Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 89 Laatste
Acties:

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-05 16:27
@rutgerw De wc in de SNG is wel enorm inderdaad. Ik krijg bijna het gevoel dat NS er een lange neus mee wil maken richting de politiek. Een wc in een trein die elke paar minuten op een station staat is ook een raar idee natuurlijk.

• zwahiel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:32

zwahiel

Moderator General Chat

Keihard de lekkerste!

Blokker_1999 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 02:39:
[...]

De allereerste keer in Tokyo heb ik mij daar ook aan mispakt, en dan heb je dus een reiskoffer op sleeptouw. En dat was dan spijtig genoeg ook nog eens in Shinjuku. Sindsdien wel geleerd dat de beste manier om het OV te navigeren in deze steden simpelweg via Google Maps is. Dat geeft netjes alle aansluitingen weer, welke uitgang je moet nemen enzoverder. Maar in het doolhof dat Tokyo station is, is het daarnaast ook belangrijk om de bewegwijzering goed te leren lezen.
Idd! Maar Google maps doet t alleen met internet daar kwam ik achter. En die bewegwijzering laat soms nog wel s t wensen over, zeker nu t daar op centraal weer in de steigers staat... Want het is super logisch dat zuid en noord dezelfde kant op is natuurlijk ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014.

• Yukkie
  • Laatst online: 14:28

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Bacchus schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:05:
@rutgerw De wc in de SNG is wel enorm inderdaad. Ik krijg bijna het gevoel dat NS er een lange neus mee wil maken richting de politiek. Een wc in een trein die elke paar minuten op een station staat is ook een raar idee natuurlijk.
Ik heb de WC's zelf nog niet gezien, maar zou het kunnen dat ze zo groot zijn om ze ook rolstoeltoegankelijk te maken?

We've got that ring of confidence

• Lordsauron
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21-05 10:45
Misschien een gekke vraag, maar ik rijd iedere dag door de schiphol tunnel, en zo'n beetje 10 minuten voor en na is mijn internet echt super belabberd (tele2). Maar zie regelmatig mensen gewoon slacken internetten. Kan iemand mij een provider aanraden waar zij geen problemen mee hebben in die tunnel?

Lordsauron wijzigde deze reactie 19-04-2019 10:22 (5%)

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20:37
zwahiel schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:51:
[...]

Idd! Maar Google maps doet t alleen met internet daar kwam ik achter. En die bewegwijzering laat soms nog wel s t wensen over, zeker nu t daar op centraal weer in de steigers staat... Want het is super logisch dat zuid en noord dezelfde kant op is natuurlijk ;)
:*) zag het ook toevallig. Kleine doordenker. Maar op dat moment zit je in een oost/West gang. Als je een wegwijzer vindt met je bestemming op (uitgang of andere lijn) mag je er op vertrouwen dat je op je bestemming komt.

En ja, gmaps vereist internet. Maar voor de prijs van een lokaal simkaartje moet je het niet laten. Onbeperkt mobiel surfen voor weinig geld. Vorig jaar had ik nog een datalimiet, dit jaar onbeperkt. Tethering ook geen probleem.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:53
Yukkie schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:17:
[...]

Ik heb de WC's zelf nog niet gezien, maar zou het kunnen dat ze zo groot zijn om ze ook rolstoeltoegankelijk te maken?
De toiletten zijn inderdaad rolstoeltoegankelijk. Om makkelijk te kunnen manoeuvreren zijn ze inderdaad mooi ruim. Ze worden dan ook erg goed beoordeeld op de toegankelijkheid.
Wel komt er nog een extra SOS knop op vloerhoogte, zodat hulp ook opgeroepen kan worden op het moment dat de persoon op de vloer is gevallen en niet meer op eigen kracht op kan staan.

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Troz!

Blokker_1999 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:30:
[...]

En ja, gmaps vereist internet.
Ik gebruik al jaren en jaren Guru Maps (voorheen Galileo..) wat OpenStreetMap kaarten download en lokaal opslaat, als vectorbestand.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 23:13
Zo'n raar idee vind ik dat niet. :) Ik maak zelf zelden gebruik van het toilet in de trein (ik denk minder dan vijf keer in 17.5 jaar dagelijks treinreizen) maar ik kan me voorstellen dat wanneer je opeens hoge nood krijgt of misselijk wordt het aangenaam is voor zowel jezelf als je medereizigers dat je een plek hebt waar je je ding kunt doen. :)

Voor wat betreft het elke paar minuten stoppen op een station; ik kom dagelijks stations tegen waar uberhaupt geen toilet aanwezig is. En als er wel een toilet is, wil het ook nog wel eens gesloten of buiten dienst zijn. (Plus dat het fijn is dat je je reis niet hoeft te onderbreken voor een sanitaire stop.)

In ander nieuws:
Dubbeldekkers moeten daarom de standaard worden bij de aanschaf van nieuwe treinen. Hij wil dat de regering hierover in overleg gaat met de vervoersbedrijf NS. ‘Dat mensen iedere dag in overvolle treincoupés staan, is niet meer uit te leggen', aldus Amhaouch.
Ik mag toch aannemen dat de NS zelf wel kan bepalen wanneer dubbeldeksmaterieel nodig is en wanneer enkeldeks volstaat. Er zijn ongetwijfeld genoeg trajecten met minder reizigersaanbod die prima met (zuiniger en goedkoper) enkeldeks materieel bediend kunnen worden. Het lijkt me dat de overheid beter normen kan maken voor het wat (percentage zittende reizigerskilometers) en het hoe aan de NS overlaten.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 17:37
NMH schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 21:50:
[...]

Zo'n raar idee vind ik dat niet. :) Ik maak zelf zelden gebruik van het toilet in de trein (ik denk minder dan vijf keer in 17.5 jaar dagelijks treinreizen) maar ik kan me voorstellen dat wanneer je opeens hoge nood krijgt of misselijk wordt het aangenaam is voor zowel jezelf als je medereizigers dat je een plek hebt waar je je ding kunt doen. :)

Voor wat betreft het elke paar minuten stoppen op een station; ik kom dagelijks stations tegen waar uberhaupt geen toilet aanwezig is. En als er wel een toilet is, wil het ook nog wel eens gesloten of buiten dienst zijn. (Plus dat het fijn is dat je je reis niet hoeft te onderbreken voor een sanitaire stop.)
En daarnaast, fijn als de trein iedere paar minuten op een station staat, alleen als de volgende trein dan meteen een half uur wachten is, ben je ook niet blij (al heb je wel alle tijd voor je ding).

Daarnaast is het op zulke kleine stations vaak een enkel invalidentoilet, dat vaak nog minder schoon wordt gemaakt dan de wc in de trein.

In ander nieuws:

[...]

Ik mag toch aannemen dat de NS zelf wel kan bepalen wanneer dubbeldeksmaterieel nodig is en wanneer enkeldeks volstaat. Er zijn ongetwijfeld genoeg trajecten met minder reizigersaanbod die prima met (zuiniger en goedkoper) enkeldeks materieel bediend kunnen worden. Het lijkt me dat de overheid beter normen kan maken voor het wat (percentage zittende reizigerskilometers) en het hoe aan de NS overlaten.
Inderdaad, en gaat een dubbeldekker met alle overige eisen wel de gewenste capaciteit leveren? Er moeten rolstoelplaatsen in komen, toegankelijke toiletten, we willen fietsen mee kunnen nemen in de trein, gelijkvloerse instap en dus ook langere trappen om boven te komen, dat kost allemaal veel ruimte. Daarnaast zijn dubbeldekkers verhoudingsgewijs ook duurder, wie gaat dat betalen? Het CDA zie ik daarvoor niet over de brug komen.

Daarnaast zou het denk ik ook al veel helpen als er beter gespreid wordt in de trein zelf. Ik kom op heel veel stations met maar 1 uitgang, waardoor het in de trein vooral druk is op de plaatsen waar de uitgang is. Zeker op grote stations zou het denk ik goed zijn als ieder perron meerdere meerdere uitgangen heeft over het perron verspreid, in plaats van 1 een stationshal/doorgang in.

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

@rutgerw De wc in de SNG is wel enorm inderdaad.
De eerste keer dat ik in een SNG zat (begin dit jaar) raakte ik aan de praat met de HC over het toilet. Ze vertelde dat een dame een opmerking maakte over de afmetingen van het toilet, en dat ze daar op antwoordde met 'dat is omdat er ook een bubbelbad bij zit'. Nadat ze haar rondje afgemaakt heeft loopt ze terug naar voren en word prompt aangesproken door dezelfde dame die nogal geïrriteerd lijkt over de 'poging tot misleiding' waar ze 'slachtoffer' van geworden is. :F
rutgerw schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:14:

En aantal zitplaatsen is verminderd?
Die vraag is al door anderen beantwoord. Maar: Ik ben lang en breed. 2.05 meter en 135 kilo. Ik haat SLT, ik fiets liever van Delft Zuid naar Den Haag HS dan dat ik in een SLT zit. Ik pas in ICM, met wel een hele centimeter speling. En SNG is, ook al is het een sprinter en geen ic, een prima plek om te verblijven.

• Maegrim
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:09

Maegrim

Lokführer

burne schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 02:58:
Meester

[...]

Nadat ze haar rondje afgemaakt heeft loopt ze terug naar voren
:?

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ja, snap ook niet helemaal waarom de meester (machinist dus) een rondje door de trein doet tijdens de rit. Dat lijkt me nou meer iets voor een conducteur?

Virussen? Scan ze hier!

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

(ik was een beetje slaperig..)

• rutgerw
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:23
Transportman schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 23:28:
[...]

En daarnaast, fijn als de trein iedere paar minuten op een station staat, alleen als de volgende trein dan meteen een half uur wachten is, ben je ook niet blij (al heb je wel alle tijd voor je ding).
In het kwartier tussen Zwolle en Meppel werd er toch twee keer gebruik van gemaakt. Voor Zwolle - Groningen is het wel een nuttige voorziening.

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

rutgerw schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:06:
[...]

In het kwartier tussen Zwolle en Meppel werd er toch twee keer gebruik van gemaakt.
De grote vraag is nu of er ook gebruik gemaakt is van het bubbelbad. Heb je dat vast kunnen stellen?

:+

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:22
Vanmiddag zag ik bij Lage Zwaluwe een stammetje in blauw/lichtblauw/wit met aan beide kanten eveneens lichtblauwe 1600/1700 locs. Iemand 'n idee wat voor bijzonders dat was?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• EDIT
Ik gok dat je de Dinner Train hebt gezien: https://dinnertrain.eu/

• anboni
  • Laatst online: 01:22
EDIT schreef op zondag 21 april 2019 @ 06:02:
Ik gok dat je de Dinner Train hebt gezien: https://dinnertrain.eu/
Yep, dat was 'm inderdaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:35
Transportman schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 23:28:

Inderdaad, en gaat een dubbeldekker met alle overige eisen wel de gewenste capaciteit leveren? Er moeten rolstoelplaatsen in komen, toegankelijke toiletten, we willen fietsen mee kunnen nemen in de trein, gelijkvloerse instap en dus ook langere trappen om boven te komen, dat kost allemaal veel ruimte. Daarnaast zijn dubbeldekkers verhoudingsgewijs ook duurder, wie gaat dat betalen? Het CDA zie ik daarvoor niet over de brug komen.

Daarnaast zou het denk ik ook al veel helpen als er beter gespreid wordt in de trein zelf. Ik kom op heel veel stations met maar 1 uitgang, waardoor het in de trein vooral druk is op de plaatsen waar de uitgang is. Zeker op grote stations zou het denk ik goed zijn als ieder perron meerdere meerdere uitgangen heeft over het perron verspreid, in plaats van 1 een stationshal/doorgang in.
Hier in Duitsland lukt dat anders prima, ten minste de REs in de omgeving Bremen. Die bestaan uit 5-7 bakken. Waarbij je 1 bak hebt met bovenin 1e klas, onderin 2e klas, 2-4 bakken alles 2e klas, 1 bak die in de zomer onderin uitsluitend voor fietsen is (in de winter zetten ze daar tot de helft stoelen neer) en bovenin is dan normaal 2e klas. Deze bak heeft ook een gelijkvloerse ingang. En als laatste nog een bak (met stuur mogelijkheid) die onderin is ingericht voor rolstoelen, heeft ook een uitklapmechanisme voor rolstoelen (heb je wel een conducteur voor nodig) en een invalide wc. Nou denk ik wel dat sommige zitplaatsen voor Nederlandse begrippen weinig beenruimte hebben, dus daar kan wat verbeterd worden. Maar lijkt mij dat zoiets dan ook prima in Nederland kan.

IC/ICEs zijn een compleet ander verhaal, maar vind ik voor deze vergelijking niet passend. In Nederland rijden dat soort treinen ten slotte niet over het normale spoor.

Wat betreft de spreiding... Dat doen mensen toch echt zelf... Iedereen die regelmatig met de trein reist, weet vaak wel waar ie een plekje kan krijgen (uitgezonderd echt in de spits). Al kan de NS natuurlijk wel aangeven waar de trein ongeveer stopt op het perron (als dat nog niet gebeurd). Maar dan is het nog steeds aan de mensen om daar ook naar te kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:37
Een vraagje aan de mensen die iets van de verkeersleiding weten.
De treinrit 4529 van Enkhuizen naar Amsterdam stopt op station Bovenkarspel-Grootebroek. Maar de spoorwegovergang die daarna ligt sluit veel te vroeg, nog voordat de trein op het station zelf stopt. Het lijkt net alsof de spoorwegovergang niet verwacht dat de trein op het station stopt.
Zou iemand kunnen nakijken waarom deze zo vroeg dicht gaat?

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• StefSybo
  • Niet online
Als die overweg geen stop-doorschakeling heeft, gaat hij inderdaad dicht voor elke aankomende trein, of die nu stopt of niet. Of dat hier het geval is weet ik niet. Als er maar weinig treinen daar stoppen en/of het is geen drukke weg, kan ik me voorstellen dat ProRail het niet de moeite waard vindt.

• Onbekend
Het is juist dat het een drukke spoorwegovergang is, want het veroorzaakt aardig wat verkeershinder. Bij andere treinen blijft de spoorwegovergang niet zo lang dicht, alleen bij de extra spitstreinen is dit het geval.

• Transportman
Zeara schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:33:
[...]

Hier in Duitsland lukt dat anders prima, ten minste de REs in de omgeving Bremen. Die bestaan uit 5-7 bakken. Waarbij je 1 bak hebt met bovenin 1e klas, onderin 2e klas, 2-4 bakken alles 2e klas, 1 bak die in de zomer onderin uitsluitend voor fietsen is (in de winter zetten ze daar tot de helft stoelen neer) en bovenin is dan normaal 2e klas. Deze bak heeft ook een gelijkvloerse ingang. En als laatste nog een bak (met stuur mogelijkheid) die onderin is ingericht voor rolstoelen, heeft ook een uitklapmechanisme voor rolstoelen (heb je wel een conducteur voor nodig) en een invalide wc. Nou denk ik wel dat sommige zitplaatsen voor Nederlandse begrippen weinig beenruimte hebben, dus daar kan wat verbeterd worden. Maar lijkt mij dat zoiets dan ook prima in Nederland kan.

IC/ICEs zijn een compleet ander verhaal, maar vind ik voor deze vergelijking niet passend. In Nederland rijden dat soort treinen ten slotte niet over het normale spoor.
Er zullen zeker wel mogelijkheden zijn, maar de keuze moet bij de vervoerder liggen, niet omdat een politicus het zegt.
Wat betreft de spreiding... Dat doen mensen toch echt zelf... Iedereen die regelmatig met de trein reist, weet vaak wel waar ie een plekje kan krijgen (uitgezonderd echt in de spits). Al kan de NS natuurlijk wel aangeven waar de trein ongeveer stopt op het perron (als dat nog niet gebeurd). Maar dan is het nog steeds aan de mensen om daar ook naar te kijken.
Ik bedoelde meer dat het probleem met de spreiding ontstaat doordat op bijna ieder station een bepaalde plek in de trein het meest gunstige is om uit te stappen (lees: dichts bij de uitgang). Mensen voor wie de uitgang aan de voorkant van de trein zal zijn, zullen niet achter in stappen. Maar daarvoor zouden stations aangepast moeten worden, en dat is toch vaak een flinke kostenpost met maar een beperkt nut.

NS geeft op slechts een paar stations aan waar de trein precies stopt en doet wat tests met drukte-indicaties, maar op de meeste stations moet je het maar gokken. Zelf keek ik wel eens in de reisplanner hoe lang de trein zou zijn, maar dat kwam vaak niet overeen met de blauwe cijferborden (SLT van 6 bakken stond vaak al bij de 4 stil), dus als incidentele reiziger kan je je daar ook niet echt op richten.

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

Transportman schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:13:
[...]

en doet wat tests met drukte-indicaties

Ik denk dat de tests afgelopen zijn want ik zie ze op steeds meer stations.

• EDIT
En vanaf dinsdag zal er getest worden met deze indicaties direct op de treinaanwijzers op het perron. De tests zijn alleen op spoor 18 op Utrecht Centraal, maar wellicht in de toekomst dus ook op andere stations :)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Vrolijke noot: zit in de IC van den Bosch naar Eindhoven, en de conducteurs komen zojuist langs. Niet om vervoersbewijzen te controleren, maar om paaseieren uit te delen. Leuke actie :)

Errare humanum est, sed in errare perseverare diabolicum. - Seneca

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:00

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Evest schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:22:
Vrolijke noot: zit in de IC van den Bosch naar Eindhoven, en de conducteurs komen zojuist langs. Niet om vervoersbewijzen te controleren, maar om paaseieren uit te delen. Leuke actie :)
Ze hadden natuurlijk ook en passant wel de vervoersbewijzen kunnen controleren. Geen geldig kaartje? Boete van 100 paaseitjes :P

Ik zou vandaag naar mijn tante (in de Betuwe) gegaan zijn om samen een lekker paasdiner te koken. Waarom moet nou uitgerekend dit weekend de lijn Utrecht-Den Bosch op de schop voor onderhoud.... :(

Nu maar naar woensdag a.s. verplaatst, ik had echt geen zin om met dit warme weer en eten bij me een lange en trage busreis te maken...

Specs

• mambo No5
  • Laatst online: 00:18

mambo No5

Bad Apple?

Onbekend schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:47:
Het is juist dat het een drukke spoorwegovergang is, want het veroorzaakt aardig wat verkeershinder. Bij andere treinen blijft de spoorwegovergang niet zo lang dicht, alleen bij de extra spitstreinen is dit het geval.
Ik ken de specifieke situatie en bijkomende bijzonderheden niet, maar dit valt of staat bij het aanwezig zijn van een stop/doorschakeling op het betreffende emplacement. Als deze aanwezig is zou er bij stoppende treinen normaliter gewoon van gebruik gemaakt moeten worden, tenzij het spoor te glad is bijvoorbeeld.Persoonlijk zou ik dit even navragen bij Prorail zelf, mogelijk dat er ergens iets niet helemaal goed zit daar ter plekke. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NMH
Evest schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:22:
Arriva was afgelopen week ook paaseitjes aan het uitdelen hier in het noorden; ik vond het ook wel een leuke geste. :) Paar weken terug deelden ze overigens doosjes bloembolletjes uit, dus als ze zo doorgaan harken we door het jaar allerhande "merchandise" binnen. ;)

• Bacchus
Transportman schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:13:
[...]
Zelf keek ik wel eens in de reisplanner hoe lang de trein zou zijn, maar dat kwam vaak niet overeen met de blauwe cijferborden (SLT van 6 bakken stond vaak al bij de 4 stil), dus als incidentele reiziger kan je je daar ook niet echt op richten.
Als je er rekening mee houdt dat een SLT-6 ongeveer net zo lang is als ICMm-4, komt dat aardig uit. (FLIRT en SNG zijn weer anders dacht ik)

• iAdema
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22:54
Als dit alleen bij de spitstreinen gebeurd dan zit er mogelijk wél een stop-door schakeling in, alleen wordt deze in het plan voor de spitstreinen dan bediend met een door. Mogelijk dat dit dus verkeerd zit in het plan dat wordt aangeleverd. Je zou eens het personeel van die trein kunnen aanspreken, zodat deze de treindienstleider kunnen inlichten hierover. Die kan dan een melding maken zodat het evt aangepast kan worden.
Alleen als de sporen bij het station glad zijn moet er wél een door in worden gezet, omdat er een risico bestaat dat de trein door glijdt. Met dit weer lijkt me niet dat dit aan de hand is ;)

• Bastien
  • Laatst online: 22:12

Bastien

I don't mind

Bacchus schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 08:28:
[...]

Als je er rekening mee houdt dat een SLT-6 ongeveer net zo lang is als ICMm-4, komt dat aardig uit. (FLIRT en SNG zijn weer anders dacht ik)
Dat soort dingen kun je toch moeilijk van de reiziger gaan verwachten. Men moet gewoon duidelijk op het perron aangeven waar treinen stoppen. Nu kan dat op sommige perrons zoals hierboven in een plaatje staat door de letters te vermelden, maar die hangen ook lang niet overal.

NS maakt het zichzelf lastig met al die verschillende baklengtes, zo is het minder eenvoudig om dat op een simpele wijze op perrons aan te geven.

En die 4, 6, 8 etc naast het spoor is ook maar een leidraad volgens mij, zie regelmatig dat machinisten zich er om wat voor reden niet aan houden. En minder dan 4 zie ik niet langs het spoor staan, mag je dan verwachten dat een 2 of 3 bij 4 stopt (antwoord: dat is niet zo in mijn praktijk)?

Maar goed, er wordt aan gewerkt en hopelijk niet alleen op de grote stations in west en zuid.

Bastien wijzigde deze reactie 23-04-2019 09:07 (4%)

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

Acties:
  • +4Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:49

AW_Bos

Geen gemekker, bier is lekker!

De proef met instapinformatie op de CTA's van spoor 18 is geslaagd. In de spits telt hij netjes af, en in het algemeen laat hij de treinpositie aan het perron zien.

AW_Bos wijzigde deze reactie 23-04-2019 09:10 (13%)

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• Bastien

Bastien

I don't mind

Ziet er netjes uit. Nu alleen nog aangeven waar de 1e klas zit. :)

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 13:58

ShitHappens

Shit, I fucked up again

Zou dat niet een beetje gepriegel worden? Zo te zien reed deze trein met 10 bakken VIRM, wat wel overeenkomt met het aantal vakken op het scherm. Echter heeft VIRM vaak halve, soms maar een kwart van een bak als 1e klas :p

I reject your reality, and substitute my shit

• EDIT
[...]

Sterker nog: volgens het handboek moet een SLT6 inderdaad bij de 4 neergezet worden. FLIRT en SNG hebben een andere lengte inderdaad. Zes bakken moeten bij dat materieel bij de 5 geplaatst worden.

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:02
Ik ben benieuwd hoe vaak we deze te zien krijgen terwijl de trein er nog niet is :+

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
De timer wordt tijdens de proef handmatig in samenspraak met de HC opgestart, dus als het goed is nooit :)

• AW_Bos

AW_Bos

EDIT schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:11:
De timer wordt tijdens de proef handmatig in samenspraak met de HC opgestart, dus als het goed is nooit :)
Ik heb begrepen dat tijdens de spits de HC de timer moet activeren. Stiekem gebeurt dit nu nog door een assistent op het perron.

Buiten de spits is het minder druk, en loopt de timer vanzelf.

AW_Bos wijzigde deze reactie 23-04-2019 10:13 (8%)

• Bastien

Bastien

I don't mind

ShitHappens schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:53:
Zou dat niet een beetje gepriegel worden? Zo te zien reed deze trein met 10 bakken VIRM, wat wel overeenkomt met het aantal vakken op het scherm. Echter heeft VIRM vaak halve, soms maar een kwart van een bak als 1e klas :p
Naja, ze kunnen een letter of zo in omgekeerde kleuren doen. Dan weet je ongeveer de lokatie. Maar het zal (nog) wel teveel gevraagd zijn. De frequente reiziger weet wel waar ze ongeveer zitten in een trein, mits je weet welke trein je krijgt (staat in de app, weet ik :P).

• EDIT
AW_Bos schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:12:
[...]

Ik heb begrepen dat tijdens de spits de HC de timer moet activeren. Stiekem gebeurt dit nu nog door een assistent op het perron.

Volgens de info die ik heb gehad wordt de secondentimer alleen tijdens de spits gebruikt en wordt deze dus alleen handmatig geactiveerd (inderdaad in de toekomst door de HC). Buiten de spits is wel de vertrektijd in minuten zichtbaar, maar zal er geen aftelmoment plaatsvinden.
Is een trein vertraagd, dan zal ook de vertrektijd in minuten niet zichtbaar zijn.

EDIT wijzigde deze reactie 23-04-2019 10:23 (42%)

• AW_Bos

AW_Bos

Ik zag na 09 uur wel een afteller.

AW_Bos wijzigde deze reactie 23-04-2019 10:27 (70%)

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:15
De timer wordt handmatig gestart. OK, begrijpelijk. Maar wie geeft hier uiteindelijk de instructie voor? En wat wordt hierin de standaard? 30 seconden voor de tijd die op de borden staan? 45 seconden?

• EDIT
Aangezien de timer alleen handmatig geactiveerd kan worden zal er dus vandaag dan blijkbaar nog iemand iets langer hebben gestaan.
Robkazoe schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:36:
De timer wordt handmatig gestart. OK, begrijpelijk. Maar wie geeft hier uiteindelijk de instructie voor? En wat wordt hierin de standaard? 30 seconden voor de tijd die op de borden staan? 45 seconden?
De timer wordt dus in overleg met de HC opgestart als het vertrektijd is, en telt dan van 10 naar 0, vanaf dat moment komt er 'Niet meer instappen' op de borden te staan. Op dat moment zal de HC fluiten en sluit de deuren.

• Robkazoe
Als de intercity naar Amsterdam om 8:39 op de borden staat. Wanneer zal de timer op 0 seconden staan? 8:38:10? Of 8:38:30? Of 8:38:50?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22:54
Er zat toevallig vandaag iemand van het planbureau mij op de zaal, dus ik heb hem de situatie even voorgelegd, en het plan ernaast gelegd.
De situatie is als volgt:
- Er is geen stop/door schakeling aanwezig voor de overweg, deze zal dus altijd meteen sluiten als het sein bediend wordt icm spoorbezetting binnen de aankondiging van de overweg.
- De spitstoevoeger (4500 serie) heeft een andere rijweg dan de reguliere trein die daar rijdt. Die heeft namelijk een aankomst en een vertrek op het bewuste station, en de spitstoevoeger slechts een korte stop. Hierdoor wordt de rijweg meteen helemaal ingesteld, dus ook over de overweg heen.

Op het moment dat je hier ook een aankomst/vertrek regel van zou maken zou het "probleem" van het te lang dicht liggen van de overweg opgelost zijn, alleen kom je dan in de knoei met de marge die de machinist heeft qua rijtijd. NS wil graag dat deze boven de 8% is, en door deze aanpassing zou dit daar mogelijk onder komen. Dit is iets wat in overleg met NS zou moeten gebeuren. Dit traject zou opgestart kunnen worden vanaf de post waar die werkplek onder valt (Alkmaar).

Hopelijk heb je er zo wat aan, en geeft het wat beeldvorming. Mogelijk dat je dit dus via het personeel van de betreffende trein onder aandacht van de post kunt brengen.

• AW_Bos

AW_Bos

Ik gok om 8:38:50. Ik heb het zelf niet bijgehouden.. :+

• EDIT
Robkazoe schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:44:
Als de intercity naar Amsterdam om 8:39 op de borden staat. Wanneer zal de timer op 0 seconden staan? 8:38:10? Of 8:38:30? Of 8:38:50?
Net als nu, afhankelijk van de vertrektijd in seconden van de trein. Vertrekt de trein om 8:38:00, en het vertrekproces duurt 20 seconden, dan zal om 8:37:30 de timer gaan lopen. 10 seconden, plus de 20 seconden van het vertrekproces. Daarin is dus niks veranderd.
Staat de vertrektijd om 8:38:30, dan dus om 8:38:00.

EDIT wijzigde deze reactie 23-04-2019 10:57 (5%)

• Robkazoe
AW_Bos schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:47:
Ik gok om 8:38:50. Ik heb het zelf niet bijgehouden.. :+
Van beide treinen waar je de screenshots van gemaakt hebt, zie je dat ze iets te laat zijn. De eerste screenshots zijn van Utrecht CS naar Den Bosch toe. Die trein heeft een vertrektijd van 8:44 en de teller staat op 0 bij 8:44:11. De tweede trein lijkt meer op tijd te zijn met een vertrektijd van 9:14 en de teller daar staat op 0 bij 9:13:52.

Wat zelf mijn grootste ergernis is, is wanneer een trein te vroeg vertrekt door een overijverige HC. Twee keer in mijn leven gehad dat een trein al de deur sloot 50 seconden voor de tijd die op het bord staat. Verschrikkelijk en frustrerend is dat. Daarom zou het wel fijn zijn als er één lijn getrokken wordt met wanneer de teller op 0 staat. Als dat standaard 10 seconden voor de vertrektijd is, prima. Dan kun je daarop rekenen. Maar als het de ene keer 50 seconden, de andere keer 30 seconden en weer een andere keer 5 seconden voor vertrektijd is, dan kun je er niet zo heel veel mee.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-05 11:43
AW_Bos schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:12:
[...]

Een beetje zoals op sommige grote Duitse stations dus; het sleutelen voor de bekende automatische omroep ("Zurückbleiben bitte; Türen schliessen selbsttätig. Achtung: Zug fährt ab." wordt door de perronopzichter gedaan.

• EDIT
Robkazoe schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:58:
[...]

Van beide treinen waar je de screenshots van gemaakt hebt, zie je dat ze iets te laat zijn. De eerste screenshots zijn van Utrecht CS naar Den Bosch toe. Die trein heeft een vertrektijd van 8:44 en de teller staat op 0 bij 8:44:11. De tweede trein lijkt meer op tijd te zijn met een vertrektijd van 9:14 en de teller daar staat op 0 bij 9:13:52.

Wat zelf mijn grootste ergernis is, is wanneer een trein te vroeg vertrekt door een overijverige HC. Twee keer in mijn leven gehad dat een trein al de deur sloot 50 seconden voor de tijd die op het bord staat. Verschrikkelijk en frustrerend is dat. Daarom zou het wel fijn zijn als er één lijn getrokken wordt met wanneer de teller op 0 staat. Als dat standaard 10 seconden voor de vertrektijd is, prima. Dan kun je daarop rekenen. Maar als het de ene keer 50 seconden, de andere keer 30 seconden en weer een andere keer 5 seconden voor vertrektijd is, dan kun je er niet zo heel veel mee.
In principe wordt uitgegaan van 20 seconden voor de vertrektijd (die tot 54 seconden na de tijd op de borden kan liggen), afhankelijk van het materieeltype. Bij SLT duurt het sluiten korter, dus daar is 10 à 15 seconden genoeg, bij de ICD duurt het net iets langer en dient er 30 seconden voor tijd al gefloten te worden. Maar dat is echt wel het uiterste.
50 seconden van te voren is dus gewoon te vroeg en zou niet voor mogen komen.

EDIT wijzigde deze reactie 23-04-2019 11:07 (59%)

• AW_Bos

AW_Bos

Robkazoe schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:58:
[...]

Daar heb je gelijk in. :)

• Robkazoe
EDIT schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:03:
[...]

In principe wordt uitgegaan van 20 seconden voor de vertrektijd (die tot 54 seconden na de tijd op de borden kan liggen), afhankelijk van het materieeltype. Bij SLT duurt het sluiten korter, dus daar is 10 à 15 seconden genoeg, bij de ICD duurt het net iets langer en dient er 30 seconden voor tijd al gefloten te worden. Maar dat is echt wel het uiterste.
Ik hield zelf al 30 seconden voor vertrektijd aan, dus goed om te horen dat dit gewoon nog stand houdt. Bedankt voor de info! En te vroeg komt ook zelden voor, blijft alleen rot als het je overkomt.

• AW_Bos

AW_Bos

@EDIT Wat ik dus begrijp is dat de lange termijn-vertrek (nog 10 minuten, nog 5 minuten, nog 1 minuut) dus altijd statisch is, en uit de dienstregeling gehaald wordt, en dat de afteller vanaf 10 seconden dus handmatig ingestart wordt. Dus van '1 minuut' tot '10 seconden' hoeft dus niet expliciet op 40 seconden te liggen?

Verder was het interessant om te zien, en ik ben benieuwd hoe reizigers er na verloop van tijd tegenaan kijken.

Wel grappig dat een soortgelijke proef in 2001 (ofzo) ook al eens uitgetest is in Zwolle. Daar was op spoor 1 boven de CTA-bak een ander bord gemonteerd die 15 seconden voor tijd een tekst liet oplichten met: "Niet meer instappen!" Waarbij er ook een (irritant) piepsignaal te horen was.

• Bacchus
EDIT schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:03:
[...]

Interessant om te lezen dat het NS-personeel op enkele seconden precies werkt. Dan voelt het wel extra achterlijk dat sommige reizigersinformatie in stappen van vijf minuten (twee orden van grootte verschil!) wordt gegeven. En dus extra goed dat er aan die kant gewerkt wordt aan meer precisie.
Voor de gevallen dat het niet ook nauwkeurig kan, mag van mij de ".. vertrekt over ongeveer .. minuten" trouwens best blijven.

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:19

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Heb het even opgezocht, maar sein 104 heeft geen stop/door schakeling, er zit enkel een aankondiging afhankelijk van de seinbediening. Dus als de spitstrein "scherp" is ingelegd zal deze direct bediend worden.

Het probleem daarbij is, is dus dat de overweg dicht gaat als sein 104 veilig gezet kan worden (door ARI). De overweg trigger ligt ca. 800 meter van de overweg wat voor een doorgaande trein zo'n 29s is (conform regelgeving), maar voor een stoppende trein veel langer wordt.

Bij de reguliere trein wordt het sein waarschijnlijk later bediend waardoor dit minder hinder veroorzaakt. Bij de reguliere trein heb je ook nog eens wat extra vertraging vanwege de interlocking (door de tegen trein).

ArcticWolf wijzigde deze reactie 23-04-2019 12:41 (11%)

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• AW_Bos

AW_Bos

Bastien schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:44:
Ziet er netjes uit. Nu alleen nog aangeven waar de 1e klas zit. :)
Dat is niet zo heel lastig, bij Sprinters is dat aan de uiteinden (die je tijdens zo'n proef wel kan herkennen, mocht die proef ook bij Sprinters gaan werken *). En anders moet je even de belijning onder de ramen checken als een trein voorbij rijdt. Ik denk dat dit niet op het bord hoeft, omdat het te onoverzichtelijk wordt.

* Bij een driedelige SNG wordt het weer wat anders, die heeft weer aan één kant een eerste klas.

AW_Bos wijzigde deze reactie 23-04-2019 13:32 (10%)

• Bastien

Bastien

I don't mind

AW_Bos schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:30:
[...]

Dat is niet zo heel lastig, bij Sprinters is dat aan de uiteinden (die je tijdens zo'n proef wel kan herkennen, mocht die proef ook bij Sprinters gaan werken *). En anders moet je even de belijning onder de ramen checken als een trein voorbij rijdt. Ik denk dat dit niet op het bord hoeft, omdat het te onoverzichtelijk wordt.

* Bij een driedelige SNG wordt het weer wat anders, die heeft weer aan één kant een eerste klas.
Dat moderne spul tuft hier niet. Enkel DDAR en SGMm (2 of 3) en daar wisselt het. Inderdaad wel buiten te zien, maar men wil toch dat iedereen netjes op het perron staat? Dan schiet het niet op als ik alsnog 80m moet lopen als de DDAR anders rijdt dan ik denk omdat ie weer ergens kop heeft gemaakt. Maar goed, komt vast ooit wel.

• EDIT
AW_Bos schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:21:
@EDIT Wat ik dus begrijp is dat de lange termijn-vertrek (nog 10 minuten, nog 5 minuten, nog 1 minuut) dus altijd statisch is, en uit de dienstregeling gehaald wordt, en dat de afteller vanaf 10 seconden dus handmatig ingestart wordt. Dus van '1 minuut' tot '10 seconden' hoeft dus niet expliciet op 40 seconden te liggen?
Dat is inderdaad hoe ik 'm begrijp, maar ik kan het uiteraard ook verkeerd begrijpen.
Bacchus schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:33:
[...]

Interessant om te lezen dat het NS-personeel op enkele seconden precies werkt. Dan voelt het wel extra achterlijk dat sommige reizigersinformatie in stappen van vijf minuten (twee orden van grootte verschil!) wordt gegeven. En dus extra goed dat er aan die kant gewerkt wordt aan meer precisie.
Voor de gevallen dat het niet ook nauwkeurig kan, mag van mij de ".. vertrekt over ongeveer .. minuten" trouwens best blijven.
Alweer enkele jaren inderdaad. Alleen de officiële planning bij ProRail werkt nog niet helemaal daaraan mee. Die is nog altijd in minuten, hoewel ik begreep dat het aankomend jaar gaat veranderen.
Dat van die stappen was ooit natuurlijk om niet elke minuut op zo flappenbord te hoeven zetten. Dat is nu met digitale info niet zo relevant meer, maar het is deels ook om de rust te bewaren:
Een vertraging van +1 à +2 (tot in sommige extreme gevallen +3) kan geregistreerd worden vanwege de afronding van de tijden bij ProRail en het fysieke meetpunt van de vertraging. Voor NS is een trein op tijd als je binnen + of -30 seconden van de tijd in seconden rijdt/aankomt/vertrekt.
Echter: zodra een trein 30 seconden later dan de officiële afgeronde hele minuut over het meetpunt rijdt, wordt dat al als vertraging van 1 minuut geregistreerd. Die info wordt 1-op-1 doorgekoppeld naar onder andere de reisinformatie.
Moet je dus om bijv. 8:45:54 langs een bepaald station komen, dan heb je al +1 in de reisinformatie, ondanks dat je perfect op de seconde rijdt.
Ben je echter 20 seconden later, én het fysieke meetpunt ligt een eind na het station, dan heb je al +2 aan je broek, ondanks dat je binnen de eerder genoemde 30 seconden marge rijdt.
Bij het volgende meetpunt kan je zo weer op tijd rijden omdat er uiteraard wat marge in de dienstregeling zit. Als je dat dan vertaalt naar de reisinformatieborden, dan krijg je dus weer de klacht dat de vertraging zo snel wijzigt (en de klacht dat er nooit op tijd gereden kan worden). Ook om die reden worden vertragingen van 1 tot 2 minuten afgerond naar 0, van 3 t/m 7 naar +5, etc.
Op een bepaald type borden worden wel al op de minuut nauwkeurig getoond, dus ik verwacht persoonlijk dat als er nergens meer een afronding van de tijden plaatsvind, er dan een wijziging doorgevoerd kan worden, maar uiteraard zeker weten doe ik dat niet.

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21-05 13:14
EDIT schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:56:
[...]

Net als nu, afhankelijk van de vertrektijd in seconden van de trein. Vertrekt de trein om 8:38:00, en het vertrekproces duurt 20 seconden, dan zal om 8:37:30 de timer gaan lopen. 10 seconden, plus de 20 seconden van het vertrekproces. Daarin is dus niks veranderd.
Staat de vertrektijd om 8:38:30, dan dus om 8:38:00.
Nu nog wel inderdaad, maar vanaf december (dienstregeling 2020) gaat ProRail niet meer in hele minuten rekenen maar in eenheden van 6 seconden. Misschien dat ze dit daarbij gaan inzetten om het voor de reiziger inzichtelijker te maken?

• Onbekend
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:39:
[...]

Heb het even opgezocht, maar sein 104 heeft geen stop/door schakeling, er zit enkel een aankondiging afhankelijk van de seinbediening. Dus als de spitstrein "scherp" is ingelegd zal deze direct bediend worden.

Het probleem daarbij is, is dus dat de overweg dicht gaat als sein 104 veilig gezet kan worden (door ARI). De overweg trigger ligt ca. 800 meter van de overweg wat voor een doorgaande trein zo'n 29s is (conform regelgeving), maar voor een stoppende trein veel langer wordt.

Bij de reguliere trein wordt het sein waarschijnlijk later bediend waardoor dit minder hinder veroorzaakt. Bij de reguliere trein heb je ook nog eens wat extra vertraging vanwege de interlocking (door de tegen trein).
Bedankt voor de info. Ik denk dat dit inderdaad het geval is.
Kan ik mijn collega's uitleggen waarom ze soms minuten lang voor een gesloten spoorwegovergang moeten blijven staan. :)

• Transportman
[...]

Niet echt vriendelijk voor de gebruikers, dan moet ik weten hoe lang een bak is t.o.v. de "standaardbak", moet ik dat vertalen naar de borden langs het spoor, en dan weet ik waar de trein stopt langs het perron. Dan blijft iedereen dus bij de ingang staan, omdat die daar zeker stopt.

• Bacchus
De 4/6/8/10/12-borden langs het perronspoor zijn dan ook niet voor reizigers bedacht (en stammen uit een tijd dat vrijwel elke bak even lang was). Juist die nieuwe experimenten zijn er om dat hiaat te vullen.
Overigens stopt niet overal elke trein bij "de" ingang. Van de mij bekende stations heb je op minstens de helft een kans dat je niet voor de perronopgang in je trein kunt stappen.

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:19

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Onbekend schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 23:31:
[...]

Bedankt voor de info. Ik denk dat dit inderdaad het geval is.
Kan ik mijn collega's uitleggen waarom ze soms minuten lang voor een gesloten spoorwegovergang moeten blijven staan. :)
Zat gisteren naar de reguliere trein te kijken en heb vanmorgen toch even de spitstrein erbij gepakt, die wordt heel "vreemd" door gezet. Ik ga kijken of ik er melding van kan maken... wordt vervolgd.

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• Chloortablet
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22:42

Chloortablet

Atoomnummer 17

ProRail wil 3,5 miljard voor verbetering stations en nieuwbouw

Daarnaast heeft ProRail op hun website interessante rapporten staan over hun visie op de (regionale) stations van de toekomst.

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:19
Bacchus schreef op woensdag 24 april 2019 @ 07:55:
De 4/6/8/10/12-borden langs het perronspoor zijn dan ook niet voor reizigers bedacht (en stammen uit een tijd dat vrijwel elke bak even lang was).
Zou het niet eens tijd worden om over te stappen op baklengteborden in meters? Dit systeem wordt in o.a. Oostenrijk gebruikt.

Dan krijg je borden met 100m/150m/200m/250m/300m, en kan elke trein stoppen bij het bord dat het beste past bij de fysieke lengte van de trein (ik neem tenminste aan dat een machinist weet hoe lang zijn trein is in meters).

We are shaping the future

• EDIT
De treinlengte wordt op dit moment (althans bij NS, uitvoerend personeel) in aantal bakken aangegeven, niet in meters.
Ik weet zelf van slechts één trein hoe lang die is, en dat is omdat ik die gegevens elke keer in moet voeren bij de Start of Mission van ERTMS/ETCS. Bij andere treinen wordt bij de SoM ook weer het aantal bakken gevraagd, de lengte rekent de computer vervolgens zelf uit en krijg ik niet te zien.
Maar dat is uiteraard een kwestie van anders denken en aanleren.

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

Ik ben de afgelopen tijd vaker dan gebruikelijk via Schiphol naar huis gegaan. (Daar heb ik nog iets over te zeggen maar dat moet nog even rijpen..)

Ik stap uit, en het valt me op dat de schermen boven het perron nogal afwijken van de positie van de deuren. De conductrice ziet dat ik naar deuren en de schermen kijk, en ik zie dat zij naar mij kijkt. Dus, ik kijk nog een keer heel nadrukkelijk naar de borden en de deuren, en schudt meewarig m'n hoofd. 'Ja' roept ze, 'het is een man en die overschatten het altijd!' en op dat moment zie ik haar collega achter haar dubbel gaan van het lachen. :+

(Ze is vaag ergens bijna familie. De dochter van een nicht van mijn ex-schoonmoeder ofzo. Onze enige 'echte' ontmoeting was de begrafenis van mijn schoon-oma. Ik kom 'r iedere paar maanden een keer tegen op een trein. Het is niet helemaal een random grap.)

@EDIT Niet heel lang geleden liet ik conducteurs met enige regelmaat zien dat wij reizigers met een iPhone app en https://treinenradar.nl/ beter op de hoogte waren dan zij met hun railpocket en papieren vertrekstaatjes. Is dat nu beter geworden?

• EDIT
De railpocket bestaat alweer een tijdje niet meer. NS personeel heeft speciale apps voor de informatievoorziening en krijgt bijvoorbeeld pushmeldingen als er een verstoring is of een wijziging in de status van de verstoring.

• AW_Bos

AW_Bos

EDIT schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:38:
De railpocket bestaat alweer een tijdje niet meer. NS personeel heeft speciale apps voor de informatievoorziening en krijgt bijvoorbeeld pushmeldingen als er een verstoring is of een wijziging in de status van de verstoring.
MCL heet het nu, geloof ik. Ik heb geen idee waar de afkorting eigenlijk voor staat.

• LordSinclair
AW_Bos schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:41:
[...]

MCL heet het nu, geloof ik. Ik heb geen idee waar de afkorting eigenlijk voor staat.
Mobiele Chipkaart Lezer :*)

• EDIT
AW_Bos schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:41:
[...]

Die heb ik als mcn niet, hoor ;)
Ook staat daar geen reisinformatie op. Ik heb het over de apps die we op onze NS smartphone hebben staan :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Provincie ziet verbetering op traject Hengelo-Bielefeld, maar 'het kan nog beter'
De Duitse vervoersautoriteiten doen de komende twee maanden onderzoek naar de treinverbinding tussen Hengelo en Bielefeld. De treinverbinding kent sinds de invoering veel uitval, tot groot ongenoegen van reizigers en de provincie Overijssel.

In een jaar tijd viel 17,6 procent van de treinen uit. In december reed bijna één op de vijf treinen niet. Reden voor Overijssel om verbetering te eisen.

Vervoerder Keolis Deutschland kreeg tot 30 maart de tijd om verbetering te laten zien. En dat is gebeurd, laat een woordvoerder van de provincie weten. Maar het kan nog altijd beter.

Onderzoek
"De afgelopen periode zijn er veel minder treinritten uitgevallen en wordt vaker volgens de dienstregeling gereden. Dat neemt niet weg dat de aangeboden treincapaciteit en de betrouwbaarheid en inzetbaarheid van het nieuwe treinmaterieel dat naar Nederland rijdt nog beter kan."

Daarom gaat de provincie samen met de Duitse vervoerautoriteiten Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL), Landes NahVerkehr Gesellschaft (LNVG) en Verkehrsverbund Rhein-Ruhr AöR (VRR) een onderzoek laten uitvoeren naar de interne bedrijfsvoering en - processen (zoals onderhoud en onderdelenbeheer) bij Keolis Deutschland.

Die audit wordt de komende twee maanden uitgevoerd. Met de uitkomsten en aanbevelingen uit dat onderzoek kan de vervoerder de dienstverlening van het regionale treinvervoer op een aantal andere regionale Duitse spoorwegnetten, waaronder het Teutoburger Wald Netz, waar de verbinding Hengelo-Bielefeld onder valt, verbeteren.

"In het najaar wordt bekeken of de vervoerder aan de afspraken voldoet, zodat reizigers weer kunnen rekenen op een betrouwbare dienstregeling op onder meer de treinverbinding Hengelo-Bielefeld", besluit de woordvoerder van de provincie Overijssel.
"zodat reizigers weer kunnen rekenen op een betrouwbare dienstregeling op onder meer de treinverbinding Hengelo-Bielefeld" .... is die ooit betrouwbaar geweest dan? :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

Ze kunnen een kwart daarvan uitgeven in Huizen. Een of andere lokale lamlul heeft bedacht dat er een Huizen CS moet komen. Als ik dat enthousiast inteken op een kaart moet ik 18 kilometer spoor aanleggen (250 miljoen en tien jaar) en een hoop huizen in Laren, Huizen en Blaricum onteigenen en slopen. Ik denk eigenlijk dat 850 miljoen krap is.

:F

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:32
burne schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 00:18:
[...]

Ze kunnen een kwart daarvan uitgeven in Huizen. Een of andere lokale lamlul heeft bedacht dat er een Huizen CS moet komen.
_O-
Als ik dat enthousiast inteken op een kaart moet ik 18 kilometer spoor aanleggen (250 miljoen en tien jaar) en een hoop huizen in Laren, Huizen en Blaricum onteigenen en slopen. Ik denk eigenlijk dat 850 miljoen krap is.

:F
Waarom dan?

Het grote adblocking topic

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17:34
EDIT schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:58:
De treinlengte wordt op dit moment (althans bij NS, uitvoerend personeel) in aantal bakken aangegeven, niet in meters.
Ik weet zelf van slechts één trein hoe lang die is, en dat is omdat ik die gegevens elke keer in moet voeren bij de Start of Mission van ERTMS/ETCS. Bij andere treinen wordt bij de SoM ook weer het aantal bakken gevraagd, de lengte rekent de computer vervolgens zelf uit en krijg ik niet te zien.
Maar dat is uiteraard een kwestie van anders denken en aanleren.
En hier moet het uitvoerend personeel van Infrabel (IB) wel de lengtes kennen van de stellen. Dat is er vroeger zo hard ingedramd dat ik ze nog kan geven.
Op zich ook niet verkeerd want de perron- en spoorlengtes worden wel uitgedrukt in meters.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• EDIT
Arator schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:16:
[...]

En hier moet het uitvoerend personeel van Infrabel (IB) wel de lengtes kennen van de stellen. Dat is er vroeger zo hard ingedramd dat ik ze nog kan geven.
Op zich ook niet verkeerd want de perron- en spoorlengtes worden wel uitgedrukt in meters.
Het verschil is natuurlijk puur een eenheidsverschil. Of je nou in bakken of in meters denkt, de absolute lengte blijft gewoon hetzelfde. Ik weet dat op perron X op station Y 8 bakken/rijtuigen passen. Als ik dus een trein langer heb dan 8 bakken, dan volg ik de daarvoor bestemde regel op (conducteur en reizigers inlichten dat de trein niet helemaal langs het perron past, en dat de reizigers even naar voren/achteren moeten lopen).
Of ik probeer de trein zo te positioneren (indien mogelijk) dat in ieder geval alle deuren langs het perron staan (beetje afhankelijk van de materieelsoort). Dat is natuurlijk dan weer een stukje praktijkkennis/ervaring.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 00:14

Fiber

Beaches are for storming.

PerryMr schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:46:
ProRail wil 3,5 miljard voor verbetering stations en nieuwbouw

Daarnaast heeft ProRail op hun website interessante rapporten staan over hun visie op de (regionale) stations van de toekomst.
Lijkt me ook wel handig om een tweede lijn naar het noorden aan te leggen om de bottleneck tussen Zwolle en Meppel op te heffen: https://www.nu.nl/binnenl...bereikbaar-per-trein.html

En dan ook graag Groningen - Leeuwarden elektrificeren en teruggeven aan de NS...

En via de afsluitdijk gelijk even aansluiten op het spoor in Noord Holland...

:z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

Fiber schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:53:
[...]

En via de afsluitdijk gelijk even aansluiten op het spoor in Noord Holland...

:z
Die laatste optie is er niet meer. Ooit is de dijk aangelegd met een profiel waar ook spoor op zou passen, maar met de verbreding van de A7 is daar nu geen ruimte meer voor. En de dijk wat breder maken is erg duur.

Een HSL door de Noord-Oost-polder, langs Groningen, door Ost Friesland via Bremen naar Hamburg?

• Freee!!
  • Laatst online: 23:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

burne schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:46:
[...]
Die laatste optie is er niet meer. Ooit is de dijk aangelegd met een profiel waar ook spoor op zou passen, maar met de verbreding van de A7 is daar nu geen ruimte meer voor. En de dijk wat breder maken is erg duur.
En hoe langer ze het uitstellen, hoe duurder het wordt.
Een HSL door de Noord-Oost-polder, langs Groningen, door Ost Friesland via Bremen naar Hamburg?
Dat is meteen die tweede lijn om Zwolle-Meppel heen. Ik zou ook Leeuwarden in de route opnemen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

Freee!! schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 00:22:
[...]

Dat is meteen die tweede lijn om Zwolle-Meppel heen. Ik zou ook Leeuwarden in de route opnemen.
Dit zijn de opmerkingen waar ik me oud van ga voelen:

Begin jaren '90 van de vorige eeuw woonde ik in het hoge Noorden. Niet heel lang daarvoor was Siemens begonnen met experimenten met een magneetzweeftrein, op een fietsbare afstand.

Het idee van in 38 minuten van Amsterdam CS naar Groningen CS reizen was onweerstaanbaar. Dus ik heb zo'n beetje iedere politicus die ik kon bereiken lastig gevallen met dat idee.

Zonder succes.

• LordSinclair
Freee!! schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 00:22:

Ik denk dat de lijn Emmen - Groningen wellicht nog realistischer is. Dan kan je ook om Meppel - Zwolle heen.
Fiber schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:53:

En dan ook graag Groningen - Leeuwarden elektrificeren en teruggeven aan de NS...
Weer terug naar minder treinen per uur met oud materieel? Wat doet Arriva zo verkeerd?

LordSinclair wijzigde deze reactie 02-05-2019 07:57 (30%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• coyote1980
  • Laatst online: 22:10
LordSinclair schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:36:
[...]

Ik denk dat de lijn Emmen - Groningen wellicht nog realistischer is. Dan kan je ook om Meppel - Zwolle heen.
Als Zwolle / de IJsselbrug eruit ligt dan blijft de Randstad vanuit het hele Noorden inclusief Emmen afgesloten van OV.

Een nieuwe spoorlijn Lelystad - Heerenveen - Drachten - Groningen, en deze dan doortrekken naar Bremen, lijkt me een uitstekende manier om de Noordelijke motor te versterken. Of je dit als HSL moet doen: kun je lang over discusseren. Een goede HSL verbinding Randstad - Hamburg/Berlijn is nog nodig, door deze in Groningen te laten stoppen heb je een fors overloopgebied voor de Randstad erbij. Maar er is ook een lokale noodzaak voor dit spoor: het is op de A7 smoordruk, een spoorlijn Heerenveen - Groningen kan een goed alternatief zijn voor een deel van deze forenzen. Plus dat je bij calamiteiten niet meer het risico loopt dat de Randstad van het Noorden afgesloten raakt.

Het is een forse investering, en of je dat terugverdient betwijfel ik, maar daarna een minimaal kostenneutrale exploitatie moet binnen 5 jaar toch te realiseren zijn lijkt me.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• LordSinclair
coyote1980 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:56:
[...]

Als Zwolle / de IJsselbrug eruit ligt dan blijft de Randstad vanuit het hele Noorden inclusief Emmen afgesloten van OV.
Nee hoor. Amersfoort - Almelo - Mariënberg - Emmen - Groningen.

• coyote1980
  • Laatst online: 22:10
LordSinclair schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:59:
[...]

Verhip, je hebt gelijk, my bad!

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:31
Waarbij wel geldt dat Amersfoort - Groningen via Zwolle ongeveer 160 km is en via Almelo 215 km. Daarbij is de route Amersfoort - Groningen een hele snelle met maar 2 stops, met 2x meer dan een half uur tussen stops waarbij alleen maar 140 gescheurd kan worden. In 1u37 is dat ~100 km/h gemiddeld.

Ik denk dat je op de route via Almelo (kopmaken + veel enkelspoor) onmogelijk meer dan 80 km/h haalt. Dat is 2 uur en 41 minuten, oftewel meer dan een uur extra.

Met de treinvervangende bus heb je vaak maar een half uur vertraging.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

LordSinclair schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:59:
[...]

Hoe denk je hier een VIRM over heen te krijgen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Hiermee?

En als dat niet genoeg is:

:P

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:31
Gaat hoogstwaarschijnlijk gewoon goed hoor, gewoon 10 km/h gesleept door een diesel/stoomloc :P

• Maasluip
  • Laatst online: 20-05 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik maak me vooral zorgen over het zeeziek worden bovenin. Als daar S46 rails ligt en je gaat er met 350 ton VIRM overheen dan blijft er niets heel. :D

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• LordSinclair
burne schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:22:
[...]

Hoe denk je hier een VIRM over heen te krijgen?

[Afbeelding]
Ik kan mij niet herinneren dat ik het over een virm heb gehad. Alleen dat je daarmee Zwolle - Meppel kan vermijden. Als jij dat in een virm wilt doen wens ik je veel succes, wil je er ook nog een glaasje champagne en een steward bij?

LordSinclair wijzigde deze reactie 02-05-2019 10:40 (5%)

• Raymond
  • Laatst online: 23:06
Je kan toch ook gewoon de hanzelijn pakken? Is wel via Zwolle, maar niet via de ijsselbrug toch?

Wacht ff, toch wel bedenk ik me nu. Sorry :+

Raymond wijzigde deze reactie 02-05-2019 10:43 (22%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

LordSinclair schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:38:
[...]

Ik kan mij niet herinneren dat ik het over een virm heb gehad. Alleen dat je daarmee Zwolle - Meppel kan vermijden. Als jij dat in een virm wilt doen wens ik je veel succes, wil je er ook nog een glaasje champagne en een steward bij?
Mijn punt was dat Zwolle-Meppel op dit moment niet te vermijden is als je naar Groningen of Leeuwarden wilt.

Ongemaait gras en spoor wat jaren niet gebruikt is, is misschien nog wel te doen, maar een paar kilometer verder is het toch echt over met het spoor tussen Emmen en Stadskanaal:

Misschien dat je via Duitsland kunt? Anders is het wachten tot 2025.

• LordSinclair
burne schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:01:
[...]

Mijn punt was dat Zwolle-Meppel op dit moment niet te vermijden is als je naar Groningen of Leeuwarden wilt.

Ongemaait gras en spoor wat jaren niet gebruikt is, is misschien nog wel te doen, maar een paar kilometer verder is het toch echt over met het spoor tussen Emmen en Stadskanaal:

[Afbeelding]

Misschien dat je via Duitsland kunt? Anders is het wachten tot 2025.
Ik had het inderdaad over de toekomst. Nu is er nog geen actieve spoorverbinding Emmen - Groningen.

• antartic
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20:40
burne schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:01:
[...]

Je hebt helemaal gelijk dat er op dit moment tussen Emmen en Stadskanaal geen spoor ligt. Wel grappig dat je nou net twee fotos laat zien van het spoor bij Musselkanaal wat nooit onderdeel was van de spoorlijn tussen Emmen en Stadskanaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16:11
Toevallig gisteren een leuk filmpje gezien waarbij zijdelings Emmen - Groningen wordt aangehaald en waarom uitval van Zwolle problemen geeft voor Noord Nederland
(Vanuit een wiskundige hoek bekeken maar best leuk om te zien)
YouTube: Hoe zorgt de NS voor hoofdpijn bij wiskundigen? | WISKUNDE

En verder volg ik met grote interesse de ideeën over de verbinding tussen Emmen en Musselkanaal(Groningen) als was het niet omdat ik in Emmen woon en dichtbij waar het huidige spoort stopt en het oude spoor lag :-)

• burne
  • Niet online

burne

Troz!

antartic schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:47:
[...]

Je hebt helemaal gelijk dat er op dit moment tussen Emmen en Stadskanaal geen spoor ligt. Wel grappig dat je nou net twee fotos laat zien van het spoor bij Musselkanaal wat nooit onderdeel was van de spoorlijn tussen Emmen en Stadskanaal.
Ik ben er al lang niet geweest maar in mijn herinnering moet je van Stadskanaal naar Emmen door Musselkanaal. Je fiets tot Musselkanaal langs het kanaal, en na de restanten van station Musselkanaal moet je rechts het spoor over de akkers in. En tot aan Emmen zie je de resten van het spoor een paar honderd meter links van je meelopen. Maar: ik ben daar al 20 jaar weg.

• Maasluip
  • Laatst online: 20-05 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het zijn verschillende lijnen. De lijn naar Musselkanaal gaat naar Ter Apel en eindigde daar (plannen waren om van daar naar Duitsland te gaan). De lijn Stadskanaal - Emmen vertrok vanuit Stadskanaal naar het noorden en volgde de huidige N378 om via Buinen en Exloo naar het zuiden te gaan.
Dus spreken van een herbouw van Stadskanaal - Musselkanaal - Emmen is een historische onjuistheid.

Maasluip wijzigde deze reactie 02-05-2019 16:13 (19%)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 00:14

Fiber

Beaches are for storming.

LordSinclair schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:36:

[...]

Weer terug naar minder treinen per uur met oud materieel? Wat doet Arriva zo verkeerd?
Op zich niet zo veel, maar je moet nu uitchecken en overnieuw inchecken en ze hebben geen Intercity's. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• NMH
Fiber schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:11:
[...]

Op zich niet zo veel, maar je moet nu uitchecken en overnieuw inchecken en ze hebben geen Intercity's. O-)
Er zijn sneltreinen. :)

Bovendien zal Arriva niet echt enthousiast worden van dat voorstel, want dan hebben ze opeens twee eilandbedrijven in Friesland en Groningen in plaats van de huidige noordelijke nevenlijnen die een geheel vormen.
Pagina: 1 ... 86 ... 89 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True