Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 106 Laatste
Acties:
  • 350.411 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-03 18:48
Nog even een praktisch installatie-vraagje:
Vanaf mijn pana monobloc ga ik met een rvs omwikkelde flexibele slang van 1 inch naar binnen. Hoe kan ik het beste het buitendeel van deze slang isoleren? Het is zo'n centimeter of dertig. Gewoon van die armaflex buisisolatie, of moet het iets anders zijn voor buiten?
dank!

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:13
blauwemac schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 10:52:
Vanaf mijn pana monobloc ga ik met een rvs omwikkelde flexibele slang van 1 inch naar binnen. Hoe kan ik het beste het buitendeel van deze slang isoleren? Het is zo'n centimeter of dertig. Gewoon van die armaflex buisisolatie, of moet het iets anders zijn voor buiten?
dank!
Armaflex kan prima, alleen zorgen dat het niet nat kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
PVC-tapie om de armaflex heen dus.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
blauwemac schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 10:52:
dank!
Ben ook aan Prutsen geweest, blijft allemaal niet zitten in scherpe bocht. Ik heb houten koof gemaakt (20×20cm)en vol gespoten met PUR, alleen wartel komt eruit om los te koppelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Ik ga het denk ik eerst proberen met armaflex en PVC tape. In mijn flexibele buis komt maar een flauwe bocht.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
blauwemac schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 17:17:
Ik ga het denk ik eerst proberen met armaflex en PVC tape. In mijn flexibele buis komt maar een flauwe bocht.
Als je gaat tapen, druk dan niet heel de isolatie plat tijdens het in wikkelen. Je zou ook een overmaats stuk mantelbuis of pvc buis, kunnen opensnijden in de lengte en dat over de Armaflex doen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat is het hier stil?

Dilemma.
Ik heb 450 ltr koud water van 12,5 graden in een vat.
En (nog) te weinig afgifte... (jaja vloerverwarming) om te koelen. (duurt te lang naar mijn zin)

Iemand ervaring met fancoils of jaga Briza of een andere vorm van luchtkoeling (met mijn 12,5 graden water)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2017 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:49
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:37:
Wat is het hier stil?

Dilemma.
En (nog) te weinig afgifte... (jaja vloerverwarming) om te koelen. (duurt te lang naar mijn zin)

Iemand ervaring met fancoils of jaga Briza of een andere vorm van luchtkoeling (met mijn 12,5 graden water)
Waarom maak je geen bijpass? Dat lijkt me efficienter dan je boiler koelen. Hier houd de koeling de temperatuur stijging tegen, heb uiteraard wel de screens dicht.

Totaal verbruik circa 2 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jerh
Omdat ik nog gewoon douche op 7250 watt, het tapwater is warm zat...zonder buffervat... in de zomer
Dus dat ding staat daar maar te staan....met lege spiralen nog.
Is ook beter voor de WP levensduur, op een laag pitje. ;)
Een bypass, 3 wegklep, zit er wel...direkt op de vloer, maar nog niet mee geexperimenteerd.

Ik heb te weinig afgifte nog, met een half huis vol vloerverwarming.
Ik merkte dat in de winter al....met verwarmen.

Met een paar fancoils of jaga's verwacht ik dat het vlotter gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:10
Wat is het hier stil?

Dilemma.

Ik koel enkel buiten de buffer om met enkel de T22 radiatoren met boosterfans eronder en Ta=18-20C
Mijn koeling is van pas middag ergens om 15 uur aangegaan omdat woonkamer boven 23.0C kwam (plafondhoogte 3meter)
Maar ik raak ook geen minimale deellast van 1,8-2,2kW kwijt met delta Ta tov ruimte van 5C, WP 40 min aan 20 min uit.

Wil ik met Ta zo laag gaan dan dien ik wel een dauwpunt schakelaar te maken
Als me ook afvraag of luchtstroming niet hinderlijk is, met 18C is die al net voelbaar

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben vandaag verhuisd (eerste nacht in nieuwe woning), maar nog geen werkende WP :(

Blijkbaar miste mijn installateur nog enkele koppelingen.....

Ik heb hem gevraagd hoe ik me dan moet douchen, antwoord = electirsch element erin op 60 graden ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:10
Vanavond hier uit nieuwsgierigheid de Daikin aangezet. Koelen. Weersafhankelijk op een lijn waarbij Ta niet onder de 18 graden komt.

Uit voorzorg de radiatoren boven dichtgedraaid (de lus naar de badkamer moet ik ook nog afsluiten) en de pompen van beide verdelers aangezet. Die gaan niet uit zichzelf aan bij temp onder de 25, oftewel bij koelen.

De buitenunit snorde zachtjes en blies warme lucht.

Na een uurtje was de vloer voelbaar kouder.

Ervaring deel ik hier.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-05 15:08

Seafarer

XXX

Wat is het hier stil?

Dilemma.

Ik heb een BRIZA voor verwarmen. Het is een warmte bommetje.(ik heb geen koud water)
Een BRISE zou ook kunnen.
Ik kom beide in Frankrijk nogal eens tegen met dubbele en/of enkele warmtewisselaar.
Sommige hotels hebben ze. (of hangende uitvoering) ss.Rotterdam (maar die zijn heeeel oud ;) ).

Als de keuken versleten is, gaan we ook vloerverwarming nemen. Maar die BRIZA blijft hangen, gewoon voor de snelheid van verwarmen (en als ik koud water heb voor het koelen)

Alleen: de prijs is om te janken. Je hoort ze zoemen (niet direct storend) en je moet ze uitzuigen als ze dicht bij de vloer staan.
Er zijn voldoende lelijke concurrenten. 8)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Vraagje. Wat is nu typisch de druk waarop een L/W systeem i.c.m. afgiftesysteem wordt ingeregeld (1,5 bar, 2 bar, ?). Is hier een algemene norm voor of berekeningswijze, of is dit afhankelijk van type/merk warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@LittleTycoon Voor de juiste werking en smering/koeling van de pompen heb je 1.5 tot 2 bar nodig.
Voor inregelen maakt de druk in principe niet uit, 1 liter blijft 1 liter bij gelijke temperatuur. Het maakt dan niet uit of de druk nu 0 of 20 bar is.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 27-05-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
1,5 bar is prima. Bij Pana is 0.5 bar officieel het minimum en 3 bar het maximum, maar dat lijken me beide nogal extreme waarden. Is eigenlijk identiek verhaal als bij CV (dus ergens tussen 1 en 2 bar, ook afhankelijk of je het op zolder of BG meet: 0,1 bar/m statisch drukverschil). Niet afhankelijk van warmtepomp, wel enigzins van afgiftesysteem (met hoge weerstand -lange dunne leidingen- druk iets hoger nemen om aan het einde nog iets over te houden). Idem als je erg veel meters omhoog moet vanaf de WP gerekend tot het hoogste punt in het afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

LittleTycoon schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 09:55:
Vraagje. Wat is nu typisch de druk waarop een L/W systeem i.c.m. afgiftesysteem wordt ingeregeld (1,5 bar, 2 bar, ?). Is hier een algemene norm voor of berekeningswijze, of is dit afhankelijk van type/merk warmtepomp?
Je vuldruk is afhankelijk van de situatie tussen de 1 en 2 bar.
Maar als je gaat inregelen zal je drukverschil bedoelen??
Die moet op ongeveer 0,2 bar drukverschil.
Daar kan je de pomp op instellen en eventuele kranen op afregelen zoals het in de grafieken beschreven staat.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
33 graden buiten en 22,5 graden binnen...
Eens kijken of we dat zo vast kunnen houden met koelen op de vloer(en)
https://www.mupload.nl/img/xcxqhaiv0peql.jpg

Edit: en de eindscore is max 22,8 graden slaapkamer en woonkamer... en 23,5 graden op zolder.
Viel dus nog niet heel erg tegen...

(enkel glas bovenverdieping, geen rolluiken, glaswol in de spouwmuren, wel het dak nageisoleerd met pir, rijtjeshuis 1986)

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcost
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Met dit mooie weer wil ik de koel functie testen van de WH-MDC05F3E5 maar helaas wil de remote niet met de "mode" functie in koel modes. Nu lees ik op internet iets over de pinnen 9,11 en 12. Wil niet gaan experimenteren en hem zo om zeep helpen.
Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Heb je de cool optie unlocked?
1. Press buttons SET and SERVICE for 5 seconds.
2. Press SELECT button.
3. Unlock COOL mode with arrow up/arrow down.
4. Press SET button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
9-12 zijn om een thermostaat aan te sluiten. Zie service manual 12.15. Als je geen thermostaat hebt dan in de remote deze ook uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Mag ik vragen hoe andere de opsplitsing MJ van WP in verwarming, koeling en SWW opgelost hebben voor de monitoring?

Ik heb een probleem met het opsplitsen van mijn verbruik, voor mijn Pana Mono's. In het stookseizoen viel het nog niet zo op.

Ik heb 1 hoofdwarmte meting per circuit binnen 1 meter vanwaar deze binnen komen, maar de 28mm leidingen naar de WP's is wel 8 en 10 meter elk naar WP op het dak.
Als ook dat ik een aparte warmte meter heb vrijwel direct na 3-wegklep op 30cm voor SWW-boiler met hot-fill drinkwater voeding vanuit hygienespiraal buffer.

Op moment is er geen warmte vraag en staat WP meest op 10W standby en is de circulatiepomp uit.

Opwarmen boiler gaat nu (SWW-setpoint - 2°C=TANK THERMO ON)
-3wegklep om
-circulatiepomp start
-boiler verwarmt met nog resterende warmte het gehele leidingen-circuit.
-Want TANK THERMO ON = "water pump ON for 3 minutes then heat pump ON".
-TANK THERMO OFF = [53°C +4°C], continue voor 3 minuten
-Warmtepomp uit, driewegklep om en circulatiepomp uit.

Aanname; Delta tussen Thermo ON&OFF=10°C, dan mis ik voor 13ltr 10°C temperatuur verhoging (151Wh thermisch) bij elke SWW opwarming.
[8 ltr (2x8m 28mm leiding + ca 5ltr monobloc intern]

151Wh thermisch lijkt niet veel, maar is wel 22% van de warmte opwek per keer, elektrisch mis ik niets ihier want WP loopt pas na openen 3-wegklep en stopt voordat deze weer sluit, vanuit stanby
[13ltr voor warmte meter en 50 ltr boiler + 8,5ltr boilerspiraal + aansluitleidingen.]

DCOPsww is nog steeds niet erg slecht >2,7 voor een dag met weinig verbruik <100ltr
[1,301kWh voor 3,63kWhthermisch]

Die 151Wh verdwijnt dan via afkoelen, verwarming of in koeling.
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/SWW-boiler.png

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcost
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@joostmaas Bedankt dit was idd de oplossing. Soms kan het zo simpel zijn...

Momenteel gebruik ik pin 17 en 18 om de warmtepomp via rpi en relais aan te sturen ipv thermostaat. Kan ik op eenzelfde manier 9,11 en 12 gebruiken om tussen warmte en koeling te schakelen dmv rpi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
De WP zelf schakelt zelf tussen warmte en koeling via buitentemperatuur meting. Even uit mijn hoofd is 17/18 in feite een WP aan/uit contact (zou dan zowel bij koelen als verwarmen moeten werken), 9/11cq12 idem, maar gesplitst voor koelen en verwarmen (dat is nodig bij tamelijk ouderwetse thermostaten, met een beetje slimme, dus rpi, zou dan m.i. 17/18 ook moeten werken voor zowel koelen als verwarmen). Maar check de service manual (die op dit punt geloof ik ook niet heel duidelijk is...; zelf nog geen ervaring, domotica moet nog aangesloten gaan worden...). Ik weet wel behoorlijk zeker dat beide 'domme' Aan/Uit contacten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 12:08:
33 graden buiten en 22,5 graden binnen...
Eens kijken of we dat zo vast kunnen houden met koelen op de vloer(en)
https://www.mupload.nl/img/xcxqhaiv0peql.jpg

Edit: en de eindscore is max 22,8 graden slaapkamer en woonkamer... en 23,5 graden op zolder.
Viel dus nog niet heel erg tegen...

(enkel glas bovenverdieping, geen rolluiken, glaswol in de spouwmuren, wel het dak nageisoleerd met pir, rijtjeshuis 1986)
Ziet er netjes uit. Hier gaat het ook prima op de w/w wp:

koeling

Rond 16.00 gisteren zon naar binnen in de gang waar de thermostaat staat. Verbruik circa 2 kW per 24 uur koelen.

Overigens valt me op dat er altijd comfortabel bij jouw gemeten temperaturen staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
jerh schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:54:
[...]

[afbeelding]

Rond 16.00 gisteren zon naar binnen in de gang waar de thermostaat staat. Verbruik circa 2 kW per 24 uur koelen.

Overigens valt me op dat er altijd comfortabel bij jouw gemeten temperaturen staat....
Ook netjes...

Ik was vandaag bijna 5 kWh kwijt... met hele dag koelen (maar 31 kWh opgewekt, dus dat valt mee)

Zelfs in de winter op 16-17 graden binnentemperatuur vind hij het comfortabel. Ik reken het goed. :)

Toch eens op zoek naar een jaga...booster

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2017 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Vandaag hebben we m'n Pana monobloc op z'n plaats gezet en wat eerste leidingen aangelegd. Het duurt weer even voor we verder kunnen, maar ik heb vast een vraag. Is het aan te raden om het water dat nu in de cv (radiatoren) zit, en dat voor een gedeelte weg zal lopen bij het maken van de aanluiting, helemaal te vervangen. Het water zit er nu 17 jaar in en zal vast niet zo fris meer weten. Ik heb een gecombineerd vuilfilter, ontluchtings apparaat erop zitten, maar het is een beetje jammer als die meteen vol loopt. Ik denk dus dat ik het water het best kan verversen, maar hoe doe ik dat een beetje handig? Bij de gasketel op zolder zit een watertoevoer, na de gasketel gaat het eerst een etage dan naar beneden en dan in een U langs voor- en zijgeveld, met boven 4 radiatoren en vanaf die U 8x naar beneden naar de radiatoren beneden. Eerst alle radiatoren leeg laten lopen, dan vullen, tijdje draaien en dan nog eens? Dat gaat wel een dagje duren, denk ik. Vooral het ontluchten lijkt me lastig. Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
blauwemac schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:52:
Vandaag hebben we m'n Pana monobloc op z'n plaats gezet en wat eerste leidingen aangelegd. Het duurt weer even voor we verder kunnen, maar ik heb vast een vraag. Is het aan te raden om het water dat nu in de cv (radiatoren) zit, en dat voor een gedeelte weg zal lopen bij het maken van de aanluiting, helemaal te vervangen. Het water zit er nu 17 jaar in en zal vast niet zo fris meer weten. Ik heb een gecombineerd vuilfilter, ontluchtings apparaat erop zitten, maar het is een beetje jammer als die meteen vol loopt. Ik denk dus dat ik het water het best kan verversen, maar hoe doe ik dat een beetje handig? Bij de gasketel op zolder zit een watertoevoer, na de gasketel gaat het eerst een etage dan naar beneden en dan in een U langs voor- en zijgeveld, met boven 4 radiatoren en vanaf die U 8x naar beneden naar de radiatoren beneden. Eerst alle radiatoren leeg laten lopen, dan vullen, tijdje draaien en dan nog eens? Dat gaat wel een dagje duren, denk ik. Vooral het ontluchten lijkt me lastig. Wat denken jullie?
Ik zou het laten zitten want vuil filters zijn gemaakt om schoon te maken, dat is eenvoudiger dan alles leeg maken.
Ik draai zelf over buffer vat en alleen de leiding naar wp heeft filter, komt bijna niks in ondanks ook oud systeem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blauwemac schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:52:
Ik heb vorig jaar mijn cv systeem leeg gehad en schoon gespoeld, ik raad je aan dit spoelen te doen er komt echt hele smerige drap uit.
Ontluchten duurde bij mij ca. 3 maanden voordat alle lucht eruit was :) Het is gewoon een kwestie van eens in de zoveel dagen even de punten langsgaan waar lucht zich voor de ontluchter bevindt, is een kwestie van volhouden.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jerh schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:54:
[...]

[afbeelding]

Moet jij nou koelen om je bron voor de volgende winter op te warmen of kan je ook een hele zomer niet koelen en toch een warme bron hebben ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:37:
[...]

Ik heb vorig jaar mijn cv systeem leeg gehad en schoon gespoeld, ik raad je aan dit spoelen te doen er komt echt hele smerige drap uit.
Ontluchten duurde bij mij ca. 3 maanden voordat alle lucht eruit was :) Het is gewoon een kwestie van eens in de zoveel dagen even de punten langsgaan waar lucht zich voor de ontluchter bevindt, is een kwestie van volhouden.
Waarom plaats je geen spirovent.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:51:
[...]

Waarom plaats je geen spirovent.?
Die zit er tussen idd, maar is geen tf1 filter, dus toch maar gespoeld.
En dit was dus niet overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
Wat is het hier stil?

Dilemma.

Heb in alle slaapkamers fancoils hangen van climaveneta en innovaenergie volgens mij. Zijn net airco binnenunits met condensafvoer enzo. Kosten rond de 500 euro en dus een stuk goedkoper dan jaga. Heb het water nu op 8 graden en de kamers zijn lekker cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Anoniem: 99434
Ja, ik herinner me het...
Zoiets was het toch?
https://www.climaveneta.c.../i-life-slim-102-502.html
http://www.innovaenergie....ol-terminals/airleaf-sls/
Waar ook alweer verkrijgbaar?

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2017 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:12:
[...]

Dan is het ontluchten toch zo gebeurt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:19:
[...]

Er bleef maar lucht komen, ik heb echt 3 maanden frequent moeten ontluchten.
Als je pompen draaien is het sowieso makkelijker, dus je zal of moeten koelen of je pomp(en) moeten laten draaien.

Bij mij spoelde ik in Augustus wat geen pre was mbt het spoedig ontlucht hebben van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:24:
[...]

Er bleef maar lucht komen, ik heb echt 3 maanden frequent moeten ontluchten.
Als je pompen draaien is het sowieso makkelijker, dus je zal of moeten koelen of je pomp(en) moeten laten draaien.

Bij mij spoelde ik in Augustus wat geen pre was mbt het spoedig ontlucht hebben van het systeem.
Hier zit de spirovent op het hoogste punt,en nog nooit last van lucht gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:27:
[...]

Hier zit de spirovent op het hoogste punt,en nog nooit last van lucht gehad.
Ik heb nog veel radiatoren die ik 1 voor 1 heb moeten ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
koevlaas2 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:41:
[...]

Moet jij nou koelen om je bron voor de volgende winter op te warmen of kan je ook een hele zomer niet koelen en toch een warme bron hebben ?
Eerste jaar niet gekoeld omdat eea nog niet goed aangesloten was (boiler werd ook gekoeld, bypass werkte niet goed) en dat had niet echt effect op de bron. Vorige jaar wel wat gekoeld, maar precies toen het warm was waren we op vakantie en stond koelen nog niet aan.... Nu wel op tijd aangezet en gaan we het eind oktober zien. Na 5 dagen koelen is de bron temperatuur 15 graden. Bij de start zat de brontemp op 13.5 en nu is hij al 3 dagen stabiel op 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Ik gooi het toch nog maar even in de groep.
Koelen of niet koelen (via de vloer)? Scheelt toch zo'n 800 euro in aanschaf en ik vind het maar moeilijk te verdedigen. Een L/L ben ik gewend maar heb ik dadelijk helemaal niet meer, ik hoop dat niet meer nodig te hebben.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
koevlaas2 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:12:
[...]

Ik ga toch ook maar spoelen. Op zich is een filter er natuurlijk voor om dat voor je te doen, maar de manual van mijn gecombineerde lucht- en vuilafscheider de flamcovent 30053 (is wellicht niet hetzelfde als een filter) schrijft voor om wel door te spoelen. Dat had ik eerst nog niet gelezen, maar nu wel, dus dat doe ik maar braaf. Ik heb ooit eens eerder een cv leeg laten lopen en ik kon niet geloven wat een goor water daar uit kwam. Qua ontluchten wordt het dan een goeie test van de flamcovent, hoewel die natuurlijk niets aan lucht in de radiatoren kan doen, dus ik zal daar ook wel een paar keer langs moeten. En, net als Koevlaas, natuurlijk in de zomer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Laatst online: 26-05 16:55
Willie Wortel schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:00:
En mijn tuintje op mijn warmtepomp begint al te groeien.

[afbeelding]
Ziet er gaaf uit, maar wordt de buitenunit hiermee niet teveel afgesloten ? De ventilator kan zijn lucht naar voren wel kwijt, maar ik zie weinig ruimte rondom om aan te zuigen :? Welke afmetingen heb je gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
psy schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:20:
Ik gooi het toch nog maar even in de groep.
Koelen of niet koelen (via de vloer)? Scheelt toch zo'n 800 euro in aanschaf en ik vind het maar moeilijk te verdedigen. Een L/L ben ik gewend maar heb ik dadelijk helemaal niet meer, ik hoop dat niet meer nodig te hebben.
800 euro vanwege vermeden uitgave L/L airco, of aanpassingen aan het systeem met L/W?

Ik gebruik het nauwelijks voor vloerverwarming (eigenlijk niet tot nu toe, afgezien wat testjes)
Voor de ruimte met wandverwarming voelde het wel lekker comfortabel met Ta 18C. Tot nu toe ook geen noodzaak, omdat de vertrekken met vloerverwarming voornamelijk ramen op zuid-west tot noord-oost-noord hebben.
Daar is het nu 22oC op 1,5m hoogte en 24oC aan het plafond.

De vertrekken met ramen op oost tot zuid-west, hebben alleen radiatoren en daar gebruik ik wel koeling.
Alleen ik heb grootste moeite ondanks boosterfans om koelvermogen kwijt te raken en WP in lage deellast te laten lopen.
In stookseizoen kan ik met afgifte systeem makkelijk 8kW kwijt met een delta van 16-18 graden tussen Ta en ruimtetemperatuur.
Maar voor koeling kan ik niet zo'n grote tussen Ta en ruimte temperatuur creëren, al laat ik ruimtetemp oplopen tot 25oC
Met gemiddel delta van 6-7oC tussen Ta en ruimtetemp lukt het mij niet om minimaal continue 1,5kW koeling kwijt te raken en stabiel op 300-600Watt elektrisch te draaien.

Een L/L airco is hier veel beter in, het lukt mij net met L/W WP in continuebedrijf krijgen als ruimte temperatuur boven 25oC is, met opgenomen vermogen van 300-400W perst die PanaMono er wel een formidabele COP uit van 4,8-5,2 uit maar capaciteit (kWh's) is beperkt in mijn geval net voldoende tot nu toe bij huidige buitentemperaturen.

Opgenomen vermoegen WP
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Cooling-kW.png
Fluctuaties in Ta temperatuur
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Cooling-Ta.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

@Domba In mijn huidige huis koel ik met twee L/L units; in het nieuwe huis komt een L/W installatie voor de verwarming, en ik kan eventueel kiezen voor een versie met vloerkoeling. Het lijkt me gevoelsmatig alleen niet zo handig, koelen met de vloer.

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 29-05-2017 11:40 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blauwemac schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:37:
[...]

Ik ga toch ook maar spoelen. Op zich is een filter er natuurlijk voor om dat voor je te doen, maar de manual van mijn gecombineerde lucht- en vuilafscheider de flamcovent 30053 (is wellicht niet hetzelfde als een filter) schrijft voor om wel door te spoelen. Dat had ik eerst nog niet gelezen, maar nu wel, dus dat doe ik maar braaf. Ik heb ooit eens eerder een cv leeg laten lopen en ik kon niet geloven wat een goor water daar uit kwam. Qua ontluchten wordt het dan een goeie test van de flamcovent, hoewel die natuurlijk niets aan lucht in de radiatoren kan doen, dus ik zal daar ook wel een paar keer langs moeten. En, net als Koevlaas, natuurlijk in de zomer! :)
Als ik een beetje aftap van mijn cv dan is het nu kraak helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@psy Je kan niet te laag gaan anders krijg je condens en een natte vloer is gevaarlijk.

Radiatoren met DBE zijn ook verre van optimaal, zoals ik laat zien.
Normaal zijn radiatoren dicht boven de vloer gemonteerd en in tegenstelling tot warme lucht die opstijgt zakt koude lucht naar de grond die je weer aanzuigt met de fans

Technisch is het moeilijk met de beperkte koelcapaciteit van het afgifte systeem voor een L/W WP om stevig te koelen,
Zoals @jerh met zijn W/W WP die eenvoudig via bypas kan doen is hier nog regel technisch veruit in het voordeel
Voor die met plafond verwarming als @Anoniem: 266924 is het technisch een heel stuk eenvoudiger of ook die een verdiepingsvloer hebben met ingefreesde leidingen, om mee te koelen

Een l/l airco WP geeft hier gewoon veel betere resultaten dan een l/w met enkel vloerverwarming omdat een l/l de warme lucht bij plafond gebruikt om af te koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
wervisser schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:27:
[...]

Ziet er gaaf uit, maar wordt de buitenunit hiermee niet teveel afgesloten ? De ventilator kan zijn lucht naar voren wel kwijt, maar ik zie weinig ruimte rondom om aan te zuigen :? Welke afmetingen heb je gebruikt ?
De WP staat toch min 20cm van de muur, zijkant aanzuig is met zelfde lamellen (tot einde pomp, niet tot de muur), achterkant aanzuig is geheel vrij, ook boven. De aanzuig en blaas is door middel van een lat ook gescheiden zodat de blaaslucht intern niet meer naar de aanzuig kant kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:19:
[...]

Ik heb trouwens een Spirotrap, geen vent.
Bijna alle ontluchting gaat bij mij met de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jerh schreef op maandag 29 mei 2017 @ 07:05:
[...]

Eerste jaar niet gekoeld omdat eea nog niet goed aangesloten was (boiler werd ook gekoeld, bypass werkte niet goed) en dat had niet echt effect op de bron. Vorige jaar wel wat gekoeld, maar precies toen het warm was waren we op vakantie en stond koelen nog niet aan.... Nu wel op tijd aangezet en gaan we het eind oktober zien. Na 5 dagen koelen is de bron temperatuur 15 graden. Bij de start zat de brontemp op 13.5 en nu is hij al 3 dagen stabiel op 15 graden.
De GWP van je bron is waarschijnlijk erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Even een vraagje over de combinatie van de Elga met radiatoren. Ik heb in de hal nog een ledenradiator zitten, maar dat ding vinden we wat link in combinatie met een rondrennende peuter. De planning was dus om er een ombouw omheen te zetten, maar aangezien dat ding in combinatie met een warmtepomp natuurlijk 3 x drama is, vroeg ik me af of ik niet veel beter die radiator kan vervangen door een ltv radiator.

Mijn vraag is dus of ik dat zo kan doen, of dat dat problemen met de rest van mijn (niet-ltv) systeem op gaat leveren?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:00:
Even een vraagje over de combinatie van de Elga met radiatoren. Ik heb in de hal nog een ledenradiator zitten, maar dat ding vinden we wat link in combinatie met een rondrennende peuter. De planning was dus om er een ombouw omheen te zetten, maar aangezien dat ding in combinatie met een warmtepomp natuurlijk 3 x drama is, vroeg ik me af of ik niet veel beter die radiator kan vervangen door een ltv radiator.

Mijn vraag is dus of ik dat zo kan doen, of dat dat problemen met de rest van mijn (niet-ltv) systeem op gaat leveren?
Nee, dit maakt niet uit hoogstens levert deze ltv radiator dan veel meer warmte als de rest van je afgifte systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net even koelen getest, de radiatoren word alleen de eerst 15cm koud van. Dit komt omdat de kou naar binnen komt en dan heeft deze de neiging naar beneden te gaan, dit gebeurt ook want de retour zuigt aan de onderzijde.
Tja, zo heb je dus helemaal geen capaciteit, de boel pendelde ook lekker en dit krijg ik er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:43
In geval van koelen zou je technisch gezien aanvoer en retour moeten wisselen. Bij vloerverwarming is dat natuurlijk niet relevant, maar bij radiatoren (voor zover je daarmee zou kunnen koelen) is het wel essentieel.

[ Voor 47% gewijzigd door hesselbeertje op 29-05-2017 16:56 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselbeertje schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:55:
In geval van koelen zou je technisch gezien aanvoer en retour moeten wisselen. Bij vloerverwarming is dat natuurlijk niet relevant, maar bij radiatoren (voor zover je daarmee zou kunnen koelen) is het wel essentieel.
Klopt, dat worden dan weer 2 3weg kleppen.

Edit: Verwarmen kan de aanvoer ook aan de onderzijde dus je aanvoer en retour blijvend wisselen volstaat.

[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 29-05-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Of 4 kogelkranen ;-) Das wat voordeliger lijkt me...

[ Voor 44% gewijzigd door hesselbeertje op 29-05-2017 16:59 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselbeertje schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:59:
Of 4 kogelkranen ;-) Das wat voordeliger lijkt me...
Gewoon altijd aanvoer onder, ook voor verwarmen.
Ik heb mijn badkamer radiator zo aangesloten zitten en die werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Als aanvoer en retour onderaan zitten, geen probleem inderdaad. Aanvoer onder en retour boven gaat echt niet goed voor verwarmen, de warmte vliegt direct de retour weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselbeertje schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:01:
Als aanvoer en retour onderaan zitten, geen probleem inderdaad. Aanvoer onder en retour boven gaat echt niet goed voor verwarmen, de warmte vliegt direct de retour weer in.
Zelfde probleem als bij koelen dus.
Mijn badkamer radiator zit boven (retour) en onder (aanvoer) aangesloten, dat is dan geen goed vergelijk.
Hoe doen Jaga's dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Het is heel simpel. Warm water gaat naar boven. In geval van koelen wil je het warmste water eerst kwijt, dus retour boven. In geval van verwarmen wil je juist het koudste water kwijt, dus retour onderaan.

Bij Jaga's speelt dit amper, door de geringe hoogte van de warmtewisselaar. Maar technisch gezien zou je ook daarbij moeten wisselen in geval van koelbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koevlaas2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:43:
Net even koelen getest, de radiatoren word alleen de eerst 15cm koud van. Dit komt omdat de kou naar binnen komt en dan heeft deze de neiging naar beneden te gaan, dit gebeurt ook want de retour zuigt aan de onderzijde.
Tja, zo heb je dus helemaal geen capaciteit, de boel pendelde ook lekker en dit krijg ik er niet uit.
Heb ik relatief weinig last van bij mijn bijna 50j oude T22-plaat radiatoren, die worden over volle 2,7m meter koud scheelt minder dan 1C op de zelfde hoogte,
Het vervelende alleen is dat het dauwpunt (op moment 18C) veelal te hoog ligt om een flinke delta met de ruimtetemperatuur om wat koelvermogen kwijt te raken, ik heb >8C nodig zodat WP continue ik lage deellast blijft draaien.
Bij verwarmen in laagste deellast heb ik ook een delta van 7-8 tov ruimtetemperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
In Nederland helaas vrij prijzig maar bij shopclima.it en hidrobrico.it kan je ze een stuk goedkoper krijgen. Let wel op bij shopclima.it heb ik er 2 maanden op moeten wachten en een paypal dreigemend maar netjes geleverd en daarna geen problemen meer. Hidrobrico was er grote beschadigingen aan de 2 units. Waarschijnlijk met vervoer gebeurd. Ze hebben wat vervangende onderdelen opgestuurd maar niet alles waar ik om vroeg. Normaal had ik het er niet bij laten zitten maar door een betalings fout van hun kant hebben ze 300 ipv 50 euro over gemaakt dus ik heb het maar zo gelaten en ben zelf een beetje aan het buigen geweest.
In het buitenland bestellen is dus niet alleen maar plezier. Ik was ook van plan er 3 in één keer bij de Nederlandse distributeur te kopen maar ook die antwoorde pas na 3 weken en toen had ik al in Italië besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
koevlaas2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:51:
[...]

en daar bedoel je dit meen neem ik aan:

Wikipedia: Aardopwarmingsvermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, je bron heeft een groot (zelf)herstellend vermogen blijkbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
koevlaas2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:05:
[...]

Klopt, je bron heeft een groot (zelf)herstellend vermogen blijkbaar
Ja, dat klopt, er stroom veel grondwater en daar profiteert de bron van. En ik dus ook.

En fijn koelen, temperatuur nog steeds iets onder de 23 graden, bron blijft op 15 graden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:10
koevlaas2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:51:
[...]

Mogelijk. Een goede test is zet de koeling een week uit. Blijft het 15 graden in de bron of is het een meetfout (water nog niet goed gemengd)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Domba schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:53:
[...]

Heb ik relatief weinig last van bij mijn bijna 50j oude T22-plaat radiatoren, die worden over volle 2,7m meter koud scheelt minder dan 1C op de zelfde hoogte,
Het vervelende alleen is dat het dauwpunt (op moment 18C) veelal te hoog ligt om een flinke delta met de ruimtetemperatuur om wat koelvermogen kwijt te raken, ik heb >8C nodig zodat WP continue ik lage deellast blijft draaien.
Bij verwarmen in laagste deellast heb ik ook een delta van 7-8 tov ruimtetemperatuur
Dan is je radiator waarschijnlijk overkruist aangesloten. Want tijdens koelen zitten aanvoer en retour eigenlijk verkeerd.
Hier zitten de radiatoren met een H blok aangesloten, dus aanvoer en retour aan zelfde kant. Koelen werkt dan echt niet, alleen de eerste 10cm wordt steenkoud.

Nu geef ik er niet veel om, de airco kan het sowieso beter ;)
@koevlaas2 Bij een convector word het water gedwongen om door heel de convector te stromen, het is een lange U vorm. En er is geen hoogte.
In een convector heb je geen gelaagdheid zoals bij een radiator.

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 29-05-2017 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Oxellaar schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:05:
[...]

Dan is je radiator waarschijnlijk overkruist aangesloten. Want tijdens koelen zitten aanvoer en retour eigenlijk verkeerd.
Hier zitten de radiatoren met een H blok aangesloten, dus aanvoer en retour aan zelfde kant. Koelen werkt dan echt niet, alleen de eerste 10cm wordt steenkoud.

Nu geef ik er niet veel om, de airco kan het sowieso beter ;)
Ja, wel zoiets, koppelingen aanvoer en retour zitten wel aan de zelfde kant.

Ik heb er ooit 1 verwijderd en elders in woning gebruikt.
Koppeling voor dikwandig moest eraf voor gebruik met dunwandig CV-pijp, er zit onder voor de retour een lange buis in de radiator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:04

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hier ook de (onlangs geinstalleerde) warmtepomp aan het proberen voor het koelen. Lijkt echter niet echt te helpen. Dat verhaal over de radiatoren klinkt bekend: alleen een klein stukje aan de kant van de aanvoer/retour wordt koud, de rest niet.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Compizfox schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 00:17:
Hier ook de (onlangs geinstalleerde) warmtepomp aan het proberen voor het koelen. Lijkt echter niet echt te helpen. Dat verhaal over de radiatoren klinkt bekend: alleen een klein stukje aan de kant van de aanvoer/retour wordt koud, de rest niet.
Radiatoren zijn ook totaal ongeschikt om te koelen. Vergelijk het oppervlak van een radiator tov een vloer, dat zegt genoeg. Een vloer heeft ongeveer 25w/m2 aan koelvermogen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:02
Bij een warmtepomp op ventilatielucht met:
- Debiet = 350m3/h (geen idee of dit een maximum debiet is of een eis)
- Lucht in temperatuur mag tussen -10 en 45 liggen.
- Vermogen uit warmtepomp = 2kW.

Ik vraag me af, wat is efficienter en/of pragmatischer bij een benodigde woning ventilatie debiet van 150m3/h:
1. Debiet door warmtepomp beperken tot 150m3/h. (lucht in = 20°C, lucht uit = 0°C)
2. Uitgaande lucht terugvoeren naar ingaande lucht om zo 350m3/h ingaand te krijgen (lucht in = 7°C, uit = 0°C)
3. 150m3/h ventilatielucht aanvullen met 200m3/h buitenlucht (lucht in = variabel tussen 0 en 30°, lucht uit variabel tussen -7 en 23°C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:40
vraagje over mcloud, ik krijg steeds mailtjes dat er een storing zou zijn maar ik zie geen problemen, hoe kan ik dat oplossen.
Ik heb 2 uur gekoeld eer gisteren, 5 kW verbruikt maar weinig effect met vloerverwarming en radiatoren. Valt dus tegen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:23
Hé wat geinig: Topicstarter @BarryH en een van de betere Elga-leveranciers in een uitzending van GroenLicht van 3 april 2017. Leuk!

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
corsat schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:31:
vraagje over mcloud, ik krijg steeds mailtjes dat er een storing zou zijn maar ik zie geen problemen, hoe kan ik dat oplossen.
Ik heb 2 uur gekoeld eer gisteren, 5 kW verbruikt maar weinig effect met vloerverwarming en radiatoren. Valt dus tegen.
2 uur gekoeld op radiatoren en vloerverwarming?
Logisch dat dit niet werkt. Tijd is veel te kort.

Ik heb de hele dag gekoeld, en het effect hier, op 2 woonlagen vloerverwarming, is dat het de temperatuur van 22,5 redelijk onder controle houd (heel lichte stijging)
Als ik dat niet had, was het in no-time 27 graden op zolder en 25 graden op de slaapkamers met 31 graden buitentemperatuur.
Ik vind het dus helemaal niet tegenvallen, maar je kan het niet vergelijken met een airco uiteraard.
Maar dat hoeft ook niet vind ik. Ben er meer dan tevreden mee, dat de temperatuur onder controle is.
5 kWh elektrisch of wat de warmtepomp opgebracht heeft?
Hier 5 kWh elektrisch over de dag, wat direkt van de zon afkomt (en nog ruim over) :)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
corsat schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:31:
2 uur.... Logisch dat je het niet merkt, je moet ook blijven koelen. Misschien niet als het weer echt omslaat, maar bij een ruime 20 buiten ga je gewoon door. Bij echt warm weer ga je 24/7 door.
Als je 2 uur verwarmd in de winter merk je ook niet veel.

Bij eigenlijk al onze klanten die koeling hebben, gebruiken het echt en koelen de hele zomer. Bij l/w systemen maken we er wel een bewuste keuze van, bij w/w gaat het eigenlijk altijd automatisch.

Ik laat de airco ook bijna continu aan als het echt warm wordt. 5 uur 's ochtends uit en om een uur of 11 weer aan bijvoorbeeld.
De airco hangt boven, maar ongemerkt koelt hij het hele huis. In de woonkamer komt het niet boven de 23 a 24 op het heetst van de dag.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 30-05-2017 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:40
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:35:
[...]

2 uur gekoeld op radiatoren en vloerverwarming?
Logisch dat dit niet werkt. Tijd is veel te kort.

Ik heb de hele dag gekoeld, en het effect hier, op 2 woonlagen vloerverwarming, is dat het de temperatuur van 22,5 redelijk onder controle houd (heel lichte stijging)
Als ik dat niet had, was het in no-time 27 graden op zolder en 25 graden op de slaapkamers met 31 graden buitentemperatuur.
Ik vind het dus helemaal niet tegenvallen, maar je kan het niet vergelijken met een airco uiteraard.
Maar dat hoeft ook niet vind ik. Ben er meer dan tevreden mee, dat de temperatuur onder controle is.
5 kWh elektrisch of wat de warmtepomp opgebracht heeft?
Hier 5 kWh elektrisch over de dag, wat direkt van de zon afkomt (en nog ruim over) :)
Ik begrijp ook wel dat het erg kort is maar het was een korte test, koste 5 kW en de weersvooruitzichten waren dat het koeler zou worden. Het verbruik viel mij tegen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Net zoals met verwarmen zal ook met koelen vooral de aanloop het meeste verbruik genereren.

Als je vloer eenmaal koel is (of warm) kost het minder energie om de vloer koel (of warm) te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:44
Bram-Bos schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:13:
Hé wat geinig: Topicstarter @BarryH en een van de betere Elga-leveranciers in een uitzending van GroenLicht van 3 april 2017. Leuk!
Ja, was leuk om aan mee te doen. warmtepompen voor dummies :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leuke VLOG, mag wat mij betreft in de startpost, vooral het duidelijk uitleggen van het principe kan voor veel newbies nuttig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Wij gaan eventueel een Elga warmtepomp aanschaffen voor onze nieuwbouwwoning.
Zijn hier goede ervaringen mee of zijn er betere alternatieven rond die prijsklasse?

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:13
roy77 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:36:
Zijn hier goede ervaringen mee of zijn er betere alternatieven rond die prijsklasse?
Wat zijn je plannen qua warm water voorziening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roy77 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:36:
Persoonlijk zou ik bij nieuwbouw niet voor een hybride oplossing gaan, maar helemaal zonder gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
alberthakvoort schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:42:
[...]

Wat zijn je plannen qua warm water voorziening?
Er komt een HR ketel in, echter kan de aannemer nog niet aangeven welk merk/type.
Het is vooral bedoelt om de ketel te ondersteunen, een warmtepomp die alles zelfstandig opwarmt lijkt me geen optie aangezien je dan met een nieuwe ketel zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
Grolsch schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:44:
[...]

Persoonlijk zou ik bij nieuwbouw niet voor een hybride oplossing gaan, maar helemaal zonder gas.
Dat lijkt me ook ideaal, alleen zitten we dan met een nieuwe ketel en zal de investering een stuk hoger uitkomen.
Er komen in ieder geval 18 zonnepanelen op het dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:13
roy77 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:45:
[...]

Dat lijkt me ook ideaal, alleen zitten we dan met een nieuwe ketel en zal de investering een stuk hoger uitkomen.
Er komen in ieder geval 18 zonnepanelen op het dak...
Als je ketel kan vervallen, kun je ook de gas aansluiting laten vervallen... Dat scheelt je ook +/- € 2000,--

Heb je al gevraagd of ze een minderprijs kunnen geven?

[ Voor 7% gewijzigd door alberthakvoort op 31-05-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Mag je eingelijk je huis zonder fysieke gas aansluiting opleveren ? Of betaal je hem niet en brengen ze hem niet functioneel naar binnen ?

Hier staat dat dat pas per 2018 is: http://www.ad.nl/nieuws/v...luiting-vervalt~a6ffe2be/

en deze: http://nos.nl/artikel/211...voor-nieuwbouwhuizen.html

Hiervoor moet wel de wet worden veranderd. In de gaswet staat dat als een projectontwikkelaar of een bewoner in een wijk erom vraagt, de netbeheerder verplicht is om de huizen aan te sluiten op aardgas. Die aansluitplicht moet verdwijnen, vindt Stedin.

Dus er niet om vragen dan bij de aanvraag van alle diensten die je binnen wil hebben ?

[ Voor 47% gewijzigd door jacovn op 31-05-2017 10:59 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
alberthakvoort schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:53:
[...]

Als je ketel kan vervallen, kun je ook de gas aansluiting laten vervallen... Dat scheelt je ook +/- € 2000,--

Heb je al gevraagd of ze een minderprijs kunnen geven?
We zijn nu in een te laat stadium van de bouw om het te laten vervallen. Ik heb al eerder bij de aannemer een warmtepomp aangekaart, maar dit was volgens hem en de installateur niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:19
roy77 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:57:
[...]

We zijn nu in een te laat stadium van de bouw om het te laten vervallen. Ik heb al eerder bij de aannemer een warmtepomp aangekaart, maar dit was volgens hem en de installateur niet mogelijk.
Niet mogelijk of niet willen.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
[...]

Je kunt toch de CV ketel niet installeren en ern eel L/W warmtepomp aan hangen ?
Die zal fysiek niet zo veel verschillen qua maat.

Lijkt me een waardeloos argument van bouwer en instalateur. Maar ik was ook in gesprek met de vorige en kreeg daar ook de indruk dat ze liever doorgaan met wat ze al 15 jaar of meer doen. Dan hoeven ze niet na te denken en gaat het domme hoofd niet zeer doen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
jacovn schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:01:
[...]

Je kunt toch de CV ketel niet installeren en ern eel L/W warmtepomp aan hangen ?
Die zal fysiek niet zo veel verschillen qua maat.

Lijkt me een waardeloos argument van bouwer en instalateur. Maar ik was ook in gesprek met de vorige en kreeg daar ook de indruk dat ze liever doorgaan met wat ze al 15 jaar of meer doen. Dan hoeven ze niet na te denken en gaat het domme hoofd niet zeer doen.
Dat idee had ik zelf ook, ze hebben daar helemaal geen zin in.
We wilden ook kunststof kozijnen en gaven dat al in het eerste gesprek bij de aannemer aan. Een paar weken later kwamen ze met het antwoord dat het niet meer mogelijk is ivm aanvraag van een nieuwe vergunning en dat gaat ten kosten van de bouw.

Ze zitten niet op veranderingen te wachten die niet standaard zijn in hun ogen....

Daarom moeten we maar achteraf een warmtepomp plaatsen, en dan komen we toch op een hybride uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
@Noord27 Hoe bevalt de Elga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roy77 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:04:
[...]

Dat idee had ik zelf ook, ze hebben daar helemaal geen zin in.
We wilden ook kunststof kozijnen en gaven dat al in het eerste gesprek bij de aannemer aan. Een paar weken later kwamen ze met het antwoord dat het niet meer mogelijk is ivm aanvraag van een nieuwe vergunning en dat gaat ten kosten van de bouw.

Ze zitten niet op veranderingen te wachten die niet standaard zijn in hun ogen....

Daarom moeten we maar achteraf een warmtepomp plaatsen, en dan komen we toch op een hybride uit denk ik.
Een spiksplinternieuwe ketel kan je op marktplaats wel kwijt voor een redelijke prijs, meteen eraf (laten) halen en de warmtepomp installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
koevlaas2 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:07:
[...]

Een spiksplinternieuwe ketel kan je op marktplaats wel kwijt voor een redelijke prijs, meteen eraf (laten) halen en de warmtepomp installeren.
Dat is ook een idee, ik kan in ieder geval kijken wat zo een systeem gaat kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roy77 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:11:
[...]

Dat is ook een idee, ik kan in ieder geval kijken wat zo een systeem gaat kosten...
Hoe groot wordt je paleis ? m2 en m3 svp
Heb je een warmteverlies berekening ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
koevlaas2 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:14:
[...]

Hoe groot wordt je paleis ? m2 en m3 svp
Heb je een warmteverlies berekening ?
Het is een twee-onder-een-kap met 145m2 en 554m3

Ik heb geen warmteverliesberekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:19
Ik zou zeggen doen!

Sinds in gebruik name 9 februari hebben we nog maar 2,08GJ aan stadsverwarming verbruikt. Dus voornamelijk voor sanitair warm water. We verbruikten voorheen circa 50GJ op jaarbasis. En minder als 500kWh heeft de elga verbruikt sinds dat hij draait. Medio april zijn er zonnepanelen gekomen en die presteren ook beter als vooraf geschat.

Inmiddels aan het vooruitkijken naar volledige afsluiting van stadsverwarming door een WP-boiler en nog een lucht-lucht warmtepomp, waarvan die laatste meteen goed kan koelen in de zomer eventueel.

Toezegging voor afsluiting staat inmiddels op papier. Wellicht zelfs naar een E-auto is een serieuze overweging geworden voor ons. Maandlasten zijn aardig omlaag gegaan en het milieu is ook niet onbelangrijk!

Wij zijn er ook redelijk in getrapt dat een installateur een elga aan raadde ipv meteen volledig op een WP te gaan werken (zonder stadsverwarming). Als je de keuze hebt zou ik nooit meer een gasaansluiting nemen. Echter stroomt er bij vele installateurs aardgas door de aderen en hebben ze geen ervaring met warmtepompen, waardoor ze dit vaak weg zetten als niet mogelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 31-05-2017 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BarryH schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:03:
[...]

Ja, was leuk om aan mee te doen. warmtepompen voor dummies :)
Het voorbeeld is alleen niet om naar de winkel te rennen :) 110,- p/j besparen met een investering van 2100,-
8)7 bij een verbruik van bijna 1000 m3 gas.

Niet heel gek dat het niet hard van de grond komt, ondanks de subsidie.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roy77 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:17:
[...]

Het is een twee-onder-een-kap met 145m2 en 554m3

Ik heb geen warmteverliesberekening
Als ik uitga van een 7.5 KW warmtepomp, met boiler dan kost dit om en nabij € 8000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Bullshit.

Ik hoop dat de woning op zijn minst met balansventilatie en meer dan de 3-4 epc afkoop panelen wordt opgeleverd? Je zit nu met een waardeloze gasaansluiting die niet alleen nodig is maar ook nog eens vastrecht, netbeheer en meterhuur kost, puur omdat de aannemer te lui en te conservatief is om een warmtepomp op te hangen.

Lijkt me ook niet lekker werken voor het vertrouwen, zo'n liegende aannemer die je nu een paar honderd euro per jaar aan extra vaste lasten op levert en je lekker makkelijk een CV-ketel aansmeert die je hopelijk op marktplaats kan slijten. Over de nu verspilde uren voor het onnodig aanleggen van alle gasleidingen etc maar te zwijgen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
koevlaas2 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:20:
[...]

Als ik uitga van een 7.5 KW warmtepomp, met boiler dan kost dit om en nabij € 8000,-
En daar gaat, neem ik aan, de subsidie nog vanaf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Noord27 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:17:
[...]

Wij zijn er ook redelijk in getrapt dat een installateur een elga aan raadde ipv meteen volledig op een WP te gaan werken (zonder stadsverwarming). Als je de keuze hebt zou ik nooit meer een gasaansluiting nemen. Echter stroomt er bij vele installateurs aardgas door de aderen en hebben ze geen ervaring met warmtepompen, waardoor ze dit vaak weg zetten als niet mogelijk.
Daar ben je niet ingetrapt, daar ben je tenminste in dit topic meerdere keren voor gewaarschuwd door meerdere Tweakers :+ 8)

Pagina: 1 ... 61 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)