[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.615 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
the_cyberspace schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:30:
Iemand die me misschien kan helpen met de Unifi controller?

Ben sinds deze week bezig met virtualisatie en heb een Ubuntu server 16.04 VM draaiend wat dan compatible zou moeten zijn met de Unifi software. Het installeren ging probleemloos en met het "systemctl status unifi" commando zegt ie dat de controller active is en ook gestart.
Nu probeer ik de controller te bereiken via https://ipvandecontroller:8443" maar m`n browser blijft zoeken naar een verbinding. Heb diverse browsers geprobeerd nu, ook via http ipv https, en ben een beetje ten einde raad zeg maar. Iemand enig idee?

Ik heb een backup van de oude situatie en daar werkt de controller probleemloos via https://ipvandecontroller:8443
Ik denk dat je een zeer oude guide gebruikt? Je hoeft slechts de UBNT app store toe te voegen. “Apt Install UniFi “ en achterover leunen.

Heb jij een oude guide met losse mongoDB installatie etc?

Als je wel de moderne methode hebt gebruikt. Is er een andere applicatie die port 8443 wil gebruiken?

Werkt een Telnet “ip controller (port) 8080 of 8443” vanaf een andere machine naar de controller?

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 10-01-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Poenzkie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:29:
[...]of dat hij een DB issue heeft.
Ben weer een stap verder hierdoor. De (mongo) db wil dus niet starten. Zal eens gaan googlen om dit op te lossen.

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
the_cyberspace schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:41:
[...]

Ben weer een stap verder hierdoor. De (mongo) db wil dus niet starten. Zal eens gaan googlen om dit op te lossen.
https://help.ubnt.com/hc/...a-APT-on-Debian-or-Ubuntu

2,5 minuut en alles draait #easylife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Die guide heb ik dus gebruikt..

Dit krijg ik als ik de status opvraag van de mongodb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
mongodb.service - An object/document-oriented database
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mongodb.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: failed (Result: exit-code) since Wed 2018-01-10 16:35:28 CET; 21min ago
     Docs: man:mongod(1)
 Main PID: 975 (code=exited, status=100)

Jan 10 16:35:28 unifi systemd[1]: Started An object/document-oriented database.
Jan 10 16:35:28 unifi systemd[1]: mongodb.service: Main process exited, code=exited, status=100/n/a
Jan 10 16:35:28 unifi systemd[1]: mongodb.service: Unit entered failed state.
Jan 10 16:35:28 unifi systemd[1]: mongodb.service: Failed with result 'exit-code'.

[ Voor 54% gewijzigd door the_cyberspace op 10-01-2018 17:00 ]

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
the_cyberspace schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:30:
Iemand die me misschien kan helpen met de Unifi controller?

Ben sinds deze week bezig met virtualisatie en heb een Ubuntu server 16.04 VM draaiend wat dan compatible zou moeten zijn met de Unifi software. Het installeren ging probleemloos en met het "systemctl status unifi" commando zegt ie dat de controller active is en ook gestart.
Nu probeer ik de controller te bereiken via https://ipvandecontroller:8443" maar m`n browser blijft zoeken naar een verbinding. Heb diverse browsers geprobeerd nu, ook via http ipv https, en ben een beetje ten einde raad zeg maar. Iemand enig idee?

Ik heb een backup van de oude situatie en daar werkt de controller probleemloos via https://ipvandecontroller:8443
Ik had hetzelfde juist doordat mijn Java versie niet compatible was : OpenJDK in plaats van de OracleJDK die beter schijnt te werken over het algemeen!

Wat ik me afvroeg : Heeft er iemand ervaring met de controller draaien op een Orange Pi Zero ?
Dit model kan zelfs via PoE worden gevoed : https://www.banggood.com/...ment-Board-p-1110210.html

Lijkt me wel een EPISCH goedkoop alternatief voor zowel de Raspberry Pi als de Cloud Key :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53
the_cyberspace schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:41:
[...]

Draait er misschien een ander proces op poort 8080?
Dit had ik namelijk bij mijn controller. Hij wou niet opstarten en het probleem leek de mongodb te zijn in de logs maar in werkelijkheid was het de controller die oneindig lang bleef wachten tot hij poort 8080 kon gebruiken.
Stop de controller eens dus en kijk of er dan wat op poort 8080 draait.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
Je kunt kijken of een specifieke poort al in gebruik is met:
code:
1
lsof -i :8080

Had er van de week ook last van toen ik Pi-hole geïnstalleerd had. Voor de webserver heb ik de poort maar veranderd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 16:24
nero355 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 18:33:
[...]

Ik had hetzelfde juist doordat mijn Java versie niet compatible was : OpenJDK in plaats van de OracleJDK die beter schijnt te werken over het algemeen!

Wat ik me afvroeg : Heeft er iemand ervaring met de controller draaien op een Orange Pi Zero ?
Dit model kan zelfs via PoE worden gevoed : https://www.banggood.com/...ment-Board-p-1110210.html

Lijkt me wel een EPISCH goedkoop alternatief voor zowel de Raspberry Pi als de Cloud Key :D
Bestel er een en laat ons weten of t gelukt is O-)

edit: Ik lees dat ie geen standaard 24/48v PoE doet.

[ Voor 4% gewijzigd door gastje01 op 10-01-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gastje01 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:19:
Bestel er een en laat ons weten of t gelukt is O-)

edit: Ik lees dat ie geen standaard 24/48v PoE doet.
Na wat meer onderzoek inderdaad geen echte PoE of in ieder geval makkelijk bruikbare :|

Verder vind ik het hele platform maar een beetje brak :
- Alleen ARMbian lijkt er goed op te werken.
- Schijnt heel erg warm te worden zonder logische reden als je hem ook maar een beetje belast!
- Mocht je iets met de GPU willen doen dan is dat ook een grote bende...

Jammer! Het had zo leuk kunnen zijn :'(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Converted007
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 17:29
Ik zit met een probleem denk ik. Heb Telenet thuis (witte modem). En na 4 dagen wordt men internet erg traag. Bedraad en draadloos. Enkel webpaginas op de vaste pc en apps op de smartphone is het probleem merkbaar.

Nu volgens de technieker van telenet zou dit een probleem zijn icm met de ubiquiti ac pro access point (volgens hem omdat het gateway subnet hetzelfde is als de telenet router).

Maar zover ik weet heb ik dhcp uitgeschakeld en laat ik dhcp over aan de telenet modem. Of heeft dit er niets met te maken?
En hoe verander ik dit subnet op het access point?

Ben echt een noob op dit vlak...

Thanks alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Converted007 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 04:21:
Ik zit met een probleem denk ik. Heb Telenet thuis (witte modem). En na 4 dagen wordt men internet erg traag. Bedraad en draadloos. Enkel webpaginas op de vaste pc en apps op de smartphone is het probleem merkbaar.

Nu volgens de technieker van telenet zou dit een probleem zijn icm met de ubiquiti ac pro access point (volgens hem omdat het gateway subnet hetzelfde is als de telenet router).

Maar zover ik weet heb ik dhcp uitgeschakeld en laat ik dhcp over aan de telenet modem. Of heeft dit er niets met te maken?

Thanks alvast
En je hebt alleen een, of meerdere, UAPs? Dus geen UniFi Switch of UniFi Security Gateway? Want DHCP draait natuurlijk op de USG, en niet op de UAPs. Dus als je alleen UAPs hebt is het onzin dat het aan DHCP op de UAPs zou liggen, want die draaien dus helemaal geen DHCP.

Of schets eens je netwerk. Wat ik er nu uit op maak is dat je het telenet modem hebt, met daarop een combinatie van PCs en de UAPs (zonder extra router, switches, ...)? Want als dat zo is is de uitleg van de Telenet monteur bizar en onzin 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 16:00
Nieuwe firmware voor EdgeSwitch (lite) is uitgekomen (v 1.7.3):
https://dl.ubnt.com/firmw...S-eswh.v1.7.3.5050176.stk

Ondersteuning voor UNMS. Ingesteld, werkt prima :).

----

Er was ook nieuwe firmware voor Unifi (3.9.19), maar daarmee wordt de accespoint als disconnected aangegeven in de controller. WiFi doet het wel gewoon, is ook bereikbaar via SSH.

Ik heb geprobeerd de vorige versie te herstellen door dit SSH commando:
upgrade http://<XXXXX>:8080/dl/firmware/U7PG2/3.9.15.8011/firmware.bin

Als ik het goed heb, zou dat het juiste commando moeten zijn voor mijn UniFi AC-Pro AccesPoint. Hij reboot wel, verliest verbinding via SSH, maar blijft die nieuwste firmware houden. Wat doe ik fout? 8)7

edit: opgelost. Juiste commando was blijkbaar nog simpeler:
upgrade http://dl.ubnt.com/unifi/...9.15.8011.171208.1718.bin via SSH ingevoerd en binnen 2 minuten was de AccesPoint weer zichtbaar in de controller.

Meer mensen met problemen met de nieuwste firmware?

[ Voor 74% gewijzigd door Hammetje op 11-01-2018 18:02 . Reden: Unifi toevoegen ]

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Converted007
RobertMe schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 07:44:
[...]

En je hebt alleen een, of meerdere, UAPs? Dus geen UniFi Switch of UniFi Security Gateway? Want DHCP draait natuurlijk op de USG, en niet op de UAPs. Dus als je alleen UAPs hebt is het onzin dat het aan DHCP op de UAPs zou liggen, want die draaien dus helemaal geen DHCP.

Of schets eens je netwerk. Wat ik er nu uit op maak is dat je het telenet modem hebt, met daarop een combinatie van PCs en de UAPs (zonder extra router, switches, ...)? Want als dat zo is is de uitleg van de Telenet monteur bizar en onzin 8)7
Het netwerk ziet er zo uit nu. De telenet modem. Dan een gigabit switch van dlink (8 poorts), en dan 1 uap (ac ap pro) van ubiquiti (is er nu tussenuit). Er is 1 pc aangesloten op de gigabit switch en een ps4 en digicorder. Voor de rest een hele hoop draadloze toestellen zoals de apple tv4, telefoons en alexa en google home minis. En om de een of andere reden begint om de 4 dagen die modem raar te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Converted007 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:19:
[...]

Het netwerk ziet er zo uit nu. De telenet modem. Dan een gigabit switch van dlink (8 poorts), en dan 1 uap (ac ap pro) van ubiquiti (is er nu tussenuit). Er is 1 pc aangesloten op de gigabit switch en een ps4 en digicorder. Voor de rest een hele hoop draadloze toestellen zoals de apple tv4, telefoons en alexa en google home minis. En om de een of andere reden begint om de 4 dagen die modem raar te doen.
In dat geval lijkt mij, zoals ik al zei, dat het absoluut onzin is om het toe te schrijven aan de UAP. Want:
1. Die doet niks met DHCP zoals de Telenet monteur zei*
2. Als ik het goed begrijp heb je ook problemen op je PC en dat verkeer loopt helemaal niet via het UAP

* Daarnaast zou 2 DHCP servers veel stuk kunnen maken, maar niet het modem. Als je 2 DHCP servers hebt draaien betekend dat eerder dat je apparaten een verkeerd IP adres krijgen, of "verkeerd" het internet op willen/helemaal niet op kunnen. Niet dat iets wat goed werkte ineens stuk is. Daarnaast neem ik aan dat het probleem is opgelost als je het modem herstart? Want in dat geval gebeurd niks met DHCP (apparaten doen alleen tijdens verbinden (insteken kabel, WiFi verbinding opzetten) een DHCP request en vervolgens periodiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Converted007
RobertMe schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:30:
[...]

In dat geval lijkt mij, zoals ik al zei, dat het absoluut onzin is om het toe te schrijven aan de UAP. Want:
1. Die doet niks met DHCP zoals de Telenet monteur zei*
2. Als ik het goed begrijp heb je ook problemen op je PC en dat verkeer loopt helemaal niet via het UAP

* Daarnaast zou 2 DHCP servers veel stuk kunnen maken, maar niet het modem. Als je 2 DHCP servers hebt draaien betekend dat eerder dat je apparaten een verkeerd IP adres krijgen, of "verkeerd" het internet op willen/helemaal niet op kunnen. Niet dat iets wat goed werkte ineens stuk is. Daarnaast neem ik aan dat het probleem is opgelost als je het modem herstart? Want in dat geval gebeurd niks met DHCP (apparaten doen alleen tijdens verbinden (insteken kabel, WiFi verbinding opzetten) een DHCP request en vervolgens periodiek)
Klopt, na een herstart van de modem is het probleem weer weg voor 4 dagen.
Hij zei dat het te wijten was aan de subnet van de gateway van de ubiquiti die dezelfde zou zijn als de telenet modem. Zijnde 192.168.0.1, maar ubiquiti gateway subnet zit toch in 192.168.1.20 niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
Ik heb geen problemen ondervonden met de 3.9.19 update van Unifi. Heb hem wel geheel via de web interface geüpdatet. Had je toevallig bandsteering aan staan?
Important Upgrade Notes:
  • If you are upgrading from firmware versions 3.9.11-3.9.14, and use bandsteering on any second gen device (UAP-AC-Lite/LR/Pro/EDU/M/M-PRO/IW/IW-Pro), then you will need to disable bandsteering, reboot the device, and then run the upgrade. You can re-enable bandsteering once the upgrade is complete. This is a one time process due to a bug introduced in 3.9.11.
Firmware versions up to, and including 3.9.10, and 3.9.15 and later are not affected by this bug.
  • Please make sure to use HTTP for the inform URL. The inform protocol is encrypted whether you use HTTP or HTTPS for the inform URL. Due to the new protocol implementation added in 3.9.16 your devices will end up in a disconnected state in most cases if you use HTTPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Converted007 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:35:
[...]

Klopt, na een herstart van de modem is het probleem weer weg voor 4 dagen.
Hij zei dat het te wijten was aan de subnet van de gateway van de ubiquiti die dezelfde zou zijn als de telenet modem.
Een AP (of dat nu van Ubiquiti is of een ander merk) is alleen een doorgeefluik, deze doet dus niks met DHCP, subnets, gateways, of wat dan ook. Het enige wat die doet is van een bedraad signaal een draadloos signaal maken en andersom. Dus de kans dat het door het UAP komt is klein.
Zijnde 192.168.0.1, maar ubiquiti gateway subnet zit toch in 192.168.1.20 niet?
Ook hierbij geldt dat de UAP daar los van staat. De UAP bevindt zich in hetzelfde subnet als wat deze via DHCP ophaalt (in jouw geval het modem). Het enige om dat te veranderen is als je zelf via de UniFi Controller het UAP een statisch IP hebt gegeven, maar 1. ik verwacht dat je dat niet hebt gedaan, en 2. dan zou je UAP onbereikbaar zijn (omdat je netwerk niet weet hoe in dat andere subnet terecht te komen).

Kan het zijn dat of de monteur, of jijzelf (op basis van Google?) in de war bent met het "gedrag" van een UniFi Security Gateway? Dat is namelijk een router en doet wel vanalles met DHCP, subnets, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Tommert38 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:42:
Ik heb geen problemen ondervonden met de 3.9.19 update van Unifi. Heb hem wel geheel via de web interface geüpdatet. Had je toevallig bandsteering aan staan?

[...]
Dank voor de tip. Even uitgezocht, advanced features aangezet onder site settings, maar band steering stond/ staat uit.

Andere ideeën?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Converted007
RobertMe schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:10:
[...]

Een AP (of dat nu van Ubiquiti is of een ander merk) is alleen een doorgeefluik, deze doet dus niks met DHCP, subnets, gateways, of wat dan ook. Het enige wat die doet is van een bedraad signaal een draadloos signaal maken en andersom. Dus de kans dat het door het UAP komt is klein.

[...]

Ook hierbij geldt dat de UAP daar los van staat. De UAP bevindt zich in hetzelfde subnet als wat deze via DHCP ophaalt (in jouw geval het modem). Het enige om dat te veranderen is als je zelf via de UniFi Controller het UAP een statisch IP hebt gegeven, maar 1. ik verwacht dat je dat niet hebt gedaan, en 2. dan zou je UAP onbereikbaar zijn (omdat je netwerk niet weet hoe in dat andere subnet terecht te komen).

Kan het zijn dat of de monteur, of jijzelf (op basis van Google?) in de war bent met het "gedrag" van een UniFi Security Gateway? Dat is namelijk een router en doet wel vanalles met DHCP, subnets, etc
Nee hoor. Volledig de uitleg van die monteur en een collega van hem. Maar achteraf gezien kan daar dus het probleem niet liggen e. Tis zoals ge zegt een doorgeefluik.
Ze hebben deze uitleg gebruikt om de schuld op mij af te schuiven omdat er een toestel volgens hen is dat die telenet modem verstoord waardoor die trager wordt...

Ben nu even aan het uitsluiten met bepaalde toestellen zonder internet te zetten maar als het terug komt zal ik desnoods zelf de nieuwe modem installeren lol.
Denk jij dat dit eventueel te maken heeft met een gigabit switch van dlink? (Zo een witte met 8 poorten). Want hiervoor had ik een andere modem van telenet, de binneninstallatie is niet veranderd. Buiten dat er bedraad een ps4 is bijgekomen en draadloos een google home mini. Kan die poe stroom-adapter dir veroorzaken of mag ik de ubiquiti volledig uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-10 14:58

Metalrick

tcpdump ninja

De edgerouter 4 begint ondertussen bij meer winkels op de lijst te komen :)

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 4

Ik heb 'm zelf net besteld bij https://www.eurodk.com/en/products/ubnt-routers/edgerouter-4

Aangezien de USG-HD-4 nog even op zicht laat wachten
USG-HD-4 has been shelved for the moment so we can finish USG-XG-8 and get more features implemented for all the platforms. We're a small team and spread too thin right now.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Converted007 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 04:21:

Thanks alvast
Je hebt gewoon een gaar modem/router denk ik die helemaal overloaded raakt na 4 dagen : Volgelopen NAT tabellen of iets dergelijks.
Eventueel een adapter die het niet meer zo goed trekt of een buggy firmware upgrade vanuit je ISP kan ook!
Hammetje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:39:
Er was ook nieuwe firmware voor Unifi (3.9.19), maar daarmee wordt de accespoint als disconnected aangegeven in de controller. WiFi doet het wel gewoon, is ook bereikbaar via SSH.

Ik heb geprobeerd de vorige versie te herstellen door dit SSH commando:
upgrade http://<XXXXX>:8080/dl/firmware/U7PG2/3.9.15.8011/firmware.bin

Als ik het goed heb, zou dat het juiste commando moeten zijn voor mijn UniFi AC-Pro AccesPoint. Hij reboot wel, verliest verbinding via SSH, maar blijft die nieuwste firmware houden. Wat doe ik fout? 8)7

edit: opgelost. Juiste commando was blijkbaar nog simpeler:
upgrade http://dl.ubnt.com/unifi/...9.15.8011.171208.1718.bin via SSH ingevoerd en binnen 2 minuten was de AccesPoint weer zichtbaar in de controller.

Meer mensen met problemen met de nieuwste firmware?
Als het handmatig goed ging dan voldeed je niet aan de minimale firmware eisen om vanuit de controller te upgraden via de nieuwe methode die via httpS gaat i.p.v. http ;)

Zie ook de reply van Tommert38 in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2" maar dan een ander stukje daarin :
Tommert38 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:42:

Please make sure to use HTTP for the inform URL. The inform protocol is encrypted whether you use HTTP or HTTPS for the inform URL. Due to the new protocol implementation added in 3.9.16 your devices will end up in a disconnected state in most cases if you use HTTPS.
Verder wordt er aangeraden om altijd eerst een reboot te doen en daarna de firmware update uit te voeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
nero355 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:50:
[...]

Je hebt gewoon een gaar modem/router denk ik die helemaal overloaded raakt na 4 dagen : Volgelopen NAT tabellen of iets dergelijks.
Eventueel een adapter die het niet meer zo goed trekt of een buggy firmware upgrade vanuit je ISP kan ook!

[...]

Als het handmatig goed ging dan voldeed je niet aan de minimale firmware eisen om vanuit de controller te upgraden via de nieuwe methode die via httpS gaat i.p.v. http ;)

Zie ook de reply van Tommert38 in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2" maar dan een ander stukje daarin :

[...]

Verder wordt er aangeraden om altijd eerst een reboot te doen en daarna de firmware update uit te voeren :)
Held! Compleet overheen gelezen.

Via SSH inform URL aangepast, AC-Pro opnieuw opgestart en firmware bijgewerkt. Op 3 apparaten gedaan, zijn succesvol bijgewerkt :).

Thx! :*) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 16:04
De UniFi controller software werkt prima en is lekker overzichtelijk. Toch vindt ik het irritant dat bijvoorbeeld in het dashboard dingen in grijs worden weergegeven als je hier geen data van kunt verzamelen. PR technisch misschien handig, mogelijk dat gebruikers zo meer spullen kopen. Ik vroeg me af of er een instellingen optie is om de grijse items uit te schakelen. Op deze manier wordt het een en ander overzichtelijker.

UniFi dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:47
Zojuist een voor een al mijn access points (wel twee!) een firmware upgrade gedaan.

En nou staat mij bij dat ik dat in het verleden automatisch als 'rolling upgrade' heb laten doen: 1 knopje en een voor een worden ze allebei geupgrade.
Alleen: dat knopje heb ik nu niet kunnen vinden. Weet iemand waar ik had moeten zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanaalten schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:57:
Zojuist een voor een al mijn access points (wel twee!) een firmware upgrade gedaan.

En nou staat mij bij dat ik dat in het verleden automatisch als 'rolling upgrade' heb laten doen: 1 knopje en een voor een worden ze allebei geupgrade.
Alleen: dat knopje heb ik nu niet kunnen vinden. Weet iemand waar ik had moeten zoeken?
Device overview -> AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanaalten schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:57:

Nope!

Gewoon het "tandwieltje" helemaal rechts en dan "Group config" aanvinken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-09 12:49
Neptunus schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:25:
De UniFi controller software werkt prima en is lekker overzichtelijk. Toch vindt ik het irritant dat bijvoorbeeld in het dashboard dingen in grijs worden weergegeven als je hier geen data van kunt verzamelen. PR technisch misschien handig, mogelijk dat gebruikers zo meer spullen kopen. Ik vroeg me af of er een instellingen optie is om de grijse items uit te schakelen. Op deze manier wordt het een en ander overzichtelijker.

[afbeelding]
Tja zonder USG blijft er dan erg weinig over van je dashboard. Het heeft bij mij in ieder geval wel snel overgehaald om de USG aan te schaffen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:50

JoeZuCK

_Fonz > all.

De range van de in wall is 100 meter. Dat moet, als je verder ook geen betonnen tussenmuren op de eerste etage hebt (alleen van die gipsblokken), toch ruim voldoende zijn voor goed signaal in alle 3 de slaapkamers als je hem ophangt in een van de slaapkamers?

[ Voor 92% gewijzigd door JoeZuCK op 13-01-2018 10:23 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 23:41:
[...]

[...]

Nope!

Gewoon het "tandwieltje" helemaal rechts en dan "Group config" aanvinken :*)
Het gaat hem om de upgrade knop rechtsboven, de automatisch 1voor1 alle AP's upgrade zonder ze allemaal tegelijk te rebooten. Die knop is al in beeld voordat je het tandwiel met group-config aanvinkt ;-) Leer onze mede Tweaker nu de kortste weg ipv een langere weg :+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Hoi Forumleden...
Een vraagje.

Kan het onderstaande werken ivm PoE ?
Wat ik wil doen is het volgende te werken met de UNIFY Producten.

een switch plaatsen op het gelijkvloers ( US-8-60) . ( 230V Gevoed)
Hier achter via PoE een switch (US-8) plaatsen ( 2e verdiep) . ( gevoed via PoE van de gelijkvloers switch)
En dan op deze US-8 nog een AP-AC-LITE acces point voeden via PoE (de poort 8 pass trough)

De switch US8 zou 12W verbruiken, de AP 6W dus in totaal lijkt mij dit wel te kunnen werken met het standaard PoE vermogen van 20W niet ?

2e vraagje, werken alle links dan nog op 1Gbit verbinding

---------------
Andere vraag.
Ik heb een synology nas DS416play met 2 lan aansluitingen.
kan ik deze "dubbel" aansluiten op bv de switch US-8 ?
Daarop zou ik ook de switch US-8 "dubbel" willen verbinden naar de switch op het gelijkvloers met 2 poorten om de bandbreedte te verdubbelen...

dus

NAS => 2x Lan => Switch US-8 (verdiep) => 2x Lan Switch US-8-60 (gelijkvloers)

of ben ik nu wat te gek bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:26
Heeft iemand wel is wat bij www.ip-sa.com.pl besteld aan Unifi spul, zo ja is deze webshop te vertrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 17:58
De toptip bij het gebruik van een Ubiquiti Cloud Key. Laat nooit, nooit, nooit de stroom uitvallen. Je krijgt last van corrupte databases en dan werkt niets meer.

Ja, daar ben ik achter gekomen nadat ik gistermiddag probeerde even snel 3 LIte APs en een Cloud Key te installeren. Eerst ging software upgrade mis, hij bleef hangen. Maar uiteindelijk, blauw licht, cloud key geconfigureerd, APs aangesloten. Het ging best goed.

Daarna besloten we om het ding toch op een andere plek te hangen en kregen we hem niet meer up. Reboots, resets, power cycles etc. alle trucs die je kent, maar het ding bleef maar wit flashen. En wij maar denken dat het aan ons ancient netwerk, de kabels, USB-poort etc lag. (En ja daar lag het gedeeltelijk ook aan, zo kwam ik UTP poorten tegen die uiteindelijk bleken uit te komen op een ISDN switch) Maar ja, loshalen, inpluggen op nieuwe plek, zo moeilijk kan het niet zijn toch?

Totdat ik er gisteravond achter kwam dat het ding niet, maar dan ook totaal niet tegen een power cycle kan. Als de stroom er af gaat voordat ie netjes is afgesloten dan is de kans groot dat je vanaf nul moet beginnen en zelfs dat je er met SSH op moet inloggen. Dit gaat dus mijn zondagmiddag worden, zodat iedereen maandag op het nieuwe netwerk kan werken

[ Voor 18% gewijzigd door Raindeer op 13-01-2018 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grindal81 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:01:
Hoi Forumleden...
Een vraagje.

Hier achter via PoE een switch (US-8) plaatsen ( 2e verdiep) . ( gevoed via PoE van de gelijkvloers switch)
En dan op deze US-8 nog een AP-AC-LITE acces point voeden via PoE (de poort 8 pass trough)

De switch US8 zou 12W verbruiken, de AP 6W dus in totaal lijkt mij dit wel te kunnen werken met het standaard PoE vermogen van 20W niet ?

---------------
Andere vraag.
Daarop zou ik ook de switch US-8 "dubbel" willen verbinden naar de switch op het gelijkvloers met 2 poorten om de bandbreedte te verdubbelen...

dus

Nee het POE budget van de US-8-60 is op papier te krap 15W totaal per poort. Je kan dan spontane reboots krijgen.

http://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_Switch_8_DS.pdf

Dubbel aansluiten heeft weinig nut, want al je client devices zullen max 1Gb zijn. Overgigens per client haal je max 1G ondanks het 2G pad. Omdat link bundeling geen actieve loadbalancing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
stormfly schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:15:
[...]

Nee het POE budget van de US-8-60 is op papier te krap 15W totaal per poort. Je kan dan spontane reboots krijgen.

http://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_Switch_8_DS.pdf

Dubbel aansluiten heeft weinig nut, want al je client devices zullen max 1Gb zijn. Overgigens per client haal je max 1G ondanks het 2G pad. Omdat link bundeling geen actieve loadbalancing is.
PoE Budget... dan zit er niets anders op dan op het verdiep de switch alsnog te voeden met de 230V adaptor...
Vraagje, de US-8-60... die kan NIET gevoed worden door PoE dacht ik... ben ik hier juist?

Link Aggregation... dus ook als ik de nas dubbel aansluit gaat dit geen snelheidswinst opleveren?
Ook niet bv voor het sneller raadplegen van data op de nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@grindal81 Link aggregation is meer een 2 baans snelweg, er kan op elke baan 1 auto, maar niet 1 auto op 2 banen tegelijkertijd en als er eentje afgesloten is er nog steeds doorgang is #slechtevergelijking :p

Mocht je met 2 cliënts verbinden kunnen deze per cliënt wel de 1GBits/s halen, de paden worden meestal bepaald op basis van Mac adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Vorkie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:55:
@grindal81 Link aggregation is meer een 2 baans snelweg, er kan op elke baan 1 auto, maar niet 1 auto op 2 banen tegelijkertijd en als er eentje afgesloten is er nog steeds doorgang is #slechtevergelijking :p

Mocht je met 2 cliënts verbinden kunnen deze per cliënt wel de 1GBits/s halen, de paden worden meestal bepaald op basis van Mac adres.
ok thx... ik was maar aan het denken...
ik gebruik een mac voor acces naar de nas, maar ondertussen is ook het sonos systeem vrolijk wat aan het spelen en draait er wel eens een backup naar een offsite locatie... vandaar het idee om te werken met de dubbele LAN aansluiting op de nas om het dataverkeer wat meer "ruimte" op de snelweg te geven :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
Samplex schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:01:
Heeft iemand wel is wat bij www.ip-sa.com.pl besteld aan Unifi spul, zo ja is deze webshop te vertrouwen?
Out topic, maar toch: Inter Projekt - betrouwbaar?
En zolang je kan betalen met je creditcard kan je het altijd proberen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:47
stormfly schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:55:
Het gaat hem om de upgrade knop rechtsboven, de automatisch 1voor1 alle AP's upgrade zonder ze allemaal tegelijk te rebooten. Die knop is al in beeld voordat je het tandwiel met group-config aanvinkt ;-) Leer onze mede Tweaker nu de kortste weg ipv een langere weg :+ _/-\o_
Ik ben bang dat ik, doordat alles nu al up-to-date is, die knop nu sowieso niet kan vinden, maar ik heb in elk geval de optie 'group-config' gevonden.

Lekker onhandig: in het device overview met 1 USG en 2 AP-AC-PRO heb ik dat tandwieltje rechtsboven en als ik daarop klik heb ik enkel 'customize columns' als optie. Kies ik in dat device overview eerst voor 'AP' om enkel de access points te zien, dan geeft dat tandwieltje 'customize columns' en 'group config'.

Dus ik gok dat die upgrade knop niet in beeld is bij device overview met alle devices, maar alleen als enkel access points getoond worden. Paar maanden wachten op de volgende update en dan zal ik het weten. :)

Dank voor de tips, @stormfly en @nero355!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:14
grindal81 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:01:
Hoi Forumleden...
Een vraagje.

---------------
Andere vraag.

dus

Nee gaat niet lukken, als je een poe switch wilt voeden via poe maar ook met een aangesloten accesspoint moet je poe+ (.at) gebruiken. Die 8 poort switch is poe (af)

Wat je kunt doen is een poe+ switch in meterkast zetten en deze als passthrough:
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105PE

DeZe netgear kun je voeden via poe+ en heeft nog genoeg prik over voor een unifi ap

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:24:
Wat je kunt doen is een poe+ switch in meterkast zetten en deze als passthrough:
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105PE

DeZe netgear kun je voeden via poe+ en heeft nog genoeg prik over voor een unifi ap
Kan zijn dat ik het niet goed zie, maar dit is dan toch een switch die je voed via PoE+ zodat je PoE eruit kunt krijgen. Dan moet er dus nog steeds een PoE+ switch in de meterkast komen. En de UniFi Switch 8 pakt ook PoE+ als input (en geeft alleen dan PoE als output). Alleen moet de switch in de meterkast dan bv de UniFi Switch 8-150W zijn (om alles binnen UniFi te houden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
grindal81 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:02:
[...]

ok thx... ik was maar aan het denken...
ik gebruik een mac voor acces naar de nas, maar ondertussen is ook het sonos systeem vrolijk wat aan het spelen en draait er wel eens een backup naar een offsite locatie... vandaar het idee om te werken met de dubbele LAN aansluiting op de nas om het dataverkeer wat meer "ruimte" op de snelweg te geven :*)
Dit werkt dus. De maximale snelheid voor 1 verbinding blijft 1Gbit/s, omdat 1 verbinding maar over '1 kabel' kan. Maar als je bv een kopieer actie van je Mac naar je NAS hebt haalt die maximaal 1Gbit/s, en tegelijk kan over het tweede kabeltje de Sonos van de NAS lezen zonder dat die kopieer snelheid inzakt.

Om terug te komen op de snelweg vergelijking, je hebt meer rijbanen, maar de maximale snelheid per rijbaan blijft gelijk, alleen kunnen er wel tegelijk 2 auto's van A naar B gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raindeer schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:08:
De toptip bij het gebruik van een Ubiquiti Cloud Key. Laat nooit, nooit, nooit de stroom uitvallen. Je krijgt last van corrupte databases en dan werkt niets meer.

Ja, daar ben ik achter gekomen nadat ik gistermiddag probeerde even snel 3 LIte APs en een Cloud Key te installeren. Eerst ging software upgrade mis, hij bleef hangen. Maar uiteindelijk, blauw licht, cloud key geconfigureerd, APs aangesloten. Het ging best goed.

Daarna besloten we om het ding toch op een andere plek te hangen en kregen we hem niet meer up. Reboots, resets, power cycles etc. alle trucs die je kent, maar het ding bleef maar wit flashen. En wij maar denken dat het aan ons ancient netwerk, de kabels, USB-poort etc lag. (En ja daar lag het gedeeltelijk ook aan, zo kwam ik UTP poorten tegen die uiteindelijk bleken uit te komen op een ISDN switch) Maar ja, loshalen, inpluggen op nieuwe plek, zo moeilijk kan het niet zijn toch?

Totdat ik er gisteravond achter kwam dat het ding niet, maar dan ook totaal niet tegen een power cycle kan. Als de stroom er af gaat voordat ie netjes is afgesloten dan is de kans groot dat je vanaf nul moet beginnen en zelfs dat je er met SSH op moet inloggen. Dit gaat dus mijn zondagmiddag worden, zodat iedereen maandag op het nieuwe netwerk kan werken
Niet heel anders dan een Raspberry Pi dus met een microSDXC kaartje erin -O-

Één van de reden dat ik in de toekomst het hele zooitje naar een Atom based Intel NUC wil verplaatsen : Daar kan een SSD in met stroombeveiliging en je hebt ook nog eens gewoon een aan/uit knop zonder gezeik! :Y)
&
GermanPivo schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:07:
Out topic, maar toch: Inter Projekt - betrouwbaar?
En zolang je kan betalen met je creditcard kan je het altijd proberen.
Doorzoek effe Deel 1 van dit topic :
code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1583667?data[filter_keywords]=ip-sa

TL;DR : Prima webshop ;)
RobertMe schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:32:
Dit werkt dus. De maximale snelheid voor 1 verbinding blijft 1Gbit/s, omdat 1 verbinding maar over '1 kabel' kan. Maar als je bv een kopieer actie van je Mac naar je NAS hebt haalt die maximaal 1Gbit/s, en tegelijk kan over het tweede kabeltje de Sonos van de NAS lezen zonder dat die kopieer snelheid inzakt.

Om terug te komen op de snelweg vergelijking, je hebt meer rijbanen, maar de maximale snelheid per rijbaan blijft gelijk, alleen kunnen er wel tegelijk 2 auto's van A naar B gaan.
Het ligt er ook een beetje aan hoe je beiden kanten configureert en wat beiden kanten dus ondersteunen :
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuBonding

Zie de verschillende "modes" die vermeld worden :
Mode 4 is LACP en is op zich ook wel 2Gbps mee te halen met de juiste settings.

Maar... als je twee Linux machines met elkaar verbindt via de Round-Robin methode (zonder een switch ertussen of een switch die Round-Robin praat) dan kan je zeer zeker wel gewoon met 2Gbps files heen en weer slepen :)

Echter weet ik niet wat de Uniquiti switches allemaal precies ondersteunen en wat zo'n simpel NASje kan ?!

[ Voor 20% gewijzigd door nero355 op 13-01-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Nog een bijkomend vraagje...

Haalt het uit om bv ook 2 poorten samen te nemen tussen 2 switches?
Op het gelijkvloers zou ik een 8-poort UNIFI switch plaatsen.
Van hieruit heb ik twéé LAN kabels naar de 2e verdieping...
Op deze verdieping zou ik een 2e switch plaatsen ( US-8), hierop zit ook de nas gekoppeld

dus "bonding" van 2 lan verbindingen tussen twéé unifi switches...

setup zou dus volgende zijn

Modem => USG => 8p switch => 2x lan => 8p switch => 2x lan gekoppeld naar nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Ik heb een probleempje waarvan ik niet helemaal snap waarom het wel/niet werkt. Ik heb een AP AC Pro via een patchpanel en WCD aangesloten op de UniFi switch (8-poorts, 60 watt) op een PoE poort. Dus switch -> patchpanel -> WCD -> AC Pro. Lengte patchpanel -> AC Pro is zo'n 10 meter.

Werkt prima wanneer ik een kabel van 0.5 meter gebruik voor WCD -> AC Pro. Wanneer ik hiervoor een kabel van 2 meter gebruik, werkt het echter niet; de AC Pro start niet op.

Iemand een idee wat hier de oorzaak van is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GermanPivo schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:29:
Ik heb een probleempje waarvan ik niet helemaal snap waarom het wel/niet werkt. Ik heb een AP AC Pro via een patchpanel en WCD aangesloten op de UniFi switch (8-poorts, 60 watt) op een PoE poort. Dus switch -> patchpanel -> WCD -> AC Pro. Lengte patchpanel -> AC Pro is zo'n 10 meter.

Werkt prima wanneer ik een kabel van 0.5 meter gebruik voor WCD -> AC Pro. Wanneer ik hiervoor een kabel van 2 meter gebruik, werkt het echter niet; de AC Pro start niet op.

Iemand een idee wat hier de oorzaak van is?
Is het een eigen gemaakte kabel of een prefab kabel? Klinkt alsof de kabel niet helemaal goed is en daardoor geen PoE doorgeeft. PoE loopt over een bepaald aantal aders, misschien dat die het dus niet goed doen. Als je bv die kabel gebruikt met een PC of laptop, krijg je dan wel een link rate van 1Gbit/s of blijft deze dan steken op 100Mbit/s? (voor 1Gbit/s zijn alle 4 de aderparen nodig, voor 100Mbit/s maar 2). Of de 1Gbit/s link rate de garantie geeft dat de kabel goed is voor PoE durf ik echter niet te geven, maar als je maar 100Mbit/s haalt geeft dat wel aan dat er iets met de kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
RobertMe schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:34:
[...]

Is het een eigen gemaakte kabel of een prefab kabel? Klinkt alsof de kabel niet helemaal goed is en daardoor geen PoE doorgeeft. PoE loopt over een bepaald aantal aders, misschien dat die het dus niet goed doen. Als je bv die kabel gebruikt met een PC of laptop, krijg je dan wel een link rate van 1Gbit/s of blijft deze dan steken op 100Mbit/s? (voor 1Gbit/s zijn alle 4 de aderparen nodig, voor 100Mbit/s maar 2). Of de 1Gbit/s link rate de garantie geeft dat de kabel goed is voor PoE durf ik echter niet te geven, maar als je maar 100Mbit/s haalt geeft dat wel aan dat er iets met de kabel is.
Goed punt en inderdaad het eerste wat ik vanmiddag gecontroleerd heb. Naar aanleiding van je opmerking toch nog maar een keer gekeken en je raadt het nooit...
Prik dat ding erin en het werk :')

Dank voor je reactie in ieder geval! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grindal81 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:20:
Nog een bijkomend vraagje...

Haalt het uit om bv ook 2 poorten samen te nemen tussen 2 switches?
Op het gelijkvloers zou ik een 8-poort UNIFI switch plaatsen.
Van hieruit heb ik twéé LAN kabels naar de 2e verdieping...
Op deze verdieping zou ik een 2e switch plaatsen ( US-8), hierop zit ook de nas gekoppeld

dus "bonding" van 2 lan verbindingen tussen twéé unifi switches...

setup zou dus volgende zijn

Modem => USG => 8p switch => 2x lan => 8p switch => 2x lan gekoppeld naar nas
Als je daar plek/ruimte voor hebt dan zou ik dat wel doen ja! Misschien zelfs door middel van 4x 1Gbps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regelmatig. Zeer snel geleverd. Je kan gewoon met je internetbankieren geld overmaken, en dan sturen ze het op met DHL FedEx of UPS (die laatste is meestal het goedkoopst). Wel "traag" (3 á 4 dagen). Maar ach... het komt wel.

LET OP: Prijzen zijn ex BTW!!! Dus als je een particulier bent, tel daar 25% (JA..JA... Polen heeft 25%) erbij op.

ben je zakelijke klant, dan kan je met je BTW nummer een zakelijke account aanmaken, en dan wordt de BTW niet erbij gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tbd

[ Voor 202% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2018 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:49:
[...]

Als je daar plek/ruimte voor hebt dan zou ik dat wel doen ja! Misschien zelfs door middel van 4x 1Gbps :)
@grindal81 Nou ik zou het niet doen, want netto ga je er niets van merken, zie de uitleg van Robert hieronder.

Als de kabel echt loos is zou je het kunnen doen, omdat...hij anders loos is.

Ik heb zelf 1 zolder AP direct van de US-16 beneden gevoed en op de andere zolder kabel zit een US-8 op, zo hou ik boven nog 1 POE (passthrough) over voor AP testing.
RobertMe schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:32:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
@wopper Zo had ik het nog niet bekeken... is idd ook een oplossing :-)
van zodra de switch geleverd is kunnen we wat beginnen prutsen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:00:

Het ligt er ook een beetje aan hoe je beiden kanten configureert en wat beiden kanten dus ondersteunen :
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuBonding

Zie de verschillende "modes" die vermeld worden :
Mode 4 is LACP en is op zich ook wel 2Gbps mee te halen met de juiste settings.

Maar... als je twee Linux machines met elkaar verbindt via de Round-Robin methode (zonder een switch ertussen of een switch die Round-Robin praat) dan kan je zeer zeker wel gewoon met 2Gbps files heen en weer slepen :)

Echter weet ik niet wat de Uniquiti switches allemaal precies ondersteunen en wat zo'n simpel NASje kan ?!
Hmmm nee LACP is verwarrend maar dat komt door het woord "dynamisch". Maar dynamisch slaat alleen op de link onderhandeling. Stel dat je een omgeving hebt waar een actief belicht stuk glas van provider X tussen zit, en in het midden, in een straat, breekt dat glas voor 4 uur. Als je dan geen LACP hebt. (actieve pakket uitwisseling + communicatie over de links) Dan zal je op 1 poot blackholing van verkeer krijgen zonder LACP, immers de provider box in jouw datacenter heeft nog " licht op de port" alleen in het midden is het defect. Door het gebruik van LACP zullen node a en node b zien dat de link in het midden onderbroken is, en deze port dynamisch uit de bundel verwijderen.

Pas vanaf mode 5 en 6 heb je het over echte loadsharing, mode 0 neigt ernaar. Maar de UniFi switches kennen alleen LACP.

Mijn NAS zit met 2 poten in een US-8 maar loodsharing ontstaat door het aantal aangesloten clients, en dat is gewoon te weinig in een thuis situatie. Zakelijk gezien als je 100 collega's hebt naar een CIFS share dan heb je kans op leuke sharing maar dat haal je thuis niet.

Maar iedereen is vrij om het te testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:26
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:03:
[...]

regelmatig. Zeer snel geleverd. Je kan gewoon met je internetbankieren geld overmaken, en dan sturen ze het op met DHL FedEx of UPS (die laatste is meestal het goedkoopst). Wel "traag" (3 á 4 dagen). Maar ach... het komt wel.

LET OP: Prijzen zijn ex BTW!!! Dus als je een particulier bent, tel daar 25% (JA..JA... Polen heeft 25%) erbij op.

ben je zakelijke klant, dan kan je met je BTW nummer een zakelijke account aanmaken, en dan wordt de BTW niet erbij gedaan.
Dank je wel, ik zie het nu ja dat de BTW er niet bij opgeteld word dus is het niet interessant meer. Het enige is dat ze als oost blok land wel voorraad hebben van nieuwe producten en in NL helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

GJ007 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:40:
[...]

nog niet getest; komt tzt ook in de meterkast te hangen; dus de irritatie zal betrekkelijk zijn.
eventuele oplossing houd ik achter de hand;

1Noiseblocker BlackSilentPRO PM-1, 40mm€ 12,95€ 12,95
Hoeveel fans zitten er in die unifi switch (24p-250w)
Ik hoor hem boven op de overloop nog joelen vanuit een gesloten meterkast ...

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:03:
[...]

En wat als je zaak dan BTW vijgesteld is? Enig idee hoe dat zit (sorry voor de offtopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Cartman! schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:12:
[...]

Done, zal de iPad weer terugzetten op DHCP en kijken of dat t oplost. zou best sneu zijn voor een enterprise systeem wel. Dank voor de suggestie vast :)
Helaas was het rebooten van de switches niet de oplossing... het lijkt erop alsof de DHCP server gewoon niet functioneert, zodra ik een vast IP instel op de client werkt het wel goed. Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Cartman! schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:43:
[...]

Helaas was het rebooten van de switches niet de oplossing... het lijkt erop alsof de DHCP server gewoon niet functioneert, zodra ik een vast IP instel op de client werkt het wel goed. Iemand nog een idee?
Welk apparaat is je dhcp server?
Bij iphones en macbooks is het misschien een idee om je netwerk te vergeten, dan uit te zetten en na opnieuw opgestart te hebben weer te verbinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Shaggie_NB op 14-01-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Shaggie_NB schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:19:
[...]

Welk apparaat is je dhcp server?
Ik gok dat de USG het apparaat is wat dit regelt en de eerste dagen ging dit ook prima maar het is op een onbekend gestopt met werken.

Netwerk vergeten zorgt er juist voor dat ze er niet meer opkomen omdat ze geen IP toegewezen meer krijgen. Zowel statisch instellen of automatisch instellen in de controller maakt geen verschil.

[ Voor 25% gewijzigd door Cartman! op 14-01-2018 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neptunus
Neptunus schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:25:

[afbeelding]
Na wat zoek werk kwam ik een optie tegen die toch wel handig is om wat dingen aan te passen op het dashboard.

https://community.ubnt.co...play/idc-p/2031879#M11244

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helemaal niks verwarrends aan wat mij betreft, maar dat hangt in dit geval meer af van de Unifi switches dan LACP zelf :)
maar dat komt door het woord "dynamisch". Maar dynamisch slaat alleen op de link onderhandeling. Stel dat je een omgeving hebt waar een actief belicht stuk glas van provider X tussen zit, en in het midden, in een straat, breekt dat glas voor 4 uur. Als je dan geen LACP hebt. (actieve pakket uitwisseling + communicatie over de links) Dan zal je op 1 poot blackholing van verkeer krijgen zonder LACP, immers de provider box in jouw datacenter heeft nog " licht op de port" alleen in het midden is het defect. Door het gebruik van LACP zullen node a en node b zien dat de link in het midden onderbroken is, en deze port dynamisch uit de bundel verwijderen.
Daar wordt het inderdaad vaak voor gebruikt, maar je kan ook gewoon de hoeveelheid bandbreedte ermee opvoeren zonder enig probleem!
Pas vanaf mode 5 en 6 heb je het over echte loadsharing, mode 0 neigt ernaar. Maar de UniFi switches kennen alleen LACP.
Mode 4 i.c.m. xmit_hash_policy=1 voor gebruik van Layer3+4 i.p.v. alleen Layer2 werkt gewoon prima :
Snelheden van net geen 400MB/s zijn prima haalbaar met 4x 1Gbps en rond de 200MB/s met 2x 1Gbps ;)

Maar nogmaals : Dit was niet met Unifi switches dus daar kan ik niks over zeggen!
Mijn NAS zit met 2 poten in een US-8 maar loodsharing ontstaat door het aantal aangesloten clients, en dat is gewoon te weinig in een thuis situatie. Zakelijk gezien als je 100 collega's hebt naar een CIFS share dan heb je kans op leuke sharing maar dat haal je thuis niet.
P2P werkt het dus ook prima ;)
Maar iedereen is vrij om het te testen :P
Praktijk voorbeelden ook goed ?! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
nero355 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:08:
[...]

Mode 4 i.c.m. xmit_hash_policy=1 voor gebruik van Layer3+4 i.p.v. alleen Layer2 werkt gewoon prima :
Snelheden van net geen 400MB/s zijn prima haalbaar met 4x 1Gbps en rond de 200MB/s met 2x 1Gbps ;)

Maar nogmaals : Dit was niet met Unifi switches dus daar kan ik niks over zeggen!
Iemand ervaring met deze config's en kan je met Unifi switches bijvoorbeeld bovenstaande snelheden halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Iemand een idee of een UDC-1 ook gewoon werkt in SFP Gigabit ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
@nero355 @stormfly
De unifi switch 8 was gisteren netjes geleverd :-)
config uitgevoerd en de docker op de nas met unifi ingeschakeld :-)

Setup Switch: Poort 1 = uplink naar glv, Poort 2 is Mac , Poort 3+4 is de Synology Nas DS416play.

Op de nas heb ik de lacp ingeschakeld ( Bond)

Na een dagje werken thuis gekomen en nu zie ik inderdaad dat de traffic op de 4e switch poort effectief een pak minder data heeft verzonden dan poort 3....

Begrijp ik het goed dat één toestel, bv de mac zal verbinden naar één poort van de NAS?
Dat bij een 2e connectie naar de nas, bv Sonos, gsm, tablet, de nas zelf zal beslissen via welke lan poort hij de data gaat ontvangen?

Of zou de data over beide poorten van de nas gelijktijdig moeten lopen?
https://photos.app.goo.gl/OLhBOpqRh8jspuuI3

[ Voor 38% gewijzigd door grindal81 op 15-01-2018 20:15 . Reden: LInk van screenshots lopen nu via google ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grindal81 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:50:
[afbeelding]@nero355 @stormfly

Begrijp ik het goed dat één toestel, bv de mac zal verbinden naar één poort van de NAS?
Dat bij een 2e connectie naar de nas, bv Sonos, gsm, tablet, de nas zelf zal beslissen via welke lan poort hij de data gaat ontvangen?
Je url doet het niet?

Ja inderdaad, welke port er "gehashed" wordt, is niet te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
Vraagje, is deze setup mogelijk?
UniFi Switch 8 POE-60W kopen en daaraan een UniFi AP-AC-PRO hangen.

Vervolgens twee maal VLAN maken voor gescheiden netwerk prive / gastenverblijf. De Ziggo modem zet ik in bridge modus zodat de UniFi Switch dhcp gaat doen.

Kabel trekken naar gastenverblijf voor vaste computer en wifi op VLAN_gast zetten, dan kunnen de gasten ook printen vanaf hun telefoon via wifi.

Mijn eigen computers zooi hangt gewoon in het VLAN_prive netwerk.

Heb ik nog een UniFi Cloud Key en/of UniFi Security Gateway nodig? :?

Het gaat erom als de computers van prive niet bij gast kunnen komen en vise-versa. Misschien komt er in de toekomst nog een gastenverblijf bij, dan kan ik VLAN_gast2 aanmaken en zo doorbouwen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
ziggo modem in bridge modus
       |
       |
UniFi Switch 8 POE-60W -------- UniFi AP-AC-PRO wifi accesspoint (VLAN_prive & VLAN_gast)
       |       |
       |   VLAN_gast -------- unmanaged switch --- computer+printer
       |
  VLAN_prive            
       |
       |
  unmanaged switch
       |  
       |
  computer/printer/nas/tv

//edit; of kan ik die ziggo modem beter met dmz doorsturen naar de switch, want met alleen een switch ontbreekt er ook een firewall bedenk ik mij ineens. >:)

wie kan mij een beetje advies geven. heul erg bedankt want ik vindt dit allemaal een machtige materie! :9~

[ Voor 20% gewijzigd door Martine op 16-01-2018 03:22 . Reden: dmz ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

@Martine: Een switch is geen DHCP server, voor DHCP en VLAN's heb je een USG nodig (of een edgerouter of ander soort router die VLAN's ondersteunt, maar een USG als je alles vanuit UniFi wilt beheren).
Een CloudKey is op zich niet nodig tenzij je een guest portal wil toepassen (of DPI), dan dient de controller continu te draaien en een CloudKey is dan een mooie oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door tozzke op 16-01-2018 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 17:58
Raindeer schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:08:

En hoe fix je dan een gecrashte Cloud Key? Nou, dat doe je door een nieuwe firmware te laden. Eerst de firmware downloaden. Power Down, druk de reset knop in, power up, wacht tot de blauwe lampjes komen en laat dan pas de reset knop los. Klik dan niet op reboot of reset to factory settings, want dat werkt toch niet. Laadt de firmware die je net gedownload hebt, reboot en voila, alles doet het weer. Plak daarna de cloud key met Ducttape vast aan power source en zorg ervoor dat niemand er ooit meer aan komt. Dit is trouwens ook een reden om geen PoE te doen vanaf een switch, want mocht je deze updaten dan kan ie gaan powercyclen en jawel, je bent je controller weer kwijt.

Voor de rest is het best leuk spul hoor dat Ubiquiti, maar dit is echt bezopen. De Ubiquiti forums staan vol met rampenverhalen. Ik heb het vooral te doen met de persoon die tientallen Cloud Keys had uitgerold in Sri Lanka, zelfs met UPS-en is de stroomtoevoer daar niet optimaal. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Laatst online: 06-10 12:59
Is het mogelijk om zonder USG VLAN's aan te maken en beheren bij gebruik van alleen Unifi switches en AP's? Of is daar echt ook de USG voor nodig in het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rookie no. 1 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:25:
Is het mogelijk om zonder USG VLAN's aan te maken en beheren bij gebruik van alleen Unifi switches en AP's? Of is daar echt ook de USG voor nodig in het netwerk?
Wat wil je precies bereiken?

Kun je VLANs gebruiken op een USW zonder USG => ja. Maar die VLANs moeten dan wel ergens vandaan komen (als in: andere router die de VLANs regelt zeg maar). In de Controller kun je dan bij Settings => Networks een nieuwe netwerk maken van type "VLAN". Vervolgens zul je neem ik aan ook meteen een port profile krijgen met alleen dat netwerk/VLAN, en de mogelijkheid om dan zelf port profiles te maken waarin je dat VLAN/netwerk kunt opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
tozzke schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 06:26:
@Martine: Een switch is geen DHCP server, voor DHCP en VLAN's heb je een USG nodig (of een edgerouter of ander soort router die VLAN's ondersteunt, maar een USG als je alles vanuit UniFi wilt beheren).
Een CloudKey is op zich niet nodig tenzij je een guest portal wil toepassen (of DPI), dan dient de controller continu te draaien en een CloudKey is dan een mooie oplossing.
Okay, ik heb een USG, unifi 8 poort switch en unifi ap besteld. Geen cloud key, want ik wil gewoon gescheiden netwerk maken en eigenlijk anders niets.
Cloud key schijnt ook niet te werken op de 8 poort 60W versie, want deze geeft 24v uit en de cloud key moet 48v hebben. :| beetje vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
RobertMe schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:52:
[...]
Wat wil je precies bereiken?
Werken met VLAN's via US, UAP en een router van Zyxel (USG60) die (uiteraard) ook VLAN's ondersteunt. Mooi dat het kan zonder Ubiquiti USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:04
Martine schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:59:
[...]

Okay, ik heb een USG, unifi 8 poort switch en unifi ap besteld. Geen cloud key, want ik wil gewoon gescheiden netwerk maken en eigenlijk anders niets.
Cloud key schijnt ook niet te werken op de 8 poort 60W versie, want deze geeft 24v uit en de cloud key moet 48v hebben. :| beetje vreemd
Cloud key moet 802.3af hebben en dat heeft de 8 poorts switch als het goed is gewoon on board. (*edit 8 poorts switch is gewoon 802.3af*) En anders een 5v USB adapter van minimaal 1 Amphere kan ook.

Cloud key is overigens wel heel handig vind ik :).

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 16-01-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10 13:18
Raindeer schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:11:
[...]

Voor de rest is het best leuk spul hoor dat Ubiquiti, maar dit is echt bezopen. De Ubiquiti forums staan vol met rampenverhalen. Ik heb het vooral te doen met de persoon die tientallen Cloud Keys had uitgerold in Sri Lanka, zelfs met UPS-en is de stroomtoevoer daar niet optimaal. 8)7
Niet de handigste manier inderdaad maar ik zou zelf, in het geval van een groter bedrijf een linux server inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Heb ik nog nooit meegemaakt. Heb nu bijna 2 jaar ongeveer een cloud key en is in die tijd zeker 20x van het stroom geweest en nooit problemen.

Alleen 3 week terug problemen toen ik na een half jaar wou updaten en het ww niet meer wist 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10 13:18
Jan-man schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:39:
Heb ik nog nooit meegemaakt. Heb nu bijna 2 jaar ongeveer een cloud key en is in die tijd zeker 20x van het stroom geweest en nooit problemen.

Alleen 3 week terug problemen toen ik na een half jaar wou updaten en het ww niet meer wist 😂
Ik heb er ook nooit problemen mee gehad maar ik gebruik hem voor een thuisnetwerk. Vermoed dat dan de database niet al te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
m3gA schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:55:
[...]

Ik heb er ook nooit problemen mee gehad maar ik gebruik hem voor een thuisnetwerk. Vermoed dat dan de database niet al te groot is.
Daar zit zeker een waarheid inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En hoe fix je dan een gecrashte Cloud Key? Nou, dat doe je door een nieuwe firmware te laden. Eerst de firmware downloaden. Power Down, druk de reset knop in, power up, wacht tot de blauwe lampjes komen en laat dan pas de reset knop los. Klik dan niet op reboot of reset to factory settings, want dat werkt toch niet. Laadt de firmware die je net gedownload hebt, reboot en voila, alles doet het weer. Plak daarna de cloud key met Ducttape vast aan power source en zorg ervoor dat niemand er ooit meer aan komt. Dit is trouwens ook een reden om geen PoE te doen vanaf een switch, want mocht je deze updaten dan kan ie gaan powercyclen en jawel, je bent je controller weer kwijt.

En daarom zeg ik : Neem een Raspberry Pi of Intel Atom NUC als Controller!

Desnoods een VM als het niet anders kan... als het maar geen Cloud Key is :/

Ik heb zoveel rare meuk gelezen over de Cloud Key op het Ubiquiti forum dat ik echt nooit zo'n ding zou overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Ik zou zeker voor een NUC gaan, als je het een beetje creatief pak kan je ook bijv (als je wilt) plex er op installeren, heb je en een home cinema systeem+ubnt controller

een Pi3 is nml niet official supported

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn edgerouter i.c.m. uap ingesteld met een Trunk op een ethernetpoort naar de UAP, zodat de gasten (switch0.10) en prive (switch0.1) een gescheiden netwerk is. Dit werkt allemaal.

Echter lukt het nog niet helemaal met de firewall op de guest verbinding. Ik heb hier ingesteld dat alle social, p2p en proxies (rule 20, 30 en 50 op GUEST_TO_LAN) worden tegengehouden. Maar op de Guest Wlan kan ik er nog gewoon gebruik van maken wat dus betekent dat er niks wordt tegengehouden.

Weet iemand hoe ik dit kan fixen? Momenteel staat ie ingesteld op de switch0.10 in de richting 'in', volgens mij moet is dit juist.

Configuratie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
firewall {                                                                     
     all-ping enable                                                         
     broadcast-ping disable                                                     
     group {                                                                    
         network-group Prive_LAN {                                            
             description ""                                                     
             network 192.168.0.0/16                                             
             network 172.16.0.0/12                                              
             network 10.0.0.0/8                                                 
         }                                                                      
     }                                                                          
     ipv6-receive-redirects disable                                             
     ipv6-src-route disable                                                     
     ip-src-route disable                                                       
     log-martians enable                                                        
     name GUEST_TO_LAN {                                                        
         default-action accept                                                  
         description ""                                                         
         rule 10 {                                                              
             action accept                                                      
             log disable                                                        
             protocol all                                                       
             state {                                                            
                 established enable
                 invalid disable
                 new disable
                 related enable
             }
         }
         rule 20 {
             action drop
             application {
                 category P2P
             }
             description DROP_P2P
             log disable
             protocol all
         }
         rule 30 {
             action drop
             application {
                 category Social-Network
             }
             description DROP_SOCIAL
             log disable
             protocol all
         }
         rule 40 {
             action drop
             description LAN_RANGES
             destination {
                 group {
                     network-group Prive_LAN
                 }
             }
             log disable
             protocol all
         }
         rule 50 {
             action drop
             application {
                 category Bypass-Proxies-and-Tunnels
             }
             description DROP_proxies
             log disable
             protocol all
         }
     }
     name GUEST_TO_LOCAL {
         default-action drop
         description ""
         rule 1 {
             action accept
             description DNS
             destination {
                 port 53
             }
             log disable
             protocol tcp_udp
         }
         rule 2 {
             action accept
             description DHCP
             destination {
                 port 67
             }
             log disable
             protocol udp
         }
         rule 3 {
             action accept
             description rule3respondtolan
             log disable
             protocol all
             state {
                 established enable
                 invalid disable
                 new disable
                 related enable
             }
         }
     }
     name WAN_IN {
         default-action drop
         description "WAN to internal"
         rule 10 {
             action accept
             description "Allow established/related"
             state {
                 established enable
                 related enable
             }
         }
         rule 20 {
             action drop
             description "Drop invalid state"
             state {
                 invalid enable
             }
         }
     }
     name WAN_LOCAL {
         default-action drop
         description "WAN to router"
         rule 10 {
             action accept
             description "Allow established/related"
             state {
                 established enable
                 related enable
             }
         }
         rule 20 {
             action drop
             description "Drop invalid state"
             state {
                 invalid enable
             }
         }
     }
     receive-redirects disable
     send-redirects enable
     source-validation disable
     syn-cookies enable
 }
 interfaces {
     ethernet eth0 {
         address dhcp
         description Internet
         duplex auto
         firewall {
             in {
                 name WAN_IN
             }
             local {
                 name WAN_LOCAL
             }
         }
         speed auto
     }
     ethernet eth1 {
         description Local
         duplex auto
         speed auto
     }
     ethernet eth2 {
         description Local
         duplex auto
         speed auto
     }
     ethernet eth3 {
         description Local
         duplex auto
         speed auto
     }
     ethernet eth4 {
         description Local
         duplex auto
         speed auto
     }
     loopback lo {
     }
     switch switch0 {
         description Local
         mtu 1500
         switch-port {
             interface eth1 {
                 vlan {
                     pvid 1
                 }
             }
             interface eth2 {
                 vlan {
                     pvid 1
                     vid 10
                 }
             }
             interface eth3 {
                 vlan {
                     pvid 1
                 }
             }
             interface eth4 {
                 vlan {
                     pvid 1
                 }
             }
             vlan-aware enable
         }
         vif 1 {
             address 192.168.1.1/24
             mtu 1500
         }
         vif 10 {
             address 10.0.0.1/24
             firewall {
                 in {
                     name GUEST_TO_LAN
                 }
                 local {
                     name GUEST_TO_LOCAL
                 }
             }
             mtu 1500
         }
     }
 }
 service {
     dhcp-server {
         disabled false
         hostfile-update disable
         shared-network-name GUEST {
             authoritative disable
             subnet 10.0.0.0/24 {
                 default-router 10.0.0.1
                 dns-server 10.0.0.1
                 lease 86400
                 start 10.0.0.10 {
                     stop 10.0.0.254
                 }
             }
         }
         shared-network-name LAN {
             authoritative enable
             subnet 192.168.1.0/24 {
                 default-router 192.168.1.1
                 dns-server 192.168.1.1
                 lease 86400
                 start 192.168.1.10 {
                     stop 192.168.1.254
                 }
             }
         }
         use-dnsmasq disable
     }
     dns {
         forwarding {
             cache-size 150
             listen-on switch0.1
             listen-on switch0.10
         }
     }
     gui {
         http-port 80
         https-port 443
         older-ciphers enable
     }
     nat {
         rule 5010 {
             description "masquerade for WAN"
             outbound-interface eth0
             type masquerade
         }
     }
     ssh {
         port 22
         protocol-version v2
     }
 }

Ook advies over wat nog meer te belangrijk is om in te stellen voor een gastennetwerk (qua restricties) is van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Dutch2007 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:06:
Ik zou zeker voor een NUC gaan, als je het een beetje creatief pak kan je ook bijv (als je wilt) plex er op installeren, heb je en een home cinema systeem+ubnt controller

een Pi3 is nml niet official supported
Een NUC is toch ook niet officieel supported? Is te zien wat je er op zet, lijkt me.
Als je Debian(Raspbian)/Ubuntu op je Pi installeert, dan heb je downloads voor je controller die supported zijn.

Een Pi met de controller en pi-hole is ook leuk.

[ Voor 10% gewijzigd door SmokingCrop op 16-01-2018 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
SmokingCrop schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:21:
[...]

Een NUC is toch ook niet officieel supported?
Als je Debian(Raspbian)/Ubuntu op je Pi installeert, dan heb je downloads voor je controller zonder problemen
een nuc kan je gewoon debian, ubuntu of windows op draaien welke official supported zijn

UniFi Controller for Windows
UniFi Controller for macOS
UniFi Controller for Debian/Ubuntu
UniFi Controller for unsupported Unix/Linux distros *** DIY / Completely unsupported *** (hier stond normalier ook altijd rasberry bij ivm de ARM versie)
unifi_sh_api (shell library)

al is rasbian natuurlijk "gewoon" debian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

[...]

nero355 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:43:
[...]

En daarom zeg ik : Neem een Raspberry Pi of Intel Atom NUC als Controller!

Desnoods een VM als het niet anders kan... als het maar geen Cloud Key is :/

Ik heb zoveel rare meuk gelezen over de Cloud Key op het Ubiquiti forum dat ik echt nooit zo'n ding zou overwegen!
Dat kan vele malen handiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ik heb een vraagje over hardware offloading op de EdgeRouter Lite 3.
Deze guide heb ik doorgenomen: https://help.ubnt.com/hc/...ware-Offloading-Explained en wil graag wat advies wat betreft het implementeren hiervan.

Is dit aan te raden? We hebben een Ziggo 200/20 abonnement, dus over eventuele throughput limieten van de ERL ga ik niet halen. Standaard staat deze feature uit begrijp ik. Ik zie in een aantal configs in dit topic voorbij komen dat mensen het ook geactiveerd hebben.

Tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Jan-man schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:39:

Hier ook een thuis netwerk met een cloud key en het probleem gehad, maar auto-backup en de reset-key is inderdaad de oplossing. Geen backup betekent je hele config met het handje opnieuw doen...

Ik zie een cloud key ook niet als voldoende voor een bedrijfsoplossing of in elk geval eentje waar je van uitval moet uit gaan (iets met MediaTEK CPU zegt mij dat eigenlijk altijd al...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:33

Totaalgeflipt

De enige echte

rookie no. 1 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:58:
[...]

Hier ook een thuis netwerk met een cloud key en het probleem gehad, maar auto-backup en de reset-key is inderdaad de oplossing. Geen backup betekent je hele config met het handje opnieuw doen...

Ik zie een cloud key ook niet als voldoende voor een bedrijfsoplossing of in elk geval eentje waar je van uitval moet uit gaan (iets met MediaTEK CPU zegt mij dat eigenlijk altijd al...)
Maar de backup staat toch op de sd-kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

correct. deze staat op de SD card. met de instructie van Willie Howe is de CK zo weer in bedrijf. het is lastig dat dit gebeurd bij stroom uitval maar het is zo weer hersteld. in kan me voorstellen dat in grote installaties met veel CK dit wel een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

InF.Inc schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:54:
De range van de in wall is 100 meter. Dat moet, als je verder ook geen betonnen tussenmuren op de eerste etage hebt (alleen van die gipsblokken), toch ruim voldoende zijn voor goed signaal in alle 3 de slaapkamers als je hem ophangt in een van de slaapkamers?
Iemand ervaring hiermee? Het signaal zou toch sterk genoeg moeten zijn om zonder haperingen YouTube video's op je mobiel of tv via Chromecast te kunnen kijken?

[ Voor 14% gewijzigd door JoeZuCK op 17-01-2018 07:08 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InF.Inc schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 07:06:
[...]

Iemand ervaring hiermee? Het signaal zou toch sterk genoeg moeten zijn om zonder haperingen YouTube video's op je mobiel of tv via Chromecast te kunnen kijken?
Ik denk dat het design van de In-Wall wel ontworpen is om per kamer uit te zenden. Maar met een gipsblokken muur zou je inderdaad meer verwachten, hoe is je kanaal belasting om je heen? Wat zijn je vermogens instellingen? Hoe hard is het signaal op de "haperende" plek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Tip voor iemand die nog een UBIQUITI UniFi AC 802.11ac LR access point nodig heeft.

Bij staples kun je tot 20-1-2018 een kortingscode gebruiken van 36,30 euro incl btw.

https://www.staples.nl/ac...mT=0&isSubscription=False

Totale prijs incl korting en gratis verzending is nu 66,54 euro

Kortingscode: JULINE2711

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

stormfly schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 07:53:
[...]

Ik denk dat het design van de In-Wall wel ontworpen is om per kamer uit te zenden. Maar met een gipsblokken muur zou je inderdaad meer verwachten, hoe is je kanaal belasting om je heen? Wat zijn je vermogens instellingen? Hoe hard is het signaal op de "haperende" plek?
Binnenkort zal ik het ondervinden. De Netgear Nighthawk R7000 (die in de meterkast geplaatst was) vond ik toch tegenvallen. Nu kijk ik of ik met 2 Ubiquiti AC in walls toch een betere dekking heb. Zal mijn bevindingen plaatsen (ook handig voor meer mensen denk ik omdat hier nog erg weinig over te vinden is qua gebruikersreviews).

En anders de in walls vervangen voor de Pro versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:22:
Tip voor iemand die nog een UBIQUITI UniFi AC 802.11ac LR access point nodig heeft.

Bij staples kun je tot 20-1-2018 een kortingscode gebruiken van 36,30 euro incl btw.

Thanks hij is maar 1x per persoon te gebruiken, heb er maar 1 besteld altijd wel een optie tot plaatsen van een extra AP bij vrienden of kennissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:24
mchl8 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:59:
Ik heb een vraagje over hardware offloading op de EdgeRouter Lite 3.
Deze guide heb ik doorgenomen: https://help.ubnt.com/hc/...ware-Offloading-Explained en wil graag wat advies wat betreft het implementeren hiervan.

Is dit aan te raden? We hebben een Ziggo 200/20 abonnement, dus over eventuele throughput limieten van de ERL ga ik niet halen. Standaard staat deze feature uit begrijp ik. Ik zie in een aantal configs in dit topic voorbij komen dat mensen het ook geactiveerd hebben.

Tips? :)
De hardware offloading kan pas sinds firmware 1.9.1. Daar zeggen ze dit over:

Note: In order to prevent firmware upgrades to change the EdgeOS configuration itself, all routers are shipped with offloading disabled. Therefore, it will need to be enabled manually to allow for best performance.

Toen de optie beschikbaar kwam hebben ze er voor gekozen dit niet op te dringen met de firmware upgrade. Ik heb het op mijn ER-liet wel geactiveerd. Tenminste, de IPv4 forwarding en vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07-2024
stormfly schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:30:
[...]

Thanks hij is maar 1x per persoon te gebruiken, heb er maar 1 besteld altijd wel een optie tot plaatsen van een extra AP bij vrienden of kennissen.
Helaas, werkt niet meer. Verlopen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:19
MikeOO schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:22:

Thnx, ik heb hem ook besteld!
Tevens ook via 2 andere accounts gelijk wat andere dingen besteld met dezelfde code..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Bij mij wil ie ook niet meer helaas, niet snel genoeg gehapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Ik zit te denken om een Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway aan te schaffen en mijn Asus RT-AC68U hiermee te vervangen.

Nu heb ik op deze plek 2x een LAN aansluiting nodig en mij is niet geheel duidelijk of je de 2de WAN poort ook als een normale lan kunt gebruiken zodat beide (lan1 en lan2) in het zelfde netwerk blijven.

Ik heb wel wat info kunnen vinden maar dat gaat dan meer over het feit dat deze dan gebruikt wordt voor een apart netwerk.

Ik wil hiervoor geen switch erbij gaan inzetten voor de ene extra lan poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
MikeOO schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:45:
Ik zit te denken om een Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway aan te schaffen en mijn Asus RT-AC68U hiermee te vervangen.

Nu heb ik op deze plek 2x een LAN aansluiting nodig en mij is niet geheel duidelijk of je de 2de WAN poort ook als een normale lan kunt gebruiken zodat beide (lan1 en lan2) in het zelfde netwerk blijven.

Ik heb wel wat info kunnen vinden maar dat gaat dan meer over het feit dat deze dan gebruikt wordt voor een apart netwerk.

Je kunt wel internet doorgeven op de extra poort, maar voor zo ver ik weet heeft de USG geen ingebouwde switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:45:

De USG 3P, die je neem ik aan bedoelt, heeft geen 2e WAN poort. Deze had origineel WAN, LAN, VOIP als poorten, maar sinds een tijdje heet de VOIP poort LAN2.

M.b.t. je vraag, De USG heeft geen hardware switch, wat betekend dat de poorten niet met elkaar verbonden zijn. Zoals je zelf al gevonden had betekend dat dat je op beide poorten dus ook aparte VLANs moet draaien. Maar volgens mij kun je via de config.gateway.json wel beide poorten met elkaar bridgen. Echter gebeurd dat dus in de software (en niet hardwarematig, dus heeft een performance impact), en daarnaast is het niet officieel ondersteund.

Je ontkomt er dus toch niet aan om in dat geval een (extra) switch ertussen te zetten. Naar alle waarschijnlijkheid gaat dat ook gewoon goed als je een "domme" unmanaged switch ertussen zet. Deze heeft dan wel geen ondersteuning voor VLANs, maar de pakketjes zullen wel correct verstuurd worden (en VLAN tags behouden blijven).

Overigens geldt hetzelfde volgens mij ook voor de USG Pro. Ook deze heeft voor zover ik weet geen ingebouwde hardware switch.

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 17-01-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 15:36
ik heb hier de 48p (SFP+ & SFP) & 8ports PoE (SFP), maar op de 8ports heb ik een poort tekort. dus had ik gedacht om de SFP te gebruiken, echter hier 0,0 ervaring mee.

dus had ik gedacht om deze te kopen (UDC-1) https://store.ubnt.com/co...per-cable-10-gbps-1-meter

ik veronderstel dat dit werkt, maar dan gewoon op 1Gbit natuurlijk.

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik vraag me af of die DAC kabel wel werkt op 1Gbit, ze zijn eigenlijk bedoelt als trunk kabel tussen 10GB switches.
Die SFP's aan het eind van de kabel zijn maar domme dingen (daarom zijn DAC kabels zo goedkoop) dus ik zou eerst navragen of dat wel werkt.
Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.