Kan niet alle vragen beantwoorden
Panasonic heeft hier zelf de
HPM voor, grote struikelblok is de flow wat alleen gaat als je een ontkoppel buffer gebruikt
Is het mogelijk om de booster heater niet toe te passen, of is de warmtepomp daar van afhankelijk tijdens defrost?
Bij G-serie is booster niet specifiek nodig voor defrost, hoeft zelfs niet eens aangesloten te worden, maar dan wel afgifte systeem actief sturen/regelen zodat niet een trigger optreedt voor gebruik, zoals zorgen dat Tr >20C is of bij koude start steeds groepen toevoegen zodat Tr telkens binnen 29 minuten >20C + temp sensor afwijking is.
Kan de panasonic een externe warmtebron inschakelen als hij het zelf niet trekt? (de CV ketel als backup?)
Nee, ik heb geen opties voor gezien, zal je extern moeten regelen met eigen electronica
Kun je de panasonics in hun maximum vermogen beperken? (bijvoorbeeld door een extern contact?)
Extern contact is aan of uit en maakt enkel gebruik van interne stooklijn,
Je zal in documentatie moeten kijken wat HPM, wat deze kan ik heb voor een eigen route gekozen
Maar als je opgenomen vermogen wilt limiteren, zoals ik dat probeer voor 5kW, dan zie ik op moment maar 1 oplossing door buffer als warmtebuffer in te zetten, dat kan in serie (ontkoppelbuffer/warmtebuffer) of parallel en de laatste is mijn keuze.
Hoe dat voor de H-serie monoblock wordt die eind dit jaar verwacht wordt weet ik niet.
De buffer parallel aan WP biedt meer mogelijkheden maar is wel complexer, hierbij komt nog wel nodige electronica kijken,
Ik ben daar nog niet zo heel ver met mijn software program, zodat ik op seconde basis kan reageren als inductiekookplaat of waterkoker aangaat ipv anticiperen op verwacht benodigd vermogen, maar het vriest ook niet altijd of is er onvoldoende ruimte of steeds frequent extra verbruik die fors dreigt door 25A-grens te schieten.
Mijn doel is open houden, de mogelijk voor inpassing van een homeaccu op een later moment en toch de dure moment van eventuele variabel capaciteits tarief en flex tarief te ontwijken als we daartoe verplicht worden, verwachtingen verschilt ook per gemeente op provincie en ook glazen bol voor nodig
Zo zal koploper-energieverbruik Zuid-Holland met ca 30% NL energieverbruik en 29,8ton CO2-eqv./inwoner veel meer maatregelen moeten nemen dan andere provincies om daar iets vanaf te krijgen om de huidige groei om te buigen in een daling, laat staan voor Parijs akkoord 95% in 2050.
Ik krijg de kribbels van sommige senario's die voorbij komen met een laag "samen MET consumenten" gehalte en geheel zonder E-net aansluiting gaat het niet vanwege asymetrische opwek en verbruik
Een homeaccu en piekbelasting gaan slecht samen
Het punt is dat monoblock G-serie sneller opschakelt dan terugschakelt naar een lager vermogen als je de dT tussen Ta en Tr actief verandert, dan blijft enkel exten contact over voor uit/aan, voor andere kan je de vraag afvangen als die niet op de seconde aankomt en proberen in te passen, maar blijft lastig.
Welke warmtepomp is de beste keus? de WH-MDC05F3E5 of de WH-MDC06G3E5
(ik weet dat dit al eens voorbij is gekomen, maar ik weet niet meer wat de conclusie was

)
De 5kW heeft de betere technische prestaties van beide, weet niet in hoeverre de firmware van elkaar verschilt, maar in forum zie ik wel verschillen voorbij komen met wat ik met mijn G-serie kan regelen..
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant