Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 100 Laatste
Acties:
  • 575.864 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SRich schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:12:
[...]

Code groen omzetten op de materieel soorten die 160 km/u mogen is makkelijker dan de baan/ATB-EG om bouwen.
Ik weet niet of dat langs de veiligheidsjihad komt, je hebt het al benoemd. Die ontbrekende stappen waren toch de reden dat de boog bij Baarn is teruggezet van 100 naar 80?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:55
SRich schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:32:
[...]

Ik heb het alleen over de 140 km/u verhogen naar 160 km/u. Verder code 96 blijft code 96. Dus aan de ATB-code generatoren hoeft er niks veranderd te worden. Alleen in de ATB installatie in de treinen moet worden ingesteld code 96(Groen) = 160 km/u
Waar je dus op trajecten die gekeurd zijn op 140km/h stafloos 160km/h uur kan rijden met alle gevolgen van dien? :?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Yankovic schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:56:
[...]

Ik denk dat je grootste vertragende factor de stoptreinen zijn die ook nog over hetzelfde stuk rails rijden als de intercities. Nu vertrekt de intercity tussen Amersfoort en Zwolle een minuut eerder dan de stoptrein. Als die intercity eerder zou vertrekken of 200 km/h gaan rijden dan zit die bij Nunspeet al vast omdat er geen inhaalmogelijkheid.
Dan moet je in station Nunspeet inhaalsporen leggen. Gecombineerd met ETCS, en vooral L3 kun je vooral bij vertrek heel snel weg zijn (IC rijdt toch 200 dus als de achterkant van die trein voorbij is kun je gaan, niet meer wachten op blokken van een kilometer of meer die vrij moeten komen.
Uiteraard heeft het een beetje investering nodig, maar dat moet je toch doen voor 200 km/h. Met 200 km/h langs het perron is ook niet wat je graag wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Maasluip schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:33:
[...]

Ik weet niet of dat langs de veiligheidsjihad komt, je hebt het al benoemd. Die ontbrekende stappen waren toch de reden dat de boog bij Baarn is teruggezet van 100 naar 80?
Klopt. Maar je bedoeld de schijnveiligheid bedoel je. Als het werkelijk zo ernstig is gesteld. Dan is het toegestaan om klasse B apparatuur aan te passen en buiten de vv is er niks veranderd. Maar dit gebruikt men gewoon om zsm ETCS door te pushen.

Ik ben een voorstander van 1 beveiliging systeem voor heel de EU. Maar dan ook alles hetzelfde. Niet level 1,2,3 maar gewoon 1.

En daarom snap ik ook niet de NL overheid niet gewoon ATB-EG aanpast aan de moderne tijd. Dus meerdere snelheidstrappen en hogere snelheid en geen code max 20 km/u. Met gecontrolleerde snelheids afbouw.
LordSinclair schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:34:
[...]

Waar je dus op trajecten die gekeurd zijn op 140km/h stafloos 160km/h uur kan rijden met alle gevolgen van dien? :?
Beetje hypocriete reactie vind je niet. Als je ergens 90 km/u mag rijden kan je ook met 130 km/u strafloos er langs. Maar daar word niks van gezegd. Maar voor de doorstroming 140 naar 160 is zeer gevaarlijk.... :F

[ Voor 20% gewijzigd door SRich op 20-06-2019 14:42 ]

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SRich schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:40:
[...]

Klopt. Maar je bedoeld de schijnveiligheid bedoel je. Als het werkelijk zo ernstig is gesteld.
Helemaal mee eens hoor. In België en Duitsland wordt er vrijwel niets aan bewaking van maximumsnelheid gedaan.
Als in Duitsland rijdt met een trein die 160 kan halen dan kun je daar 160 mee gaan rijden, ook als de baanvaksnelheid 100 is. Hoogstens heb je eens bij een snelheidsverlaging een controle (GPA) waar een snelheid wordt afgedwongen.

Maar goed, in Nederland wordt wel meer krampachtig omgegaan met het veiligheidssysteem. Eerder uit onkunde dan wat anders, want dat ze het kwiteren uit de ATB gehaald hebben heeft ongetwijfeld tot een paar STS'en geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Klopt. Maar je bedoeld de schijnveiligheid bedoel je. Als het werkelijk zo ernstig is gesteld. Dan is het toegestaan om klasse B apparatuur aan te passen en buiten de vv is er niks veranderd. Maar dit gebruikt men gewoon om zsm ETCS door te pushen.

Ik ben een voorstander van 1 beveiliging systeem voor heel de EU. Maar dan ook alles hetzelfde. Niet level 1,2,3 maar gewoon 1.

En daarom snap ik ook niet de NL overheid niet gewoon ATB-EG aanpast aan de moderne tijd. Dus meerdere snelheidstrappen en hogere snelheid en geen code max 20 km/u. Met gecontrolleerde snelheids afbouw.
Meen dat er nog maar 1 code bijgebouwd kan worden met dit systeem, dus dat gaat niet op wat je nu zegt.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Maasluip schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:57:
[...]

Helemaal mee eens hoor. In België en Duitsland wordt er vrijwel niets aan bewaking van maximumsnelheid gedaan.
Als in Duitsland rijdt met een trein die 160 kan halen dan kun je daar 160 mee gaan rijden, ook als de baanvaksnelheid 100 is. Hoogstens heb je eens bij een snelheidsverlaging een controle (GPA) waar een snelheid wordt afgedwongen.

Maar goed, in Nederland wordt wel meer krampachtig omgegaan met het veiligheidssysteem. Eerder uit onkunde dan wat anders, want dat ze het kwiteren uit de ATB gehaald hebben heeft ongetwijfeld tot een paar STS'en geleid.
Precies daarom vind ik eigenlijk dat de huidige gebreken(die deels het werk zijn van aanpassingen aan het systeem) en beperkingen opgelost moeten worden. Hup NS en ProRail updaten die ATB-EG. Volgende codes toevoegen 200 km/u, 160 km/u, 100 km/u en 0 km/u (actieve stopdwang) en geen code max 20 km/u ipv 40 km/u
ArcticWolf schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:12:
[...]

Meen dat er nog maar 1 code bijgebouwd kan worden met dit systeem, dus dat gaat niet op wat je nu zegt.
Met de oude ATB fase 3 heb je gelijk volgens mij. Maar de nieuwere generatie is het een kwestie van een nieuwe code invoeren en klaar.

[ Voor 21% gewijzigd door SRich op 20-06-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:54
Is dat niet net het oude aan ATB EG? Dat die aanpassingen gedaan zijn om het beter inzetbaar te maken maar daarbij wel risicovoller is geworden. In het begin was die 40km/h limiet 30.

Naar mijn idee zou je die 40 wel kunnen handhaven. Anders moeten combinerende treinen wel erg langzaam het station binnen moeten kruipen. Maar pak en beet 1 trap per 20 km/h tot en met 160.

Kan de ATB-apparatuur dan een extra aantal frequenties oppikken zonder hardwarematige updates nodig te hebben denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
cazzer22 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:13:
Is dat niet net het oude aan ATB EG? Dat die aanpassingen gedaan zijn om het beter inzetbaar te maken maar daarbij wel risicovoller is geworden. In het begin was die 40km/h limiet 30.

Naar mijn idee zou je die 40 wel kunnen handhaven.
Je heb ook nog een code voor 40 km/u (270 dacht ik), ik heb het over geen code = 20 km/u
Anders moeten combinerende treinen wel erg langzaam het station binnen moeten kruipen. Maar pak en beet 1 trap per 20 km/h tot en met 160.

Kan de ATB-apparatuur dan een extra aantal frequenties oppikken zonder hardwarematige updates nodig te hebben denk je?
Ik weet het zeker. Vroeger had je b-relais met x aantal stappen. Tegenwoordig zijn de ATB-codegeneratoren digitaal en is het een kwestie van programmeren en uitvoeren. Zowel voor de baan als trein apparatuur.

Dit systeem komt van GRS en in de VS is het defacto de standaard systeem in het oosten en midden van de VS. Ze gebruiken alleen andere codes dan wij hier. Maar daar werkt het systeem op zowel 750/1500 V DC en 13.2 kV 25 Hz, 60 Hz en 25 kV 60 Hz als op diesellijnen. Het leuke is dat het tot 240 km/u werkt (in combinatie met buiten en cabine seinen)

Tijd om voor ons ook het systeem up te date te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is ook geen enkel probleem om ATB andere snelheden te laten bewaken. Het is per slot van rekening een cabinesignalering, dus baanseinen zijn in feite overbodig. De ATB laat zien hoe hard je mag en laat zien of je op een stoptonend sein aanrijdt en dus moet remmen. Die rembewaking is er ook rudimentair maar die zou je veel intelligenter kunnen maken.
Meer snelheden kun je ook signaliseren door meer draagfrequenties te gebruiken, dat doen ze in Amerika.

Maar goed, ATB up to date maken mag niet meer van de EU want het is geen interoperabel seinsysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Maasluip schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:46:
Die rembewaking is er ook rudimentair maar die zou je veel intelligenter kunnen maken.
ATB-AI? (Na ATB-EG, ATB-NG, ATBvv, ATB-E en ATB+, iets met bomen en bos.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Maasluip schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:46:
Het is ook geen enkel probleem om ATB andere snelheden te laten bewaken. Het is per slot van rekening een cabinesignalering, dus baanseinen zijn in feite overbodig. De ATB laat zien hoe hard je mag en laat zien of je op een stoptonend sein aanrijdt en dus moet remmen. Die rembewaking is er ook rudimentair maar die zou je veel intelligenter kunnen maken.
Meer snelheden kun je ook signaliseren door meer draagfrequenties te gebruiken, dat doen ze in Amerika.
(y) jij snapt hem
Maar goed, ATB up to date maken mag niet meer van de EU want het is geen interoperabel seinsysteem.
Schijt aan de EU >:)
NS is trouwens niet van overtuigd (heb ik een 2e kamerstuk gelezen) dat ATB code groen om zetten naar 160 km/u niet mag van de EU. Dus met een beetje geluk doen ze het >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:13

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De Nederlandse is wat lastig te vinden ;)
Overigens, ook veel baanvakken zullen aanpassingen nodig hebben voor 160 km/h.
Klopt. Bloklengte (afstand voorseinen > P-seinen) en ophanging van de bovenleiding moet worden aangepast, maar ook de ondergrond moet in sommige gevallen steviger worden (anders krijg je situaties als bij het Kamperlijntje).

Extra inhaalspoor is ook wel handig, anders kom je sneller in de knoei met voorgaande sprinters. In Duitsland halen IC's (en ICE's) langzamere treinen soms in door tijdelijk op het tegenspoor te rijden, maar daar is dan ook wel ruimte voor nodig in de dienstregeling op het tegenspoor). Je ziet daar ook steeds vaker dat er uitwijjsporen en inhaalsporen worden aangelegd.

In Nederland zal men het tegenspoor niet snel voor inhaalacties gaan gebruiken en uitwijk/inhaalsporen zijn inmiddels bedreigde diersoorten geworden. Viersporige trajecten zijn duur, maar ons land kennende zal het daar dan wel op gaan uitkomen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 06:44:
[...]

De Nederlandse is wat lastig te vinden ;)

[...]

Klopt. Bloklengte (afstand voorseinen > P-seinen) en ophanging van de bovenleiding moet worden aangepast, maar ook de ondergrond moet in sommige gevallen steviger worden (anders krijg je situaties als bij het Kamperlijntje).
Ik ben niet bekend met de bovenleiding, maar de seinen staan op een afstand waarin de slechtst remmende trein nog kan stoppen. Vaak zijn treinen die sneller rijden dan 140 km/u voorzien van goede remmen, waardoor dat probleem zich niet voordoet. Met overwegen ben je ong 3 seconden eerder met 160 km/u dus die zal je wel moeten aanpassen.
Extra inhaalspoor is ook wel handig, anders kom je sneller in de knoei met voorgaande sprinters. In Duitsland halen IC's (en ICE's) langzamere treinen soms in door tijdelijk op het tegenspoor te rijden, maar daar is dan ook wel ruimte voor nodig in de dienstregeling op het tegenspoor). Je ziet daar ook steeds vaker dat er uitwijjsporen en inhaalsporen worden aangelegd.

In Nederland zal men het tegenspoor niet snel voor inhaalacties gaan gebruiken en uitwijk/inhaalsporen zijn inmiddels bedreigde diersoorten geworden. Viersporige trajecten zijn duur, maar ons land kennende zal het daar dan wel op gaan uitkomen.
Maar ons land is qua treinverkeer veel drukker dan landen om ons heen. Viersporige trajecten zijn wel een goede oplossing voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SRich schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:45:
[...]

Ik ben niet bekend met de bovenleiding, maar de seinen staan op een afstand waarin de slechtst remmende trein nog kan stoppen. Vaak zijn treinen die sneller rijden dan 140 km/u voorzien van goede remmen, waardoor dat probleem zich niet voordoet. Met overwegen ben je ong 3 seconden eerder met 160 km/u dus die zal je wel moeten aanpassen.
Maar de slechter beremde treinen (goederentreinen) rijden ook niet zo hard, dat compenseert elkaar.
Ik weet niet of dat in Nederland technisch of juridisch geregeld is, maar in Duitsland heb je daar de verschillende Zugarten waardoor je niet harder dan 105 resp. 125 kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Maasluip schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:00:
[...]

Maar de slechter beremde treinen (goederentreinen) rijden ook niet zo hard, dat compenseert elkaar.
Ik weet niet of dat in Nederland technisch of juridisch geregeld is, maar in Duitsland heb je daar de verschillende Zugarten waardoor je niet harder dan 105 resp. 125 kunt.
Ik begrijp wat je schrijft, ik begrijp alleen het punt niet wat je hier mee wil maken :X |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:36
Allereerst je vergeet 2 levels, namelijk level 0, en die staat voor "geen ETCS aanwezig op het baanvak". En level NTC, waarbij er nog gebruik wordt gemaakt van lands eigen apparatuur. Ik geloof dat in België TBL1, TBL1+, TBL2 en TVM hier onder vallen.
Verder zijn de verschillende levels ook hetzelfde door gans Europa, dat is gewoon zo vastgelegd. Elke level is gewoon een uitbouw op de vorige level. En door steeds een level hoger te gaan, kan je, omdat het veiligheidsniveau verhoogt, de snelheid en/of het aantal treinen verhogen.
Staat redelijk mooi uitgelegd op een wiki, dus ik moet hier het warm water niet opnieuw gaan uitleggen :9 .
Het voordeel van level 3 is, omdat je weet waar de volledige trein zich bevindt, je eigenlijk elke trein zijn eigen sectie laat maken. Hierdoor kan je de treinfrequentie op de lijn verhogen.

Dus neen, je wil niet level 1, als je maar één level wil voor gans Europa, wil je level 3

Ik merk wel een verschil in uitvoering van ETCS tussen bijvoorbeeld Nederland en België. Onze HSL 4 (Meer-Grens - Antwerpen), heeft ETCS lvl 1 en 2. In normale modus staan beide levels aan. Dit wil zeggen dat een trein die uitgerust is met level 2, in level 2 kan rijden. Treinen die enkel uitgerust zijn met level 1, rijden natuurlijk in level 1.
Ik dacht dat er in Nederland altijd maar 1 level actief was, of level 1 of level 2. Dus als er een trein met een kapotte level 2-boordinstallatie met zijn level 1 over de lijn wou rijden, moest men de levels schakelen, met tot gevolg dat elke trein in level 1 moest rijden. Correct me if I'm wrong ;)
Maasluip schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:00:
Nu ken ik weinig van de Duitse spoorwegen, maar als ik Zugarten opzoek, kom ik op treintypes, waarmee men de stoptreinen, HSL, ... mee aanduidt. Dergelijk onderscheid heb je ook in België, en ik vermoed trouwens ook in Nederland. Maar wel een pak minder als wat de Duitsers aanhalen. Wij hebben in België wel een voorrangsvolgorde, waar dan ook de goederentreinen in terugkomen. En aangezien de stoptreinen meestal toch niet de topsnelheid van het materieel halen door de vele stops, gaan sommige goederentreinen voor op stoptreinen. Dit hangt af van het remregime van een goederentrein.

Het is trouwens aan de diensten die dienstregelingen en treinpaden toekennen om uit te rekenen hoe een snellere trein toch door het trage verkeer kan.

[ Voor 23% gewijzigd door Arator op 21-06-2019 19:46 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:01
Arator schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 19:34:
[...]
Ik merk wel een verschil in uitvoering van ETCS tussen bijvoorbeeld Nederland en België. Onze HSL 4 (Meer-Grens - Antwerpen), heeft ETCS lvl 1 en 2. In normale modus staan beide levels aan. Dit wil zeggen dat een trein die uitgerust is met level 2, in level 2 kan rijden. Treinen die enkel uitgerust zijn met level 1, rijden natuurlijk in level 1.
Ik dacht dat er in Nederland altijd maar 1 level actief was, of level 1 of level 2. Dus als er een trein met een kapotte level 2-boordinstallatie met zijn level 1 over de lijn wou rijden, moest men de levels schakelen, met tot gevolg dat elke trein in level 1 moest rijden. Correct me if I'm wrong ;)

[...]
Klopt helemaal, maar in een iets andere gedachtengang: standaard rij je gewoon onder Level 2.
Level 1 wordt enkel gebruikt bij bijvoorbeeld problemen met het RBC of als een trein (om wat voor reden dan ook) alleen in Level 1 de baan af kan komen. Voordat er omgeschakeld kan worden, moeten alle treinen stil staan. Daarna wordt de baan omgeschakeld en worden alle eventueel nog aanwezige RBC verbindingen verbroken.
Ik heb in de afgelopen vijf jaar dat exact 1x meegemaakt, dus vaak komt het niet voor (of het moet toevallig telkens gebeuren als ik vrij ben :P).
Bij de uitrol van ERTMS in de rest van Nederland is die fall-back überhaupt niet aanwezig.

Hoe vaak komt het in België voor dat een trein problemen heeft met specifiek Level 2? Lijkt mij toch ook niet al te vaak (tenminste, als ik het even mijn eigen ervaringen in Nederland bekijk)?

[ Voor 13% gewijzigd door EDIT op 22-06-2019 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
EDIT schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:14:
Hoe vaak komt het in België voor dat een trein problemen heeft met specifiek Level 2? Lijkt mij toch ook niet al te vaak (tenminste, als ik het even mijn eigen ervaringen in Nederland bekijk)?
Toen met de Fyra, elke dag ;)
Wij gebruiken het ook totaal anders.
Tot voor de Benelux over de HSL reed, reden wij met desiro's naar Noorderkempen. Die reden gewoon in level 1, en er kon perfect daarvoor of erna een thalys in level 2 rijden. Nu rijden er nog elke weekdag piekuurtreinen in level 1 naar Brecht.
Enkele maanden geleden is er echter een trein op de HSL in lvl 1 door een rode gereden (ja dat kan dus). Wissel kapot etc. Hebben ze een risico analyse gedaan. En sindsdien mag er maar 1 trein in lvl 1 per spoor rijden (daarvoor staken we het bij wijze van spreken volledig vol).
Voor lvl 2 bestaat die beperking niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Door de rode gereden onder Level 1? Rijweg is dan zeker ingetrokken zonder bevestiging van positie? (Tenminste, met de beschrijving van wissel opengereden lijkt het mij niet dat die trein is gaan glijden, of het moet wel heel extreem zijn geweest)
En waarom rijden die alleen onder Level 1? Hebben die geen beschikking over Level 2 (en waarom dan niet?)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
EDIT schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 22:55:
Door de rode gereden onder Level 1? Rijweg is dan zeker ingetrokken zonder bevestiging van positie?
Inderdaad werd door een kieken in Brussel de rijweg ingetrokken (of zoals wij zeggen : het "sein" dichtgezet), en een rijweg aangelegd voor een andere trein (die stond stil aan het perron van Noorderkempen). Dan zijn wel alle veiligheidssystemen van ETCS in werking geschoten, en zijn we toen aan iets erger ontsnapt.
Op de HSL 4 bevat 1 sectie level 1 7 secties level 2. Aangezien die trein al in die sectie level 1 zat, had die als laatste MA een open sein gekregen. Pas aan het einde van de sectie, kreeg die pas via het baken binnen dat die MA was ingetrokken.
En waarom rijden die alleen onder Level 1? Hebben die geen beschikking over Level 2 (en waarom dan niet?)?
Die treinen rijden max 160km/u. Sneller is economisch niet rendabel op dat stukje. Dus die stellen zijn inderdaad niet uitgerust met lvl 2, omdat er gezegd werd dat dat nooit op ons klassieke net zou worden uitgerold. Dus heeft NMBS een beetje op de goedkope toer geweest en enkel lvl 1 laten installeren.
Ondertussen zijn wij, Infrabel, lvl 2 als test aan het uitrollen op het klassieke net :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
[...]

Allereerst je vergeet 2 levels, namelijk level 0, en die staat voor "geen ETCS aanwezig op het baanvak". En level NTC, waarbij er nog gebruik wordt gemaakt van lands eigen apparatuur. Ik geloof dat in België TBL1, TBL1+, TBL2 en TVM hier onder vallen.
Verder zijn de verschillende levels ook hetzelfde door gans Europa, dat is gewoon zo vastgelegd. Elke level is gewoon een uitbouw op de vorige level. En door steeds een level hoger te gaan, kan je, omdat het veiligheidsniveau verhoogt, de snelheid en/of het aantal treinen verhogen.
Staat redelijk mooi uitgelegd op een wiki, dus ik moet hier het warm water niet opnieuw gaan uitleggen :9 .
Het voordeel van level 3 is, omdat je weet waar de volledige trein zich bevindt, je eigenlijk elke trein zijn eigen sectie laat maken. Hierdoor kan je de treinfrequentie op de lijn verhogen.

Dus neen, je wil niet level 1, als je maar één level wil voor gans Europa, wil je level 3

[...]

Nu ken ik weinig van de Duitse spoorwegen, maar als ik Zugarten opzoek, kom ik op treintypes, waarmee men de stoptreinen, HSL, ... mee aanduidt. Dergelijk onderscheid heb je ook in België, en ik vermoed trouwens ook in Nederland. Maar wel een pak minder als wat de Duitsers aanhalen. Wij hebben in België wel een voorrangsvolgorde, waar dan ook de goederentreinen in terugkomen. En aangezien de stoptreinen meestal toch niet de topsnelheid van het materieel halen door de vele stops, gaan sommige goederentreinen voor op stoptreinen. Dit hangt af van het remregime van een goederentrein.

Het is trouwens aan de diensten die dienstregelingen en treinpaden toekennen om uit te rekenen hoe een snellere trein toch door het trage verkeer kan.
Ik bedoel dat we 1 level überhaupt gebruiken, niet level 1. maar gewoon 1 soort. Dus of level 3 of 2, maar niet 3,2,1,NTC,0 enz.
EDIT schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:14:
[...]

Klopt helemaal, maar in een iets andere gedachtengang: standaard rij je gewoon onder Level 2.
Level 1 wordt enkel gebruikt bij bijvoorbeeld problemen met het RBC of als een trein (om wat voor reden dan ook) alleen in Level 1 de baan af kan komen. Voordat er omgeschakeld kan worden, moeten alle treinen stil staan. Daarna wordt de baan omgeschakeld en worden alle eventueel nog aanwezige RBC verbindingen verbroken.
Ik heb ik in de afgelopen vijf jaar dat exact 1x meegemaakt, dus vaak komt het niet voor (of het moet toevallig telkens gebeuren als ik vrij ben :P).
Bij de uitrol van ERTMS in de rest van Nederland is die fall-back überhaupt niet aanwezig.

Hoe, vaak komt het in België voor dat een trein problemen heeft met specifiek Level 2? Lijkt mij toch ook niet ,al te vaak (tenminste, als ik het even mijn eigen ervaringen in Nederland bekijk)?
Tegenwoordig zijn er toch meerdere levels actief op nieuwe baanvakken?
Arator schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:33:
[...]

Inderdaad werd door een kieken in Brussel de rijweg ingetrokken (of zoals wij zeggen : het "sein" dichtgezet), en een rijweg aangelegd voor een andere trein (die stond stil aan het perron van Noorderkempen). Dan zijn wel alle veiligheidssystemen van ETCS in werking geschoten, en zijn we toen aan iets erger ontsnapt.
Op de HSL 4 bevat 1 sectie level 1 7 secties level 2. Aangezien die trein al in die sectie level 1 zat, had die als laatste MA een open sein gekregen. Pas aan het einde van de sectie, kreeg die pas via het baken binnen dat die MA was ingetrokken.

[...]
Volgens mij een paar honderd post geleden heb ik aangegeven dat zelfs ATB-EG daar nog op ingrijpt. Daarom vind ik persoonlijk dat er onder level 1 verplicht gesteld moet worden dat er gecodeerde spoorstroomlopen aangelegd moet worden. Dat de trein ALTIJD weet wat het sein doet. Standaardisatie is leuk, maar doe het wel goed dan.
Die treinen rijden max 160km/u. Sneller is economisch niet rendabel op dat stukje. Dus die stellen zijn inderdaad niet uitgerust met lvl 2, omdat er gezegd werd dat dat nooit op ons klassieke net zou worden uitgerold. Dus heeft NMBS een beetje op de goedkope toer geweest en enkel lvl 1 laten installeren.
Ondertussen zijn wij, Infrabel, lvl 2 als test aan het uitrollen op het klassieke net :P
En dus gaan alle treinen met 160 km/u straks op level 2 rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
SRich schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:23:
[...]

Tegenwoordig zijn er toch meerdere levels actief op nieuwe baanvakken?
Nope. De ERTMS uitrol in Nederland is Level 2 only. Bestaande baanvakken met dual-signalling (ATB + ERTMS) gaan uiteindelijk ook naar Level 2 only omgebouwd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
SRich schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:23:
Ik bedoel dat we 1 level überhaupt gebruiken, niet level 1. maar gewoon 1 soort. Dus of level 3 of 2, maar niet 3,2,1,NTC,0 enz.
NTC zie ik verdwijnen. Zoals ik al eerder zei, is dat een tussenoplossing, puur om aan te geven dat er wel stuurpostsignalisatie is, maar nog niet conform de ETCS-norm. Ooit aangelegd door landen in het begin van de HSL (bijvoorbeeld TVM is daar een voorbeeld van), of om de veiligheid op de eigen sporen te verbeteren (TBL1, TBL1+ en ATB kan je daar ook onder plaatsen)
Level 0 zie ik nog blijven bestaan. Op sommige lijnen is het gewoon niet van doen. In België zitten we met industrielijnen (alle spoorlijnen met een lijnnummer in de reeks 2xx) en historische lijnen.
De historische lijnen zijn afgekoppeld van het hoofdnet. Het kan zijn dat er totaal geen verbinding meer is, of het kan zijn dat de toegangswissels zijn vastgelegd in de afwijkende stand. De treinen die daar op rijden, komen niet meer op het hoofdnet, en zijn puur bedoeld voor toeristische activiteiten (denk aan de 3 vallées).
De industrielijnen hebben nog wel een aansluiting op het hoofdnet. Hier mag echter maar 1 trein tegelijkertijd op rijden, en dit aan verminderde snelheid. Op deze lijn liggen dan meerdere aansluitingen naar fabrieken. Hier wordt de toegang verzekerd door middel van sloten. Je biedt je als trein aan voor toegang tot die lijn, en dan krijg je een sleutel mee. Met deze sleutel kan je dan ontspoortongen op de lijn bedienen. Bij elk toestel dat je bedient, laat je de sleutel achter die je meehad, en krijg je een nieuwe sleutel los voor het volgend toestel. Wil je er vanaf, dan werk je in de omgekeerde richting, totdat je de eerste sleutel terug in het eerste seinslot steekt. Er kan geen 2de trein bij omdat die de eerste sleutel mist. Op dergelijke lijnen hebben we zelfs geen treindetectie.
Eens op dergelijke lijnen (toeristische of industrie), is er geen tussenkomst meer vanuit een seinhuis. Dus is er weinig nut om hier ETCS gaan aan te leggen, of het zou moeten zijn om stuurpostbewaking te doen.

Of level 1 op termijn eruit zou gaan? Ik zei het hiervoor al dat het normaal niet bedoeling was dat wij in België level 2 gingen uitrollen op het klassieke net. Nu zijn er toch mee bezig als test. Als die test goed is, zie ik het wel gebeuren dat wij in België alles naar level 2 brengen. Ondertussen zijn ze, ik geloof in Frankrijk, bezig met praktijktesten van level 3. Daar waar Infrabel zei dat dit nooit zou worden uitgerold in België, dus ook niet op de HSL, begint men nu de voordelen te zien die level 3 kan meebrengen.
Afwachten dus wat de praktijktesten ons leren. Ik vermoed dat als het ooit bij ons op het klassiek net komt, we dit pas zien uitrollen over een jaar of 10-20. Hiervoor moeten ook alle treinen herbekeken worden, want dan ga je ook over goederenwagens kabels moeten trekken, al zie ik dit ook voordelen hebben (geen gesleur met eindseinen, je voorziet elke wagen van lampjes, ...)
Volgens mij een paar honderd post geleden heb ik aangegeven dat zelfs ATB-EG daar nog op ingrijpt. Daarom vind ik persoonlijk dat er onder level 1 verplicht gesteld moet worden dat er gecodeerde spoorstroomlopen aangelegd moet worden. Dat de trein ALTIJD weet wat het sein doet. Standaardisatie is leuk, maar doe het wel goed dan.
Ik kan vermoeden dat een dergelijk systeem niet overal in Europa uitrolbaar is. Dat is net het fijne aan ETCS, het is een technologie die los staat van de bestaande situatie. Je moet niet je halve infrastructuur gaan ombouwen, je kan het er gewoon bij plaatsen.
En dus gaan alle treinen met 160 km/u straks op level 2 rijden?
Ze hebben het nu op 1 klassieke lijn uitgerold als test. Laat ons de resultaten afwachten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 12:55

mambo No5

Bad Apple?

Re: level O: er zijn binnen Nederland ook nog zat plekken waar geen treinbeïnvloedingssysteem (lees: atb met name) aanwezig is; denk hierbij aan een groot deel van de opstelterreinen of om industrieaansluitingen. Voorbeelden van beiden zijn bijvoorbeeld opstelterrein Utrecht Cartesiusweg of een groot deel van het Rotterdams Havengebied (de industriespoortjes rondom Rotterdam Europoort bijvoorbeeld). Dit zijn beiden voorbeelden van NCBG emplacementen waarbij treinen bijvoorbeeld een tijd-ruimteslot toegewezen krijgen om handelingen binnen een gebied uit te voeren (lees: rangeren) of mondeling toestemming krijgen een trein van A naar B te verplaatsen, waarbij een machinist zich bij elk punt binnen moet melden bij de treindienstleider, aangezien er geen spoordetectie aanwezig is. In beide gevallen mag zich binnen het gebied waar de TRDL toestemming gegeven heeft geen 2e trein aanwezig zijn, maar kan er binnen een enke NCBG gebied wel meerdere treinen bewegen. :) Sidenote daarbij is wel dat treinen op dergelijke emplacementen "op zicht" rijden (dit houd in dat men zich met een dusdanige snelheid verplaatst dat stoppen voor elke vorm van gevaarzetting mogelijk is en men zelf ook verantwoordelijk gehouden word voor de correcte stand van de wissels en stop/ontspoortongen bijvoorbeeld)

Op het overgrote deel van deze emplacementen zie ik sowieso geen enkele vorm van beveiliging of beïnvloeding geïnstalleerd worden, om de simpele reden dat dat gewoon te duur is voor wat er allemaal gebeurd. Opstelterreinen als de Casrtesiusweg en soortgelijke exemplaren op de grotere knooppunten zie ik ooit nog wel een upgrade krijgen naar iets met beveiliging (ergo: een upgrade naar een CBG krijgen omdat dit simpelweg meer capaciteit oplevert in de opvolgtijden van en naar een dergelijk opstelterrein), maar dat is allemaal toekomstmuziek en hangt van een hele hoop factoren en beslissingen hogerop af. :)

Wat betreft de invoer van ERTMS; men gaat nu voorzichtig beginnen met de uitrol op een 7-tal baanvakken binnen Nederland (los van degenen waar het al ligt; denk aan de HSL noord en zuid, Betuweroute, de Havenspoorlijn in Rotterdam, Amsterdam Bijlmer - Utrecht en de Hanzenlijn als voorbeelden), met als deelfocus de trajecten waar het meeste goederenverkeer door komt. Zie ook deze pdf ter illustratie. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
mambo No5 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:39:
Re: level O: er zijn binnen Nederland ook nog zat plekken waar geen treinbeïnvloedingssysteem (lees: atb met name) aanwezig is; denk hierbij aan een groot deel van de opstelterreinen of om industrieaansluitingen. Voorbeelden van beiden zijn bijvoorbeeld opstelterrein Utrecht Cartesiusweg of een groot deel van het Rotterdams Havengebied (de industriespoortjes rondom Rotterdam Europoort bijvoorbeeld). Dit zijn beiden voorbeelden van NCBG emplacementen waarbij treinen bijvoorbeeld een tijd-ruimteslot toegewezen krijgen om handelingen binnen een gebied uit te voeren (lees: rangeren) of mondeling toestemming krijgen een trein van A naar B te verplaatsen, waarbij een machinist zich bij elk punt binnen moet melden bij de treindienstleider, aangezien er geen spoordetectie aanwezig is. In beide gevallen mag zich binnen het gebied waar de TRDL toestemming gegeven heeft geen 2e trein aanwezig zijn, maar kan er binnen een enke NCBG gebied wel meerdere treinen bewegen. :) Sidenote daarbij is wel dat treinen op dergelijke emplacementen "op zicht" rijden (dit houd in dat men zich met een dusdanige snelheid verplaatst dat stoppen voor elke vorm van gevaarzetting mogelijk is en men zelf ook verantwoordelijk gehouden word voor de correcte stand van de wissels en stop/ontspoortongen bijvoorbeeld)
Dat is gedeeltelijk waar. Op sommige lijnen waar er meerdere sporen zijn mogen er meerdere treinen in NCBG gebied zijn.
Op het overgrote deel van deze emplacementen zie ik sowieso geen enkele vorm van beveiliging of beïnvloeding geïnstalleerd worden, om de simpele reden dat dat gewoon te duur is voor wat er allemaal gebeurd. Opstelterreinen als de Casrtesiusweg en soortgelijke exemplaren op de grotere knooppunten zie ik ooit nog wel een upgrade krijgen naar iets met beveiliging (ergo: een upgrade naar een CBG krijgen omdat dit simpelweg meer capaciteit oplevert in de opvolgtijden van en naar een dergelijk opstelterrein), maar dat is allemaal toekomstmuziek en hangt van een hele hoop factoren en beslissingen hogerop af. :)

Wat betreft de invoer van ERTMS; men gaat nu voorzichtig beginnen met de uitrol op een 7-tal baanvakken binnen Nederland (los van degenen waar het al ligt; denk aan de HSL noord en zuid, Betuweroute, de Havenspoorlijn in Rotterdam, Amsterdam Bijlmer - Utrecht en de Hanzenlijn als voorbeelden), met als deelfocus de trajecten waar het meeste goederenverkeer door komt. Zie ook deze pdf ter illustratie. :)
Wat ook grappig is dat er massaal word gezegd dat ERTMS/ETCS niet samen gaat met P-seinen. De havenspoorlijn is compleet level 1(afgezien wat zijlijntjes) en op de vrije baan gewoon P-seinen. Toch wel mooi dat het gewon werkt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 15-10 12:55

mambo No5

Bad Apple?

SRich schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:10:
[...]

Dat is gedeeltelijk waar. Op sommige lijnen waar er meerdere sporen zijn mogen er meerdere treinen in NCBG gebied zijn.
Vandaar mijn specificatie "Binnen het gebied waarvoor de trdl toestemming gegeven heeft" ook :P. Op 1 emplacement kan er prima een trein van spoor A naar spoor B aan het rijden zijn, terwijl trein 2 van spoor C naar spoor D rijd. Zolang er tussen deze 2 bewegingen geen conflict is in de rijweg, is dat geen probleem natuurlijk. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:50
Zag zojuist in Tilburg een rode diesel trein (leek voor mij als leek enigszins op de mat'64, maar heel goed heb ik hem niet kunnen zien) vertrekken van spoor 3 in de richting van Boxtel. In al die jaren treinen nog nooit meegemaakt of gezien. Iemand een idee wat voor trein dit was en waarom deze daar reed? Kwam op Wikipedia plan U tegen, maar dit rijdt enkel nog als museummateriaal?

Gezien de recente discussie over de beperkte capaciteit op het traject richting Zandvoort en het niet beschikbaar zijn van diesellocs, is dit (onderdeel van) de oplossing? 8)

Edit: zojuist is ongeveer 13:21

[ Voor 3% gewijzigd door Barin op 22-06-2019 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
@Barin Dat is inderdaad een Plan U, die vandaag heen en weer pendelt tussen Tilburg en Tilburg Industrie ter ere van de open dag van het NS Componentenbedrijf: https://www.ad.nl/tilburg...-het-eerst-open~ac20f87f/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:50
@EDIT Thanks, je link levert ook direct de goede zoektermen op, rode duivel en DE III. Interessant om verder in te duiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Plan-U 114 :)

Hij is ook gefilmd, bij doorkomst in Houten, op weg naar Tilburg:

En gefotografeerd in Den Bosch:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48107110273_ee6b7752d3_h.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
[...]

@Maasluip bedoelde specifiek "PZB Zugarten": Obere voor reizigerstreinen (lampje 85 brandt, Vmax 165 km/u), Mittlere voor lichte goederentreinen (lampje 70 brands, Vmax 125 km/u) en Untere voor zware goederentreinen (lampje 55 brandt, Vmax 105 km/u). In welke modus een trein rijdt wordt bepaald door het Bremshundertstel (rempercentage).

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 11:17
En voor wie de getallen vreemd vindt, 85 staat dus niet voor de Vmax, maar voor de snelheid die bereikt moet worden binnen een bepaalde tijd als een geel sein (of iets anders waardoor bewaking ingeschakeld wordt) wordt gepasseerd.

Zie: http://www.marco-wegener.de/technik/indusi.htm

Duitsers houden van ingewikkelde systemen

[ Voor 7% gewijzigd door Dolan op 22-06-2019 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
Het is gewoon een heel oud systeem. Vroeger hadden ze nog geen superdeluxe beeldschermen waarop ze alles konden afbeelden, maar moest men zich behelpen met de technologie en de ruimte die ze hadden.

In moderne locomotieven staat er weliswaar nog steeds 55/70/85 op het scherm (zal wel een regelgevingsdingetje zijn), maar er verschijnt ook in beeld wat er van de machinist verwacht wordt ("Vmax 85 km/h" bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:05
mambo No5 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:39:
[...]
Wat betreft de invoer van ERTMS; men gaat nu voorzichtig beginnen met de uitrol op een 7-tal baanvakken binnen Nederland (los van degenen waar het al ligt; [...]), met als deelfocus de trajecten waar het meeste goederenverkeer door komt. Zie ook deze pdf ter illustratie. :)
Gheh, de noordgrens van Noord-Nederland ligt bij Lelystad?
Wel mooi voor de F1-fans dat, tegen de tijd dat de GP van Nederland weer van Zandvoort vertrokken is, ;) daar als één van de eerstvolgende plaatsen ERTMS aangelegd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Bacchus schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:19:
[...]

Gheh, de noordgrens van Noord-Nederland ligt bij Lelystad?
Wel mooi voor de F1-fans dat, tegen de tijd dat de GP van Nederland weer van Zandvoort vertrokken is, ;) daar als één van de eerstvolgende plaatsen ERTMS aangelegd gaat worden.
Wat zou ERTMS dan moeten doen voor Zandvoort? Het blijft SGMm wat daar rijdt. (En dus ATB, als ik het allemaal goed begrepen heb..) Pas met nieuw materieel is er voordeel te behalen.

[ Voor 4% gewijzigd door burne op 24-06-2019 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
SGMm blijft niet eindeloos doorrijden. SNG stroomt nu al in, en dat heeft wel ECTS naast ATB. Aangezien SNG veel in de randstad gaat rijden lijkt me dat het ook de diensten naar Zandvoort gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Alex) schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:02:
Het is gewoon een heel oud systeem. Vroeger hadden ze nog geen superdeluxe beeldschermen waarop ze alles konden afbeelden, maar moest men zich behelpen met de technologie en de ruimte die ze hadden.

In moderne locomotieven staat er weliswaar nog steeds 55/70/85 op het scherm (zal wel een regelgevingsdingetje zijn), maar er verschijnt ook in beeld wat er van de machinist verwacht wordt ("Vmax 85 km/h" bijvoorbeeld).
Inderdaad regelgeving. In de Duitse spoorwegwet staat namelijk expliciet uitgelegd dat de machinist moet zien wat voor een elektromagneet bij het sein ligt dat actief is.

Dat komt omdat er meer seinbeelden mogelijk zijn dan er met magneten aan het PZB-boordsysteem doorgegeven kan worden.

PZB kent drie baanmagneten: 500 Hz, 1000 Hz en 2000 Hz.

In een normale vrije gang is er geen magneet actief. Passeert een trein een voorsein dat iets anders dan dubbel groen (veilig, doorgaan op baanvaksnelheid) dan is bij dat voorsein een 1000 Hz-magneet actief. De machinist moet "het zien van het sein" bevestigen met en knop, waarna er in de cabine een lampje oplicht met de frequentie van de magneet (in dit geval dus 1000 Hz). Tevens gaat er een lampje knipperen met de VMax die volgens PZB bij die magneetfrequentie hoort.

Aangezien PZB beperkt is in wat het kan tonen of weten, klopt die Vmax soms niet. De machinist moet dat dan weten.

Bijvoorbeeld: bij een geel-groen tonend voorsein ("doorgang met aangepaste snelheid") is een 1000 Hz-magneet actief. Voor PZB in zugart "O" betekent dat niet meer dan "afremmen tot maximaal 85km/h binnen 23 seconden". Voldoet de machinist daar aan, dan is het volgens het PZB-boordsysteem niks aan de hand. Echter in de regelgeving staat dat geel/groen betekent "afremmen tot 40km/h tenzij een andere Vmax wordt aangegeven met een bord/matrixbord bij het sein". Een trein kan in deze situtatie in theorie na 23 seconden nog 45 km/h te hard rijden zonder dat PZB ingrijpt.

Idem met dubbel geel ("u nadert een stoptonend hoofdsein"): ook dit seinbeeld heeft en actieve 1000 Hz-magneet. Dus ook hier geldt dat binnen 23 seconden afremmen tot 85km/h (zugart O) voor PZB voldoende is (het PZB-boordsysteem weet het verschil tussen deze seinbeelden niet omdat de magneetfrequentie gelijk is),

Maar een machinist hoort te weten dat in de regelgeving staat dat de trein vóór het aankomende stoptonende hoofdsein tot stilstand moet kunnen komen. Dat zal in de meeste gevallen leiden tot een lagere Vmax dan die 85 km/h uit het voorbeeld.

Dat is niet alleen verwarrend, maar ook onveilig. Het enige voordeel: "rinkelrijden" zoals in NL is hierdoor in Duitsland niet mogelijk; de machinist moet wel degelijk goed opletten en het zien van ieder "anders dan groen"-seinbeeld bevestigen met een knop.

Voor de volledigheid: een stoptonend hoofdsein is voorzien van een actieve 2000Hz magneet. Passeert een lok die magneet, dan volgt een snelremming (tenzij de lok bewust en met toestemming door rood rijdt; dan kan de snelremming worden voorkomen door de "Befehl 40"-knop ingedrukt te houden).

Ongeveer 250 meter vóór het hoofdsein ligt nog een 500 Hz-magneet (zonder sein of bord) dat alleen actief is als het hoofdsein op rood staat. Bij het passeren van deze magneet moet de trein kunnen afremmen tot 25 km/h binnen 153 meter na de magneet. Óf de trein dat kan, berekent het PZB-boordsysteem op basis van de snelheid en zugart van de trein en de huidige stand van de remkraan. Bepaalt het PZB-boordsysteem dat het niet kan, dan volgt een snelremming.

[ Voor 16% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 24-06-2019 09:57 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cazzer22 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:04:
SGMm blijft niet eindeloos doorrijden. SNG stroomt nu al in, en dat heeft wel ECTS naast ATB. Aangezien SNG veel in de randstad gaat rijden lijkt me dat het ook de diensten naar Zandvoort gaat doen.
Er gaat SLT12 rijden tijdens de F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heroic_Nonsense schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:11:
[...]

Dat is niet alleen verwarrend, maar ook onveilig.
Het grote verschil met Duitsland is wel dat seinen daar in het algemeen een doorglijweg is wat veel onveiligheid weghaalt. Uiteraard is het niet 100%, niet alles kun je afvangen, maar stel dat je bij 160 km/h de Indusi niet bevestigd, dan krijg je na 2,5 seconde een snelremming. Dat is 111 meter en normaalgesproken binnen de doorglijweg.
Zelfde beveiligingen gelden voor te hard op een rood sein aanrijden, de snelremming die je dan krijgt zet je misschien niet voor het sein stil maar vrijwel altijd wel voor het gevaarpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
ArcticWolf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:23:
[...]

Er gaat SLT12 rijden tijdens de F1.
Nu al bekend? Ze zijn snel, dankje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Maasluip schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:06:
[...]

Het grote verschil met Duitsland is wel dat seinen daar in het algemeen een doorglijweg is wat veel onveiligheid weghaalt. Uiteraard is het niet 100%, niet alles kun je afvangen, maar stel dat je bij 160 km/h de Indusi niet bevestigd, dan krijg je na 2,5 seconde een snelremming. Dat is 111 meter en normaalgesproken binnen de doorglijweg.
Zelfde beveiligingen gelden voor te hard op een rood sein aanrijden, de snelremming die je dan krijgt zet je misschien niet voor het sein stil maar vrijwel altijd wel voor het gevaarpunt.
Dat klopt; dat maakt het al veiliger dan hoe ik het uitlegde inderdaad. Wel jammer dat het nodig is.

Door de beperkingen is er bij een groen/geel sein geen monitoring op de daadwerkelijke Vmax die van kracht is (alleen de "ingebakken" Vmax=85 km/h wordt afgedwongen op straffe van een snelremming).

Dus doorkachelen met 85 km/h waar 40 km/h (of 30, 50, 60, of 70) bedoeld werd door het sein, is mogelijk zonder ingrijpen van PZB. Alleen 20/25 km/h wordt soms afgedwongen met een "extra" 500 Hz-magneet (zoals bij het binnenkomen van Keulen Hbf vanuit Messe/Deutz, vlak na de brug).

Maar mede daarom zie je LZB tegenwoordig ook op <160km/h baanvakken uitgerold worden natuurlijk. Zo kan iedere willekeurige Vmax afgedwongen worden (en getoond worden aan de machinist).

[ Voor 29% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 24-06-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cazzer22 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:20:
[...]

Yes, we zijn nu bezig met het ontwerp van de dienstregeling (Amsterdam CS en Haarlem) en de bezoekersstromen in Zandvoort zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cazzer22 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:20:
[...]

Het lijkt me dat SLT ook een veel grotere in- en uitstapsnelheid heeft, geen binnendeuren en gelijkvloerse uitstap. Misschien een paar ombouwen a la strandsprinter, dus alle stoelen er uit. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ook met PZB is het mogelijk om aan snelheidsbewaking te doen, dit zijn de zogeheten Geschwindigkeitsprüfabschnitte (GPA). Dat is technisch enigszins vergelijkbaar met de Overspeed-functie van het Britse TPWS: bij het passeren van een magneet gaat een klokje lopen, als er nóg een magneet wordt gepasseerd voordat het klokje is afgelopen wordt er een snelremming ingezet.

Er zit wel wat onnauwkeurigheid in, maar het is daarmee wel mogelijk om te voorkomen dat je met 85 km/h door een 40-wissel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ah ja, GPA. Die was ik even vergeten :)

Ik wist niet dat GPA ook voor snelheden onder 85 km/h werd ingezet; ik dacht dat GPA alleen werd gebruikt tussen de 85 km/h - 140 km/h werd gebruikt op bepaalde baanvakken (met name op algemeen snelle baanvakken met een sporadisch "scherpe" boog waar bijvoorbeeld de Vmax tijdelijk van 160 terug moet naar 100).

Weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Theoretisch kan het, maar in de praktijk wordt dat volgens mij niet gedaan. Of in ieder geval: niet de variant met drie magneten om een specifieke snelheid af te dwingen.
Sec gezien is een snelheidsverlaging met een 1000 Hz magneet ook een GPA (alleen bewaakt die de standaard PZB doelsnelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het is een dagje warm en het spoor kraakt weer aan alle kanten. Meest frusterende is nog wel de belabberde informatievoorziening. De trein rijdt wel, de trein rijdt niet. Er worden bussen ingezet, of toch niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10 21:58

Qu3st

Skyaero schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:53:
Het is een dagje warm en het spoor kraakt weer aan alle kanten. Meest frusterende is nog wel de belabberde informatievoorziening. De trein rijdt wel, de trein rijdt niet. Er worden bussen ingezet, of toch niet.
Dat er iemand op Utrecht Centraal aangereden wordt heeft niks te maken met de warmte of wat dan ook. En de informatievoorziening verloopt ook niet soepel door de grote KPN storing waar NS en ProRail helaas ook last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:28
Door diverse storingen in en rondom Utrecht Centraal is het enorm druk op station Utrecht Centraal. Om veiligheidsredenen wordt u geadviseerd Utrecht Centraal te mijden. Tevens wordt communicatie bemoeilijkt door een landelijke telefoonstoring bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
Qu3st schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:55:
[...]

Dat er iemand op Utrecht Centraal aangereden wordt heeft niks te maken met de warmte of wat dan ook. En de informatievoorziening verloopt ook niet soepel door de grote KPN storing waar NS en ProRail helaas ook last van hebben.
Heeft de NS ook zonder KPN storing last van ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

Rub147 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:16:
[...]

Heeft de NS ook zonder KPN storing last van ;-)
Haha echt leuk standaard grapje, maar hoe wil je je personeel informeren als de telefonie het niet doet? Daardoor is het logistiek een nóg grotere uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Wij hebben voor veel van onze kritieke communicatie sims die bij meerdere providers werken. Ook voor mobiele telefonie geldt dat 1 = geen. Daarnaast zijn er natuurlijk meer communicatienetwerken dan KPN, juist van de spoorwegen zou ik verwachten dat die een eigen netwerk hebben. (of hadden, dat kan natuurlijk ook :D)

Overigens zijn dat vaak het soort scenario's die je moet ervaren voordat er een goede kosten/baten analyse komt. En soms moet je ook er voor kiezen dat het bij bepaalde scenario's gewoon ophoudt. Bovenstaande is bij ons ook ontstaan doordat het 'hoe vaakt ligt dat er nu helemaal uit' er een keer goed uit lag...

[ Voor 33% gewijzigd door ijdod op 24-06-2019 18:33 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

ijdod schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:30:
Wij hebben voor veel van onze kritieke communicatie sims die bij meerdere providers werken. Ook voor mobiele telefonie geldt dat 1 = geen. Daarnaast zijn er natuurlijk meer communicatienetwerken dan KPN, juist van de spoorwegen zou ik verwachten dat die een eigen netwerk hebben. (of hadden, dat kan natuurlijk ook :D)

Overigens zijn dat vaak het soort scenario's die je moet ervaren voordat er een goede kosten/baten analyse komt. En soms moet je ook er voor kiezen dat het bij bepaalde scenario's gewoon ophoudt. Bovenstaande is bij ons ook ontstaan doordat het 'hoe vaakt ligt dat er nu helemaal uit' er een keer goed uit lag...
Er is gewoon contact met de treinen vanuit de verkeersleiding, dat gaat over het eigen GSM netwerk genaamd GSMr waar r voor rail staat. Alleen de bijsturing van NS gaat gewoon over KPN netwerk helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
Qu3st schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:20:
[...]

Haha echt leuk standaard grapje, maar hoe wil je je personeel informeren als de telefonie het niet doet? Daardoor is het logistiek een nóg grotere uitdaging.
Treinen die op het bord als vertrokken staan maar het station niet eens bereikt hebben. Treinen met +5 terwijl het nog tig stations verwijderd is en die tijd nooit kan halen etc. Ook dat is communicatie in mijn ogen, en daar heeft de NS wat moeite mee. Als je als leek via ov-zoeker.nl kunt zien waar een trein is, moet de NS dat vast nog beter kunnen zien icm de planning :)

[ Voor 10% gewijzigd door Rub147 op 24-06-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NOS blog over 112-/KPN-toestanden:
"Ook NS-medewerkers kunnen elkaar niet bereiken"
[Twitter: https://twitter.com/StefanTT/status/1143198885818621952]
[Twitter: https://twitter.com/SuzanneHartholt/status/1143200713188790273?s=20]
Je zal maar in die trein hebben gezeten met dit weer :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Rub147 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:33:
[...]

Treinen die op het bord als vertrokken staan maar het station niet eens bereikt hebben. Treinen met +5 terwijl het nog tig stations verwijderd is en die tijd nooit kan halen etc. Ook dat is communicatie in mijn ogen, en daar heeft de NS wat moeite mee. Als je als leek via ov-zoeker.nl kunt zien waar een trein is, moet de NS dat vast nog beter kunnen zien icm de planning :)
Exact dit. De NS-app (volgens de NS website dé plaats om actuele reisinformatie op te halen) geeft iets anders aan dan het bord aan het perron terwijl er over de omroep weer iets anders wordt omgeroepen.

En als je omroept "de trein vertrekt over enkele minuten", dan mag ik verwachten dat deze zo komt binnenrijden, niet dat deze na 15 minuten gecanceld wordt.

En als de NS niet weet, roep dat dat om. In plaats van een uur op Spaarnwoude te moeten wachten op een trein ("er is niets aan de hand op dit traject volgens de storingskaart"), had ik ook gewoon gehaktballetjes bij de Ikea kunnen eten als ze hadden geroepen dat er de komende uur geen trein stopt.
Je zal maar in die trein hebben gezeten met dit weer :X
Ik werd op Sandpoort Noord gedropt met de mededeling, je zoekt het maar uit. Geen treinverkeer, vrijwel geen bus (1 bus per uur naar een niet-centrale locatie), geen voorzieningen en geen schaduw. Sta je daar met 30+ graden in de middle of fucking nowhere. Dat werd dus een 25 euro kostend taxiritje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Qu3st schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:55:
[...]

Nope, maar de politie die te wijdruimig perrons afzet en Prorail die ondanks toezeggingen dat in doorstroomstation Utrecht toch echt nog wel gekeerd kon worden toch geen treinen liet keren werkt ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Misschien is een "leuke" vraag. Het is 2040 en heel het NS-net is ETCS Level 2 geworden. ATB-EG is uitgeschakeld. Nou valt GSM-R (of de opvolger ervan) uit.

Hoe word het trein verkeer dan geregeld, of is het wachten tot dat GSM-R weer up en running is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Wachten idd, dus precies hetzelfde als nu bij een grote sein- en wisselstoring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
SRich schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:14:
Misschien is een "leuke" vraag. Het is 2040 en heel het NS-net is ETCS Level 2 geworden. ATB-EG is uitgeschakeld. Nou valt GSM-R (of de opvolger ervan) uit.

Hoe word het trein verkeer dan geregeld, of is het wachten tot dat GSM-R weer up en running is?
Deze vraag is zeker geinspireerd door dat KPN storinkje vandaag? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SRich
NMH schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:10:
[...]

Deze vraag is zeker geinspireerd door dat KPN storinkje vandaag? ;)
Ja en met ATB(zowel EG als NG) heb je van radio storingen geen last. Zelfs ETCS level 1 ook niet. Maar level 2 waar we naar toegaan wel. En dat is zorgelijk.

Ik weet dat mensen beargumenteren dat het zelden voorkomt, en ook sluiting op kan treden op de kabels voor de huidige systemen. En ja daar hebben ze gelijk in. Maar het is wel een feit als je een ATB-EG/NG storing heb, het hoogstens is voor een klein deel van het net. Misschien zelfs enkele baanvakken. Maar ligt GSM-R er uit ben je over 10 tallen kilometers klaar. En je kan helemaal niks meer omdat de trein niet meer kan communiceren over de rails/balisses. Daarom snap ik dat ook helemaal niet dat we naar radio based systeem gaan zonder backup.

Zelfs in China, VS, Japan, hebben allemaal backward comptabiliteit zodat bij het ontbreken van radio signaal er terug geschakeld kan worden naar de spoorstroomlopen icm balisses. Ik vind het echt groot risico dat GSM-R only.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
SRich schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:18:
[...]

Ja en met ATB(zowel EG als NG) heb je van radio storingen geen last. Zelfs ETCS level 1 ook niet. Maar level 2 waar we naar toegaan wel. En dat is zorgelijk.

Ik weet dat mensen beargumenteren dat het zelden voorkomt, en ook sluiting op kan treden op de kabels voor de huidige systemen. En ja daar hebben ze gelijk in. Maar het is wel een feit als je een ATB-EG/NG storing heb, het hoogstens is voor een klein deel van het net. Misschien zelfs enkele baanvakken. Maar ligt GSM-R er uit ben je over 10 tallen kilometers klaar. En je kan helemaal niks meer omdat de trein niet meer kan communiceren over de rails/balisses. Daarom snap ik dat ook helemaal niet dat we naar radio based systeem gaan zonder backup.

Zelfs in China, VS, Japan, hebben allemaal backward comptabiliteit zodat bij het ontbreken van radio signaal er terug geschakeld kan worden naar de spoorstroomlopen icm balisses. Ik vind het echt groot risico dat GSM-R only.
Ik snap wat je bedoelt, een storing in het GSM-R netwerk zou potentieel het treinverkeer in een groot deel van (of het hele) land plat kunnen leggen. Ik mag toch hopen dat daar in het ontwerp wel rekening mee is gehouden. :)

En anders moeten we maar een pakje fakkels in de treinen leggen: >:)
However, in the days before train radio communications, fusees were used to keep trains apart in dark territory. A railroad fusee was timed to burn for ten minutes and quantities were dropped behind a train to ensure a safe spacing. If a following train encountered a burning fusee it was not to pass until the fusee burned out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
NMH schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:37:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, een storing in het GSM-R netwerk zou potentieel het treinverkeer in een groot deel van (of het hele) land plat kunnen leggen. Ik mag toch hopen dat daar in het ontwerp wel rekening mee is gehouden. :)

En anders moeten we maar een pakje fakkels in de treinen leggen: >:)

[...]
Ja, >:) precies. Maar ik vraag me serieus af als je straks treinen op de vrije baan heb staan en je kan niet meer verder... niet omdat spoordetectie/trein/spoor/rijdraad stuk is. Nee dat allemaal werkt. Je krijgt alleen geen MA meer. Geen MA = niet rijden. Of moet alles in SR worden gezet, met elke balisse een lastgeving sts. Maar tis niet echt handig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:39
Was gisteren wel rampzalig, treinen die op het laatste moment toch niet reden, vertragingen die rap opliepen, kwam dat allemaal door de KPN-storing?

Ik moest gisteren van Breda naar Rotterdam (en verder), maar er reed gewoon niets over de HSL, en wat er wel zou rijden had steeds verder oplopende vertragingen om uiteindelijk toch niet te gaan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Gisteren kort na 15:30 uit de trein gezet op Maarssen (richting Utrecht) met de mededeling "zoek het maar uit, wij weten het ook niet".

Na een extra trein richting Amsterdam die uiteindelijk toch maar niet kwam, heeft een stel rebelse NS-medewerkers een zojuist uitgevallen VIRM, die van de bijsturing als leeg mat terug naar Amsterdam CS moest, voorgezet en omgeroepen dat iedereen in een recordtempo in moest stappen want ze konden niet lang wachten. Trein werd (met passagiers) gekeerd op het keerspoor bij De Fabrique voor de deur en we gingen met een gangetje op weg naar Amsterdam CS.

Dankzij die actie stond ik 40 minuten later (de trein moest overal wachten natuurlijk) weer op Amsterdam CS. Ik was blij, want dat is beter dan in de hitte in Maarssen moeten wachten op je lot, maar hoe kom je vanaf Amsterdam CS in Nijmegen als Utrecht eruit ligt?

Over Rotterdam > Den Bosch? Helaas pindakaas: daar was ook een storing en geen treinverkeer mogelijk
Over Almere > Zwolle > Arnhem? Unfortunately peanutbutter: Zwolle lag er ook uit
Boemelen over Amersfoort > Ede-Wageningen? Dat was een optie, maar de reisplanner gaf aan dat het extreem druk was op de Valleilijn en het advies was om Ede-Wageningen te mijden.

Het leek wel een gecoördineerde aanval.

Gelukkig bood mijn vriendin aan om me te komen halen (vanuit Nijmegen), anders had ik een hotel genomen.

Eerst naar Schiphol (want Amsterdam is een hel om iemand op te halen met de auto). In de IC Direct was het zó druk dat de conducteur in niet mis te verstane woorden omriep dat het ronduit asociaal is als je je bagage op een stoel parkeert en staande reizigers het "mandaat" gaf om de bagage zelf maar aan de kant te zetten ("U hoeft het echt niet eerst vriendelijk te vragen!").

Schiphol was chaos, dus met de Zuidtangent naar Haarlem (bekend terrein, dus veel handiger) en daar uiteindelijk in de auto gestapt.

[ Voor 16% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 25-06-2019 07:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Een klein slakje is de schuld van een enorme stroomstoring die een deel van het Japanse hogesnelheidsspoornet vorige maand tot stilstand heeft gebracht.

Naar schatting 12.000 passagiers werden op 30 mei vertraagd, nadat de stroom werd onderbroken door lijnen geëxploiteerd door spoorwegmaatschappij JR Kitakyushu, in de zuidelijke Kyushu-regio van het land.
De storing deed zich voor tijdens de ochtenspits, om 9.40 uur, waardoor het bedrijf in totaal 26 treinen moest annuleren.
(Engelstalige bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 06:58:
Gisteren kort na 15:30 uit de trein gezet op Maarssen (richting Utrecht) met de mededeling "zoek het maar uit, wij weten het ook niet".
Ja als geen enkele communicatie werkt. Dan zijn de
Na een extra trein richting Amsterdam die uiteindelijk toch maar niet kwam, heeft een stel rebelse NS-medewerkers een zojuist uitgevallen VIRM, die van de bijsturing als leeg mat terug naar Amsterdam CS moest, voorgezet en omgeroepen dat iedereen in een recordtempo in moest stappen want ze konden niet lang wachten. Trein werd (met passagiers) gekeerd op het keerspoor bij De Fabrique voor de deur en we gingen met een gangetje op weg naar Amsterdam CS.
NS probeert het dus gewoon
Dankzij die actie stond ik 40 minuten later (de trein moest overal wachten natuurlijk) weer op Amsterdam CS. Ik was blij, want dat is beter dan in de hitte in Maarssen moeten wachten op je lot, maar hoe kom je vanaf Amsterdam CS in Nijmegen als Utrecht eruit ligt?

Over Rotterdam > Den Bosch? Helaas pindakaas: daar was ook een storing en geen treinverkeer mogelijk
Over Almere > Zwolle > Arnhem? Unfortunately peanutbutter: Zwolle lag er ook uit
Boemelen over Amersfoort > Ede-Wageningen? Dat was een optie, maar de reisplanner gaf aan dat het extreem druk was op de Valleilijn en het advies was om Ede-Wageningen te mijden.

Het leek wel een gecoördineerde aanval.

Gelukkig bood mijn vriendin aan om me te komen halen (vanuit Nijmegen), anders had ik een hotel genomen.

Eerst naar Schiphol (want Amsterdam is een hel om iemand op te halen met de auto). In de IC Direct was het zó druk dat de conducteur in niet mis te verstane woorden omriep dat het ronduit asociaal is als je je bagage op een stoel parkeert en staande reizigers het "mandaat" gaf om de bagage zelf maar aan de kant te zetten ("U hoeft het echt niet eerst vriendelijk te vragen!").

Schiphol was chaos, dus met de Zuidtangent naar Haarlem (bekend terrein, dus veel handiger) en daar uiteindelijk in de auto gestapt.
Ja zulke storingen komen gelukkig niet vaak voor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik begreep vanochtend dat het grootste probleem in Utrecht was dat door de aanrijding op spoor 18 ook spoor 19 onbereikbaar werd en de politie heeft besloten dat daarnaast ook sporen 11, 12 en 15 afgesloten moesten worden (spoor 15 omdat ze ruimte nodig hadden en spoor 11/12 vanwege "pottekijkers").

Hierdoor kon er vanuit de richting Amsterdam alleen op het linkerspoor binnengereden worden, wat voor grote capaciteitsproblemen heeft gezorgd.

Bij het ombouwen naar het corridorsysteem van Utrecht is dit een scenario waar door reizigersorganisaties voor gewaarschuwd is. ProRail/NS gaf destijds aan dat er nog voldoende uitwijkmogelijkheden overbleven. Ik denk dat dat niet klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Geen enkele communicatie? Mwah, dat ligt toch genuanceerder. Daarbij is *weer* het probleem dat men dus ook geen enkel idee meer heeft wat er nog wel rijdt. Dat is mijn grootste ergernis; een aantal jaren (6 a 7, denk ik?) geleden was de NS app *erg* goed, zelfs beter dan wat de NSers zelf hadden op hun mobiele apparaat. Letterlijk het niveau dat als die app meldde dat er een trein richting X ging vertrekken op spoor 5, dat je er van uit kon gaan dat dit ook zo was, ondanks lege borden en medewerkers die het ook niet wisten. Dit heb ik meerdere malen mogen ervaren, o.a. met sneeuw-chaos.

Dat is tegenwoordig helaas niet meer het geval. Ik vermoed dat er enkele abstractielagen bijgekomen zijn die de zaak belemmeren, ik kan me namelijk niet voorstellen dat de brondata slechter is geworden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:24:
Ik begreep vanochtend dat het grootste probleem in Utrecht was dat door de aanrijding op spoor 18 ook spoor 19 onbereikbaar werd en de politie heeft besloten dat daarnaast ook sporen 11, 12 en 15 afgesloten moesten worden (spoor 15 omdat ze ruimte nodig hadden en spoor 11/12 vanwege "pottekijkers").
Ze hadden natuurlijk ook schermen op kunnen zetten. En dan nog. Mensen die twee perrons verder staan als pottekijkers bestempelen.

Als 11-18 geblokkeerd is en je komt van Amsterdam af naar Arnhem of Den Bosch, dan kun je niet via 20 of 21, niet via 8 of 9, dan blijft alleen nog 5 en 6 over die je alleen kunt bereiken door in Maarssen via de middensporen naar de linkersporen over te lopen, maar 5 en 6 zijn natuurlijk hard nodig voor treinen naar Amsterdam.
Het enige wat je vanuit Amsterdam dan nog kunt is keren in Maarssen. En omdat alles wat je naar Amsterdam stuurt ook niet meer terug komt kun je treinen uit Arnhem en Den Bosch ook niet meer in Utrecht aannemen, want keren gaat niet meer.
En dan zit Utrecht op slot. Dank je wel Prorail! En nee, je kunt mij niet wijs maken dat dit niet een scenario is wat niemand had kunnen bedenken. Dit is gewoon in de categorie "eh, dat komt niet vaak voor, laat de reizigers dan maar stikken".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-10 21:15
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:24:

Hierdoor kon er vanuit de richting Amsterdam alleen op het linkerspoor binnengereden worden, wat voor grote capaciteitsproblemen heeft gezorgd.

Bij het ombouwen naar het corridorsysteem van Utrecht is dit een scenario waar door reizigersorganisaties voor gewaarschuwd is. ProRail/NS gaf destijds aan dat er nog voldoende uitwijkmogelijkheden overbleven. Ik denk dat dat niet klopt.
Maasluip schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:28:
[...]

Ze hadden natuurlijk ook schermen op kunnen zetten. En dan nog. Mensen die twee perrons verder staan als pottekijkers bestempelen.

Als 11-18 geblokkeerd is en je komt van Amsterdam af naar Arnhem of Den Bosch, dan kun je niet via 20 of 21, niet via 8 of 9, dan blijft alleen nog 5 en 6 over die je alleen kunt bereiken door in Maarssen via de middensporen naar de linkersporen over te lopen, maar 5 en 6 zijn natuurlijk hard nodig voor treinen naar Amsterdam.
Het enige wat je vanuit Amsterdam dan nog kunt is keren in Maarssen. En omdat alles wat je naar Amsterdam stuurt ook niet meer terug komt kun je treinen uit Arnhem en Den Bosch ook niet meer in Utrecht aannemen, want keren gaat niet meer.
En dan zit Utrecht op slot. Dank je wel Prorail! En nee, je kunt mij niet wijs maken dat dit niet een scenario is wat niemand had kunnen bedenken. Dit is gewoon in de categorie "eh, dat komt niet vaak voor, laat de reizigers dan maar stikken".
Het was zelfs Sp 12 t/m Sp 21 buiten gebruik. Dan heb je van/naar Amsterdam alleen nog maar sp. 5 en sp7. over, en dat zorgt dat je maar 1 spoor hebt tussen Maarssen en Utrecht. Daarnaast helpt het natuurlijk niet als de bijsturing vanwege een telecom storing een groot deel van de machinisten niet kan bereiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
@ijdod De app (of de "concurrent" Rijden de Treinen) is over het algemeen nog altijd betrouwbaar (opheffingen worden behoorlijk snel verwerkt), maar het probleem ligt er meer in dat het soms niet duidelijk is wat er opgeheven wordt of niet of dat de werkelijkheid uit de app op een andere manier achterhaald wordt.
Gisterenavond kwam daar dus ook nog eens die telefoonstoring bovenop, dus personeel en bijsturing konden bijna niet meer met elkaar in contact komen. Met 90 verstoringen gisterenavond is het dan niet meer te doen.
Een hele lading aan kleine storingen, en dus een paar grote verstoringen, daar valt dan niet meer tegenop te werken. Heb je net een dienstkaartje verstuurd naar treinpersoneel, wordt er weer een trein opgeheven, en kan het hele dienstkaartje weer de prullenbak in.
Gisterenavond ben ik met één trein al drie van die kleine verstoringen tegengekomen, maar dat is dan wel weer genoeg om een minuut of 5 à 10 vertraging op te lopen. Tweemaal een spoor dat ten onrechte als bezet werd gemeld, dus daar moest ik seinen stoptonend passeren en stapvoets dat blok doorrijden, en een wisselstoring waardoor ik over hele andere sporen dan normaal geleid moest worden om er omheen te komen. Met één trein is dat wel te doen, maar als door het hele land dat soort dingen gebeuren, dan kan je op geen enkele manier nog een betrouwbare dienstregeling opzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10 15:34
Was heerlijk cool gister in de Intercity, maar ik zit ook 20 minuten in een oude afgedankte SGM, man man wat een hitte, buiten was het nog kouder.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
@EDIT het is voor mij als buitenstaander moeilijk te analyseren, sowieso omdat het uiteraard N=1 is, en het altijd bij verschillende incidenten.Het kan bv ook goed zijn dat men destijds meer of andere opties had om toch de rijden, maar dat dit tegenwoordig niet meer gebeurt.

(Binnen die context ben ik met de app destijds bij dit soort verstoringen thuisgekomen omdat de app (terecht) beweerde dat er nog een trein reed, waar de stationsborden en het personeel het lieten afweten. Recenter bekruipt me het gevoel dat de stationsborden, app, en personeel meer op een lijn staan, maar dat geen van allen het nog weten. Alsof er een filterlaag tussen de brondata van bv de dienstleiding zit, en de weergave. Dan krijg je dus opeens treinen die al uit de berichten geschrapt zijn maar opeens wel blijken te rijden. (In de zin dat het beeld bij mij bestaat, terecht of niet, dat de app dat destijds zeer waarschijnlijk wel correct aan had gegeven))

Actueler... sinds een paar weken is 'mijn' normale trein weer een SLT ipv een SGM, hopen dat dit vandaag doorzet. Die airco is wel prettig :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

[...]

Die schermen zijn echt wel geplaatst. En dit wordt echt heel erg grondig geëvalueerd, er zijn genoeg lessen te leren wat er gisteren is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Voor alles een eerste keer. Nieuwe sprinter ipv SLT. Ziet er goed uit allemaal, geluidjes zijn weer even wennen.

Schermen en omroep lijkt het nog niet te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door ijdod op 25-06-2019 16:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Schermen en omroep is een foutje. De software schrijft logs weg, maar verwijdert die niet meer en de HDD loopt dus in de loop van de tijd vol, waardoor het spul na een tijd niet meer werkt. Ergens in de komende weken wordt een nieuwe versie gepusht waarbij dat probleem verholpen moet zijn en er ook een verbetering moet komen aan de automagische omroep.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 25-06-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
De algemene indruk is dat het een stuk krapper is als de SLT. Dat valt bij het zitten wel mee, maar het plafond lijkt lager, en het balkon 1e klas is een stuk kleiner. De ruimtebeleving is anders, in 'kleinere' zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:11
Hier op Uitgeest vanmorgen (6:33) ook een nieuwe sprinter van CAF. Moet zeggen dat dat een mooie sprinter geworden is hoor! Lekkere ruime zitplaatsen ook waarbij je zelfs als je een dutje doet niet wakker gemaakt hoeft te worden als iemand opstaat of er langs wil ;)

Ruimte technisch lijkt het wel iets krapper als je in de gang/staplaatsen kijkt maar als ik het op de lijn zo zag vanmorgen viel het eigenlijk wel reuze mee. Wel is de ruimte die het toilet inneemt echt idioot groot.

Ook erg fijn dat er een dedicated ruimte was waar de (helse) vouwfietsen kwijt konden. Dat die dingen nog niet een perma ban gehad hebben in de trein.....

al met al positief en mag dat ding blijven rijden hier! Want die oude sprinter (iig die naar Rhenen) is echt een hel op dit soort dagen... de SLT die naar Rotterdam gaat is wel weer prima verder maar die heb/zie ik dus nooit in mijn reistijden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
Een nadeel aan de SNG (en aan de FLIRT) vind ik de tafels. Die zijn zó ontzettend klein, daar heb je bijna niks aan. En omdat er geen inkepinkje in zit moet je een blikje of koffiebeker alsnog vasthouden omdat het er anders af schuift wanneer de trein optrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vandaag hebben we dit uur in de enige die rijdt een intercity direct naar Amsterdam Zuid

Zuid

Beetje variatie is wel leuk toch?
Gedaan vanwege de seinstoring op Sloterdijk.....

Tevens zijn de conducteurs vervangen door politiemensen vandaag. Inspecteren de trein van voor tot achter en terug. Terwijl we rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-10 13:06
Get!em schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:51:
Vandaag hebben we dit uur in de enige die rijdt een intercity direct naar Amsterdam Zuid

[Afbeelding: Zuid]

Beetje variatie is wel leuk toch?
Gedaan vanwege de seinstoring op Sloterdijk.....

Tevens zijn de conducteurs vervangen door politiemensen vandaag. Inspecteren de trein van voor tot achter en terug. Terwijl we rijden.
Sinds wanneer gebeurt dit? Ik wist niet dat de NS zo flexibel was. Dit mag wel vaker gebeuren in het geval van een storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gebeurt toch regelmatig?

De melding: "Trein van zzz richting xxx rijdt niet verder dan...yyy" hoor je regelmatig.
Met de HSL niet anders, alleen zijn dat vaak wel de stations waar ze normaal wel stoppen. Dus trein Amsterdam-Breda, rijdt niet verder dan Rotterdam.

Ik vermoed dat in dit geval de keuze is gemaakt om Schiphol beperkt bereikbaar te houden over de HSL, maar dat ze niet kunnen keren op Schiphol, en dus Zuid gebruiken om te keren.

(net zoals dat alle treinen die tot Schiphol rijden vanaf Noord en Oost Nederland, keren bij Hoofddorp, waarvan sommigen, zoals de sprinter, Hoofddorp ook nog aandoen als station).

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 26-06-2019 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28
Doorrijden tot Amsterdam Zuid is sowieso ook nuttig voor de reizigers, omdat je nu gemakkelijk met de Noord-Zuidlijn tot in het centrum van Amsterdam kunt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
Get!em schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:50:
Gebeurt toch regelmatig?

De melding: "Trein van zzz richting xxx rijdt niet verder dan...yyy" hoor je regelmatig.
Met de HSL niet anders, alleen zijn dat vaak wel de stations waar ze normaal wel stoppen. Dus trein Amsterdam-Breda, rijdt niet verder dan Rotterdam.

Ik vermoed dat in dit geval de keuze is gemaakt om Schiphol beperkt bereikbaar te houden over de HSL, maar dat ze niet kunnen keren op Schiphol, en dus Zuid gebruiken om te keren.

(net zoals dat alle treinen die tot Schiphol rijden vanaf Noord en Oost Nederland, keren bij Hoofddorp, waarvan sommigen, zoals de sprinter, Hoofddorp ook nog aandoen als station).
Hij rijdt nu alleen naar een ander station dan volgens de dienstregeling hoort. Alsof de IC naar Berlijn naar Enschede rijdt omdat Oldenzaal dicht is.

Op zich niet onlogisch. Nu kan die trein Amsterdam aandoen (weliswaar aan de andere kant), en nog doorrijden naar Watergraafsmeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Get!em schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:50:
Gebeurt toch regelmatig?

De ICD rijdt normaal niet naar Amsterdam Zuid maar naar Amsterdam Centraal via Sloterdijk. Zuid is een andere richting dan Sloterdijk.
Dus heel normaal zou ik het ook niet noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Watergraafsmeer is ook maar lastig bereikbaar vanaf Amsterdam Zuid, het kan wel maar heel makkelijk is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Naja, ik kan me nog herinneren dat de ICdirect Breda voorbij reedt ivm seinstoringen ;)
Overigens is het annuleren van ritten veel normaler inderdaad :), vandaag minimaal de helft (iig alle ritten die starten in Rotterdam, doorgaande ritten bleven wel rijden vziw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
Als er iets aan de hand is bij Breda willen ze inderdaad wel eens rechtdoor rijden naar Noorderkempen. Vervolgens staat de trein dan daar een kwartier 'te schilderen' voordat hij in z'n eigen pad doorrijdt naar Antwerpen. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:05
Dat is wel interessant om te weten. Vanaf Noorderkempen terug naar Nederland is nu niet echt een heel dikke dienstregeling. Dan valt het te hopen dat de conducteur dat voor Rotjeknar al weet en aan kan kondigen. Daar heb je dan nog de nodige keuzes, zeker als Breda je eindbestemming niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
@Alex) ik neem aan dat dat pas gebeurt als de storing ontdekt wordt nadat de ICD trein uit Rotterdam is vertrokken? Het geeft nogal een boel extra reistijd om via Antwerpen naar Breda te moeten. Kon er dan vanuit Belgie komende wel naar Breda gereden worden overigens die keren of moest de trein terug over klassiek spoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:55
cazzer22 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:23:
@Alex) ik neem aan dat dat pas gebeurt als de storing ontdekt wordt nadat de ICD trein uit Rotterdam is vertrokken? Het geeft nogal een boel extra reistijd om via Antwerpen naar Breda te moeten. Kon er dan vanuit Belgie komende wel naar Breda gereden worden overigens die keren of moest de trein terug over klassiek spoor?
Hij laat Breda links liggen. De trein moet wachten omdat hij sneller in Noorderkempen is als via Breda om dan via zijn oorspronkelijke dienstregeling weer verder te rijden naar Antwerpen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
Oh de IC Brussel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:39
En dan heb je geluk dat die dat doet, want daardoor kom je eerder in Noorderkempen, waar je de IC Brussel terug naar Rotterdam kan nemen (anders heb je een overstap van 1 minuut volgens de reisplanner). Maar dan sta je weer op Rotterdam Centraal, en ben je 2x langs Breda gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:57

Wokschotel

Op 6 wielen

[...]
Dat kan inderdaad het resultaat van een afweging zijn: accepteren we 1 x per 10 jaar deze ellende of gooien we ieder jaar zoveel euro's er tegenaan om dit soort zeldzame gevallen af te kunnen handelen?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Get!em schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:51:

Ik zag ook een hoop wachtende motoragenten langs de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
ArcticWolf schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:30:
De Watergraafsmeer is ook maar lastig bereikbaar vanaf Amsterdam Zuid, het kan wel maar heel makkelijk is het niet.
Klopt, zullen ze ook vast niet elk kwartier doen maar keren in Schiphol is nog complexer. Misschien keert er ook 1 serie op Zuid dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 17:19

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

EDIT schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:48:
Schermen en omroep is een foutje. De software schrijft logs weg, maar verwijdert die niet meer en de HDD loopt dus in de loop van de tijd vol, waardoor het spul na een tijd niet meer werkt. Ergens in de komende weken wordt een nieuwe versie gepusht waarbij dat probleem verholpen moet zijn en er ook een verbetering moet komen aan de automagische omroep.
Krijgen we uiteindelijk een vloeiend sprekende omroep :*?
Sinds de FLIRT was het al om te lachen, met Afen ande Rijn, Weichen en het in- en uitsteppen, wat nu fonetisch lijkt te zijn aangepast. Het zou mooi zijn als er eindelijk een goede omroep komt die wat natuurlijker klinkt.

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 26-06-2019 22:48 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

AW_Bos schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:53:
[...]
Het zou mooi zijn als er eindelijk een goede omroep komt die wat natuurlijker klinkt.
http://www.nutz.nl/wp-content/audio/bla.mp3

Maar geen idee wat dat kost om te licenseren. Veel.

Pagina: 1 ... 92 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.