Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
NS heeft geen diesellocomotieven meer (nou ja, een paar rangeerlocjes).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19:43
Ik denk dat er vanuit de aannemers wel een 10-tal locomotieven voor 1 dag te huren zijn, mocht de wil er zijn. Wel zal je per trein twee locomotieven moeten hebben, omdat omlopen in Zandvoort (en Haarlem net zo goed denk ik) niet haalbaar is.
Overigens staan er bij Amersfoort (richting Utrecht, dus Vlasakkers?) nog een hele rits aan 6400 locomotieven, zouden die van DB-schenker zijn?

Slaut wijzigde deze reactie 14-05-2019 16:59 (23%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:12

Bastien

I don't mind

Slaut schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:58:
Ik denk dat er vanuit de aannemers wel een 10-tal locomotieven voor 1 dag te huren zijn, mocht de wil er zijn. Wel zal je per trein twee locomotieven moeten hebben, omdat omlopen in Zandvoort (en Haarlem net zo goed denk ik) niet haalbaar is.
Overigens staan er bij Amersfoort (richting Utrecht, dus Vlasakkers?) nog een hele rits aan 6400 locomotieven, zouden die van DB-schenker zijn?
En dan? Aan virm knopen of zo? Want waar haal je rijtuigen vandaan. Als het veiligheids technisch al mag.

Bastien wijzigde deze reactie 14-05-2019 17:01 (3%)

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:19

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

NMH schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:02:
[...]

Lekker geregeld zeg. :X Je zou verwachten dat dit soort dingen in de haalbaarheidsstudie en vergunningsverlening worden meegenomen. Nu wordt het evenement eerst binnengehaald en chanteert men vervolgens effectief de overheid en ProRail met "investeren, anders wordt het een teringzooi". Ik vraag me af hoe kosteneffectief het is om de specs van dat spoor op te voeren voor een weekend per jaar. Het lijkt me dat dat geld elders ook wel gebruikt kan worden.
Die energie vraag was al een paar maanden bij ons bekend, maar goed snap de NS wel anders duurt het nog 5 jaar voordat die upgrade er gaat komen :P
Enige wat ik niet weet wat er precies moet gebeuren aan dat OS... ik meen sowieso dat er ook een backup voeding ontbreekt (meeste OS hebben een dubbele 10kV voeding die van 2 verschillende energie centrales komen).

@bvk
Ik heb antwoord van CV (Capaciteitsverdeling) en NS waarom die spitstrein er zo in ligt... we gaan nu kijken of we die trein (technisch) anders kunnen inleggen zonder de dienstregeling aan te raken.

Het probleem zit hem in het feit dat het een enkele trein is die gepland staat voor een korte stop op Bovenkarspel-Grootebroek en daarom wordt doorgezet op groen terwijl de reguliere trein een overkruising heeft waardoor deze op rood binnen moeten komen.
Plan technisch krijgt de spitstrein een extra minuut vertraging als deze op rood binnen moet komen (en die ruimte zit niet in de dienstregeling), daarom is deze op groen gepland.

to be continued :Y)

ArcticWolf wijzigde deze reactie 14-05-2019 17:49 (28%)

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:28
Bastien schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:00:
[...]
En dan? Aan virm knopen of zo? Want waar haal je rijtuigen vandaan. Als het veiligheids technisch al mag.
Heeft de NS dan ook geen rijtuigen meer? Of zijn die ook niet ergens te huren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

Jeroen O schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:58:
[...]

Volgens mij alleen nog voor de IC direct. En je zit met de toelating in NL en ook geen idee welke diesels je ervoor kunt zetten (6400 lijkt mij niet?). Dan heb je daar ook weer de toelating.

Mijn gokje is dat zoals @ArcticWolf ook al aangeeft er een paar extra draadjes naar het traject getrokken moeten worden. Dit najaar of volgend voorjaar dan uiteraard.

En anders maar pendelen met lorries. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:37
ArcticWolf schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:42:
Ik heb antwoord van CV (Capaciteitsverdeling) en NS waarom die spitstrein er zo in ligt... we gaan nu kijken of we die trein (technisch) anders kunnen inleggen zonder de dienstregeling aan te raken.

Het probleem zit hem in het feit dat het een enkele trein is die gepland staat voor een korte stop op Bovenkarspel-Grootebroek en daarom wordt doorgezet op groen terwijl de reguliere trein een overkruising heeft waardoor deze op rood binnen moeten komen.
Plan technisch krijgt de spitstrein een extra minuut vertraging als deze op rood binnen moet komen (en die ruimte zit niet in de dienstregeling), daarom is deze op groen gepland.

to be continued :Y)
Bedankt voor het navragen.
De capaciteit op een traject op grotendeels enkelspoor is op een gegeven moment gewoon op :)

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:53
Jeroen O schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:58:
[...]

Buiten dat het dubbeldeksrijtuigen moeten zijn om de vraag aan te kunnen, zit je met een hele rits aan veiligheidseisen. De enige dubbeldeksrijtuigen die zouden kunnen voldoen zijn de DDAR en DDM rijtuigen, maar dan moeten de locomotieven ook weer overweg kunnen met de ouderwetse aansturing van die systemen. Daarnaast raak je essentiële capaciteit kwijt met een locomotief, omdat die ook behoorlijk wat ruimte inneemt. Daardoor zijn treinstellen eigenlijk toch wel een vereiste.
Kortom, als er nog ergens dubbeldeks dieseltreinstellen te vinden zijn die toegelaten zijn op het Nederlandse spoor, voldoende capaciteit kunnen bieden én snel genoeg op kunnen trekken, dan denk ik dat NS, ProRail en de organisatie van de GP staan te springen :)

De vraag naar capaciteit is echt enorm:
Stel dat er, van de verwachte 250.000 bezoekers, 100.000 met de trein komen, dan zijn er al zo'n 67 treinen nodig alleen al voor het afvoeren van de menigte (in een dubbeldekstreinstel van 12 rijtuigen passen zo'n 1500 mensen).
Elke m2 kost die niet voor reizigers gebruikt kan worden, kost gewoon capaciteit. Met een locomotief van 20 meter snoep je dus al een stuk capaciteit weg, laat staan de twee locomotieven die voor een korte kering gebruikt zouden moeten worden. Dan zit je al snel op zo'n 200 mensen per trein minder aan capaciteit.

EDIT wijzigde deze reactie 14-05-2019 18:54 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:00

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Onbekend schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:14:
[...]

De capaciteit op een traject op grotendeels enkelspoor is op een gegeven moment gewoon op :)
Ik had al zo'n vermoeden dat @ArcticWolf de verkeerde tagde, ik kon de link met Bijlmer Arena niet helemaal leggen.... ;)

Maar is het inzetten van die terzijde staande DM90's dan helemaal geen optie als aanvulling op het elektrische spul voor Zandvoort?

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

bvk schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:34:
[...]

Ik had al zo'n vermoeden dat @ArcticWolf de verkeerde tagde, ik kon de link met Bijlmer Arena niet helemaal leggen.... ;)

Maar is het inzetten van die terzijde staande DM90's dan helemaal geen optie als aanvulling op het elektrische spul voor Zandvoort?
Ik keek idd niet ver genoeg terug en haast in m'n hoofd :P
Onbekend schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:14:
[...]

Volgens mij zit de bottleneck eerder bij Zaandam/Sloterdijk dan op dat baanvak specifiek. Maar goed, gaat nu gekeken worden of het dienstregelingtechnisch kan, dan wordt de trein anders ingelegd of dat er stop/door op die overweg moet komen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 23:13
Bacchus schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:32:
Volgens mij gaan ze er nog best een kluif aan krijgen alleen al het circuit zelf op orde te krijgen binnen een jaar, laat staan heel de vergunningenwinkel of de infrastructuur eromheen.
Geen probleem...
"Een goede wegenbouwer draait hier zijn hand niet voor om. Als Zandvoort binnen een of twee weken klaar zou moeten zijn, kan dat", gaf hij zelfverzekerd aan.
Los van de capaciteit van het spoor lijkt het me ook nog best wel een logistieke uitdaging om die hele mensenmassa te verstouwen via dat ene eilandperron wat daar ligt. En anders weet ik nog wel een leukere uitdaging: "Wegens een sein- en wisselstoring rijden er geen treinen van en naar station Zandvoort. NS zet bussen in." >:)

Ik stel voor om alle bezoekers maar naar London Stansted te sturen en vanaf de kust van Norfolk / Suffolk met landingsvaartuigen naar Zandvoort te brengen. Als ze tijdens D-Day 150.000 man en materieel kunnen landen in Normandie moet Zandvoort ook wel lukken. En dan zitten er niet eens Duitsers in de duinen (geen schietende in elk geval :P).

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-05 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:51:
NS heeft geen diesellocomotieven meer (nou ja, een paar rangeerlocjes).
Als dat een argument is dan is NS niet van de "waar een wil is is een weg".
Maar dat wisten we al.

Hoe laat je al die mensen trouwens in- en uitchecken binnen een redelijke tijd? Ik denk dat dat de bottleneck wordt.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Maasluip schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:54:
[...]

Maar dat wisten we al.

Hoe laat je al die mensen trouwens in- en uitchecken binnen een redelijke tijd? Ik denk dat dat de bottleneck wordt.
Loopstromen creëren naar de perrons toe en alleen losse paaltjes gebruiken (geen poortjes).

Laten we eerst maar dat energie probleem oplossen op dat baanvak, lijkt me lastiger dan in- en uitchecken :P

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:41
[...]

Maar dat wisten we al.

Je kan altijd nog speciale kaartjes gaan verkopen die alleen op bepaalde trajecten of bepaalde treinen geldig zijn. Maar je zou ook even kunnen kijken hoe andere landen hetzelfde probleem oplossen natuurlijk. Kijk eens waar de GP van Oostenrijk bijvoorbeeld gereden wordt, daar is lang en breed geen station in de buurt en worden mensen dus met bussen af en aan vervoerd, en met de auto moet je gewoon rekenen op meerdere uren tot je de parkeerplaats op/af bent. Ik ben benieuwd hoeveel mensen er überhaupt met de treinen gaan proberen te komen.

• trolleystad
  • Laatst online: 21-05 12:17
[...]

Maar dat wisten we al.
Leuk gegeven, maar:

- De rijtuigen moeten niet alleen getrokken worden en remmen, maar ook gevoed worden. Er zijn in NL haast geen diesellocs die rijtuigen kunnen voorzien van de spanning voor verlichting, aansturing deuren, etc...
- Kan er ergens een stel van die locs gevonden worden, dan moet personeel opgeleid worden voor die paar dagen. Een enorme kostenpost.
- Zonder genoeg ervaring met die locs gaat het geheid tot problemen leiden. Korte keringen met materieel waar je niet dagelijks dienst op doet is vragen om bedieningsfouten en dikke vertragingen.

Etc etc etc.

Leuke plannen allemaal, maar totaal onhaalbaar in deze tijd.

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-05 16:27
Garyu schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:37:
[...]
Ik ben benieuwd hoeveel mensen er überhaupt met de treinen gaan proberen te komen.
Tsja, het zijn natuurlijk wel autosportliefhebbers, die zullen inderdaad een bovengemiddeld sterke voorkeur voor de auto hebben, ook al doen ze er dan minstens vier keer zo lang over.
Om eerlijk te zijn lijkt mij het verbeteren van de passagiersstromen rond Zandvoort en verbeteren van de stroomvoorziening een stuk haalbaarder dan de capaciteit van de toegangswegen (extra rijstroken?) tot Zandvoort te verhogen. Met name rondom die stroomvoorziening was de reactie zo snel, dat dat een bekend probleem moet zijn waarvoor de oplossing eigenlijk al op de plank ligt.

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:32
@EDIT mocht jij nou binnenkort ook de cursus sng gaan doen?

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +2Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:31
Over de dieseltreinen naar Zandvoort: je hebt inderdaad sowieso een dieselloc nodig die geschikt is om reizigerstreinen te voeden. Aangezien het wel lekker proppen zal zijn, kan je echt niet zonder ventilatie en het liefst airco. Volgens mij bestaan die locs niet in Nederland.

Een mogelijkheidje is misschien nog om buitenlandse treinen te halen, zoals

Een diesel-Traxx, dus waarschijnlijk redelijk makkelijk toegelaten gezien zijn elektrische broertje al is toegelaten. De rijtuigen zijn misschien wel gewone Europa-breed toegelaten, dat weet ik niet. Trek-duw, dus maar 1 loc nodig. Ze hebben alleen geen ATB...

Nog makkelijker is 'gewoon' Arriva-Spurtjes huren. Arriva zal het wel goed vinden, maar dat past waarschijnlijk niet bij de trots van de NS:
Een suggestie om dieseltreinen van Arriva te huren wees NS af, omdat deze met personeel en kleuren van de Duitse concurrent zou gaan rijden op het hoofdnet.
Daarnaast zijn de Spurtjes uiteraard slechts enkeldeks.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-05 11:43
Nee, de Duitse “dosto’s” zijn niet in NL toegelaten. De diesel-TRAXX helaas ook niet (en heeft geen ATB natuurlijk) is wel toegelaten.

Heroic_Nonsense wijzigde deze reactie 16-05-2019 07:06 (9%)
Reden: Diesel-TRAXX is wel toegelaten in NL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 23:13
marcop23 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:11:
Nog makkelijker is 'gewoon' Arriva-Spurtjes huren. Arriva zal het wel goed vinden, maar dat past waarschijnlijk niet bij de trots van de NS:
Dan nemen ze de Eemshaven Spurt, die heeft amper Arriva kleuren: :)

Arriva GTW 336 by f O h O, on Flickr

Maar ze blijven maar mooi van die dingen af, ik wil ook nog naar mijn werk die vrijdag. :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EDIT
SRich schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:14:
@EDIT mocht jij nou binnenkort ook de cursus sng gaan doen?
Die heb ik alweer een tijdje :)
Binnenkort (lees: begin volgend jaar) mag ik wel de ICNG cursus gaan volgen bij Alstom.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:19
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:27:
Nee, de Duitse “dosto’s” zijn niet in NL toegelaten. De diesel-TRAXX helaas ook niet (en heeft geen ATB natuurlijk).
Fout, de Diesel-TRAXX is wel degelijk toegelaten in Nederland. RheinCargo rijdt er zo nu en dan mee.

We are shaping the future

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

trolleystad schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:30:
[...]

Leuk gegeven, maar:

- De rijtuigen moeten niet alleen getrokken worden en remmen, maar ook gevoed worden. Er zijn in NL haast geen diesellocs die rijtuigen kunnen voorzien van de spanning voor verlichting, aansturing deuren, etc...
- Kan er ergens een stel van die locs gevonden worden, dan moet personeel opgeleid worden voor die paar dagen. Een enorme kostenpost.
- Zonder genoeg ervaring met die locs gaat het geheid tot problemen leiden. Korte keringen met materieel waar je niet dagelijks dienst op doet is vragen om bedieningsfouten en dikke vertragingen.

Etc etc etc.

Leuke plannen allemaal, maar totaal onhaalbaar in deze tijd.
Waarom :? Het is 3x nodig. Wordt in mei verreden. Verlichting binnen is dus geen issue want buiten daglicht, en als het om de achterlichten gaat hang je er wat acculampen aan. Deuren open en dicht: dan maar de noodontgrendeling gebruiken voor die ene keer.
En diesel kun je natuurlijk ook alleen voor tractie en remmen gebruiken, terwijl je een normale electrische loc in de rest laat voorzien. Desnoods doe je heen diesel en terug vol electrisch, hoef je ook niet te keren. Red de bestaande infra misschien net.

Niet teveel in hokjes denken. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20-05 09:29

Luke!

#Treinbaas
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:27:
Nee, de Duitse “dosto’s” zijn niet in NL toegelaten. De diesel-TRAXX helaas ook niet (en heeft geen ATB natuurlijk).
Er rijden al behoorlijk wat jaren diesel-TRAXX'en rond in Nederland met alles er op en er aan om met rijtuigen in UIC-modus te rijden (dus zonder fancy dingen als trek-duw-bedrijf, terugmelding deuren, et cetera.
trolleystad schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:30:
[...]
Of je laat de treinen rijden door een andere vervoerder.

Luke! wijzigde deze reactie 15-05-2019 22:49 (36%)

• SRich
Luke! schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:48:
[...]
Er rijden al behoorlijk wat jaren diesel-TRAXX'en rond in Nederland met alles er op en er aan om met rijtuigen in UIC-modus te rijden (dus zonder fancy dingen als trek-duw-bedrijf, terugmelding deuren, et cetera.

[...]
Of je laat de treinen rijden door een andere vervoerder.
Of je least/huurt een paar diesel-traxxen hoeveel verschil zal er in diesel traxx zitten met een NS elektrische traxx...

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:53
SRich schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 23:12:
[...]

Of je least/huurt een paar diesel-traxxen hoeveel verschil zal er in diesel traxx zitten met een NS elektrische traxx...
Daar zul je van staan te kijken... tussen de R-net/Abellio flirts tissen Gouda en Alphen en die in Brabant rond rijden zitten al verschillen in software. Ook voor de reiziger merkbaar.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• SRich
Oekiejoekie schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 23:33:
[...]

Daar zul je van staan te kijken... tussen de R-net/Abellio flirts tissen Gouda en Alphen en die in Brabant rond rijden zitten al verschillen in software. Ook voor de reiziger merkbaar.
Hij hoeft alleen maar ATB-EG en HEP onboard te hebben, geen rare ECTS versies die storingsgevoelig zijn...

• SuBBaSS
  • Laatst online: 01:20

SuBBaSS

-has Ryzen

NMH schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:42:
[...]

Dan nemen ze de Eemshaven Spurt, die heeft amper Arriva kleuren: :)

[Afbeelding]Arriva GTW 336 by f O h O, on Flickr

Maar ze blijven maar mooi van die dingen af, ik wil ook nog naar mijn werk die vrijdag. :P
D'r rijden hier in het Noorden wel meer Spurts amper in Arriva kleuren tenzij ze naar roze overgestapt zijn dan. :+

Verder interessant om de ontwikkelingen nu te volgen.
Ik geloof best dat er in korte tijd heel veel kan, helemaal als er een Van Oranje bij betrokken is maar ik geloof ook dat er nog genoeg niet zomaar opgelost kan worden mbt. die F1 race.
Dit spoorgebeuren als voorbeeld. Naar wat ik hier begrijp is 'een extra draadje' al een oplossing maar is er dan ineens wel veel meer materieel beschikbaar?
Da's wat je immers veel hoort als het weer eens over de NS gaat; materieeltekort vooral.

| AMD Ryzen 5 2400G - MSI B450 Gaming Plus - 16GB Corsair Vengeance LPX 3,0 GHz | De track 'achter' mijn avatar. *2019 Update* | Blogn00b |

• bvk

bvk

SuBBaSS schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 00:22:
[...]

D'r rijden hier in het Noorden wel meer Spurts amper in Arriva kleuren tenzij ze naar roze overgestapt zijn dan. :+

Verder interessant om de ontwikkelingen nu te volgen.
Ik geloof best dat er in korte tijd heel veel kan, helemaal als er een Van Oranje bij betrokken is maar ik geloof ook dat er nog genoeg niet zomaar opgelost kan worden mbt. die F1 race.
Dit spoorgebeuren als voorbeeld. Naar wat ik hier begrijp is 'een extra draadje' al een oplossing maar is er dan ineens wel veel meer materieel beschikbaar?
Da's wat je immers veel hoort als het weer eens over de NS gaat; materieeltekort vooral.
Ik heb uit de diverse berichtgeving begrepen dat de NS aangaf voldoende materieel en personeel beschikbaar te hebben.

Maar hoe zit het met de loc die in 2017 gedeeltelijk de Tweakers Expres getrokken heeft, zijn die niet te huur en geschikt?

Deze dus:

Alleen hou je met locomotieven natuurlijk het probleem dat je er 2 nodig hebt en dat er minstens eentje perronlengte afsnoept....

Daarom herhaal ik mijn vraag nog eens: Kan het terzijde staande DM '90 materieel niet tijdelijk gebruikt worden? Of is dat lastiger/duurder dan het stroom probleem oplossen?

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 01:28
DM '90 is enkeldeks en mag maar met maximaal acht bakken gekoppeld rijden, dus kan de beschikbare perronlengte niet volledig benut worden.

Het stroomprobleem oplossen levert meer extra capaciteit op en is niet alleen voor de F1-weekends.

arnold_m wijzigde deze reactie 16-05-2019 03:05 (14%)
Reden: Maximaal aantal gekoppelde bakken opgezocht.

flickr

• wildhagen
  • Niet online
arnold_m schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 02:23:
DM '90 is enkeldeks en mag maar met maximaal acht bakken gekoppeld rijden, dus kan de beschikbare perronlengte niet volledig benut worden.
Plus dat DM90 niet zomaar overal mag rijden, ivm de bekende detectieproblemen van dat materieel. Moeten er eerst assentellers op het traject gemonteerd worden, want volgens mij liggen die niet op die lijn.

En daarnaast staat DM90 alweer een poosje geconserveerd terzijde, dus je zult ze eerst weer een flinke beurt moeten geven voor ze de baan op kunnen. En ik weet niet of er nog personeel is dat DM90-bevoegd is én trajectkennis op dat traject heeft. Zo niet, moet je die eerst ook weer heropleiden.

Lijkt me weinig kosten-efficient allemaal voor die 3-4 dagen per jaar....

Virussen? Scan ze hier!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-05 11:43
Alex) schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 21:32:
[...]

Fout, de Diesel-TRAXX is wel degelijk toegelaten in Nederland. RheinCargo rijdt er zo nu en dan mee.
Oh, dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 21-05 13:14
The Eagle schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 21:33:
[...]

Waarom :? Het is 3x nodig. Wordt in mei verreden. Verlichting binnen is dus geen issue want buiten daglicht, en als het om de achterlichten gaat hang je er wat acculampen aan. Deuren open en dicht: dan maar de noodontgrendeling gebruiken voor die ene keer.
En diesel kun je natuurlijk ook alleen voor tractie en remmen gebruiken, terwijl je een normale electrische loc in de rest laat voorzien. Desnoods doe je heen diesel en terug vol electrisch, hoef je ook niet te keren. Red de bestaande infra misschien net.

Niet teveel in hokjes denken. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Dat lijkt mij niet verstandig om te doen. Heel goed om out-of-the-box te denken, vooral omdat het inderdaad maar 3 dagen nodig is, maar juist wanneer je die treinen inzet zullen ze hoe dan ook overvol worden.

Dus er zal weinig daglicht tot aan het gangpad komen, om over de balkons te zwijgen. Verlichting is dus nodig.

Ook veiligheid moet gewoon volgens de regels zijn. De deuren moeten vergrendeld zijn. Handmatig te ontgrendelen in geval van nood door reizigers, maar ook automatisch te ontgrendelen met 1 druk op de knop, en te vergrendelen. Als er een mannetje de hele trein langs moet lopen om alle deuren los te gooien, en weer dicht te maken, heb je een stationnement van 5 minuten.... Dan heeft Haarlem 10 perrons extra nodig ;)

Wat de oplossing ook wordt, laten we wel zorgen dat het veilig is, en geen paniek kan veroorzaken.

Op zich is het upgraden van de stroomvoorziening niet een gek idee. Er komen steeds meer zomerse dagen door klimaatsverandering. Dus ook steeds meer dagen dat heel Amsterdam naar Amsterdam Beach eh , Zandvoort toe wilt. Kan de NS die extra treinen makkelijker inleggen.

• SRich
wildhagen schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 03:41:
[...]

Plus dat DM90 niet zomaar overal mag rijden, ivm de bekende detectieproblemen van dat materieel. Moeten er eerst assentellers op het traject gemonteerd worden, want volgens mij liggen die niet op die lijn.

En daarnaast staat DM90 alweer een poosje geconserveerd terzijde, dus je zult ze eerst weer een flinke beurt moeten geven voor ze de baan op kunnen. En ik weet niet of er nog personeel is dat DM90-bevoegd is én trajectkennis op dat traject heeft. Zo niet, moet je die eerst ook weer heropleiden.

Lijkt me weinig kosten-efficient allemaal voor die 3-4 dagen per jaar....
Die detectie problemen zijn voornamelijk met korte versies. Zodra er 3 stellen of meer gekoppeld zijn is er geen probleem meer.

Maar ik denk een diesel-traxx plus ddar materieel het makkelijkst is.

SRich wijzigde deze reactie 16-05-2019 11:16 (4%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik weet zeker "dat het niet kan" (want ik krijg de indruk dat alles wat nog niet gedaan is gewoon niet kan bij de spoorwegen), maar een flinke stam DDM opbouwen met een 1600. Stuurstand aan de Zandvoortse kant, 1600+diesel aan de Haarlemse kant. Bij vertrek naar Zandvoort heb je waarschijnlijk meer ruimte dus rij je vanuit de stuurstand op de 1600, bij vertrek naar Haarlem zorgt de 1600 voor voeding van de stam en de Traxx voor traxxie.
En uiteraard: 6 treinen per uur elektrisch is geen probleem, dus je hoeft maar een paar treinen zo te rijden.

Open Source landkaart

• SRich
Maasluip schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:34:
Ik weet zeker "dat het niet kan" (want ik krijg de indruk dat alles wat nog niet gedaan is gewoon niet kan bij de spoorwegen), maar een flinke stam DDM opbouwen met een 1600. Stuurstand aan de Zandvoortse kant, 1600+diesel aan de Haarlemse kant. Bij vertrek naar Zandvoort heb je waarschijnlijk meer ruimte dus rij je vanuit de stuurstand op de 1600, bij vertrek naar Haarlem zorgt de 1600 voor voeding van de stam en de Traxx voor traxxie.
En uiteraard: 6 treinen per uur elektrisch is geen probleem, dus je hoeft maar een paar treinen zo te rijden.
Ik heb trouwens het filmpje van meester Stefan gekeken en ik vraag me af of het technisch mogelijk is met de huidige blokken dat de treinen elkaar zo dicht opvolgen. Ik denk dat er wat extra blokken en seinen geplaatst moet worden wil je een hogere frequentie mogelijk maken. En misschien het 50/60 km/u blok opnieuw aanleggen naar 80/100 km/u blok.

Misschien dat @EDIT of @ArcticWolf @Alex) daar antwoord op kan geven :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:34:
En waar wilde je die 1600/1800-en vandaan halen? De meeste daarvan zijn inmiddels gesloopt, en de paar die nog rijden, rijden bij andere bedrijven rond.

Daarnaast zijn de DDM-stuurstanden inmiddels toch aangepast voor gebruik met een 1700 (die inmiddels ook grotendeels terzijde staan)?

Virussen? Scan ze hier!

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:52

Get!em

Oh die ja!

Is er wat op de HSL aangepast?
Afgelopen dagen met elke trein die ik had, een volle rem-actie op 500 meter voor de Groene Hart tunnel, aan Beide zijden, dus bij Zoetermeer, en bij Hoogmade/Leiden. Tot aan een stop, en daarna weer opstarten.
Om vervolgens binnen een minuut weer door te rijden, de tunnel in, op volle snelheid.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:15:
[...]

En waar wilde je die 1600/1800-en vandaan halen? De meeste daarvan zijn inmiddels gesloopt, en de paar die nog rijden, rijden bij andere bedrijven rond.

Daarnaast zijn de DDM-stuurstanden inmiddels toch aangepast voor gebruik met een 1700 (die inmiddels ook grotendeels terzijde staan)?
1600=1700=1800 voor mij. Sorry hoor, maar dat is een beetje zeuren om het zeuren.
Okee, het is een 1700 met DDM, maar die rijden nog altijd spitstreinen naar Enkhuizen.

Open Source landkaart

• EDIT
Get!em schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:16:
Is er wat op de HSL aangepast?
Afgelopen dagen met elke trein die ik had, een volle rem-actie op 500 meter voor de Groene Hart tunnel, aan Beide zijden, dus bij Zoetermeer, en bij Hoogmade/Leiden. Tot aan een stop, en daarna weer opstarten.
Om vervolgens binnen een minuut weer door te rijden, de tunnel in, op volle snelheid.
Ik heb de afgelopen dagen toch wel een rit of 10 daar zonder enig probleem gereden en heb ook geen collega's er over gehoord. Wellicht stom toeval?

• wildhagen
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:17:
[...]

1600=1700=1800 voor mij. Sorry hoor, maar dat is een beetje zeuren om het zeuren.
een 1600/1800 is helemaal niet gelijk aan een 1700. Ja, qua uiterlijk wel ja, maar technisch zijn er serieuze veschillen...
Okee, het is een 1700 met DDM, maar die rijden nog altijd spitstreinen naar Enkhuizen.
En als je die dus weghaalt van dat traject, wat gaat daar dan rijden, en waar haal je dat materieel weer vandaan?

Plus dat je nog altijd het praktische probleem hebt dat de machinisten die wegbekendheid op de lijn naar Zandvoort hebben, wellicht geen bevoegdheid op de 1700/DDM (meer) hebben. Vereist dus weer heropleiding, en dat personeel is dan tijdelijk verminderd inzetbaar, wat weer gevolgen heeft voor de dienstregeling op andere lijnen.

Als het allemaao zo simpel was om "even" een andere trein daar in te zetten, zou men dat heus wel doen. Denk je ook niet? Dat het niet zomaar gebeurd, geeft al een beetje aan dat het wellicht allemaal niet zo heel erg simpel is als het vanuit de comfortabele leunstoel lijkt, en dat er toch iets meer bij komt kijken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

- Ander materieel op die lijn nodig: het zijn spitstreinen, die zijn op zaterdag en zondag niet nodig. En anders stroomt er nu ook nog SNG in. In het algemeen zal NS sowieso wel op oorlogssterkte moeten rijden
- wegbekendheid: je hebt nog een jaar om dat op te lossen. Is dat serieus een probleem?

Kijk, dat zeg ik: niets wat nog niet gedaan is kan. Als je iets voorstelt is de eerste knee-jerk reactie "kannie!". Nee, ik zie niet in waarom dit niet kan. Ja, het is iets anders als wat NS nu doet, maar kom op zeg, het is een professionele organisatie. Als die dit niet georganiseerd krijgen dan moeten ze serieus eens nadenken wat hun toegevoegde waarde eigenlijk is.

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:52

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:20:
[...]

Ik heb de afgelopen dagen toch wel een rit of 10 daar zonder enig probleem gereden en heb ook geen collega's er over gehoord. Wellicht stom toeval?
Dat toeval zou zeker kunnen.

Eergisteren:
https://treinposities.nl/ritinfo/20190514/9256

Het ging gisteren om de trein:
https://treinposities.nl/ritinfo/20190515/956

en vanochtend om trein:
https://treinposities.nl/ritinfo/20190516/1013

Je ziet bij die laatste ook dat hij vertraging oploopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

@SRich in theorie (en waarschijnlijk de praktijk ook) kan het, maar zal het waarschijnlijk wel (veel) rijden met hinder worden; dus constant op geel rijden.

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:02
Maasluip schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:32:
- Ander materieel op die lijn nodig: het zijn spitstreinen, die zijn op zaterdag en zondag niet nodig. En anders stroomt er nu ook nog SNG in. In het algemeen zal NS sowieso wel op oorlogssterkte moeten rijden
- wegbekendheid: je hebt nog een jaar om dat op te lossen. Is dat serieus een probleem?

Kijk, dat zeg ik: niets wat nog niet gedaan is kan. Als je iets voorstelt is de eerste knee-jerk reactie "kannie!". Nee, ik zie niet in waarom dit niet kan. Ja, het is iets anders als wat NS nu doet, maar kom op zeg, het is een professionele organisatie. Als die dit niet georganiseerd krijgen dan moeten ze serieus eens nadenken wat hun toegevoegde waarde eigenlijk is.
De NS kan het wel aan, die hebben al een heel plan klaar liggen, alleen de infrastructuur op dit moment niet. Er moet extra prik op de bovenleiding en dan kan de NS de door haar gewenste dienstregeling rijden.

In Assen had je trouwens een heel ander problemen gehad, ten eerste zit het spoor tussen Zwolle en Meppel al vol moet de huidige dienstregeling. Je kan dus niet makkelijk extra treinen tussendoor laten rijden. Daarnaast moet iedereen van station Assen nog naar het TT circuit vervoerd worden met bussen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Kortom, alle creatieve oplossingen die wij hier bedenken met Diesel treinen etc. zijn allemaal ook allang door de NS bedacht en in de prullenbak beland....

Dus blijft alleen maar de vraag over of het Prorail gaat lukken om de stroomvoorziening aan te passen voor mei 2020?

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robinvdh5
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21:05

Robinvdh5

Wubbalubbadubdub!

bvk schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:11:
Kortom, alle creatieve oplossingen die wij hier bedenken met Diesel treinen etc. zijn allemaal ook allang door de NS bedacht en in de prullenbak beland....

Dus blijft alleen maar de vraag over of het Prorail gaat lukken om de stroomvoorziening aan te passen voor mei 2020?
Ik vermoed dat ze eerst zullen proberen om Prorail te laten investeren in dat stuk spoor. Als blijkt dat dat niet gaat gebeuren of dat het niet mogelijk is in dit tijdsbestek, dan zullen ze echt wel gaan kijken naar diesellocs vermoed ik. Mits het alleen om de stroomvoorziening gaat welke aangepast moet worden.

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LordSinclair schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:51:
[...]

De NS kan het wel aan, die hebben al een heel plan klaar liggen, alleen de infrastructuur op dit moment niet. Er moet extra prik op de bovenleiding en dan kan de NS de door haar gewenste dienstregeling rijden.
Daarom het idee om voor die extra treinen (bovenop die 6 per uur) een stam DDM met 16700 en diesel te gebruiken. Dan heb je bij vertrek uit Zandvoort geen problemen met de bovenleiding omdat je de diesel gebruikt.

Open Source landkaart

• SRich
bvk schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:11:

Wat is er creatief aan om NS mcn die voor een elektrische NS traxx is opgeleid, op te leiden voor een dieselvariant en daarmee 3 dagen zandvoort - 020 CS te rijden... :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

SRich schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:33:
[...]

Wat is er creatief aan om NS mcn die voor een elektrische NS traxx is opgeleid, op te leiden voor een dieselvariant en daarmee 3 dagen zandvoort - 020 CS te rijden... :X
Dat was dan ook niet mijn idee hé... ;) Maar zal de diesel variant niet gewoon dezelfde knopjes, handles en schakelaars hebben als de elektrische variant en juist eenvoudiger te rijden zijn?

Specs

• Goverman
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18:15

Goverman

not loaded

Robinvdh5 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:19:
[...]

Ik vermoed dat ze eerst zullen proberen om Prorail te laten investeren in dat stuk spoor. Als blijkt dat dat niet gaat gebeuren of dat het niet mogelijk is in dit tijdsbestek, dan zullen ze echt wel gaan kijken naar diesellocs vermoed ik. Mits het alleen om de stroomvoorziening gaat welke aangepast moet worden.
Dat proberen zal zeker gaan gebeuren. En ProRail wil dat ook wel, mits iemand de rekening daarvan wil betalen...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

* Illegal_Alien gooit even iets geks neer.

Kunnen we niet wat Stoomtreinen heen en weer laten rijden? :) Maken we er tijdelijk een museumlijntje van met de bijbehorende regels :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Illegal_Alien schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:23:

Kunnen we niet wat Stoomtreinen heen en weer laten rijden? :) Maken we er tijdelijk een museumlijntje van met de bijbehorende regels :P
Dat is inderdaad wel wat gek, techniek uit 1920 gebruiken om naar techniek uit 2020 te gaan kijken.... Alsof je in een teletijdmachine stapt ;)

@Goverman De rekening verdelen tussen de NS, de gemeente (en/of provincie) en het circuit? Die profiteren daar op de langere termijn allemaal van.

Specs

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:06
Waarom doet NS niet wat ze wel vaker doen met problemen op het spoor: Bussen inzetten?

Waarom zoveel moeite doen om 1 dag wat extra treinen daar te laten rijden, terwijl er een prima alternatief is waar al veel ervaring mee is?

• iBugged
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 20:57
Raymond schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:40:
Waarom doet NS niet wat ze wel vaker doen met problemen op het spoor: Bussen inzetten?

Waarom zoveel moeite doen om 1 dag wat extra treinen daar te laten rijden, terwijl er een prima alternatief is waar al veel ervaring mee is?
Omdat de toegangswegen richting Zandvoort al vol zitten met regulier strandvervoer + F1-fans die met de auto komen

• Luke!
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20-05 09:29

Luke!

#Treinbaas
bvk schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 01:59:
[...]

Ik heb uit de diverse berichtgeving begrepen dat de NS aangaf voldoende materieel en personeel beschikbaar te hebben.

Maar hoe zit het met de loc die in 2017 gedeeltelijk de Tweakers Expres getrokken heeft, zijn die niet te huur en geschikt?

Deze dus:

[Afbeelding]
Zeker, maar daar rijden we dan wel zelf mee. ;-)
SRich schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 23:12:
[...]

Er is geen enkele leasemaatschappij die diesel-TRAXX'en met Nederland-pakket in het portfolio heeft.

• bvk

bvk

Luke! schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:52:
[...]
Gewoon even bellen met Eringa en van Boxtel voor een leuke Zandvoort GP Expres aanbieding dus. Problem solved ;)
[...]
Er is geen enkele leasemaatschappij die diesel-TRAXX'en met Nederland-pakket in het portfolio heeft.
Zijn jullie dan de enige die in NL met diesels kunnen rijden voor personen vervoer?

Specs

• Goverman

Goverman

not loaded

bvk schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:39:
[...]

Dat is inderdaad wel wat gek, techniek uit 1920 gebruiken om naar techniek uit 2020 te gaan kijken.... Alsof je in een teletijdmachine stapt ;)

@Goverman De rekening verdelen tussen de NS, de gemeente (en/of provincie) en het circuit? Die profiteren daar op de langere termijn allemaal van.
Dat zou inderdaad kunnen, zeker ook omdat de gemeente al een wens had om op zonnige dagen meer materieel in te laten zetten. NS investeert eigenlijk nooit in ProRail assets...

Goverman wijzigde deze reactie 16-05-2019 17:03 (17%)

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:49

AW_Bos

Geen gemekker, bier is lekker!

Maar had de Tweakers Express toen een aggregaat aan boord toen die over de Maaslijn ging?

Ik kan me ook herinneren dat tijdens een rit van RailExpert naar de VSM, enkele jaren terug, dat er ook een agreggaat werd gebruikt toen we door een diesellocje werden getrokken. Nadeel was dat wat apparatuur in de bar niet werkte, maar dat er wel verlichting was.

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• bvk

bvk

AW_Bos schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:06:
Maar had de Tweakers Express toen een aggregaat aan boord toen die over de Maaslijn ging?

Ik kan me ook herinneren dat tijdens een rit van RailExpert naar de VSM, enkele jaren terug, dat er ook een agreggaat werd gebruikt toen we door een diesellocje werden getrokken. Nadeel was dat wat apparatuur in de bar niet werkte, maar dat er wel verlichting was.
De TE had een aggregaat inderdaad, maar die was meen ik voor de bar en het game netwerk. Er werd door @zeef toen omgeroepen dat de rest van de trein zonder verlichting en ventilatie zou komen te zitten als ik het me goed herinner.

Vreemde was dan wel weer dat de verlichting en ventilatie in onze 6 persoons 1e klas coupé gewoon bleef werken....

Specs

• AW_Bos

AW_Bos

Zou die geleverde dieselloc (van wie waren die? IRP?) dan toch tractie + spanning kunnen geven?
Vroeger was het lastig om te regelen, en vooral met een extra 6400 (uit een speciale pool) erbij. Maar hoe zit dit met de moderne loc's?

• SRich
Luke! schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:52:
[...]

[...]
We hebben Rein Cargo in NL rijden, 3 dagen moet toch te leasen zijn...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Zou je nou echt niet voor één weekend in het jaar de koppen bij elkaar kunnen krijgen en wat dieselmaterieel van bijvoorbeeld Arriva kunnen leasen? Of zien we dan echt water branden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

AW_Bos schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:38:
Zou die geleverde dieselloc (van wie waren die? IRP?) dan toch tractie + spanning kunnen geven?
Vroeger was het lastig om te regelen, en vooral met een extra 6400 (uit een speciale pool) erbij. Maar hoe zit dit met de moderne loc's?
Ik heb deze foto's nog:

Ik kan daar niet uit afleiden of er een stroomtoevoer naar de Traxx was? De Traxx zelf had zijn pantograaf natuurlijk naar beneden. Accu's misschien?

Specs

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

Waarom zo moeilijk doen als Prorail nog 11 maanden heeft om een verlengsnoer uit te rollen met bijbehorende infra? Mag toch hopen dat dat in een land als Nederland niet de uitdaging zal zijn.

Daar heb je 'levenslang' wat aan ipv de genoemde oplossingen met dieseltroep waar (bijna) niemand mee kan rijden, geen ervaring mee is en vooral ook in een weekend waar je absoluut geen gelazer wil hebben met bokkend materieel e.d.

• SRich
Goverman schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:01:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, zeker ook omdat de gemeente al een wens had om op zonnige dagen meer materieel in te laten zetten. NS investeert eigenlijk nooit in ProRail assets...
ook logisch wat NS en ProRail zijn nu 2 verschillende bedrijven
Had je de situatie voor 2003 was het nog 1 NS geweest en had de investering niet zo problematisch geweest...

• Maegrim
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:09

Maegrim

Lokführer

bvk schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:51:
[...]

Ik heb deze foto's nog:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan daar niet uit afleiden of er een stroomtoevoer naar de Traxx was? De Traxx zelf had zijn pantograaf natuurlijk naar beneden. Accu's misschien?
bij de bovenste foto is 1 van de 2 hoogspanningspotten niet doorverbonden, de andere is niet te zien. lijkt me niet kunnen overigens. als die traxx op sleep meerolt gaat die geen rijtuigen voeden.
onder is helemaal niks doorverbonden

Maegrim wijzigde deze reactie 16-05-2019 17:55 (12%)

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

• SRich
Illegal_Alien schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:23:

Gelijk een Big Boy 4014 inzetten O-)

• Maegrim

Maegrim

Lokführer

NS wil 12 treinen per uur laten rijden in plaats van 6. Stoomtreinen zijn duidelijk de oplossing _/-\o_

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Maegrim schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:05:
NS wil 12 treinen per uur laten rijden in plaats van 6. Stoomtreinen zijn duidelijk de oplossing _/-\o_
En hoe snel trekken die wel niet op? :P
Of wou je er een paar acceleratieblokken á la Back to the Future III erin douwen? :+ In dat geval kan je met gemak 16 stoomtreinen per uur laten rijden :+

AW_Bos wijzigde deze reactie 16-05-2019 19:27 (6%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maegrim

Maegrim

Lokführer

Ik was sarcastisch :P

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Goed dat je het zegt, want dat hadden we even niet door!

Ze kunnen ook een Class 66 pakken en er 100 rijtuigen achter hangen, trekt dat ding met gemak. Kun je in één keer de hele meute vervoeren :P

Maar weer even serieus, weet er iemand wanneer we wat uitsluitsel kunnen verwachten over de stroom upgrade op de lijn?

Want als we straks kaartjes voor de race kunnen gaan kopen moet je er snel bij zijn en op dat moment wil ik wel graag weten of de rit naar Zandvoort een hel gaat worden of niet...

Specs

• AW_Bos

AW_Bos

bvk schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:47:
[...]

Ze kunnen ook een Class 66 pakken en er 100 rijtuigen achter hangen, trekt dat ding met gemak. Kun je in één keer de hele meute vervoeren :P

Maar weer even serieus, weet er iemand wanneer we wat uitsluitsel kunnen verwachten over de stroom upgrade op de lijn?

Want als we straks kaartjes voor de race kunnen gaan kopen moet je er snel bij zijn en op dat moment wil ik wel graag weten of de rit naar Zandvoort een hel gaat worden of niet...
Of pak een fiets, of zorg dat je dagen van te voren er al bent ;)

• SRich
[...]

Dan moet je het perron wel gigantisch verlengen ;)

Ik denk dat naast een voedingskabel ook nog paar extra blokken nodig hebben, er staan tussen Haarlem en Zandvoort 4 seinen over 8 km, dat word constant op geel rijden...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:31
SRich schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:59:
[...]

[...]
Hoeft niet hoor, als je met de loc in Haarlem staat, sta je met het achterste rijtuig nog in Haarlem. Je kan dus gewoon met de trein naar Zandvoort, terwijl die stil staat :+

Oke, niet waar, daarvoor heb je 300 rijtuigen nodig :P
bvk schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:35:
[...]
De TE had een aggregaat inderdaad, maar die was meen ik voor de bar en het game netwerk. Er werd door @zeef toen omgeroepen dat de rest van de trein zonder verlichting en ventilatie zou komen te zitten als ik het me goed herinner.
[...]
Lijkt me een slecht plan als je sardientjes in blikken verwacht, denk dat er zonder ventilatie mensen flauw gaan vallen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

SRich schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:59:
[...]

Wel nee, denk nou eens een keer in oplossingen en niet in problemen! Je doet dat net als bij een vliegtuig waarbij de stewardess conducteur oproept welke stoelen rijtuigen er op mogen staan en naar de uitgang mogen lopen. Dat het achterste rijtuig zo ongeveer nog op Haarlem staat is maar een detail ;)
[...]

Ik denk dat naast een voedingskabel ook nog paar extra blokken nodig hebben, er staan tussen Haarlem en Zandvoort 4 seinen over 8 km, dat word constant op geel rijden...
Gewoon met 80 i.p.v. 130 rijden? Zolang je maar een constante aanvoer hebt toch en je alles weg kunt werken?

Specs

• SRich
bvk schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:10:
[...]

Wel nee, denk nou eens een keer in oplossingen en niet in problemen! Je doet dat net als bij een vliegtuig waarbij de stewardess conducteur oproept welke stoelen rijtuigen er op mogen staan en naar de uitgang mogen lopen. Dat het achterste rijtuig zo ongeveer nog op Haarlem staat is maar een detail ;)

[...]

Gewoon met 80 i.p.v. 130 rijden? Zolang je maar een constante aanvoer hebt toch en je alles weg kunt werken?
130 _O-

De baanvaksnelheid ligt tussen 50 en 100 km/u...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Het is 31 km. Huur gewoon overal wagons, aan elkaar knopen, en voor een kaartje van 5 euro mag je in Haarlem instappen, 31 km gangpad lopen en in Zandvoort er uit. En 's aonds weer terug. Geen loc nodig :P
Of ga lorries verhuren ofzo, met vier man 31 km lekker pompen, goed voor je conditie :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SRich
The Eagle schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:53:
[...]

Het is 31 km. Huur gewoon overal wagons, aan elkaar knopen, en voor een kaartje van 5 euro mag je in Haarlem instappen, 31 km gangpad lopen en in Zandvoort er uit. En 's aonds weer terug. Geen loc nodig :P
Of ga lorries verhuren ofzo, met vier man 31 km lekker pompen, goed voor je conditie :P
Het van Haarlem naar Zandvoort per Trein ong. 8 km...

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

Hoe zit dat met metro's en perronhoogte? Zou je met metrostellen kunnen rijden? Amsterdam gaat de komende jaren metro's vervangen, dus misschien dat daar snel wat extra stoeltjes te regelen zijn?
Van Zandvoort naar Amsterdam Muiderpoort. Maar de relevantie ontgaat ons.. ;)

burne wijzigde deze reactie 16-05-2019 21:05 (41%)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• SRich
burne schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:00:
Hoe zit dat met metro's en perronhoogte? Zou je met metrostellen kunnen rijden? Amsterdam gaat de komende jaren metro's vervangen, dus misschien dat daar snel wat extra stoeltjes te regelen zijn?
Zijn dat bovenleiding metro’s of 3 rail... tevens is de spanning het dubbele(600 t.o.v. 1800) van het metronet

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

SRich schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:04:
[...]

Zijn dat bovenleiding metro’s of 3 rail... tevens is de spanning het dubbele(600 t.o.v. 1800) van het metronet
Dat is op te lossen. De Amsterdamse metro heeft een zijcontact als derde rail wat volgens mij best snel te plaatsen is:

Ik bedoel, het is niet de bedoeling oude tijden te doen herleven, toen je van Zandvoort naar Maastricht kon. Het enige wat nodig is, is vier dagen lang heel veel vervoerscapaciteit van en naar Zandvoort, en pendelen met metro's kan een optie zijn. Zeker als het GVB een berg van die dingen heeft stilstaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

burne schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:00:
Hoe zie je dat voor je?

1. Ze rijden met 750 volt

2. Ze rijden niet met bovenleiding maar met derde rail

3. Het materieel wat ze nu hebben gaan ze vervangen? De S3/4 zijn denk ik niet geschikt (2 wagen stellen en meer een tram), de M4 is pas 20 jaar oud en de M5 is splinternieuw en hard nodig de komende decennia in Amsterdam zelf.

Lijkt me geen optie dus, tenzij je de Noord-Zuid lijn niet alleen naar Schiphol maar ook nog eens verder doortrekt. En dat gaat de komende jaren ook niet gebeuren lijkt me.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
SRich schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:04:
[...]

Dat, plus het ontbreken van ATB, en de geringere capaciteit van de stellen.

En zijn die metrostellen wel geschikt voor hogere snelheden?

En hoe zit het met de materieelbevoegdheid van het personeel, en hun trajectkennis?

Virussen? Scan ze hier!

• bvk

bvk

wildhagen schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:13:
[...]

En hoe zit het met de materieelbevoegdheid van het personeel, en hun trajectkennis?
De M5 stellen zouden misschien op zich wel geschikt kunnen zijn. Ze zijn net zo zwaar en lang als een SLT-6 maar dan met meer vermogen en er kunnen 1000 passagiers mee.

Als je nou op de huidige spoorlijnen een derde rail aan zou kunnen brengen en de metro's van ATB zou kunnen voorzien.... Dan kun je ze er misschien op het huidige spoor tussen kunnen frutsen, maar dat is niet erg realistisch lijkt me.

Specs

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

wildhagen schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:13:
[...]

Als je gaat pendelen heb je geen ATB nodig. Ik denk (ik weet wel zeker) dat de metro als geheel een aanzienlijk hogere capaciteit heeft dan een trein. Het ook een hele andere modaliteit, maar in dit geval (50.000 mensen in relatief korte tijd 8 kilometer verplaatsen) is metro een betere oplossing dan trein.

Ze rijden nu 80km/h. Ik weet niet of dat de maximum snelheid is. En personeel is te trainen. En de route is aan te passen aan het trainings- of kennisniveau van het personeel. Als we nu beginnen kunnen we binnen een jaar een AI op de bok hebben.. >:)
bvk schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:21:
[...]

Als je nou op de huidige spoorlijnen een derde rail aan zou kunnen brengen en de metro's van ATB zou kunnen voorzien.... Dan kun je ze er misschien op het huidige spoor tussen kunnen frutsen, maar dat is niet erg realistisch lijkt me.
Ik weet niet of de derde rail buiten het profiel van de NS valt. Als dat zo is, is het technisch geen probleem.

burne wijzigde deze reactie 16-05-2019 21:26 (19%)

• bvk

bvk

burne schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:25:
[...]

Als je gaat pendelen heb je geen ATB nodig. Ik denk (ik weet wel zeker) dat de metro als geheel een aanzienlijk hogere capaciteit heeft dan een trein. Het ook een hele andere modaliteit, maar in dit geval (50.000 mensen in relatief korte tijd 8 kilometer verplaatsen) is metro een betere oplossing dan trein.

[...]

Ze rijden nu 80km/h. Ik weet niet of dat de maximum snelheid is. En personeel is te trainen. En de route is aan te passen aan het trainings- of kennisniveau van het personeel. Als we nu beginnen kunnen we binnen een jaar een AI op de bok hebben.. >:)

[...]

Ik weet niet of de derde rail buiten het profiel van de NS valt. Als dat zo is, is het technisch geen probleem.
Zie deze wiki: Wikipedia: Metromaterieel M5

Ja, ze hebben een hoge capaciteit, ze kunnen 90 (ik had zelf 110 begrepen van een bevriende bestuurder), het zijn qua omvang, vermogen en lengte net een trein en ze kunnen in theorie automatisch rijden.

Maar Amsterdam heeft ze hard nodig, ik zie Alstom niet zo even stellen bijleveren en hoe krijg je die in hemelsnaam op het spoor tussen Haarlem en Zandvoort.... ;)

Specs

• AW_Bos

AW_Bos

The Eagle schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:53:
[...]

31 kilometer :? :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

SRich schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:46:
[...]

130 _O-

De baanvaksnelheid ligt tussen 50 en 100 km/u...
Oeps....

Nou ja, dan gewoon "treintje rijden", dat zijn ze in de Formule 1 toch al gewend ondertussen ;)

Specs

• SRich
burne schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:25:
[...]

Vertel ff waarom ze geen ATB-EG nodig hebben...
Leuk maar je heb ook nog treinen en andere zaken er tussen door
Volgens mij heb je nog steeds het probleem dat er nieuwe onderstations nodig zijn....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

SRich schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 23:15:
[...]
Vertel ff waarom ze geen ATB-EG nodig hebben...
Leuk maar je heb ook nog treinen en andere zaken er tussen door
Mijn voorstel was om de treinen te vervangen door metrostellen op de drie of vier dagen van de GP. Geen treinen: geen ATB nodig. Je kunt voor de volle 100% gebruik maken van een oplossing die je in de komende 12 maanden uit moet denken en testen en je kunt de ellende van een oplossing die ouder is dan ik gewoon even vergeten. Ik zou beginnen met eens naar IEEE 1474 kijken.

En als de derde rail van de GVB buiten profiel is kun je dat ergens in het komende jaar aanleggen zonder dat iemand er last van heeft.
Volgens mij heb je nog steeds het probleem dat er een nieuw e onderstation s nodig is zijn....
Stiekem is het best interessant waarom deze UNIX-bejaarde (tegenwoordig met grijze baard) denkt in oplossingen, en jullie jonkies van NS en Prorail vooral problemen zien.

>:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 13:58

ShitHappens

Shit, I fucked up again

AW_Bos schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:06:

bvk schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:35:
[...]

Vreemde was dan wel weer dat de verlichting en ventilatie in onze 6 persoons 1e klas coupé gewoon bleef werken....
Klopt inderdaad, heb ik 't nog met Railpromo over gehad. De aggregaten waren enkel voor de 230V apparatuur. Om over de Maaslijn te komen hing er dieseltractie aan, maar die kon geen of minimaal boordspanning leveren. Verlichting, toiletten en ventilatie deden het sowieso niet. Misschien dat er voor de 1e klas rijtuigen iets anders was geregeld, of de boordspanning wel doorkwam... Rest van de rijtuigen waren iig donker :p

I reject your reality, and substitute my shit

Acties:
  • +2Henk 'm!

• arnold_m
  • Laatst online: 01:28
burne schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 00:15:
[...]
Stiekem is het best interessant waarom deze UNIX-bejaarde (tegenwoordig met grijze baard) denkt in oplossingen, en jullie jonkies van NS en Prorail vooral problemen zien.

De "jonkies van NS en ProRail" zien ook een oplossing; de stroomtoevoer verbeteren.
Er zijn allerlei creatieve oplossingen te bedenken, maar die kosten veel geld aan opleidingen en toelating voor hooguit een enkel weekend per jaar.

flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvk

bvk

arnold_m schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 01:06:
voor hooguit een enkel weekend per jaar.
Dat is dus een beetje de vraag. We willen al vele decennia graag naar Zandvoort, of het nou voor het strand of voor het circuit is. Of beide...

Daarin heb je natuurlijk het hoogseizoen en de rustigere maanden, maar in dat hoogseizoen is het dus al tientallen jaren een probleem om een beetje fatsoenlijk op het strand of circuit aan te komen.

Door de (hernieuwde) komst van de F1 worden we nu dus gedwongen om daar eens opnieuw naar te kijken. Het gaat hier IMHO dus niet om een enkel weekend per jaar. De hamvraag is natuurlijk waarom deze lijn nooit eerder een update gekregen heeft om meer reizigers aan te kunnen.

@ShitHappens

Geen idee, het staat me alleen bij dat we in onze coupé wel stroom hadden terwijl de rest van de trein inderdaad wel donker was.

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jvdr
  • Laatst online: 19:14
Ik zie veel mooie oplossingen langskomen waarvan de uitvoering naar mijn idee te veel problemen zal opleveren om zomaar even te gebruiken.

Misschien zorgt ProRail gewoon voor voldoende voeding van de bovenleiding eventueel met een aangepast regime voor het optrekken met de treinen (dus minder snel accelereren).

NS beschikte vroeger over mobiele onderstations die volgens mij bij de splitsing naar ProRail zijn overgegaan. Als deze nog bestaan (en misschien zijn ze ook wel te huur) en bij een voedingspunt van het energiebedrijf geplaatst kunnen worden lijkt me dit een mooie oplossing om een weekend in het jaar de voedingscapaciteit te verhogen.
Maar ook als deze onderstations nog bestaan zal er toch nog het nodige aan de bovenleiding gesleuteld moeten worden om gebruik als extra onderstation mogelijk te maken. En dit kost natuurlijk allemaal geld...

We gaan het volgend jaar meemaken. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

^^ Ook al kom je dan 3 uur te laat aan, dan zie je Williams nog net de finishlijn halen.

* Illegal_Alien rent snel weg...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cazzer22
  • Laatst online: 21-05 13:14
[...]

Ff rekenenen, maar dan heb je een trein die 2,6 km lang is! Kan je tegelijkertijd Overveen en Haarlem bedienen! :D
arnold_m schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 01:06:
[...]
De "jonkies van NS en ProRail" zien ook een oplossing; de stroomtoevoer verbeteren.
Er zijn allerlei creatieve oplossingen te bedenken, maar die kosten veel geld aan opleidingen en toelating voor hooguit een enkel weekend per jaar.
Inderdaad. Ook die metro's moeten getest worden, 3e rail moet getest worden, en dat is niet in 1 week te doen.

Ik heb zelf vooral het idee dat de NS en ProRail een 1-2tje opvoeren richting Den Haag. Kijk, we hebben de ambitie om een verkeersinfarct te voorkomen, dit is ons plan, en nu nog hulp van jullie (lees: zak centen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

cazzer22 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:54:

[...]

Inderdaad. Ook die metro's moeten getest worden, 3e rail moet getest worden, en dat is niet in 1 week te doen.

Ik heb zelf vooral het idee dat de NS en ProRail een 1-2tje opvoeren richting Den Haag. Kijk, we hebben de ambitie om een verkeersinfarct te voorkomen, dit is ons plan, en nu nog hulp van jullie (lees: zak centen).
Gelukkig is dat zo doorzichtig dat men dat in Den Haag ook al lang doorheeft...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SRich
burne schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 00:15:
[...]

Mijn voorstel was om de treinen te vervangen door metrostellen op de drie of vier dagen van de GP. Geen treinen: geen ATB nodig. Je kunt voor de volle 100% gebruik maken van een oplossing die je in de komende 12 maanden uit moet denken en testen en je kunt de ellende van een oplossing die ouder is dan ik gewoon even vergeten. Ik zou beginnen met eens naar IEEE 1474 kijken.
Je heb nog steeds beveiliging nodig
En als de derde rail van de GVB buiten profiel is kun je dat ergens in het komende jaar aanleggen zonder dat iemand er last van heeft.

Misschien moet je het bij UNIX houden ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik had vanochtend nog een goed ieee. Ipv te concentreren op het spoor, zouden we niet gewoon een Hyperloop kunnen aanleggen tussen Zandvoort en Amsterdam of Haarlem ofzo? Dan kun je mensen nog veel sneller vervoeren, en heb je ook geen gedoe met materieel enzo.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True