Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.518 views

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 12:37

mambo No5

Bad Apple?

SBB bouwt automatische koppelingen in bij goederenwagons bij wijze van proef
Sie ist ein wichtiger Schritt in Richtung Automatisierung des Betriebs und wird ab Mitte 2017 am «5L»-Demonstratorzug getestet: die automatische Kupplung. Denn dank dieser Komponente wird die Effizienz in den Rangierbahnhöfen signifikant gesteigert. Die technologischen Lösungen dafür entwickelt SBB Cargo gemeinschaftlich mit Partnern aus unterschiedlichen Branchen. Die erste automatische Kupplung wurde nun in den «5L»-Demonstratorzug eingebaut. Bis Ende 2018 sollen 130 Wagen damit ausgerüstet werden und in der Schweiz im Kundeneinsatz verkehren.
Interessant en ergens verbaast me het wel dat dit niet veel eerder opgepakt is; aan de andere kant van de plas, in Oceanië en in Azië zijn schroefkoppelingen vrijwel nergens meer te vinden. Een rangeerproces kan je er ook veel efficiënter mee inrichten én je hoeft personeel in principe niet meer tussen de wagons te laten lopen om het geheel aan elkaar te knopen. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:07
Ik weet weinig van het goederenvervoer, maar rijdt DB Cargo in Nederland niet met een automatische koppeling op de ertswagens?

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-11 01:33

Yep @EDIT ik was al bezig. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Trainhunter2009 op 14-04-2017 12:03 . Reden: nog een filmpie ]

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 12:37

mambo No5

Bad Apple?

Niet alles. Enkel de 6kT exemplaren (volgens mij specifiek de bulkwagens met 6 assen, geen idee welk type) die naar Rotterdam hobbelen vanuit Duitsland over de Betuweroute hebben afaik die Amerikaanse koppelingen vanwege het treingewicht; de ouderwetse schroefkoppelingen zouden een dergelijk gewicht niet aan kunnen. De 3kT kolentreinen vanuit de Westhaven hebben wel gewoon schroefkoppelingen en bij andere vormen van goederenvervoer heb ik ook weinig anders dan schroefkoppelingen voorbij zien komen. :) De eerlijkheid gebied me wel toe te geven dat ik die even vergeten was bij het typen van mijn eerdere bericht.

[ Voor 17% gewijzigd door mambo No5 op 14-04-2017 12:01 ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Trainhunter2009
Klopt, maar het gaat om het feit dat het niet nieuw is.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

wildhagen schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 03:35:
[...]

Nogal logisch, het is nogal onzinnig om een treinstel wat net 8-9 jaar oud is nu al te gaan reviseren. Nogal kostenverspillend enzo ;)
Verder kijken ze ook naar bakkilometers en de revisietermijn.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• EDIT
Qu3st schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:12:
[...]

Daar heb ik nog niet van gehoord en ook weinig van gemerkt. Moet het nog steeds zelf inplannen als dat al niet gedaan is door mijn collega's.
Ik heb nog even wat verder gezocht, maar ik begrijp dat vanaf wijzigingsblad september a.s. het geplande roestrijden van start moet gaan.
Ik was dus iets te snel met de conclusie dat de proef op niets was uitgelopen.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-11 14:57

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Er is al de hele dag iets geks aan de hand met de IC's naar Schiphol, volgens de borden rijden ze niet verder dan de Bijlmer Arena, maar ik werkelijkheid rijden ze na Schiphol verder naar Den Haag... Kunnen ze dat niet anders op de borden zetten?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

Luke!

#Treinbaas
Wat zijn "de IC's naar Schiphol"? Uit Venlo, Heerlen, Nijmegen, Groningen, Leeuwarden, Enschede, ...?
Het ligt er in deze maar net aan hoe de twee treinen zijn doorgekoppeld. Indien de ene trein is ingekort tot Bijlmer en het vervolg onder een ander treinnummer rijdt dan kun je dit soort meldingen krijgen inderdaad.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 13:56
Luke! schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:02:
Wat zijn "de IC's naar Schiphol"? Uit Venlo, Heerlen, Nijmegen, Groningen, Leeuwarden, Enschede, ...?
Het ligt er in deze maar net aan hoe de twee treinen zijn doorgekoppeld. Indien de ene trein is ingekort tot Bijlmer en het vervolg onder een ander treinnummer rijdt dan kun je dit soort meldingen krijgen inderdaad.
Ja, dat is het geval. Gaat om de 3100 uit nm. Echt ontzettend onhandig gepland, ze hadden beter Shl als koppelpunt kunnen kiezen in plaats van asb. Waarschijnlijk is dit laatste gekozen omdat hij daar nu 3 minuten eerder vertrekt.

Elke reiziger op Utrecht ziet nu op alle borden staan "Rijdt niet verder dan Amsterdam Bijlmer Arena" terwijl dat dus niet het geval is. Ik heb het vanochtend al gemeld bij NS, maar dit is vermoedelijk zo in het systeem gezet en er kan niets aan worden gedaan. Wat mij part roepen ze elk half uur om dat die trein wel naar Schiphol gaat, want dit kan écht niet.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Luke! schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:02:
Oh sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoel die vanuit Nijmegen, via Arnhem.
Dennis schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:07:
[...]

Ja, dat is het geval. Gaat om de 3100 uit nm. Echt ontzettend onhandig gepland, ze hadden beter Shl als koppelpunt kunnen kiezen in plaats van asb. Waarschijnlijk is dit laatste gekozen omdat hij daar nu 3 minuten eerder vertrekt.

Elke reiziger op Utrecht ziet nu op alle borden staan "Rijdt niet verder dan Amsterdam Bijlmer Arena" terwijl dat dus niet het geval is. Ik heb het vanochtend al gemeld bij NS, maar dit is vermoedelijk zo in het systeem gezet en er kan niets aan worden gedaan. Wat mij part roepen ze elk half uur om dat die trein wel naar Schiphol gaat, want dit kan écht niet.
Dat ziet dus elke reiziger vanuit Arnhem ook, maar de omroepen zeggen dat die verder rijd. Op de trein zelf staat dan wel weer Den Haag centraal.

Ik zag een tijdje geleden trouwens een IC naar Nijmegen, het voorste treinstel ging naar Nijmegen, de achterste ging naar Den Helder... :? 8)7 Ook vanuit Arnhem.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• EDIT
Helaas is dit een beperking in de reisinformatiesystemen. Hoewel het nog even gaat duren, zal dit zeker aangepast gaan worden.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:24
Wist helemaal niet dat Leiden een rechtstreekse verbinding met Nijmegen heeft :-)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ascension schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:30:
Wist helemaal niet dat Leiden een rechtstreekse verbinding met Nijmegen heeft :-)
Heeft Leiden ook niet, is een belachelijk eind om ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:24
Freee!! schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:33:
[...]

Heeft Leiden ook niet, is een belachelijk eind om ;)
Qua reistijd is de IC via Schiphol/Bijlmer 10 minuten korter dan de IC via Alphen en overstap op Utrecht. De IC via Schiphol/Bijlmer doet er slechts 1 minuut langer over dan die via Alphen. Met name te wijten aan het trage verouderde Leiden-Woerden traject.

[ Voor 8% gewijzigd door Ascension op 14-04-2017 16:45 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ascension schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:44:
[...]
het trage verouderde Leiden-Woerden traject.
??
De hele bovenbouw van dat traject is niet gek lang geleden volledig vernieuwd. Of bedoel je iets anders dan verouderd? O-)
Luke! schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:03:
[...]

??
De hele bovenbouw van dat traject is niet gek lang geleden volledig vernieuwd. Of bedoel je iets anders dan verouderd? O-)
De kunstwerken op die lijn zijn wel behoorlijk oud.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-11 02:25
Een behoorlijk stuk is nog steeds enkel spoor en vaak is het drama als er daar wat aan de hand is. Dan staat gelijk het hele traject lange tijd helemaal vast, wat met regelmaat gebeurd. Verder moet de ene trein vaak minutenlang wachten tot de trein van de andere kant van het enkel spoor traject is, voordat hij weer verder kan.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Wat heeft dat met verouderd te maken?
Dat gebeurt ook wanneer je een gloednieuw baanvak aanlegt grotendeels als enkelsporige lijn uitgevoerd hoor. :)

• Dennis
Ja, het baanvak is redelijk recent helemaal vernieuwd, maar de grond is daar zo slecht dat het eigenlijk niet geschikt is voor een spoorlijn. Daarom is spoorverdubbeling ook niet aan de orde, omdat dat ongelooflijk duur zou worden.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:20
Wat trouwens ook wel interessant is: ProRail gaat het traject Hoogeveen - Groningen vanaf morgen twee weken afsluiten. Maar, vlakbij Groningen staat ook een werkplaats van Nedtrain waar onder andere de ICM's worden onderhouden. Dat moet uiteraard gewoon doorgaan.

Nu worden er vier 6400 locjes van DB Cargo gebruikt om de Koplopers (en VIRMs) over te brengen vanaf Leeuwarden richting de werkplaats Onnen. Ook zijn er wat goederentreinen die omgeleid worden: De dagelijkse trein voor de chemiesector in Delfzijl en de Eemshaven, een containertrein naar Veendam en een magnesiumtrein, ook in Veendam. Normaal gesproken komt daar nooit een goederentrein, en al helemaal geen elektrisch materieel :P

Overigens gebeurt alles 's nachts: Overdag wordt de deels enkelsporige lijn op volle capaciteit gebruikt door Arriva.

Dit alles via Somda trouwens.

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:58
Die DDZ mogen ze wel houden op de Zeeuwse Lijn hoor 8) Net als dat gisteren de intercities naar Breda doorreden, dus dan hoef ik niet meer te hopen om die 3 minuten overstap te halen op Roosendaal, heeeeerlijk :9

// Je zal vannacht deze NS bus maar hebben :P
https://www.ovtijden.com/.../2017-04-18T01:53:00+0200

[ Voor 21% gewijzigd door iBugged op 17-04-2017 14:51 ]

Verwijderd

Iemand hier recente ervaring met IC Berlijn? :? Zit te denken om in de zomervakantie even een weekend Berlijn te doen, kan een leuke deal krijgen, maar twijfel nu tussen IC Berlijn vanaf Almelo (komend vanuit Heerenveen.) of vliegtuig vanaf Rotterdam airport of Schiphol, Deur naar deur duurt ongeveer even lang en kosten verschil is ongeveer een tientje dus die twee wegen niet mee, ik vraag mij vooral af of het comfort in dat oude DB materiaal een beetje fatsoenlijk is en of de rit een beetje leuk is of alleen maar saaie zooi. :P Als de rit niets is neig ik een beetje naar voor de eerste keer vliegen namelijk. :) (kosten naar luchthaven in NL hoeven niet gerekend te worden, ik zal in een periode reizen dat mijn studenten OV geldig is.)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2017 21:39 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:38:
Iemand hier recente ervaring met IC Berlijn? :? Zit te denken om in de zomervakantie even een weekend Berlijn te doen, kan een leuke deal krijgen, maar twijfel nu tussen IC Berlijn vanaf Almelo (komend vanuit Heerenveen.) of vliegtuig vanaf Rotterdam airport of Schiphol, Deur naar deur duurt ongeveer even lang en kosten verschil is ongeveer een tientje dus die twee wegen niet mee, ik vraag mij vooral af of het comfort in dat oude DB materiaal een beetje fatsoenlijk is en of de rit een beetje leuk is of alleen maar saaie zooi. :P Als de rit niets is neig ik een beetje naar voor de eerste keer vliegen namelijk. :) (kosten naar luchthaven in NL hoeven niet gerekend te worden, ik zal in een periode reizen dat mijn studenten OV geldig is.)
Ik ben een paar jaar geleden naar Berlijn gegaan met de IC vanuit Hengelo. Tja, was gewoon in prima trein met alles wat je nodig hebt, natuurlijk zie zo modern als de ICE3. Geen wifi. Het duurde een uur of zes dacht ik, maar dan zit je lekker in berlijn. Ik kan morgen nog wat meer over de reis vertellen en wat foto's opzoeken, mocht je willen. :P
Van de zomer de EasyJet naar Londen geweest en ik denk dat er qua comfort weinig verschil was. ;)

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Afgelopen najaar nog gedaan, enkel de terugweg want de heenweg kwam vanuit München met ICE. Is prima te doen, reis vanaf Almelo is 4½ uur of zo? Het is niet het nieuwste materieel maar een stuk beter dan de DM90 die je (nog) van Zwolle naar Almelo hebt. :+

En saai... mjah het zijn steden en weiland over het algemeen. Maar vond het wel relaxt.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Maasluip
  • Laatst online: 17-11 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik weet niet of er nog verbouwd wordt in de IC, maar de 2e klas stoelen met die blauw/roze stof vind ik heel erg hard zitten. Ik zou het wel prefereren boven vliegen met EasyJet. Vooral ook vanwege het gemak: al dat gedoe met inchecken en wachten bij vliegen. Dat vind ik maar niks, vooral als je bij het plebs in de departurehal moet zitten.
Als je een goede deal kunt krijgen (sparpreis), kijk dan of je voor weinig (10 euro of zo) 1e klas kunt reizen.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:47:
[...]

Ik ben een paar jaar geleden naar Berlijn gegaan met de IC vanuit Hengelo. Tja, was gewoon in prima trein met alles wat je nodig hebt, natuurlijk zie zo modern als de ICE3. Geen wifi. Het duurde een uur of zes dacht ik, maar dan zit je lekker in berlijn. Ik kan morgen nog wat meer over de reis vertellen en wat foto's opzoeken, mocht je willen. :P
Van de zomer de EasyJet naar Londen geweest en ik denk dat er qua comfort weinig verschil was. ;)
Als je wat meer zou willen vertellen en foto's heb zou dat leuk zijn. :) De treinreis lijkt me leuk om eens mee te maken, en wil ergens in de komende jaren ook nog eens naar Londen en daarvoor is vliegen sowieso de betere keuze qua kosten, dus denk dat ik voor de trein ga. :) Mocht je tips hebben voor de stad zelf zijn die uiteraard ook welkom maar dat lijkt me een beetje off-topic. :P
Maasluip schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:02:
Ik weet niet of er nog verbouwd wordt in de IC, maar de 2e klas stoelen met die blauw/roze stof vind ik heel erg hard zitten. Ik zou het wel prefereren boven vliegen met EasyJet. Vooral ook vanwege het gemak: al dat gedoe met inchecken en wachten bij vliegen. Dat vind ik maar niks, vooral als je bij het plebs in de departurehal moet zitten.
Als je een goede deal kunt krijgen (sparpreis), kijk dan of je voor weinig (10 euro of zo) 1e klas kunt reizen.
2de klas is €39, 1ste klas is €59 en een beetje in sparpreis. Is die ongeveer €20 extra het waard? :? Zo te zien mag je daarmee ook het volledige stuk in NL vanaf Heerenveen naar Almelo in eerste klas reizen? Maar daar kan ik mij in vergissen.
Bastien schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:52:
Afgelopen najaar nog gedaan, enkel de terugweg want de heenweg kwam vanuit München met ICE. Is prima te doen, reis vanaf Almelo is 4½ uur of zo? Het is niet het nieuwste materieel maar een stuk beter dan de DM90 die je (nog) van Zwolle naar Almelo hebt. :+

En saai... mjah het zijn steden en weiland over het algemeen. Maar vond het wel relaxt.
Deur naar deur Heerenveen - Berlijn hbf is 6,5 uur in elk geval. :) Dus 4,5 uur Almelo - Berlijn zou wel kunnen kloppen ja.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2017 22:16 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 15:32
Die IC-rijtuigen zijn onlangs nog opgeknapt en zouden nu een beetje op ICE3 moeten lijken qua zitcomfort (of dat goed of slecht is, is persoonlijk). Ik zou op zo'n afstand lekker met de trein gaan.

We are shaping the future

• AW_Bos

AW_Bos

Het is prima te vertoeven in de rijtuigen van de IC-Berlijn naar Berlijn. Het comfort is prima te noemen, en je rijdt ook op bepaalde plekken lekker door met 200 km/h. Enige nadeel is het gebrek aan WiFi. Ik had een groot deel van de rit op de open plekken weinig internet via 3G. Misschien dat het via WiFi beter zou gaan als er misschien andere providers worden gebruikt.

Als treinen je hobbie is, dan is er een hoop te zien. Veel rangeerterreinen die langs je heen gaan met leuk spul, en leuke Duitse landschappen en dorpjes en steden die langs je heen flitsen.

[ Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 18-04-2017 23:37 ]

Verwijderd

Sounds like train it is then. :Y Iemand enig idee hoe het met die eerste klas kaartjes zit? Voor €59,90 inplaats van €39 heb ik daar opzich wel interesse in, maar zo te zien mag ik daarmee ook het Nederlandse stuk naar, in mijn geval, Almelo toe in eerste klas reizen, klopt dat? :? Of lees ik gewoon verkeerd? :$

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Defect spoor en geen treinen tussen Utrecht - Rotterdam / Den Haag?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Jep:
Utrecht-Rotterdam; Utrecht-Den Haag

laatste update: woensdag 19 april 2017, 07.18 uur

Tussen Utrecht Centraal en Gouda Goverwelle rijden er minder Sprinters en tussen Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal rijden er minder Intercity's door een defect spoor.
Er rijden snelbussen tussen Woerden en Gouda.
De extra reistijd kan oplopen tot 60 minuten.
Dit duurt tenminste tot 10:00 uur.
Zie http://www.ns.nl/reisinfo...ele-situatie-op-het-spoor

Virussen? Scan ze hier!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:55
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 07:12:
Sounds like train it is then. :Y Iemand enig idee hoe het met die eerste klas kaartjes zit? Voor €59,90 inplaats van €39 heb ik daar opzich wel interesse in, maar zo te zien mag ik daarmee ook het Nederlandse stuk naar, in mijn geval, Almelo toe in eerste klas reizen, klopt dat? :? Of lees ik gewoon verkeerd? :$
Interessant geval... Ik reisde paar jaar terug per ICE vanuit Utrecht naar Oberhausen, 1e klas en NL traject gratis met studentenkaart. Conducteur wist me te vertellen dat ik dan eigenlijk alsnog Utrecht-grens 2e klas had moeten reizen of een overgang 2-1 had moeten kopen voor dat stuk :p Met de achterliggende gedachte dat als je opgeeft "NL traject gratis" en 1e klas boekt, je dan een abo hebt dat ook voor 1e klas geldig is.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
@Verwijderd Als je voor die prijs je tickets Heerenveen <=> Berlijn koopt dan lijkt me dat volledig eerste klas, maar navragen als je ze bestelt kan geen kwaad. Kun je trouwens niet beter via Deventer reizen? Dan zit je eerder in de laatste trein die je moet hebben en heb je geen last van DM'90 :P
Toevallig zit ik zo in de IC Berlijn, dus zal wat foto's maken als je dat wil + de reisduur volgens de boekjes in de trein opzoeken. Heb zelf drie jaar terug de reis naar Praag via Berlijn gemaakt. Als je van treinen houdt dan is die reis zo verkeerd niet, ook al duurt het 8,5u. Af en toe door de trein wandelen en genoeg te lezen/doen hebben en het komt goed :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Verwijderd

ShitHappens schreef op woensdag 19 april 2017 @ 07:51:
[...]

Interessant geval... Ik reisde paar jaar terug per ICE vanuit Utrecht naar Oberhausen, 1e klas en NL traject gratis met studentenkaart. Conducteur wist me te vertellen dat ik dan eigenlijk alsnog Utrecht-grens 2e klas had moeten reizen of een overgang 2-1 had moeten kopen voor dat stuk :p Met de achterliggende gedachte dat als je opgeeft "NL traject gratis" en 1e klas boekt, je dan een abo hebt dat ook voor 1e klas geldig is.
Als ik totaal geen kortingen opgeef, en dus geen gebruik maak van mijn studenten OV, krijg ik een prijs van €59,90 voor Heerenveen - Berlijn Hbf als ik eerste klas selecteer. Dus dan mag ik er toch vanuit gaan dat ik de hele reis in eerste klas mag maken? :P NS international gevraagd, maar die lijken zulke specifieke situaties niet zo fijn te vinden en komen met standaard algemene informatie van de NS international site aanzetten, dus daar kom ik niet heel veel verder mee. :P
Migrator schreef op woensdag 19 april 2017 @ 07:59:
@Verwijderd Als je voor die prijs je tickets Heerenveen <=> Berlijn koopt dan lijkt me dat volledig eerste klas, maar navragen als je ze bestelt kan geen kwaad. Kun je trouwens niet beter via Deventer reizen? Dan zit je eerder in de laatste trein die je moet hebben en heb je geen last van DM'90 :P
Toevallig zit ik zo in de IC Berlijn, dus zal wat foto's maken als je dat wil + de reisduur volgens de boekjes in de trein opzoeken. Heb zelf drie jaar terug de reis naar Praag via Berlijn gemaakt. Als je van treinen houdt dan is die reis zo verkeerd niet, ook al duurt het 8,5u. Af en toe door de trein wandelen en genoeg te lezen/doen hebben en het komt goed :)
As for NS international vragen, zie hierboven. :) As for via Deventer reizen, zou kunnen maar lijkt voor geen meter aan te sluiten waardoor de reistijd een uur langer word. :X Dan pak ik denk ik liever DM90. :P Foto's zouden leuk zijn. :Y

Edit: laat maar, ik moet beter uit mijn doppen kijken. Via Deventer zou ook kunnen inderdaad. :Y Maar is wel krap, xx:14 aankomst Deventer, xx:19 vertrek.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2017 08:24 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:03:
Als je wat meer zou willen vertellen en foto's heb zou dat leuk zijn. :) De treinreis lijkt me leuk om eens mee te maken, en wil ergens in de komende jaren ook nog eens naar Londen en daarvoor is vliegen sowieso de betere keuze qua kosten, dus denk dat ik voor de trein ga. :) Mocht je tips hebben voor de stad zelf zijn die uiteraard ook welkom maar dat lijkt me een beetje off-topic. :P
Ik heb geen foto's van de trein kunnen vinden... :S Ik maak tegenwoordig van zo'n beetje alles een foto, maar in 2013 nog niet. De trein was gewoon comfortabel, niet heel luxe ofzo, maar ook geen stoelen waar je de veren doorheen voelt. Je hebt geen wifi, maar als je gewoon voor een uur of zes vermaak mee neemt, dan lijkt mij dat geen probleem.
Alex) schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:18:
Die IC-rijtuigen zijn onlangs nog opgeknapt en zouden nu een beetje op ICE3 moeten lijken qua zitcomfort (of dat goed of slecht is, is persoonlijk). Ik zou op zo'n afstand lekker met de trein gaan.
Wanneer was dat? Voor 2013 of erna?
AW_Bos schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:35:
Het is prima te vertoeven in de rijtuigen van de IC-Berlijn naar Berlijn. Het comfort is prima te noemen, en je rijdt ook op bepaalde plekken lekker door met 200 km/h. Enige nadeel is het gebrek aan WiFi. Ik had een groot deel van de rit op de open plekken weinig internet via 3G. Misschien dat het via WiFi beter zou gaan als er misschien andere providers worden gebruikt.
Tja, in de auto of het vliegtuig heb je toch ook geen WiFi? Nu is dat in de auto niet zo erg, want je rijdt toch. Ik heb het niet echt gemist. In de Talys naar Parijs had je 40MB (of je moest extra kopen), dus leuk voor wat websites, maar veel meer dan dat niet. Ik heb het niet gemist.
Als treinen je hobbie is, dan is er een hoop te zien. Veel rangeerterreinen die langs je heen gaan met leuk spul, en leuke Duitse landschappen en dorpjes en steden die langs je heen flitsen.
Het was zeker mooi, door de weilanden, langs oude goederensporen, mijnen, en een VW fabriek. :) En in Berlijn ga je door de stad naar het station, langs de dierentuin dacht ik.
Migrator schreef op woensdag 19 april 2017 @ 07:59:
Toevallig zit ik zo in de IC Berlijn, dus zal wat foto's maken als je dat wil + de reisduur volgens de boekjes in de trein opzoeken.
Zou je dat willen doen? Ik ben benieuwd of die anders is dan dat ik mij herinner.
Heb zelf drie jaar terug de reis naar Praag via Berlijn gemaakt. Als je van treinen houdt dan is die reis zo verkeerd niet, ook al duurt het 8,5u. Af en toe door de trein wandelen en genoeg te lezen/doen hebben en het komt goed :)
Dat zal ook wel mooi zijn, we hebben een tijdje geleden gekeken naar een Europese treinkaart, deze. Als je een maand wilt reizen met 4 personen, kost dat al gauw €1680 voor ons. Dan heb je nog niet eens een overnachting. Dus dat hebben we niet gedaan, maar later wil ik wel een keer met de trein door Europa (of verder) reizen.

Verwijderd

@T.Kreeftmeijer toen ik in augustus 2016 in de Thalys naar Parijs ging was de wifi onbeperkt, ik heb YouTube en dergelijke zitten streamen in elk geval. :P Maar inderdaad, 16k mah powerbank en telefoon en IPad meenemen en dan komt het goed. :P

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wij in mei vorig jaar. Ik dacht dat we beperkte WiFi hadden, maar dat weet ik niet zeker.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 11:40
Is dat misschien het verschil tussen een 1k- en 2k- (of enige andere budget-vorm-) kaartje?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat
Bacchus schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:48:
Is dat misschien het verschil tussen een 1k- en 2k- (of enige andere budget-vorm-) kaartje?
Dat kan. Ik ging niet over de kaartjes...
Ik denk dat daar het verschil zit. ;)

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
IC Berlijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bYX02IzhGdyRW2gD6NOGJzNV/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gfUKMARdVpaM1wY6jKF3M1Xe/thumb.jpg

Relatief harde stoelen, maar goed verstelbaar en een goede rugleuning. Genoeg beenruimte voor iemand van 1.95m lang en de rit is altijd soepel in vergelijking met ICM waarmee ik dit traject ook rijd. :)

Verwijderd

Bacchus schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:48:
Ik had een tweede klas kaartje in de Thalys, dus dat zal het niet geweest zijn. :)
Migrator schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:50:
IC Berlijn
[afbeelding][afbeelding]

Relatief harde stoelen, maar goed verstelbaar en een goede rugleuning. Genoeg beenruimte voor iemand van 1.95m lang en de rit is altijd soepel in vergelijking met ICM waarmee ik dit traject ook rijd. :)
ICMm bevalt mij altijd heel goed, dus als het beter is dan dat komt het vast goed. :Y Bedankt voor de foto's. :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2017 08:57 ]

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
@Verwijderd Geen probleem. Voordat ik het vergeet: Reisduur richting Berlijn Hbf is vanaf Almelo net iets meer dan 4,5u. IC 141 waarin ik net zat vertrekt in Aml om 8:46 en de aankomst is 13:22 volgens planning :)

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Migrator Die stoelen zijn nieuwer dan waar ik op zat. Veel plezier in Berlijn. Wat ga je doen?

• Dennis
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:13:
@Migrator Die stoelen zijn nieuwer dan waar ik op zat. Veel plezier in Berlijn. Wat ga je doen?
Volgens mij is hij net uitgestapt in Almelo :P.

Maar euhm... het antwoord op de eerdere vraag is ja: je mag ook vanaf Heerenveen 1e klasse reizen. Het gaat inderdaad om de totale reis.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:19:
[...]

Als ik totaal geen kortingen opgeef, en dus geen gebruik maak van mijn studenten OV, krijg ik een prijs van €59,90 voor Heerenveen - Berlijn Hbf als ik eerste klas selecteer. Dus dan mag ik er toch vanuit gaan dat ik de hele reis in eerste klas mag maken? :P NS international gevraagd, maar die lijken zulke specifieke situaties niet zo fijn te vinden en komen met standaard algemene informatie van de NS international site aanzetten, dus daar kom ik niet heel veel verder mee. :P
Dat lijkt me wel de hele reis. Maar als je in Nederland al OVS hebt kun je op de DB site eens kijken naar Sparpreisen vanaf Bad Bentheim. Daar krijg je 1e klas reizen vanaf € 39 (met overstappen) of € 41,90 (rechtstreeks). Hangt natuurlijk heel erg van je reisdag en -tijd af, maar kijk eens op https://ps.bahn.de/preiss...e/psc_start.post?#no-back
Dan moet je alleen nog een kaartje Oldenzaal (of Bad Bentheim grens) - Bad Bentheim kopen.
Voordeel van 1e klas is ook nog eens dat het rustiger is. 2e klas op de trein wil nogal eens een kippenhok zijn. Maar misschien vind je dat niet erg.

@Migrator : dat zijn iig verbouwde en niet de blauw/roze stoelen waar ik zo'n hekel aan heb.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 19-04-2017 09:20 ]

• Alex)
Na 2013 :)

Over 1e klas/2e klas: als je een ticket Heerenveen - Berlijn 1e klas koopt mag je vanaf Heerenveen al 1e klas zitten. Als je "nl traject gratis" kiest reis je binnen Nederland in de klasse waarop je volgens je reisproduct recht hebt, en ga je naar de 1e klas wanneer je eenmaal over de grens bent.

Of je die twintig euro meer het waard vindt is aan jou. Voor catering moet je toch betalen (i.t.t. Thalys en Eurostar) dus je betaalt alleen extra voor een wat ruimere stoel.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Dennis schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:17:
[...]

Volgens mij is hij net uitgestapt in Almelo Hengelo :P.
:Y

@T.Kreeftmeijer Ik heb deze trein vaker in mijn dagelijkse reis ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Migrator op 19-04-2017 09:49 ]

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:18:
[...]

Dat lijkt me wel de hele reis. Maar als je in Nederland al OVS hebt kun je op de DB site eens kijken naar Sparpreisen vanaf Bad Bentheim. Daar krijg je 1e klas reizen vanaf € 39 (met overstappen) of € 41,90 (rechtstreeks). Hangt natuurlijk heel erg van je reisdag en -tijd af, maar kijk eens op https://ps.bahn.de/preiss...e/psc_start.post?#no-back
Dan moet je alleen nog een kaartje Oldenzaal (of Bad Bentheim grens) - Bad Bentheim kopen.
Voordeel van 1e klas is ook nog eens dat het rustiger is. 2e klas op de trein wil nogal eens een kippenhok zijn. Maar misschien vind je dat niet erg.

@Migrator : dat zijn iig verbouwde en niet de blauw/roze stoelen waar ik zo'n hekel aan heb.
Voor dat relatief kleine verschil doe ik dan de reis richting IC Berlijn liever ook eerste klas. :) Tweede klas is prima voor dagelijkse reizen, maar voor zo'n langere rit (zeker op de terug weg als ik al zo'n 4,5 uur achter de rug heb) zit ik toch liever eerste klas. :) Bedankt voor de informatie in elk geval. :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-11 13:12

Garyu

WW

wildhagen schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:21:
Siemens en Bombardier gaan mogelijk fuseren: http://www.nu.nl/beurs/46...usie-treinendivisies.html

Dit gaat dan uiteraard alleen over de spoorgerelateerde bedrijfsonderdelen, niet de overige bedrijfsonderdelen.
Dit berichtje nog even eruit gepikt, het lijkt er op dat ze het serieus menen. En het is belangrijk ook. Ik heb in mijn werk met beiden te maken, en ze vrezen allebei de concurrentie uit China enorm. Zeker na de hernieuwde fusie van de Chinese concullega's CNR en CSR een paar jaar terug is die concurrentie immers moordend.

Het ziet er echter naar uit dat de kartelwachters in Brussel een dergelijke fusie niet heel positief gaan behandelen, omdat het op de europese markt tot een enorm grote speler gaat leiden. Mondiaal dan weer enorm belangrijk, maar daar kijkt de rechter waarschijnlijk niet naar, die ziet vooral de belangen van CAF, Stadler en natuurlijk ALSTOM - ook belangrijk, maar als we niet oppassen gaan ze stuk voor stuk aan de onderlinge twisten tenonder terwijl de Aziatische spelers er met de buit vandoor gaan.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Oh voor ik het vergeet, catering is daar dus wel aanwezig? :? Betalen is geen issue. /me heeft diabetes T1 en moet anders dus eten mee slepen. :Y NS international adverteert er wel mee, maar de praktijk wil wel eens afwijken van de theorie. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2017 09:56 ]

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:49:
[...]

Voor dat relatief kleine verschil doe ik dan de reis richting IC Berlijn liever ook eerste klas. :) Tweede klas is prima voor dagelijkse reizen, maar voor zo'n langere rit (zeker op de terug weg als ik al zo'n 4,5 uur achter de rug heb) zit ik toch liever eerste klas. :) Bedankt voor de informatie in elk geval. :)
5,5 uur is best te doen, ook in de tweede klas. Ik zit regelmatig (als in een paar keer per jaar) 7+ uur in de trein hier, en dat is prima te doen hoor :). Gewoon iets mee nemen om te doen en een beetje uit het raampje kijken en de tijd is in no time over.

Heb vorige week reisje naar de Bodensee geboekt, met de trein vanaf Düsseldorf. Dat is ook ongeveer 7 uur, alleen met twee kleine kinderen - ik ben benieuwd :o. Wel een mooie route.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
@Verwijderd Restauratierijtuig is eigenlijk zonder uitzondering aanwezig ja. Meestal rijdt men met acht rijtuigen: Eerste klas; restauratie; Tweede klas met losse hokjes en het treinpersoneel; 4x Tweede klas; Tweede klas fietsenrijtuig.

Verwijderd

Top, bedankt voor de info. :) Nu nog even een keuze maken voor eerste of tweede klas en data kiezen en dan maar eens tickets boeken denk ik. :)

In other news: 10:08 IC Leeuwarden - Den Haag is ICMm. *O* Jeej. *O* /me is totaal geen fan van VIRM wat standaard voor deze rit gebruikt word.

• Dennis
Garyu schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:57:
5,5 uur is best te doen, ook in de tweede klas. Ik zit regelmatig (als in een paar keer per jaar) 7+ uur in de trein hier, en dat is prima te doen hoor :). Gewoon iets mee nemen om te doen en een beetje uit het raampje kijken en de tijd is in no time over.

Heb vorige week reisje naar de Bodensee geboekt, met de trein vanaf Düsseldorf. Dat is ook ongeveer 7 uur, alleen met twee kleine kinderen - ik ben benieuwd :o. Wel een mooie route.
Nou, mijn vorige reis naar Berlijn was om deze reden geen succes. Vanaf Minden had ik een Duits echtpaar met twee baby's praktisch naast me en één daarvan heeft de hele reis lopen janken. De volgende keer ga ik echt ergens anders zitten in zo'n situatie, wat een ellende zeg :/.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Migrator schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:32:
[...]

:Y

@T.Kreeftmeijer Ik heb deze trein vaker in mijn dagelijkse reis ;)
Ah, haha, vandaar. Want deze IC is veel sneller dan andere treinen?

• Garyu

Garyu

WW

Dennis schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:10:
[...]

Nou, mijn vorige reis naar Berlijn was om deze reden geen succes. Vanaf Minden had ik een Duits echtpaar met twee baby's praktisch naast me en één daarvan heeft de hele reis lopen janken. De volgende keer ga ik echt ergens anders zitten in zo'n situatie, wat een ellende zeg :/.
Da's inderdaad de beste oplossing :+.

Nu zijn die van mij wel iets groter al, dus ik maak me niet zo'n zorgen. Overigens ook 1e klas, kostte een tientje extra. Nu voor met zijn drieen iets van 85€ voor de hele reis betaald. Da's een stuk goedkoper dan vliegen in ieder geval, had ik al niet meer verwacht, vaak is het een stuk duurder om met de trein te reizen.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:11:
[...]

Ah, haha, vandaar. Want deze IC is veel sneller dan andere treinen?
Nee, maar de tijd is niet ongunstig. Grote voordeel van deze trein is de hoeveelheid ruimte die er is. Mijn alternatief, de IC naar Enschede, rijdt 's ochtends vaak met drie bakken ICMm, en dat is te weinig voor de hoeveelheid mensen die mee wil...

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Migrator schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:15:
[...]

Nee, maar de tijd is niet ongunstig. Grote voordeel van deze trein is de hoeveelheid ruimte die er is. Mijn alternatief, de IC naar Enschede, rijdt 's ochtends vaak met drie bakken ICMm, en dat is te weinig voor de hoeveelheid mensen die mee wil...
Heb je dan een speciaal kaartje nodig, of kan je gewoon inchecken met de chipkaart?
Zo te zien niet: http://www.ns.nl/reisplan...e=vertrek&hash=1912832115

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Geen speciaal kaartje of toeslag nee :)

Verwijderd

/me zit te kijken naar boeken. De NS international site laat mij geen ticket Heerenveen - Berlijn boeken via Deventer? Wil me verplicht via Amersfoort of Almelo laten reizen. De overstap in Amersfoort is rot, dus dat is geen optie, maar Deventer is fijner dan Almelo. :Y Maar dat lijkt niet te boeken te zijn? :? Of zie ik iets over het hoofd? :$ Ik kan wel een via station aangeven in de reisplanner maar zie die mogelijkheid bij het boeken van tickets niet. :$

• Dennis
Maakt niet uit joh. Gewoon boeken via Amersfoort en dan naar Deventer reizen. Geen conducteur die daar moeilijk over doet.

Voor wie nog wat leuks wil fotograferen:

Vanaf Eindhoven vertrekt zometeen de 8637 (VIRMm6) samen met de 9411 (VIRMm4) naar Alkmaar als trein 862. Denk dat het één van de eerste keren is (zoniet de allereerste keer) dat die twee samen rijden in de reizigersdienst.

[ Voor 52% gewijzigd door Dennis op 19-04-2017 17:25 ]

• EDIT
Let dan wel even op dat de zitplaatsreservering vervalt vijf minuten na vertrek van de trein uit Amersfoort.
Ik zou dan via Almelo boeken, maar via Deventer reizen. Dan kan je iemand die je zitplaats in beslag heeft nog weg krijgen na Almelo, anders wordt het lastig.

Verwijderd

EDIT schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:53:
Let dan wel even op dat de zitplaatsreservering vervalt vijf minuten na vertrek van de trein uit Amersfoort.
Ik zou dan via Almelo boeken, maar via Deventer reizen. Dan kan je iemand die je zitplaats in beslag heeft nog weg krijgen na Almelo, anders wordt het lastig.
De zitplaatsreservering was dus ook mijn issue. ;) Anders had ik gewoon vanaf Amersfoort geboekt en daarna in Deventer ingestapt. :P Maar er is dus geen mogelijkheid om een ticket via een zelfgekozen tussen station te boeken? -O-

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:38
2 Losse tickets niet een optie?

• Alex)
Heb je al geprobeerd of je 'm via www.bahn.de kunt boeken?

Verwijderd

menzo schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:15:
2 Losse tickets niet een optie?
Is een stuk duurder. :P Prijs vanaf Heerenveen is even duur als vanaf Deventer, dus dan zou ik extra moeten betalen voor Heerenveen - Deventer. Dan reis ik liever via Almelo. :P
Alex) schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:16:
Heb je al geprobeerd of je 'm via www.bahn.de kunt boeken?
Geeft dezelfde opties als NS international qua suggesties en daar kan ik ook geen ''via'' station of iets dergelijks aangeven zo te zien? :?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2017 18:19 ]

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-11 09:11
Weet iemand wat de werkzaamheden rondom Gouda dit weekend precies inhouden?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:16:
[...]

Geeft dezelfde opties als NS international qua suggesties en daar kan ik ook geen ''via'' station of iets dergelijks aangeven zo te zien? :?
Bij de Duitser kan dat wel, zodra je op de voorpagina begin- en eindstation invoert kun je daarna op Overige opties klikken (grijze knop rechtsonder). Daar kun je via-stations aka tussenhalte toevoegen.
DiedB schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:28:
Weet iemand wat de werkzaamheden rondom Gouda dit weekend precies inhouden?
http://www.prorail.nl/wer...en-ad-rijn-22-tm-25-april :)

[ Voor 22% gewijzigd door Bastien op 19-04-2017 18:32 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

Bastien schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:30:
[...]
Bij de Duitser kan dat wel, zodra je op de voorpagina begin- en eindstation invoert kun je daarna op Overige opties klikken (grijze knop rechtsonder). Daar kun je via-stations aka tussenhalte toevoegen.
Ah, jawohl, ich habe es gefunden. :Y Danke schon. :Y /me hoopt dat dat een beetje ergens op slaat op basis van zijn 2 jaar middelbare school Duits. :$

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:21:
Vanaf Eindhoven vertrekt zometeen de 8637 (VIRMm6) samen met de 9411 (VIRMm4) naar Alkmaar als trein 862. Denk dat het één van de eerste keren is (zoniet de allereerste keer) dat die twee samen rijden in de reizigersdienst.
Is dit uniek. Ik heb 's avonds geregeld een vier en een zesbaks aan elkaar gekoppeld gezien. (Maastricht - Alkmaar) op Adam Centraal. De vierbaks wordt daar ontkoppeld, de zesbaks gaat door naar Alkmaar.

• Trainhunter2009
Ja het is in zoverre uniek dat het om VIRMm gaat en wel een viertje EN een zesje gecombineerd in 1 trein. ;)
En idd, VIRM 4 en 6 gecombineerd tot VIRM 10 is niets bijzonders.

Maar in dit geval dus wel voor meerdere mensen :*)

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
Alsnog een ernstig hoog 'somda' niveau :')

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Maegrim schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:11:
Alsnog een ernstig hoog 'somda' niveau :')
Ik moest even opzoeken wat somba betekent... :D Dat is het wel.

Ik heb, dacht ik, een keer een ICM + mat '64 gecombineerd gezien. Dat was een IC Ah -> Nm, geen digitale foto, helaas alleen een mentale... ;) :9

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-11 23:19
*Woask heeft deze bijzondere combinatie in tegengestelde richting zien rijden. Strak in de verf!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:51
Voor degenen die de bouw van het station in Assen volgen (mijn favoriete bezigheid): op de site van Asser Courant staan dagelijks ook leuke reportages:

https://www.assercourant....rden-op-plek-gehesen.html

En niet te vergeten de twee camera's:
https://webwatch.nu/projecten/strukton/
http://www.bouwcam.com/cameras/station-assen/#

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:30:
[...]

Ik moest even opzoeken wat somba betekent... :D Dat is het wel.

Ik heb, dacht ik, een keer een ICM + mat '64 gecombineerd gezien. Dat was een IC Ah -> Nm, geen digitale foto, helaas alleen een mentale... ;) :9
Nou, in de reizigersdienst ga je dat niet tegengekomen kunnen zijn - ICM en Mat '64 zijn alleen mechanisch te koppelen, maar verder doet het spul niet zo veel met elkaar.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Luke! schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:32:
[...]
Nou, in de reizigersdienst ga je dat niet tegengekomen kunnen zijn - ICM en Mat '64 zijn alleen mechanisch te koppelen, maar verder doet het spul niet zo veel met elkaar.
Dan was het een andere samenstelling, iets dat daar op leek, want er zaten wel mensen in, denk ik. De lampen waren aan. Ik weet het niet zo goed meer. O-)

• Trainhunter2009
Het zou kunnen, er is wel eens door plan V ICM naar Utrecht of elders gesleept om de passagiers te kunnen bevrijden.
Maar in de reguliere treindienst kom je dit niet tegen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aXL2vg0m.jpg
niet op de kwaliteit letten :/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2FOD3Lym.jpg

Recentelijk te Roosendaal een B-Traxx gestrand met pech, deze is binnen gehengeld door DDZ
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sj75ukMm.jpg
En gecombineerd met de tegentrein weer naar Belgique vertrokken :P
En dit wel met reizigers.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xSeuF5am.jpg

Nou nog ff zoeken naar de DM-90 en DH combi, kom er op terug hier.
En hier is ie dan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5J4AjuJm.jpg

En ook dit is al gesignaleerd, een SGMm 3 die een R-Net Flirt naar Ldd sleept
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YDXzrrUm.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door Trainhunter2009 op 20-04-2017 11:44 ]

• Dolan
  • Laatst online: 16-11 07:03
Enige wat in de laatste 20 jaar ongeveer met reizigers kon rijden qua verschillende soorten materieel was DM'90 (buffel) gecombineerd met DH-1/2 (wadloper).

En er zijn getrokken treinen geweest waar ICR en DDM rijtuigen in zaten.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/DDM-rijtuig.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Dolan op 20-04-2017 11:06 ]

• Garyu

Garyu

WW

Technisch is dat echt een ramp, tenminste met de hedendaagse elektronica. Dat het uberhuapt noch beweegt is knap, maar veel meer zit er dan ook niet in. Er wordt wel driftig aan gewerkt om de interoperabiliteit tussen verschillende versies, types en merken te verbeteren, maar daar gaat nog wel een tiental jaren overheen.

• bullpower
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-10 16:33
Op dit moment komen we inderdaad niet verder dan mechanisch en pneumatisch combineren van verschillende materieelsoorten.

Sleepgereedmaken is bij sommige type treinstellen trouwens nog wel een leuk klusje..

• Trainhunter2009
Ja daar kan je wel even mee bezig zijn, zeker het modernere Elektronische gestuurd mat, dat "lust niet zo graag een vreemde".

• Dolan
Zeg maar zo goed als onmogelijk. Er moet dan eerst een standaard ontwikkelt worden. Een soort "USB" voor treinen zeg maar. En dan moeten alle treinen de signalen van elkaar ook snappen. Dit gaat dan over alles:
- Tractie/remmen
- Deurvrijgave
- Storingen
- Aansturing overige electronica
- Etc etc etc

Ik zie dit niet gebeuren.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:20
Een DDZ is trouwens de enige trein die die loc kon trekken uit het plaatje van Trainhunter2009: Een DDZ heeft behalve de automatische BSI koppeling, ook nog buffers en een haak. Een DDZ kan je dus inzetten om alle niet-treinstellen weg te slepen: Een loc, goederenwagons, ICR rijtuigen, wat je maar wilt. Ik denk alleen niet dat het elektrisch samenwerkt, helaas. De oude DD-AR rijtuigen hebben een andere manier van aansturing dan 'normale' rijtuigen, dat zal bij de modernisering wel niet veranderd zijn.
Is ZMS niet al een stap in die richting? Het zorgt in ieder geval dat locs of stuurstanden elkaar kunnen begrijpen.
edit:
Oeps, quotefoutje :P

[ Voor 65% gewijzigd door marcop23 op 20-04-2017 12:08 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Verbaast mij ook dat het regionale GTW-materieel van de verschillende vervoerders niet direct met elkaar overweg kan, en pas na een softwareupgrade. Waarom zou je het niet standaard direct kunnen? Er wordt regelmatig wel eens materieel uitgeleend (Breng - CXX).

Verder kan Mat'46 ook prima samenwerken met een Mat'54 :)

• Trainhunter2009
trolleystad schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:58:
Zeg maar zo goed als onmogelijk. Er moet dan eerst een standaard ontwikkelt worden. Een soort "USB" voor treinen zeg maar. En dan moeten alle treinen de signalen van elkaar ook snappen. Dit gaat dan over alles:
- Tractie/remmen
- Deurvrijgave
- Storingen
- Aansturing overige electronica
- Etc etc etc

Ik zie dit niet gebeuren.
Als men internationaal de schouders zet onder een unanieme treinaansturing wel, dan maakt treinsoort of "Merk" niet meer uit. Alle treinen een standaard installatie voor alles en het zou kunnen. Er zijn landen die dit met oud en nieuw materieel allang toepassen.
Maarja, Mercedes en Daf kan je ook niet combineren, zo gaat dat ook met treinfabrikanten, die doen lekker allemaal hun "Eigen Ding" :P

• Dolan
AW_Bos schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:05:
Verbaast mij ook dat het regionale GTW-materieel van de verschillende vervoerders niet direct met elkaar overweg kan, en pas na een softwareupgrade. Waarom zou je het niet standaard direct kunnen? Er wordt regelmatig wel eens materieel uitgeleend (Breng - CXX).

Verschillende softwareversies op de GTW's. De elektrische koppeldoos op de automagische koppeling bevat eigenlijk bijna alleen maar databussen. En als de verschillende softwareversies elkaar niet snappen gaat het mis...
Trainhunter2009 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:07:
[...]

Als men internationaal de schouders zet onder een unanieme treinaansturing wel, dan maakt treinsoort of "Merk" niet meer uit. Alle treinen een standaard installatie voor alles en het zou kunnen. Er zijn landen die dit met oud en nieuw materieel allang toepassen.
Maarja, Mercedes en Daf kan je ook niet combineren, zo gaat dat ook met treinfabrikanten, die doen lekker allemaal hun "Eigen Ding" :P
Idd. Als als als. Maar dat willen ze nu niet meer. Als NS zelf een standaard zou ontwikkelen bijvoorbeeld en dit zou opdragen aan de treinfabrikant krijg je geheid weer een hoop kinderziektes en roepen ze weer "Koop nou gewoon iets dat WERKT!". En dat hebben ze nu met bijvoorbeeld de FLIRT gedaan. "Van de plank" kopen.
marcop23 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:00:
[...]

Is ZMS niet al een stap in die richting? Het zorgt in ieder geval dat locs of stuurstanden elkaar kunnen begrijpen.
Ja dat lijkt er op, maar een treinstel is een heel ander ding dan een loc. ERTMS invoeren in Nederland kost nu al jaren tijd... een standaard voor gecombineerde treinstellen gaat nog wel even duren, als het er ooit komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Dolan op 20-04-2017 12:13 ]

Ze hadden inderdaad ook ATC kunnen implementeren in Nederland.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Verwijderd

AW_Bos schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:05:

Jeej, twee soorten materieel die beiden voor 99,9% (op wat museum spul na) zijn gesloopt kunnen aan elkaar gekoppeld worden voor de reizigersdienst. *O* :+

• Trainhunter2009
Duh, maar in de 40 jaar reizigersdienst met dat spul liep het als een tierelier, zelfs internationaal mat ging mee O-) :)F :)B

• AW_Bos

AW_Bos

trolleystad schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:10:
[...]
Verschillende softwareversies op de GTW's. De elektrische koppeldoos op de automagische koppeling bevat eigenlijk bijna alleen maar databussen. En als de verschillende softwareversies elkaar niet snappen gaat het mis...
Eigenlijk ben ik benieuwd wat er mis gaat? Misschien dat de aanzetkracht niet helemaal goed gaat, mocht deze afwijkend zijn. Maar verder kan ik me niet echt veel meer bedenken wat voor incompatibiliteit kan zorgen.
En wat zou er gebeuren als je bijv een Arriva E-GTW met een (ex-)Veolia E-GTW zou koppelen? Of een D-GTW van CXX met een D-GTW van Arriva?

-Errors?
-Crash van het systeem?
-Trein wordt genegeerd en gezien als 'dode' trein?
-Het werkt gewoon, echter is het ongetest en kunnen er vreemde situaties plaatsvinden (waarom de IL&T dus zekerheid wilt hebben)?

• wildhagen
  • Niet online
Stoomtreinen kunnen ook gekoppeld worden :P

Trainhunter2009 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:45:
Duh, maar in de 40 jaar reizigersdienst met dat spul liep het als een tierelier, zelfs internationaal mat ging mee O-) :)F :)B
Niet zo raar, want Mat'57 (Benelux-Hondekoppen) waren direct afgeleid van de Mat'54 Hondekoppen :)

Van Amsterdam tot Roosendaal reden die idd gekopeld, pas in Roosendaal werd het Mat'57 losgekoppeld en naar Belgie gestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YVRvIOxJYbhBmKH0mMvCXyGk/full.jpg

Van achteraf gezien Mat'57 nummer 1207, getrokken door een (onbekende) Mat'54 aan de haak, bij Rotterdam, op 19 december 1987 (zie http://www.feijenoordsemeesters.nl/Beneluxen/Beneluxen.htm)

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 20-04-2017 12:57 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Trainhunter2009
Jeugd sentiment *O* O zo vaak ingezeten, zelfs tot Brussel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2df1Iwjl.jpg
Zelfs 3 soorten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S6EBXBZl.jpg

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Uit het vorige deeltje:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/Rod79IjVC9I/AAAAAAAACV4/mMsvRj4tNJI/s640/ygp52F8.jpg

En ik kan er geen foto van vinden maar voor jaren terug reed er ook dagelijks een overbrengingsrit van Leeuwarden naar Groningen van koplopers die door DH getrokken werd. Die hebben nog een keer een kudde koeien aangereden en zijn daarna ontspoord.
Wel een foto van het afslepen van een defecte koploper:
Afbeeldingslocatie: http://wadloper.diesel-trein.nl/fotos/3103-4042-gn.jpg

Verwijderd

Trainhunter2009 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:01:
Jeugd sentiment *O* O zo vaak ingezeten, zelfs tot Brussel.

[afbeelding]
Zelfs 3 soorten
[afbeelding]
Hihi, jij bent oud. :+

/me heeft zijn tickets voor IC Berlijn besteld. Zin in. *O* Nogmaals bedankt voor de hulp allemaal. :)

• wildhagen
  • Niet online
Zo oud hoef je niet te zijn om in die dingen gezeten te hebben hoor, de laatsten zijn pas in januari 1988 buiten dienst gesteld (17 januari voor de NS-stellen, 15 januari voor de NMBS-stellen).

Er is er nog maar één van bewaard gebleven, de Belgische 220 902. De rest is allemaal gesloopt helaas.

Ding heeft bijna 30 jaar staan wegrotten in Belgie:

Afbeeldingslocatie: http://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2016/10/QVosmanHondekop.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.toonbeelden.com/wp-content/uploads/2016/07/Elektrisch-treinstel-NMBS-220.902-5-Long-view-BDk-1-1024x768.jpg

Meer pics van o.a. het interieur @ http://www.spoorforum.nl/...viewtopic.php?f=20&t=7363

Ding gaat naar Nederland worden gebracht, en komt terecht bij de Stichting Hondekop Mat'54, die op dit moment uiteraard al met de 766 rijdt.

Weet eigenlijk niet of het de bedoeling is om hem rijvaardig te maken, of dat hij alleen optisch gerestaureerd gaat worden?

Virussen? Scan ze hier!

• Garyu

Garyu

WW

Trainhunter2009 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:07:
[...]

Nog.
Onder druk van Aziatische OEMs gaat dit nu veranderen. Zie wat ik hier eerder gepost heb over Shift2Rail en next-generation TCMS, of ga eens op zoek naar Functional Open Coupling.

• Trainhunter2009
wildhagen schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:27:
Zo oud hoef je niet te zijn om in die dingen gezeten te hebben hoor, de laatsten zijn pas in januari 1988 buiten dienst gesteld (17 januari voor de NS-stellen, 15 januari voor de NMBS-stellen).

Er is er nog maar één van bewaard gebleven, de Belgische 220 902. De rest is allemaal gesloopt helaas.

Ding heeft bijna 30 jaar staan wegrotten in Belgie:

[afbeelding]

[afbeelding]

Meer pics van o.a. het interieur @ http://www.spoorforum.nl/...viewtopic.php?f=20&t=7363

Ding gaat naar Nederland worden gebracht, en komt terecht bij de Stichting Hondekop Mat'54, die op dit moment uiteraard al met de 766 rijdt.

Weet eigenlijk niet of het de bedoeling is om hem rijvaardig te maken, of dat hij alleen optisch gerestaureerd gaat worden?
Die gaat echt net als de 766 weer gewoon rijden, ze denken er ook een jaar of 5 à 6 aan te moeten knutselen en dan is tie net zo mooi als de 766. Maar er moet eerst geld voldoende komen, anders gaat het niet lukken.
Ook het transport heeft wat voeten in de aarde, maar het stel rolt en kan na gebroken te zijn op transport met lage snelheid.
Het is alleen nog niet zeker wanneer dat gebeuren gaat.
En zo rot is ie niet, die roestplekken zijn al jaren geleden behandeld en zien er alleen beroerd uit, maar dit is nog heel goed te herstellen hoor.
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:17:
[...]

Hihi, jij bent oud. :+

/me heeft zijn tickets voor IC Berlijn besteld. Zin in. *O* Nogmaals bedankt voor de hulp allemaal. :)
Een halve eeuw plus 1 jaar _O-
Tsja zo oud als je je voelt ;)
Prettige reis naar Berlijn, mooie stad! *O* :Y
Garyu schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:35:
[...]
Nog.
Onder druk van Aziatische OEMs gaat dit nu veranderen. Zie wat ik hier eerder gepost heb over Shift2Rail en next-generation TCMS, of ga eens op zoek naar Functional Open Coupling.
Ik had er al iets over gelezen, vandaar ook mijn reactie. Maar me er nog niet in verdiept door tijdgebrek.

[ Voor 14% gewijzigd door Trainhunter2009 op 20-04-2017 19:53 ]

• Garyu

Garyu

WW

AW_Bos schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:53:
[...]

Eigenlijk ben ik benieuwd wat er mis gaat? Misschien dat de aanzetkracht niet helemaal goed gaat, mocht deze afwijkend zijn. Maar verder kan ik me niet echt veel meer bedenken wat voor incompatibiliteit kan zorgen.
En wat zou er gebeuren als je bijv een Arriva E-GTW met een (ex-)Veolia E-GTW zou koppelen? Of een D-GTW van CXX met een D-GTW van Arriva?

-Errors?
-Crash van het systeem?
-Trein wordt genegeerd en gezien als 'dode' trein?
-Het werkt gewoon, echter is het ongetest en kunnen er vreemde situaties plaatsvinden (waarom de IL&T dus zekerheid wilt hebben)?
Vergelijk het met het aansluiten van een printer aan een pc met Linux VS Windows. Je drivers werken niet, je software model is anders, en porteren is kostbaar, zelfs als de intentie er al is wat meestal ook niet direct het geval is.

Pagina: 1 ... 10 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.