N.a.v. mijn 2 foto's v.d. loshangende sensor en kontakt met oppervlakte v.d. bank een dT van 1.3C, met een beetje convectie zou dat 'grote' verschil er toch niet kunnen zijn, denk ik.joostmaas schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:21:
[...]
Zoals bekend ben ik het op dit punt niet met je eens De info van Jaga toonde hun eigen gedeeltelijke ongelijk aan qua convectie bij lage dT: convectie is er al vanaf lage temperatuurverschillen. Verder is 100% stralingswarmte een illusie, want in de praktijk van woonhuizen is er altijd een combinatie van convectie, straling en geleiding. De verhoudingen kunnen wel meer of minder ten gunste van één die elementen liggen. Indertijd mochten we de discussie niet afmaken vanwege 'off-topic', dus zal ik het hier maar bij laten. Voor geïnteresseerden zie einde deel 2 voor wat argumenten en redeneringen. Ik ga een vergelijkbaar plafond in m'n keuken maken en mijn idee is dat een pvc spanplafond wél kan, maar dat zullen we dus t.z.t. zien...
Meet je wel goed? Je max schaal is 7,8 graden en dat is het buiten, het donkere stuk bij de ventilator is natuurlijk veel kouder door de uitblaaslucht. Die laatste is hier maar zo rond 0Dre schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:34:
Iemand ervaring met het naisoleren van de Panasonic? Er zit nog wel wat warmteverlies in de unit:
[afbeelding]
http://i67.tinypic.com/ml0486.jpg
http://i63.tinypic.com/hragcw.jpg
Kan en mag ik dit gewoon isoleren? Ook de condensor?
Dus zoveel verlies is er niet denk ik.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Foto is van een tijdje geleden toen het koud was en de warmtepomp flink zat te pompen.Rol-Co schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:43:
[...]
Meet je wel goed? Je max schaal is 7,8 graden en dat is het buiten, het donkere stuk bij de ventilator is natuurlijk veel kouder door de uitblaaslucht. Die laatste is hier maar zo rond 0
Dus zoveel verlies is er niet denk ik.
[Edit]
Tbuiten zal iets van -3°C zijn geweest.
Thotpspot is 9,3°C
Tventilator is -9,0°C
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 22-02-2017 20:50 ]
Zullen de fabrikanten die die dingen al tig jaar maken daar nou echt geen reden voor hebben?
Ik zou er niks aan doen.
Ik zou er niks aan doen.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Kan een financiele reden zijn natuurlijk, 2 stukken isolatie x 200.000 units is toch geld.Knowbody schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:47:
Zullen de fabrikanten die die dingen al tig jaar maken daar nou echt geen reden voor hebben?
Ik zou er niks aan doen.
Maar ik zou er ook niets aan doen zolang je geen vermogen tekort komt.
Verwijderd
@Tomexergie
Je zegt:
Met het bekende gasverbruik en mijn programma met uurlijkse KNMI referentiejaar kan ik de W/C van de woning zo instellen dat het gasgebruik benaderd wordt. Maximale vermogen is dan 30*W/C zonder zoninstraling en interne warmte. Bij deze woning moest ik 430 W/C instellen om op 4000m3 te komen.
W zal wel Watt zijn. C is temperatuur absoluut/relatief t.o.v. ?
Helaas ik begrijp nog steeds niet hoe je op 13kW komt.
Je zegt:
Met het bekende gasverbruik en mijn programma met uurlijkse KNMI referentiejaar kan ik de W/C van de woning zo instellen dat het gasgebruik benaderd wordt. Maximale vermogen is dan 30*W/C zonder zoninstraling en interne warmte. Bij deze woning moest ik 430 W/C instellen om op 4000m3 te komen.
Ik heb niet de indruk dat de Panasonic überhaupt iets doet met de retourtemperatuur van het watercircuit. De sensor heb ik losgenomen en in de buitenlucht gehangen. DeltaT van meer dan 20°C, maar toch blijf de pompfrequentie aanzienlijk hoger dan 20 Hz.Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:42:
[...]
Ik verwacht dat de WAR daar slim genoeg voor is. Hij kiest de Ta die bij die Tb past, de regeling verwacht een Tr welke daar bijhoort en zal optoeren als deze te laag blijft of weer te laag is geworden.
Het is niet of-of, maar en-en. Geen idee of het wel of niet een groot verschil is. Als je het echt wil weten moet je een deugdelijke volledig beheersbare/herhaalbare testopstelling maken (in vacuüm bijvoorbeeld). Maar uiteindelijk doet het er niet toe, zolang je het resultaat krijgt wat binnen je verwachtingen ligt.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:43:
[...]
N.a.v. mijn 2 foto's v.d. loshangende sensor en kontakt met oppervlakte v.d. bank een dT van 1.3C, met een beetje convectie zou dat 'grote' verschil er toch niet kunnen zijn, denk ik.
Doe 'm voor de gein eens op de aanvoer.Dre schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:55:
[...]
Ik heb niet de indruk dat de Panasonic überhaupt iets doet met de retourtemperatuur van het watercircuit. De sensor heb ik losgenomen en in de buitenlucht gehangen. DeltaT van meer dan 20°C, maar toch blijf de pompfrequentie aanzienlijk hoger dan 20 Hz.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
In het installateursmenu kun je de aanvoer en retourtemperatuur vinden. Gevraagde temperatuur staat er ook in maar ik heb al door dat de Elga daar niet zo veel mee doet.Aziraphale schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:47:
[...]
Buitenunit draait (heb ik naar gekeken) en de pomp van de Elga loopt ook als een grote. Ik hoor het water in de leidingen 'brommen' (als dat zo blijft moet ik nog eens uitzoeken wat ik daaraan kan doen), dus er wordt ook water rondgepompt. Hij doet dus van alles, Als ik de temperatuur 1 graad omhoog zet dan pakt hij ook braaf de ketel erbij en voel ik de radiatoren warm worden en als de temperatuur bereikt is dan koelen de radiatoren weer af en blijft de Elga continu door draaien.
Elke keer in het menu zoeken vond ik teveel moeite dus heb een goedkope temperatuursensor aan de buis vastgemaakt.
Een energiemeter ertussen geeft ook veel duidelijkheid. Ik zie m vaak rond de 500W of 1000W draaien.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Huh? dT groter gaat hij toch ook harder? Dan moet je hem opwarmen richting aanvoer temp, dan gaat hij moduleren als het goed is.Dre schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:55:
[...]
Ik heb niet de indruk dat de Panasonic überhaupt iets doet met de retourtemperatuur van het watercircuit. De sensor heb ik losgenomen en in de buitenlucht gehangen. DeltaT van meer dan 20°C, maar toch blijf de pompfrequentie aanzienlijk hoger dan 20 Hz.
Hier kijk hij naar beide, niet specifiek retour.
De Tr wordt gemeten om te bepalen op het elektrisch element wordt ingeschakeld of de hele WP wordt stilgelegd bij langdurige Tr<20 (en wie weet nog meer).Dre schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:55:
[...]
Verwijderd
Ik begrijp niet precies wat je experiment moet aantonen, maar de WAR zal pogingen ondernemen om die dT kleiner te krijgen, dat probeert de WP gezien de Fr hoger dan 20.Dre schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:55:
[...]
Het warmteverlies van een woning (transmisie + ventilatie) kun je uitdrukken in Watt per graad celcius vetschil binnen buiten. In dit geval bijn Ti-Tb=30 wordt het vermogen 30*430=12900W .Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:54:
@Tomexergie
Je zegt:
Dit is een andere methode i.p.v. een transmissie berekening. Om dit te kunnen berekenen moet je wel zoninstraling en interne warmte meenemen in het model, want die gemeten 4000m3/jaar is inclusief deze energiestromen.
Rol-Co schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:59:
[...]
Huh? dT groter gaat hij toch ook harder? Dan moet je hem opwarmen richting aanvoer temp, dan gaat hij moduleren als het goed is.
Hier kijk hij naar beide, niet specifiek retour.
Meer vermogen = grotere deltaT toch?Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:00:
[...]
Ik begrijp niet precies wat je experiment moet aantonen, maar de WAR zal pogingen ondernemen om die dT kleiner te krijgen, dat probeert de WP gezien de Fr hoger dan 20.
Dus als hij kleinere deltaT wilt hebben >>> moet frequentie omlaag, maar dat doet ie dus niet.
RetourT aan aanvoer kan ik nog wel eens proberen. Makkelijker zou een potmeter zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 22-02-2017 21:05 ]
Je denkt verkeerd om, retour warmer dus kleinere dT moduleert hij terug, tenminste.....Dat zou hij moeten doen.Dre schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:04:
[...]
[...]
Meer vermogen = grotere deltaT toch?
Dus als hij kleinere deltaT wilt hebben >>> moet frequentie omlaag, maar dat doet ie dus niet.
RetourT aan aanvoer kan ik nog wel eens proberen. Makkelijker zou een potmeter zijnVerwacht dat als de deltaT te klein zou zijn dat hij het vermogen nog verder gaat opvoeren. Ik wil juist minder vermogen.
Verwijderd
Ik gebruik een andere methode, mijn eigen.Tomexergie schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:02:
[...]
Het warmteverlies van een woning (transmisie + ventilatie) kun je uitdrukken in Watt per graad celcius vetschil binnen buiten. In dit geval bijn Ti-Tb=30 wordt het vermogen 30*430=12900W .
Dit is een andere methode i.p.v. een transmissie berekening. Om dit te kunnen berekenen moet je wel zoninstraling en interne warmte meenemen in het model, want die gemeten 4000m3/jaar is inclusief deze energiestromen.
Jaarverbruik 4.000m3 * 8 = 32.000kWh. Bij 2.800 graaddagen is dat 11.43kWh/graaddag. Bij -10C en 20C binnen moet er 30C overbrugt worden. 11.43 * 30 * 1.1(gewogen graaddag) / 24h = 15.7kW als benodigde capaciteit.
Een andere vuistregel van een 'verwarmingsdeskundige' althans in mijn ogen, zegt jaarverbruik / 250, daarmee kom je ook op 16kW.
Retour gelijk aan aanvoer moet de WP terug moduleren of hij gaat uit want dan gaat ie voorbij z'n doel van 4c Dt.Dre schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:04:
[...]
[...]
RetourT aan aanvoer kan ik nog wel eens proberen. Makkelijker zou een potmeter zijnVerwacht dat als de deltaT te klein zou zijn dat hij het vermogen nog verder gaat opvoeren. Ik wil juist minder vermogen.
Anders kijken met welke isolatie ertussen de Dt precies genoeg is om de laagste stand actief te houden.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Ik zou eerder zwaarder gaan nog, tenzij je afgiftesysteem echt te klein is heb je 0,0 nadeel (op de aanschaf en de grootte van de buitenunit na) van die zwaardere warmtepomp mits het een inverter is. Eerlijk gezegd verwacht ik ook daar geen probleem, het huis van pa en ma is redelijk groot, stookten 1200-1600m3 erdoor en dat verwarmingsysteem vreet zelfs het vermogen van die 9kw op full power(!) slapend op. Waren we daar gasloos gegaan, dan had er een flinke jongen op het dak gemoeten, die 9kw krijgt het bij <-2 en zeker lager dan dat gewoon niet warm daar. 12kw en dan 4000m3 vervangen? Ballsy.....Grolsch schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:49:
[...]
Zoals Hajeetje aangeeft is het afgiftesysteem niet bekend, dus als er alleen HT radiatoren hangen heb je waarschijnlijk een afgifteprobleem
Verder ben ik het eens met neographical eens, volledig gasloos gaan en niet onderdimensioneren.
Als 13KW benodigd is bij -10 (Ligt hier een WVB aan ten grondslag) kun je overwegen voor een 12KW variant te kopen waardoor je verder kunt terugmoduleren maar in het ergste geval die ene KW uit een backupelement moet halen.
Of je kiest voor zekerheid en schaft een 16KW variant aan welke dus iets meer zal "pendelen" voor wat het waard is.
Verder heb ik geen ervaring met Hitachi, dus daar kan ik niet over oordelen.
Daarbij, -10 is leuk, maar ik heb hier toch echt een paar jaar terug -18 op de meter gehad en met wind erbij gaat het warmteverlies heel rap omhoog terwijl het vermogen van je l/w warmtepomp toch echt daalt (of COP1 warmteelementen gaan aan). Zonder gas en een koud huis is WAF--, hoewel dat momenteel niet m'n grootste probleem is.
Of pak die 12-14kw (verschil van niks) en hou de ketel erbij om de pieken eruit te strijken.
Kop
Dank je, ga ik morgen eens actie op ondernemen!Beatman schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:59:
[...]
In het installateursmenu kun je de aanvoer en retourtemperatuur vinden. Gevraagde temperatuur staat er ook in maar ik heb al door dat de Elga daar niet zo veel mee doet.
Elke keer in het menu zoeken vond ik teveel moeite dus heb een goedkope temperatuursensor aan de buis vastgemaakt.
Een energiemeter ertussen geeft ook veel duidelijkheid. Ik zie m vaak rond de 500W of 1000W draaien.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Verwijderd
Zo lang je afgiftesysteem veel te klein is heeft het naar mijn idee weinig zin om te proberen de WP te laten doen wat jij wilt maar dat eigenlijk op voorhand gedoemd is te mislukken.Dre schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:04:
[...]
[...]
Vanuit mijn werk kom ik in aanraking met diverse partijen die WP's en koelmachines leveren. Hitachi is in NL niet groot. Hoe de service en kennisniveau is weet ik niet. Veelal zijn zulke vestigingen in NL zelfstandige BV's met een importeurschap.Tomexergie schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:42:
[...]
De belangrijkste vraag is eigenlijk; hoe betrouwbaar is Hitachi met service, onderdelen in NL enz. Hoeveel dealers zijn er? Technisch ziet het er echt Japans geavanceerd uit. De COP is als anderen. Ik zie op ons forum geen ervaring met Hitachi en de website geeft ook geen installateurslijst. Hoe kom ik aan meer informatie?
Zelf heb ik een beetje mwah gevoel erbij. Als je zoekt op google vind je ook vrij weinig installateurs die hitachi voeren. Het hoeft natuurlijk absoluut niet verkeerd te zijn.
Verwijderd
Hoe verklaar je dan dat ik, ik verstookte ook 1600m3, e.e.a. wel op temperatuur krijg, v.a. 10 januari 2017 dus incl. de koudste periode tot nu toe, met een 5kW WPje ?Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:21:
[...]
Ik zou eerder zwaarder gaan nog, tenzij je afgiftesysteem echt te klein is heb je 0,0 nadeel (op de aanschaf en de grootte van de buitenunit na) van die zwaardere warmtepomp mits het een inverter is. Eerlijk gezegd verwacht ik ook daar geen probleem, het huis van pa en ma is redelijk groot, stookten 1200-1600m3 erdoor en dat verwarmingsysteem vreet zelfs het vermogen van die 9kw op full power(!) slapend op. Waren we daar gasloos gegaan, dan had er een flinke jongen op het dak gemoeten, die 9kw krijgt het bij <-2 en zeker lager dan dat gewoon niet warm daar. 12kw en dan 4000m3 vervangen? Ballsy.....
Daarbij, -10 is leuk, maar ik heb hier toch echt een paar jaar terug -18 op de meter gehad en met wind erbij gaat het warmteverlies heel rap omhoog terwijl het vermogen van je l/w warmtepomp toch echt daalt (of COP1 warmteelementen gaan aan). Zonder gas en een koud huis is WAF--, hoewel dat momenteel niet m'n grootste probleem is.
Kleiner oppervlakte wat je warm hebt gehouden. Misschien een tussenwoning in plaats van vrijstaand?Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:28:
[...]
Hoe verklaar je dan dat ik, ik verstookte ook 1600m3, e.e.a. wel op temperatuur krijg, v.a. 10 januari 2017 dus incl. de koudste periode tot nu toe, met een 5kW WPje ?
Verwijderd
1600m3 aan warmteverlies is 1600m3 aan warmteverlies. Groot met goede isolatie vs klein met slechte isolatie verlies per saldo identiek.Rhaelak schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:33:
[...]
Kleiner oppervlakte wat je warm hebt gehouden. Misschien een tussenwoning in plaats van vrijstaand?
Verwijderd
Kan in meerdere factoren zitten, maar met een 5kw die 24/7 daar had gedraaid was het echt niet goed gegaan. Vol gas levert die 9kw al een dT van 3 graden op bij lagere buitentemperaturen (groot verwarmingssysteem in een vrijstaand huis van 700m3) als het kouder is (elektrische elementen niet ingeschakeld, vrij zinloos ook als je gas al backup hebt). Ding heeft dagen gehad dat 'ie 18+uur vol gas heeft staan blazen en nog jakkerde de ketel er dan een 5-8m3 erdoor. Het is niet dat er 23 graden in huis wordt gestookt, eerder een 19 graden. De warmtepomp doet het verder goed hoor, daar niet van, hij streept een ~80% van het gasverbruik weg.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:28:
[...]
Hoe verklaar je dan dat ik, ik verstookte ook 1600m3, e.e.a. wel op temperatuur krijg, v.a. 10 januari 2017 dus incl. de koudste periode tot nu toe, met een 5kW WPje ?
Mijn situatie, realistisch verbruik van een 800m3/jaar, +- 5-6kw thermisch vermogen van de warmtepomp (geknepen) en ook al dagen gehad dat ik op 16+ uur zat. En dan hebben we een enigszins redelijke winter gehad, koudste januari in tijden, maar dat is wel gemiddeld. Als er een week -15 of lager in had gezeten (zeker met wat wind) had ik het ook hier in de silent mode niet gered en had 'ie vol gas gemoeten. Mogelijk dat ik in extreme omstandigheden zelfs aan de elektrische elementen zal moeten, maar dat zal zéér zeldzaam zijn. Ook ik stook niet hard, met een partner in huis zal ik een 15-20% extra nodig hebben vanwege de hogere ruimtetemperatuur.
Volledig gasloos en precies dimensioneren is link en er is behalve de aanschafprijs en die grootte van de buitenunit geen enkele reden toe míts je afgiftesysteem het min. vermogen van je inverter aan kan. Sterker nog, het scheelt defrosts en lawaai. Dan pruttelt 'ie vrolijk langdurig op laag vermogen, dat is precies waar we hier met z'n allen naar streven
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2017 21:51 ]
En een 1,5 km slang aan je plafondRhaelak schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:33:
[...]
Kleiner oppervlakte wat je warm hebt gehouden. Misschien een tussenwoning in plaats van vrijstaand?
1600x8=12800 KW / 5 (WP vermogen)= 106 dagen full power draaien per winter.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:37:
[...]
1600m3 aan warmteverlies is 1600m3 aan warmteverlies. Groot met goede isolatie vs klein met slechte isolatie verlies per saldo identiek.
Theoretisch kan het dus.
Jouw systeem was met de cv wel een beetje anders dacht ik, dus als je in die tijd wel veel verwarmde maar niet op de goede plek kwam heeft dat niet met warmteverlies te maken.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:37:
[...]
1600m3 aan warmteverlies is 1600m3 aan warmteverlies. Groot met goede isolatie vs klein met slechte isolatie verlies per saldo identiek.
Het is appels met peren.
Verwijderd
Sorry ik volg je even niet. Het was gas-CV met radiatoren en nu WP met plafondverwarming. Ik stookte al enkele jaren 24h/dag dus wat dat betreft geen veranderingen.Rol-Co schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:40:
[...]
Jouw systeem was met de cv wel een beetje anders dacht ik, dus als je in die tijd wel veel verwarmde maar niet op de goede plek kwam heeft dat niet met warmteverlies te maken.
Het is appels met peren.
Precies! Van niet efficient naar efficient..... kan je dat vergelijken denk je? Een voorbeeld.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:43:
[...]
Sorry ik volg je even niet. Het was gas-CV met radiatoren en nu WP met plafondverwarming. Ik stookte al enkele jaren 24h/dag dus wat dat betreft geen veranderingen.
Met mijn oude cv systeem met een 28kW Hr ketel nooit lekker gehad in huis en 1000 m3 aan gas voor verwarming in het jaar, altijd een beetje geknepen anders was het nog meer. Ik had meer niet lekker dagen als wel lekker.
Nu met een 7kW wp met beter en nieuw afgifte systeem en betere regeling op het laagste pitje meer dagen lekker in huis als niet lekker, zelfs bij -8.
Warmteverlies is niet veranderd
Ik kan je niet geheel volgen wat je wilt uitproberenDre schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:04:
[...]
De 6kW pana laat de Ta (Ta=Tr in standby) dalen tot -2C, voordat deze weer aanslaat, dan begint deze met veel meer vermogen dan nodig is vanwege het verschil neemt tot de WA stooklijn (W22@A15 met 0,5 per graad= 24,5C, afslag is +2C) om vervolgens als Tr bijkomt en Ta te ver oploopt in stappen van veelal 29minuten het vermogen terug te nemen, opschakelen gaat in enkele seconden ingeval Tr een klein dipje heeft wat veel makkelijker met radiatoren kan gebeuren dan vloerverwarming
http://greenwatts.nl/Pictures/Domoticz-5a.png
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Als de dT tussen binnen en buiten groter geworden is zul je nu meer verliezen hebben,Rol-Co schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:52:
[...]
Precies! Van niet efficient naar efficient..... kan je dat vergelijken denk je? Een voorbeeld.
Met mijn oude cv systeem met een 28kW Hr ketel nooit lekker gehad in huis en 1000 m3 aan gas voor verwarming in het jaar, altijd een beetje geknepen anders was het nog meer. Ik had meer niet lekker dagen als wel lekker.
Nu met een 7kW wp met beter en nieuw afgifte systeem en betere regeling op het laagste pitje meer dagen lekker in huis als niet lekker, zelfs bij -8.
Warmteverlies is niet veranderd
Grove vuistregels. Ik denk dat daarom veel installaties zijn overgedimensioneerd. Ik gebruik het referentiejaar (8700 uur) met zon interne warmte afgeleid van de energie rekening. Bij mijn huis klopt het heel goed.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:19:
[...]
Ik gebruik een andere methode, mijn eigen.
Jaarverbruik 4.000m3 * 8 = 32.000kWh. Bij 2.800 graaddagen is dat 11.43kWh/graaddag. Bij -10C en 20C binnen moet er 30C overbrugt worden. 11.43 * 30 * 1.1(gewogen graaddag) / 24h = 15.7kW als benodigde capaciteit.
Een andere vuistregel van een 'verwarmingsdeskundige' althans in mijn ogen, zegt jaarverbruik / 250, daarmee kom je ook op 16kW.
Maar dan nog is 16kW Wp aan de hoge kant. Gevaar op pendelen!
Verwijderd
Als het mijn installatie was koos ik voor 2 kleinere units welke samen die ongeveer 16kW kunnen leveren, 2 maal 2300,00 subsidie en terug kunnen moduleren tot ongeveer de helft van 1 v.d. 2 dus tot 25% v.d. totaal geinstalleerde capaciteit. Goedkoopst en best of both worlds.Tomexergie schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:59:
[...]
Grove vuistregels. Ik denk dat daarom veel installaties zijn overgedimensioneerd. Ik gebruik het referentiejaar (8700 uur) met zon interne warmte afgeleid van de energie rekening. Bij mijn huis klopt het heel goed.
Maar dan nog is 16kW Wp aan de hoge kant. Gevaar op pendelen!
In mijn situatie 1600/250=6.4kW en ik heb een 5kW geinstalleerd, maar ik weet ook vanaf het begin dat ik het daar geen dagenlang bij -10C mee warm krijg. Een 2e is een optie, en ik heb nog 1.8kW IR folie en nog een 1.4kW fohn.
Ook nog ja, en toch lekker comfy met nog geen 5kW, met de 28kW ketel ging dat niet.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:55:
[...]
Als de dT tussen binnen en buiten groter geworden is zul je nu meer verliezen hebben,
Ik bedoel er mee dat je jouw gasverbruik niet kan vergelijken met de wp, het systeem is anders geworden, zou je nu een keteltje gebruiken ipv de wp word je gas misschien wel 1000 m3 of minder bij dezelfde Tbinnen.
Verwijderd
My point exactly.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:07:
In mijn situatie 1600/250=6.4kW en ik heb een 5kW geinstalleerd, maar ik weet ook vanaf het begin dat ik het daar geen dagenlang bij -10C mee warm krijg. Een 2e is een optie, en ik heb nog 1.8kW IR folie en nog een 1.4kW fohn.
Overigens kunnen twee warmtepompen inderdaad een goede optie zijn, heb ik hier ook gedaan, maar dan voor het sww. Lekker makkelijk met de regeling, sww eet niet m'n verwarmingscapaciteit op en inderdaad 2*2300 euro subsidie wat de tvt erg ten goede komt.
Mits m'n mono werkt
Verwijderd
Op basis van wat zou mijn gasverbruik van 1600 naar 1000 dalen dan ?Rol-Co schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:10:
[...]
Ook nog ja, en toch lekker comfy met nog geen 5kW, met de 28kW ketel ging dat niet.
Ik bedoel er mee dat je jouw gasverbruik niet kan vergelijken met de wp, het systeem is anders geworden, zou je nu een keteltje gebruiken ipv de wp word je gas misschien wel 1000 m3 of minder bij dezelfde Tbinnen.
Directere warmte van je plafond, lagere Ta.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:12:
[...]
Op basis van wat zou mijn gasverbruik van 1600 naar 1000 dalen dan ?
Verwijderd
Als de Ta voor een gas-CV al beneden de 50C was/blijft zal het rendement niet verder toenemen als dat daalt naar 35C.Rol-Co schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:14:
[...]
Directere warmte van je plafond, lagere Ta.
Eerder het omgekeerde hoor ik verschillende mensen roepen, o.a. develdonk pas nog. I.p.v. bijv. 1000m3 gas 2000kWh verbruiken dat dat in de werkelijkheid door hoger/comfortabeler te stoken dat hij een factor 2.64 nodig heeft. Zie hier voor develdonk in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Inderdaad, en hoe oud is die ketel? Is het wel HR?Rol-Co schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:10:
[...]
Ook nog ja, en toch lekker comfy met nog geen 5kW, met de 28kW ketel ging dat niet.
Stook je binnen de HR grens?
Is het CV systeem optimaal afgesteld (Waterzijdig ingeregeld)
En hoeveel is daadwerkelijk voor het CV, is er niet perongeluk 100m3 per jaar voor het tapcomfort?
Je kunt nooit een 1op1 vergelijking maken maar het blijft puur schatten waar je voor jezelf reeel moet blijven.
Ik moet ±600m3 gas afvangen met een 5kw ELGA. Heb er wel vertrouwen in
deze 600m3 is wel van de afgelopen 2 jaar... langer woon ik hier niet.
Ik kan de 8.7 kw die mijn ketel op minimaal vermogen levert ook niet kwijt in mijn huis, daarom gaat de ketel af en toe aan uit.. Maar durf wel te zeggen dat mijn CV ketel nabij optimaal werkt
[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 22-02-2017 22:33 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Dat is een andere reden, met een wp kost het wat meer omdat je geen stookgedrag van een gasketel kan aanhouden, meer comfort pakt enz.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:23:
[...]
Als de Ta voor een gas-CV al beneden de 50C was/blijft zal het rendement niet verder toenemen als dat daalt naar 35C.
Eerder het omgekeerde hoor ik verschillende mensen roepen, o.a. develdonk pas nog. I.p.v. bijv. 1000m3 gas 2000kWh verbruiken dat dat in de werkelijkheid door hoger/comfortabeler te stoken dat hij een factor 2.64 nodig heeft. Zie hier voor develdonk in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Jij denkt dat als je de wp zou af koppelen en de cv aan zou zetten met je huidige plafond verwarming dat je identiek gasverbruik hebt als zonder de slangen aan je plafond?
Dan had je het ook niet hoeven aanleggen, dat gaat dan ook andersom op voor de wp.
De standaard isolatie die Panasonic heeft gebruikt is inderdaad zeer miniem. Achter het rechter paneel heb ik extra isolatie gestopt. Met name bij de waterpomp en de compressor. Tevens heb ik het expansievat eruit gehaald en in die ruimte isolatie gepropt.Dre schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:34:
Iemand ervaring met het naisoleren van de Panasonic? Er zit nog wel wat warmteverlies in de unit:
[afbeelding]
[Edit]
Foto is van een tijdje geleden toen het wat kouder was.
Achter het middelste paneel zit ook electronica. Daar heb ik dus niet geïsoleerd.
Ik ben zeer geïnteresseerd in je experimenten met de Ta en Tr sensors. Die geven bij mij ongeveer anderhalve graad te laag aan en dat wil ik er wel uit hebben.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ik weet niet welke wijze jij verwarmde met je ketel, maar waarom zou er verschil in comfort zitten?Rol-Co schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:10:
[...]
Bij een goed afgifte systeem merk je totaal niet op welke wijze er opwekking is. Zeker niet met een traag iets als vloerverwarming.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
Ik heb nu een groter oppervlak met lagere temperaturen. Afgifte per m2 is lager, De WP aan de radiatoren had hogere temperaturen betekent wat ongunstig is voor de WP. Het team, WP en afgiftesysteem moet bij elkaar passen en dat doet het nu. Nog meer oppervlak zou in principe nog beter zijn, lagere Ta, beter voor de COP.Rol-Co schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:47:
[...]
Dat is een andere reden, met een wp kost het wat meer omdat je geen stookgedrag van een gasketel kan aanhouden, meer comfort pakt enz.
Jij denkt dat als je de wp zou af koppelen en de cv aan zou zetten met je huidige plafond verwarming dat je identiek gasverbruik hebt als zonder de slangen aan je plafond?![]()
Dan had je het ook niet hoeven aanleggen, dat gaat dan ook andersom op voor de wp.
Verwijderd
@joostmaas@joostmaasWellicht interessant artikel m.b.t. straling/reflectie/luchtstromen http://www.volkskrant.nl/...jk-fotograferen~a4300324/
Verwijderd
@Daannn1987Dat 'verlies' waar we het eerder over hadden, de weerstand van materiaal dat absobeert en weer afgeeft, is niet een echt verlies. Energie gaat niet verloren, die 0.43C kan niet aan de ruimte worden afgegeven en zal in een hogere Tr resulteren. Om de gewenste oorspronkelijke afgifte te krijgen zal de Ta dus met een gelijk verschil omhoog moeten om dit te compenseren.
Hier kan je aardig wat vinden; http://www.haustechnikdia...-pimp-up-my-Geisha?page=1Dre schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:34:
[afbeelding]
[Edit]
Foto is van een tijdje geleden toen het wat kouder was.
Verwijderd
Ik ken je programma niet, maar als je mijn 1600m3 invoert op welke vereiste WP capaciteit kom je dan ? Of anders gesteld welke variabelen worden hoe verwerkt in het programma ?Tomexergie schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:02:
[...]
Het warmteverlies van een woning (transmisie + ventilatie) kun je uitdrukken in Watt per graad celcius vetschil binnen buiten. In dit geval bijn Ti-Tb=30 wordt het vermogen 30*430=12900W .
Daar ging het verhaal ook over een stukje terug, het afgifte systeem is veranderd, zowel bij hajeetje als bij mij, dus vergelijk gasketel kan niet.Oxellaar schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:13:
[...]
Ik weet niet welke wijze jij verwarmde met je ketel, maar waarom zou er verschil in comfort zitten?
Bij een goed afgifte systeem merk je totaal niet op welke wijze er opwekking is. Zeker niet met een traag iets als vloerverwarming.
Parket of een houten vloer heeft zeker voordelen, vooral in de zachte maanden. Ik heb zelf beneden steen en in de zachtere maanden kan de vloer wat frisjes aanvoelen.. Nu valt dat wel weer te tackelen om dagelijks toch even te verwarmen (ik heb zelf temperatuur sensoren in de vloer zitten, dus regeltechnisch geen probleem)Knowbody schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:35:
@ZLTV'ers zou het wat zijn om bij bijna passief gebouwde woningen een parketvloer te verkiezen boven steen? Kan ook zn voordeel hebben.
Zover ik weet geleid parket slechter warmte als steen (R-waarde), waardoor het minder geschikt zou zijn voor vloerverwarming/vloerkoeling.
Bedankt voor je reactie. Dat mwah gevoel had ik ook al.Rhaelak schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:28:
[...]
Vanuit mijn werk kom ik in aanraking met diverse partijen die WP's en koelmachines leveren. Hitachi is in NL niet groot. Hoe de service en kennisniveau is weet ik niet. Veelal zijn zulke vestigingen in NL zelfstandige BV's met een importeurschap.
Zelf heb ik een beetje mwah gevoel erbij. Als je zoekt op google vind je ook vrij weinig installateurs die hitachi voeren. Het hoeft natuurlijk absoluut niet verkeerd te zijn.
Hajeetje zou je een foto willen plaatsen hoe je die slangen hebt aangebracht of hoe het plafond er nu dan uitziet?Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:53:
[...]
Niet stuken. Ik ben me nog aan het orienteren hoe ik e.e.a. ga afwerken, iets spanplafond-achtigs maar dan veel betaalbaarder.
Helder ben ik met je eensVerwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:50:
@Daannn1987Dat 'verlies' waar we het eerder over hadden, de weerstand van materiaal dat absobeert en weer afgeeft, is niet een echt verlies. Energie gaat niet verloren, die 0.43C kan niet aan de ruimte worden afgegeven en zal in een hogere Tr resulteren. Om de gewenste oorspronkelijke afgifte te krijgen zal de Ta dus met een gelijk verschil omhoog moeten om dit te compenseren.
Hopelijk moet de Ta niet te ver omhoog, want dit is slecht voor je "cop" waar iedereen op gefocust is
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Gasvebruik zonder SSW(geschat)Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 02:25:
[...]
Ik ken je programma niet, maar als je mijn 1600m3 invoert op welke vereiste WP capaciteit kom je dan ? Of anders gesteld welke variabelen worden hoe verwerkt in het programma ?
Rendement CV ketel
Raam oppervlakte ZO/Z/ZW samen; zontoetredingsfactor
Aanvoer temp T2=?
Huishoudelijk kWh verbruik
Buitentemperatuur tot waar je de WP laat draaien.
Dat snapt zelfs een aap nogGrolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:24:
Zover ik weet geleid parket slechter warmte als steen (R-waarde), waardoor het minder geschikt zou zijn voor vloerverwarming/vloerkoeling.
Met zltv komt de warmte heus erdoor.
Koeling lijkt me wel een lastiger dingetje. Temp op 20 graden houden?
[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 23-02-2017 11:43 ]
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Ik heb al een tijdje het idee dat de Elga 'gefixeerd' kan raken in een bepaalde modulatie, maar had het nog niet scherp hoe. Afgelopen dagen een mooi voorbeeld meegemaakt, zie het plaatje hieronder.

Ik stook met deze buitentemperaturen altijd met de vermogensbeperking op de Elga aan (B4=ON). Dat is stiller en zuiniger. Normaal krijg ik dan runs van circa 600Wac.
Omdat ik een paar dagen wegging, heb ik de T-set maandagochtend 8.00 uur met een graad verlaagd (van 18,5 naar 17,5) verlaagd. Nadat de ruimtetemperatuur gezakt was tot circa 17,4 start de Elga iets voor 14.00 uur weer op, met een heel atypische run, die eindigt met een run op ca 400Wac.
Vervolgens blijft hij de volgende dagen op dat 400W-niveau draaien.
Bij terugkomst gisterenavond laat heb ik de T-set weer verhoogd naar 18˚C. Elga blijft draaien op 400W ac. Vanochtend nog een 0.5K erbij, en ook dat brengt de Elga niet van zijn stuk: 400W ac.
Ik heb dit gedrag overigens ook gezien als de vermogensbeperking er niet op zit, dus het is niet gedrag dat alleen maar optreedt met B4=ON.
Het is bij deze temperaturen natuurlijk prachtig laag modulerend gedrag (en de Elga is volstrekt geruisloos zo), met een DCOP van > 5,5, maar de enige manier waarop ik de Elga in die stand krijg is door een paar uur lang niet te stoken (bv. omdat ik de T-set heb verlaagd). Ik ben nog altijd op zoek naar een manier om dit de Elga systematisch en voorspelbaar te laten doen.

Ik stook met deze buitentemperaturen altijd met de vermogensbeperking op de Elga aan (B4=ON). Dat is stiller en zuiniger. Normaal krijg ik dan runs van circa 600Wac.
Omdat ik een paar dagen wegging, heb ik de T-set maandagochtend 8.00 uur met een graad verlaagd (van 18,5 naar 17,5) verlaagd. Nadat de ruimtetemperatuur gezakt was tot circa 17,4 start de Elga iets voor 14.00 uur weer op, met een heel atypische run, die eindigt met een run op ca 400Wac.
Vervolgens blijft hij de volgende dagen op dat 400W-niveau draaien.
Bij terugkomst gisterenavond laat heb ik de T-set weer verhoogd naar 18˚C. Elga blijft draaien op 400W ac. Vanochtend nog een 0.5K erbij, en ook dat brengt de Elga niet van zijn stuk: 400W ac.
Ik heb dit gedrag overigens ook gezien als de vermogensbeperking er niet op zit, dus het is niet gedrag dat alleen maar optreedt met B4=ON.
Het is bij deze temperaturen natuurlijk prachtig laag modulerend gedrag (en de Elga is volstrekt geruisloos zo), met een DCOP van > 5,5, maar de enige manier waarop ik de Elga in die stand krijg is door een paar uur lang niet te stoken (bv. omdat ik de T-set heb verlaagd). Ik ben nog altijd op zoek naar een manier om dit de Elga systematisch en voorspelbaar te laten doen.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Hier ligt er massief hout over een vloer van tegels met vloerverwarming er onder. Het werkt prima, maar duurt nog langer als bij een stenen vloer met VV. Eigenlijk ideaal dus voor een WP?Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:24:
Ik zie nog ff niet in waarom het een voordeel zou zijn dat het erg lang duurtNoord27 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:30:
[...]
Hier ligt er massief hout over een vloer van tegels met vloerverwarming er onder. Het werkt prima, maar duurt nog langer als bij een stenen vloer met VV. Eigenlijk ideaal dus voor een WP?
Hout is niet zo geleidend / massief als tegels, daarom heeft het minder afgiftevermogen als tegels (23% minder volgens deze sheet https://www.vloerverwarmi...20tabel%20buis%2018x2.pdf )
Hoe dat werkt als je beton>tegels>parket hebt weet ik dan weer niet, ik vermoed dat het hout/parket de afgifte beperkt.
Het geleid wel, maar minder snel. Juist een extra buffer/isolatie wegens geen gewenste nachtverlaging. Wat in de praktijk dan wellicht wel gaat.
Snel en warmtepomp zijn dingen die niet bij elkaar passen. Het hout blijft langer warmte afgeven tov tegels is inmiddels mijn ervaring.
Snel en warmtepomp zijn dingen die niet bij elkaar passen. Het hout blijft langer warmte afgeven tov tegels is inmiddels mijn ervaring.
[ Voor 50% gewijzigd door Noord27 op 23-02-2017 12:40 ]
Volgens mij is er bij geleiding geen sprake van snel of langzaam, het geleid minder, de Rλ waarde is hoger.Noord27 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:36:
Het geleid wel, maar minder snel. Juist een extra buffer/isolatie wegens geen gewenste nachtverlaging. Wat in de praktijk dan wellicht wel gaat.
Minder geleiding is minder afgiftevermogen.
Met jouw redenatie kun je er ook wel piepschuim opleggen, dat geleid helemaal "langzaam"
Mijn gevoel zegt dat juist tegels langer warm blijven als houtSnel en warmtepomp zijn dingen die niet bij elkaar passen. Het hout blijft langer warmte afgeven tov tegels is inmiddels mijn ervaring.
[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 23-02-2017 12:50 ]
Het is mijn praktijkervaring tussen tegels en hout.
Overdrijven helpt niets hé.
Wil gewoon aangeven dat de praktijk toch wel anders uit kan pakken als theorie.
Kan het niet zo zijn dat "koud" hout warmer aanvoelt als "koude" tegelsNoord27 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:51:
Maar ik praat in theorie, en jij in praktijk dus wat dat betreft heb je altijd gelijk
Wij krijgen keramisch parket, volgens de geleerden het beste uit 2 werelden, de geleiding van tegels, de looks van hout.
Zoals Grolsch al aangaf isoleer je in feite de tegellaag aan de bovenzijde. Je beperkt de warmteoverdracht naar boven. Dat betekent hoe dan ook relatief meer warmteverlies naar onder je vloer. Het idee van comfort is natuurlijk verder subjectief, maar qua warmteverlies zie ik niet in hoe de praktijk hier anders kan zijn dan de theorie.Noord27 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:51:
Als de warmteafgifte eenmaal op gang is kiest de energie de weg van de minste weerstand. Als het onder dan maar heel erg goed geïsoleerd is komt de energie op de plek waar het gewenst is.
Het vermogen is natuurlijk begrensd. Hoeft geen punt te zijn. Continue stoken uiteraard. Dat wel.
Het vermogen is natuurlijk begrensd. Hoeft geen punt te zijn. Continue stoken uiteraard. Dat wel.
Ik snap niet wat je zegt. Natuurlijk beperkt goede isolatie onder de vloer het warmteverlies, maar alles wat je aan de bovenkant 'isoleert' zal de warmteoverdracht naar boven beperken en een groter warmteverlies naar beneden betekenen (voor hetzelfde resultaat qua warmteverlies zul je dan de onderzijde weer meer moeten isoleren, maar je warmteoverdracht neemt uiteindelijk wel af). Dat is volgens mij altijd zo, of de boel nu wel of niet al opgewarmd is.Knowbody schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:24:
Als de warmteafgifte eenmaal op gang is kiest de energie de weg van de minste weerstand. Als het onder dan maar heel erg goed geïsoleerd is komt de energie op de plek waar het gewenst is.
Als het buiten boven de 14/15 graden is staat mijn WP 99% van de tijd uit. Stenen vloer "voelt" dan koud aan, terwijl de ruimte temperatuur dan toch rond de 21 a 22 graden is.Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:56:
[...]
Wij krijgen keramisch parket, volgens de geleerden het beste uit 2 werelden, de geleiding van tegels, de looks van hout.
Ik ken genoeg mensen met een houten vloer zonder vloerverwarming, waarbij de vloer niet koud aanvoelt (s'winters)
Verwijderd
Blader even een paar pagina's terug, toen en midden januari diverse foto's geplaatst.Willie Wortel schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:35:
[...]
Hajeetje zou je een foto willen plaatsen hoe je die slangen hebt aangebracht of hoe het plafond er nu dan uitziet?
Dat ben ik niet helemaal met je eens.joostmaas schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:32:
[...]
Ik snap niet wat je zegt. Natuurlijk beperkt goede isolatie onder de vloer het warmteverlies, maar alles wat je aan de bovenkant 'isoleert' zal de warmteoverdracht naar boven beperken en een groter warmteverlies naar beneden betekenen (voor hetzelfde resultaat qua warmteverlies zul je dan de onderzijde weer meer moeten isoleren, maar je warmteoverdracht neemt uiteindelijk wel af). Dat is volgens mij altijd zo, of de boel nu wel of niet al opgewarmd is.
Het "isoleert" inderdaad, dus het beperkt de warmteafgifte, het is geen warmteverlies want de warmte blijft door de isolatie aan de onderzijde "in de schil" die je warm wilt hebben.
Dus ik zou het geen warmteverlies noemen, maar een beperking van warmteafgifte.
Eigenlijk precies wat de door mij genoemde tabel aangeeft, in geval van parket afgegeven vermogen per m2 * 0,77 doen.
Ik heb nu ook een houten parketvloer in mijn huidige woning, en tegels, en geen vloerverwarming.alberthakvoort schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:35:
[...]
Als het buiten boven de 14/15 graden is staat mijn WP 99% van de tijd uit. Stenen vloer "voelt" dan koud aan, terwijl de ruimte temperatuur dan toch rond de 21 a 22 graden is.
Ik ken genoeg mensen met een houten vloer zonder vloerverwarming, waarbij de vloer niet koud aanvoelt (s'winters)
Precies zoals je zegt, hout "voelt" warm en tegels "voelen" koud als ik er met mijn blote voeten overheen loop.
[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 23-02-2017 13:38 ]
Dat klopt alleen bij een perfecte isolatie, die dus geen enkele warmte doorlaat. Dan zou je het huis maar 1 keer op temperatuur hoeven te brengen en dan blijft dat altijd op gelijke temperatuur. Er is sprake van warmteverlies door de schil. De warmteafgifte wordt inderdaad in totaal beperkt, maar de verhouding tussen wat je naar beneden verliest en wat naar boven als warmte nuttig is verschuift ook als je de bovenzijde 'isoleert'. Gedachte-experiment om het duidelijk te maken: i.p.v. extra isolatie aan de bovenzijde verminder je de isolatie aan de onderzijde: ik neem aan dat je het met me eens bent dat dan je warmteverlies toeneemt.Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:36:
[...]
Het "isoleert" inderdaad, dus het beperkt de warmteafgifte, het is geen warmteverlies want de warmte blijft door de isolatie aan de onderzijde "in de schil" die je warm wilt hebben.
Het is toch simpel? Steen geleid beter dus minder meters vloerverwarming nodig per m2 om een temperatuur te halen. Parket geleid slechter (isoleert beter), dus meer meters vloerverwarming nodig per m2 om dezelfde temperatuur te halen. Zo'n correctiefactor tabel komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Door die betere geleiding van steen/tegels voelt dat ook kouder aan. Het ontneemt ook makkelijker warmte van je voeten dan een parket vloer.
Door die betere geleiding van steen/tegels voelt dat ook kouder aan. Het ontneemt ook makkelijker warmte van je voeten dan een parket vloer.
[ Voor 19% gewijzigd door Rhaelak op 23-02-2017 13:52 ]
Verwijderd
1600m3 107 volgens de folder, 13.5m2, ? mag jouw programma bepalen, 3500kWh, vervangt gas dus moet alles doen. BTW, de woonkamer met het meeste glas is op het Noorden gericht.Tomexergie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:37:
[...]
Gasvebruik zonder SSW(geschat)
Rendement CV ketel
Raam oppervlakte ZO/Z/ZW samen; zontoetredingsfactor
Aanvoer temp T2=?
Huishoudelijk kWh verbruik
Buitentemperatuur tot waar je de WP laat draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2017 13:57 ]
Dat ben ik gedeeltelijk met je eensjoostmaas schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:43:
[...]
Dat klopt alleen bij een perfecte isolatie, die dus geen enkele warmte doorlaat. Dan zou je het huis maar 1 keer op temperatuur hoeven te brengen en dan blijft dat altijd op gelijke temperatuur. Er is sprake van warmteverlies door de schil. De warmteafgifte wordt inderdaad in totaal beperkt, maar de verhouding tussen wat je naar beneden verliest en wat naar boven als warmte nuttig is verschuift ook als je de bovenzijde 'isoleert'. Gedachte-experiment om het duidelijk te maken: i.p.v. extra isolatie aan de bovenzijde verminder je de isolatie aan de onderzijde: ik neem aan dat je het met me eens bent dat dan je warmteverlies toeneemt.
Als je isolatie aan de onderkant vermindert "ontsnapt" de warmte naar de ruimte waar je het niet wil hebben ( de kruipruimte, buiten de schil) dus dan is er sprake van warmteverlies, anders gezegd meer afgiftevermogen aan de onderkant van de vloer (ongewenst).
Als je isolatie aan de bovenkant vermindert door een goed geleidend product te gebruiken (tegels) creeer je ook meer afgiftevermogen, maar de warmte gaat dan de ruimte in waar je hem wilt hebben (gewenst), dat wil ik geen warmteverlies noemen.
Als je de bovenkant zou isoleren wil dat niet zeggen dat de onderkant meer verliest, maar je beperkt je afgiftevermogen (de warmte kan niet naar boven, en niet naar onderen).
Maar we begrijpen elkaar wel, het is maar net welke naam je het beestje geeft, maar in mijn beleving is er sprake van warmteverlies als de warmte ergens heen gaat waar je het niet wil hebben.
Verwijderd
Een moderne goed geisoleerde woning heeft dacht ik rond de 60W/m2 nodig om de boel te verwarmen.
Met steen kun je dat bereiken met een Ta=31 en Tr=29
Met parket zakt het vermogen van 59W naar 44W en de afgifteT van 25.8 naar 24.4C
Om dezelfde afgifte te krijgen zal de Ta=35 en Tr=32 moeten worden.
De Ta moet dus 4C omhoog, wat met de Carnot formule betekent dat je waarschijnlijk een 8% lagere COP krijgt. In euro's zal het echter weinig te betekenen hebben.
In mijn situatie zou deze manier een No Go betekenen want de afgifte per m2 wordt dan te laag om het warmteverlies te compenseren. Allerlei redenen om iets wel of niet te doen.
Met parket zakt het vermogen van 59W naar 44W en de afgifteT van 25.8 naar 24.4C
De Ta moet dus 4C omhoog, wat met de Carnot formule betekent dat je waarschijnlijk een 8% lagere COP krijgt. In euro's zal het echter weinig te betekenen hebben.
In mijn situatie zou deze manier een No Go betekenen want de afgifte per m2 wordt dan te laag om het warmteverlies te compenseren. Allerlei redenen om iets wel of niet te doen.
Ter info, onze nieuwe woning heeft een gecombineerd warmteverlies (Transmissie+ventilatie) van 37W/m2 bij een buitentemperatuur van -10.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:16:
Een moderne goed geisoleerde woning heeft dacht ik rond de 60W/m2 nodig om de boel te verwarmen.
En nu is onze nieuwe woning vanwege het ontbreken van trippleglas en mechanische ventilatie nog niet eens super passief.
1600m3 inclusief tapwater? 13,5 m2 op zo/z/zw?Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:56:
[...]
1600m3 107 volgens de folder, 13.5m2, ? mag jouw programma bepalen, 3500kWh, vervangt gas dus moet alles doen. BTW, de woonkamer met het meeste glas is op het Noorden gericht.
Verwijderd
Nee puur voor verwarmen, ja 13.5m2 op Z.Tomexergie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:24:
[...]
1600m3 inclusief tapwater? 13,5 m2 op zo/z/zw?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2017 14:30 ]
Verwijderd
Je opp. wordt meen ik me te herinneren 240m2 ? Dat betekent dat je v.a. -2C nog maar ongeveer 26W/m2 per m2 nodig hebt Ta=27 Tr=25. Totaal behoefte bij -2C dus 240m2*26W=6.2kW, zal tevens ongeveer het minimum zijn dat je WP kan afgeven zonder aan/uit schakelen.Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:19:
[...]
Ter info, onze nieuwe woning heeft een gecombineerd warmteverlies (Transmissie+ventilatie) van 37W/m2 bij een buitentemperatuur van -10.
En nu is onze nieuwe woning vanwege het ontbreken van trippleglas en mechanische ventilatie nog niet eens super passief.
Je hebt een woning van 210 W/C dus 6,3 kW bij -10C; dekking WP 94% 94m3/j bijstoken SCOP 4,28 en 40% reductie CO2. Ik hoop dat je het kunt lezen, de tabel ik nog veel groter ook met PV -panelenVerwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:28:
[...]
Nee puur voor verwarmen, ja 13.5m2 op Z.
De tabel heeft 9000 regels; uurlijkse gegevens van een referentiejaaar met echte maanden, maar zo gekozen dat het een gemiddeld jaar het beste benadert. Dus alle up- en downs, belangrijk voor een warmtepomp zitten er in. (Geen afgevlakt gemiddelde)
283m2 kan verwarmd worden, al verwacht ik in de praktijk dat dit in 90% van de tijd nog niet de helft is wat verwarmd gaat worden.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:41:
[...]
Je opp. wordt meen ik me te herinneren 240m2 ? Dat betekent dat je v.a. -2C nog maar ongeveer 26W/m2 per m2 nodig hebt Ta=27 Tr=25. Totaal behoefte bij -2C dus 240m2*26W=6.2kW, zal tevens ongeveer het minimum zijn dat je WP kan afgeven zonder aan/uit schakelen.
Normaal gesproken hebben wij nooit de verwarming aan op de slaapkamers, dus deze zal dan ook d.m.v. de naregeling dichtgezet worden.
Ik verwacht (en hoop) ook zeker niet dat m'n WP 24*7 permanent loopt te draaien.
Onderzijde vloer (bovenzijde kruipruimte) zit een dikke laag piepschuim. Dus dat zou een hoop verklaren idd.Knowbody schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:24:
Wow Tom, in stilte aan een nieuw en mooi instrument aan het werken? Of had ik iets gemist. Klasse werk!Tomexergie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:52:
[...]
Je hebt een woning van 210 W/C dus 6,3 kW bij -10C; dekking WP 94% 94m3/j bijstoken SCOP 4,28 en 40% reductie CO2. Ik hoop dat je het kunt lezen, de tabel ik nog veel groter ook met PV -panelen
De tabel heeft 9000 regels; uurlijkse gegevens van een referentiejaaar met echte maanden, maar zo gekozen dat het een gemiddeld jaar het beste benadert. Dus alle up- en downs, belangrijk voor een warmtepomp zitten er in. (Geen afgevlakt gemiddelde)
[afbeelding]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Daarnaast wat je er aan warmte instopt en niet kan afgeven komt retour. Hier houden WP's niet van.joostmaas schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:32:
[...]
Ik snap niet wat je zegt. Natuurlijk beperkt goede isolatie onder de vloer het warmteverlies, maar alles wat je aan de bovenkant 'isoleert' zal de warmteoverdracht naar boven beperken en een groter warmteverlies naar beneden betekenen (voor hetzelfde resultaat qua warmteverlies zul je dan de onderzijde weer meer moeten isoleren, maar je warmteoverdracht neemt uiteindelijk wel af). Dat is volgens mij altijd zo, of de boel nu wel of niet al opgewarmd is.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Verwijderd
De vuistregel van een door mij als deskundige ingeschatte geeft 1600/250 en komt op 6.4kW.Tomexergie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:52:
[...]
Je hebt een woning van 210 W/C dus 6,3 kW bij -10C; dekking WP 94% 94m3/j bijstoken SCOP 4,28 en 40% reductie CO2. Ik hoop dat je het kunt lezen, de tabel ik nog veel groter ook met PV -panelen
[afbeelding]
Mijn 'eigen' logica volgend kom ik op 1600*8/4*1.1/2460(gemidd. aantal graaddagen afgelopen 3 jaar waar ik verbruiksgegevens van heb)=1.43kWh/graaddag. Bij -10C heb ik dan nodig 28*1.43=40kWh. Per uur betekent dat 1.668kWh als input wat bij COP=4 in een benodigde capaciteit van 6.67kW resulteert. Als de sCOP zoals jij stelt 4.28 zou zijn zou de capaciteitsbehoefte dalen naar 4/4.28 * 6.67 = 6.2kWh.
De manieren zijn verschillend, de uitkomsten binnen een zeer kleine bandbreedte identiek.
94m3 bijstoken lijkt me zeer ongewenst, bij afname van < 100m3 gas betaal je ongeveer 1.90 per m3 all-in. Prijs per kWh warmte > de kWh prijs van electra COP=1 ook al koop je extern in is 0.18 en voor die paar m3 gas 0.2375, bijna 32% duurder en ongewenste CO2 uitstoot.
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2017 16:04 . Reden: Aanvulling kosten voor 93m3 gas t.o.v. all-electra ]
Verwijderd
Waarom houden WPen hier niet van ?Pietje555 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:16:
[...]
Daarnaast wat je er aan warmte instopt en niet kan afgeven komt retour. Hier houden WP's niet van.
Verwijderd
Ik meen begrepen te hebben dat de WAF een belangrijke factor voor je is, voor wie niet, bedenk wat het voor het comfort betekent als er niet constant/regelmatig energie je vloer instroomt omdat de gewenste temperatuur bereikt is. Zoek het forum en deel 2 eens door op termen als killig en synoniemen daar van.Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:57:
[...]
283m2 kan verwarmd worden, al verwacht ik in de praktijk dat dit in 90% van de tijd nog niet de helft is wat verwarmd gaat worden.
Normaal gesproken hebben wij nooit de verwarming aan op de slaapkamers, dus deze zal dan ook d.m.v. de naregeling dichtgezet worden.
Ik verwacht (en hoop) ook zeker niet dat m'n WP 24*7 permanent loopt te draaien.
Verwijderd
Dromen.
Wat ik graag zou hebben als ik over vv beschikte en geen killige vloer wil, is een bron welke mijn vloer constant op 22C houdt ongeacht de temperatuur buiten <19C. Dat zou kunnen als de Ta=25 en de Tr=22 zijn. Dat betekent bij een kamertemperatuur van 20C een vermogensbehoefte van 19W/m2. In mijn geval dus 950W, bij een COP=4 zou je dus voor dat doel een WP van 0.25kW nodig hebben.
Wat ik graag zou hebben als ik over vv beschikte en geen killige vloer wil, is een bron welke mijn vloer constant op 22C houdt ongeacht de temperatuur buiten <19C. Dat zou kunnen als de Ta=25 en de Tr=22 zijn. Dat betekent bij een kamertemperatuur van 20C een vermogensbehoefte van 19W/m2. In mijn geval dus 950W, bij een COP=4 zou je dus voor dat doel een WP van 0.25kW nodig hebben.
De massa / vloer zal niet zover afkoelen dat het echt koud wordt, dus het aan/uit effect is niet "waarneembaar" zoals dit wel is met stralingswarmte zonder afgiftesysteem.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:55:
[...]
Ik meen begrepen te hebben dat de WAF een belangrijke factor voor je is, voor wie niet, bedenk wat het voor het comfort betekent als er niet constant/regelmatig energie je vloer instroomt omdat de gewenste temperatuur bereikt is. Zoek het forum en deel 2 eens door op termen als killig en synoniemen daar van.
Ik verwacht met zeer lage aanvoertemperaturen te kunnen gaan werken (goed voor de COP) en als de vrouw behoefte heeft aan stralingswarmte slinger ik de zojuist bestelde contura i50 aan

Als je afgiftesysteem (vloer) voldoende massa bevat zal het zo zijn zoals jij hierboven omschrijft.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:19:
Dromen.
De vloer is constant +- 22 graden, en of de WP nu draait, of niet dat merk je niet.
[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 23-02-2017 16:23 ]
Verwijderd
Waar ik op doel is juist niet de periode dat het echt koud wordt, maar de meest voorkomende periode dat het ruim boven de genoemde -2C is.Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:22:
[...]
De massa / vloer zal niet zover afkoelen dat het echt koud wordt, dus het aan/uit effect is niet "waarneembaar" zoals dit wel is met stralingswarmte zonder afgiftesysteem.
Ik verwacht met zeer lage aanvoertemperaturen te kunnen gaan werken (goed voor de COP) en als de vrouw behoefte heeft aan stralingswarmte slinger ik de zojuist bestelde contura i50 aanOf ik sleep haar mee de slaapkamer in
![]()
[afbeelding]
Dat is een kwestie van de stooklijn goed inregelen, wellicht dat ik met een lijn -5=28 / +5=24 de boel wel warm houd, wie zal het zeggenVerwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:24:
[...]
Waar ik op doel is juist niet de periode dat het echt koud wordt, maar de meest voorkomende periode dat het ruim boven de genoemde -2C is.
Ik heb straks in ieder geval voldoende instrumenten (WP/Flowregeling/naregeling/buffervat) om alle mogelijke situaties te proberen, en alle mogelijke problemen op te lossen.
Verwijderd
Ik help het je hopen, of e.e.a. passend is. Overigens bij -5=28 produceer je al 41W/m2, meer dan je warmteverlies bij -10C die 37W/m2 is volgens je wvb.Grolsch schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:27:
[...]
Dat is een kwestie van de stooklijn goed inregelen, wellicht dat ik met een lijn -5=28 / +5=24 de boel wel warm houd, wie zal het zeggen
Ik heb straks in ieder geval voldoende instrumenten (WP/Flowregeling/naregeling/buffervat) om alle mogelijke situaties te proberen, en alle mogelijke problemen op te lossen.
Waar blijft dan de energie die je erin stopt Joost?joostmaas schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:32:
[...]
Vuistregels zijn goed voor het totaal inzicht, maar met dit model kun je parameters veranderen en zien wat het effect is.(Aan de knoppen draaien) Ik zie dat jouw WP bij T2=38 ongeveer 3200 kWh per jaar verbruikt. Bij T2=30 2860 kWh.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:45:
[...]
De vuistregel van een door mij als deskundige ingeschatte geeft 1600/250 en komt op 6.4kW.
Mijn 'eigen' logica volgend kom ik op 1600*8/4*1.1/2460(gemidd. aantal graaddagen afgelopen 3 jaar waar ik verbruiksgegevens van heb)=1.43kWh/graaddag. Bij -10C heb ik dan nodig 28*1.43=40kWh. Per uur betekent dat 1.668kWh als input wat bij COP=4 in een benodigde capaciteit van 6.67kW resulteert. Als de sCOP zoals jij stelt 4.28 zou zijn zou de capaciteitsbehoefte dalen naar 4/4.28 * 6.67 = 6.2kWh.
De manieren zijn verschillend, de uitkomsten binnen een zeer kleine bandbreedte identiek.
94m3 bijstoken lijkt me zeer ongewenst, bij afname van < 100m3 gas betaal je ongeveer 1.90 per m3 all-in. Prijs per kWh warmte > de kWh prijs van electra COP=1 ook al koop je extern in is 0.18 en voor die paar m3 gas 0.2375, bijna 32% duurder en ongewenste CO2 uitstoot.
Door b.v het elektriciteitsverbruik van de woning op "0" te zetten kan ik de overlap WP met de PV panelen zien. Dat is bij PV=4,3Wp maar 250 kWh en valt erg tegen. Met een WP boiler komt er 370 kWh bij dus totaal nog maar 620 kWh van de 4300 kWh PV productie. De PV panelen dragen maar een klein beetje bij aan de WP.
Verwijderd
Ik heb 'veilig' gerekend op 3600kWh voor de WP plus het overige electraverbruik kom ik dan op 7100kWh. Ik heb ruim 9kWp aan PV-panelen welke door schaduwwerking waarschijnlijk tussen de 6800 en 7200kWh gaan produceren. Per saldo zou ik op plus/minus 0 moeten uitkomen.Tomexergie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:50:
[...]
Vuistregels zijn goed voor het totaal inzicht, maar met dit model kun je parameters veranderen en zien wat het effect is.(Aan de knoppen draaien) Ik zie dat jouw WP bij T2=38 ongeveer 3200 kWh per jaar verbruikt. Bij T2=30 2860 kWh.
Door b.v het elektriciteitsverbruik van de woning op "0" te zetten kan ik de overlap WP met de PV panelen zien. Dat is bij PV=4,3Wp maar 250 kWh en valt erg tegen. Met een WP boiler komt er 370 kWh bij dus totaal nog maar 620 kWh van de 4300 kWh PV productie. De PV panelen dragen maar een klein beetje bij aan de WP.
Ik gooide deze in de groep omdat bij ZLTV de vloer koud kan aanvoelen aan de randen vh stookseizoen.Noord27 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:01:
[...]
Onderzijde vloer (bovenzijde kruipruimte) zit een dikke laag piepschuim. Dus dat zou een hoop verklaren idd.
Daarom lijkt mij parket nog niet zo gek. Of pvc whatever. Iets anders dan tegels of keramiek.
Warmte wil omhoog, maar zit het opgesloten tussen twee isolatoren dan komen oa koude bruggen om de hoek kijken. De isolatie onder de vloer wordt warmer dan bij toepassing van goed geleidende tegels.
Toch voor het comfort zou parket nog niet zo gek zijn. SCOP bekeken.
Verwijderd
Voor het comfort wellicht niet, als je voldoende afgiftecapaciteit overhoudt om je warmteverlies te compenseren. Gunstig voor de SCOP kan ik me echter niets bij voorstellen omdat je Ta omhoog moet voor dezelfde afgifte en dat is volgens de Carnot formule een verslechtering v.d. COP van 10% bij een een 5C hogere Ta.Knowbody schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:06:
[...]
Ik gooide deze in de groep omdat bij ZLTV de vloer koud kan aanvoelen aan de randen vh stookseizoen.
Daarom lijkt mij parket nog niet zo gek. Of pvc whatever. Iets anders dan tegels of keramiek.
Warmte wil omhoog, maar zit het opgesloten tussen twee isolatoren dan komen oa koude bruggen om de hoek kijken. De isolatie onder de vloer wordt warmer dan bij toepassing van goed geleidende tegels.
Toch voor het comfort zou parket nog niet zo gek zijn. SCOP bekeken.
Die 37W/m2 is "gemiddeld", de hoofdverblijven (keuken/woonkamer) hebben een warmteverlies van 59/56W/m2Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:34:
[...]
Ik help het je hopen, of e.e.a. passend is. Overigens bij -5=28 produceer je al 41W/m2, meer dan je warmteverlies bij -10C die 37W/m2 is volgens je wvb.

Maar wil je nu eigenlijk zeggen dat je beter een slecht geïsoleerd huis kunt hebben omdat het anders niet comfortabel is
Hoe reken je dat uit? Ik dacht dat het gaat om wat er uit het NET is ontrokken en an het NET is teruggeleverd.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:58:
[...]
Ik heb 'veilig' gerekend op 3600kWh voor de WP plus het overige electraverbruik kom ik dan op 7100kWh. Ik heb ruim 9kWp aan PV-panelen welke door schaduwwerking waarschijnlijk tussen de 6800 en 7200kWh gaan produceren. Per saldo zou ik op plus/minus 0 moeten uitkomen.
Woning 3500
WP 3200
Totaal 7700 kWh nodig
PV levert aan woning en WP 2000 kWh (volgens mijn programma) van de 7000 opgewekt
Uit het NET onttrokken 7700-2000= 5700
PV heeft teruggelevert aan het NET 7000- 2000= 5000
Salderings overschot 5700-5000=700
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!