NTC zie ik verdwijnen. Zoals ik al eerder zei, is dat een tussenoplossing, puur om aan te geven dat er wel stuurpostsignalisatie is, maar nog niet conform de ETCS-norm. Ooit aangelegd door landen in het begin van de HSL (bijvoorbeeld TVM is daar een voorbeeld van), of om de veiligheid op de eigen sporen te verbeteren (TBL1, TBL1+ en ATB kan je daar ook onder plaatsen)
Level 0 zie ik nog blijven bestaan. Op sommige lijnen is het gewoon niet van doen. In België zitten we met industrielijnen (alle spoorlijnen met een lijnnummer in de reeks 2xx) en historische lijnen.
De historische lijnen zijn afgekoppeld van het hoofdnet. Het kan zijn dat er totaal geen verbinding meer is, of het kan zijn dat de toegangswissels zijn vastgelegd in de afwijkende stand. De treinen die daar op rijden, komen niet meer op het hoofdnet, en zijn puur bedoeld voor toeristische activiteiten (denk aan de
3 vallées).
De industrielijnen hebben nog wel een aansluiting op het hoofdnet. Hier mag echter maar 1 trein tegelijkertijd op rijden, en dit aan verminderde snelheid. Op deze lijn liggen dan meerdere aansluitingen naar fabrieken. Hier wordt de toegang verzekerd door middel van sloten. Je biedt je als trein aan voor toegang tot die lijn, en dan krijg je een sleutel mee. Met deze sleutel kan je dan ontspoortongen op de lijn bedienen. Bij elk toestel dat je bedient, laat je de sleutel achter die je meehad, en krijg je een nieuwe sleutel los voor het volgend toestel. Wil je er vanaf, dan werk je in de omgekeerde richting, totdat je de eerste sleutel terug in het eerste seinslot steekt. Er kan geen 2de trein bij omdat die de eerste sleutel mist. Op dergelijke lijnen hebben we zelfs geen treindetectie.
Eens op dergelijke lijnen (toeristische of industrie), is er geen tussenkomst meer vanuit een seinhuis. Dus is er weinig nut om hier ETCS gaan aan te leggen, of het zou moeten zijn om stuurpostbewaking te doen.
Of level 1 op termijn eruit zou gaan? Ik zei het hiervoor al dat het normaal niet bedoeling was dat wij in België level 2 gingen uitrollen op het klassieke net. Nu zijn er toch mee bezig als test. Als die test goed is, zie ik het wel gebeuren dat wij in België alles naar level 2 brengen. Ondertussen zijn ze, ik geloof in Frankrijk, bezig met praktijktesten van level 3. Daar waar Infrabel zei dat dit nooit zou worden uitgerold in België, dus ook niet op de HSL, begint men nu de voordelen te zien die level 3 kan meebrengen.
Afwachten dus wat de praktijktesten ons leren. Ik vermoed dat als het ooit bij ons op het klassiek net komt, we dit pas zien uitrollen over een jaar of 10-20. Hiervoor moeten ook
alle treinen herbekeken worden, want dan ga je ook over goederenwagens kabels moeten trekken, al zie ik dit ook voordelen hebben (geen gesleur met eindseinen, je voorziet elke wagen van lampjes, ...)
Volgens mij een paar honderd post geleden heb ik aangegeven dat zelfs ATB-EG daar nog op ingrijpt. Daarom vind ik persoonlijk dat er onder level 1 verplicht gesteld moet worden dat er gecodeerde spoorstroomlopen aangelegd moet worden. Dat de trein ALTIJD weet wat het sein doet. Standaardisatie is leuk, maar doe het wel goed dan.
Ik kan vermoeden dat een dergelijk systeem niet overal in Europa uitrolbaar is. Dat is net het fijne aan ETCS, het is een technologie die los staat van de bestaande situatie. Je moet niet je halve infrastructuur gaan ombouwen, je kan het er gewoon bij plaatsen.
En dus gaan alle treinen met 160 km/u straks op level 2 rijden?
Ze hebben het nu op 1 klassieke lijn uitgerold als test. Laat ons de resultaten afwachten