Tja, die discussie hebben we volgens mij ook al IRL gevolgd

Alleen bij een geel sein met een getal eronder
moet je bij het volgende sein die snelheid bereikt hebben. Bij regulier geel niet. Sterker nog, zoals @trolleystad al aangeeft zijn er situaties waar dat überhaupt niet eens mogelijk is, zelfs niet met een snelremming, waarmee die seinplaatsing dan voorbij gaat aan juist het allerbelangrijkste onderdeel van het seinstelsel: dat je
altijd een eerlijke kans krijgt om het sein op te volgen (uit dezelfde wettekst):
Opdrachten om de snelheid te begrenzen worden op een zodanige afstand gegeven, dat deze opdracht tijdig kan zijn uitgevoerd. Tijdig betekent dat de beschikbare remweg voldoende is om de opgedragen lagere snelheid te bereiken.
In o.a. het geval van Dieren was dat niet het geval, dus kan er niet gesteld worden dat de snelheid van 40 km/u
altijd bij het volgende sein al bereikt is en moet worden.
Als er wel 40 gereden moest worden (om daar door de wissels te gaan), gaf het sein daarvoor al een eerdere snelheidsbegrenzing aan, waardoor je dus wel weer een eerlijke kans had om die doelsnelheid te bereiken.
Wil je wel dat een trein bij het volgende sein 40 rijdt, dan moet er dus ruim voldoende remweg zijn om die snelheid te kunnen bereiken. En zelfs dan zou ik persoonlijk nog de voorkeur hebben voor een cijferbak eronder, om de simpele reden dat die cijferbak mij als machinist van een stuk extra informatie voorziet: het volgende sein is niet rood.
Krijg je altijd Geel op een bepaald punt omdat je door een wissel moet, dan ga je ook nog eens een verwachtingspatroon creëren bij de machinisten. En nee, dat is niet goed, maar het is nu eenmaal een menselijk iets dat je gewoon niet volledig gaat voorkomen.
[
Voor 21% gewijzigd door
EDIT op 13-06-2019 10:14
]