Omdat er een contract is met Infraspeed, die het onderhoud van de HSL in handen heeft gekregen. Dit is, achteraf helaas, besloten bij de aanleg van de HSL. Er zijn nu wel vaker problemen met het feit dat Infraspeed veel geld vraagt voor veranderingen.Maasluip schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:39:
[...]
[...]
Maar waarom Prorail het niet geïntegreerd wil zien weet ik ook niet. Misschien bang voor verstoringen door vertraging?
Dit snap ik ook niet
[...]
En wanneer is dat contract met Infraspeed afgelopenmarcop23 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:48:
[...]
Omdat er een contract is met Infraspeed, die het onderhoud van de HSL in handen heeft gekregen. Dit is, achteraf helaas, besloten bij de aanleg van de HSL. Er zijn nu wel vaker problemen met het feit dat Infraspeed veel geld vraagt voor veranderingen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
2031 volgens mij. Dus als het over zeg 8 jaar goed gaat is iedereen alle ellende wel weer vergeten tegen die tijd.Freee!! schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:51:
[...]
En wanneer is dat contract met Infraspeed afgelopenEn op deze manier is Infraspeed wel hard op weg zichzelf buiten spel te zetten voor de volgende contractperiode.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Geen idee, voor het eerst dat ik die hoorSRich schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:29:
Vraagje aan de ProRailers onder ons. Waarom wil prorail niet dat de HSL verder word geintregreerd in de HRN?
Dat stond namelijk in AD vandaag...
https://www.ad.nl/binnenl...een-racecircuit~afe8c8e3/
Infraspeed en ProRail kunnen en mogen ook niet echt met elkaar praten... maakt de situatie alleen maar gecompliceerder, dus na 2031 zal het waarschijnlijk wel kunnen.
[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 26-02-2019 18:05 ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Er staan nog wel meer vreemde uitspraken in.Maasluip schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:39:
[...]
[...]
Haha. Nee, de reden is dat die geen ERTMS van Bombardier hebben.
De ICNG zou niet voldoen...? Die trein heeft nog niet eens over de HSL gereden. Knap dat een 'expert' dat nu al weet
Dat vond ik ook apart. Maar NS had zeker in jaren 2000 naast de 2 Thalysen en 4 3 ICE internationals die ze al in bezit hebben zeker van beide een stuk 20 - 50 bij moeten kopen in die tijd. Had men nu genoeg HSL materieel die gelijk in meerdere landen ingezet had kunnen worden...EDIT schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 18:12:
[...]
Er staan nog wel meer vreemde uitspraken in.
De ICNG zou niet voldoen...? Die trein heeft nog niet eens over de HSL gereden. Knap dat een 'expert' dat nu al weet
Was het (naast het prijskaartje) niet zo dat Siemens en Alstom niet eens de orders aan konden nemen vanwege een reeds volle portefeuille?SRich schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:59:
[...]
Dat vond ik ook apart. Maar NS had zeker in jaren 2000 naast de 2 Thalysen en 4 3 ICE internationals die ze al in bezit hebben zeker van beide een stuk 20 - 50 bij moeten kopen in die tijd. Had men nu genoeg HSL materieel die gelijk in meerdere landen ingezet had kunnen worden...
Siemens en Alstom boden beiden andere treinen. Het bod van Siemens werd volgens mij direct afgewezen omdat het uit een loc met rijtuigen bestond, waar NS per se treinstellen wilde.
* mambo No5 mompelt iets over hindsight.. En laten wel wel wezen; zoals meerdere keren uitgelegd in het verleden zijn ICE's en Thalys'en niet erg geschikt voor binnenlands IC vervoer en daarnaast ook buitenproportioneel duur voor wat NS er mee wilt doen. Daarnaast zou ik een ICE3 nou niet erg betrouwbaar willen noemen, al kan dat uiteraard ook aan de leeftijd en mate van onderhoud door DB liggen.
Ik ben zelf ronduit benieuwd naar wat de ICNG gaat zijn qua reizigersbeleving en betrouwbaarheid , maar dat is simpelweg iets wat de toekomst zal gaan brengen.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Ook Eurostar heeft problemen met de Siemens Velaro D treinstellen, die, om ze rijdende te houden, veel meer onderhoud nodig bleken te hebben dan voorzien. Ze hebben de afgelopen tijd zelfs een nooddienstregeling moeten instellen om noodzakelijk onderhoud te kunnen uitvoeren.
Als ik het me goed herinner was Alstom in eerste instantie gewoon de goedkoopste, maar na het einde van de laatste biedingsronde vroeg NS nog veranderingen waarop Ansaldo wel een nieuw aanbod heeft gemaakt (en later zelfs de snelheid gratis heeft verhoogd) en Alstom niet, met als redenatie "maar de biedingsronde is toch al beëindigd?"bvk schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:03:
[...]
Was het (naast het prijskaartje) niet zo dat Siemens en Alstom niet eens de orders aan konden nemen vanwege een reeds volle portefeuille?
NS heeft dat geïnterpreteerd als "Alstom is niet meer geïnteresseerd".
Verslag Fyra-enquete, bladzijde 19.
Op verzoek van NS biedt AnsaldoBreda uiteindelijk een trein aan met een maximumsnelheid van 250 km/u. Deze vraag wordt echter niet voorgelegd aan Alstom. Daarnaast vindt NS het een belangrijk pluspunt dat Ansaldo-Breda een enkeldekstrein aanbiedt. Dit is opmerkelijk, omdat in de aanbestedingsdocumentatie nadrukkelijk wordt gesteld dat zowel enkeldeks- als dubbeldekstreinen aangeboden mogen worden. Ook na indiening van de definitieve biedingen krijgt AnsaldoBreda een voorkeurs-behandeling. Na de deadline van 5 december 2003 voor de definitieve offertes voert AnsaldoBreda wijzigingen door in het ontwerp, waardoor er meer zitplaatsen in de trein passen. Het is in het aanbestedingsrecht niet geoorloofd deze wijzigingen na de deadline deel te laten uitmaken van de beoordeling van de offertes. NS doet dit desondanks. De extra toegevoegde zitplaatsen zijn cruciaal; hierdoor wordt namelijk de prijs per zitplaats, het belangrijkste gunningscriterium, van AnsaldoBreda net lager dan die van Alstom.
Mede ingegeven door de financiële problemen van HSA kiest NS er namelijk voor om ná de definitieve offertes van Alstom en AnsaldoBreda het aantal te bestellen treinen te verlagen. In plaats van 23 treinen vragen NS en NMBS nieuwe offertes voor 12 treinen. Door ook treinen in optie te houden, kan HSA grote kostenposten in de tijd verschuiven en loopt het bedrijf minder financieel risico. Het lagere aantal treinen is echter voor Alstom reden om geen nieuwe offerte uit te brengen.
Als je van samenzweringstheoriën houdt zou ik zeggen dat de top van NS aandelen had in AnsaldoBreda. Maar vreemd is het wel dat Alstom zo gepiepeld wordt. Alsof koste wat kost niet bij Alstom besteld moest worden.Hoewel NS zich wel het recht had voorbehouden het aantal te bestellen treinen gedurende de aanbestedingsprocedure te wijzigen, vindt de commissie het onbestaanbaar dat NS het aantal te bestellen treinen aanzienlijk vermindert na ontvangst van de expliciet gevraagde definitieve offertes van AnsaldoBreda en Alstom. Dit is des te kwalijker, omdat NS deze definitieve offertes van de leveranciers heeft gevraagd toen binnen NS al duidelijk was dat dat aantal treinen niet besteld zou gaan worden.Bovendien is Alstom door NS onjuist geïnformeerd. Na de gunning aan AnsaldoBreda wordt Alstom namelijk gemeld dat ook bij een keuze op basis van de definitieve offertes voor 23 treinen, zij niet de beste prijs per zitplaats had, hetgeen onjuist is.
Voor wat betreft die voorkeur voor enkeldeks heeft het verslag dit te zeggen (pagina 209):
NS toont zich verrast over het feit dat er enkeldekstreinen worden aangeboden. Hoewel deze mogelijkheid in het bestek uitdrukkelijk is opengelaten, is de inschatting vooraf dat het onmogelijk is zoveel zitplaatsen in een enkeldekstrein te plaatsen. Een enkeldekstrein biedt voordelen, zeker voor reizigers met veel bagage.
[...]
In de gunningscriteria is echter geen voorkeur voor enkeldeks treinen opgenomen.
[ Voor 69% gewijzigd door Maasluip op 27-02-2019 08:19 ]
Signatures zijn voor boomers.
Potentieel goed nieuws voor de ICD-reizigers. Bombardier is begonnen met de uitrol van een update (VR9.4.2) die het probleem met de ETCS System Failure op zou moeten lossen.
Voordat de vlag uitgehangen wordt, neem ik aan dat er eerst in de praktijk goed gekeken gaat worden of het echt verbetering brengt. Vandaar ook mijn 'potentieel goed nieuws'.
Overigens wordt de IC Brussel nog niet voorzien: er is nog geen toelating in België.
Voordat de vlag uitgehangen wordt, neem ik aan dat er eerst in de praktijk goed gekeken gaat worden of het echt verbetering brengt. Vandaar ook mijn 'potentieel goed nieuws'.
Overigens wordt de IC Brussel nog niet voorzien: er is nog geen toelating in België.
[ Voor 35% gewijzigd door EDIT op 27-02-2019 15:53 ]
Deze (meet)trein heeft z'n bandenwissel ook weer gehad:
YouTube: Reprofilage MOBITURN RAMFER GRENAY
YouTube: Reprofilage MOBITURN RAMFER GRENAY
Dagje remise Amersfoort de gehele dag mee rijden op de Willy rangeren van wagons enz..
Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122
Top, dank dat je ons op de hoogte houdt!EDIT schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:48:
Potentieel goed nieuws voor de ICD-reizigers. Bombardier is begonnen met de uitrol van een update (VR9.4.2) die het probleem met de ETCS System Failure op zou moeten lossen.
Deze week al meerdere noodremmen meegemaakt, waaronder vanochtend bij Zoetermeer, en bij Hoofddorp. Beide vlak voor de tunnel.
En er vielen alsnog best veel uit, terwijl de ICD deze week één van de omrijroutes was voor alle Noord-Zuid reizigers, aangezien er geen treinen reden tussen RTD en Den Haag algeheel, en veelal alleen sprinters tussen Den Haag en noordelijk routes.
Dan is het vakantie, en dan sta je alsnog sardientje.....
(Gisteren konden zelfs 2 ICD's van 1737 en 1740 SHL naar RTD de toeloop niet aan die was ontstaan door uitvallen van de 1723. )
Je heb gelijk, een van de dingen die echt fout zijn gegaan bij de HSL is de fyra of te wel de V250(en V160 ookMaasluip schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:07:
[...]
Als ik het me goed herinner was Alstom in eerste instantie gewoon de goedkoopste, maar na het einde van de laatste biedingsronde vroeg NS nog veranderingen waarop Ansaldo wel een nieuw aanbod heeft gemaakt (en later zelfs de snelheid gratis heeft verhoogd) en Alstom niet, met als redenatie "maar de biedingsronde is toch al beëindigd?"
[...]
[...]
[...]
Als je van samenzweringstheoriën houdt zou ik zeggen dat de top van NS aandelen had in AnsaldoBreda. Maar vreemd is het wel dat Alstom zo gepiepeld wordt. Alsof koste wat kost niet bij Alstom besteld moest worden.
Voor wat betreft die voorkeur voor enkeldeks heeft het verslag dit te zeggen (pagina 209):
[...]
Bron: https://www.nu.nl/reizen/...instations-verbouwen.htmlDe NS gaat nog eens tweehonderd van de in totaal 396 treinstations verbouwen. Het spoorbedrijf reserveert hiervoor de komende vijf jaar 65 miljoen euro.
NS-directeur Roger van Boxtel presenteert deze plannen donderdag tijdens de bekendmaking van de jaarcijfers in Bilthoven.
"De stations zijn voor een groot deel bepalend voor de ervaring van onze reizigers", aldus Van Boxtel. "Na de verbouwingen van de grote stations als Rotterdam Centraal, Breda, Arnhem Centraal en Utrecht Centraal, willen we nu andere stations aangenamer maken."
Volgens de NS-topman is dat belangrijk omdat een derde van de treinreizigers via een kleiner station reist.
Een van de aanpassingen in de verbouwde stations wordt de zogenoemde Stationshuiskamer die de Kiosk vervangt. Reizigers kunnen hier zitten met voorzieningen als wifi en de mogelijkheid om iets te eten of drinken.
In 2021 wil de NS in totaal 35 van deze huiskamers hebben. Op andere stations waar nog geen voorzieningen zijn, bekijkt het spoorbedrijf de mogelijkheden om een Kiosk te openen of om samen met lokale ondernemers een wachtruimte met eten en drinken te creëren.
Samen met ProRail wil de NS op 92 kleine stations de toiletten vernieuwen.
Virussen? Scan ze hier!
[sarcasme]burne schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:24:
[Afbeelding]
Dat gebeurt iedere paar weken wel een keer. Normaal rijden ze met 10 of 12 bakken, en dan is het al druk, dus met een half treintje is het echt niet leuk meer. Wat gaat er structureel mis dat het operationeel zo vaak misgaat?
Het is toch vakantie, dan werkt niemand dus kunnen er prima kortere treinen rijden
[/sarcasme]
Helaas is dat wel vaak hoe de NS denkt.
Hetzelfde geldt bij het halveren van de dienstregeling, dan kunnen te treinen toch ook gehalveerd worden in lengte?
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Voor de mensen die van jaarverslagen en cijfers houden: het jaarverslag van NS is weer gepresenteerd. Alles is terug te lezen op https://www.nsjaarverslag...1221_2018-in-een-notendop
Communicatie voorbeeld van vanochtend was ook weer typisch:
Gaat om ICD Rotterdam naar Amsterdam.
ICD 8.26 rijdt niet, 8.41 uiteindelijk ook niet, maar wordt laat op de borden aangegeven. Dan maar de 8.55. (perron bij spoor 11/12) Daar stonden ondertussen dus voor 3 ladingen aan passagiers klaar om van die trein gebruik te maken.
Normaal staat de 8.55 klaar aan het perron vanaf ongeveer 8.40, leeg. Zo ook nu, echter dichte deuren, en donker. Bord op perron toonde uiteindelijk: NIET INSTAPPEN. Die trein is uiteindelijk om 8.52 weggereden, zonder passagiers. Andere zijde perron stond nu de icd van 8.55 aangegeven. Zonder omroep, werd deze 3 minuten voor tijd, omgezet naar perron 3/4, spoor 3!. De hele meute die kant op.
Tegelijkertijd kwam toch een ICD op spoor 11 aangereden, waarvan de deuren open gingen. Verwarring alom.
Uiteindelijk werd in die trein omgeroepen dat je toch echt naar spoor 3 moest. Dus de mensen die toch in de spoor 11 trein waren gestapt, alsnog naar spoor 3.
Doordat er op de perrons geen omroep over was, stond een slechtziende verdwaald op het perron, en hij voelde wel de hele mensenmeute heen en weerrennen, maar wist dus niet wat er aan de hand was.
Ik heb hem vervolgens aan de elleboog meegenomen, rennend naar spoor 3, er was immers nog maar 1 minuut over.
Daar aangekomen, staat de trein er wel, maar met deuren dicht, licht uit. Hele meute dringend rondom de deuren. De slechtziende man heb ik uiteindelijk in de rij bij de deuren van de eerste klas begeleid. (nog een irritatie, hoevaak je omver wordt gelopen als slechtziende, ik heb meerdere mensen uitgefoeterd die over ons heen struikelden tijdens het lopen van spoor 11/12 naar 3/4, zelfs bij het opstappen op de roltrap, wat dus een uitdaging is als je slechtziend bent, werden we nog gepasseerd door iemand met haast, waarbij hij struikelde over de slechtziende stok.)
Bleek uiteindelijk dat ook conducteurs en machinist van de ICD dus ook geen goede en onduidelijke communicatie hadden gekregen over welke trein zou rijden en wanneer. We vertrokken uiteindelijk om 9.05.
ICD 8.26 rijdt niet, 8.41 uiteindelijk ook niet, maar wordt laat op de borden aangegeven. Dan maar de 8.55. (perron bij spoor 11/12) Daar stonden ondertussen dus voor 3 ladingen aan passagiers klaar om van die trein gebruik te maken.
Normaal staat de 8.55 klaar aan het perron vanaf ongeveer 8.40, leeg. Zo ook nu, echter dichte deuren, en donker. Bord op perron toonde uiteindelijk: NIET INSTAPPEN. Die trein is uiteindelijk om 8.52 weggereden, zonder passagiers. Andere zijde perron stond nu de icd van 8.55 aangegeven. Zonder omroep, werd deze 3 minuten voor tijd, omgezet naar perron 3/4, spoor 3!. De hele meute die kant op.
Tegelijkertijd kwam toch een ICD op spoor 11 aangereden, waarvan de deuren open gingen. Verwarring alom.
Uiteindelijk werd in die trein omgeroepen dat je toch echt naar spoor 3 moest. Dus de mensen die toch in de spoor 11 trein waren gestapt, alsnog naar spoor 3.
Doordat er op de perrons geen omroep over was, stond een slechtziende verdwaald op het perron, en hij voelde wel de hele mensenmeute heen en weerrennen, maar wist dus niet wat er aan de hand was.
Ik heb hem vervolgens aan de elleboog meegenomen, rennend naar spoor 3, er was immers nog maar 1 minuut over.
Daar aangekomen, staat de trein er wel, maar met deuren dicht, licht uit. Hele meute dringend rondom de deuren. De slechtziende man heb ik uiteindelijk in de rij bij de deuren van de eerste klas begeleid. (nog een irritatie, hoevaak je omver wordt gelopen als slechtziende, ik heb meerdere mensen uitgefoeterd die over ons heen struikelden tijdens het lopen van spoor 11/12 naar 3/4, zelfs bij het opstappen op de roltrap, wat dus een uitdaging is als je slechtziend bent, werden we nog gepasseerd door iemand met haast, waarbij hij struikelde over de slechtziende stok.)
Bleek uiteindelijk dat ook conducteurs en machinist van de ICD dus ook geen goede en onduidelijke communicatie hadden gekregen over welke trein zou rijden en wanneer. We vertrokken uiteindelijk om 9.05.
Het word echt tijd dat er 1 persoon over dat hele ICD word aangesteld wat een zooiGet!em schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:06:
Communicatie voorbeeld van vanochtend was ook weer typisch:
Het erge is nog dat als je ziet dat er wat gerommeld word, je er al zeker van kan zijn dat er zaken misgaan.
Ik heb laatst een keer op het perron nog een kaartje gekocht voor de Thalys die 10 minuten later vertrok, dat was een slimme actie, want die reed wel op tijd
Ik heb laatst een keer op het perron nog een kaartje gekocht voor de Thalys die 10 minuten later vertrok, dat was een slimme actie, want die reed wel op tijd
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Je weet dat NS ook in Thalys (nog niet als aandeelhouderHooglander1 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:36:
Het erge is nog dat als je ziet dat er wat gerommeld word, je er al zeker van kan zijn dat er zaken misgaan.
Ik wil de NS ook niet straffen, ik wil op tijd op mijn bestemming aankomenSRich schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:40:
[...]
Je weet dat NS ook in Thalys (nog niet als aandeelhouder) deel neemt en NS machinisten op het NL traject rijden
De Thalys krijgt vaak voorrang en -als hij op tijd is- krijgt niet zo vaak te maken met storing op dit stuk van het traject.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
De Thalys krijgt niet zo zeer voorrang, maar blijft in principe altijd rijden, hoe hoog de vertraging ook is. Omdat er 4x/5x per uur een ICD rijdt tussen Rotterdam wordt er op basis van afspraken tussen NS en ProRail door de DVL (decentrale verkeersleider) een afweging gemaakt dat het voor het beheersen van een verstoring beter is om bijvoorbeeld een ICD op te heffen.
De voorrangsregels mbt Thalys zijn wel gewijzigd, die kreeg idd meer prio eerst maar dat is wel wat veranderd een paar maanden geleden.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Er staat momenteel een virm2/3 in de schade met een langere doorlooptijd. Kan zijn dat een deel binnen blijft en dat de ingekorte trein toevallig op jouw traject rijdt.burne schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:24:
[Afbeelding]
Dat gebeurt iedere paar weken wel een keer. Normaal rijden ze met 10 of 12 bakken, en dan is het al druk, dus met een half treintje is het echt niet leuk meer. Wat gaat er structureel mis dat het operationeel zo vaak misgaat?
De virm2/3 treinen lopen ook tegen hun modernisering+herbekabeling aan. Er zal wat meer onttrekking zijn dat enigszins samen moet lopen met de nieuwe treinen als aanvulling (icng dacht ik).
King for a day,... fool for a lifetime.
Die oude NS'ers bij de Verkeersleiding van RotterdamArcticWolf schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:25:
De voorrangsregels mbt Thalys zijn wel gewijzigd, die kreeg idd meer prio eerst maar dat is wel wat veranderd een paar maanden geleden.
Maasluip schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:07:
[...]
Als ik het me goed herinner was Alstom in eerste instantie gewoon de goedkoopste, maar na het einde van de laatste biedingsronde vroeg NS nog veranderingen waarop Ansaldo wel een nieuw aanbod heeft gemaakt (en later zelfs de snelheid gratis heeft verhoogd) en Alstom niet, met als redenatie "maar de biedingsronde is toch al beëindigd?"
Als je van samenzweringstheoriën houdt zou ik zeggen dat de top van NS aandelen had in AnsaldoBreda. Maar vreemd is het wel dat Alstom zo gepiepeld wordt. Alsof koste wat kost niet bij Alstom besteld moest worden.
De islam kan uw vrijheid schaden
Wat wil je ermee bereiken? Dat deze persoon alle problemen nogmaals inventariseerd, of op moet gaan lossen?SRich schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:28:
[...]
Het word echt tijd dat er 1 persoon over dat hele ICD word aangesteld wat een zooi
Als het 't eerste moet zijn, die problemen zijn al wel bekend. Als ze opgelost moeten worden door deze persoon, succes. Tenzij er een flinke zak centen meegezonden wordt is het een kansloze missie. De problemen zijn veel te groot om te managen door 1 persoon. De organisatie moet hier zelf verantwoordelijk voor gehouden worden. Maar ook dan weer, de ECTS versie issues, gaat ook dus om de fabrikant.
Als je t mij vraagt, is het maar het beste om er van uit te gaan dat men heel druk bezig is om de problemen 1 voor 1 op te lossen. En dat het straks met ICNG helemaal de goede kant op gaat.
Alleen zo jammer, dat ze met het oplossen van één probleem meteen weer een ander probleem ergens anders introduceren.cazzer22 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:23:
[...]
Als je t mij vraagt, is het maar het beste om er van uit te gaan dat men heel druk bezig is om de problemen 1 voor 1 op te lossen.
Eerst zien, dan geloven.En dat het straks met ICNG helemaal de goede kant op gaat.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Ik zeg ook samenzweringstheorie. Niet erg serieus dus.
Maar het gedrag van NS bij die aanbesteding was gewoon vreemd (tegen de regels).
Wat beteft ICNG, daar zal iig wel niet een Bombardier ETCS in zitten, dus grote kans dat er veel minder problemen zijn.
^ een of geen?
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Geen. Er zit een ERTMS installatie van Alstom in.
Edit: err, oeps, zo inderdaad één
Edit: err, oeps, zo inderdaad één
[ Voor 42% gewijzigd door EDIT op 01-03-2019 17:08 ]
welkom in de wondere wereld die ICT heet.Freee!! schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:30:
[...]
Alleen zo jammer, dat ze met het oplossen van één probleem meteen weer een ander probleem ergens anders introduceren.
Ik bedoelde ook eigenlijk te zeggen hopelijk. Denk dat ze goed zullen gaan oefenen en testen op het schakelen van de beveiliging en stroomvoorziening met de ICNG.[...]
Eerst zien, dan geloven.
Bron: https://nos.nl/artikel/22...kaartjes-in-de-spits.htmlDe Nederlandse Spoorwegen willen uitproberen of duurdere treinkaartjes in de spits de drukte in de trein kunnen verminderen. Op een nog nader te bepalen traject wil de NS een proef doen met kaartjes die meer kosten op de drukste momenten en goedkoper zijn tijdens rustigere uren.
Veel reizigers zitten nu tussen 07.30 en 08.30 uur in de trein. De NS denkt erover om in deze zogeheten hyperspits op één traject een proef te doen met prijsprikkels. Welk traject is nog niet duidelijk, maar het zal op een plek zijn waar de capaciteit niet kan worden verhoogd door meer of langere treinen te laten rijden.
Lange tijd was de NS-directie tegen plannen om de drukte in de trein te spreiden met verschillende tarieven, maar volgens directeur Tjalling Smit is het onvermijdelijk om hier toch over na te denken. "Ook al winnen we hier niet de populariteitsprijs mee, het wordt steeds drukker op het spoor en we moeten alle mogelijkheden verkennen. Ook de prijs aanpassen hoort hierbij."
De Spoorwegen verwachten dat er in 2022 tot 18 procent meer treinreizigers zijn dan in 2017, en op sommige trajecten is de groei naar verwachting nog hoger. Volgens NS wordt de drukte op enkele perrons en in sommige treinen dan zo groot "dat de gezondheid en veiligheid van reizigers in gevaar komen".
NS benadrukt dat duurdere treinkaartjes in de spits niet bedoeld zijn om geld te verdienen. Een prijsverhoging in de hyperspits betekent volgens de Spoorwegen automatisch dat een kaartje voor dat traject tijdens andere uren goedkoper wordt.
Of de proef met aangepaste prijzen er daadwerkelijk komt, is nog niet zeker. Daarvoor moet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als concessieverlener toestemming geven. Ook wil NS het plan nog bespreken met reizigersorganisaties en zijn er ook nog wat technische hobbels om de proef uit te voeren.
Virussen? Scan ze hier!
Ik vermoed dat het traject de HSL is. Daar staan al toeslagpaaltjes en per tijdsinterval kun je dan de hoogte van de toeslag bepalen.Welk traject is nog niet duidelijk, maar het zal op een plek zijn waar de capaciteit niet kan worden verhoogd door meer of langere treinen te laten rijden.
[ Voor 7% gewijzigd door handoff op 01-03-2019 17:37 ]
Och het komt vaker voor dan je denkt hoor, recentste voorbeeld: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/08/23269293-a3653449Maasluip schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:34:
[...]
Ik zeg ook samenzweringstheorie. Niet erg serieus dus.
Maar het gedrag van NS bij die aanbesteding was gewoon vreemd (tegen de regels).
Wat beteft ICNG, daar zal iig wel niet een Bombardier ETCS in zitten, dus grote kans dat er veel minder problemen zijn.
Op kleinere schaal zie ik het op grote schaal, de redenen er voor verschillen erg. Voor een kleiner project ook wel dat soort dingen gezien, vaak ook gewoon uit angst voor iets anders (als er dan iets mis gaat kun je de schuld krijgen!! en dat wil je niet als je carriere binnen een bureaucratie als een Vattenfall wilt maken), dus dan moest er toch maar weer merk XYZ besteld worden.
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Toeslag op Hsl is al gedifferentieerd per tijd op de dag. Dat is al een jaar zo. Voorgestelde proef is daarmee al een jaar aan de gang.ykc1994 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:36:
[...]
Ik vermoed dat het traject de HSL is. Daar staan al toeslagpaaltjes en per tijdsinterval kun je dan de hoogte van de toeslag bepalen.
Resultaat tot nu toe? Nog meer reizigers in de spits, omdat die reis en toeslag toch door de baas betaald wordt of voor zzp klant-opdrachtgever tarief in Amsterdam al niks meer voorstelt.
En doordat het goedkoper is buiten de spits en dat dat wordt gepromoot als aanbieding? Nog meer reizigers.
Conclusie? Meer omzet voor NS, dus proef geslaagd.
Als ik me beter voel ga ik hier nog een reactie op tikken...cazzer22 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:23:
[...]
Wat wil je ermee bereiken? Dat deze persoon alle problemen nogmaals inventariseerd, of op moet gaan lossen?
Als het 't eerste moet zijn, die problemen zijn al wel bekend. Als ze opgelost moeten worden door deze persoon, succes. Tenzij er een flinke zak centen meegezonden wordt is het een kansloze missie. De problemen zijn veel te groot om te managen door 1 persoon. De organisatie moet hier zelf verantwoordelijk voor gehouden worden. Maar ook dan weer, de ECTS versie issues, gaat ook dus om de fabrikant.
Als je t mij vraagt, is het maar het beste om er van uit te gaan dat men heel druk bezig is om de problemen 1 voor 1 op te lossen. En dat het straks met ICNG helemaal de goede kant op gaat.
Die treinstellen gaan wel eens kapot en daar zit een heel logistiek proces aan vast. Onderdeel misschien niet op voorraad, niet op tijd hersteld, de monteur is ziek, ProRail doet onderhoud aan de sporen en treinstel kan daardoor niet naar de werkplaats, kan echt van alles zijnburne schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:24:
[Afbeelding]
Ik maak deze reis al een jaar of acht iedere dag, en dus valt het op als het een paar keer achter elkaar misgaat. Ik merk ook dat het personeel er niet blij mee is. Een keer een probleem kan gebeuren, en twee keer ook. Maar het begint nu een beetje op te vallen.Streskip schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:42:
[...]
Die treinstellen gaan wel eens kapot en daar zit een heel logistiek proces aan vast. Onderdeel misschien niet op voorraad, niet op tijd hersteld, de monteur is ziek, ProRail doet onderhoud aan de sporen en treinstel kan daardoor niet naar de werkplaats, kan echt van alles zijn
I don't like facts. They have a liberal bias.
Waarom staan niet alle stations erop?St00mwals schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:13:
[...]
Er is nu ook een kaart met stations en planning beschikbaar.
[Afbeelding: LandelijkeAanpakStations-Overzicht]
Bron
Almere poort mist bijvoorbeeld
Ik denk dat alleen de stations waar verbouwd gaan worden erop staan. 'Mis' wel meer stations. En anders passen de plaatjes ook niet echt goed.leonbong schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:32:
[...]
Waarom staan niet alle stations erop?
Almere poort mist bijvoorbeeld
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Beterschap. Mijn reactie was niet persoonlijk op jou gericht. Het was een reactie op het idee om iemand aan te stellen, wat in mijn ogen een slecht idee is omdat de problemen te groot zijn om echt opgelost te kunnen worden binnen een redelijke termijn waar je iemand voor verantwoordelijk kan houden.SRich schreef op zondag 3 maart 2019 @ 00:34:
[...]
Als ik me beter voel ga ik hier nog een reactie op tikken...
De informatievoorziening is nog steed ruk. Ik woon op 3 minuten lopen van het station. Ik kijk voor vertrek altijd wat de vertragingen en/of storingen zijn... geen problemen vanmorgen om 0707. Tussen het moment dat ik de deur uitloop en dat ik op het station sta (07:11) weten ze de treinen in beide richtingen (vertrek 07:14 beide richtingen. Beide treinen zijn dan al een uur onderweg) de schrappen wegens 'eerdere verstorigen'. Die verstoringen werden ook niet in de app gemeld.
[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 07-03-2019 07:37 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik begrijp niet zoveel van dit bericht, sorry.ijdod schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:25:
De informatievoorziening is nog steed ruk. Ik woon op 3 minuten lopen van het station. Ik kijk voor vertrek altijd wat de vertragingen en/of storingen zijn... geen problemen vanmorgen om 0707. Tussen het moment dat ik de deur uitloop en dat ik op het station sta (07:11) weten ze de treinen in beide richtingen (vertrek 07:14 beide richtingen. Beide treinen zijn dan al een uur onderweg) de schrappen wegens 'eerdere verstorigen'. Die verstoringen werden ook niet in de app gemeld.
Verwijderd
Ik wel. Gebeurt mij ook weleens helaas. Je kijkt thuis voor vertrek op de app: niks aan de hand. Dan ben je 4 minuten onderweg naar het station en blijkt de trein niet te rijden. Maar die trein is een uur daarvoor al aan zijn ritje begonnen, dus ze wisten ook al een uur dat hij niet zou gaan rijden. Zoiets.Wokschotel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:51:
[...]
Ik begrijp niet zoveel van dit bericht, sorry.
In mijn geval moet de trein de Haar op en dan bij Rhenen of Veenendaal Centrum keren. Die trein komt dan al nooit bij de Haar aan, maar dat staat dan dus niet in de app. Moet eerlijk toegeven: laatste tijd eigenlijk geen last meer van gehad.
@Wokschotel Ca 10 minuten voor vertrektijd rijdt, volgens de NS app, alles op tijd. Er zijn geen verstoringen.Op het station aangekomen blijken beide treinen (in tegengestelde richting) niet te rijden. Dit wegens een 'verstoring' en een 'eerdere verstoring'
De treinen waar het op gaat zijn al minstens 45 minuten onderweg vanaf hun vertrekpunt (dus een vertraging zou bekend moeten zijn). Het is een tussenstation. Dat maakt het zeer onwaarschijnlijk dat dit pas een paar minuten voor vertrek daadwerkelijk bekend is. Met andere woorden: de informatievoorziening naar de reiziger is (nog steeds) ruk.
De treinen waar het op gaat zijn al minstens 45 minuten onderweg vanaf hun vertrekpunt (dus een vertraging zou bekend moeten zijn). Het is een tussenstation. Dat maakt het zeer onwaarschijnlijk dat dit pas een paar minuten voor vertrek daadwerkelijk bekend is. Met andere woorden: de informatievoorziening naar de reiziger is (nog steeds) ruk.
In 10 minuten kan veel gebeuren.
@ijdod geef eens een treinnummer of een station en vertrektijd? Dan kun je op rijdendetreinen.nl nakijken wat de historie was.
Ik doe maar een gok, de 7421 en 7416 in Maarssen (7:14) hebben allebei niet gereden. De eerste is al niet uit Amsterdam vertrokken, de tweede is in Utrecht opgeheven (en omdat die daar om 7:07 vertrekt kan dat best wel tot na 7:14 duren dat die beslissing valt, en op dat moment is hij natuurlijk nog niet vertraagd als hij uit Utrecht zou vertrekken).
Ik weet niet hoe snel die data wordt geupdate, maar misschien is het handig om die site eens te bekijken.
Ik doe maar een gok, de 7421 en 7416 in Maarssen (7:14) hebben allebei niet gereden. De eerste is al niet uit Amsterdam vertrokken, de tweede is in Utrecht opgeheven (en omdat die daar om 7:07 vertrekt kan dat best wel tot na 7:14 duren dat die beslissing valt, en op dat moment is hij natuurlijk nog niet vertraagd als hij uit Utrecht zou vertrekken).
Ik weet niet hoe snel die data wordt geupdate, maar misschien is het handig om die site eens te bekijken.
[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 07-03-2019 10:26 ]
@Maasluip Merci. Handige site; hoewel niet voor de categorie 'even snel kijken of iets rijdt'
De app geeft normaal wel redelijk aan waar een trein zich nu bevind (zou moeten bevinden?), incl vertragingen op de tussenstations. Ik kijk daar ook meestal al naar omdat ik uit ervaring weet dat bv +10 op Rhenen-Utrecht CS doorgaans ook voor mij een vertaging oplevert, wat meestal dan nog niet op de app staat. Het is me al eerder opgevallen dat de app en hogere accuraatheid suggereert dan de gebruikte data waar kan maken. Er zijn ergens in het verleden abstractielagen tussen gekomen, er is een tijd geweest dat de app (en voorlopers er van) daadwerkelijk gelijk had; ook bij complete meltdowns op het spoor.
De app geeft normaal wel redelijk aan waar een trein zich nu bevind (zou moeten bevinden?), incl vertragingen op de tussenstations. Ik kijk daar ook meestal al naar omdat ik uit ervaring weet dat bv +10 op Rhenen-Utrecht CS doorgaans ook voor mij een vertaging oplevert, wat meestal dan nog niet op de app staat. Het is me al eerder opgevallen dat de app en hogere accuraatheid suggereert dan de gebruikte data waar kan maken. Er zijn ergens in het verleden abstractielagen tussen gekomen, er is een tijd geweest dat de app (en voorlopers er van) daadwerkelijk gelijk had; ook bij complete meltdowns op het spoor.
Er zou een optie moeten zijn van "trein x vandaag". Je kunt wel een url voor een bepaalde trein ophalen (bijvoorbeeld https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-03-07/7416), maar als je die voor morgen wil zien moet je de url dus aanpassen.
En je ziet (als je die trein richting Amsterdam nodig hebt) dat Utrecht een grote onbekende factor kan zijn. Zelfs op die korte termijn.
Of als je op Maarssen in stapt, dan bookmark je https://www.rijdendetrein...ektijden/station/maarssen en dan kun je altijd de treinen die binnenkort vertrekken zien. Als je er dan op eentje klikt zie je waar en hoe laat hij geweest is. Maar nogmaals, voor deze trein was dat geen oplossing geweest.
En je ziet (als je die trein richting Amsterdam nodig hebt) dat Utrecht een grote onbekende factor kan zijn. Zelfs op die korte termijn.
Of als je op Maarssen in stapt, dan bookmark je https://www.rijdendetrein...ektijden/station/maarssen en dan kun je altijd de treinen die binnenkort vertrekken zien. Als je er dan op eentje klikt zie je waar en hoe laat hij geweest is. Maar nogmaals, voor deze trein was dat geen oplossing geweest.
[ Voor 28% gewijzigd door Maasluip op 07-03-2019 12:13 ]
En het is de vraag of voor een actuele trein die site andere data gebruikt dan de app (bv zelfde API op de NS systemen). Het vullen van de historie is makkelijker, wat dat betreft.
Het is waarschijnlijk dezelfde data, maar ik denk dat je op die site wat makkelijker dieper kunt zoeken.
De trein komt om 7:07 aan op het station heb je gecheckt om 7:04... Trein krijgt om 7:06 een aanrijding en is onbekend lang vertraagd... Kut NS ook... Ze hadden je om 7:04 moeten informeren bij welke kilometrering op welk tijdstip met welk materieel met welke machinist en conducteur(s) ze wie gingen aanrijden en waarom die persoon zich op het spoor begeeft om 7:06.ijdod schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:25:
De informatievoorziening is nog steed ruk. Ik woon op 3 minuten lopen van het station. Ik kijk voor vertrek altijd wat de vertragingen en/of storingen zijn... geen problemen vanmorgen om 0707. Tussen het moment dat ik de deur uitloop en dat ik op het station sta (07:11) weten ze de treinen in beide richtingen (vertrek 07:14 beide richtingen. Beide treinen zij-*/n dan al een uur onderweg) de schrappen wegens 'eerdere verstorigen'. Die verstoringen werden ook niet in de app gemeld.
Niet elke verstoring is in de app te zien en niet elke trein legt het volledige traject altijd af.
Ik heb het in het verleden meermaals meegemaakt dat het voor de dienst regeling beter is een trein 2 stations voor het eindpunt te laten keren om de vertraging van de trein waar hij op keert te verminderen/voorkomen. Daar valt meer winst te behalen dan elke trein van begin tot eindpunt te laten rijden met vertragingen tot einde dienst.
Het is iets gecompliceerder dan je denkt en aan de reiziger niet uit te leggen waarom sommige beslissingen soms tot een betere dienstuitvoering leiden.
[ Voor 7% gewijzigd door MediaZoo op 07-03-2019 15:22 ]
Een beslissing die niet valt uit te leggen is meestal geen goede beslissing.MediaZoo schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:20:
Het is iets gecompliceerder dan je denkt en aan de reiziger niet uit te leggen waarom sommige beslissingen soms tot een betere dienstuitvoering leiden.
Klinkt leuk, maar is niet meer dan een mooie populistische uitspraak. Reizigers zijn (over het algemeen) nu eenmaal geen experts op het gebied van planning op het spoor. Reizigers zijn ook heel erg slecht in begrip hebben voor het grotere geheel: dat hun trein door laten rijden zorgt voor alleen maar meer chaos in de dienstregeling vinden ze niet hun probleem.asmi2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:51:
[...]
Een beslissing die niet valt uit te leggen is meestal geen goede beslissing.
Dat is natuurlijk geen reden om gewoon maar helemaal niks te communiceren.dcm360 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:20:
Reizigers zijn (over het algemeen) nu eenmaal geen experts op het gebied van planning op het spoor. Reizigers zijn ook heel erg slecht in begrip hebben voor het grotere geheel: dat hun trein door laten rijden zorgt voor alleen maar meer chaos in de dienstregeling vinden ze niet hun probleem.
Dat beweer ik toch ook nergens?asmi2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:30:
[...]
Dat is natuurlijk geen reden om gewoon maar helemaal niks te communiceren.
Lees even terug in welke deeldiscussie je zit, het verhaal begint hier:ijdod in "Het grote spoorwegentopic - deel 23".dcm360 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:34:
Dat beweer ik toch ook nergens?
[ Voor 5% gewijzigd door asmi2 op 07-03-2019 16:46 ]
Alsnog: ik beweer niet dat er een reden is om niets te communiceren. Ik heb de discussie gelezen, en ook in die context beweer ik het nog steeds niet. Ik wil graag verder met een inhoudelijke discussie, maar dan wel op de argumenten die ik geef.asmi2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:45:
[...]
Lees even terug in welke deeldiscussie je zit, het verhaal begint hier:ijdod in "Het grote spoorwegentopic - deel 23".
"Beste reizigers, de trein van 7.07 naar Lutjebroek zal niet rijden omdat deze wegens een eerdere verstoring zal vertrekken vanaf Nergenshuizen in plaats van dit station. Dit omdat anders de dienstregeling in de war raakt"
Dat valt toch best uit te leggen?
[ Voor 7% gewijzigd door Kalentum op 07-03-2019 16:54 ]
Vat dan even samen wat je argumenten zijn en waarover je wilt discussieren.dcm360 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:50:
Alsnog: ik beweer niet dat er een reden is om niets te communiceren. Ik heb de discussie gelezen, en ook in die context beweer ik het nog steeds niet. Ik wil graag verder met een inhoudelijke discussie, maar dan wel op de argumenten die ik geef.
Wat moet volgens jou een reiziger denken die alleen te zien krijgt dat zijn trein weer eens niet komt opdagen zonder verdere informatie?
Ik denk dan dat het prutsers zijn die hun zaakjes niet op orde hebben.
Het scoort alleen niet geweldig op effectiviteit. Dat een trein wel rijdt vanaf een paar stations verderop is geen nuttige informatie voor reizigers die op een perron staan te wachten, want die staan niet ineens een paar stations verderop. De laatste zin kan je ook maar weinig mee als je op een trein staat te wachten.rutgerw schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:54:
"Beste reizigers, de trein van 7.07 naar Lutjebroek zal niet rijden omdat deze wegens een eerdere verstoring zal vertrekken vanaf Nergenshuizen in plaats van dit station. Dit omdat anders de dienstregeling in de war raakt"
Als er komt te staan: 'de trein rijdt niet aangezien het ingeplande treinstel op een andere plaats beter/wel inzetbaar is', schiet je er dan meer mee op? Neemt jouw begrip toe als er staat dat jouw trein ergens anders rijdt?asmi2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:02:
[...]
Vat dan even samen wat je argumenten zijn en waarover je wilt discussieren.
Wat moet volgens jou een reiziger denken die alleen te zien krijgt dat zijn trein weer eens niet komt opdagen zonder verdere informatie?
Welke informatie wil je dan hebben?asmi2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:02:
[...]
Vat dan even samen wat je argumenten zijn en waarover je wilt discussieren.
Omdat de sprinter van Nergens naar Ergens 5 minuten vertraging heeft opgelopen bij station Bijna-Thuis, omdat Annie met haar rollator de trein niet in kon komen en hierdoor bij Kan-Het-Nog-Langzamer aansluiting moest wachten om de Intercity die wel op tijd reed voor te laten gaan heeft deze hierdoor niet op tijd zijn eindpunt bereikt. Hierom is besloten om de sprinter in plaats van in Ergens op station Bijna-Einde-Lijn te laten keren. Hierdoor is de sprinter op Ben-er-Bijna en Ergens komen te vervallen.
Hier heb je als leek (reiziger) niets aan. Om het voor de leek wel begrijpelijk te houden: Door logistieke problemen als gevolg van een eerdere verstoring rijdt de sprinter vandaag niet op Ben-er-Bijna en Ergens. Excuses voor het ongemak.
Er wordt erg weinig stil gestaan bij planning van personeel, materieel en dienstregeling mogelijkheden. Daarnaast kan NS 180 gaan rijden maar als ik met mijn goederentrein niet harder dan 75 kan en ervoor zit schiet het nog niets op. Dan is er natuurlijk het argument van meer infra. Iets met nimby's, ruimte, geld, etc.
Soms is het logistiek gezien dan ook beter om een trein te laten vervallen om op andere drukkere trajecten of trajecten waar al langduriger een storing speelde materieel en personeel in te zetten dan die enkele reiziger te helpen die loopt te miepen dat hij te weinig informatie krijgt over wat er speelt.
De voorkeur gaat dan toch uit naar de grootste groep de beste oplossing te bieden. Al volstaat de beste oplossing bij het spoor nooit. Want zelfs als de trein op tijd rijdt met voldoende materieel, gratis koffie/krantje en hij precies stopt waar je het wilt. Is er vast wel iemand die niet lekker ruikt in de trein. De conducteur die je stoort door goeiedag te zeggen uit beleefdheid bij zijn informatie/service ronde en dat ene kleine kind wat iets teveel geluid maakt als hij geniet van het ervaren van met de trein reizen.
Blij dat ik na lang getreind te hebben met de auto ga en zelf voorin een trein mag klooien
Ik wil informatie hebben waaruit blijkt dat het geen prutsers zijn. Uit zoiets alsMediaZoo schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:19:
Welke informatie wil je dan hebben?
blijkt dat niet, dat is een dooddoener die het alleen maar erger maakt.dcm360 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:08:
'de trein rijdt niet aangezien het ingeplande treinstel op een andere plaats beter/wel inzetbaar is'
Als je een klant tevreden wilt stellen zul je hem moeten overtuigen dat een beslissing op een of andere manier ook voor hem voordeliger is. Niks vertellen, nietszeggende smoesjes, of uitvoerige uitleg over hoe collega's eerder die dag hebben lopen prutsen dragen daar allemaal niet aan bij.
Je kunt een buitenstaander zonder kennis van zaken niet overtuigen of een spoorse beslissing te juiste is. Daarvoor heeft de buitenstaander de kennis niet.asmi2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:58:
[...]
Ik wil informatie hebben waaruit blijkt dat het geen prutsers zijn. Uit zoiets als
[...]
blijkt dat niet, dat is een dooddoener die het alleen maar erger maakt.
Als je een klant tevreden wilt stellen zul je hem moeten overtuigen dat een beslissing op een of andere manier ook voor hem voordeliger is. Niks vertellen, nietszeggende smoesjes, of uitvoerige uitleg over hoe collega's eerder die dag hebben lopen prutsen dragen daar allemaal niet aan bij.
Welke niets zeggende smoesjes?
Uitvoerig overleg is niet nodig in een proces met meer dan 7000 trein bewegingen van een 10 tal aan vervoerders met een 2500 man rijden personeel op een dag als er een verstoring optreedt?
Het is niet alleen NS he die gebruik maakt van het spoor. Ook andere vervoerders mogen het zelfde stukje spoor gebruiken. En als de dienstregeling het niet toe staat om een vertraagde trein te laten rijden ten koste van een op tijd rijdende trein van mogelijk een andere vervoerder dan is het pech maar dan rijdt de vertraagde trein gewoon niet. Dat je dan logistiek problemen krijgt tja dat is dan maar zo.
Er zijn teveel factoren die je niet in de informatie verstrekking mee kan nemen naar de reiziger. Het heeft dan ook geen zin deze te benoemen. Een reiziger heeft geen bericht aan een vertraagde stoptrein door miep die traag is met instappen en vervolgens achter de goederentrein zit die wel op tijd was er achter vandaan is maar helaas niet door kon rijden omdat de brug voor de scheepvaart open stond, omdat dit ook in de dienstregeling is opgenomen en daardoor de kering niet haalde en vervolgens vertraagd achter de intercity op de tegenslag vertrok en daardoor te laat op elke volgende haltering was.
Het Nederlandse spoor is lastig als één geheel te zien. Hij zijn allerlei losse puzzel stukjes die op elkaar aan moeten sluiten. Baanvakken, Treindienstleiders, Treindienstleidersposten, etc. etc.
Voor rijdend personeel geldt ook nog eens dat zij niet onbeperkt inzetbaar zijn. Staan ze aan de verkeerde kant van de verstoring en moet vanuit daar de boel opgestart worden maar zitten zijn aan de wettelijk toegestane uren... Dan heb je pech en gaan ze naar huis. De volgende ploeg die dan misschien aan de andere kant van de verstoring begint moet het dan opknappen. Tja dat kan duren. Maar het zijn en blijven mensen geen machines
En waar een treinstel wel of niet nuttig en/of inzetbaar is... Laat dat maar dan de vakmensen over. Tenzij jij alle baanvakken van Nederland graag eerst even tot je wilt nemen met alle aspecten die erbij komen kijken naast het beschikbare materieel bestand met uiteraard de locatie hiervan om te kunnen bepalen of de informatie voorziening over de inzet van het beschikbare materieel kunt controleren op waarheid en jezelf hiermee kun vast stellen dat het geen prutsers zijn.
Met de informatie die ik nu heb zal ik direct te erkennen dat mijn trein inderdaad niet eerder aangekondigd had kunnen worden. Mea Culpa. De timing was ongelukkig, zeker in combinatie met de sprinter de andere kant op die schijnbaar op hetzelfde moment uit de dienstregeling verdwenen is (en die had wel degelijk de tijd om aangekondigd te worden). Ervaringen uit het verleden geven daarbij een vermoeden van chaos die niet begonnen is in dat gat tussen controle en reis. En ja, als onaangekondigd mijn trein niet rijdt is het idd kut NS. Net als een onverwachte file ook kut is.MediaZoo schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:20:
[...]
De trein komt om 7:07 aan op het station heb je gecheckt om 7:04... Trein krijgt om 7:06 een aanrijding en is onbekend lang vertraagd... Kut NS ook...
Probeer je eens voor te stellen dat de doelstelling van NS niet is om treintjes te laten rijden, dat er geen "buitenstaanders" of "reizigers" bestaan maar dat NS een bedrijf is dat diensten levert aan klanten die daarvoor een paar honderd euro per maand betalen en die eventueel hun klant-zijn kunnen beëindigen of kunnen klagen op Tweakers.
Stel je voor dat er af en toe op onvoorspelbare momenten geen water uit de kraan komt; het waterbedrijf kondigt niks aan of legt niks uit, de klantenservice neemt niet op of poeiert je af, want het de vakmensen van de waterleiding vinden hun werk zo ingewikkeld dat het te moeilijk is om aan gewone mensen uit te leggen. Zou je dat als klant ook normaal vinden?
Water is maar 1 product over een simpele infrastructuur, kent geen wisselstoringen, kent geen zelfdodingen, geen materieel wat defect gaat, geen zwanen in de bovenleiding, geen stenenleggers, geen agressieve reizigers, geen wilde zwijnen of reeen die tegen treinen lopen etc etc. NS rijdt dagelijks honderden treinen, vervoert miljoenen klanten en er zijn ontelbare onvoorspelbare zaken op een ingewikkelde infrastructuur die kunnen maken dat nét jouw trein niet rijdt, of te faveure van een andere trein wordt opgeheven. Omdat al dat soort gebeurtenissen in het nu moment plaatsvinden, is er nauwelijks tijd om goed te communiceren wat er gebeurt. Ik kan me heel goed voorstellen dat de kosten om dat wel in te regelen de baten ver overtreffen.
Wat wil je dan wel horen? Je krijgt nu meer informatie, maar het helpt niet (zoals ik eerder ook al zei). De kans is ook best groot dat er helemaal niet uit te leggen valt dat het voor jou voordeliger is, want het kan gewoon keihard in jouw nadeel zijn. De situatie kan namelijk best zijn dat door jou en 10 anderen (fictieve cijfers uiteraard) wat langer te laten staan, er 100 reizigers verderop wel op tijd vervoerd kunnen worden.asmi2 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:58:
[...]
Ik wil informatie hebben waaruit blijkt dat het geen prutsers zijn. Uit zoiets als
[...]
blijkt dat niet, dat is een dooddoener die het alleen maar erger maakt.
En daarom moet dat vanuit de concessieverlener geëist worden. Ik ben het volledig met de rest van je punten eens, er kan zoveel gebeuren dat er iets spaak loopt, maar dat niet kunnen communiceren betekent dat je het niet wil communiceren (niet noodzakelijk door onwil maar net zo goed door wat je zegt: niemand heeft of neemt er de tijd voor).Wokschotel schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:06:
Omdat al dat soort gebeurtenissen in het nu moment plaatsvinden, is er nauwelijks tijd om goed te communiceren wat er gebeurt. Ik kan me heel goed voorstellen dat de kosten om dat wel in te regelen de baten ver overtreffen.
Kijk, wat er in dit voorbeeld van Maarssen gebeurt is gewoon kut voor de reiziger die naar Amsterdam wil. Maar met een bericht als "wegens eerdere verstorigen" kan een reizigers niets. Die denkt dan "het zal wel".
Als je gewoon zegt dat het stel nodig is om een andere trein te rijden omdat een eerdere trein uitviel (ik gok dat hij in Utrecht gewoon gekeerd is omdat de tegentrein uit Amsterdam uitviel), dan kan een reiziger tenminste begrijpen waarom je iets doet. Ik snap wel dat je dat doet want Utrecht-Rhenen rijdt elk half uur en Utrecht-Amsterdam (als stoptrein) elk kwartier. Dus die reizigers dupeer je minder. Maar de reiziger die in Maarssen op het perron staat en niets van omlopen of dienstregeling afweet die denkt alleen "kut NS, ik pak volgende keer wel de auto".
En dan nog: weet je dat pas op het moment dat je met die trein in Utrecht aankomt? De bijsturing weet toch ook wel dat 45 minuten eerder er geen trein uit Amsterdam is vertrokken? Die plant toch ook niet pas om 7:07 dat 7416 in Utrecht keert en de 7421 overneemt?
We leven niet meer in een maatschappij waar mensen voetstoots iets aannemen, daar zul je met je communicatie ook rekening mee moeten houden.
Bedenk het zelf maar; mijn trein rijdt niet, dus NS heeft de afgesproken dienst niet geleverd. Hoe kun je me overhalen om volgende maand toch weer een nieuw abonnement te kopen?dcm360 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:27:
Wat wil je dan wel horen?
Een klant kan echt wel begrijpen dat een trein kan worden geschrapt om een groter probleem op te lossen, die snapt ook wel dat hij morgen zelf ook juist in zo'n grote probleemsituatie kan zitten. Maar dan moet wel duidelijk zijn dat zoiets aan de hand is, anders ziet de klant alleen dat zijn dienst niet is geleverd.
@Maasluip Pas vanaf Breukelen rijdt er elk kwartier een sprinter naar Amsterdam. Maarssen heeft hierbij ook pech. Maar de beredenering is logischer. Liever 15 minuten wachten dan 30.
Maar voor veel 'gewone' passagiers is dit wel slecht te begrijpen. Een eerdere verstoring, een verstoring elders en ondertussen staan er wel lege treinen op opstelterreinen niks te doen. Dat het probleem meestal niet de trein is maar het personeel dat niet beschikbaar is, is lastig uit te leggen.
Ikzelf heb ook zo wel eens in Roosendaal in de IC Brussel zitten te wachten op vertrek, wat wel erg lang duurde. Er was een verstoring op de lijn naar Dordrecht waardoor de IC Brussel daar niet reed, maar die uit België zou keren. Echter, bleek pas na een half uur, was er geen personeel! Wat ze weer vergaten om te roepen. Hadden ze dat wel gedaan, had ik de stopper gepakt en had ik mijn Eurostar nog gehaald. Nu moest ik mijn ticket omboeken. Het was vrijdag de 13e, wel toepasselijk.
Maar geeft aan dat er nog steeds veel gewonnen kan worden rondom communicatie. Goede, en tijdige.
Maar voor veel 'gewone' passagiers is dit wel slecht te begrijpen. Een eerdere verstoring, een verstoring elders en ondertussen staan er wel lege treinen op opstelterreinen niks te doen. Dat het probleem meestal niet de trein is maar het personeel dat niet beschikbaar is, is lastig uit te leggen.
Ikzelf heb ook zo wel eens in Roosendaal in de IC Brussel zitten te wachten op vertrek, wat wel erg lang duurde. Er was een verstoring op de lijn naar Dordrecht waardoor de IC Brussel daar niet reed, maar die uit België zou keren. Echter, bleek pas na een half uur, was er geen personeel! Wat ze weer vergaten om te roepen. Hadden ze dat wel gedaan, had ik de stopper gepakt en had ik mijn Eurostar nog gehaald. Nu moest ik mijn ticket omboeken. Het was vrijdag de 13e, wel toepasselijk.
Maar geeft aan dat er nog steeds veel gewonnen kan worden rondom communicatie. Goede, en tijdige.
Rechtstreeks wel, maar een kwartier na de 7400 rijdt de 7300 tot Breukelen waar je kunt overstappen op de 4000. Je bent dan wel 8 minuten langer onderweg, maar goed, je bent iig niet een half uur later op je bestemming.cazzer22 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:59:
@Maasluip Pas vanaf Breukelen rijdt er elk kwartier een sprinter naar Amsterdam.
[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 08-03-2019 11:04 ]
Ik heb toevallig in de drinkwater sector gewerkt en dat is helemaal niet simpel.Wokschotel schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:06:
Water is maar 1 product over een simpele infrastructuur, kent geen wisselstoringen, kent geen zelfdodingen, geen materieel wat defect gaat, geen zwanen in de bovenleiding, geen stenenleggers, geen agressieve reizigers, geen wilde zwijnen of reeen die tegen treinen lopen etc etc. NS rijdt dagelijks honderden treinen, vervoert miljoenen klanten en er zijn ontelbare onvoorspelbare zaken op een ingewikkelde infrastructuur die kunnen maken dat nét jouw trein niet rijdt, of te faveure van een andere trein wordt opgeheven. Omdat al dat soort gebeurtenissen in het nu moment plaatsvinden, is er nauwelijks tijd om goed te communiceren wat er gebeurt. Ik kan me heel goed voorstellen dat de kosten om dat wel in te regelen de baten ver overtreffen.
Je hebt duidelijk geen idee.
Voorbeelden:
Lage waterstand in een rivier kan betekenen geen productie maar wel leveren.
Chemische lozingen in een rivier kan betekenen geen productie maar wel leveren.
Lekverliezen in het drinkwater net.
Langdurige droogte.
Industriële verbruikers waarvoor leverplicht geldt.
Zomers rond 19:30 het verbruik van iedereen tegelijk tuintje sproeien opvangen
Spontane leiding breuken door grondverschuivingen of graafwerkzaamheden
Enz. Enz.
Drinkwaterinstallaties worden lands nutsvoorziening beschouwd waardoor deze bijvoorbeeld ook autonoom kunnen produceren, als bijvoorbeeld dataverbindingen en stroom levering het niet doet.
Aanvullend op @leonbong , @Wokschotel je hebt echt geen idee. Spreek daarom ook niet over andere netwerken als je er geen kennis van hebt.Wokschotel schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:06:
Water is maar 1 product over een simpele infrastructuur, kent geen wisselstoringen, kent geen zelfdodingen, geen materieel wat defect gaat, geen zwanen in de bovenleiding, geen stenenleggers, geen agressieve reizigers, geen wilde zwijnen of reeen die tegen treinen lopen etc etc.
De infra is niet simpel, het vervoer van water door leidingen vereist een planning die qua algoritme niet onder doet voor treinen. Storingen komen net zo goed voor, alleen zijn die vaak lokaal. Maar lokale problemen kunnen juist wel weer gevaarlijker zijn (oa chemicalien).
Externe invloeden zijn er ook zat: graafwerkzaamheden, verzakkingen, en andere schade aan leidingen, bron-putten. Stilstaand water in de leidingen is ook verstoring: resultaat is bruin water door oa bezinksel. Te snel stromend water is ook niet goed in de leidingen (druk). Een ring aan leggen (vermaasd netwerk) om leveringszekerheid te krijgen, vereist daarom extra berekeningen. Er mag geen dood punt ontstaan.
Invloeden zijn groot: Bedrijven in Dordrecht, Limburg en Ruhrgebied hebben afgelopen jaren bedacht om GenX (en daarvoor PFOA) te lozen. Chemours in Dordrecht werd eerst als enige verdacht, maar bleek uit meer richtingen te komen. Op dit moment zitten minieme hoeveelheden van die GenX in het drinkwater van de hele regio Zuid-Holland, incl de noordelijke zeeuwse eilanden en tot aan Katwijk aan toe.
Om nog maar niet te weten hoe het met Fipronil gaat aflopen.....
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 08-03-2019 12:26 ]
Bedankt dat jullie mijn punt onderstrepen. Ik geloof best dat een waternetwerk ingewikkeld is, maar het ging om informatie aan de reiziger over verstoringen en het bieden van alternatieven. Je kan me veel vertellen, maar dat ligt bij een gemiddeld waterleidingbedrijf toch echt anders dan bij NS/ProRail.
@Wokschotel
Nou ik weet bijvoorbeeld drinkwater wordt dagelijks gecontroleerd.
Bij bijvoorbeeld bepaalde (bacteriologische) afwijkingen moet direct alle ziekenhuizen en alle mensen met thuis dialyse apparatuur worden geïnformeerd en dat gebeurt ook.
Andere afwijkingen vereist weer een andere aanpak.
Het is makkelijk te stellen dat het heel moeilijk is voor NS/Prorail echter jij verwijdt mensen dat ze te makkelijk oordelen maar dat doe je zelf ook over andere industrieën waar je de details niet van weet.
Daarnaast is het voor Prorail dagelijkse werk wat dus routinematig zou moeten zijn tov drinkwaterbedrijf die incidenteel wat heeft.
Omdat dit soort dingen zo frequent voorkomt bij NS/Prorail zouden ze helemaal moeten zijn ingericht op het afhandelen hiervan.
Nou ik weet bijvoorbeeld drinkwater wordt dagelijks gecontroleerd.
Bij bijvoorbeeld bepaalde (bacteriologische) afwijkingen moet direct alle ziekenhuizen en alle mensen met thuis dialyse apparatuur worden geïnformeerd en dat gebeurt ook.
Andere afwijkingen vereist weer een andere aanpak.
Het is makkelijk te stellen dat het heel moeilijk is voor NS/Prorail echter jij verwijdt mensen dat ze te makkelijk oordelen maar dat doe je zelf ook over andere industrieën waar je de details niet van weet.
Daarnaast is het voor Prorail dagelijkse werk wat dus routinematig zou moeten zijn tov drinkwaterbedrijf die incidenteel wat heeft.
Omdat dit soort dingen zo frequent voorkomt bij NS/Prorail zouden ze helemaal moeten zijn ingericht op het afhandelen hiervan.
[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 08-03-2019 13:32 ]
Thanks, wist niet dat die pendel ook Breukelen bereikte.Maasluip schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:02:
[...]
Rechtstreeks wel, maar een kwartier na de 7400 rijdt de 7300 tot Breukelen waar je kunt overstappen op de 4000. Je bent dan wel 8 minuten langer onderweg, maar goed, je bent iig niet een half uur later op je bestemming.
Een ander ding: https://www.spoorpro.nl/i...n-van-start-in-groningen/
In de nacht van zaterdag gaat er een zelfrijdende trein rijden tussen Groningen en Zuidhorn!
cazzer22 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:39:
[...]
Thanks, wist niet dat die pendel ook Breukelen bereikte.
Een ander ding: https://www.spoorpro.nl/i...n-van-start-in-groningen/
Een ander belangrijk verschil is dat de Betuwelijn is beveiligd met het nieuwe Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS. De treinen die rijden op het traject Groningen Zuidhorn zijn uitgerust met het huidige nationale beveiligingssysteem ATB NG (Automatische Treinbeïnvloeding, Nieuwe Generatie).
ATB NG kun je heel erg vergelijken met ERTMS L1.
Betuwelijn heeft ook ATB-NG en stukken ATB-EG. Denk dat ze de betuweroute bedoelden. Dus dat ze die plank misslaan in het artikel is ze vergeven.
Dan is dat een mooi punt om de discussie te beëindigen.
Ik snap je reactie maar ik ben toch wel benieuwd: wat vind jij dat een klant verteld moet worden op het moment dat 'ie het perron op komt en zijn trein rijdt niet, waardoor 'ie een half uur langer onderweg is?dcm360 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:56:
[...]
Dan is dat een mooi punt om de discussie te beëindigen.
- "De trein van 7.07 rijdt niet'
- "De trein van 7.07 rijdt niet wegens logistieke problemen"
- "De trein van 7.07 rijdt niet omdat, wegens een eerdere verstoring, er geen machinist beschikbaar is"
- "De trein van 7.07 rijdt niet omdat de machinist van deze trein nu in een weiland bij Utrecht staat en daardoor te laat was om deze trein te 'besturen'"
[ Voor 0% gewijzigd door Kalentum op 08-03-2019 15:16 . Reden: Spelfout ]
Wat je ook communiceert, het is nooit goed. En bovendien is de 'echte' oorzaak in het nu-moment heel beperkt te achterhalen.
Ik zou het in het midden houden bij "De trein van 7.07 rijdt niet vanwege een eerdere verstoring". In de basis heb je er niet echt heel veel meer aan dan de allerkortste variant, maar het biedt nog enige context. Of het probleem erachter nu is of de trein, de machinist of de conducteur niet op het vertrekpunt was is toch niet zo relevant als je op het perron staat, het is wel relevant dat jouw eigen reisplannen in duigen vallen.rutgerw schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:13:
[...]
Ik snap je reactie maar ik ben toch wel benieuwd: wat vind jij dat een klant verteld moet worden op het moment dat 'ie het perron op komt en zijn trein rijdt niet, waardoor 'ie een half uur langer onderweg is?Een beetje begrip creëren bij de klant.
- "De trein van 7.07 rijdt niet omdat, wegens een eerdere verstoring, er geen machinist beschikbaar is"
- "De trein van 7.07 rijdt niet omdat de machinist van deze trein nu in een weiland bij Utrecht staat en daardoor te laat was om deze trein te 'besturen'"
Bij een wisselstoring zou je ook kunnen communiceren 'het puntstuk van wissel x zit klem'. Nu wandelen er hier vast mensen rond die dergelijke informatie begrijpen en/of kunnen waarderen, maar op het perron in die toegevoegde waarde van beperkt nut. Meer informatie kan in dit geval ook leiden tot onvermogen om tot begrip te komen, zoals dat de laatste variant van jou misschien eerder de vraag oproept waarom er geen andere machinist was dan dat het de situatie verduidelijkt.
De klant moet verteld worden wat voor de klant relevant is, namelijk:rutgerw schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:13:
[...]
Ik snap je reactie maar ik ben toch wel benieuwd: wat vind jij dat een klant verteld moet worden op het moment dat 'ie het perron op komt en zijn trein rijdt niet, waardoor 'ie een half uur langer onderweg is?Een beetje begrip creëren bij de klant.
- De trein rijdt niet
- Algemene melding waardoor dat komt (eerdere verstoring/logistieke problemen/opgelopen vertraging)
- Het alternatief is trein X of Y
Helaas. Het enige wat je doet is die 17 miljoen treindienst-managers voorzien van argumenten om het oneens met je te zijn. Het gezeik zal niet afnemen.rutgerw schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:13:
[...]Een beetje begrip creëren bij de klant.
Natuurlijk is het vervelend als een trein niet rijdt. Ik snap ook best dat er binnen 10 minuten best het e.e.a. kan gebeuren waardoor het misgaat. Ik woon ongeveer 5 minuten lopen van station en kan het spoor zien, en merk vaak genoeg dat er iets misgaat. Maar de communicatie bij de NS mag zeker wel beter. Drie voorbeelden van de afgelopen twee weken waar de communicatie beter kan:
.
- Thuis heeft de trein 0 vertraging. Op het station aangekomen is dit 5 minuten, wat 15 minuten wat 25 minuten wordt. De volgende trein zou ook uitvallen. Er werd medegedeeld dat dit door een defecte trein komt - de trein die ik ook most hebben. Die trein valt tevens uit. Heel vervelend, maar prima. Echter wordt dat laatste pas na 25 minuten omgeroepen en medegedeeld in de app. Ik loop weer naar huis en tot mijn stomme verbazing zie ik thuis aangekomen dezelfde trein langsrijden. Ik snap dat het lastig keuzes maken is, maar als je toch al weet dat die trein nog gaat rijden, laat deze dan ook in de dienstregeling.
- Sprinter vanuit Den Bosch naar Dordrecht stopt in Tilburg. Ik moet één station verder zijn. Daar rijdt tevens een sprinter naartoe met eindbestemming. Deze tweede sprinter vertrekt meestal 5 minuten na de eerste. Na 5 minuten stilstand wordt er omgeroepen dat de sprinter naar Dordrecht niet verder rijdt en gaat keren. Ik sprint de trein uit, maar de sprinter naar Tilburg Universiteit gaat net de deuren dichtdoen en haal ik dus niet. Extra vertraging 30 minuten. Als de beslissing om te keren 1 minuut eerder was genomen of de sprinter naar Tilburg Universiteit 1 minuut vertraagd was, had ik deze nog gehaald. Echt heel zuur en makkelijk op te lossen. De sprinter naar Tilburg Universiteit heeft namelijk flink wat tijd over op het keerpunt.
- Gister moet ik van Den Bosch naar Tilburg Universiteit. Deze sprinter komt eigenlijk binnen op spoor 7a, maar wordt verplaatst naar 1. Op spoor 1 staat een IC. De IC rijdt niet doordat de machinist er niet is door een verstoring elders, prima. Op de aankomsttijd van de sprinter, staat de IC er nog steeds - zonder machinist. 5 minuten later nog steeds hetzelfde. Uiteindelijk wordt de sprinter teruggezet naar 7a, 1 minuut voor vertrektijd. Dat was natuurlijk een drama en was nauwelijks te belopen. Deze beslissing had natuurlijk iets eerder genomen kunnen worden. En dan heb ik het nog niet eens over onbehulpzaam NS personeel.
Ik heb afgelopen half jaar gereisd met trein in Engeland. (dochter onderneming NS)
Die geven wel keuring aan wat de reden van vertraging is, en dan kan je toch stuk makkelijk inschatten of het waard is om op de volgende trein te wachten of gewoon even terug na kantoor te wandelen(of andere vervoer regelen).
Signal storing, eerde op de dag -> trein rijden wel maar rommeling.
Trein voor deze trein vertraagt -> paar minuten vertraging
vrachtauto tegen viaduct -> Dat gaat wel even duren terug naar kantoor, Marc denkt: stomme Britten waarom heb je zo laat besloten wat maximale hoogte is.
signal storing -> Vergeet maar, worden eerst nog wel een paar trein gecancelled -> bus
Ballon op de bovenleiding -> HaHa, oke zal wel mee vallen
Vond het ook wel fijn dat ze bij 1 minute vertraging het al aangeven wordt. Dan zie je minst of de vertraging oploopt of niet.
De bericht waren gewoon een set standaard bericht, dus zie niet zo waarom het in Nederland niet kan.
En daarnaast roepen ze ook braaf om als een trein geannuleerd is maar er nog wel alternatieve route is bijvoorbeeld door is de andere kant op te reizen. (maar goed Engeland is wel bijzonder aangezien bijna elke trein station nog bemand is)
Die geven wel keuring aan wat de reden van vertraging is, en dan kan je toch stuk makkelijk inschatten of het waard is om op de volgende trein te wachten of gewoon even terug na kantoor te wandelen(of andere vervoer regelen).
Signal storing, eerde op de dag -> trein rijden wel maar rommeling.
Trein voor deze trein vertraagt -> paar minuten vertraging
vrachtauto tegen viaduct -> Dat gaat wel even duren terug naar kantoor, Marc denkt: stomme Britten waarom heb je zo laat besloten wat maximale hoogte is.
signal storing -> Vergeet maar, worden eerst nog wel een paar trein gecancelled -> bus
Ballon op de bovenleiding -> HaHa, oke zal wel mee vallen
Vond het ook wel fijn dat ze bij 1 minute vertraging het al aangeven wordt. Dan zie je minst of de vertraging oploopt of niet.
De bericht waren gewoon een set standaard bericht, dus zie niet zo waarom het in Nederland niet kan.
En daarnaast roepen ze ook braaf om als een trein geannuleerd is maar er nog wel alternatieve route is bijvoorbeeld door is de andere kant op te reizen. (maar goed Engeland is wel bijzonder aangezien bijna elke trein station nog bemand is)
Als je een goed betaalde baan wilt: solliciteer bij de NS naar de functie van voorlichter en overtuig ze van het feit dat jij weet hoe het beter moet en kan. En los vervolgens alle problemen en probleempjes op in de onderlinge communicatie.alex3305 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:23:
Maar de communicatie bij de NS mag zeker wel beter.
Als je dat voor elkaar krijgt kun je een bonus van een ton of twee nog wel langs de Raad van Bestuur krijgen.
In deze discussie is het niet nodig, niet sjiek en erg ongepast om met een dergelijk weinig respectvol verhaal over een springer te komen...
[ Voor 57% gewijzigd door deepbass909 op 10-03-2019 23:52 ]
Gadverdarrie, lekker op de man reageren met een triest voorbeeldburne schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 00:42:
[...]
Als je een goed betaalde baan wilt: solliciteer bij de NS naar de functie van voorlichter en overtuig ze van het feit dat jij weet hoe het beter moet en kan. En los vervolgens alle problemen en probleempjes op in de onderlinge communicatie.
Als je dat voor elkaar krijgt kun je een bonus van een ton of twee nog wel langs de Raad van Bestuur krijgen.
[...]
Om een of andere reden blijf ik rondhangen en een kwartier nadat de laatste reiziger in een bus gestapt kom ik Alex tegen.
Ik geef gewoon simpele voorbeelden waar ik in het dagelijks leven mee te maken krijg en hoe die mijns inziens beter kunnen. Dit gaat helemaal niet over een voorlichterfunctie bij NS, sterker nog die doet in deze molen niet eens mee.
Als er veranderingen zijn in de dienstregeling is dat prima. Treinen die uitvallen, vertraagd zijn, te vroeg wegrijden. Daar heb ik nagenoeg wekelijks mee te maken. Ook zie ik ongevallenbestrijding helaas regelmatig hier naar het station toe rijden. Echt heel vervelend, maar als je A communiceert en B doet, of zo ad-hoc communiceert dat je klanten nauwelijks tijd hebben om te anticiperen op die verandering dan moet je toch snappen dat er frustratie zit?
En verstoringen horen de uitzondering te zijn, niet de regelmaat.alex3305 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 01:14:
[...]
Ik geef gewoon simpele voorbeelden waar ik in het dagelijks leven mee te maken krijg en hoe die mijns inziens beter kunnen. Dit gaat helemaal niet over een voorlichterfunctie bij NS, sterker nog die doet in deze molen niet eens mee.
Als er veranderingen zijn in de dienstregeling is dat prima. Treinen die uitvallen, vertraagd zijn, te vroeg wegrijden. Daar heb ik nagenoeg wekelijks mee te maken. Ook zie ik ongevallenbestrijding helaas regelmatig hier naar het station toe rijden. Echt heel vervelend, maar als je A communiceert en B doet, of zo ad-hoc communiceert dat je klanten nauwelijks tijd hebben om te anticiperen op die verandering dan moet je toch snappen dat er frustratie zit?
Als je slachtofferhulp nodig heb kan je eventueel bij NS terecht.burne schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 00:42:
[...]
Als je een goed betaalde baan wilt: solliciteer bij de NS naar de functie van voorlichter en overtuig ze van het feit dat jij weet hoe het beter moet en kan. En los vervolgens alle problemen en probleempjes op in de onderlinge communicatie.
*knip*
[ Voor 57% gewijzigd door deepbass909 op 10-03-2019 23:53 ]
En terwijl juist die onderlinge (interne) communicatie het probleempunt is. Een voorlichter (of omroeper) kan ook alleen maar communiceren wat hij weet. Maar nogmaals het voorbeeld van Maarssen aanhalend: als daar een trein in Uitrecht keert omdat een trein uit Amsterdam niet aangekomen is, dan weet je dat niet pas 5 minuten vantevoren.burne schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 00:42:
[...]
Bij een incidentele verstoring is het allemaal verdedigbaar.dcm360 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:04:
[...]
Ik zou het in het midden houden bij "De trein van 7.07 rijdt niet vanwege een eerdere verstoring". In de basis heb je er niet echt heel veel meer aan dan de allerkortste variant, maar het biedt nog enige context. Of het probleem erachter nu is of de trein, de machinist of de conducteur niet op het vertrekpunt was is toch niet zo relevant als je op het perron staat, het is wel relevant dat jouw eigen reisplannen in duigen vallen.
Bij een wisselstoring zou je ook kunnen communiceren 'het puntstuk van wissel x zit klem'. Nu wandelen er hier vast mensen rond die dergelijke informatie begrijpen en/of kunnen waarderen, maar op het perron in die toegevoegde waarde van beperkt nut. Meer informatie kan in dit geval ook leiden tot onvermogen om tot begrip te komen, zoals dat de laatste variant van jou misschien eerder de vraag oproept waarom er geen andere machinist was dan dat het de situatie verduidelijkt.
Maar ik ben een regelmatige reiziger en tegenwoordig gebeurt het 4 op de 5 keer dat ik thuis deur uit ga terwijl in de reisplanner staat dat mijn trein gewoon rijdt; 10 minuten later sta ik op het perron, eigenlijk hoort de trein er dan al te zijn maar is hij er nog niet, soms staat er dan al een "rijdt niet" op het bord, soms komt er een paar minuten na gepland vertrek een +5, +10 of "rijdt niet" op het bord terwijl op het andere spoor voorbij komt waarop ik verderop had moeten overstappen, en soms hoor je gewoon niks. Soms lijkt dan zelfs in de reisplanner de trein gewoon op tijd vertrokken; blijkbaar heeft er dan een virtuele trein gereden zodat er geen verstoring in de statistieken terechtkomt.
Als dat zo af en toe eens een keertje gebeurt is het allemaal niet zo erg. Maar als het vaak gebeurt gaat moet ik mijn dagelijkse gewoonten gaan aanpassen en zonder informatie over wat er fout gaat wordt dat lastig. Helemaal geen informatie is dus sowieso fout, maar als ik iedere keer "logistieke problemen" zou horen weet ik nog niks. Het zou alvast weer schelen of ik zou weten of het iedere keer hetzelfde soort logistieke problemen zijn. En het zou ook al weer schelen of ik zelf al voor ik thuis vertrek kan zien of bijvoorbeeld het benodigde treinstel wel op de juiste plek is.
Informatie hoeft zelfs al niet meteen op het perron ook al bekend te zijn, het zou ook al weer schelen als ik 's avonds bij het maken van mijn plannen voor de volgende dag ergens kan zien waarom het de afgelopen dagen steeds fout is gegaan.
Dit topic is gesloten.
![]()