Een gewetensvraag. Vele delen van Nederland hebben zo hun eigen charme. Zeker als je ergens niet vaak komt is het juist leuk om daar weer eens te rijden. En vele lijnen hebben, na een aantal jaar, toch hun eigen herinneringen. Leuke, en soms ook minder leuke.
Om zomaar een anekdote te vertellen:
Op een prachtige zomeravond, alweer een aantal jaar geleden reed ik van Utrecht naar Baarn en vice versa met destijds nog Mat'64.
Op Soest moest ik wachten op de tegentrein, zoals altijd, dus ik ging heerlijk buiten staan om nog van de avondzon te genieten. Toen de tegentrein langs het perron tot stilstand was gekomen, kwam de conducteur van die trein naar mij toesnellen.
'Meester,' riep hij, met een groot wit bord in zijn handen. 'Meester, kunt u dit op Soestdijk even afgeven?'.
Ik keek hem enigszins verbaasd aan. 'Het is voor het restaurant daar,' legde hij uit.
Natuurlijk wilde ik dat wel even doen, dus ik nam het bord van hem over en zette het even op het bijrijdersstoeltje. In Soestdijk aangekomen zag ik bij het restaurant een heel gezelschap buiten zitten met de grill/barbecue , met een aantal mensen in de bediening. Ik liep met het bord op een van hen af, om het weer terug te geven.
'Oh heel erg fijn,' was de reactie. 'Wilt u ook wat?'
Voor ik besefte wat er gebeurde, kreeg ik een nieuw bord in mijn handen gedrukt met daarop genoeg voor een volledige maaltijd. 'Wel even op de terugweg weer afgeven, hoor!'
Met die woorden werd ik het restaurant weer uitgeduwd. Nog steeds enigszins beduusd stapte ik weer in de trein en reed verder naar Baarn. Daar heb ik met de conducteur heerlijk gegeten en op de terugweg het bord weer afgegeven, met het gezelschap dat ons stond uit te zwaaiden toen we weer verder naar Soest reden.
Telkens als ik daar weer rij, dan moet ik weer aan die prachtige zomeravond denken. Ik kom dan ook graag op dat lijntje.
Die kans is heel erg klein. In het verleden heb ik vanuit mijn vorige standplaats er vaak gereden met zowel de sprinter als toen nog de stoppende intercity Zwolle - Roosendaal, maar de laatste paar jaar kom ik er helaas zelden. Ik heb geen materieelbekendheid op de Flirt, dus in die regio rij ik nu enkel de intercitytreinen.