Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 100 Laatste
Acties:
  • 577.153 views

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12 14:25
Mag aannemen dat ze zo slim zijn om dat te voorkomen! 8)7

maar zit nu een beetje te kijken hoe die tunnel in de afbeelding te plaatsen. zo onder alle sporen door en toch zoveel licht binnen laten komen is zeer interessant.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:42
cazzer22 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:18:
Mag aannemen dat ze zo slim zijn om dat te voorkomen! 8)7

maar zit nu een beetje te kijken hoe die tunnel in de afbeelding te plaatsen. zo onder alle sporen door en toch zoveel licht binnen laten komen is zeer interessant.
Het is een hele brede tunnel. Je kijkt nu in de lengte van de sporen. De tunnel zelf is van links <> rechts op de foto. Het ligt komt dus via het perron in de ruimte tussen de trappen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• cazzer22
Dacht juist door die borden <-- spoor 6-7 en spoor 2-3 --> dat het dus de tunnel zelf was. dan snap ik hem. Die trap is dus ook niet de trap die uitkomt bij het hoofdgebouw. Dankje :)

Maare , ze zullen wel iets moeten bedenken met matglas, en dat schoon zien te houden!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:42
Nee in Arnhem kijk je tegen het dak van de perronoverkapping aan. Hier kijk je tegen het glazen perron aan. In Groningen gaan ze gras op de daken leggen zoals de impressie laat zien.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LordSinclair schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:03:
[...]

[Afbeelding]
Laat het maar rokjes dag worden, alleen knappe dames op het perron toegestaan dan :D
Kijk even op Rotterdam Centraal, dan weet je hoe het uitwerkt :>

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Get!em schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:18:
[...]

Kijk even op Rotterdam Centraal, dan weet je hoe het uitwerkt :>
Groningen heeft kopsporen en doorgaande sporen. In dat opzicht is vergelijken met Rotterdam onmogelijk. Alsof je de kiosk midden op Spoor 1 en 3 neerzet.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

burne schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:57:
[...]

Groningen heeft kopsporen en doorgaande sporen. In dat opzicht is vergelijken met Rotterdam onmogelijk. Alsof je de kiosk midden op Spoor 1 en 3 neerzet.
Dat snap ik. Ging mij meer om het glas op de perrons en de tunnel eronder. Dat is een kleine gelijkenis.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Get!em schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:07:
[...]

Dat snap ik. Ging mij meer om het glas op de perrons en de tunnel eronder. Dat is een kleine gelijkenis.
Ik ben al heel lang niet meer in Groningen geweest, dus spoornummers moet ik je schuldig blijven, maar je kunt in Groningen een tientallen meters lang glazen plafond in je tunnel hebben zonder dat daar één reiziger overheen moet en zonder dat je een spoor kruist. Vanuit de grote hal loop je de tunnel in met rechts het spoor naar Delfzijl en Roodeschool, links de sporen naar Hoogezand en Duitsland, en de binnenkomende intercities uit het zuiden, en helemaal aan het eind het doorlopende spoor wat afbuigt naar Leeuwarden.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:55

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LordSinclair schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:03:
[...]

[Afbeelding]
Laat het maar rokjes dag worden, alleen knappe dames op het perron toegestaan dan :D
Nou, ambities hebben ze zeker! Bijvoorbeeld door een trein van de NSB (Noorse staatsspoorwegen) te laten halteren in Groningen (04:07 in het filmpje in de bron).

*Heroic_nonsense stelt zich voor hoe het is om zonder over te stappen te reizen van Groningen HS > Bremen > Hamburg > Puttgarden > Kopenhagen - [Öresund] - Malmö > Gotenburg, > Oslo, maar dan hopelijk niet in zo'n voorstadstrein als in het filmpje 8)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:54:
[...]

Nou, ambities hebben ze zeker! Bijvoorbeeld door een trein van de NSB (Noorse staatsspoorwegen) te laten halteren in Groningen (04:07 in het filmpje in de bron).

*Heroic_nonsense stelt zich voor hoe het is om zonder over te stappen te reizen van Groningen HS > Bremen > Hamburg > Puttgarden > Kopenhagen - [Öresund] - Malmö > Gotenburg, > Oslo, maar dan hopelijk niet in zo'n voorstadstrein als in het filmpje 8)
NSB is tegenwoordig VY: https://www.vy.no/ ;)
The NSB Group was renamed the Vy Group as of 24 April 2019. The Vy Group is one of the largest transport groups in the Nordic countries.

[ Voor 11% gewijzigd door Illegal_Alien op 28-05-2019 12:59 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:16

F.West98

Alweer 16 jaar hier

burne schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:36:
[...]

Ik ben al heel lang niet meer in Groningen geweest, dus spoornummers moet ik je schuldig blijven, maar je kunt in Groningen een tientallen meters lang glazen plafond in je tunnel hebben zonder dat daar één reiziger overheen moet en zonder dat je een spoor kruist. Vanuit de grote hal loop je de tunnel in met rechts het spoor naar Delfzijl en Roodeschool, links de sporen naar Hoogezand en Duitsland, en de binnenkomende intercities uit het zuiden, en helemaal aan het eind het doorlopende spoor wat afbuigt naar Leeuwarden.
Als ik het goed heb onthouden is het idee om de kopsporen juist weg te halen (de huidige kopsporen 1/2/3 lijken weggehaald en bestraat te worden als "plein" en de sporen 4-6 worden weer doorgetrokken) zodat Groningen CS niet meer het eindstation is voor de lokale lijnen. Bijvoorbeeld de lijn naar Leeuwarden zou dan kop maken op Europapark.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:54
Beetje meer context is hier https://www.prorail.nl/projecten/groningen-spoorzone . Daaruit valt op te maken dat de treinen uit Groningen Noord door moeten kunnen rijden richting Hoogezand

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
rutgerw schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:38:
Beetje meer context is hier https://www.prorail.nl/projecten/groningen-spoorzone . Daaruit valt op te maken dat de treinen uit Groningen Noord door moeten kunnen rijden richting Hoogezand
Zijn er ook al ergens spoorschema's van het nieuwe Groningen en De Vork te zien? Ik zag laatst al wel dergelijke schema's van de verbouwing van Zwolle voorbij komen; dan zou je zeggen dat ze ook voor dit project al gemaakt zijn.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Laat ze het eerst maar eens mogelijk maken treinkaartjes te kopen bij de automaten om van NL daar te komen :+ Zowel de Nederlandse als die van Bahn.de kunnen dat niet, al kunnen die van Bahn wel aangeven waar over te stappen en dat overzicht te printen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

[...]

Dat is niet zo heel lastig. Zorg voor een constant dagelijks aanbod van 5000-8000 reizigers heen en weer en die trein komt er snel genoeg. :+

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:33

NMH

Moderator General Chat
Moeten ze wel zorgen dat er niet te prominent NSB op staat, ik kan me voorstellen dat treinen met dat opschrift in Nederland wat weerstand op kunnen wekken. :)
Stap in de auto en je kunt het nu al ondervinden. O-)

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

NMH schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:59:
Moeten ze wel zorgen dat er niet te prominent NSB op staat, ik kan me voorstellen dat treinen met dat opschrift in Nederland wat weerstand op kunnen wekken. :)
Ik lees net dat het geen NSB meer heet (en gelukkig heet NS geen “SS” meer :o)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NMH schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:59:
[...]

Is onderhand ook oud nieuws. NSB werd NS AS (Norges Statsbaner AS) bij het opdelen van vervoer en infra en een goede maand geleden werd dat hernoemd in Vy (Vygruppen AS).
Afbeeldingslocatie: https://d1p2xdir0176pq.cloudfront.net/wp-content/uploads/TOG-NYTT-DESIGN-01-7027721.jpg

Signatures zijn voor boomers.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:17:
[...]

Ik lees net dat het geen NSB meer heet (en gelukkig heet NS geen “SS” meer :o)
Maar weet je hoe de Noorse fascistische partij heette?

spoiler:
Nasjonal Samling oftewel NS...

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je moet in Duitsland ook geen NS dagtocht gaan doen. Rondje Dachau, Braunau, München bijvoorbeeld. Veel interessante dingen te bekijken.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

En zo zie je maar weer, zelfs in dit topic ligt de Godwin op de loer!

Weer ontopic dan maar? :)

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:19:
[...]

Is onderhand ook oud nieuws. NSB werd NS AS (Norges Statsbaner AS) bij het opdelen van vervoer en infra en een goede maand geleden werd dat hernoemd in Vy (Vygruppen AS).
[Afbeelding]
Dát is een mooie trein :o

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

^^ Is dat niet een flirt met extra spierballen?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, echt on steroids. 6000 kW en kan 200 km/h.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Het treinverkeer van en naar Leiden Centraal is woensdagmiddag verstoord door een aanrijding met een persoon. Het slachtoffer raakte gewond en rende over het spoor. Even later kon hij meegenomen worden. (bron)
Hij liep tegen de trein waar ik in zat aan :'(

Maar: complimenten voor de manier waarop het personeel dit aanpakte. Terwijl we stilstonden iedere tien minuten een omroepbericht met de stand van zaken, en toen we na een minuut of vijftig verder konden stond er op het perron veel personeel om iedereen de goeie kant op te helpen.

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Ja helaas... het is zielig dat mensen zo wanhopig zijn dat ze een trein als oplossing zien...

Het grote adblocking topic

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:48

sus

is druk :+

Dagje vol stoom in Goes bij de SGB (destoomtrein.nl) 🚂🚂

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-12 14:08

Filmpje ICNG van de bouw in polen

[ Voor 36% gewijzigd door Crossfire1987 op 31-05-2019 10:53 . Reden: link aangepast ]

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-12 14:57
Fijn dat opeens in de middag de melding komt dat er werkzaamheden zijn tussen Leiden en Rotterdam, vanochtend was er niks aan de hand...

https://www.ns.nl/reisinf...ele-situatie-op-het-spoor

Leiden Centraal-Rotterdam Centraal
Wanneer

vrijdag 31 mei
Oorzaak

werkzaamheden elders
Advies

U kunt gebruikmaken van de gewijzigde dienstregeling

de dienstregeling is aangepast tussen Leiden Centraal en Rotterdam Centraal

Extra reistijd

een kwartier

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• Raymond
:D
Ik ga voor de gein ff heen en weer: wezep-zwolle-wezep. M'n dochtertje van 18mnd vindt treinen prachtig.

Ze kan nu extra lang genieten, de trein in zwolle is kapot, dus we zitten al een 10mins te wachten op vertrek :+

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Mars18 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:34:
Fijn dat opeens in de middag de melding komt dat er werkzaamheden zijn tussen Leiden en Rotterdam, vanochtend was er niks aan de hand...

https://www.ns.nl/reisinf...ele-situatie-op-het-spoor

Leiden Centraal-Rotterdam Centraal
Wanneer

vrijdag 31 mei
Oorzaak

werkzaamheden elders
Advies

U kunt gebruikmaken van de gewijzigde dienstregeling

de dienstregeling is aangepast tussen Leiden Centraal en Rotterdam Centraal

Extra reistijd

een kwartier
Het wordt veroorzaakt door werkzaamheden elders, waarschijnlijk de werkzaamheden tussen Haarlem en Leiden. Dat zal wel (mogelijk ongeplande) impact hebben op jouw traject.

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-12 14:57
NMH schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:24:
[...]

Het wordt veroorzaakt door werkzaamheden elders, waarschijnlijk de werkzaamheden tussen Haarlem en Leiden. Dat zal wel (mogelijk ongeplande) impact hebben op jouw traject.
IC Direct gepakt, toch bizar dat je binnen 25 minuten van Schiphol in Rotterdam bent.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Einde van de maand: tijd om de OV-reishistorie door de analyzer te gooien :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4ChV8Mk.png

Werd ik er toch even pijnlijk aan herinnerd dat ik laatst 1:45 uur over een traject heb gedaan, terwijl dat normaal kan in 40/45 minuten ;w

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Chloortablet schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:19:

[Afbeelding]

Werd ik er toch even pijnlijk aan herinnerd dat ik laatst 1:45 uur over een traject heb gedaan, terwijl dat normaal kan in 40/45 minuten ;w
Is dat gebaseerd op in- en uitchecktijden? Want als dit de daadwerkelijke rijtijd met de trein/bus is heb je wel erg veel fluctuatie, zelfs zonder die twee outliers.

• Chloortablet
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

NMH schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:47:
[...]

Is dat gebaseerd op in- en uitchecktijden? Want als dit de daadwerkelijke rijtijd met de trein/bus is heb je wel erg veel fluctuatie, zelfs zonder die twee outliers.
De tijden zijn inderdaad gebaseerd op de in- en uitchecktijden, maar ik hanteer wel altijd dezelfde "routine". Desondanks zitten er op dit traject wel degelijk veel (vaak tussen -3 en +5) fluctuaties in de daadwerkelijke rijtijd van de trein :'(

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Mars18 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:59:
[...]
IC Direct gepakt, toch bizar dat je binnen 25 minuten van Schiphol in Rotterdam bent.
Heel bizar, voorwaarde is wel dat die netjes volgens dienstregeling rijdt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Handwerk? Of een app waar ik het bestaan nu van ga leren? :+

• Chloortablet
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

burne schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:24:
[...]

Handwerk? Of een app waar ik het bestaan nu van ga leren? :+
Helaas een (klein) deel handwerk, maar grotendeels eigen productie :+

OV-chipkaart heeft geen fatsoenlijke API en er worden regelmatig verschillende benamingen voor één station gebruikt, dus die moeten zo nu en dan genormaliseerd ;(

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-12 18:10
Chloortablet schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:19:

Wat een gave grafiek! En ook smullen om die ene outlier naar beneden waarbij je incheckte, meteen kon instappen waarna het fluitsignaal klonk, de trein het hele traject op groen reed en je ook meteen precies goed bij de trappen/roltrappen uitstapte :D (Neem ik even aan.)

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 14:04
Heel interessant!
Kun je op basis van RijdenDeTreinen (hebben die een API?) ook de daadwerkelijke vertrek- en aankomsttijden ernaast zetten? Dan zie je hoeveel je eigen gedrag fluctueert en hoeveel de vervoerder.

Het zou een leuke dienst van NS kunnen zijn om die grafiek (of in ieder geval de data in tabelvorm) in je "Mijn NS" te tonen.

[ Voor 27% gewijzigd door Bacchus op 04-06-2019 12:47 ]

• cazzer22
Vanavond rijden er minder treinen in het zuiden en Oosten des lands wegens onweer.

De belangrijkste aanpassingen zijn:
• Tussen Amersfoort en Deventer rijden minder Intercity’s
• Tussen Arnhem en Nijmegen rijden minder Sprinters
• Tussen Ede-Wageningen en Nijmegen rijden minder Intercity’s
• Tussen Nijmegen en Wijchen rijden minder Sprinters
• Tussen Amsterdam en Sittard rijden minder Intercity’s

https://www.ns.nl/reisinf...t--en-oost-nederland.html

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51
Storing
Apeldoorn-Deventer
laatste update: woensdag 05 juni 2019, 10.01 uur

Tussen Apeldoorn en Deventer rijden er geen treinen door een defecte bovenleiding.
Dit duurt tenminste tot 16:30 uur.
Tot op heden dus geen slechte keus om vanmorgen een keertje met de fiets te gaan.
Mag alleen vanmiddag nog 26KM terug, op een gewone stadsfiets.... hoewel ik nu wel weet hoe ik moet fietsen :+

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Het was geen kleine boom die op het spoor terecht was gekomen nee:

Afbeeldingslocatie: https://imgg.rgcdn.nl/a3ea66146ea5461f87b3a3a11dd19493/opener/Foto-Rens-Hulman-News-United.jpg

Bron: 'Machinist is held van de dag', treinverkeer Apeldoorn-Deventer plat

Treinstel 4237 werd vanochtend door station Deventer gesleept met veel open raampjes. Lees ook in het bovenstaande artikel tevredenheid met de afhandeling door het personeel, dus goed om te zien dat de protocollen op orde zijn in zulke situaties :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

:? , die kunnen toch al jaren niet meer open?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:21
Raven schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:46:
[...]

:? , die kunnen toch al jaren niet meer open?
Er zitten klapraampjes in de trein die door treinpersoneel geopend kunnen worden voor frisse lucht.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
@Raven Mijn punt was ook dat het door het personeel geopend was ja. Wel zo handig als de airco het niet meer doet omdat er geen prik op de bovenleiding staat ;)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik dacht dat ze permanent afgesloten waren :P

Oscar Wilde

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Niet bij gemoderniseerd NS-materieel in ieder geval, de scharnieren zijn nog aanwezig en met een vierkante sleutel zitten ze dicht :)

• SRich
Nog leuke ideeen wat NS nu als directie/inspectie voertuig kan nemen?

• mambo No5
  • Laatst online: 17:13

mambo No5

Bad Apple?

^^ Ik wil geen partypooper zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat men er nog een gaat nemen. :) Inspectie/meetritten worden uitbesteed door Prorail aan de aannemers die het daadwerkelijke onderhoud verzorgen (of die zijn er zelf verantwoordelijk voor, ik weet niet exact hoe die vork in de steel zit :P ) En qua gebruik door de directie is het economisch niet meer te verantwoorden om daar een enkele speciale trein voor achter de hand te houden (klassiek danwel complete nieuwbouw) gezien de toelatingseisen voor nieuw materieel en de ontwikkelingen op het gebied van beveiliging (ertms ipv ATB), bovenleidingsspanning (3kv in de toekomst?), materieelkennis (instructie machinisten en onderhoudspersoneel is ook niet goedkoop) of überhaupt een locatie om een dergelijk speciale trein op te slaan. Ik zie het eerder gebeuren dat men (indien NS een of andere speciale gelegenheid heeft) de Kameel inhuurt van het Spoorwegmuseum en zo indirect het museum sponsort en daarmee dit unieke stukje spoorweggeschiedenis op de baan houd. :) Voorwaarde is wel dat men de kameel in een dusdanige toestand houd dat deze ook daadwerkelijk ingezet mag worden uiteraard.

Maargoed, als je toch mag dromen zou mij een gereviseerde ICE-TD mét de benodigde beveiligingssystemen wel wat lijken; kan men in ieder geval de grens over naar de colega's in het buitenland indien er ergens een keer overlegd moet worden. Komt in ieder geval beter over bij het publiek dan als je aan komt zakken met je dienstauto oid :) Niet dat dat ooit gaat gebeuren aangezien zo'n ding nooit toegelaten is in Nederland en volgens mij überhaupt al niet meer rijd in Duitsland.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51
Zoals in dit geval moet de machinist de boom dan zien en een noodremming (kan me zo voorstellen dat je hem in het donker pas op het laatste moment ziet liggen) uitvoeren of krijgt de machinist een seintje van de treindienst dat de bovenleiding gebroken is?

Neem aan dat er een beveiliging in zit en dat er ergens een alarm afgaat op het moment dat de bovenleiding knapt.
St00mwals schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:54:
Zoals in dit geval moet de machinist de boom dan zien en een noodremming (kan me zo voorstellen dat je hem in het donker pas op het laatste moment ziet liggen) uitvoeren of krijgt de machinist een seintje van de treindienst dat de bovenleiding gebroken is?

Neem aan dat er een beveiliging in zit en dat er ergens een alarm afgaat op het moment dat de bovenleiding knapt.
Storingen komen bij het OBI binnen en die worden dan zsm naar de treindienstleider/machinist doorgezet, maar vaak is de schakelaar dan al uit gezet. Als de snelschakelaar kortsluiting detecteert gaat hij een paar keer automatisch testen en schakelt zich daarna uit (als hij niet op kan komen) en geeft een melding aan het OBI.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• SRich
mambo No5 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:41:
^^ Ik wil geen partypooper zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat men er nog een gaat nemen. :) Inspectie/meetritten worden uitbesteed door Prorail aan de aannemers die het daadwerkelijke onderhoud verzorgen (of die zijn er zelf verantwoordelijk voor, ik weet niet exact hoe die vork in de steel zit :P ) En qua gebruik door de directie is het economisch niet meer te verantwoorden om daar een enkele speciale trein voor achter de hand te houden (klassiek danwel complete nieuwbouw) gezien de toelatingseisen voor nieuw materieel en de ontwikkelingen op het gebied van beveiliging (ertms ipv ATB), bovenleidingsspanning (3kv in de toekomst?), materieelkennis (instructie machinisten en onderhoudspersoneel is ook niet goedkoop) of überhaupt een locatie om een dergelijk speciale trein op te slaan. Ik zie het eerder gebeuren dat men (indien NS een of andere speciale gelegenheid heeft) de Kameel inhuurt van het Spoorwegmuseum en zo indirect het museum sponsort en daarmee dit unieke stukje spoorweggeschiedenis op de baan houd. :) Voorwaarde is wel dat men de kameel in een dusdanige toestand houd dat deze ook daadwerkelijk ingezet mag worden uiteraard.

Maargoed, als je toch mag dromen zou mij een gereviseerde ICE-TD mét de benodigde beveiligingssystemen wel wat lijken; kan men in ieder geval de grens over naar de colega's in het buitenland indien er ergens een keer overlegd moet worden. Komt in ieder geval beter over bij het publiek dan als je aan komt zakken met je dienstauto oid :)
ICE-TD is geen gekke optie ;)

Maar de NS 20 blijft volgens mij beschikbaar voor NS ook al is de trein overgedragen.

Maar zou NS besluiten om een nieuwe trein te kopen dan kan het een dual mode worden (elektro-diesel) in combinatie ETCS/ATBL en kan ie gelijk in de EU rijden door het aanwezige ETCS.

Zou wel grappig zijn, 1.5 kV/3 kV/15 kV en 25 kV naast een diesel :X

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bi-mode AGC.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

EDIT schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:49:
[...]

Er zitten klapraampjes in de trein die door treinpersoneel geopend kunnen worden voor frisse lucht.
Ik ben niet helemaal gek, en ik heb een passende sleutel in mijn rugzak zitten.

(Ooit, toen VIRM nog DD-IRM was, heb ik een keer vier uur stilgestaan in een DD-IRM (kort), vlak na een brug. Na een uur was de lucht in de trein dermate rot dat er deuren opengezet werden met vrijwilligers ernaast die passagiers die uit wilden stappen kosten wat het kost tegen moesten houden. Want op andere sporen kwam men met 140 km/h langsvliegen. Ergens in 1994 of 1995. Dat is ook de dag dat ik rond twaalf uur vertrok en om half twee (13.5 uur later) strandde in Zwolle, en ik vervolgens door een taxi thuis afgeleverd werd, in Delfzijl. )

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

SRich schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:20:
Nog leuke ideeen wat NS nu als directie/inspectie voertuig kan nemen?
Voor inspectie niet, dat mag ProRail wel doen. Ik heb het idee dat Dhr. Eringa en Dhr. Van Boxtel wel vertrouwen hebben in de werkzaamheden van Strukton, Volker, Rail Assets, en Bam Rail dat ze niet het spoor hoeven te inspecteren. En bovendien hebben ze de Kameel al jaren niet meer gebruikt voor een directie-rit. Ze pakken gewoon de trein, en duiken de eerste klas in. En pakken wel een taxibusje ofzo... :P

Verder heb ik nog wat foto's tijdens de overdrachtsrit gemaakt. Staan ook op Treinenweb inclusief een leuke reportage van de rit.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vJRXMbF/IMG-1201.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8XH9ZjC/IMG-1221.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JpRpHKZ/IMG-1225.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kH0BVHw/IMG-1234.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QmMH4nT/IMG-1269.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/t2Gj656/IMG-1362.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BC7gHRZ/IMG-1368.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zbrrXbF/IMG-1463.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/x3DdtWc/IMG-1470.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6rSnrSK/IMG-1491.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yPrd8t3/Treinenweb-Kameel-overdrachtsrit-1.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dpc3xTF/Treinenweb-Kameel-overdrachtsrit-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kQ2QKPq/Treinenweb-Kameel-overdrachtsrit-5.jpg

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• SRich
Niet eens meer een prive trein... :N

Tijd om dan maar de SR10,11,&12 als directie trein in te zetten ;)

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

SRich schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 23:11:
Niet eens meer een prive trein... :N

Tijd om dan maar de SR10,11,&12 als directie trein in te zetten ;)
Ze kunnen altijd nog de Kameel bij het Spoorwegmuseum huren. Het is niet zo dat het weer terugkeert als statisch object wat het tussen 1991 en 2004 al was.

De SR10, 11a en 12a zijn van de Koninklijke familie en mogen niet zomaar door de NS worden gebruikt. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 09-06-2019 17:59 ]

• SRich
AW_Bos schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:58:
[...]

Ze kunnen altijd nog de Kameel bij het Spoorwegmuseum huren. Het is niet zo dat het weer terugkeert als statisch object wat het tussen 1991 en 2004 al was.

De SR10, 11a en 12a zijn van de Koninklijke familie en mogen niet zomaar door de NS worden gebruikt. ;)
Ik dacht ze in NS eigendom waren en SR10 exclusief werd gebruikt voor de koninklijke familie ;)

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

SRich schreef op zondag 9 juni 2019 @ 23:52:
[...]

Ik dacht ze in NS eigendom waren en SR10 exclusief werd gebruikt voor de koninklijke familie ;)
Voor wat ik begrepen heb niet. Ik heb ooit eens iemand gesproken die toegang nodig had voor die trein (geen NS-monteur), en die werd doorverwezen naar de RVD en moest daar op kantoor een aantal handtekeningen achterlaten ;). Een select aantal onderhoudsmonteurs heeft gewoon de sleutel, maar mogen niet zomaar foto's maken en publiceren. Maar dat spreekt voor zich.

[ Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 10-06-2019 00:38 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

AW_Bos schreef op maandag 10 juni 2019 @ 00:36:
[...]

Een select aantal onderhoudsmonteurs heeft gewoon de sleutel, maar mogen niet zomaar foto's maken en publiceren. Maar dat spreekt voor zich.
Met minimaal zoeken vind ik een (saai) videotje van de binnenkant. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door burne op 10-06-2019 01:18 ]

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Een erg spannende trein...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nm4nr6t/interieur-Sr10-slaapkamer.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8NHxyPq/interieur-Sr10.jpg
Beide heb ik gewoon op internet gevonden, op de site van de RVD.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is ook niet erg spannend, maar RVD en koninklijk huis he?

• SRich
@EDIT & @ArcticWolf sommige seinen hebben 4 lampen ipv 3 waar dient die vierde voor?

• EDIT
Dat zijn óf hele oude seinen die het oude "dubbel geel" konden tonen (ik meende dat het iets als "afremmen naar halve baanvaksnelheid" betekende), óf het zijn nieuwe(re) seinen die wit kunnen tonen voor de vrijgave rangeren.

• cazzer22
http://www.nicospilt.com/index_lichtseinen.htm heir staat er wat over, en een paar foto's van oude situaties.

Onlogische eraan is dat rood niet het onderste lampje is. Ik heb altijd begrepen dat in verband met sneeuwval rood de onderste is, en dat rood altijd zichtbaar blijft omdat er geen sneeuw kan ophopen op de lampkap eronder.

Zie trouwens dat er in Barneveld Centrum zo'n sein is (108 en 110), die in gebruik is met een rangeer sein (wit licht).
Meestal een witte lamp voor vrijgave rangeren idd. Maar tussen Tilburg en Roosendaal bv waren ze voor dubbel geel bedoeld.
We hebben in Nederland "last" van Geel - Geel - Rood sein opvolgingen wat veroorzaakt wordt omdat in de wet staat dat er geen seinen of remwegen van minder dan 400 meter mogen zijn. Als de Geel - Rood opvolging korter is dan 400 meter dan geeft het sein daarvoor ook geel. Probleem daarbij is dat het normaal gesproken Groen - Geel - Rood is... dus bij "normaal" Geel verwacht de machinist Rood, maar er zijn nog honderden Geel - Geel - Rood opvolgingen binnen Nederland dus een machinist kan gaan verwachten dat bij die rijwegen hij altijd Geel - Geel - Rood krijgt en dus als de 2e toevallig niet een keer Geel is, maar Rood kan hij/zij een STS maken.
Om dat te voorkomen wilden ze vroeger dubbel Geel - Geel - Rood inbouwen (maar dat is er nooit van gekomen).

• EDIT
Dubbel geel is wel gebruikt, maar weer afgeschaft, dacht ik.
EDIT schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:21:
Dubbel geel is wel gebruikt, maar weer afgeschaft, dacht ik.
Je hebt gelijk, maar het heeft nooit onder ATB gewerkt:
Het seinbeeld 'dubbel geel'
Amersfoort, 31 maart 1973. Loc 1135 vertrekt met een trein richting Zwolle of Apeldoorn.

Dubbel geel
Aan het bovenleidingportaal hangen seinen met vier lampen. Deze konden behalve rood, groen of geel ook het seinbeeld 'dubbel geel' tonen. Dit werd gebruikt in gevallen waarin de bloklengte korter is dan de normale remweg van een trein. Dubbel geel (betekenis: afremmen tot halve dienstregelingsnelheid) werd getoond als het volgende sein geel was. Dit seinbeeld is bij de invoering van ATB afgeschaft. De ATB "weet" namelijk niet wat de dienstregelingsnelheid van een trein is. Een eventuele snelheidsbeperking wordt aangegeven met een cijfer in een lichtbak onder of naast het sein.
http://www.nicospilt.com/index_lichtseinen.htm

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
In de VS kennen (kenden?) ze ook "Yellow over Yellow":
Proceed prepared to pass next signal not exceeding 40 MPH and be prepared to enter diverging route at prescribed speed.
Plaatje (kan ik hier helaas niet plakken): https://www.flickr.com/photos/jonroma/1976046102/

In Engeland hadden ze ook "Double Yellow" of "Double Yolk", maar daar is dat ook weg volgens mij inmiddels weg?

Japan kent double-yellow overigens ook (2e sein, na Yellow-over-Green)::

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/14/Distant_signal_Hamamatsu.jpg

Geen idee wat daar dan weer de betekenis van is ;)

Eigenlijk zou er eens internationaal een standaard moeten komen die het seinbeeld uniform maakt, ipv dat elk land zijn eigen regeltjes bepaalt...

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
Je bedoelt ERTMS/ETCS? :P

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zoiets ja, maar dan wel een beetje consequent en grootschalig toegepast :P

Virussen? Scan ze hier!

• SRich
Het werkt zo goed die open standaarden dat apparatuur van de diverse fabrikanten niet samen gaan.... ;)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Dubbel geel kennen de Britten zeker wel ('preliminary caution'), het is op veel lijnen in gebruik om de capaciteit te verhogen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/KNZIxY11lc8/hqdefault.jpg

Een Nederlands sein met vier lampen staat bij Tilburg Universiteit, aan het einde van spoor 3. Dit is een sein met mogelijkheid tot 'vrijgave rangeren' voor het naastgelegen goederenemplacement.

We are shaping the future

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:21
Alex) schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:43:

Een Nederlands sein met vier lampen staat bij Tilburg Universiteit, aan het einde van spoor 3. Dit is een sein met mogelijkheid tot 'vrijgave rangeren' voor het naastgelegen goederenemplacement.
Dat goederenemplacement, wat ondertussen al lang park is ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Alex)
Oekiejoekie schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:52:
[...]

Het is kleiner dan het ooit was, maar er liggen nog een paar sporen die als GE worden gebruikt.

• SRich
Alex) schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:43:
Dubbel geel kennen de Britten zeker wel ('preliminary caution'), het is op veel lijnen in gebruik om de capaciteit te verhogen.

[Afbeelding]
Volgens mij was het voor baanvakken waar sneller dan 75 mph gereden mocht worden, omdat dan de stop afstand van 125 tot 0 te krap is
Dus het sein kan geel/wit bevatten?

Ander vraagje nu tussen Schiedam - Rotterdam CS alle 4 de rails/dwarsliggers zijn vernieuwd gaan ze dan ook op regelmatige basis alle 4 de sporen gebruiken. Bijvoorbeeld voor de IC Den Haag - Eindhoven/Venlo

• Alex)
SRich schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:01:
[...]

Volgens mij was het voor baanvakken waar sneller dan 75 mph gereden mocht worden, omdat dan de stop afstand van 125 tot 0 te krap is
4-aspect signalling wordt vooral gebruikt op plekken waar meerdere treinsoorten het spoor delen (zoals forenzentreinen en HSTs), of waar er anders niet genoeg capaciteit geboden kan worden op de infrastructuur die er ligt (en die vaak niet uitgebreid kan worden).

Denk bijvoorbeeld aan de East Coast Main Line tussen Londen en Peterborough, daar rijden treinen met een Vmax van 75mph (class 313, 717), 100 mph (class 365, 700) en 125 mph (HST, IC225, Azuma). De 'slow lines' hebben hier meestal 3 aspect signalling omdat de baanvaksnelheid niet veel hoger ligt dan 75 mph.

De fast lines hebben 4 aspect signalling, en worden gebruikt door treinen die 100mph en 125mph kunnen rijden. Door 'dubbel geel' te gebruiken kan de bloklengte op de fast lines korter worden gehouden dan nodig zou zijn voor 100mph/125mph, waardoor de capaciteit omhoog gaat.

Er zijn overigens ook trajecten waar 125mph wordt gereden met 3 aspect signalling, als ik me niet vergis is dat het geval op bijvoorbeeld (delen van) Newcastle - Edinburgh. Hier rijden minder treinen en zijn de blokken wat langer, waardoor dubbel geel niet nodig is.
SRich schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:01:
[...]

Dus het sein kan geel/wit bevatten?
Naast groen/geel/rood zal het ook wit bevatten, ja. Of die lamp boven of beneden zit weet ik niet :)

[ Voor 8% gewijzigd door Alex) op 12-06-2019 13:24 ]

• bvk
  • Laatst online: 13:07

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Alex) schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:22:
[...]

4-aspect signalling wordt vooral gebruikt op plekken waar meerdere treinsoorten het spoor delen (zoals forenzentreinen en HSTs), of waar er anders niet genoeg capaciteit geboden kan worden op de infrastructuur die er ligt (en die vaak niet uitgebreid kan worden).

Denk bijvoorbeeld aan de East Coast Main Line tussen Londen en Peterborough, daar rijden treinen met een Vmax van 75mph (class 313, 717), 100 mph (class 365, 700) en 125 mph (HST, IC225, Azuma). De 'slow lines' hebben hier meestal 3 aspect signalling omdat de baanvaksnelheid niet veel hoger ligt dan 75 mph.

De fast lines hebben 4 aspect signalling, en worden gebruikt door treinen die 100mph en 125mph kunnen rijden. Door 'dubbel geel' te gebruiken kan de bloklengte op de fast lines korter worden gehouden dan nodig zou zijn voor 100mph/125mph, waardoor de capaciteit omhoog gaat.

Er zijn overigens ook trajecten waar 125mph wordt gereden met 3 aspect signalling, als ik me niet vergis is dat het geval op bijvoorbeeld (delen van) Newcastle - Edinburgh. Hier rijden minder treinen en zijn de blokken wat langer, waardoor dubbel geel niet nodig is.
Ik weet niet of de simulatie goed gedaan wordt, maar ik vind het in Train Sim World tijdens de spitsuren wel heel irritant rijden met de HST. Je krijgt dubbel geel, dus ga je van het gas af omdat de volgende enkel geel kan zijn en daarna weer geel of zelfs rood. Maar ook heel vaak dubbel geel en dan weer groen, weer geel en weer groen etc. etc.

Dan zit er waarschijnlijk (neem ik aan) een iets langzamere trein voor me die dat veroorzaakt. Maar dat geeft dus heel zenuwachtig rijgedrag, je kunt niet lekker met die 125 mph door karren. Dan kun je natuurlijk wel wat langzamer gaan rijden om wat meer afstand te nemen op je voorganger, maar dan loop je weer het risico te laat aan te komen....

Maar ik heb dus geen idee of dit in TSW niet goed gesimuleerd wordt of dat dit in het echt ook zo is.

Specs

• Alex)
De seinbeelden van TSW's Great Western Express zijn niet helemaal correct. De Britten kennen namelijk nog een seinbeeld: flashing yellows. Dat wordt gebruikt om aan te geven dat je trein door wissels gestuurd gaat worden, waarbij een snelheidsverschil van meer dan 10mph geldt. Dat is in TSW echter niet geïmplementeerd, het spel toont dus dubbel geel - geel - groen, en stuurt je daarna door de wissels.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Four-aspect_flashing_yellow_signalling.gif
Bron plaatje: Wikipedia

In GWE zijn er wel meer dingen niet helemaal goed uitgewerkt, zo wisselen de 'langzame' treinen regelmatig tussen de Main-lines (125 mph) en de Relief-lines (90mph), om daarna weer terug te wisselen. In het echt zouden de Class 166-treinen en de goederentreinen de hele tijd op de relief lines blijven, zodat de main lines beschikbaar zijn voor de HSTs. Toen GWE werd gemaakt hadden de ontwikkelaars nog niet de mogelijkheid om te zien welke route een trein zou nemen, de routingtool van TSW neemt altijd de kortst mogelijke route tussen twee punten en houdt hierbij geen rekening met snelheden.

[ Voor 10% gewijzigd door Alex) op 12-06-2019 14:07 ]

• bvk

bvk

Dank voor de uitleg, het ligt dus aan TSW... Hopelijk gaan ze dat nog een keer patchen dan. Met de HST blijf je wel altijd op de mainline, maar met de 166 wil je inderdaad nog wel eens van baan wisselen. En heb je dus met de HST een 166 voor je snuffert die je afremt...

Ben jij toevallig de AlexNL op het TSW forum?

[ Voor 10% gewijzigd door bvk op 12-06-2019 14:36 ]

Specs

• SRich
Gaaf dat jullie dat ook spelen...

• cazzer22
Oekiejoekie schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:52:
[...]

Als ik hier op streetview kijk: https://www.google.nl/map...501T000000!7i13312!8i6656 dan valt me op dat het sein met 4 lampen er pas sinds 2018 staat!

Zou kunnen dat het verplaatst is, maar dat het nu nog steeds 4 lampen heeft betekent dat het sinds 2018 nog steeds relevant is.

• Alex)
Een goederentrein die de fast lines op wordt gestuurd, nog grappiger. Die dingen hebben een dienstregelingssnelheid van 60 mph. Niet dat dat heel erg uitmaakt in TSW: ik heb met de Class 66 al eens 125 mph gereden, met goederen aan de haak :')

Ik zou niet rekenen op fixes voor GWE, die route is bijna 2 jaar oud en DTGs businessmodel is niet heel erg ingericht op 'oude dingen fixen'. Dat doen ze pas als er een business case voor te maken valt, bijvoorbeeld nieuwe DLC. Als de Baureihe 182 ("Taurus") niet zou zijn gemaakt voor Rapid Transit, zou de PZB-overhaul van die route er nooit zijn gekomen.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Alex) schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:22:
[...]

Naast groen/geel/rood zal het ook wit bevatten, ja. Of die lamp boven of beneden zit weet ik niet :)
Op Google Maps zie je dat de onderste lamp rood is, zal wel de bovenste zijn dus :P

• bvk

bvk

Alex) schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:52:
Een goederentrein die de fast lines op wordt gestuurd, nog grappiger. Die dingen hebben een dienstregelingssnelheid van 60 mph. Niet dat dat heel erg uitmaakt in TSW: ik heb met de Class 66 al eens 125 mph gereden, met goederen aan de haak :')
125 mph met een Class 66, serieus? Geen idee hoe je dat voor elkaar gekregen hebt, dat zou wel een hele dikke bug zijn dan....
Ik zou niet rekenen op fixes voor GWE, die route is bijna 2 jaar oud en DTGs businessmodel is niet heel erg ingericht op 'oude dingen fixen'. Dat doen ze pas als er een business case voor te maken valt, bijvoorbeeld nieuwe DLC. Als de Baureihe 182 ("Taurus") niet zou zijn gemaakt voor Rapid Transit, zou de PZB-overhaul van die route er nooit zijn gekomen.
Hopen mag toch? Ze moeten nog zoveel inbouwen en fixen wat meer prioriteit heeft dus ik kan me goed voorstellen dat dit niet snel gefixed wordt..

Overigens: [PC] Train Sim World ;)

Specs

• Alex)
bvk schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:04:
[...]

125 mph met een Class 66, serieus? Geen idee hoe je dat voor elkaar gekregen hebt, dat zou wel een hele dikke bug zijn dan....
Dat is inderdaad een bug, die geïntroduceerd is met de physics update van vorig jaar.
Hopen mag toch? Ze moeten nog zoveel inbouwen en fixen wat meer prioriteit heeft dus ik kan me goed voorstellen dat dit niet snel gefixed wordt..
Als ik Matt Peddlesden (senior producer) op de TSW-Discord mag geloven is de lijst kilometers lang, maar hij is niet de enige die erover gaat.

Uiteindelijk zal de prioriteit voor DTG als bedrijf liggen bij het uitbrengen van DLC, daar drijft hun hele business model op. Als ze daardoor nieuwe features kunnen/moeten toevoegen is dat mooi meegenomen, maar het lijkt bij DTG toch vooral (weer) te gaan om quantity.
Nóg een topic om te volgen... :P

• bvk

bvk

Alex) schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:02:

Als ik Matt Peddlesden (senior producer) op de TSW-Discord mag geloven is de lijst kilometers lang, maar hij is niet de enige die erover gaat.

Uiteindelijk zal de prioriteit voor DTG als bedrijf liggen bij het uitbrengen van DLC, daar drijft hun hele business model op. Als ze daardoor nieuwe features kunnen/moeten toevoegen is dat mooi meegenomen, maar het lijkt bij DTG toch vooral (weer) te gaan om quantity.
Tja, het gaat bij elke software uitgever er toch om om zoveel mogelijk uit de verkopen te halen, support komt later wel eens...

En de lijst is lang inderdaad, laat staan dat ze zaken in moeten gaan bouwen zoals ETCS.... ;)
[...]
Nóg een topic om te volgen... :P
Toipc loopt helaas niet zo goed, maar misschien is het voor de anderen in dit topic wel zo aardig om daar door te gaan inzake TSW.

Specs

• Dolan
  • Laatst online: 21-12 15:30
ArcticWolf schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:14:
We hebben in Nederland "last" van Geel - Geel - Rood sein opvolgingen wat veroorzaakt wordt omdat in de wet staat dat er geen seinen of remwegen van minder dan 400 meter mogen zijn. Als de Geel - Rood opvolging korter is dan 400 meter dan geeft het sein daarvoor ook geel.
[...]
Om dat te voorkomen wilden ze vroeger dubbel Geel - Geel - Rood inbouwen (maar dat is er nooit van gekomen).
Een oplossing die nu uitgerold lijkt te worden is het eerste gele seinbeeld vervangen door Geel <cijfer> knipper. Dit is nu toegepast in Dieren (vanuit Ah: Geel 4 knipper - geel - rood en vanuit Zp: Geel 6 knipper, geel rood) en in Geldermalsen als je met de sprinter binnen genomen wordt vanuit Utrecht. Voorheen was dat ook geel - geel - rood.
trolleystad schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:18:
[...]

Een oplossing die nu uitgerold lijkt te worden is het eerste gele seinbeeld vervangen door Geel <cijfer> knipper. Dit is nu toegepast in Dieren (vanuit Ah: Geel 4 knipper - geel - rood en vanuit Zp: Geel 6 knipper, geel rood) en in Geldermalsen als je met de sprinter binnen genomen wordt vanuit Utrecht. Voorheen was dat ook geel - geel - rood.
Nee dat klopt niet. Geel 4 knipper mag een Geel - Geel - Rood wanneer de Geel - Rood remweg korter is dan 400 meter niet vervangen.

Je hebt namelijk ook Geel - Geel oplossingen en dat wordt economisch Geel - Geel genoemd, omdat een sein + cijferbak duurder is dan 2 normale seinen. Daarom deden ze ipv Geel 4 (KN) - Geel - Rood ook weleens Geel - Geel - Rood, terwijl die eigenlijk "onterecht" is.

Dus je hebt Geel - Geel - Rood wanneer de Geel - Rood korter is dan 400 meter en je hebt Geel - Geel - Rood omdat de cijferbak te duur is, maar die zie je minder binnen Nederland... Zandvoort heeft ze ook bv (en Dieren).
En Zutphen heeft Geel - Geel - Rood vanwege te korte remwegen.

[ Voor 25% gewijzigd door ArcticWolf op 12-06-2019 22:57 ]

• bvk

bvk

@ArcticWolf

Als ik het zo lees omschrijf je de situatie bij het binnenlopen van een station? Of werkt het ook zo als een intercity op een sprinter met vertraging inloopt op hetzelfde spoor?

Krijgt de IC dan ook geel - geel te zien net zolang het weer groen wordt, of wordt het toch na geel - geel direct rood, als de sprinter geen afstand heeft kunnen nemen.

Ik vraag me dat even af in het kader van het steeds drukker wordende spoor met treinen die vlak achter elkaar rijden zonder dat er ECTS aanwezig is.

Specs

• SRich
bvk schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 00:41:
@ArcticWolf

Als ik het zo lees omschrijf je de situatie bij het binnenlopen van een station? Of werkt het ook zo als een intercity op een sprinter met vertraging inloopt op hetzelfde spoor?

Krijgt de IC dan ook geel - geel te zien net zolang het weer groen wordt, of wordt het toch na geel - geel direct rood, als de sprinter geen afstand heeft kunnen nemen.

Ik vraag me dat even af in het kader van het steeds drukker wordende spoor met treinen die vlak achter elkaar rijden zonder dat er ECTS aanwezig is.
Hangt van de remafstand af. Is het <400 is het altijd geel + cijfer - geel - rood. Is het bijv. 1500 meter dan is het groen - geel - rood hangt van de maximale ter plaatse geldende baanvaksnelheid af

• Dolan
  • Laatst online: 21-12 15:30
ArcticWolf schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:54:
[...]

Nee dat klopt niet. Geel 4 knipper mag een Geel - Geel - Rood wanneer de Geel - Rood remweg korter is dan 400 meter niet vervangen.
Maar precies dit is nu bij Dieren wel toegepast. Wat is dan de reden dat dit aangepast is? Wat ik hoor 'in de wandelgangen' heeft het ook te maken met regelgeving. Een aspirant is twee jaar terug gezakt voor het praktijkexamen omdat ze bij binnenkomst te Dieren na het eerste gele sein nog geen 40 reed bij het tweede gele sein. Zelfs met een snelremming was dat onmogelijk om te redden, dus na protest alsnog geslaagd.

(Lokale afwijkingen van landelijke seingeving is altijd leuk, als je een machinist mee hebt voor wegleren op Nijmegen - 's Hertogenbosch, dan schrikken ze altijd van de stop-door installatie van Oss West. AFVALLEND SEIN! :o )

De exacte definitie van een geel lichtsein geeft ook niet aan dat je 40 moet rijden bij het volgende lichtsein, terwijl een lichtsein eigenlijk wel van 'lichtsein tot lichtsein' geldt.
Bijlage 3 spoorverkeer par 2.1:
https://wetten.overheid.n...z=2016-10-01&g=2016-10-01
Geel:
Snelheid begrenzen tot 40 kilometer per uur of zoveel minder als nodig om voor het eerst-volgende ‘stop’ tonende sein te kunnen stoppen.
Remwegen:
https://wetten.overheid.n...stuk2_Paragraaf2_Artikel8

leuk leesvoer ;)

Ik zal vanavond proberen een wat uitgebreider verhaal te typen.

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 13-06-2019 09:12 ]

• EDIT
Tja, die discussie hebben we volgens mij ook al IRL gevolgd :P
Alleen bij een geel sein met een getal eronder moet je bij het volgende sein die snelheid bereikt hebben. Bij regulier geel niet. Sterker nog, zoals @trolleystad al aangeeft zijn er situaties waar dat überhaupt niet eens mogelijk is, zelfs niet met een snelremming, waarmee die seinplaatsing dan voorbij gaat aan juist het allerbelangrijkste onderdeel van het seinstelsel: dat je altijd een eerlijke kans krijgt om het sein op te volgen (uit dezelfde wettekst):
Opdrachten om de snelheid te begrenzen worden op een zodanige afstand gegeven, dat deze opdracht tijdig kan zijn uitgevoerd. Tijdig betekent dat de beschikbare remweg voldoende is om de opgedragen lagere snelheid te bereiken.
In o.a. het geval van Dieren was dat niet het geval, dus kan er niet gesteld worden dat de snelheid van 40 km/u altijd bij het volgende sein al bereikt is en moet worden.
Als er wel 40 gereden moest worden (om daar door de wissels te gaan), gaf het sein daarvoor al een eerdere snelheidsbegrenzing aan, waardoor je dus wel weer een eerlijke kans had om die doelsnelheid te bereiken.

Wil je wel dat een trein bij het volgende sein 40 rijdt, dan moet er dus ruim voldoende remweg zijn om die snelheid te kunnen bereiken. En zelfs dan zou ik persoonlijk nog de voorkeur hebben voor een cijferbak eronder, om de simpele reden dat die cijferbak mij als machinist van een stuk extra informatie voorziet: het volgende sein is niet rood.
Krijg je altijd Geel op een bepaald punt omdat je door een wissel moet, dan ga je ook nog eens een verwachtingspatroon creëren bij de machinisten. En nee, dat is niet goed, maar het is nu eenmaal een menselijk iets dat je gewoon niet volledig gaat voorkomen.

[ Voor 21% gewijzigd door EDIT op 13-06-2019 10:14 ]

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-12 13:33
LOL, gisteren in de trein op de terugreis van Leiden -> Breda vergeet de machinist om te stoppen op station Schiedam :D Het viel mij niet op, maar een paar minuten later werd door de conducteur omgeroepen dat de machinist een foutje had gemaakt. Sorry!
Grote voordeel voor mij was wel dat ik daardoor mijn aansluiting haalde in Dordrecht.

• SRich
trolleystad schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:26:
[...]

Maar precies dit is nu bij Dieren wel toegepast. Wat is dan de reden dat dit aangepast is? Wat ik hoor 'in de wandelgangen' heeft het ook te maken met regelgeving. Een aspirant is twee jaar terug gezakt voor het praktijkexamen omdat ze bij binnenkomst te Dieren na het eerste gele sein nog geen 40 reed bij het tweede gele sein. Zelfs met een snelremming was dat onmogelijk om te redden, dus na protest alsnog geslaagd.

(Lokale afwijkingen van landelijke seingeving is altijd leuk, als je een machinist mee hebt voor wegleren op Nijmegen - 's Hertogenbosch, dan schrikken ze altijd van de stop-door installatie van Oss West. AFVALLEND SEIN! :o )

De exacte definitie van een geel lichtsein geeft ook niet aan dat je 40 moet rijden bij het volgende lichtsein, terwijl een lichtsein eigenlijk wel van 'lichtsein tot lichtsein' geldt.
Hoort dat niet ver van de tevoren te gebeuren een stop door na een vorige trein. Dat je nooit een afvallend sein (buiten noodgevallen) te zien krijgt. Ik zie tegenwoordig dat de stop-door ook bij P-seinen werkt. Wel grappig kom je op een station en is het sein groen. Komt er een stopper aan valt ie terug naar onveilig.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

segil schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:21:
LOL, gisteren in de trein op de terugreis van Leiden -> Breda vergeet de machinist om te stoppen op station Schiedam :D Het viel mij niet op, maar een paar minuten later werd door de conducteur omgeroepen dat de machinist een foutje had gemaakt. Sorry!
Grote voordeel voor mij was wel dat ik daardoor mijn aansluiting haalde in Dordrecht.
Schiedam is nou niet echt een stationnetje die je even over het hoofd ziet, Rotterdam stoppen nog wel gelukt, of gelijk doorgedenderd? :p

Pagina: 1 ... 90 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.