[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.615 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
RobertMe schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:50:
[...]

De USG 3P, die je neem ik aan bedoelt, heeft geen 2e WAN poort. Deze had origineel WAN, LAN, VOIP als poorten, maar sinds een tijdje heet de VOIP poort LAN2.

M.b.t. je vraag, De USG heeft geen hardware switch, wat betekend dat de poorten niet met elkaar verbonden zijn. Zoals je zelf al gevonden had betekend dat dat je op beide poorten dus ook aparte VLANs moet draaien. Maar volgens mij kun je via de config.gateway.json wel beide poorten met elkaar bridgen. Echter gebeurd dat dus in de software (en niet hardwarematig, dus heeft een performance impact), en daarnaast is het niet officieel ondersteund.

Je ontkomt er dus toch niet aan om in dat geval een (extra) switch ertussen te zetten. Naar alle waarschijnlijkheid gaat dat ook gewoon goed als je een "domme" unmanaged switch ertussen zet. Deze heeft dan wel geen ondersteuning voor VLANs, maar de pakketjes zullen wel correct verstuurd worden (en VLAN tags behouden blijven).

Overigens geldt hetzelfde volgens mij ook voor de USG Pro. Ook deze heeft voor zover ik weet geen ingebouwde hardware switch.
Dank voor de heldere uitleg. Dan moet ik mij even bezinnen wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:57
ThaFlub schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:12:
ik heb hier de 48p (SFP+ & SFP) & 8ports PoE (SFP), maar op de 8ports heb ik een poort tekort. dus had ik gedacht om de SFP te gebruiken, echter hier 0,0 ervaring mee.

dus had ik gedacht om deze te kopen (UDC-1) https://store.ubnt.com/co...per-cable-10-gbps-1-meter

ik veronderstel dat dit werkt, maar dan gewoon op 1Gbit natuurlijk.
Nu heb ik geen ervaring met deze switch, maar als ik bij mijn edgerouter pro een SFP-poort gebruik, ben ik wel een RJ45 poort kwijt. Dus best eerst eens nakijken in de specificaties.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 15:36
Zijn weldegelijk losse SFP poorten, geen shared.

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ThaFlub schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:43:
Zijn weldegelijk losse SFP poorten, geen shared.
Als dat het geval is staat het zelfs op de foto's op de website duidelijk bij: '*Two ports can be used as either RJ45 or SFP.'

zie bijvoorbeeld: https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-pro/

[ Voor 11% gewijzigd door burne op 17-01-2018 16:30 . Reden: even duidelijk zeggen wat ik bedoel.. ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 16:24
burne schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:05:
[...]

Zelfs op de foto's op de website staat '*Two ports can be used as either RJ45 or SFP.'

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-pro/
Volgens mij hebben we het hier over een switch toch? In de controller zie ik de SFP poorten (bij de 16-150w versie) gewoon als 2 losse poorten waarvan ik er 1 ook in gebruik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 16:30
lier schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:16:
We maken op het werk gebruik van 3 UAP-AC-Pro's. SSID's zijn opgedeeld in drie delen: corporate, guest en chromecast. Chromecast netwerk is voor de...Chromecast. Dit laatste netwerk wordt alleen op 1 UAP op 1 radio uitgezonden. Desondanks zie ik de Chromecast periodiek opnieuw verbinding maken met het draadloze netwerk. Iemand een tip wat ik verder kan doen? We maken geen gebruik van spannende zaken, ook firmware versie 3.9.11.7951 biedt geen soelaas. Op de UBNT community kom ik geen vergelijkbare problemen tegen.
Deze post nog even onder de aandacht. Hier hadden wij ook problemen met Spotify Connect en de Chromecast. Hier ook 3 UAP's. Oplossing voor ons was inderdaad 1 SSID aanmaken op 1 AP en daar de apparaten op verbinden... Vorig jaar kon ik nog weinig info vinden hierover op dit topic, maar ik verwacht dat meerdere mensen hier problemen mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:50:
[...]

De USG 3P, die je neem ik aan bedoelt, heeft geen 2e WAN poort. Deze had origineel WAN, LAN, VOIP als poorten, maar sinds een tijdje heet de VOIP poort LAN2.
Configure VOIP port as WAN2 on UniFi Security Gateway 3P

Checkbox onder site settings ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:45:
Ik zit te denken om een Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway aan te schaffen en mijn Asus RT-AC68U hiermee te vervangen.

Nu heb ik op deze plek 2x een LAN aansluiting nodig en mij is niet geheel duidelijk of je de 2de WAN poort ook als een normale lan kunt gebruiken zodat beide (lan1 en lan2) in het zelfde netwerk blijven.

Ik heb wel wat info kunnen vinden maar dat gaat dan meer over het feit dat deze dan gebruikt wordt voor een apart netwerk.

Ik wil hiervoor geen switch erbij gaan inzetten voor de ene extra lan poort.
Als je niet in hetzelfde vlan/broadcast domein hoeft te zitten, en slechts internet access nodig hebt. Dan kan je LAN2 ook gewoon een ander IP subnet geven en kan die tweede aansluiting het internet op.

LAN1: 192.168.1.0
LAN2: 192.168.2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat is het verschil tussen
een netwerk, zakelijk met eigenlijk ip range én vlan nummer ingesteld
een netwerk, alleen vlan met nummer ingesteld

Want als ik op een andere computer zit, in het tweede netwerk voor in gastenverblijf (zakelijk of alleen vlan) kan ik de computers in de andere vlan niet pingen.
maar WEL kan ik daarop de UniFi Controller software openen en vervolgens naar 192.168.1.1 gaan en de USG opnieuw instellen. Hela! Dat is het netwerk voor de gasten, hoe kan ik dat voorkomen?

//edit, plaatje toegevoegd
Hoe moet ik die vlan voor "laptop gast" instellen? Instellingen -> Netwerken -> Alleen VLAN nr 20 OF Zakelijk met ander ip range? :?

[ Voor 34% gewijzigd door Martine op 17-01-2018 19:49 . Reden: plaatje erbij, maar nu weer weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dutch2007 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:06:
Ik zou zeker voor een NUC gaan, als je het een beetje creatief pak kan je ook bijv (als je wilt) plex er op installeren, heb je en een home cinema systeem+ubnt controller

een Pi3 is nml niet official supported
Oudere ARM based apparaten zijn deels niet ondersteund :
Cloud Access feature in this release is not supported on Linux/ARMv6 architecture (for exmaple, Raspberry Pi 1). If you have problem starting controller on this platform, please remove the native library:

sudo rm /usr/lib/unifi/lib/native/Linux/armhf/libubnt_webrtc_jni.so
Voor de rest niks aan de hand :)
SmokingCrop schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:21:
Een NUC is toch ook niet officieel supported? Is te zien wat je er op zet, lijkt me.
Als je Debian(Raspbian)/Ubuntu op je Pi installeert, dan heb je downloads voor je controller die supported zijn.
Het gaat inderdaad om de software en niet het platform, behalve dus het bovengenoemde stukje :)
Een Pi met de controller en pi-hole is ook leuk.
Pi Hole kan ook op een NUC of in een VM draaien en is inderdaad prima met de controller te combineren : Ik wil niet meer zonder! :Y)
Dutch2007 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:24:
een nuc kan je gewoon debian, ubuntu of windows op draaien welke official supported zijn

UniFi Controller for Windows
UniFi Controller for macOS
UniFi Controller for Debian/Ubuntu
UniFi Controller for unsupported Unix/Linux distros *** DIY / Completely unsupported *** (hier stond normalier ook altijd rasberry bij ivm de ARM versie)
unifi_sh_api (shell library)

al is rasbian natuurlijk "gewoon" debian
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Windows versie misschien gaat verdwijnen in de toekomst, maar zolang het werkt en Ubiquiti de Windows versie blijft updaten kan je die prima gebruiken :)
Doe mij maar een andere oplossing die ik 100% van A tot Z onder controle heb ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martine schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:04:
Wat is het verschil tussen
een netwerk, zakelijk met eigenlijk ip range én vlan nummer ingesteld
Dit is een netwerk volledig door de USG beheerd, waarbij de USG aan DHCP doet en je een standaard set aan firewall regels krijgt.
een netwerk, alleen vlan met nummer ingesteld
Je bedoelt dan "VLAN only"? Dit is een VLAN wat door een ander apparaat beheerd wordt, waarvan je alleen de interface op de USG aanmaakt zodat deze het VLAN kent, verder gebeurd daar niks mee.
Want als ik op een andere computer zit, in het tweede netwerk voor in gastenverblijf (zakelijk of alleen vlan) kan ik de computers in de andere vlan niet pingen.
maar WEL kan ik daarop de UniFi Controller software openen en vervolgens naar 192.168.1.1 gaan en de USG opnieuw instellen. Hela! Dat is het netwerk voor de gasten, hoe kan ik dat voorkomen?
Wil je in dit geval niet gewoon een Guest netwerk aanmaken? Dan heb je ook de default firewall regels om alle interne verkeer te blokkeren (en dus alleen toegang tot internet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@nero355 2x NUC met 32GB 2x VM hypervisor en een servetje (VM) of 7 erop ;-)

Omdat ik het zonde vond van de 8GB in mijn NAS, heb ik de productie UniFi controller daar draaien in VMM (hypervisor van Synology). Maar dan heb je als voorwaarde een Intel CPU en BTRFS nodig,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:15:
[...]
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Windows versie misschien gaat verdwijnen in de toekomst, maar zolang het werkt en Ubiquiti de Windows versie blijft updaten kan je die prima gebruiken :)
Ik had net ergens in het beta forum gelezen dat ze de windows installer willen verbeteren met bv. de optie om te installeren als een service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmokingCrop schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:20:
Ik had net ergens in het beta forum gelezen dat ze de windows installer willen verbeteren met bv. de optie om te installeren als een service.
:D Lekker tegenstrijdig dan!

Ach ja, whatever works hé!
stormfly schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:20:
@nero355 2x NUC met 32GB 2x VM hypervisor en een servetje (VM) of 7 erop ;-)

Omdat ik het zonde vond van de 8GB in mijn NAS, heb ik de productie UniFi controller daar draaien in VMM (hypervisor van Synology). Maar dan heb je als voorwaarde een Intel CPU en BTRFS nodig,
Ik zat meer richting een zuinige low end Atom based NUC te denken, maar de duurdere modellen met iets van een VM omgeving erop kan ook uiteraard :)

[ Voor 46% gewijzigd door nero355 op 17-01-2018 19:45 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:18:

[...]

Wil je in dit geval niet gewoon een Guest netwerk aanmaken? Dan heb je ook de default firewall regels om alle interne verkeer te blokkeren (en dus alleen toegang tot internet).
Dit plaatje is beter.
Het moeten gewoon twee verschillende bedrijfsnetwerken worden.
Netwerk1: 192.168.10.1/24 (vlan nr. 10)
Netwerk2: 192.168.20.1/24 (vlan nr. 20)

Dan stel ik netwerk2 in als "zakelijk" met bijbehorende ip range. Vervolgens zet ik in de UniFi Switch poort 4 op netwerk2.
Dan krijgt de computer netjes 192.168.20.x adres, maar kan ik nog wel vanaf die netwerk2-computer, mijn eigen computer 192.168.10.7 pingen.
Dat wil ik niet, hij moet helemaal weg. Geen ping, er moet gewoon een keiharde muur tussen komen. Hoe doe ik dat? |:(

Wireless vraag; nu kan ik toch bij draadloos netwerk een netwerk met VLAN nr. 20 aanmaken. Dan is het toch één groot netwerk geworden? Dan kan netwerk2 gebruiker ook vanaf zijn mobiel printen.

Sorry, het zijn nogal veel vragen. maar er is gewoon weinig informatie te vinden. Wel heb ik al meerdere filmpjes bekeken, maar ik heb het idee als er iets niet klopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bkk2IgnDQ6vXsy1i3UGCHEYw/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Martine schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:48:
[...]
Dan krijgt de computer netjes 192.168.20.x adres, maar kan ik nog wel vanaf die netwerk2-computer, mijn eigen computer 192.168.10.7 pingen.
Dat wil ik niet, hij moet helemaal weg. Geen ping, er moet gewoon een keiharde muur tussen komen. Hoe doe ik dat? |:(
In de firewall twee regeltjes aanmaken op de LAN IN.
Daarmee filter je het verkeer dat binnenkomt in de router op de LAN poort (het eerste wat de computers/printers dus zullen tegenkomen als ze wat versturen)
Daarin zeg je dan:
DROP alle pakketjes met BRON = Netwerk 1 en DOEL = Netwerk 2
DROP alle pakketjes met BRON = Netwerk 2 en DOEL = Netwerk 1
Martine schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:48:
[...]
Wireless vraag; nu kan ik toch bij draadloos netwerk een netwerk met VLAN nr. 20 aanmaken. Dan is het toch één groot netwerk geworden? Dan kan netwerk2 gebruiker ook vanaf zijn mobiel printen.
Inderdaad, een draadloos netwerk aanmaken en dezelfde VLAN gebruiken waarin je de Wi-Fi gebruikers wenst te hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door SmokingCrop op 17-01-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
Ahhh bedankt! Echter als ik van het 'netwerk2' een gast netwerk maak kan ik ook niets meer pingen vanaf netwerk2-computer. Ik ga eens uitzoeken hoe dat exact werkt als het geinstalleerd is. Het staat nu nog in de testopstelling met twee computers naast elkaar.

Ook heb ik al gezien als je een gebruiker kan overdragen naar een andere groep, en printers eventueel vaste ip adressen kan geven.

Wat een interessant speeltje zeg, op mijn webserver heb ik wel eens met iptables gewerkt. Het is nog even zoek waar alles zit, maar volgens mij kom ik een heel eind.

Om een of andere reden heb ik altijd gedacht; een vlan is meteen een gescheiden netwerk, maar dat is eigenlijk maar deels waar zo te zien. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Martine schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:08:
Ahhh bedankt! Echter als ik van het 'netwerk2' een gast netwerk maak kan ik ook niets meer pingen vanaf netwerk2-computer. Ik ga eens uitzoeken hoe dat exact werkt als het geinstalleerd is. Het staat nu nog in de testopstelling met twee computers naast elkaar.

Ook heb ik al gezien als je een gebruiker kan overdragen naar een andere groep, en printers eventueel vaste ip adressen kan geven.

Wat een interessant speeltje zeg, op mijn webserver heb ik wel eens met iptables gewerkt. Het is nog even zoek waar alles zit, maar volgens mij kom ik een heel eind.
een Gast netwerk voegt automatisch bepaalde firewall regels toe, die kan je bekijken in de firewall (staan greyed out).
Zo'n gast netwerk kan niets anders bereiken dan het internet en andere pc's in het gasten netwerk. Dat kan prima zijn voor wat je nodig hebt.
Martine schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:08:
Om een of andere reden heb ik altijd gedacht; een vlan is meteen een gescheiden netwerk, maar dat is eigenlijk maar deels waar zo te zien. :9
Een VLAN is enkel een scheiding waar je met oa. MAC adressen werkt. (laag 2 vh osi model)
Een Subnet is de scheiding op vlak van IP addressen. (laag 3 vh osi model)

Wanneer een pc naar een bepaalt IP adres moet sturen, dan dient deze eerst de MAC addressen te weten van de apparaten op het netwerk. Dit wordt met een ARP broadcast gedaan en dat is letterlijk een pakketje sturen naar elk apparaat die hij kan vinden. Daarmee maakt de computer dan een tabel van ip-adressen en de bijhorende mac-adressen. Telkens een pakket gestuurd wordt, dient deze het mac adres mee te sturen.
Als je met VLANs werkt, dan gaat zo'n ARP broadcast niet buiten de VLAN en is een apparaat in een verschillende VLAN dus ook niet zichtbaar. (Als je super veel apparaten hebt in bv. een groot bedrijf en je werkt niet met VLAN's dan kan je als het ware overstroomt worden door broadcasts die telkens afgehandeld moeten worden)

Stel je weet het IP adres van je printer, maar de computer kan deze printer niet vinden met een arp broadcast, dan zal de computer het pakketje naar de router sturen (heeft dus met een arp broadcast het mac-adres van de router gevonden en die router is als default-gateway ingesteld) en die router stuurt het dan naar de printer op de andere vlan. (inter-vlan routing)

[ Voor 3% gewijzigd door SmokingCrop op 17-01-2018 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 19:51
Ik heb een dingetje met mijn USG + UAP AC:

Ik heb een telfort DSL Verbinding en laat deze mijn externe IP Doorgeven aan de USG. op dit moment staat de standaard Wi-Fi van telfort aan en natuurlijk mijn Unifi Wi-Fi

Via het telfort apparaat werkt alles, via Unifi werken sommige web applicaties niet zoals bijvoorbeeld een klantenservice app die ik wel eens gebruik voor mijn werk.

de oplossing is dan vaak even van wi-fi wisselen, app starten terug wisselen naar Unifi Wi-Fi. Conclusie de app start niet maar eenmaal gestart doet hij het gewoon. Waar zou ik de oplossing voor dit rare issue moeten zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
stormfly schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:16:
[...]

Als je niet in hetzelfde vlan/broadcast domein hoeft te zitten, en slechts internet access nodig hebt. Dan kan je LAN2 ook gewoon een ander IP subnet geven en kan die tweede aansluiting het internet op.

LAN1: 192.168.1.0
LAN2: 192.168.2.0
Helaas moet alles in het zelfde netwerk zitten. Vanaf de router gaan 2 kabels naar verschillende locaties in huis waar weer een switch hangt met diverse hardware daar aan gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Heeft er iemand ervaring met het bundelen van 2 verbindingen d.m.v een Edgerouter? Ik kom veel opties tegen voor failover, maar we zijn eigenlijk opzoek naar een manier om 2 DSL lijntjes te combineren. En dan het liefst gewoon maar 1 WAN ip gebruiken, maar ik ben bang dat dat niet mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

RKorenberg schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:34:
[..] maar we zijn eigenlijk opzoek naar een manier om 2 DSL lijntjes te combineren. En dan het liefst gewoon maar 1 WAN ip gebruiken, maar ik ben bang dat dat niet mogelijk is?
Zodat je dubbele bandbreedte hebt? Dat gaat niet werken. Niet zonder complexe grappen. Bestel een Pair-bonded lijn bij KPN of xs4all, dat is je enige praktische optie.

[ Voor 9% gewijzigd door burne op 18-01-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
burne schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:53:
[...]

Zodat je dubbele bandbreedte hebt? Dat gaat niet werken. Niet zonder complexe grappen. Bestel een Pair-bonded lijn bij KPN of xs4all, dat is je enige praktische optie.
Ik heb het zelf nooit getest, maar er zit toch een vorm van load-balancing in? Dit gaat uiteraard nooit met 1 WAN-IP adres werken, maar als je met meerdere gebruikers op internet gaat kan de load toch verdeeld worden? De bandbreedte kun je uiteraard niet 1:1 bij elkaar optellen, maar het zou wel moeten (kunnen) werken. Niemand dit getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gastje01 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:27:
[...]

Ik heb het zelf nooit getest, maar er zit toch een vorm van load-balancing in? Dit gaat uiteraard nooit met 1 WAN-IP adres werken, maar als je met meerdere gebruikers op internet gaat kan de load toch verdeeld worden? De bandbreedte kun je uiteraard niet 1:1 bij elkaar optellen, maar het zou wel moeten (kunnen) werken. Niemand dit getest?
Waarschijnlijk krijg je in dit geval wel weer hetzelfde als waar afgelopen dagen de discussie over (LAN) bonding is geweest. Een verbinding wordt willekeurig op een van de twee verbindingen gezet en that's it. Dus als 1 verbinding wordt dicht getrokken en je komt toevallig ook op die verbinding uit dan heb je alsnog pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
burne schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:53:
[...]

Hm ja daar was ik al bang voor, helaas geen VDSL leverbaar en daarmee ook geen pairbonding..

XS4ALL zou ik eens kunnen benaderen of die dit nog actief leveren, kan er op het web iig niks over vinden meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommert38
  • Laatst online: 17-09 23:00
Ik heb het, toen ik een tijdje overlap had tussen Ziggo en Telfort, wel voor elkaar gekregen op m'n Edgerouter X SFP, maar inderdaad bleven dat 2 aparte IP-adressen. Bij het downloaden van Usenet was de snelheid wel de som van Ziggo + Telfort, maar 1 usenet-provider zag dat als account-sharing (wat niet toegestaan was). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:30

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Heeft er iemand ervaring met het bundelen van 2 verbindingen d.m.v een Edgerouter? Ik kom veel opties tegen voor failover, maar we zijn eigenlijk opzoek naar een manier om 2 DSL lijntjes te combineren. En dan het liefst gewoon maar 1 WAN ip gebruiken, maar ik ben bang dat dat niet mogelijk is?
Met de standaard EdgeOS load balancing + smart queue QoS op beide lijnen kun je waarschijnlijk al een veel betere verbinding creeeren. Je houdt dan wel 2 externe IPs.
In de CLI kun je nog wat "sticky" instellingen doen, zodat verkeer altijd over dezelfde lijn gaat aan de hand van source-ip, source-port, destination-ip, destination-port of een combinatie van die eigenschappen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

RobertMe schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:40:
[...]

Waarschijnlijk krijg je in dit geval wel weer hetzelfde als waar afgelopen dagen de discussie over (LAN) bonding is geweest. Een verbinding wordt willekeurig op een van de twee verbindingen gezet en that's it. Dus als 1 verbinding wordt dicht getrokken en je komt toevallig ook op die verbinding uit dan heb je alsnog pech.
Precies. Welke van de twee heb je soms een beetje controle over zoals de keuze voor source-ip of source-macadres als verdeelsleutel, maar meer dan dat meestal niet.

Wat je zou kunnen doen is een VM regelen bij een provider die dicht in de buurt van je verbindingenleverancier zit. Je bouwt dan een dubbele tunnel naar de VM, en draait daar een masquerading firewall op. Als je de juiste protocollen kiest (PPPoE) kun je dan om en om een packet over een van beide links sturen en ongeveer de dubbele snelheid halen.

Maar: dan draai je ip over ppp over ip over ethernet over atm, of misschien wel ip over ppp over ip over ppp over ethernet over atm. Da's een hoop complexiteit. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 15:36
gastje01 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:10:
[...]

Volgens mij hebben we het hier over een switch toch? In de controller zie ik de SFP poorten (bij de 16-150w versie) gewoon als 2 losse poorten waarvan ik er 1 ook in gebruik heb.
inderdaad.

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Kanarie schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:32:
[...]

Met de standaard EdgeOS load balancing + smart queue QoS op beide lijnen kun je waarschijnlijk al een veel betere verbinding creeeren. Je houdt dan wel 2 externe IPs.
In de CLI kun je nog wat "sticky" instellingen doen, zodat verkeer altijd over dezelfde lijn gaat aan de hand van source-ip, source-port, destination-ip, destination-port of een combinatie van die eigenschappen.
Dat klinkt al wel goed, ik ben alleen benieuwd hoe dit met een VPN gaat. Er moet een site-site VPN komen, vandaar dat we graag de upload hadden gecombineerd. Ben bang dat het iets boven mijn petje gaat i.c.m. die VPN, misschien eens kijken naar een prof oplossing :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Hoe meer gebruikers je hebt, hoe beter je ze over twee verbindingen kunt verdelen. Maar één enkele gebruiker is met eenvoudige loadbalancing niet over twee verbindingen te verdelen. Je enkele gebruiker kiest één pad en de andere lijn blijft ongebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Converted007
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 17:29
Ik heb een serieus probleem. Ken wel iets van it, maar niet genoeg.
Heb de USG aangesloten op men Telenet modem. Hij krijgt een extern ip, DHCP staat aan, maar na het proberen adopteren van de cloud key controller of zelfs een controller op de pc geeft ie een stun communications fail en adoptatie mislukt dan.
Met als gevolg geen enkele vorm van internet...

Ik heb ergens gelezen van poorten openzetten. Maar men pc of cloud key of controller op men pc hebben geen intern ip.

Wat doe ik verkeerd?
Help...

[ Voor 11% gewijzigd door Converted007 op 18-01-2018 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

STUN foutmelding kan je negeren. Zal na een tijdje zelf verdwijnen. In ieder geval zal het traffic niet beperken.

En hoe kan het dat jouw PC en controller geen IP adres hebben? Welk adres heb jij aangeklikt toen jij de cloudkey ging configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Converted007
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 17:29
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:23:
STUN foutmelding kan je negeren. Zal na een tijdje zelf verdwijnen. In ieder geval zal het traffic niet beperken.

En hoe kan het dat jouw PC en controller geen IP adres hebben? Welk adres heb jij aangeklikt toen jij de cloudkey ging configureren?
Online in men unify account de USG aangeklikt voor te adopteren. Dat doe ik en plots geen internet meer...
Dus voor de adoptatie heeft ie gewoon internet. Ik zit vast. Geeft geen lan ip adres aan men vaste pc. Dit doet hij wel voor dat ik hem probeer te adopteren, maar dat mislukt door die stun error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:40
Zelf ben ik bezig om de unifi Security Gatewat 3p te gebruiken icm een kabelverbinding en een DSL verbinding en dan met name als failover naar de tragere DSL wanneer de kabelverbinding uitvalt.

Om dit in te stellen heb ik twee opties, de "failover only" en "weighted LB". Lijkt mij dat je die twee optie kunt proberen, maar niet met 1 WAN ip.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:41
Ik heb een UniFi AC-AP Pro. De KPN monteur zegt dat de PoE switch die ze erbij leveren niet voldoende ontstoord is. Is dat een bekend probleem met de UniFi van Ubiquiti, of is dit gewoon een productiefout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Dennisweb schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:11:
Ik heb een UniFi AC-AP Pro. De KPN monteur zegt dat de PoE switch die ze erbij leveren niet voldoende ontstoord is. Is dat een bekend probleem met de UniFi van Ubiquiti, of is dit gewoon een productiefout?
Ik heb hier geen problemen met een PoE injector van de AP Pro. Welke problemen ervaar je?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Laatst online: 01:41
GermanPivo schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:13:
[...]

Ik hen hier geen problemen met een PoE injector van de AP Pro. Welke problemen ervaar je?
Een uitvallende vDSL-verbinding. Volgens de KPN-monteur komt dat doordat het ISRA-punt kapot was (is inmiddels vervangen), maar blijkt de storing die wordt veroorzaakt door de PoE-injector zo groot, dat de storing op de kabel van KPN te meten is.

Dit is de storing die de monteur gemeten heeft:
https://imgur.com/a/QyllO

De storing is weg als de PoE injector wordt afgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 15:15

zeroday

There is no alternative!

Altijd leuk om te kijken of er nieuwe producten komen

https://fccid.io/SWX

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Converted007 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:27:
Online in menmijn unify account de USG aangeklikt voor te adopteren. Dat doe ik en plots geen internet meer...
Dus voor de adoptatie heeft ie gewoon internet. Ik zit vast. Geeft geen lan ip adres aan menmijn vaste pc. Dit doet hij wel voor dat ik hem probeer te adopteren, maar dat mislukt door die stun error.
Heb echt een hekel aan dat "men" gedoe de laatste tijd op het internet :X

Heb je dit topic al eens doorgenomen ?
https://community.ubnt.co...ation-Failed/td-p/1983520

Kwam het toevallig gisteren tegen toen ik op zoek was naar de recente firmware changes.

De laatste twee firmwares hebben allerlei rare quirks dus ik hou het lekker bij 3.9.15.8011 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dennisweb schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:25:
[...]

Een uitvallende vDSL-verbinding. Volgens de KPN-monteur komt dat doordat het ISRA-punt kapot was (is inmiddels vervangen), maar blijkt de storing die wordt veroorzaakt door de PoE-injector zo groot, dat de storing op de kabel van KPN te meten is.

Dit is de storing die de monteur gemeten heeft:
https://imgur.com/a/QyllO

De storing is weg als de PoE injector wordt afgekoppeld.
Dat is op z'n hardst -70dBm. Ofwel: ongeveer 0.0000000001 keer zo hard als het signaal van het modem. Het lijkt me stug dat dat op enigerlei wijze invloed kan hebben op je VDSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-10 14:58

Metalrick

tcpdump ninja

Misschien hebben jullie een goed idee.

Ik heb vandaag de edgerouter 4 ontvangen, mooi klein apparaat wat ook wel wat power in zich heeft.

Nu loop ik tegen het volgende aan:

Op de EdgeRouter krijg ik geen link op de glas sfp, terwijl als ik deze sfp met dezelfde glasaansluiting in mijn unifi switch stop ik direct een link heb.

De SFP die ik gebruik is: UF-SM-1G-S

Dit is wat ik op de EdgeRouter krijg:
Afbeeldingslocatie: https://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/139380iF34AF1E6C84013C3/image-size/large?v=1.0&px=900

En dit krijg ik op de UniFI switch:

Afbeeldingslocatie: https://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/139379i1EBEB1BE71F9266C/image-size/large?v=1.0&px=900

[ Voor 31% gewijzigd door Metalrick op 19-01-2018 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
Metalrick schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:19:

Ik heb vandaag de edgerouter 4 ontvangen, mooi klein apparaat wat ook wel wat power in zich heeft.

Op de EdgeRouter krijg ik geen link op de glas sfp, terwijl als ik deze sfp met dezelfde glasaansluiting in mijn unifi switch stop ik direct een link heb.

Woot, Where the F*CK heb je die Edgerouter 4 vandaan?
Heb er bij verschillende Distri's en bedrijven bestellingen van staan. Maar niets te krijgen...

Direct bij UBNT besteld?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick

Metalrick

tcpdump ninja

djkavaa schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:08:
[...]

Woot, Where the F*CK heb je die Edgerouter 4 vandaan?
Heb er bij verschillende Distri's en bedrijven bestellingen van staan. Maar niets te krijgen...

Direct bij UBNT besteld?
Zie mijn post eerder in dit topic :P bij eurodk.com :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
@Metalrick Ah, zover had ik niet terug gelezen;) Geen NL Store / Distri dus ;) Dacht al...

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick

Metalrick

tcpdump ninja

djkavaa schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:17:
@Metalrick Ah, zover had ik niet terug gelezen;) Geen NL Store / Distri dus ;) Dacht al...
Klopt, zij zijn goedkoper en sneller blijkbaar :P Ik was uiteindelijk €191,89 kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Metalrick schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:18:
[...]

Klopt, zij zijn goedkoper en sneller blijkbaar :P Ik was uiteindelijk €191,89 kwijt :)
Nice, das een mooie prijs ;) Ben benieuwd wat de Final hier wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metalrick schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:18:
[...]

Ik zit even wat prijzen te vergelijken maar ze lijken inclusief verzend kosten voor veel producten goedkoper dan de NL importeur/distributeur.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeng
  • Laatst online: 07-10 18:06
Ik heb net een nieuwe Ubiquiti edgeswitch 8 - 150w aangesloten. Werkt allemaal prima.
Het enige wat ik in de setup heb aangepast is het ip-nummer. Zie afbeelding.

Maar nu zie ik in het log de volgende foutmelding telkens verschijnen.
DNS Client: Failed to send query packet. Can't reach DNS server at 255.255.255.255.

Hebben jullie een idee hoe dat kan?

Afbeeldingslocatie: https://www.hetweerinboskamp.nl/download/nu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeng
  • Laatst online: 07-10 18:06
oplossing gevonden:
https://community.ubnt.co...query-packet/td-p/1595760
aeng schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:01:
Ik heb net een nieuwe Ubiquiti edgeswitch 8 - 150w aangesloten. Werkt allemaal prima.
Het enige wat ik in de setup heb aangepast is het ip-nummer. Zie afbeelding.

Maar nu zie ik in het log de volgende foutmelding telkens verschijnen.
DNS Client: Failed to send query packet. Can't reach DNS server at 255.255.255.255.

Hebben jullie een idee hoe dat kan?

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

kan iemand me advies geven?

zie beetje door de bomen het bos niet meer met alle resultaten van interpret...

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115004589707
https://help.ubnt.com/hc/...-as-RADIUS-Server#windows

mooie VPN oplossing, met radius.

maar;
LAN 192.168.1.1/24
VPN 192.168.2.1/24

ik kom dus nooit met mijn (bvb) iphone op mijn interne LAN? hoe los ik dit op binnen unifi?

mijn oude setup heb ik destijds met een edgerouter lite gedaan.

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
GJ007 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 16:51:
kan iemand me advies geven?

zie beetje door de bomen het bos niet meer met alle resultaten van interpret...

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115004589707
https://help.ubnt.com/hc/...-as-RADIUS-Server#windows

mooie VPN oplossing, met radius.

maar;
LAN 192.168.1.1/24
VPN 192.168.2.1/24

ik kom dus nooit met mijn (bvb) iphone op mijn interne LAN? hoe los ik dit op binnen unifi?

mijn oude setup heb ik destijds met een edgerouter lite gedaan.
Waarom zou je er niet op geraken?
De router weet waar beide netwerken zijn en als je dit niet expliciet blocked in de firewall, laat die dit ook toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007

GJ007

SmokingCrop schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:16:
[...]

Waarom zou je er niet op geraken?
De router weet waar beide netwerken zijn en als je dit niet expliciet blocked in de firewall, laat die dit ook toe.
ik blok niks,
maar als ik mn mediaplayer of nas via VPN probeer te benaderen geen resultaat...
nb; alle verkeer via vpn staat aan
je kan toch niet zomaar tussen subnetten heen en weer?

edit, beetje verder experimenteren;
lijkt meer een DNS probleem...

[ Voor 17% gewijzigd door GJ007 op 20-01-2018 17:33 ]

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
InF.Inc schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:55:
[...]

Binnenkort zal ik het ondervinden. De Netgear Nighthawk R7000 (die in de meterkast geplaatst was) vond ik toch tegenvallen. Nu kijk ik of ik met 2 Ubiquiti AC in walls toch een betere dekking heb. Zal mijn bevindingen plaatsen (ook handig voor meer mensen denk ik omdat hier nog erg weinig over te vinden is qua gebruikersreviews).

En anders de in walls vervangen voor de Pro versie.
Ik begrijp dat jij de Wall pro/non-pro icm een Nighthawk router wil gebruiken?

Ik vraag me juist af of de Wall producten en de AC Mesh (de piepkleine, antenne) dus ook zonder Ubiquiti apparatuur te gebruiken is, bijv met een simpele LAN router van Mikrotik of een oude Asus 68u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
GJ007 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:26:
[...]

ik blok niks,
maar als ik mn mediaplayer of nas via VPN probeer te benaderen geen resultaat...
nb; alle verkeer via vpn staat aan
je kan toch niet zomaar tussen subnetten heen en weer?

edit, beetje verder experimenteren;
lijkt meer een DNS probleem...
Je zal wel idd het IP adres moeten specifiëren, apparaten in de vpn kunnen niet de apparaten detecteren die in een andere subnet zitten (verschillende VLAN+subnet).

zie ook: SmokingCrop in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2"

[ Voor 9% gewijzigd door SmokingCrop op 20-01-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:42:

Ik vraag me juist af of de Wall producten en de AC Mesh (de piepkleine, antenne) dus ook zonder Ubiquiti apparatuur te gebruiken is, bijv met een simpele LAN router van Mikrotik of een oude Asus 68u?
Zoals al vaak uitgelegegd/genoemd in zowel Deel 1 als Deel 2 : Dat werkt prima! :)

Het enige wat je in jouw geval effe moet checken is of zo wel of niet met een PoE adapter worden geleverd.
Als er geen adapter bij zit dan moet je zelf effe een PoE switch regelen die 802.3at heeft, maar op voorwaarde dat je niet gaat doorlussen werkt 802.3af ook :
Martijn02 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:50:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Ik draai thuis zonder problemen een AP-AC-IW op een US-8-60W. Ik weet alleen niet hoeveel POE de IW nu zelf weer kan leveren als hij op 802.3af draait. (Ik heb geen andere POE devices om dat te testen)
En verder zie de search :
code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1759619?data[filter_keywords]=wall

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Metalrick schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:19:

Dit is wat ik op de EdgeRouter krijg:
[afbeelding]

En dit krijg ik op de UniFI switch:

[afbeelding]
Heb je sfp op auto of 1000mb fixed staan. In het eerste geval, zet em fixed op 1gb

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-10 18:50

JoeZuCK

_Fonz > all.

Jazco2nd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:42:
[...]

Ik heb meerdere posts gelezen van mensen die deze setup hebben. Echter wil ik alles van Ubiquiti (dus heb ook de router gekocht en een switch).

Wat zou de R7000 als meerwaarde hebben op de USG?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick

Metalrick

tcpdump ninja

Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:37:
[...]

Heb je sfp op auto of 1000mb fixed staan. In het eerste geval, zet em fixed op 1gb
* Metalrick gaat zich in een hoekje zitten schamen :x

code:
1
2
set interfaces ethernet eth3 speed 1000
set interfaces ethernet eth3 duplex full

Deed de truc, thanks! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
nero355 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 18:11:
[...]

Zoals al vaak uitgelegegd/genoemd in zowel Deel 1 als Deel 2 : Dat werkt prima! :)

Het enige wat je in jouw geval effe moet checken is of zo wel of niet met een PoE adapter worden geleverd.
Als er geen adapter bij zit dan moet je zelf effe een PoE switch regelen die 802.3at heeft, maar op voorwaarde dat je niet gaat doorlussen werkt 802.3af ook :

[...]

En verder zie de search :
code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1759619?data[filter_keywords]=wall
Ja ik had het al eerder uitgezocht maar stond even in een winkel en ging toch weer twijfelen..
Het mooiste aan de Wall producten vind ik dat je geen draden hebt, het is echt net een contactdoos.
De router die ik ga gebruiken zal inderdaad POE 802.3af netjes ondersteunen. Op de Wall zal ik ook de 2 ethernetpoorten gebruiken maar puur voor data.

Deze echter:
Afbeeldingslocatie: https://www.cableworks.gr/images/detailed/4/uap-ac-m_2.jpg
Ik vraag me af of deze ook in een wandcontactdoos (waar Cat6 met POE 802.3af uit komt) netjes bevestigd kan worden. Iemand daar ervaring mee?

En ja ik ga gewoon cat6 voor POE 802.3af gebruiken.. ik lees op sommige sites dat je daar gewoon cat6A voor moet hebben maar dat lijkt me overkill voor het beetje stroom dat een Wall of de kleine AC Mesh nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:36:
[...]

Ja ik had het al eerder uitgezocht maar stond even in een winkel en ging toch weer twijfelen..
Het mooiste aan de Wall producten vind ik dat je geen draden hebt, het is echt net een contactdoos.
De router die ik ga gebruiken zal inderdaad POE 802.3af netjes ondersteunen. Op de Wall zal ik ook de 2 ethernetpoorten gebruiken maar puur voor data.

Deze echter:
[afbeelding]
Ik vraag me af of deze ook in een wandcontactdoos (waar Cat6 met POE 802.3af uit komt) netjes bevestigd kan worden. Iemand daar ervaring mee?

En ja ik ga gewoon cat6 voor POE 802.3af gebruiken.. ik lees op sommige sites dat je daar gewoon cat6A voor moet hebben maar dat lijkt me overkill voor het beetje stroom dat een Wall of de kleine AC Mesh nodig heeft.
De Mesh modellen zijn bedoeld voor buitengebruik en monteer je op een muur, maar kan ook op een paal. Deze kun je dus niet in een wandcontactdoos inbouwen. Als je een "inbouw" model wilt hebben moet je dus voor de In Wall gaan (want dat je die kunt inbouwen zit al in de naam :+ ).

Normale: bij voorkeur aan plafond, of als alternatief aan de muur
In Wall: voor inbouw in wandcontactdoos
Mesh: voor buitengebruik (of aan muur schroeven, of op een paal klemmen, of...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 15:03
Vandaag ook mij EdgeRouter-4 ontvangen ter vervanging van mijn EdgeRouter PoE 5.
Mooi apparaat en merkbaar sneller dan de ERPOE-5 qua configuratie.

Ik ben blij :)

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
RKorenberg schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:14:
[...]

Hm ja daar was ik al bang voor, helaas geen VDSL leverbaar en daarmee ook geen pairbonding..

XS4ALL zou ik eens kunnen benaderen of die dit nog actief leveren, kan er op het web iig niks over vinden meer.
https://help.ubnt.com/hc/...-Aggregation-Groups-LAGs-

Wikipedia: Link aggregation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik heb niet het hele topic doorgenomen maar ik heb een vrij eenvoudige vraag. Ik ben op zoek naar een AP met parental control. Ik zat te denken aan een Unifi AP. Is het mogelijk om gebruikersgroepen aan te maken die ik kan beperken zodat deze op bepaalde tijden geen WiFi verbinding kunnen maken / internet hebben. Daarnaast zou ik ook graag bepaalde gebruikers los de internettoegang kunnen ontzeggen.

Is dit mogelijk met de Unifi AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-10 18:50

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik heb nu voor het eerst de Switch POE 60w geinstalleerd en dacht even leuk te spelen met de Unifi controller. Start ik de exe voor het eerst op vraagt hij mij of ik een uitzondering in de firewawall wil maken voor private of public networks. Private staat bij mij dan uit en public aangevinkt .. ehh.. dat is normaal? Dus ik denk .. laat maar zitten, internet doet het nu zo ook wel, ik vraag het @Annuk wel als hij alles komt installeren. Dus geen uitzondering gemaakt in de firewall. Maar nieuwsgierig als ik was probeer ik hem toch te launchen. Dan zegt het programma: "The owner of localhost has configured their website improperly." Dus ik Googlen en schijnt dat dat nog wel vrij normaal is. Echter verbaas ik me erover dat het programma gebruik maakt van Java? Is dat niet een beetje achterhaald? Of kan het niet anders.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InF.Inc schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:24:
Ik heb nu voor het eerst de Switch POE 60w geinstalleerd en dacht even leuk te spelen met de Unifi controller. Start ik de exe voor het eerst op vraagt hij mij of ik een uitzondering in de firewawall wil maken voor private of public networks. Private staat bij mij dan uit en public aangevinkt .. ehh.. dat is normaal? Dus ik denk .. laat maar zitten, internet doet het nu zo ook wel, ik vraag het @Annuk wel als hij alles komt installeren. Dus geen uitzondering gemaakt in de firewall. Maar nieuwsgierig als ik was probeer ik hem toch te launchen. Dan zegt het programma: "The owner of localhost has configured their website improperly." Dus ik Googlen en schijnt dat dat nog wel vrij normaal is. Echter verbaas ik me erover dat het programma gebruik maakt van Java? Is dat niet een beetje achterhaald? Of kan het niet anders.
Java is niks achterhaalds aan en staat Ubiquiti juist in staat om de Controller volledig cross platform te maken (doordat Java zo ongeveer overal op draait). M.b.t. de firewall is ook niet zo gek, de Controller wil poorten openen (8080, 8443 en nog een aantal) dus Windows gaat dan vragen of je het goed vindt. M.b.t. private/public is natuurlijk puur een Windows dingetje en heeft Ubiquiti geen invloed op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Cavemania schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:28:
Ik heb niet het hele topic doorgenomen maar ik heb een vrij eenvoudige vraag. Ik ben op zoek naar een AP met parental control. Ik zat te denken aan een Unifi AP. Is het mogelijk om gebruikersgroepen aan te maken die ik kan beperken zodat deze op bepaalde tijden geen WiFi verbinding kunnen maken / internet hebben. Daarnaast zou ik ook graag bepaalde gebruikers los de internettoegang kunnen ontzeggen.

Je kan clients blocken. Ook zijn er user groups, maar daar kan je alleen de bandwidth van limiten. Dus je kan niet bepaalde clients op bepaalde tijden blocken voor zo ver ik weet.

We hebben een US-8-60W en een UAP-AC-LR. Op zolder hebben we niet genoeg bereik, dus willen we daar een AP plaatsen. Omdat we daar echter ethernet willen houden en een switch geen optie is, zaten we te denken aan een UAP-AC-IW of een UAP-AC-PRO. De UAP-AC-PRO is eigenlijk net iets te duur. De UAP-AC-IW heeft echter PoE+ nodig, maar de US-8-60W geeft alleen PoE. Ik keek een unboxing filmpje van de UAP-AC-IW en daar zat geen PoE+ injector bij. Hoe kom ik dan dus goedkoop aan een PoE+ injector in Nederland? Of kan ik dan toch beter een UAP-AC-PRO kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:30:
We hebben een US-8-60W en een UAP-AC-LR. Op zolder hebben we niet genoeg bereik, dus willen we daar een AP plaatsen. Omdat we daar echter ethernet willen houden en een switch geen optie is, zaten we te denken aan een UAP-AC-IW of een UAP-AC-PRO. De UAP-AC-PRO is eigenlijk net iets te duur. De UAP-AC-IW heeft echter PoE+ nodig, maar de US-8-60W geeft alleen PoE. Ik keek een unboxing filmpje van de UAP-AC-IW en daar zat geen PoE+ injector bij. Hoe kom ik dan dus goedkoop aan een PoE+ injector in Nederland? Of kan ik dan toch beter een UAP-AC-PRO kopen?
De AC-IW werkt ook met 802.3af, echter werkt de PoE output poort dan niet (want daarvoor krijgt de IW zelf te weinig stroom geleverd). Daarom dat deze officieel 802.3at vereist. Maar 802.3af werkt dus wel, zolang je de PoE out port niet gebruikt (/deze PoE moet leveren, data werkt dus wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:30:
Je kan clients blocken. Ook zijn er user groups, maar daar kan je alleen de bandwidth van limiten. Dus je kan niet bepaalde clients op bepaalde tijden blocken voor zo ver ik weet.
Dank, dit antwoord was ik naar op zoek. Ik weet nu dat dit niet een optie is voor mij. Dan zal ik toch een wifi router moeten hebben en met vlans gaan werken om de ITV van KPN werkend te krijgen. Het is niet ander :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:34:
[...]

De AC-IW werkt ook met 802.3af, echter werkt de PoE output poort dan niet (want daarvoor krijgt de IW zelf te weinig stroom geleverd). Daarom dat deze officieel 802.3at vereist. Maar 802.3af werkt dus wel, zolang je de PoE out port niet gebruikt (/deze PoE moet leveren, data werkt dus wel).
Heb je daar een bron voor? Ik wil het graag zeker weten voordat ik er een koop.

Edit: ik heb het al hier gevonden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2018 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cavemania schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:10:
[...]

Dank, dit antwoord was ik naar op zoek. Ik weet nu dat dit niet een optie is voor mij. Dan zal ik toch een wifi router moeten hebben en met vlans gaan werken om de ITV van KPN werkend te krijgen. Het is niet ander :-(
Er zijn wel degelijk timebased mogelijkheden. Enkel werken deze op basis van het ssid beschikbaar maken of niet.

Een edgerouter kan prima met groepen en schedules omgaan. Evenals het iptv stukje. Je zou dus de combinatie kunnen zoeken van een edgerouter en unifi ap.

Of als je handig en veel tijd/geduld hebt, een unifi usg.

U+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb niet het hele topic doorgenomen maar ik heb een vrij eenvoudige vraag.
Gebruik dan op zijn minst de search van Deel 1 en 2 of gewoon op het Ubiquiti forum :
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/bd-p/UniFi
Dan had je dit kunnen vinden bijvoorbeeld :
https://community.ubnt.co...08/highlight/true#M268363
en
https://community.ubnt.co...88/highlight/true#M266137

GoT is geen "Dump een vraag forum" :/
Ik ben op zoek naar een AP met parental control. Ik zat te denken aan een Unifi AP. Is het mogelijk om gebruikersgroepen aan te maken die ik kan beperken zodat deze op bepaalde tijden geen WiFi verbinding kunnen maken / internet hebben. Daarnaast zou ik ook graag bepaalde gebruikers los de internettoegang kunnen ontzeggen.

Dat kan dus gewoon!
RobertMe schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:27:
[...]

Java is niks achterhaalds aan en staat Ubiquiti juist in staat om de Controller volledig cross platform te maken (doordat Java zo ongeveer overal op draait). M.b.t. de firewall is ook niet zo gek, de Controller wil poorten openen (8080, 8443 en nog een aantal) dus Windows gaat dan vragen of je het goed vindt. M.b.t. private/public is natuurlijk puur een Windows dingetje en heeft Ubiquiti geen invloed op.
Eerlijk is eerlijk : Ik heb het geheel op een Raspberry Pi gedumpt, omdat ik geen Java op welk ander systeem dan ook wil hebben }) :+

[ Voor 24% gewijzigd door nero355 op 21-01-2018 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
nero355 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 18:54:
[...]

Gebruik dan op zijn minst de search van Deel 1 en 2 of gewoon op het Ubiquiti forum :
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/bd-p/UniFi
Dan had je dit kunnen vinden bijvoorbeeld :
https://community.ubnt.co...08/highlight/true#M268363
en
https://community.ubnt.co...88/highlight/true#M266137

GoT is geen "Dump een vraag forum" :/

[...]

Dat kan dus gewoon!

[...]

Eerlijk is eerlijk : Ik heb het geheel op een Raspberry Pi gedumpt, omdat ik geen Java op welk ander systeem dan ook wil hebben }) :+
Dank voor je reactie. Kon dus in beide topics geen tot weinig info vinden met betrekking tot de parental control. Vandaar mijn vraag ook. Uiteraard wel de zoek functie gebruikt. Maar die gaf in de topics weinig hits. Ik denk dat je ook wel snapt dat ik niet alle reacties ga lezen voor deze ene kleine vraag. Heb een gezin met drie kinderen die ook hun tijd en aandacht willen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:53:
[...]

Heb je daar een bron voor? Ik wil het graag zeker weten voordat ik er een koop.

Edit: ik heb het al hier gevonden.
Ik heb de inwall AC pro gevoed door een unifi 8 60 watt (af) en daaraan op poe out nog een unifi 8 switch voor de tv, radio kpn stb en Apple tv. En dat werkt prima. Zelfde verhaal voor de slaap kamer en totaal verbruik op de 8 port 60 watt switch is 25.3 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:15:
[...]

Ik heb de inwall AC pro gevoed door een unifi 8 60 watt (af) en daaraan op poe out nog een unifi 8 switch voor de tv, radio kpn stb en Apple tv. En dat werkt prima. Zelfde verhaal voor de slaap kamer en totaal verbruik op de 8 port 60 watt switch is 25.3 watt
Uiteraard dan wel met de kanttekening dat het totale verbruik van IW + PoE out dan onder de 15W moet blijven omdat je anders spontane reboots of ander raar gedrag krijgt

Wat dat betreft snap ik Ubiquitis initiële statement m.b.t. 802.3at is verplicht wel, dan zijn er gewoon ook geen problemen. Later hebben ze het dan volgens mij aangepast naar 802.3af zonder PoE out of 802.3at met PoE out. Maar ze geven volgens mij op het forum inderdaad ook aan dat het werkt zolang je onder die 15W grens blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10 17:08
Ik heb mijn pc geformatteerd en wou de controller weer installeren, krijg ik de melding dat mijn AP al in gebruik is door een andere beheerder.
Hoe kan ik die terug vissen?

Ik heb, vziw, gewoon dezelfde inlog gebruikt. Dus gek dat er een andere beheerder is?
Als ik voor adoptie kies, dan mislukt die elke keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:13:
[...]

Uiteraard dan wel met de kanttekening dat het totale verbruik van IW + PoE out dan onder de 15W moet blijven omdat je anders spontane reboots of ander raar gedrag krijgt

Wat dat betreft snap ik Ubiquitis initiële statement m.b.t. 802.3at is verplicht wel, dan zijn er gewoon ook geen problemen. Later hebben ze het dan volgens mij aangepast naar 802.3af zonder PoE out of 802.3at met PoE out. Maar ze geven volgens mij op het forum inderdaad ook aan dat het werkt zolang je onder die 15W grens blijft.
Precies maar thuis gebruik werkt het prima.
Hier wordt alles gevoedt door 1 unifi 8port 60w
Die 25 watt totaal gebruik is trouwens ook met unifi HD en die is ook at maar heb in een jaar tijd met ongeveer 20 WiFi/apparaten thuis nog nooit reboot gehad dat er gevraagd werdt door de HD of inwall.

Afbeelding

Het is niet toegestaan om zulke grote afbeeldingen te plaatsen, maak dan ook gebruik van Thumbnails.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 22-01-2018 09:36 . Reden: thumbnail toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
NeutraleTeun schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:17:
Ik heb mijn pc geformatteerd en wou de controller weer installeren, krijg ik de melding dat mijn AP al in gebruik is door een andere beheerder.

Ik heb, vziw, gewoon dezelfde inlog gebruikt. Dus gek dat er een andere beheerder is?
Als je geen enkele backup meer hebt, moet je helemaal opnieuw beginnen met instellen. Daar ben ik helaas ook op de harde manier achter moeten komen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeutraleTeun schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:17:

Wat @Tommert38 zegt. Altijd zorgen dat je een backup hebt en die importeren. De APs worden gekoppeld aan de Controller en kun je alleen na een factory reset opnieuw adopteren. En met een nieuwe Controller moet je uiteraard daar ook alles opnieuw op instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ai.. naja, weten we dat ook weer.
Danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
VM is iets overkill voor mij denk ik.
En voor zover ik kon zien is mijn NAS niet geschikt voor de controller.
Dan blijft de cloud key over, maar die is ook redelijk prijzig imo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommert38
Je kunt ook een Chinese mini-pc aanschaffen voor dezelfde prijs als een Cloud Key. Ubuntu erop gooien en daar je controller op draaien, en eventueel nog andere zaken zoals Pi-hole.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Of zoals hier wel eens aangegeven wordt een Ri3, voor thuis gebruik is dat ook voldoende

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-10 15:53
Zorg er bij een Ri3 er wel voor dat je deze netjes uitzet, i.p.v. de voedingsstekker eruit trekt. Dit kan namelijk een corrupte Unifi database veroorzaken. Dit kun je doen via de command line.

Ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar lees er aardig wat berichten over op het ubiquiti forum. De cloud key schijnt hier ook last van te hebben...

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 16:48

Martijn02

/* No Comment */

BigEagle schreef op maandag 22 januari 2018 @ 06:57:
Zorg er bij een Ri3 er wel voor dat je deze netjes uitzet, i.p.v. de voedingsstekker eruit trekt. Dit kan namelijk een corrupte Unifi database veroorzaken. Dit kun je doen via de command line.

Ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar lees er aardig wat berichten over op het ubiquiti forum. De cloud key schijnt hier ook last van te hebben...
Yes... Ik trok op dag 2 mijn Cloud Key uit de switch om 'm even in een andere poort te prikken, en daarna ging hij niet meer aan. Moest hem factory resetten en opnieuw beginnen. (Backup stond default op 1x in de week, die meteen op "dagelijks" gezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007

GJ007

SmokingCrop schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:58:
[...]

Je zal wel idd het IP adres moeten specifiëren, apparaten in de vpn kunnen niet de apparaten detecteren die in een andere subnet zitten (verschillende VLAN+subnet).

zie ook: SmokingCrop in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2"
ooit leer ik het nog wel een keer :9

[ Voor 4% gewijzigd door GJ007 op 22-01-2018 10:20 ]

signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat jij wil is beter/makkelijker in te regelen in de router met tijdgebaseerde firewall regels (wat klinkt dat slecht in het Nederlands.) Dit is mogelijk met zowel de USG als de EdgeRouter. EdgeRouter is in deze wel makkelijker daar je het gewoon in de GUI kan instellen en niet hoeft te knoeien met zelfgemaakte .json file.

Met de UniFi AP kan je alleen vanuit de controller inregelen met twee schuifjes per dag wanneer je WEL internet wilt hebben. Als je dus een blok, of meerdere blokken, per dag GEEN internet wilt ga je er met die instellingen niet uitkomen.

Persoonlijk heb ik ook in deze situatie gezeten en heb uiteindelijk firewall regels aangemaakt in mijn EdgeRouter. Als je niet bekend bent met firewall regels en/of niet bekend bent met de EdgeRouter interface is het misschien wat uitzoek werk maar het werkt daarna wel als een trein.

Bepaalde gebruikers los de toegang ontzeggen is het makkelijk door simpelweg de betreffende gebruiker te blokken door in te loggen op de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-10 20:11

Prx

Ondanks dat meerdere mensen al hebben gereageerd op wat er wel kan, wil ik toch graag even weten wat je nu exact functioneel wilt bereiken. Je noemt zelf redelijk specifieke technische functionaliteit op, die misschien op een andere manier heel goed ondervangen kan worden. Maar daarvoor dus even de vraag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007

GJ007

Martijn02 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:30:
[...]

Yes... Ik trok op dag 2 mijn Cloud Key uit de switch om 'm even in een andere poort te prikken, en daarna ging hij niet meer aan. Moest hem factory resetten en opnieuw beginnen. (Backup stond default op 1x in de week, die meteen op "dagelijks" gezet)
kwam hier ook pijnlijk achter, na een power cycle van de POE switch...
hoe schakel je de cloud key netjes uit, zodat je dit voorkomt?

signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-10 17:21
GJ007 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:28:
[...]

kwam hier ook pijnlijk achter, na een power cycle van de POE switch...
hoe schakel je de cloud key netjes uit, zodat je dit voorkomt?
Gewoon even inloggen in de key, naar "Settings" gaan, vervolgens sectie "Maintenance" en daar heb de mogelijkheid bij Cloud Key Operations :

Restart / Shutdown / Reset Cloudkey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Prx schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:41:
[...]

Ondanks dat meerdere mensen al hebben gereageerd op wat er wel kan, wil ik toch graag even weten wat je nu exact functioneel wilt bereiken. Je noemt zelf redelijk specifieke technische functionaliteit op, die misschien op een andere manier heel goed ondervangen kan worden. Maar daarvoor dus even de vraag. :)
Thnx @Verwijderd

Wat ik wil is eigenlijk simpelweg mijn kinderen tussen 21:00 en 7:00 niet op internet hebben. We hebben hier nu duidelijke afspraken over maar wil zelf ook de controle hebben over hun internetgebruik. Daarnaast wil ik tussen 7:00 en 21:00 ieder kind los de toegang tot internet kunnen blokkeren als dat nodig is. Het mooiste zou ook nog zijn dat ik kan zien in de router/AP wat ze doen op internet.

Ik wil een WiFi router of een AP hebben wat deze functionaliteit ondersteund. Elders werd mij het Unifi AP geadviseerd. Ik had al een aantal reviews bekeken op YouTube maar kwam eigenlijk tot de conclusie dat dit AP niet volledig geschikt is of via lastige regels pas geschikt is. Ik ben eigenlijk een redelijke n00b op dit gebied. Ik kan de zaken instellen maar scripten maken oid lukt mij niet.

Ik zit ook nog met ITV van KPN. Maar dat heb ik al uit mijn hoofd gezet om dat via een router te laten lopen. Die uitdaging wordt mij te groot. Vandaar dat ik daarom maar dacht aan alleen een AP.

Duidelijk genoeg zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-10 20:11

Prx

Kijk, dat zijn heldere requirements. :) Wat ik eerder een keer heb ingericht ergens anders is een tweede SSID in de lucht gooien op hetzelfde netwerk, specifiek voor de kinderen. Op die manier zitten ze toch op jouw eigen netwerk (vast wel een chromecast die ze willen gebruiken, maar jij ook), maar aangezien ze het wachtwoord dan niet weten van het 'ouder netwerk', houdt het op een gegeven moment gewoon op. Je kunt een SSID namelijk gewoon uit de lucht halen tussen bepaalde tijden. Zeker aangezien je geen requirement hebt om dat tussentijds ook nog te kunnen doen is de out-of-the-box functionaliteit hier gewoon toereikend voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FEUqAu4Gy6tLD1tlcmqlgIrM/full.png?nohitcount=1

Via de GUI kun je tevens eenvoudig apparaten blokkeren en deblokkeren met een muisklik. Het enige waar je met alleen een Ubiquiti AP geen inzicht in gaat krijgen is het internetverkeer. Daarvoor zul je toch moeten uitwijken naar de USG. Die biedt dan wel gelijk weer zeer uitgebreide DPI mogelijkheden waardoor je juist enorm veel inzicht krijgt. Let wel op dat je natuurlijk niet gaat overdrijven. :)
https://blog.iusmentis.co...uden-hoe-ver-mag-je-gaan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Dank voor je heldere reactie. Duidelijk verhaal en volgens mij voldoet dit prima aan mijn wensen. Helaas geen inzicht in het internet verkeer maar dat is ook geen must.

Ik heb liever kinderen die zich bewust zijn van de gevaren en risico's die het internet met zich meebrengen en als er iets is ze dat bij ons melden. Ik wil zeker niet weten wat ze allemaal precies doen en ook niet wat de wachtwoorden etc zijn.

Ik zal me nog eens wat gaan verdiepen in de materie en een keuze maken.

Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Cavemania schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:37:
Dank voor je heldere reactie. Duidelijk verhaal en volgens mij voldoet dit prima aan mijn wensen. Helaas geen inzicht in het internet verkeer maar dat is ook geen must.

Ik heb liever kinderen die zich bewust zijn van de gevaren en risico's die het internet met zich meebrengen en als er iets is ze dat bij ons melden. Ik wil zeker niet weten wat ze allemaal precies doen en ook niet wat de wachtwoorden etc zijn.

Ik zal me nog eens wat gaan verdiepen in de materie en een keuze maken.

Nogmaals dank!
Voordat je geld uit gaat geven aan een technische oplossing, zonder met een vingertje te willen wijzen denk ik dat je verder komt met duidelijke afspraken.
Laat je kinderen hun telefoons bijvoorbeeld ergens op een afgesproken plek leggen.

Als ik hier WiFi uit gooi gaat mn telefoon namelijk keurig door op 4G. Ik ken je kinderen niet, maar onderschat niet hoe vindingrijk ze kunnen zijn (ziggo hotspot, open netwerk in de buurt etc). Als je je telefoon/tablet/laptop weg moet leggen stopt t meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prx schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:12:
[...]

Kijk, dat zijn heldere requirements. :) Wat ik eerder een keer heb ingericht ergens anders is een tweede SSID in de lucht gooien op hetzelfde netwerk, specifiek voor de kinderen. Op die manier zitten ze toch op jouw eigen netwerk (vast wel een chromecast die ze willen gebruiken, maar jij ook), maar aangezien ze het wachtwoord dan niet weten van het 'ouder netwerk', houdt het op een gegeven moment gewoon op. Je kunt een SSID namelijk gewoon uit de lucht halen tussen bepaalde tijden. Zeker aangezien je geen requirement hebt om dat tussentijds ook nog te kunnen doen is de out-of-the-box functionaliteit hier gewoon toereikend voor.

[afbeelding]

Via de GUI kun je tevens eenvoudig apparaten blokkeren en deblokkeren met een muisklik. Het enige waar je met alleen een Ubiquiti AP geen inzicht in gaat krijgen is het internetverkeer. Daarvoor zul je toch moeten uitwijken naar de USG. Die biedt dan wel gelijk weer zeer uitgebreide DPI mogelijkheden waardoor je juist enorm veel inzicht krijgt. Let wel op dat je natuurlijk niet gaat overdrijven. :)
https://blog.iusmentis.co...uden-hoe-ver-mag-je-gaan/
Nogmaals met de WLAN schedule bepaal je wanneer je WEL internet hebt.
In deze afbeelding is er dus WEL internet tussen 08:00 en 18:00.
Probeer nu maar eens met diezelfde twee sliders in te stellen dat je iedere dag een blok, in dit geval van 21:00 tot 07:00, GEEN internet hebt... dat lukt je dus niet.

Ik zie dus niet hoe jij dit out of the box gaat doen met alleen een UniFi AP

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:25:
Nogmaals met de WLAN schedule bepaal je wanneer je WEL internet hebt.
In deze afbeelding is er dus WEL internet tussen 08:00 en 18:00.
Probeer nu maar eens met diezelfde twee sliders in te stellen dat je iedere dag een blok, in dit geval van 21:00 tot 07:00, GEEN internet hebt... dat lukt je dus niet.

Ik zie dus niet hoe jij dit out of the box gaat doen met alleen een UniFi AP
Dan stel je toch in dat er WEL WiFi is tussen 7:00 en 21:00 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:28:
[...]

Dan stel je toch in dat er WEL WiFi is tussen 7:00 en 21:00 :?
Het punt is dat hij een blok per dag wil instellen dat er geen WiFi is.
Dit kan je dus niet inregelen met een WLAN schedule daar je bij een WLAN schedule alleen kan instellen wanneer je WEL WiFi hebt.

Om met een WLAN schedule de gevraagde functionaliteit te behalen moet je dus twee blokken met WEL internet, voor het blok GEEN internet en na het blok GEEN internet, kunnen instellen. Dit gaat dus niet omdat je per dag maar één blok WEL internet kan definiëren.

Ik weet niet hoe ik dit duidelijker moet zeggen.. wat hij wil kan gewoonweg NIET met een WLAN schedule.
Als je mij niet gelooft prima, kijk dan op het UBNT forum waar meerdere topics over dit onderwerp rondzwerven.
Kunnen we dan nu alsjeblieft deze discussie afsluiten en concluderen dat wat hij wil niet gaat met een WLAN schedule.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommert38
Geen WLAN tussen 21:00-7:00 is toch echt wel hetzelfde als wel WLAN tussen 7:00-21:00. Of ben ik nou net zo dom als @nero355? :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t4DXUgf.jpg

Als de WLAN uitschakelt op maandag 21:00, schakelt het weer in op dinsdag 7:00. En tussen 7:00-21:00 kan @Cavemania in de Unifi Controller losse clients blokkeren. Tijdens welke 2 blokken op 1 dag zouden er dan wel WLAN moeten zijn volgens jou, @Verwijderd ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:42:
[...]

Het punt is dat hij een blok per dag wil instellen dat er geen WiFi is.
Dit kan je dus niet inregelen met een WLAN schedule daar je bij een WLAN schedule alleen kan instellen wanneer je WEL WiFi hebt.

Om met een WLAN schedule de gevraagde functionaliteit te behalen moet je dus twee blokken met WEL internet, voor het blok GEEN internet en na het blok GEEN internet, kunnen instellen. Dit gaat dus niet omdat je per dag maar één blok WEL internet kan definiëren.

Ik weet niet hoe ik dit duidelijker moet zeggen.. wat hij wil kan gewoonweg NIET met een WLAN schedule.
Als je mij niet gelooft prima, kijk dan op het UBNT forum waar meerdere topics over dit onderwerp rondzwerven.
Kunnen we dan nu alsjeblieft deze discussie afsluiten en concluderen dat wat hij wil niet gaat met een WLAN schedule.
Wow... nogal heftige reactie

Je kunt inderdaad geen meerdere blokken per dag maken maar je kunt prima één blok maken van 07:00 tot 21:00 dat er wel wifi is. En je bent een knappe vent als je beweert dat dit niet zo is want ik heb het zelf zo draaien out of the box. Andersom werkt het niet, je kunt geen blok maken tussen 07:00 en 21:00 dat er geen wifi is gezien je geen 2 blokken per dag kunt maken waarin er wel wifi is. De sliders bepalen namelijk wanneer er wel wifi is en niet andersom. Dus tussen 00:00 en 07:00 wel en tussen 21:00 en 24:00 ook, kan dus niet.

U+

Pagina: 1 ... 53 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.