Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 100 Laatste
Acties:
  • 577.239 views

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-12 15:49

Qu3st

alex3305 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:23:
Natuurlijk is het vervelend als een trein niet rijdt. Ik snap ook best dat er binnen 10 minuten best het e.e.a. kan gebeuren waardoor het misgaat. Ik woon ongeveer 5 minuten lopen van station en kan het spoor zien, en merk vaak genoeg dat er iets misgaat. Maar de communicatie bij de NS mag zeker wel beter. Drie voorbeelden van de afgelopen twee weken waar de communicatie beter kan:
  1. Thuis heeft de trein 0 vertraging. Op het station aangekomen is dit 5 minuten, wat 15 minuten wat 25 minuten wordt. De volgende trein zou ook uitvallen. Er werd medegedeeld dat dit door een defecte trein komt - de trein die ik ook most hebben. Die trein valt tevens uit. Heel vervelend, maar prima. Echter wordt dat laatste pas na 25 minuten omgeroepen en medegedeeld in de app. Ik loop weer naar huis en tot mijn stomme verbazing zie ik thuis aangekomen dezelfde trein langsrijden. Ik snap dat het lastig keuzes maken is, maar als je toch al weet dat die trein nog gaat rijden, laat deze dan ook in de dienstregeling.
  2. Sprinter vanuit Den Bosch naar Dordrecht stopt in Tilburg. Ik moet één station verder zijn. Daar rijdt tevens een sprinter naartoe met eindbestemming. Deze tweede sprinter vertrekt meestal 5 minuten na de eerste. Na 5 minuten stilstand wordt er omgeroepen dat de sprinter naar Dordrecht niet verder rijdt en gaat keren. Ik sprint de trein uit, maar de sprinter naar Tilburg Universiteit gaat net de deuren dichtdoen en haal ik dus niet. Extra vertraging 30 minuten. Als de beslissing om te keren 1 minuut eerder was genomen of de sprinter naar Tilburg Universiteit 1 minuut vertraagd was, had ik deze nog gehaald. Echt heel zuur en makkelijk op te lossen. De sprinter naar Tilburg Universiteit heeft namelijk flink wat tijd over op het keerpunt.
  3. Gister moet ik van Den Bosch naar Tilburg Universiteit. Deze sprinter komt eigenlijk binnen op spoor 7a, maar wordt verplaatst naar 1. Op spoor 1 staat een IC. De IC rijdt niet doordat de machinist er niet is door een verstoring elders, prima. Op de aankomsttijd van de sprinter, staat de IC er nog steeds - zonder machinist. 5 minuten later nog steeds hetzelfde. Uiteindelijk wordt de sprinter teruggezet naar 7a, 1 minuut voor vertrektijd. Dat was natuurlijk een drama en was nauwelijks te belopen. Deze beslissing had natuurlijk iets eerder genomen kunnen worden. En dan heb ik het nog niet eens over onbehulpzaam NS personeel.
Ik heb ontzettend veel begrip voor de NS en ProRail medewerkers. Sterker nog, vind de inzet elke dag weer prettig. Maar communicatie is niet het sterkste punt en soms helpt het geven van iets meer informatie al. Dan kweek je - voor mij in ieder geval - begrip in plotselinge situaties. Om dan maar te verschuilen achter: "Daar heeft de reiziger toch niets aan" vind ik gewoon niet willen. En dan heb het nog niet eens gehad over het feit dat de NS Reisplanner Vertrektijden scherm regelmatig andere informatie geeft dan het Mijn Reizen scherm 8)7.
Even over puntje 1, een trein kan natuurlijk elk moment stuk gaan, dus ook in die 5 minuten dat jij onderweg bent naar het station. De machinist meldt zoiets aan de treindienstleider, en hij vraagt hoe lang denk je er mee bezig te zijn? Dan is meestal 5 minuten wel een goede eerste stap, daarna zal de treindienstleider contact op nemen met de machinist en vragen hoe het ermee staat, of de machinist meldt zelf al ik heb nog X-minuten nodig. Heel irritant dat het dan van 0 tot 25 minuten oploopt, maar de intentie is om die trein gewoon te laten rijden. Je zegt dat je de trein langs ziet komen, maar stopt deze ook? Want vaak kan een trein wel rijden maar dan mag dat niet meer reizigers. Als deze wel zou stoppen en mensen mogen gewoon instappen is dat zeker niet netjes!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-12 11:20
Freee!! schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 01:26:
[...]

En verstoringen horen de uitzondering te zijn, niet de regelmaat.
Ik heb hier een scriptje draaien die de gemiddelde vertrekvertraging vanuit Tilburg Universiteit naar Den Bosch bijhoudt. De afgelopen week ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XFWk6sk.png

Dit gebruik ik om mijzelf te notificeren van treinvertraging. Maar ik ben er overigens niet zeker of uitvallende treinen hierin wel meegenomen worden.
Qu3st schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:08:
[...]

Even over puntje 1, een trein kan natuurlijk elk moment stuk gaan, dus ook in die 5 minuten dat jij onderweg bent naar het station. De machinist meldt zoiets aan de treindienstleider, en hij vraagt hoe lang denk je er mee bezig te zijn? Dan is meestal 5 minuten wel een goede eerste stap, daarna zal de treindienstleider contact op nemen met de machinist en vragen hoe het ermee staat, of de machinist meldt zelf al ik heb nog X-minuten nodig.
Ook prima, en daar heb ik ook weinig problemen mee.
Heel irritant dat het dan van 0 tot 25 minuten oploopt, maar de intentie is om die trein gewoon te laten rijden.
Ook dat vindt ik nog steeds prima. Ik kan begrijpen dat met techniek altijd iets mis kan gaan en je niet zeker weet hoe lang zoiets duurt.
Je zegt dat je de trein langs ziet komen, maar stopt deze ook? Want vaak kan een trein wel rijden maar dan mag dat niet meer reizigers. Als deze wel zou stoppen en mensen mogen gewoon instappen is dat zeker niet netjes!
En hier begint dus het heikel punt. De trein is wel degelijk gestopt, dat heb ik namelijk kunnen zien. Ik vind het alleen erg vervelend dat een trein met 25 minuten vertraging, na iets meer dan 30 minuten uit de dienstregeling wordt gehaald. En dan na ongeveer 40 minuten weer terug in de dienstregeling wordt gestopt. Die 5 of 10 minuten kon ik ook nog wel extra op het station wachten 8)7.

Nogmaals alle begrip ervoor, maar in zo'n situatie valt gewoon op dat er iets niet helemaal lekker loopt in de onderlinge communicatie. Bij wie dat dan ligt vind ik als klant / reiziger niet eens zo belangrijk. Ik wil gewoon van A naar B komen en als dat niet goed gaat, prima, dat gebeurt. Maar ben er dan duidelijk over.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Transportman schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:15:
[...]

Mij boeit het niet dat de trein niet rijdt omdat de machinist niet beschikbaar is (gaat men trouwens weer klagen dat de NS dat niet goed geregeld heeft, moet er weer meer uitleg bij waarom de machinist beschikbaar is), mij boeit het hoe ik toch op mijn bestemming ga komen.
Mij boeit de reden op zich niet zo, maar als ik iets meer uitleg krijg dan heb ik meer begrip en kan ik ook beter inschatten hoe ik mijn alternatief kan regelen.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:50
Qu3st schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:08:
[...]

Even over puntje 1, een trein kan natuurlijk elk moment stuk gaan, dus ook in die 5 minuten dat jij onderweg bent naar het station. De machinist meldt zoiets aan de treindienstleider, en hij vraagt hoe lang denk je er mee bezig te zijn? Dan is meestal 5 minuten wel een goede eerste stap, daarna zal de treindienstleider contact op nemen met de machinist en vragen hoe het ermee staat, of de machinist meldt zelf al ik heb nog X-minuten nodig. Heel irritant dat het dan van 0 tot 25 minuten oploopt, maar de intentie is om die trein gewoon te laten rijden.
Lang niet altijd waar soms lijken de statistieken belangrijker.
Ik vaak genoeg meegemaakt dat de stoptrein die als eindpunt Uitgeest had vanuit Amsterdam ik er Wormerveer uit moest.(mijn stop was Assendelft).
Het argument wegens oplopende vertraging echter de trein rijdt dan leeg door naar Uitgeest.

En kom met die niet lul-verhalen dat zo de tijd wordt inlopen want op Wormerveer duurt dit heel lang omdat een conducteur de hele trein moet controleren of hij leeg is.

Dan ben je echt niet met je reizigers bezig. Ik heb wel eens klacht ingediend en dan kreeg ik te horen dat de stoptrein minder belangrijk is voor NS.
Prima maar als ik blijkbaar een minder belangrijkere klant ben dan wil ik ook minder betalen dan de klant die tussen IC-stations rijdt.
Je zegt dat je de trein langs ziet komen, maar stopt deze ook? Want vaak kan een trein wel rijden maar dan mag dat niet meer reizigers. Als deze wel zou stoppen en mensen mogen gewoon instappen is dat zeker niet netjes!
Ik heb 6 jaar Almere - Assendelft gereisd bovenstaand werd steeds frequenter totdat het in laatste jaar 4 á 6 keer per maand voorkwam want het was nieuwe beleid. De jaren daarvoor eigenlijk nauwelijks.
Ik heb wel eens gehad dat de conducteur zelf zei dat het belachelijk was en mensen illegaal toch liet meerijden naar Assendelft als het 3 of 4 waren.

Bovenstaande heeft mij uiteindelijk wel doen besluiten in combinatie met de steeds langere overstaptijd om Adam CS tot de aanschaf en dagelijks gebruik van zeer kleine auto.
Daarmee werd mijn reistijd zeer voorspelbaar en korter en eigenlijk nauwelijks duurder.

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Beetje byzonder als NS zou denken dat stoptrein klanten minder zouden zijn dan IC klanten.

Ik heb eens zitten denken( en nee heb geen hoofdpijn ;) ) is het mogelijk dat over de HSL level 3 heen gelegd word. Doe je het switchen op Rtd en Hfd en Aansluiting Bd en Rtz dus gewoon onder 1.5 kV= en ATB, ben eindelijk af van de verouderde software van de HSL en van de eeuwige switch fouten. Omdat level 3 niet baangebonden is heb je maar paar extra torens+ kabels nodig en je bypass heel infraspeed.

Het grote adblocking topic

• leonbong
SRich schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:44:
Beetje byzonder als NS zou denken dat stoptrein klanten minder zouden zijn dan IC klanten.
Ze delen je mee dat een IC belangrijker is dat die op tijd is omdat dat minder verstoringen oplevert in de rest van het land.
Ze vonden de IC belangrijker in hun dienstregeling. Maar daar heb ik niks aan, ik zit in de stoptrein en was dus iedere keer de klos.

Dat is een keer niet zo erg, maar in de week dat ik mijn auto op zaterdag kocht was het 4 keer voorgekomen.
Het was echt de druppel.

Het is wel jammer want ik ben dol treinen echter niet meer voor woon-werk.

PS:
Almere Centrum -Den Haag HS 4 jaar relatief probleemloos gedaan.
Daarna Almere Centrum - Assendelft 4 jaar probleemloos
Daarna Almere Centrum - Assendelft 2 jaar dramatisch --> Auto.
Almere - Assendelft met de auto dat is probleemloos 40min in de spits deur-deur.

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 10-03-2019 20:21 ]

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:45
leonbong schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:18:
[...]

Ze delen je mee dat een IC belangrijker is dat die op tijd is omdat dat minder verstoringen oplevert in de rest van het land.
Ze vonden de IC belangrijker in hun dienstregeling. Maar daar heb ik niks aan, ik zit in de stoptrein en was dus iedere keer de klos.
Natuurlijk is de IC belangrijker, dat gaat vaak om veel grotere aantallen reizigers dan de stoptreinen. Jij hebt er niets aan, alle andere mensen in de stoptrein ook niet, maar die grote groep mensen in de IC wel.

• leonbong
Dus ik ben in mijn stoptrein onbelangrijk. Die je frequent met een probleem mag opzadelen.
Dat is toch een beetje vreemd, dan zou het tarief lager moeten zijn.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:42
Er zijn afspraken tussen ProRail en de verschillende vervoerders over de afhandeling van vertragingen. Daarbij zal er telkens een afweging gemaakt moeten worden tussen opties die allemaal vervelend voor reizigers zijn. Er wordt dus geprobeerd om zo min mogelijk reizigers te duperen.
In dit geval is dus de afhandeling dat de sprinter bij te grote vertraging keert op Wormerveer, dit om meerdere redenen: de keertijd op Uitgeest is al extreem kort, dus elke minuut vertraging betekent al dat de trein ook weer een minuut te laat weg zal gaan op de terugweg, en de intercity die er achter rijdt loopt op die manier minder vertraging op.
Is de stoptrein dan onbelangrijk? Natuurlijk niet, maar ergens zal er een afweging gemaakt moeten worden. In dit geval is de afweging dus reizigersaantallen.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:34

NMH

Moderator General Chat
An sich is het prima te verdedigen om een trein op te heffen om de dienstregeling weer op orde te krijgen; het is mij ook al een paar keer gebeurd dat de trein van Groningen naar Leeuwarden twee stations voor Leeuwarden rechtsomkeert maakte wegens oplopende vertraging. Wat vervelend voor mij persoonlijk natuurlijk want nog meer vertraging, maar alle begrip er voor want je wil weer volgens de dienstregeling rijden. The needs of the many outweigh the needs of the few, en een volgende keer heb ik er profijt van omdat ik achter de vertraagde trein zit.

Ik kan me echter goed voorstellen dat wanneer het met enige regelmaat gebeurd en het steeds dezelfde (stop)trein is die moet wijken dat de reizigers van die trein dan wel beginnen te balen en het gevoel krijgen tweederangs burgers te zijn. Dat is wel iets waar je als vervoersmaatschappij en spoorbeheerder rekening mee moet houden naar mijn mening. Beetje zoals een goede democratie ook rekening moet houden met de belangen van de minderheid en niet moet verworden tot een tirannie van de meerderheid. :)

• leonbong
EDIT schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:45:
Er zijn afspraken tussen ProRail en de verschillende vervoerders over de afhandeling van vertragingen. Daarbij zal er telkens een afweging gemaakt moeten worden tussen opties die allemaal vervelend voor reizigers zijn. Er wordt dus geprobeerd om zo min mogelijk reizigers te duperen.
In dit geval is dus de afhandeling dat de sprinter bij te grote vertraging keert op Wormerveer, dit om meerdere redenen: de keertijd op Uitgeest is al extreem kort, dus elke minuut vertraging betekent al dat de trein ook weer een minuut te laat weg zal gaan op de terugweg, en de intercity die er achter rijdt loopt op die manier minder vertraging op.
Is de stoptrein dan onbelangrijk? Natuurlijk niet, maar ergens zal er een afweging gemaakt moeten worden. In dit geval is de afweging dus reizigersaantallen.
Lees mijn verhaal nog eens.
Alle gevallen dat ik dit heb meegemaakt reed hij leeg door naar Uitgeest.
De trein keert dus helemaal niet op wormerveer.

Ik heb één keer meegemaakt dat de trein wel keerde op wormerveer maar toen was de bovenleiding bij de spoorbrug over de Nauernase vaart kapot gereden. Maar dat is iets totaal anders.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 11-03-2019 08:45 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12 17:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

leonbong schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:32:
[...]

Lang niet altijd waar soms lijken de statistieken belangrijker.
Ik vaak genoeg meegemaakt dat de stoptrein die als eindpunt Uitgeest had vanuit Amsterdam ik er Wormerveer uit moest.(mijn stop was Assendelft).
Het argument wegens oplopende vertraging echter de trein rijdt dan leeg door naar Uitgeest.
Rijdt hij door naar Uitgeest of keert hij na wissel 205 direkt achter Wormerveer?
Volgende keer even rijdendetreinen.nl controleren.
En kom met die niet lul-verhalen dat zo de tijd wordt inlopen want op Wormerveer duurt dit heel lang omdat een conducteur de hele trein moet controleren of hij leeg is.
Dat moet hij ook als hij in Uitgeest keert. En eigenlijk hoeft het niet, want het stel gaat toch direkt terug?

Signatures zijn voor boomers.

• leonbong
De enig tijdwinst die wordt geboekt is het niet stoppen op Assendelft.
Echter ik heb wel eens illegaal alsnog mogen meerijden naar Assendelft dus het is allemaal zeer beperkt wat er aan tijdwinst wordt geboekt.

• EDIT
Tja, ik ben maar een simpele lul machinist en in alle gevallen met vertraging heb ik zelf moeten keren op Wormerveer en dat is ook gewoon het standaard afhandelingsbeleid. Waarom er bij jou alsnog door is gereden weet ik niet, maar het is niet volgens het afhandelingsprotocol.
Aangezien de trein dus op Wormerveer keert hoeft de trein ook niet leeggelopen te worden.

• leonbong
Inmiddels kan het anders zijn want inmiddels is het wel 5 jaar terug. Maar NS was toen goed de weg kwijt want het was niet eenmalig dat het er zo aan toe ging.

Rover schreeuwde die jaren ook moord en brand over het aantal geschrapte treinen.
Nu schreeuwt rover altijd maar dat is iets anders. :)

Ik hoop voor de reizigers dat het nu beter is, ik zal het echter niet meemaken want nu werk ik een plaats zonder station. Met de bus vanaf Naarden-bussum is geen pretje is dus auto. Maar destijds zo boos geworden dat ik toen 7500€ heb stukgeslagen op een auto. Ik best een krent dus dan moet ik goed kwaad zijn, om dat te doen de reiskostenvergoeding was ook niet dekkend voor de auto, trein was dat wel.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 11-03-2019 16:51 ]

• EDIT
Een paar jaar terug is er een volledig nieuwe dienstregeling gekomen. Daarbij zijn dus ook nieuwe afhandelingen gekomen.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-12 09:50
leonbong schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:49:
Inmiddels kan het anders zijn want inmiddels is het wel 5 jaar terug. Maar NS was toen goed de weg kwijt want het was niet eenmalig dat het er zo aan toe ging.

Rover schreeuwde die jaren ook moord en brand over het aantal geschrapte treinen.
Nu schreeuwt rover altijd maar dat is iets anders. :)

Ik hoop voor de reizigers dat het nu beter is, ik zal het echter niet meemaken want nu werk ik een plaats zonder station. Met de bus vanaf Naarden-bussum is geen pretje is dus auto. Maar destijds zo boos geworden dat ik toen 7500€ heb stukgeslagen op een auto. Ik best een krent dus dan moet ik goed kwaad zijn, om dat te doen de reiskostenvergoeding was ook niet dekkend voor de auto, trein was dat wel.
Ja dit is al lang anders. Hoe het 5 jaar geleden was weet ik niet, maar tegenwoordig keert de trein echt op Wormerveer bij te hoge vertraging en dan rijdt hij niet door naar Uitgeest.
Het gebeurt sporadisch dat een trein met vertraging onderweg (of vanaf vertrekstation) wordt leeggehaald en als lege trein doorsjeest naar het eindstation om zijn kering te halen, maar dat is echt niet vaak (1x per dag misschien)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-12 17:26
Maardiweb schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:19:
Het gebeurt sporadisch dat een trein met vertraging onderweg (of vanaf vertrekstation) wordt leeggehaald en als lege trein doorsjeest naar het eindstation om zijn kering te halen, maar dat is echt niet vaak (1x per dag misschien)
Dat is een totaal niet acceptabele oplossing voor de klant (ook eerder omdraaien niet). Leuk dat die trein weer op tijd kan rijden de volgende rit maar dat kan je ook doen door een reserve trein in te zetten.

Toen in Meppel nog de twee intercity's naar het zuiden 4 minuten na elkaar stopten (1e naar Amsterdam, de 2e naar Schiphol). Hebben ze op een zondag (waar dit de enige 2 treinen per uur waren) geflikt om trein 1 naar Amsterdam te laten vertrekken om daarna om te roepen dat de trein naar Schiphol niet zou rijden die dag. Opeens iedereen die daar op gewacht had 1 uur vertraging. :X
Als ze het eerder omgeroepen (of de trein naar A'dam hadden laten wachten, want dat moest ie toch al op Zwolle) hadden had iedereen in de trein naar Amsterdam kunnen stappen en met een kleinere vertraging aangekomen op bestemming.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• EDIT
Dus de sprinter naar Uitgeest loopt op Zaandam 10 minuten vertraging op, vanwege een technisch probleem/lastige reiziger/etc.
Jij zegt dus dat er nu een reservetrein uit Amsterdam of Alkmaar moet komen, compleet met personeel, die dan 'op tijd' de rit van Uitgeest weer kan beginnen? Hoe denk je dat te gaan realiseren?
Dan moet je dus in 10 minuten het personeel gevonden hebben, die moeten naar de trein gelopen zijn, de trein gereed gemaakt hebben én ook nog eens naar Uitgeest gereden zijn.
Laat ik het zo zeggen: da's knap :P

• LordSinclair
Als het lastig is om een reservetrein neer te zetten dan moet je meer marge nemen in je omkeertijd. 10 minuten vertraging is niet iets dat heel bijzonder is.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12 19:48
Maar dan kom je op dat vervelende kruispunt van diverse logistieke, financiele en politieke belangen. Da's een beetje zo'n 'kies er twee' scenario.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• leonbong
Maardiweb schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:19:
[...]

Ja dit is al lang anders. Hoe het 5 jaar geleden was weet ik niet, maar tegenwoordig keert de trein echt op Wormerveer bij te hoge vertraging en dan rijdt hij niet door naar Uitgeest.
Ik haalde mijn verhaal aan omdat door zienswijze van NS die grofweg is "Het hoofdrailnet moet zo min mogelijk worden verstoord" .
Dat heeft als gevolg dat op bepaalde trajecten altijd dezelfde treinen en reizigers de klos zijn omdat op die trajecten beperkte mogelijkheden zijn.
Dat is leuk voor de gemiddeldes en statistieken maar voor een bepaalde groep reizigers een drama.
In de jaren waarin ik het over had (2010-2011) kwam dat zeer frequent voor op het stoptrein traject adam-uitgeest.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LordSinclair schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:11:
Als het lastig is om een reservetrein neer te zetten dan moet je meer marge nemen in je omkeertijd. 10 minuten vertraging is niet iets dat heel bijzonder is.
Hoeveel zou het kosten om op ieder beginpunt een trein, een machinist en een of twee conducteurs neer te zetten, zodat je altijd een reservetrein klaar hebt staan? Zou er ueberhaupt voldoende plek voor zijn?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het kost vooral geld. Toegegeven: in de daluren is wat betreft materieelomloop vooral een papieren kwestie, maar als je dit ook in de spits wil doen heb je extra materieel nodig. En dat kost geld.
Uiteraard kost een extra team machinist en conducteur die een uur niets zitten te doen ook geld. Je kunt denk ik niet alle wachttijd als niet-betaalde pauze wegzetten.

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 10:29
Trein Groningen – Stadskanaal start in 2025

Na jarenlang onderzoek en overleg is het duidelijk: de trein Groningen – Veendam gaat doorrijden naar Stadskanaal. De planning is dat dit per 2025 zal gebeuren. Dat melden diverse media.
Akkoord

De provincie Groningen heeft een akkoord gesloten met spoorbeheerder ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), museumspoorlijn STAR en treinvervoerder Arriva.
Tussen Veendam en Stadskanaal wordt gebruikgemaakt van het bestaande spoorlijn dat nu nog eigendom is van de STAR. De museumspoorlijn krijgt straks 1,5 miljoen euro voor de spoorlijn en de grond.
Investering

Het spoor Veendam – Stadskanaal zal worden opgeknapt. Daarvoor heeft de ministerie 62,8 miljoen euro vrijgemaakt. Het ministerie legt nog eens 5 miljoen euro bij. De werkzaamheden zullen naar verwachting rond 2022 beginnen. De komende drie jaar zullen de plannen nader worden uitgewerkt, en kunnen de vergunningen worden aangevraagd.
Sneltrein

De verwachting is dat de treinrit Groningen – Stadskanaal in 2025 circa 41 minuten gaat duren. Er zijn ook plannen voor een sneltrein, in dat geval zal de reistijd verder dalen naar 34 minuten. Van een sneltrein kan ook Veendam profiteren. De reistijd Groningen – Veendam kan met een sneltrein namelijk verkort worden tot een kwartier, aldus RTV Noord.
1900 reizigers

Arriva mikt op 1900 in- en uitstappers in Stadskanaal. Gedeputeerde Fleur Gräper (D66) hoopt dat de spoorlijn later zal worden doorgetrokken naar Emmen, waardoor een treinverbinding Groningen – Enschede mogelijk wordt. Die verbinding wordt ook wel de Nedersaksenlijn genoemd.
Bron: Treinreiziger

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Een hele verbetering

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:13

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Eindelijk schot in de zaak. En ook blij voor de S.T.A.R. die er kan blijven rijden. Voorheen leek het erop dat ze niet meer op het hoofdrailnet mochten, maar blijkbaar is dat ook opgelost Ik ben benieuwd hoe! Want ik meen dat er sprake was dat ze extreem hoge kosten moesten betalen voor een cursus, die een stichting niet makkelijk kan betalen.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

"Maar" tot Stadskanaal? Niet verder tot Nieuw-Buinen of Musselkanaal?
Maar zeker een goede ontwikkeling.

Op teletekst wordt nog genoemd dat de STAR dan alleen maar op zondag van de lijn gebruik mag maken. Betekent dat dan geen ander treinverker op zondag? Of Plandampf?

• AW_Bos

AW_Bos

Als ze het spoor nou nog even doortrekken richting Emmen heb je nog een mooie Nedersaksenlijn :P

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-12 13:22
Ik ken de geschiedenis van deze lijn en vraag me daarom af wat voor functie dit spoor had voordat STAR deze lijn in bezit (of gebruik?) nam. Was het vroeger een normale spoorlijn die (net zoals vele andere regionale lijnen) ooit opgebroken is geweest? En begrijp ik het goed dat men deze museum lijn nu weer in normale reizigersdienst wil nemen?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het was een lijn van de NOLS en ging vroeger door naar Ter Apel. Als ik het me goed herinner is het spoor in het verleden voor vrijwel geen geld van Prorail aan de STAR overgedragen. Volgens mij voor niets, iig een stuk minder dan de 1,5 miljoen die de STAR nu krijgt.
Niet dat ik de STAR dat geld niet gun hoor.

De lijn zal vrijwel geheel opnieuw gelegd moeten worden zodat je er met een acceptabele snelheid (100 km/h?) overheen kunt en er zal beveiliging aangelegd moeten worden. Ben benieuwd of dat ATB-NG wordt of ETCS.
De STAR rijdt denk ik maximaal 40 km/h.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Neyluzz schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:04:
[...]

Ik ken de geschiedenis van deze lijn en vraag me daarom af wat voor functie dit spoor had voordat STAR deze lijn in bezit (of gebruik?) nam. Was het vroeger een normale spoorlijn die (net zoals vele andere regionale lijnen) ooit opgebroken is geweest? En begrijp ik het goed dat men deze museum lijn nu weer in normale reizigersdienst wil nemen?
Zie Wikipedia: Spoorlijn Stadskanaal - Zuidbroek

Was dat niet onderdeel van die lijn? Die was van de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS). Is geopend in 1910.

Virussen? Scan ze hier!

• AW_Bos

AW_Bos

Maasluip schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:19:
Het was een lijn van de NOLS en ging vroeger door naar Ter Apel. Als ik het me goed herinner is het spoor in het verleden voor vrijwel geen geld van Prorail aan de STAR overgedragen. Volgens mij voor niets, iig een stuk minder dan de 1,5 miljoen die de STAR nu krijgt.
Niet dat ik de STAR dat geld niet gun hoor.

De lijn zal vrijwel geheel opnieuw gelegd moeten worden zodat je er met een acceptabele snelheid (100 km/h?) overheen kunt en er zal beveiliging aangelegd moeten worden. Ben benieuwd of dat ATB-NG wordt of ETCS.
De STAR rijdt denk ik maximaal 40 km/h.
Ik gok gewoon ATB-NG. Voor ETCS zou er vast wel meer geld voor nodig zijn, plus dat het geen druk spoorlijntje is. De planning voor ECTS ligt verder gewoon al vast voor de komende jaren.
Er is waarschijnlijk niet voldoende budget om alle spoor-lijnen van ERTMS te voorzien. Daarom is er gekozen voor de internationale lijnen en de lijnen waar de meeste voordelen te behalen zijn.
Schrijft ProRail in het ETCS Programma van 2015. En gezien er niet veel schot in de zaak is m.b.t. de uitrol, verwacht ik dat de planning in 2019 niet anders zou zijn. :P

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Maasluip schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:37:
Het kost vooral geld. Toegegeven: in de daluren is wat betreft materieelomloop vooral een papieren kwestie, maar als je dit ook in de spits wil doen heb je extra materieel nodig. En dat kost geld.
Uiteraard kost een extra team machinist en conducteur die een uur niets zitten te doen ook geld. Je kunt denk ik niet alle wachttijd als niet-betaalde pauze wegzetten.
Ik bekijk het vooral vanuit mijn perspectief, dat van een systeembeheerder. N+1 redundancy is leuk, maar het kost geld en je moet voordat je besluit dingen redundant uit te voeren wel even het rekensommetje maken of het uitkan. Voor NS is in dit geval de potentiële winst heel klein en de kosten zijn heel hoog.

• EDIT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3mMZI5PE9w062IqBbAo7l84e/full.jpg

Vanaf december 2023 (dienstregelingwijziging) zal de InterCity tussen Amsterdam en Berlijn vervangen worden door nieuw materieel van Talgo. Vandaag was de perspresentatie van de nieuwe trein.

Het zijn (zoals te zien is) echte Talgo-treinen, dus korte bakken met een enkele as. De treinsamenstelling is 17 rijtuigen (inclusief een stuurstandrijtuig) en een locomotief die overweg kan met zowel de Duitse als de Nederlandse bovenleidingspanning, die dus ook in Nederland zal kunnen rijden. Topsnelheid is 230 km/u.
De doelstelling is dat de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn met 30 minuten ingekort gaat worden.

Meer renders van onder andere het interieur en andere informatie zijn te vinden op de site van de Deutsche Bahn:
https://www.deutschebahn....nkt/Der-ECx-kommt-3934754
en
https://www.deutschebahn....e/medienpaket_ECx-3932956

Aangezien er (naast inzet tussen Amsterdam en Berlijn) gesproken wordt over diesellijnen en dat de rijtuigen ook door een dieselloc aangestuurd kunnen worden, vermoed ik dat de rijtuigen overweg kunnen met het in Duitsland vaak gebruikte TCN/WTB of het oudere (specifiek voor stuurstandrijtuigen) ZWS, anders zullen er ook nog diesellocomotieven bijgeleverd moeten gaan worden.

[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 13-03-2019 14:50 ]

• SRich
@EDIT wat is ZWS? En waarom is het niet een gecombineerde NS/DB aanbesteding geworden? NS had ook nog wel wat extra treinen kunnen hebben met oog op de toekomst?

• EDIT
ZWS is Zeitmultiplexe WendezugSteuerung, een (oudere) standaard voor het bedienen van de loc vanuit het stuurstandrijtuig. Heel veel Duitse locs hebben ondersteuning daarvoor, waardoor er een willekeurige loc voor een willekeurige treinstam met stuurstandrijtuig gezet kan worden.

Wikipedia: Wendezugsteuerung – Wikipedia

Overdracht via TCN/WTB (Wikipedia: Train Communication Network – Wikipedia, Wikipedia: Wire Train Bus – Wikipedia, ) is wat moderner, en daarmee wellicht een betere mogelijkheid, maar dan moet de loc daar ook ondersteuning voor bieden. Ik heb geen idee welke diesellocs DB gebruikt en welke communicatiemethodes die locs ondersteunen.

[ Voor 42% gewijzigd door EDIT op 13-03-2019 14:50 ]

• SRich
En wat gebruiken wij hier in NL?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Elke loc en stuurstandcombinatie weer iets nieuws :+

Misschien niet zo extreem, maar standarisering is hier in Nederland nooit gebeurd.
Combinatie Bs+11.8 was uniek, BDs+1700 was uniek, DDAR+1700 was uniek en volgens mij ook DDM+1600.
En een Traxx kan uiteraard met geen van die stuurstanden praten.

• EDIT
We hebben wel standaarden gebruikt, maar standaarden uit andere landen. 1700 en DDAR/BDs is een ouderwets Frans systeem dacht ik (niet helemaal zeker, maar dat is wat ik ooit heb begrepen), net als de DDM en de 1600. Voor het multiple rijden met de Traxx gebruiken we ZMS i.c.m. met FMZ voor de rijtuigen, een 'broertje' van ZWS.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:29
EDIT schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:33:
[Afbeelding]

Vanaf december 2023 (dienstregelingwijziging) zal de InterCity tussen Amsterdam en Berlijn vervangen worden door nieuw materieel van Talgo. Vandaag was de perspresentatie van de nieuwe trein.

Het zijn (zoals te zien is) echte Talgo-treinen, dus korte bakken met een enkele as. De treinsamenstelling is 17 rijtuigen (inclusief een stuurstandrijtuig) en een locomotief die overweg kan met zowel de Duitse als de Nederlandse bovenleidingspanning, die dus ook in Nederland zal kunnen rijden. Topsnelheid is 230 km/u.
De doelstelling is dat de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn met 30 minuten ingekort gaat worden.

Meer renders van onder andere het interieur en andere informatie zijn te vinden op de site van de Deutsche Bahn:
https://www.deutschebahn....nkt/Der-ECx-kommt-3934754
en
https://www.deutschebahn....e/medienpaket_ECx-3932956

Aangezien er (naast inzet tussen Amsterdam en Berlijn) gesproken wordt over diesellijnen en dat de rijtuigen ook door een dieselloc aangestuurd kunnen worden, vermoed ik dat de rijtuigen overweg kunnen met het in Duitsland vaak gebruikte TCN/WTB of het oudere (specifiek voor stuurstandrijtuigen) ZWS, anders zullen er ook nog diesellocomotieven bijgeleverd moeten gaan worden.
Zo vanaf de voorkant ziet die er niet uit alsof hij 230KM/h moet kunnen rijden...

Verder wel een mooie trein, met vergelijkbaar interieur als de huidige Internationale zug zu Berlin...

• AW_Bos

AW_Bos

Maasluip schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:16:
Elke loc en stuurstandcombinatie weer iets nieuws :+

Misschien niet zo extreem, maar standarisering is hier in Nederland nooit gebeurd.
Combinatie Bs+11.8 was uniek, BDs+1700 was uniek, DDAR+1700 was uniek en volgens mij ook DDM+1600.
En een Traxx kan uiteraard met geen van die stuurstanden praten.
Het had wel gekund, er zijn twee BDs-stuurstanden als proef omgebouwd met ECTS om met de TRAXX te kunnen praten. Maar het project was gewoon te duur en te groot geworden dat extra TRAXX-locs kopen zelfs nog logischer bleek. De twee stuurstanden zijn overigens gesloopt nadat ze al behoorlijk geplukt waren nadat bleek dat de ombouw-actie op niets zou uitlopen.

Over de nieuwe ECx.... Ik vind hem niet bepaald gestroomlijnd. Een vriend van mij vindt het net een metro... :+
Verder weer leuk dat hij de ICE-uitstraling krijgt _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 13-03-2019 18:29 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

St00mwals schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:54:
[...]

Zo vanaf de voorkant ziet die er niet uit alsof hij 230KM/h moet kunnen rijden...
Die lange spitse neuzen van TGV's en vooral van Shinkansen hebben weinig te maken met windweerstand en vooral met geluidsoverlast bij het ingaan van tunnels.

De knal komt na 10 seconden, en dat is het moment waarop de trein aan de andere kant de tunnel inrijdt. De trein zelf duurt even.

De extreem lange neuzen van de nieuwste Shinkansen hebben te maken met het probleem dat ze over bestaand spoor en dus door bestaande tunnels heen moeten, waar het niet mogelijk is de tunnel aan te passen.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:34

Wokschotel

Op 6 wielen

burne schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:40:
[...]

Hoeveel zou het kosten om op ieder beginpunt een trein, een machinist en een of twee conducteurs neer te zetten, zodat je altijd een reservetrein klaar hebt staan? Zou er ueberhaupt voldoende plek voor zijn?
Niet op ieder beginpunt, maar op een aantal emplacementen staan vaak meestal reservestellen. En op iedere grotere standplaats zijn reserve personeelsdiensten gesteld. Dus ja, er is reserve, maar die kun je niet binnen 10 minuten inzetten. Of de reserve is nodig om een mcn of hc te vervangen die van de trein af moet. Blijft altijd een kosten/baten-afweging.

De islam kan uw vrijheid schaden

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
SRich schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:25:
waarom is het niet een gecombineerde NS/DB aanbesteding geworden?
Het is een trein die grotendeels op Duits grondgebied rijdt, DB had ook rijtuigen nodig voor andere treinen, en voor NS zelf is er niet zo heel veel te 'winnen'? Het huidige materieel is ook al Duits, behalve de locomotief.

Een tijd geleden heb ik vanuit het NS Panel wel een keer een enquête gehad over de IC Berlijn, waarin gevraagd werd wat ik zoal belangrijk vond voor nieuw materieel. Ik neem aan dat de uitkomsten van die enquête gedeeld zijn met DB, en dat er zo dus ook wat NS-inspraak is geweest.

We are shaping the future

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:17
AW_Bos schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:05:
[...]

Het had wel gekund, er zijn twee BDs-stuurstanden als proef omgebouwd met ECTS om met de TRAXX te kunnen praten. Maar het project was gewoon te duur en te groot geworden dat extra TRAXX-locs kopen zelfs nog logischer bleek. De stuurstanden zijn overigens gesloopt nadat ze al behoorlijk geplukt waren nadat bleek dat de ombouw-actie op niets zou uitlopen.

Over de nieuwe ECx.... Ik vind hem niet bepaald gestroomlijnd. Een vriend van mij vindt het net een metro... :+
Er zijn natuurlijk nog wel een hoop stuurstanden in dienst, maar niet meer als stuurstand. Volgens mij heeft elke ICD en IC-Eindhoven stam een stuurstand. Als ik op Wikipedia kijk zijn alleen de Bs'en (zonder D) gesloopt?

Verder lijken ze inderdaad heel veel veel op de nieuwe Berlijnse metro's :P

• AW_Bos

AW_Bos

Voor wie nog niet genoeg heeft van de ECx heb ik even een Nederlands videootje in elkaar gefröbeld met dank aan beeldmateriaal van de DB.... :)

@marcop23 Goed opgemerkt, maar ik bedoelde die twee proef-stuurstanden, die dus gesloopt zijn, evenals een andere slooprijtuig die ooit een flinke botsing kreeg. De rest rijdt gewoon in dienst als normaal rijtuig of wacht nog op inzet. De BDs'sen zijn die blauwe stuurstandrijtuigen die je in de IC Direct en de IC Den Haag - Eindhoven ziet. En de BS'sen zijn de rijuitgen met een bordeauxrode band. Die zijn wel bijna llemaal gesloopt op twee na. Eentje is van het Spoorwegmuseum, en de ander staat al een tijdje te niksen waarbij ik me afvraag wat de plannen ermee zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door AW_Bos op 13-03-2019 18:33 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XaaV18JqPkpuzqzdr4Z2LzCW/medium.png

Waarom kan dit wel in Duitsland (en Frankrijk, en Tsjechië) en niet in Nederland fietsland? :(

• EDIT
burne schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:47:
[Afbeelding]

Waarom kan dit wel in Duitsland (en Frankrijk, en Tsjechië) en niet in Nederland fietsland? :(
Het is geprobeerd, maar de Nederlanders hangen de fietsen gewoon niet op. Dus staan er twee fietsen op diezelfde plek en kan er niks meer bij.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-12 18:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

AW_Bos schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:02:
Als ze het spoor nou nog even doortrekken richting Emmen heb je nog een mooie Nedersaksenlijn :P
Zoals ik het uit het nieuws begrijp, is dat uiteindelijk ook de bedoeling.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• AW_Bos

AW_Bos

Freee!! schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:59:
[...]

Zoals ik het uit het nieuws begrijp, is dat uiteindelijk ook de bedoeling.
Jep, dat klopt. Maar daar is nog niks zeker over.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:17
[Afbeelding]

Omdat het helemaal niet zoveel ruimte lijkt te besparen? Hier lijken net zo veel, of meer, fietsen te staan:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/12/Merwedelingelijn_Fietsvervoer.JPG/640px-Merwedelingelijn_Fietsvervoer.JPG
Nadeel is alleen wel dat je fietsen moet verplaatsen om bij de jouwe te komen...

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

EDIT schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:52:
[...]

Het is geprobeerd, maar de Nederlanders hangen de fietsen gewoon niet op. Dus staan er twee fietsen op diezelfde plek en kan er niks meer bij.
Nederlanders in het buitenland doen het keurig.

Overigens heeft Thalys 8 haken voor fietsen, maar die mogen niet gebruikt worden. Als je via boemeltjes naar Brussel rijdt kun je daar je fiets zonder problemen in een TGV hangen. Het verschil tussen Thalys en TGV is de verf op de buitenkant.

• Oekiejoekie
  • Laatst online: 27-12 19:59
[Afbeelding]

Dit hebben we in Nederland. In de R-Net treinen tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Daar is plek om 3 fietsen op te hangen. En fietsvervoer is buiten de spits gratis.

Maar goed, zoals hierboven al opgemerkt. Zelfs al doe je het hele traject van Gouda naar Alphen, dan is het nog maar 21 minuten. Denk je dat iemand daarvoor zijn fiets in zo'n haak gaat hijsen ? Nee dus. De meeste mensen staan zelfs verwonderd naar die haken te kijken, en staan zich af te vragen wat voor rare kapstok dat nou weer is.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Oekiejoekie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:44:
[...]

Dit hebben we in Nederland. In de R-Net treinen tussen Gouda en Alphen aan den Rijn.
Mijn laatste treinreis met de fiets was 600 kilometer heen, 1000 terug. (Naar de bron van de Donau, en vervolgens terug van waar de Donau Oostenrijk ingaat, in Passau.) In de zomer hangt er een fietswagon achter de ICE en lokale spoorlijntjes in Duitsland hebben genoeg plek voor fietsen. Alleen Nederland blijft gedoe of ellende.

• Oekiejoekie
burne schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:54:
[...]

Mijn laatste treinreis met de fiets was 600 kilometer heen, 1000 terug. (Naar de bron van de Donau, en vervolgens terug van waar de Donau Oostenrijk ingaat, in Passau.) In de zomer hangt er een fietswagon achter de ICE en lokale spoorlijntjes in Duitsland hebben genoeg plek voor fietsen. Alleen Nederland blijft gedoe of ellende.
Ja, daar hangt je fiets een uur of 6-8 in zo'n haak. Dan is het de moeite waard. Het punt wat ik wou maken is dat we het wel hebben, maar dan op een boemeltrajectje van 20 minuten. Als je van Waddinxveen naar Gouda in de trein zit met de fiets, is het gewoon de moeite niet. De tijd van er in hangen en er weer uithalen, is zowat langer als de reistijd.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-12 18:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Oekiejoekie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:58:
[...]
Ja, daar hangt je fiets een uur of 6-8 in zo'n haak. Dan is het de moeite waard. Het punt wat ik wou maken is dat we het wel hebben, maar dan op een boemeltrajectje van 20 minuten. Als je van Waddinxveen naar Gouda in de trein zit met de fiets, is het gewoon de moeite niet. De tijd van er in hangen en er weer uithalen, is zowat langer als de reistijd.
Sterker, inclusief de tijd, die je op die trein moet wachten, kun je sneller fietsen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Oekiejoekie schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:58:
[...]

Ja, daar hangt je fiets een uur of 6-8 in zo'n haak. Dan is het de moeite waard.
Mijn fiets hangt netjes op z'n plek in minder dan 10 seconden. En dat is niet omdat ik het ben. Mijn vader, 76, en met een elektrische fiets die dubbel zo zwaar als de mijne is, doet het net zo snel.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

AW_Bos schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:05:
[...]

Het had wel gekund, er zijn twee BDs-stuurstanden als proef omgebouwd met ECTS om met de TRAXX te kunnen praten. Maar het project was gewoon te duur en te groot geworden dat extra TRAXX-locs kopen zelfs nog logischer bleek. De twee stuurstanden zijn overigens gesloopt nadat ze al behoorlijk geplukt waren nadat bleek dat de ombouw-actie op niets zou uitlopen.

Hebben we meer IC's voor Fernverkehr in Duitsland. Rijden ook dubbeldekkers rond in het wit met een rode bies.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Oekiejoekie
Freee!! schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:04:
[...]

Sterker, inclusief de tijd, die je op die trein moet wachten, kun je sneller fietsen.
Er wordt zeker in de weekenden volop gebruik van gemaakt door jongeren die gaan stappen. Heen met de trein, terug met de fiets (en met gebruik maken, bedoel ik het fietsvervoer, niet de haken).
burne schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:04:
[...]

Mijn fiets hangt netjes op z'n plek in minder dan 10 seconden. En dat is niet omdat ik het ben. Mijn vader, 76, en met een elektrische fiets die dubbel zo zwaar als de mijne is, doet het net zo snel.
Ze zitten in die treinen ook op een hele domme plaats. Je moet met je fiets om het toilet heen lopen (invalidentoilet, dus vrij groot, en daarachter vind je die haken. Meestal worden de fietsen dus al neergezet in de doorgang naast het toilet, of op het balkon.

• St00mwals
AD: Noodkreet HSL-machinisten: NS traint ons slecht, daardoor vallen treinen uit
NS gooit HSL-machinisten zonder goede training en begeleiding in het diepe op de hogesnelheidslijn. Daardoor vallen er onnodig veel IC Direct-treinen uit, stellen 1200 treinbestuurders en vakbond FNV in een manifest aan de spoorwegen.

• St00mwals
Wat is trouwens NS Security, kan er zo snel ook niks over vinden op internet? Veiligheid & Service ken ik wel, maar NS Security had ik nog niet eerder gezien of over gehoord.

Ik zag gisteren een auto van NS Security op het station in Deventer staan. Deze mogen blijkbaar ook als voorrangsvoertuig rijden, gezien de blauwe zwaailichten op het dak.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:23

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

https://www.rtvoost.nl/ni...Enschede-ontspoorde-trein

Het verbaasd me eigenlijk dat DB Regio hier nog rijdt met een oude Talent 2, ik dacht dat die bij de DB allang waren uitgefaseerd ten faveure van de Talent 3.

We've got that ring of confidence

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

burne schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:54:
[...]

In de zomer hangt er een fietswagon achter de ICE
:? Een beetje zoals een pec? :+

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Maasluip schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:28:
[...]

:? Een beetje zoals een pec? :+
Ik weet niet wat een pec is?

Afbeeldingslocatie: https://www.bahn.de/p/view/mdb/citynightline/cnl/service/fahrrad/mdb_262768_dsc_0367_980x490_hq.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door burne op 14-03-2019 09:20 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Afbeeldingslocatie: https://stibans.nl/wp-content/uploads/2009/01/1902-kr1.jpg

En het plaatje wat je laat zien is een IC.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Yukkie schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:26:

Het verbaasd me eigenlijk dat DB Regio hier nog rijdt met een oude Talent 2, ik dacht dat die bij de DB allang waren uitgefaseerd ten faveure van de Talent 3.
Volgens mij omdat ze er nog niet uit zijn hoe ze de lijn willen upgraden. Elekrificeren is ter sprake gekomen, dubbeldekkers ook, maar vooralsnog dus niks definitiefs.

... en dan niet eens beeldmateriaal plaatsen :P

Afbeeldingslocatie: https://112twente.nl/images/cykefYpk/fullscreen.jpg

Afbeeldingslocatie: https://112twente.nl/images/UowpsBhP/fullscreen.jpg

Blijft trouwens nog zeker tot vanavond stil liggen las ik net.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik kom niet uit die regio, dus de 112 nieuwssites uit die buurt ken ik niet ;) En Google wilde mij ook zo 1-2-3 niet verder helpen :(

Overigens vind ik de BR 644 een van de mooiste treinstellen, en de opvolgers lilleke gedrochten, dus ik ben blij dat ze toch nog ergens rijden. Dat ze zelfs de grens over komen wist ik niet eens!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tot voor een paar maanden kwamen ze ook nog in Heerlen.
Okee, okee, dat was de BR 643.

• EDIT
Misschien dat de mensen eerst de hand in eigen boezem moeten steken, voor ze gaan lopen klagen...

Goede basisopleiding? Check.
Goede begeleiding met vaste mentoren voor de praktijkdagen? Check.
Technische helpdesk speciaal voor HSL problemen? Check.
Gereedmaken van treinen door speciale machinist? Nou, liever niet. Ik maak graag mijn eigen trein gereed, dan weet ik tenminste zeker dat het goed gebeurd.
Vrijwillig opgeven voor de opleiding? Check.
Onvoldoende onderhoud? Wat is dat voor flauwekul? Als er één trein is die goed in de gaten wordt gehouden, dan is het de ICD wel.
Veranderingen aan infrastructuur? Nou, dat is een dingetje, maar dat is niet aan NS.
Kan de FNV ook aangeven trouwens waar ze in 's hemelsnaam 1200 man vandaan halen? Er zijn maar 450 machinisten bevoegd voor de HSL 8)7

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Yukkie schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:47:
Ik kom niet uit die regio, dus de 112 nieuwssites uit die buurt ken ik niet ;) En Google wilde mij ook zo 1-2-3 niet verder helpen :(

Overigens vind ik de BR 644 een van de mooiste treinstellen, en de opvolgers lilleke gedrochten, dus ik ben blij dat ze toch nog ergens rijden. Dat ze zelfs de grens over komen wist ik niet eens!
De naam van deze is makkelijk te onthouden O-) :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• St00mwals

120 dwarsliggers moeten vervangen worden, das veel!!!

Iemand die kan vertellen hoe kan het dat dat er zoveel zijn? Ik had verwacht dat een trein nog wel eens snel stil zou staan op het moment dat die uit de rails loopt.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12 15:35
EDIT schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:05:
[...]

Misschien dat de mensen eerst de hand in eigen boezem moeten steken, voor ze gaan lopen klagen...

Gereedmaken van treinen door speciale machinist? Nou, liever niet. Ik maak graag mijn eigen trein gereed, dan weet ik tenminste zeker dat het goed gebeurd.
Onvoldoende onderhoud? Wat is dat voor flauwekul? Als er één trein is die goed in de gaten wordt gehouden, dan is het de ICD wel.
Veranderingen aan infrastructuur? Nou, dat is een dingetje, maar dat is niet aan NS.
Kan de FNV ook aangeven trouwens waar ze in 's hemelsnaam 1200 man vandaan halen? Er zijn maar 450 machinisten bevoegd voor de HSL 8)7
Toen ik het bericht vanochtend op de radio hoorde had ik al zo'n voorgevoel dat jij hier in het topic erop ging reageren. Daarnaast had ik bij het horen al het idee dat het stennismakerij was, ik ben blij dat je dit bevestigd en er hier meer info over geeft.

Keep up the good work

• LordSinclair
St00mwals schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:47:
[...]

120 dwarsliggers moeten vervangen worden, das veel!!!

Iemand die kan vertellen hoe kan het dat dat er zoveel zijn? Ik had verwacht dat een trein nog wel eens snel stil zou staan op het moment dat die uit de rails loopt.
Dat is rond de 72 meter, dat is toch niet bijzonder veel. Niet de hele trein stond uit de rails, alleen de eerste as als ik de afbeelding zo bekijk. Dus het zal een noodremweg geweest zijn.

• St00mwals
EDIT schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:05:
[...]

Thx voor je antwoord!!
Vooral die laatste van de FNV is toch wel heel bijzonder.... (Nu heb ik toch al niet zo'n hoge pet op van de FNV, veel roepen en weinig doen, maar das mijn mening)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27

Het is een Talent 1. ;)

De Talent 2 is niet verkrijgbaar in dieselvariant, de Talent3 rijdt nog helemaal niet in reizigersdienst.

We are shaping the future

• Qu3st

Qu3st

Mensen, let op! Maandag zijn er stakingen bij de NS, tot 7:06 uur zullen er geen treinen rijden. Plan uw reis in de reisplanner app :P

• EDIT
Ben bang dat die laatste tip niet echt gaat helpen. Wie wel en wie niet meedoet is van te voren niet bekend en er zijn altijd wel mensen die zich niet volgens de afspraken als staker melden. Er zullen dus altijd treinen zonder personeel staan en de reisplanner zal dan ook niet op tijd en goed bijgewerkt kunnen worden.

Ik heb mijn dienst die dag maar ingeruild voor een late dienst (had eigenlijk een vroege dienst), maar ik heb weinig interesse om in zo'n staking verwikkeld te raken. Er ontstaat altijd weer wrijving tussen de stakers en de niet-stakers :(

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Qu3st schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:58:
Mensen, let op! Maandag zijn er stakingen bij de NS, tot 7:06 uur zullen er geen treinen rijden. Plan uw reis in de reisplanner app :P
Nou vertrek ik om 5.45 met de trein dus ik reken erop dat die gewoon gaat rijden, al zal ik dan wel niet overkomen. En zo niet, dan wordt ik meteen weer genaaid omdat ik dan in de spits moet reizen (hé stakers, daar willen jullie het toch rustiger hebben?) en dus moet betalen i.p.v. met dal vrij te kunnen reizen. Maar dat declareren we dan wel weer, een staking is immers geen overmacht. Enkel overlast voor (in dit geval) de reiziger die niets met het probleem te maken heeft maar wel weer de rug is waarover men heen moet walsen.

Dit ook
Vakbond VVMC zegt dat veel medewerkers erg onregelmatig werken. "Onze achterban werkt in dubbele onregelmatigheid. Deze medewerkers hebben de grootste moeite om gezond de pensioenstreep te halen. Voor hen is het dus van het grootste belang om de AOW-leeftijd terug te dringen."
Misschien dat je dan eens moet gaan praten over het verbeteren van de wijze van het onregelmatige werk i.p.v. meteen te zeiken over doorwerken tot 66 ipv 65.

Het lijkt wel alsof ik niet veel op heb met het recht op staken (om onbenullig gezeik), klopt. Net zoals ik dat heb met vakbonden, uit eigen ervaring helaas.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• EDIT
Bastien schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:24:
[...]
Nou vertrek ik om 5.45 met de trein dus ik reken erop dat die gewoon gaat rijden.
Reken er maar niet op. Ik begrijp van de FNV pamfletten die ik voorbij zie komen dat ze oproepen om te staken vanaf aanvang dienst (4 uur) tot 7:06, ondanks dat de media groots verkondigen dat ze 66 minuten zouden staken

Edit: het pamflet dat ik voorbij zie komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zqixWKVwLTyADdGPxzC5fd9A/full.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door EDIT op 14-03-2019 17:42 ]

• Qu3st

Qu3st

[...]
Nou vertrek ik om 5.45 met de trein dus ik reken erop dat die gewoon gaat rijden, al zal ik dan wel niet overkomen. En zo niet, dan wordt ik meteen weer genaaid omdat ik dan in de spits moet reizen (hé stakers, daar willen jullie het toch rustiger hebben?) en dus moet betalen i.p.v. met dal vrij te kunnen reizen. Maar dat declareren we dan wel weer, een staking is immers geen overmacht. Enkel overlast voor (in dit geval) de reiziger die niets met het probleem te maken heeft maar wel weer de rug is waarover men heen moet walsen.
Ik zou er niet vanuit gaan dat deze 100% zeker rijdt! Zoals @EDIT zegt, ligt eraan wie er natuurlijk met deze staking mee doet.
Het lijkt wel alsof ik niet veel op heb met het recht op staken (om onbenullig gezeik), klopt. Net zoals ik dat heb met vakbonden, uit eigen ervaring helaas.
Ik ben blij dat dit recht bestaat!

@EDIT vandaar mijn :P

• wildhagen
  • Niet online
[...]
Nou vertrek ik om 5.45 met de trein dus ik reken erop dat die gewoon gaat rijden, al zal ik dan wel niet overkomen.
Nogal riskante aanname. Voor hetzelfde geld zetten ze de trein om 06:00 midden op het traject stil gedurende 66 minuten. Sta je naar de koeien in het weiland te staren ;)

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
Jep, got the message, maar voor alle zekerheid toch maar ff neerzetten, voordat iemand het echt serieus opvat :)

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dus ze liegen ook nog eens? Of verdraait de media de boel. Of ze proberen het weer 'grappig' aan te kleden. Grmbl.

Nou ja, dan check ik op de normale tijd in, ga ik lekker weer naar huis (5 minuten)en kom ik na 7 uur wel weer terug. Maximale score om te declareren. Help ik de stakers toch nog de winst van NS te verminderen. :+
Qu3st schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:35:

[...]

Ik ben blij dat dit recht bestaat!
Voor 'levensbedreigende' zaken zeker. I.m.o. is dit dat niet. Maar ik heb natuurlijk geen info over het conflict, behalve het nieuwsbericht in de pers en het pamflet van hierboven (wat :r is maar goed).

[ Voor 44% gewijzigd door Bastien op 14-03-2019 18:04 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Ligt het aan mij of moeten ze wel erg vaak het OV hebben met stakingen de laatste tijd? Vorig voorjaar en de zomer ook al. De achterliggende reden vind ik eerlijk gezegd ook een beetje volksverlakkerij; als de levensverwachting stijgt dan kun je niet je pensioenleeftijd ad infinitum op een vaste leeftijd houden. Ik zou liever hebben dat de bonden samen met de werkgevers zeggen van "OK, het is niet realistisch dat deze mensen deze functie tot 60+ uit kunnen voeren, hoe kunnen we ze op tijd door laten stromen naar een functie waar dat wel haalbaar is.".

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Alex) schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:30:
[...]

Het is een Talent 1. ;)

De Talent 2 is niet verkrijgbaar in dieselvariant, de Talent3 rijdt nog helemaal niet in reizigersdienst.
Damn, ja je hebt helemaal gelijk :) stom!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

NMH schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 22:46:
Ligt het aan mij of moeten ze wel erg vaak het OV hebben met stakingen de laatste tijd?
De NS waarschuwt voor drukte rondom Den Haag, maar het is rustiger dan normaal in de trein, en de ‘stakers’ hebben ook niets in de soep laten lopen.

Het gebeurt niet zo vaak (in de spits) maar de reisplanner meldt “0 storingen”.

• Oekiejoekie
burne schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:34:
[...]

De NS waarschuwt voor drukte rondom Den Haag, maar het is rustiger dan normaal in de trein, en de ‘stakers’ hebben ook niets in de soep laten lopen.

Het gebeurt niet zo vaak (in de spits) maar de reisplanner meldt “0 storingen”.
Euh... dat waren ze ook pas maandag van plan ? In de war met het onderwijs ? Met drukte rond Den Haag zal wel bedoeld worden dat er stakende leraren met de trein richting Malieveld gaan. Maar ik geloof dat de stakingsbereidheid deze keer niet zo groot is in het onderwijs.

[ Voor 18% gewijzigd door Oekiejoekie op 15-03-2019 08:41 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Oekiejoekie schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:39:
[...]

Maar ik geloof dat de stakingsbereidheid deze keer niet zo groot is in het onderwijs.
Malieveld staat vol. Alleen in media aandacht zijn ze wat ondergesneeuwd door aanslag en de ns staking van maandag.

• wildhagen
  • Niet online
burne schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:34:
[...]

Hoe weet jij nu al dat het maandagochtend (als de staking plaatsvind) het rustiger zal zijn dan normaal?

Doe mij ook zo'n glazen bol? :P

Virussen? Scan ze hier!

• SirMemeAlot
  • Laatst online: 27-12 14:34
Het zal vast een iets zijn wat al vaker besproken is, maar het topic is wat te groot om helemaal te doorzoeken. Maar ik vraag me af of iemand al eens juridisch heeft uitgezocht of het toegestaan is om 1e klas prijs te hanteren voor een 2e klas staanplek. Ik heb namelijk een 1e klasse business card en moet vaak in de spits reizen. Het komt vaak voor in de spits dat ik uiteindelijk moet staan. Dat staan vind ik opzich niet zo erg want de treinreis is vaak maar 35 tot 50 minuten(snel/stoptrein). Wat ik wel opmerkelijk vindt als je kijkt naar de meerprijs voor een 1e klasse kaart dat ze simpel zeggen vol = vol.

Nu snap ik dat in de algemene voorwaarden dit helemaal gekaderd is. Mijn vraag is dan ook, heeft iemand dit juridisch wel eens laten controleren? We kunnen tientallen voorbeelden bedenken waarbij dit natuurlijk heeel krom is.

• Oekiejoekie
SirMemeAlot schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:59:
Nu snap ik dat in de algemene voorwaarden dit helemaal gekaderd is. Mijn vraag is dan ook, heeft iemand dit juridisch wel eens laten controleren? We kunnen tientallen voorbeelden bedenken waarbij dit natuurlijk heeel krom is.
Heel simpel. Je koopt een vervoersbewijs. Geen plaatsbewijs.

• SirMemeAlot
SirMemeAlot schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:59:
Nu snap ik dat in de algemene voorwaarden dit helemaal gekaderd is.
Zoals ik al aangeef kan ik me voorstellen dat het in de algemene voorwaarden is gekaderd, maar hoe zit het juridisch. Waarom is dit bij trein normaal maar als het zou gebeuren in een vliegtuig of tal van andere voorbeelden is het raar.

Je vraagt meer geld voor iets extra's maar levert het niet. Kan me dus niet voorstaan dat dit bij wet zomaar is toegestaan.

• Oekiejoekie
SirMemeAlot schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:21:
[...]

Zoals ik al aangeef kan ik me voorstellen dat het in de algemene voorwaarden is gekaderd, maar hoe zit het juridisch. Waarom is dit bij trein normaal maar als het zou gebeuren in een vliegtuig of tal van andere voorbeelden is het raar.

Je vraagt meer geld voor iets extra's maar levert het niet. Kan me dus niet voorstaan dat dit bij wet zomaar is toegestaan.
Helaas. Toch is het zo. Stichting consumentenclaim is je een paar jaar geleden al voor geweest.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Oekiejoekie schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:05:
[...]

Heel simpel. Je koopt een vervoersbewijs. Geen plaatsbewijs.
Met een meerprijs voor een grotere stoel en minder drukte. Dat wordt niet geleverd.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-12 08:27
wildhagen schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:36:
[...]

Nogal riskante aanname. Voor hetzelfde geld zetten ze de trein om 06:00 midden op het traject stil gedurende 66 minuten. Sta je naar de koeien in het weiland te staren ;)
Dat zou gijzeling zijn lijkt me. Weet je wel zeker dat je actie groots in het nieuws komt, dat wel! :*)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12 19:48
Niet helemaal de casus waar het nu om gaat, zo te zien. Dat gaat op staan met een normaal kaartje. We hebben het hier nu over staan met een 1e klas kaartje. Een restitutie van de meerprijs is niet irreeel.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• SirMemeAlot
Het is inderdaad niet dezelde situatie. Ze vragen hier daadwerkelijk om een meerprijs, daartegenover staat een verwachting van meer comfort. Tenminste dat is de realistische verwachting. De waarheid ligt echter heel anders want je krijgt voor een meerprijs zelfs minder of geen extra comfort.

Andersom worden er wel boetes uitgedeeld als ik met een 2e klas kaartje in de 1e klas ga zitten. Waarom mag ik dan wel betalen voor een 1e klas kaartje maar mag zelfs niet eens zitten in de 2e klas.

Het gaat in dit geval om Arriva, dus niet de NS. Maar de casus is voor beide natuurlijk hetzelfde.

Dit is de reactie van Arriva

"Wij begrijpen uw argumentatie en dat het niet prettig is geweest om te moeten staan in de trein. Zoals eerder aangegeven biedt een kaartje/vervoerbewijs alleen geen zitplaatsgarantie in de trein ongeacht of dit een 1e of 2e klas vervoerbewijs is. Uw verzoek voor een vergoeding moeten wij daarom nogmaals afwijzen. Wij bieden u onze excuses aan voor het ongemak dat u hebt ervaren tijdens uw reis op 26 februari 2019."

"In uw reactie geeft u aan dat uw in de trein richting Groningen moest staan. Dit terwijl uw een eerste klasse abonnement heeft. Wij hebben uw reactie doorgestuurd naar de betreffende afdeling met het verzoek hier aandacht aan te besteden. Onze medewerkers melden bij de verkeersleiding het aantal reizigers bij onvoldoende capaciteit en als er reizigers blijven staan of de trein overvol is. Deze rapportages worden dagelijks gelezen door de rayonleiding. Zodra er een vast patroon wordt vastgesteld in de bezetting van een trein en er onvoldoende capaciteit is, wordt er indien mogelijk extra materiaal ingezet. Wij bieden u onze excuses aan voor het ongemak dat u hierdoor heeft ondervonden. Het is niet mogelijk om restitutie te omdat u moest staan. Uw abonnement geeft recht op een vervoersbewijs en biedt geen garantie op een zitplaats."

Voor de duidelijkheid, ik voel me niet beter en weiger om te staan. Dat vind ik niet erg, het gaat mij er om dat je voor een toevoeging van 1e klasse op je abonnement €218 euro per maand extra betaald. Dat is €2.616 op jaarbasis, maar op deze manier voelt het een beetje of ik naar het casino ga. 8)7

• NMH

NMH

Moderator General Chat
wildhagen schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:50:
[...]

Hoe weet jij nu al dat het maandagochtend (als de staking plaatsvind) het rustiger zal zijn dan normaal?

Doe mij ook zo'n glazen bol? :P
Ik vermoed dat @burne dacht dat ik bedoelde dat de onderwijzers met het OV naar Den Haag gingen. Voor alle duidelijkheid, ik bedoelde dus dat er weer een OV staking is maandag. :)
SirMemeAlot schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:22:
[...]

"In uw reactie geeft u aan dat uw in de trein richting Groningen moest staan. Dit terwijl uw een eerste klasse abonnement heeft. Wij hebben uw reactie doorgestuurd naar de betreffende afdeling met het verzoek hier aandacht aan te besteden. Onze medewerkers melden bij de verkeersleiding het aantal reizigers bij onvoldoende capaciteit en als er reizigers blijven staan of de trein overvol is. Deze rapportages worden dagelijks gelezen door de rayonleiding. Zodra er een vast patroon wordt vastgesteld in de bezetting van een trein en er onvoldoende capaciteit is, wordt er indien mogelijk extra materiaal ingezet.
Ik zou daar niet al te veel van verwachten. Volgens mij heeft Arriva in het noorden weinig of geen capaciteit over tijdens de spits. Verder is het wel een interessante casus; je vervoersbewijs biedt geen recht op een zitplaats, maar ik vind het geen onredelijk argument dat de "extra dienst" waar je voor betaalde niet geleverd is.
In Groningen is de afgelopen nachten voor het eerst getest met een zelfrijdende passagierstrein. Volgens ProRail, de treinbouwer en de provincie is de proef geslaagd.
Ah kijk, ProRail komt met een oplossing voor de staking. Ik zeg maandag een grootschalige landelijke proef. >:)

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 15-03-2019 20:42 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:28

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik verwacht dat er bij drukte gewoon veel 2e klas reizigers in de 1e klas gaan zitten. Er is toch geen controle...

Als die er wel zou zijn heb je ineens in de 1e klas weer zitplaatsen beschikbaar ;)

Specs

Pagina: 1 ... 82 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.