13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Verwijderd
Liever jong dan oud toch?T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:58:
[...]
Of wij zijn nog er jong...![]()
![]()
![]()
[...]
Veel plezier in Berlijn. Al leuke dingen uitgezocht?
En nee, nog niet echt naar gekeken.
Zeg jong broekie, ik zou maar heeeeeeeeeel hard gaan lopen, ik voel me nog 19 hoor, haal je zo inVerwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:05:
[...]
Liever jong dan oud toch?/me rent alvast weg voor de pek en veren van alle oudjes.
En nee, nog niet echt naar gekeken.Ben vaak een ''go with the flow'' type.
Als je een rijbewijsje hebt, doe een trabanttour door de stad en umgebung
Een hele leuke ervaring!
Doe een dagkaart OV, S-Bahn en Metro zijn ook een beleving, het OV museum ook mooi.
Ga het beleven
Kürfurstendam, Unter den Linden enz.
Verwijderd
Geen rijbewijs helaas.Trainhunter2009 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:14:
[...]
Zeg jong broekie, ik zou maar heeeeeeeeeel hard gaan lopen, ik voel me nog 19 hoor, haal je zo in![]()
Als je een rijbewijsje hebt, doe een trabanttour door de stad en umgebung![]()
Een hele leuke ervaring!
Doe een dagkaart OV, S-Bahn en Metro zijn ook een beleving, het OV museum ook mooi.
Ga het beleven![]()
Kürfurstendam, Unter den Linden enz.
AAiiii jammer, mss kan je meerijden met iemand?Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:17:
[...]
Geen rijbewijs helaas.Rondkijken in het OV in de stad staat sowieso op de planning, hang niet voor niets hier rond. Bedankt voor de tip voor het OV museum trouwens.
Kleine kijk in de verzameling
http://www.berliner-verke...um/Sammlung/sammlung.html
Was dat niet in N-H toen er een probleem was met de bovenleiding?wildhagen schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:54:
Stoomtreinen kunnen ook gekoppeld worden
[video]
[...]
Verwijderd
Description:SRich schreef op donderdag 20 april 2017 @ 23:49:
[...]
Was dat niet in N-H toen er een probleem was met de bovenleiding?
Yeah, probably.Stoomloc van de stoomtram Hoorn Medemblik sleept de treinen van de NS terug naar Hoorn bij een schade aan de bovenleiding.
Dit is ook zeker een aanrader: http://sdtb.de/museum-of-technology/623/Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:17:
[...]
Geen rijbewijs helaas.Rondkijken in het OV in de stad staat sowieso op de planning, hang niet voor niets hier rond. Bedankt voor de tip voor het OV museum trouwens.
Het techniekmuseum. Ze hebben er vanalles, auto's, vliegtuigen, computers en om niet te vergeten immense treinen en (stoom)locs. Verder hadden wij een fietstocht gemaakt met gids door een deel van de stad, erg interessant.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
maar misschien een beetje offtopic
[ Voor 45% gewijzigd door Garyu op 21-04-2017 09:11 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Vergelijk het met een Arduino o.i.d. die bepaalde apparatuur op GPIO aangesloten heeft. De Arduino van Connexxion heeft de andere soort verlichting dan die van Arriva bijvoorbeeld en gebruikt een GPIO meer dan de andere, of zit op hele andere pinnen aangesloten.AW_Bos schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:53:
[...]
Eigenlijk ben ik benieuwd wat er mis gaat? Misschien dat de aanzetkracht niet helemaal goed gaat, mocht deze afwijkend zijn. Maar verder kan ik me niet echt veel meer bedenken wat voor incompatibiliteit kan zorgen.
En wat zou er gebeuren als je bijv een Arriva E-GTW met een (ex-)Veolia E-GTW zou koppelen? Of een D-GTW van CXX met een D-GTW van Arriva?
-Errors?
-Crash van het systeem?
-Trein wordt genegeerd en gezien als 'dode' trein?
-Het werkt gewoon, echter is het ongetest en kunnen er vreemde situaties plaatsvinden (waarom de IL&T dus zekerheid wilt hebben)?
M.a.w.: De software weet niet wat het andere treinstel allemaal kan. En dan heb ik het nog niet eens over de reisinformatiecomputers die ook graag met elkaar kletsen, maar totaal andere software hebben. Dat gaat gewoon niet werken.
Verwijderd
Beetje off topic dus laten we daar maar mee kappen inderdaad.Garyu schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:10:
Ook hier staat van alles (old-timers) in een oude tram-remise in Berlijn: http://www.remise.de/
maar misschien een beetje offtopic
[afbeelding]
en ik wil ook wat meer zien dan treinen en dergelijke.
On topic: er staat al enkele dagen een DB loc op station Leeuwarden. Iemand enig idee wat die hier moet?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2017 16:21 ]
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Om elektrische treinen over de noordelijke lijnen te krijgen dus, hier de Eurailscout Jules bij Harlingen.
Verwijderd
Alleen een paar rangeerlocjes van Nedtrain voor zover ik weet.
Edit: even lopen zoeken, foto op Facebook gevonden:

Foto van ene Björn Nielsen, dus credits naar hem (https://www.flickr.com/photos/bjornnielsen/34055880376/).
[ Voor 136% gewijzigd door EDIT op 21-04-2017 18:33 ]
Verwijderd
Rode DB loc met nummer 6416 op de voorkant, that's the one.EDIT schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 18:23:
NS heeft geen diesellocs, of althans niet voor de hoofdbaan.
Alleen een paar rangeerlocjes van Nedtrain voor zover ik weet.
Edit: even lopen zoeken, foto op Facebook gevonden:
[afbeelding]
Foto van ene Björn Nielsen, dus credits naar hem (https://www.flickr.com/photos/bjornnielsen/34055880376/).
En aha, ik dacht dat NS ook diessellocs had.
Hebben ze ook, maar alleen tbv rangeerwerkzaamheden door Nedtrain, namelijk de locs van de serie 700:Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 18:37:
[...]
En aha, ik dacht dat NS ook diessellocs had.Geen idee hoe ik daarbij kom dan.

Hebben ze er 13 van (701-713), en zijn van het type Wikipedia: Vossloh G 400 B
Die kunnen maximaal 40 km/h (in de NedTrain-uitvoering) en zijn dus niet geschikt voor iets anders dan rangeren.
Virussen? Scan ze hier!
Mat 54 en ouder (tot en met mat 35) kon met elkaar gekoppeld rijden omdat het allemaal dezelfde tractieaansturing had, de zgn. NS-schakeling.Trainhunter2009 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:01:
Jeugd sentimentO zo vaak ingezeten, zelfs tot Brussel.
[afbeelding]
Zelfs 3 soorten
[afbeelding]
De Beneluxen hadden een Belgische aansturing met een JH-wals (Jeumont-Heidmann).
De stuurstroomcommando's werden door beide systemen begrepen waardoor het allemaal met elkaar gecombineerd kon rijden.
Wel hadden de Beneluxen meer contacten in de koppeldozen dan het binnenlandse NS-materieel. De bovenste rijen contacten werden alleen gebruikt bij het koppelen van de Beneluxen onderling.
Met een combinatie van Beneluxen en binnenlands materieel of Beneluxen onderling kon overigens niet helemaal op dezelfde manier gereden worden als met alleen binnenlands materieel.
Bij het binnenlands materieel wordt snelheid gemaakt door de rijcontroller in de hoogste parallelstand met zwakveld te zetten. Is de gewenste snelheid bereikt dan kan teruggeschakeld worden naar bijvoorbeeld de hoogste seriestand om de snelheid min of meer vast te houden. Hierbij kan de rijcontroller niet direct teruggeschakeld worden naar de seriestand. Eerst moet men terug naar de 0-stand en dan weer opschakelen naar de seriestand. Dit opschakelen kon direct na het bereiken van de 0-stand gedaan worden.
Bij de Beneluxen geldt hetzelfde verhaal, alleen kan hier niet direct na bereiken van de 0-stand weer opgeschakeld worden. Eenmaal in de 0-stand moet eerst de JH-wals helemaal naar zijn beginstand zijn teruggedraaid voordat weer opgeschakeld mag worden. Dit terugdraaien gaat bepaald niet snel.
Te vroeg opschakelen zorgde meestal voor een storing aan de wals.
Om dit te voorkomen was in de cabines, links van de machinist, een meldlamp aangebracht die aangaf of de wals in de goede stand lag.
Het binnenlandse materieel was (uiteraard) niet voorzien van zo'n lamp en daar was het altijd een beetje gokken voor de machinist of de wals alweer goed zou liggen. Zeker bij machinisten die maar weinig met dit materieel reden ging dit nog wel eens mis.
Waar is deze dan gespot? Moet haast wel in hengelo ov zijn gezien de aanwezigheid van lint41 in twents en diverse ns stellen...
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Zal maandag nog een foto maken van een setje locs wat hier al een behoorlijke tijd staan en volgens mij niets doen... zelfde type lijkt het alleen dan groen grijs..
De 2101 van Independent Rail Partner die de afgelopen dagen in Zutphen bestickerd is, stond om 13:47 met een half bestickerde soortgenoot op Dvge. De combinatie met de 2101 voorop stond met frontseinen ri Spa.
[ Voor 18% gewijzigd door Luke! op 21-04-2017 21:52 ]
Dat is een Vossloh G2000. Dat is dus een redelijk krachtige goederenloc. Veel krachtiger dan bijvoorbeeld een 6400, maar nog geen concurrentie voor elektrische locs qua vermogen. Wel qua trekkracht trouwens. Maar achterop zitten roosters voor de motorkoeling, dat zie je misschien als 'geen kap'.bvk schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 21:58:
Maar wat is dit nou voor loc en waarom zit er geen kap over het motor gedeelte? Of zie ik dat verkeerd?
Ik vraag me trouwens best wel af hoe dit soort dieselhydraulische locjes presteren qua dieselverbruik, doen ze onder voor dieselektrische aandrijvingen?
marcop23 in "Het grote spoorwegentopic - deel 23"Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:03:
[...]
On topic: er staat al enkele dagen een DB loc op station Leeuwarden. Iemand enig idee wat die hier moet?
[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 21-04-2017 22:05 ]
Verwijderd
Vlak boven mijn eigen post ook hé.marcop23 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:03:
[...]
Dat is een Vossloh G2000. Dat is dus een redelijk krachtige goederenloc. Veel krachtiger dan bijvoorbeeld een 6400, maar nog geen concurrentie voor elektrische locs qua vermogen. Wel qua trekkracht trouwens. Maar achterop zitten roosters voor de motorkoeling, dat zie je misschien als 'geen kap'.
Ik vraag me trouwens best wel af hoe dit soort dieselhydraulische locjes presteren qua zuinigheid, doen ze onder voor dieselektrische aandrijvingen?
[...]
marcop23 in "Het grote spoorwegentopic - deel 23"
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2017 22:06 ]
Dieselelektrisch is efficiënter maar qua moderne diesels is de G 2000 de enige die fatsoenlijk mee kan doen in zowel line haul als rangeerwerk, dus een makkelijke keuze.marcop23 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:03:
[...]
Dat is een Vossloh G2000. Dat is dus een redelijk krachtige goederenloc. Veel krachtiger dan bijvoorbeeld een 6400, maar nog geen concurrentie voor elektrische locs qua vermogen. Wel qua trekkracht trouwens. Maar achterop zitten roosters voor de motorkoeling, dat zie je misschien als 'geen kap'.
Ik vraag me trouwens best wel af hoe dit soort dieselhydraulische locjes presteren qua dieselverbruik, doen ze onder voor dieselektrische aandrijvingen?
[...]
marcop23 in "Het grote spoorwegentopic - deel 23"
Aha, bedankt voor de link. Ik bedoel dat dat het middendeel tussen de beide cabines er zo "kaal" uitziet, alsof er dus nog eigenlijk wel een kap overheen hoort:marcop23 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:03:
[...]

Op de foto's ziet de loc er best zwaar uit, maar hij is toch nog een stuk lichter dan een Class 66 lees ik.
Tsja, het gebeurt nou eenmaal niet zo vaak dat NS-materieel via een dieselbaanvak naar een werkplaats moet.Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:06:
[...]
Wel stom eigenlijk dat NS daar geen eigen materiaal voor heeft.
We are shaping the future
Verwijderd
True, maar is het niet goedkoper om zelf een of twee diesellocs in bezit te hebben dan om spul van DB te huren, inclusief personeel die er op kan/mag rijden vermoedelijk, op momenten dat het nodig is?Alex) schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:52:
[...]
Tsja, het gebeurt nou eenmaal niet zo vaak dat NS-materieel via een dieselbaanvak naar een werkplaats moet.
Verwijderd
Een paar uur?Luke! schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:25:
Wat denk je dat goedkoper is? Een paar locomotieven van minstens een miljoen € per stuk kopen en voldoende personeel opleiden en herinstructie geven met enige regelmast of incidenteel een derde partij voor een paar uur inhuren?
Zou ik wel van die GTW's af zijn op die rit. Ik ben voor.arnold_m schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:52:
Had ProRail niet eerst even een bovenleiding op kunnen hangen tussen Leeuwarden en Groningen vóór ze bij Assen aan de slag gingen?
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2017 00:38 ]
Verwijderd
Als machinist kan ik je vertellen dat de G2000 geen prettige rangeerlok is, juist door zijn twee cabines en hoge bordes waar je doormiddel van traptredes op- en af moet klimmen. De G2000 heeft het nadeel snel te slippen (zeker bij nat weer) en tevens is het opbouwen van de radiobediening wat omslachtig en tijdrovend doordat de te maken handelingen hiervoor buiten in de machinekasten (aan twee verschillende zijdes) dienen te gebeuren. Het broertje van de G2000, de 1206 is daarentegen een zeer prettige rangeerlok.Luke! schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:46:
Nope, by design, ideaal voor rangeerklussen omdat je niet steeds hoeft te klimmen.
Dat zal dan weer duurder zijn dan wat locs huren...arnold_m schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:52:
Had ProRail niet eerst even een bovenleiding op kunnen hangen tussen Leeuwarden en Groningen vóór ze bij Assen aan de slag gingen?
Maar je hebt er dan wel langer voordeel van.
Dan mogen ze rond Doetinchem en daar richting Winterswijk (Ik weet niet precies welk stuk) ook elektrificeren.
Ik ook, die GTW's van Breng/Arriva zijn nou niet de fijnste treinen. Zeker niet op een hele hete zomerdag...Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 00:37:
Zou ik wel van die GTW's af zijn op die rit. Ik ben voor.![]()
Daar zijn de meningen over verdeeld en met een G 1206 kun je een belangrijk deel van de lijndienst die we rijden niet uitvoeren - het voordeel in de G 2000 zit voor ons echt in de inzetbaarheid van beide.Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 03:37:
[...]
Als machinist kan ik je vertellen dat de G2000 geen prettige rangeerlok is, juist door zijn twee cabines en hoge bordes waar je doormiddel van traptredes op- en af moet klimmen. De G2000 heeft het nadeel snel te slippen (zeker bij nat weer) en tevens is het opbouwen van de radiobediening wat omslachtig en tijdrovend doordat de te maken handelingen hiervoor buiten in de machinekasten (aan twee verschillende zijdes) dienen te gebeuren. Het broertje van de G2000, de 1206 is daarentegen een zeer prettige rangeerlok.
Kan die G2000 zwaardere treinen trekken, en die G1206 niet?
Het lijkt mij dat je met bijna elke loc kan rangeren, of het nou handig in en uitstappen is of niet, of de radiobediening er op zit of niet.
Ter vergelijking: een 1100 had "maar" 2000 kW, dan heb je een beetje een idee wat je met een G2000 allemaal kunt rijden.
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Ik begrijp wat je zegt, maar ik doel met mijn post op het uitvoeren van rangeerwerk, treinen rijden is inderdaad een ander verhaal. Een G2000 heeft echter zoals je waarschijnlijk weet daarbij nog het grote praktische nadeel dat er verplicht met schutwagen dient te worden gereden in verband met de aanhoudende detectieproblemen.Luke! schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 07:50:
[...]
Daar zijn de meningen over verdeeld en met een G 1206 kun je een belangrijk deel van de lijndienst die we rijden niet uitvoeren - het voordeel in de G 2000 zit voor ons echt in de inzetbaarheid van beide.
Hoewel jij niet heel serieus bent, ik vind het wel nodigarnold_m schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:52:
Wat?T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 07:35:
[...]
Ik ook, die GTW's van Breng/Arriva zijn nou niet de fijnste treinen. Zeker niet op een hele hete zomerdag...
Verwijderd
Is het vloeken in de kerk als ik SGMm fijner vind dan de GTW's?marcop23 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 11:44:
[...]
Hoewel jij niet heel serieus bent, ik vind het wel nodigAls lijntjes als het Emmerlijntje, het Kamperlijntje, de Hoekse lijn, de Maaslijn, de Kippenlijn allemaal geelektrificeerd zijn, mag Groningen - Leeuwarden het ook wel
Maar wie weet wat er gaat gebeuren de komende kabinetsperiode, met waarschijnlijk D66 en GL in de coalitie.
[...]
Wat?Ik zou die dingen (in het Noorden in ieder geval) eerder van te koud dan te warm beschuldigen in de zomer
Misschien ga je die GTW's waarderen als ze een bovenleiding ophangen en met SGM's gaan rijden
Doei airco, doei wifi, hoge instap, krappere stoelen, bijna net zoveel lawaai. Alleen die dingen zijn wel een stuk sneller qua optrekken. Dat vind ik een van de grotere nadelen aan dieselen, optrekken naar 140 duurt een eeuwigheid.
Dat wilde ik net ook zeggen.Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:36:
[...]
Is het vloeken in de kerk als ik SGMm fijner vind dan de GTW's?![]()
Ik vind die SGMm beter dan de GTW. Ja, er is geen WiFi, airco en wel een hoge opstap.
Maar je hebt raampjes en die werken meestal beter dan de airco. En de WiFi werkt meestal zodanig slecht dat ik mijn 4G gebruik.
Van mij mag je dat vinden hoorVerwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:36:
[...]
Is het vloeken in de kerk als ik SGMm fijner vind dan de GTW's?![]()
Die SGMm-etjes is naar mijn optiek niets mis mee, tsja een beetje terug in de tijd maar het rijdt best.
Misschien ben ik hier in de randstad wel te verwend met die dingen, maar de E-Spurtjes op Ddt-Gdm zijn ook niet alles, oké modern en redelijk rap maar of ze nu zoveel beter rijden...................
Verwijderd
Ik vind het comfortabeler dan de GTW's waar ik ervaring mee heb op Leeuwarden - Groningen en Zwolle - Emmen.marcop23 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:25:
[...]
Van mij mag je dat vinden hoorMaar ik zie niet wat er beter is aan een SGM, behalve dat het elektrisch is.
Stoelen in de GTW Leeuwarden-Groningen zijn dan ook gewoon oncomfortabel.Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:52:
Ik vind het comfortabeler dan de GTW's waar ik ervaring mee heb op Leeuwarden - Groningen en Zwolle - Emmen.
Zijn dat dezelfde als Arnhem-Winterswijk?Skyaero schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:47:
[...]
Stoelen in de GTW Leeuwarden-Groningen zijn dan ook gewoon oncomfortabel.
Zo ja, dan snap ik je. Anders weet ik het niet...
Ik zit meestal bij de klapstoeltjes, maar toch. De stoelen in de SGM zijn nou ook niet de fijnste te noemen. Ik vind dat er vrij weinig verschil tussen beide zit. De klapstoeltjes in de SGM zijn dan wel weer veel te laag.
Ze hebben ook geen ATBwildhagen schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 18:49:
[...]
Hebben ze ook, maar alleen tbv rangeerwerkzaamheden door Nedtrain, namelijk de locs van de serie 700:
[afbeelding]
Hebben ze er 13 van (701-713), en zijn van het type Wikipedia: Vossloh G 400 B
Die kunnen maximaal 40 km/h (in de NedTrain-uitvoering) en zijn dus niet geschikt voor iets anders dan rangeren.
Aanrijding tussen een trein en een graafmachine bij Deurne. In eerste instantie werd gemeld dat tot zeker 11:00 uur geen treinen tussen Eindhoven en Horst-Sevenum zouden rijden, nu is dat de hele dag.
Gezien de ravage lijkt dit wel duidelijk: bovenleiding is stuk, minstens een portaal is weg en een volgend portaal heeft een knik in de ligger.

Volgens de bestuurder van de graafmachine was de motor precies op de overweg uitgevallen.
[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 24-04-2017 10:18 ]
Nummer 3 heeft een fikse knik.
http://www.ed.nl/deurne/t...-geen-gewonden~a3b89a959/
Nou, daar ben ik het hartgrondig mee on-eens.T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:06:
[...]
Maar je hebt raampjes en die werken meestal beter dan de airco.
Bij ons is de SLT met ingang van afgelopen rooster weer eens vervangen door SGM en ik kijk al met afgrijzen uit naar de zomer ; buiten 30 graden, binnen 30 graden. In de SLT zat ik vaak zo lekker dat ik eigenlijk niet wilde uitstappen.
En de stoeltjes in de SGM zijn zo smoezelig, ik controleer vaak even of het nog plakt of gewoon hard-geworden-zacht is
We hadden het over de GTW. Van de NS treinen is de SGMm (samen met de DD-AR) het minst fijn.Goner schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:02:
[...]
Nou, daar ben ik het hartgrondig mee on-eens.
Bij ons is de SLT met ingang van afgelopen rooster weer eens vervangen door SGM en ik kijk al met afgrijzen uit naar de zomer ; buiten 30 graden, binnen 30 graden. In de SLT zat ik vaak zo lekker dat ik eigenlijk niet wilde uitstappen.
En de stoeltjes in de SGM zijn zo smoezelig, ik controleer vaak even of het nog plakt of gewoon hard-geworden-zacht is
Waar plaats jij DM 90?T.Kreeftmeijer schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:10:
[...]
We hadden het over de GTW. Van de NS treinen is de SGMm (samen met de DD-AR) het minst fijn.
Ik moest nog zeggen dat ik daar nog nooit in heb gezeten.
Ik heb er wel 20 minuten naast op het perron staan wachten op mijn trein en ze maken nogal wat herrie en stank.
Dus ik heb nog geen mening daarover.
En dan heb je nog de ICR rijtuigen waar ik vroeger heel vaak inzat. Behalve dat die een beetje donker waren, verder eigenlijk prima.
[ Voor 13% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 24-04-2017 15:27 ]
Verwijderd
Deze zomer zullen de spitstreinen hier een nieuw dieptepunt tegemoet gaan in de middag waarschijnlijk. Die zijn weer gedowngrade naar SGM en dan mag je al heel blij zijn met buiten 30 graden en binnen 30 graden. Allemaal stukjes van een paar minuten, dus als er net wat wind door de trein gaat stopt hij alweer in de bakkende zon. Zullen veel mensen zijn die de trein een kwartier eerder of later gaan pakken.Goner schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:02:
[...]
Nou, daar ben ik het hartgrondig mee on-eens.
Ik hoef maar een klein stukje, maar op warme dagen is het misselijkmakend heet in die dingen.
Verwachting is op dit moment dat in de nacht van dinsdag op woensdag rond 02:00 pas alles weer in orde is, en er weer treinverkeer mogelijk zal zijn op dat traject.mambo No5 schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:06:
Flinke ravage, dat gaan nog wel even duren voordat dat alles gerepareerd is.
Virussen? Scan ze hier!
Ja heb het idee dat er een deel van de rijdraad is weggeschoten (aka gewicht is naar beneden gekomen). De bedrading herstellen gaat de meeste tijd in beslag nemen gok ik zo.wildhagen schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:56:
[...]
Verwachting is op dit moment dat in de nacht van dinsdag op woensdag rond 02:00 pas alles weer in orde is, en er weer treinverkeer mogelijk zal zijn op dat traject.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Verwijderd
ICR is naar mijn mening goed vergelijkbaar met ICMm, iets minder comfortabel though, en ICMm is mijn favoriete NS materiaal.T.Kreeftmeijer schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:22:
[...]
Ik moest nog zeggen dat ik daar nog nooit in heb gezeten.![]()
![]()
![]()
Ik heb er wel 20 minuten naast op het perron staan wachten op mijn trein en ze maken nogal wat herrie en stank.![]()
Dus ik heb nog geen mening daarover.
En dan heb je nog de ICR rijtuigen waar ik vroeger heel vaak inzat. Behalve dat die een beetje donker waren, verder eigenlijk prima.
De prognose staat inmiddels op 'donderdagochtend bij aanvang van de dienst, mits alles meezit'.wildhagen schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:56:
[...]
Verwachting is op dit moment dat in de nacht van dinsdag op woensdag rond 02:00 pas alles weer in orde is, en er weer treinverkeer mogelijk zal zijn op dat traject.
We are shaping the future
Niet drie maar zes bovenleidingsportalen moeten totaal worden vervangen. Daarnaast moeten we honderden meters bovenleiding vervangen, evenals het spoorgrind dat over 150 meter is vervuild met olie en diesel. En daarbij moet ook de overweginstallatie (AHOB) grotendeels vervangen worden.
[..]
Na de herstelwerkzaamheden, is er vervolgens nog tijd nodig voor het uitvoeren van veiligheidstesten. Zoals het er nu naar uit ziet zullen al deze werkzaamheden nog tot donderdagochtend 27 april start dienstregeling in beslag nemen. Pas als alles veilig naar behoren functioneert, kunnen treinen weer gaan rijden.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 24-04-2017 22:44 ]
Hm, dat is wat mij betreft toch andersom: Met name de inrichting (de stoelbekleding is een aanfluiting) van ICMm is echt een stuk minder dan die van ICRm. Daarbij is het in de motorwagens een stuk rumoeriger en kun je meestal niet door de hele trein lopen. Beiden behoren (natuurlijk) wel tot het meest comfortabele materiaal dat de NS in dienst heeft.Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:09:
[...]
ICR is naar mijn mening goed vergelijkbaar met ICMm, iets minder comfortabel though, en ICMm is mijn favoriete NS materiaal.Dus ICR bevalt mij heel goed persoonlijk.
Ik ga zo, samen met de rest van het gezin, naar Schiphol. Naar een behind de scenes rondleiding. We hadden dat via de spoordeelwinkel geboekt. Nu hebben we 3(!) tickets pp. Verder was dat boeken erg omslachtig.
De reis: https://www.rijdendetrein...ijd=11.45&van=Arnhem+Zuid
En de website:
http://www.schipholbehindthescenes.nl/
Hopelijk niet zo druk in de hal als van het weekend.
Geniet van die "Behind the scenes" toer, is leuk.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
Ik heb relatief beperkte ervaring met ICRm, alleen in IC Brussel af en toe en IC Direct af en toe. ICMm reis ik meermaals per week mee op Heerenveen - Leeuwarden v.v. Dus misschien ben ik wat biased tegenover ICMm.Bacchus schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:32:
[...]
Hm, dat is wat mij betreft toch andersom: Met name de inrichting (de stoelbekleding is een aanfluiting) van ICMm is echt een stuk minder dan die van ICRm. Daarbij is het in de motorwagens een stuk rumoeriger en kun je meestal niet door de hele trein lopen. Beiden behoren (natuurlijk) wel tot het meest comfortabele materiaal dat de NS in dienst heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2017 15:23 ]
Hebben we het dan over deze trein?Bacchus schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:38:
Voor die ICNG zul je toch in eerste instantie naar het zuiden/westen moeten: NS heeft (nog) niet genoeg ICNG besteld om al het ICRm èn ICMm te vervangen en ze zullen eerst op de HSL (dus Ams-Rt, Ams-Bd en Gvc-Ehv plus de Benelux-trein) gaan rijden.
Die zijn er best gaaf uit en ik wil daar best wel inzitten. Nog even wachten tot ze er echt zijn.
Freee!! schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:49:
offtopic:
Geniet van die "Behind the scenes" toer, is leuk.
Dat was het zeker!
Jep, dat is ICNG ja.
Foto's zijn uiteraard wel artist impressions.
Virussen? Scan ze hier!
Vandaar dat er nog zo weinig over te vinden is...EDIT schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:07:
En niet definitief. Dit was vziw de impressie van het aanbod van Alstom voor NS, en is dus geen impressie van het uiteindelijke product.
Ik vermoed dat NS daarna met 'visuals' naar buiten zal komen.
De stoelen zitten overigens prima. Natuurlijk nog niet in de definitieve opstelling gezien, maar het comfort was gewoon goed en zeker vergelijkbaar met ICR/ICM.
Verwijderd
Jeej.Bacchus schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:38:
Voor die ICNG zul je toch in eerste instantie naar het zuiden/westen moeten: NS heeft (nog) niet genoeg ICNG besteld om al het ICRm èn ICMm te vervangen en ze zullen eerst op de HSL (dus Ams-Rt, Ams-Bd en Gvc-Ehv plus de Benelux-trein) gaan rijden.
Verwijderd
Ik heb altijd IC Brussel of Brusselaar/Amsterdammer gehoord.Maasluip schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:28:
De trein naar Brussel heet al jaar en dag "de Benelux". En die heeft inderdaad nooit naar Luxemburg gereden. Tot 20 jaar geleden reed er in het seizoen wel een van de 800-serie door naar Luxemburg, dat was een echte Benelux.
De generaties van de Beneluxtrein:
Hondekop

Trekduw (WRD met 25.5's)
Moderne trekduw (Bs met 11.8)

Na deze uitermate succesvolle periode met alleen maar reizigersgroei kwam het gepruts met de Fyra stellen, de getrokken treinen met deels Fyra bestickerd, deels rood-geel Benelux, deels blauw-geel ICR materieel en nu dan met gewone ICR en groene E186's.
Daar staat volgens mij een trein nog op Dijksgrachtwildhagen schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:33:
Vroeger (van de jaren 50 tot 1974) had je natuurlijk nog de TEE-trein, die deden ook de hele Benelux aan (plus Zwitserland en Frankrijk)
[ Voor 38% gewijzigd door Crossfire1987 op 26-04-2017 16:16 . Reden: link van plaatjes verwijderd ]
Kan kloppen, de Stichting TEE Nederland heeft in 2006 een aantal rijtuigen (van diverse TEE-stellen), die in Canada gereden hebben (bij Northlander) naar Nederland gehaald. Zou op termijn weer dienstvaardig moeten worden.Crossfire1987 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:16:
[...]
Daar staat volgens mij een trein nog op Dijksgracht
Wel moeten ze dan een nieuwe motorwagen bouwen, want al die wagens zijn gesloopt. In Canada reed hij in zijn laatste jaren ook als getrokken trein, het motorrijtuig was al eerder gesloopt.
Daarvoor heeft de stichting in ieder geval 2 (mogelijk meer) motoren uit gesloopte Plan U-dieselstellen aangekocht.
Wanneer dat gebeurt weet ik verder ook niet, is al een tijdje redelijk stil rondom dat project....
Alle 5 de rijtuigen die in NL zijn, zijn ex-NS stellen (dus van de 1000-1003), van de 2 ex-SBB stellen zijn er geen rijtuigen hier aanwezig, maar wel één in bezit van de stichting (staat nog in Canada, samen met nog 2 ex-NS rijtuigen)
De rijtuigen in Zwolle in 2006:
Amsterdam, 2007:
Zwolle, 2008, overgeschilderd in de originele kleurstelling waarin de stellen destijds ook reden:
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
UK Google klopt gewoon niet.Maasluip schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:56:
lmgtfy![]()
De generaties van de Beneluxtrein:
Hondekop
[afbeelding]
Trekduw (WRD met 25.5's)
[afbeelding]
Moderne trekduw (Bs met 11.8)
[afbeelding]
Na deze uitermate succesvolle periode met alleen maar reizigersgroei kwam het gepruts met de Fyra stellen, de getrokken treinen met deels Fyra bestickerd, deels rood-geel Benelux, deels blauw-geel ICR materieel en nu dan met gewone ICR en groene E186's.
Ik had dat filmpje gezien en de trein van hierboven (de TEE) leek er verdacht veel op.
Dus ik even kijken in mijn geschiedenis en ik kwam dat filmpje dus tegen.
Helaas is de treindienst opgeheven.
Alleen hebben de EC's ook tweedeklasse-rijtuigen, waar de TEE first-class only was.
En de EC heeft meerdere verbindingen per dag (iig op de drukkere lijnen), waar de TEE meestal maar één trein per dag had op een lijn.
Wel zijn de diverse EuroCities in West-Europa inmiddels zelf ook alweer vervangen door de diverse HSL-verbindingen (EuroStar, Thalys, ICE, TGV etc), maar in Midden- en Oost-Europa zijn de EC's nog volop in gebruik.
[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 26-04-2017 18:06 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Rhenen of Veenendaal gok ikLuke! schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:58:
Ik denk dat we vooral niks kunnen raden, omdat waarschijnlijk niemand weet over welk station het nu weer gaat...
Ik kan niet terugvinden waarom die trein niet heeft gereden overigens. Hij is in Driebergen teruggegaan naar Utrecht.
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Bussen kunnen misschien niet zo hard als een SLT / VRIM, maar zijn klaarblijkelijk betrouwbaarder en goedkoper.
Verbaasd me nog steeds dat NS niet van de lijn Maarn - Rhenen af wil
(En dan vervangen voor apart hoogwaardig busvervoer op een busbaan)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Gelukkig enkel een lichtgewond persoon en verder zware schade aan infra en materieel.
https://twitter.com/MCN_Erremu_1/status/857838509343821825

Hoe dan ook sterkte aan het betrokken personeel.
[ Voor 21% gewijzigd door mambo No5 op 28-04-2017 08:15 . Reden: Iets genuanceerder ]
Verwijderd
Een extra VIRM van het spoor af is altijd een goed iets toch?mambo No5 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 07:56:
Bij Deurne rijd alles weer, maar vanmorgen is er het volgende zware ongeluk gebeurd; een aanrijding VIRM met dieplader nabij Wouw: http://www.bndestem.nl/ro...l-en-vlissingen~a0a2fd6d/
[afbeelding]
Gelukkig enkel een lichtgewond persoon en verder zware schade aan infra en materieel.
[afbeelding]
Jonge jonge. Het spijt me zeer maar het valt me wel op dat er wederom een transporteur met zwaar materieel aan het fuckuppen is rondom overgangen de laatste tijd...mambo No5 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 07:56:
Bij Deurne rijd alles weer, maar vanmorgen is er het volgende zware ongeluk gebeurd; een aanrijding VIRM met dieplader nabij Wouw: http://www.bndestem.nl/ro...l-en-vlissingen~a0a2fd6d/
[afbeelding]
[afbeelding]
Denken ze dat ze het op de weg niet meer kunnen verkloten en verleggen ze nu hun energie op het spoor?
[ Voor 5% gewijzigd door zwahiel op 28-04-2017 09:54 ]
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Ja dat is zeker zo, maar het is wel opvallend dat in de laatste pak hem beet 6 maanden het wel steeds of een vrachtwagen is, of een of ander bouw apparaat op een overgang. Personenauto's hoor je (zeker de laatste jaren) vrij weinig van.Trainhunter2009 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:09:
Wel is gehoord van toeval, wel ongelukkig toeval, maar als er iets kapot gaat gaat dat altijd op een plek waar je het niet wil hebben. Heeft niets met fuckuppen te maken tegen het spoor. Voor het zelfde geld had ie op een brug gestaan en was er een boot tegen gevaren............
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Dit topic is gesloten.
![]()