GioStyle schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:42:
Gewoon je huidige situatie aanhouden, dan hoef jij je geen zorgen te maken.

Maar wat een omslachtige manier, zeg. Wat gebeurt er bij jou op het moment dat je device geen voldoende 5Ghz signaal meer heeft?
Is niks omslachtigs aan. Kwestie van 1x instellen, set and forget. Ik zie iig of ik op 2,5 GHz of 5Ghz verbonden ben aan de ssid.
Geen voldoende 5Ghz signaal ? Dat komt niet voor omdat ik 2 AP's heb hangen op plaatsen dat ik over in huis en in de tuin voldoende 5Ghz signaal heb.
Ja daar merk ik wat van. Ik woon in een zeer smalle straat en als ik in mijn woonkamer sta, dan ontvang ik op al mijn devices een stuk of 30 ssid's waarvan er 25 op de 2.4 ghz band zitten.
2 jaar geleden had ik 2x een UAP die beide alleen op de 2.4 GHz werkten. Download snelheden op wifi waren dramatisch op een 120mbit verbinding van Ziggo (modem in bridge, wifi uit op de router). Ik mocht blij zijn als ik 2MB/s haalde. Dan kan ik net zo goed een goedkoop ADSL lijntje nemen. Fatsoenlijk een YouTube video kijken was er niet bij omdat er gewoon niet snel genoeg gebufferd kon worden. Tevens was de snelheid zo instabiel als de pest. Dat is de reden geweest om de 2 UAP's de verkopen en een 5Ghz router te kopen echter had ik daarmee niet volledige dekking in huis.
Daarom sinds een maand weer 2x een UAP AC Lite inclusief Cloudcontroller. Waarom zou ik genoegen moeten nemen met minder als ik meer voor handen heb ?
stormfly schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:45:
[...]
Na een avond googlen zal je zien dat wetenschappelijk gezien en gebaseerd op de natuurkunde 2,4 verder komt qua reikwijdte met hetzelfde zend vermogen en antenne gain dan bij 5.
Als al jouw devices alle SSID kennen dan zal hij bij het tuinhek MRE 2,4 zien en die houdt hij vast.
Zie hierboven een aantal post met fine tune opties. Devices meten maar 1 ding als basaal uitgangspunt punt "wat is het sterkste AP van de SSID, en zie ik nog een sterkere dan waar ik nu al verbonden mee ben?"
Weet je nog met je ouders vroeger in de auto? Voor het stoplicht sta je stil, ruisen die radio tijdens je favoriete nummer, je ouders roliën 5cm door en hij is kraakhelder.
Radiogolven zijn niet te voorspellen wat bij mij perfect werkt werkt bij jou misschien wel niet.
Als je klaar bent met wetenschappelijke artikelen lezen, dan kan je gaan testen en een combinatie zoeken die voor jou werk

Dat 2.4Ghz verder komt dan 5Ghz snap ik nog wel, maar hoe gaan mijn clients daar mee om ? Momenteel kan ik op 10 meter van mijn AP staan en een point to point verbinding hebben, maar de AP heeft zowel een 2.4Ghz ssid en 5Ghz ssid en beide ssid's zijn hetzelfde. Wie garandeert mij dat mijn device, in dit geval een Surface Pro 3 met Windows 10 1703 erop, het 5ghz signaal pakt ipv het 2.4Ghz signaal ? Als ik kijk bij de opties van mijn netwerk kaart, dan kan ik client side bandsteering instellen met de opties Off, 5Ghz Only, 2.4Ghz only. Als er nou nog een optie Auto tussen stond, dan had ik jouw stelling wat meer geloofd. Nu is het óf óf en niet én én of automatisch.
Heeft Microsoft bijvoorbeeld een whitepaper waarin staat hoe Windows 10 om gaat met wifi signalen ? Heeft de fabrikant van de wifi nic een tech sheet waarin staat hoe ze haar drivers en hardware op elkaar hebben afgestemd om ingeval van een gelijk zijnde ssid de sterkste te pakken met het kortste bereik of de zwakste met het grootste bereik, of een combi of..... etc etc.
De reden waarom ik dit vraag is niet omdat ik je niet wil geloven, maar omdat de praktijk mij heeft geleerd dat niks vanzelfsprekend is op netwerk gebied.
15 jaar geleden zat ik bij een klant die overal een 100mbit verbinding had naar alle clients op het lokale netwerk echter de performance was bagger op sommige werkstations. Later bleek dat de combi auto op de nic van de werkstations niet lekker liep met de poort instellingen op de switches. Alles moest van auto/auto naar fixed 100/100 op de clients en switches. Voor andere werkstations kon alles op auto/auto blijven.
Overigens had ik de post gelezen met tips mbt bandsteering, min RSSI etc. Ik had min RSSI ingesteld op beide AP's en als ik van beneden naar boven liep met de controller software open, dan zag ik mijn SP3 gewoon van AP1 naar AP2 switchen inclusief vol bereik. Gisteren min RSSI uitgeschakeld en toen duurde het bij mij gewoon langer voordat de SP3 overschakelde van AP1 naar AP2 inclusief minder balkjes bereik. Die balkjes zeggen uiteraard niet zoveel, maar het was dus in de controller software wel zichtbaar.
nero355 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:10:
[...]
Hoewel ik het helemaal met je eens ben kan ik me er wel wat bij voorstellen dat het "een probleem" is :
- Veel te drukke 2.4GHz band in de buurt en daardoor mogelijk problemen/instabiliteit.
- Stiekem alles gewoon op 5GHz willen hebben, maar voor de zekerheid ook 2.4GHz ernaast draaien "just in case!"
En dan natuurlijk al die mensen die kabels eng vinden en alles draadloos willen doen dus ook ook als ze grote files vanaf/naar hun NAS verplaatsen, want allerlei huis, tuin en keuken merken zoals Linksys/Netgear/TP-Link/ASUS/enz. hebben ze wijs gemaakt dat je gigabit snelheden draadloos kan halen

Dit dus.....zoals al gezegd, een veel te drukke 2.4Ghz band in mijn straat. Zowel voor als achtertuinen grenzen zowat aan de voor- en achter buren.
Stiekem moet ik 2.4Ghz blijven draaien omdat mijn wifi printer op 2.4 GHz draait

En ik print natuurlijk dagelijks 1000000 pagina's
Maar eens na gaan denken of ik überhaupt die 2.4ghz nog laat draaien. Zou dat nog een performance verschil geven als een AP maar op 1 band hoeft uit te zenden ?
[
Voor 54% gewijzigd door
MRE-Inc op 18-07-2017 07:54
]