Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 106 Laatste
Acties:
  • 350.421 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fabstar81 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:48:
@koevlaas2, ook daar ben ik achter nu ik flow meters heb geïnstalleerd en de badkamerradiator ertussenuit heb gesloopt...

Best leuk al dat tweaken. Kost alleen zoveel tijd. Ben ondertussen jaren verder en ondertussen komen warmtepompen weer in beeld. Kan ik het daar voor weer tweaken...
Ik heb geen flowmeters en die kunnen er ook niet op. Ik heb nu een infrarood camera en ga zodra er weer gestookt moet worden kijken of ik hiermee iets ingeregeld krijg.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:52:
[...]

Precies, of een hydraulische actieve zelf laten aanzuigen, zo hard dat radiator niks meer krijgt haha
Ik heb er nu kogelkranen tussen, kan ik hartje winter nog een keer een andere verdeler oid installeren indien nodig.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:09
koevlaas2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:51:
[...]

Jouw setup heeft ook weer nadelen zoals die van mij dit ook heeft. (even goede vrienden).
Wat de buffer moet doen is pendelen verminderen cq voorkomen, een doel wat mijns inziens bereikt gaat worden.
Een buffer is om de boel technisch makkelijk te kunnen regelen en de temperatuur beheersbaar te houden. Pendelen is bij zaak want daar is een wp technisch zelf wel voor in staat. Dat jij geen pendelen wilt zien voor 0.1 cop is wat anders.
Ik kan mijn kranen zo zetten dat hij buffer bypasst,en zo het systeem in gaat. Nou regelrechte ramp dus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:56:
[...]

Een buffer is om de boel technisch makkelijk te kunnen regelen en de temperatuur beheersbaar te houden. Pendelen is bij zaak want daar is een wp technisch zelf wel voor in staat. Dat jij geen pendelen wilt zien voor 0.1 cop is wat anders.
Ik kan mijn kranen zo zetten dat hij buffer bypasst,en zo het systeem in gaat. Nou regelrechte ramp dus
Jij hebt de kracht van de vliegende start, die je ook hebt met de boel parallel.
Omschakelbaar parallel/ontkoppelbuffer zou ook kunnen maar dat worden dan een paar kranen extra en waarschijnlijk een spaghetti spruitstuk.

@reneeke1970 Hier staat de boel trouwens ook als radiator en niet ontkoppel.

https://i.imgur.com/1Gmx9qH.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 30-08-2017 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:01:
[...]

Jij hebt de kracht van de vliegende start, die je ook hebt met de boel parallel.
Omschakelbaar parallel/ontkoppelbuffer zou ook kunnen maar dat worden dan een paar kranen extra en waarschijnlijk een spaghetti spruitstuk.

@reneeke1970 Hier staat de boel trouwens ook als radiator en niet ontkoppel.

https://i.imgur.com/1Gmx9qH.jpg
Nou sorry maar dat is toch echt ontkoppel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:15:
[...]

Nou sorry maar dat is toch echt ontkoppel.
Dan zijn we tegen elkander aan het schreeuwen zonder dat er een probleem is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Discussie 28mm vs 22mm voor een 5 kW pompje:
Mij lijkt 22mm ruim zat, maar een onderbouwing zoals stroomsnelheden en drukval heb ik net als de andere Tweakers totaal niet.

@Erasmo@koevlaas2. De Panasonic levert minimaal 2,5 kW. Hoe ziet het plaatje er dan uit qua flow en deltaT. Welke flow wil je het op uitleggen. Klopt mijn berekening dat dan de deltaT 2°C is???
Nu ken ik de situatie niet bij Erasmol, maar een paar dingen zou ik dan bij mij zelf toepassen:
  • Kraan tussen buffervat plaatsen en waterzijdig inregelen. 2e pomp kan dan vervallen. (zo heb ik mijn buffervat van 10 liter op zolder als radiator parallel aangesloten).
  • Pomp 2 zou je ook kunnen vervangen door een 2-weg klep.
  • Ik zou sowieso een kraan tussen dat buffervat zetten, dan kan je ook testen hoe het werkt zonder buffervat.
Voor het waterzijdig inregelen zijn tegenwoordig mooie kranen te koop.
reneeke1970 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:48:
[...]
Tien radiators is 800 liter water [...]
Dit lijkt me een typfout die 800 liter voor tien radiatoren. Ondanks dat zou ik met meer dan 2 radiatoren geopend nooit een buffervat toepassen op de Panasonic 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Grolsch schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:59:
DIkke pluim voor @Domba die mij via PM de recente service manuals gestuurd heeft.

Ik heb het ook gevraagd aan alklima en hun antwoord was :

[...]

Ook het nieuwe boek kent tegenstrijdigheden, zie hier :

[afbeelding]

Maar 3 pagina's verder staat dit, en nu is het mij duidelijk!!

[afbeelding]

Ook de uitleg van de dipswitches geeft aan dat SW7-2 helemaal niets doet!!!

[afbeelding]

Dus kort samengevat, SW7-1 op ON

Alle 3 de draden aan elkaar = 50% vermogen, zie hier het bewijst tijdens een SWW run

Vanmiddag was op 100%, die van nu is op 50%

[afbeelding]

Het is ook duidelijk hoorbaar dat dit veel en veel minder lawaai maakt !!!!

Tnx voor jullie hulp allemaal

M.b.t. mijn booster element vraagstuk zegt alklima dit, vanavond ff puzzelen:

Even controleren of de zekering F2 niet defect is

[afbeelding]

Nu eerst maar ff F2 fysiek opzoeken op de printplaat, wordt vervolgd :)
Wat een gedoe zeg met die dipswitches op de mitsus. Duidelijk geen "beginners" wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:52:
Discussie 28mm vs 22mm voor een 5 kW pompje:
Mij lijkt 22mm ruim zat, maar een onderbouwing zoals stroomsnelheden en drukval heb ik net als de andere Tweakers totaal niet.

@Erasmo@koevlaas2. De Panasonic levert minimaal 2,5 kW. Hoe ziet het plaatje er dan uit qua flow en deltaT. Klopt mijn berekening dat dan de deltaT 2°C is???
Nu ken ik de situatie niet bij Erasmol, maar een paar dingen zou ik mij zelf toepassen:
  • Kraan tussen buffervat plaatsen en waterzijdig inregelen. 2e pomp kan dan vervallen. (zo heb ik mijn buffervat van 10 liter op zolder als radiator parallel aangesloten).
  • Pomp 2 zou je ook kunnen vervangen door een 2-weg klep.
  • Ik zou sowieso een kraan tussen dat buffervat zetten, dan kan je ook testen hoe het werkt zonder buffervat.
Voor het waterzijdig inregelen zijn tegenwoordig mooie kranen te koop.

[...]

Dit lijkt me een typfout die 800 liter voor tien radiatoren. Ondanks dat zou ik met meer dan 2 radiatoren geopend nooit een buffervat toepassen op de Panasonic 5 kW.
22 of 28 hangt bij mij (mede) af van de te overbruggen afstand, lange afstand 22mm geeft toch meer weerstand.

Verder ben ik het met je eens en is je voorstel wat ik ook in gedachten heb voor @Erasmo

Ik heb overigens een klant die al 28mm heeft liggen, dan ga ik niet de WP op 22 aansluiten en dan via koppelstuk weer naar 28.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 30-08-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Dre schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:52:
[...]

[...]

Met 2 radiatoren heb je ongeveer 30 a 40 liter water in je systeem (als ik kijk naar een gemiddelde type 22 radiator heeft die ongeveer 10 liter water per meter). Is dat voldoende om pendelen te voorkomen en om te zorgen dat de WP voldoende warmte kwijt kan?

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lurge schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:38:
[...]

Met 2 radiatoren heb je ongeveer 30 a 40 liter water in je systeem (als ik kijk naar een gemiddelde type 22 radiator heeft die ongeveer 10 liter water per meter). Is dat voldoende om pendelen te voorkomen en om te zorgen dat de WP voldoende warmte kwijt kan?
Een WP doet in zijn laagste stand ca. 50% van zijn vermogen, dus bij 5 KW moet je zo'n 2.5 KW weten weg te werken.
De WP warmt volgas op om daarna terug te moduleren, vervolgens 2.5 KW kwijtraken is nog best moeilijk is mijn ervaring. Een beetje huis met aardig wat radiatoren lukt dit overigens wel.

Je cv systeem opwarmen met 2 KW vermogen heb ik vorige week geprobeerd, maar de 2 KW bleek maar een Dt van 1c te genereren in mijn circuit. het is dus een verwaarloosbaar vermogen maar is de boel eenmaal warm is het toch wel weer best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:42:
[...]

Een WP doet in zijn laagste stand ca. 50% van zijn vermogen, dus bij 5 KW moet je zo'n 2.5 KW weten weg te werken.
Ze gaan wel lager hoor, procent of 20 is vaak de ondergrens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 22:23
neographikal schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:53:
[...]

Ze gaan wel lager hoor, procent of 20 is vaak de ondergrens :)
Elga gaat terug tot 200 watt opgenomen vermogen, soms nog iets lager als ik het mij goed herinner :+ Dus 20% klopt ansich wel, maar geloof dat de meeste WP's dit niet halen

[ Voor 10% gewijzigd door Daannn1987 op 30-08-2017 22:02 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Mijn aannemer heeft nu naar het blijkt toch een mengverdeler geplaatst (met pomp). Zucht.
Maakt dat verder iets uit voor het rendement? Kan je deze ook gebruiken zodat hij niet bijmengt?
Ik wil gaan verwarmen met alléén een warmtepomp.

http://www.albrand.nl/pro...deler-boxer-fl-flowmeters

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
psy schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:08:
Mijn aannemer heeft nu naar het blijkt toch een mengverdeler geplaatst (met pomp). Zucht.
Maakt dat verder iets uit voor het rendement? Kan je deze ook gebruiken zodat hij niet bijmengt?

Tegoed LTV is ook slecht hebben we vorige week geleerd, mogelijk dat je combinatie goed gaat werken in een huis waar het aansteken van kaarsen al tot 'global warming' leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Heb hier een Cenvax 4 met eigen pomp en mengverdeler voor de vloerverwarming beneden verdieping en bovenverdieping met radiatoren met thermostaat knoppen. Werkt prima in samenwerking met een 5kW Panasonic split unit.
Thermostaaat in de kamer als regeling en WAR sensor op het dak. Geen enkel verschil vernomen in vergelijk met de eerste 14 jaar toen er nog een gasketel werd gebruikt voor SWW en CV.
gasverbruik gemiddeld over 14 jaar 950-1010M3 en nu met WP gemiddeld 2200-2400kWh.
Prima rendement dacht ik met een mengverdeler..

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Daannn1987 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:59:
[...]

Elga gaat terug tot 200 watt opgenomen vermogen, soms nog iets lager als ik het mij goed herinner :+ Dus 20% klopt ansich wel, maar geloof dat de meeste WP's dit niet halen
Er zijn een paar uitzonderingen, maar mijn Ecodan 7.5 kw doet 3.8 minimaal.

• psy

psy

koevlaas2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:29:
[...]

Tegoed LTV is ook slecht hebben we vorige week geleerd, mogelijk dat je combinatie goed gaat werken in een huis waar het aansteken van kaarsen al tot 'global warming' leidt.
Nou dat valt wel mee. Vrijstaande bungalow uit 70, redelijke goede isolatie maar geen nieuwbouw.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

psy schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 07:03:
[...]

Nou dat valt wel mee. Vrijstaande bungalow uit 70, redelijke goede isolatie maar geen nieuwbouw.
Ik zie in de documentatie dat er een ombouw setje verkrijgbaar is om de boel hydraulisch actief te maken. Maar je zou eerst zonder kunnen proberen, misschien valt het mee.

Domba schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:39:
[...]

Voor de PUHZ-SHW modellen zijn er toevallig wel 4 verschillende service manuals.
Voor de R3 (OCH526C) hebben SW7-1 & SW7-2 beide een functie.

Wat wordt er weergegeven op display bij request 61?
Dat zal ik vanavond eens proberen.

Ik ben nu toch "akelig" benieuwd waar jij de juiste service manuals weg haalt :?

Als zelfs Alklima ze niet heeft, en ze op de internationale website van Mitsubishi niet staan ?

Gisteravond de installateur op bezoek gehad voor wat afwerkpuntjes van onze woning, hij maakt een "Relais" schakeling zodat ik vanaf de technische ruimte de WP kan instellen op 0%/50%/75%/100%.

Ook heeft hij de secundaire pomp aangesloten op de hydrobox (deze zat nog met een losse stekker in het stopcontact en draaide dus 24*7 als de stekker erin zat.

Ook heeft hij voor mij de zekering nagemeten waar Alklima om vroeg, en deze zeker is goed, dus dat is het probleem niet.

Wordt vervolgd :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• reneeke1970

Ik sluit mij bij @BenEco aan, werkt perfect en ik zou niet anders meer willen

1 PVoutput . Dongen NB

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:49
Grolsch schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 07:39:
[...]
Ik ben nu toch "akelig" benieuwd waar jij de juiste service manuals weg haalt :?

Als zelfs Alklima ze niet heeft, en ze op de internationale website van Mitsubishi niet staan ?
Gewoon van de Mitsubishi website (librairie), alleen een paar maanden geleden.
Ik heb ook even gezocht, maar zie deze voor R4 ook niet meer zo snel, R1-R3 is met paar klikken nog wel te vinden.
De link zelf stond al niet meer in de cache van mijn smartphone meer

Mijn smartphone download pdf's en documenten geheel voor openen, zodat binnen een maand niet 2e of 3e keer data kost.
Regelmatig loop ik even door de file-lijst en markeer wat ik misschien nog weleens gebruik en langer dan een maand, maar 3, 6, 12 maanden even moet overslaan met opschonen van tijdelijk geheugen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Domba schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:50:
[...]

Gewoon van de Mitsubishi website (librairie), alleen een paar maanden geleden.
Ik heb ook even gezocht, maar zie deze voor R4 ook niet meer zo snel, R1-R3 is met paar klikken nog wel te vinden.
De link zelf stond al niet meer in de cache van mijn smartphone meer

Mijn smartphone download pdf's en documenten geheel voor openen, zodat binnen een maand niet 2e of 3e keer data kost.
Regelmatig loop ik even door de file-lijst en markeer wat ik misschien nog weleens gebruik en langer dan een maand, maar 3, 6, 12 maanden even moet overslaan met opschonen van tijdelijk geheugen
Ik zoek op http://library.mitsubishielectric.co.uk/

Als ik dan het typenummer begin in te vullen vult hij deze zelf aan.

Dus PUHZ-SHW112YHA

Hier vindt ik nog steeds alleen maar de variant uit september 2012, zie
http://library.mitsubishi...12YHA&x=10&y=11&scope=all
http://library.mitsubishi...ce-manual--och526-#page-1

Jij zegt dat je nog wel R1 t/m R3 kunt vinden, maar die zie ik dus ook niet :?

Heb jij een andere library link voor mij waar jij zoekt dan :?

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 31-08-2017 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Moet ik weer voor zoeken ;)

Gebruik even de link uit PM die ik gegeven heb en vervang de D in OCH526D door een C of B dan kan die ook ophalen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:18
alberthakvoort schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:20:
Is er al een Ecodan gebruiker die de seriële CN105 poort geprobeerd heeft uit te lezen?
Ik ben op zoek naar een naar JST PA connector

Afbeeldingslocatie: https://nicegear.co.nz/obj/blog/heat-pump-hacking-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wbDin5d.png

Iemand een idee waar je zoiets kan krijgen (liefst met kabel)

Kan ik gaan testen of de Ecodan uit te lezen valt.. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:46
Grolsch schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:07:
[...]

Ik zoek op http://library.mitsubishielectric.co.uk/

Als ik dan het typenummer begin in te vullen vult hij deze zelf aan.

Dus PUHZ-SHW112YHA

Hier vindt ik nog steeds alleen maar de variant uit september 2012, zie
http://library.mitsubishi...12YHA&x=10&y=11&scope=all
http://library.mitsubishi...ce-manual--och526-#page-1

Jij zegt dat je nog wel R1 t/m R3 kunt vinden, maar die zie ik dus ook niet :?

Heb jij een andere library link voor mij waar jij zoekt dan :?
Ik gebruik naast de geleverde manuals meestal de digitale FTC5 Databoeken. Daar staat jouw WP ook in.
Daar heb ik nu ook al 2 versies van.
http://library.mitsubishi...odan_FTC5_Databook#page-1
Deze versie is van Januari 2017.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Zou hem er zeker uit laten halen.
Een HTV verdeler in een bestaande woning kun je nog een afweging maken. Maar in nieuwbouw absoluut niet meer doen.
Het is mooi om te lezen dat @koevlaas2 eerst liever 28 ipv 22mm wil, ivm afstand. Hoeveel meters hebben we het over?
En vervolgens zou een HTV verdeler prima zijn :?
Een HT verdeler is ontworpen voor 70c aanvoer en heeft dus een veel kleinere doorlaat dan een LT verdeler. Daarnaast wordt er retour bijgemengd, daar zit je totaal niet op te wachten.
Als je graag pendel gedrag wilt, neem dan vooral een HT verdeler is in LV systeem....

Niet lullig bedoeld, maar het is soms een bijzonder topic qua adviezen. Minimaal vermogen aan warmtepomp, liefst net niet toereikend.
Daarna, maximale diameters qua leidingen. Alle mogelijkheden opzoeken om maar geen buffervat te hoeven nemen.
En vervolgens is een HT verdeler weer geen probleem.

Dus... :P

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

mgroen81 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:49:
[...]

Ik gebruik naast de geleverde manuals meestal de digitale FTC5 Databoeken. Daar staat jouw WP ook in.
Daar heb ik nu ook al 2 versies van.
http://library.mitsubishi...odan_FTC5_Databook#page-1
Deze versie is van Januari 2017.
Tnx, staat ook in de WP Documentatie map.

Als ik nu niet in slaap kan komen kan ik altijd dit "boek" doorlezen van 406 pagina's _/-\o_ _/-\o_

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Oxellaar schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:59:
[...]

Een HTV verdeler in een bestaande woning kun je nog een afweging maken. Maar in nieuwbouw absoluut niet meer doen.
Het is mooi om te lezen dat @koevlaas2 eerst liever 28 ipv 22mm wil, ivm afstand. Hoeveel meters hebben we het over?
Een HT verdeler is ontworpen voor 70c aanvoer en heeft dus een veel kleinere doorlaat dan een LT verdeler. Daarnaast wordt er retour bijgemengd, daar zit je totaal niet op te wachten.
Als je graag pendel gedrag wilt, neem dan vooral een HT verdeler is in LV systeem....

Niet lullig bedoeld, maar het is soms een bijzonder topic qua adviezen. Minimaal vermogen aan warmtepomp, liefst net niet toereikend.
Daarna, maximale diameters qua leidingen. Alle mogelijkheden opzoeken om maar geen buffervat te hoeven nemen.

punt hierin is vaak dat een bepaalde setup in een bepaalde situatie goed werkt
dan ineens overal zou moeten goed zou moeten werken..
ik mis hierin vaak wat technische nuance.

bij een normale CV installatie heb je al heel veel variabel. de Warmtepomp voegt er nog een aantal toe waardoor het voor de leek helemaal ondoorzichtig word :P

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:38
[...]

IN een systeem met ontkoppelingsn buffervat is het toch niet erg als je retour gaat bij mengen bij je aanvoer ?
[...]

Niet helemaal mee eens.
Je hebt namelijk ook 'HT' verdelers met 22mm aanvoer, waarmee je best een sloot water naar de verdeler kan krijgen. mogelijk zijn de HR62 toeleveranciers erachter gekomen dat 15mm voor geen meter werkt soms ook niet met 60c aanvoer.
In eerste instantie dacht ik dat het om een nieuwbouw huis ging en met het verhaal van @jerh in het achterhoofd......

28 bij lange aanvoer lijkt mij wel gewenst, sowieso is de situatie waar ik over spreek al 28mm bestaand dus dan ga ik niet met 22 aanvoer en dan een T stuk 28 - 22 - 28 werken. Bovendien, werkt het niet goed en is dit de schuld van de 22mm moet ik het alsnog vervangen.

• psy

psy

[...]

Dat is ook mijn gevoel. Het is een enorme verbouwing waarbij in feite zowat het hele huis opnieuw gebouwd wordt behalve de muren, en ik heb duidelijk aangegeven verdeler zonder pomp, op de offerte. Op zich is het ook een goedkopere verdeler lijkt me.

Aannemer zei dat dit de verdeler was die ze altijd gebruikten, dat is dus voor een reguliere cv installatie. Natuurljk zal het wel functioneren, maar waarom zou ik genoegen nemen met een HT verdeler? Zit ik weer opnieuw met een draaiende pomp met daarbij een theoretisch iets koelere aanvoer in de vloer.

Overigens zei de installateur die de warmtepomp gaat installeren dat het weer niet uitmaakte. Maarja die paar procenten rendement zal hij verder ook niet merken in zijn portemonnee :)

psy schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:22:
[...]

Dat is ook mijn gevoel. Het is een enorme verbouwing waarbij in feite zowat het hele huis opnieuw gebouwd wordt behalve de muren, en ik heb duidelijk aangegeven verdeler zonder pomp, op de offerte. Op zich is het ook een goedkopere verdeler lijkt me.

Aannemer zei dat dit de verdeler was die ze altijd gebruikten, dat is dus voor een reguliere cv installatie. Natuurljk zal het wel functioneren, maar waarom zou ik genoegen nemen met een HT verdeler? Zit ik weer opnieuw met een draaiende pomp met daarbij een theoretisch iets koelere aanvoer in de vloer.

Overigens zei de installateur die de warmtepomp gaat installeren dat het weer niet uitmaakte. Maarja die paar procenten rendement zal hij verder ook niet merken in zijn portemonnee :)
Je aannemer had deze verdeler waarschijnlijk nog in de 'beun' en probeert 'm aan je te slijten.
Feitelijk contractbreuk want dit was niet de afspraak.

• psy

psy

@koevlaas2

Nou, hij was rechtstreeks geleverd vanuit Albrand. Ik denk ook niet dat zoveel mensen een 12 groepsverdeler laten plaatsen ;)

nog even als reminder
vrijstaande bungalow uit '70
spow geisoleerd
dak geisoleerd

100m2 begane grond allemaal vloerverwarming
62m2 kelder met JAGA
14 KW Daiking Altherma warmtepomp (installateur dacht dat 11 ook wel afdoende zou zijn, maar ik wil wat over hebben)

VV:
10 hoh, 12 groepen, 16mm
28mm aan en afvoer

[ Voor 11% gewijzigd door psy op 31-08-2017 13:26 ]

psy schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:26:
@koevlaas2

Nou, hij was rechtstreeks geleverd vanuit Albrand. Ik denk ook niet dat zoveel mensen een 12 groepsverdeler laten plaatsen ;)

nog even als reminder
vrijstaande bungalow uit '70
spow geisoleerd
dak geisoleerd

100m2 begane grond allemaal vloerverwarming
62m2 kelder met JAGA
14 KW Daiking Altherma warmtepomp (installateur dacht dat 11 ook wel afdoende zou zijn, maar ik wil wat over hebben)

VV:
10 hoh, 12 groepen, 16mm
28mm aan en afvoer
Was maar grapje van 'in de beun' :+

Heb je 28mm aanvoer op je vloerverdeler zitten ?
sowieso 28mm aanvoer op je vloer en 100m2 hoh 10cm dat gaat volgens mij zelfs ht werken als een speer.
Spreek anders met de aannemer af dat als het niet werkt het vervangen word. Of als je erop staat bij voorbaat vervangen.

[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 31-08-2017 13:29 ]

• psy

psy

Nog niet, die leidingen moeten nog komen, maar dat zou wel gebeuren (met een adapter natuurlijk).

Overigens is niet echt sprake van contractbreuk. Het is duidelijk dat hij een fout heeft gemaakt en het ligt nu bij hem. Ze kunnen dat ding nu ook heel makkelijk vervangen aangezien ze net klaar waren met alle slangen. De vloer komt maandag. Maar dan nog kan je wel wisselen.

psy schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:30:
Nog niet, die leidingen moeten nog komen, maar dat zou wel gebeuren (met een adapter natuurlijk).

Overigens is niet echt sprake van contractbreuk. Het is duidelijk dat hij een fout heeft gemaakt en het ligt nu bij hem. Ze kunnen dat ding nu ook heel makkelijk vervangen aangezien ze net klaar waren met alle slangen. De vloer komt maandag. Maar dan nog kan je wel wisselen.
Ik geloof dat de meerderheid gestemd heeft voor vervangen dus dan is dat het finale antwoord en daar moet je het mee doen.

• psy

psy

Ok dit is dan wel weer een opvallende reactie van mijn warmtepomp installateur (is dus een andere persoon als de aannemer)
"De verdeler is een menginjectie verdeler die altijd worden gebruikt bij vloer verwarming
Het voordeel hiervan is dat er een veel betere temp verdeling bereikt kan worden"

Net even gebeld met Albrand, en ze zijn het eens, ik moet niet die Boxer versie hebben maar de messing versie zonder pomp

[ Voor 26% gewijzigd door psy op 31-08-2017 14:06 ]

psy schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:01:
Ok dit is dan wel weer een opvallende reactie van mijn warmtepomp installateur (is dus een andere persoon als de aannemer)
"De verdeler is een menginjectie verdeler die altijd worden gebruikt bij vloer verwarming
Het voordeel hiervan is dat er een veel betere temp verdeling bereikt kan worden"
Ik weet niet zo 123 wat je waterpomptangzwaaier bedoelt. Kan je hem vragen dit uit te leggen ?

• psy

psy

koevlaas2 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:05:
[...]

Ik weet niet zo 123 wat je waterpomptangzwaaier bedoelt. Kan je hem vragen dit uit te leggen ?
Ach ik doe de moeite niet eens. Ik ga meer af op de expertise hierzo. En Albrand als fabrikant gaf me ook gelijk :). En nog goedkoper ook.

[ Voor 5% gewijzigd door psy op 31-08-2017 14:07 ]

psy schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:07:
[...]

Ach ik doe de moeite niet eens. Ik ga meer af op de expertise hierzo. En Albrand als fabrikant gaf me ook gelijk :). En nog goedkoper ook.
Mooie tv straks bij de rijdende rechter...

• psy

psy

Hoezo dat? Ik ga de discussie niet aan met mijn warmtepomp installateur want hij heeft verder niets te maken met die vloerverwarming. Hij moet gewoon de warmtepomp aansluiten. En mijn aannemer moet de verdeler vervangen want zo staat het ook in de offerte.

psy schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:12:
Hoezo dat? Ik ga de discussie niet aan met mijn warmtepomp installateur want hij heeft verder niets te maken met die vloerverwarming. Hij moet gewoon de warmtepomp aansluiten. En mijn aannemer moet de verdeler vervangen want zo staat het ook in de offerte.
Lijkt mij dan een 100% winkans zaak bij genoemde rechter :)
Nee, als je je poot stijf houdt dan draait je aannemer wel bij en vervangt de verdeler.

• reneeke1970
psy schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:12:
Ik zou zeggen laten hangen totdat blijkt dat niet werkt. Jou wp installateur moet het goed draaiend krijgen, hij geeft aan dat deze prima is. Stel nou dat hij gelijk heeft, dan moet jij straks de gewisselde weer laten verwisselen op jou eigen kosten

1 PVoutput . Dongen NB

• psy

psy

De meningen zijn wel sterk verdeeld hier.

Waarom zou een gesloten verdeler niet goed werken, die zijn net bedoeld voor een warmtepomp?

Ramon_1984 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:15:
[...]

IN een systeem met ontkoppelingsn buffervat is het toch niet erg als je retour gaat bij mengen bij je aanvoer ?
Wat heeft een ontkoppelings / buffervat te maken met een (gesloten) LTV verdeler :?

Als je met zeer lage temperaturen werkt (Warmtepomp) wil je ook graag een (gesloten) LTV verdeler.

Je gaat niet willen als je een lage Ta hebt dat de retour nogmaals gemengd wordt met de lage Ta wat wel gebeurd met een (open) HTV verdeler.

De documentatie van Mitsubishi is er ook wel duidelijk in, bij alleen WP i.c.m. vloerverwarming geven ze een "Niet-gemengde pompgroep" aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 31-08-2017 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

In de specificaties zie ik ook staan dat de aan/afvoerleiding verschilt (zoiets zei @Oxellaar ook al hierboven)

HT:
¾” bij 7 t/m 15 groepen
LT:
Kogelkranenset 7 t/m 15 groepen,
DN25, 1” (art.nr. 75.468)

Overigens heeft aannemer al bevestigd dat hij volgende week zal wisselen.

alberthakvoort schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:06:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Effe googlen, misschien dat Conrad of Allekabels.nl het heeft.
Oude tv slopen kan ook.

• Daannn1987
alberthakvoort schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:06:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Staat genoeg op aliexpres.. wss dat conrad oid het ook heeft
https://nl.aliexpress.com...archText=jst+ph+connector

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:18
bedankt, stapje verder.
Japan Solderless Terminal lol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:55:
[...]

22 of 28 hangt bij mij (mede) af van de te overbruggen afstand, lange afstand 22mm geeft toch meer weerstand.

[...]

Ik heb overigens een klant die al 28mm heeft liggen, dan ga ik niet de WP op 22 aansluiten en dan via koppelstuk weer naar 28.
"35mm geeft nog minder weerstand, lange afstand 28 mm heeft toch meer weerstand."
Kijkend naar de aansluiting van de 5 kW Panasonic zou je alles in 1 1/4" moeten uitvoeren.
Lurge schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:38:
[...]

Welk merk en hoogte kijk je naar? T22 met een hoogte van 90 cm geeft pas een 10,8 Liter per meter. Onder mijn vensterbank past die alleen niet.

2× T22 van 225(L)×40(H) is mijn inziens voldoende voor de Panasonic. (5 liter per meter). Ik heb T33 225×40.
De aanvoertemperatuur speelt ook nog een rol, en hoe het regelgedrag van de WP is. Het regelgedrag van de Panasonic is erg slecht.
[...]

Niet lullig bedoeld, maar het is soms een bijzonder topic qua adviezen.
[...]
Há, moet je eens kijken in het PV topic hoeveel mensen er 4mm2 willen gebruiken voor hun 1000 Watt omvormertje. Dit bijna altijd geadviseerd door mensen die de ballen verstand hebben van elektrotechniek. (NOFI)

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 31-08-2017 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@alberthakvoort
Wat in die rode connector aan stekker op foto zit is geen PAP-05v-S!

Farnel, RS, etc
bij behorende kabels zijn SPHD bij RS bijv SPHD1-SPHD1-24150 of SPHD1-SS5-24300

@Grolsch
Je gaat niet willen als je een lage Ta hebt dat de retour nogmaals gemengd wordt met de lage Ta wat wel gebeurd met een (open) HTV verdeler.
Met een ontkoppelbuffer zou ik voor mijn vloer en wandverwarming de Ta wel met mixventiel gedaan hebben of actieve verdeler, Ta is nu met 23C me nog te hoog, vanwege flink aantal lokale bronnen en graag zo nu en dan IR spot verwarming aan hebben.

Nu doe ik aardig wat werk om de Tr te mixen en te verhogen voordat deze eventueel retour WP gaat.
Met wand en vloerverwarming waarbij een deel zelfs hoh 5cm is ( tja is het van 1996 nog met 120m "18/2" groepen) wil ik groot deel van de tijd een lagere Ta dan 25C, zolang het niet vriest, maar dan zakt Tr te ver terug voor R410A en zet pana mono blok uit veiligheid de backup 3kW elektrisch element aan.

Ik wil mijn Ta voor vloer&wandverwarming liefst nog verder naar beneden kunnen regelen naar 18-21 @Tb~10C, met twee kleine DIY 3D-printers (350W) in een kleine ruimte van amper 26m2 wordt het anders knap warm als die nylon of PC (polycarbonaat) aan het printen zijn (ik heb nu verdeelt over 2 ruimtes van elk ~25m2, maar naast elkaar zou handiger zijn) en anders wel 1 of meerdere 100W IR-spots aan voor heerlijke stralingswarmte (simpele Elsteiners in systeemplafond).

Wat nu amper gaat omdat de Ta met 6kW Pana mono niet veel lager dan 23C kan en thermisch minimaal 2,4-2,7kW kwijtraken aan de ruimte vanwege direct aangesloten, anders zet die het 3kW elektrisch element aan tot Tr weer >20,6C is.
In 2015 heeft de vloerverwarming zelfs grotendeels uitgestaan, vanwege de bijzonder warme november en december maanden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:42

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dre schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:13:
[...]

Há, moet je eens kijken in het PV topic hoeveel mensen er 4mm2 willen gebruiken voor hun 1000 Watt omvormertje. Dit bijna altijd geadviseerd door mensen die de ballen verstand hebben van elektrotechniek. (NOFI)
Ik zie dat veel liever dan 0,5mm2 :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

"35mm geeft nog minder weerstand, lange afstand 28 mm heeft toch meer weerstand."
Kijkend naar de aansluiting van de 5 kW Panasonic zou je alles in 1 1/4" moeten uitvoeren.

[...]

Welk merk en hoogte kijk je naar? T22 met een hoogte van 90 cm geeft pas een 10,8 Liter per meter. Onder mijn vensterbank past die alleen niet.

2× T22 van 225(L)×40(H) is mijn inziens voldoende voor de Panasonic. (5 liter per meter). Ik heb T33 225×40.
De aanvoertemperatuur speelt ook nog een rol, en hoe het regelgedrag van de WP is. Het regelgedrag van de Panasonic is erg slecht.

[...]

Maar dan word het incl. water wel erg zwaar aan de muur, vandaar de gulden middenweg 28mm. 28 kan je al bijna als HWA gebruiken.

4mm2 op 1000 Wp is niet zo gek, die 1 Kwp word al snel 4 Kwp. PV is erg verslavend :)

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Weer wat vraagjes:

1. Hybride setup
Hoe werken eigenlijk hybride warmtepompen met een CV ketel? Ze worden meestal achter elkaar gezet begrijp ik, maar wanneer wordt de CV ketel ingezet en wanneer de warmtepomp? Want in principe zou je de warmtepomp ook gewoon alles kan laten doen als hij er toch al staat. Of is het dan alleen het hoge temperatuur deel?

2. 50 liter vaatje voor de flow. (uitgaande van alleen de warmtepomp, dus geen CV ketel meer in de setup)
Er wordt vaak een 50 liter vaatje toegepast voor de flow begrijp ik. Dat de warmtepomp altijd kan blijven pompen op zijn eigen (ingestelde) snelheid zonder in de problemen te lopen dat hij zijn water niet kwijt kan. Tot zover begrjip ik dat.
Maar wordt er in dat geval altijd een tweede pomp toegepast die vanaf het vaatje het CV systeem in pompt?
Of wordt er altijd een externe CV pomp toegepast, ongeacht gebruik van zo'n buffervaatje of niet?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

[...]

Ik keek naar de Radson Integra die heeft vrijwel dezelfde getallen als jij noemt. Jij komt uit op iets van 33 liter water in die 2 radiatoren. Ik heb ongeveer datzelfde aantal liters verdeeld over 4 kortere T22 radiatoren.
Bedoel jij met het 'regelgedrag' het vermogen van de WP om terug te moduleren?

ActueleWind

• Dre
  • Niet online

Dre

Lurge schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:06:
[...]

Ik keek naar de Radson Integra die heeft vrijwel dezelfde getallen als jij noemt. Jij komt uit op iets van 33 liter water in die 2 radiatoren. Ik heb ongeveer datzelfde aantal liters verdeeld over 4 kortere T22 radiatoren.
Bedoel jij met het 'regelgedrag' het vermogen van de WP om terug te moduleren?
De Panasonic kent meerdere problemen:
  • Als Ta een paar graden onder Ta_gewenst zit dan gaat de Panasonic volgas draaien.
Door bovenstaande probleem wordt Ta_gewenst +2°C te snel bereikt
  • Een tweede probleem is dat bij een hogere Ta de Panasonic niet kan terugmoduleren; met andere woorden minimaal 5 kW warmte. Dit speelt boven de circa 48°C
Regelgedrag:
  1. Panasonic gaat uit door een te hoge Ta
  2. Panasonic gaat weer aan als de Ta voldoende gezakt is en de timer afgelopen is
  3. Panasonic gaat meteen volgas omdat de Ta veel lager ligt dan Ta_gewenst
  4. Panasonic gaat terug moduleren omdat Ta gelijk of hoger is dan Ta_gewest
  5. Panasonic gaat uit door een te hoge Ta
De stooklijn wil ik nu dynamisch gaan aanpassen zodat Ta_gewenst maximaal 1C ligt boven de actuele Ta. Hiermee hoop ik de Panasonic op 20 Hz te houden en daardoor minder pendelen. Een zelflerende warmtepomp zou dit zelf kunnen, maar de domme Panasonic is dom.

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Dre schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:36:
[...]

• Als Ta een paar graden onder Ta_gewenst zit dan gaat de Panasonic volgas draaien.
  • Een tweede probleem is dat bij een hogere Ta de Panasonic niet kan terugmoduleren; met andere woorden minimaal 5 kW warmte. Dit speelt boven de circa 48°C
Regelgedrag:
  2. Panasonic gaat weer aan als de Ta voldoende gezakt is en de timer afgelopen is
De stooklijn wil ik nu dynamisch gaan aanpassen zodat Ta_gewenst maximaal 1C ligt boven de actuele Ta. Hiermee hoop ik de Panasonic op 20 Hz te houden en daardoor minder pendelen. Een zelflerende warmtepomp zou dit zelf kunnen, maar de domme Panasonic is dom.
Ah, iets meer dan alleen het moduleren dus ;)
Wat zijn voorbeelden van 'slimme'/zelflerende warmtepompen?

ActueleWind

[...]

[list]
Doen veel andere merken WP's ook, ik heb mijn Ecodan nu op max. 75% staan. Kijken hoe dit bevalt.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:15:
[...]

In je buffervat zelf niet nee, maar op de plek waar je juist je volledige aanvoer wilt benutten niet.

Het mengen heeft een bepaalde reden, namelijk een veel te hoge aanvoerT dan goed is voor een vloer.
Bij een LT systeem heb je die hoge aanvoer niet, dus wil je ook die HT verdeler niet.
Nogmaals, bestaande situaties kun je nog over twijfelen, is het de investering waard?
Maar bij een nieuw systeem moet je het zeker niet doen, het heeft geen enkel nut.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

!null schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 19:49:
Weer wat vraagjes:

1. Hybride setup
Hoe werken eigenlijk hybride warmtepompen met een CV ketel? Ze worden meestal achter elkaar gezet begrijp ik, maar wanneer wordt de CV ketel ingezet en wanneer de warmtepomp? Want in principe zou je de warmtepomp ook gewoon alles kan laten doen als hij er toch al staat. Of is het dan alleen het hoge temperatuur deel?
Parallel worden ze gezet en de WP geeft het stokje door aan de cv ketel als de software denkt dat de WP het niet kan.
Tot ene Eric-PVT het briljante idee kreeg zo'n hybride WP gewoon solo aan te sluiten en de WP het prima deed. Inmiddels zitten we al aan het eind van het 3e deel van dit topic.

• BenEco
  • Niet online
[...]

Regelgedrag:
Geen idee welke serie jij gebruikt maar herken de "regel problemen" die je omschrijft niet in mijn H-Generation. 2-3 graden verschil tussen Ta en Tr Alleen na een defrost wil die vol gas ( 60% silent mode 3 begrenzing dus gaat niet) :)

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 31-08-2017 22:50 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

• Domba
@Dre
Met wisselende Tr's is de Pana mono nog al bokkig.
Maat je noemt specifiek 48 graden, heb je als eens gekeken of de Tr-sensor nog goed zit?

Ik kan dat volvermogen starten en de 6-7 graden verhogen met door plafond schieten van doeltemperatuur (pendelen) niet met elkaar rijmen.
Er zou voldoende tijd dienen te zijn dat WP in deellast kan terugschakelen

Wat ik bijzonder vind is dat erop lijkt dat WP het water niet 1 keer rond krijgt via de radiatoren voor die door plafond van doel-temp gaat, anders is het geen pendelen meer, Of valt ca 20-30 min ook nog onder pendelen.
De timer is ca 3 minuten (afslaan en starten) tenminste bij de 6kW en dan is je Tr alweer 4-5 graden afgekoeld!
Komt je systeem wel op enig moment in deellast voor > 1uur?

Want zelfs met minimale flow 9l/min (anders zie je een H62) kost het even voor WP op toeren is en weer 2 graden boven doeltemperatuur zit, daar heb je 4,4kW voor nodig.
Is flow meer richting adviesflow 15l/min, dan zou er meer dan voldoende tijd moeten zijn dat WP tenminste twee keer naar een lagere deellast kan schakelen.
In die tijd zou het water wel een keer rond zijn geweest.

Bij G-serie is er een relatie met Tb wat minimale beschikbare deellast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:43
koevlaas2 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:44:
[...]

Doen veel andere merken WP's ook, ik heb mijn Ecodan nu op max. 75% staan. Kijken hoe dit bevalt.
Heb jij daar zo'n speciaal stekkertje voor gebruikt? Ben je er al achter of daar nog iets speciaals aan zit, of kun je zo'n ding gewoon zelf maken?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 06:57:
[...]

Heb jij daar zo'n speciaal stekkertje voor gebruikt? Ben je er al achter of daar nog iets speciaals aan zit, of kun je zo'n ding gewoon zelf maken?
@koevlaas2 en ik hebben samen 2 kabeltjes gekocht, en het lijkt een "dom" ding, en dat is het waarschijnlijk ook, ik vermoed dat er onder de tape weerstandjes oid zitten.

Afbeeldingslocatie: https://www.mitsubishi-electric.co.nz/images/product/large/69213A.jpg

Wellicht dat een handige Tweaker ze na kan maken :? @koevlaas2 en ik hebben er € 28,19 per stuk voor betaald (komt nog wel een beetje transportkosten bij), best veel geld voor zo'n klein kabeltje natuurlijk.

Ik heb mijn installatie nu op 50% ingesteld, eens kijken hoe lang we het daarmee volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 06:57:
[...]

Grolsch schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 07:47:
[...]

@koevlaas2 en ik hebben samen 2 kabeltjes gekocht, en het lijkt een "dom" ding, en dat is het waarschijnlijk ook, ik vermoed dat er onder de tape weerstandjes oid zitten.

[afbeelding]

Wellicht dat een handige Tweaker ze na kan maken :? @koevlaas2 en ik hebben er € 28,19 per stuk voor betaald (komt nog wel een beetje transportkosten bij), best veel geld voor zo'n klein kabeltje natuurlijk.

Ik heb mijn installatie nu op 50% ingesteld, eens kijken hoe lang we het daarmee volhouden.
Die kabel is veel te duur idd, ik heb er een schema van incl. de weerstand waarden en was nog van plan voor mijn clientele deze kabel standaard mee te leveren maar dan wel zelf gebouwd.
Albert is aan het uitzoeken waar de JST connectoren het beste gekocht kunnen worden en die weerstanden kan ik desnoods voor centen per stuk per 1000 bestellen.
Al met al verwacht ik een kale productiekostprijs van rond de € 5,- maar dit hangt af van wat de JST connector kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

[...]

Regelgedrag:
Zou het 'overreageren' niet te maken kunnen hebben met het (te) kleine watervolume ? Panasonic geeft op dat het met, uit mijn hoofd, 36l overweg kan maar dat dat kennelijk een 'niet erg fraai regelgedrag tot gevolg heeft' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 22:43
Lijkt me niet zo waarschijnlijk; bij mij is er ongeveer 30-35 liter inhoud, geen buffervat en het gaat heel redelijk.
In het voorjaar, als er niet veel warmte nodig is maakt mijn Panasonic runs van ongeveer een kwartier.
En zeker niet naar vol gas, verbruik is dan zo'n 500 watt. Dat is ongeveer het minimale verbruik. Dan slaat de pomp af, wacht 10 minuten en begint opnieuw.
En de kamertemperatuur blijft vrijwel constant.
En ja, hij pendelt dan, zo'n 4x aan/uit per uur, kan me moeilijk voorstellen dat ie daar niet tegen kan.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
wervisser schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:45:
Nou, dan zal ik vanaf de 13e mijn ervaring gaan delen over deze Loria :*)
Kan je iets vertellen over je ervaringen met de Techneco Loria of heb ik deze gemist ? :)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 07:47:
[...]

Ik denk dat je het volhoudt tot ie naar de Wecycle gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hier het regelgedrag van de Panasonic MDC05F3E5. Zie het stuk tussen 19:00u en 22:00u
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/24zf1px.png
Het steile stuk is volgas (5kWth denk ik)
Het vlakke stuk is deellast 20 Hz (2,5 kWth denk ik)
Het dalende stuk is uit.

Op quiet modus gaat het iets beter.
Liever zou ik willen dat de Panasonic meteen al start met 20 Hz in plaats van volgas.
---

Het 48°C probleem is in de grafiek hieronder te zien:
Aan het eind van de grafiek stijgt de deltaT en dus komt er meer vermogen uit de WP.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/23hrer5.jpg

@Domba
Doet de panasonic uberhaupt iets met de Tr_sensor? Zie mijn ervaring:
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Deellast van >1 uur haal ik alleen als ik meer radiatoren opendraai en Ta onder de 48°C ligt. De T33 radiator geeft namelijk maar 2 kW af bij een Ta van 55°C. Pendelen zal die bij mij altijd doen, dus volgas is onzin!

@Anoniem: 266924
Met meer liters in het systeem is het slechte regelgedrag van de Panasonic te verbloemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:47
Hier wordt volgende week een WP-boiler gebracht. 1470 incl verzending (moet rechtop vervoerd worden..) en daarvan komt nog 1100 terug via subsidie regeling.

Dat was de laatste bestelling totdat wij de kraan van de stadsverwarming dicht kunnen zetten. Gisterenavond goed overleg gehad om naast de elga een lucht-lucht WP (Daikin FTXM35, A+++ koelen en verwarmen) te gaan laten installeren medio november. @koevlaas2 ;)

Alle duurzame onderdelen zijn 'gewoon' gekocht bij NL winkels en installateurs hebben (of gaan) het werk uit voeren.

Plannen om een nieuwe OLED TV gaan kopen zijn daarmee op de lange baan geschoven en hebben nu voorrang verleend aan duurzame energie.

Met andere woorden zouden we binnen een jaar met vrijwel onmogelijke afsluiting van stadsverwarming, tot een nul-op-de rekening-woning kunnen gaan.

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Dre nou heb ik zomaar een leken vraag. Waarom is dit slecht regel gedrag? Hij reageert toch gewoon op de temperatuur van het retour water?
Jij weet dat die daling van korte duur is maar de wp niet.

Een cruise control van een auto doet dat ook, dan ga je toch ook geen truc verzinnen om te voorkomen dat ie veel gas geeft als je een kort viaduct over gaat?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:47:
[...]

Ik denk dat je het volhoudt tot ie naar de Wecycle gaat :)
Ik denk dat de wp maar kortstondig op 100% komt te draaien (temperaturen onder 0) maar we gaan het mee maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Noord27 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:08:
Hier wordt volgende week een WP-boiler gebracht. 1470 incl verzending (moet rechtop vervoerd worden..) en daarvan komt nog 1100 terug via subsidie regeling.

Dat was de laatste bestelling totdat wij de kraan van de stadsverwarming dicht kunnen zetten. Gisterenavond goed overleg gehad om naast de elga een lucht-lucht WP (Daikin FTXM35, A+++ koelen en verwarmen) te gaan laten installeren medio november.

Alle duurzame onderdelen zijn 'gewoon' gekocht bij NL winkels en installateurs hebben (of gaan) het werk uit voeren.

Plannen om een nieuwe OLED TV gaan kopen zijn daarmee op de lange baan geschoven en hebben nu voorrang verleend aan duurzame energie.

Met andere woorden zouden we binnen een jaar met vrijwel onmogelijke afsluiting van stadsverwarming, tot een nul-op-de rekening-woning kunnen gaan.

Duurzaamheid werkt verslavend, hier wordt de waf daar soms helemaal gek van :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Noord27 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:08:

Welkei s het geworden en waar zuig je de lucht van aan? :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:25:
[...]

Duurzaamheid werkt verslavend, hier wordt de waf daar soms helemaal gek van :*)
De WAF lijkt er hier nog wel meer verslaafd aan als ik zelf. Het valt mij op dat ze vaker op haar telefoon kijkt naar wat de zonnepanelen doen als ik zelf. En deze week viel het haar op dat de 12 jaar oude wasdroger toch echt wel het product in huis was dat het meeste stroom verbruikte.

Vrouwlief rijdt het meeste in onze 'nieuwe' auto en tankt er ook vrijwel altijd mee. En ik denk dat ze daarmee het meeste verschil merkt. Nu rijden we 400 km verder op 1 tank benzine en gaat er dan maar iets meer als de helft (wat we gewend waren) in. Plus halve MRB.

Volgende week zaterdag hebben we een straatfeest met de buurt. Het werkt aanstekelijk kan ik je zeggen in de buurt ook. Zeker nu mensen door hebben dat van stadsverwarming af komen eigenlijk helemaal niet lastig is als de firma die het levert doet vermoeden.

@Speedy-Andre http://www.aircodruten.nl...iler-200-r-aircodruten.nl

Wilde hem eerst bij de firma deroij Service uit Helmond bestellen. Maar daar was hij 1490 inclusief verzending en vroegen ze vrolijk 60 euro extra voor betaling via PayPal. Dat was bij de partij waar ik bestelde niet het geval. En heb met deze partij al eerder contact gehad over een lucht-lucht wp. Daarop kwam altijd zeer vlot en inhoudelijk correcte reactie(s).

Hij komt in de garage te staan. En die is geïsoleerd; komt nooit onder de 12 graden. Planning is om hem daar gewoon lucht aan te laten zuigen en af te laten blazen naar buiten. In de zomer is de garage zelfs warmer als de woonkamer ivm plat dak en opstelling wasmachine/droger/omvormer PV.

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 01-09-2017 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Noord27 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:37:
[...]

De WAF lijkt er hier nog wel meer verslaafd aan als ik zelf. Het valt mij op dat ze vaker op haar telefoon kijkt naar wat de zonnepanelen doen als ik zelf. En deze week viel het haar op dat de 12 jaar oude wasdroger toch echt wel het product in huis was dat het meeste stroom verbruikte.

Vrouwlief rijdt het meeste in onze 'nieuwe' auto en tankt er ook vrijwel altijd mee. En ik denk dat ze daarmee het meeste verschil merkt. Nu rijden we 400 km verder op 1 tank benzine en gaat er dan maar iets meer als de helft (wat we gewend waren) in. Plus halve MRB.

Volgende week zaterdag hebben we een straatfeest met de buurt. Het werkt aanstekelijk kan ik je zeggen in de buurt ook. Zeker nu mensen door hebben dat van stadsverwarming af komen eigenlijk helemaal niet lastig is als de firma die het levert doet vermoeden.
WAF Werkt hier niet echt mee :') Zeg maar gerust tegen..
Maargoed hebben gescheiden rekeningen nog, dus dan betaal ik het uit eigen zak :9

Aanstekelijk valt nog wel mee.. mensen vinden het allemaal bar interessant maar hebben het geld er niet voor (over)

Wat is de afstand van de garage naar jou douche bijvoorbeeld? WPB kan bij mij ook prima in de garage maar krijg dan extreem veel leidingwerk, gezien het hart van de aansluitingen op zolder is

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 01-09-2017 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@Daannn1987 Veel mensen kijken op korte termijn helaas. Als ik vertel dat maandlasten tussen de 400 en 450 gedaald zijn (afhankelijk van hoeveel kilometers met de PHEV) zie ik menigeen al snel aan het rekenen gaan in het hoofd als ik eerder al de investering van circa 10.000 heb genoemd (waar de subsidies al in af getrokken zijn). 10.000 is voor velen, inclusief mijzelf, grof geld. Je kan er een nieuwe badkamer van laten installeren, zoals mijn buren hebben gedaan. Of even slikken met weinig verandering in eerste instantie, maar zeker wel op de langere termijn.

Tel daarbij op dat het voor eventuele toekomstige verkoop ook wel lekker is om een huis op de markt te kunnen zetten met een energie rekening van 0. Met natuurlijk wel onder voorbehoud de salderingsregeling; of wat er tegen die tijd (2023) weer voor mogelijkheden zijn qua opslag van stroom.

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 01-09-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Noord27 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:43:
@Daannn1987 Veel mensen kijken op korte termijn helaas. Als ik vertel dat maandlasten tussen de 400 en 450 gedaald zijn (afhankelijk van hoeveel kilometers met de PHEV) zie ik menigeen al snel aan het rekenen gaan in het hoofd als ik eerder al de investering van circa 10..000 heb genoemd (waar de subsidies als in af getrokken zijn).

Tel daarbij op dat het voor eventuele toekomstige verkoop ook wel lekker is om een huis op de markt te kunnen zetten met een energie rekening van 0. Met natuurlijk wel onder voorbehoud de salderingsregeling; of wat er tegen die tijd (2023) weer voor mogelijkheden zijn qua opslag van stroom.
Wij geven per maand niet eens 300 euro uit aan gas, licht en benzine.
Maar als je zulke bedragen kunt besparen is het al heel snel interessant natuurlijk

Gas / licht was voor het plaatsen van de WP ± 75 euro per maand.
Benzine is 220 euro per maand gemiddeld.

Maar ik heb dan gelukkig ook geen stadsverwarming O-)

Toch heb ik het idee dat er weinig mensen zijn die zich interesseren in de energierekening bij het orienteren / aankopen van een huis. Stukje bewustwording zal met de jaren wel komen denk ik..

[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 01-09-2017 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:47:
[...]

Wij geven per maand niet eens 300 euro uit aan gas, licht en benzine.
Maar als je zulke bedragen kunt besparen is het al heel snel interessant natuurlijk

Gas / licht was voor het plaatsen van de WP ± 75 euro per maand.
Benzine is 220 euro per maand gemiddeld.

Maar ik heb dan gelukkig ook geen stadsverwarming O-)
Nog geen kinderen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Nee maar denk niet dat gas / licht dan drastsich omhoog zal gaan..
Of waar doel je op?

[ Voor 10% gewijzigd door Daannn1987 op 01-09-2017 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:14:
[...]

Ik denk dat de wp maar kortstondig op 100% komt te draaien (temperaturen onder 0) maar we gaan het mee maken :)
75% kan de wp ook nog op en dan haal je het tot min 10 wel denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:50:
[...]

Nee maar denk niet dat gas / licht dan drastsich omhoog zal gaan..
Of waar doel je op?
Dan heb je geluk, hier staat de kleine man rustig 15 min onder de douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:57:
[...]

Ja en? Doe ik ook met 10 liter per min, vrouwtje soms ook...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ja precies hier ook 10 liter per min en sta er ook rustig kwartier onder.. gelukkig hebben we een zonneboiler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
De waf en ik douchen allebei maximaal 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 20:34:
De waf en ik douchen allebei maximaal 5 minuten.
Uitzonderlijk kort in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Noord27 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:37:

@Speedy-Andre http://www.aircodruten.nl...iler-200-r-aircodruten.nl

Wilde hem eerst bij de firma deroij Service uit Helmond bestellen. Maar daar was hij 1490 inclusief verzending en vroegen ze vrolijk 60 euro extra voor betaling via PayPal. Dat was bij de partij waar ik bestelde niet het geval. En heb met deze partij al eerder contact gehad over een lucht-lucht wp. Daarop kwam altijd zeer vlot en inhoudelijk correcte reactie(s).

Hij komt in de garage te staan. En die is geïsoleerd; komt nooit onder de 12 graden. Planning is om hem daar gewoon lucht aan te laten zuigen en af te laten blazen naar buiten. In de zomer is de garage zelfs warmer als de woonkamer ivm plat dak en opstelling wasmachine/droger/omvormer PV.
Da's fijn dat hij ergens kan staan waar warmtebronnen zijn :)
Paypal rekent 4% kosten en die krijg je meestal doorberekend als hij met een CC gedekt is.
Je kan 165l van 40 graden tappen, best veel verlies als er 55 graden in zit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Speedy-Andre schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:10:
[...]

Da's fijn dat hij ergens kan staan waar warmtebronnen zijn :)
Paypal rekent 4% kosten en die krijg je meestal doorberekend als hij met een CC gedekt is.
Je kan 165l van 40 graden tappen, best veel verlies als er 55 graden in zit :?
Geen idee hoe dat berekend wordt in de specificaties. Maar men kan gewoon instellen hoe warm het gehouden moet worden en 1x in de week moet het naar 55 of 60 graden geloof ik vanwege legionella. Met andere woorden je kan spelen met de temperatuur om te kunnen voorzien in de behoefte.

[ Voor 7% gewijzigd door Noord27 op 01-09-2017 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:44:
[...]

Zou het 'overreageren' niet te maken kunnen hebben met het (te) kleine watervolume ? Panasonic geeft op dat het met, uit mijn hoofd, 36l overweg kan maar dat dat kennelijk een 'niet erg fraai regelgedrag tot gevolg heeft' ?
Dre schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:51:

@Anoniem: 266924
Met meer liters in het systeem is het slechte regelgedrag van de Panasonic te verbloemen.
Geen idee of te weinig liters de oorzaak van Dre zijn regelgedrag kan zijn, heb hier alleen de inhoud middelste spiraal van een omgebouwde Atag Q-solar, zal nog geen 10 liter zijn denk ik. (zit nog wel een vat gevuld met 380 liter om deze spiraal. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:57:
[...]

Bij ons bovenstaande x 5, rekening nog steeds - 13 p/m oid. (moet eerste '0' afrekening nog krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

....
Waarom draai jij eigenlijk op zulke hoge temperaturen ? Mogelijk dat de boel veel beter werkt als je aanpassingen in je afgifte aanbrengt waardoor je een lagere Ta kan hebben ?

Dit doet mij denken aan een oud klasgenoot die part time in een garage oid werkte, daar kwamen klanten klagen dat ze bij 6000 rpm een rammeltje in hun auto hoorde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Daannn1987 Veel mensen kijken op korte termijn helaas. Als ik vertel dat maandlasten tussen de 400 en 450 gedaald zijn (afhankelijk van hoeveel kilometers met de PHEV) zie ik menigeen al snel aan het rekenen gaan in het hoofd als ik eerder al de investering van circa 10.000 heb genoemd (waar de subsidies al in af getrokken zijn). 10.000 is voor velen, inclusief mijzelf, grof geld. Je kan er een nieuwe badkamer van laten installeren, zoals mijn buren hebben gedaan. Of even slikken met weinig verandering in eerste instantie, maar zeker wel op de langere termijn.

Tvt (waarmee ik niet mag rekenen) trouwens net iets meer dan 2 jaar, mooi rendement toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 00:28:
[...]

Tvt (waarmee ik niet mag rekenen) trouwens net iets meer dan 2 jaar, mooi rendement toch ?
Mede door de tamelijk goede subsidie en onder voorbehoud dat er geen kosten aan de installaties naar voren komen door defecten. Maar dan inderdaad nog steeds een nette TVT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Dre
Tr wordt wel gebruikt maar voornamelijk voor de veiligheidsfucties <20 en >50C.
Voor de vermogensregeling is de stroom (ampere) door compressor het bepalende hoofdaandeel.

Als ik naar de eerste grafieken kijk zijn alle afslagen een gevolg van dat WP zijn minimale thermische warmte van 2,4-2,7kWth niet kwijt kan.
De voor 19u en na 22u zien eruit als normale profiel met afslag op doel temperatuur +1C, de tussenliggende kleinere zijn wel bijzonder want de hysterese verandert.

Ik heb geen idee, wat dat kan veroorzaken of hoe je dat voor elkaar krijgt
Op basis van grove beeld van moment van aanslaan verandert Tb niet veel met tijd.
Er is ook geen teken dat je shift met timerfunctie gebruikt, want daarvan verandert de hysterese niet.

Aanslaan vindt op ongeveer de zelfde temperatuur plaats, maar afslaan is veel eerder dan normaal verwacht, als ook ~3C eerder dan je zou verwachten met WA-regeling actief voor de doeltemperatuur.

Graag zou ik wat parameters wegstrepen.

Bij welke buitentemperatuur is dit? (komt niet op een graad)
Is dit patroon op verschillende dagen op de zelfde tijd of willekeurig?
Is in periode 19-22 uur quiet mode actief op timerfunctie en is er onvoldoende luchtflow door condensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier ook zo'n buurt, ze vinden het allemaal maar vreemd, ze betalen helemaal niet veel aan stroom zeggen ze dan, 110-120,- en een 80,- aan gas.
Maar als je dan zegt dat het 2400,- p/j is en met nog geen 10K je dak vol hebt en een warmtepomp geinstalleerd beginnen ze wat moeilijk te kijken........ Maar er gebeurd al 5 jaar niks hier om me heen. :?
Dan maar zelf weten >:)

Edit:
Even on topic :)
De warmtepomp staat hier altijd met de stroom er op maar gewoon uit, dit kost 10 kWh per maand dus een 60-70 kWh per jaar.
Is het slim om er een HS tussen te maken? Of de groep uit te schakelen in die tijd? Of beter niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 02-09-2017 11:56 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:52:
[...]

Hier ook zo'n buurt, ze vinden het allemaal maar vreemd, ze betalen helemaal niet veel aan stroom zeggen ze dan, 110-120,- en een 80,- aan gas.
Maar als je dan zegt dat het 2400,- p/j is en met nog geen 10K je dak vol hebt en een warmtepomp geinstalleerd beginnen ze wat moeilijk te kijken........ Maar er gebeurd al 5 jaar niks hier om me heen. :?
Dan maar zelf weten >:)

Edit:
Even on topic :)
De warmtepomp staat hier altijd met de stroom er op maar gewoon uit, dit kost 10 kWh per maand dus een 60-70 kWh per jaar.
Is het slim om er een HS tussen te maken? Of de groep uit te schakelen in die tijd? Of beter niet?
Iets in standby houd wel zijn eigen elektronica warm, beter voor printplaat. Boeit jou die 60 kWh......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:16:
[...]

Iets in standby houd wel zijn eigen elektronica warm, beter voor printplaat. Boeit jou die 60 kWh......
Ja dat weet ik, maar die 6 maanden zijn in de zomer dus wat moet ik warm houden >:)
60 kWh boeit ook niet echt, maar het is wel 3 dagen mijn huis verwarmen in de winter, als we het dan toch over efficient hebben..........

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1 ... 98 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)