Volgens mij heb je snel genoeg aan je tuin voor een water/water WP, maar dat hangt meer af van je warmte behoefte. Als het een erg energie efficient huis is, valt de warmtebehoefte wellicht mee en voor een 6-8 KW systeem heb je 2 - 3 bronboringen nodig.
- hoe vind ik een betrouwbaar/ bekwaam bedrijf/installateur die mij kan adviseren in de juiste type warmtepomp en eventueel ook met de aannemer van het nieuwbouwproject kan overleggen tav de benodigde leidingen en ander 'meerwerk'?
Het probleem zal wellicht meer zitten de aannemer van het nieuwbouwproject in de meewerkmodus te krijgen. Heel veel willen alleen doen wat ze atijd al doen..
- Het huis wordt standaard geleverd met vloerverwarming op begane grond maar de optie bestaat om ook de 1ste en 2de verdieping (en zelfs de zolder) volledig te voorzien van vloerverwarming. Is dit, zowel kijkend naar comfort en naar energierekening, een interessante optie?
Je zou kunnen koelen als je overal vloerverwarming hebt. Het is welliswaar beperkte koeling en niet zoals een L/L systeem, want vocht blijft in de ruimte.
Andere voordelen: geen radiatoren aan muur, minder stof.
Laat je niet een poot uitdraaien met de meerkosten van vloerverwarming op de andere verdiepingen. Als het een als een LTV systeem is met radiatoren zou het niet heel veel meer mogen kosten.
- ik begrijp dat, aangezien ik ook tapwater met een warmtepomp wil verwarmen, er dan een boiler moet komen? Ik meen gelezen te hebben dat een 300L vat genoeg is voor een huishouden van vier personen om comfortabel te kunnen douchen/baden (NB er is dan sprake van twee badkamers, eventueel dus ook gelijktijdig gebruik).
Heb je ook 2 maal een bad in die badkamers, en een douches met > 10L/minuut douchekop ? Je leest hier overal dat een WP/electrisch warm water systeem het met 2 dingen moeilijk heeft: Bad en stortdouche.
Je moet bijvoorbeeld kijken naar bad inhoud (280-380 liter aangegeven, maar dat stop je er niet in, snel 100 liter minder denk ik) Maar dan nog: 2 x bad vullen tegelijk, of vlak achter elkaar, en dan direct erna af willen douchen is snel te veel voor 300L boiler.
Je kunt er altijd een naverwarmer achter hangen. Alleen heb je dan geen opbrengst genoeg voor bad en/of stortdouche tenzij je een 3x35 net aansluiting hebt. (Voor 3x25A is een 11 KW model maximaal, en afhankelijk van binnenkomende water temperatuur kune je 6-8 liter per minuut opwarmen en je hebt vaak een doorstroom begrensers tot die liters)
Denk ook gelijk aan een douche wtw. Daar bespaar je financieel niet echt mee, maar als je alles electrisch wil doen is water van 20-25 graden aan de koude kant een stuk makkelijker dan 10-15 graden water om mee te douchen. Je hebt dan minder liters heet (50-65 graden uit boiler) water nodig om op je douche temperatuur te komen (37-40 graden)
Hier moet je bouwkundig rekening mee houden. Je zal voor beide badkamers onder de douche die douche wtw kwijt moeten kunnen. Dat betekent onder de douche een koof als die er nog niet zit of geen andere route is. Of het wordt een inbouw wtw onder de douche vloer maar die heeft meestal lager rendement.
Success met de zoektocht, maar ik zou eerst al je eisen duidelijk opstellen. Vandaar uit kun je dan over een systeem nadenken..
Dus:
- bad: hoe groot en 1 of 2 keer, en gelijtijdig gebruik ?
- douche: hoe veel liter per minuut en 2 douches gelijktijdig ?
- ruimte voor wtw onder de douche fysiek ?
[
Voor 3% gewijzigd door
jacovn op 03-08-2017 08:50
. Reden: spelling ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase