Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 106 Laatste
Acties:
  • 350.416 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Erasmo schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:22:
[...]

Bullshit.

Ik hoop dat de woning op zijn minst met balansventilatie en meer dan de 3-4 epc afkoop panelen wordt opgeleverd? Je zit nu met een waardeloze gasaansluiting die niet alleen nodig is maar ook nog eens vastrecht, netbeheer en meterhuur kost, puur omdat de aannemer te lui en te conservatief is om een warmtepomp op te hangen.

Lijkt me ook niet lekker werken voor het vertrouwen, zo'n liegende aannemer die je nu een paar honderd euro per jaar aan extra vaste lasten op levert en je lekker makkelijk een CV-ketel aansmeert die je hopelijk op marktplaats kan slijten. Over de nu verspilde uren voor het onnodig aanleggen van alle gasleidingen etc maar te zwijgen.
Je hebt helemaal gelijk, dat is wel waar je tegenaan loopt.
Er zaten 6 panelen op om te voldoen aan de epc-norm. We wilde uitbreiden maar dit kostte via de aannemer teveel geld en er was weinig keuzevrijheid. Daarom hebben we de zonnepanelen laten vervallen en regelen we het zelf wel.
Je loopt op een gegeven moment tegen zoveel dingen aan dat je er klaar mee bent en denkt ik regel het later zelf wel...

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roy77 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:50:
[...]

En daar gaat, neem ik aan, de subsidie nog vanaf?
Ja, klopt dit is een consumentenprijs excl. subsidie.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 16:13
roy77 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:50:
[...]

En daar gaat, neem ik aan, de subsidie nog vanaf?
Even van Spaanse prijzen uitgaande (los van koeling etc)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SK2kAYR.png

dan nog een SWW boiler er bij, tussen de € 750,-- en € 1500,--
en dan de installatie plus materiaal

Subsidie van € 2300,--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 16:46
Grolsch schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:52:
[...]

Daar ben je niet ingetrapt, daar ben je tenminste in dit topic meerdere keren voor gewaarschuwd door meerdere Tweakers :+ 8)
Achteraf is de elga wel de juiste keuze geweest denk ik. Elga icm een lucht-lucht WP is het beste van 2 werelden. L/L is gewoon veel sneller en aangenamer met koeling (ontvochtiging). En een WP-boiler erbij betekend 2x subsidie ipv 1x. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:07:
[...]

Achteraf is de elga wel de juiste keuze geweest denk ik. Elga icm een lucht-lucht WP is het beste van 2 werelden. L/L is gewoon veel sneller en aangenamer met koeling (ontvochtiging). En een WP-boiler erbij betekend 2x subsidie ipv 1x. ;)
Voor jou situatie misschien wel, maar ik heb persoonlijk liever 1 apparaat die alles regelt, en wil niet van die "lelijke" airco units in mijn huis hebben te blazen 8)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Grolsch Tijd zal het leren. Als eenmaal de warmte in een woning met veel isolatie zit, gaat dat er zo maar niet uit. Dan werkt de isolatie-buffer eigenlijk in je nadeel.

Maar je vind het wel OK dat er een nog veel lelijkere unit in je tuin staat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
alberthakvoort schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:59:
[...]

Even van Spaanse prijzen uitgaande (los van koeling etc)

[afbeelding]

dan nog een SWW boiler er bij, tussen de € 750,-- en € 1500,--
en dan de installatie plus materiaal

Subsidie van € 2300,--
In Nederland liggen de prijzen vanaf €4145 (wat ik zo snel kan vinden).

Dus dan wordt het €4145+€1250(boiler)+€1500(installatie)-€2300(subsidie)=€4595,-
Afsluiten gas is €605,-

In totaal €5200,- min opbrengst ketel bij eventuele verkoop, zeg even €750,- is een investering van ongeveer €4500,-

Een Elga koop je, na aftrek van subsidie, voor ongeveer €2000,-

Kijken of ik dit langs de directie krijg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:12:
@Grolsch Tijd zal het leren. Als eenmaal de warmte in een woning met veel isolatie zit, gaat dat er zo maar niet uit. Dan werkt de isolatie-buffer eigenlijk in je nadeel.

Maar je vind het wel OK dat er een nog veel lelijkere unit in je tuin staat? ;)
Nee, ook niet, maar dan ga ik dan ook iets moois omheen bouwen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
Rol-Co schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:18:
[...]

Het voorbeeld is alleen niet om naar de winkel te rennen :) 110,- p/j besparen met een investering van 2100,-
8)7 bij een verbruik van bijna 1000 m3 gas.

Niet heel gek dat het niet hard van de grond komt, ondanks de subsidie.
gelukkig wek ik de helft van de kwh zelf op. maar dat werd een beetje te ingewikkeld voor het item.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

roy77 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:19:
[...]

Dus dan wordt het €4145+€1250(boiler)+€1500(installatie)-€2300(subsidie)=€4595,-
Afsluiten gas is €605,-

In totaal €5200,- min opbrengst ketel bij eventuele verkoop, zeg even €750,- is een investering van ongeveer €4500,-

Appels met peren vergelijken, yuup, dat is goedkoper.

Reken wel even je sww bij de elga, of ga je koud douchen :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roy77 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:19:
[...]

Afsluiten gas is €605,-

€8000,- is een Nederlandse prijs, wel vrij goedkoop maar ik kan de boel installeren voor dit geld.
Nadeel van de ELGA is dat het vermogen bij -3c toch wel begint in te zakken en er geen optie tot COP=1 bijstook op zit en zoals @Rol-Co zegt zit er geen optie op om ook een boiler op te warmen.

Denk/concludeer niet te snel, werd Noord27 ook 'fataal'.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 31-05-2017 13:28 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
koevlaas2 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:27:
[...]

€8000,- is een Nederlandse prijs, wel vrij goedkoop maar ik kan de boel installeren voor dit geld.
Nadeel van de ELGA is dat het vermogen bij -3c toch wel begint in te zakken en er geen optie tot COP=1 bijstook op zit en zoals @Rol-Co zegt zit er geen optie op om ook een boiler op te warmen.

Ik ga het allemaal in overweging nemen, donderdag a.s. komt de eerst installateur kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:59
koevlaas2 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:27:
[...]

Je eigen bedrijf is in de lucht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:13:
[...]

Je eigen bedrijf is in de lucht?
Bijna misschien wel/niet, ik probeer klanten te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Ik ben sowieso een pilot klant bij @koevlaas2 :) Kom op mensen.. meld je ook aan en laat @koevlaas2 voor zichzelf beginnen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
migila schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:14:
Ik ben sowieso een pilot klant bij @koevlaas2 :) Kom op mensen.. meld je ook aan en laat @koevlaas2 voor zichzelf beginnen! :)
Koevlaas2 heeft een riante WW uitkering, mocht deze nou aflopen dan begin ik zeker voor mezelf.
In de tussentijd probeer ik een baan te vinden.
'helaas' loopt mijn WW nog tot december 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migila schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:14:
Hoe staat het eigenlijk met je nieuwbouw, ik reed laatst door je toekomstige straat, er stonden al huizen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
offtopic:
Ja klopt, onze eerste paal gaat 10 juli erin. Er zijn al 4 woningen bewoond en er staan er stuk of 14 in de steigers. Duurt mij allemaal te lang zoals je kan begrijpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-05 11:10
Beste forumleden. Ik ben op vakantie en zou graag het invullen van onze tabel later willen servicen. Omdat deze maanden weinig WP energie vragen is alleen het stand-by verlies interessant. Als er geen bezwaar tegen is zal ik de maanden mei en juni begin juli invullen met de ontvangen PM's.Daarna juli en aug begin sept. Moet koel energie ook worden meegenomen?
Oktober hebben we een jaar rond en dat is zeker interessant.
Ik hoor graag wat julie er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:35:
Beste forumleden. Ik ben op vakantie en zou graag het invullen van onze tabel later willen servicen. Omdat deze maanden weinig WP energie vragen is alleen het stand-by verlies interessant. Als er geen bezwaar tegen is zal ik de maanden mei en juni begin juli invullen met de ontvangen PM's.Daarna juli en aug begin sept. Moet koel energie ook worden meegenomen?
Oktober hebben we een jaar rond en dat is zeker interessant.
Ik hoor graag wat julie er van vinden.
Prima hoor, prettige vakantie nog !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-05 18:38
Ik lees hier verschillende verhalen over koelen m.b.v. de WP. Begrijp dat het meer het voorkomen van opwarming is dan het daadwerkelijk koelen. Zijn er daarom bij nieuwbouw praktische zaken om rekening mee te houden om de mogelijkheid tot koelen d.m.v. de WP te optimaliseren/realiseren?

Twijfel momenteel bijvoorbeeld nog over het plaatsen van vloerverwarming op de 1e verdieping. Wanneer ik deze wél zou laten aanleggen en zou gebruiken voor koelen, dan heeft dat een minimaal effect op de temperatuur op de begane grond gok ik?

En om te voorkomen dat het een zwembad wordt dient er niet te hard gekoeld te worden ivm dauwpunt. Hoe wordt dat geregeld? Meet zo'n thermostaat zelf de luchtvochtigheid en de temperatuur om de minimale temperatuur van het water te berekenen? Of dien je hier zelf nog een (domotica?) systeempje voor te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Met alleen een vloer is het effect merkbaar, maar wel minimaal. Als je wilt koelen kun je beter investeren in een L/L warmtepomp. Als ik zie op kantoor wat het effect is van vloerkoeling en dat vergelijk met de airco's... >:)

Je blijft zowiezo met een hoog vochtgehalte zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het belangrijkste in een nieuwbouwwoning is zorgen dat de balansventilatie een bypass heeft, dan kun je 's nachts het huis al afkoelen met buitenlucht.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
alberthakvoort schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:13:
Met alleen een vloer is het effect merkbaar, maar wel minimaal. Als je wilt koelen kun je beter investeren in een L/L warmtepomp. Als ik zie op kantoor wat het effect is van vloerkoeling en dat vergelijk met de airco's... >:)

Je blijft zowiezo met een hoog vochtgehalte zitten.
L/L is inderdaad veel beter om te koelen als L/W. Krijg je er meteen ontvochtiging bij. Wij overwegen ook serieus een L/L WP erbij, juist omdat dat veel sneller werkt als het nodig is met verwarmen; en bij koeling veel beter zijn werk kan doen. Helaas op L/L geen subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met het oog op een consequent beleid stel ik voor dat de subsidie op L/W wp's die kunnen koelen vervalt >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:57:
Met het oog op een consequent beleid stel ik voor dat de subsidie op L/W wp's die kunnen koelen vervalt >:)
Beleid is sowieso krom met subsidie.

Op een elektrische boiler zit geen subsidie.

Maar op een WP boiler wel. Echter kun je een WP boiler ook 100% inzetten als elektrische boiler, ze hebben allemaal een spiraal als back-up en/of legionella programma.

En daardoor kun je dus een wel een elektrische boiler met €1000,- subsidie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:36
karazz schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:44:
Ik lees hier verschillende verhalen over koelen m.b.v. de WP. Begrijp dat het meer het voorkomen van opwarming is dan het daadwerkelijk koelen. Zijn er daarom bij nieuwbouw praktische zaken om rekening mee te houden om de mogelijkheid tot koelen d.m.v. de WP te optimaliseren/realiseren?

Twijfel momenteel bijvoorbeeld nog over het plaatsen van vloerverwarming op de 1e verdieping. Wanneer ik deze wél zou laten aanleggen en zou gebruiken voor koelen, dan heeft dat een minimaal effect op de temperatuur op de begane grond gok ik?

En om te voorkomen dat het een zwembad wordt dient er niet te hard gekoeld te worden ivm dauwpunt. Hoe wordt dat geregeld? Meet zo'n thermostaat zelf de luchtvochtigheid en de temperatuur om de minimale temperatuur van het water te berekenen? Of dien je hier zelf nog een (domotica?) systeempje voor te installeren?
IK heb hier een w/wp en op alle verdiepingen vv 10 hoh. Met het warme weer van de afgelopen dagen bleef de temperatuur binnen strak op 23 graden, ik heb een domoticz grafiekje gepost.

Eea hangt ook van de bouw van je huis af en de positie van je ramen. Wij hebben op de ramen waar zon op valt screens en dat helpt uiteraard mee. Maar zonder koeling loopt de temperatuur omhoog. De bgg blijft het koudst bij koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Noord27 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:52:
[...]

L/L is inderdaad veel beter om te koelen als L/W. Krijg je er meteen ontvochtiging bij. Wij overwegen ook serieus een L/L WP erbij, juist omdat dat veel sneller werkt als het nodig is met verwarmen; en bij koeling veel beter zijn werk kan doen. Helaas op L/L geen subsidie.
Wat zijn, grofweg, de kosten van een airconditioning ongeveer?

Mij werd namelijk verteld dat een L/W + L/L WP bijna net zo duur is als een W/W WP, iets wat ikzelf sterk in twijfel trek.

[ Voor 12% gewijzigd door karazz op 02-06-2017 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
karazz schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:20:
[...]

Mij werd namelijk verteld dat een L/W + L/L WP bijna net zo duur is als een W/W WP, iets wat ikzelf sterk in twijfel trek.
Lijstje met prijzen en specs:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Gemiddeld tussen de € 750 en € 1500,--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
karazz schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:20:
[...]

Elga kost grofweg 4300 geinstalleerd - 2300 subsidie = 2000 netto
Een goede airco (daikin blue-volution FTXM-35M, 5,1 COP, A+++) net iets meer als 1000 euro uit Spanje. Reken er nog 300-350 bij voor installatie. Dat is dan netto 1350.

Zit toch een aardig verschil tussen. Maar als je de prijzen in NL ziet voor een L/L dan scheelt het maar weinig meer tov een L/W. Onder onder aan de streep vergelijkbaar. Alleen L/L heeft wat voordelen zoals snellere werking en ook goede koeling, door ontvochtiging.

W/W is een aardig stuk duurder overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:28:
Het belangrijkste in een nieuwbouwwoning is zorgen dat de balansventilatie een bypass heeft, dan kun je 's nachts het huis al afkoelen met buitenlucht.
Dit kan ik inmiddels beamen, de WTW weet de temperatuur hier ongeveer met 1c per nacht omlaag te trekken.
Alleen bij overdag +30c is er geen houden aan de temperatuur binnen, die loopt dan best op en in de nacht gaat er dan maar 0.5c af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Noord27 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:28:
[...]

Elga kost grofweg 4300 geinstalleerd - 2300 subsidie = 2000 netto
Een goede airco (daikin blue-volution FTXM-35M, 5,1 COP, A+++) net iets meer als 1000 euro uit Spanje. Reken er nog 300-350 bij voor installatie. Dat is dan netto 1350.

Zit toch een aardig verschil tussen. Maar als je de prijzen in NL ziet voor een L/L dan scheelt het maar weinig meer tov een L/W. Onder onder aan de streep vergelijkbaar. Alleen L/L heeft wat voordelen zoals snellere werking en ook goede koeling, door ontvochtiging.

W/W is een aardig stuk duurder overigens.
Duidelijk, dankje.

Ben zelf dus met nieuwbouw bezig en naar een L/W warmtepomp aan het kijken. (binnenkort weer gesprek bij NRGTEQ). Omdat de L/W niet sterk kunnen koelen twijfel ik over de wens van een losse airco er naast.

Maar omdat ik ook nog twijfel over de noodzaak van extra koeling zou ik t.z.t. ook voor een mobiele airco kunnen gaan. Die kan ik voor het grootste gedeelte van het jaar gewoon op zolder zetten en dan heb ik ook niet zo'n flinke unit aan de muur hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
karazz schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:35:
[...]

Duidelijk, dankje.

Ben zelf dus met nieuwbouw bezig en naar een L/W warmtepomp aan het kijken. (binnenkort weer gesprek bij NRGTEQ). Omdat de L/W niet sterk kunnen koelen twijfel ik over de wens van een losse airco er naast.

Maar omdat ik ook nog twijfel over de noodzaak van extra koeling zou ik t.z.t. ook voor een mobiele airco kunnen gaan. Die kan ik voor het grootste gedeelte van het jaar gewoon op zolder zetten en dan heb ik ook niet zo'n flinke unit aan de muur hangen.
Een verplaatsbare airco heeft echter een groot nadeel, je moet een slang naar buiten hebben die ook lucht naar buiten blaast. Nieuwe warme lucht word dan ergens vandaan aan gevoerd, moraal van het verhaal: een split airco is veel efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:39:
[...]

Een verplaatsbare airco heeft echter een groot nadeel, je moet een slang naar buiten hebben die ook lucht naar buiten blaast. Nieuwe warme lucht word dan ergens vandaan aan gevoerd, moraal van het verhaal: een split airco is veel efficiënter.
Dát sowieso, denk dat ik in ieder geval de voorbereidingen tref voor een split airco, kan ik hem later altijd nog installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
karazz schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:55:
[...]

Dát sowieso, denk dat ik in ieder geval de voorbereidingen tref voor een split airco, kan ik hem later altijd nog installeren.
Doe het liever meteen goed, anders gooi je geld weg aan zo'n verrijdbaar ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@karazz nrgteq is toch alleen sterk in W/W? Ik werk op de midden Brabant poort, waar ze velen panden hebben voorzien van aardwarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Noord27 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:37:
@karazz nrgteq is toch alleen sterk in W/W? Ik werk op de midden Brabant poort, waar ze velen panden hebben voorzien van aardwarmte.
Vanaf over ongeveer een maand leveren ze ook L/W, hebben een fabrikant overgenomen uit Italië. Daarnaast leveren ze (praktisch) 24/7 service. Dus an sich klinkt het wel goed. Enige risico is als het bedrijf op zou houden te bestaan. Maar geloof dat je vandaag de dag in de WP branche zeker wel goed zit.

Maar heb je toevallig ervaring met hun producten, of je weet alleen dat ze daar leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
karazz schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:22:
[...]

Vanaf over ongeveer een maand leveren ze ook L/W, hebben een fabrikant overgenomen uit Italië. Daarnaast leveren ze (praktisch) 24/7 service. Dus an sich klinkt het wel goed. Enige risico is als het bedrijf op zou houden te bestaan. Maar geloof dat je vandaag de dag in de WP branche zeker wel goed zit.

Maar heb je toevallig ervaring met hun producten, of je weet alleen dat ze daar leveren?
Mijn werkgever verwarmt het gehele pand met deze techniek. Ik ben er 5 dagen in de week aanwezig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Noord27 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:24:
[...]

Mijn werkgever verwarmt het gehele pand met deze techniek. Ik ben er 5 dagen in de week aanwezig. ;)
En, leveren hun WP fijne warmte? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Stroom is stroom, warmte is warmte. Gehele pand is voorzien van vloerverwarming 'zeer lage temperatuur'. Van circa 25 graden. Houd er wel rekening mee dat er inpandig een ruimte is van 4x5 meter (en 2.5 meter hoog) met diverse leidingen, pompen en enorme buffer van ongeveer 3000 liter.

Kostentechnisch voor een particulier totaal niet interessant.

Als je afgifte systeem maar geschikt is voor ZLT, dan zit je goed met een warmtepomp systeem. Anders heb je, zacht gezegd, een uitdaging.

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 02-06-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Noord27 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:36:
Stroom is stroom, warmte is warmte. Gehele pand is voorzien van vloerverwarming 'zeer lage temperatuur'. Van circa 25 graden. Houd er wel rekening mee dat er inpandig een ruimte is van 4x5 meter (en 2.5 meter hoog) met diverse leidingen, pompen en enorme buffer van ongeveer 3000 liter.

Kostentechnisch voor een particulier totaal niet interessant.

Als je afgifte systeem maar geschikt is voor ZLT, dan zit je goed met een warmtepomp systeem. Anders heb je, zacht gezegd, een uitdaging.
Snap ik, vandaar stond er ook een ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Noord27 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:02:
[...]

Beleid is sowieso krom met subsidie.

Op een elektrische boiler zit geen subsidie.

Maar op een WP boiler wel. Echter kun je een WP boiler ook 100% inzetten als elektrische boiler, ze hebben allemaal een spiraal als back-up en/of legionella programma.

En daardoor kun je dus een wel een elektrische boiler met €1000,- subsidie krijgen.
Ja, maar niemand gaat een WP boiler kopen om die dan alleen als elektrische boiler te gebruiken. Dus het is een beetje vreemd dat je dat krom vindt.
De subsidie is op een artikel dat zuiniger met energie is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Maasluip schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:54:
[...]

Ja, maar niemand gaat een WP boiler kopen om die dan alleen als elektrische boiler te gebruiken. Dus het is een beetje vreemd dat je dat krom vindt.
De subsidie is op een artikel dat zuiniger met energie is.
Jawel hoor. Ik ken er al 1-tje die een WP boiler als puur elektrische boiler toe past en gewoon subsidie heeft verkregen.

Het is ook toegestaan om het zo te doen. Nergens staat omschreven dat je verplicht bent om de aangeschafte WP boiler op een bepaalde manier te gebruiken. Enigste voorwaarde is dat hij aangesloten moet zijn en minimaal 1 jaar in gebruik moet blijven.

Zuiniger met energie is een WP boiler natuurlijk wel als ook het WP gedeelte toe wordt gepast. Maar als iemand al dermate veel overschot op zijn PV heeft en zich stoort aan het geluid is het een simpele manier om subsidie te krijgen op je E-boiler. Dan moet men de regelgeving maar verder omschrijven en/of uitsplitsen. Voor het milieu maakt het ook niets uit als je zelf toch de stroom al op wekt. En wat minder terug levert aan het net of niet.

Gezien het feit dat er al moeite was om een hybride WP te onderscheiden van een WP lijkt mij dat nooit te gaan gebeuren..

[ Voor 36% gewijzigd door Noord27 op 02-06-2017 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grootp82
  • Laatst online: 22-05 20:03
grootp82 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:04:
[...]

Oke,
Ik heb nl. op 5 mei besteld (met Paypal) op dezelfde site maar heb nog geen verzendbevestiging ontvangen.
Vraag me nu af hoelang er tussen deze bevestiging en aflevering bij mij thuis zit.
Ik had gehoopt dat hij deze week afgeleverd wordt.

Ik heb inmiddels alle voorbereidingen getroffen, alleen de unit nog plaatsen en aansluiten.
Mijn handen jeuken om hem aan te sluiten.
Voor degene die het wil weten vandaag is de WP afgeleverd.
Vanmorgen belde de chauffeur dat hij voor mijn deur stond, met hem af kunnen spreken dat hij een 1/2 uur later terugkomt, zodat ik ff naar huis kon rijden.

Uiteindelijk heeft levering 4 weken geduurt!
In mijn account van CM staat nog steeds:
Statut de la commande : En traitement (in behandeling)

In de tussentijd heb ik een aantal keer contact gehad, in de reactie hadden ze de levertijd aardig ingeschat (heeft iets langer geduurd). Alleen hebben ze nooit gereageerd op de vraag wanneer deze bij hun verzonden is.
Bovenaan de pakbon staat 29-05-2017
Ik heb de indruk dat dit de verzenddatum is.

Ps.
Vrachtwagen was voorzien van laadklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:28:
[...]

Dit kan ik inmiddels beamen, de WTW weet de temperatuur hier ongeveer met 1c per nacht omlaag te trekken.
Alleen bij overdag +30c is er geen houden aan de temperatuur binnen, die loopt dan best op en in de nacht gaat er dan maar 0.5c af.
WTW (via bypass) op volle bak gebruik net zo veel energie als een airco van 2,5 kW. Die airco is veeel effectiever kan ik je vertellen..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:08
Noord27 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:12:
[...]

Jawel hoor. Ik ken er al 1-tje die een WP boiler als puur elektrische boiler toe past en gewoon subsidie heeft verkregen.

Het is ook toegestaan om het zo te doen. Nergens staat omschreven dat je verplicht bent om de aangeschafte WP boiler op een bepaalde manier te gebruiken. Enigste voorwaarde is dat hij aangesloten moet zijn en minimaal 1 jaar in gebruik moet blijven.

Zuiniger met energie is een WP boiler natuurlijk wel als ook het WP gedeelte toe wordt gepast. Maar als iemand al dermate veel overschot op zijn PV heeft en zich stoort aan het geluid is het een simpele manier om subsidie te krijgen op je E-boiler. Dan moet men de regelgeving maar verder omschrijven en/of uitsplitsen. Voor het milieu maakt het ook niets uit als je zelf toch de stroom al op wekt. En wat minder terug levert aan het net of niet.

Gezien het feit dat er al moeite was om een hybride WP te onderscheiden van een WP lijkt mij dat nooit te gaan gebeuren..
Dan ken je er bij deze 2, na de vakantie eerste project, heb moeilijk plek voor de slangen dus eerst kijken wat het zo aan stroom kost. De 190 liter boiler was toch gratis.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:28:
[...]

Ik heb hem niet als WTW aangesloten, maar als ventilator, met aanzuigkoelblokje... :+
https://www.mupload.nl/img/jdyv8c8tmqhhk.jpg
We zitten op tweakers toch? ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 17:15:
[...]

WTW (via bypass) op volle bak gebruik net zo veel energie als een airco van 2,5 kW. Die airco is veeel effectiever kan ik je vertellen..
Ik heb 'm op de middenstand, 28W verbruikt ie. Kan geen airco voor draaien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 17:45:
[...]

Ik heb hem niet als WTW aangesloten, maar als ventilator, met aanzuigkoelblokje... :+
https://www.mupload.nl/img/jdyv8c8tmqhhk.jpg
We zitten op tweakers toch? ;)
Lol, daar heb ik ook aan zitten denken.
Maar heb je zo geen last van condenswater in de unit? Of koel je beperkt?
Echt veel frisse lucht krijg je zo niet in huis :P

Je hebt ook 160mm kanaalkoelers met condensafvoer waar je ook mee zou kunnen verwarmen.
Het is jammer dat het veel ruimte inneemt en best wel geld kost met een mengklepje en regeling.
Maar is wel een leuke toevoeging :D

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DJKroon
Ik koel tot 12 graden...met de WP (dat mag van domoticz, die zegt het dauwpunt is 12 graden in huis)
Dus ik hou het in de gaten.

Dit is ook weer een van mijn (helaas vele) experimentjes....

Een fancoil met axiale ventilator op zolder en 1 in de trapkast bij uitblaas wtw (of beneden ergens), de rest vloerverwarming gaat het worden... (denk ik :+ )
Alle wtw lucht gaat toch rondcirculeren straks.

De wtw luchthoeveelheid is meestal wat weinig om ff snel te koelen/verwarmen met een wisselaar erachter.
Maar de fancoils kunnen mooi meedraaien met de rest van het systeem. (al rekening mee gehouden op de vvw verdelers)

Een WTW afzuigpunt in de keuken is nu uitblaas, met lekker gekoelde lucht in mijn nek...
(gefilterde vuile lucht van binnen dat wel :+ en wtw wisselaar even verwijderd)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2017 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mooilochem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
Vanmorgen om 10.55 draait bij ons de vrachtwagen de straat in.

Met jawel de panasonic. 5 kw mono.

Alleen niet gebeld van te voren, dus het was een verrassing dat hij er was.
Besteld op 27 April.
Verzonden op 29 Mei.

Laat het klussen maar beginnen, zodra het afgekoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bij ons is alles nu geïnstalleerd en staat onder druk.

Mijn installateur wil eerst nog 1x het boekje doorlezen voor hij hem aanzet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:22:
bij ons is alles nu geïnstalleerd en staat onder druk.

Mijn installateur wil eerst nog 1x het boekje doorlezen voor hij hem aanzet :)
Misschien kan hij hier wat vragen stellen nog.. O-)
Zet aan dat ding. Het is niet meer dan een veredelde koelkast ;)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2017 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:31:
[...]

Misschien kan hij hier wat vragen stellen nog.. O-)
Zet aan dat ding. Het is niet meer dan een veredelde koelkast ;)
Míjn installateur is nogal een terug houdend type ;)

Hij heeft het elektrische element in ons boilervat (sww) aangesloten, dus we kunnen douchen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:41:
[...]

Hij heeft het elektrische element in ons boilervat (sww) aangesloten, dus we kunnen douchen ;)
Kun je mooi het verschil meten met element en straks wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan nog ff niks meten, want element zit op een willekeurige 230Volt groep, en de verbruiksmeter hangt achter de WP groep, en mijn Youless werkt nog niet omdat ik nog geen internet heb hier :)

Ondertussen ligt er wel glasvezel in de woning, maar blijkbaar moet dat administratief weer lang duren voor het verwerkt is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 07:57
Kan je je lwwp upgraden met een l/l / airco?
Ik wil graag ook de luchtvochtigheid in huis willen regelen. Droge lucht tijdens drukkende zomerdagen. Zoals vandaag. En in de winter vocht toevoegen om geen droge huid te krijgen.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
FireStarter schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:48:
Kan je je lwwp upgraden met een l/l / airco?
Ik wil graag ook de luchtvochtigheid in huis willen regelen. Droge lucht tijdens drukkende zomerdagen. Zoals vandaag. En in de winter vocht toevoegen om geen droge huid te krijgen.
Ja, dat kan. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rvpmtev2iehg0.jpg

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:41:
[...]

Hij is zeker lid van Uneto-VNI ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:47:
[...]

Hij is zeker lid van Uneto-VNI ?
Nee, gewoon een jonge vent met gezond verstand die ook in de gaten heeft dat cv ketels niet de toekomst hebben, en met mijn woning zijn wp installeert ;)

Zoek jij nog een stageplek ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:45:
[...]

Nee, gewoon een jonge vent met gezond verstand die ook in de gaten heeft dat cv ketels niet de toekomst hebben, en met mijn woning zijn wp installeert ;)

Zoek jij nog een stageplek ;) ?
Vwb WP's hoef ik geen stage te lopen, is voor mij geen probleem deze te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:51:
[...]

Vwb WP's hoef ik geen stage te lopen, is voor mij geen probleem deze te installeren.
Ik zoek nog iemand met ervaring die voor mij de boel een keer na wil lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:17:
[...]

Ik zoek nog iemand met ervaring die voor mij de boel een keer na wil lopen ;)
Hoezo dat ?
Ecodan heb ik ongeveer een jaar ervaring mee en weet zo'n beetje wat de negatieve kanten/valkuilen zijn.
Zo resoneert bij mij het plastic rooster van de buitenunit, ik ben al met rubbers ertussen in de weer geweest maar 100% opgelost is het nog niet. Binnenkort even het hele rooster eraf halen en dan terugschroeven met op iedere hoek een stukje rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03:31
Dus dan zou ik, in theorie, aan de Toshiba van mijn Elga ook nog een l/l binnenunit kunnen (laten) knopen om in de zomer te kunnen koelen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Aziraphale schreef op zondag 4 juni 2017 @ 00:03:
[...]

Dus dan zou ik, in theorie, aan de Toshiba van mijn Elga ook nog een l/l binnenunit kunnen (laten) knopen om in de zomer te kunnen koelen?
Samsung heeft een kant en klaar systeem, wil je dit realiseren met je Elga dan zal het moeilijker worden. Software en aansturing van het geheel zul je zelf moeten realiseren.
Zelf heb ik beide systemen onafhankelijk van elkaar draaien. en dit werkt ook naar behoren.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
koevlaas2 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:51:
[...]

Heb jij dan een stek certificaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik heb een paar vraagjes aan de Panasonic Aquarea monoblock bezitters.

Voor mijn schoonouders ben ik aan het kijken of een monoblock van Panasonic interessant kan zijn. (Nu stoken ze op propaan.. dat is 2x zo duur als aardgas..)
Afgelopen winter hebben we de watertemperaturen bijgehouden en met 40 graden aanvoer komen ze meestal wel uit de voeten.Gezien het vermogensbereik van de CV-ketel is de inschatting dat we bij -5 graden iets van 10-12kW capaciteit nodig hebben. Dit zou net gaan met een driefasen 16kW monoblock, maar subsidietechnisch is het interessanter om 3x5 of 6 kW te plaatsen. (en die hebben bij -7 samen een hoger vermogen dan de 16kW driefasen machine.. ruimte is geen probleem.. plek zat op de boerderij :) )

In hoeverre voorziet de standaardregeling van de panasonic er in om meerdere units parallel te laten draaien, of wel in cascade?

Is het mogelijk om de booster heater niet toe te passen, of is de warmtepomp daar van afhankelijk tijdens defrost?

Kan de panasonic een externe warmtebron inschakelen als hij het zelf niet trekt? (de CV ketel als backup?)

Kun je de panasonics in hun maximum vermogen beperken? (bijvoorbeeld door een extern contact?)
(de hoofdaansluiting is 3x25A en in de winter draaien de koelventilatoren van de uienbewaring ook regelmatig, ik zou tijdens het draaien van de ventilatoren de vermogens van de warmtepompen wat willen beperken. Een nette verdeling over de 3 fasen heeft dan ook de voorkeur boven 1 actieve warmtepomp op hoog vermogen)

Welke warmtepomp is de beste keus? de WH-MDC05F3E5 of de WH-MDC06G3E5
(ik weet dat dit al eens voorbij is gekomen, maar ik weet niet meer wat de conclusie was :) )

[ Voor 6% gewijzigd door mightym op 04-06-2017 19:40 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
BenEco schreef op zondag 4 juni 2017 @ 01:47:
[...]

Samsung heeft een kant en klaar systeem, wil je dit realiseren met je Elga dan zal het moeilijker worden. Software en aansturing van het geheel zul je zelf moeten realiseren.
Zelf heb ik beide systemen onafhankelijk van elkaar draaien. en dit werkt ook naar behoren.
In theorie is het niet onmogelijk om het Toshiba buitendeel met een L/L Toshiba binnendeel te combineren.
Het buitendeel word ook geleverd icm dit L/L binnendeel.
Net als bij de Elga is het qua COP enz geen hoogvlieger, maar voor koelen is dat niet zo'n probleem.
Als het buitendeel niet gewijzigd is om samen te werken met een Elga, dan is de communicatie geen probleem
Alleen de koudemiddel stroom omleiden kan wat lastig zijn. Samsung gebruikt daar een EEV box voor, een unit waar de expansieventielen voor de L/L binnendelen in zitten.
Bij het Samsung systeem is er wel een kanttekening, als het buitendeel voor SWW draait, kan het L/L binnendeel niet koelen. Het blijft natuurlijk een 2-pijp systeem, wel mooi dat het bestaat.

@koevlaas2
Dus een rammeltje van een rooster verhelpen maakt jouw een warmtepomp expert? Je lijkt wel een uneto- VNI installateur :+

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
mightym schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:38:
Ik heb een paar vraagjes aan de Panasonic Aquarea monoblock bezitters.

Voor mijn schoonouders ben ik aan het kijken of een monoblock van Panasonic interessant kan zijn. (Nu stoken ze op propaan.. dat is 2x zo duur als aardgas..)
Afgelopen winter hebben we de watertemperaturen bijgehouden en met 40 graden aanvoer komen ze meestal wel uit de voeten.Gezien het vermogensbereik van de CV-ketel is de inschatting dat we bij -5 graden iets van 10-12kW capaciteit nodig hebben. Dit zou net gaan met een driefasen 16kW monoblock, maar subsidietechnisch is het interessanter om 3x5 of 6 kW te plaatsen. (en die hebben bij -7 samen een hoger vermogen dan de 16kW driefasen machine.. ruimte is geen probleem.. plek zat op de boerderij :) )

In hoeverre voorziet de standaardregeling van de panasonic er in om meerdere units parallel te laten draaien, of wel in cascade?

Is het mogelijk om de booster heater niet toe te passen, of is de warmtepomp daar van afhankelijk tijdens defrost?

Kan de panasonic een externe warmtebron inschakelen als hij het zelf niet trekt? (de CV ketel als backup?)

Kun je de panasonics in hun maximum vermogen beperken? (bijvoorbeeld door een extern contact?)
(de hoofdaansluiting is 3x25A en in de winter draaien de koelventilatoren van de uienbewaring ook regelmatig, ik zou tijdens het draaien van de ventilatoren de vermogens van de warmtepompen wat willen beperken. Een nette verdeling over de 3 fasen heeft dan ook de voorkeur boven 1 actieve warmtepomp op hoog vermogen)

(ik weet dat dit al eens voorbij is gekomen, maar ik weet niet meer wat de conclusie was :) )
Ik heb de 6 kW, de 5 heeft iets betere cop.
Ja hij kan extern aansturen maar alleen aan uit door er 220 op te zetten, dus met CV word lastig denk. Mijne trekt max ongeveer tien ampère.
Ja de heater kan aan of uit via de software. Via een buffer kun je wel tien wp tegelijk laten draaien als je maar genoeg aansluitingen hebt.
Voor vragen over buffer is iedereen allergisch haha, zijn er maar paar die er in geloven.....
Beperken in vermogen gaat niet, ook in silent mode zal hij uiteindelijk toch de volle MEP pakken indien nodig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootp82
Vandaag de unit (Pana 6kW) in bedrijf genomen.

Vanmiddag koeling ingesteld op 10c om te testen, verdeler en radiatoren werden lekker koud en vochtig.
Hierna temperatuur ingesteld op 18c en lekker laten draaien (op bedienpaneel daalde watertemp tot 16c).

Nu zag ik vanavond dat de unit gestopt was met koelen, op dat moment gaf het bedienpaneel een buitentemp van 14c en watertemp van 24c aan. Kan het zijn dat unit niet meer koelt onder een buitentemp van 15c?
(circulatiepomp blijft wel draaien).

Hierna heb ik een aantal instellingen gewijzigd maar unit gaat niet koelen. Als ik de bediening op "auto" zet gaat ook "cool" branden maar compressor gaat niet draaien.
Vervolgens verwarmen geprobeerd en dan gaat compressor wel draaien en toen watertemp 34c was verwarmen weer uitgezet. Hierna is het niet meer gelukt om unit te laten koelen (circulatiepomp draait wel).

Is er iemand die weet hoe dit komt of dit normaal is en/of wat hier de oorzaak van kan zijn?

[ Voor 93% gewijzigd door grootp82 op 05-06-2017 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
grootp82 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 00:40:
Vandaag de unit (Pana 6kW) in bedrijf genomen.

...
Kan het zijn dat unit niet meer koelt onder een buitentemp van 15c?
(circulatiepomp blijft wel draaien).

Hierna heb ik een aantal instellingen gewijzigd maar unit gaat niet koelen. Als ik de bediening op "auto" zet gaat ook "cool" branden maar compressor gaat niet draaien.
Vervolgens verwarmen geprobeerd en dan gaat compressor wel draaien en toen watertemp 34c was verwarmen weer uitgezet. Hierna is het niet meer gelukt om unit te laten koelen (circulatiepomp draait wel).

Is er iemand die weet hoe dit komt of dit normaal is en/of wat hier de oorzaak van kan zijn?
RTFM ;)
Met 15 graden buiten kun je beter een raam openzetten om te koelen. ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ukqflfuuwhneu.jpg

Enne, waar blijven de foto's?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:21:
[...]

@koevlaas2
Dus een rammeltje van een rooster verhelpen maakt jouw een warmtepomp expert? Je lijkt wel een uneto- VNI installateur :+
Expert ? Heb ik mezelf zo genoemd ?
Ik schreef alleen dat ik er inmiddels een jaar ervaring mee heb en nu dus o.a. een rammeltje, ik probeerde aan te geven dat ik inmiddels wel de meeste sterke en zwakke punten van een Ecodan weet (levensduur buiten beschouwing gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raolte schreef op zondag 4 juni 2017 @ 10:54:
[...]

Heb jij dan een stek certificaat ?
F gassen diploma heet dit inmiddels, STEK is de oude naam.
Nee, volgens een eerste online test was mijn kennis thans onder de maat en kan ik niet meteen het F gassen examen doen, ik zal dan eerst nog een inleidende cursus moeten doen.

Theoretisch weet ik wat te doen, ook het aanleggen van de pijpen zal niet zo'n probleem zijn echter ik mag de pomp niet in bedrijf stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:07:
[...]

Expert ? Heb ik mezelf zo genoemd ?
Ik schreef alleen dat ik er inmiddels een jaar ervaring mee heb en nu dus o.a. een rammeltje, ik probeerde aan te geven dat ik inmiddels wel de meeste sterke en zwakke punten van een Ecodan weet (levensduur buiten beschouwing gelaten).
Nee, je noemde jezelf geen expert. Maar je voorbeeld vroeg om deze reactie ;)
Zeker met dat Uneto VNI erbij, ga jij ook niet naar een Bovag garage, of webshop met Webshop keurmerk?
Een stempel van een overkoepelend orgaan zegt toch helemaal niets over de kennis en kunde van het bedrijf waarmee je in zee gaat. Helaas... Bij een Bovag garage word je net zo makkelijk belazerd als bij een niet Bovag, alleen heb je bij een Bovag iemand om op terug te vallen.
Bij Uneto VNI is dat ook zo, maar wil niet zeggen dat een aangesloten bedrijf jouw het beste van het beste verkoopt. Ik zou eerder kijken of een bedrijf aan de BRL-6000 voldoet, daar heb je vaak meer aan.
En dan nog bestaat natuurlijk de kans op fouten

Ik snap dat je een heleboel ins en outs kent van jouw wp, maar dat zal Grolsch over een jaar ook hebben.
Gezien de voorzichtigheid van zijn installateur, lijkt het dat hij niet bijzonder veel ervaring te hebben met zulke installaties. Dat er dan een meer ervaren iemand de boel naloopt is niet zo'n vreemde wens.
Een goeie monteur zou dat zelf ook graag hebben, al was het maar om van te leren.
Ik denk dan niet dat je dan iemand verwacht van "ik heb hem thuis ook staan".
Tenminste, als ik die wens had, dan zou ik daar niet op zitten te wachten.
Het gaat om meer dan alleen de wp zelf.

En het is geen F gassen diploma, maar een certificaat. Een diploma kan men je nooit afnemen, ook niet bij wanprestaties. Bij een certificaat kan dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:00:
[...]

Nee, je noemde jezelf geen expert. Maar je voorbeeld vroeg om deze reactie ;)
Zeker met dat Uneto VNI erbij, ga jij ook niet naar een Bovag garage, of webshop met Webshop keurmerk?
Een stempel van een overkoepelend orgaan zegt toch helemaal niets over de kennis en kunde van het bedrijf waarmee je in zee gaat. Helaas... Bij een Bovag garage word je net zo makkelijk belazerd als bij een niet Bovag, alleen heb je bij een Bovag iemand om op terug te vallen.
Bij Uneto VNI is dat ook zo, maar wil niet zeggen dat een aangesloten bedrijf jouw het beste van het beste verkoopt. Ik zou eerder kijken of een bedrijf aan de BRL-6000 voldoet, daar heb je vaak meer aan.
En dan nog bestaat natuurlijk de kans op fouten

Ik snap dat je een heleboel ins en outs kent van jouw wp, maar dat zal Grolsch over een jaar ook hebben.
Gezien de voorzichtigheid van zijn installateur, lijkt het dat hij niet bijzonder veel ervaring te hebben met zulke installaties. Dat er dan een meer ervaren iemand de boel naloopt is niet zo'n vreemde wens.
Een goeie monteur zou dat zelf ook graag hebben, al was het maar om van te leren.
Ik denk dan niet dat je dan iemand verwacht van "ik heb hem thuis ook staan".
Tenminste, als ik die wens had, dan zou ik daar niet op zitten te wachten.
Het gaat om meer dan alleen de wp zelf.

En het is geen F gassen diploma, maar een certificaat. Een diploma kan men je nooit afnemen, ook niet bij wanprestaties. Bij een certificaat kan dat wel.
Ik was denk ik verward geraakt door het woord DIPLOMA op het certificaat :)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mlz6x0dxitbdw.jpg
Of het nu wel of niet een diploma is is aan de hoge raad.

Ik neem aan dat @Grolsch en zijn installateur de boel straks gewoon gaan aanzetten en dat Grolsch voornamelijk benieuwd is of de boel goed ingesteld staat qua parameters. Deze parameters zijn straks namelijk grotendeels verantwoordelijk voor het rendement. Dat de pijpjes op de juiste wijze zitten kan hij zelf ook wel zien, maar dan nog een 3e heeft altijd weer andere inzichten/mening over de installatie.
Komende winter gaat Grolsch ervaring opdoen en kan hij wat mij betreft lekker zelf in de parameters grutten en kijken wat voor hem het beste werkt.

Ik heb hem inderdaad thuis ook staan, maar ook zelf geïnstalleerd en dit maakt mij toch wel iets meer bedreven dan een huis tuin en keuken bezitter. Een HTEK bezitter interesseert het (uitzonderingen zitten hier :) ) geen bal hoe de WP het warm krijgt, het verschil met mij is dat ik wel het fijne ervan wil weten.
Grolsch wil straks geen flater slaan tov de rest, een paddestoel rookwolk melden is minder stoer dan goede resultaten :)

Edit: Een keurmerk hecht ik meestal niet zoveel waarde aan, gaat meestal toch om de €€€ bij deze goed bedoelde keurmerken.
Nog een voorbeeldje, onze dorpsgarage kan mijn E46 niet uitlijnen, iedere keer weer moet ik ze eraan herinneren dat standaard uitlijnen niet geldt voor een BMW E46 en ja hoor iedere keer weer verkeerd gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 05-06-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootp82
AUijtdehaag schreef op maandag 5 juni 2017 @ 08:27:
[...]

RTFM ;)
Met 15 graden buiten kun je beter een raam openzetten om te koelen. ;)
[afbeelding]

Enne, waar blijven de foto's?
Sorry,
Misschien wel teveel de manual gelezen 8)7
Heb gisteren eerst beide manuals doorgelezen voordat ik de unit aangezet heb.
Nu zie ik het staan in de gebruikshandleiding (onder de inhoudsopgave).

Foto's !??
Ja die wilde ik toevoegen maar hoe doe je dat?
Die moeten eerst ergens anders online gezet worden, als ik het goed begrijp?
Ik heb gisteren iets geprobeerd via mijn dropbox maar kreeg hier alleen de link te zien.

Als iemand mij kan uitleggen hoe dit moet of kan vertellen waar dit uitgelegd wordt zal ik ze posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
grootp82 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:28:

Foto's !??
Ik heb gisteren iets geprobeerd via mijn dropbox maar kreeg hier alleen de link te zien.

Als iemand mij kan uitleggen hoe dit moet of kan vertellen waar dit uitgelegd wordt zal ik ze posten.
Bij Dropbox is het allemaal recentelijk veranderd.
- Rechtsklik op het dropbox plaatje en kies "Copy Dropbox link" of "Kopieer Dropbox link"
- Selecteer afbeelding invoegen en kopieer de link hierin. Verander aan het eind dl=0 in raw=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:36
grootp82 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:28:
[...]

Sorry,
Misschien wel teveel de manual gelezen 8)7
Heb gisteren eerst beide manuals doorgelezen voordat ik de unit aangezet heb.
Nu zie ik het staan in de gebruikshandleiding (onder de inhoudsopgave).

Foto's !??

Gewoon in je tweakers fotoalbum, via je account, Dan blijft het ook beschikbaar. Dus via je profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootp82
ZuinigeRijder schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:37:
[...]

Bij Dropbox is het allemaal recentelijk veranderd.
- Rechtsklik op het dropbox plaatje en kies "Copy Dropbox link" of "Kopieer Dropbox link"
- Selecteer afbeelding invoegen en kopieer de link hierin. Verander aan het eind dl=0 in raw=1
Reactie verwijderd.

Zie nieuwe reactie:
grootp82 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

[ Voor 28% gewijzigd door grootp82 op 07-06-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootp82
jerh schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:41:
[...]

Gewoon in je tweakers fotoalbum, via je account, Dan blijft het ook beschikbaar. Dus via je profiel
Ik krijg het volgende:
Het fotoalbum is enkel toegankelijk voor gebruikers met voldoende karma. Zie de Karmastore voor meer informatie.

Heb nog niet voldoende gepost?
Moet min 200 punten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
grootp82 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:46:
[...]

Zo?

https://www.dropbox.com/s...70036586%20gimp.jpg?raw=1

Kan afbeelding op deze manier niet direct weergegeven worden?
Ja, je moet het knopje "afbeelding toevoegen" kiezen en daarin je link in plakken.
of zelf "[img]" en "[/img]" zonder dubbele quotes eromheen zetten.

Dan ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/m8nsna3x0491w35/IMG_20170603_170036586%20gimp.jpg?raw=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik gebruik meestal http://mupload.nl
En dan de linkjes hier plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:24
Kan niet alle vragen beantwoorden
mightym schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:38:

Panasonic heeft hier zelf de HPM voor, grote struikelblok is de flow wat alleen gaat als je een ontkoppel buffer gebruikt
Bij G-serie is booster niet specifiek nodig voor defrost, hoeft zelfs niet eens aangesloten te worden, maar dan wel afgifte systeem actief sturen/regelen zodat niet een trigger optreedt voor gebruik, zoals zorgen dat Tr >20C is of bij koude start steeds groepen toevoegen zodat Tr telkens binnen 29 minuten >20C + temp sensor afwijking is.
Nee, ik heb geen opties voor gezien, zal je extern moeten regelen met eigen electronica
Extern contact is aan of uit en maakt enkel gebruik van interne stooklijn,
Je zal in documentatie moeten kijken wat HPM, wat deze kan ik heb voor een eigen route gekozen
Maar als je opgenomen vermogen wilt limiteren, zoals ik dat probeer voor 5kW, dan zie ik op moment maar 1 oplossing door buffer als warmtebuffer in te zetten, dat kan in serie (ontkoppelbuffer/warmtebuffer) of parallel en de laatste is mijn keuze.
Hoe dat voor de H-serie monoblock wordt die eind dit jaar verwacht wordt weet ik niet.

De buffer parallel aan WP biedt meer mogelijkheden maar is wel complexer, hierbij komt nog wel nodige electronica kijken,
Ik ben daar nog niet zo heel ver met mijn software program, zodat ik op seconde basis kan reageren als inductiekookplaat of waterkoker aangaat ipv anticiperen op verwacht benodigd vermogen, maar het vriest ook niet altijd of is er onvoldoende ruimte of steeds frequent extra verbruik die fors dreigt door 25A-grens te schieten.
Mijn doel is open houden, de mogelijk voor inpassing van een homeaccu op een later moment en toch de dure moment van eventuele variabel capaciteits tarief en flex tarief te ontwijken als we daartoe verplicht worden, verwachtingen verschilt ook per gemeente op provincie en ook glazen bol voor nodig ;)
Zo zal koploper-energieverbruik Zuid-Holland met ca 30% NL energieverbruik en 29,8ton CO2-eqv./inwoner veel meer maatregelen moeten nemen dan andere provincies om daar iets vanaf te krijgen om de huidige groei om te buigen in een daling, laat staan voor Parijs akkoord 95% in 2050.
Ik krijg de kribbels van sommige senario's die voorbij komen met een laag "samen MET consumenten" gehalte en geheel zonder E-net aansluiting gaat het niet vanwege asymetrische opwek en verbruik

Een homeaccu en piekbelasting gaan slecht samen
Het punt is dat monoblock G-serie sneller opschakelt dan terugschakelt naar een lager vermogen als je de dT tussen Ta en Tr actief verandert, dan blijft enkel exten contact over voor uit/aan, voor andere kan je de vraag afvangen als die niet op de seconde aankomt en proberen in te passen, maar blijft lastig.
De 5kW heeft de betere technische prestaties van beide, weet niet in hoeverre de firmware van elkaar verschilt, maar in forum zie ik wel verschillen voorbij komen met wat ik met mijn G-serie kan regelen..

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Met hpm kun je de pana op silent mode draaien, ca 2/3 van max. Heeft volgens mij niet zoveel zin met een 5kw apparaat. Zit je wel erg dicht op thermische ondergrens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
Helemaal als je het netjes verdeeld wil hebben over 3 fasen zou ik een zware 3 fasen unit nemen.
Dan is het max een paar A per fase.

[ Voor 16% gewijzigd door martijnr17 op 05-06-2017 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:24:
[...]

Ik was denk ik verward geraakt door het woord DIPLOMA op het certificaat :)
[afbeelding]
Of het nu wel of niet een diploma is is aan de hoge raad.

Ik neem aan dat @Grolsch en zijn installateur de boel straks gewoon gaan aanzetten en dat Grolsch voornamelijk benieuwd is of de boel goed ingesteld staat qua parameters. Deze parameters zijn straks namelijk grotendeels verantwoordelijk voor het rendement. Dat de pijpjes op de juiste wijze zitten kan hij zelf ook wel zien, maar dan nog een 3e heeft altijd weer andere inzichten/mening over de installatie.
Komende winter gaat Grolsch ervaring opdoen en kan hij wat mij betreft lekker zelf in de parameters grutten en kijken wat voor hem het beste werkt.

Ik heb hem inderdaad thuis ook staan, maar ook zelf geïnstalleerd en dit maakt mij toch wel iets meer bedreven dan een huis tuin en keuken bezitter. Een HTEK bezitter interesseert het (uitzonderingen zitten hier :) ) geen bal hoe de WP het warm krijgt, het verschil met mij is dat ik wel het fijne ervan wil weten.
Grolsch wil straks geen flater slaan tov de rest, een paddestoel rookwolk melden is minder stoer dan goede resultaten :)

Edit: Een keurmerk hecht ik meestal niet zoveel waarde aan, gaat meestal toch om de €€€ bij deze goed bedoelde keurmerken.
Nog een voorbeeldje, onze dorpsgarage kan mijn E46 niet uitlijnen, iedere keer weer moet ik ze eraan herinneren dat standaard uitlijnen niet geldt voor een BMW E46 en ja hoor iedere keer weer verkeerd gedaan.
Je hebt gelijk, op mijn certificaat staat ook diploma ;) Ik heb dan weer een pasje waar certificaat op staat, dus ja... Wat maakt het uit.

Maar rookwolken zal wel meevallen verwacht ik, al kan het wel.... Ervaring mee :/
De monteur moet zelf de spanning erop zetten, dan is hij verantwoordelijk.
En parameters zullen vast nog bijgewerkt moeten worden. Meestal moet een nieuwe installatie alle seizoenen een keer door eer alles goed staat.

Verder geef ik ook weinig om keurmerken oid, het geeft geen 100% garantie op kwaliteit.
Maar mijn garage is wel Bovag toevallig, maar daar gaat uitlijnen van dezelfde auto wel perfect. Maar dat zit natuurlijk niet in het keurmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-05 14:09
Domba schreef op maandag 5 juni 2017 @ 12:43:

[...]
Nee, ik heb geen opties voor gezien, zal je extern moeten regelen met eigen electronica

[...]
Ja en nee... Ik ben van plan in mijn setup (2x 5kW mono plus een Nefit HR voor tapwater en als het vriest) de twee heatpumps via een OR schakeling met relais in plaats van hun elektrische heaters de CV in te laten schakelen. Dus als een van de twee de heater aan wil hebben gaat de ketel ongemoduleerd aan op een vaste CV water temperatuur die overeenkomt met het "koude uiteinde" van de stooklijn voor de Pana's.

Cascaderegeling ga ik proberen door beide heatpumps op dezelfde stooklijn in te stellen, maar simpelweg een lagere inschakeltemperatuur voor een van de twee te programmeren.

Gaat dat werken? Geen idee, vraag het me volgend jaar nog eens. De boel draait net twee weken en ik zit nog midden in een verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
De ISDE regeling gaat per 1 juli veranderen
Artikel 4.5.8, eerste lid, komt te luiden:

1. De subsidie voor een verwarmingstoestel als bedoeld in artikel 4.5.4 met een lucht-waterwarmtepomp bedraagt bij een thermisch vermogen tot en met 1 kW € 1.100 en wordt vermeerderd met € 100 voor elke kW thermisch vermogen hoger dan 1 kW.
bron

Er was tot nu ook altijd nog een bonus voor energielabel
Artikel 4.5.8, derde lid
De subsidie, bedoeld in het eerste en tweede lid, wordt verhoogd met een bedrag van € 150 indien de warmtepomp blijkens het etiket behoort tot de energie-efficiëntieklasse A+ of met een bedrag van € 300 indien de warmtepomp blijkens het etiket behoort tot de energie-efficiëntieklasse A++ of hoger.
-----------
sebastiaan3 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:14:
[...]
Cascaderegeling ga ik proberen door beide heatpumps op dezelfde stooklijn in te stellen, maar simpelweg een lagere inschakeltemperatuur voor een van de twee te programmeren.

Gaat dat werken? Geen idee, vraag het me volgend jaar nog eens. De boel draait net twee weken en ik zit nog midden in een verbouwing.
In Duitsland zijn er meerdere die twee 5kW WP's hebben, waarvan je ontwikkeling zou kunnen volgen
http://www.haustechnikdia...e-wie-einfach-realisieren
http://www.haustechnikdia...zkaskade-2x-Geisha?page=1

[ Voor 47% gewijzigd door Domba op 06-06-2017 14:48 . Reden: correctie artikel lid nummer sinds februari ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Domba schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:48:

[...]

bron

rtikel A4.5.8, vijfde lid

[...]

-----------

[...]

In Duitsland zijn er meerdere die twee 5kW WP's hebben, waarvan je ontwikkeling zou kunnen volgen
Oei oei, das nog maar 1500 voor een 5 kW, zal de verkoop aardig stagneren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:36:
[...]

Oei oei, das nog maar 1500 voor een 5 kW, zal de verkoop aardig stagneren
€1800 voor Pana mono ivm label A++ zie mijn toevoeging via edit, maar toch €500 minder

Regeling waarop wijzingen betrekking hebben, zie artikel 4.5.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:40:
[...]

€1800 voor Pana mono ivm label A++ zie mijn toevoeging via edit, maar toch €500 minder

Dan moeten we maar over op aardwarmte, diepe boring van 2 Km lijkt mij wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Domba schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:40:
[...]

In die regeling staat dus ook dat wp boiler weer terug gaat naar 500?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:52:
[...]

In die regeling staat dus ook dat wp boiler weer terug gaat naar 500?
Mijn fout
Refresh de pagina even, ik had kort de verkeerde link er aangehangen voor regeling zoals die was van Geldend van 01-01-2016 t/m 19-02-2016, de regeling wijzigd zovaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Domba schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:48:

[...]

bron

Artikel 4.5.8, derde lid

[...]

-----------

[...]

Met dit stimulerende en vooral betrouwbare subsidiebeleid van de overheid
neemt Nederland het milieu weer de wind uit de zeilen (niet op zee natuurlijk).

Als compenserende maatregel stel ik voor de energiebelasting op gas
per 1 januari met minimaal 5 cent te verhogen. 8)7

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Shiiit ik ga een maand later in m'n nieuwe huis.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Erasmo ik zie alleen goed nieuws voor je? Meer subsidie en een hoger plafond?
[edit] niet goed gelezen; een 5 kW warmtepomp had in het verleden een subsidie van €2000 (+ een zuinigheidsbonus) en nu wordt het €1000 + €500 (geloof ik).

[ Voor 52% gewijzigd door Proton_ op 06-06-2017 16:24 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:46:
[...]
Jaagt mensen alleen maar richting houtkachels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:28:
[...]

Gelukkig ben ik daar op voorbereid.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:23:
[...]

Gelukkig ben ik daar op voorbereid.....
Met de WP bedoel je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
dunklefaser schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:46:
[...]
Zo'n advies ligt er voor nieuwe kabinet, maar is afhankelijk van formatie.
Warmtenetten en biogas sector zouden graag nog hogere prijs zien.
koevlaas2 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:28:
[...]
Met al die houtsnipper-subsidie, gaat prijs daarvoor ook omhoog, als net zogoed dat binnenkort "rond hout" niet meer onder kopje "duurzame" energie kan vallen (media)
Aantal partijen zijn niet zo in voor WP voor warmte, zien wel graag tot nok vol met PV ligt, zodat na verruilen van commodity markt voor een flex markt, de industrie goedkope stroom heeft. (energiecentrales worden vervangen door duurzame bronnen met SDE+ die niet snel aan korting doen ;) )

Pagina: 1 ... 62 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)