Afgelopen weekend mijn Unifi bestelling mogen ontvangen : 1 security gateway, 1 24-poorts switch, 1 8-poorts switch, 3 pro access points en een cloud key.
Bij het opzetten in het begin wat problemen gehad met de cloud key geconfigureerd te krijgen ( eigenlijk eigen stomme fout : via wifi van de telenet modem verbonden om vervolgens via de unifi gateway en dan switch tot de cloud key te komen die op een andere IP range zat

).
Maar eenmaal dat gedaan, ging het vanzelf. Het provisionen van de andere apperatuur ging als een fluitje van een cent, één voor één de access points erop gehangen en op amper een kwartiertje werkte heel het ding.
Vervolgens al wat zitten spelen met de instellingen via de management tool, DPI opgezet, en jongens, gaat er dan een wereld voor je open !

Prachtig om dan te zien wat er over je netwerk allemaal over en weer gaat, per client, per protocol etc.
Enige nadeel momenteel : de 24 poorts switch maakt echt een herrie ! Staat momenteel op men open bureau op het verdiep thuis, je moet alle deuren op het verdiep en beneden toe doen, of je hoort hem zoemen in de kamers. Die gaat er dus uit, en wordt nog vervangen door een 8 poorts, samen met de reeds andere 8 poort switch, en de 24 poorts verhuisd naar de zolder, waar het gezoem van de ventilatortjes me eigenlijk weinig kan schelen. Zou mooi zijn als er toch dmv firmware update ofzo, je de ventilators zou kunnen regelen. Hangen maar 2 PoE devices op de switchen, dus dat die dingen dan zo moeten draaien verbaasd me wel.
Verder enige conclusie : prachtig systeem !
Men WIFI signaal gaat nu ook van net-buitenshuis tot halfweg de tuin, wat toch al een mooie verbetering is, ook binnenshuis geen blind spots meer.
Wel zou ik het signaal nog tot achterin de tuin willen krijgen, waarvoor ik 1 van de outdoor toestellen nog zou moeten aanschaffen, maar is me niet helemaal duidelijk welke daar het beste voor is, op de site van Ubiquiti staan er 2 :
- Unifi Mesh
- Unifi AP Outdoor
Als ik trouwens vervolgens bij dectdirect.nl ga kijken naar de products, is er nog meer keuze :
- Ubiquiti UniFi AP AC Mesh
- Ubiquiti UniFi AP AC Mesh PRO
- Ubiquiti UniFi Outdoor 5 - 5 GHz 802.11a/n managed AP
- Ubiquiti UniFi Outdoor + 802.b/g/n managed AP
- Ubiquiti UniFi AC Outdoor
Dus da's een beetje bomen door het bos niet meer zien. Iemand enig idee welke eigenlijk in aanmerking komt ?