Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.391 views

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:00

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Iemand op het forum die Willem heet en vandaag met mijn vader over een Daiquin warmtepomp voor zijn zwembad heeft gepraat?:D

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:32
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:19:
[...]

Voor het comfort wellicht niet, als je voldoende afgiftecapaciteit overhoudt om je warmteverlies te compenseren. Gunstig voor de SCOP kan ik me echter niets bij voorstellen omdat je Ta omhoog moet voor dezelfde afgifte en dat is volgens de Carnot formule een verslechtering v.d. COP van 10% bij een een 5C hogere Ta.
Als ik het heb over ZLTV (want daar ging het over bij een andere vloer dan tegels) dan impliceert dat een zeer goed geïsoleerde woning in de buurt van passief norm.

Daar zal een niet verwarmde vloer omdat de ruimtetemp prima is toch koud aanvoelen zonder schoeisel. Dat kan een reden zijn om toch de vloer af en toe te verwarmen.

Heb je op dat moment parket oid dan hoef je niet te stoken. Dat zou kunnen resulteren in een besparing. Daarom noemde ik SCOP maar die term klopt niet in die context.
Dat er mogelijk wel energiebesparing is valt weer weg tegen de extra Ta die nodig is om het gevraagde vermogen te halen. Gemiddeld gezien is het wellicht energetisch bekeken niet zo gek.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:19:
[...]

Die 37W/m2 is "gemiddeld", de hoofdverblijven (keuken/woonkamer) hebben een warmteverlies van 59/56W/m2

[afbeelding]

Maar wil je nu eigenlijk zeggen dat je beter een slecht geïsoleerd huis kunt hebben omdat het anders niet comfortabel is :?
Met die variaties in W/m2 v.d. verschillende ruimtes welke in die wvb staan, heb ik ernstige twijjfels bij, je schil is prima geisoleerd en het zal om die reden heel moeilijk zijn om temperatuur verschillen in ruimtes te creeren en daarmee verschillende W/m2 per ruimte te hebben. Ik in mijn niet geisoleerde jaren 70 woning kan wel een aanmerkelijk koudere 1ste verdieping hebben dan op de begane grond, in jouw nieuwe woning zal dat verschil heel veel kleiner zijn. Denk hierbij aan de 'klachten' welke zo nu en dan in de pers verschijnen dat de slaapruimtes door bewoners als te warm worden ervaren in die zo goed geisoleerde woningen, ondanks dat men daar niet actief verwarmd.
Een uitstekend geisoleerde woning comfortabel, zonder killige vloeren, te verwarmen is laten we zeggen een uitdaging.

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:22:

Als je afgiftesysteem (vloer) voldoende massa bevat zal het zo zijn zoals jij hierboven omschrijft.

De vloer is constant +- 22 graden, en of de WP nu draait, of niet dat merk je niet.
Hoe komt het dan dat er redelijk veel mensen zijn die ondanks die massa toch die klachten hebben ?

Verwijderd

Tomexergie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:21:
[...]

Hoe reken je dat uit? Ik dacht dat het gaat om wat er uit het NET is ontrokken en an het NET is teruggeleverd.
Woning 3500
WP 3200
Totaal 7700 kWh nodig
PV levert aan woning en WP 2000 kWh (volgens mijn programma) van de 7000 opgewekt
Uit het NET onttrokken 7700-2000= 5700
PV heeft teruggelevert aan het NET 7000- 2000= 5000
Salderings overschot 5700-5000=700
3500 + 3200 = 6700.

• Knowbody
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:39:
[...]

Hoe komt het dan dat er redelijk veel mensen zijn die ondanks die massa toch die klachten hebben ?
Gasstookte vloerverwarming bedoel je?

Als het weersafhankelijk wordt toegepast zal het wellicht prettiger aanvoelen omdat de vloer vaker 'aan' is. In gasland staat dat voor duur stoken.

Dus wordt toch vaak de ruimtethermostaat aangehouden. Dat is dan een aan-uit voor je vloer. Beviel mij niet goed. Want gascv kan niet laag genoeg in temperatuur. Als het vriest ok maar owee bij warmere buitentemp.

Nu altijd een lekker warme vloer. Dag en nacht.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
correctie inderdaad salderings overschot is -300 .

Verwijderd

Tomexergie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:48:
[...]

correctie inderdaad salderings overschot is -300 .
Typefoutje of bug ? ;)

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Bram-Bos schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:27:
Ik heb al een tijdje het idee dat de Elga 'gefixeerd' kan raken in een bepaalde modulatie, maar had het nog niet scherp hoe. Afgelopen dagen een mooi voorbeeld meegemaakt, zie het plaatje hieronder.

[afbeelding]

Ik stook met deze buitentemperaturen altijd met de vermogensbeperking op de Elga aan (B4=ON). Dat is stiller en zuiniger. Normaal krijg ik dan runs van circa 600Wac.

Omdat ik een paar dagen wegging, heb ik de T-set maandagochtend 8.00 uur met een graad verlaagd (van 18,5 naar 17,5) verlaagd. Nadat de ruimtetemperatuur gezakt was tot circa 17,4 start de Elga iets voor 14.00 uur weer op, met een heel atypische run, die eindigt met een run op ca 400Wac.
Vervolgens blijft hij de volgende dagen op dat 400W-niveau draaien.

Bij terugkomst gisterenavond laat heb ik de T-set weer verhoogd naar 18˚C. Elga blijft draaien op 400W ac. Vanochtend nog een 0.5K erbij, en ook dat brengt de Elga niet van zijn stuk: 400W ac.

Ik heb dit gedrag overigens ook gezien als de vermogensbeperking er niet op zit, dus het is niet gedrag dat alleen maar optreedt met B4=ON.

Het is bij deze temperaturen natuurlijk prachtig laag modulerend gedrag (en de Elga is volstrekt geruisloos zo), met een DCOP van > 5,5, maar de enige manier waarop ik de Elga in die stand krijg is door een paar uur lang niet te stoken (bv. omdat ik de T-set heb verlaagd). Ik ben nog altijd op zoek naar een manier om dit de Elga systematisch en voorspelbaar te laten doen.
Ik draai de Elga weersafhankelijk en zie m de laatste dagen heel vaak rond de 400-500W draaien. Ook met tussenpozen uit.

In de specificaties van de buitenunit staat dat het minimaal afgegeven vermogen thermisch 800 W is, maar met een cop van 4 zou dat opgenomen 200 W zijn, maar dat zie ik m nooit doen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:06
Beatman schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:57:
[...]

Ik draai de Elga weersafhankelijk en zie m de laatste dagen heel vaak rond de 400-500W draaien. Ook met tussenpozen uit.

In de specificaties van de buitenunit staat dat het minimaal afgegeven vermogen thermisch 800 W is, maar met een cop van 4 zou dat opgenomen 200 W zijn, maar dat zie ik m nooit doen.
Dit al eens gelezen? (excuus voor de schaamteloze link :+ )

http://www.familie-kleinm...ie/thermostaat-aangepast/

Edit* ow kak, met WAR heb je niets te maken met de thermostaat toch

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 23-02-2017 18:00 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Verwijderd

Knowbody schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:06:
[...]

Warmte wil omhoog, maar zit het opgesloten tussen twee isolatoren dan komen oa koude bruggen om de hoek kijken. De isolatie onder de vloer wordt warmer dan bij toepassing van goed geleidende tegels.
Warmte wil helemaal niet omhoog, warme lucht wel, warmte/hoog energetisch niveau stroomt naar laag energetisch niveau, zoals je zelf al zei kiest de weg van de minste weerstand. Als warmte omhoog zou willen zou je geen vloerisolatie nodig hebben. ;)

Verwijderd

Bram-Bos schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:27:
Ik heb al een tijdje het idee dat de Elga 'gefixeerd' kan raken in een bepaalde modulatie, maar had het nog niet scherp hoe. Afgelopen dagen een mooi voorbeeld meegemaakt, zie het plaatje hieronder.

[afbeelding]

Ik stook met deze buitentemperaturen altijd met de vermogensbeperking op de Elga aan (B4=ON). Dat is stiller en zuiniger. Normaal krijg ik dan runs van circa 600Wac.

Omdat ik een paar dagen wegging, heb ik de T-set maandagochtend 8.00 uur met een graad verlaagd (van 18,5 naar 17,5) verlaagd. Nadat de ruimtetemperatuur gezakt was tot circa 17,4 start de Elga iets voor 14.00 uur weer op, met een heel atypische run, die eindigt met een run op ca 400Wac.
Vervolgens blijft hij de volgende dagen op dat 400W-niveau draaien.

Bij terugkomst gisterenavond laat heb ik de T-set weer verhoogd naar 18˚C. Elga blijft draaien op 400W ac. Vanochtend nog een 0.5K erbij, en ook dat brengt de Elga niet van zijn stuk: 400W ac.

Ik heb dit gedrag overigens ook gezien als de vermogensbeperking er niet op zit, dus het is niet gedrag dat alleen maar optreedt met B4=ON.

Het is bij deze temperaturen natuurlijk prachtig laag modulerend gedrag (en de Elga is volstrekt geruisloos zo), met een DCOP van > 5,5, maar de enige manier waarop ik de Elga in die stand krijg is door een paar uur lang niet te stoken (bv. omdat ik de T-set heb verlaagd). Ik ben nog altijd op zoek naar een manier om dit de Elga systematisch en voorspelbaar te laten doen.
Dat is het recent door jou genoemde voodoo-effect ;)

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:03
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:48:
[...]

Waarom houden WPen hier niet van ?
Retour temperatuur loopt op waardoor je hele temperatuur traject omhoog gaat.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Verwijderd

Pietje555 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:22:
[...]

Retour temperatuur loopt op waardoor je hele temperatuur traject omhoog gaat.
En als dat hoger is dan de behoefte op dat moment zal de WP stoppen.
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:32:
[...]

Met die variaties in W/m2 v.d. verschillende ruimtes welke in die wvb staan, heb ik ernstige twijjfels bij,
Natuurlijk mag jij daar je twijfels bij hebben, maar een WVB is gemaakt volgens een door de professionele markt geaccepteerde norm (ISSO 51) is niets subjectiefs aan. Het is een "complexe" berekening waarvan de experts met elkaar afgesproken hebben dat dat het berekenmodel is.

Dat is hetzelfde als zeggen dat je de NEN1010 betwijfelt.

Naar mijn idee is het helemaal niet vreemd dat verschillende ruimtes verschillende warmteverliezen hebben. Onze keuken en kamer hebben veel grote ramen en totaal 13 tot 18 meter buitenmuren.

De toilet is inpandig en heeft geen ramen.

Ook is de gewenste temperatuur voor niet verblijfsruimtes berekend op 15 graden.

Rara, waar is het meeste warmteverlies :?
je schil is prima geisoleerd en het zal om die reden heel moeilijk zijn om temperatuur verschillen in ruimtes te creeren en daarmee verschillende W/m2 per ruimte te hebben.
Dat is helemaal niet moeilijk, daarom zitten er van die mooie instelbare flowmeters op de v.v. verdeler zodat je het debiet per groep kunt regelen.

Niet meetbare invloeden zoals zon / houtkachel en veel mensen vang je af met naregeling per vertrek.
Ik in mijn niet geisoleerde jaren 70 woning kan wel een aanmerkelijk koudere 1ste verdieping hebben dan op de begane grond, in jouw nieuwe woning zal dat verschil heel veel kleiner zijn. Denk hierbij aan de 'klachten' welke zo nu en dan in de pers verschijnen dat de slaapruimtes door bewoners als te warm worden ervaren in die zo goed geisoleerde woningen, ondanks dat men daar niet actief verwarmd.
Een uitstekend geisoleerde woning comfortabel, zonder killige vloeren, te verwarmen is laten we zeggen een uitdaging.
Ik denk dat het nog wel meevalt, mits je het goed aanpakt.
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:39:
[...]

Dus volgens jou zijn er veel klachten over mensen in nieuwe woningen die koude voeten hebben :? Veel vrienden van ons hebben een nieuwe woning, maar zelf heb ik die klacht nog niet eerder gehoord.

Ik heb wel veel gehoord en gezien m.b.t. installaties geinstalleerd door beunhazers die geen flauw idee hadden waar ze mee bezig zijn, en ja, dat loopt verkeerd af.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 15:09
Vandaag de brief gehad, krijg nog netjes de subsidie van vorig jaar (2300 euro in plaats van 2000) omdat de factuurdatum van vorig jaar is :*)
Maakt voor mijn zubadan (11,2kw) niets uit, beide jaren 2300 euro

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Knowbody schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:48:
[...]

Waar blijft dan de energie die je erin stopt Joost?
Met 'isolatie' boven de vloerverwarming zal dat dus naast de (lagere) warmteafgifte een deel extra verlies zijn en een deel hogere retourtemp. Maar als je uitgaat van dezelfde energie in de woonruimte is de rest dus extra verlies. (Zal heus wel meevallen, vandaar dat ik isolatie steeds tussen aanhaaltekens zet.)

• joostmaas
  • Niet online
Vincm schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:34:
Vandaag de brief gehad, krijg nog netjes de subsidie van vorig jaar (2300 euro in plaats van 2000) omdat de factuurdatum van vorig jaar is :*)
Waarom zou je dit jaar 2000 ipv 2300 krijgen? Voor de meeste WP's zijn de bedragen dacht ik gelijk gebleven.
joostmaas schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:50:
[...]

Waarom zou je dit jaar 2000 ipv 2300 krijgen? Voor de meeste WP's zijn de bedragen dacht ik gelijk gebleven.
Inderdaad, volgens de eerste berichtgevingen over de subsidies voor 2017 zou ik ook "maar" 2000 EURO krijgen, maar toen de apparatenlijst voor 2017 beschikbaar kwam bleek dat de subsidie nog steeds 2300 EURO is.

Beetje tegenstrijdig allemaal, maar ff nagekeken, op de 8KW modellen van de Zubadan zit ook in 2017 "gewoon" 2300 euro subsidie

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/kaoh0g.jpg

Zie http://www.rvo.nl/sites/d...20ISDE%20warmtepompen.pdf

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Bij wie gaat de buitenunit nu ook zo heen en weer met dit storm achtige weer op 8m hoogte? Dat ding gaat echt alle kanten op nu. Ik ben zo geschrokken dat ik ze voor nu nog maar even heb vastgezet met twee spanbanden om mijn prefab schoorsteen. Daklijn ligt op 220 graden dus nagenoeg ZW. En het waait op dit moment van het ZW dus vol op de unit...

Afbeeldingslocatie: https://duurzamehuizenroute.nl/sites/default/files/styles/groot_733_x_733/public/locatie/20160622_131752.jpg

Ik twijfel om de SUMO450 om te ruilen voor de massieve balken van 1M. Alleen hoe kan ik de trillingen voorkomen met de kunstofbalk? Verzwaren met nog meer gewicht aan de uiteinden van de balken met een grindtegel aan beide zijden?

Met de SUMO450 vind ik de buitenunit nu ook nog teveel resoneren op half/vol vermogen. In silent mode is het deze niet te horen.

Wat denken jullie ervan hoe dit echt storm proof te gaan maken?

Afbeeldingslocatie: http://www.aircodruten.nl/1717-home_default/sumo-450-mm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.aircodruten.nl/896-home_default/massieve-zware-kunststof-montage-balk-1m.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Pascal Saul op 23-02-2017 19:03 ]

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:29:
[...]

Natuurlijk mag jij daar je twijfels bij hebben, maar een WVB is gemaakt volgens een door de professionele markt geaccepteerde norm (ISSO 51) is niets subjectiefs aan. Het is een "complexe" berekening waarvan de experts met elkaar afgesproken hebben dat dat het berekenmodel is.

Dat is hetzelfde als zeggen dat je de NEN1010 betwijfelt.

Naar mijn idee is het helemaal niet vreemd dat verschillende ruimtes verschillende warmteverliezen hebben. Onze keuken en kamer hebben veel grote ramen en totaal 13 tot 18 meter buitenmuren.

De toilet is inpandig en heeft geen ramen.

Ook is de gewenste temperatuur voor niet verblijfsruimtes berekend op 15 graden.

Rara, waar is het meeste warmteverlies :?

[...]

Dat is helemaal niet moeilijk, daarom zitten er van die mooie instelbare flowmeters op de v.v. verdeler zodat je het debiet per groep kunt regelen.

Niet meetbare invloeden zoals zon / houtkachel en veel mensen vang je af met naregeling per vertrek.

[...]

Ik denk dat het nog wel meevalt, mits je het goed aanpakt.

[...]

Dus volgens jou zijn er veel klachten over mensen in nieuwe woningen die koude voeten hebben :? Veel vrienden van ons hebben een nieuwe woning, maar zelf heb ik die klacht nog niet eerder gehoord.

Ik heb wel veel gehoord en gezien m.b.t. installaties geinstalleerd door beunhazers die geen flauw idee hadden waar ze mee bezig zijn, en ja, dat loopt verkeerd af.
Ik hoop voor je dat je vertrouwen in de professionals met hun geaccepteerde normen niet beschaamd zal worden.
Mijnheer Rob van Bergen directeur van ISSO zegt in een interview:
"In de praktijk blijken nieuwe gebouwen – zelfs de meest duurzame – op energieverbruik niet naar verwachting te functioneren, maar verbruiken ze juist 10% à 20% meer. Er bestaat dus een verschil tussen theorie en praktijk."
Ik heb het nooit over koude voeten gehad, mensen klagen dat niet van energie voorziene vloeren de vloer killig vinden, dat hoeft geen koude voeten te betekenen, zo erg is het nu ook weer niet, maar het comfy gevoel wat wel wordt ervaren als het kouder is, dus meer/continu gestookt wordt, dat ontbreekt dan.

• Knowbody
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:02:
[...]

Warmte wil helemaal niet omhoog, warme lucht wel, warmte/hoog energetisch niveau stroomt naar laag energetisch niveau, zoals je zelf al zei kiest de weg van de minste weerstand. Als warmte omhoog zou willen zou je geen vloerisolatie nodig hebben. ;)
Jij bent nog niet zo gek ;)

• Knowbody
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:24:
[...]

En als dat hoger is dan de behoefte op dat moment zal de WP stoppen.
Lagere Ta kiezen. Het duurt wel ff voordat het effect heeft.

• Knowbody
Pascal Saul schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:59:
Bij wie gaat de buitenunit nu ook zo heen en weer met dit storm achtige weer op 8m hoogte? Dat ding gaat echt alle kanten op nu. Ik ben zo geschrokken dat ik ze voor nu nog maar even heb vastgezet met twee spanbanden om mijn prefab schoorsteen. Daklijn ligt op 220 graden dus nagenoeg ZW. En het waait op dit moment van het ZW dus vol op de unit...

[afbeelding]

Ik twijfel om de SUMO450 om te ruilen voor de massieve balken van 1M. Alleen hoe kan ik de trillingen voorkomen met de kunstofbalk? Verzwaren met nog meer gewicht aan de uiteinden van de balken met een grindtegel aan beide zijden?

Met de SUMO450 vind ik de buitenunit nu ook nog teveel resoneren op half/vol vermogen. In silent mode is het deze niet te horen.

Wat denken jullie ervan hoe dit echt storm proof te gaan maken?

[afbeelding]
[afbeelding]
Iets dat heen en weer kan hoeft niet te breken. Voor de leidingen is het minder. Flexibels ;)

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:49
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:04:
[...]

Dat is het recent door jou genoemde voodoo-effect ;)
Ja, het blijft tovenarij, maar ik heb dit gedrag ook bij temperaturen rond het vriespunt gezien, en ook dan blijft de Elga hangen op dat niveau. Echt adaptief 'leren' zou ik het nog niet noemen. Het lijkt er eerder op dat de Elga na een relatief lange stilstand een nieuwe parameter kiest, en zolang er geen sprake is van een nieuwe lange stilstand hij die parameter blijft hanteren.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Bram-Bos
Beatman schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:57:
[...]

Heel soms zie ik hem dat doen, maar dat zijn absolute uitzonderingen.

WAR + Elga bij jou: weet je de aanvoertemperatuur ook bij 400-500W? Hoe regel jij de WAR (welke thermostaat, welke stooklijn)?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Daannn1987 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:59:
[...]

Dit al eens gelezen? (excuus voor de schaamteloze link :+ )

http://www.familie-kleinm...ie/thermostaat-aangepast/

Edit* ow kak, met WAR heb je niets te maken met de thermostaat toch
De thermostaat staat wel aangesloten. Hierop kun je de stooklijn opgeven voor de Elga. Door de temperatuur te verhogen of verlagen kun je nog wel invloed uitoefenen op de stooklijn.

Hoe de Elga precies regelt met WAR is mij nog niet duidelijk. Normaal hangt dat sterk af van de ruimtetemperatuur en gewenste temperatuur.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:12:
[...]

Ik hoop voor je dat je vertrouwen in de professionals met hun geaccepteerde normen niet beschaamd zal worden.
Mijnheer Rob van Bergen directeur van ISSO zegt in een interview:
"In de praktijk blijken nieuwe gebouwen – zelfs de meest duurzame – op energieverbruik niet naar verwachting te functioneren, maar verbruiken ze juist 10% à 20% meer. Er bestaat dus een verschil tussen theorie en praktijk."
99% van de woningen in NL wordt op deze manier berekend, en ik denk dat 99% van deze woningen in NL geen probleem hebben om de woning warm te krijgen.

Het nadeel van zo'n grote generale norm is dat je het inderdaad net zoals elke "globale" berekening met een korreltje zout moet nemen, maar normaal gesproken zit je wel safe, en geeft het een goede richting.

Ben je het nu wel eens met het feit dat verschillende ruimtes in een woning verschillende warmteverliezen hebben, of betwijfel je dat nog :?
Ik heb het nooit over koude voeten gehad, mensen klagen dat niet van energie voorziene vloeren de vloer killig vinden, dat hoeft geen koude voeten te betekenen, zo erg is het nu ook weer niet, maar het comfy gevoel wat wel wordt ervaren als het kouder is, dus meer/continu gestookt wordt, dat ontbreekt dan.
Ik heb wel vaker gehoord dat ze de stralingswarmte zouden missen terwijl het wel aan de temperatuur is. Het is waarschijnlijk een "gevoel" van mensen, maar een echte oplossing is er niet voor, of je moet minder gaan isoleren of de ramen openzetten, maar daar willen we niet naar toe in dit topic 8)

• Daannn1987
Beatman schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:31:
[...]

De thermostaat staat wel aangesloten. Hierop kun je de stooklijn opgeven voor de Elga. Door de temperatuur te verhogen of verlagen kun je nog wel invloed uitoefenen op de stooklijn.

Hoe de Elga precies regelt met WAR is mij nog niet duidelijk. Normaal hangt dat sterk af van de ruimtetemperatuur en gewenste temperatuur.
Ok helder, je kunt allicht proberen hem op traag te zetten en hiervan het effect bekijken?

Heb vernomen dat de WAR regeling van ELGA niet helemaal optimaal is overigens

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 23-02-2017 19:34 ]

Ik ben zo langzamerhand nog wel op zoek naar iets om eenvoudig het KWH verbruik te kunnen meten van mijn WP zonder dat ik aan het solderen en/of programmeren hoef.

Nu lees ik e.e.a. of "Youless" :? Hebben jullie hier ervaring mee :?

• Daannn1987
Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:31:
[...]

Ik heb wel vaker gehoord dat ze de stralingswarmte zouden missen terwijl het wel aan de temperatuur is. Het is waarschijnlijk een "gevoel" van mensen, maar een echte oplossing is er niet voor, of je moet minder gaan isoleren of de ramen openzetten, maar daar willen we niet naar toe in dit topic 8)
Heb dat zelf ook wel een beetje hoor..
Bij mij thuis is het wanneer wij aanwezig zijn 21 graden, en 20 als wij er niet zijn..
Stoken met VVW.

Als ik bij m'n ouders of broertje ben welke een stuk slechter geïsoleerd huis hebben, voelt 19 graden eigenlijk warmer als bij ons.. Maar het voelt daarentegen een stuk smeriger aan (droge verwarmingslucht)
Stoken met radiatoren

Daannn1987 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:37:
[...]

Heb dat zelf ook wel een beetje hoor..
Bij mij thuis is het wanneer wij aanwezig zijn 21 graden, en 20 als wij er niet zijn..
Stoken met VVW.

Als ik bij m'n ouders of broertje ben welke een stuk slechter geïsoleerd huis hebben, voelt 19 graden eigenlijk warmer als bij ons.. Maar het voelt daarentegen een stuk smeriger aan (droge verwarmingslucht)
Stoken met radiatoren
Lucht kun je bevochtigen toch?
Perfect.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:40:
[...]

Lucht kun je bevochtigen toch?
Perfect.....
Is gewoon prima bij mij 40-50

Denk dat het meer aan de stralingswarmte ligt

Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:37:
Ik ben zo langzamerhand nog wel op zoek naar iets om eenvoudig het KWH verbruik te kunnen meten van mijn WP zonder dat ik aan het solderen en/of programmeren hoef.

Ja, ook met de PV, werkt perfect. Op de site van youles kun je gelijk kWh meters kopen niet te duur

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-11 22:49
Afgelopen 2 weken:

- 163kWh in de WP
- 0,54GJ aan stadsverwarming (incl. SWW)
reneeke1970 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:42:
[...]

Ja, ook met de PV, werkt perfect. Op de site van youles kun je gelijk kWh meters kopen niet te duur
Ik zie maar 3 artikelen op de youless website :?

Volgens mij snap ik de werking nog niet, ff inlezen :)

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:31:
[...]

99% van de woningen in NL wordt op deze manier berekend, en ik denk dat 99% van deze woningen in NL geen probleem hebben om de woning warm te krijgen.

Het nadeel van zo'n grote generale norm is dat je het inderdaad net zoals elke "globale" berekening met een korreltje zout moet nemen, maar normaal gesproken zit je wel safe, en geeft het een goede richting.

Ben je het nu wel eens met het feit dat verschillende ruimtes in een woning verschillende warmteverliezen hebben, of betwijfel je dat nog :?

[...]

Het gaat me niet primair om de warmteverliezen alswel om de verschillende heersende temperaturen in zeg maar naastgelegen ruimtes van 5C, de ene 20 en de ander 15 zoals die in de wvb staan. Dat is in mijn ogen onrealistisch, het rekenmodel voert vervolgens uit wat je er in hebt gestopt, maar heeft mijns inziens weinig met de werkelijkheid te maken.
Dat missen van die stralingswarmte, dat is waar ik op doel. Dan zul je waarschijnlijk reageren met ja maar bij een temperatuur van 22-23C heb je geen stralingswarmte, dan zeg ik lees de verwarming van BramBos met welke temperatuur hij stookt en wat hij ervaart als die zeer lage straling weg valt en wat voor effect dat heeft. Excuses als ik het verkeerde veronderstel.
Een echte oplossing is wat ik als droom een paar pagina's terug beschreef.

• Daannn1987
Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:44:
[...]

Ik zie maar 3 artikelen op de youless website :?

Volgens mij snap ik de werking nog niet, ff inlezen :)
Deze wordt bedoelt veronderstel ik
http://www.youless.nl/winkel/product/kWh-meter.html

zelf ook even lezen of ik deze bijv aan een ESP easy kan koppelen op een GPIO poort en zo dmv counter naar domoticz sturen

• Bram-Bos
Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:37:

Ik heb vorig jaar gewoon een energiemeter aangesloten die je bij Conrad e.d. kunt vinden. Daar steek je de stekker van je WP in.

Nu doe ik het met Iungo en een kWh meter tussen stekker en stopcontact, die met Iungo praat,

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:44:
[...]

Het gaat me niet primair om de warmteverliezen alswel om de verschillende heersende temperaturen in zeg maar naastgelegen ruimtes van 5C, de ene 20 en de ander 15 zoals die in de wvb staan. Dat is in mijn ogen onrealistisch, het rekenmodel voert vervolgens uit wat je er in hebt gestopt, maar heeft mijns inziens weinig met de werkelijkheid te maken.
Dat missen van die stralingswarmte, dat is waar ik op doel. Dan zul je waarschijnlijk reageren met ja maar bij een temperatuur van 22-23C heb je geen stralingswarmte, dan zeg ik lees de verwarming van BramBos met welke temperatuur hij stookt en wat hij ervaart als die zeer lage straling weg valt en wat voor effect dat heeft. Excuses als ik het verkeerde veronderstel.
We gaan erachter komen, vroeger had men grote kampvuren in huis (Zie Game Of Thrones :+ ) en dat vond men toen comfortabel, wij moeten er aan wennen denk ik.

Daarbij is het ook een kwestie van persoonlijke "smaak".
De 1 vindt een warme vloer lekker, de andere krijgt er zweetvoeten van.
Sommige mensen krijgen hoofdpijn van plafond verwarming, anderen weer niet.

Zoveel mensen zoveel wensen.

• Daannn1987
Daannn1987 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:46:
[...]

Deze wordt bedoelt veronderstel ik
http://www.youless.nl/winkel/product/kWh-meter.html

zelf ook even lezen of ik deze bijv aan een ESP easy kan koppelen op een GPIO poort en zo dmv counter naar domoticz sturen
Zit een S0 output op zie ik, dus prima aan met ESPeasy te koppelen

@Daannn1987 en @Bram-Bos bedankt voor de tips, maar ik ben jullie nu al kwijt.

ESP easy / GPIO poort / counter / domoticz / S0 output zijn termen die ik niet ken, en klinken mij ingewikkeld in de oren.

Ik wil eigenlijk iets in de meterkast, UTP kabel erin, en via een app of website het verbruik bekijken zoals ik dat hier ook wel eens zie.

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-11 18:10
arnnold schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:36:
[...]

het is een Pana 5 Kw monobloc. Alles is te bedienen via de afstandsbediening. Ik heb een RVS luikje gemaakt in het dak van de dakkapel. Makkelijk voor service e.d. De WP zit gemonteerd met bijbehorende beugels aan de schoorsteen. Het gewicht van de Pana is meen ik uit het hoofd 120 kg. Gewicht wat op een dakkapel komt te staan moet je wel in de gaten houden. Ik heb mijn dakkapel zelf gebouwd en is meer dan stevig. Had hem dus ook op de dakkapel kunnen zetten. Dit was handiger voor mij. Ruimte etc.
Bij de panasonic op de dakkapel, is er dan geen last van geluidhinder. Staat hij op trillingsdempers?

• Rene A
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-10 16:23
Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:53:

ESP easy / GPIO poort / counter / domoticz / S0 output zijn termen die ik niet ken, en klinken mij ingewikkeld in de oren.

Ik wil eigenlijk iets in de meterkast, UTP kabel erin, en via een app of website het verbruik bekijken zoals ik dat hier ook wel eens zie.
Dat gaat prima met Youless, zonder te solderen. Precies wat jij hebben wil.
Ik heb het hier ook draaien en stuur datgene naar pvoutput

PVOutput = Fujitsu Waterstage WC05 + 5700 Wp

• Daannn1987

Plug and play dus ;) Ja dat is dit niet..

Mijn buurman heeft vorige week dit aangeschaft: http://www.smappee.com/nl/energiemonitor
Zag er wel leuk uit maar heb er verder nog niet naar kunnen kijken.

Rene A schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:58:
[...]

Dat gaat prima met Youless, zonder te solderen. Precies wat jij hebben wil.
Ik heb het hier ook draaien en stuur datgene naar pvoutput
Als ik het goed begrijp is een "youless" een apparaatje welke nu ff niet meer te koop is, en daarom niet in de webshop staat welke je op een KWH meter "klikt".

Die KWH uur meters kun je dus ook op die webshop kopen.

Dan zou ik 1 KWH meter nodig hebben (3 fases) voor de buitenunit + een youless.

Snap ik dat goed :?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat kan met de youless versie pvoutput, dat is alleen een firmware verschil maar je kan hem bestellen met die versie er al in.
Maak je een acount op pvoutput en noem je warmtepomp ....... Of ecodan ......
Hang de youless aan je netwerk en je kan web based instellen , bijv een api nummer die je bij pvoutput krijgt
Instellen als verbruik en het aantal pulsen van je kWh meter invullen
Het wijst vanzelf en is 20 min werk

Plak hem op je kWh meter (die tussen de kabel van de wp zit) led die in de meterkast knippert en voila.
Het is echt de simpelste manier, logging voor dummies en alles op de youless website uitgelegd.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• joostmaas
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:59:
[...]

Inderdaad, volgens de eerste berichtgevingen over de subsidies voor 2017 zou ik ook "maar" 2000 EURO krijgen, maar toen de apparatenlijst voor 2017 beschikbaar kwam bleek dat de subsidie nog steeds 2300 EURO is.

Beetje tegenstrijdig allemaal, maar ff nagekeken, op de 8KW modellen van de Zubadan zit ook in 2017 "gewoon" 2300 euro subsidie

[afbeelding]

Zie http://www.rvo.nl/sites/d...20ISDE%20warmtepompen.pdf
Aanvullend: er is 300 extra bovenop de 2000 als de WP extra zuinig is. Dat was in 2016 ook zo, maar in 2017 hebben ze dat beter inzichtelijk proberen te maken, met als gevolg dat men denkt dat de subsidie omlaag is gegaan... Maar inderdaad gewoon de lijst raadplegen, die is éénduidig.

• Daannn1987
Rol-Co schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:03:
[...]

Dat kan met de youless versie pvoutput, dat is alleen een firmware verschil maar je kan hem bestellen met die versie er al in.
Maak je een acount op pvoutput en noem je warmtepomp ....... Of ecodan ......
Hang de youless aan je netwerk en je kan web based instellen , bijv een api nummer die je bij pvoutput krijgt
Instellen als verbruik en het aantal pulsen van je kWh meter invullen
Het wijst vanzelf en is 20 min werk

Plak hem op je kWh meter (die tussen de kabel van de wp zit) led die in de meterkast knippert en voila.
Het is echt de simpelste manier, logging voor dummies en alles op de youless website uitgelegd.
Je plakt dus gewoon een pulse sensor op de KWH meter (het ledje dus)? De S0 poort wordt niet gebruikt?

Dus je hebt nodig:

Youless netwerk module?
KWH meter
Youless Pulse meter

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 23-02-2017 20:09 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:08:
[...]

Je plakt dus gewoon een pulse sensor op de KWH meter (het ledje dus)? De S0 poort wordt niet gebruikt?
Inderdaad.

Daannn1987 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:08:
[...]

Dus je hebt nodig:

Youless netwerk module?
KWH meter
Youless Pulse meter
De netwerkmodule volgens mij alleen als je wireless wil, op de youless pulse meter zit een UTP aansluiting wat ik kan zien.

• Daannn1987
Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:10:
[...]

De netwerkmodule volgens mij alleen als je wireless wil, op de youless pulse meter zit een UTP aansluiting wat ik kan zien.
Jup je hebt gelijk

Hier wel leuk overzichtje wat ik net tegenkom
http://pv.coolbook.nl/meters-en-loggers/

Kun je ook 3 youless apparaatjes aanschaffen en monitoren :?

1 voor alles en 1 voor de WP specifiek, en 1 voor PV opbrengst :?

Lijkt me wel geinig.

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:17:

Lijkt me wel geinig.
Als je overal een aparte kWh meter tussen hebt wel.

Edit
Maar is dan wel duur en komen de netduino en pi in beeld.
Voor 2 stuks kan je nog naar de flukso kijken, dan gebruik je de S0 aansluiting wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 23-02-2017 20:20 ]

Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:10:
[...]

Inderdaad, via je netwerk router gaat hij internet op. Met je telefoon via wifi op hetzelfde netwerk en je ziet live je vermogen.
Zou wel toevallig zijn als de meters op zijn, heb er vorige week nog één besteld.

1 PVoutput . Dongen NB

• Daannn1987
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Daannn1987 op 23-02-2017 20:20 ]

• Daannn1987
Rol-Co schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:18:
[...]

Als je overal een aparte kWh meter tussen hebt wel.

Edit
Maar is dan wel duur en komen de netduino en pi in beeld.
Voor 2 stuks kan je nog naar de flukso kijken, dan gebruik je de S0 aansluiting wel.
de Overal ook als je meerdere fases hebt? Ben elektrotechnisch niet meer zo'n held :+

reneeke1970 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:20:
[...]

Inderdaad, via je netwerk router gaat hij internet op. Met je telefoon via wifi op hetzelfde netwerk en je ziet live je vermogen.
Zou wel toevallig zijn als de meters op zijn, heb er vorige week nog één besteld.
Dit staat in hun webshop

De Youless is tijdelijk niet voorradig. Naar verwachting zal de Youless in vernieuwde vorm begin maart weer verkrijgbaar zijn. Meer informatie hierover volgt t.z.t.

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:20:
[...]

En tablet ook :)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1702/226895/nOtlz5kD.png

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:21:
[...]

de Overal ook als je meerdere fases hebt? Ben elektrotechnisch niet meer zo'n held :+
Dan heb je toch ook een 3 fase kWh meter?

Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:25:
[...]

Dit staat in hun webshop

De Youless is tijdelijk niet voorradig. Naar verwachting zal de Youless in vernieuwde vorm begin maart weer verkrijgbaar zijn. Meer informatie hierover volgt t.z.t.
Oh oke, ik heb alleen kWh meter besteld. Youles heb ik al twee. Op mp vind je er ook wel voor rond de 50 euro

1 PVoutput . Dongen NB

• Bram-Bos

Iungo is een apparaatje dat je in de meterkast hangt, en met UTP aansluit.
Elektrische kWh van je warmtepomp kun je real time laten loggen met een kWh-meter die je ófwel in je meterkast aan je groep hangt (DIN-rail) en via Modbus of S0 aansluit op de Iungo. Het kan ook simpeler draadloos met een Fibaro of andere z-wave energiemeter, die je tussen je stekker en stopcontact van je wp zet. Is alleen iets minder betrouwbaar.

Modbus en S0 zijn twee aansluitmogelijkheden, en bij Iungo hebben ze simpele apparaatjes en draadjes om het aan elkaar te schroeven.

• Rol-Co

Rol-Co

Gaat wel aardig oplopen als je een paar dingen wil.

https://www.iungo.nl/nl/bestellen/focusshop/75

• Bram-Bos
Klopt, maar Grolsch wil wel salderen, maar niet solderen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 23-02-2017 21:00 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:02
Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:25:
[...]

Dit staat in hun webshop

De Youless maakt gebruikt van controle lampje op een meter dat is vrij universeel

Voor andere die plug&play de P1 poort gebruiken is het eerst kijken wat er in meterkast is opgehangen bij nieuwbouw, er worden nu DSMR 4 als 5 (bijv Iskra AM550) geplaatst, deze zijn verschillend (P1, RJ11 4 polige met 1x10 seconden of 6 polige RJ12 met elke second op hogere snelheid en ander uitgebreidere dataoutput)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Ik heb nog geen meterkast, dus kan nog niet de meter bekijken ;)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:17:

Lijkt me wel geinig.
Ik heb er hier 4 hangen. Ingebouwd in 2 kastjes.
Youless in "vernieuwde" vorm. Dan weet ik wel wat er (eindelijk) gaat komen... ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Zal wel puls worden ipv led....

1 PVoutput . Dongen NB

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 15:09
joostmaas schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:50:
[...]

Oh, ik had het eind vorig jaar gechecked en toen zou het naar 2k gaan. Voor niks zorgen gemaakt. Maakt geen verschil :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
En een P1 versie, waar je niks aan hebt. :+

AUijtdehaag schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:39:
[...]

En een P1 versie, waar je niks aan hebt. :+
Sommige mensen vinden hun slimme meter helemaal geweldig want die registreert toch alles volgens de folder....

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

Bram-Bos schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:00:
[...]

Klopt, maar Grolsch wil wel salderen, maar niet solderen ;)
Ik heb geen soldeerbout aangeraakt met de youless, en ook niet de halve kosten van de wp aan de logging besteed :)

• Rene A
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-10 16:23
Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:00:
[...]

Als ik het goed begrijp is een "youless" een apparaatje welke nu ff niet meer te koop is, en daarom niet in de webshop staat welke je op een KWH meter "klikt".

Die KWH uur meters kun je dus ook op die webshop kopen.

Dan zou ik 1 KWH meter nodig hebben (3 fases) voor de buitenunit + een youless.

Snap ik dat goed :?
Jij snapt dat. Hier werkt het prima.
Heb hier ook Plugwise (apparaat specifiek) en FP4ALL voor de zonnepanelen.
Ja mag het rustig een keer komen bekijken.
Ik vermoed dat je in de buurt woont, als ik naar jou naam kijk ;)

PVOutput = Fujitsu Waterstage WC05 + 5700 Wp

• AUijtdehaag
  • Niet online
Youless, Mitsu melcloud to domoticz, kamstrup, zwave fibaro tussenstekkers met energiemeting, P1, je waterverbruik, kamertemperaturen, vloertemperaturen, RV (of beter dauwpunt) tbv koeling, ventilatie uit bij brandalarm, , zonwering omlaag als de panelen skyhigh gaan op een bepaald tijdstip en weer omhoog bij regen, enz, enz.
Kan allemaal centraal samenkomen op een Raspberry Pi en domoticz.
(moet die wel niet vastlopen op de sd kaart)
Hier ben je ook welkom, maar ik hou meer van een lekker duits witbiertje trouwens. :+

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2017 22:58 ]

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:33
foxie10 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:56:
[...]

Bij de panasonic op de dakkapel, is er dan geen last van geluidhinder. Staat hij op trillingsdempers?
Ik heb de trillingsdempers gebruikt die bij de Pana geleverd werden.Hij hangt aan de schoorsteen. Een Pana is nagenoeg geruisloos.
Ga hier nog even kijken

https://www.dropbox.com/s...mv60MxjExgVAytC_YZMa?dl=0

[ Voor 16% gewijzigd door arnnold op 24-02-2017 00:28 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:03
Knowbody schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:25:
[...]

Iets dat heen en weer kan hoeft niet te breken. Voor de leidingen is het minder. Flexibels ;)
Ik heb al eens en koelmachine van 10 hoog beneden zien liggen en een prefab techniekruimte van 15 ton van zijn frame op het dak zien verschuiven. Onderschat de windkracht op een dak niet.
Vooral in het binnenland zijn we niet veel gewend, maar hier heb je juist de grote windvlagen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:44:
[...]

Dat hoef toch niet zo moeilijk te zijn? Buffervat, mengventiel op bijvoorbeeld 25°C naar de vloer en constant laten draaien. Rest van de ruimte naregelen met radiatoren.

Verwijderd

Interesse in de activiteiten van een 21-jarige WP-tweaker, DIY een WP (ver)bouwen ? http://svitterzon.nl/?page_id=63

Verwijderd

Rhaelak schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:30:
[...]

Dat hoef toch niet zo moeilijk te zijn? Buffervat, mengventiel op bijvoorbeeld 25°C naar de vloer en constant laten draaien. Rest van de ruimte naregelen met radiatoren.
Ik ben geen techneut, maar hoe krijg je een eindige hoeveelheid water, op een constante temperatuur van 25C met een WP welke niet verder dan 2.5kW thermisch terug kan moduleren ? Tb is dan op dat moment >+5C

• Rhaelak
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:38:
[...]

Ik ben geen techneut, maar hoe krijg je een eindige hoeveelheid water, op een constante temperatuur van 25C met een WP welke niet verder dan 2.5kW thermisch terug kan moduleren ? Tb is dan op dat moment >+5C
Door een buffervat te nemen van voldoende inhoud, zeg 200/300 liter en deze op een temperatuur te houden, kan natuurlijk hoger zijn dan 25 graden en een aparte pomp naar de vloer, of de vv pomp die continue draait en dus warm water naar de vloer brengt.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:38:
[...]

Vrij eenvoudig, een streep zetten door de gedachte dat een WP 24 uur per dag moet draaien.

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:52:
[...]

Vrij eenvoudig, een streep zetten door de gedachte dat een WP 24 uur per dag moet draaien.
Het doel is om constante straling en hoge WAF te krijgen. 24 uur per dag draaien is geen doel maar een middel om het eerste doel te bereiken.

• Rhaelak
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:54:
[...]

Het doel is om constante straling en hoge WAF te krijgen. 24 uur per dag draaien is geen doel maar een middel om het eerste doel te bereiken.
Of een buffervat van voldoende grootte waar het afgiftesysteem constant uit kan tappen.
WP mag dan uit zijn neus eten zolang de temperatuur in het vat nog niet te laag wordt.

Verwijderd

Rhaelak schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:49:
[...]

Door een buffervat te nemen van voldoende inhoud, zeg 200/300 liter en deze op een temperatuur te houden, kan natuurlijk hoger zijn dan 25 graden en een aparte pomp naar de vloer, of de vv pomp die continue draait en dus warm water naar de vloer brengt.
Als je min vermogen hoger ligt dan je afgifte gaat dit niet werken, buffervat of niet :)

Verwijderd

Rhaelak schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:00:
[...]

Of een buffervat van voldoende grootte waar het afgiftesysteem constant uit kan tappen.
WP mag dan uit zijn neus eten zolang de temperatuur in het vat nog niet te laag wordt.
Het 'probleem/uitdaging' zit 'm volgens mij in het juist dimensioneren van een buffervat van 'voldoende/juiste' grootte. Aan de ene kant heb je te veel capaciteit v.d. WP en de te lage energie-vraag vanuit de vloer, een buffer zou dat inderdaad moeten kunnen middelen, maar hoe je dat moet/kunt dimensioneren is mij in ieder geval onduidelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:07:
[...]

Het 'probleem/uitdaging' zit 'm volgens mij in het juist dimensioneren van een buffervat van 'voldoende/juiste' grootte. Aan de ene kant heb je te veel capaciteit v.d. WP en de te lage energie-vraag vanuit de vloer, een buffer zou dat inderdaad moeten kunnen middelen, maar hoe je dat moet/kunt dimensioneren is mij in ieder geval onduidelijk.
Bij 24/7 pompen gaat dit het probleem niet oplossen tenzij het buffervat het surplus aan energie domweg verliest. Of je daar nou blij van gaat worden?

Daarom zorg dat je warmtepomp zijn minimum afgifte rond of onder de afgifte van je warmtesysteem zit. Heb je nooit een probleem hoe zwaar je warmtepomp ook is. Daarnaast is 24/7 stoken niet noodzakelijkerwijs briljant, ik pas heel bewust een nachtverlaging toe (zolang het niet té koud is). Minder uitstraling en de warmtepomp hoeft niet op het koudst van de dag eraan te trekken met een lage COP.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2017 10:12 ]

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:54:
[...]

Dat krijg je door een buffervat te pakken en met een mengventiel te werken. 24*7*365 dezelfde temperatuur in je afgiftesysteem voor de constante straling en permanente WAF.

Het is absoluut niet noodzakelijk om hiervoor een WP 24*7*365 te laten draaien.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:07:
[...]

Met een mengventiel dus, buffervat verwarm je op 35 graden (of 60, wat je wil), en je mengventiel stel je in op 25 graden.

[ Voor 36% gewijzigd door Grolsch op 24-02-2017 10:11 ]

• Rhaelak
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:02:
[...]

Als je min vermogen hoger ligt dan je afgifte gaat dit niet werken, buffervat of niet :)
waarom zou dat niet werken? Je kan de secundaire pomp laten draaien die ervoor zorgt dat de temperatuur daalt in het vat en je WP zo programmeren dat hij pas bij mag komen onder een bepaalde grens zodat hij z'n minimale vermogen kwijt kan, en zelfs als hij z'n minimale vermogen niet kwijt kan, so what? Dan draait hij niet 3 uur maar 1 uur of 3 kwartier. Daar gaat een compressor echt niet zomaar van kapot.

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:10:
[...]

Dat krijg je door een buffervat te pakken en met een mengventiel te werken. 24*7*365 dezelfde temperatuur in je afgiftesysteem voor de constante straling en permanente WAF.

Het is absoluut niet noodzakelijk om hiervoor een WP 24*7*365 te laten draaien.

[...]

Met een mengventiel dus, buffervat verwarm je op 35 graden (of 60, wat je wil), en je mengventiel stel je in op 25 graden.
Het is dus heel simpel, de klachten van velen, killige vloer of wand zijn gemakkelijk op te lossen op die manier. Vreemd dat niemand daar dan aan denkt en het ervaren gebrek aan comfort gewoon accepteert.

• Rhaelak
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:19:
[...]

Het is dus heel simpel, de klachten van velen, killige vloer of wand zijn gemakkelijk op te lossen op die manier. Vreemd dat niemand daar dan aan denkt en het ervaren gebrek aan comfort gewoon accepteert.
Daar zijn verschillende redenen voor;

- Prijs
- Ruimte
- NL gasketelland
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:19:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Waarom denk je dat alle professionals dan ook een buffervat adviseren :o :+

Heel veel mensen denken er aan, ook in dit topic.

Buffervat voorkomt pendelen en zorgt voor een constantere temperatuur.

Ik heb vandaag de USV 32 3 weg klep ontvangen, maar ik had toch een andere beeldvorming hierbij :?

Nu snap ik beter dat dit ding € 230,00 kost :P

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/sv00n8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/20sshz7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/n5lt36.jpg

Verwijderd

Rhaelak schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:17:
[...]

waarom zou dat niet werken? Je kan de secundaire pomp laten draaien die ervoor zorgt dat de temperatuur daalt in het vat en je WP zo programmeren dat hij pas bij mag komen onder een bepaalde grens zodat hij z'n minimale vermogen kwijt kan, en zelfs als hij z'n minimale vermogen niet kwijt kan, so what? Dan draait hij niet 3 uur maar 1 uur of 3 kwartier. Daar gaat een compressor echt niet zomaar van kapot.
Als je continue 2kw levert, je verwarmingsysteem 1,5kw opeet dan kun je een buffervat plaatsen maar die 200 liter water geeft slechts uitstel van executie. 24/7 draaien ga je ook dan niet redden.

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:33:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Waarom denk je dat alle professionals dan ook een buffervat adviseren :o :+

Heel veel mensen denken er aan, ook in dit topic.

Buffervat voorkomt pendelen en zorgt voor een constantere temperatuur.

Ik heb vandaag de USV 32 3 weg klep ontvangen, maar ik had toch een andere beeldvorming hierbij :?

Nu snap ik beter dat dit ding € 230,00 kost :P

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik ben benieuwd of je het kille vloer fenomeen op deze manier weet te tackelen, zal dan naar mijn idee een eye-opener zijn voor menigeen.

Verwijderd

@Grolsch Het killige vloer fenomeen is vaak genoeg langs gekomen, vreemd, althans in mijn ogen, dat niemand ook jij niet deze simpele oplossing dan niet aandraagt.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:45:
@Grolsch Het killige vloer fenomeen is vaak genoeg langs gekomen, vreemd, althans in mijn ogen, dat niemand ook jij niet deze simpele oplossing dan niet aandraagt.
Het is al heel vaak geroepen, ook door mij, dat ik totaal geen probleem heb zoals omschreven, dankzij buffer en tweede circulatie pomp.
Maar jullie hebben oogkleppen op want moet zonder buffer, veel te duur, geen plek, slechtere cop door hogere temp buffer bla bla bla......

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:41:
[...]

Als je continue 2kw levert, je verwarmingsysteem 1,5kw opeet dan kun je een buffervat plaatsen maar die 200 liter water geeft slechts uitstel van executie. 24/7 draaien ga je ook dan niet redden.
24/7 draaien is geen doel, maar een middel voor constante straling. Als dat gerealiseerd kan worden door de WP bij wijze van spreken slechts 15minuten per dag te laten draaien lijkt me dat zeer aantrekkelijk.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:45:
Het kille vloerprobleem heeft naar mijn idee hier niets mee te maken :P

Dat probleem ontstond toch als er helemaal geen warmtebehoefte is, dus dat zonder enige hulpmiddelen de ruimtetemperatuur wordt gehaald in de passieve woningen van tegenwoordig :?

En als het 21 graden in de ruimte is, dan is de vloer ook 21 graden, en de muren, en als bepaalde personen dat dan "kil" vinden, tsjah, wat doe je daar aan :?
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:55:
[...]

24/7 draaien is geen doel, maar een middel voor constante straling. Als dat gerealiseerd kan worden door de WP bij wijze van spreken slechts 15minuten per dag te laten draaien lijkt me dat zeer aantrekkelijk.
Je reacties komen op mij over alsof je water ziet branden.

Dit is echt niets nieuws hoor, wat mij betreft valt dit zelfs onder de basiskennis.

[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 24-02-2017 10:57 ]

• Rhaelak
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:41:
[...]

Ja maar dat ervaar ik dus ook niet als slecht. Laat die WP maar uit gaan, secundaire pomp draait vrolijk door.
WP komt weer in als de temperatuur voldoende is gedaald in het vat.

Bijkomend voordeel van een vat is dat je zo heel mooi de defrosts kan opvangen.

• Rhaelak
Trouwens de kille vloeren problematiek is nog veel makkelijker te ondervangen.

Pantoffels.
Pagina: 1 ... 19 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)