burne schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 00:26:
[...]
Ik zat me af te vragen of dat een argument is. Een machinist heeft een wiel of handel en een stroommeter, en ik denk dat ze gaan voor een constante stroom. De spanning op de bovenleiding is een gegeven, dus het vermogen wat in versnellen gestoken wordt is redelijk constant, en dus is het enige wat overblijft is de vermogen/torsie-grafiek van de motor. En dat is bijna altijd een rechte aflopende lijn.
Met andere woorden: de versnelling is het grootst op lage snelheden en neemt lineair af naarmate de snelheid groter wordt.
Ik heb precies 1 keer naast een machinist gezeten, dus ik heb bijna geen idee waar ik het over heb. Ik val in deze volledig terug op de MTS-opleiding van 40 jaar geleden.
@
EDIT of de andere machinisten alhier: Waar gaan jullie voor bij het wegrijden uit een station? Constante ∂-v of constante ∂-g?
Over dat soort dingen denkt een simpele machinist als ik helemaal niet na

We zijn echt praktijkmensen, en er zullen er ongetwijfeld velen zijn die geen flauw idee hebben hoe een trein precies werkt, omdat het niet relevant is voor de taken die we uitvoeren. We zijn machinebedieners, geen echte technici. Het rijden is heel veel op gevoel, niet op de onderliggende theoretische (technische) kennis.
Voor mij als reizigersmachinist zijn een aantal dingen belangrijk: grip/adhesie op de rails, bovenleidingsspanning en of het rijden zo comfortabel mogelijk is gegeven de omstandigheden, nadat uiteraard voldaan is aan de dienstregeling.
Dus met een tractiehendel/rijcontroller schakel ik (afhankelijk van het materieel) eerst rustig op om de trein zo geleidelijk mogelijk in beweging te zetten, waarna ik daarna de hendel al vrij snel in de maximale stand heb staan, omdat treinen toch al snel tegen allerlei grenzen aanlopen, hetzij maximale stroomafname, hetzij maximaal vermogen van de trein zelf.
Uiteraard zijn daar uitzonderingen op: bij een 1700/DDAR is maximaal uitsturen voor de reiziger een hele beleving, dus daar is meestal 50% uitsturen meer dan genoeg om toch nog vlot op te trekken en alleen op hogere snelheden wordt er meer vermogen gevraagd door mij, maar andere collega's rijden weer op een andere manier (ander gevoel

).
Bij veel ander materieel wordt de trein door de computer beperkt in de optreksnelheid/versnelling en zal dus de motorstroom in het begin heel erg begrensd zijn, ondanks dat je met de hendel vol vermogen zou vragen, zoals SLT, FLIRT, SNG, TRAXX (en dat is maar goed ook

).
[
Voor 15% gewijzigd door
EDIT op 24-05-2019 10:08
]