Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 98 99 100 Laatste
Acties:
  • 536.728 views

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 08:45

Voor de liefhebbers:

Op zaterdag 21 september vindt weer Den Bosch onder Stoom plaats: vanuit diverse plaatsen rond Den Bosch rijden stroomtreinen richting de stad. Tegen betaling mag je mee.

Dit jaar voor het eerst ook vanuit Nijmegen een stoomtrein (éénmalig, om 8:40u vanaf spoor 4b; de trein komt om 8:20 al aan dus je kunt de lok rustig bekijken en fotograferen).

Het evenement wordt georganiseerd door een lokale modelspoorwinkel.

Linkderdelink

*nitpicking: in tegenstelling tot wat InDeBuurt.nl schrijft, mag je uiteraard niet mee ín de stoomlocomotief, maar uiteraard wel in de rijtuigen die de locomotief achter zich aan zeult /nitpicking

Heroic_Nonsense wijzigde deze reactie 21-08-2019 13:39 (11%)

Such Heroic Nonsense

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19-10 18:17

Get!em

Oh die ja!

ICNG testen op de HSL gaan beginnen in december.

https://tweakers.net/ext/f/JyAAA4PXT7Set1MeKp0CjUd9/thumb.png

• Haribo112
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08:01
Get!em schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:49:

[Afbeelding]
En dat moet 3 jaar duren?? Dus tegen de tijd dat er daadwerkelijk passagiers vervoerd kunnen worden is het materieel alweer verouderd. Top! 8)7

• Goverman
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19-10 20:08

Goverman

not loaded

Haribo112 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:16:
[...]

En dat moet 3 jaar duren?? Dus tegen de tijd dat er daadwerkelijk passagiers vervoerd kunnen worden is het materieel alweer verouderd. Top! 8)7
Nee, de ontheffing om te moeten voldoen aan de geluidproductieplafonds van de Wet Milieubeheer (geluidhinder dus) is geregeld voor 3 jaar. Dat betekent dat gedurende drie jaar er gereden kan worden met de ICNG zonder dat er onderzoek naar geluidmaatregelen nodig is.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Haribo112
Goverman schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:22:
[...]

Nee, de ontheffing om te moeten voldoen aan de geluidproductieplafonds van de Wet Milieubeheer (geluidhinder dus) is geregeld voor 3 jaar. Dat betekent dat gedurende drie jaar er gereden kan worden met de ICNG zonder dat er onderzoek naar geluidmaatregelen nodig is.
De testritten en acceptatieritten zijn ingepland vanaf december 2019 tot en met december 2022

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat kan ook betekenen dat de uitlevering van ICNG tot december 2022 kan duren. Je moet met elk treinstel acceptatieritten doen die natuurlijk bovenop de reguliere ritten zijn.
Ik vind het wel weer hoogste vorm van ambtenarij dat hier ontheffingen voor verleend moeten worden. Waar natuurlijk ook weer tegen in beroep gegaan kan worden.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:43
Maasluip schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:28:
Dat kan ook betekenen dat de uitlevering van ICNG tot december 2022 kan duren. Je moet met elk treinstel acceptatieritten doen die natuurlijk bovenop de reguliere ritten zijn.
Ik vind het wel weer hoogste vorm van ambtenarij dat hier ontheffingen voor verleend moeten worden. Waar natuurlijk ook weer tegen in beroep gegaan kan worden.
Kan max 6 weken na de officiele bekend making

Het grote adblocking topic

• Get!em
  • Laatst online: 19-10 18:17

Get!em

Oh die ja!

Deze ontheffingen worden regelmatig aangevraagd. Anders zouden er ongebreidelde testen en ritten op de HSL plaatsvinden. Met geluidsoverlast als gevolg.

Ik woon een hemelsbreed 2km van de hsl af en met slaapkamerraam open kan ik de HSL duidelijk horen. En meestal kan ik ook horen of het de Thalys of de Icdirect is.

Zoals mogelijk bekend: de geluidsberekeningen rond de HSL zijn met verkeerde materialen en aannames in modellen gedaan waardoor in de praktijk de geluidswallen en bouwprojecten met te weinig geluidswerende maatregelen zijn uitgevoerd. Er is oa ander materieel (icdirect met traxx) en ander type spoor in gebruik.
Recent hebben ze overigens dit gecorrigeerd, dus worden nieuwbouw projecten van/in de aanliggende gemeenten nu wel qua plan aangepast op het berekende geluidsniveau wat dichter bij de praktijk ligt.
Moet ook wel, want ze gaan de komende 10 jaar alleen al in mijn omgeving meer dan 5000 nieuwe woningen realiseren, waarvan 70% binnen 0-2km langs de HSL ligt, en 40% zelfs binnen 500m.
(leuk weetje: ze hadden bij die plannen nog geen rekening gehouden met de extra geluidsbelasting vanuit de verlengde A16 en de mogelijke uitbreiding van RTHA, dus geen idee welke hond daar wil wonen.)

Get!em wijzigde deze reactie 22-08-2019 18:02 (31%)

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Kunnen ze de HSL ICNG niet een beetje kietelen zodat hij iets sneller gaat? 200 op de HSL lijkt mij nogal een slakkegangetje...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Illegal_Alien schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:21:
Kunnen ze de HSL ICNG niet een beetje kietelen zodat hij iets sneller gaat? 200 op de HSL lijkt mij nogal een slakkegangetje...
Het huidige materieel gaat maar 160, dus 200 is al een verbetering.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 00:46
Get!em schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:49:

[Afbeelding]
Het eerste treinstel komt hopelijk eind dit jaar in Nederland, maar kan ook heel goed begin volgend jaar zijn, dus ik verwacht geen testritten vóór de jaarwisseling (maar ik laat mij graag verrassen). Maar de ontheffing is dan in ieder geval al geregeld.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-10 16:09
Maasluip schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:28:
Zoals met elke grote business tegenwoordig: legal is het grootste bedrijfsonderdeel. We krijgen er echter ook wat voor terug: veiligheid, handhaving geluids- en milieunormen (welke weer goed zijn voor onze nachtrust, longen etc). Het heeft (bijna) allemaal goede redenen.

Bij ons in de zorg is het niet anders: wil jij een nieuw product verkopen? Het uitvinden ervan is bijna bijzaak ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:22

AW_Bos

Every day, it's a party day 🎉

Een goede vraag voor ICE-3 reizigers in Nederland. Is de 4651 nog steeds de enige ICE3M, in ons land, die gemoderniseerd is.

Dat kan je trouwens onder meer zien aan de opvallende schermen aan het plafond in de coupés.

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• Heroic_Nonsense
Ik reis bijna wekelijks met de ICE, maar heb volgens mij nog nooit in een gemoderniseerde gezeten. Dus je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben.

Such Heroic Nonsense

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22:45
Nieuw versus oud
Sinds eind maart rijdt de NS met de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) tussen Groningen en Zwolle.

Bosselaar: 'We gaan acht ritten, vier heen en vier terug, voor de ochtend en avondspits rijden met de oude sprinters (SMG).'
De NS heeft weer oud oncomfortabel materieel gevonden om hier in het noorden zijn laatste kilometers te rijden. Na de hondekop, diesel 3 en de buffel is het nu de eer aan de originele sprinters.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• SRich
LordSinclair schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:06:
[...]

De NS heeft weer oud oncomfortabel materieel gevonden om hier in het noorden zijn laatste kilometers te rijden. Na de hondekop, diesel 3 en de buffel is het nu de eer aan de originele sprinters.
We hebben koffie in HK, misschien is dat wat lekkerder dan de azijn waar je nu aan zit :+

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-10 19:10

BazzH

Kei-goed...

[...]

Mazzelaar. Hier rijdt die oude meuk inmiddels weer bijna de hele dienstregeling. We hebben een poosje voornamelijk SLT gehad, maar het is nu weer vooral SGM.

SGM is vooral uiterst oncomfortabel in de zomer en ze zijn natuurlijk niet bijzonder toegankelijk voor rolstoelgebruikers en mensen met kinderwagen of bagage.

SNG kennen we hier niet.

Think smart........ Act stupid........

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

[...]

Dat is echt niet voorbehouden aan de boemel van Kutkrabbeveen naar Molkwerum. Hier in de randstad rijdt SGM(m) tussen Hoorn en Amsterdam en Den Haag CS - Dordrecht. Zomaar twee treinen waar ik regelmatig in zit. Er zijn er vast meer.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Mars18
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-10 13:26
BazzH schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:17:
[...]

Mazzelaar. Hier rijdt die oude meuk inmiddels weer bijna de hele dienstregeling. We hebben een poosje voornamelijk SLT gehad, maar het is nu weer vooral SGM.

SGM is vooral uiterst oncomfortabel in de zomer en ze zijn natuurlijk niet bijzonder toegankelijk voor rolstoelgebruikers en mensen met kinderwagen of bagage.

SNG kennen we hier niet.
Gister SGM hier, ik loop de 1e klasse binnen en staat serieus een warme ven te blazen :'(

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 4 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 01:30
[...]

De SNG heeft geen sandite-installatie, een aantal SGMm's heeft dat wel. Ze doen het niet om reizigers te pesten.

Ik ben benieuwd hoe ze dat willen gaan doen wanneer SGMm is uitgerangeerd.

We are shaping the future

• LordSinclair
Alex) schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:20:
[...]

De SNG heeft geen sandite-installatie, een aantal SGMm's heeft dat wel. Ze doen het niet om reizigers te pesten.

Ik ben benieuwd hoe ze dat willen gaan doen wanneer SGMm is uitgerangeerd.
Voorheen deden ze dat met Koplopers.. die zitten een stuk beter. :9
In het artikel hebben ze het er over dat ze nieuwe sprinters wellicht ook van Sandite installaties gaan voorzien.

• Yankovic
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19-10 08:25
[...]

Ik mag nog elke dag de hele dag vrolijk in de hitte ofwel in een SGM of groene bankjes DD-AR naar Utrecht CS, ook als het 35 graden is in de zomer. Dus zoals hierboven ook is benoemd, het noorden heeft het zo slecht nog niet ;-)

Wel beetje triest dat de NS nu pas bedenkt dat het nieuwe materieel misschien wel wat problemen kan hebben in de herfst...

• Heroic_Nonsense
burne schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:49:
[...]

Dat is echt niet voorbehouden aan de boemel van Kutkrabbeveen naar Molkwerum. Hier in de randstad rijdt SGM(m) tussen Hoorn en Amsterdam en Den Haag CS - Dordrecht. Zomaar twee treinen waar ik regelmatig in zit. Er zijn er vast meer.
Zo maar wat treinen waar ik nog wel eens in zit die met SGMm worden gereden:

Amsterdam CS - Beverwijk/Zandvoort
Uitgeest - Rhenen
Wijchen - Zutphen (samen met FLIRT3)

En nu tijdelijk even op Weesp-Hoofddorp.

Such Heroic Nonsense

• menzo
  • Laatst online: 08:40

Ik dacht dat de ice een paar jaar terug maar eenmalig voor een korte tijd de betuweroute mocht gebruiken. Maar staat het nu in het draaiboek met verstoringen?

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Yankovic schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:57:
[...]

Wel beetje triest dat de NS nu pas bedenkt dat het nieuwe materieel misschien wel wat problemen kan hebben in de herfst...
YouTube: Sandite: slim recept tegen blad op het spoor

"We hebben 8 sandite-treinen, die worden in een vaste omloop als eerste ingelegd.."

Ze hebben dus nog wel even, het is niet alsof 1 oktober half Nederland plat ligt van de eerste blaadjes..

• LordSinclair
menzo schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:05:
[Embed]

Ik dacht dat de ice een paar jaar terug maar eenmalig voor een korte tijd de betuweroute mocht gebruiken. Maar staat het nu in het draaiboek met verstoringen?
Ze hebben een stuk spoor destijds aangepast om het als omleidingsroute te kunnen gebruiken. Ik denk dat die aanpassingen nog steeds actueel zijn.

• EDIT
[...]

[...]
Soms is het handig om eens verder te kijken dan je neus lang is en niet elk stukje broddelwerk te geloven van iemand die niet begrijpt wat er waarom er een bepaald type trein wordt ingezet ;)

Een aantal trajecten in Nederland staan bekend om hun gladde sporen tijdens de herfst. Daarom zijn er een aantal treinen uitgerust met een Sandite-installatie om het spoor stroever te maken voor de veiligheid van iedereen.
O.a. enkele treinstellen van het type SGM zijn daarmee uitgerust. Die treinen worden over heel Nederland verspreid en zo komt dus één van die treinen ook te rijden op het traject Zwolle - Groningen gedurende de herfst.
Het is dus flauwekul dat "oud materieel z'n laatste kilometers moet rijden" of "nieuwe treinen niet tegen de herfst kunnen", maar juist een stukje veiligheid om te voorkomen dat treinen doorglijden of vertraging veroorzaken omdat ze niet goed op kunnen trekken.

Geen enkele trein is immuun voor gladde sporen. Degene die als eerste een trein ontwerpt die werkelijk nooit last heeft van gladde sporen wordt ongetwijfeld multimiljonair.
En waarom het zo'n probleem is kan je bijvoorbeeld in dit filmpje zien (en ja, voordat die dooddoener weer van stal wordt gehaald: alle landen hebben last van gladde sporen):

• LordSinclair
EDIT schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:35:
Kijk eens verder dan je neus lang is en geloof niet elk stukje broddelwerk van iemand die niet begrijpt wat er waarom er een bepaald type trein wordt ingezet.
Ok ok, de post komt iets te serieus over. Het was meer sarcastisch bedoeld :)

Het is gewoon jammer, maarja anders moet iemand anders het er mee doen...
Geen enkele trein is immuun voor gladde sporen. Degene die als eerste een trein ontwerpt die werkelijk nooit last heeft van gladde sporen wordt ongetwijfeld multimiljonair.

Ik denk dat dat meevalt. ;)

LordSinclair wijzigde deze reactie 23-08-2019 13:51 (9%)

• EDIT
Oh oeps, sorry, dat had ik er niet uit gehaald :$

Enne, kunnen die treinen ook 300? :P

• LordSinclair
EDIT schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:11:
Enne, kunnen die treinen ook 300? :P
Gladheid is eigenlijk alleen echt een probleem op lage snelheid toch? Dus alleen rond de stations aanleggen. Klein nadeel is wel dat IC's een beetje moeten afremmen dan. Op de HSL liggen de sporen met perrons al los van de hoofdlijn als ik mij niet vergis :D

• EDIT
Gladheid heb je bij alle snelheden. Ik heb een enkele keer gehad dat het zelfs zo glad was dat zelfs bij het laten uitrollen van een trein op 130-140 km/u de wielen enigszins blokkeren door de weerstand, dus dan rem je nog niet eens.
Echter bij afremmen komt er uiteraard het stukje veiligheid bij kijken. Vandaar dat Sandite ook alleen rondom de stations aangebracht wordt, zodat treinen makkelijker af kunnen remmen.

• Yankovic
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19-10 08:25
EDIT schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:35:
[...]

[...]

Kijk eens verder dan je neus lang is en geloof niet elk stukje broddelwerk van iemand die niet begrijpt wat er waarom er een bepaald type trein wordt ingezet.

Een aantal trajecten in Nederland staan bekend om hun gladde sporen tijdens de herfst. Daarom zijn er een aantal treinen uitgerust met een Sandite-installatie om het spoor stroever te maken voor de veiligheid van iedereen.
O.a. enkele treinstellen van het type SGM zijn daarmee uitgerust. Die treinen worden over heel Nederland verspreid en zo komt dus één van die treinen ook te rijden op het traject Zwolle - Groningen gedurende de herfst.
Dat blaadjes op het spoor een probleem zijn, en bepaalde trajecten daar extra vatbaar voor zijn is volledig te begrijpen. Dat je dus treinen met Sandite-installatie daar wil laten rijden ook.

Alleen heeft de NS allemaal gloednieuwe treinen besteld die oude treinen (zoals o.a. SGM en DD-AR) moeten vervangen. Blijkbaar is een van de vereisten dat een aantal treinen die Sandite-installatie moeten hebben om het spoor betrouwbaar te houden. Gezien we (hopelijk) over 5 jaar echt geen SGM meer op het spoor willen zien lijkt het mij redelijk logisch dat je nieuwe treinen dus ook van dergelijke installaties voorziet. Het lijkt me immers zonde om 9 maanden van het jaar nieuwe treinen te hebben die vervolgens 3 maanden niet kunnen rijden...

Dus ja, mijn neus niet lang genoeg. Ik ben geen expert op spoor gebied en begrijp bepaalde keuzes niet meteen en maak daarom waarschijnlijk vaak opmerkingen die (te) kort door de bocht zijn die mogelijk een stuk netter kunnen worden geformuleerd. Daarom is het fijn en wordt het zeer gewaardeerd dat er hier mensen zijn die wel gedetailleerde informatie kunnen geven want het lijkt er iig op dat de woordvoerder van de NS (wederom een te kort door de bocht opmerking :+) uit dat artikel er ook geen antwoord op heeft

• EDIT
Alle treinen voorzien van zo'n installatie is naast onnodig ook nog eens zeer kostenverhogend. Dat soort wijzigingen aanbrengen aan een nieuwe trein zijn daarnaast niet/zeer lastig mogelijk* in de garantieperiode, dus dat kan alleen daarna. Kortom: zelfs al zou het kunnen bij SNG (even los van de vraag of er überhaupt plek zou zijn), dan is dat de komende jaren nog geen optie.

* Met geld zal alles mogelijk zijn, maar de kosten wegen dan vaak niet op tegen de baten.

Aanbrengen van sandite is daarnaast, als ik het goed heb begrepen, eigenlijk domein van ProRail. Dat NS de afgelopen jaren daar treinen voor beschikbaar heeft gesteld is handig, zeker omdat die methode geen extra capaciteit kost, maar dat hoeft niet per se de oplossing te zijn. Zo heeft de afgelopen een trein bestaande uit twee locomotieven en een goederenwagon met daarop een Sandite-installatie ook genoeg kilometers gemaakt op diverse baanvakken waar inzet van de NS treinen (schijnbaar) lastig mogelijk was. Dus ook dat zou een optie zijn.
Zolang echter de SGM gewoon nog rondrijdt is echter zonde om die treinen niet ervoor te gebruiken.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-10 19:10

BazzH

Kei-goed...

Uit het artikel van RTV Noord:
Frank Visser van de landelijke afdeling van ROVER heeft aan de NS gevraagd of het mogelijk is om de nieuwe stoptreinen ook van zo'n Sandite-installatie te voorzien. Volgens de NS is dat op korte termijn niet mogelijk, maar voor de herfst van 2020 waarschijnlijk wel.

Think smart........ Act stupid........

• iAdema
  • Registratie: oktober 2011
  • Nu online
menzo schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:05:
[Embed]

Deze is inderdaad omgeleid ivm een aanrijding tussen Bunnik en UT Vaartsche Rijn. Zitten volgens mij verder geen beperkingen aan dan de wegbekendheid van de machinist.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:16
iAdema schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:49:
[...]

Deze is inderdaad omgeleid ivm een aanrijding tussen Bunnik en UT Vaartsche Rijn. Zitten volgens mij verder geen beperkingen aan dan de wegbekendheid van de machinist.
Incidenteel werden die treinen ook wel omgeleid via de Kippenlijn Ede - Amersfoort. Maar dat is zeker niet meer mogelijk sinds daar meer treinen rijden?

PV Output

• mambo No5
  • Laatst online: 01:18

mambo No5

Bad Apple?

^ Correct.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Maasluip
  • Laatst online: 09:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

iAdema schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:49:
[...]

Wordt er wegbekendheid geëist op de Betuweroute? Want daar zullen ICE machinisten niet zomaar komen, of zit er een maandelijks ritje over de Betuweroute in hun dienstrooster?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• iAdema
  • Registratie: oktober 2011
  • Nu online
Maasluip schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:09:
[...]

Wordt er wegbekendheid geëist op de Betuweroute? Want daar zullen ICE machinisten niet zomaar komen, of zit er een maandelijks ritje over de Betuweroute in hun dienstrooster?
In principe is op elk baanvak waar je rijdt wegbekendheid verplicht. Er zal vast een check op zitten, maar als de machinist zegt dat hij er mag rijden dan is dat voor ons genoeg ;)

• leekers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07:11
[...]

Misschien wel triest maar de NS blinktt nu eenmaal niet uit als het gaat over beslissingen om nieuwe materiaal aankopen

" I, in my great and unmatched wisdom"

• MediaZoo
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:10
leekers schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:42:
[...]

Misschien wel triest maar de NS blinktt nu eenmaal niet uit als het gaat over beslissingen om nieuwe materiaal aankopen
Hoezo triest? Sinds 1839 zitten we vast aan techniek met marges, beperkingen en mogelijkheden hierin.

Voor een buienstaander is het eenvoudig te roepen dat er van alles aan gedaan kan worden. In de praktijk ligt dit toch anders en is er vaak weinig aan te doen. Daarnaast wordt er alleen over blaadjes gecommuniceerd maar er zijn veel meer zaken die het spoor spek glad maken.

En het is niet alleen NS en/of Arriva die problemen hebben, ook de goederenvervoerders hebben er last van.

Rij/remgedrag van de machinist kan een hoop voorkomen. De techniek kan je ook een eindje op weg helpen. Maar gladheid is niet te voorkomen en dat materieel er last van heeft zul je altijd blijven houden. Hier is weinig aan te doen, dat is simpelweg hoe de achterliggende techniek van spoor en trein erop werkt.

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-10 15:44
MediaZoo schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:01:
[...]
En het is niet alleen NS en/of Arriva die problemen hebben, ook de goederenvervoerders hebben er last van.
Rij/remgedrag van de machinist kan een hoop voorkomen. De techniek kan je ook een eindje op weg helpen. Maar gladheid is niet te voorkomen en dat materieel er last van heeft zul je altijd blijven houden. Hier is weinig aan te doen, dat is simpelweg hoe de achterliggende techniek van spoor en trein erop werkt.
Alle voertuigen met wielen hebben dit probleem*, al ligt de grens voor auto's een stuk verder weg dan voor treinen. Op de fiets heb ik er wel vrij snel last van.

Edit: * Maar het zit op de weg blijkbaar wel net iets anders in elkaar.

Bacchus wijzigde deze reactie 26-08-2019 08:35 (5%)

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18-10 11:57

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Laatst ook in Railroad Australia gezien dat de trein constant slipte, ze waren bezig met het homologeren van een nieuwe trein en bezig een oude trein over aan het brengen. De nieuwe trein slipte vanwege de ochtend dauw op de rails en de oude trein slipte vanwege blaadjes op het spoor (terwijl er amper bomen te zien waren). Ze hadden ook camera's geplaatst thv de wielen dus je kon het mooi zien... en de sandite installatie werkte niet :+ dus moesten ze met de hand zand op het spoor leggen }:O

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08:53
leekers schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:42:
[...]

Wat doet NS precies verkeerd dan?

Ik kan me een paar jaar geleden herinneren dat er een giga gebrek aan sprintermaterieel was, maar dat kwam voornamelijk omdat men in den Haag op het allerlaatste nippertje besloot de studenten-OV toch niet af te schaffen. Verder weet ik niet echt wat te noemen.

Of wacht, ja de V250 was wel een aanfluiting natuurlijk, maar dat is nogal een verhaal apart.

zcflevo.nl

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14-10 08:27
Bacchus schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:15:
[...]

Alle voertuigen met wielen hebben dit probleem*, al ligt de grens voor auto's een stuk verder weg dan voor treinen. Op de fiets heb ik er wel vrij snel last van.

Edit: * Maar het zit op de weg blijkbaar wel net iets anders in elkaar.
Het probleem zit hem vooral in metaal op metaal. Het heeft een lage weerstand, kost dus relatief weinig energie om aan het rollen te krijgen. Maar daardoor heeft het ook weinig grip voor bij het remmen. Daarom hebben ook veel treinen zandstrooiers voor extra grip.

In de moderne treinen zitten allemaal beveiligingsmiddelen die wielspin detecteren (ook de SGMm), en automatisch tractie verminderen. Hierdoor kan het soms erg lastig wegkomen zijn. De oudere treinen waren daarin afhankelijk van de machinist om enigszins netjes en met ronde wielen nog weg te komen.

Bij auto's en andere voertuigen met rubberen banden speelt dat probleem niet. De grip is zelfs zo goed dat ht al bij 30km/h het geluid van de banden op de weg het motorgeluid overstemt. Fiets heeft een ander probleem, door maar 2 wielen te gebruiken is het instabiel, en glijd het sneller zijwaarts.

• Haribo112
LordSinclair schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:16:
[...]

Ze hebben een stuk spoor destijds aangepast om het als omleidingsroute te kunnen gebruiken. Ik denk dat die aanpassingen nog steeds actueel zijn.
Hoe zit dat precies, dan? Zijn er normale seinen + ATB aangelegd? Of maakt de ICE daar gebruik van ETCS?

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Haribo112 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:06:
[...]

Hoe zit dat precies, dan? Zijn er normale seinen + ATB aangelegd? Of maakt de ICE daar gebruik van ETCS?
ICE rijd er inderdaad onder ETCS en wat er exact is aangepast kan ik zo 123 niet vinden. Ik kan me voorstellen dat er extra nooddeuren aangebracht zouden kunnen zijn, dat men een evacuatieprocedure gecertificeerd heeft op de spoorlijn zelf (aangezien de Betuweroute in den beginne natuurlijk enkel voor goederenvervoer ontworpen is) en dat er getest is of de beveiliging in de ICE daadwerkelijk compatibel is met wat er op de Betuweroute geïnstalleerd is, maar voor de rest lag het spoor er reeds en was de energievoorziening ook gewoon afdoende (want: geschikt voor zware goederentreinen). :)

Overigens: de voornaamste reden dat de ICE niet van de gehele Betuweroute gebruik mag maken is dat de diverse tunnels op het traject niet voorzien zijn van voldoende evacuatiemogelijkheden (lees: nooddeuren) om een volledige reizigerstrein aan mensen tijdig uit de tunnel te kunnen verwijderen, waar dit wél voldoende is voor goederentreinen gezien de geringe hoeveelheid personeel die er doorgaans op mee rijden. Aangezien het aanpassen van deze tunnels een bijzonder kostbare aangelegenheid is gaat dat dus ook niet gebeuren voor de incidentele keer dat er een ICE omgeleid moet worden. :)

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Je wilt liever niet in de Sophiatunnel staan als de noodprocedure in gang wordt gezet nee (en dat gaat automatisch op basis van 5 floaters in de omgeving). De waterdeuren vallen als een baksteen omlaag en er zijn geen nooduitgangen... }:O

Verder hebben ze ERTMS een update gegeven dat de ICE over de Betuweroute mag en kan rijden.

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

^ Ah, check. Ben zelf niet inhoudelijk bekend -noch bevoegd- op de Betuweroute, dus wist dat niet zeker. :P

• Heroic_Nonsense
ArcticWolf schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:29:
Je wilt liever niet in de Sophiatunnel staan als de noodprocedure in gang wordt gezet nee (en dat gaat automatisch op basis van 5 floaters in de omgeving). De waterdeuren vallen als een baksteen omlaag en er zijn geen nooduitgangen... }:O
:|

En als je als machinist nu toevallig met je goederentrein (althans: de lok) stilvalt in die tunnel en die procedure gestart is?

Is er wel bereik om afscheid te nemen van je kinderen?

Heroic_Nonsense wijzigde deze reactie 26-08-2019 12:41 (3%)

Such Heroic Nonsense

• Raymond
  • Laatst online: 08:36
Heroic_Nonsense schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:40:
[...]

:|

En als je als machinist nu toevallig met je goederentrein (althans: de lok) stilvalt in die tunnel en die procedure gestart is?

Is er wel bereik om afscheid te nemen van je kinderen?
Ik ga ervanuit dat die waterdeuren moeten voorkomen dat je verdrinkt?

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Raymond schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:42:
[...]

Ik ga ervanuit dat die waterdeuren moeten voorkomen dat je verdrinkt?
Nee, hij heeft wel een punt. De waterdeuren voorkomen (of verminderen) dat de tunnel en de achterliggende gebieden overstromen. Ze gaan dus gewoon dicht, ongedacht of er een trein aanwezig is of niet.

@Heroic_Nonsense
Kan me niet meer herinneren of er ontvangst was.

Overigens kunnen ze wel zien of de deuren (bijna) dicht gaan, dus neem aan dat ze het treinverkeer daar wel op aan passen.

ArcticWolf wijzigde deze reactie 26-08-2019 13:05 (19%)

• Heroic_Nonsense
Ik zou dan toch een soort van nooduitgang maken zodat het personeel kan ontsnappen... ik denk dat het land te klein is als zo'n scenario ooit werkelijkheid wordt.

Such Heroic Nonsense

• Raymond
Hoe snel gaan die deuren dicht? Binnen 3 seconden, of komt er een melding dat over 30mins de deuren dichtgaan?
Maakt ook nogal uit natuurlijk :)

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:19:
Hoe snel gaan die deuren dicht? Binnen 3 seconden, of komt er een melding dat over 30mins de deuren dichtgaan?
Ik denk dat ze wel voorkomen dat er een trein door de deur heen rijdt. Er moet vast enige waarschuwing zijn voordat de deuren sluiten.

Nog steeds een probleem als er een trein stilstaat in de tunnel wanneer de deuren gaan sluiten. Maar dat soort risico's voorkom je bijna niet.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Raymond schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:19:
Even uit m'n hoofd was het inderdaad binnen 3 seconden. Zal eens kijken of ik die informatie nog kan vinden.

Maar goed, dan zijn er meerdere alarm signalen van de floaters gekomen. Pas als er 3 van de 5 kritisch zijn gaan ze naar beneden.

ArcticWolf wijzigde deze reactie 26-08-2019 14:53 (15%)

• Raymond
https://www.ad.nl/binnenl...en-niet-in-water~a04db640
Voor het geval het gevaar niet uit de tunnel, maar door een gat in een dijk komt, moeten de schuiven wel met de hand bediend worden. Geluk: ,,Maar dan staat er al zo veel water in de polder dat de treinen toch niet meer rijden. Dan maakt het ook niet meer uit dat de tunnel afgesloten wordt.’’

Toch mogen de schuiven niet zo maar naar gesloten worden. Dat mag alleen gebeuren als zeker is dat er geen trein opgesloten raakt tussen de schuiven aan de Ambachtse en die aan de Oud-Alblasser zijde. Via een speciaal intranet kan daarom in de gaten gehouden worden of er treinen in de twee tunnelbuizen zijn en of de schuiven gesloten zijn.

• AW_Bos

AW_Bos

Lekker artikel vol met taalfouten :X :X
Anyway... Ik neem aan dat ze die schuiven wel eens testen op hun werking?

• Raymond
AW_Bos schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:01:
[...]

De meeste google-hits die ik kreeg, waren nieuwsberichtjes van succesvolle testen :) Ik denk wel van elk jaar vanaf 2007 :D
Blijkbaar is het nieuws, als iets aan de rail-infrastructuur werkt zoals het hoort :P
/flauw :+

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

[...]

Yes, ben er toen geweest met onderhoudswerkzaamheden en toen gingen ze naar beneden.

• SRich
Ik weet dat het niks te maken heeft met het groot spoor. Maar heb vandaag een Union Pacific GTEL H0 gepreorderd.

https://www.scaletrains.c...power-big-blow-turbine-26

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

[...]

Laten we beginnen met de “betuwelijn” versus de betuweroute. :|

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08:53
Misschien ligt het aan mij, maar als ze die tunnel ingangen even hoog hadden gemaakt als de dijken, hadden ze die deuren helemaal niet nodig gehad lijkt me?

Had de trein alleen wel even over een heuveltje heen gemoeten...

zcflevo.nl

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18-10 23:53
mcDavid schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 17:53:
Misschien ligt het aan mij, maar als ze die tunnel ingangen even hoog hadden gemaakt als de dijken, hadden ze die deuren helemaal niet nodig gehad lijkt me?

Had de trein alleen wel even over een heuveltje heen gemoeten...
Zoals het AD artikel al gezegd, dat was dus niet mogelijk voor de zware goederentreinen.
In tunnels in Nederland kan een trein al door een tunnel met een specifiek goederen sein (groen met G onderbord?). Dit garandeert de trein dat hij niet in de tunnel een ander sein dan groen krijgt, zodat hij door kan rijden tot de uitgang. Als je bij Rotterdam onder de Maas door gaat, kan het voorkomen dat een goederentrein die in de tunnel stil komt te staan, niet genoeg tractie kan leveren om omhoog te rijden.
De dijk voegt teveel hoogteverschil toe, zodat hij of boven te langzaam gaat, of beneden te snel.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Slaut schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:10:
[...]

Zoals het AD artikel al gezegd, dat was dus niet mogelijk voor de zware goederentreinen.
In tunnels in Nederland kan een trein al door een tunnel met een specifiek goederen sein (groen met G onderbord?). Dit garandeert de trein dat hij niet in de tunnel een ander sein dan groen krijgt, zodat hij door kan rijden tot de uitgang. Als je bij Rotterdam onder de Maas door gaat, kan het voorkomen dat een goederentrein die in de tunnel stil komt te staan, niet genoeg tractie kan leveren om omhoog te rijden.
De dijk voegt teveel hoogteverschil toe, zodat hij of boven te langzaam gaat, of beneden te snel.
L/H en X/G regime idd.

• Heroic_Nonsense
I
SRich schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 17:07:
Ik weet dat het niks te maken heeft met het groot spoor. Maar heb vandaag een Union Pacific GTEL H0 gepreorderd.

https://www.scaletrains.c...power-big-blow-turbine-26
ETA May 2016
offtopic:
Dus je hebt hem hopelijk snel!

Wel een dikke oef... $800,-... dat zijn PhiloTrain-prijzen. En ik maar denken dat MäTrix duur is 😇

Heroic_Nonsense wijzigde deze reactie 26-08-2019 18:45 (3%)

Such Heroic Nonsense

• SRich
Heroic_Nonsense schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:43:
I
[...]

[...]

offtopic:
Dus je hebt hem hopelijk snel!

Wel een dikke oef... $800,-... dat zijn PhiloTrain-prijzen. En ik maar denken dat MäTrix duur is 😇
Ja dat zal een fout zijn, tis november dit jaar ;)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Tussen Oss en 's-Hertogenbosch-Oost rijden twee van de drukste treinen van het land. De twee sprinters in Oss staan bovenaan in het lijstje waar het, met uitzondering van het weekend, dagelijks zo'n 40 procent drukker is dan de maximale capaciteit van de trein.

Het gaat om de sprinters van 7.43 en 8.13 uur, die populair zijn bij scholieren en studenten. De jongeren willen volgens de NS niet te vroeg en niet te laat op school zijn en pakken daarom deze treinen.
En dan:
Opmerkelijk is dat er op hetzelfde traject om 08.00 uur een speciale spitstrein rijdt. Maar ondanks de vele klachten over drukke treinen, lijken de meeste reizigers die aan zich voorbij te laten gaan. "Het is heel moeilijk om gedrag van mensen te veranderen", zegt woordvoerder Arno Leblanc. "Mensen lijken liever in een overvolle trein te stappen, dan dat ze een kwartiertje wachten."
:?

(bron)

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 07:29

ed1703

I'm still learning...

Niet de juiste aansluitingen.. vroeger of later opstaan.. lastig hoor, dat aanpassen :P

12x300Wp TrinaSolar black op het westen, SE 3k WaveHD, speelt/werkt met Cisco (ISE, Nexus, Catalyst), Mikrotik, Ubiquiti (edge+unifi), VMWare, RaspBerry PI, Debian, Ubuntu, Domoticz en Synology.

• cazzer22
@burne misschien dat er een flinke groep studenten in de trein zitten die naar Tilburg moeten? Die van heel en half gaan naar Eindhoven.

Anders, de scholen beginnen om 8:30, dus die van 8 uur is misschien te laat. Veel mensen vinden blijkbaar 15 minuten langer slapen en staan beter dan eerder op, zitten in de trein en weer wachten voor het begin van de les?

Wat mij opvalt is dat de top 4 allemaal Brabantse connecties zijn! Ik zou verwachten dat juist den haag leiden of Haarlem Amsterdam bovenaan staan.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

cazzer22 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:44:

[..] of Haarlem Amsterdam bovenaan staan.
Ik zag ergens zo'n overzicht maar ben het nu even kwijt. Haarlem Amsterdam was nummer acht in de lijst, met een bezetting van 127 procent ofzo. Tussen Oss en 's-Hertogenbosch-Oost zitten ze op 141% geloof ik.

(aangepast..)

burne wijzigde deze reactie 26-08-2019 22:46 (4%)

• cazzer22
https://nos.nl/l/2299060

Hier pas op plek 8.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:16
ArcticWolf schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:02:
[...]

Nee, hij heeft wel een punt. De waterdeuren voorkomen (of verminderen) dat de tunnel en de achterliggende gebieden overstromen. Ze gaan dus gewoon dicht, ongedacht of er een trein aanwezig is of niet.

@Heroic_Nonsense
Kan me niet meer herinneren of er ontvangst was.

Overigens kunnen ze wel zien of de deuren (bijna) dicht gaan, dus neem aan dat ze het treinverkeer daar wel op aan passen.
Op basis van een aantal voormeldingen worden er acties uitgezet, waaronder staken treinverkeer en treinvrij maken tunnel.. ook zo lullig als de schuif dicht gaat er er knalt een ertstrein op van 5000ton

En nee er is geen ontvangst in de tunnel overigens

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
ProRail waarschuwt voor een tekort aan stroom, waardoor op zo'n zestig baanvakken in Nederland geen extra treinen kunnen rijden. Een baanvak is een spoorgedeelte tussen twee stations. Ook staat er niet genoeg spanning op de bovenleiding voor nieuwe of langere treinen.

Als de stroomproblemen niet worden aangepakt, dan kan niet worden ingespeeld op de groei van het aantal reizigers die voor de komende twee decennia wordt verwacht, zegt ProRail.

De bovenleidingen van het spoor worden van stroom voorzien door zogenoemde onderstations. Op de drukste trajecten staan die om de 3 kilometer en op rustiger trajecten om de 14 kilometer.

Om het stroomtekort structureel aan te pakken, moeten er meer onderstations komen en meer of grotere transformatoren, die meer elektriciteit naar de bovenleidingen voeren.

Als voorbeeld van de dreigende problemen noemt ProRail de Formule 1, die vanaf volgend jaar terugkomt in Zandvoort. De energievoorziening op het traject tussen Haarlem en Zandvoort is berekend op hooguit vier treinen per uur, maar dat is niet voldoende voor de 300.000 bezoekers die over een periode van drie dagen worden verwacht.

Een structurele oplossing is volgens ProRail de verhoging van de bovenleidingspanning van 1500 naar 3000 volt. "Dat betekent minder energieverlies in het transport van die energie", zegt woordvoerder Aldert Baas. "Ook geeft het nieuwe, zwaardere treinen meer energie. Als we naar de toekomst kijken, is zo'n ombouw nodig."

Met zo'n ombouw en andere stroomaanpassingen zijn grote investeringen gemoeid, waarvoor ProRail moet aankloppen bij het kabinet.
Bron: https://nos.nl/artikel/22...gaat-problemen-geven.html

Virussen? Scan ze hier!

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:13
Ik ben geen expert maar zijn de NL-treinen die op dat traject rijden geschikt voor 3kV-DC anders wordt het een beetje lastig.

Waarom dan niet meteen 25kV-50hz? Nouja ik gok dat een veel duurdere ombouw is.

leonbong wijzigde deze reactie 29-08-2019 11:36 (24%)

• EDIT
Voor 3 kV hoeft er inderdaad maar relatief weinig omgebouwd te worden en kan daardoor relatief snel en goedkoop gebeuren.

• Heroic_Nonsense
EDIT schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:01:
Voor 3 kV hoeft er inderdaad maar relatief weinig omgebouwd te worden en kan daardoor relatief snel en goedkoop gebeuren.
offtopic:
Voor EDIT is de ombouw naar 3kV het indrukken van drie tiptoetsen en twee schakelaars :P

Such Heroic Nonsense

• SRich
Tis heel relatief simpel. Er zal het een en ander aan de aansluitingen en trafos veranderd moet worden. Tis niet zo als een 2x 15v batterij in serie zetten.

• EDIT
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:08:
[...]

offtopic:
Voor EDIT is de ombouw naar 3kV het indrukken van drie tiptoetsen en twee schakelaars :P
offtopic:
Nah, één drukknop, twee schakelaars, drie tiptoetsen, weer twee schakelaars en één drukknop :P
En straks gaat het geheel automagisch :)

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

De baanvakken zelf ombouwen is wel een uitdaging, maar goed daar zijn ook al plannen voor :P

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

leonbong schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:34:
Ik ben geen expert maar zijn de NL-treinen die op dat traject rijden geschikt voor 3kV-DC anders wordt het een beetje lastig.

Waarom dan niet meteen 25kV-50hz? Nouja ik gok dat een veel duurdere ombouw is.
Dat was exact mijn gedachte. En daarnaast, 3KV, ik dacht dat Belgie dat gebruikt, maar doen andere landen dat ook. Waarom niet 1 grote Europese standaard?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• LordSinclair
PaT schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:42:
[...]

Dat was exact mijn gedachte. En daarnaast, 3KV, ik dacht dat Belgie dat gebruikt, maar doen andere landen dat ook. Waarom niet 1 grote Europese standaard?
Heel Europa gelijk trekken wordt een mooi dure uitdaging, zeker in de tijd dat we eenvoudig meerspannings treinstellen/locs kunnen maken.

• silverball
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 19-10 12:51

silverball

Professioneel Hapsnurker

Voor 25Kv voldoet volgens mij ook de benodigde "isolatie" afstand niet die we aanhouden met het bouwen van kunstwerken. Dus zullen er o.a. diverse bruggen en tunnels verhoogd moeten worden. Dat moet een aardige kostenpost zijn.

silverball wijzigde deze reactie 29-08-2019 13:56 (16%)

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

PaT schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:42:
[...]

25kV AC werkt heel anders dan 3kV DC, maar ze hebben nu gekozen voor 25kV AC en 3kV DC binnen Europa (al hoewel dat niet officieel is).
Het idee was eerst om heel Europa om te bouwen naar 25kV AC, we hebben daar in Nederland al op meerdere baanvakken rekening mee gehouden door B4 bovenleiding te bouwen. Het voordeel van die constructie is dat enkel de isolators en draden vervangen hoeven te worden, de systeemhoogte is reeds geschikt voor 25kV AC. Het probleem bij 25kV zit hem in de EMC straling, waarbij de draad aan de zijkant de versterkingsleiding is bij het DC systeem, en de negatieve feeder in het AC systeem om de EMC in te dammen.
Echter uiteindelijk zijn ze erachter gekomen dat het technisch niet mogelijk is om 25kV uit te rollen binnen Nederland. (ja technisch is alles mogelijk, maar in dit geval "nagenoeg" onmogelijk).
Het probleem bij EMC straling is dat de omliggende bebouwing (beton met wapening) ook last heeft van die straling en daardoor moet alle bebouwing rondom het spoor 100% geaard zijn anders ontstaan er problemen in de wapening (met alle gevolgen van dien).

Naderhand zijn ze vanwege deze onmogelijk taak afgestapt en hebben ze bedacht (ook met het oog op de capaciteit) om de DC netten om te bouwen naar minimaal 3kV. Deze ombouw is relatief simpel wat @EDIT ook aangaf. Het probleem zit hem voornamelijk in het feit dat men steeds 1 volledig baanvak in 1x moeten ombouwen.
De oplossing daarvoor is het overnemen van alle transformatoren (en gelijkrichters denk ik) tijdens de ombouw (vrachtwagens met transformatoren + gelijkrichters erop). En dan spanningssluizen bouwen bij het begin/einde van de baanvakken.

Anyway... dit was even kort :p

ter aanvulling:
3kV heeft ook de helft minder aan verliezen en minder weerstand bij 2000A. (1,5kV / 4000A is normaal binnen NL), maar ze zijn ook al met 3kV / 4000A aan het testen om toe te passen bij stations.

ArcticWolf wijzigde deze reactie 29-08-2019 14:01 (6%)

• Heroic_Nonsense
Even iets heel anders.

De afgelopen dagen zie ik vanuit de IC op het baanvak Utrecht - Arnhem steeds een Abellio FLIRT passeren. Volgens mij is het een MS-variant (ET25/BR1429) van de Duitse Abellio; maar zeker weet ik dat niet.

Weet iemand de reden waarom die FLIRTjes opeens door Nederland 'cruisen'? Normaal rijden ze vanaf de grens maar tot Arnhem CS namelijk.

Such Heroic Nonsense

• Goner
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-10 12:34

Goner

What can I do you for ?

LordSinclair schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:54:
[...]
Heel Europa gelijk trekken wordt een mooi dure uitdaging, zeker in de tijd dat we eenvoudig meerspannings treinstellen/locs kunnen maken.
Waarschijnlijk mis ik iets, maar volgens dat plaatje zijn er geen elektrische treinen in bijv. Ierland en Schotland ? :?

Oeps, inderdaad :
Intercity-lijnen in Ierland zijn niet geëlektrificeerd en de intercity-treinen hebben dieseltractie.
Wikipedia: Spoorlijn Dublin - Rosslare
Ik ken alleen de DART in en om Dublin ...

Goner wijzigde deze reactie 29-08-2019 14:16 (26%)

Gigabyte GA-MA770T-UD3 / AMD Phenom II X4 955e / 8GB DDR3-SDRAM / NVIDIA GeForce GTX 750 Ti / Acer K222HQL / Windows 7 Home Premium SP1 (64-bit)

• EDIT
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:07:
Even iets heel anders.

De afgelopen dagen zie ik vanuit de IC op het baanvak Utrecht - Arnhem steeds een Abellio FLIRT passeren. Volgens mij is het een MS-variant (ET25/BR1429) van de Duitse Abellio; maar zeker weet ik dat niet.

Weet iemand de reden waarom die FLIRTjes opeens door Nederland 'cruisen'? Normaal rijden ze vanaf de grens maar tot Arnhem CS namelijk.
Ik geloof dat het opleidings- of examenritten zijn voor het Nederlandse deel.

EDIT wijzigde deze reactie 29-08-2019 14:13 (76%)
Reden: Citaat toegevoegd

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Goner schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:11:
[...]

Waarschijnlijk mis ik iets, maar volgens dat plaatje zijn er geen elektrische treinen in bijv. Ierland en Schotland ? :?

Oeps, inderdaad :
Intercity-lijnen in Ierland zijn niet geëlektrificeerd en de intercity-treinen hebben dieseltractie.
Wikipedia: Spoorlijn Dublin - Rosslare
Ik ken alleen de DART in en om Dublin ...
Schotland is voor een groot deel nog dieselized idd. Hoewel ze wel grote plannen hebben voor electrificatie.

De eerste lijn is ook al geëlectriiceerd (25 kV/50 Hz): Wikipedia: Airdrie–Bathgate rail link

Virussen? Scan ze hier!

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 01:44
https://www.ad.nl/economi...rheid-te-werken~a92bd332/

Een afscheidsinterview van vertrekkend topman Pier Eringa bij het AD. Vond het wel een interessant en vermakelijk interview. Zeker het lezen waard.

• matthewk
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 17-10 11:24

matthewk

Ubernoob

Vandaag weer eens eraan herinnerd waarom ik niet meer met de NS reis... alweer vertragingen alom en nog steeds is eersteklas echt belachelijk slecht in vergelijking met de prijs die je betaald. In Italië kreeg ik service aan mijn stoel, hier krijg ik een vuile vloer en kapotte stoelen.

Waarom is de NS zo duur als je er zo'n belabberd en onbetrouwbaar product voor terugkrijgt vraag ik me af.. Ik hou van het klimaat, maar houd het bij de auto.

matthewk wijzigde deze reactie 29-08-2019 15:22 (6%)

Zelf Kia E-niro rijder, en vanuit die ervaring erg kritisch op elektrisch rijden. Veel ongemakken voor in verhouding vrij weinig winst en veel minder rijplezier. Daarom heb ik nog een Santana Samurai 1.9TD ^_^

• breadje
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
wildhagen schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:27:
[...]

Schotland is voor een groot deel nog dieselized idd. Hoewel ze wel grote plannen hebben voor electrificatie.

De eerste lijn is ook al geëlectriiceerd (25 kV/50 Hz): Wikipedia: Airdrie–Bathgate rail link
Nou, dat is wel erg oude info, van de 4 lijnen tussen Edinburgh en Glasgow was er 1 begin jaren 90 geelectrificeerd, 1 lijn is geheel nieuw (airdrie bathgate) en de 2 andere zijn sinds een maand of 2 beide ook electrisch. Ze gaan volgend jaar beginnen met de electrificatie van de lijnen richting het noorden. Te beginnen met de sporen naar Perth.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

matthewk schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:22:
Vandaag weer eens eraan herinnerd waarom ik niet meer met de NS reis... alweer vertragingen alom en nog steeds is eersteklas echt belachelijk slecht in vergelijking met de prijs die je betaald. In Italië kreeg ik service aan mijn stoel, hier krijg ik een vuile vloer en kapotte stoelen.
Dat wordt verhuizen. >:) Als je beter wilt dan Nederland heb je op het moment keus uit twee:
Ondanks die erg strikte norm komen de reizigers er bijna altijd tijdig aan. Zo reed in Nederland 90,5 procent van de treinen in 2017 op tijd, in Zwitserland zelfs 93,1 procent. Beide landen zijn traditioneel de stiptheidskampioenen op het spoor, na Japan.
(bron)

Daarbij de opmerking dat die fabeltastische cijfers in Japan meestal over de Shinkansen gaan, en prijzen zijn fors hoger dan in Nederland. Dat gaat overigens voor veel landen op. Een enkeltje eerste klas Amsterdam-Maastricht kost € 43,73, voor een vergelijkbare reis in Engeland mag je £ 242.00 neerleggen.

• SRich
burne schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:46:
[...]

Dat wordt verhuizen. >:) Als je beter wilt dan Nederland heb je op het moment keus uit twee:

[...]
(bron)

Daarbij de opmerking dat die fabeltastische cijfers in Japan meestal over de Shinkansen gaan, en prijzen zijn fors hoger dan in Nederland. Dat gaat overigens voor veel landen op. Een enkeltje eerste klas Amsterdam-Maastricht kost € 43,73, voor een vergelijkbare reis in Engeland mag je £ 242.00 neerleggen.
d:)b
Maar het is heel Nederlands om gelijk maar te klagen... :F

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

SRich schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:48:
[...]

d:)b
Maar het is heel Nederlands om gelijk maar te klagen... :F
Ik ben daar ook heel goed, trouwens. Neem deze: ik rij nu HS binnen, een minuut of vier te laat. De conducteur is zo gewend om op te scheppen dat ‘ie omroept dat we “volgens dienstregeling” aankomen. Jammer, maar die gaat niet door, we vertrekken ook weer vier minuten te laat. Pas in Leiden hebben we een lange stop en dus wat speling om de schade van de vertraagde IC in te halen.

• AW_Bos

AW_Bos

Ik ben momenteel bezig met het op een rijtje zetten van de geschiedenis van Connexxion op de Valleilijn. Maar één ding blijft niet helder, en ik kan er weinig over vinden.....

Wat is er precies met de FTD01? Dit was het prototype van de Protos die eigendom scheen te zijn van het Roemeense Compania de Transport Feroviar Bucuresti S.A. (CTF), nadat FTD failliet ging. Deze zou worden omgebouwd voor Connexxion, maar werd nooit geleverd waarna het contract door Connexxion in 2011 ontbonden werd met als gevolg dat er twee GTW's kwamen.

De FTD01 is jaren geleden voor het laatst op de Bokkeduinen in Amersfoort gezien, maar daarna?
Is deze gesloopt? Staat deze bij CTF in Roemenië op een zijspoor? Is deze verkocht?

Iemand die enig idee heeft?

• DangerousMagic
  • Registratie: februari 2018
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:07:
Ik ben momenteel bezig met het op een rijtje zetten van de geschiedenis van Connexxion op de Valleilijn. Maar één ding blijft niet helder, en ik kan er weinig over vinden.....

Wat is er precies met de FTD01? Dit was het prototype van de Protos die eigendom scheen te zijn van het Roemeense Compania de Transport Feroviar Bucuresti S.A. (CTF), nadat FTD failliet ging. Deze zou worden omgebouwd voor Connexxion, maar werd nooit geleverd waarna het contract door Connexxion in 2011 ontbonden werd met als gevolg dat er twee GTW's kwamen.

De FTD01 is jaren geleden voor het laatst op de Bokkeduinen in Amersfoort gezien, maar daarna?
Is deze gesloopt? Staat deze bij CTF in Roemenië op een zijspoor? Is deze verkocht?

[Afbeelding]
Voor zover ik van collega's hoor bestaat deze niet meer helaas...

• AW_Bos

AW_Bos

DangerousMagic schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:44:
[...]

Voor zover ik van collega's hoor bestaat deze niet meer helaas...
Gesloopt dus? Of administratief uitgeschreven?

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:25
ArcticWolf schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:36:
De baanvakken zelf ombouwen is wel een uitdaging, maar goed daar zijn ook al plannen voor :P
Wordt er bij de aanpak van Haarlem - Zandvoort direct rekening gehouden met 3KV?
- Of direct naar 3KV
- Of apparatuur die 1,5 & 3KV aan kan zodat het tzt wel een kwestie is van drie tiptoetsen en twee schakelaars?

Of echt op z'n Nederlands:
Nu naar 1,5KV en over x jaar opnieuw ombouwen naar 3KV???

En hoe zit het met de huidige treinen in NL, zijn deze geschikt voor 3KV?

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

AW_Bos schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:07:

[Afbeelding]
Niet de moosite trein, maar die 1 a 2 keer dat ik erinzat was het wel een goede trein, helaas nooit meer van gebouwd :(

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• DangerousMagic
  • Registratie: februari 2018
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:44:
[...]

Gesloopt dus? Of administratief uitgeschreven?
Hij staat hier nergens meer in het systeem dus ik ga van het eerste uit.
Pagina: 1 ... 98 99 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True