Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 85 ... 100 Laatste
Acties:
  • 540.361 views

Acties:
  • +1Henk 'm!

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Intercity schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:35:
Wat een intens intens treurige situatie op Leiden momenteel!
Ja, ik wordt er nog altijd ook niet erg blij van. Vanavond stonden we zomaar opeens 20 minuten stil omdat er in de avondspits (17:15) iemand iets zwaars over de twee overbleven sporen naar het noorden wilde tillen. Blijkbaar is het okee om vier treinen vol forensen (dat is grofweg 4000 mensen) lastig te vallen met je slechte planning. Daar maak je vrienden mee.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:26
Misschien was het juist wel onderdeel van de planning, dat weet je niet. En dat ze het treinverkeer 20 minuten plat leggen zullen ze vast niet zomaar gedaan hebben, het zal zwaarwegende redenen moeten hebben gehad boven het spitsvervoer van burne en 3999 anderen. Het is gewoon het risico van verkeer door werkzaamheden heen. Het zal nooit ideaal zijn. Hopelijk blijven je de sein- en wisselstoringen bespaard die ik vaak na werkzaamheden ervaar.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Intercity schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:35:
Zet daar dan ook gewoon dat lelijke tijdstip van 22:52 op
Zoiets? :P

• Intercity
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 08:32
Ha. Dat lijkt sterk op een zodanig gefrustreerde treinreiziger die een moedwillige verbeterde wilde aanbrengen ten behoeve van andere reizigers over het niet rijden van bepaalde treinen vóór 23:00.

Oké goed, ik ben niet per se trots op deze impulsieve actie, maar dat bord klopte gewoon niet, en nu wel. (Er zit een HEMA op 20 meter afstand van dat bord die zwarte stiften verkoopt :P )

Vanaf 23:00 rijden dan weliswaar die bussen pas, maar (bepaalde) treinen voor 23:00 rijden dus ook al niet. Als ze op dat bord 22:50 hadden gedrukt (net als staat in de app bleek later!) of de trein richting Utrecht van 22:52 niet uitvalt, dan was mij duidelijk gemaakt hoe het zat.

Toen ik 's ochtends langs Leiden ging heb ik daar namelijk even de tijd genomen om te kijken tot hoe laat ik precies terug kon komen! Ik wist namelijk dat er werkzaamheden waren! Op alle vertrekstaten zaten geen tijdelijke vertrekstaten maar ronde sorry-stickers dus die kon ik niet gebruiken, maar als vervolgens op alle borden rondom het station staat dat er bussen rijden vanaf 23:00 gaan in plaats van treinen, dan neem ik aan dat de treinen tot 23:00 in ieder geval rijden...

• arnold_m
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10-12 14:24
Sta je je toch weer acht minuten vertwijfeld af te vragen waar die eerste bus nou blijft.

Vanaf 23:00 bussen in plaats van treinen
Laatste treinen:
22:37 sprinter Ergenshuizen
Etc.

flickr

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 09:56
Intercity schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:18:
Oké goed, ik ben niet per se trots op deze impulsieve actie, maar dat bord klopte gewoon niet, en nu wel. (Er zit een HEMA op 20 meter afstand van dat bord die zwarte stiften verkoopt :P )
In de meeste strikte zin klopte het oorspronkelijke bord ook; het zegt alleen dat er vanaf 23:00 bussen rijden; over de situatie voor 23:00 wordt niets gezegd. >:)

(Je hebt uiteraard wel gewoon gelijk hoor, in het dagelijks verkeer zal iedereen het opvatten als dat er voor 23:00 wel treinen rijden. Kan me voorstellen dat het behoorlijk teleurstellend is als je denkt nog net met de trein te kunnen en vervolgens achter het net vist.)

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10-12 20:28
De busdienstregeling in de reisplanner bij vervangend vervoer moet je in mijn ervaring sowieso met een korreltje zout nemen: Als de bus vol zit, gaat die weg. Het is immers ook nutteloos om dan te wachten.

• cazzer22
Mijn ervaring is dat snelbussen vertrekken wanneer ze vol zitten, maar stopbussen wel blijven wachten. Misschien omdat ze minder frequent rijden?

• NMH
cazzer22 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:38:
Mijn ervaring is dat snelbussen vertrekken wanneer ze vol zitten, maar stopbussen wel blijven wachten. Misschien omdat ze minder frequent rijden?
Wellicht omdat het daar minder zin heeft. Een snelbus kan in een keer doorrijden naar zijn eindhalte en heeft door vroeg te vertrekken een grotere kans om op tijd daar aan te komen. Een stopbus moet op zijn eerste tussenstop wachten op de reguliere vertrektijd (tenzij hij daar ook vol zit) omdat je als je daar te vroeg vertrekt reizigers dupeert die daar in willen stappen.

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 10-12 18:53
Is het misschien een gekke optie dat NS kantoor personeel opleid tot buschauffeur die bij verstoringen/spoorwerkzaamheden eventueel op bussen kunnen rijden?

Het grote adblocking topic

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

SRich schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:27:
Is het misschien een gekke optie dat NS kantoor personeel opleid tot buschauffeur die bij verstoringen/spoorwerkzaamheden eventueel op bussen kunnen rijden?
Je weet dat dat iets complexer is dan alleen rijbewijs D halen, toch?

(https://www.cbr.nl/nl/rij...jbewijs-d-met-code-95.htm)

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:14
Dat is in het verleden al een keer geprobeerd:
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) beginnen woensdag een proef om reizigers die tijdens calamiteiten stranden, met eigen bussen verder te vervoeren.
https://www.nu.nl/economi...oef-met-eigen-bussen.html

In die tijd reisde ik nog via station Zutphen, meerdere verstoringen gehad maar nooit iets gemerkt van snellere bus-inzet.
Volgens mij (kan dat zo snel niet terug vinden) is de proef toen die tijd ook gestopt met de conclusie dat het in de praktijk:
- Nauwelijks sneller was
- Duurder was

• NMH
Het lijkt me niet heel praktisch en kosteneffectief. Het zou alleen meerwaarde hebben bij verstoringen, want bij geplande werkzaamheden heb je de gelegenheid om externe busbedrijven in te huren die het vervoer voor je regelen. Dat betekent dat de kosten die je maakt om D rijbewijzen voor je personeel te regelen en onderhouden maar over een beperkt aantal ritten "terugverdiend" worden. Daarnaast moet je als je het goed wilt doen ook bussen op verschillende plaatsen standby hebben staan, wat ook een aardige kostenpost zal zijn. Voeg daar nog het ongemak bij van het kantoorwerk wat ongepland blijft liggen bij calamiteiten en je hebt een niet echt aantrekkelijk plaatje voor de NS.

Voor de reizigers zou het fijn zijn als er op alle grote stations 24/7 een vlootje bussen met chauffeurs standby staat om te gaan rijden bij calamiteiten, maar dan wordt het treinkaartje wel wat duurder. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 10:22

Get!em

Oh die ja!

Ik snap je wel...stonden weer genoeg mensen te schelden vandaag op Schiphol. Leiden werd onbereikbaar, omdat naast de werkzaamheden, extra verstoringen ontstonden.
Maar via de weg werd het vandaag ook niet beter... en bovendien, laat je een machinist een bus rijden, kun je erna gaan klagen dat de treinenloop niet snel genoeg meer opstart omdat alle personeel op een bus zit... >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Get!em schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:42:
[...]

Ik snap je wel...stonden weer genoeg mensen te schelden vandaag op Schiphol. Leiden werd onbereikbaar, omdat naast de werkzaamheden, extra verstoringen ontstonden.
Ik was gelukkig net te laat voor de zinnige route, dus ik heb de onzinnige route genomen.

Ik moet van Delft Zuid naar Haarlem.

De onzinnige route is een sprinter naar Rotterdam CS en vandaar met Intercity Direct naar Schiphol, en dan met bus 300 naar Haarlem. Van deur tot deur twee uur.

Met de sein- en wisselstoringen had de zinnige route (sprinter Delft-Den Haag CS en IC Den Haag CS-Amsterdam) me drie uur gekost. En ik had in een trein gezeten die aan alle kanten uitpuilt van de reizigers, want door de werkzaamheden is het aantal treinen tussen Den Haag en Amsterdam gehalveerd. Maar het reizigersaanbod niet, dus in de spits rijdt alles nu met 200% bezetting.

Dat is wat me het meest ergert aan de huidige situatie.

Extra overstappen en een andere route trek ik wel.

Wat ik niet snap is dat een of andere lamlul besloten heeft dat 'ie het aantal stoeltjes per uur tussen Den Haag en Amsterdam kan halveren. In de spits. Drie weken lang. Verwacht 'ie nou echt dat dat tienduizenden mensen drie weken lang thuis gaan werken ofzo?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 03:22
burne schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:03:
[...]
Wat ik niet snap is dat een of andere lamlul besloten heeft dat 'ie het aantal stoeltjes per uur tussen Den Haag en Amsterdam kan halveren. In de spits. Drie weken lang. Verwacht 'ie nou echt dat dat tienduizenden mensen drie weken lang thuis gaan werken ofzo?
Het kan niet anders dan dat ze er schijt aan hebben. Als ze ook maar enig besef, logica en inlevingsvermogen hadden gehad dan waren deze werkzaamheden wel in een vakantieperiode gepland en verspreid geweest.
De lui die dit beslissen reizen zelf niet met de trein...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 01:34
Voor zover ik kan zien wordt er met maximale capaciteit gereden via Leiden (rekening houdend met de nuttige perronlengtes en de inzetbaarheid van materieel).
Dus dan de hamvraag: wat heb je liever? Weken alleen maar busverkeer, of toch nog zo veel mogelijk treinen laten rijden?
Denk daarbij aan het volgende: om één volle dubbeldekstrein in bussen te stoppen, heb je grofweg 20 tot 40 bussen nodig (uiteraard afhankelijk van de capaciteit van de bussen en of mensen mogen staan tijdens de busreis).

Met werkzaamheden van deze omvang ontkom je er niet aan dat er overlast is. Dan is het dus kiezen voor de minst kwade oplossing.

EDIT wijzigde deze reactie 09-04-2019 08:56 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik wil gewoon zonder gezeik naar m’n werk. Anderhalf of twee uur EXTRA reistijd per dag, drie wekenlang uitpuilende volgestampte treinen en een voortdurend veranderende dienstregeling waar zelfs het personeel niet uitkomt is onacceptabel.

Ik ben even helemaal klaar met je werkgever en z’n leveranciers. Wat een stel idioten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:32
burne schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:03:
Ik wil gewoon zonder gezeik naar m’n werk. Anderhalf of twee uur EXTRA reistijd per dag, drie wekenlang uitpuilende volgestampte treinen en een voortdurend veranderende dienstregeling waar zelfs het personeel niet uitkomt is onacceptabel.

Ik ben even helemaal klaar met je werkgever en z’n leveranciers. Wat een stel idioten.
Je kunt kiezen: nu een paar weken pijn of de komende tientallen jaren voortdurende pijn omdat er meer storingen blijven en er te weinig capaciteit is. Onderhoud op deze schaal is gewoon af en toe noodzakelijk, en ja, dat geeft overlast.

• EDIT
@burne Geen idee hoe je precies reist, maar ik kom tussen Haarlem en Delft op precies 8 minuten extra reistijd per enkele reis (uitgezonderd uitzonderingsgevallen zoals vandaag). Hoe kom je in 's hemelsnaam op twee uur extra reistijd?

EDIT wijzigde deze reactie 09-04-2019 09:16 (12%)

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 10:09
Ik wil gewoon zonder gezeik naar m’n werk.
Ga met de auto, neem vakantie (dan valt het in jouw vakantietijd). Of maak je niet zo druk. Onderhoud moet gebeuren en treinen rijden er niet simpel omheen zoals een auto of een bus dat kan doen.
Het treinverkeer op een aantal grote trajecten in de Randstad is dinsdagochtend flink ontregeld door een kapotte bovenleiding op het spoor tussen Weesp en Amsterdam-Zuid. De problemen gaan volgens de NS zeker tot 17.00 uur duren.
En Murphy doet er nog een schepje bovenop vandaag.

LordSinclair wijzigde deze reactie 09-04-2019 09:20 (37%)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik ben om 08:01 uit Haarlem vertrokken, het is nu 09:32 en ik ben bijna op CS. Ik heb dus nu al 40 minuten vertraging..

Ik ben om 09:56 aangekomen in Delft. Dat is 1:55 minuten voor een reis die normaal gesproken 45 minuten duurt. 1 uur 10 minuten vertraging.

Gisteren ging ik om 17:30 weg op kantoor en was ik om 19:45 thuis. Die twee samen is twee uur extra reistijd..

burne wijzigde deze reactie 09-04-2019 10:41 (59%)

• EDIT
burne schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:32:
Ik ben om 08:07 uit Haarlem vertrokken, het is nu 09:32 en ik ben bijna op CS. Ik heb dus nu al 40 vertraging..
De IC van 8:06 is met 9 minuten vertraging op Den Haag aangekomen. De aansluitende trein had 8 minuten vertraging, en uiteindelijk is deze met +6 op Delft aangekomen. Je had dus al 30 minuten geleden op Delft kunnen zijn.
Als je ervoor koos om met de ICD om te rijden, dan had je om 9:24 op Delft aan kunnen komen.

EDIT wijzigde deze reactie 09-04-2019 09:40 (9%)

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:53

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

LordSinclair schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:18:
[...]

Ga met de auto, neem vakantie (dan valt het in jouw vakantietijd). Of maak je niet zo druk. Onderhoud moet gebeuren en treinen rijden er niet simpel omheen zoals een auto of een bus dat kan doen.

[...]

En Murphy doet er nog een schepje bovenop vandaag.
Was juist blij dat ik niet meer met de auto hoefde toen ik van baan switchte... elke dag die files :'( en hopen dat de matrix borden uit bleven (die kans was nihil).

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

EDIT schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:37:
[...]

De IC van 8:06 is met 9 minuten vertraging op Den Haag aangekomen. De aansluitende trein had 8 minuten vertraging, en uiteindelijk is deze met +6 op Delft aangekomen. Je had dus al 30 minuten geleden op Delft kunnen zijn.
Ja, achteraf valt er wel een optimale reis te plannen. Maar als je al in de verkeerde trein zit heb je daar niet zoveel aan.
EDIT schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:37:
Als je ervoor koos om met de ICD om te rijden, dan had je om 9:24 op Delft aan kunnen komen.
Ik zat in de sprinter ervoor. Ik twijfelde nog of ik over zou stappen, maar ik had een klapstoeltje gevonden wat ik niet kwijt wilde.
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:38:
[...]

Was juist blij dat ik niet meer met de auto hoefde toen ik van baan switchte... elke dag die files :'( en hopen dat de matrix borden uit bleven (die kans was nihil).
Voor mij is met de auto file op: N205, A9, A5, A4 2 of 3 keer, misschien file op de A13. Dus dat is een prima alternatief. :(

burne wijzigde deze reactie 09-04-2019 10:58 (89%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:33

F.West98

Jongste 8 jaar-actieve user

Ik wil gewoon zonder gezeik naar m’n werk.
Ja dat wil iedereen. Dat is juist de reden waarom werkzaamheden nodig zijn, anders komt er de komende jaren juist steeds meer gezeik (en 3x raden wie dan weer hier komt klagen dat de treinen niet op tijd rijden?)

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 32GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960 - Alles
Firesphere: Chrome is dubieus. Firefox FTW
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 08:34
cordonbleu schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 00:51:
[...]

Het kan niet anders dan dat ze er schijt aan hebben. Als ze ook maar enig besef, logica en inlevingsvermogen hadden gehad dan waren deze werkzaamheden wel in een vakantieperiode gepland en verspreid geweest.
De lui die dit beslissen reizen zelf niet met de trein...
En waarom zou het plannen in de vakantieperiode getuigen van besef/logica/inlevingsvermogen? Dan heb je weliswaar minder dagelijkse reizigers, maar meer toeristen van/naar Schiphol, inclusief koffers.

Spreiden klinkt ook leuk, tot je tot de conclusie komt dat je dan een paar maanden overlast en minder treinen hebt en het waarschijnlijk ook nog eens veel meer kost. Maar vanaf de zijlijn is het nou eenmaal makkelijk roepen, dat gebrek aan inlevingsvermogen is blijkbaar van twee kanten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cordonbleu
Transportman schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:01:
[...]

En waarom zou het plannen in de vakantieperiode getuigen van besef/logica/inlevingsvermogen? Dan heb je weliswaar minder dagelijkse reizigers, maar meer toeristen van/naar Schiphol, inclusief koffers.

Spreiden klinkt ook leuk, tot je tot de conclusie komt dat je dan een paar maanden overlast en minder treinen hebt en het waarschijnlijk ook nog eens veel meer kost. Maar vanaf de zijlijn is het nou eenmaal makkelijk roepen, dat gebrek aan inlevingsvermogen is blijkbaar van twee kanten.
Het antwoord geef je zelf al; minder reizigers en dus meer kans dat je met de trein mee kan. Het was op Leiden nu zelfs zo erg dat honderden reizigers niet meer konden instappen, omdat de trein die kwam aanrijden nu eenmaal al tjokvol zat en er dus haast niemand meer bij kon. En dan maar duimen dat er in de volgende trein nog wel enige ruimte over is. Geen manier van hoe je met je klanten omgaat mijn inziens.
Overigens, naar Schiphol toe gaan nog steeds een hoop toeristen met bijvoorbeeld een taxi of bus, omdat dat toch nog steeds betrouwbaarder is dan de trein want je wilt je vlucht natuurlijk niet missen.

Het zou me toch logisch lijken als je met zo'n omvangrijk aangepaste dienstregeling, vanwege de werkzaamheden, je enigszins extra rekening houdt met verstoringen die elders kunnen ontstaan, waarmee je kan voorkomen dat het helemaal in de soep loopt zoals vandaag. Doordat er veel minder treinen rijden zullen er waarschijnlijk veel treinenstellen over zijn die dan strategisch geplaatst kunnen worden. Die kunnen dan worden ingezet op momenten waarop het mis dreigt te gaan zoals vandaag.

En ja, momenten als deze werkzaamheden, waardoor er dus een hoop treinstellen niet ingezet worden, zullen vast ook worden aangegrepen om die treinstellen de werkplaats in te rollen voor reparaties, checks e.d. Maar dat kan vast niet bij al die treinstellen tegelijk, er moeten er dus vast over zijn. En machinisten zijn vast ook wel op standby te zetten? Al deze dingen zijn in bijvoorbeeld de luchtvaart de normaalste zaak van de wereld.

Ja, roepen is altijd makkelijk. En toch is het een feit dat het overgrote deel van het bestuur van NS en ProRail niet met de trein naar het werk gaat, maar met een luxe auto. Dat helpt zeker niet mee aan het inlevingsvermogen lijkt mij, toch? Ze zullen het vast allemaal goed bedoelen en ze hebben vast zat mensen om zich heen die er voor gestudeerd hebben en ze kunnen adviseren, maar toch kun je je mijn inziens alleen écht inleven als je het zelf in persoon meemaakt

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Transportman schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:01:
[...]

Het is een beetje alsof Rijkswaterstaat besluit een aantal afritten op het Prins Claus-plein af te zetten en van de rest de helft van de rijbanen afsluit. Drie weken lang. In maart en april.

Dat levert kamervragen op. De tweede dag, niet na drie weken. En een minister die moet onderduiken na doodsbedreigingen.

En wij treinreizigers moeten niet zeuren, want het is voor ons eigen bestwil. Maar vanaf de zijlijn is het nou eenmaal makkelijk roepen. Ik zit in een overvolle trein, ik ben 1 uur 40 minuten langer onderweg, vandaag. Een meer dan verdubbeling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
burne schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:53:
[...]

Het is een beetje alsof Rijkswaterstaat besluit een aantal afritten op het Prins Claus-plein af te zetten en van de rest de helft van de rijbanen afsluit. Drie weken lang. In maart en april.
Ga eens kijken wat er gebeurd bij de A9 in Amsterdam Zuid-Oost of wat er gaat gebeuren met de A10 Zuid. Maanden zo niet jaren lang verminderde capacteit/afgesloten rijstroken/smallere rijstroken, afgesloten op/afritten etc. Grote infra projecten op snelwegen duren vaak nog langer en geven nog meer overlast.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

PolarBear schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:45:
[...]

Ga eens kijken wat er gebeurd bij de A9 in Amsterdam Zuid-Oost of wat er gaat gebeuren met de A10 Zuid. Maanden zo niet jaren lang verminderde capacteit/afgesloten rijstroken/smallere rijstroken, afgesloten op/afritten etc. Grote infra projecten op snelwegen duren vaak nog langer en geven nog meer overlast.
Je hebt gemist wat ik zeg over auto als alternatief. Blader maar even terug, het is duidelijk genoeg.

En wat moet ik met whataboutisme? Flikker toch op [censuur].

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 08:36

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

cordonbleu schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:11:
[...]
Ja, roepen is altijd makkelijk. En toch is het een feit dat het overgrote deel van het bestuur van NS en ProRail niet met de trein naar het werk gaat, maar met een luxe auto. Dat helpt zeker niet mee aan het inlevingsvermogen lijkt mij, toch? Ze zullen het vast allemaal goed bedoelen en ze hebben vast zat mensen om zich heen die er voor gestudeerd hebben en ze kunnen adviseren, maar toch kun je je mijn inziens alleen écht inleven als je het zelf in persoon meemaakt
Ik heb al vaker gezegd, dat de problemen bij het openbaar vervoer zo zijn opgelost, als al het kantoorpersoneel van OV-bedrijven (en ProRail) verplicht op 100 KM van hun werkplek moeten wonen en verplicht met het openbaar vervoer naar hun werk en weer naar huis moeten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• cordonbleu
We zijn het duidelijk eens ;)

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 08:34
Freee!! schreef op woensdag 10 april 2019 @ 00:48:
[...]

Ik heb al vaker gezegd, dat de problemen bij het openbaar vervoer zo zijn opgelost, als al het kantoorpersoneel van OV-bedrijven (en ProRail) verplicht op 100 KM van hun werkplek moeten wonen en verplicht met het openbaar vervoer naar hun werk en weer naar huis moeten.
En dan zal het veel lastiger worden om personeel te vinden door de reistijd, zullen maar weinig mensen zijn die bewust meer dan een uur van huis willen werken (of dat nou met de auto, trein of wat dan ook is).

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Freee!! schreef op woensdag 10 april 2019 @ 00:48:
[...]

Zowat het voltallige personeel van zowel ProRail als NS gaat al met de trein naar hun werkplek. Al decennia. Iets met vrij reizen.

Goed plan verder :z

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Marcel Br
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 10-12 21:06
Ook degenen die de beslissingen nemen?
Het is trouwens vrij lastig om het OV naar het werk te gaan als je zelf de vroege dienst hebt in datzelfde OV. (of de late met teruggaan)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 08:36

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

evilution schreef op woensdag 10 april 2019 @ 06:56:
[...]
Zowat het voltallige personeel van zowel ProRail als NS gaat al met de trein naar hun werkplek. Al decennia. Iets met vrij reizen.

Goed plan verder :z
De directie nu net niet.
Marcel Br schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:05:
Ook degenen die de beslissingen nemen?
Het is trouwens vrij lastig om het OV naar het werk te gaan als je zelf de vroege dienst hebt in datzelfde OV. (of de late met teruggaan)
Hoe vaak heeft het kantoorpersoneel nu wisselende diensten :? En de directie :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Freee!! schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:07:
[...]

De directie nu net niet.

[...]

Mijn directrice (ProRail) reist ook gewoon met de trein vanaf haar huis, maar ze heeft ook een auto ja ;) De staatssecretaris komt wel altijd met de auto (BMW 7 serie :9 )

• cazzer22
cordonbleu schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:11:
[...]
Het antwoord geef je zelf al; minder reizigers en dus meer kans dat je met de trein mee kan. Het was op Leiden nu zelfs zo erg dat honderden reizigers niet meer konden instappen, omdat de trein die kwam aanrijden nu eenmaal al tjokvol zat en er dus haast niemand meer bij kon. En dan maar duimen dat er in de volgende trein nog wel enige ruimte over is. Geen manier van hoe je met je klanten omgaat mijn inziens.
Overigens, naar Schiphol toe gaan nog steeds een hoop toeristen met bijvoorbeeld een taxi of bus, omdat dat toch nog steeds betrouwbaarder is dan de trein want je wilt je vlucht natuurlijk niet missen.
Hoe werkt het dan bij jou in de buurt als de lokale supermarkt gaat verbouwen? Sluit deze voor 5 dagen de deuren om in alle rust en veiligheid alle schappen leeg te halen, te verplaatsen of te vervangen, en alles op nieuwe plekken weer op te bouwen? Of gaat het winkelend publiek gewoon door, met alleen her en der afgezette paden omdat dáár gewerkt wordt? Voor beide situaties is wat te zeggen lijkt mij. Maar in beide situaties kan de klant niet ontspannen de boodschappen doen (in geval 1 zelfs helemaal niet, in geval 2 zijn sommige producten niet voor handen), en benadeeld de winkel de klanten zoals je dat noemt.

In het geval van Leiden hoeven de reizigers niet zelf hun weg te vinden maar worden ze vervoerd waardoor het wel veilig kan, maar het is nog steeds verre van ideaal. Dat ze bewust nu kiezen is lijkt me omdat vanaf april het rustiger wordt, veel mensen gaan vanaf nu al buiten het seizoen op vakantie (dus minder spitsreizigers), maar de grote stroom op Schiphol is nog niet aanwezig
Het zou me toch logisch lijken als je met zo'n omvangrijk aangepaste dienstregeling, vanwege de werkzaamheden, je enigszins extra rekening houdt met verstoringen die elders kunnen ontstaan, waarmee je kan voorkomen dat het helemaal in de soep loopt zoals vandaag. Doordat er veel minder treinen rijden zullen er waarschijnlijk veel treinenstellen over zijn die dan strategisch geplaatst kunnen worden. Die kunnen dan worden ingezet op momenten waarop het mis dreigt te gaan zoals vandaag.
En daarmee de werkzaamheden nog complexer maken? Nee, dan is het helaas voor de reiziger zoals gisteren te merken was. Niet omdat ProRail en de NS de pik op de reiziger heeft, maar gewoon omdat niet altijd er flexibiliteit is om toch spontaan extra sporen vrij te maken.
En ja, momenten als deze werkzaamheden, waardoor er dus een hoop treinstellen niet ingezet worden, zullen vast ook worden aangegrepen om die treinstellen de werkplaats in te rollen voor reparaties, checks e.d. Maar dat kan vast niet bij al die treinstellen tegelijk, er moeten er dus vast over zijn. En machinisten zijn vast ook wel op standby te zetten? Al deze dingen zijn in bijvoorbeeld de luchtvaart de normaalste zaak van de wereld.
Er zijn misschien nu 20 extra stellen over, maar het kan ook zijn dat die al elders ingezet worden om proeven te doen. Nu kunnen ze proeven doen om op andere locaties langere treinen in te zetten, om te zien wat het effect is. Of meer onderhoud in de werkplaatsen tussendoor. Reken maar dat er ver vooruit gepland wordt om toch optimaal gebruik te maken van de buitendienststelling!

Bij de luchtvaart personeel op standby? Hoe vaak hoor ik wel niet dat er 1 piloot of co-piloot positief op alcohol heeft geblazen en daardoor de hele vlucht niet door kan gaan? Wellicht dat dit het geval is op hubs, maar dan nog moet de invallende piloot net als de machinist bevoegd zijn voor het type, en de route!

• cordonbleu
cazzer22 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:06:
[...]

Hoe werkt het dan bij jou in de buurt als de lokale supermarkt gaat verbouwen? Sluit deze voor 5 dagen de deuren om in alle rust en veiligheid alle schappen leeg te halen, te verplaatsen of te vervangen, en alles op nieuwe plekken weer op te bouwen? Of gaat het winkelend publiek gewoon door, met alleen her en der afgezette paden omdat dáár gewerkt wordt? Voor beide situaties is wat te zeggen lijkt mij. Maar in beide situaties kan de klant niet ontspannen de boodschappen doen (in geval 1 zelfs helemaal niet, in geval 2 zijn sommige producten niet voor handen), en benadeeld de winkel de klanten zoals je dat noemt.
Je vergelijking met de supermarkt slaat kant noch wal. Bij een supermarkt heb je keuze en dat hoeft echt niet meer in een stad te zijn tegenwoordig. Zelfs in het dorp heb tegenwoordig al de keuze uit twee, drie of soms zelfs vier supermarkten.
Bij de NS heb je geen keuze, die hebben monopolie op het grootste deel van de spoorwegen in Nederland en 100% in de Randstad. Rijdt de NS niet? Dan rij je helaas niet met de trein vandaag, je moet wat anders gaan verzinnen. De impact van het niet rijden of zeer beperkt rijden van NS heeft grote invloed en is absoluut niet te vergelijken met een supermarkt die gaat verbouwen. Niet iedereen heeft een alternatief voor de trein. Niet iedereen heeft een rijbewijs of auto. En soms is het alternatief, bijvoorbeeld bus, geen optie omdat je reis dan zoveel langer duurt dat het haast geen zin meer heeft om naar kantoor te gaan.
Er zijn misschien nu 20 extra stellen over, maar het kan ook zijn dat die al elders ingezet worden om proeven te doen. Nu kunnen ze proeven doen om op andere locaties langere treinen in te zetten, om te zien wat het effect is. Of meer onderhoud in de werkplaatsen tussendoor. Reken maar dat er ver vooruit gepland wordt om toch optimaal gebruik te maken van de buitendienststelling!
Een heel stuk meer dan 20, maar dat terzijde...
Terwijl het op het traject Schiphol-Leiden-Den Haag hyper druk is, omdat er veel minder treinen rijden en veelal ook treinen die langer hadden kunnen zijn, is het dus een goed idee om dat moment aan te grijpen om proeven te doen op andere trajecten? Lijkt mij niet. Maak zoveel mogelijk treinen zo lang mogelijk en houdt treinstellen standby voor als er andere verstoringen optreden. Dan doe je zoveel mogelijk je best voor de reiziger en wordt de overlast zoveel mogelijk beperkt. Beperking van overlast is naar mijn mening pas een echt optimaal goed.
Bij de luchtvaart personeel op standby? Hoe vaak hoor ik wel niet dat er 1 piloot of co-piloot positief op alcohol heeft geblazen en daardoor de hele vlucht niet door kan gaan? Wellicht dat dit het geval is op hubs, maar dan nog moet de invallende piloot net als de machinist bevoegd zijn voor het type, en de route!
Je weet duidelijk niet hoe het er in de luchtvaart aan toe gaat. Vraag maar eens aan een piloot van Transavia of KLM hoe het zit met standby crew. Je hebt gewoon bepaalde dagen/nachten dat je standby staat en binnen een bepaalde tijd op de luchthaven moet kunnen zijn. Niks vreemds, normaalste zaak van de wereld. De inrooster afdeling houdt dan natuurlijk rekening met de type rating van de betreffende piloten, wel zo handig. Soms komt het ook voor dat een ander type toestel wordt ingezet, omdat de meest geschikte standby crew een andere type rating heeft. Heeft natuurlijk ook weer met de positionering van crew te maken en nog vele vele andere zaken. Zo'n rooster maken is dan ook zeer complex en vereist hiervoor goed getrainde mensen.

En je opmerking over dronken piloten; dat komt bij machinisten niet voor? Google maar eens op 'dronken machinist'. Gebeurt vaker dan je misschien denkt. Daarmee wil ik absoluut niet goed praten dat dit maar normaal is, dat is het natuurlijk niet. Voor piloten staan er gelukkig ook zware straffen op dit feit en soms kunnen ze hun brevet inleveren en komen ze nooit meer bij een maatschappij aan de bak.

• Robertdj
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
ProRail/NS hebben inderdaad de pik op reizigers. Daarom kunnen de spooraannemers lekker doordeweeks overdag werken. Ze hoeven zelden in de weekenden te werken en nachten zijn helemaal uit den boze. Tijdens Pinksteren, Hemelvaart etc zitten ze allemaal thuis. /s

https://www.spoorpro.nl/p...wordt-deze-zomer-nijpend/

• LordSinclair
Robertdj schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:50:
ProRail/NS hebben inderdaad de pik op reizigers. Daarom kunnen de spooraannemers lekker doordeweeks overdag werken. Ze hoeven zelden in de weekenden te werken en nachten zijn helemaal uit den boze. Tijdens Pinksteren, Hemelvaart etc zitten ze allemaal thuis. /s

https://www.spoorpro.nl/p...wordt-deze-zomer-nijpend/
Waar zit jij 's nachts, in het weekend en op de feestdagen? Op je werk hoop ik.

Daarnaast pleit het artikel dat je aanhaalt om juist nog meer buiten de vakanties om aan het spoor aan het werk te gaan.
Voor de korte termijn ziet hij geen oplossing. Een beter salaris zal volgens hem niet direct effect hebben om mensen vast te houden. “Een betere spreiding van projecten is de oplossing. Maar het aantal treinvrije dagen dat het mogelijk maakt om een traject helemaal af te sluiten is beperkt en wordt nu meestel in de herfstvakantie, de zomerperiode of tijdens de feestdagen ingepland. Wellicht dat de herinvoering van enkelsporige buitendienststellingen (het deels afsluiten van trajecten waarbij niet alle treinverkeer stilgelegd wordt) gaat helpen, maar dat moet op de lange termijn gaan blijken.”
cordonbleu schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:32:
Je weet duidelijk niet hoe het er in de luchtvaart aan toe gaat. Vraag maar eens aan een piloot van Transavia of KLM hoe het zit met standby crew. Je hebt gewoon bepaalde dagen/nachten dat je standby staat en binnen een bepaalde tijd op de luchthaven moet kunnen zijn. Niks vreemds, normaalste zaak van de wereld. De inrooster afdeling houdt dan natuurlijk rekening met de type rating van de betreffende piloten, wel zo handig. Soms komt het ook voor dat een ander type toestel wordt ingezet, omdat de meest geschikte standby crew een andere type rating heeft. Heeft natuurlijk ook weer met de positionering van crew te maken en nog vele vele andere zaken. Zo'n rooster maken is dan ook zeer complex en vereist hiervoor goed getrainde mensen.
Maar een vliegtuig dat 2 uur later vertrekt omdat de piloten nog uit de standby moeten komen is niet leuk maar te overzien. Terwijl op het spoor in de tussentijd al 7 andere treinen vertrokken zijn, ga je dan wachten op de 8e met de invalmachinist?

LordSinclair wijzigde deze reactie 10-04-2019 17:06 (29%)

• Robertdj
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:01:
[...]

Waar zit jij 's nachts, in het weekend en op de feestdagen? Op je werk hoop ik.

Daarnaast pleit het artikel dat je aanhaalt om juist nog meer buiten de vakanties om aan het spoor aan het werk te gaan.
Was sarcastisch, ik werk bij een aannemer ;) Wel op kantoor met een sporadisch nachtje/weekend op locatie, daarmee kom ik er beduidend beter vanaf dan mijn collega's buiten. Overigens heb je in dat nachtje
doorgaans hooguit 3 uur de tijd om je werk te doen, iets met reizigers ofzo. :X

• cordonbleu
LordSinclair schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:01:
Maar een vliegtuig dat 2 uur later vertrekt omdat de piloten nog uit de standby moeten komen is niet leuk maar te overzien. Terwijl op het spoor in de tussentijd al 7 andere treinen vertrokken zijn, ga je dan wachten op de 8e met de invalmachinist?
Ik snap je punt, maar bijvoorbeeld de verstoring van gisteren waarbij een trein een deel van de bovenleiding meenam is niet binnen 2 uur opgelost. Dan loont het nog steeds om strategisch treinstellen achter de hand te hebben die kunnen worden ingezet.
Die kun je dan inzetten zodat je bijvoorbeeld kan zorgen dat er toch nog steeds zo veel mogelijk treinen rijden op het traject Schiphol-Leiden-Den Haag. Dan zorg je er voor dat de al zo grote overlast op dat traject niet nog veel groter wordt.

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:14
Gaan we het hier nu dagenlang hebben over de werkzaamheden rondom Leiden en hoe vervelend dat voor iedereen is en dat alles en iedereen die hiermee bezig is klote en slecht is omdat er overlast voor de reizigers is?

:F

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:06

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik vind het ook maar een zinloze en kansloze "discussie". Het is nou niet alsof ze er een stuk spoor om de werkzaamheden heen kunnen leggen ofzo. En buurtbewoners zullen er ook niet blij van worden als ze wekenlang tussen 22:00 en 05:00 in de herrie zitten, zodat die reizigers de volgende dag min of meer ongestoord op hun werk kunnen komen.
Roepen dat NS/Prorail een monopolie hebben en zich daarom maar niets van hun klanten aantrekken is natuurlijk ook kolder.

Als je geen vertraging wil hebben: zoek dan werk dichter bij huis en ga op de fiets. De beste keuze die ik gemaakt heb in de afgelopen jaren.

We've got that ring of confidence

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Die ook. Afhankelijk van hun agenda. Maar dat geldt voor mij ook.
[...]

Veel van dat "kantoorpersoneel" heeft inderdaad geen wisselende diensten, maar dient uit hoofde van hun functie wel aanwezig te zijn bij bepaalde werkzaamheden en buitendienststellingen.
Mijn "kantoorbaan" vereist dat ik minimaal 50% van m'n tijd buiten ben. Veiligheidsregelgeving en de wens bepaalde werkzaamheden bij te wonen maken dat die 50% vaak 's nachts is. En raad eens wat? Daar kom ik soms ook gewoon directieleden tegen omdat die willen weten wat er speelt.
St00mwals schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:04:
Gaan we het hier nu dagenlang hebben over de werkzaamheden rondom Leiden en hoe vervelend dat voor iedereen is en dat alles en iedereen die hiermee bezig is klote en slecht is omdat er overlast voor de reizigers is?

:F
Is toch lekker zeiken als je zelf nog geen modeltreintje kunt laten rijden?

evilution wijzigde deze reactie 14-04-2019 11:37 (0%)
Reden: Grammatica

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Yukkie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:01:

Als je geen vertraging wil hebben: zoek dan werk dichter bij huis en ga op de fiets. De beste keuze die ik gemaakt heb in de afgelopen jaren.
Ik dacht dat ik mijn woon-werkverkeer redelijk op orde had met 10 minuten op de fiets en 45 minuten in één intercity met altijd een zitplaats. Zelfs het vervangen van het oude Delft CS door de Willem van Oranjetunnel is zonder grote problemen gelukt.

Je werk 'dichter bij huis' zoeken is leuk als je 23 en vakkenvuller of borderwasser bent. Voor de rest van Nederland is dat minder eenvoudig.

• cordonbleu
Yukkie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:01:
Als je geen vertraging wil hebben: zoek dan werk dichter bij huis en ga op de fiets.
Wat je hier nu doet is precies hetzelfde als 'het is makkelijk vanaf de zijlijn zeiken op de NS/ProRail.'

cordonbleu wijzigde deze reactie 12-04-2019 01:21 (6%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Zullen we het ongegeneerd ranten voor buiten het forum bewaren? Dank je.

deepbass909 wijzigde deze reactie 12-04-2019 09:22 (92%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cordonbleu
Yukkie schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 07:16:
[...]

Wat een enorme intense flauwekul zeg. Alsof ik mijn dagen slijt een een supermarkt of spoelkeuken. Je moet eens van je luie reet uit die trein komen en je ogen eens openen. Zeker in de Randstad zijn er meer dan genoeg goed betaalde banen te vinden op 10-25 min fietsen van je huis. En anders zou je ook kunnen overwegen om te verhuizen. De verminderde stress van een beetje beweging en geen ergenis iedere ochtend en middag is me een hoop waard.

Maar ja. Sommige mensen willen natuurlijk alleen maar klagen en de schuld bij een ander leggen, in plaats van een oplossing te zoeken. Want dat is een stuk gemakkelijker. Nou, count your blessings: daar is een speciaal topic voor: Het OV Moppertopic
Ook voor jouw reactie geldt; Wat je hier nu doet is precies hetzelfde als 'het is makkelijk vanaf de zijlijn zeiken op de NS/ProRail.'

6 op de 10 Nederlanders is forens. Je zegt dus dat al die mensen flauwekul zijn, van hun luie reet moeten komen en hun ogen moeten openen? Vertel jij 60% van de Nederlanders even dat ze makkelijk allemaal een baan op fietsafstand kunnen vinden? En dat ze anders maar moeten verhuizen. Het zou voor een hoop mensen ideaal zijn een goede baan te hebben dicht bij huis. Maar realistisch? Nee, totaal niet helaas. Open zelf je ogen. Die 6 op de 10 gaan echt niet voor hun lol in de trein zitten of in de file staan.

https://www.trouw.nl/home...n-kleine-forens~a4d52c8f/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

cordonbleu schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:23:
[...]

Ook voor jouw reactie geldt; Wat je hier nu doet is precies hetzelfde als 'het is makkelijk vanaf de zijlijn zeiken op de NS/ProRail.'

6 op de 10 Nederlanders is forens. Je zegt dus dat al die mensen flauwekul zijn, van hun luie reet moeten komen en hun ogen moeten openen? Vertel jij 60% van de Nederlanders even dat ze makkelijk allemaal een baan op fietsafstand kunnen vinden? En dat ze anders maar moeten verhuizen. Het zou voor een hoop mensen ideaal zijn een goede baan te hebben dicht bij huis. Maar realistisch? Nee, totaal niet helaas. Open zelf je ogen. Die 6 op de 10 gaan echt niet voor hun lol in de trein zitten of in de file staan.

https://www.trouw.nl/home...n-kleine-forens~a4d52c8f/
Dat hoor je mij niet zeggen. Ik bedoel alleen dat wanneer je afhankelijk bent van anderen en als dat om wat voor reden dan ook tot grote ergernis leidt, dat je je dan moet beseffen dat er alternatieven zijn. Dat kan in de vorm van ander vervoer zijn, maar bijvoorbeeld ook door dichter bij huis werk te zoeken of dichter bij je werk je thuis te zoeken.

• cazzer22
cordonbleu schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:32:

Je vergelijking met de supermarkt slaat kant noch wal. Bij een supermarkt heb je keuze en dat hoeft echt niet meer in een stad te zijn tegenwoordig. Zelfs in het dorp heb tegenwoordig al de keuze uit twee, drie of soms zelfs vier supermarkten.
Bij de NS heb je geen keuze, die hebben monopolie op het grootste deel van de spoorwegen in Nederland en 100% in de Randstad. Rijdt de NS niet? Dan rij je helaas niet met de trein vandaag, je moet wat anders gaan verzinnen. De impact van het niet rijden of zeer beperkt rijden van NS heeft grote invloed en is absoluut niet te vergelijken met een supermarkt die gaat verbouwen. Niet iedereen heeft een alternatief voor de trein. Niet iedereen heeft een rijbewijs of auto. En soms is het alternatief, bijvoorbeeld bus, geen optie omdat je reis dan zoveel langer duurt dat het haast geen zin meer heeft om naar kantoor te gaan.
Daar ben ik het niet mee eens. Net als de winkel, kan je ook de vorm van transport gewoon vrijelijk kiezen. Dat een bepaalde winkel je voorkeur heeft (bijvoorbeeld dichterbij, assortiment sluit beter aan bij je wensen, fijner winkelen etc) is ook met vervoer. Waar je normaal de trein neemt (wellicht sneller, of comfortabeler) kan je ook kiezen om een bus, of taxi of auto te nemen. Dus als de NS haar treintjes niet kan laten rijden zijn er nog genoeg alternatieven. Nog sterker, de NS zet zelfs vervangende bussen in! Dat doet die supermarkt niet die een weekje dichtgaat. En mijn persoonlijke ervaring is dat dit hooguit 1 uur extra reistijd oplevert (reizen vanaf een sprinterstation met veel tussenstops), normaal zelfs nog onder een half uur!
Een heel stuk meer dan 20, maar dat terzijde...
Terwijl het op het traject Schiphol-Leiden-Den Haag hyper druk is, omdat er veel minder treinen rijden en veelal ook treinen die langer hadden kunnen zijn, is het dus een goed idee om dat moment aan te grijpen om proeven te doen op andere trajecten? Lijkt mij niet. Maak zoveel mogelijk treinen zo lang mogelijk en houdt treinstellen standby voor als er andere verstoringen optreden. Dan doe je zoveel mogelijk je best voor de reiziger en wordt de overlast zoveel mogelijk beperkt. Beperking van overlast is naar mijn mening pas een echt optimaal goed.
Denk wederom dat die treinen niet langer HADDEN kunnen zijn. Denk niet dat de NS denkt 'ah werkzaamheden, laten we eens reizigertje gaan pesten en naast minder treinen, ook kortere treinen in gaan zetten!' Vermoedelijk zijn er perrons die nu geen 12 bakken VIRM aan kunnen. Het is vervelend dat dit gebeurd op een 'hyper' druk traject. Werkzaamheden zijn nodig om de dienstregeling betrouwbaar te houden. En wat ze nu aan het doen zijn aan het seinwezen kan je niet in delen uitvoeren. Dus helaas, je zal gewoon door de zure appel heen moeten bijten of vakantie nemen/vanuit huis gaan werken. Als ze het niet doen heb je wellicht over 5 jaar steeds vaker een seinstoring op dit traject, en dan gaat men nog meer klagen, en mopperen over onbetrouwbaar OV en alles.

Denk dat zo'n proef nu wel slim is. Moeten ze het dan doen wanneer er geen werkzaamheden zijn? En de reizigers dan te horen krijgen, de trein van 7.54 zal vandaag niet rijden? Denk dat dat minder gewenst is.

En je opmerking over dronken piloten; dat komt bij machinisten niet voor? Google maar eens op 'dronken machinist'. Gebeurt vaker dan je misschien denkt. Daarmee wil ik absoluut niet goed praten dat dit maar normaal is, dat is het natuurlijk niet. Voor piloten staan er gelukkig ook zware straffen op dit feit en soms kunnen ze hun brevet inleveren en komen ze nooit meer bij een maatschappij aan de bak.
Ik zit inderdaad niet wekelijks in een vliegtuig. Mijn kennis ligt meer bij het spoor. Naar mijn idee is standby dat je op locatie beschikbaar bent, maar als je verplicht thuis zijn ook als standby omschrijft ook prima. Ik noem dat meer huisarrest.

Tuurlijk komt dat ook voor bij machinisten, zeg ik dan van niet? Alleen heb jij cijfers? Ik lees er namelijk gevoelsmatig veel minder over. Ook zal de impact minder zijn door alle beveiligingen op het Nederlandse spoor.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

cazzer22 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:28:
[...]

Vermoedelijk zijn er perrons die nu geen 12 bakken VIRM aan kunnen.
Ze rijden met VIRM6+6, (maar gisteren even niet) dat is het probleem niet. Alleen is Haarlem - Den Haag (CS of HS) van 4 treinen per uur naar 2 treinen per uur gegaan. En dat plannetje om reizigers met een oneven geboortedatum op oneven dagen niet laten reizen en ditto met even geboortedatum is mislukt. En dus proberen er 2400 man zich in die treinen te wurmen.

Ik herhaal wat ik eerder zei: met extra overstappen en andere routes kan ik leven, maar niet met een gehalveerd aantal stoeltjes per uur op een van de drukste routes van de NS.

• cazzer22
Wat zie jij dan als een werkbare oplossing, waarmee deze werkzaamheden niet onderbroken hoeven te worden, en ook het treinverkeer zo min mogelijk hinder heeft?

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
Willekeurige vraag over (het archief van) de NS reisplanner.

Ik nam op 22 maart de IC 144 van Hengelo naar Deventer: https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-03-22/144 - normaal vertrek om 17:03, toen met tien minuten vertraging.

Als ik echter de reis nu plan in de NS reisplanner, is die IC nergens te bekennen: https://www.ns.nl/reispla...rek&tijd=2019-03-22T17:00

Heeft er iemand een idee waar die inconsistentie vandaan komt, en de NS dus geen compleet plaatje heeft van de treinen die er hebben gereden?

Evest wijzigde deze reactie 12-04-2019 12:54 (6%)

Errare humanum est, sed in errare perseverare diabolicum. - Seneca

• F.West98
  • Laatst online: 08:33

F.West98

Jongste 8 jaar-actieve user

Zullen we die discussie over de werkzaamheden bij Leiden nou maar eens stoppen? Ik denk dat iedereen het punt nu wel snapt en de sfeer wordt er hier niet beter op. Inderdaad onhandig, die werkzaamheden, maar daar hebben we dus Het OV Moppertopic voor. Als je denkt dat iedereen bij NS/ProRail incompetent is, volgens mij zoeken ze nog medewerkers, en ze zullen vast geïnteresseerd zijn in een oplossing voor deze situatie.

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 32GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960 - Alles
Firesphere: Chrome is dubieus. Firefox FTW
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• EDIT
Evest schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:52:
Willekeurige vraag over (het archief van) de NS reisplanner.

Ik nam op 22 maart de IC 144 van Hengelo naar Deventer: https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-03-22/144 - normaal vertrek om 17:03, toen met tien minuten vertraging.

Als ik echter de reis nu plan in de NS reisplanner, is die IC nergens te bekennen: https://www.ns.nl/reispla...rek&tijd=2019-03-22T17:00

Heeft er iemand een idee waar die inconsistentie vandaan komt, en de NS dus geen compleet plaatje heeft van de treinen die er hebben gereden?
De NS reisplanner heeft dacht ik geen archief, die wordt elke dag verwijderd. Als je dus in het verleden plant, krijg je dus de ritten met de huidige dienstregeling te zien.

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
EDIT schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:07:
[...]

De NS reisplanner heeft dacht ik geen archief, die wordt elke dag verwijderd. Als je dus in het verleden plant, krijg je dus de ritten met de huidige dienstregeling te zien.
Dat lijkt niet helemaal het geval, want met de huidige dienstregeling zie ik wél de IC 144.

Vraag me overigens af hoe het zit vanwege een claim geld terug bij vertraging. Volgens de klantenservice kan ik geen 30 minuten vertraging hebben gehad (dat is niet naar Dv overigens, maar met een overstap) omdat de IC 144, waarmee ik gereisd heb, niet in het systeem staat 8)7

Juist vanwege die claims lijkt het me ook vreemd als ze de volledige geschiedenis na een dag zouden wissen, i.v.m. het bepalen van vertraging :)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Kleine spoorprobleempjes in de Randstad op dit moment:
Het treinverkeer op de trajecen Utrecht-Den Haag en Utrecht-Rotterdam is vrijdagmiddag gestremd door een defecte bovenleiding. Naar verwachting rijden er tot 19.00 uur geen intercity’s.

Spoorbeheerder ProRail constateerde aan het begin van de middag een zwakke plek in de bovenleiding op het traject Woerden-Harmelen. Daarom is op deze drukke route maar een beperkt aantal sporen bruikbaar.

ProRail en NS overleggen nu of de beschadiging direct of op een later tijdstip moet worden hersteld. Maar sowieso zullen reizigers in de avondspits tussen Utrecht en de twee andere steden hinder en vertraging ondervinden door het defect.

Treinreizigers op dit traject krijgen het advies de reisplanner in de gaten te houden en alternatief vervoer te regelen. Maandag ontregelde een kapotte bovenleiding bij Weesp een halve dag het treinverkeer in de Randstad.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...en-utrecht-rotterdam.html

Virussen? Scan ze hier!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Evest schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:13:
[...]

Dat lijkt niet helemaal het geval, want met de huidige dienstregeling zie ik wél de IC 144.

Vraag me overigens af hoe het zit vanwege een claim geld terug bij vertraging. Volgens de klantenservice kan ik geen 30 minuten vertraging hebben gehad (dat is niet naar Dv overigens, maar met een overstap) omdat de IC 144, waarmee ik gereisd heb, niet in het systeem staat 8)7

Juist vanwege die claims lijkt het me ook vreemd als ze de volledige geschiedenis na een dag zouden wissen, i.v.m. het bepalen van vertraging :)
NS reisplanner is niet de enige tool die bestaat. Alle informatie mbt interlocking en bijbehorende treinnummers/bewegingen worden opgeslagen en vallen visueel en tekstueel op te vragen. Ik kan ze zelf tot een jaar terug opvragen, maar waarschijnlijk loopt het archief veel verder door.

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
ArcticWolf schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:25:
[...]

NS reisplanner is niet de enige tool die bestaat. Alle informatie mbt interlocking en bijbehorende treinnummers/bewegingen worden opgeslagen en vallen visueel en tekstueel op te vragen. Ik kan ze zelf tot een jaar terug opvragen, maar waarschijnlijk loopt het archief veel verder door.
Thanks, interessant. Vraag me dan nog steeds wel af waarom deze trein niet meer in de NS reisplanner staat, en waarom dat door NS klantenservice als argument gebruikt wordt om mijn claim af te wijzen. De klantenservice/het vertragingssysteem heeft gewoon toegang tot de fatsoenlijke systemen lijkt me.

• EDIT
Waar heb je naar toe gereisd? Had je een overstap daarna die je daardoor gemist hebt?
Je kan altijd reageren op de afwijzing met uitleg, de eerste beoordeling gaat namelijk automatisch. Reageer je, dan wordt het nog een keer handmatig bekeken.

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Topicstarter
EDIT schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:34:
Waar heb je naar toe gereisd? Had je een overstap daarna die je daardoor gemist hebt?
Je kan altijd reageren op de afwijzing met uitleg, de eerste beoordeling gaat namelijk automatisch. Reageer je, dan wordt het nog een keer handmatig bekeken.
Olst in dit geval, en inderdaad overstap gemist. (A 17:52 op Dv, 17:47 ging aansluiting). Heb gereageerd op de mail en kreeg terug dat mijn eerste reismogelijkheid de IC van 17:24 uit Hengelo was, inclusief die link naar de reisplanner, waar de IC van 17:03 niet in staat, vandaar mijn vraag waarom dat is. :)

• wildhagen
  • Niet online
Even een road rail trip uit het buitenland, namelijk Kroatië :)

Net teruggekomen van vakantie in Kroatië. Aangezien ik spoorliefhebber ben, ook even wat spoorse zaken bekeken. Namelijk in het station van Knin, in Dalmatië. Dit is nu uiteraard een station van de Hrvatske željeznice, aka HZ, aka Kroatische Spoorwegen. Vroeger was dit een station van Jugoslavenske željeznice, aka JZ, aka de Joegoslavische Spoorwegen

Dit is een knooppunt-station, waar een aantal lijnen samenkomen. Namelijk de landelijke spoorlijnen M604 (passagiers en goederen) en M606 (alleen goederen), en de regionale lijn R103 (passagiers en goederen).

Bij aankomst viel me, voor het station, meteen dit op:

Aangezien ik de loc niet kende wat onderzoek gedaan. Dit is een loc van Class 11 van de JZ. Het nummer is dus 11.061 (niet zichtbaar op de foto, maar had hem genoteerd voor later onderzoek, nummerplaat zit nog goed leesbaar op de cabine.

Deze loc is van Hongaars ontwerp, namelijk de MAV Class 424. Hiervan zijn er 514 gebouwd, waarvan 149 voor buitenlandse bedrijven. Merendeels (ik lees 120 exemplaren) voor de Joegoslavische Spoorwegen (JZ), maar een deel (15 locs) is ook aan Noord-Korea geleverd als oorlogshulp tijdens de Koreaanse Oorlog (1950-1953).

Uiteindelijk zijn er ook wat Hongaarse locomotieven naar Joegoslavie doorverkocht, er hebben er in totaal 365 dienst gedaan bij de JZ. De produktie voor de JZ was van 1924 tot 1947, met nog een kleine vervolg-order in 1955/1956. In Hongarije zijn ze nog tot 1958 geproduceerd.

Het ging om een hoofdlijn-loc die voor zowel goederen- als passagierstreinen werd gebruikt. Deze klasse was één van de laatste klasses stoomlocomotieven die in Joegoslavië dienst deden, en zijn grotendeels begin jaren 70 aan de kant gegaan, toen de diesels de stoomlocomotieven begonnen te vervangen. De laatste stoomloc in Joegoslavie was van deze klasse, de 11.001 trok de allerlaatste stoomtrein op 1 maart 1976. Hoewel ik elders weer lees dat de laatste pas in 1981 aan de kant ging.

De JZ zette deze locomotieven vooral in op lijnen in wat nu Kroatië is, maar ook in Bosnië en Slovenië werd de loc wel ingezet. In Servië, Kosovo en Montenegro was deze klasse locomotieven minder/niet te zien.

Helaas was de loc optisch in een niet al te beste staat, veel roest en afgebladderde verf etc. Jammer dat hij onbeschermd in de open lucht staat.

Verder nog even wat plaatjes van perrons, station en emplacement genomen.

Allereerst het emplacement. Zie hoe dicht je bij de treinen kan komen. En let wel, volledig legaal en publiek toegankelijk vanaf de openbare weg. Dit is nu grotendeels een parkeerterrein:

Zichtje op de perrons, met net een trein van de serie HZ 7123, dit is een Bombardier RegioSwinger, geleverd aan HZ vanaf 2004.

Meer perronzicht:

Zicht op de sporen, vanaf het persoon. Zie dat er wel bovenleidingsportalen staan, maar er geen bovenleiding meer in hangt. Er rijden dus alleen maar diesels daar. Let ook op de wat aparte seinen, ik neem aan een soort vertrekseinen?

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
Op het rangeerterrein bij het Centraal Station in Nijmegen is een ontploffing geweest in een trein. Daarbij is één persoon overleden.

Verder zouden er geen slachtoffers zijn. De hulpdiensten zijn ter plekke, meldt de politie Gelderland via Twitter. Het is vooralsnog onduidelijk wat er gebeurd is.

De NS meldt dat het treinverkeer van en naar Nijmegen verstoord is.
Bron: https://www.ad.nl/binnenl...jmegen-een-dode~ae29e96f/

Iemand die hier iets meer over weet?

Edit: Volgens https://nos.nl/artikel/22...bij-station-nijmegen.html gaat het om een explosie in een DM90.
Op een rangeerterrein bij station Nijmegen is in een stilstaande trein iets ontploft. Daarbij is iemand om het leven gekomen. Volgens de politie zijn er vermoedelijk geen andere slachtoffers.

Wat er precies ontploft is, wordt onderzocht. Het is niet duidelijk wat de identiteit is van het slachtoffer. Ook is niet bekend wat voor trein het was.

Op het rangeerterrein naast het station staan onder meer oude dieseltreinen van de NS, zogenoemde 'Buffels'. Dat type trein, officieel van het type DM'90, werd in augustus van het spoor gehaald. De meeste DM'90's zijn verkocht aan een Roemeens bedrijf en gaan rijden als intercity van het noorden van het land naar de hoofdstad Boekarest.

Het treinverkeer rond Nijmegen is door de ontploffing niet verstoord.

wildhagen wijzigde deze reactie 14-04-2019 10:47 (51%)

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
Die dingen staan er al zo lang, wellicht dat iemand één van de treinstellen als slaap/woonruimte in gebruik heeft genomen.

• wildhagen
  • Niet online
Dat moet haast wel inderdaad. Er zit immers geen diesel meer in die stellen, en ze worden al jaren niet meer gebruikt, dus van zichzelf kan er niks ontploffen.

Virussen? Scan ze hier!

• NMH
Volgens de NOS houdt de politie nu rekening met zelfdoding:
Volgens de politie wijst niets erop dat er sprake is van een misdrijf of betrokkenheid van anderen bij het incident. De politie houdt er sterk rekening mee dat er sprake is van zelfdoding. De politie wil niet zeggen waarop ze dat baseert.
Wat me ook opviel is dat de oorspronkelijke versie van het NOS artikel (zoals ook gequote door @wildhagen) het er over had dat de treinen in augustus van het spoor zijn gehaald waar er nu staat dat ze eind 2017 al met pensioen zijn gegaan. Beetje jammer van dat soort slordigheidjes, die zie ik wel vaker bij de NOS.

• wildhagen
  • Niet online
Ja, las het dat ook het vermoedelijk een geslaagde zelfmoordpoging was.

Zijn nu ook foto's van de opgeblazen trein:

Zelfs het dak is opgebold door de explosie:

Dat zal wel één treinstel minder zijn die ze aan Roemenië kunnen verkopen. Of zou dit nog gerepareerd kunnen worden, realistisch gezien?

Het treinstel zou de 3410 zijn overigens.

wildhagen wijzigde deze reactie 14-04-2019 13:48 (5%)

Virussen? Scan ze hier!

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:30

AW_Bos

Every day, it's a party day 🎉

Ik denk deze gewoon afgeschreven is. Ik betwijfel ook nog eens of de verkoop nog eens doorgaat gezien het Roemeense spoorwegbedrijf in de rode cijfers staat.

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• cazzer22
Twitter als je die plaatjes ziet, de binnenkant van de buffel? Deze zal niet meer gerepareerd worden. Misschien plukstel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
cazzer22 schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:52:
Twitter als je die plaatjes ziet, de binnenkant van de buffel? Deze zal niet meer gerepareerd worden. Misschien plukstel.
Misschien wat crux, maar het zou best een mooi oefenobject kunnen zijn voor hulpverleners.

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10-12 18:43
NS heeft weer wat geld teruggekregen van Fyra verkopen.
https://www.nu.nl/economi...vanwege-fyra-treinen.html
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben nog eens 21 miljoen euro ontvangen van het voormalige moederbedrijf van Fyra-fabrikant AnsaldoBreda nadat Finmeccanica alle Fyra-treinen heeft doorverkocht.

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• cazzer22
@Skyaero inderdaad, dat is ook een optie!

• whistler
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13-11 11:05
Even uit nieuwsgierigheid. Ik boekte zojuist via NS International een ticket Antwerpen - Steenwijk voor volgende week woensdag voor €20. De terugreis op vrijdag kost echter €26. B-europe heeft hetzelfde prijsverschil van €5 voor de twee dagen (alleen doen zij altijd nog een euro bovenop de internationale kaartjes).

Meestal maak ik die reis in het weekend en is het tarief voor vrijdag heen en zondag terug hetzelfde. Dus dat verschil week vs. weekend is me niet eerder opgevallen. Is dat nu om weekend-reizen minder aantrekkelijk te maken? En voor welke doelgroep werkt dat dan precies? Want uiteindelijk zul je toch reizen op de dagen dat je kunt en maakt op zo'n reis €5 of €10 niet het verschil tussen wel of niet gaan? (Als dat bedrag wel het verschil maakt, val je niet in de doelgroep voor internationale treinen maar eerder bussen toch?)

• Zeara
  • Nu online
@whistler Vraag en aanbod. Op woensdag zullen er gemiddeld gezien minder mensen die reis maken dan in het weekend (weekend stedentrip). Daarom is het op woensdag goedkoper. Hetzelfde geldt voor vliegtickets bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• trolleystad
  • Laatst online: 09:50
Iedereen kan weer rustig ademhalen, het is voorbij!

• cazzer22
Treinreizigers week onthand door werk bij Boxtel
https://www.bd.nl/meierij...erk-bij-boxtel~a3c8bfd6e/
BOXTEL - Vijf dagen rijden er geen treinen tussen Boxtel en Den Bosch. Met dat ongemak moeten treinreizigers leven van maandag 6 mei tot en met vrijdag 10 mei. ProRail laat dan aan het spoor werken bij Boxtel en aan drie overwegen.

Om precies te zijn laat de spoornetbeheerder 4 kilometer spoor vernieuwen en ook vier wissels bij het station van Boxtel. Ook drie overwegen ondergaan een opknapbeurt: Tongersestraat, Molenwijkseweg en Essche Heike. ProRail stelt dat door tijdig vernieuwen onnodige storingen voorkomen worden en het spoor in goede conditie blijft.

Het werk start op maandag 6 mei om 5.00 uur. De werkzaamheden gaan 24 uur per dag door, wat tot overlast kan leiden voor omwonenden. Die worden apart geïnformeerd door ProRail.
Ook in weekeinde werk

Daarmee is het werk nog niet gedaan in Boxtel en omgeving. Want in het weekeinde van 11 en 12 mei laat ProRail onder meer vluchtdeuren in de tunnel bij Best vernieuwen, worden geluidsschermen in Eindhoven geplaatst en betonnen liggers voor de bouw van natuurbrug De Mortelen tussen Boxtel en Best. Ook wordt een overweg in Oisterwijk vernieuwd. Dat alles betekent dat er dat weekeinde geen treinen rijden tussen Eindhoven en Den Bosch en tussen Eindhoven en Tilburg.
Weer ergens een week lang geen treinen. Gelukkig nu niet in leiden :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06-12 15:30

Elwood Blues

87167191

Vandaag (nieteens zozeer onaangenaam) verrast toen deze semi-klassieker voor kwam rijden op Amsterdam CS. Ik heb niet zoveel verstand van de officiële types maar het is zo'n oud type dubbeldekker met losse loc ervoor - treinstel 7213. Ik dacht dat ze die allemaal al hadden vernieuwd. Maar nu ik er wat over lees (DDM1 begrijp ik?) rijdt deze gewoon regulier tussen Amsterdam en Enkhuizen. Wel cool, dat museumspoorlijnsfeertje :D Het zal zo'n beetje het oudste spul zijn dat NS heeft rondrijden denk ik?

Elwood Blues wijzigde deze reactie 16-04-2019 16:21 (23%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Rode bankjes, dus idd DDM1. De 7213 is de Dolfijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 05:18
Gaaf, ken alleen de nieuwere DDM met groene tweedeklas bankjes.
Reed regelmatig tussen Deurne en Nijmegen, pakte liever die trein als stoptrein dan de VIRM als intercity.
Die banken zitten zo lekker en de trein is zo lekker stil...

Edit: Merk zelfs dat ik Mat '64 begin te missen, had niet gedacht dat ik dat zou zeggen, voor iemand voor wie de doedelzak-VIRM al nostalgie is.. :)

Maarten_E wijzigde deze reactie 16-04-2019 16:22 (24%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Met groene bankjes is geen DDM, maar DD-AR, en is tegenwoordig grotendeels gemoderniseerd tot DDZ/NID :)

Dat is één generatie nieuwer materieel dan de DDM1, waar het wel op gebaseerd is. DDM1 was het eerste dubbeldeks-materieel van de NS (proefstellen van SNCF op proef uitgezonderd).

Virussen? Scan ze hier!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 10:22

Heroic_Nonsense

Photorealistic Muppet

DDM-1 reed ook oorspronkelijk met een 1600-serie lok. Nu heeft NS geen 1600-serie loks meer, dus tegenwoordig rijdt DDM-1 met het laatste handjevol rijdende 1700-serie loks. Op de dijk bij Amsterdam CS staat een hele vloot plukloks om dat handjevol aan de rol te houden.

Such Heroic Nonsense

Acties:
  • +15Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:20

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik zat vorige week in de trein van Utrecht CS richting Leiden. Rond Bodegaven werd ik opgeschrikt door een noodremming. We hadden een persoon aangereden.

Iedereen in de trein hield zich vrij rustig. De omroep kwam snel op gang, de informatievoorziening wat voor zover mogelijk, ordelijk. We werden goed op de hoogte gehouden. Ik zat zelf in de laatste bak, en daar lag het stoffelijk overschot dus ook. Binnen 20 minuten was ProRail incidenten bestrijding te plaatsen tezamen met politie, brandweer en ambulance. 10 minuten later kwam de lijkenwagen ter plaatse.

Buiten een stel ongemanierde aso tokkies was de sfeer in de trein verder goed. Toen de hulpdiensten de trein binnen kwamen attendeerde medereizigers hen op de aso's en even later werden ze door de politie verwijderd. (ze vonden het maar vrijheidsberoving en schreeuwde continue alles bij elkaar. Ze deden aan de telefoon ook steeds voor hoe de trein over het slachtoffer reed en dat het slachtoffer in een miljoen stukjes onder de trein zat precies waar zij stonden :| )

Regelmatig kwamen de HC en de C langs, er werd slachtofferhulp aangeboden en de HC en C gingen het gesprek met verschillende mensen aan. Ze vertelden verder dat de machinist ongedeerd was en het voorval niet direct gezien zou hebben en dat het om een vrouw ging die dus overleden was.

Na een tijdje kwamen ze weer en vertelden dat er een trein voor zou rijden waarin we allemaal over konden stappen. Even later was die er, en werden er trappen bij de voorste bak gezet en de achterste bak van de DDZ die gearriveerd was. Iedereen werd vanaf onze coupe verzocht naar voren toe te lopen waarna de brandweer iedereen een handje hielp met het verlaten van de trein en het binnengaan van de nieuwe trein.

Ongeveer anderhalf tot twee uur na de noodremming werd de reis vervolgd met de vervangende trein. Ondanks dat de HC zei dat dit wel sneller zou gaan omdat we vlak in de buurt van een overweg stonden, vond ik dit oprecht snel en (voor zover je dat kunt zeggen in dit soort situaties) soepel. Het personeel zorgde voor begrip, hield ons steeds op de hoogte en zorgde in de ogen van vele reizigers voor een oplossing. Ik moet bekennen dat ik aangenaam verrast was over hoe dit aangepakt werd. De vorige keer dat ik me in een zelfde soort situatie bevond heb ik echt een dikke 4 uur stil gestaan met alles bij elkaar een melding dat er een aanrijding was en dat ze ermee bezig waren. Pas toen we eruit moesten kregen we weer bericht. Dat was nu echt heel anders. Dus ondanks de situatie vind ik dat ProRail en NS wel flinke stappen hiermee gemaakt hebben. Zeker op het traject naar Leiden in de periode dat de helft er daar uit ligt.

Jammer dat ik bij de terugreis naar Utrecht een bussjoof had die het station voorbij rijdt waardoor we dus nog een dikke 45 minuten extra konden wachten bij Alphen aan de Rijn dankzij die knuppel!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014.

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10-12 19:52
wildhagen schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 07:45:

Let ook op de wat aparte seinen, ik neem aan een soort vertrekseinen?

[Afbeelding]
Als de betekenis van die witte kruisjes op de seinen hetzelfde is als in België, dan zijn die seinen niet (meer) in dienst.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Blokker_1999
  • Laatst online: 09:34
Zit op dit moment in een trein onder Tokyo. Mijn God wat is dat zalig. Zovele mogelijkheden om overal te geraken, goede informatie, enorm vlot overal binnen en buiten met een IC kaart en het enige minpunt de overvolle treinen tijdens de spits.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• wildhagen
  • Niet online
Arator schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:08:
[...]

Als de betekenis van die witte kruisjes op de seinen hetzelfde is als in België, dan zijn die seinen niet (meer) in dienst.
Ah tnx voor de info. Ben niet zo bekend met de diverse seinen in NL, laat staan die in andere landen :)

Virussen? Scan ze hier!

• Bastien
  • Laatst online: 06:19

Bastien

I don't mind

Dan heb je hier wel eens mafkezen die langs het spoor wandelen en zo... In Sydney klom er eentje in de bovenleiding bij een station. Dan heb toch wel enige kortsluiting in de bovenkamer. :X

https://www.smh.com.au/na...tion-20190418-p51fby.html

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10-12 22:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Naja, hij heeft zo te zien NOG geen sluiting in zijn bovenkamer, maar zo te zien duurt dat niet lang meer :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10-12 22:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

cazzer22 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:09:
Treinreizigers week onthand door werk bij Boxtel
https://www.bd.nl/meierij...erk-bij-boxtel~a3c8bfd6e/

[...]

Weer ergens een week lang geen treinen. Gelukkig nu niet in leiden :)
Ach, in de eeste twee jaar van mijn studie was men het station Best nog aan het aanleggen. Daar heb ik wel meer dan een week last van gehad :X
Prima dat ze daar wat aan doen. Is inmiddels ook alweer 20 jaar oud ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10-12 19:52
Bastien schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:20:
Dan heb je hier wel eens mafkezen die langs het spoor wandelen en zo... In Sydney klom er eentje in de bovenleiding bij een station. Dan heb toch wel enige kortsluiting in de bovenkamer. :X
Een collega van mij mocht naar dit gebeuren. Dus dergelijke kwieten lopen ook hier rond
Volgens het parket heeft hij de bovenleiding geraakt, maar volgens ons moest dat zelfs niet. Hij is in een paal gekropen met een T-schakelaar. Dat toestel maakt eigenlijk de verbinding tussen de aanvoerleiding van (bij ons) 3000 Volt gelijkspanning en de bovenleiding. Door een serie schakelaars te bedienen kan je een stuk bovenleiding zonder spanning zetten. En dat werkt door messen in of uit een slot te halen. Een halve meter in de buurt van die messen is genoeg om een vlamboog te trekken. En zoals je kan zien op onderstaande foto hebben wij van die handige "mandjes" rond een T-schakelaar staan. http://users.telenet.be/kontich/tractie/images/tschakelaar.jpg

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• zwahiel
  • Laatst online: 23:20

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Blokker_1999 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:45:
Zit op dit moment in een trein onder Tokyo. Mijn God wat is dat zalig. Zovele mogelijkheden om overal te geraken, goede informatie, enorm vlot overal binnen en buiten met een IC kaart en het enige minpunt de overvolle treinen tijdens de spits.
Alleen de grote jr stations zijn net doolhoven. Was er afgelopen weekend nog en heb echt anderhalf uur verloren rondlopen op JR Central in Tokio. Rondje naar rondje gelopen daar.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10-12 22:19
Gisteren het genoegen gehad om voor het eerst in een SNG te zitten: van Zwolle naar Hoogeveen. Ik vond het een mooie trein. Accelereert een stukje sneller dan ICM. Ik weet niet of ik blij zou worden om er een uur in te zitten maar voor een half uur prima.
Ik zat vlak bij het toilet en viel me op dat als iemand daar in ging de status van de deur wordt gegeven dmv een stem: "Deur geopend", "Deur gesloten", "Deur op slot". Iets te veel feedback :)

En aantal zitplaatsen is verminderd? SNG vervangt op mijn traject ICM. Een ICM 3 heeft 225 zitplaatsen, een SNG 3 komt niet verder dan 127. Ik haal die gegevens van Wikipedia: Intercitymaterieel en https://www.railwiki.nl/index.php/SNG . Dat is best wat minder. Komt dat puur door dat forse toilet? Of kloppen de cijfers niet?

Kalentum wijzigde deze reactie 18-04-2019 20:17 (0%)
Reden: SNG3 en niet SNG4

• Bastien
  • Laatst online: 06:19

Bastien

I don't mind

rutgerw schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:14:
Ik zat vlak bij het toilet en viel me op dat als iemand daar in ging de status van de deur wordt gegeven dmv een stem: "Deur geopend", "Deur gesloten", "Deur op slot". Iets te veel feedback :)
En binnen nog 'kleine boodschap', grote boodschap'. :+
En aantal zitplaatsen is verminderd? SNG vervangt op mijn traject ICM. Een ICM 3 heeft 225 zitplaatsen, een SNG 3 komt niet verder dan 127. Ik haal die gegevens van Wikipedia: Intercitymaterieel en https://www.railwiki.nl/index.php/SNG . Dat is best wat minder. Komt dat puur door dat forse toilet? Of kloppen de cijfers niet?
Weet zo niet hoeveel staplaatsen er in de ICM's zijn, maar voor de SNG kom je in totaal (zit/sta) op 275 (3 delig) of 358 (4 delig). Gezien kortere afstanden qua reizen wat men denkt in sprinters zal er meer ruimte op balkons zijn en mogelijk bredere gangpaden en minder brede stoelen? De SNG's zijn ook een stukje korter dan ICM's dus dat zal ook niet meehelpen. SNG4 is ongeveer net zolang als een ICM3.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• LordSinclair
rutgerw schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:14:
De SNG 3 is vooral een stuk korter dan een ICM 3

SNG3: 59.56m lang, 127 zitplaatsen = 2.13 zitplaats per meter trein.
ICM3: 80.6m lang, 225 zitplaatsen = 2.76 zitplaats per meter trein.

SNG4: 75.76m lang. 197 zitplaatsen = 2.6 zitplaats per meter trein en dat komt al een stuk meer in de buurt van de ICM 3.

En als je bedenkt dat de SNG4 ondanks de kortere lengte meer deuren heeft als een ICM3 dan is dat kleine verschil ook nog wel te verklaren.

• EDIT
Overigens is die feedback van het toilet uiteraard voor slechtzienden. Een van de wensen was dat het duidelijk moest zijn wat er gebeurde, en dit is dan volgens mij behoorlijk duidelijk :)

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10-12 22:19
Ja heel duidelijk en 10 meter verderop prima te volgen.

Lengte van de stellen, dat had ik inderdaad gemist. Dat verklaart het verschil.

Kalentum wijzigde deze reactie 18-04-2019 20:47 (43%)

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:30

AW_Bos

Every day, it's a party day 🎉

Volgende week, vanaf 23 april, vindt er een nieuwe proef op Utrecht Centraal plaats. De CTA's van spoor 18 (treinen naar: Eindhoven, Maastricht, Venlo) krijgen een uitbreiding die de locatie en de zitplaatskans van de treinen laat zien. Ook wordt er tijdens de spits aangegeven hoelang het vertrek nog duurt, en zal er zichtbaar afgeteld worden.

Vandaag heeft ForEyeT de schermen alvast geupgraded, waarmee ze een nieuw operatingsystem image binnenhaalden via Anycast. Leuk om gezien te hebben :). Na de upgrade was er niks spannends te zien dan wat je normaal ook altijd ziet.

De reisinformatieborden laten de gebruikelijke reisinformatie zien. Daarnaast worden afwisselend de vertrektijd en de resterende tijd tot vertrek getoond. Onderin het bord staat de trein afgebeeld, waarbij de kleuren wit, geel en oranje per rijtuig tonen hoe groot de kans op een zitplaats is. Ook de perronletters worden op het bord afgebeeld en laten zien waar de trein stopt.

Tijdens de ochtend- en de avondspits telt een timer, tien seconden voor het fluitsignaal van de hoofdconducteur, terug naar het laatste moment dat reizigers kunnen instappen. Het bord toont dan de mededeling “Niet meer instappen / No more boarding”.
Forumtopicje: https://community.ns.nl/o...te-op-vertrekborden-57186

AW_Bos wijzigde deze reactie 18-04-2019 23:18 (3%)

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• Blokker_1999
  • Laatst online: 09:34
zwahiel schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:09:
[...]

Alleen de grote jr stations zijn net doolhoven. Was er afgelopen weekend nog en heb echt anderhalf uur verloren rondlopen op JR Central in Tokio. Rondje naar rondje gelopen daar.
De allereerste keer in Tokyo heb ik mij daar ook aan mispakt, en dan heb je dus een reiskoffer op sleeptouw. En dat was dan spijtig genoeg ook nog eens in Shinjuku. Sindsdien wel geleerd dat de beste manier om het OV te navigeren in deze steden simpelweg via Google Maps is. Dat geeft netjes alle aansluitingen weer, welke uitgang je moet nemen enzoverder. Maar in het doolhof dat Tokyo station is, is het daarnaast ook belangrijk om de bewegwijzering goed te leren lezen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1 ... 85 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True