkoopste E-Golf 39000 euro.
Zie je waarom dat niet gaat werken?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik begrijp je punt, maar door de het huidige fiscale beleid (BPM etc etc) ben ik niet hoopvol. Ik heb toevallig een archiefje als het gaat om autoprijzen en als je ziet hoe hard bijvoorbeeld een simpele B-segmenter in prijs is gestegen domweg vanwege de co2-tax de laatste drie jaar dan stemt me het somber dat een elektrische auto in 2025 ineens op het niveau van een instapper gaat bereiken.Defector schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:10:
[...]
Lekker makkelijk om met de prijzen van nu aan te tonen dat het plan over acht jaar niet kan werken.
Saillant detail; in elk Europees land zit de autoverkoop in de lift. Behalve in Nederland..... excuus voor mijn scepsis.
Precies ja.hoevenpe schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:30:
Dit verschil is nog veel extremer als je het verschil in BPM in ogenschouw neemt...
[ Voor 33% gewijzigd door RodeStabilo op 26-04-2017 13:34 ]
Verwijderd
Over slecht voor het milieu gesproken. En zeer duur en onrendabel -- ik snap niet waarom Groenlinks zo gefixeerd is op die kutwindmolens.EJPostema schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:41:
• Meer windmolens op land en op zee, in totaal goed voor 2 Gigawatt extra.
maar ik denk dat over 8 jaar, omdat het dan geen nieuw product meer is, het verschil een stuk minder zal zijn dan nu. En ik vermoed dat ze dit vooral gaan 'stimuleren' door de BPM stapsgewijs steeds hoger te laten worden.hoevenpe schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:30:
[...]
Dit verschil is nog veel extremer als je het verschil in BPM in ogenschouw neemt...
Betaal je nu tussen de 102 en 150 gr uitstoot bij een diesel zo'n 200 euro bpm/gram, dan zal dat in 2019: 250; in 2020; 300, in 2021: 350; in 2022: 400 etc zodat je in 2025 € 600/gr uitstoot betaald. Betaal je € 20k meer BPM als je een diesel rijdt die 150 gr co2 uitstoot.
Als tegelijk de kale prijs van een elektrische auto niet substantieel daalt is dit defacto het onbetaalbaar maken van automobiliteit voor de 'gewone man': nog minder nieuwe schone auto's omdat mensen hun oude vervuilende diesel/benzinemodel tot de laatste kilometer op gaan rijden...rik86 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:02:
[...]
maar ik denk dat over 8 jaar, omdat het dan geen nieuw product meer is, het verschil een stuk minder zal zijn dan nu. En ik vermoed dat ze dit vooral gaan 'stimuleren' door de BPM stapsgewijs steeds hoger te laten worden.
Betaal je nu tussen de 102 en 150 gr uitstoot bij een diesel zo'n 200 euro bpm/gram, dan zal dat in 2019: 250; in 2020; 300, in 2021: 350; in 2022: 400 etc zodat je in 2025 € 600/gr uitstoot betaald. Betaal je € 20k meer BPM als je een diesel rijdt die 150 gr co2 uitstoot.
Ik vind dit wel een tikkeltje naief. Je ziet auto's door technologische ontwikkelingen ook niet goedkoper worden immers. Sterker nog; in Nederland worden ze structureel duurder dan in omringende landen.rik86 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:02:
[...]
maar ik denk dat over 8 jaar, omdat het dan geen nieuw product meer is, het verschil een stuk minder zal zijn dan nu. En ik vermoed dat ze dit vooral gaan 'stimuleren' door de BPM stapsgewijs steeds hoger te laten worden.
[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 26-04-2017 14:07 ]
De halve planeet staat op droogkoken en hier wordt het probleem geneutraliseerd want stel je voor dat de auto duurder wordt.
Wel, het alternatief is dat er over een jaar of 50 geen auto's meer rondrijden door gesmolten asfalt of zo. Denk eens aan de lange termijn of overheidsbeleid ipv dat kleine detail van je dagelijkse kostenpost. Als je auto te duur is kan beter de staat/EU bedanken dat de huidige auto zo goedkoop is geworden voor de gemiddelde consument. Luxe is pas een recent fenomeen.
Wel, het alternatief is dat er over een jaar of 50 geen auto's meer rondrijden door gesmolten asfalt of zo. Denk eens aan de lange termijn of overheidsbeleid ipv dat kleine detail van je dagelijkse kostenpost. Als je auto te duur is kan beter de staat/EU bedanken dat de huidige auto zo goedkoop is geworden voor de gemiddelde consument. Luxe is pas een recent fenomeen.
[ Voor 35% gewijzigd door Delerium op 26-04-2017 14:12 ]
Lekkere dooddoener. Maar om jouw lijn te volgen; laten we landen als China aanpakken die in een middag uitstoten wat wij in een jaar doen. Maar nee dat durven we niet want stel je voor.....
China is juist in een rap tempo aan het verduurzamen en maatregelen nemen om de uitstoot te bepreken. Juist omdat zij zoveel last hebben van smog en de negatieve effecten van de uitstoot.RodeStabilo schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:15:
Lekkere dooddoener. Maar om jouw lijn te volgen; laten we landen als China aanpakken die in een middag uitstoten wat wij in een jaar doen. Maar nee dat durven we niet want stel je voor.....
Wanneer wij een afwachtende houding aannemen. Dan zullen wij achterin het veld belanden mbt kennis en innovatie. Terwijl dit juist de speerpunten zijn van de brandbrief die laatst aangeboden is tbv de formatie.
Met dit soort sentiment moet ik altijd denken aan een plaatje wat rond gaat bij deze discussies. In de strekking van "Wat als al die maatregelen die we nemen voor niks zijn." Met daarbij een lijstje wat gaat van schoon water/lucht tot schone energie. Met andere woorden wat is het negatieve aspect van verduurzaming van onze energie behoefte en beperking van onze uitstoot.

[ Voor 6% gewijzigd door Defector op 26-04-2017 14:38 . Reden: plaatje toegevoegd ]
Behalve dan dat verhuizen super duur is. Laten we wel zijn, mensen die huren dwing je bijna in de vrije sector een huurwoning te zoeken wanneer je verwacht dat op korte termijn te doen. De wachtrijen bij corperaties liegen er niet om. En aangezien de huren in de vrije sector veel duurder zijn kan je nu al voorspellen dat dat te duur is voor veel mensen. Duurder dan rekeningrijden. En dus lost de hele maatregel qua milieu helemaal niets op.Delerium schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:40:
Dat gezeik over die werkende Nederlander.... kijk, je hebt verschillende keuzes als Nederlander, de keuze waar je woont en ook waar je werkt is er 1 van. Als je daar een verschil tussen hebt die met je auto overbrugt moet worden, dan is dat je eigen keuze. Daar heeft de overheid of de medeburger geen verhaal mee.
En laten we het maar niet hebben over het feit dat mensen ongeveer twee/drie jaar werken bij een werkgever. Om de drie jaar verhuizen? Dat is gewoon niet haalbaar, vooral niet voor gezinnen, financieel gezien.
We mogen wel allemaal in dienst staan van de werkgever en overheid, maar mogen wij burgers ook nog een leven hebben? Of is dat alleen voor mensen die rekeningrijden kunnen betalen?
Ik ben zeer kritisch. Misschien zie ik teveel beren op de weg, ik hoop dat het plan lukt want ik vind het milieu erg belangrijk. Ik heb mazzel trouwens, ik heb werk gevonden in mijn woonplaats dus ik fiets lekker.
[ Voor 21% gewijzigd door Foxhound83 op 26-04-2017 14:42 ]
Dus pak je zelf een dooddoener door weer naar een ander te wijzen? We hadden het toch over Nederlandse auto's?RodeStabilo schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:15:
Om de 3 jaar andere baan of een gezin stichten: persoonlijke keuzes. Val anderen of de overheid daar niet mee lastig door auto-korting te eisen. En dat huizen duur zijn... wel, kom dan bij die partij van de huisjesmelkers of de partij van de vele leegstaande kantoren of de partij van het privatiseren van woningbouwvereningen of de partij van het dereguleren van verantwoordelijke vastgoedbeleid (Staal, Mollenkamp etc).Foxhound83 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:37:
Behalve dan dat verhuizen super duur is. Laten we wel zijn, mensen die huren dwing je bijna in de vrije sector een huurwoning te zoeken wanneer je verwacht dat op korte termijn te doen. De wachtrijen bij corperaties liegen er niet om. En aangezien de huren in de vrije sector veel duurder zijn kan je nu al voorspellen dat dat te duur is voor veel mensen. Duurder dan rekeningrijden. En dus lost de hele maatregel qua milieu helemaal niets op.
En laten we het maar niet hebben over het feit dat mensen ongeveer twee/drie jaar werken bij een werkgever. Om de drie jaar verhuizen? Dat is gewoon niet haalbaar, vooral niet voor gezinnen, financieel gezien.
Allemaal dezelfde partij die bugs in het systeem houden, allemaal dezelfde VVD. En dat zou dan de kampioen zijn voor de gewone burger zodat de autorijder niet gepest kan worden? Als de VVD serieus werk maakt, schaffen ze wegenbelasting, BPM etc allemaal af en heffen ze alleen nog maar benzine-accijns. Dan zijn stilstaande auto's gratis en heb je als burger tenminste nog serieuze keuze. Of stem voortaan pertinent alles-behalve-VVD, dan heb je kans dat de marktprijzen van huizen niet de hemel inschieten door speculatie.
Allemaal eigen keuzes om eventueel als loonslaaf te gaan werken.Foxhound83 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:37:
We mogen wel allemaal in dienst staan van de werkgever en overheid, maar mogen wij burgers ook nog een leven hebben? Of is dat alleen voor mensen die rekeningrijden kunnen betalen?
[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 26-04-2017 14:47 ]
Ik zie nu dat je me aan het trollen bent. Daar doe ik niet aan mee, de groeten, ik ga wel weer lurken...
Da's ook een keuze.
* Delerium vindt het heel belangrijk dat mensen zich realiseren wat keuzes zijn en wat ze zelf daarvan moeten invullen.
* Delerium vindt het heel belangrijk dat mensen zich realiseren wat keuzes zijn en wat ze zelf daarvan moeten invullen.
Denk dat je lelijk op je neus kijkt als straks iedereen echt een BPM vrije elektrische auto koopt en 'tankt' uit het stopcontact. Dan zit de overheid opeens met een gat van 10 miljard in de begroting, dan blijkt dat al die 'anderen' al jaren profiteren van al die vervelende automobilisten...Delerium schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:46:
Val anderen of de overheid daar niet mee lastig door auto-korting te eisen.
laten we dat eens proberen ipv bij voorbaat af te schieten. Sowieso zullen een hoop caravan-gebruikers niet overstappen.hoevenpe schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:06:
[...]Denk dat je lelijk op je neus kijkt als straks iedereen echt een BPM vrije elektrische auto koopt en 'tankt' uit het stopcontact.
Maak jij je nu al druk over een gat bij de overheid? pleit dan eens voor belastingverhoging oid. Of moet je perse weer duidelijk maken dat 'anderen' profiteren? Zal ik daar eens als die gesponserde lease-rijders naast leggen? Ook al iets waar een 'ander' van profiteert.Dan zit de overheid opeens met een gat van 10 miljard in de begroting, dan blijkt dat al die 'anderen' al jaren profiteren van al die vervelende automobilisten...
Verwijderd
Steek je kop maar in het zand. Delerium heeft gewoon hardstikke gelijk.hoevenpe schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:06:
[...]
Denk dat je lelijk op je neus kijkt als straks iedereen echt een BPM vrije elektrische auto koopt en 'tankt' uit het stopcontact. Dan zit de overheid opeens met een gat van 10 miljard in de begroting, dan blijkt dat al die 'anderen' al jaren profiteren van al die vervelende automobilisten...
Het is niet ethisch om miljoenen tonnen broeikasgas de atmosfeer in te keilen, en de aarde te vern**ken voor 1000en jaren in de toekomst. Klimaatverandering is irreversibel (althans, ik zie geen technische manier 'hoe dan'). Je kunt wel veel dingen willen, maar het kan gewoon niet meer. Vervoer is niet vanzelfsprekend, niet zolang het niet op een duurzame manier kan.
Om het nog maar even heel heftig te zeggen hoe ernstig het is: Over 200 jaar kijken ze tegen ons verbruik van fossiele brandstoffen zoals wij nu tegen slavernij aankijken! "Hoe konden die steenkolen tijdperk bewoners zo dom zijn"
De technische manier is het probleem niet. 't Is alleen door de VN verboden ("Geo-engineering"). Er zijn meerdere realistische en onafhankelijke methodes: "Space sunshade" in een baan rond de aarde; ijzer-bemesting van de oceanen (stimuleren van algengroei), bepaalde soorten rotsen op standen dumpen (nemen CO2 op bij erosie). Stuk voor stuk verboden.
Het verbod op ijzerbemesting is zelfs bijzonder dubieus, omdat de algen die je daarmee kweekt het voedsel vormen voor vissen. Dat voorkomt dus ook overbevissing. Effectief wordt de CO2 uit de atmosfeer omgezet in voedsel, zonder daarvoor kostbare landbouwgrond te gebruiken.
Het verbod op ijzerbemesting is zelfs bijzonder dubieus, omdat de algen die je daarmee kweekt het voedsel vormen voor vissen. Dat voorkomt dus ook overbevissing. Effectief wordt de CO2 uit de atmosfeer omgezet in voedsel, zonder daarvoor kostbare landbouwgrond te gebruiken.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
bij die E-Golf zitten standaard wel wat meer opties. Maar je hebt gelijk. Al heb je over lange termijn minder verbruikskosten en onderhoudskosten wat een iets hogere prijs mogelijk maakt.RodeStabilo schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:46:
[...]
Dan zal eerst de prijs hard naar beneden moeten.
Instap VW Golf; 21000 euro
Goedkoopste E-Golf 39000 euro.
Zie je waarom dat niet gaat werken?
Maar ik reken er idd wel op dat de prijzen gaan dalen de komende jaren
Het staat ook op andere sites, geenstijl linkt als een van de weinige door naar het document, vandaar mijn link. Het blogje zelf is natuurlijk redelijk gekleurd, maar het document is er en bestaat. Wat je ook van het blogje vind doet daar niet aan af. Iedereen kan zelf die 10 pagina's lezen.D-e-n schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:15:
[...]
Zoals je edit al aangeeft is het dus ook helemaal geen regeerakkoord. Zo jammer dat dit soort blogjes de publieke opinie proberen te beïnvloeden door het zo te presenteren. Nooit meer serieus nemen als medium wat betreft.
Het gaat er om dat Geenstijl en ook andere populistische blogjes het presenteren als "regeerakkoord" terwijl het dat helemaal niet is. Het is een voorzet van milieuafdelingen van diverse partijen, waarvan een aantal geeneens onderdeel van de regering is.EJPostema schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:04:
[...]
Het staat ook op andere sites, geenstijl linkt als een van de weinige door naar het document, vandaar mijn link. Het blogje zelf is natuurlijk redelijk gekleurd, maar het document is er en bestaat. Wat je ook van het blogje vind doet daar niet aan af. Iedereen kan zelf die 10 pagina's lezen.
Het heeft geen ruk te maken met de formatieonderhandelingen maar door deze misleidende woordkeuze klimmen diverse mensen vervolgens gelijk in de gordijnen met termen als "verraad". De meute wordt op deze manier gewoon opgehitst.
[ Voor 11% gewijzigd door D-e-n op 26-04-2017 16:13 ]
Omdat dat goed past bij een groot deel van hun stemmers. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen, Rutte meldde eerst nog iets als"Wij moeten groener, maar de manier waarop groenlinks dit aanpakt zijn wij het niet helemaal mee eens".Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:59:
[...]
Over slecht voor het milieu gesproken. En zeer duur en onrendabel -- ik snap niet waarom Groenlinks zo gefixeerd is op die kutwindmolens.
Asus Zenbook i7 256gb
Nee, omdat men er van overtuigd is dat windmolens een bijdrage kunnen leveren aan het klimaat. "Duur" is ook maar relatief natuurlijk. Het hangt er maar net vanaf wat je allemaal meeneemt in die berekening.Ghostrider schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:17:
[...]
Omdat dat goed past bij een groot deel van hun stemmers.
Provincies hebben een paar jaar terug al aangegeven dat bij het invoeren van een kilometerheffing (en daarmee het verdwijnen van opcenten) er een "burgertax" (met een duur woord: ingezetenenheffing) voor in de plaats gaat komen. Dus je krijgt er een nieuwe belasting voor in ruil.Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:36:
[...]
Kilometerheffing dus. Ik mag aannemen dat de accijns op brandstof (over "betalen voor verbruik" gesproken) dan omlaag gaat en die debiele "provinciale opcenten" ook verdwijnt?

[ Voor 3% gewijzigd door Bart-Willem op 26-04-2017 16:37 ]
Ik vind het wel belangrijk om het volgende argument even in perspectief te plaatsen "Nederland is zo klein dat het geen enkele impact heeft op de uitstoot van de wereld"
In Amerika is California begonnen met veel strengere wetgeving met betrekking tot de auto's die verkocht mochten worden. Gevolg, alle auto fabrikanten ontwikkelden auto's die voldeden aan die wetten omdat het duurder zou zijn om twee types te ontwikkelen. Besef nu de impact van dit principe als Noorwegen en Nederland enkel elektrische auto's zouden toestaan?! Plak daar nog een paar landen bij over de komende periode en je hebt een gigantische gegarandeerde afzet markt of andersom, fabrikanten die niet meegaan zullen hun afzetmarkt gigantisch zien krimpen.
Dit betekend dus dat wij als Nederlanders het klimaat probleem niet alleen op kunnen lossen maar het wel in gang kunnen zetten. Bedenk je de impact in als een aantal Europese landen hiermee beginnen dit over 4 jaar Europees gedragen kan worden. Dan heb je de gehele Europese markt (inclusief duitsland waar het gros van alle auto's vandaan komen) (welke misschien wel even moeilijk gaat doen) die de overstap gaan maken.
Zelf ben ik geen voorstander van benzine/dieselauto's verbieden maar om het gebruik ervan enorm duur te maken. Zo kunnen old timers en auto liefhebbers er gewoon mee blijven rijden en kunnen de dure Ferrari's er ook gebruik van blijven maken omdat het onderdeel is van de ervaring. Maar als 99% dan overgestapt is dan is dat goed genoeg.
In Amerika is California begonnen met veel strengere wetgeving met betrekking tot de auto's die verkocht mochten worden. Gevolg, alle auto fabrikanten ontwikkelden auto's die voldeden aan die wetten omdat het duurder zou zijn om twee types te ontwikkelen. Besef nu de impact van dit principe als Noorwegen en Nederland enkel elektrische auto's zouden toestaan?! Plak daar nog een paar landen bij over de komende periode en je hebt een gigantische gegarandeerde afzet markt of andersom, fabrikanten die niet meegaan zullen hun afzetmarkt gigantisch zien krimpen.
Dit betekend dus dat wij als Nederlanders het klimaat probleem niet alleen op kunnen lossen maar het wel in gang kunnen zetten. Bedenk je de impact in als een aantal Europese landen hiermee beginnen dit over 4 jaar Europees gedragen kan worden. Dan heb je de gehele Europese markt (inclusief duitsland waar het gros van alle auto's vandaan komen) (welke misschien wel even moeilijk gaat doen) die de overstap gaan maken.
Zelf ben ik geen voorstander van benzine/dieselauto's verbieden maar om het gebruik ervan enorm duur te maken. Zo kunnen old timers en auto liefhebbers er gewoon mee blijven rijden en kunnen de dure Ferrari's er ook gebruik van blijven maken omdat het onderdeel is van de ervaring. Maar als 99% dan overgestapt is dan is dat goed genoeg.
Je vergeet alleen 1 ding: de NL'se afzetmarkt is voor producenten totaal niet interessant. NL is daar simpelweg te klein voor, en de verkoopcijfers zijn bedroevend. Pas wanneer een Frankrijk of Duitsland met zoiets gaat komen zullen autofabrikanten pas écht achter hun oren gaan krabben.
Overigens denk ik dat de kilometerheffing onder de noemer van "milieu" wordt ingevoerd, maar in werkelijkheid een andere reden kent: zodra men massaal overstapt op electrisch rijden zal de overheid brandstofaccijnzen mislopen. Hoe vang je dat op? Juist ja: met een kilometerheffing. Gooi er een milieu-marketingsausje overheen en iedereen slikt het als zoete koek.
Overigens denk ik dat de kilometerheffing onder de noemer van "milieu" wordt ingevoerd, maar in werkelijkheid een andere reden kent: zodra men massaal overstapt op electrisch rijden zal de overheid brandstofaccijnzen mislopen. Hoe vang je dat op? Juist ja: met een kilometerheffing. Gooi er een milieu-marketingsausje overheen en iedereen slikt het als zoete koek.
[ Voor 39% gewijzigd door Bart-Willem op 26-04-2017 17:07 ]
Dat is natuurlijk wel de onderliggende reden: als er straks geen BPM meer binnenkomt en de brandstofaccijns opdroogt dan heeft men een enorm probleem. Je kunt lastig extra belasting op stroom heffen aangezien dat mensen ook in huis raakt, komt bij dat met zonnepanelen je dit nog kunt salderen.Bart-Willem schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:59:
Daarnaast: hoe wil men dat gaan controleren? Als ik in het buitenland rij dan hoef ik daar geen belasting over te betalen in Nederland, in hoeverre is een kilometerteller een betrouwbaar geijkt instrument?
Het heeft er zeker wel mee te maken. Het komt vanuit de achterban van de partijen en die aan het formeren zijn. Het is geen direct akkoord, maar een deel van de achterban is het hierover dus al eens. Grote kans dat je er iets van gaat terug zien dusD-e-n schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:10:
[...]
Het gaat er om dat Geenstijl en ook andere populistische blogjes het presenteren als "regeerakkoord" terwijl het dat helemaal niet is. Het is een voorzet van milieuafdelingen van diverse partijen, waarvan een aantal geeneens onderdeel van de regering is.
Het heeft geen ruk te maken met de formatieonderhandelingen maar door deze misleidende woordkeuze klimmen diverse mensen vervolgens gelijk in de gordijnen met termen als "verraad". De meute wordt op deze manier gewoon opgehitst.
Het komt uit de achterban van alle partijen die mogelijk mee gaan doen. In directe zin heeft het dus niks te maken met de onderhandelingen want CU en PvdA doen hier niet aan mee. Vergelijk het met dat akkoord dat alle jongerenafdelingen sloten. Dat noemen we toch ook geen regeerakkoord?EJPostema schreef op woensdag 26 april 2017 @ 18:10:
[...]
Het heeft er zeker wel mee te maken. Het komt vanuit de achterban van de partijen en die aan het formeren zijn. Het is geen direct akkoord, maar een deel van de achterban is het hierover dus al eens. Grote kans dat je er iets van gaat terug zien dus
Nee dat vergeet ik niet, ik benoem niet voor niets het voorbeeld van Californië. De meeste merken zullen hun uiterste best doen om hun auto's geschikt te houden voor een dergelijke markt zeker als de tendens ook nog eens die richting in gaat. Dus er zijn meerdere argumenten waarom auto fabrikanten hier een antwoord op zullen geven en niet simpelweg denken "laat de Nederlandse markt maar zitten"Bart-Willem schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:59:
Je vergeet alleen 1 ding: de NL'se afzetmarkt is voor producenten totaal niet interessant. NL is daar simpelweg te klein voor, en de verkoopcijfers zijn bedroevend. Pas wanneer een Frankrijk of Duitsland met zoiets gaat komen zullen autofabrikanten pas écht achter hun oren gaan krabben.
1. De Nederlandse markt is grofweg vergelijkbaar met de afzet in Californië.
2. Samen met Noorwegen is deze markt nog groter en stijgt het draagvlak binnen een eu.
3. Fabrikanten zijn zelf al bezig met deze verandering en zien het als een grote waarschijnlijkheid.
Door deze omstandigheden te creëren zijn bedrijven eerder geneigd miljarden te investeren in het ontwikkelen van nieuwe/verbeterde technieken, opzetten van productie lijnen en hun eigen marketing eroverheen gooien.
Dus nogmaals, als Nederland iets dergelijks opzet kan dat zeer grote gevolgen hebben voor de rest van de auto markt omdat het dan ineens loont om toch vol die weg in te gaan.
Californië is niet vergelijkbaar met de NL'se automarkt: 40 miljoen inwoners vs 17 miljoen. Met daarbij dat je buiten de grote steden in de VS eigenlijk compleet afhankelijk bent van de auto als vervoermiddel. Dat is in Nederland in aanzienlijk mindere mate. De afzetmarkten dan als even groot bestempelen is dus op basis van bovenstaande 2 feiten al onzin. Je ziet dat ook aan de fabrikanten toen NL met de bijtellingsknallers kwam. Hoeveel autoproducenten gingen er speciaal modellen voor Nederland fabriceren of ontwikkelen? Geen enkele: het was meer toeval dat een model hier in Nederland onder de 14% regeling zou vallen. Voorbeeld: Autoweek meldde ooit trots dat de Volvo V40 met 14% bijtelling speciaal voor Nederland ontwikkeld was. Dat was lariekoek: het was met name bedoeld voor de Zwitserse markt (groter dan de NL-markt) en voor bepaalde Duitse deelstaten (die ieder al groter zijn dan de NL'se markt). Bovendien was het model nota bene in Zwitserland (Autosalon Geneve) geïntroduceerd. Dat het ding hier 14% bijtelling zou krijgen vlak daarna was een leuk meevallertje, maar niet de motivatie om het model te ontwikkelen.walletje-w schreef op woensdag 26 april 2017 @ 18:30:
[...]
Nee dat vergeet ik niet, ik benoem niet voor niets het voorbeeld van Californië. De meeste merken zullen hun uiterste best doen om hun auto's geschikt te houden voor een dergelijke markt zeker als de tendens ook nog eens die richting in gaat. Dus er zijn meerdere argumenten waarom auto fabrikanten hier een antwoord op zullen geven en niet simpelweg denken "laat de Nederlandse markt maar zitten"
1. De Nederlandse markt is grofweg vergelijkbaar met de afzet in Californië.
2. Samen met Noorwegen is deze markt nog groter en stijgt het draagvlak binnen een eu.
3. Fabrikanten zijn zelf al bezig met deze verandering en zien het als een grote waarschijnlijkheid.
Door deze omstandigheden te creëren zijn bedrijven eerder geneigd miljarden te investeren in het ontwikkelen van nieuwe/verbeterde technieken, opzetten van productie lijnen en hun eigen marketing eroverheen gooien.
Dus nogmaals, als Nederland iets dergelijks opzet kan dat zeer grote gevolgen hebben voor de rest van de auto markt omdat het dan ineens loont om toch vol die weg in te gaan.
Wel ben ik het met je eens dat er een soort-van sneeuwbaleffect zou kunnen komen: als Noorwegen en Nederland de verkoop van brandstofauto's gaat verbieden en landen zoals Zweden, België en Denemarken zouden hierbij aansluiten dat het dan heel hard zal gaan in Europa.
Dat fabrikanten zelf een omslag aan het maken zijn klopt wel, maar helaas lijkt dat tot nu toe alleen een uitbreiding op het bestaande modellengamma te zijn en niet als vervanger.
[ Voor 16% gewijzigd door Bart-Willem op 26-04-2017 18:59 ]
Nu heb ik mezelf nog niet erg verdiept in de kilometer heffing, maar wat gaat dit doen voor wie rijden zijn professie is?
Wordt deze belasting verrekend in het eindproduct wat zegt dat de prijzen van welk werk omhoog gaan? Of wordt dit ergens onder de streep weer recht getrokken?
Wordt deze belasting verrekend in het eindproduct wat zegt dat de prijzen van welk werk omhoog gaan? Of wordt dit ergens onder de streep weer recht getrokken?
Je zult sowieso een echte cultuuromslag moeten bewerkstelligen in de auto-industrie: het slechtste wat kan gebeuren is dat men weer met Outlander modellen komt die op papier schoon zijn maar bijna alleen maar 1 op 5 benzine verstoken...Bart-Willem schreef op woensdag 26 april 2017 @ 18:53:
Dat fabrikanten zelf een omslag aan het maken zijn klopt wel, maar helaas lijkt dat tot nu toe alleen een uitbreiding op het bestaande modellengamma te zijn en niet als vervanger.
Precies, en wat te denken van de sjoemel-Volkswagens? Als de heffing op basis van theoretische cijfers is dan is de milieuwinst kleiner dan verwacht, en heb je een belastingvoordeel op basis van valse cijfers.hoevenpe schreef op woensdag 26 april 2017 @ 19:10:
[...]
Je zult sowieso een echte cultuuromslag moeten bewerkstelligen in de auto-industrie: het slechtste wat kan gebeuren is dat men weer met Outlander modellen komt die op papier schoon zijn maar bijna alleen maar 1 op 5 benzine verstoken...

Geen verbrandingsmotor betekent volgens mij dat hybrides ook niet verkocht mogen worden... daar zit immers een verbrandingsmotor in.hoevenpe schreef op woensdag 26 april 2017 @ 19:10:
[...]
Je zult sowieso een echte cultuuromslag moeten bewerkstelligen in de auto-industrie: het slechtste wat kan gebeuren is dat men weer met Outlander modellen komt die op papier schoon zijn maar bijna alleen maar 1 op 5 benzine verstoken...
Als die tekst letterlijk wordt genomen zijn dus alleen 100% elektrische auto's toegestaan. Lijkt mij volstrekt onmogelijk overigens om dit als Nederland eenzijdig af te kondigen. Lijkt me lachen zomers op de Route Soleil als honderden Nederlanders in de rij staan voor die paar laadpalen
Is hybride wel toegestaan, dan krijgen we inderdaad allemaal 'Outlander' oplossingen. Auto's ontworpen om met een verbrandingsmotor gebruikt te worden, maar allemaal voorzien van een 'excuus'-electromotortje.
En het is niet alleen hommeles met de Outlander hoor. Zelfs eigenaren van een X5 'e' of een Q7 etron die het in hun hoofd halen om hun mobielen zowaar veelvuldig elektrisch te gebruiken lopen in no time en masse tegen allerlei storingen aan.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Geen idee maar kwam wel dit artikel tegen: http://nos.nl/artikel/217...ting-jou-gaan-kosten.htmlking_bass schreef op woensdag 26 april 2017 @ 19:03:
Nu heb ik mezelf nog niet erg verdiept in de kilometer heffing, maar wat gaat dit doen voor wie rijden zijn professie is?
Bij 5000km per jaar betaal je €200 motorrijtuigenbelasting, 11000km €450 en bij 22000km je raad het al €900.
Met de huidige regels ben ik jaarlijks €564 kwijt, met de nieuwe regels ben ik bijna het dubbele kwijt.
Oh en er wordt hier nog uitgegaan van €0.04 per kilometer en dat de overheid niks extra's aan je wilt verdienen, wat je al meteen door kan strepen de automobilist zal altijd een melkkoe blijven.
Of aangezien binnenkort we toch ook een vignet voor Duitsland moeten hebben of tolbetalen, mogen we dan de kilometers die we in het buitenland rijden overslaan....?
Wat is dan beste alternatief voor groene stroom? Waarom zijn windmolenpark slecht voor milieu? Vanwege materialen die ze gebruiken om te maken.Ghostrider schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:17:
[...]
Omdat dat goed past bij een groot deel van hun stemmers. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen, Rutte meldde eerst nog iets als"Wij moeten groener, maar de manier waarop groenlinks dit aanpakt zijn wij het niet helemaal mee eens".
Wat veel mensen eigenlijk willen is een kosten neutrale transitie naar een fossiele brandstof vrije economie. Dat had prima gekund als decennia geleden toen de schadelijkheid van CO2 bekend werd men het economische principe van externaliteit en de schade van CO2 had meegerekend in de prijs van fossiele brandstoffen. Op die manier zouden klimaatneutrale energiebronnen veel concurrerender zijn geweest qua beprijzing en had het probleem zich uiteindelijk kosten neutraal opgelost. Alleen is het economisch principe van externaliteit nooit ingebed geraakt in onze economie, met als gevolg dat we geen prijs hebben gehangen aan vervuiling en pas later (dus nu) de rekening krijgen gepresenteerd.
Omdat we nu 40 jaar later steeds minder tijd hebben, kunnen de aanpassingen dus niet meer kosten neutraal kunnen worden uitgevoerd. Je kan het dan eigenlijk alleen nog hebben over de lasten verdeling en alternatieven manieren van inrichting van de maatschappij.
Omdat we nu 40 jaar later steeds minder tijd hebben, kunnen de aanpassingen dus niet meer kosten neutraal kunnen worden uitgevoerd. Je kan het dan eigenlijk alleen nog hebben over de lasten verdeling en alternatieven manieren van inrichting van de maatschappij.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Goed punt ik zat de kwartaal cijfers van Californië met de jaarcijfers van Nederland te vergelijken.Bart-Willem schreef op woensdag 26 april 2017 @ 18:53:
[...]
Californië is niet vergelijkbaar met de NL'se automarkt: 40 miljoen inwoners vs 17 miljoen.
Het punt word daardoor minder sterk natuurlijk maar inderdaad het sneeuwbal effect kan er nog steeds door in gang gezet worden.
Grootste winst zit in BTW- en accijnsvrije kerosine/vliegverkeer... Je vliegt voor een paar tientjes naar Rome, daar kan geen ander vervoermiddel tegenop. Ook de stookolie in schepen is pure bocht. Het autootje pesten is symboolpolitiek, daar haal je niet de grootste winst. Verbied diesel voor alles met een B-rijbewijs en je bent een hoop zooi in de steden kwijt. Werkt imo beter dan elke stad zijn eigen milieuzone met dito regels.defiant schreef op donderdag 27 april 2017 @ 00:43:
Wat veel mensen eigenlijk willen is een kosten neutrale transitie naar een fossiele brandstof vrije economie. Dat had prima gekund als decennia geleden toen de schadelijkheid van CO2 bekend werd men het economische principe van externaliteit en de schade van CO2 had meegerekend in de prijs van fossiele brandstoffen. Op die manier zouden klimaatneutrale energiebronnen veel concurrerender zijn geweest qua beprijzing en had het probleem zich uiteindelijk kosten neutraal opgelost. Alleen is het economisch principe van externaliteit nooit ingebed geraakt in onze economie, met als gevolg dat we geen prijs hebben gehangen aan vervuiling en pas later (dus nu) de rekening krijgen gepresenteerd.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Goede zaak, een burgertax. Het mag van mij wel eens afgelopen zijn met het selectieve beleid van de overheid om een specifieke groep te overbelasten. Verdeel de lasten maar evenredig over de gehele bevolking.Bart-Willem schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:31:
[...]
Provincies hebben een paar jaar terug al aangegeven dat bij het invoeren van een kilometerheffing (en daarmee het verdwijnen van opcenten) er een "burgertax" (met een duur woord: ingezetenenheffing) voor in de plaats gaat komen. Dus je krijgt er een nieuwe belasting voor in ruil.
Verder is het allemaal maar reactief gedoe. Schaf eerst maar de subsidies af op alles wat met consumeren te maken heeft en schaf de kinderbijslag af. Ik ben het gezeik over het klimaat (lekker warm weer vandaag niet) onderhand al meer dan zat dus zorg dan op z'n minst dat we eerst stoppen met consumeren. Dan hoeven we ons ook niet meer zo druk te maken over lapmiddelen.
[ Voor 23% gewijzigd door cbr600f4i op 27-04-2017 22:08 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Windmolenparken genereren niet altijd stroom, verder hebben vogels en mensen er behoorlijk hinder van.Amdwarrior schreef op donderdag 27 april 2017 @ 00:23:
[...]
Wat is dan beste alternatief voor groene stroom? Waarom zijn windmolenpark slecht voor milieu? Vanwege materialen die ze gebruiken om te maken.
Liefst zie ik kernenergie maar daar zijn wat tegenstanders van...Alternatieven die 24/7 stroom generen zijn helaas nog niet gemeengoed.
Groen en energiebewust kost gewoon klauwen met geld, betekend dus dat je aan het einde van de streep minder geld overhoud voor andere zaken.cbr600f4i schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:03:
[...]
. Ik ben het gezeik over het klimaat (lekker warm weer vandaag niet) onderhand al meer dan zat dus zorg dan op z'n minst dat we eerst stoppen met consumeren. Dan hoeven we ons ook niet meer zo druk te maken over lapmiddelen.
[ Voor 32% gewijzigd door Ghostrider op 29-04-2017 20:52 ]
Asus Zenbook i7 256gb
Er lijkt beweging in te zitten, opvallend hoe het CDA het probleem lijkt te zijn op een 'relatief makkelijk' onderwerp:
CDA frustreert formatie: 'Nee' tegen elke groene maatregel
Het CDA wekt bij de formatie ergernis door alle 'groene' maatregelen die burgers in de portemonnee kunnen treffen, te blokkeren. Bronnen rond de formatieteams van VVD, D66 en GroenLinks bevestigen dat de besprekingen over het klimaat met name door de houding van CDA-leider Buma stroef verlopen.
Het gaat dan vooral om maatregelen die burgers zouden kunnen treffen, bijvoorbeeld via ‘groene’ belastingen. Juist GroenLinks pleitte voor een vleestaks, een verpakkingsbelasting en hogere belasting op autorijden en vliegreizen. Opmerkelijk is dat VVD-leider Mark Rutte volgens bronnen wél meer bereid is om toezeggingen te doen aan de andere partijen over klimaat.
Das voor het CDA nooit makkelijk gezien zij bij uitstek de boerenpartij zijn. GroenLinks staat haaks op de landbouwlobby waar het CDA graag naar luistert. Dus het is niet zo vreemd dat het CDA juist nu de hakken in het zand zetten.hoevenpe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:02:
Er lijkt beweging in te zitten, opvallend hoe het CDA het probleem lijkt te zijn op een 'relatief makkelijk' onderwerp:
[...]
Dat valt best mee, zal je nog verbazen hoeveel subsidies en dergelijke er naar fossiele energie gaan. De gloednieuwe kolencentrales bijvoorbeeld slurpen miljarden euro's subsidie op. Zie bijv. dit rapport van het IMF. Ja, het rapport is al 4 jaar oud, maar je ziet dat een gemiddelde Nederlander toen 9 euro per jaar kwijt is aan groene subsidies en 340 euro aan subsidies voor fossiele energie. Dat beeld is in een paar jaar niet radicaal veranderd.Ghostrider schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:50:
Groen en energiebewust kost gewoon klauwen met geld, betekend dus dat je aan het einde van de streep minder geld overhoud voor andere zaken.
Maar belangrijker, vervuiling niet beperken kost nog veel meer geld, alleen de vervuiler betaalt het niet. Natuurlijk loost Chemours liever gewoon in het oppervlakte water want dat is voor hun lekker goedkoop, maar de kosten voor waterzuivering en gezondheidsklachten nemen wel enorm toe. Ja, kan je zeggen dat het Chemours geld kost om zn afval te filteren of anders te verwerken, maar doe je dat niet dan kost het ons uiteindelijk veel meer geld.
Ik vind het belachelijk als het waar is dat de CDA de boeken in gaat als een partij die vergroening van het belastingstelsel tegen houdt. Volgens mij is er een hele ruime meerderheid voor vergroening zolang dat maar niet betekent dat de totale lasten stijgen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
ja, maar dat kan dus niet, in ieder geval niet op korte termijn in de direct zichtbare lasten.
De totale rekening zal alleen maar hoger worden vermoedelijk door uitstel, maar dát merken we niet nu
De totale rekening zal alleen maar hoger worden vermoedelijk door uitstel, maar dát merken we niet nu
Een groene wereld laat je natuurlijk liever niet je kinderen nahoevenpe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 08:02:
[...]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
De reactie van het CDA is niet meer dan realistisch, we kunnen onszelf wel extreem gaan straffen voor de fouten die wereldwijd worden gemaakt, maar daarmee verliezen we veel meer dan noodzakelijk onze concurrentiekracht. Dat kleine beetje effect dat dit extreme pakket zal hebben is nooit genoeg om iets te doen aan de wereldwijde problematiek. Natuurlijk moeten we niet 'slechter' dan gemiddeld bezig zijn met klimaat, maar zo overdreven helpt ons en onze innovatieve mensen niet verder.
Juist de gewone man moet ontzien worden, en zeker het MKB (de doelgroep van het CDA).. Gezien vanuit dit soort groepen de meest innovatieve oplossingen komen, moet je die niet dwarsbomen maar ondersteunen. Juist die oplossingen zullen op de lange termijn het wereldwijde probleem kunnen oplossen en ons als land (net als met waterproblematiek) op de kaart zetten en verder laten groeien.
Dit komt trouwens verdacht veel overeen met het VVD standpunt
Juist de gewone man moet ontzien worden, en zeker het MKB (de doelgroep van het CDA).. Gezien vanuit dit soort groepen de meest innovatieve oplossingen komen, moet je die niet dwarsbomen maar ondersteunen. Juist die oplossingen zullen op de lange termijn het wereldwijde probleem kunnen oplossen en ons als land (net als met waterproblematiek) op de kaart zetten en verder laten groeien.
Dit komt trouwens verdacht veel overeen met het VVD standpunt
Een serieus milieubeleid kan dus alleen wereldwijd geregeld worden. Nederland moet zich aan de Europese milieunormen houden, maar we willen niet dat wij daar nog extra regels bij verzinnen. Wij hoeven niet het beste jongetje van de klas te zijn, als het milieu daar niks mee opschiet en Nederland er armer van wordt.
We vinden dat vervuiling bij de bron moet worden aangepakt. We kunnen dus beter schone auto’s en vrachtwagens ontwikkelen dan in allerlei gemeenten ingewikkelde milieuzones instellen.
[ Voor 25% gewijzigd door kizke op 11-05-2017 09:58 ]
Aldus de paardenverkoper toen hij de Ford-advertentie zag 
Nota bene de industrie zelf zegt dat de regels moeten komen:
https://www.trouw.nl/home...-echt-inkrimpen~aeaa5789/
Nota bene de industrie zelf zegt dat de regels moeten komen:
https://www.trouw.nl/home...-echt-inkrimpen~aeaa5789/
[ Voor 55% gewijzigd door Brent op 11-05-2017 10:35 ]
In China zijn inmiddels wakker geschud met enorme luchtvervuiling in Nederland valt het nog mee maar voorkomen is altijd beter dan afwachten met dit soort zakken . Maar hoe gaan we dat oplossen met onze beroemde dijken als zeespiegel extreem gaat stijgen?
Interessanter dan de preciese boodschap vind ik de boodschapper eigenlijk. Dit "lek" lijkt afkomstig van het CDA zelf. Dat maakt het imho vooral een boodschap van het CDA aan het CDA. Ik kan alleen niet helemaal plaatsen of Buma hier nu onder druk gezet wordt of dat het rechtste deel van de achterban wordt voorbereid op concessies.
Regeren is vooruitschuiven
Wijffels zit qua milieugedachtengoed ook dicht tegen GroenLinks aan. Alles is gestuurd. Dit is gewoon een formatietactiek om via mastodonten de onderhandelaars mee te krijgen. Grappig genoeg is op het polletje van het AD 65% voor Buma... Ook verdwijnt in elke headline de bijzin dat het om de lastenverhogende groene belastingen gaat. Manipulatie op zijn best. Het heeft nog lang geduurd.
Ik vrees alleen dat Rutte een inkomensafhankelijke zorgpremie 2.0 begaat door te weinig ruggespraak buiten zijn bubbel te hebben.
Ik vrees alleen dat Rutte een inkomensafhankelijke zorgpremie 2.0 begaat door te weinig ruggespraak buiten zijn bubbel te hebben.
Het hangt er vooral vanaf wat hij ervoor terug krijgt: stel dat de brandstofaccijns omhoog gaat en men dit 'teruggeeft' in een veel meer milieugebaseerde MRB, extra geld voor wegen en een hogere maximumsnelheid dan komt hij er wel mee weg...Señor Sjon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:49:
De automobilist laten betalen zonder alternatieven en iets wat men ervoor terug krijgt is vragen om ellende inderdaad. Rutte zal toch niet 2x dezelfde fout maken denk ik zo.
Punt is dat een vorm van rekeningrijden altijd duurder wordt voor mensen die meer dan gemiddeld rijden. Vaak dus werkenden en mensen buiten grote steden/Randstad. Lees: de achterban van VVD en CDA.
Dat overkomt verstandige mensen wel vaker hoor, niets om je zorgen over te makenSeñor Sjon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:49:
Wijffels zit qua milieugedachtengoed ook dicht tegen GroenLinks aan.
Het zal vooral voor de transportsector duurder zijn en waarom zou rekeningrijden duurder zijn buiten de grote steden? Het is misschien wel logisch om een systeem te maken wat duurder is op drukke plekken/tijden. "Rekening rijden" is een veel te ruim begrip om dit soort algemene conclusies te trekken, je kan het op heel veel verschillende manieren uitwerken en je kan het geld ook weer teruggeven.Señor Sjon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:54:
Punt is dat een vorm van rekeningrijden altijd duurder wordt voor mensen die meer dan gemiddeld rijden. Vaak dus werkenden en mensen buiten grote steden/Randstad. Lees: de achterban van VVD en CDA.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Dit is geen een-tweetje met Buma hoor. Wijfels gaat er redelijk met gestrekt been in.T-MOB schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:37:
Interessanter dan de preciese boodschap vind ik de boodschapper eigenlijk. Dit "lek" lijkt afkomstig van het CDA zelf. Dat maakt het imho vooral een boodschap van het CDA aan het CDA. Ik kan alleen niet helemaal plaatsen of Buma hier nu onder druk gezet wordt of dat het rechtste deel van de achterban wordt voorbereid op concessies.
Hoewel dat niet hoeft (zo is energie voor grootverbruikers ook goedkoper dan voor klein verbruikers) is het wel vaak het idee achter rekeningrijden dat de vervuiler betaald. De wens is dan ook vaak om het gebruik op piektijden te willen ontmoedigen. Dus mensen die veel in de spits rijden zijn 99% zeker meer kwijt dan met het huidige systeem.Señor Sjon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:54:
[ Voor 34% gewijzigd door emnich op 11-05-2017 11:25 ]
Omdat buiten de grote steden het autogebruik groter is en afstanden dat ook zijn.ph4ge schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:18:
[...]
Het zal vooral voor de transportsector duurder zijn en waarom zou rekeningrijden duurder zijn buiten de grote steden? Het is misschien wel logisch om een systeem te maken wat duurder is op drukke plekken/tijden. "Rekening rijden" is een veel te ruim begrip om dit soort algemene conclusies te trekken, je kan het op heel veel verschillende manieren uitwerken en je kan het geld ook weer teruggeven.
En geld teruggeven?!
Nogmaals, wie zegt dat het uiteindelijke systeem daar geen rekening mee houdt? Je maakt weer bij voorbaat dit systeem zwart zonder dat je een idee hebt wat het uiteindelijk gaat worden. Imo ligt het juist meer voor de hand om rijden in drukke gebieden en op drukke tijden of waar goede alternatieven zijn te belasten.Señor Sjon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:27:
Omdat buiten de grote steden het autogebruik groter is en afstanden dat ook zijn.
offtopic:
en ik ben tegenstander van het systeem op privacy gronden
[ Voor 21% gewijzigd door ph4ge op 11-05-2017 11:32 ]
Dat komt door een levenslange ervaring met belastingplannen.
Ik ben tegenstander omdat er al een uitstekende manier is om verbruiker te laten betalen (brandstofaccijns) en ik zo'n duur elektronische systeem pas geld weggieten vind. Maar doe rustig 50 cent accijns extra, geen bezwaar. Altijd al vreemd gevonden dat zelfs een lege auto rijden goedkoper is dan een treinkaartje.
Was het bij rekening rijden ook niet zo dat vooral voor de snelwegen moet worden betaald? Er kan best een systeem komen dat drukke wegen op drukke tijden duur zijn en kleine 60 km/u wegen gratis of goedkoop.
als je dat 10 km moet rijden op het platteland om boodschappen te doen maar je bent één van de weinige op de weg hoeft dat niet heel veel uit te maken.
Oftewel wat @ph4ge zegt, het blijft speculatie.
@Brent dit is inderdaad de meest simpele manier om rekeningrijden in te voeren (en het is er dus al). En idd het OV mag wel iets goedkoper (of het autorijden duurder)
als je dat 10 km moet rijden op het platteland om boodschappen te doen maar je bent één van de weinige op de weg hoeft dat niet heel veel uit te maken.
Oftewel wat @ph4ge zegt, het blijft speculatie.
@Brent dit is inderdaad de meest simpele manier om rekeningrijden in te voeren (en het is er dus al). En idd het OV mag wel iets goedkoper (of het autorijden duurder)
Ik hoop wel dat, hoe het rekeningrijden er ook uit zou moeten gaan zien als het doorgaat, men iets verder kijkt dan puur de lastenverzwaring. Werkgevers zouden dan ook gedwongen moeten worden om veel flexibeler om te gaan met werktijden en thuiswerken. Ik ken namelijk bijzonder weinig mensen die voor hun plezier in de spits in de file staan.
Ik denk dat een hoop "normale" werkenden direct het gevoel hebben dat ze nog verder uitgeknepen en bestraft/genaaid gaan worden met deze maatregelen. Vervolgens zal er wel geen goed alternatief tegenover gezet worden (verbeteringen OV, blijvende voordelen voor emissievrije voertuigen etc..).
Ik denk dat een hoop "normale" werkenden direct het gevoel hebben dat ze nog verder uitgeknepen en bestraft/genaaid gaan worden met deze maatregelen. Vervolgens zal er wel geen goed alternatief tegenover gezet worden (verbeteringen OV, blijvende voordelen voor emissievrije voertuigen etc..).
VVD wil toch wel wat meer mee in de klimaat plannen dan eerder bleek. Gaat Rutte dan toch zijn partij groenrechts maken? Hij wilde dit tenslotte al eerder maar is toen terug gevloten door de grote oude heren
Dan veroordeel je meteen alle tankstations binnen x km van de grens tot faillissement.Brent schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:35:
Maar doe rustig 50 cent accijns extra, geen bezwaar.
Die hebben het nu al moeilijk met de prijsverschillen. Met 50 cent extra accijns krijg je verschillen van € 0,75 per liter.
Dit onderwerp roept gewoon heel sterke emoties op, vandaar ook dat deze vorm van rekeningrijden er echt niet komt met CDA en VVD aan de tafel. Blijft staan op wat voor manier men dan wel mensen wil sturen in hun mobiliteit, zonder hen te 'straffen' voor de noodzakelijke woon-werk bewegingen.ph4ge schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:31:
Nogmaals, wie zegt dat het uiteindelijke systeem daar geen rekening mee houdt? Je maakt weer bij voorbaat dit systeem zwart zonder dat je een idee hebt wat het uiteindelijk gaat worden. Imo ligt het juist meer voor de hand om rijden in drukke gebieden en op drukke tijden of waar goede alternatieven zijn te belasten.
offtopic:
Dat kan best middels een hogere accijns in combinatie met een echt milieu-gebaseerde MRB: het is vreemd dat een heel vervuilende auto van 15 jaar oud die 900kg weegt goedkoper is dan een veel schonere nieuwe wagen van 1200kg. Combineer dat met reële uitstoot (dus geen rare Outlander constructies die in de praktijk 1 op 5 benzine verbruiken) en laat mensen zien dat er serieus geïnvesteerd wordt in wegen.
Alleen op die manier krijg je imo deze 2 groepen/belangen bij elkaar...
Wegenbelasting op verbruik x gereden kilometers (per APK)/cylinderinhoud/leeftijd dan. Ik bedoel meer dat er volgens mij al voldoende middelen zijn vervuiling te belasten. Overigens goed punt: de regering zou er werk van moeten maken bij de buren.M a r c o schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:40:
[...]
Dan veroordeel je meteen alle tankstations binnen x km van de grens tot faillissement.
Die hebben het nu al moeilijk met de prijsverschillen. Met 50 cent extra accijns krijg je verschillen van € 0,75 per liter.
Rekeningrijden gaat geen gedrag veranderen dus is het een slechte maatregel in het kader van milieu, denk ik.
De vleestax aan de andere kant wel, niet alleen is methaan een groter probleem dan CO2, ook zorg je ervoor dat mensen goedkoper, en hopelijk gezonder, eten gaan consumeren. Beter milieu, beter voor de gezondheid. Hart- en vaatziekten zijn nog steeds een gevaar voor onze volksgezondheid. Twee vliegen in één klap. En op lang termijn dringen we de kosten van de zorg ook terug.
De vleestax aan de andere kant wel, niet alleen is methaan een groter probleem dan CO2, ook zorg je ervoor dat mensen goedkoper, en hopelijk gezonder, eten gaan consumeren. Beter milieu, beter voor de gezondheid. Hart- en vaatziekten zijn nog steeds een gevaar voor onze volksgezondheid. Twee vliegen in één klap. En op lang termijn dringen we de kosten van de zorg ook terug.
[ Voor 7% gewijzigd door Foxhound83 op 11-05-2017 11:47 ]
Zullen we de discussie over rekeningrijden uitstellen tot het moment dat er een concreet voorstel op tafel ligt. De onderlinge stellingnames van de mensen die hier veel reageren zijn onderhand wel bekend. Met de formatie heeft het weinig van doen.
Zeker, ik merk dat ook direct aan mijzelf. Ik ben zeker niet tegen vergroening, ik heb alleen sterk het gevoel (terecht of onterecht) dat de regering dit gaat misbruiken om meer centen bij me weg te graaien en vervolgens allemaal kansloze verspillende zaken met dat geld gaat ondernemen. Als men aan dat beeld nou eens zou gaan werken, dan denk ik dat er in de maatschappij nauwelijks mensen tegen vergroening zijn, zelfs als dit ze wat zou kosten.hoevenpe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:43:
[...]
Dit onderwerp roept gewoon heel sterke emoties op,
Ideaal zou inderdaad een hogere tax op benzine zijn, maar daar heb je het buitenland voor nodig en dat gaat niet lukken.
Wellicht kan het systeem zo ingericht worden dat de rekening bij de werkgever komt te liggen. Als hij moet gaan betalen om mensen elke dag stipt om 8 uur op kantoor te hebben en om 5 uur weer naar huis te sturen dan past hij zn gedrag misschien wel aan.hoevenpe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:43:
Dit onderwerp roept gewoon heel sterke emoties op, vandaar ook dat deze vorm van rekeningrijden er echt niet komt met CDA en VVD aan de tafel. Blijft staan op wat voor manier men dan wel mensen wil sturen in hun mobiliteit, zonder hen te 'straffen' voor de noodzakelijke woon-werk bewegingen.
Laten we dat vooral niet overdoen, wat ik echter wel interessant vind om te zien is dat de standpunten ook hier uiteindelijk helemaal niet zover van elkaar liggen: een budget-neutrale vorm van accijnsverhoging met andere berekening van de MRB heeft de steun van beide kanten hier. Dan moet men aan de onderhandelingstafel daar toch ook uit kunnen komen lijkt me, tenzij er toch een forse impliciete lastenverzwaring in verborgen zit (en Buma daar terecht nu tegen ageert)...T-MOB schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:47:
Zullen we de discussie over rekeningrijden uitstellen tot het moment dat er een concreet voorstel op tafel ligt. De onderlinge stellingnames van de mensen die hier veel reageren zijn onderhand wel bekend. Met de formatie heeft het weinig van doen.
Vlees naar het hoge BTW tarief zou inderdaad veel meer zoden aan de dijk zetten trouwens, als je toch over milieumaatregelen praat. Als iedereen minstens 1 dag geen vlees zou eten zou dat echt enorm veel schelen.
Ik denk ook dat rekeningrijden geen of weinig effect gaat hebben op het milieu. Het blijkt gewoon vreselijk moeilijk om mensen uit de auto, in het OV te krijgen. Ga daar dan ook niet op zitten drammen, want voor veel mensen is het OV gewoon geen reëel alternatief (vooral buiten de Randstad). Mik dan ook liever op vergroening van het wagenpark. Faciliteer die overgang zoveel mogelijk, maak het financieel aantrekkelijk om elektrisch te gaan rijden, en mensen gaan vanzelf over. Niet straffen voor iets dat je niet redelijkerwijs kunt aanpassen, maar belonen van dat wat wél kan. Krijg je ook een veel groter draagvlak mee denk ik...
Ik ben een echte carnivoor, dus tegen.hoevenpe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:53:
Vlees naar het hoge BTW tarief zou inderdaad veel meer zoden aan de dijk zetten trouwens, als je toch over milieumaatregelen praat. Als iedereen minstens 1 dag geen vlees zou eten zou dat echt enorm veel schelen.
(nee hoor, ik ben best bereid wat meer te betalen als ik bewust voor vervuiling kies)
Bert van Wee (hoogleraar transportbeleid bij de TU Delft) heeft hier onderzoek naar gedaan en daaruit blijkt dat het weeldegelijk gaat helpen de filelast te drukken (40-60%)Foxhound83 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:46:
Rekeningrijden gaat geen gedrag veranderen dus is het een slechte maatregel in het kader van milieu, denk ik.
Ja, en waar blijven die mensen dan?
Of vaste contracten zo ver uithollen dat iedereen een 'vast' contract heeft.
Ik ben wellicht wat cynisch, maar ik ben eerder negatief verrast met dit soort formaties.
Dan krijg je indirect weer VNO-NCW die geen vaste contracten wil geven. Want buiten dat mensen ziek kunnen worden, willen die werknemers ook nog eens flexibiliteit. Dat werkt bij voorkeur één kant op.ph4ge schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:51:
Ideaal zou inderdaad een hogere tax op benzine zijn, maar daar heb je het buitenland voor nodig en dat gaat niet lukken.
[...]
Wellicht kan het systeem zo ingericht worden dat de rekening bij de werkgever komt te liggen. Als hij moet gaan betalen om mensen elke dag stipt om 8 uur op kantoor te hebben en om 5 uur weer naar huis te sturen dan past hij zn gedrag misschien wel aan.
Ik ben wellicht wat cynisch, maar ik ben eerder negatief verrast met dit soort formaties.
Ik bedenk me net: registreer alleen als er file staat, eventueel alleen op plaatsen waar het regelmatig te druk is. Hecht je waarde aan je privacy? Rij dan buiten de spits (of buiten de Randstad).ph4ge schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:31:
[...]
offtopic:
I stand corrected. Ben heel benieuwd hoe precies dat gaat gebeuren volgens van Wee.EJPostema schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:58:
[...]
Bert van Wee (hoogleraar transportbeleid bij de TU Delft) heeft hier onderzoek naar gedaan en daaruit blijkt dat het weeldegelijk gaat helpen de filelast te drukken (40-60%)
Privacy is een recht geen optie. In principe hecht iedereen waarde aan privacy, of je er nou bewust van bent of niet.Ultra schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:08:
[...]
Ik bedenk me net: registreer alleen als er file staat, eventueel alleen op plaatsen waar het regelmatig te druk is. Hecht je waarde aan je privacy? Rij dan buiten de spits (of buiten de Randstad).
Verder heeft de overheid niet echt een geweldige reputatie als het om grote ICT projecten gaat, kijk eens bij defensie, UWV, OV-chipkaart, etc...Foxhound83 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:10:
[...]
I stand corrected. Ben heel benieuwd hoe precies dat gaat gebeuren volgens van Wee.Neem aan dat zijn bevindingen openbaar zijn? Dan ga ik het eens even lezen.
Privacy is een recht geen optie. In principe hecht iedereen waarde aan privacy, of je er nou bewust van bent of niet.
Rekeningrijden naar plaats en tijd wordt een geldverslindend project, een drama voor de privacy en eenvoudig mee te frauderen voor iedereen die weet wat een kooi van Faraday is...
Ja, maar in de file rijden is geen recht. Sterker nog, niemand die daar blij van wordt, dus ik zie het probleem niet zo. Ook hoeven autorijders wat betreft privacy niet voorgetrokken te worden op de OV-reizigers. Hoe dan ook, er zitten vast meer haken en ogen aan mijn proefballonnetjeFoxhound83 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:10:
Privacy is een recht geen optie. In principe hecht iedereen waarde aan privacy, of je er nou bewust van bent of niet.
Ultra schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:08:
[...]
Ik bedenk me net: registreer alleen als er file staat, eventueel alleen op plaatsen waar het regelmatig te druk is. Hecht je waarde aan je privacy? Rij dan buiten de spits (of buiten de Randstad).
offtopic:
Wij hebben ooit tijdens mijn studie, alweer jaren geleden, hier een systeem voor moeten bedenken. Wij hebben toen vanwege de privacy een systeem bedacht op basis van codering.
Bijv:
A is snelweg, B is N weg, C is binnen de bebouwde kom. 2e positie regio: A is randstad, B is omliggende gebieden en C is Noord-oost Groningen en Limburg
, 3e positie is tijdstip, A is spits, B is overdag buiten de spits en C is 's nachts. Black box bepaald 1 en 2 op basis van bijv GPS en positie 3 op basis van ene interne klok. Elke mogelijke code heeft zijn eigen tarief, AAA zal dan bijvoorbeeld het duurst zijn, en de black box verzend een keer per x aantal dagen hoeveel km er op elke code is gereden. En de burger krijgt een keer in de maand een rekening van de belastingdienst. Zo heeft de overheid geen inzicht in waar er precies is gereden en op welke tijd.
Nadeel was dan wel dat de burger eigenlijk niet kan controleren of het klopt, en de overheid niet of er gefraudeerd wordt. de kastjes moeten om de zoveel tijd een update krijgen met bijv nieuwe wegen e.d.. En natuurlijk het grootste probleem is de aanschaf van de kastjes, wie gaat dat betalen?
Wij hebben ooit tijdens mijn studie, alweer jaren geleden, hier een systeem voor moeten bedenken. Wij hebben toen vanwege de privacy een systeem bedacht op basis van codering.
Bijv:
A is snelweg, B is N weg, C is binnen de bebouwde kom. 2e positie regio: A is randstad, B is omliggende gebieden en C is Noord-oost Groningen en Limburg
Nadeel was dan wel dat de burger eigenlijk niet kan controleren of het klopt, en de overheid niet of er gefraudeerd wordt. de kastjes moeten om de zoveel tijd een update krijgen met bijv nieuwe wegen e.d.. En natuurlijk het grootste probleem is de aanschaf van de kastjes, wie gaat dat betalen?
Wat mij betreft geef je het antwoord op je vraag zelf al: privacy gronden.ph4ge schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:31:
[...]
Nogmaals, wie zegt dat het uiteindelijke systeem daar geen rekening mee houdt? Je maakt weer bij voorbaat dit systeem zwart zonder dat je een idee hebt wat het uiteindelijk gaat worden. Imo ligt het juist meer voor de hand om rijden in drukke gebieden en op drukke tijden of waar goede alternatieven zijn te belasten.
offtopic:
Het belasten voor het rijden van een tig aantal kilometers is nog wel vrij eenvoudig te doen. In het meest basale geval dient de automobilist net als bij de energiemeter zijn kilometerstand per periode door te geven waarna hij daarnaar belast wordt. Zit je natuurlijk nog wel met buitenlandse kilometers uiteraard.
Wil je naar een systeem waarbij er belast wordt naar gebied en tijd, dan betekent dat automatisch een exacte rittenregistratie waarbij de overheid weet waar en wanneer iemand gereden heeft. En dat stuit niet enkel op privacy bezwaren, maar zou zelfs wel eens niet toegestaan kunnen zijn. Maar dat weet ik niet zeker
Heb het ooit eens gelezen, kon daarnet alleen maar interviews erover vinden.Foxhound83 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:10:
[...]
I stand corrected. Ben heel benieuwd hoe precies dat gaat gebeuren volgens van Wee.Neem aan dat zijn bevindingen openbaar zijn? Dan ga ik het eens even lezen.
Kort samengevat. Volgens hem is het de enige oplossing die zal werken, totdat andere technieken als de zelfrijdende auto volwassen genoeg zijn. Er zijn landen/regio's waar dit werkt (oa zweden en londen).
Het moet wel een systeem zijn waar de spitsrijder wordt gestraft (of spits mijden wordt beloont, maar dat is marketing). Mensen zullen dan toch meer gaan carpoolen en de spits mijden volgens zijn onderzoek.
In zijn conclusie stond ook dat een goed rekeningrijden systeem er waarschijnlijk nooit gaat komen ivm politiek. Ook staat hij stil bij de ethische bezwaren die zijn, bijvoorbeeld zoals al vaker genoemd de regios met een lagere bevolkingsdichtheid die de dupe zijn
Kijk dit interessante TED filmpje eens over een experiment in Stockholm. Ik denk dat de paralellen naar rekeningrijden wel te trekken zijn.
Wil je in het vervolg een toelichting bij je linkje schrijven zodat iedereen de inhoud kan achterhalen, zonder te moeten kijken.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Wil je in het vervolg een toelichting bij je linkje schrijven zodat iedereen de inhoud kan achterhalen, zonder te moeten kijken.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
[ Voor 45% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-05-2017 17:16 ]
Er zijn prima technische manieren om te zorgen dat de exacte rittenregistratie in "het kastje" bij de gebruikeralexbl69 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:38:
[...]
Wil je naar een systeem waarbij er belast wordt naar gebied en tijd, dan betekent dat automatisch een exacte rittenregistratie waarbij de overheid weet waar en wanneer iemand gereden heeft. En dat stuit niet enkel op privacy bezwaren, maar zou zelfs wel eens niet toegestaan kunnen zijn. Maar dat weet ik niet zeker.
blijft. De belastingdienst kan dat steekproefsgewijs controleren (of iets minder steekproefsgewijs met behulp van de cameras die toch al overal langs de snelwegen staan). Er is geen enkele noodzaak om meer dan het te betalen bedrag (en evt aantal kilometers) door te geven aan de fiscus.
Ik wil nog maar eens benadrukken dat je er pas wat zinnigs over kunt zeggen als we weten op welke manier het nieuwe kabinet kilometerbeprijzing in wil voeren (if at all), en op welke manier dit is ingebed in het hele belastinghuis. De bezwaren richten zich immers nauwelijks op het prinicpe van betalen naar gebruik/vervuiling, maar bijna allemaal op zaken die niet per se uit het principe voortkomen: hogere totale lasten, privacyschending, ongelijkheid stad <-> periferie, etc. Daar is pas over te discussieren als het (aanstaande) kabinet met een plan komt.
Over het rekeningrijden is zo veel gedoe, maar het bestaat toch al?
Accijns doet niets anders dan exact diegene belasten die veel kilometers maken met onzuinige autos (echt onzuinig, dus de hybrides horen hier ook bij, en ook de 'lichte oude autos'), en file rijden kost ook meer benzine/diesel dan gewoon 'doorrijden'..
Accijns doet niets anders dan exact diegene belasten die veel kilometers maken met onzuinige autos (echt onzuinig, dus de hybrides horen hier ook bij, en ook de 'lichte oude autos'), en file rijden kost ook meer benzine/diesel dan gewoon 'doorrijden'..
Je hebt natuurlijk gelijk. Maar wil je een gedragsverandering stimuleren dan moet je iets anders/nieuws doen.kizke schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:29:
Over het rekeningrijden is zo veel gedoe, maar het bestaat toch al?
De huidige situatie vinden we normaal en zorgt er niet voor dat we ons anders gaan gedragen. Als je het file probleem wilt oplossen door middel van een gedragsverandering moet je het beleid gaan hervormen.
Daar heb je precies de kern te pakken: is het streven 'minder' mobiliteit of 'minder vervuilende' mobiliteit? Het eerste lijkt me in een steeds 'kleinere' wereld een utopie, het tweede is zeker mogelijk en imo waar we ons op zouden moeten richten...EJPostema schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:38:
De huidige situatie vinden we normaal en zorgt er niet voor dat we ons anders gaan gedragen. Als je het file probleem wilt oplossen door middel van een gedragsverandering moet je het beleid gaan hervormen.
Het "probleem" is nu dat men bij de VVD erachter is gekomen dat een kilometerheffing via brandstoffen niet gaat werken: zodra men hier meer electrisch gaat rijden (of zelfs massaal overstappen zodra zich een betaalbaar electrisch wagentje zich aandient) zal de staat belastinginkomsten gaan mislopen wegens minder accijnsopbrengsten. En dat wil de VVD natuurlijk niet.Brent schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:35:
Ik ben tegenstander omdat er al een uitstekende manier is om verbruiker te laten betalen (brandstofaccijns) en ik zo'n duur elektronische systeem pas geld weggieten vind. Maar doe rustig 50 cent accijns extra, geen bezwaar. Altijd al vreemd gevonden dat zelfs een lege auto rijden goedkoper is dan een treinkaartje.
Een km-heffing door middel van hogere accijnzen en het schrappen van wegenbelasting was veruit de makkelijkste en goedkoopste manier om belasting naar gebruik in te voeren. Maar helaas werken de provincies ook niet mee: die willen bij het schrappen van de MRB meteen een burgertax invoeren (dus betalen om in een provincie te mogen wonen).
Nou zou een burgertax wel logischer zijn. Waarom moeten MRB-betalers voor de provincie betalen en de rest niet.
waarom mag men wel weten van de OV gebruiker waar die reist en hoe vaak, maar niet van de autorijder?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
@gambieter Idealiter zou het OV ook niet moeten weten waar iemand reist. Ik kan in elk geval nog een papieren kaartje kopen en heb een anonieme OV kaart. Ook is het OV veel minder nauwkeurig dan de auto.
Als het rekeningrijden met een anonieme kaart mogelijk zou zijn dan heb ik er niet veel moeite mee.
Als het rekeningrijden met een anonieme kaart mogelijk zou zijn dan heb ik er niet veel moeite mee.
Waarom zou men het van de OV gebruiker moeten weten is een betere vraag hier...gambieter schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:57:
waarom mag men wel weten van de OV gebruiker waar die reist en hoe vaak, maar niet van de autorijder?
Ik wil je opmerking / vraag omdraaien, waarom wilt het OV weten wanneer en waar je gereist hebt.gambieter schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:57:
Ik ben faliekant tegen de huidige chipkaart, vooral met een partij als TLS.
Het zou inderdaad veel logischer zijn en ik ben ook voorstander van het decentraliseren van beleid en belastingen naar lagere niveaus. Of provinciën een volwaardige bestuurslaag zouden moeten worden is een tweede punt, maar die vraag zal steeds meer naar 'nee' verschuiven naarmate gemeenten fuseren en samenwerken.Señor Sjon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:53:
Nou zou een burgertax wel logischer zijn. Waarom moeten MRB-betalers voor de provincie betalen en de rest niet.
Two wrongs does not make one right.gambieter schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:57:
Het is weliswaar voor de bijtelling, maar er zal vast wel wat bijvangst tussen zitten in de jarenlang bewaarde gegevens.
Exit GroenLinks...
Gepruts weer. Heeft dat nu 8 weken nodig gehad? Dus de weg is vrij voor de religiepartijen helaas (naast CDA) maar of dat wel wat op gaat leveren?
Dan maar weer naar de stembus.
Dan maar weer naar de stembus.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Daar hebben ze aardig de tijd voor genomen

Ja het moet natuurlijk wel een beetje geloofwaardig overkomen... VVD en CDA zaten natuurlijk vanaf het begin al niet op GL te wachten. CDA heeft niks met groen en VVD niks met groen en met links
En kun je de volgende partij meteen mooi onder druk zetten dat er haast bij is en dat ze maar moeten slikken.
En kun je de volgende partij meteen mooi onder druk zetten dat er haast bij is en dat ze maar moeten slikken.
[ Voor 27% gewijzigd door Morrar op 15-05-2017 18:33 ]
Dit topic is gesloten.