Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.393 views

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:42:
[...]

Ik verwacht dat de WAR daar slim genoeg voor is. Hij kiest de Ta die bij die Tb past, de regeling verwacht een Tr welke daar bijhoort en zal optoeren als deze te laag blijft of weer te laag is geworden.
Misschien, maar wind komt ineens, en warmte uit de vloer een halve dag. Bij mij is wind vaak de grootste boosdoener.
De wp staat op de noordkant achter mijn huis dus krijgt weinig wind, de temperatuur blijft voor hem het zelfde maar de afkoeling gaat wat harder.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

Rene A schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:45:
[...]

Nog 1 maal een start stop te gaan voor jou vandaag, dan zit je quotum erop :P
Yep
Maar ik raak niet gestrest hoor van 25 ;) met de standaard instelling waren het er 48 in een etmaal op een koude dag. Dan is dit nog mooi.
Wel weer 22 in de kamer ondanks het korte aanwarmen, dus 0:00 gaat ie uit tot 09:00 morgen ochtend.

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:47:
[...]

Misschien, maar wind komt ineens, en warmte uit de vloer een halve dag. Bij mij is wind vaak de grootste boosdoener.
De wp staat op de noordkant achter mijn huis dus krijgt weinig wind, de temperatuur blijft voor hem het zelfde maar de afkoeling gaat wat harder.
Door de afkoeling daalt de Tr en de WP/WAR zal daar weer op reageren.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:55:
[...]

Door de afkoeling daalt de Tr en de WP/WAR zal daar weer op reageren.
We gaan het zien nu, maar ik denk niet genoeg hier, of te laat door de traagheid van de vloer.

Overdag warmen heb ik 'savonds/nachts schik van , snachts warmen heb ik smorgens/overdag schik van. Het is een beetje mikken maar als je dat weet is het geen probleem.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:36
Ik heb helaas geen kW meter dus kan dat niet meten.
crazyharrie schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:57:
[...]

Hoeveel Wh vermogen draait de buitenunit dan op zo een moment?
Mijn Ecodan buitenunit heeft een minimum van ong 500Wh, lager dan dat kan hij niet en gaat hij uit.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• corsat
Geen probleem dat de wp uitgaat maar niet 10 keer in een uur aan uit schaketl, gelukkig is het pendelen er nu uit en staat hij regelmatig voor langere tijd stil.
Grolsch schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:00:
Ik heb het eerder deze week ook al gevraagd, maar wat is er mis mee dat op een gegeven moment bij hogere buitentemperaturen de WP uit gaat :?

Het is toch geen must voor de COP dat de WP 24*7 draait :?

Ik kan er overheen gelezen hebben, maar volgens mij heb ik nog geen antwoord gezien.

In de ideale wereld heb je een WP welke moduleert tussen 1 en 10KW, maar deze schijnen om technische redenen niet te bestaan.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:43
Rol-Co schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:47:
[...]

Wordt inderdaad interessant om te zien wat de WA-regeling gaat doen en zich vertaald naar ruimtetemp, ik heb beide met lucht aanzuiging op ZZW met deels luchtstroom van onder een PV-schans,
Beide lopen bij deze temperaturen al niet meer continue,als dat de uit pauzes al vrij groot zijn van meerdere uren met deze temperaturen, binnen is het nog wel iets boven 21C

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Rol-Co schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:51:
[...]

Yep
Maar ik raak niet gestrest hoor van 25 ;) met de standaard instelling waren het er 48 in een etmaal op een koude dag. Dan is dit nog mooi.
Wel weer 22 in de kamer ondanks het korte aanwarmen, dus 0:00 gaat ie uit tot 09:00 morgen ochtend.
Hiervoor heb ik war icm een ruimte thermostaat, bij afkoeling van de ruimte zal ondanks de buitenT de wp schakelen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ik hoor de wind met de minuut aanwakkeren trouwens hier, het giert al rond het huis.

[ Voor 4% gewijzigd door crazyharrie op 21-02-2017 23:15 ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-11 16:48
Op de Noordzee is het nu windkracht 8, 35 knopen.

[ Voor 52% gewijzigd door mgroen81 op 22-02-2017 06:01 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-10 08:22
develdonk schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:40:
ziehier het kwh verbruik van ecodan afgezet tegenover de buitentemp (etmaalgem van volkel) van deze winter. Lijkt er toch sterk op dat je obv etmaaltemp best een regeling in elkaar kan draaien met domotica die netjes je ecodan aanstuurt (evt met thermostaat om bij overshoots wel je warmtepomp uit te schakelen). Zijn er mensen die dit al geprobeerd hebben?

[afbeelding]
Mooie grafiek. Komt redelijk overeen met mijn huis! Ik regel de ecodan met domotica en dat gaat goed. Ik gebruik buitentemperatuur, ruimte temperaturen en hoeveelheid warmtevraag (zones) als input voor de sturing.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

• barteg
Grolsch schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:00:
Ik heb het eerder deze week ook al gevraagd, maar wat is er mis mee dat op een gegeven moment bij hogere buitentemperaturen de WP uit gaat :?

Het is toch geen must voor de COP dat de WP 24*7 draait :?

Ik kan er overheen gelezen hebben, maar volgens mij heb ik nog geen antwoord gezien.

In de ideale wereld heb je een WP welke moduleert tussen 1 en 10KW, maar deze schijnen om technische redenen niet te bestaan.
Denk dat er helemaal niets mis is met het uitgaan/uitzetten van een WP. Als je warmtevraag 1Kwh per etmaal is kan je daar echt niet 24*7 een WP voor laten draaien. Met vloerverwarming kan je echt niet merken (in comfort) als er een uurtje niet gestookt wordt. Belangrijk is dat je regeling regelmatig de WP aan zet.

Verwijderd

barteg schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 00:45:
[...]

Denk dat er helemaal niets mis is met het uitgaan/uitzetten van een WP. Als je warmtevraag 1Kwh per etmaal is kan je daar echt niet 24*7 een WP voor laten draaien. Met vloerverwarming kan je echt niet merken (in comfort) als er een uurtje niet gestookt wordt. Belangrijk is dat je regeling regelmatig de WP aan zet.
Hoe ga je de WP aansturen als je Ta=25 en Tr=23 zijn, dat is ongeveer 16W/m2. Je hebt totaal/maximaal 240m2 dus 3.84kW totaal aan behoefte en de minimum afgifte van je WP is 6-7kW.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:01
mgroen81 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 23:23:
Op de Noordzee is het nu al windkracht 8, 35 knopen.
Ik verwacht hooguit windkracht 9 vannacht met vlagen van 11.
Zal het gasverbuik thuis wel omhoog gaan.
Ik ben er wakker van gebleven. Het waait hier 9 graden!

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 03:47:
[...]

Ik ben er wakker van gebleven. Het waait hier 9 graden!
Nou wakker......? Sinds wanneer waait het in graden? :+

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-11 16:48
@Knowbody
Ik had me vergist, morgen gaat het pas echt een beetje waaien...

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Knowbody
Hihi

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 05:41:
[...]

Nou wakker......? Sinds wanneer waait het in graden? :+
Je huis koelt sneller af, das dan weer wel een voordeel met die hoge temperaturen. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• corsat
Snachts is het kouder dan buiten,
Ik doe mee in het rondje melige opmerkingen

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 21:38
barteg schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 00:41:
[...]

Mooie grafiek. Komt redelijk overeen met mijn huis! Ik regel de ecodan met domotica en dat gaat goed. Ik gebruik buitentemperatuur, ruimte temperaturen en hoeveelheid warmtevraag (zones) als input voor de sturing.
Dan ga ik dat ook eens proberen, Ik zie namelijk dat de thermosstaat van de ecodan een dode band heeft van 0,5 graad en die zint me niet. Ik snap dat ze dit gedaan hebben maar bij een vloerverwarmings-systeem wat van nature al traag is is 0,5 graad veel te groot. Kun je eens posten welke regeling je gebruikt? dus bij welke temp in- en uitschakelen? ben wel benieuwd dan ga ik dat hier ook proberen.

Ander vraagje: hoe kan de vrouw de temp dan instellen als alles in de domotica zit? (voor zover de vrouw er überhaupt aan komt)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• AUijtdehaag
  • Niet online
develdonk schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 06:29:
[...]

Dan ga ik dat ook eens proberen, Ik zie namelijk dat de thermosstaat van de ecodan een dode band heeft van 0,5 graad en die zint me niet. Ik snap dat ze dit gedaan hebben maar bij een vloerverwarmings-systeem wat van nature al traag is is 0,5 graad veel te groot. Kun je eens posten welke regeling je gebruikt? dus bij welke temp in- en uitschakelen? ben wel benieuwd dan ga ik dat hier ook proberen.

Ander vraagje: hoe kan de vrouw de temp dan instellen als alles in de domotica zit? (voor zover de vrouw er überhaupt aan komt)
Een WAF knopje inbouwen die het 1 graad maximaal verhoogt in het huis?
Wel met vertraging van een uur ertussen >:)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
develdonk schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:40:
ziehier het kwh verbruik van ecodan afgezet tegenover de buitentemp (etmaalgem van volkel) van deze winter. Lijkt er toch sterk op dat je obv etmaaltemp best een regeling in elkaar kan draaien met domotica die netjes je ecodan aanstuurt (evt met thermostaat om bij overshoots wel je warmtepomp uit te schakelen). Zijn er mensen die dit al geprobeerd hebben?

[afbeelding]
Opmerkelijk. Deze lineaire grafiek lijkt aan te tonen dat in dit geval de COP voor alle buitentemperaturen hetzelfde is, wat in strijd is met natuurwetten.

Wacht eens, is de schaal van de horizontale as wel in orde? Bij nadere inspectie krijg ik de indruk van niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 22-02-2017 07:32 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

koevlaas2 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:02:
[...]

Zal technisch toch wel kunnen ? Gewoon een grote en kleine compressor die elkander aflossen.
Of de boel er betrouwbaarder door word betwijfel ik.
Ik vraag het me af, WP's bestaan al 10-tallen jaren, merken als Mitsubishi en Panasonic komen uit Japan en ze zijn redelijk inventief (understatement) daar. Waarom bestaat zoiets dan niet :? Ze hebben er waarschijnlijk goede (technische) redenen voor.
Knowbody schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:09:
[...]

Ligt aan je huis.

Hier geen last van. Zou smiddags kunnen stoppen maar dan moet ie savonds weer harder werken. Daarom liever doordraaien.

Ik zou de WP laten doordraaien ook al is het warm buiten. Dat voorkomt dat zodra je stopt koelt de vloer af. Begint de WP weer dan moet de retour eerst op gang komen dus gaat de Ta ook gestaag omhoog. Wellicht haalt ie het setpoint niet.

Heb je nou een super geïsoleerd huis zoals jij straks dan doe je het met Ta 25 en die zal (relatief) niet veel hoger hoeven als het kouder wordt. Goed geïsoleerd nietwaar. Dat heeft zo z'n voordelen :P

Bij dergelijke Ta is het stroomverbruik zo laag en heeft de WP het zo makkelijk dat je er niet naar omkijkt. Lekker door laten gaan. Afkoelen ZLTV start zodra je stopt met toevoeren.
Ik verwacht inderdaad dat het bij ons straks niet merkbaar is als de WP even uitgaat. Om extreem pendelgedrag te voorkomen heb ik een buffervat die dat gedeeltelijk zou moeten opvangen. Maar wat is de definitie van pendelen :?
crazyharrie schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:13:
[...]

Het zou hoogstens voor comfort geweldig zijn dat er constant warmte wordt aangevoerd.
Technisch heb je gewoon grenzen, en voor de cop zal het te verwaarlozen zijn.
Als de betonmassa eenmaal warm is weet ik wel zeker dat je niet kunt voelen / ervaren dat de WP aan of uit is.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:42:
[...]

Ik verwacht dat de WAR daar slim genoeg voor is. Hij kiest de Ta die bij die Tb past, de regeling verwacht een Tr welke daar bijhoort en zal optoeren als deze te laag blijft of weer te laag is geworden.
Een WAR regeling is een redelijke "basis", maar persoonlijk vind ik alleen draaien op WAR zonder naregeling geen regeling.

WAR houdt geen rekening met factoren als wind, luchtvochtigheid, zon, aantal gasten in ruimte, houtkachel, koken, spelende kinderen, etc. etc.

Zelf al jarenlang ervaring met WAR regeling in ons kantoorpand, voor mij wederom een bewijs dat je met alleen WAR geen 100% controle hebt over de temperaturen in verschillende ruimtes.
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 01:20:
[...]

Hoe ga je de WP aansturen als je Ta=25 en Tr=23 zijn, dat is ongeveer 16W/m2. Je hebt totaal/maximaal 240m2 dus 3.84kW totaal aan behoefte en de minimum afgifte van je WP is 6-7kW.
Als de WP z'n vermogen niet meer kwijt kan op de laagste modulatiestand slaat hij af, net zoals een CV ketel dat ook doet.

Wanneer hij weer aanslaat is afhankelijk van veel factoren met name de regeling.

Maar zelfs de kleinste WP komt op een gegeven moment op een moment dat hij af gaat slaan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• wervisser
  • Laatst online: 18-11 13:37
koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:47:
[...]

De binnenunit word gevoed vanuit de buitenunit, die hoeft niet apart gemonitord te worden.
Toch even terugkomend op bovenstaande. Dit gaat op voor de Loria (die ik krijg), maar er zal toch nog een groep nodig zijn voor het vrijstaande boilervat. Aangezien ik 2x 16A en 1x 20A moet afzekeren in de groepenkast kom ik toch uit op 3 Youless'en :?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/6rmqv4.png

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Grolsch schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 07:52:
[...]

Ik vraag het me af, WP's bestaan al 10-tallen jaren, merken als Mitsubishi en Panasonic komen uit Japan en ze zijn redelijk inventief (understatement) daar. Waarom bestaat zoiets dan niet :? Ze hebben er waarschijnlijk goede (technische) redenen voor.

Ik verwacht inderdaad dat het bij ons straks niet merkbaar is als de WP even uitgaat. Om extreem pendelgedrag te voorkomen heb ik een buffervat die dat gedeeltelijk zou moeten opvangen. Maar wat is de definitie van pendelen :?

Als de betonmassa eenmaal warm is weet ik wel zeker dat je niet kunt voelen / ervaren dat de WP aan of uit is.

Als de WP z'n vermogen niet meer kwijt kan op de laagste modulatiestand slaat hij af, net zoals een CV ketel dat ook doet.

Wanneer hij weer aanslaat is afhankelijk van veel factoren met name de regeling.

Maar zelfs de kleinste WP komt op een gegeven moment op een moment dat hij af gaat slaan.
Of er is geen vraag naar. Echt goed isoleren is pas van de laatste 2/3 jaar. Ik weet wel zeker dat je pendelen krijgt c.q. de wp gaat uit. Je huis is goed isoleerd. Hier heeft de wp voor het laatst vorige week woensdag gedraaid. Beetje zon er op en buiten 10 graden, dan koelt het niet meer af. Gisteren bijvoorbeeld de hele dag zon, temperatuur opgelopen naar 23.6 graden.

Grote voordeel van een grote betonmassa is dat je makkelijk een run van een redelijk tijd kan maken omdat het makkelijk de warmte opneemt en niet snel in tempeatuur oploopt.
[...]

Hier heeft de waf die neiging niet, het is gewoon comfortabel. Jij stookte toch op 22 graden binnentemperatuur?
jerh schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:05:
[...]

Of er is geen vraag naar. Echt goed isoleren is pas van de laatste 2/3 jaar. Ik weet wel zeker dat je pendelen krijgt c.q. de wp gaat uit. Je huis is goed isoleerd. Hier heeft de wp voor het laatst vorige week woensdag gedraaid. Beetje zon er op en buiten 10 graden, dan koelt het niet meer af. Gisteren bijvoorbeeld de hele dag zon, temperatuur opgelopen naar 23.6 graden.

Grote voordeel van een grote betonmassa is dat je makkelijk een run van een redelijk tijd kan maken omdat het makkelijk de warmte opneemt en niet snel in tempeatuur oploopt.
Als pendelen betekent dat de warmtepomp soms dagen niet draait is dat wat mij betreft geen nadeel, maar zelfs een voordeel, want WP uit = geen verbruik = altijd zuiniger als wel draaien met een COP van 24 8)

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@wervisser

Zo te zien is het 1 x afzekeren buitenunit, 1x binnenunit en 1 x elektrisch element. Als je ze alledrie wilt monitoren is het 3 x een youless.

• jerh
Grolsch schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:08:
[...]

Als pendelen betekent dat de warmtepomp soms dagen niet draait is dat wat mij betreft geen nadeel, maar zelfs een voordeel, want WP uit = geen verbruik = altijd zuiniger als wel draaien met een COP van 24 8)
Correct. Je moet een beetje omdenken naar een goed geisoleerd huis zonder koudebruggen. Je behoefte aan verwarming is gewoon veel lager. Dus minder draaiuren. Een goed ontwerp qua zonligging en ramen kan heel erg goed helpen. En het soort bouw, bij massabouw heb je een ander effect dan bij bijv. houtskelet bouw.

• Rol-Co

Rol-Co

9 uur uit en kijk eens hoe mooi rustig hij begint. :)

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Hier al meer dan de helft verbruikt van gisteren. Kamer thermostaat regelt perfect de afkoeling van de wind. Gelukkig is mijn war geen hoofd regeling

1 PVoutput . Dongen NB

jerh schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:12:
[...]

Correct. Je moet een beetje omdenken naar een goed geisoleerd huis zonder koudebruggen. Je behoefte aan verwarming is gewoon veel lager. Dus minder draaiuren. Een goed ontwerp qua zonligging en ramen kan heel erg goed helpen. En het soort bouw, bij massabouw heb je een ander effect dan bij bijv. houtskelet bouw.
Inderdaad, en persoonlijk heb ik liever een iets zwaardere WP zodat ik voldoende power heb voor SWW en echt koude dagen, het nadeel is dan wel dat deze niet zover terug kan moduleren waardoor "pendelgedrag" ontstaat, maar zoals eerder aangegeven en bevestigd door jullie is dit niet "echt" een nadeel in mijn situatie. (nieuwe goed geïsoleerde woning met veel massa).
Inderdaad, op lekker laag vermogen, en zover ik weet heb jij geen buffervat :? Dus ik verwacht dat als je een buffervat gehad zou hebben de "zaagtand" minder frequent zou zijn.

Niet dat dit slecht is, maar dat zou "mooier" kunnen.

[ Voor 46% gewijzigd door Grolsch op 22-02-2017 10:42 ]

• koevlaas2
  • Laatst online: 15-11 05:30
wervisser schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 07:55:
[...]

Toch even terugkomend op bovenstaande. Dit gaat op voor de Loria (die ik krijg), maar er zal toch nog een groep nodig zijn voor het vrijstaande boilervat. Aangezien ik 2x 16A en 1x 20A moet afzekeren in de groepenkast kom ik toch uit op 3 Youless'en :?

[afbeelding]
Klopt alleen als je 2 verwarmingelementen hebt, 1x in je boiler en 1x in de Loria. Kan ik mij overigens niet voorstellen dat dit model over 2 beschikt, maar 'slechts' 1 is gangbaar.

1x20A > Buitenunit
1X16A verwarmingelement in binnenunit.
1x16A Verwarmingelement in boiler.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• barteg
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 01:20:
[...]

Nogal makkelijk. Als de behoefde bijvoorbeeld 2Kw is dan kan je proberen een WP te kopen die 2Kw per uur kan of je stookt 1 uur met 4Kw en 1 uur niet. Gemiddeld vrij nauwkeurig 2Kw. Hieraan is niets anders dan met een CV ketel.

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:39:
[...]

Inderdaad, en persoonlijk heb ik liever een iets zwaardere WP zodat ik voldoende power heb voor SWW en echt koude dagen, het nadeel is dan wel dat deze niet zover terug kan moduleren waardoor "pendelgedrag" ontstaat, maar zoals eerder aangegeven en bevestigd door jullie is dit niet "echt" een nadeel in mijn situatie. (nieuwe goed geïsoleerde woning met veel massa).

[...]

Inderdaad, op lekker laag vermogen, en zover ik weet heb jij geen buffervat :? Dus ik verwacht dat als je een buffervat gehad zou hebben de "zaagtand" minder frequent zou zijn.

Niet dat dit slecht is, maar dat zou "mooier" kunnen.
Misschien volgend jaar, met een spiraal er in om mijn warm water boiler voor te verwarmen.

Als je alleen een buffervat plaatst is dat toch uitstel van executie? Eenmaal alles weer op 28 graden gaat hij weer het zelfde doen, de afname word immers niet groter.

• barteg
[...]

Ik zal proberen uit te leggen hoe ik mijn regeling heb gemaakt. Allereerst de WAF: Die kan de temperatuur niet regelen. Alle ruimtes in huis hebben een constant ingestelde temperatuur (die kunnen we via een web-pagina instellen). Door de traagheid van ons huis duurt het 4 uur om een graad omhoog te komen in een ruimte en dan moet het niet te hard vriezen buiten. Ook kan je de ruimtes ten opzicht van elkaar niet te veel laten verschillen als je de deuren open laat staan. In de woonkamer hebben we een gashaard. De WAF is hiermee top. De haard hoeft niet lang aan om het heel lekker warm te laten voelen. Dat doen we in het weekend vaak voor de gezelligheid.

De regeling zelf. In elke ruimte meet ik de temperatuur tot op een tiende nauwkeurig. Elk uur bepaal ik of een ruimte (zone) warmte nodig heeft. De truuk zit in het bepalen of de temperatuur in de ruimte aan het dalen, stijgen, gelijk is gebleven, hoever de temperatuur afwijkt van de ingestelde temperatuur en of de ruimte het uur daarvoor warmte heeft gekregen of niet. Met die parameters bepaal ik of ik warmte ga toevoegen. Dit werkt in de praktijk erg goed. Ik gebruikte dit ook al voor de CV regeling, alleen dan per half uur ipv per uur. Als ik geen zonne-instraling heb dan kan ik de temperatuur binnen een paar tienden houden. De WP draait op WAR maar eigenlijk gebruik ik heb gewoon als warm-water bron. Middels de kamerthermostaat ingang zet ik hem aan of uit. Ik heb een hele vlakke stooklijn (29 tot 32 graden) tot op heden en misschien ga ik wel gewoon een constante temperatuur instellen. Zal van het weekend wat meer achtergrond geven met screenshots ed

Verwijderd

barteg schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:06:
[...]

Nogal makkelijk. Als de behoefde bijvoorbeeld 2Kw is dan kan je proberen een WP te kopen die 2Kw per uur kan of je stookt 1 uur met 4Kw en 1 uur niet. Gemiddeld vrij nauwkeurig 2Kw. Hieraan is niets anders dan met een CV ketel.
Dat is nou net het punt, het voorbeeld is redelijk uit een toekomstige praktijk-situatie. Minimum capaciteit van de aangeschafte 'forse' WP welke 6-7kW als minimale afgifte heeft.
Rol-Co schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:34:
[...]

Misschien volgend jaar, met een spiraal er in om mijn warm water boiler voor te verwarmen.

Als je alleen een buffervat plaatst is dat toch uitstel van executie? Eenmaal alles weer op 28 graden gaat hij weer het zelfde doen, de afname word immers niet groter.
Daar sla je precies de spijker op de kop, uitstel van executie betekent langere periodes aan, langere periodes uit, je verminderd daardoor het "zaagtand" effect, en krijg je een vlakkere / stabielere "lijn". Ik voorspel (maar weet dit niet zeker) dat als jij er een buffervat tussen zou zetten de WP minder vaak aan/uit gaat, langere periodes van verwarmen, langere periodes van stilstand.

In mijn geval wil ik een buffervat om bovengenoemde reden, maar ook omdat bij ons bijna alle ruimtes nageregeld worden middels naregeling. Hierdoor gaan groepen dichtlopen.

Volgens de experts en literatuur moet je (vooral bij naregeling) je primaire CV circuit (flow gestuurd) en je secundaire afgifte circuit (druk gestuurd) scheiden. Dit kan alleen maar door een secundaire pomp in te zetten, en om voldoende flow over het primaire circuit te houden is een buffervat min of meer noodzakelijk.

Tot nu toe alleen maar gedachtenspinsels, straks als de boel draait zal ik jullie mijn ervaringen vertellen :P

Ik heb er al aan zitten te denken om voor de aanvoer/retour van mijn buffervat kogelkranen te zetten om bovenstaande theorie te kunnen aantonen.

Het blijft leuk werk die WP's :9 :P
barteg schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:06:
[...]

Inderdaad, lijkt mij niets mis mee of verkeerd aan.
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:02:
[...]

Dat is nou net het punt, het voorbeeld is redelijk uit een toekomstige praktijk-situatie. Minimum capaciteit van de aangeschafte 'forse' WP welke 6-7kW als minimale afgifte heeft.
Wat is het punt :? Jouw doel is dus dat de WP altijd draait ongeacht COP, verbruik, WAF factor :?

Mijn doel is om mijn huis op een comfortabele, zo goedkoop mogelijke en per ruimte eenvoudig te regelen temperatuur warm te krijgen.

Ik zie (nog steeds) niet in waarom de WP om mijn doel te bereiken persé 24*7 zou moeten draaien.

Dat ik minder CO2 uitstoot en/of dat mijn WP constant draait zijn voor mij bijzaken, leuk als het zo is, maar indien niet, dan niet :P

[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 22-02-2017 12:10 ]

Verwijderd

Het uiteindelijke verbruik zal niet/weinig uitmaken, 1*6 = 2*3 = 3*2.
Het gaat er om of er een constante energie-stroom is t.b.v. comfort, vs. een niet constante cq. met langere periodes dat er geen toevoer is.

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
reneeke1970 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:39:
Hier al meer dan de helft verbruikt van gisteren. Kamer thermostaat regelt perfect de afkoeling van de wind. Gelukkig is mijn war geen hoofd regeling
Regel je dan überhaupt op WAR? Ik dacht dat je je buffervat op een vaste temperatuur hield en je CV pomp al naar gelang de vraag van de thermostaat aan/uit schakelt?
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:17:
Het uiteindelijke verbruik zal niet/weinig uitmaken, 1*6 = 2*3 = 3*2.
Het gaat er om of er een constante energie-stroom is t.b.v. comfort, vs. een niet constante cq. met langere periodes dat er geen toevoer is.
En nu begrijpen we elkaar :)

Voor jou is comfort plafondverwarming middels het door jou bedachte systeem.

Zoals bij jou bekend werkt jouw plafondverwarming door straling, en door het ontbreken van massa in jouw situatie kan ik me goed voorstellen dat jij in jouw specifieke situatie graag wil dat de WP constant draait.

Als de WP bij jou uit gaat is de straling weg, en is je comfort weg, en dat wil jij (en de WAF) dus niet.

Verwijderd

jerh schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:05:
[...]

[...]

Hier heeft de waf die neiging niet, het is gewoon comfortabel. Jij stookte toch op 22 graden binnentemperatuur?
23.6C waarschijnlijk luchttemperatuur suggereert comfort, maar is dat ook zo ? Ik verwacht dat de (oppervlakte)temperatuur van je vloer lager is dan die 23.6C.
Hoe is het comfort gevoel v.d. vloer als deze een halve of hele dag niet meer gevoed wordt ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2017 12:33 ]

Rhaelak schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:23:
[...]

Regel je dan überhaupt op WAR? Ik dacht dat je je buffervat op een vaste temperatuur hield en je CV pomp al naar gelang de vraag van de thermostaat aan/uit schakelt?
Ik heb nu beetje combinatie, hij houd buffer inderdaad warm, war staat ingesteld iets onder de thermostaat temperatuur, dit voorkomt dat hij op vol vermogen uitschakelt omdat buffer warm genoeg is. Hij bouwt dan beetje af zodra hij einde nadert. Dat was belangrijkste doel. Zodra hij twee graden boven ingestelde war komt schakelt thermostaat (in buffer )hem uit, en weer aan zodra drie graden afgekoeld. Dit gebeurt bij weinig warmte vraag vanuit de CV

1 PVoutput . Dongen NB

• jerh
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:26:
[...]

23.6C waarschijnlijk luchttemperatuur suggereert comfort, maar is dat ook zo ? Ik verwacht dat de (oppervlakte)temperatuur van je vloer lager is dan die 23.6C.
Hoe is het comfort gevoel v.d. vloer als deze een halve of hele dag niet meer gevoed wordt ?
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:26:

De hele massa is opgewarmd, ik heb wel eens eerder gemeten en alles in huis heeft ongeveer dezelfde temperatuur. Dat went snel en daardoor lijkt het soms minder warm dan het is.

En juist door de massa is het nu nog iets boven de 23 graden.

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:04:
[...]

Daar sla je precies de spijker op de kop, uitstel van executie betekent langere periodes aan, langere periodes uit, je verminderd daardoor het "zaagtand" effect, en krijg je een vlakkere / stabielere "lijn". Ik voorspel (maar weet dit niet zeker) dat als jij er een buffervat tussen zou zetten de WP minder vaak aan/uit gaat, langere periodes van verwarmen, langere periodes van stilstand.

In mijn geval wil ik een buffervat om bovengenoemde reden, maar ook omdat bij ons bijna alle ruimtes nageregeld worden middels naregeling. Hierdoor gaan groepen dichtlopen.

Volgens de experts en literatuur moet je (vooral bij naregeling) je primaire CV circuit (flow gestuurd) en je secundaire afgifte circuit (druk gestuurd) scheiden. Dit kan alleen maar door een secundaire pomp in te zetten, en om voldoende flow over het primaire circuit te houden is een buffervat min of meer noodzakelijk.

Tot nu toe alleen maar gedachtenspinsels, straks als de boel draait zal ik jullie mijn ervaringen vertellen :P

Ik heb er al aan zitten te denken om voor de aanvoer/retour van mijn buffervat kogelkranen te zetten om bovenstaande theorie te kunnen aantonen.

Het blijft leuk werk die WP's :9 :P

[...]

Inderdaad, lijkt mij niets mis mee of verkeerd aan.

[...]

Wat is het punt :? Jouw doel is dus dat de WP altijd draait ongeacht COP, verbruik, WAF factor :?

Mijn doel is om mijn huis op een comfortabele, zo goedkoop mogelijke en per ruimte eenvoudig te regelen temperatuur warm te krijgen.

Ik zie (nog steeds) niet in waarom de WP om mijn doel te bereiken persé 24*7 zou moeten draaien.

Dat ik minder CO2 uitstoot en/of dat mijn WP constant draait zijn voor mij bijzaken, leuk als het zo is, maar indien niet, dan niet :P
Met de buffer gaat het iets langer duren maar als je de hysterese van het starten en stoppen kon stellen bereik je het zelfde.
Ik kan dat eventueel doen met de optie integral, dan loopt hij ook langer en langer uit, alleen deze setting is mooier voor 0 graden en lager en voor overall verbruik.

Verwijderd

jerh schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:21:
[...]

[quote]Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:26:

De hele massa is opgewarmd, ik heb wel eens eerder gemeten en alles in huis heeft ongeveer dezelfde temperatuur. Dat went snel en daardoor lijkt het soms minder warm dan het is.

En juist door de massa is het nu nog iets boven de 23 graden.
Het "daardoor lijkt het soms minder warm dan het is" is hetgene waar het me om gaat, de 'beleving' v.d. temperatuur niet wat de thermometer zegt. De thermometer is hooguit handig om te begrijpen waarom het voelt zoals het voelt.
Comfort is in mijn optiek afwezigheid van een 'grote' dT tussen jezelf, 37C en het 'koudste' vlak in de omgeving waarin je je bevindt. De thermometer meet de lucht, wat een afspiegeling is van het gemiddelde van al die vlakken. Vastststellen wat de oppervlakte temperaturen en de dT daartussen geeft waarschijnlijk meer inzicht in de 'beleefde' temperatuur.
Een lagere gemiddeldeT in combinatie met minimale dT tussen de wand/vloer/plafondvlakken voelt waarschijnlijk comfortabeler dan een wat hogere gemiddeldeT en wat grotere dT tussen die vlakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2017 14:29 ]

• jerh
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:19:
[...]

Het "daardoor lijkt het soms minder warm dan het is" is hetgene waar het me om gaat, de 'beleving' v.d. temperatuur niet wat de thermometer zegt. De thermometer is hooguit handig om te begrijpen waarom het voelt zoals het voelt.
Comfort is in mijn optiek afwezigheid van een 'grote' dT tussen jezelf, 37C en het 'koudste' vlak in de omgeving waarin je je bevindt. De thermometer meet de lucht, wat een afspiegeling is van het gemiddelde van al die vlakken. Vastststellen wat de oppervlakte temperaturen en de dT daartussen geeft waarschijnlijk meer inzicht in de 'beleefde' temperatuur.
Speciaal voor jou heb ik net nog even gemeten, alles zit rond de 23 graden, wanden, vloer, meubels etc.

De beleving: ik bedoel daarmee iets heel anders dan jij omschrijft. Doordat alles een temperatuur in huis, geen tocht etc, heb je een andere ervaring dan in een huis waarin je aan/uit verwarming met radiatoren hebt. Hier merk je vrijwel geen verschil op, je referentiekader verdwijnt dus een beetje. Afgelopen zomer hadden we een tijdje dat het 24.5 graden was en dat voelde aangenaam, maar niet warm. Je went er dus gewoon aan.

Verwijderd

jerh schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:27:
[...]

Speciaal voor jou heb ik net nog even gemeten, alles zit rond de 23 graden, wanden, vloer, meubels etc.

De beleving: ik bedoel daarmee iets heel anders dan jij omschrijft. Doordat alles een temperatuur in huis, geen tocht etc, heb je een andere ervaring dan in een huis waarin je aan/uit verwarming met radiatoren hebt. Hier merk je vrijwel geen verschil op, je referentiekader verdwijnt dus een beetje. Afgelopen zomer hadden we een tijdje dat het 24.5 graden was en dat voelde aangenaam, maar niet warm. Je went er dus gewoon aan.
OK, hartelijk dank. Ik veronderstelde dat de vloer de laagste oppervlakteT zou hebben, vanwege de constant laagsteT v.d. bodem/aarde, maar daar is je woning kennelijk voldoende van geisoleerd.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:26:
[...]
.....
Voor jou is comfort plafondverwarming middels het door jou bedachte systeem.

....
Leidingen aan je plafond hangen is toch een hell of a job, vooral het stuken. Ik vraag me af hoe dit gedaan is.

Verwijderd

Willie Wortel schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:49:
[...]

Leidingen aan je plafond hangen is toch een hell of a job, vooral het stuken. Ik vraag me af hoe dit gedaan is.
Niet stuken. Ik ben me nog aan het orienteren hoe ik e.e.a. ga afwerken, iets spanplafond-achtigs maar dan veel betaalbaarder.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:30
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:53:
[...]

Niet stuken. Ik ben me nog aan het orienteren hoe ik e.e.a. ga afwerken, iets spanplafond-achtigs maar dan veel betaalbaarder.
Ik vind dat je een hele uitdaging op je genomen hebt, maar het is neem ik aan geen proeflokaal. Het hele project slaagt naar mijn mening pas als het ook netjes weggewerkt is. M.a.w is je huis nog verkoopbaar?
Persoonlijk had ik voor een beproeft systeem gekozen ( http://matafbouw.nl/techniek-comfortplafond ) omdat je veel minder hoogte verliest en het bewezen werkt. Je kunt exact berekenen hoeveel water je nodig hebt.
Overigens ben ik voor vloerverwarming (niet de traditionele dikke buis maar 10 mm buis dicht aan de oppervlak) omdat je toch de meeste koude via de vloer hebt en je daar bovenop zit. Nu is je hoofd warm, maar je voeten koud en dat vind ik heel oncomfortabel.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Verwijderd

Pietje555 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:26:
[...]

Ik vind dat je een hele uitdaging op je genomen hebt, maar het is neem ik aan geen proeflokaal. Het hele project slaagt naar mijn mening pas als het ook netjes weggewerkt is. M.a.w is je huis nog verkoopbaar?
Persoonlijk had ik voor een beproeft systeem gekozen ( http://matafbouw.nl/techniek-comfortplafond ) omdat je veel minder hoogte verliest en het bewezen werkt. Je kunt exact berekenen hoeveel water je nodig hebt.
Overigens ben ik voor vloerverwarming (niet de traditionele dikke buis maar 10 mm buis dicht aan de oppervlak) omdat je toch de meeste koude via de vloer hebt en je daar bovenop zit. Nu is je hoofd warm, maar je voeten koud en dat vind ik heel oncomfortabel.
Ik heb geen verkooppplannen, allles is relatief simpel terug te draaien mocht dat om welke reden dan ook nodig zijn, ik zie geen enkele noodzaak maar mocht iemand anders dat wel zien is het vrij simpel te doen.
3-5cm hoogteverlies is voor mij geen probleem.
Je hoofd is toch ook niet warm als de zon schijnt ? Ik heb enkele weken geleden foto's op dit forum geplaatst waar de gelaagdheid van de temperatuur te zien is, wat je verondersteld klopt dus niet. Ik heb ook eerder foto's geplaatst waarbij te zien is dat als de zon buiten schijnt, van boven, de temperatuur op 10cm v.d. grond hoger is dan op 2m. Ter geruststelling van koude voeten is absoluut geen sprake. Straling is een dominanter fenomeen t.o.v. geleiding en convectie dan de meeste mensen veronderstellen.
Willie Wortel schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:49:
[...]

Het daadwerkelijk leggen van de leidingen heeft Hajeetje destijds via werkspot uitbesteed volgens mij.

Dat is dus de uitdaging bij Hajeetje, hij heeft geen afwerking maar een paar 100 meter buis aan het plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/quaFUOb0mNdE5hu1IoXkMNSH/full.jpg

Ik heb wel respect voor pioniers _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 22-02-2017 16:11 ]

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:06
Inderdaad.. dat gezeur allemaal gewoon doen :)

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.hi-re.nl/wp-content/uploads/ja-maar.jpg

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:16:
Inderdaad.. dat gezeur allemaal gewoon doen :)

[afbeelding]
Inderdaad, zo lang je niet tegen de natuurwetten zondigt en geen moeilijk/niet verenigbare zaken wilt combineren gaat het ook allemaal lukken.
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:29:
[...]

Inderdaad, zo lang je niet tegen de natuurwetten zondigt en geen moeilijk/niet verenigbare zaken wilt combineren gaat het ook allemaal lukken.
Ik neem aan dat je een keer een afwerking wilt aan je plafond, maar ben je dan niet bang dat je dan geen straling meer hebt :?

In vergelijking met de zon is het in het zonnetje lekker warm, maar onder de parasol toch een stuk minder ?

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:49:
[...]

Ik neem aan dat je een keer een afwerking wilt aan je plafond, maar ben je dan niet bang dat je dan geen straling meer hebt :?

In vergelijking met de zon is het in het zonnetje lekker warm, maar onder de parasol toch een stuk minder ?
Terechte opmerking, daarom ook geen parasol-doek, maar een maximaal straling-absorberend en daardoor weer uitstralend materiaal.

• Daannn1987
Grolsch schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:49:
[...]

Eens.. even zonder onderbouwing maar gewoon puur op (mijn) logica gebaseerd :+
Het lijkt mij dat je massa eromheen moet bouwen, dus iets in de trend van dicht stucen / met gips bewerken zodat deze massa de warmte door straalt.
Als je er een span plafond of iets in de trend onder zou hangen dan neem je de straling weg..

Daannn1987 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:53:
[...]

Het lijkt mij dat je massa eromheen moet bouwen, dus iets in de trend van dicht stucen / met gips bewerken zodat deze massa de warmte door straalt.
Als je er een span plafond of iets in de trend onder zou hangen dan neem je de straling weg..
Dat is de discussie die we eerder gehad hebben met Hajeetje, hij ziet dat anders 8)
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:52:
[...]

Terechte opmerking, daarom ook geen parasol-doek, maar een maximaal straling-absorberend en daardoor weer uitstralend materiaal.
Bestaat dat materiaal, ik heb nog nooit van "straling-absorberende-doorgevend-materiaal" gehoord, en ik zou ook niet goed weten in vergelijk met de natuur (zon) welk materiaal straling doorlaat (behalve glas :P )

Verwijderd

@Pietje555 Net even kontakt gehad met matafbouw, prijs per m2 ligt enkele factoren hoger dan ik voor een vrijwel identieke afgifte-capaciteit betaald heb / ga betalen.

• Daannn1987
Grolsch schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:56:
[...]

Dat is de discussie die we eerder gehad hebben met Hajeetje, hij ziet dat anders 8)

[...]

Bestaat dat materiaal, ik heb nog nooit van "straling-absorberende-doorgevend-materiaal" gehoord, en ik zou ook niet goed weten in vergelijk met de natuur (zon) welk materiaal straling doorlaat (behalve glas :P )
Het was ook niet mijn intentie een discussie op te wekken :+ Zeker niet als deze reeds gevoerd is.

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:56:
[...]

[...]

Dat materiaal bestaat. Glas laat weliswaar de straling van zichtbaar licht goed door maar blokkeert het IR gedeelte van de straling voor het grootste deel. Glas heeft v.w.b. IR doorlaten dus niet de gewenste eigenschappen. Koolstofhoudende stoffen hebben die gewenste eigenschap daarentegen wel. Een tijdje terug toen de discussie ontstond of we wel on-topic wilden blijven is er een link geplaatst naar een artikel daar over.

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:53:
[...]

Straling heeft voor de overdracht van energie geen materie nodig. De straling v.d. zon komt tot ons terwijl het op 10km hoogte -40C is en nog veel hoger is het luchtledig. Straling heeft verwarming tot gevolg op het moment dat het de moleculen van materie in beweging brengt.

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:09:
[...]

Straling heeft voor de overdracht van energie geen materie nodig. De straling v.d. zon komt tot ons terwijl het op 10km hoogte -40C is en nog veel hoger is het luchtledig. Straling heeft verwarming tot gevolg op het moment dat het de moleculen van materie in beweging brengt.
Ja dus de buizen stralen warmte uit -> wordt getransporteerd via de lucht naar de door jou te monteren materiaal -> materiaal absorbeert deze warmte en straalt het weer uit.
Seems legit, maar er gaan hier wel wat verliezen mee gemoeid die je op dit moment niet ervaart.. Zeker omdat elk te monteren materiaal ook een isolatie waarde heeft?

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:04:
[...]

Dat materiaal bestaat. Glas laat weliswaar de straling van zichtbaar licht goed door maar blokkeert het IR gedeelte van de straling voor het grootste deel. Glas heeft v.w.b. IR doorlaten dus niet de gewenste eigenschappen. Koolstofhoudende stoffen hebben die gewenste eigenschap daarentegen wel. Een tijdje terug toen de discussie ontstond of we wel on-topic wilden blijven is er een link geplaatst naar een artikel daar over.
Bedoel je dit materiaal?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:15:
[...]

Ja dus de buizen stralen warmte uit -> wordt getransporteerd via de lucht naar de door jou te monteren materiaal -> materiaal absorbeert deze warmte en straalt het weer uit.
Seems legit, maar er gaan hier wel wat verliezen mee gemoeid die je op dit moment niet ervaart.. Zeker omdat elk te monteren materiaal ook een isolatie waarde heeft?
Je redenatie klopt volledig voor zo ver mijn experimenten reiken. Maar nu is het zo dat de buizen een hoh hebben van 10cm, ik heb nu zeg 2cm buis van 33C 10cm van 23.8, bovenliggende oppervlakteT van hetplafond, dan weer een 2cm buis van 33 etc. Gemiddeld per 12cm oppervlak een T van 25.33, Ik heb een proefstukje materiaal hangen welke een oppervlakte T heeft van 24.9C, een verlies dus van 0.43C.

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:30:
[...]

Je redenatie klopt volledig voor zo ver mijn experimenten reiken. Maar nu is het zo dat de buizen een hoh hebben van 10cm, ik heb nu zeg 2cm buis van 33C 10cm van 23.8, bovenliggende oppervlakteT van hetplafond, dan weer een 2cm buis van 33 etc. Gemiddeld per 12cm oppervlak een T van 25.33, Ik heb een proefstukje materiaal hangen welke een oppervlakte T heeft van 24.9C, een verlies dus van 0.43C.
Helder!
Dat proefstukje lijkt mij lastig om een goed beeld te krijgen alleen.
Als je een klein stukje materiaal X ophangt word dat nu toch van alle kanten verwarmd dmv convectie?

Op het moment dat jij het plafond afsluit door een spanplafond (maar dan met een ander absorberend materiaal), heb je alleen convectie van boven en wellicht andere resultaten.

Begrijp mij niet verkeerd hoor, vind je project gewaagd en heb er respect voor..
En de bovenstaande aspecten zul je allicht al doordacht hebben, maar ben gewoon benieuwd :)

Verwijderd

Nee, maar het klinkt wel heel interessant.

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:37:
[...]

Helder!
Dat proefstukje lijkt mij lastig om een goed beeld te krijgen alleen.
Als je een klein stukje materiaal X ophangt word dat nu toch van alle kanten verwarmd dmv convectie?

Op het moment dat jij het plafond afsluit door een spanplafond (maar dan met een ander absorberend materiaal), heb je alleen convectie van boven en wellicht andere resultaten.

Begrijp mij niet verkeerd hoor, vind je project gewaagd en heb er respect voor..
En de bovenstaande aspecten zul je allicht al doordacht hebben, maar ben gewoon benieuwd :)
Ik denk dat je bij LTV/ZLTV, uitgezonderd de Jaga/DBE variant uiteraard, convectie als fenomeen 'kunt verwaarlozen'. De dT zijn daarvoor te laag. Straling is het enige wat ik nodig heb. Daarnaast reflectie van die straling door een aluminium-noppenfolie onder mijn vloer zodanig dat de energie zo goed mogelijk binnen de schil v.d. woning blijft.

• Aziraphale
  • Laatst online: 17:45
Kan iemand me ook vertellen hoe ik er achter kan komen wat voor aanvoertemperartuur de Elga levert? Ik zie hier namelijk allerlei info voorbij komen, maar kan dit geloof ik niet via de thermostaat zien.

Reden dat ik het vraag is dat mijn nieuwe Elga vol enthousiasme staat te draaien (water bromt vrolijk door de leidingen), maar dat de radiatoren koud blijven. Ook meten met een IR thermometer op de leidingen bij de Elga geeft een temperatuur van een graad of 15/16, terwijl ik mijn huis op 19 wil hebben. Is dit een kwestie van een Elga die zich nog aan het instellen is (hangt er sinds gisteren) of is het normaal dat de radiatoren nu koud blijven?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:00
Kunnen jullie mijn helpen met een probleem? Mijn vriend heeft voor zijn woning 13kW verwarming (bij -10) nodig en krijgt een aanbieding van een installateur voor een 16kW warmtepomp (beta factor dus 1,2). Volledige dekking met WP dus elektisch bijstoken T<-2, daar wordt in voorzien.
Warmtepomp Hitachi Yutaki S600 RWD6 met 200liter boiler (9800eur incl montage)
Mijn vriend is A-technisch en vraag aan mij advies. Mijn eerste reactie is:

* Warmtepomp is overbemeten met 12 kW of minder (35/7) bereik je nagenoeg hetzelfde resultaat
* Geen hybride oplossing voor een 4000m3/jaar gas woning is riskant; geen back-up meer.
* Hoevel ervaring is er met Hitachi en wat is de service op lange termijn.

De Daikin Hybride 8kW werd afgewezen; Slechte Daikin service en ingewikkelde regeling.

Is dit een goede en betrouwbare aanbieding?

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:54:
[...]

Ik denk dat je bij LTV/ZLTV, uitgezonderd de Jaga/DBE variant uiteraard, convectie als fenomeen 'kunt verwaarlozen'. De dT zijn daarvoor te laag. Straling is het enige wat ik nodig heb. Daarnaast reflectie van die straling door een aluminium-noppenfolie onder mijn vloer zodanig dat de energie zo goed mogelijk binnen de schil v.d. woning blijft.
Dat laatste is een goed punt :) De warmte zal sowieso ergens heen gaan..
Ben erg benieuwd en zal je / het project zeker blijven volgen _/-\o_

Verwijderd

Verwarming van Lucht vs Materie, een sensor vrijhangend en kontakt makend met het oppervlakte v.d. bank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HRr1TlZ2hy0YWrni6umB7gwp/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g6ZKKnzxfbzUndnhvhyP8vCk/full.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2017 18:07 ]

Verwijderd

Tomexergie schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:59:
Kunnen jullie mijn helpen met een probleem? Mijn vriend heeft voor zijn woning 13kW verwarming (bij -10) nodig en krijgt een aanbieding van een installateur voor een 16kW warmtepomp (beta factor dus 1,2). Volledige dekking met WP dus elektisch bijstoken T<-2, daar wordt in voorzien.

* Warmtepomp is overbemeten met 12 kW of minder (35/7) bereik je nagenoeg hetzelfde resultaat
* Geen hybride oplossing voor een 4000m3/jaar gas woning is riskant; geen back-up meer.

De Daikin Hybride 8kW werd afgewezen; Slechte Daikin service en ingewikkelde regeling.

Deze discussie is vaker gedaan en ik krijg nu Hajeetje meteen over me heen, maar je kunt zeker zonder backup beter wat overcapaciteit hebben dan ondercapaciteit: met een inverter heb je er nauwelijks last van, ding schaalt vermogen terug daar waar mogelijk maar als je power nodig hebt kan het.

Bijkomend voordeel is minder defrosts en een warmtepomp die minder op de pieken staat te draaien waardoor je minder herrie hebt. Nadelen: iets hogere aanschafkosten en potentieel pendelgedrag als 'ie niet laag genoeg terug kan moduleren als het afgiftesysteem het min. vermogen niet aankan. Maar in een keet die zoveel vermogen nodig heeft zal het afgiftesysteem dito gedimensioneerd zijn.

In dit geval voorkomt het inefficient bijstoken op COP=1 met een elektrisch element. Op basis van mijn ervaringen zou ik uitermate voorzichtig zijn met adviseren om kleiner te gaan en de grens op te zoeken, zeker zonder gasketel als backup....

Bij pa en ma hebben we het anders gedaan en de warmtepomp echt als basislast erin gezet, gasverbruik 75-80% lager maar het gas schakelt bij zodra het kouder (<-3) wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2017 18:09 ]

Verwijderd

Absorptie in de echte wereld. Autoband en PVC-bumper omgevingstemperatuur 10C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dnnre325LBZEUQbSBo5Q3ymS/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1gFHDQGv6KKzKdvvkqtfy19y/full.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2017 18:29 ]

Verwijderd

1ste vraag is, is er een WP vriendelijk LTV/ZLTV afgiftesysteem ?
2e vraag, hoe heb je een 4000m3 woning gematched met 13kW ?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2017 19:36 . Reden: 12kW in 13kW verandert ]

Zoals Hajeetje aangeeft is het afgiftesysteem niet bekend, dus als er alleen HT radiatoren hangen heb je waarschijnlijk een afgifteprobleem :)

Verder ben ik het eens met neographical eens, volledig gasloos gaan en niet onderdimensioneren.

Als 13KW benodigd is bij -10 (Ligt hier een WVB aan ten grondslag :?) kun je overwegen voor een 12KW variant te kopen waardoor je verder kunt terugmoduleren maar in het ergste geval die ene KW uit een backupelement moet halen.

Of je kiest voor zekerheid en schaft een 16KW variant aan welke dus iets meer zal "pendelen" voor wat het waard is.

Verder heb ik geen ervaring met Hitachi, dus daar kan ik niet over oordelen.

• Domba

Ik volg je niet geheel,
Bij -10C heb je 13kW nodig, wat voor buiten unit zit erbij ?
RAS6WHNPE loopt toch terug in vermogen richting -10C als ik mij niet vergis, tot amper meer dan een 9kW pana mono (een RWH6FSNFE behoudt zijn vermogen voor zover ik weet 14kW)
Ga je 3-4kW electric bij stoken + SWW, Hoe ga je dat doen met een 3x25A aansluiting of is er een grotere aansluiting?

Waarom 1 unit, en geen 2 units iets vergelijkbaar als 2x9kW, Pana mono,
Zit je ook niet zo vaak en lastig met defrosts

Ik heb ook 12-13kW nodig bij -10C.
Ik probeer het dan met 2x6kW omdat ik back-up heb vanuit een HT-buffer met voeding uit zonnecollectors of een hout CV-kachel, maar dat is flink tweaken met 2x6kW want ibij -9C beginnen units weg te zakken, zeker als dat voor een langere periode zou zijn, vandaar hint 2x9kW Pana. ( geen mogelijkheid meer om met gas-CV te ondersteunen)

Edit: wel een buffer gebruiken en niet direct aangesloten, zodat het tunen beperkt blijft

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 22-02-2017 19:24 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Knowbody
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:53:
[...]

Visnetten!

• Rol-Co

Rol-Co

Aziraphale schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:58:
Kan iemand me ook vertellen hoe ik er achter kan komen wat voor aanvoertemperartuur de Elga levert? Ik zie hier namelijk allerlei info voorbij komen, maar kan dit geloof ik niet via de thermostaat zien.

Reden dat ik het vraag is dat mijn nieuwe Elga vol enthousiasme staat te draaien (water bromt vrolijk door de leidingen), maar dat de radiatoren koud blijven. Ook meten met een IR thermometer op de leidingen bij de Elga geeft een temperatuur van een graad of 15/16, terwijl ik mijn huis op 19 wil hebben. Is dit een kwestie van een Elga die zich nog aan het instellen is (hangt er sinds gisteren) of is het normaal dat de radiatoren nu koud blijven?
15-16 lijkt me niet in orde, loopt hij wel? Hoor je de buiten unit? Misschien een instelling niet in orde?
Meet je verbruik van je elga? Dan kan je goed zien wat hij doet.

Hier geen gekke dingen door de wind, gewoon 21,5-22 graden in huis, dus warm zat. Morgen nog eens kijken op dezelfde setting maar met meer wind.
Verbruik is peanuts vandaag.

• Knowbody
Aziraphale schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:58:

Aanvoertemp onder 30 graden voelt met de hand koud aan. Zal dat het zijn. ...

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:54:
[...]

Ik denk dat je bij LTV/ZLTV, uitgezonderd de Jaga/DBE variant uiteraard, convectie als fenomeen 'kunt verwaarlozen'. De dT zijn daarvoor te laag. Straling is het enige wat ik nodig heb.
Zoals bekend ben ik het op dit punt niet met je eens De info van Jaga toonde hun eigen gedeeltelijke ongelijk aan qua convectie bij lage dT: convectie is er al vanaf lage temperatuurverschillen. Verder is 100% stralingswarmte een illusie, want in de praktijk van woonhuizen is er altijd een combinatie van convectie, straling en geleiding. De verhoudingen kunnen wel meer of minder ten gunste van één die elementen liggen. Indertijd mochten we de discussie niet afmaken vanwege 'off-topic', dus zal ik het hier maar bij laten. Voor geïnteresseerden zie einde deel 2 voor wat argumenten en redeneringen. Ik ga een vergelijkbaar plafond in m'n keuken maken en mijn idee is dat een pvc spanplafond wél kan, maar dat zullen we dus t.z.t. zien...

• Knowbody
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:32:
[...]

2e vraag, hoe heb je een 4000m3 woning gematched met 12kW ?
Andere vraag zijn die methodes om dergelijke berekeningen te maken nog actueel?

Is het niet zo dat er uit wordt gegaan van een koud huis waarbij het bij -10 mogelijk moet zijn om de gewenste temperaturen te kunnen behalen?

Voor een 7x24 WP zou dat dan opnieuw berekend moeten worden.

Ik vraag het u af.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:29
Grolsch schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:49:
[...]
Als 13KW benodigd is bij -10 (Ligt hier een WVB aan ten grondslag :?)
Wellicht is de vraag al eerder gesteld maar wordt zo'n berekening gedaan over de hele woon/leefgedeelte van een woning?
Bij ons wordt alleen de begane grond verwarmd en de rest staat uit (verdieping/zolder)
Dan zou die 13KW toch ruimschoots voldoende zijn als je niet de gehele woning verwarmd?

• Knowbody
@domba zou je het ook aanraden 2x een WP te nemen als de subsidie pot leeg was of niet bestond?

@hj waarom zit er geen radiator folie tegen het beton vj plafond

@ZLTV'ers zou het wat zijn om bij bijna passief gebouwde woningen een parketvloer te verkiezen boven steen? Kan ook zn voordeel hebben.

@Tom hitachi is in orde. Zijn wereldmerken nietwaar. In nieuw zeeland nr 1 voor wat het waard is. Mij zou het gaan om de installed base in NL. Als dat klein is hoe zit het dan met expertise. Wellicht zet het merk in op groei alhier, kan zijn.
Anders zou ik het een nadeel vinden om een minder vertegenwoordigd merk te kiezen.

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Knowbody schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:27:
[...]

Is het niet zo dat er uit wordt gegaan van een koud huis waarbij het bij -10 mogelijk moet zijn om de gewenste temperaturen te kunnen behalen?

Ik vraag het u af.
Daarom wordt er standaard bij gas uitgegaan van 1600 en bij W.P.s 2000 uur vollast (TNO cijfers, meen ik) dus kun je met de WP een kwart minder vermogen nemen dan je bij de gasketel zou doen (15kW gasketel/warmteverliesberekening gelijkwaardig aan 12kW WP).

• Domba
buiter schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:31:
[...]
Wellicht is de vraag al eerder gesteld maar wordt zo'n berekening gedaan over de hele woon/leefgedeelte van een woning?
Bij ons wordt alleen de begane grond verwarmd en de rest staat uit (verdieping/zolder)
Dan zou die 13KW toch ruimschoots voldoende zijn als je niet de gehele woning verwarmd?
Tomexergie geeft nog aan dat het om een woning van 4000m3/j gas zou gaan, 3200-4200m3/j ligt in de range voor in de praktijk ook 12-14kW nodig bij -10C
Knowbody schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:35:
@domba zou je het ook aanraden 2x een WP te nemen als de subsidie pot leeg was of niet bestond?
Ik zou het serieus overwegen, het is namelijk hoe je uitkomt met de aansluiting, namelijk een 3x35A is ca €600/j duurder en geen gas betekend ook elektrisch koken.

[ Voor 24% gewijzigd door Domba op 22-02-2017 19:41 ]

• Knowbody
buiter schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:31:
[...]

Ach tuurlijk! Vind ik ook. Maar dan niet je het zelf weten zeggen ze dan.
Er zijn echter richtlijnen, denk aan bouwbesluit.

Verwijderd

Knowbody schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:27:
[...]

Ik vraag het u af.
Ik stel 2 vragen en jij reageert daarop met 3 andere vragen, ik begrijp helaas niet wat je bedoeling is.

• Knowbody
Verkeerd gequote HJ. Excuses

Verwijderd

joostmaas schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:21:
[...]

Zoals bekend ben ik het op dit punt niet met je eens De info van Jaga toonde hun eigen gedeeltelijke ongelijk aan qua convectie bij lage dT: convectie is er al vanaf lage temperatuurverschillen. Verder is 100% stralingswarmte een illusie, want in de praktijk van woonhuizen is er altijd een combinatie van convectie, straling en geleiding. De verhoudingen kunnen wel meer of minder ten gunste van één die elementen liggen. Indertijd mochten we de discussie niet afmaken vanwege 'off-topic', dus zal ik het hier maar bij laten. Voor geïnteresseerden zie einde deel 2 voor wat argumenten en redeneringen. Ik ga een vergelijkbaar plafond in m'n keuken maken en mijn idee is dat een pvc spanplafond wél kan, maar dat zullen we dus t.z.t. zien...
Plafondverwarming met een spanplafond gaat lukken, geen probleem, is koolstofhoudend dus absorptie dus ..

• Knowbody
Domba schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:37:
[...]

[...]

Ik zou het serieus overwegen, het is namelijk hoe je uitkomt met de aansluiting, namelijk een 3x35A is ca €600/j duurder en geen gas betekend ook elektrisch koken.
ik voel de behoefte voor 3x35A niet. Totdat er een EV bij zou komen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Knowbody op 22-02-2017 19:44 ]

• Aziraphale
  • Laatst online: 17:45
Rol-Co schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:07:
[...]

15-16 lijkt me niet in orde, loopt hij wel? Hoor je de buiten unit? Misschien een instelling niet in orde?
Meet je verbruik van je elga? Dan kan je goed zien wat hij doet.
Buitenunit draait (heb ik naar gekeken) en de pomp van de Elga loopt ook als een grote. Ik hoor het water in de leidingen 'brommen' (als dat zo blijft moet ik nog eens uitzoeken wat ik daaraan kan doen), dus er wordt ook water rondgepompt. Hij doet dus van alles, Als ik de temperatuur 1 graad omhoog zet dan pakt hij ook braaf de ketel erbij en voel ik de radiatoren warm worden en als de temperatuur bereikt is dan koelen de radiatoren weer af en blijft de Elga continu door draaien.

Qua instellingen heb ik gisteren goed opgelet bij de dipswitches en A1 en A2 staan omhoog, wat bij mijn huis (1954, geïsoleerd en met radiatoren) qua stooklijn zou moeten kloppen. Is er nog meer wat ik in kan stellen? En bedoel je met het verbruik meten een verbruiksmeter in het stopcontact gebruiken? Dat doe ik namelijk nog niet, maar kan ik natuurlijk zo er tussen hangen.

Wat @Knowbody zegt zou natuurlijk heel goed kunnen en het kan ook aan mij onkunde op het gebied van deze techniek liggen. ;) Ik leer echter graag bij en wil dus ook precies de werking van de Elga zien te doorgronden en (in dit geval) uitvinden hoe ik weet dat hij warmte levert en niet continu draait en vervolgens het huis op temperatuur houdt door af en toe (buiten mijn zicht, sta er niet permanent naast) de ketel aan te zetten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Verwijderd

@Knowbody zit er ondertussen wel, behalve daar waar de badkamer is, daar zorgt de plafondverwarming voor een beetje vloerverwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QBCjvx5qpPbLpNIwjiCX9acl/thumb.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2017 19:53 ]

• Pietje555
  • Laatst online: 18:30
joostmaas schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:21:
[...]

Ik zou dan wel een reflectiefolie tussen slangen en dek plaatsen. Als Hajeetje dit had gedaan had hij 30% meer rendament omdat nu een groot deel van zijn straling verdwijnt in de vloer van de verdieping terwijl je het in je woonkamer/keuken wilt. Matafbouw brengt ook een folie aan.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Knowbody
Sinds de WP en de daarbij lagere Ta en hogere flow heb ik de paar radiatoren die ik hier in huis heb anders geknepen. Per radiator de helft vh aantal slagen dat de voetventiel heeft.
Dat pakte best goed uit. Proefondervindelijk vastgesteld.

• Domba
Knowbody schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:43:
[...]
ik voel de behoefte voor 3x35A niet. Totdat er een EV bij zou komen ;)
Snap ik met een hybride, waarbij je niet elektrisch hoeft bij te verwarmen behalve anti-legionella misschien.

Ik heb nu 2x6kW ipv een 12kW en met een verder aanpassing van circuits, kan ik nu verder voor geen piekbelasting >5kW ;)

Verwijderd

Pietje555 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:48:
[...]

Ik zou dan wel een reflectiefolie tussen slangen en dek plaatsen. Als Hajeetje dit had gedaan had hij 30% meer rendament omdat nu een groot deel van zijn straling verdwijnt in de vloer van de verdieping terwijl je het in je woonkamer/keuken wilt. Matafbouw brengt ook een folie aan.
Mocht je het niet gezien hebben https://tweakers.net/ext/f/QBCjvx5qpPbLpNIwjiCX9acl/full.jpg

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Iemand ervaring met het naisoleren van de Panasonic? Er zit nog wel wat warmteverlies in de unit:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/5z4q6e.jpg

http://i67.tinypic.com/ml0486.jpg
http://i63.tinypic.com/hragcw.jpg
Kan en mag ik dit gewoon isoleren? Ook de condensor?

[Edit]
Foto is van een tijdje geleden toen het wat kouder was.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 22-02-2017 20:47 ]

Dre schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:34:
Iemand ervaring met het naisoleren van de Panasonic? Er zit nog wel wat warmteverlies in de unit:

[afbeelding]

http://i67.tinypic.com/ml0486.jpg
http://i63.tinypic.com/hragcw.jpg
Kan en mag ik dit gewoon isoleren? Ook de condensor?
Ja hoor, alleen ventilator vrij laten. Bij mij smelt alleen aan bovenkant de sneeuw snel weg ondanks houten afdak

1 PVoutput . Dongen NB

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:00
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:32:
[...]

2e vraag, hoe heb je een 4000m3 woning gematched met 13kW ?
Ook @neogrhapical
Bedankt voor jullie reactie. Huis 240 m2 vloeropp. Het afgifte systeem is vloerverwarming met een paar radiatoren. Verder weet ik de T2=?? niet. Maar in potentie kan het afgifte systeem met lage temperaturen draaien. Mijn vriend betrekt de woning over een maand maar wil nu al alles op orde hebben. Ik heb hem geadviseerd om eerst even wat ervaring op te doen met het CV systeem.Maar ja....

Met het bekende gasverbruik en mijn programma met uurlijkse KNMI referentiejaar kan ik de W/C van de woning zo instellen dat het gasgebruik benaderd wordt. Maximale vermogen is dan 30*W/C zonder zoninstraling en interne warmte. Bij deze woning moest ik 430 W/C instellen om op 4000m3 te komen.

Het gevaar van een te grote WP is inderdaad pendelen bij hogere buiten temperaturen. Een 12kW versie dekt ook al 95% met een kleine beetje meer elektriek voor -10C. Bij 16kW 3100W bij 12kW 5600W bijstoken.

Morgen spreek ik de installateur en ben benieuwd naar zijn motivatie voor 16kW en gasloos.
Wil je het risico nemen om volledig gasloos te gaan als je nog een gas aansluiting hebt??? Een warmtepomp is een kwetsbaar mechanisch ding dat bij verkeerde instelling gemakkelijk kan dichtvriezen enz.
Als je kiest voor hybride dan kun je beter naar een lager vermogen b.v. 8kW.
Het nadeel is dat er maar een paar merken hybride ondersteunen . Hitachi zeker niet. Vandaar dat deze installateur gasloos moet aanbieden.

De belangrijkste vraag is eigenlijk; hoe betrouwbaar is Hitachi met service, onderdelen in NL enz. Hoeveel dealers zijn er? Technisch ziet het er echt Japans geavanceerd uit. De COP is als anderen. Ik zie op ons forum geen ervaring met Hitachi en de website geeft ook geen installateurslijst. Hoe kom ik aan meer informatie?
Pagina: 1 ... 17 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)