Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 100 Laatste
Acties:
  • 576.512 views

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
zwahiel schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:56:
Wéér een botsing op een overweg in het Oosten. Ligt het aan mij of kunnen ze daar wel een rijles inzake overwegen gebruiken?
Ligt niet aan jou, 90+ procent van de automobilisten kan wel een herhalingscursus gebruiken qua (gebrek aan) rijvaardigheden :X

"Die verkeersregels, die gelden vast alleen voor anderen, maar niet voor mij!" :X

Virussen? Scan ze hier!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

EDIT schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:30:
Een Flirt, maar dan de multicourante versie van Abellio.

Deze dus:
[afbeelding]
Klopt, maar NS / ProRail is traag met zulke treinen goed in de systemen te zetten.
Dus pas in juni zal dit anders moeten zijn, heb ik vernomen.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:51
wildhagen schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:58:
[...]

Ligt niet aan jou, 90+ procent van de automobilisten kan wel een herhalingscursus gebruiken qua (gebrek aan) rijvaardigheden :X

"Die verkeersregels, die gelden vast alleen voor anderen, maar niet voor mij!" :X
Daar zit echt een heele grote observation bias in, die mensen zijn de enigen die opvallen. In het echt zijn het er toch heel weinig, of mensen die zich alleen asociaal gaan gedragen als ze echt haast hebben (''nu mag ik dit ook wel eens een keer''). Maarja, best offtopic.

En misschien zijn het juist westerlingen in het oosten, omdat ze daar geen overwegen meer gewend zijn? Heel de oude lijn of bijvoorbeeld Amsterdam is zowat overwegvrij. En dan krijgen ze ineens te maken met overweggetjes waar gewoon op volle snelheid wordt doorgereden? Mja, speculatie...

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-11 01:33
AW_Bos schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:16:
[...]

Klopt, maar NS / ProRail is traag met zulke treinen goed in de systemen te zetten.
Dus pas in juni zal dit anders moeten zijn, heb ik vernomen.
Criminele, ze weten al 2 jaar dat dat ding gaat rijden, ze weten al een jaar hoe ie eruitziet...............
en niemand die vooruit kan denken op die afdeling :F :X :?
Ronduit knullig en belachelijk.

Tevens wordt er in Velim in hoog tempo en op volle snelheid getest met de SNG. :P :*)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pIexR6Eh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/moM4UlDh.jpg

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:29

Luke!

#Treinbaas
Trainhunter2009 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:50:
[...]

Criminele, ze weten al 2 jaar dat dat ding gaat rijden, ze weten al een jaar hoe ie eruitziet...............
en niemand die vooruit kan denken op die afdeling :F :X :?
Ronduit knullig en belachelijk.
En wie precies moet er volgens jou nu wezenloos van paniek door het leven gaat omdat een afbeelding in de reisplanner een andere kleur heeft?

• Trainhunter2009
Er hoeft niemand wezenloos paniekerig te worden, je kan als afdeling of organisatie toch gewoon vooruit plannen denken doen?
Tenminste bij mijn bedrijf wel.
Het is wel verwarrend, het is namelijk geen NS trein die naar Emmerich en verder rijdt.
Het is geen halszaak, maar doodgewoon knullig en niet klantgericht.
Tenminste dat is mijn mening, die van jou mag verschillen. En ik was niet degene die het aanbracht.............

• AW_Bos

AW_Bos

Bij NS en ProRail is het altijd een bureaucratisch gedoe dat het even duurt voordat het aangepast is. ;)
En ja, je zou denken dat het een kwestie is van het aanmaken van een nieuw materieeltype in een planningssysteem en die koppelen aan een treinserie.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:40
Ik denk dat het hier gewoon gaat om een kleine onhandigheid. Vervoerders kunnen volgens mij er voor kiezen om actuele data over de ingezette trein door te sturen, of statische data te gebruiken voor een trein of treinserie.
Ik gok zomaar dat vanuit Abellio NRW is gezegd: wij gebruiken Flirt3 treinen, en dat mag statische data zijn omdat er toch niets anders naar Nederland rijdt.
Gevolg is dat het hier geïnterpreteerd wordt als een Flirt met 3 bakken door de apps, in plaats van een vijfelige Flirt van de derde generatie.
Statische data zal denk ik wel het probleem zijn waardoor dit niet eerder dan bij het volgende wijzigingsblad gecorrigeerd kan worden.
Maar goed. Dit zijn natuurlijk allemaal aannames.

• Maasluip
  • Laatst online: 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Luke! schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:04:
[...]
En wie precies moet er volgens jou nu wezenloos van paniek door het leven gaat omdat een afbeelding in de reisplanner een andere kleur heeft?
Mwah, een beetje knullig is het wel. Ook omdat het een stel met 5 bakken is en normaal gesproken toch vrij exact wordt aangegeven wat voor trein er ingezet wordt.

Signatures zijn voor boomers.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ja ja, het einde der tijden nadert wanneer er zo maar meer zitplaatsen komen voorrijden.
Dat moet me wel een relletje worden bij de volgende Tweakers Express zónder treinlengteaanduiding in de app...

• AW_Bos

AW_Bos

EDIT schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 12:29:
Ik denk dat het hier gewoon gaat om een kleine onhandigheid. Vervoerders kunnen volgens mij er voor kiezen om actuele data over de ingezette trein door te sturen, of statische data te gebruiken voor een trein of treinserie.
Ik gok zomaar dat vanuit Abellio NRW is gezegd: wij gebruiken Flirt3 treinen, en dat mag statische data zijn omdat er toch niets anders naar Nederland rijdt.
Gevolg is dat het hier geïnterpreteerd wordt als een Flirt met 3 bakken door de apps, in plaats van een vijfelige Flirt van de derde generatie.
Statische data zal denk ik wel het probleem zijn waardoor dit niet eerder dan bij het volgende wijzigingsblad gecorrigeerd kan worden.
Maar goed. Dit zijn natuurlijk allemaal aannames.
Maar bij de FLIRT-tjes van andere vervoerders staat er een drieletterige afkorting bij

FLIRT-TAG 2
FLIRT-ARR-3

Dus straks nog FLIRT-KEO-5 ;)
De NS weet het wel, maar waarom ze het niet direct toevoegen. In juni (!) moet het goed gaan...

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-11 08:37
Voor wie het interessant vind, RTV Rijnmond heeft een docu over de ombouw van de Hoekse Lijn

http://www.rijnmond.nl/tv...alte-Hoek/aflevering/7356

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Afgelopen week in de krant las ik dat de Intercity Direct qua vertraging eigenlijk nog het meest last heeft van software problemen, met als gevolg een verminderde punctualiteit. Wat zijn dat eigenlijk voor softwareproblemen? Materieel defect, wat de suggestie eerder was, is dus niet de hoofdoorzaak volgens dat artikel.

Tevens zal de NS flink aan de bak moeten komende 2 jaar, want bij huidige punctualiteit zullen ze het HSL-traject in een aanbesteding zetten, beoordelingspunt 2018/19, volgens datzelfde artikel. Ben benieuwd wie dan een goed alternatief zou kunnen bieden.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Get!em schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:30:
[...]
Ben benieuwd wie dan een goedminder belabberd alternatief zou kunnen bieden.
FTFY.

En het antwoord is "Bijna iedereen".

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Freee!! schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:14:
[...]

FTFY.

En het antwoord is "Bijna iedereen".
De HSL zelf is ook niet echt goed ontworpen en de software problemen liggen ook niet allemaal aan de kant van de NS.
Hadden ze er /echt/ een HSL van gemaakt (dus niet aangesloten op het normale spoor) waren er een stuk minder problemen geweest... maar ja Nederland heeft er een handje van om steeds met concessies te komen, waardoor het "het net niet is".

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Freee!!

Freee!!

ArcticWolf schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:36:
[...]
De HSL zelf is ook niet echt goed ontworpen en de software problemen liggen ook niet allemaal aan de kant van de NS.
Hadden ze er /echt/ een HSL van gemaakt (dus niet aangesloten op het normale spoor) waren er een stuk minder problemen geweest... maar ja Nederland heeft er een handje van om steeds met concessies te komen, waardoor het "het net niet is".
Dat zijn allemaal dingen die mij als reiziger totaal niet boeien. Ik wil gewoon een betrouwbare en betaalbare verbinding.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Freee!! schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:01:
[...]

Dat zijn allemaal dingen die mij als reiziger totaal niet boeien. Ik wil gewoon een betrouwbare en betaalbare verbinding.
En een andere partij zou deze problemen niet hebben omdat die plotseling de HSL mankementen kan oplossen? :?

• Freee!!

Freee!!

ArcticWolf schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:10:
[...]
En een andere partij zou deze problemen niet hebben omdat die plotseling de HSL mankementen kan oplossen? :?
Ik weet van een aantal andere partijen dat ze interesse hadden en met ander materieel wilden rijden.

• anboni
  • Laatst online: 17:05
Freee!! schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:35:
[...]

Ik weet van een aantal andere partijen dat ze interesse hadden en met ander materieel wilden rijden.
En hoe is dat een oplossing voor de infrastructurele problemen waar Arctic het over heeft?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ArcticWolf schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:36:
[...]

Ah, precies, dus dat was dus mijn vraag ook. In het artikel wat ik las werd er niet duidelijk wie in de keten allemaal software problemen hebben; prorail/ns/anders?
Je bedoelt, metro systeem: eigen losliggend spoor, eigen perrons en geen wissels met bestaande (traag) transport.

Alhoewel... Metro RET en Rotterdam Centraal: steeds structureler sta ik bij Blijdorp stil omdat de perrons op RdamC vol staan of dat de wissel nog niet goed staat... :O
Get!em schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:03:
[...]

Ah, precies, dus dat was dus mijn vraag ook. In het artikel wat ik las werd er niet duidelijk wie in de keten allemaal software problemen hebben; prorail/ns/anders?

[...]

Je bedoelt, metro systeem: eigen losliggend spoor, eigen perrons en geen wissels met bestaande (traag) transport.

Alhoewel... Metro RET en Rotterdam Centraal: steeds structureler sta ik bij Blijdorp stil omdat de perrons op RdamC vol staan of dat de wissel nog niet goed staat... :O
Ja zoals in Japan, HSL compleet los van het normale net. Als er geen plek was in het bestaande station hebben ze gewoon een HSL station ernaast/in de buurt gebouwd zoals Shin-Osaka en Shin-Yokohama.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shin-Ōsaka_Station
The new station was built in 1964 to avoid the engineering difficulties of running Shinkansen lines into the center of the city.
Maar goed, ik dacht dat er ook wat problemen waren met de verbindingen in een HSL tunnel. Maar denk dat @EDIT er meer vanaf weet :+

• EDIT
Er zijn tegenwoordig relatief weinig verbindingsverliezen meer, of althans, áls het gebeurd, heeft het weinig invloed meer.
Eerder was het zo dat bij verlies van de verbinding met het Radio Block Center (zoals het wordt genoemd), de trein (als ik het mij goed herinner) een 'trip' kreeg en met een snelremming tot stilstand werd gebracht. Hierbij bleef geen enkele rijweginformatie behouden, dus als de verbinding hersteld werd, zou de trein na toestemming van de treindienstleider in de mode Staff Responsible (rijden op zicht zonder rijweg en informatie over infrastructuur) moeten oprijden naar het volgende SMB (Stop Marker-Board, oftewel een 'sein') en via een TAF-Request (Track Ahead Free, een melding die de machinist krijgt als hij het SMB nadert, waarop de machinist moet bevestigen dat de baan tussen de trein en het SMB vrij is) naar een volledige MA (Movement Authority, rijweg die de machinist krijgt) moeten gaan.
Inmiddels is dat dus aangepast. Als de verbinding op dit moment verloren gaat, krijg je uiteraard nog altijd een gedwongen remming naar 0 km/u via een zogenaamde 'Service Brake'. Wordt ondertussen de verbinding weer hersteld, dan zal de remming opgeheven worden en kan de trein gewoon weer de rit vervolgen. Blijft de verbinding langer weg, dan zal de trein helemaal tot stilstand worden gebracht en zal de rijweg ingekort worden tot vlak voor jouw trein. Je hebt dan dus nog een rijweg, maar een van 0 meter.
Dit heeft als voordeel dat, als je nu de verbinding weer kan herstellen, de rijweg direct weer er bij kan komen en je dus in één keer weer een rijweg onder Full Supervision (FS) kan krijgen en vanuit stilstand direct naar de volledige snelheid weer kan optrekken.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:57

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Treinverkeer Utrecht ontregeld door vrouw in bovenleiding

Er rijden geen treinen tussen Utrecht Centraal en de richting Driebergen-Zeist. Volgens de NS is er een verwarde vrouw bij het station Vaartsche Rijn op een bovenleiding geklommen.
Bron: NOS
Een keer wat anders dan een botsing bij een overgang.
Weet @EDIT hier meer over, ik blijf het een merkwaardig verhaal vinden? Zo makkelijk kom je toch niet in de bovenleiding en het er levend vanaf hebben gebracht is al helemaal bijzonder.

[ Voor 17% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 10-04-2017 21:06 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-11 20:20
Zeker wat anders botsing of aanrijding met een persoon

een advies over de rol van de ns

http://www.ad.nl/binnenla...r-nieuwe-rol-ns~ae765656/

• EDIT
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:24:
[...]

Bron: NOS
Een keer wat anders dan een botsing bij een overgang.
Weet @EDIT hier meer over, ik blijf het een merkwaardig verhaal vinden? Zo makkelijk kom je toch niet in de bovenleiding en het er levend vanaf hebben gebracht is al helemaal bijzonder.
Ik heb werkelijk geen idee. Ik heb heerlijk even een viertal dagen vrij, dus ik ben niet op de hoogte van alle roddels van vandaag :P

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

EDIT schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:09:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee. Ik heb heerlijk even een viertal dagen vrij, dus ik ben niet op de hoogte van alle roddels van vandaag :P
Ah, dat mag ook.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• EDIT
Gelukkig, dank je wel :+

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Nou alsjeblieft, ik heb lekker volgende week en die daarna vakantie. :O

Waar rijd je eigenlijk? Of hoe je dat ook noemt.

• EDIT
Geniet er maar van ;)

Ik neem aan dat je vraag is op welke baanvakken ik te vinden ben?
In dat geval is het antwoord redelijk simpel: bijna overal waar NS rijdt. Van Den Helder tot Maastricht, van Vlissingen tot Leeuwarden en Groningen en van de Randstad tot Twente. Oh, en natuurlijk de HSL.
Ik heb alleen geen wegbekendheid van Sittard naar Heerlen en op de diesellijnen van NS ( Zwolle - Kampen en Zwolle - Wierden, ik heb geen bevoegdheid voor DM'90).

• D_Jeff
Gaat dat nog komen of is de NS die lijnen liever kwijt dan rijk?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

D_Jeff schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:56:
Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede gaan einde van het jaar naar Syntus en worden dan niet meer met diesels gereden.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• anboni
  • Laatst online: 17:05
Ik kan me zowieso voorstellen dat een machinist met standplaats Amsterdam of Rotterdam (gok ik, gezien HSL) niet zogauw richting die boemeltjes in het oosten gestuurd zal worden.

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Bastien schreef op maandag 10 april 2017 @ 22:02:
[...]
Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede gaan einde van het jaar naar Syntus en worden dan niet meer met diesels gereden.
Is er al bekend welke soort treinen hier gaan rijden?

• D_Jeff
Flirts ;)

Deze zijn al besteld.

• EDIT
D_Jeff schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:56:
Wegbekendheid is standplaats en roosterafhankelijk en kan ook per jaar veranderen. Voor mij is de HSL een vast gegeven, de rest verschilt. Ik kom momenteel weer vaker naar het Noordoosten toe (Groningen/Leeuwarden en Enschede), maar ik heb vorig jaar juist vaak richting Den Helder en Vlissingen gereden.
Collega's uit andere roosters hebben dan bijvoorbeeld wel weer de DM'90, maar missen dan weer bijvoorbeeld Noord Holland in hun pakket.
Zo wordt alles een beetje verdeeld over de roosters. Dat is altijd weer een heel werk. Er komt een pakket aan werklijnen uit Utrecht voor de standplaatsen en die moeten verdeeld worden over de roosters. En eigenlijk wil je de machinisten het liefst minimaal 1x per maand op een bepaald baanvak laten rijden om de wegbekendheid goed op orde te houden (liefst natuurlijk vaker). Krijg je dus maar een paar diensten op een bepaalde lijn, dan zal die al heel snel aan een willekeurig rooster worden toegewezen, om zo te voorkomen dat mensen er eigenlijk te weinig komen.

Verplicht kijkvoer over dienstregelingen en roosters:

• D_Jeff
In het museum van York wordt het ook netjes uitgelegd.
Toch dank voor je toelichting @EDIT

• marcop23
Wat voor diensten doe je eigenlijk het liefste dan? Naar Groningen kan er bijvoorbeeld drie kwartier tussen stops zitten, alleen tussendoor nog even op de rem bij Hoogeveen.

Trouwens: Rem jij door de Drontermeertunnel als je geen vertraging hebt, of niet? Er zit heel veel verschil tussen machinisten, merk ik :P Sommigen gaan echt flink op de rem. Maarja, die luchtdrukverandering is ook best extreem :P

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 10-04-2017 22:52 ]

• EDIT
Juist de afwisseling vind ik persoonlijk een van de mooie dingen van het vak. De ene dag naar Groningen en de andere dag vrijwel alleen maar stoptreinen in de randstad. Dan een dagje rangeren op mijn standplaats en de dag erna op de HSL rijden.

Ik rem meestal wel even af naar 100 km/u. Is ietsje prettiger voor de oren :P
Nog een paar jaar, dan komen er treinen die drukdicht zijn en er met 200 doorheen kunnen rijden ;)

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:10
Crossfire1987 schreef op maandag 10 april 2017 @ 20:58:
Zeker wat anders botsing of aanrijding met een persoon
Zo'n idioot in de bovenleiding heeft helaas ook flink meer impact dan een aanrijding. Een aanrijding is, hoe tragisch ook, een relatief simpele verstoring die inmiddels een goede standaard afhandeling heeft. Daardoor is de reisinformatie ook redelijk betrouwbaar.
De persoon die vanmorgen in de bovenleiding hing heeft ervoor gezorgd dat compleet Utrecht CS aan de zuidzijde spanningsloos is gemaakt, waardoor de impact op het treinverkeer enorm is. Liever niet nog een keer dus >:)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Best wel luxe exemplaren ook, of ligt dat aan mij? Zonweringen, verstelbare stoelen: YouTube: Impressie nieuwe treinen Syntus voor Enschede - Zwolle - Kampen

• mambo No5
  • Laatst online: 16-11 12:37

mambo No5

Bad Apple?

Maardiweb schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 02:00:
[...]

Zo'n idioot in de bovenleiding heeft helaas ook flink meer impact dan een aanrijding. Een aanrijding is, hoe tragisch ook, een relatief simpele verstoring die inmiddels een goede standaard afhandeling heeft. Daardoor is de reisinformatie ook redelijk betrouwbaar.
De persoon die vanmorgen in de bovenleiding hing heeft ervoor gezorgd dat compleet Utrecht CS aan de zuidzijde spanningsloos is gemaakt, waardoor de impact op het treinverkeer enorm is. Liever niet nog een keer dus >:)
Zie ook AD.nl. De bovenleiding was overigens door de plaatsing van de groepen aldaar héél ruim geschakeld; mevrouw was in een der portalen van de bovenleiding geklommen om onduidelijke redenen en is uiteindelijk door de hulpdiensten naar beneden gepraat.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• wildhagen
  • Niet online
Siemens en Bombardier gaan mogelijk fuseren: http://www.nu.nl/beurs/46...usie-treinendivisies.html

Dit gaat dan uiteraard alleen over de spoorgerelateerde bedrijfsonderdelen, niet de overige bedrijfsonderdelen.

Virussen? Scan ze hier!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat ga ik zeker doen. :)
Ik neem aan dat je vraag is op welke baanvakken ik te vinden ben?
Zo ongeveer wel, ja.
In dat geval is het antwoord redelijk simpel: bijna overal waar NS rijdt. Van Den Helder tot Maastricht, van Vlissingen tot Leeuwarden en Groningen en van de Randstad tot Twente. Oh, en natuurlijk de HSL.
Ik heb alleen geen wegbekendheid van Sittard naar Heerlen en op de diesellijnen van NS ( Zwolle - Kampen en Zwolle - Wierden, ik heb geen bevoegdheid voor DM'90).
EDIT schreef op maandag 10 april 2017 @ 23:00:
Juist de afwisseling vind ik persoonlijk een van de mooie dingen van het vak. De ene dag naar Groningen en de andere dag vrijwel alleen maar stoptreinen in de randstad. Dan een dagje rangeren op mijn standplaats en de dag erna op de HSL rijden.

Ik rem meestal wel even af naar 100 km/u. Is ietsje prettiger voor de oren :P
Nog een paar jaar, dan komen er treinen die drukdicht zijn en er met 200 doorheen kunnen rijden ;)
En wat vind je het mooiste stukje van Nederland om te rijden?

Dus de kans bestaat dat ik al bij je in de trein heb gezeten? (Traject Ahz-Ah)
Als je de trein van 07.13 (eerst .15) of .28 (.31) op Ahz bestuurde, is de kans best groot dat je mij wel gezien hebt. ;) Ik denk zelf dat ik vrij opvallend ben. ;) :P >:)
spoiler:
Met een vouwfiets en grote rugzak.

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-11 20:20
Maardiweb schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 02:00:
[...]

Zeker weten maar als de aanrijding net is gebeurd dan is het ook uitzoeken hoe je thuis komt

• Tdvr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 18:55
noppus schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:34:
[...]

Voor reizen naar Duitsland staat een kaartautomaat in de hal. En de (papieren) dienstregeling hangt ook al keurig op de borden.
Moet wel zeggen dat die kaartjes automaat door een of andere vage vertaalsoftware is vertaald, zo is Totaalprijs "Zotaalprijs" en als de machine een shutdown aankondigd meldt hij: Machine wordt omlaag geladen...
Verder kan je alleen tickets naar Emmerich kopen, alle andere bestemmingen geven een foutmelding en van alle x aantal tickets kan je alleen een dagkaart of volwassenen kaartje kopen. Fiets kaartje, Kinder kaartje is allemaal niet mogelijk. Ook vind ik de prijzen aan de hoge kant maar goed. En inderdaad hopen op een OV Chip in Emmerich bv. want de Buurtbus 566 kan dat wel zonder problemen.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De EU zou zich eens moeten richten op een standaard chipsysteem in het hele EU-OV, zou ik best voor zijn in ieder geval. Lost dat soort problemen wel direct op.

Maar zolang men het binnen NL al niet eens eens kan worden onderling, is dat nog verre toekomstmuziek ben ik bang..

[ Voor 7% gewijzigd door Tralapo op 11-04-2017 21:39 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dat is pas fun als je mensen soms ziet worstelen in Rotterdam. Je hebt er de uitcheck incheck paal op het perron voor internationale reizen. Kun je dus soms vergeten als je op doorreis bent, bij overstappen.
Maar soms heb je dus ook mensen vanuit België die bij de poortjes staan die het helemaal niet snappen na uitstappen.

• EDIT
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:58:
[...]
En wat vind je het mooiste stukje van Nederland om te rijden?
Een gewetensvraag. Vele delen van Nederland hebben zo hun eigen charme. Zeker als je ergens niet vaak komt is het juist leuk om daar weer eens te rijden. En vele lijnen hebben, na een aantal jaar, toch hun eigen herinneringen. Leuke, en soms ook minder leuke.

Om zomaar een anekdote te vertellen:
Op een prachtige zomeravond, alweer een aantal jaar geleden reed ik van Utrecht naar Baarn en vice versa met destijds nog Mat'64.
Op Soest moest ik wachten op de tegentrein, zoals altijd, dus ik ging heerlijk buiten staan om nog van de avondzon te genieten. Toen de tegentrein langs het perron tot stilstand was gekomen, kwam de conducteur van die trein naar mij toesnellen.
'Meester,' riep hij, met een groot wit bord in zijn handen. 'Meester, kunt u dit op Soestdijk even afgeven?'.
Ik keek hem enigszins verbaasd aan. 'Het is voor het restaurant daar,' legde hij uit.
Natuurlijk wilde ik dat wel even doen, dus ik nam het bord van hem over en zette het even op het bijrijdersstoeltje. In Soestdijk aangekomen zag ik bij het restaurant een heel gezelschap buiten zitten met de grill/barbecue , met een aantal mensen in de bediening. Ik liep met het bord op een van hen af, om het weer terug te geven.
'Oh heel erg fijn,' was de reactie. 'Wilt u ook wat?'
Voor ik besefte wat er gebeurde, kreeg ik een nieuw bord in mijn handen gedrukt met daarop genoeg voor een volledige maaltijd. 'Wel even op de terugweg weer afgeven, hoor!'
Met die woorden werd ik het restaurant weer uitgeduwd. Nog steeds enigszins beduusd stapte ik weer in de trein en reed verder naar Baarn. Daar heb ik met de conducteur heerlijk gegeten en op de terugweg het bord weer afgegeven, met het gezelschap dat ons stond uit te zwaaiden toen we weer verder naar Soest reden.

Telkens als ik daar weer rij, dan moet ik weer aan die prachtige zomeravond denken. Ik kom dan ook graag op dat lijntje.
Als je de trein van 07.13 (eerst .15) of .28 (.31) op Ahz bestuurde, is de kans best groot dat je mij wel gezien hebt. ;) Ik denk zelf dat ik vrij opvallend ben. ;) :P >:)
spoiler:
Die kans is heel erg klein. In het verleden heb ik vanuit mijn vorige standplaats er vaak gereden met zowel de sprinter als toen nog de stoppende intercity Zwolle - Roosendaal, maar de laatste paar jaar kom ik er helaas zelden. Ik heb geen materieelbekendheid op de Flirt, dus in die regio rij ik nu enkel de intercitytreinen.

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:05

Qu3st

EDIT schreef op maandag 10 april 2017 @ 22:43:
[...]

Verplicht kijkvoer over dienstregelingen en roosters:
[video]
Goed kijkvoer! Erg interessant.
Alleen over het roestrijden, dat is niet voor de dienstregeling planners. Dat is verantwoordelijkheid van de treindienstleiders.

• wildhagen
  • Niet online
Inspectie weert levensgevaarlijke vervoerder HSL van het spoor
Goederenvervoerder HSL Logistik mag vanaf vandaag niet meer met zijn treinen over het Nederlandse spoor rijden. De veiligheid van het bedrijf is niet in orde. Het is nooit eerder gebeurd dat de Inspectie Leefomgeving en Transport het veiligheidscertificaat van een vervoerder introk.

De inspectie had HSL Logistik al langer in het vizier. Het bedrijf rijdt zo'n vijftien keer per week met treinen door Nederland en vervoert onder meer het gevaarlijke ethanol én volkswagens voor de bekende auto-importeur Pon.

Volgens hoofdinspecteur Pieter Hoekstra kregen machinisten van HSL Logistik te weinig instructies en werden veiligheidsprocedures niet goed nagelopen. ,,Het afgelopen half jaar reed HSL Logistik drie keer door een rood sein,'' aldus Hoekstra. ,,Een van de machinisten had onvoldoende ervaring om op de Betuweroute te mogen rijden. Een andere machinist voerde voor hij vertrok de verplichte remproef niet goed uit waardoor de trein niet kon stoppen voor rood sein.'' Bij de incidenten vielen geen gewonden.

HSL Logistik heeft een kantoor in Den Bosch maar is onderdeel van een grote Duitse vervoerder. Het bedrijf is vaker gewaarschuwd en stond sinds 14 februari onder verscherpt toezicht van de Inspectie. Vanaf dat moment werd vaker gecontroleerd op de technische staat van de treinen en op vakbekwaamheid van de machinist. Ook zijn er sinds 2015 vijf processen verbaal opgemaakt voor onregelmatigheden met gevaarlijke stoffen.

Omdat structurele verbeteringen uitblijven en het bedrijf ook gevaarlijke stoffen zoals ethanol vervoert, heeft de inspectie het veiligheidscertificaat van het bedrijf ingetrokken. Zonder dat certificaat mag een vervoerder niet op het Nederlandse spoor rijden.

De Nederlandse directeur van HSL Logistik in Den Bosch, Björn Ormeling, is het niet eens met de Inspectie en stapt naar de rechter. ,,We zijn al acht jaar actief in Nederland en hebben een goede staat van dienst. Het kan niet zo zijn dat een enkel geval tot zo'n zware maatregel moet leiden. We zullen onze klanten nu via andere vervoerders bedienen.''

Zodra HSL Logistik haar veiligheidsbeheersysteem op orde heeft, kan zij een aanvraag indienen voor een nieuw veiligheidscertificaat.
Pfew, gelukkig maar. Gezien de titel zijn we aan een grote ramp door dit levensgevaarlijke bedrijf ontsnapt, waarbij misschien wel vele, vele doden hadden kunnen vallen.

Virussen? Scan ze hier!

De Nederlandse directeur van HSL Logistik in Den Bosch, Björn Ormeling, is het niet eens met de Inspectie en stapt naar de rechter. ,,We zijn al acht jaar actief in Nederland en hebben een goede staat van dienst. Het kan niet zo zijn dat een enkel geval tot zo'n zware maatregel moet leiden. We zullen onze klanten nu via andere vervoerders bedienen.''
:') wat een pannenkoek, ILT trekt zeker voor de lol een certificaat in (wat ze blijkbaar nog nooit eerder hebben moeten doen).

• Trainhunter2009
Ja mijn idee, ze rijden niet alleen met kratjes bloemkool..............
Die inspectie doet dit niet omdat er niets aan de hand Is.
En als ik zo lees dat er een bijna ongeremde trein dwars door rood knalt, hmmmmmm

• EDIT
Qu3st schreef op woensdag 12 april 2017 @ 00:13:
[...]

Goed kijkvoer! Erg interessant.
Alleen over het roestrijden, dat is niet voor de dienstregeling planners. Dat is verantwoordelijkheid van de treindienstleiders.
Als ik het goed heb loopt/liep er een proef waarbij roestrijden wel degelijk gepland was. De betreffende trein krijgt dan een paar minuutjes extra rijtijd.

• Trainhunter2009
Ik heb dat ook gelezen /gehoord ik meen op het traject van Den Helder naar Alkmaar dat er in de dienstregeling roest gereden wordt.
Klopt, Meesterpaul zei eenzelfde iets laatst op z'n Youtube kanaal.

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:05

Qu3st

EDIT schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:18:
[...]

Als ik het goed heb loopt/liep er een proef waarbij roestrijden wel degelijk gepland was. De betreffende trein krijgt dan een paar minuutjes extra rijtijd.
Daar heb ik nog niet van gehoord en ook weinig van gemerkt. Moet het nog steeds zelf inplannen als dat al niet gedaan is door mijn collega's.

• EDIT
Dan weet ik het ook niet. Ik meende dat er een proef was geweest met één of twee treinseries, maar als het verder nog niet wordt gedaan, dan zal er wel weinig uitgekomen zijn.

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:43
wildhagen schreef op woensdag 12 april 2017 @ 04:31:
Inspectie weert levensgevaarlijke vervoerder HSL van het spoor

[...]

Pfew, gelukkig maar. Gezien de titel zijn we aan een grote ramp door dit levensgevaarlijke bedrijf ontsnapt, waarbij misschien wel vele, vele doden hadden kunnen vallen.
Eerder vanochtend reed er nog een autotrein over de Ponlijn(loc niet gezien, maar is meestal Strukton), dus weet niet of Strukton het hele traject overgenomen heeft, of dat deze trein voorlopig de laatste is.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Slaut schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:31:
[...]

Eerder vanochtend reed er nog een autotrein over de Ponlijn(loc niet gezien, maar is meestal Strukton), dus weet niet of Strukton het hele traject overgenomen heeft, of dat deze trein voorlopig de laatste is.
Er zijn ook andere vervoerders die naar PON rijden en de last mile uitbesteden.

• Trainhunter2009
HSL "moet" nu alles uitbesteden, de contracten en de treinen gaan gewoon door.

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
vervoerders als RRF en LTE staan nu in hun handen te wrijven, want de treinen moeten sowieso blijven rijden inderdaad

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Hebben sommige VIRM's een opknap/verfbeurt gekregen of is er een nieuwe VIRM-achtige trein?

Ik zag net een VIRM-achtige trein met nummer 9405. Deze is weer helemaal glimmend en het patroon is iets anders dan bij eentje uit de 85** reeks (stond ernaast).

@EDIT Daan reed jij daar net voordat ik daar moest zijn.
Verder is de kans natuurlijk heel klein met duizenden werknemers.
En een leuk verhaaltje, altijd even leuk om te lezen.

[ Voor 26% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 12-04-2017 15:21 ]

• Dolan
  • Laatst online: 16-11 07:03
De eerste serie VIRM's krijgen een revisie zoals bij de mDDM/DDAR is gebeurd (nu DDZ). Deze nieuwe VIRM serie gaat door het leven als VIRMm.

[ Voor 55% gewijzigd door Dolan op 12-04-2017 15:23 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

trolleystad schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:22:
De eerste serie VIRM's krijgen een revisie zoals bij de mDDM/DDAR is gebeurd (nu DDZ). Deze nieuwe VIRM serie gaat door het leven als VIRMm.

[video]
Dan is dat dus een VIRMm, waar ik laatst iets over las.
Inderdaad net een DZZ vanbinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 12-04-2017 15:26 ]

• Dolan
  • Laatst online: 16-11 07:03
Klopt. Rijden er nu 3 van rond. Twee 4'jes en een 6'je.
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:58:
spoiler:
Ik rijd regelmatig op dat traject (heb wel FLIRT materieelbekendheid), dus goede kans dat je eens in mijn trein hebt gezeten.

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Waarom wordt al het nieuwe en vernieuwde materiaal overal ingezet, behalve in de randstad? Tussen Rotterdam en Den Haag rijden alleen maar oude VIRMs en SGM-sprinters.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Nee hoor, die dingen rijden niet in een vaste omloop, maar komen overal waar VIRM ook komt. Ze hebben ook al dagenlang tussen Den Haag en Utrecht gereden.
Maegrim schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:06:
vervoerders als RRF en LTE staan nu in hun handen te wrijven, want de treinen moeten sowieso blijven rijden inderdaad
Denk je dat iedere willekeurige cargoboer die sowieso al tegen enorme capaciteitsproblemen aanlopen zich at random aan ieder brandje gaan branden?

[ Voor 55% gewijzigd door Luke! op 12-04-2017 15:45 ]

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
Luke! schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:44:
[...]
Denk je dat iedere willekeurige cargoboer die sowieso al tegen enorme capaciteitsproblemen aanlopen zich at random aan ieder brandje gaan branden?
Ik heb een tijdje planning gedaan bij HSL.... als ze niet kunnen rijden wordt iedereen die dat wel kan platgebeld :P

• wildhagen
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:24:
[...]

Dan is dat dus een VIRMm, waar ik laatst iets over las.
Dat kan wel kloppen, daar het om de oudste stellen VIRM gaat die nu gemoderniseerd worden.

V-IRM 9405 die jij noemt heette namelijk vroeger DD-IRM 8205, en was één van de 15 prototypes (8201-8215), en dus één van de alleroudste VIRM's die rond rijden.

Oorspronkelijke afleverdatum 7 juni 1994, en op 13 juni 1994 in dienst genomen. Vervolgens op 7 augustus 2002, hernummerd als VIRM 9405, weer afgeleverd aan NS. Ombouw van DD-IRM naar V-IRM heeft een klein maandje geduurd (hij is op 5 juli 2002 naar Aken vertrokken),.

De 8205 in de tijd dat het nog een drietje was:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4146/5062978402_460c86a677_b.jpg

Foto van 30 juni 1994, het stel was hier dus nog gloednieuw, en net 2 weekjes in dienst.

Zie https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/5062978402

Virussen? Scan ze hier!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:56
gop1 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:39:
Waarom wordt al het nieuwe en vernieuwde materiaal overal ingezet, behalve in de randstad? Tussen Rotterdam en Den Haag rijden alleen maar oude VIRMs en SGM-sprinters.
Zoals gezegd rijdt de nieuwe VIRM gewoon ook naar gvc en rtd. Gisteren pendelde treinstel 9411 de hele dag op en neer tussen Utrecht en Rotterdam.

Vandaag rijdt in ieder geval de 9405 in de 3000 en 3100. Hij vertrekt zometeen om 17:00 uur vanaf Schiphol richting Nijmegen.

Het 6-delige stel wordt trouwens nog niet ingezet, naar ik heb begrepen omdat er een probleem is met de toelating. Ik meen dat het gewicht is gewijzigd, waardoor ILT opnieuw de toelating moet bekijken. Hoe het precies zit weet ik niet.

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Luke! schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:44:
Nee hoor, die dingen rijden niet in een vaste omloop, maar komen overal waar VIRM ook komt. Ze hebben ook al dagenlang tussen Den Haag en Utrecht gereden.
Dennis schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:36:
[...]
Zoals gezegd rijdt de nieuwe VIRM gewoon ook naar gvc en rtd. Gisteren pendelde treinstel 9411 de hele dag op en neer tussen Utrecht en Rotterdam.

Vandaag rijdt in ieder geval de 9405 in de 3000 en 3100. Hij vertrekt zometeen om 17:00 uur vanaf Schiphol richting Nijmegen.

Het 6-delige stel wordt trouwens nog niet ingezet, naar ik heb begrepen omdat er een probleem is met de toelating. Ik meen dat het gewicht is gewijzigd, waardoor ILT opnieuw de toelating moet bekijken. Hoe het precies zit weet ik niet.
Oké, als ik dit zo lees is het dus een kwestie van tijd voordat ik ze tegenkom. Hoeveel vernieuwde VIRMs gaan er nog bijkomen en in welk tempo?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

wildhagen schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:31:
[...]

Dat kan wel kloppen, daar het om de oudste stellen VIRM gaat die nu gemoderniseerd worden.

V-IRM 9405 die jij noemt heette namelijk vroeger DD-IRM 8205, en was één van de 15 prototypes (8201-8215), en dus één van de alleroudste VIRM's die rond rijden.

Oorspronkelijke afleverdatum 7 juni 1994, en op 13 juni 1994 in dienst genomen. Vervolgens op 7 augustus 2002, hernummerd als VIRM 9405, weer afgeleverd aan NS. Ombouw van DD-IRM naar V-IRM heeft een klein maandje geduurd (hij is op 5 juli 2002 naar Aken vertrokken),.

De 8205 in de tijd dat het nog een drietje was:

[afbeelding]

Foto van 30 juni 1994, het stel was hier dus nog gloednieuw, en net 2 weekjes in dienst.

Zie https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/5062978402
Dan heb ik dus een van de oudste (en nieuwste) VIRM gezien. :)
Dennis schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:36:
[...]

Dat kan kloppen, de 9405 reed namelijk rond een kwart over drie die kant op, ik weet niet of het Schiphol of Den Helder was. Waarschijnlijk Schiphol dus.
edit:
Naar Schiphol dus, want die van 17.16 gaat ook naar Schilhol.

• wildhagen
  • Niet online
gop1 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:50:
[...]

Oké, als ik dit zo lees is het dus een kwestie van tijd voordat ik ze tegenkom. Hoeveel vernieuwde VIRMs gaan er nog bijkomen en in welk tempo?
Helemaal 100 procent zeker weet ik het niet, maar iirc wordt geheel VIRM1 gemoderniseerd. Dat zouden dan 81 viertjes (nummers 94xx, ex-82xx) en 47 zesjes (nummers 86xx, ex-84xx) zijn.

Afaik zijn VIRM2, 3 en 4 (allen met de nummers 87xx en 95xx) in deze ronde nog niet aan de beurt. Wat ook logisch is, de oudste VIRM2 (8701) is pas in december 2002 geleverd, en dus nog vrij nieuw. De jongste VIRM4 (9597) is pas in juli 2009 geleverd, en dus nog geen 8 jaar oud.

Virussen? Scan ze hier!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 15:32
Dat klopt niet helemaal.

Het oorspronkelijke IRM (drietjes en viertjes) is geleverd in de periode 1994 - 1996. In de periode 2002 - 2005 zijn deze drietjes en viertjes verlengd naar viertjes en zesjes. In 2008 - 2009 is daar nog eens een serie van 50 viertjes bijgekomen (9547 en hoger).

Deze laatste serie zal niet gemoderniseerd worden, de eerdere series wel.

We are shaping the future

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Alex) schreef op woensdag 12 april 2017 @ 19:29:
Deze laatste serie zal niet gemoderniseerd worden, de eerdere series wel.
Wellicht over 30 jaar alsnog, maar niet bij deze ronde.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 15:32
De revisie van VIRM-4 (niet te verwarren met VIRM-IV) zal wel over een jaar of 10 komen.

Dat vind ik helemaal niet erg, ik vind dat erg fijne treinen.

We are shaping the future

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:56
Alex) schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:32:
Ik ook :).

Vandaag weer het bekende stiltecoupé-gesprek gevoerd :+. Er blijven altijd mensen (vaak zijn het 'deftige' mensen) die vinden dat zij wél mogen praten. Gelukkig had ik dit keer wat medestanders die me netjes hielpen en daarna hield het praten wel op.

• AW_Bos

AW_Bos

De revisie van VIRM-4 (niet te verwarren met VIRM-IV) zal wel over een jaar of 10 komen.

Ik moet het nog zien, de NS wil uiteindelijk gelijkevloers-stellen, en er zal over een aantal jaar de nieuwe IC-NG in gaan stromen. Ik geloof dat ze per 2025 geen stellen meer zullen bestellen die niet gelijkvloers en ontoegankelijk voor invaliden zijn. Ik vermoed dat het ook zal gelden als ze de stellen willen voorzien van een mid-life revisie.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 13-04-2017 00:23 ]

• AW_Bos

AW_Bos

wildhagen schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:07:
[...]

Helemaal 100 procent zeker weet ik het niet, maar iirc wordt geheel VIRM1 gemoderniseerd. Dat zouden dan 81 viertjes (nummers 94xx, ex-82xx) en 47 zesjes (nummers 86xx, ex-84xx) zijn.
Nee hoor, in totaal 81 treinen waarvan viertjes en zesjes. De 94xx en de de 86xx zijn de series, en de xx zijn de stamnummers. En gezien het in dit geval één deelserie is (VIRM-I) zijn de stamnummers uniek.
De 8633 bestaat als zesje, en er kan dus nooit tegelijkertijd een 9433 bestaan..

Zie ook eens: http://www.somda.nl/matsms/ en klik door naar IRM

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik vind zelf een DZZ het fijnst, samen met de VIRM, want door de revisie is de trein een stuk 'lichter' geworden door het witte led licht.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Coachopstelling in de stiltecoupé boven vind ik wel een plus in de VIRMm.

Ik kan de VIRMs niet heel goed uit elkaar halen, maar behoren de VIRM's met deze stoelen ook onder degene die een revisie krijgen? Deze hebben namelijk geen tafeltjes in de rugleuning?

[ Voor 0% gewijzigd door Skyaero op 13-04-2017 10:47 . Reden: dt-vaud ]

• Maasluip
  • Laatst online: 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij wel. Het is me ook niet helemaal duidelijk welke series nu welke soort stoelen hebben, maar deze stoelen zitten iig ook in de 8600. Stoffen stoelen zijn in de 8700 en die zijn origineel als 6-baks uitgeleverd.

Signatures zijn voor boomers.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Skyaero schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:00:
Coachopstelling in de stiltecoupé boven vindt ik wel een plus in de VIRMm.
Hoe ziet de coachopstelling eruit?
Ik kan de VIRMs niet heel goed uit elkaar halen, maar behoren de VIRM's met deze stoelen ook onder degene die een revisie krijgen? Deze hebben namelijk geen tafeltjes in de rugleuning?
Dat is erg irritant, geen tafels.

• marcop23
Maasluip schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:27:
Volgens mij wel. Het is me ook niet helemaal duidelijk welke series nu welke soort stoelen hebben, maar deze stoelen zitten iig ook in de 8600. Stoffen stoelen zijn in de 8700 en die zijn origineel als 6-baks uitgeleverd.
Volgens mij heeft alleen de oude VIRM-1 geen tafeltjes en stoelen tegenover elkaar (behalve bij de deuren dan). Echter, de 'nieuwe' rijtuigen hebben het wel. Een oud VIRM-1 viertje heeft dus één rijtuig met nieuwere stoelen: het rijtuig die er achteraf is bijgebouwd voor de verlenging. Tenminste, zo begrijp ik het van Wikipedia.

• Skyaero
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:29:
[...]

Hoe ziet de coachopstelling eruit?
In een coachopstelling staan de stoelen achter elkaar (zoals in een bus). Bij vis-a-vis staan de stoelen tegenover elkaar.

Bij alle huidige VIRM's staan de stoelen op het bovendek in vis-a-vis (met uitzondering van de laatste rij). Coach opstellingen vind je alleen in 1 of 2 rijtuigen beneden. De stiltecoupe's zijn echter altijd boven. Ga je dus in een stiltecoupe zitten, zit je dus tegenover elkaar, terwijl het idee juist is dat je een boek of laptop pakt en in rust wat kunt doen.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat is dan niet handig. Je wilt in een stilte coupé gewoon rustig aan een tafeltje kunnen werken. Niet tegenover elkaar, dat kan prima in de babbelcoupé.
Bij de DZZ hebben ze toch drie categorieën? Stilte, fluister, praat?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

https://www.nrc.nl/nieuws...an-ns-en-prorail-a1554400
Boete voor NS, mede vanwege de ICD op HSL traject.

De genoemde getallen vallen me nog mee (tegen eigenlijk), praktijk is namelijk erger in de spits. Kans op een zitplaats is bij instappen in Rdam in de spits minder dan 50% (ochtend Rotterdam-->Amsterdam), en over het algemeen zijn er meer mensen die moeten staan dan zitten. Afgelopen maandag (7.56) was het zelfs indiase toestanden met mensen die aan elkaars rugzak gingen hangen om maar mee te kunnen. Deuren die mensen nog verder het balkon op duwden. Binnenin de ICD heb je ook niet (genoeg) plekken om je zelf vast te houden.
Ik heb zelf bedankt en pakte de volgende trein wel.

Als je nu als een dag als vandaag kijkt, dan is er de hele ochtend nog geen enkele ICD trein op tijd in noordelijke richting vertrokken (vanaf 12 is het opeens wel goed nu) en de meeste komen nog later aan dan ze al te laat waren op Rdam. (+5 bij Rdam, meer dan +10 bij Schiphol en nog erger als hij eenmaal bij Adam is).

Volgens mij is die lijn voor de NS langzamerhand wel steeds meer verlieslatend. Ik heb afgelopen maand 5 keer al geld teruggevraagd (vanaf +30 vertraging) en sinds ik nu weet dat er een apart formulier voor ICD is, gaat dat nog vaker gebeuren (vanaf +15 vertraging), dus er staan er deze maand ook al weer 2 open. Dan die boete aan de overheid erbij en volgens mij is het negatieve kostenplaatje compleet. Maar heb geen getallen. Iemand wel?

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-11 17:25
Skyaero schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:46:
[...]
Ga je dus in een stiltecoupe zitten, zit je dus tegenover elkaar, terwijl het idee juist is dat je een boek of laptop pakt en in rust wat kunt doen.
In de 1e klas van de ICR idem (tweede klas weet ik niet), maar dan is het een coupé waar je en tegenover elkaar zit en met drie op een rij. Het is fijn dat er een schuifdeur is, maar verder schiet het niet op. In de regel ben je dan beter af met een gewone zitplaats.

Be yourself, no matter what they say ...

• Freee!!

Freee!!

Get!em schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:08:
[...]
Als je nu als een dag als vandaag kijkt, dan is er de hele ochtend nog geen enkele ICD trein op tijd in noordelijke richting vertrokken (vanaf 12 is het opeens wel goed nu) en de meeste komen nog later aan dan ze al te laat waren op Rdam. (+5 bij Rdam, meer dan +10 bij Schiphol en nog erger als hij eenmaal bij Adam is).
Die van 07:10 reed wel op tijd (en ik had nog een zitplaats ook ;) ).

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
NS gaat weekendtreinen verlengen, woohoo! Vanaf dit weekend de treinen van de Randstad naar Groningen & Enschede en meer treinen volgen.

Bron: http://nieuws.ns.nl/ns-pe...reinen-op-drukste-routes/

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Maatregelen op korte termijn

· NS gaat de materieelplanning van de komende weekenden tegen het licht houden en met spoed de drukste treinen versterken in de komende weekenden. Naar verwachting zullen de eerste treinen al dit weekend verlengd worden, al zal het vanwege de vele werkzaamheden en dagjesmensen in het paasweekeinde druk in de treinen worden.

· In de weekenden daarna gaan we stapsgewijs meer treinen verlengen. Concreet zullen met name de drukste treinen tussen de Randstad en Groningen/Enschede met minimaal twee stellen rijden.

· Vanaf de zomer worden de omreisroutes bij werkzaamheden extra versterkt om onverwachte reizigerspieken beter op te vangen.

· Er zijn acties in gang gezet om reizigers te verleiden met de eerste klasse te reizen.

Maatregelen op lange termijn

· Vanaf september worden de treinen in het weekend standaard ruimer gepland, zodat onverwachte reizigerspieken beter kunnen worden opgevangen.

· Vanaf september worden de verwachte reizigersaantallen extra zorgvuldig getoetst.

· In het weekend zitten relatief minder reizigers in de eerste klasse. NS kijkt daarom naar extra mogelijkheden om de eerste klasse te promoten.

• Skyaero
  • Niet online
Ondanks het verlengen van treinen, kan het toch druk zijn in de trein, bijvoorbeeld door evenementen, werkzaamheden of verstoringen.
Of omdat Hoogeveen-Groningen er vanaf maandag twee weken uit ligt. Krijgen we nu extra lange bussen?

• AW_Bos

AW_Bos

Skyaero schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:00:
Coachopstelling in de stiltecoupé boven vind ik wel een plus in de VIRMm.

Dat is de 8635, en die gaat ook de revisie in. Allereerst worden de vierdelige 94xx stelletjes gedaan, wat ongeveer 34 stelletjes zijn. Dat zal dus ongeveer anderhalf á twee jaar duren. Dan zijn de zesjes aan de beurt (eentje is als proef al aangepakt, maar dat blijft voorlopig nog even het enige zesje).

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:45

PeaceNlove

Deugleuter

Skyaero schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:21:
[...]

Of omdat Hoogeveen-Groningen er vanaf maandag twee weken uit ligt. Krijgen we nu extra lange bussen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LVPz1uzzYpOKWfZq3YoyWnFi/medium.jpg
Neem deze maar :Y) Nog mooi geel ook

[ Voor 26% gewijzigd door PeaceNlove op 13-04-2017 20:56 ]

• Freee!!

Freee!!

Utrecht kan ze toch echt niet missen (althans niet tot de sneltram doorgetrokken is naar de Uithof).

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10 03:36

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ze gaan in Groningen wel de hele Stationsweg (één kant op) afsluiten voor gewoon autoverkeer om alle bussen kwijt te kunnen. Ze hebben dus in ieder geval een boel gepland.
Overigens wel jammer dat ze niet gewoon alle VIRMs in één keer reviseren. Nu blijft het een beetje een mengelmoes van modern/oud.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• wildhagen
  • Niet online
F.West98 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 23:14:

Overigens wel jammer dat ze niet gewoon alle VIRMs in één keer reviseren. Nu blijft het een beetje een mengelmoes van modern/oud.
Nogal logisch, het is nogal onzinnig om een treinstel wat net 8-9 jaar oud is nu al te gaan reviseren. Nogal kostenverspillend enzo ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:43
http://www.prorail.nl/nieuws/verbeteraanpak-hsl

Prorail's verklaring voor IC-Defect,ik lees door wind (2.3% van de uitval weersomstandigheden) en omschakelen van systemen (3.9% baantechniek). Dan is nog 93,8% van de uitval onverklaard dus? Vind ik vrij veel.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Wie zegt dat 93,8 % onverklaard is? De 2,3 % en 3,9 % hebben betrekking op het ProRail-deel, de rest niet, maar dat maakt het niet onverklaard.
Pagina: 1 ... 9 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.