[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.449 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 22:42:
Even een andere vraag.

Ik zit met een klein probleempje.
Ik heb op 1 locatie een usg draaien met en L2tp server.

Op locatie 2 een groot verzamel gebouw zitten wat kleine bedrijfjes anti kraak 1tje daar van moet een vpn verbinding hebben naar de usg. Nu is het probleem dat er 2 routers tussen zitten. De beheerder heeft iedere bedrijfje een eigen router geven achter de kpn router. Er kan dus maar 1 vpn naar buiten. Anders had ik alle computers een eigen tunnel gegeven en een site to site kan volgens mij ook niet door de dubbel nat die er in het gebouw zit. Of kan dat wel?

Nu dacht ik een ERL te gebruiken om als L2tp/IPSec client verbinding te laten maken met usg. Maar nu kan ik alleen de server instellingen vinden.
Zolang één van de 2 locaties "ontvangend" (benodigde poorten geforward) kan zijn maakt dubbel NAT niet uit. En als dat ook niet kan, dan routeren over een centrale locatie. Van locatie A naar locatie B gaat dan over locatie C. Niet mooi maar werkt wel.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00
Krishly schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:17:
[...]

Vreemd draait bij mij als een tierelier met 5.5.19. Wellicht een backup maken van de instellingen van de unifi en de docker bestanden deleten (Unifi data bestanden). Opnieuw installeren en dan de backup terugzetten.
Een lege site 5.5.19 controller is ook nog steeds traag, iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 23:08:
[...]

Zolang één van de 2 locaties "ontvangend" (benodigde poorten geforward) kan zijn maakt dubbel NAT niet uit. En als dat ook niet kan, dan routeren over een centrale locatie. Van locatie A naar locatie B gaat dan over locatie C. Niet mooi maar werkt wel.
Je bedoelt dat het voor de L2tp client niet uitmaakt dat die achter een dubbele nat zit.

Of bedoel je dat site to site moet werken als 1 van bijde de portforward goed staat.

Bij het verzamel gebouw kan ik niet bij de kpn router.

Op de usg werkt alles gewoon. Ik kan ook verbinden. Maar hoe laat ik een ERL verbinden als client/user met L2tp/IPSec.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +2 Henk 'm!
slooffmaster schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:03:
[...]

Dat van die AC-HD zie ik niet terug in uitingen van UBNT zelf. Wel zijn er (helaas) genoeg gebruikers die zo simpel denken.
Leuke info die ik zelf niet uit de plaatjes haalde, jij wel, en zo ja kan je ons leren hoe jij ze dan leest? https://help.ubnt.com/hc/...ntenna-Radiation-Patterns

https://twitter.com/ubnt_brandon/status/885276029262086144 hier zegt Brandon dat de UAP-PRO-HD gebouwd is om kleine cellen te hebben, hij straalt dus minder ver weg naar de horizon maar gebundeld omhoog (of omlaag aan het plafond hangende).

https://twitter.com/ubnt_brandon/status/885276224947240960 hier zegt Brandon dat de UAP-AC-PRO en de UAP-AC-SDH beide wel breder afstralen.

https://twitter.com/ubnt_brandon/status/885223541599109121 @djkavaa hier geeft Brandon aan dat het bereik inderdaad minder is van de UAP-AC-M zoals @Jeroen_ae92 had getest. Minder dan een LITE is de UAP-AC-M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:10:
[...]

Als ik moet gokken lijkt het mij dat alle radios gewoon blijven werken en zowel 5GHz als 2,4GHz operationeel zullen zijn. Echter zul je dus wel performance verliezen op de radios die ook de uplink verzorgen. Dit omdat die elke byte die ontvangen wordt van een client ook weer moet doorsturen over de uplink. Dus waar normaal met 1 client alle radios continue beschikbaar zijn voor die ene client, moet het AP dan gaan wisselen waarbij de radio dus 50% van de tijd beschikbaar is voor de client, en de overige 50% van de tijd communiceert met zijn uplink.
Support:

You will get the full bandwidth from the wired AP but only from the wireless AP, you will lose about 50%. This is how the wireless uplink works on the UnIfi Aps. If the uplink is between two dual band APs, the uplink will work on 5GHz, which means the clients connected to the wireless AP will get connect on 5G band only. Whereas the users connected to the wired APs can connect to both the bands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:25

lier

MikroTik nerd

Samplex schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 23:28:
Een lege site 5.5.19 controller is ook nog steeds traag, iemand nog suggesties?
Heb niet alles teruggelezen, eerste wat ik zou doen in zo'n situatie is kijken of de site snel antwoord (vanuit de browser via F12, network). Tweede is om de controller machine te analyseren (CPU/Memory/logging/etc.).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 23:39:
[...]

Je bedoelt dat het voor de L2tp client niet uitmaakt dat die achter een dubbele nat zit.

Of bedoel je dat site to site moet werken als 1 van bijde de portforward goed staat.

Bij het verzamel gebouw kan ik niet bij de kpn router.

Op de usg werkt alles gewoon. Ik kan ook verbinden. Maar hoe laat ik een ERL verbinden als client/user met L2tp/IPSec.
Native kun je dit niet op de Edgerouter maar er zijn wel "slimme" gasten die het werkend hebben gekregen.
Zelf heb ik het nooit geprobeerd met name omdat het niet toekomst vast is en je eigenlijk qua firmware niet wilt updaten en daardoor willens en wetens security issues negeert.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
stormfly schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 07:41:
[...]

Leuke info die ik zelf niet uit de plaatjes haalde, jij wel, en zo ja kan je ons leren hoe jij ze dan leest? https://help.ubnt.com/hc/...ntenna-Radiation-Patterns

https://twitter.com/ubnt_brandon/status/885276029262086144 hier zegt Brandon dat de UAP-PRO-HD gebouwd is om kleine cellen te hebben, hij straalt dus minder ver weg naar de horizon maar gebundeld omhoog (of omlaag aan het plafond hangende).

https://twitter.com/ubnt_brandon/status/885276224947240960 hier zegt Brandon dat de UAP-AC-PRO en de UAP-AC-SDH beide wel breder afstralen.

https://twitter.com/ubnt_brandon/status/885223541599109121 @djkavaa hier geeft Brandon aan dat het bereik inderdaad minder is van de UAP-AC-M zoals @Jeroen_ae92 had getest. Minder dan een LITE is de UAP-AC-M.
Mooie plaatjes van die radiation patterns, had ik nog niet gezien.

Je links naar die tweets (lees ik zelf nooit...) bevestigen alleen wat ik bedoelde te zeggen: die patronen zeggen niet veel over bereik. Rood != groot bereik. Zo simpel is het dus niet.

Overigens heb ik uit eerste hand dat mijn SHD in basis hetzelfe patroon zou moeten hebben als de HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
slooffmaster schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 08:42:
[...]

Mooie plaatjes van die radiation patterns, had ik nog niet gezien.

Je links naar die tweets (lees ik zelf nooit...) bevestigen alleen wat ik bedoelde te zeggen: die patronen zeggen niet veel over bereik. Rood != groot bereik. Zo simpel is het dus niet.

Overigens heb ik uit eerste hand dat mijn SHD in basis hetzelfe patroon zou moeten hebben als de HD.
Met de uitleg erbij (2x png), en twee koppen koffie, komt je toch een heel eind. Ja de SHD lijkt mij gelijk mbt antenne hardware aan de HD met een extra Security module/radio/antenne.

Als ik van de SHD architect zou zijn had ik niet de antenne afstraling aangepast 8) Dus logischerwijs denk ik dat jij gelijk hebt tov Brandon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@lier Even gekeken met F12/Network en die 4 seconden delay (cirkel die is zie draaien) komt door:
Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/6firq93zl/Screen_Shot_2017-07-15_at_11.00.51.png

Geen idee wat dit inhoud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 07:04
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 18:01:
Wat krijg je aan log met "show log tail | grep ipexterndevice"? En hoe is je rule gemaakt? Kun je de output doen van "show firewall name WAN_IN" en een "show port-forward" als je in de "configure" mode zit? Dan kunnen we even zien hoe de port forward is gemaakt. Is beter te troubleshooten als je weet waar je dit moet doen.
show log tail laat zien: (zonder grep)
code:
1
2
3
4
Jul 15 11:41:23 unifi-router kernel: [WAN_IN-3003-A]IN=pppoe2 OUT=eth1 MAC= SRC=188.206.68.48 DST=192.168.1.3 LEN=60 TOS=0x08 PREC=0x20 TTL=58 ID=5171 PROTO=TCP SPT=57028 DPT=5001 WINDOW=65535 RES=0x00 SYN URGP=0 
Jul 15 11:41:24 unifi-router kernel: [WAN_IN-3003-A]IN=pppoe2 OUT=eth1 MAC= SRC=188.206.68.48 DST=192.168.1.3 LEN=60 TOS=0x08 PREC=0x20 TTL=58 ID=32300 PROTO=TCP SPT=57029 DPT=5001 WINDOW=65535 RES=0x00 SYN URGP=0 
Jul 15 11:41:26 unifi-router kernel: [WAN_IN-3003-A]IN=pppoe2 OUT=eth1 MAC= SRC=188.206.68.48 DST=192.168.1.3 LEN=60 TOS=0x08 PREC=0x20 TTL=58 ID=56134 PROTO=TCP SPT=57029 DPT=5001 WINDOW=65535 RES=0x00 SYN URGP=0 
Jul 15 11:41:29 unifi-router kernel: [WAN_IN-3003-A]IN=pppoe2 OUT=eth1 MAC= SRC=188.206.68.48 DST=192.168.1.3 LEN=60 TOS=0x08 PREC=0x20 TTL=58 ID=38257 PROTO=TCP SPT=57027 DPT=5001 WINDOW=65535 RES=0x00 SYN URGP=0

show firewall name WAN_IN =
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
 default-action drop
 description "packets from internet to intranet"
 rule 3001 {
     action accept
     description "allow established/related sessions"
     state {
         established enable
         invalid disable
         new disable
         related enable
     }
 }
 rule 3002 {
     action drop
     description "drop invalid state"
     state {
         established disable
         invalid enable
         new disable
         related disable
     }
 }
 rule 3003 {
     action accept
     description "PortForward [1234]"
     destination {
         address 192.168.1.3
         port 5001
     }
     log enable
     protocol tcp_udp
 }

show port-forward is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 auto-firewall disable
 hairpin-nat enable
 lan-interface eth1
 rule 3001 {
     description 1234
     forward-to {
         address 192.168.1.3
         port 5001
     }
     original-port 1234
     protocol tcp_udp
 }
 wan-interface ppoe2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samplex schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:25:
@lier Even gekeken met F12/Network en die 4 seconden delay (cirkel die is zie draaien) komt door:
[afbeelding]

Is dat bedraad? Stalled is "hangend" toch? Tja lastig want Java is een belangrijk onderdeel en Java is erg gevoelig voor versies.

Als je 3 verschillende docker images probeert hebben ze het alle 3, de traagheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samplex schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:25:
[afbeelding]

ik gebruik deze repo gewoon als bron toevoegen en instaleren dan instaleert hij gelijk de juiste java en mongo DB mee.

http://synology.acmenet.ru/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@stormfly Bedankt voor de tip om 5.5.20 te proberen, deze is wel snel dus het zit m in de 5.5.19 versie..
Ook op een VPS Ubuntu/5.5.19 geprobeerd en daar werkt het wel snel, dus de docker image icm 5.5.19 is bij mij traag.

@xbeam Wil m graag in een docker image draaien..

[ Voor 27% gewijzigd door Samplex op 15-07-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Meer mensen die een AP uitschakelen in de nacht? Als je een timeschedule gebruikt, geldt dit meteen voor alle AP's of niet? Verder moet je UniFi Controller altijd in de lucht zijn?

Er ligt een AP op slaapkamer van mijn dochter en die wil ik eigenlijk apart van de ander uitschakelen snachts.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:06
JB schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 19:08:
Meer mensen die een AP uitschakelen in de nacht? Als je een timeschedule gebruikt, geldt dit meteen voor alle AP's of niet? Verder moet je UniFi Controller altijd in de lucht zijn?

Er ligt een AP op slaapkamer van mijn dochter en die wil ik eigenlijk apart van de ander uitschakelen snachts.
Waarom wil je een WiFi uitschakelen in de nacht? Zodat je dochter niet kan internetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

grote_oever schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 19:14:
[...]

Waarom wil je een WiFi uitschakelen in de nacht? Zodat je dochter niet kan internetten?
Wat maakt dat uit? Ik wil weten of het kan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JB schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:42:
[...]
Wat maakt dat uit? Ik wil weten of het kan.
Ja het kan. Je moet dan 2 wlan groepen maken die identiek zijn qua setting maar op de één doe je geen time schedule en op de andere wel. Vervolgens ga je naar het AP die je uit wilt hebben gedurende een bepaalde periode en hang daar de andere wlan groep aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 15-07-2017 20:49 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:46:
[...]

Ja het kan. Je moet dan 2 wlan groepen maken die identiek zijn qua setting maar op de één doe je geen time schedule en op de andere wel. Vervolgens ga je naar het AP die je uit wilt hebben gedurende een bepaalde periode en hang daar de andere wlan groep aan.
Dat klinkt easy peasy. Dat time schedule werkt zonder unifi controller die in de lucht moet zijn?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:37
RobertMe schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:29:
[...]

In case of doubt, koop de LR, tenzij je echt op een klein budget zit, maar dan zou je sowieso al voor de Lite gaan.

[...]
Ben inderdaad maar gegaan voor de LR. Beter iets te veel ontvangst dan te weinig.
grote_oever schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:00:
[...]

Long range is echt overkill in een appartement. Lite is stukken beter. Met Long ranged kan het hele complex genieten van je wifi spot.
Is lite ook echt beter? Of is het alleen een overkill?

Ik geef jullie liever 2 tientjes meer uit dan dat ik er over een tijdje achter kom dat ik toch bet te weinig ontvangst heb. En dat ik hem dan niet meer kan ruilen.

Maar als de lite in een kleinere omgeving echt béter is, ben ik erg benieuwd hoe dat dan komt? Ik kan hem nu nl nog ruilen voor een lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 08:57
Kitser schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 21:14:
[...]

Ben inderdaad maar gegaan voor de LR. Beter iets te veel ontvangst dan te weinig.

[...]

Ik geef jullie liever 2 tientjes meer uit dan dat ik er over een tijdje achter kom dat ik toch bet te weinig ontvangst heb. En dat ik hem dan niet meer kan ruilen.

Maar als de lite in een kleinere omgeving echt béter is, ben ik erg benieuwd hoe dat dan komt? Ik kan hem nu nl nog ruilen voor een lite.
Ga gewoon voor de LR je kunt het vermogen altijd terug zetten indien hij echt te hard straalt.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Ik had gisteren een vreemd probleem met mijn Edgerouter X, van het ene op het andere moment niet meer bereikbaar en geen internet meer. Mijn apparaten kregen een 169.254.x.x adres en niets werkte meer. Het enige dat ik kon doen was de router resetten.

Het vreemde was ook dat de configuratie die al een paar maanden draait niet meer te herstellen was, het terugzetten van de backup die ik vorige maand heb gemaakt resulteerde in hetzelfde probleem. Uiteindelijk heb ik de router opnieuw handmatig geconfigureerd met dezelfde instellingen en draait het nu weer als een zonnetje. Is er iemand die iets dergelijks heeft ervaren?

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:20
HellStorm666 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:46:
[...]

Zie de tekst er boven ;)
uiteraard allang gedaan.
Heb je het ook 2 keer gedaan zoals aangegeven?
Andere oplossing is ervoor zorgen dat DNS de. Naam UniFi resolved naar het op adres van de controller.
Je kan er oom voor kiezen om dit op de switch zelf in te stellen. De commando’s weet ik even niet uit mijn hoofd maar zijn via Google te achterhalen..

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Kitser schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 21:14:

Het grote voordeel van de LR tov de Lite is dat de LR een betere antenne heeft. Met name het ontvangen van het client signaal gaat in alle gevallen werken! En het zendvermogen heb (inderdaad) zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:24
Ik wil binnenkort de wifi in mijn huis eens even flink onder handen nemen. Qua bekabeling is alles prima in orde (in elke ruimte minstens 2 ethernetaansluitingen die naar de meterkast gaan), maar draadloos werkt het niet overal even lekker. Ik heb nu in de meterkast een Netgear Nighthawk R7000 en in de huiskamer een oude (maar wel vrij krachtige) Engenius accesspoint die alleen op 2.4Ghz werkt.

Boven in huis heb ik wat plekken waar het bereik niet optimaal is, maar de grootste ergernis is nu dat devices (en dan met name iPhones, want daar loop ik mee rond ;) ) blijven "plakken" aan een accesspoint, ook al is de andere eigenlijk veel handiger om mee te verbinden. Ik heb ze nu twee verschillende SSID's gegeven, zodat ik handmatig kan switchen, maar ideaal is het natuurlijk niet.

Tijd voor een wat robuustere oplossing dus. Ik wil eigenlijk de Engenius de deur uit doen en met Ubiquiti aan de slag. Voordat ik echter mijn portemonnee trek, wil ik even wat dingen checken met jullie :)

1. Ik wil eigenlijk mijn Nighthawk blijven gebruiken als router, ik neem aan dat dat niet "raar" is in combinatie met Ubiquiti accesspoints. Ik zet de wifi van de Nighthawk dan uit. Dit is geen probleem lijkt me?

2. Ik heb me een beetje ingelezen en kwam van alles tegen over "Zero Handoff". Dat klinkt heel handig (ivm het "plakken" aan accesspoints), maar ik begreep dat je dit juist beter niet kunt doen. minRSSI schijnt hetgeen te zijn wat ik moet hebben. Maar hoe ingewikkeld is dit? Trek ik een blik ellende open als ik hiermee aan de slag ga? Of valt dat allemaal wel mee? Of kan ik er vanuit gaan dat het "out of the box" goed werkt?

3. Het lijkt me dat, voor wat ik wil, dit de beste optie is: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack). Ik zou er dan in de eerste instantie twee halen, en misschien nog een derde als de dekking niet voldoende blijkt.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat jij ervaart is zeer waarschijnlijk een te grote "cell" je zou het vermogen moeten verlagen zodat je netjes roamt met kleine cellen ipv een grote paraplu cell door je hele huis. Hoewel dBm meet je op de plakplaats van beide AP's?

Lukt dat met je huidige instelling? Vermogen per band regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ik kan met die Engenius van alles instellen, maar die wil ik sowieso kwijt (want enkel 2.4Ghz, en behalve mijn Toon thermostaat ondersteunt alles in huis 5Ghz). Voor zover ik weet kan ik dit niet met de Nighthawk instellen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet goed naar gekeken heb nog.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@posttoast Min. RSSI is ook niet heilig, ik heb een AP in woonkamer en op zolder en met min. RSSI (te strak) ingesteld merkte ik dat de client als hij aanwezig was op de eerste verdieping constant heen-en-weer werd getrapt door beide AP's. Daarna min. RSSI uitgezet en toen ging het prima. Een modern device (iPhone 5s) in mijn geval) pakt zelf wel het beste AP op.

Verder moet je inderdaad niet een dikke zender willen hebben, maar juist meerdere zenders met lage vermogens. Zero Handoff, min. RSSI e.d. is alleen nodig voor problematische oudere devices. Voor moderne apparaten niet nodig.

Heb het nu ingesteld staan volgens:
stormfly schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:34:
@ThinkPad

alle features uitschakelen zoals:
  • minRSSI
  • ATF
  • Band Steering
  • vermogen van 2.4Ghz naar LOW of MED
  • vermogen van 5Ghz naar HIGH
  • scan met een pc/mac tool welke kanalen er bij jou druk zijn, of lees de utilizatie grafiek uit op de AP's
  • zorg dat alles een apart (zo rustig mogelijk) kanaal heeft zodat ze elkaar niet storen
  • Vanzelfsprekend de SSID voor 5G en 2G exact dezelfde naam en password, zodat je devices kunnen schakelen naar 5G
In jouw log zit je alleen op 2G en die band is brak, je kan het beste focussen op 5G maar dan moet je eerst het 2G vermogen verlagen. De client kiest altijd het hardste signaal...

Daarna nogmaals testen, die geavanceerde features heb je niet nodig met apple clients etc. Als je een wat brakkere Android build hebt kan het helpen omdat zij zich niet (altijd) aan de WiFi standaarden houden.
En dat werkt prima, geen problemen meer en overal hoge snelheid :)

De Pro vond ik wel erg duur trouwens, ik heb 2x de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) en dat werkt prima in mijn rijtjeswoning uit 1995. Heb je specifieke redenen om de Pro te nemen (3x3, of 1300Mbps devices?).

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 17-07-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Dank voor het meedenken :) Duidelijk verhaal, waarschijnlijk is het dus gewoon een kwestie van standaard instellingen gebruiken en geen fancy dingen willen proberen. Wat jij trouwens zegt over je iPhone: ik heb een iPhone 6S en iPhone 7 in huis en die hebben beiden de neiging om te blijven plakken aan een zwakker signaal terwijl er een sterkere voor handen is. Ik moet dan echt handmatig overschakelen naar het andere SSID.

Overigens zie ik dat @stormfly aanraadt om voor 2.4Ghz en 5Ghz dezelfde SSID te pakken. Dat wil ik zelf eigenlijk niet, omdat ik in principe wil dat mijn apparatuur (op de Toon thermostaat na) enkel op 5Ghz gaat werken. Of is dat een dom idee?

Ik heb een iets nieuwere rijtjeswoning (uit 2010) met volgens mij lood in de vloeren ;) Ik koos voor de pro omdat die meer bandbreedte heeft. Het kost wat meer, maar ik ben ook wel van plan er een paar jaar mee vooruit te kunnen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:25
Niet praktisch, hier 2.4Ghz en 5Ghz met dezelfde SSID. Zodra de 5Ghz signaal te zwak is schakelen de devices over naar 2.4Ghz. Merk je helemaal niets van.

Als je aparte SSID's gaat gebruiken zal je wel een hick-up krijgen, omdat je devices met een andere WiFi moeten gaan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
GioStyle schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:37:
Niet praktisch, hier 2.4Ghz en 5Ghz met dezelfde SSID. Zodra de 5Ghz signaal te zwak is schakelen de devices over naar 2.4Ghz. Merk je helemaal niets van.

Als je aparte SSID's gaat gebruiken zal je wel een hick-up krijgen, omdat je devices met een andere WiFi moeten gaan verbinden.
Ja, maar ik wil mijn nieuwere apparatuur überhaupt niet op 2.4Ghz laten verbinden. Wat ik dus eigenlijk wil is volledige dekking met 5Ghz. Of is dat onrealistisch?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
posttoast schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:24:
[...]

Ja, maar ik wil mijn nieuwere apparatuur überhaupt niet op 2.4Ghz laten verbinden. Wat ik dus eigenlijk wil is volledige dekking met 5Ghz. Of is dat onrealistisch?
Als jij bijna in elke kamer een AP wilt hebben en ongelimiteerd budget hebt.
Dan is het prima mogelijk.

Maar ik denk dat het onzin is om bijna in elke kamer een AP te plaatsen omdat jij overal laat zeggen +60-70% 5Ghz dekking wilt hebben.

Zoals je weet gaat 5Ghz minder goed door muren en obstakels en is het met name goed met een Line of Sight.

Dusja... Onrealistisch nee, mogelijk ja, maar kostbaar en compleet overkill >:)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:20
Net een UAP-AC-LR besteld, die 802.03af compatible is. Eens kijken of die m'n appartement kan voorzien van stabiele wifi ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
posttoast schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:24:
[...]

Ik zou me inderdaad niet te zwaar focussen op "alleen maar 5GHz". Op die plekken waar je wifi echt gewoon veel gebruikt zorgen voor een goede 5GHz dekking en de rest opvullen met 2,4GHz. Clients zullen normaliter toch 5GHz prefereren, dus je zult niet snel per ongeluk op 2,4GHz zitten terwijl 5GHz beschikbaar is.

Daarnaast is er een "band steering" optie die je client naar 5GHz drukt. Maar ik weet niet precies hoe dat werkt. Als die ervoor kiest om de 2,4GHz verbinding te verbreken als je ook via 5GHz "zichtbaar" bent is dat ook niet helemaal lekker omdat de client meestal beter weet waarom hij op een bepaalde band verbind en als het AP je dan van de 2,4GHz band af blijft gooien terwijl je geen werkende 5GHz verbinding krijgt opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Dank voor het meedenken allemaal. :) Volgens mij is het allemaal vrij eenvoudig en moet ik het zelf vooral niet te moeilijk willen maken. Ik denk dat ik voor nu 2x een pro AP ga bestellen, mocht ik meer coverage nodig hebben dan kan ik er altijd nog eentje extra bestellen. Wifi op mijn Nighthawk ga ik dan uitzetten (lijkt me) toch?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

posttoast schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:37:
Dank voor het meedenken allemaal. :) Volgens mij is het allemaal vrij eenvoudig en moet ik het zelf vooral niet te moeilijk willen maken. Ik denk dat ik voor nu 2x een pro AP ga bestellen, mocht ik meer coverage nodig hebben dan kan ik er altijd nog eentje extra bestellen. Wifi op mijn Nighthawk ga ik dan uitzetten (lijkt me) toch?
Klopt, WiFi op andere devices dan de Unifi Acces Points (UAP's) uitzetten.
En de UAP's zoveel mogelijk op "auto" laten staan.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

HellStorm666 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:12:
En de UAP's zoveel mogelijk op "auto" laten staan.
Dat is zo'n beetje het slechtste advies dat je kan geven. Auto voor zendvermogen is equivalent voor maximaal, auto voor kanaal houdt in dat het (alleen) bij opstarten gecontroleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Toevoeging er aan dan... Je moet wel een RF-scan uitvoeren.
Auto op t zendvermogen werkt zowel hier (3x UAP-AC-LR) als thuis (1x Lite, 1x LR) als bij m'n broertje (2x LR) perfect.
Kanalen worden ook gewoon netjes verdeeld.
Hier op 1, 6 en 12.
Thuis op 4 en 10

[ Voor 18% gewijzigd door HellStorm666 op 17-07-2017 14:20 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
iemand al hands-on ervaring met de UAP Mesh, ik zit nu met een situatie waarin maar beperkt wired aansluitingen beschikbaar zijn en overweeg dus overal met de UAP Mesh te gaan werken zodat ik eventueel 1 of 2 devices wireless kan uplinken.

is de UAP mesh een volwaarde accespoint als ik er gewoon een kabel insteek?

(klinkt een beetje te mooi om waar te zijn namelijk :))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

HellStorm666 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:20:
Toevoeging er aan dan... Je moet wel een RF-scan uitvoeren.
En daarna de kanalen handmatig instellen.
Auto op t zendvermogen werkt zowel hier (3x UAP-AC-LR) als thuis (1x Lite, 1x LR) als bij m'n broertje (2x LR) perfect.
Zoals ik al zei, beiden staan op maximaal ingesteld...de optie auto doet anders vermoeden maar is niets anders dan auto high.
Kanalen worden ook gewoon netjes verdeeld.
Hier op 1, 6 en 12.
Thuis op 4 en 10
Voor 2,4GHz wil je bij voorkeur 1, 6 en 11 gebruiken. Onder andere kanaal 4 is echt heel stom...die interfereert met zowel kanaal 1 als kanaal 6. Dubbel prijs zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

lier schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:04:

Voor 2,4GHz wil je bij voorkeur 1, 6 en 11 gebruiken. Onder andere kanaal 4 is echt heel stom...die interfereert met zowel kanaal 1 als kanaal 6. Dubbel prijs zeg maar.
Dan hebben denk ik de buren problemen, want ik heb zelf thuis totaal geen problemen met de wifi.
Zowel 5ghz als 2,4ghz only devices doen t perfect.
En in de woonkamer heb ik zo'n 20 2,4ghz ssid's die de telefoon kan vinden.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reloader schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:49:
is de UAP mesh een volwaarde accespoint als ik er gewoon een kabel insteek?

(klinkt een beetje te mooi om waar te zijn namelijk :))
Jip, je kunt gewoon de kabel insteken en het is een "normaal" AP (wat ook nog eens geschikt is voor outdoor gebruik). Daarnaast is het nog veel mooier, want je kunt het ook omdraaien. Namelijk de UAP M via wifi te uplinken naar een ander UAP, en vervolgens een kabel insteken om zo verbinding via de kabel te hebben (dus bv een vaste PC aansluiten op het UAP M, waarbij het UAP M weer via de "Wireless uplink" feature verbinding maakt met de rest van het netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
RobertMe schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:55:
[...]

Jip, je kunt gewoon de kabel insteken en het is een "normaal" AP (wat ook nog eens geschikt is voor outdoor gebruik). Daarnaast is het nog veel mooier, want je kunt het ook omdraaien. Namelijk de UAP M via wifi te uplinken naar een ander UAP, en vervolgens een kabel insteken om zo verbinding via de kabel te hebben (dus bv een vaste PC aansluiten op het UAP M, waarbij het UAP M weer via de "Wireless uplink" feature verbinding maakt met de rest van het netwerk).
thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 20:53

BushWhacker

developer

HellStorm666 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:24:
[...]

Dan hebben denk ik de buren problemen, want ik heb zelf thuis totaal geen problemen met de wifi.
Zowel 5ghz als 2,4ghz only devices doen t perfect.
En in de woonkamer heb ik zo'n 20 2,4ghz ssid's die de telefoon kan vinden.
Da's het probleem met veel accesspoints op auto.
Die gebruiken fijn tussenkanalen en storen dan de andere kanalen (liefst op 40MHz bandbreedte....).
Mijn buren hebben ook de 2.4GHz op 40MHz staan en op een tussenkanaal. Storing op alle kanalen ongeveer. En dezelfde reactie als jij... Ik heb nergens last van, dus ik ga het niet aanpassen.

Als iedereen nu gewoon 1,6 of 11 gebruikt op 20MHz zou iedereen gewoon goed wifi hebben (behalve met die waardeloze Ziggo apparaten).
Ik vind dat de fabrikanten dat gewoon in de firmware moeten bouwen; alleen 1,6,11 op 20MHz.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
posttoast schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:27:
Dank voor het meedenken :) Duidelijk verhaal, waarschijnlijk is het dus gewoon een kwestie van standaard instellingen gebruiken en geen fancy dingen willen proberen. Wat jij trouwens zegt over je iPhone: ik heb een iPhone 6S en iPhone 7 in huis en die hebben beiden de neiging om te blijven plakken aan een zwakker signaal terwijl er een sterkere voor handen is. Ik moet dan echt handmatig overschakelen naar het andere SSID.

Overigens zie ik dat @stormfly aanraadt om voor 2.4Ghz en 5Ghz dezelfde SSID te pakken. Dat wil ik zelf eigenlijk niet, omdat ik in principe wil dat mijn apparatuur (op de Toon thermostaat na) enkel op 5Ghz gaat werken. Of is dat een dom idee?

Ik heb een iets nieuwere rijtjeswoning (uit 2010) met volgens mij lood in de vloeren ;) Ik koos voor de pro omdat die meer bandbreedte heeft. Het kost wat meer, maar ik ben ook wel van plan er een paar jaar mee vooruit te kunnen.
Een telefoon roamt alleen maar als de SSID en het wachtwoord volledig gelijk zijn. Met twee verschillende namen voor je SSID bv A of B zal hij pas over schakelen naar B als A geheel niet meer te benaderen is.

Althans zo is mijn ervaring.

Wat jij wilt, start bij het terug bouwen naar 1 SSID en de SSID ook laten broadcasten zodat de client kan horen dat er meer zenders zijn met dezelfde SSID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:12

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Ik heb hier gewoon 4 ssid's onderverdeeld in 2 WLAN groups. 1 WLAN group met de 2.4Ghz ssid's en gekoppeld per AP aan de 2.4Ghz radio en 1 WLAN group met de 5Ghz ssid's en gekopperld per AP aan de 5Ghz radio. Ik heb 2x een UAP AC Lite hangen icm een Cloudkey controller.

MRE 2.4
MRE 2.4 Gast
MRE 5
MRE 5 Gast

Op al mijn windows devices hoef ik me dan geen zorgen te maken dat ze met de 2.4Ghz ssid verbonden zijn als ik alles onder 1 ssid zou hangen. Volgens mij moet je op Windows devices bij de netwerk instellingen ook ergens instellen dat je bij voorkeur de 5Ghz band moet pakken en daar heb ik geen zin in, zogenaamd Client Side Bandsteering. Zou wel via een GPO kunnen, maar dat heb ik niet centraal beheerd. Staat ergens bij de eigenschappen van je netwerkkaart.

Ik wil dus wel eens weten hoe intelligent de hedendaagse devices zijn mbt client side bandsteering. Pakken de Surface Pro 3's die we hier thuis hebben automatisch de 5Ghz band ? Pakt mijn Windows Phone automatisch de 5Ghz band ? Pakt de iPhone van mijn vriendin automatisch de 5Ghz band en de iPad van mijn zoon ? Ik wil dat wel graag weten en niet omdat iemand dat zegt, maar gewoon een technisch wetenschappelijk onderbouwd artikel.

[ Voor 11% gewijzigd door MRE-Inc op 17-07-2017 20:01 ]

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:25
Gewoon je huidige situatie aanhouden, dan hoef jij je geen zorgen te maken. :+ Maar wat een omslachtige manier, zeg. Wat gebeurt er bij jou op het moment dat je device geen voldoende 5Ghz signaal meer heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
MRE-Inc schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:54:
Ik heb hier gewoon 4 ssid's onderverdeeld in 2 WLAN groups. 1 WLAN group met de 2.4Ghz ssid's en gekoppeld per AP aan de 2.4Ghz radio en 1 WLAN group met de 5Ghz ssid's en gekopperld per AP aan de 5Ghz radio. Ik heb 2x een UAP AC Lite hangen icm een Cloudkey controller.

MRE 2.4
MRE 2.4 Gast
MRE 5
MRE 5 Gast

Op al mijn windows devices hoef ik me dan geen zorgen te maken dat ze met de 2.4Ghz ssid verbonden zijn als ik alles onder 1 ssid zou hangen. Volgens mij moet je op Windows devices bij de netwerk instellingen ook ergens instellen dat je bij voorkeur de 5Ghz band moet pakken en daar heb ik geen zin in, zogenaamd Client Side Bandsteering. Zou wel via een GPO kunnen, maar dat heb ik niet centraal beheerd. Staat ergens bij de eigenschappen van je netwerkkaart.

Ik wil dus wel eens weten hoe intelligent de hedendaagse devices zijn mbt client side bandsteering. Pakken de Surface Pro 3's die we hier thuis hebben automatisch de 5Ghz band ? Pakt mijn Windows Phone automatisch de 5Ghz band ? Pakt de iPhone van mijn vriendin automatisch de 5Ghz band en de iPad van mijn zoon ? Ik wil dat wel graag weten en niet omdat iemand dat zegt, maar gewoon een technisch wetenschappelijk onderbouwd artikel.
Help help ik heb een groot probleem!! Een van mijn devices is met 2,4 verbonden ipv 5. Merk je daar iets van? Nou nee maar ik vind het een groot probleem... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MRE 2.4
MRE 2.4 Gast
MRE 5
MRE 5 Gast

Na een avond googlen zal je zien dat wetenschappelijk gezien en gebaseerd op de natuurkunde 2,4 verder komt qua reikwijdte met hetzelfde zend vermogen en antenne gain dan bij 5.

Als al jouw devices alle SSID kennen dan zal hij bij het tuinhek MRE 2,4 zien en die houdt hij vast.

Zie hierboven een aantal post met fine tune opties. Devices meten maar 1 ding als basaal uitgangspunt punt "wat is het sterkste AP van de SSID, en zie ik nog een sterkere dan waar ik nu al verbonden mee ben?"

Weet je nog met je ouders vroeger in de auto? Voor het stoplicht sta je stil, ruisen die radio tijdens je favoriete nummer, je ouders roliën 5cm door en hij is kraakhelder.

Radiogolven zijn niet te voorspellen wat bij mij perfect werkt werkt bij jou misschien wel niet.

Als je klaar bent met wetenschappelijke artikelen lezen, dan kan je gaan testen en een combinatie zoeken die voor jou werk :P 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shaggie_NB schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:44:
Help help ik heb een groot probleem!! Een van mijn devices is met 2,4 verbonden ipv 5. Merk je daar iets van? Nou nee maar ik vind het een groot probleem... ;)
Hoewel ik het helemaal met je eens ben kan ik me er wel wat bij voorstellen dat het "een probleem" is :

- Veel te drukke 2.4GHz band in de buurt en daardoor mogelijk problemen/instabiliteit.
- Stiekem alles gewoon op 5GHz willen hebben, maar voor de zekerheid ook 2.4GHz ernaast draaien "just in case!" :)

En dan natuurlijk al die mensen die kabels eng vinden en alles draadloos willen doen dus ook ook als ze grote files vanaf/naar hun NAS verplaatsen, want allerlei huis, tuin en keuken merken zoals Linksys/Netgear/TP-Link/ASUS/enz. hebben ze wijs gemaakt dat je gigabit snelheden draadloos kan halen |:( 8)7 :| :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik heb nu een tijdje 2 internetconnecties, beetje getest met loadbalancing en failover beiden doen hun job goed. Zowel failover als active / active.

Dit allemaal in ipv4 met nat.

Maar nu komt de challange, beide connecties zijn dynamisch ( of fixen en dan ) en hebben ook een ipv6 /56 prefix. Hoe zorg je nu voor failover in ipv6 icm de edgerouter ( active / active is al helemaal te moeilijk ). Alle ideeen / implementaties zijn welkom.

Testing op dit moment op een edgerouter x, later op erlite.

Of moet ik toch naar een ander platform.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:43
Is de essentie niet dat je beide /56 aan je clients geeft en dat die op basis van kortste route het internet op gaan? Of denk ik nu veel te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Tomsworld schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:43:
Ik heb nu een tijdje 2 internetconnecties, beetje getest met loadbalancing en failover beiden doen hun job goed. Zowel failover als active / active.

Dit allemaal in ipv4 met nat.

Maar nu komt de challange, beide connecties zijn dynamisch ( of fixen en dan ) en hebben ook een ipv6 /56 prefix. Hoe zorg je nu voor failover in ipv6 icm de edgerouter ( active / active is al helemaal te moeilijk ). Alle ideeen / implementaties zijn welkom.

Testing op dit moment op een edgerouter x, later op erlite.

Of moet ik toch naar een ander platform.
Gaat t om de verbinding van binnen naar buiten, of van buiten naar binnen?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Dennis schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:52:
Is de essentie niet dat je beide /56 aan je clients geeft en dat die op basis van kortste route het internet op gaan? Of denk ik nu veel te simpel?
Dat zou geniaal zijn, maar ik vrees dat het zou niet werkt, want hoe weten de clients welke route het korste is ;)
HellStorm666 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:14:
[...]

Gaat t om de verbinding van binnen naar buiten, of van buiten naar binnen?
Laat ons beginnen met gewoon outgoing ipv6 connectiviteit, de rest is voorlopig nog bijzaak. Trouwens een he.net tunnel is geen optie, beide isp's leveren native ipv6.

Ik ben nu aan het lezen over private ipv6 space, maar dan komen ze met nat etc af zie ik ook niet echt direct goedkoper.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:12

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

GioStyle schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:42:
Gewoon je huidige situatie aanhouden, dan hoef jij je geen zorgen te maken. :+ Maar wat een omslachtige manier, zeg. Wat gebeurt er bij jou op het moment dat je device geen voldoende 5Ghz signaal meer heeft?
Is niks omslachtigs aan. Kwestie van 1x instellen, set and forget. Ik zie iig of ik op 2,5 GHz of 5Ghz verbonden ben aan de ssid.

Geen voldoende 5Ghz signaal ? Dat komt niet voor omdat ik 2 AP's heb hangen op plaatsen dat ik over in huis en in de tuin voldoende 5Ghz signaal heb.
Shaggie_NB schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:44:
[...]

Ja daar merk ik wat van. Ik woon in een zeer smalle straat en als ik in mijn woonkamer sta, dan ontvang ik op al mijn devices een stuk of 30 ssid's waarvan er 25 op de 2.4 ghz band zitten.

2 jaar geleden had ik 2x een UAP die beide alleen op de 2.4 GHz werkten. Download snelheden op wifi waren dramatisch op een 120mbit verbinding van Ziggo (modem in bridge, wifi uit op de router). Ik mocht blij zijn als ik 2MB/s haalde. Dan kan ik net zo goed een goedkoop ADSL lijntje nemen. Fatsoenlijk een YouTube video kijken was er niet bij omdat er gewoon niet snel genoeg gebufferd kon worden. Tevens was de snelheid zo instabiel als de pest. Dat is de reden geweest om de 2 UAP's de verkopen en een 5Ghz router te kopen echter had ik daarmee niet volledige dekking in huis.

Daarom sinds een maand weer 2x een UAP AC Lite inclusief Cloudcontroller. Waarom zou ik genoegen moeten nemen met minder als ik meer voor handen heb ?
stormfly schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:45:
[...]

Na een avond googlen zal je zien dat wetenschappelijk gezien en gebaseerd op de natuurkunde 2,4 verder komt qua reikwijdte met hetzelfde zend vermogen en antenne gain dan bij 5.

Als al jouw devices alle SSID kennen dan zal hij bij het tuinhek MRE 2,4 zien en die houdt hij vast.

Zie hierboven een aantal post met fine tune opties. Devices meten maar 1 ding als basaal uitgangspunt punt "wat is het sterkste AP van de SSID, en zie ik nog een sterkere dan waar ik nu al verbonden mee ben?"

Weet je nog met je ouders vroeger in de auto? Voor het stoplicht sta je stil, ruisen die radio tijdens je favoriete nummer, je ouders roliën 5cm door en hij is kraakhelder.

Radiogolven zijn niet te voorspellen wat bij mij perfect werkt werkt bij jou misschien wel niet.

Als je klaar bent met wetenschappelijke artikelen lezen, dan kan je gaan testen en een combinatie zoeken die voor jou werk :P 8)
Dat 2.4Ghz verder komt dan 5Ghz snap ik nog wel, maar hoe gaan mijn clients daar mee om ? Momenteel kan ik op 10 meter van mijn AP staan en een point to point verbinding hebben, maar de AP heeft zowel een 2.4Ghz ssid en 5Ghz ssid en beide ssid's zijn hetzelfde. Wie garandeert mij dat mijn device, in dit geval een Surface Pro 3 met Windows 10 1703 erop, het 5ghz signaal pakt ipv het 2.4Ghz signaal ? Als ik kijk bij de opties van mijn netwerk kaart, dan kan ik client side bandsteering instellen met de opties Off, 5Ghz Only, 2.4Ghz only. Als er nou nog een optie Auto tussen stond, dan had ik jouw stelling wat meer geloofd. Nu is het óf óf en niet én én of automatisch.

Heeft Microsoft bijvoorbeeld een whitepaper waarin staat hoe Windows 10 om gaat met wifi signalen ? Heeft de fabrikant van de wifi nic een tech sheet waarin staat hoe ze haar drivers en hardware op elkaar hebben afgestemd om ingeval van een gelijk zijnde ssid de sterkste te pakken met het kortste bereik of de zwakste met het grootste bereik, of een combi of..... etc etc.

De reden waarom ik dit vraag is niet omdat ik je niet wil geloven, maar omdat de praktijk mij heeft geleerd dat niks vanzelfsprekend is op netwerk gebied.

15 jaar geleden zat ik bij een klant die overal een 100mbit verbinding had naar alle clients op het lokale netwerk echter de performance was bagger op sommige werkstations. Later bleek dat de combi auto op de nic van de werkstations niet lekker liep met de poort instellingen op de switches. Alles moest van auto/auto naar fixed 100/100 op de clients en switches. Voor andere werkstations kon alles op auto/auto blijven.

Overigens had ik de post gelezen met tips mbt bandsteering, min RSSI etc. Ik had min RSSI ingesteld op beide AP's en als ik van beneden naar boven liep met de controller software open, dan zag ik mijn SP3 gewoon van AP1 naar AP2 switchen inclusief vol bereik. Gisteren min RSSI uitgeschakeld en toen duurde het bij mij gewoon langer voordat de SP3 overschakelde van AP1 naar AP2 inclusief minder balkjes bereik. Die balkjes zeggen uiteraard niet zoveel, maar het was dus in de controller software wel zichtbaar.
nero355 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:10:
[...]

Hoewel ik het helemaal met je eens ben kan ik me er wel wat bij voorstellen dat het "een probleem" is :

- Veel te drukke 2.4GHz band in de buurt en daardoor mogelijk problemen/instabiliteit.
- Stiekem alles gewoon op 5GHz willen hebben, maar voor de zekerheid ook 2.4GHz ernaast draaien "just in case!" :)

En dan natuurlijk al die mensen die kabels eng vinden en alles draadloos willen doen dus ook ook als ze grote files vanaf/naar hun NAS verplaatsen, want allerlei huis, tuin en keuken merken zoals Linksys/Netgear/TP-Link/ASUS/enz. hebben ze wijs gemaakt dat je gigabit snelheden draadloos kan halen |:( 8)7 :| :F
Dit dus.....zoals al gezegd, een veel te drukke 2.4Ghz band in mijn straat. Zowel voor als achtertuinen grenzen zowat aan de voor- en achter buren.

Stiekem moet ik 2.4Ghz blijven draaien omdat mijn wifi printer op 2.4 GHz draait :') En ik print natuurlijk dagelijks 1000000 pagina's |:(

Maar eens na gaan denken of ik überhaupt die 2.4ghz nog laat draaien. Zou dat nog een performance verschil geven als een AP maar op 1 band hoeft uit te zenden ?

[ Voor 54% gewijzigd door MRE-Inc op 18-07-2017 07:54 ]

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 14:49

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb één SSID i.c.m. band steering.
Het 2.4GHz gebruik ik voor oudere apparaten en om maximaal bereik te krijgen. 2.4GHz heb ik derhalve ook op 20MHz kanaalbreedte, hoewel mijn AP AC HD's meer (40MHz) aan kunnen.

Dit werkt voor mij perfect. Vrijwel alle apparaten die 5GHz aankunnen verbinden op 5MHz en als ik buiten bereik raak, schakelen ze terug naar 2.4.

Ik heb nu 15 omgevingen op die manier ingericht en alle 15 draaien ze als een zonnetje.

Wellicht dat er anderen zijn die het anders hebben ingericht, dus ik ben benieuwd hoe dan en waarom (van Shaggie-NB weet ik het nu :) )

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Tomsworld schreef op maandag 17 juli 2017 @ 23:30:
[...]

Dat zou geniaal zijn, maar ik vrees dat het zou niet werkt, want hoe weten de clients welke route het korste is ;)

[...]

Laat ons beginnen met gewoon outgoing ipv6 connectiviteit, de rest is voorlopig nog bijzaak. Trouwens een he.net tunnel is geen optie, beide isp's leveren native ipv6.

Ik ben nu aan het lezen over private ipv6 space, maar dan komen ze met nat etc af zie ik ook niet echt direct goedkoper.
Beide is niet zo moeilijk ;)

Enige dat je moet doen is bij static -> interface-route6 -> ::/0 -> next-hop-interface, de juiste interface voor dat moment invullen.
(kan misschien ook wel door beide te doen en je hoofdverbinding een iets lagere distance te geven dan je back-up verbinding.)

Om dan direct de andere te tackelen, verkeer van buiten naar binnen...
DDNS is daar de oplossing.
neem een account bij bijvoorbeeld dndns
Geef elk apparaat die je wilt bereiken een dyndns adres
En bij een WAN fail-over via script bij Dyndns het adres van de fqdn aanpassen.
Zodra je via de load-balance een failover hebt, kan je een script aanroepen.
Dat script krijgt 3 variabele mee:
#1 de Groep
#2 de Interface
#3 de Status

Voorbeeld hoe ik dat heb lopen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
#!/bin/bash

GROUP=$1
INTF=$2
STATUS=$3
MYLOG="/var/log/wlb"
TS=$(date +"%d-%m-%y  %T")
DYN='https://username:password@members.dyndns.org/nic/update?'
#Zonder IP mee is WAN adres
IPSysteemA1='myip=123.123.123.123&myip=2001:981:***IPV6adres***:1::8'
IPSysteemB=*****
enz.
enz.
FQDNA='hostname=SysteemA.gotdns.com'

case "$STATUS" in
  active)
    if [ "$INTF" = "eth2" ]; then
      echo "$TS: Failover naar Ziggo (eth2). DynDNS Updates:" >> $MYLOG
      A1=`curl --request GET "$DYN$FQDNA$IPSysteemA1"`
      echo "$TS: $A1 = $FQDNA" >> $MYLOG
enz.
enz.
fi
     if [ "$INTF" = "pppoe0" ]; then
      echo "$TS: Herstel naar XS4All (pppoe0). DynDNS Updates:" >> $MYLOG
      A1=`curl --request GET "$DYN$FQDNA&$IPSysteemA2"`
      echo "$TS: $A1 = $FQDNA" >> $MYLOG
enz.
enz.
 fi
  ;;
esac

exit 0;

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Pakken de Surface Pro 3's die we hier thuis hebben automatisch de 5Ghz band ? Pakt mijn Windows Phone automatisch de 5Ghz band ? Pakt de iPhone van mijn vriendin automatisch de 5Ghz band en de iPad van mijn zoon ? Ik wil dat wel graag weten en niet omdat iemand dat zegt, maar gewoon een technisch wetenschappelijk onderbouwd artikel.
Technisch wetenschappelijk nog wel...ik weet dat UBNT er een trucje voor gebruikt om dit mogelijk te maken. Volgens mij is er nog geen standaard om dit "wetenschappelijk af te dwingen". Vanwaar de behoefte aan wetenschappelijk bewijs?

Hierbij mijn praktijkervaring: zendvermogen 2,4GHz op laag icm bandsteering (5G preferred) zorgt er prima voor dat alle 5G capable devices (heb zelf ook een Surface Pro 3 en dat is geen ideaal WiFi apparaat) op die band verbonden zijn. Ik gebruik 1 SSID per netwerk, deze is band overstijgend (normaal en guest netwerk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb voor interne adressen in m'n homelab een self-signed certificaat in gebruik op Synology, pfSense en een aantal VM's.
De root en intermediate geïmporteerd in Windows certificatenopslag. Voor elke client maak ik een apart certificaat. Nu zie ik overal netjes groene slotjes ipv die irritante HTTPS waarschuwingen.

De certficaten maak ik aan/beheer ik in pfSense. Voor de UniFi controller die ik in een Ubuntu VM heb draaien was het ook zo gepiept.

1. Maak een server certificate voor de UniFi VM (in mijn geval laat ik pfSense dit aanmaken)

2. Voeg ze samen:
cat unifi.crt intermediate.crt root.crt > unifi.chain.crt

3. Daarna converten en importeren
openssl pkcs12 -export -in unifi.crt -inkey unifi.key -certfile unifi.chain.crt -out unifi.p12 -name unifi -password pass:aircontrolenterprise
keytool -importkeystore -srckeystore unifi.p12 -srcstoretype PKCS12 -srcstorepass aircontrolenterprise -destkeystore /usr/lib/unifi/data/keystore -storepass aircontrolenterprise
service unifi restart

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qi1HsRxkSrHQTP0ca7GgZnyk/full.png

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 18-07-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MRE-Inc schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 07:34:
[...]

Is niks omslachtigs aan. Kwestie van 1x instellen, set and forget. Ik zie iig of ik op 2,5 GHz of 5Ghz verbonden ben aan de ssid.

Geen voldoende 5Ghz signaal ? Dat komt niet voor omdat ik 2 AP's heb hangen op plaatsen dat ik over in huis en in de tuin voldoende 5Ghz signaal heb.
[...]

Ja daar merk ik wat van. Ik woon in een zeer smalle straat en als ik in mijn woonkamer sta, dan ontvang ik op al mijn devices een stuk of 30 ssid's waarvan er 25 op de 2.4 ghz band zitten.

2 jaar geleden had ik 2x een UAP die beide alleen op de 2.4 GHz werkten. Download snelheden op wifi waren dramatisch op een 120mbit verbinding van Ziggo (modem in bridge, wifi uit op de router). Ik mocht blij zijn als ik 2MB/s haalde. Dan kan ik net zo goed een goedkoop ADSL lijntje nemen. Fatsoenlijk een YouTube video kijken was er niet bij omdat er gewoon niet snel genoeg gebufferd kon worden. Tevens was de snelheid zo instabiel als de pest. Dat is de reden geweest om de 2 UAP's de verkopen en een 5Ghz router te kopen echter had ik daarmee niet volledige dekking in huis.

Daarom sinds een maand weer 2x een UAP AC Lite inclusief Cloudcontroller. Waarom zou ik genoegen moeten nemen met minder als ik meer voor handen heb ?
[...]

Dat 2.4Ghz verder komt dan 5Ghz snap ik nog wel, maar hoe gaan mijn clients daar mee om ? Momenteel kan ik op 10 meter van mijn AP staan en een point to point verbinding hebben, maar de AP heeft zowel een 2.4Ghz ssid en 5Ghz ssid en beide ssid's zijn hetzelfde. Wie garandeert mij dat mijn device, in dit geval een Surface Pro 3 met Windows 10 1703 erop, het 5ghz signaal pakt ipv het 2.4Ghz signaal ? Als ik kijk bij de opties van mijn netwerk kaart, dan kan ik client side bandsteering instellen met de opties Off, 5Ghz Only, 2.4Ghz only. Als er nou nog een optie Auto tussen stond, dan had ik jouw stelling wat meer geloofd. Nu is het óf óf en niet én én of automatisch.

Heeft Microsoft bijvoorbeeld een whitepaper waarin staat hoe Windows 10 om gaat met wifi signalen ? Heeft de fabrikant van de wifi nic een tech sheet waarin staat hoe ze haar drivers en hardware op elkaar hebben afgestemd om ingeval van een gelijk zijnde ssid de sterkste te pakken met het kortste bereik of de zwakste met het grootste bereik, of een combi of..... etc etc.

De reden waarom ik dit vraag is niet omdat ik je niet wil geloven, maar omdat de praktijk mij heeft geleerd dat niks vanzelfsprekend is op netwerk gebied.

15 jaar geleden zat ik bij een klant die overal een 100mbit verbinding had naar alle clients op het lokale netwerk echter de performance was bagger op sommige werkstations. Later bleek dat de combi auto op de nic van de werkstations niet lekker liep met de poort instellingen op de switches. Alles moest van auto/auto naar fixed 100/100 op de clients en switches. Voor andere werkstations kon alles op auto/auto blijven.

Overigens had ik de post gelezen met tips mbt bandsteering, min RSSI etc. Ik had min RSSI ingesteld op beide AP's en als ik van beneden naar boven liep met de controller software open, dan zag ik mijn SP3 gewoon van AP1 naar AP2 switchen inclusief vol bereik. Gisteren min RSSI uitgeschakeld en toen duurde het bij mij gewoon langer voordat de SP3 overschakelde van AP1 naar AP2 inclusief minder balkjes bereik. Die balkjes zeggen uiteraard niet zoveel, maar het was dus in de controller software wel zichtbaar.

[...]

Dit dus.....zoals al gezegd, een veel te drukke 2.4Ghz band in mijn straat. Zowel voor als achtertuinen grenzen zowat aan de voor- en achter buren.

Stiekem moet ik 2.4Ghz blijven draaien omdat mijn wifi printer op 2.4 GHz draait :') En ik print natuurlijk dagelijks 1000000 pagina's |:(

Maar eens na gaan denken of ik überhaupt die 2.4ghz nog laat draaien. Zou dat nog een performance verschil geven als een AP maar op 1 band hoeft uit te zenden ?
Volgens mij stel je alleen maar vragen en ben je zelf nog niet op zoek gegaan naar de documenten die je wilt lezen? Althans zo komt het over :+

Goed om te horen dat in jouw situatie minRSSI goed werk.

Dat je niets aan je clients wilt wijzigen dat is een minder slimme keuze. Want jouw cliënt hoort andere AP’s en andere banden met hetzelfde SSID. De controller weet niet dat jouw SP3 5G ready is en kan daar niet in adviseren.

Volgens mij doorgrond je de techniek niet helemaal en wil je graag een aantal cliënt keuzes naar de controler verleggen. Maar dat kan simpelweg niet omdat WiFi zo niet is ontworpen. Je cliënt vertelt niet aan je controller "ik heb ook nog 5G ssid gevonden, mag ik er van jou op?" Nee de cliënt hoort een 5G ssid, vergelijkt het signaal en als het gelijkwaardig of sterker is schakelt hij over (Apple producten althans).

UBNT heeft net als Cisco bandsteering wat plat gezegd niet meer is dan: kick de cliënt van 2,4, weiger hem op 2,4 terug te laten komen, kijk of hij 5g probeert en laat hem daar toe. Zo niet, laat hem weer op 2,4 toe. Dat begint dus met een kick ofwel een drop, daarna gaat de cliënt weer keuzes maken. Een vrij brute handeling als je WiFi kaart dit zelf seamless kan regelen met 1 instelling "5G prefer" aan de cliënt zijde.

De cliënt maakt 95% van de keuzes. Je Windows/clientadapter naar 5G prefer zetten is aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rally schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:23:

Wellicht dat er anderen zijn die het anders hebben ingericht, dus ik ben benieuwd hoe dan en waarom (van Shaggie-NB weet ik het nu :) )
Voor mij als (jong) oud zendamateur is het voor mij een hobby om zo goed mogelijk bereik te hebben overal. Ik blijf er dus aan tunen maar op dit moment:

Ik heb 3x een UAP-AC-Pro 1 in het zicht in de woonkamer, 1 op de eerste etage, 1 op zolder in de rand van het dak die naar beneden straalt in de tuin.

Mijn wens een 5G only netwerk maar dat gaat niet vanwege andere device zoals een logitech en domotica apparatuur. Het liefste zou ik 2G alleen op de AP beneden aan willen hebben. En de overige APs 5G only, maar dan is mijn tuin dekking weg 🙃🤣 ik heb het 2G vermogen op low en 5G op high.

Mijn nieuwe plan is na de vakantie een UAP-AC-M aan te schaffen voor in de garage die in de tuin staat. Die ziet dan de dakrand UAP-AC-Pro op 5G en zal dit signaal versterken met de draadloze Mesh functie. Dan hoop ik echt van 2G af te kunnen en de SSID te gaan verbergen (no broadcast)

Mijn doel is overal -65dBm te hebben op 5G, helemaal mooi zou zijn als het vermogen van high terug kan naar med, zodat de cellen kleiner worden en roaming (nog) sneller plaats gaat vinden.

Overigens alles 1 SSID voor LAN en 1 SSID voor Gasten (gasten alleen 2G).

Ik zal de UAP-AC-PRO van de eerste etage eens in de schuur hangen. Met wat ik gelezen heb zou deze op een POE adapter al direct als Mesh link gaan functioneren (mits het er ping gateway/downlink aan staat op de controller). Dan is er vrij makkelijk te bepalen hoe e.a. werkt en versterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De fast roaming van UBNT staat die nu default aan sinds 3.7.xx? In de 5.6.10 controller is het namelijk een apart vinkje onder je SSID om het in te schakelen.

Ik ben het even kwijt?

In dit topic hebben ze het over firmware testen waarin je het uit kan zetten, of alles dan blijft functioneren. https://community.ubnt.co...upport/m-p/1971683#M51641 Dat lijkt erop dat het inderdaad default aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 14:49

rally

Deyterra Consultancy

Hoe kun je eigenlijk zien wanneer de stable features van test/unstable releases geimplementeerd zijn?

Ik draai nu de 5.6.10 testversie van de controller (i.v.m. LLDP-MEP support), maar met de release van de 5.5.20 ben ik nieuwschierg welke features er nu geimplementeerd zijn in de stable van de test versies.

Of moet je daar echt handmatig de changelogs voor doorspitten?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:36
Heeft iemand ervaring met IGMP snooping op een US-8 icm Xs4All/KPN IPTV? Ik lees er wisselende verhalen over online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-08 21:33
Mogelijks nuttig voor nog andere mensen. Ik heb wat problemen gehad met L2TP VPN op te zetten sinds de nieuwe controller versie (5.5.19), daarvoor zat ik nog op de oude stable branch.

Ik had exact de stappen gevolgd, geen fouten in de UI. Maar na het instellen op mijn device, kreeg ik "authentication failed". Na de eerste voor de hand liggende checks (wachtwoord, secret controleren etc), ben ik op de USG gaan rondneuzen.

Free radius kon niet starten vanwege volgende fout in radius.log

code:
1
2
3
4
5
Tue Jul 18 13:49:23 2017 : Error: rlm_eap_tls: Error reading private key file /etc/freeradius/certs/server.key
Tue Jul 18 13:49:23 2017 : Error: rlm_eap: Failed to initialize type tls
Tue Jul 18 13:49:23 2017 : Error: /etc/freeradius/eap.conf[17]: Instantiation failed for module "eap"
Tue Jul 18 13:49:23 2017 : Error: /etc/freeradius/sites-enabled/default[310]: Failed to load module "eap".
Tue Jul 18 13:49:23 2017 : Error: /etc/freeradius/sites-enabled/default[252]: Errors parsing authenticate section.

Na zelf manueel de freeradius server eens te starten (freeradius -X) vond ik dat het een permission probleem was:

code:
1
rlm_eap: SSL error error:0200100D:system library:fopen:Permission denied

In de configuratie wordt volgend certificaat gebruikt, welke een symbolic link is:
code:
1
lrwxrwxrwx    1 root     freerad         38 Jun 20 04:50 server.key -> /etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key

code:
1
2
root@Router:/etc/freeradius/certs# ls -al /etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key
-rw-r-----    1 root     libuuid       1704 Jan  1  2015 /etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key

Na de other ook op read te zetten voor /etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key, werkt het nu dus wel allemaal..

Mijn vraag aan jullie, wat zijn de permissions die op /etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key staan op jullie USG of andere devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

sevalo schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:30:
Mogelijks nuttig voor nog andere mensen. Ik heb wat problemen gehad met L2TP VPN op te zetten sinds de nieuwe controller versie (5.5.19), daarvoor zat ik nog op de oude stable branch.

Ik had exact de stappen gevolgd, geen fouten in de UI. Maar na het instellen op mijn device, kreeg ik "authentication failed". Na de eerste voor de hand liggende checks (wachtwoord, secret controleren etc), ben ik op de USG gaan rondneuzen.

Free radius kon niet starten vanwege volgende fout in radius.log

code:
1
2
3
4
5
Tue Jul 18 13:49:23 2017 : Error: rlm_eap_tls: Error reading private key file /etc/freeradius/certs/server.key
Tue Jul 18 13:49:23 2017 : Error: rlm_eap: Failed to initialize type tls
Tue Jul 18 13:49:23 2017 : Error: /etc/freeradius/eap.conf[17]: Instantiation failed for module "eap"
Tue Jul 18 13:49:23 2017 : Error: /etc/freeradius/sites-enabled/default[310]: Failed to load module "eap".
Tue Jul 18 13:49:23 2017 : Error: /etc/freeradius/sites-enabled/default[252]: Errors parsing authenticate section.

Na zelf manueel de freeradius server eens te starten (freeradius -X) vond ik dat het een permission probleem was:

code:
1
rlm_eap: SSL error error:0200100D:system library:fopen:Permission denied

In de configuratie wordt volgend certificaat gebruikt, welke een symbolic link is:
code:
1
lrwxrwxrwx    1 root     freerad         38 Jun 20 04:50 server.key -> /etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key

code:
1
2
root@Router:/etc/freeradius/certs# ls -al /etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key
-rw-r-----    1 root     libuuid       1704 Jan  1  2015 /etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key

Na de other ook op read te zetten voor /etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key, werkt het nu dus wel allemaal..

Mijn vraag aan jullie, wat zijn de permissions die op /etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key staan op jullie USG of andere devices?
USG-Pro hier Controller 5.5.19 firmware 4.3.48.499
Ik heb -rw-r----- voor de slangenolie

Ik krijg PPTP VPN wel voor elkaar en L2TP VPN ook niet voor elkaar.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
HellStorm666 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:41:
[...]

USG-Pro hier Controller 5.5.19 firmware 4.3.48.499
Ik heb -rw-r----- voor de slangenolie

Ik krijg PPTP VPN wel voor elkaar en L2TP VPN ook niet voor elkaar.
Dus als je een chmod o+r doet op die file, dan werkt het hier dus wel.
Maar ik geef niet graag lees rechten aan iedereen voor een private key :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

sevalo schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:51:
[...]

Dus als je een chmod o+r doet op die file, dan werkt het hier dus wel.
Maar ik geef niet graag lees rechten aan iedereen voor een private key :)
Als ik freeradius -X invoer krijg ik de error Port 1812 already in use.
Verder geen error

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
HellStorm666 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:52:
[...]

Als ik freeradius -X invoer krijg ik de error Port 1812 already in use.
Verder geen error
Dus bij jou draait die wel (bij mij niet door bovenstaande).
Geen fouten in radius.log? Of in messages log (als je verbinding maakt)?
In de laatste kreeg ik: no reply from radius server te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

sevalo schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:12:
[...]

Dus bij jou draait die wel (bij mij niet door bovenstaande).
Geen fouten in radius.log? Of in messages log (als je verbinding maakt)?
In de laatste kreeg ik: no reply from radius server te zien
Nee, bij mij draait ie ook niet... maar met een andere fout.
in Messages krijg ik xl2tpd parse-config line 3 set_ip: host ' ' not found
(bij herstarten van de freeradius service)

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

in /var/log/charon.log zie ik t volgende:
**.**.**.** is initiating a Main Mode IKE_SA
IKE_SA remote-access established between **.**.**.** .. aa.aa.aa.aa
CHILD_SA remote-access established with SPIs

En daarna blijft t stil.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

HellStorm666 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:41:
[...]

Beide is niet zo moeilijk ;)

Enige dat je moet doen is bij static -> interface-route6 -> ::/0 -> next-hop-interface, de juiste interface voor dat moment invullen.
(kan misschien ook wel door beide te doen en je hoofdverbinding een iets lagere distance te geven dan je back-up verbinding.)

Om dan direct de andere te tackelen, verkeer van buiten naar binnen...
DDNS is daar de oplossing.
neem een account bij bijvoorbeeld dndns
Geef elk apparaat die je wilt bereiken een dyndns adres
En bij een WAN fail-over via script bij Dyndns het adres van de fqdn aanpassen.
Zodra je via de load-balance een failover hebt, kan je een script aanroepen.
Dat script krijgt 3 variabele mee:
#1 de Groep
#2 de Interface
#3 de Status

Voorbeeld hoe ik dat heb lopen:

[...]
Ik post nog een update later maar deze had ik in mijn hoofd maar werkt niet.

Ik heb mijn lan op switch0

Ik heb een provider op pppoe krijg via dhcp pd een prefix en assign deze op switch 0 ( een /64 daaruit )
Ik heb een andere provider op eth1 krijg via dhcp pd een prefix en assign deze op switch 0 ( een /64 daaruit )

Echter in de praktijk komt er maar een van de 2 terrecht op het lan random welke eerst op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 07:04
Finwe schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:18:
Heeft iemand ervaring met IGMP snooping op een US-8 icm Xs4All/KPN IPTV? Ik lees er wisselende verhalen over online.
Voor mij werkt het top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Bij werkt het ook goed, zolang je het per poort instelt en niet op het vlan. En dat is helaas op een edgeswitch idem dito. Staat ook in diverse post's op het ubiquiti forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:36
BMW_Gizzmo schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:20:
[...]

Bij werkt het ook goed, zolang je het per poort instelt en niet op het vlan. En dat is helaas op een edgeswitch idem dito. Staat ook in diverse post's op het ubiquiti forum.
Ah ok, de issues die ik online las gingen idd over de configuratie met VLAN. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Tomsworld schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:39:
[...]

Ik post nog een update later maar deze had ik in mijn hoofd maar werkt niet.

Ik heb mijn lan op switch0

Ik heb een provider op pppoe krijg via dhcp pd een prefix en assign deze op switch 0 ( een /64 daaruit )
Ik heb een andere provider op eth1 krijg via dhcp pd een prefix en assign deze op switch 0 ( een /64 daaruit )

Echter in de praktijk komt er maar een van de 2 terrecht op het lan random welke eerst op is.
Ok wat blijkt dus hij wil geen 2 keer de dhcpv6 pd client starten de 1e wint, en manueel een 2e starten werkt ook niet ik weet dus naar waar ik op zoek moet alleen geen idee hoe te repareren, heb een topic geopend ook op het ubnt forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkt top vanaf firmware 3.7.55 geen haperingen en vastlopers van het beeld mee gehad. (Huidig firmware 3.8.6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:11:
De fast roaming van UBNT staat die nu default aan sinds 3.7.xx? In de 5.6.10 controller is het namelijk een apart vinkje onder je SSID om het in te schakelen.

Ik ben het even kwijt?

In dit topic hebben ze het over firmware testen waarin je het uit kan zetten, of alles dan blijft functioneren. https://community.ubnt.co...upport/m-p/1971683#M51641 Dat lijkt erop dat het inderdaad default aan staat?
Volgens mij zit fast roaming /RKV nog niet in de firmware die testen ze nu in de test firmware die je post. maar omdat deze standaard aan komt te staan willen ze uitgeschakeld testen omdat een eigen implementatie is buiten de standaard drivers om. Bij uitschakelen wordt veel custom Made handelingen uit gevoerd en ze willen weten of dat goed gaat.

Althans dat is wat ik heb begrepen van de test.
Maar ik kan het ook fout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BMW_Gizzmo schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:20:
[...]

Bij Een US 8 hoef je igmp snooping niet per poort intestellen. Je geeft gewoon bij netwerk instelling aan voor welke lan de igmp snooping geactiveerd met zijn. Per poort is volgens mij niet eens mogelijk bij een US (unifi switchs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

En een eerste keer brokken, hiernet plots amper wifi signaal er is een UAP AC pro uitgevallen. Andere switch / kabel / powerbrick geen leven in te krijgen, is natuurlijk ouder dan 1 jaar dat de distri garantie geeft. Iemand een idee of je ze betalend kan laten herstellen, of zelf kijken wat er mis is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Tomsworld schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 01:29:
En een eerste keer brokken, hiernet plots amper wifi signaal er is een UAP AC pro uitgevallen. Andere switch / kabel / powerbrick geen leven in te krijgen, is natuurlijk ouder dan 1 jaar dat de distri garantie geeft. Iemand een idee of je ze betalend kan laten herstellen, of zelf kijken wat er mis is ?
Nope, en een jaar das wel kort. Zou gewoon eens contact opnemen waar je hem gekocht hebt en ernaar vragen wat ze voor je kunnen en willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

tm474881 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 00:03:
Bij mij was het een kwestie van looks.

[afbeelding]

Hangt in de woonkamer (op het doosje van de oude telefoonaansluiting/varkensneusje)
Wat is je ervaring tot nu toe qua bereik? Ik zit ook aan deze AC in wall Pro te denken. Maar hij zou bij mij dan niet op de meest gunstige plek in de woonkamer komen te hangen (beetje in een hoek), over enige tijd zelfs achter een bankstel. Ik zie dat hij bij jou ook een beetje in de hoek hangt. Gaat dat goed?

En daarnaast ben ik natuurlijk wel benieuwd hoe je aan dit beta product komt? Of woon je in de US?

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 19-07-2017 07:39 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 16-09 21:32

Falcon10

Hit it i would !

Hoi,

Vermoed dat ik in dit draadje aan het juiste adres ben voor meer info over de Ubiquiti apperatuur.

Zou graag kortelings thuis men WIFI netwerk verbeteren, en was op Ubiquiti terecht gekomen, bedrijf dat ik eerder nog niet kende. Heb al even enkele reviews gelezen over hun WIFI access points, en lijken me wel goed materiaal.
Nu uit deze reviews blijkt ook wel dat de software van hen eigenlijk pas volledig tot ze'n recht komt als je ook de rest van je netwerk met Ubiquiti apperatuur bestaat ( switch + gateway ).

Over die switch op zich zit ik niet in, gaat men oude Procurve switch er maar uit, maar de gateway .....
Ben zelf Belg, met Telenet internetaansluiting, en daar begint men echte vraag dan, de Telenet modem kan ik niet buiten smijten, want dan werkt het internet niet meer met Telenet. Ik vermoed dus dat ik vlak achter de Telenet modem een Ubiquiti router/gateway moet plaatsen die op zijn beurt naar de switch zal gaan.
Maar welk Ubiquite device is het dat ik hiervoor nodig heb ?

Tevens ook nog enkele bijkomende vragen :

- Van wat ik uit de reviews begrijp, staat de management software op de AP's zelf, dus niet "in de cloud op één of andere server van Ubiquiti zelf " ? Dat is correct ?
- Ergens gelezen dat de Ubiquiti management software ook op een Synology NAS kan geplaatst worden, dat klopt ook ?

Alvast bedankt voor de hulp.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
PaT schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 07:38:
[...]

Wat is je ervaring tot nu toe qua bereik? Ik zit ook aan deze AC in wall Pro te denken. Maar hij zou bij mij dan niet op de meest gunstige plek in de woonkamer komen te hangen (beetje in een hoek), over enige tijd zelfs achter een bankstel. Ik zie dat hij bij jou ook een beetje in de hoek hangt. Gaat dat goed?

En daarnaast ben ik natuurlijk wel benieuwd hoe je aan dit beta product komt? Of woon je in de US?
Interessant toch wel die In Wall...

Is een In Wall aan te raden ipv een AC Pro als je de keuze hebt? Ik zie opzich wel een voordeel in die In Wall ook omdat je dan meteen 2 devices (waarvan 1 PoE) kwijt kan zonder dat je nog een eigen switch nodig hebt. Qua bereik lijkt aan t plafond me echter krachtiger dan aan een enkele muur :? Qua PoE is t me nu niet helemaal duidelijk of de output van de In Wall nu compatible gaat zijn met standaard apparatuur of dat je daar nu n injector voor nodig gaat hebben. Ik ben van plan iig een Unify switch te kopen om achter de AP's te hangen.

[ Voor 34% gewijzigd door Cartman! op 19-07-2017 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 00:26:
[...]

Volgens mij zit fast roaming /RKV nog niet in de firmware die testen ze nu in de test firmware die je post. maar omdat deze standaard aan komt te staan willen ze uitgeschakeld testen omdat een eigen implementatie is buiten de standaard drivers om. Bij uitschakelen wordt veel custom Made handelingen uit gevoerd en ze willen weten of dat goed gaat.

Althans dat is wat ik heb begrepen van de test.
Maar ik kan het ook fout hebben.
Nog even gezocht maar het gaat alleen om R, de K en V doen ze nog niet veel mee. En het staat standaard aan voor 3.7.21 firmware. Dan is het vinkje in de bèta controller denk ik voorbereid voor het nieuwe image wat ze testen.

As wireless devices improve in power and portability, exceptional on-the-go performance is expected from devices such as tablets, cell phones, and mobile VoIPs. Starting with firmware version 3.7.26 on the first Gen UniFi AP line, and version 3.7.21 on the second Gen UniFi AP line, UAPs automatically deploy Fast Roaming for improved roaming performance. Not sure what Generation your UAP is? Check out our Related Articles below.

https://help.ubnt.com/hc/...662107-UniFi-Fast-Roaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomsworld schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 01:29:
2e jaar Nederlands consumentenrecht toch? De levensverwachting van een AP is langer dan 1 jaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:01

Eboman

Ondertitel

PaT schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 07:38:
[...]

tm474881 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:05:
[...]

De ap komt bij dectdirect vandaan (via de pricewatch gevonden)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall

edit: zo te zien heeft hij geen pro

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

@Falcon10 Met de Unifi controller kan je al je Unifi devices beheren. Als jij op zoek bent naar accesspoints dan kan je de switch en router links laten liggen.

De controller software kan je draaien vanaf je smartphone òf via een controller. Deze laatste kan je op je pc installeren, op een server (eventueel in de cloud) of via een cloudkey. Via je smartphone kan je ook de controller bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
HellStorm666 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:14:
[...]

Nee, bij mij draait ie ook niet... maar met een andere fout.
in Messages krijg ik xl2tpd parse-config line 3 set_ip: host ' ' not found
(bij herstarten van de freeradius service)
Maar als je een poort fout krijgt, draait er dan al iets op 1812/1813 bij jou?

Jouw error message vind ik in deze thread terug, misschien helpt dat?
https://community.ubnt.co...day-s-puzzle/td-p/1848346

Duidelijk nog een ander issue dan bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
Cartman! schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:04:
[...]

Interessant toch wel die In Wall...

Is een In Wall aan te raden ipv een AC Pro als je de keuze hebt? Ik zie opzich wel een voordeel in die In Wall ook omdat je dan meteen 2 devices (waarvan 1 PoE) kwijt kan zonder dat je nog een eigen switch nodig hebt. Qua bereik lijkt aan t plafond me echter krachtiger dan aan een enkele muur :? Qua PoE is t me nu niet helemaal duidelijk of de output van de In Wall nu compatible gaat zijn met standaard apparatuur of dat je daar nu n injector voor nodig gaat hebben. Ik ben van plan iig een Unify switch te kopen om achter de AP's te hangen.
Er zijn 2 Type, In Wall AC en de In Wall AC PRO. De laatste is nog in Beta. (kost 49 dollar) Ik verwacht dat ie elk moment uit de beta kan komen.
De In Wall heeft aan de achterkant een POE IN RJ45 aansluiting. Er wordt GEEN injector mee geleverd. dus je switch moet het leveren, of je koopt een losse injector.
Er zijn twee output poorten (mini switch) waarbij 1 poort een POE passthrough levert.

Beide types kunnen inmiddels omgaan met VLAN's en IGMP. (was nogal een gedoe op het forum over deze feautures)
Het grote verschil tussen beide is dat de PRO een sterkere processor heeft voor offloading en 3X3 support.
Voor beide AP geldt dat Signaal sterkte bewust lager is gehouden dan een normale AP. De bedoeling is dat dit apparaat vooral goede performance biedt in de kamer waarin die geinstalleerd wordt.

Zie hier ook nog een overzichtje van de alle AP's. (HD types not included)

Unifi AP overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

djkavaa schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 05:44:
[...]

Nope, en een jaar das wel kort. Zou gewoon eens contact opnemen waar je hem gekocht hebt en ernaar vragen wat ze voor je kunnen en willen doen.
Zoals verwacht njet, ik snap het wel ze zijn stukken goedkoper :( dat is het risico uiteindelijk heb ik over alles nog altijd veel minder betaald dan bij een leuke NL distributeur ( 15 a 30 euro / per device loopt op ) het prijsbeleid is kut.

Misschien doe ik hem is open, stel dat er een mini zekering zit, nu kijken of ik een andere pro of hd bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falcon10 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:02:
Nu uit deze reviews blijkt ook wel dat de software van hen eigenlijk pas volledig tot ze'n recht komt als je ook de rest van je netwerk met Ubiquiti apperatuur bestaat ( switch + gateway ).
Dit is niet vereist, maar wel extra fancy. Als je bv VLANs gebruikt kun je als je alles van de UniFi lijn hebt 1x in de controller een nieuw "netwerk" definiëren en de rest gaat vanzelf (wordt automatisch juist ingesteld op de USG, USW(s) en evt. UAPs). Waar je anders op verschillende plekken (evt. van verschillende merken) de juiste configuratie moet instellen.
Maar welk Ubiquite device is het dat ik hiervoor nodig heb ?
Ubiquiti heeft maar 2 routers in de UniFi lijn, namelijk de UniFi Security Gateway en UniFi Security Gateway Pro (de USG heeft 2 LAN poorten en 1 WAN poort, de USG Pro heeft wat meer poorten (2 WAN en 4 LAN? gok ik even uit m'n hoofd), en SFP (momenteel alleen als WAN inzetbaar).
- Van wat ik uit de reviews begrijp, staat de management software op de AP's zelf, dus niet "in de cloud op één of andere server van Ubiquiti zelf " ? Dat is correct ?
- Ergens gelezen dat de Ubiquiti management software ook op een Synology NAS kan geplaatst worden, dat klopt ook ?
Neen, er staat geen management software op de UAPs zelf. Alles moet via de controller ingeregeld worden. Deze controller hoeft niet perse 24/7 te draaien, maar als je dat wel doet heb je in de controller alle logging, Deep Packet Inspection statistieken, en ondersteuning voor gastnetwerken met een captive portal. De controller kun je installeren op Windows, Linux en Mac, en inderdaad ook op een bepaald aantal Synology NASen.

Daarnaast kun je UAPs ook beheren via de UniFi smartphone app, deze bevat een "mini controller", maar deze kan alleen overweg met UAPs dus als je ook een USW en/of USG gaat gebruiken heb je niet voldoende aan (alleen) de app. Echter kun je wel de app wel laten verbinden met de gewone controller en zo ook het meeste inregelen en inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi1961
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 17:11
Hallo allemaal..
Worstel nog steeds met de keuze voor het juiste AP.
Heb 25 jaar oude woning (bewapend beton) met begane grond, 1e verdieping en 2e verdieping.
Internet komt binnen via (Ziggo) meterkast voor in de woning. Ziggo router staat in bridge mode. Via kabel verbonden naar Asus RT-N66 in midden van de woning. WIFI begane grond tot ver in de tuin helemaal oke.
WIFI op 1e verdieping voldoende voor gebruik.
Wifi 2e verdieping alleen rond trapgat.Slaapkamer zoon op 2e verdieping en daar wil ik de wifi verbeteren.
Wil een Unifi LR of Ac Pro. Zoon gebruikt wifi voor Social media maar ook voor Netflix. Via Ipad naar Chromecast (TV).
- Welk AP raden jullie aan?
- Waar plaatsen ? 1e of 2e etage? is de reikwijdte vanaf 1 voldoende naar 2?
- Hoe plaatsen? verticaal (muur) of horizontal (plafond)?

hoor graag de adviezen. Bedankt alvast,
Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneezyThunder91
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 18:46
Ik zou zelf voor de LR gaan. Deze gebruik ik zelf ook. Ik heb hem op ik noem het maar het schopbord boven de deur in het trapgat naar zolder hangen, dus verticaal. Werkt bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
ambi1961 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:35:
Hallo allemaal..
Worstel nog steeds met de keuze voor het juiste AP.
Heb 25 jaar oude woning (bewapend beton) met begane grond, 1e verdieping en 2e verdieping.
Internet komt binnen via (Ziggo) meterkast voor in de woning. Ziggo router staat in bridge mode. Via kabel verbonden naar Asus RT-N66 in midden van de woning. WIFI begane grond tot ver in de tuin helemaal oke.
WIFI op 1e verdieping voldoende voor gebruik.
Wifi 2e verdieping alleen rond trapgat.Slaapkamer zoon op 2e verdieping en daar wil ik de wifi verbeteren.
Wil een Unifi LR of Ac Pro. Zoon gebruikt wifi voor Social media maar ook voor Netflix. Via Ipad naar Chromecast (TV).
- Welk AP raden jullie aan?
- Waar plaatsen ? 1e of 2e etage? is de reikwijdte vanaf 1 voldoende naar 2?
- Hoe plaatsen? verticaal (muur) of horizontal (plafond)?

hoor graag de adviezen. Bedankt alvast,
Kees
Ik zou voor de LR gaan en deze op de 2e etage aan het plafond plakken.
De LR heeft voldoende vermogen om de 1e etage ook netjes van WIFI te voorzien. Vooral als je de AP naar beneden laat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneezyThunder91
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 18:46
hermanh schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:38:
[...]

Ik zou voor de LR gaan en deze op de 2e etage aan het plafond plakken.
De LR heeft voldoende vermogen om de 1e etage ook netjes van WIFI te voorzien. Vooral als je de AP naar beneden laat kijken.
Het vermogen van LR is het niet. Er is een andere antenne layout is waardoor deze gevoeliger is voor retoursignalen. Uiteindelijk bepaald de client of hij nog kan terugpraten naar het AP en dat bepaald voor een groot deel de kwailiteit van het signaal. Dus ja de LR heeft daar voordelen in maar niet vanwege het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
Arbeider schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:59:
[...]

Het vermogen van LR is het niet. Er is een andere antenne layout is waardoor deze gevoeliger is voor retoursignalen. Uiteindelijk bepaald de client of hij nog kan terugpraten naar het AP en dat bepaald voor een groot deel de kwailiteit van het signaal. Dus ja de LR heeft daar voordelen in maar niet vanwege het vermogen.
Als je een paar pagina's terug bladert dan zie dat ik ditzelfde heb geroepen in eerdere gesprekken.
De vraag hier ging specifiek over is het handig om de AP op de 1e of 2e etage te hangen.

In die context gaf ik mijn antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomsworld schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:15:
[...]

Zoals verwacht njet, ik snap het wel ze zijn stukken goedkoper :( dat is het risico uiteindelijk heb ik over alles nog altijd veel minder betaald dan bij een leuke NL distributeur ( 15 a 30 euro / per device loopt op ) het prijsbeleid is kut.
Waar heb je hem gekocht? MaxICT?

Ik denk dat je gewoon recht hebt op Nederlands consumenten recht als je in NL gekocht hebt. Google daar maar eens op heeft te maken met de verwachte levensduur die is voor een AP langer dan een jaar mag ik aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Heeft iemand ervaring met IPSec en NAT vanwege subnet conflicten? In dit geval kunnen wij geen directe site-to-site met een externe partij doen omdat zij ook het subnet 10.0.0.0/24 gebruiken, Daarom moeten we ons voordoen als 10.65.1.0/24.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hermanh schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:04:
[...]
Het grote verschil tussen beide is dat de PRO een sterkere processor heeft voor offloading en 3X3 support.

Zie hier ook nog een overzichtje van de alle AP's. (HD types not included)

[afbeelding]
Ja wel bijzonder, de AC PRO's hebben voor 5Ghz (niet voor 2,4Ghz) een hardware offloading chip.

Maar juist op die band haalt hij de specs niet van 1300 / 3x3. Er is niemand op geen enkel forum (zover mijn Google capaciteiten reiken) die 650Mbit netto uit de UAP-AC-PRO haalt. Blijft allemaal steken op 300 350Mbps.

Dat is 2x2 performance :( wat je ook terug ziet in de MacBook als 878 physical speed.

De UAP-AC-HD kan wel echt 3x3 leveren als je de forums doorleest.
Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.