Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 86 Laatste
Acties:

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 12:46
burne schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 23:06:
Dat gezegd hebbende: er zal nog altijd een wethouder zijn die een HSL-station in Haren wil. :+
HSL-station kan prima, alleen of er ook een HSL-trein stopt is een andere vraag. Al hebben ze afgelopen nacht wel een kans gehad, een spontaan stilvallende TRAXX op Haren, hadden ze toch kunnen zeggen dat er een HSL-trein bij hun station gestopt is.

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:56
En dus grote uitrol van ERTMS.

De vreugde over 163km/h vind ik nogal veelzeggend. Tuurlijk, er moet ergens mee begonnen worden maar zo speciaal is het toch niet? Er is al een 300km/h lijn en geloof dat dit alleen een onderzoek was qua reistijden.

Waarom wilt de NS hier zo'n pers moment van maken eigenlijk? De minister onder druk zetten?

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 15:07
cazzer22 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 09:50:
[...]

De vreugde over 163km/h vind ik nogal veelzeggend. Tuurlijk, er moet ergens mee begonnen worden maar zo speciaal is het toch niet? Er is al een 300km/h lijn en geloof dat dit alleen een onderzoek was qua reistijden.
Kan je nog herinneren toen de maximum snelheid op de snelwegen van 120km/h naar 130km/h ging? Toen liep 90% van Nederland in de polonaise.. dus dan is 160km/h ook al heel wat!

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• whistler
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18-04 15:00
Maar voor zo'n snellere verbinding hebben ze dan toch ook het materieel nodig? Nu was het Traxx+ICR, maar voor zover ik weet heeft NS daar geen overschot van staan. Kan dit ook met het materiaal dat normaal gezien op die route rijdt? Of is het alvast oefenen voor als ICNG er is?

whistler wijzigde deze reactie 02-02-2019 12:33 (5%)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
V-IRM kan ook tot 160 km/h. Net als SNG en SLT (die laatste kan zelfs tot 175 km/h).

Zal aleen wel ERTMS ingebouwd moeten worden natuurlijk bij iig V-IRM (SNG en SLT hebben het al aan boord geloof ik?)

En ICNG kan idd sowieso tot 200 km/h.

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14:58
SLT mag maar 155. Te weinig remvermogen.
Alle treinen zijn ooit getest op maximale snelheid + 10%. Dus alle treinen die 160 mogen, hebben ooit de 176 aangetikt.
SNG heeft inderdaad ERTMS, SLT heeft een proef gehad, maar de apparatuur is inmiddels weer uitgebouwd.

• cazzer22
LordSinclair schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:29:
[...]

Kan je nog herinneren toen de maximum snelheid op de snelwegen van 120km/h naar 130km/h ging? Toen liep 90% van Nederland in de polonaise.. dus dan is 160km/h ook al heel wat!
Die polonaise is me dan ontgaan destijds, maar ik hoor ook bij de groep die het symboolpolitiek vond.

Daarentegen is het voor de NS wel goed om sneller te kunnen omdat de veiligheid er net zo hoog mee kan zijn. En maar een geringe extra impact voor het milieu.

Maar goed, op wie ligt de focus, ik denk de politiek om meer ERTMS-baanvakken mogelijk te maken

Het materieel om voor deze verbinding in te zetten lijkt me bij uitstek de ICNG. Het wordt een beetje een premium dienst, dan moet het nieuw en modern ogen.

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
@EDIT Wat is de limiet voor het spoor wat we nu hebben? Weet je dat? Zou je op houten dwarsliggers 200km/h kunnen rijden?

Ik kan me wel bedenken wat de redenen zijn om nu snelheidslimieten te hebben. ATB, stroomverbruik, seinplaatsing, overwegen, bochten, ondergrond, geluidsoverlast. Maar zou je van Zwolle naar Groningen 200km/h kunnen rijden als je de techniek aanpast, of moet je dan ook het spoor vervangen?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• EDIT
@burne Werkelijk waar geen idee. Ik heb geen echte kennis van de infra. Iemand anders (@ArcticWolf?) met verstand van infra kan dat ongetwijfeld beter beantwoorden :)
Met mijn boerenverstand zou ik zeggen dat het vooral om bovenleiding/stroomtoevoer, beveiligingssysteem, boogstralen, en de ondergrond gaat. En uiteraard de overwegen, die zouden dan allemaal weg moeten.

EDIT wijzigde deze reactie 02-02-2019 15:25 (14%)

• cazzer22
@burne Bovenleiding, in ieder geval volstaat 1800V niet meer dan. Tenzij er maar enkele treinen per uur ingezet gaan worden. Maar 4-6 zullen teveel zijn.

En qua snelheid, het gangbare type is B1, dat kan maar 140 aan. Weet niet wat er naar Groningen hangt maar reken maar op vervangen van het hele zaakje.

Lijkt mij dat de rails, dwarsliggers en spoorbed ook opnieuw gelegd moeten worden.

cazzer22 wijzigde deze reactie 02-02-2019 15:28 (13%)
Reden: Herformulering

• wildhagen
  • Niet online
En hoe zit het met overwegen? Bij 200 km/h mogen er toch ook geen gelijkvloerse overwegen meer zijn? Trek dan ook nog maar een paar miljard uit om alle overwegen te vervangen :P

Virussen? Scan ze hier!

• cazzer22
Al bij alles hoger dan 140 😊

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 23-04 23:20
wildhagen schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:26:
Trek dan ook nog maar een paar miljard uit om alle overwegen te vervangen :P
Met dat prijskaartje kun je net zo goed een nieuwe spoorverbinding aanleggen. O-)

• rutgerw
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:03
Overigens vind ik de communicatie om te huilen: in eerdere berichten zou het gaan om enkele spitstreinen per dag en de reguliere intercity's blijven gewoon rijden. Ik vond het dat gehuil van Assen dan ook sterk overdreven omdat Assen gewoon 2 IC's en 2 stoptreinen overhoudt, gelijk aan nu. Maar nu lijkt het alsof het alle Intercity's Groningen - Den Haag Assen gaan overslaan. Wat een verslechtering van de bediening van deze bijna 70.000 inwoners tellende stad zou betekenen: blijven er dan 2 boemels naar Zwolle over?

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

rutgerw schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:56:
[...]
blijven er dan 2 boemels naar Zwolle over?
Ja, plus twee boemels naar Groningen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-04 22:29
cazzer22 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:24:
@burne Bovenleiding, in ieder geval volstaat 1800V niet meer dan. Tenzij er maar enkele treinen per uur ingezet gaan worden. Maar 4-6 zullen teveel zijn.

En qua snelheid, het gangbare type is B1, dat kan maar 140 aan. Weet niet wat er naar Groningen hangt maar reken maar op vervangen van het hele zaakje.

Lijkt mij dat de rails, dwarsliggers en spoorbed ook opnieuw gelegd moeten worden.
De betonnen portalen schijnen sowieso al langzaam aan vervanging toe te zijn, dus die worden sowieso al niet al te ver in de toekomst vervangen. ERTMS net zo, dat zal er sowieso komen, al is de vraag wanneer. Ook de overwegen worden langzaam allemaal weggehaald, maar dat zal nog wel langer duren. Voor 3kV is sowieso een plan natuurlijk, maar ook dat ziet er naar uit alsof het voorlopig nog niet eens op de planning staat.

Kortom, de bestaande plannen maken 200 km/h op termijn al wel waarschijnlijker, maar dat is wel op de lange termijn...

Op Assen - Hoogeveen ligt trouwens geen enkele bocht, je kan een touwtje langs dat hele spoor spannen met maar 2 paaltjes.

marcop23 wijzigde deze reactie 02-02-2019 17:16 (5%)

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:09
cazzer22 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:06:
[...]
Die polonaise is me dan ontgaan destijds, maar ik hoor ook bij de groep die het symboolpolitiek vond.
Het is tweemaal per werkdag algemene polonaise op de Nederlandse snelweg, deels vanwege de 130 km/u.

Een algemene verlaging van de limiet naar 100 km/u zou niet alleen een leuke stap richting de CO2-doelen opleveren maar ook een betere doorstroming, minder verkeersslachtoffers en minder fijnstof-problemen. Maarja, politiek is je afspraken nakomen en je baseren op feitelijke onderzoeken natuurlijk ondergeschikt aan stemmen winnen op basis van onderbuikgevoelens.

[/rant]

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

@burne
We zijn wel bezig met een mogelijke snelheidsverhoging tussen Meppel - Groningen (vooralsnog naar 160km/u)

De dwarsliggers zijn tot 200km/u niet echt het probleem naar mijn weten aangezien 60cm hoh voldoende moet zijn voor de aslast afdracht. Er zijn zelfs theorieën dat hout beter is dan beton omdat de gehele constructie wat meer "veert".

Bijna alle overwegtypes zijn in principe geschikt t/m 160km/u. Echter vanwege de algehele veiligheid (gevolgen) is gesteld dat 140km/u het maximum is voor een overweg (tenzij...)
Wat voor een gevolg dit heeft voor Meppel - Zwolle moet nog onderzocht worden en ben hier nog niet echt mee bezig geweest, maar het hangt af van de zichtbaarheid voor (auto)bestuurders, het aantal overwegen binnen een bepaalde afstand en de mogelijke impact van de constructie bij een botsing/ontsporing als dit een goede onderbouwing krijgt dan is het mogelijk om 160km/u toe te staan op bepaalde overwegen.

Bovenleiding... die is gelimiteerd tot 140km/u vanwege de constructie. Het is een vast systeem die maar een beperkte marge heeft tot bewegen, bij 160km/u wordt het effect te groot en kan schade of bovenmatige slijtage opleveren.
Deze staat toch op de vervangingslijst, dus zou het handig zijn om deze meteen naar een beweegbaar systeem te vervangen (welke is nog maar de vraag gezien het 3kV vraagstuk).

160 en 200km/u is overigens prima te doen bij 1500V, zolang de OS maar op +-7km staan. (Dus eventueel aanwezige SS moeten omgebouwd worden naar OS).

Ondergrond... blijft leuk sinds Zwolle - Kampen, het staat bovenaan de onderzoekslijst maar ik heb geen flauw idee wat de grondgesteldheid op dat baanvak is. Persoonlijk denk ik dat het daar wel meevalt, ook gezien het feit dat ze er al jaren met zwaar materiaal 130/140km/u rijden. Zal eens polsen bij AM of ze daar iets over kwijt willen (denk het niet :p ).

De boog bij Hoogeveen moet er inderdaad ook nog uit getrokken worden voordat je daar een beetje hard doorheen kan, zullen vast wel wat ontwerpen voor zijn.

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:34
wildhagen schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:38:
V-IRM kan ook tot 160 km/h. Net als SNG en SLT (die laatste kan zelfs tot 175 km/h).

Zal aleen wel ERTMS ingebouwd moeten worden natuurlijk bij iig V-IRM (SNG en SLT hebben het al aan boord geloof ik?)

Volgens mij kan een NS 1700 zelfs 180 km/u halen en is ie beproefd op 200 km/u.
Als ProRail het baanvak Den Haag Mariahoeve - Schiphol om bouwt van ATB-EG + NG (ATMB+/ATBL)naar ATB-EG + eurobalise kunnen alle treinen dan die sneller dan 140 km/u kunnen daar dan 160 km/u rijden en misschien in toekomst het stuk ldn - shl zelfs 200 km/u

Het grote adblocking topic

• SRich
burne schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:11:
[...]

@EDIT Wat is de limiet voor het spoor wat we nu hebben? Weet je dat? Zou je op houten dwarsliggers 200km/h kunnen rijden?

Ik kan me wel bedenken wat de redenen zijn om nu snelheidslimieten te hebben. ATB, stroomverbruik, seinplaatsing, overwegen, bochten, ondergrond, geluidsoverlast. Maar zou je van Zwolle naar Groningen 200km/h kunnen rijden als je de techniek aanpast, of moet je dan ook het spoor vervangen?
In de VS heb je de north east corridor(NEC) en daar rijd met tot 150 mph (240 km/u) over het spoor. Nou is veel van dat spoor daar al vervangen voor continuous welded rails en daarmee ook de houten bielzen voor betonnen variant. Maar er zijn nog stukken spoor waar men met 125/135 mph over houten bielzen rijden.

FF een klein opmerking over ATB-EG. "Onze" ATB-EG staat geen snelheden boven 140 km/u toe en werkt niet op een baanvak met wisselspanning. Het leuke is dat ons systeem is afgeleid van het systeem op de NEC(Pulse Code Cab Signaling) en daar heeft met 12.5 kV~ 25 Hz/60Hz en 25 kV~ 60 Hz en 750 V =. Dus dat beveiliging systeem heeft daar 4 verschillende spanningssystemen. Tis zelfs zo dat er 12.5 kV~25 en 750 V = tegelijkertijd word gebruikt in 1 gebied.

Onze ATB-EG kan het ook, men moet alleen de draagfrequentie een paar Hz verdraaien zodat het niet in conflict komt met de netfrequentie, kan je gelijk stopdwang afdwingen en 160/200 km/u trappen er in gooien en dan kan je het gewoon als HSL backup gebruiken als ECTS is een keer geupdated word naar normale specificatie.

• SRich
@ArcticWolf ik heb gelijk is een vraag aan je. Wereldwijd is er een trend bezig om zoveel mogelijk houten bielzen te vervangen door betonnen exemplaren, vanwege de kosten, langere gebruikers duur en het goed blijven liggen op het spoorbed. Maar waarom gebruiken we geen gerecycled plastic ?
Bacchus schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:16:
[...]

Het is tweemaal per werkdag algemene polonaise op de Nederlandse snelweg, deels vanwege de 130 km/u.

Een algemene verlaging van de limiet naar 100 km/u zou niet alleen een leuke stap richting de CO2-doelen opleveren maar ook een betere doorstroming, minder verkeersslachtoffers en minder fijnstof-problemen. Maarja, politiek is je afspraken nakomen en je baseren op feitelijke onderzoeken natuurlijk ondergeschikt aan stemmen winnen op basis van onderbuikgevoelens.

[/rant]
Dat hadden ze ook in Rotterdam gedaan met de traject controles op 80 km/u. Tis daar zo druk dat 80 km/u juist een verslechtering van de luchtkwaliteit op leverde dan tijdens 100 km/u. Vandaar dat tijdens spitsuren er gewoon 100 km/u gereden mag worden... :X

SRich wijzigde deze reactie 02-02-2019 21:03 (60%)

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

cazzer22 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 09:50:
[...]

Waarom wilt de NS hier zo'n pers moment van maken eigenlijk? De minister onder druk zetten?
Even een kanttekening hierover. Die iets hogere snelheid van 163 km/u was afkomstig van een GPS-app die in de coupe met een beamer werd geprojecteerd. Ik ga er vanuit dat deze wel goed werkt, maar wat je ziet is niet de geijkte snelheid die van de locomotief af komt. :) Maar op andere app's van andere media en genodigden zag ik ook een snelheid van 160 km/h.

Voor de liefhebbers nog wat foto's:

AW_Bos wijzigde deze reactie 02-02-2019 21:07 (36%)

...

• burne
  • Niet online
SRich schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:54:
[...]
Maar er zijn nog stukken spoor waar men met 125/135 mph over houten bielzen rijden.
Dat is eigenlijk in lijn met wat ik verwacht. Ik denk dat hout een stuk prima overweg kan met jarenlange trillingen. :)
FF een klein opmerking over ATB-EG. [knip]
Ik moet nog eens een avond in een kroeg zitten met iemand die alles weet van het beleid omtrent ATB-EG/NG en ETCS. Het voornaamste wat ik niet snap is waarom het zo moeilijk is om over te stappen van beveiliging, of bestaande systemen aan te passen op nieuwe eisen.

Ik snap dat je beveiliging graag goed wilt testen voordat je het invoert maar tegen de tijd dat Prorail/NS klaar is voor de overstap is de fabriek waar het spul gemaakt wordt vervangen door een woonwijk.

(Zie het voorbeeld waarin NASA op zoek was naar vergeten partijen 1802's en 8086's om de laatste spaceshuttles in de lucht te houden. RCA hield vijf jaar na de eerste vlucht van de shuttle op te bestaan, en Intel heeft de lijn waarop chips van soort als de 8086 gemaakt werden eind jaren 80 afgebroken. De laatste shuttle heeft met 35 jaar oude CPU's gevlogen. En laptops als bagage die 2000-3000 maal sneller waren..)

@ArcticWolf Dank voor je antwoorden.

Als je lang genoeg wacht zijn overwegen het enige probleem wat zichzelf niet vanzelf oplost. Ik neem tenminste aan dat als men nu bovenleiding vervangt er iets voor in de plaats komt wat ook met 25kV en hogere snelheden overweg kan. Het vervangen zelf is duurder dan waar je het mee vervangt.

(In mijn vakgebied: graven kost gemiddeld 50-150 euro per meter, en wat je begraaft maakt niet uit. Tweelingsnoer moet lukken voor €0,30 de meter en een duct met een dure 96-paars glasvezel kost je 6 of 8 euro de meter. Beiden een schijntje in vergelijking met de man met de schep en de stratenmaker.)
AW_Bos schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:03:
[...]

Even een kanttekening hierover. Die iets hogere snelheid van 163 km/u was afkomstig van een GPS-app die in de coupe met een beamer werd geprojecteerd. Ik ga er vanuit dat deze wel goed werkt, maar wat je ziet is niet de geijkte snelheid die van de locomotief af komt.
Ga er maar van uit dat die GPS-snelheid een stuk nauwkeuriger is dan alle andere systemen om je heen. GPS meet snelheid door het meten van doppler-shift. GPS moet die doppler-shift meten en compenseren voordat een GPS-signaal überhaupt te interpreteren is. Als je van vier satellieten de dopplershift gemeten en gecompenseerd hebt weet je tot op een tiental meter per uur hoe hard je welke kant op gaat. Officieel is de nauwkeurigheid van het signaal '≤0.006 m/sec over any 3-second interval, with 95% probability'. Komt neer op een afwijking van 0.02km/h.

burne wijzigde deze reactie 02-02-2019 23:22 (19%)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• NMH
AW_Bos schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:03:
Voor de liefhebbers nog wat foto's:

[...]
Zo, dat was nog een hele happening zo te zien. :) Was je er zelf bij?

Weet iemand trouwens waarom ze specifiek deze tussenstops gekozen hadden? (Schipol, Amsterdam Zuid, Almere en Zwolle volgens een van de foto's.)

• White_Collar
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13:57
Ik reis nu een jaar via de hsl naar rotterdam vanuit Schiphol. Een paar keer over het andere net moeten reizen. En moet zeggen: Dat is mij toch wel even een verschil in reistijd :o
Daarnaast ervaar ik gevoelsmatig ook minder uitval van treinen in de spits op de hsl.
Beetje bij beetje gaat het steeds beter.

* White_Collar zou zo graag eens een keertje mee willen reizen in een loc op de hsl. Iemand een idee wie mij daarbij wil/kan bij helpen? :D

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 12:46
White_Collar schreef op zondag 3 februari 2019 @ 01:58:
Ik reis nu een jaar via de hsl naar rotterdam vanuit Schiphol. Een paar keer over het andere net moeten reizen. En moet zeggen: Dat is mij toch wel even een verschil in reistijd :o
Daarnaast ervaar ik gevoelsmatig ook minder uitval van treinen in de spits op de hsl.
Beetje bij beetje gaat het steeds beter.

* White_Collar zou zo graag eens een keertje mee willen reizen in een loc op de hsl. Iemand een idee wie mij daarbij wil/kan bij helpen? :D
Dat is zeker een groot verschil, omdat over het conventionele net het 2x zo lang duurt.

Wil je echt meereizen, of is een filmpje vanuit de cabine genoeg? Ik heb pas geleden een filmpje gekeken van een Thalys Amsterdam-Brussel (daar stopte het filmpje), dus zulke dingen staan wel op YouTube.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NMH schreef op zondag 3 februari 2019 @ 00:10:
[...]

Zo, dat was nog een hele happening zo te zien. :)
Ik vind het bijna te pervers voor woorden. In duitsland rijden de stoptreinen al 160 km/h (enkele langeafstandsstoptreinen zelfs 200 km/h) en hier zijn ze uit zichzelf van vreugde als een IC in een testrit 160 km/h rijdt.
Ik vind het genant. Ik zou me niet durven vertonen bij een dergelijke "prestatie" die alle ons omringende landen 30 jaar geleden al heeft gehaald.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• LordSinclair
Maasluip schreef op zondag 3 februari 2019 @ 08:24:
[...]

Ik vind het bijna te pervers voor woorden. In duitsland rijden de stoptreinen al 160 km/h (enkele langeafstandsstoptreinen zelfs 200 km/h) en hier zijn ze uit zichzelf van vreugde als een IC in een testrit 160 km/h rijdt.
Ik vind het genant. Ik zou me niet durven vertonen bij een dergelijke "prestatie" die alle ons omringende landen 30 jaar geleden al heeft gehaald.
Ik vind het HSL netwerk in Duitsland ook gênant. Als je naar een goed HSL netwerk wilt wijzen wijs dan naar Frankrijk. In Duitsland kan je uren in een ICE zitten zonder een noemenswaardige snelheid te halen. Zelfs op de stukken waar die 300km/h mag tikt ie het maar af en toe net even aan.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

NMH schreef op zondag 3 februari 2019 @ 00:10:
[...]

Zo, dat was nog een hele happening zo te zien. :) Was je er zelf bij?
Klopt, als pers van Treinenweb.nl was ik uitgenodigd.

...

• EDIT
White_Collar schreef op zondag 3 februari 2019 @ 01:58:
Voor reizen voorin de cabine is een cabinekaart noodzakelijk en die krijg je niet zomaar zonder goede reden (en helaas, meereizen omdat het leuk is, is geen goede reden).
Hooguit dat je bij een lange stilstand op een station een keer de machinist kan vragen om een keertje even kort in de cabine te kijken, maar meereizen is helaas niet mogelijk.

• Robertdj
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
SRich schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:01:
@ArcticWolf ik heb gelijk is een vraag aan je. Wereldwijd is er een trend bezig om zoveel mogelijk houten bielzen te vervangen door betonnen exemplaren, vanwege de kosten, langere gebruikers duur en het goed blijven liggen op het spoorbed. Maar waarom gebruiken we geen gerecycled plastic ?

[...]

Dat hadden ze ook in Rotterdam gedaan met de traject controles op 80 km/u. Tis daar zo druk dat 80 km/u juist een verslechtering van de luchtkwaliteit op leverde dan tijdens 100 km/u. Vandaar dat tijdens spitsuren er gewoon 100 km/u gereden mag worden... :X
Er worden hier en daar wel houten brugdwarsliggers vervangen door kunststof exemplaren, maar niet consequent bij iedere vernieuwing. Is wel mooi materiaal trouwens, ze zullen binnenkort ook wel weer op Railtech liggen.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

EDIT schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:02:
[...]

Voor reizen voorin de cabine is een cabinekaart noodzakelijk en die krijg je niet zomaar zonder goede reden (en helaas, meereizen omdat het leuk is, is geen goede reden).
Hooguit dat je bij een lange stilstand op een station een keer de machinist kan vragen om een keertje even kort in de cabine te kijken, maar meereizen is helaas niet mogelijk.
Of volg wat cabviews. De mooiste zijn van Train Driver's POV. Die laat ook met behulp van een camera aan zijn hoofd zien wat hij doet. Echter was de NS daar niet gecharmeerd van waardoor hij daarmee moest stoppen, maar zijn video's mochten blijkbaar wel blijven staan. Ik vond het geen verrassing toen hij zijn laatste video op dat kanaal aankondigde. ;)

De eisen voor het maken van cabine-video's zijn nu wel aangepast. Ik weet het niet zeker, maar zolang de camera echt vast zit, en niet bediend hoeft te worden, mag het geloof ik. Mogelijk dat er extra toestemming voor nodig is. Misschien weet @EDIT het wel?

AW_Bos wijzigde deze reactie 03-02-2019 11:54 (4%)

...

• EDIT
Er is inderdaad speciale toestemming nodig voor filmen, en dan alleen als de camera veilig vooraf gemonteerd is en dus niet bediend wordt tijdens de rit.
Er zijn een aantal machinisten met die toestemming op zak.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

EDIT schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:55:
Er is inderdaad speciale toestemming nodig voor filmen, en dan alleen als de camera veilig vooraf gemonteerd is en dus niet bediend wordt tijdens de rit.
Er zijn een aantal machinisten met die toestemming op zak.
Oké :)
Het is natuurlijk ideaal educatief materiaal voor bijv. wegleerritten en andere spoorgerelateerde cursussen. Scheelt de NS weer de kosten van cameraman :P

AW_Bos wijzigde deze reactie 03-02-2019 11:57 (5%)

...

• EDIT
Nou nee. Dit is puur ter vermaak. NS zag ook wel de populariteit van de filmpjes, dus gratis goede reclame ;)

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

EDIT schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:59:
Nou nee. Dit is puur ter vermaak. NS zag ook wel de populariteit van de filmpjes, dus gratis goede reclame ;)
En iets zegt me, dat ze stiekem ook wel oog hebben voor de inzichten, die zo'n opname biedt, bij de helaas nog steeds voorkomende ongelukken, vergelijkbaar met dash-cams.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Freee!! schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:10:
[...]

En iets zegt me, dat ze stiekem ook wel oog hebben voor de inzichten, die zo'n opname biedt, bij de helaas nog steeds voorkomende ongelukken, vergelijkbaar met dash-cams.
Bij Train Drivers POV zie je ook dat hij bijzondere situaties gefilmd heeft, zoals een extra stop met zijn IC vanwege een IC Berlijn die ontruimd werd nadat een idioot de boel daar kort en klein sloeg. Maar hij was overigens ook wel een meester (pun intended) in het bewerken van video's. Zo kon hij met trucages instappen via het raampje en kon hij van cabine wisselen door zich even snel om te draaien :P

AW_Bos wijzigde deze reactie 03-02-2019 12:14 (17%)

...

• EDIT
Voor zover ik weet was dat geen overweging.

Er waren wel wat meer problemen met die POV filmpjes, zoals het niet naleven van regelgeving.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

True, dat viel mij ook al op. Gesprekken die gevoerd werden, namen die genoemd werden.... etc...
We mogen als reiziger en liefhebber gewoon blij zijn dat er mooi hi-res materieel op YouTube staat zodat iedereen een eigen 'Rail Away' kan bekijken ;)

...

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

EDIT schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:15:
Voor zover ik weet was dat geen overweging.
Ik geloof direct dat het geen overweging was (onveilig is direct verbieden), maar toevallige voordelen zullen ze niet negeren.
Er waren wel wat meer problemen met die POV filmpjes, zoals het niet naleven van regelgeving.
Dat is een ander punt.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:38:

VIRM is niet beschikbaar voor de Noord-Oost omdat dat is toegekend aan de PHS corridor (iets met betrouwbaarheid). Enkeldeks materieel is voor de Noord-Oost geen optie meer vanwege drukte en het niet meer kunnen rijden van voortreinen vanwege een te drukke knoop in Zwolle dus het enige materieel dat je daar in kunt zetten is het inderhaast tot DDZ gemoderniseerde DDAR. En dat mag maar 140 km/h. Dus voor de huidige materieelpositie is NS screwed. Uiteraard zijn de Prio stammen geen optie want de reserve (4 stammen geloof ik) zijn hard nodig om de dienst op de HSL overeind te houden.

Ondertussen staan er partijen op die NS aan de concessie willen houden en in die concessie staat dat NS 160 moet gaan rijden en zich in moet zetten voor reistijdverkorting. Wat het uiteindelijke resultaat van deze ene testtrein is is natuurlijk nog niet duidelijk, misschien wil NS het erop gooien dat hiermee aan de eisen in de concessie is voldaan. Of ze zetten één excuustreinpaar in met een prio stam die natuurlijk makkelijk geschrapt kan worden als die vanwege problemen nodig is op de HSL. Of misschien zou je de laatste HSL-trein die in de ochtend niet uit een kerende trein uit Rotterdam komt (de 914) kunnen rijden met een stam die je 's avonds naar Groningen rijdt. Je hebt nu een trein uit Groningen om 5:05, misschien kun je die met een beetje goede wil na Zwolle door laten rijden tot Amsterdam en op tijd zijn om er de 914 mee te rijden. Ik heb het niet doorgerekend, misschien past het niet, misschien moet je een paar minuten eerder uit Groningen weg.

Open Source landkaart

• EDIT
Geen idee waar je dat vandaan hebt dat er geen enkeldeksmaterieel zou rijden in de noord-oost, maar er rijdt een combinatie van DDZ, ICM en enkele VIRM.
Vanaf 2023 moet er ICNG gaan rijden, dus gewoon enkeldeksmaterieel.

EDIT wijzigde deze reactie 03-02-2019 18:37 (3%)

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

SRich schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:01:
Kunststof dwarsliggers kosten vooralsnog 400 euro per stuk (excl bewapening a 50 euro per dwl), NS90 zit op 50 euro per stuk (incl bewapening), 14-002 zit op 145 euro per stuk (incl bewapening) en (onbehandeld) hout op 75 euro per stuk (incl bewapening).
Daarnaast zijn kunststof dwarsliggers nog niet 100% vrijgegeven, wissels mogen wel in kunststof besteld worden mocht daar reden tot zijn, maar standaard dwarsliggers nog niet. Naar mijn weten is er niks wat een goedkeuring verhinderd echter kostentechnisch is het niet interessant voorlopig.
Misschien is de overal lifetime cost wel een stuk gunstiger, maar over die zaken heb ik geen inzicht.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:56:
Geen idee waar je dat vandaan hebt dat er geen enkeldeksmaterieel zou rijden in de noord-oost, maar er rijdt een combinatie van DDZ, ICM en enkele VIRM.
Vanaf 2023 moet er ICNG gaan rijden, dus gewoon enkeldeksmaterieel.
Maar daarme kun je dus geen gegarandeerde 160 km/h dienst rijden. Vanwege dat DDZ.

Open Source landkaart

• EDIT
Op dit moment niet nee, maar dat is ook helemaal de bedoeling niet.
Tot ICNG is ingestroomd zie ik weinig veranderen daar.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Maasluip schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:38:
[...]

Maar daarme kun je dus geen gegarandeerde 160 km/h dienst rijden. Vanwege dat DDZ.
Nou is 160 op het spoor natuurlijk van hetzelfde populistische niveau van symboolpolitiek als 130 op de snelweg. Leuk als het in de toekomst een keer mogelijk wordt door in de normale vervangingscyclus rekening mee te houden, maar totaal niet economisch verantwoord om geld aan te besteden om het tussentijds mogelijk te maken.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Reistijdverkorting is gewoon onderdeel van de concessieeisen. NS is extra stops aan het toevoegen in de IC's naar het noorden (Meppel, Steenwijk) terwijl gewoon keihard is afgesproken dat de reistijd naar/van het noorden niet mag toenemen. Dan moet je andere dingen doen om de reistijd te doen afnemen.
Daarbij spreek je over de "normale vervangingscyclus". Die normale vervangingscyclus is ook al 50 jaar aan de gang, dus waarom zou je er nu mee beginnen.
ETCS is al lang klaar voor gebruik, 7 jaar geleden was dat al de aanbeveling van de commissie Kuiken. NS zit te zeuren dat inbouw van ETCS zoveel geld kost maar er is per amendement geld voor beschikbaar gemaakt. Gebruik dat dan!

ICNG is ook gewoon een uitvloeisel van de concessieeisen. Er staat gewoon genoemd dat NS in 2021 materieel moet hebben dan 200 kan rijden.

Open Source landkaart

• LordSinclair
Maasluip schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:00:
ICNG is ook gewoon een uitvloeisel van de concessieeisen. Er staat gewoon genoemd dat NS in 2021 materieel moet hebben dan 200 kan rijden.
Dat vind ik altijd grappige eisen, vooral omdat we het er hier over hebben, het nog lang niet mogelijk is zo snel te rijden in Nederland.

De staat eist dingen terwijl ze het zelf nog niet ondersteunen 8)7
NS is extra stops aan het toevoegen in de IC's naar het noorden (Meppel, Steenwijk) terwijl gewoon keihard is afgesproken dat de reistijd naar/van het noorden niet mag toenemen.
Volgens mij is de reden dat de IC naar Leeuwarden ook te Meppel stopt (wat geen IC station is en Steenwijk wel, ondanks minder in&uitstappers) dat de stoptrein van Leeuwarden <> Meppel op dit moment nog niet door kan rijden naar Zwolle i.v.m. capaciteitsgebrek op het stuk spoor tussen de aansluiting naar Emmen en Zwolle. Hier staat het op de planning om een extra spoor aan te leggen. Als de stoptrein Leeuwarden <> Meppel naar Zwolle door kan gaan rijden zal dat invloed hebben op de stops van de IC.

LordSinclair wijzigde deze reactie 04-02-2019 09:46 (48%)

• EDIT
Correct. Daarom stopt de IC naar Groningen er ook niet.

Overigens is er volgens mij niet in de concessie geëist dat er materieel voor 200 komt, maar is er geëist dat de treinen op de HSL binnen een bepaalde rijtijd bleven, waardoor er voor de HSL automatisch minimaal 200 gereden moest worden.

De inbouw van ERTMS is nog niet zo makkelijk. Op dit moment worden namelijk nog altijd de exacte specificaties vastgesteld moeten worden voor diverse onderdelen. Het plan is dat dat dit jaar is afgerond. Dan pas kan de aanbesteding gestart worden voor de levering en inbouw van apparatuur. Er komt eerst een proefserie in o.a. SLT (dacht ik), waarna de rest moet volgen.

• Zeara
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
LordSinclair schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:57:
[...]

Ik vind het HSL netwerk in Duitsland ook gênant. Als je naar een goed HSL netwerk wilt wijzen wijs dan naar Frankrijk. In Duitsland kan je uren in een ICE zitten zonder een noemenswaardige snelheid te halen. Zelfs op de stukken waar die 300km/h mag tikt ie het maar af en toe net even aan.
Er zijn dan ook maar 5-6 baanvakken waar ze de 300 kunnen halen. Waarbij ze het blijkbaar niet meer doen vanwege te hoge slijtage, te hoge stroomkosten en treinen kwamen te snel aan op bestemming (vraag mij niet waarom dit een probleem is...). Dus nu rijden ze op deze stukken alleen nog maar 300 als ze een vertraging kunnen inhalen. Dit lijkt mij misschien ook de reden waarom de nieuwe ICE4 maar 250 kan...

Ik zie de ICE vooral als een trein die minder vaak stopt en net wat harder kan als een IC op een normaal spoor. Maar dat komt omdat ik er ook vooral in Noord-Duitsland mee rij en hier ligt geen speciaal HSL spoor, als ik mij niet vergis.

• SRich
Reistijdverkorting is gewoon onderdeel van de concessieeisen. NS is extra stops aan het toevoegen in de IC's naar het noorden (Meppel, Steenwijk) terwijl gewoon keihard is afgesproken dat de reistijd naar/van het noorden niet mag toenemen. Dan moet je andere dingen doen om de reistijd te doen afnemen.
Daarbij spreek je over de "normale vervangingscyclus". Die normale vervangingscyclus is ook al 50 jaar aan de gang, dus waarom zou je er nu mee beginnen.
ETCS is al lang klaar voor gebruik, 7 jaar geleden was dat al de aanbeveling van de commissie Kuiken. NS zit te zeuren dat inbouw van ETCS zoveel geld kost maar er is per amendement geld voor beschikbaar gemaakt. Gebruik dat dan!

Fijn dat je als NS ECTS in je treinen heb zitten, maar als je op 2 baanvakken buiten dd HSL maar het systeem heb liggen heb je ook weinig er aan.

Het leuke van ECTS is dat sommige systemen niet met elkaar overweg kunnen. En natuurlijk dat onze hsl een verouderd systeem heeft en vanwege contractuele verplichtingen(beschikbaarheid) niet het systeem naar 3.x wil upgraden.

Hup NS jullie moeten zsm ECTS hebben op alle treinen... oh wacht... :-(

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LordSinclair schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:13:
[...]

Dat vind ik altijd grappige eisen, vooral omdat we het er hier over hebben, het nog lang niet mogelijk is zo snel te rijden in Nederland.

De staat eist dingen terwijl ze het zelf nog niet ondersteunen 8)7
Ten eerste: dat is precies wat anboni zegt. Dus moet je maar niets doen? Wachten tot wel trajecten zijn voor 200 km/h? En waarom zou je trajecten voor 200 km/h maken als er geen materieel voor is?
Zo kom je dus nooit verder.
Ten tweede: hoezo is het nog lang niet mogelijk zo snel te rijden in Nederland? HSL-Zuid en Hanzelijn zijn gewoon geschikt om met 200 km/h overheen te rijden en ik dacht dat Amsterdam-Utrecht er ook op voorbereid was.
SRich schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:00:
[...]

Fijn dat je als NS ECTS in je treinen heb zitten, maar als je op 2 baanvakken buiten dd HSL maar het systeem heb liggen heb je ook weinig er aan.
En weer datzelfde kip-ei argument. Dat doorbreek je niet op die manier.
Het leuke van ECTS is dat sommige systemen niet met elkaar overweg kunnen. En natuurlijk dat onze hsl een verouderd systeem heeft en vanwege contractuele verplichtingen(beschikbaarheid) niet het systeem naar 3.x wil upgraden.
Tot nu toe blijkt alleen maar dat Bombardier treinapparatuur niet met ETCS om kan gaan. Nergens anders is er een probleem. Niet met Thalys op de HSL-Zuid, niet met Desiro op HSL-4, niet met ICE op Nürnberg-Erfurt, niet met TGV op de verschillende LGV's met ETCS, niet met... enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Infrabel in België vereist in al het nieuwe materieel ETCS. "Oh, die systemen kunnen niet met elkaar overweg"? Bullshit. Geen enkel probleem.

Echt, het enige probleem met ETCS in Nederland is Bombardier.

Maasluip wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:06 (41%)

Open Source landkaart

• LordSinclair
Maasluip schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:02:
[...]

Ten eerste: dat is precies wat anboni zegt. Dus moet je maar niets doen? Wachten tot wel trajecten zijn voor 200 km/h? En waarom zou je trajecten voor 200 km/h maken als er geen materieel voor is?
Zo kom je dus nooit verder.
De staat is concessie houder en beheerder van de infrastructuur. Dus dan zorg je ervoor dat de infrastructuur geschikt is voor 200km/h en dan stel je de eis dat er materieel wordt gekocht voor 200km/h. Maar zoals Edit aangeeft was dit geen eis voor het materieel op het hoofdnet, alleen voor de HSL, maar omdat de NS de trein op meerdere plekken wil kunnen inzetten kunnen ze ook gewoon 200 km/h op het hoofdnet. :)

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LordSinclair schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:07:
[...]

De staat is concessie houder en beheerder van de infrastructuur. Dus dan zorg je ervoor dat de infrastructuur geschikt is voor 200km/h en dan stel je de eis dat er materieel wordt gekocht voor 200km/h. Maar zoals Edit aangeeft was dit geen eis voor het materieel op het hoofdnet, alleen voor de HSL, maar omdat de NS de trein op meerdere plekken wil kunnen inzetten kunnen ze ook gewoon 200 km/h op het hoofdnet. :)
Maakt het uit of dit een eis is voor het hoofdnet of de HSL?

Open Source landkaart

• SRich
Maasluip schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:02:

En weer datzelfde kip-ei argument. Dat doorbreek je niet op die manier.
Ik ben met je eens dat NS in al zijn toekomstige treinen vanaf SLT minimaal ECTS naast ATB ingebouwd moet hebben
Tot nu toe blijkt alleen maar dat Bombardier treinapparatuur niet met ETCS om kan gaan. Nergens anders is er een probleem. Niet met Thalys op de HSL-Zuid, niet met Desiro op HSL-4, niet met ICE op Nürnberg-Erfurt, niet met TGV op de verschillende LGV's met ETCS, niet met... enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Infrabel in België vereist in al het nieuwe materieel ETCS. "Oh, die systemen kunnen niet met elkaar overweg"? Bullshit. Geen enkel probleem.

Echt, het enige probleem met ETCS in Nederland is Bombardier.
Ook eens (y) NS moet eigen zsm van Bombardier af. Ook in de VS is het problematisch.Ook bij de RET is het Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Maar ook Alstom en Siemens ECTS schijnen niet zo lekker met elkaar te werken.

Nog over 200 km/u

Volgens mij is er uit onderzoek een langere tijd geleden gebleken dat de voordelen t.o.v. 160 km/u gering zijn maar wel nadelig zijn m.b.t. de energievoorzieningen en investeringen die nodig zijn voor 200 km/u.

SRich wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:30 (9%)

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SRich schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:27:
[...]

Maar ook Alstom en Siemens ECTS schijnen niet zo lekker met elkaar te werken.
Er ligt Alstom ETCS op de Betuwelijn en volgens mij is de mest gebruikte loc op de Betuwelijn de Siemens BR189.
Alstom heeft op de Betuwelijn wel de ETCS hardware iets anders aangelegd dan de meeste leveranciers hadden verwacht, maar nog altijd gewoon volgens de specificaties (iets met twee balises in één geloof ik).

Open Source landkaart

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14:31
De ETCS in de BR189 is geleverd door Alstom. ;)

We are shaping the future

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ah, ik nam voetstoots aan dat dat ook van Siemens was. In welke treinen heeft Siemens dan wat zitten?

Open Source landkaart

• Alex)
In redelijk wat treinen hoor, een lijst is hier te vinden: https://www.mobility.siem...inguard-references-en.pdf

De BR189 is oorspronkelijk zonder ETCS uitgeleverd, het is de voertuigeigenaar (DB) die later besloten heeft om ETCS te laten inbouwen. En dan wordt er gekeken naar wie het beste aanbod doet, niet naar de voertuigbouwer.

Om die reden zit er ETCS van AnsaldoSTS in de Thalystreinstellen, ook al zijn die gebouwd door Alstom. :)

• rutgerw
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:03
Ik zag vandaag toevallig een ICM zonder sluitseinen en met rangeersein (1 wit licht) vertrekken uit Assen richting Zwolle. Is dat erg gevaarlijk? Indien zo, wat is de snelste manier om zoiets te melden?

• EDIT
Het hoort niet, maar is niet heel erg gevaarlijk. Je zou het via Twitter kunnen melden, de mensen van de klantenservice kunnen dan de conducteur inlichten die de schakelaars even goed zet.

• Qu3st
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 09:13
rutgerw schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:03:
Ik zag vandaag toevallig een ICM zonder sluitseinen en met rangeersein (1 wit licht) vertrekken uit Assen richting Zwolle. Is dat erg gevaarlijk? Indien zo, wat is de snelste manier om zoiets te melden?
Vaak wordt zoiets ook erg snel naar een Treindienstleider gemeld door een collega machinist. Maar via social media kun je zeker snel de NS inlichten.

When something is important enough, you do it even if the odds are not in your favor. -Elon Musk-

• Haribo112
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13:58
Handig dat er European Train Control System in Nieuw-Zeelandse en Saudische treinen wordt ingebouwd.

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Haribo112 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:23:
[...]

Handig dat er European Train Control System in Nieuw-Zeelandse en Saudische treinen wordt ingebouwd.
Het systeem is niet exclusief voor Europa ontwikkelt.

• menzo
  • Laatst online: 11:02
DB besteld nieuwe voertuigen voor Amsterdam - Berlijn. Ze moeten in 2023 instromen.

https://www.railjournal.c...r-international-services/

• NMH
Vraagje aan de spoorguru's hier. :)

De Spurts van Arriva hebben net als veel treinen een display aan de zijkant waar de bestemming op staat (hier (wat onduidelijk) te zien achter het voorste raam in het passagiersgedeelte). Het viel mij laatst op dat die displays kort na vertrek uit gaan en kort voor aankomst op het volgende station weer aan gaan. Iemand enig idee waar dat voor is?

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:42
NMH schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:51:
Vraagje aan de spoorguru's hier. :)

De Spurts van Arriva hebben net als veel treinen een display aan de zijkant waar de bestemming op staat (hier (wat onduidelijk) te zien achter het voorste raam in het passagiersgedeelte). Het viel mij laatst op dat die displays kort na vertrek uit gaan en kort voor aankomst op het volgende station weer aan gaan. Iemand enig idee waar dat voor is?
Om onnodige "slijtage" te voorkomen van de LEDs/schermen? Hier dimmen bij de bussen bijvoorbeeld ook de bestemmingsschermen aan de voorzijde tijdens een snelheid boven x km/u of weinig licht. Echt weten doe ik het ook niet ;)

• NMH
Rub147 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:58:
Om onnodige "slijtage" te voorkomen van de LEDs/schermen? Hier dimmen bij de bussen bijvoorbeeld ook de bestemmingsschermen aan de voorzijde tijdens een snelheid boven x km/u of weinig licht. Echt weten doe ik het ook niet ;)
Oh, dat zou nog wel eens kunnen. :) Het zijn inderdaad van die matrixschermen met discrete lampjes, dus er is potentie voor ongelijkmatige slijtage.

• cazzer22
menzo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:27:
DB besteld nieuwe voertuigen voor Amsterdam - Berlijn. Ze moeten in 2023 instromen.

https://www.railjournal.c...r-international-services/
De link laat een pagina zonder inhoud zien, staan er iets van foto's op?

Het gaan Talgo treinen worden staat bij de NOS gemeld. En verder besteld de DB deze treinen ook voor vervanging van een aantal binnenlandse IC series die geen ICx krijgen.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wethouder Oldenzaal klaar met problemen trein tussen Hengelo en Bielefeld
"Anderhalve week geleden zijn er op vrijdag acht treinen uitgevallen, de zaterdag daarop zelfs twaalf. Vandaar dat we contact met de provincie hebben gezocht. De provincie is immers de aanbestedende partij."

Wethouder Alida Renkema is helemaal klaar met de problemen rond de treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld. "Oldenzaal is geen partij, behalve dat die trein er stopt. Ik wilde zelf laatst met de trein naar Bad Bentheim. Sta ik op het station, maar wat er komt.....geen trein. Ik was behoorlijk geïrriteerd. En het gaat natuurlijk niet om mij, maar om iedereen uit Twente, die met die trein wil reizen."

'Mooie verbinding'
De verbinding werd begin vorig jaar opengesteld en sindsdien waren er tal van problemen. "We waren blij dat de verbinding er kwam. We hadden gehoopt op een mooie verbinding tussen dit gebied en Duitsland. Maar vanaf het begin zijn er problemen", zegt Renkema.

"Eerst waren er problemen met de treinstellen en toen die eenmaal opgelost waren is de punctualiteit gewoon ver te zoeken. De provincie heeft de exploitant van de lijn nu een ultimatum gesteld. De problemen moeten op 30 maart opgelost zijn. Anders worden de contracten verbroken."

Wat daarna eventueel gaat gebeuren, weet de wethouder niet.
Houd het verbreken van contracten in dat de lijn opgeheven gaat worden? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• cazzer22
De staatssecretaris heeft een ambitie geopenbaard. In 2040 moeten er overal in de Randstad behalve richting Schiphol elke 10 minuten een IC rijden, en dat ook richting Eindhoven vanuit Rotterdam, Zwolle en Nijmegen. En een 10 minuten route tussen Tilburg en Zwolle.

https://www.volkskrant.nl/a-b269a77d

Op zich het eerste is niet verrassend, Arnhem Nijmegen stond al in de planning maar Zwolle is nieuw. En grofweg de serie 3600 elke 10 minuten te laten rijden is wel positief.

Ze geeft aan dat ze het liever nog in 2030 ziet gebeuren, ben benieuwd. Hopelijk worden de sprinters ook meegenomen in het verhaal.

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online
cazzer22 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:43:
De staatssecretaris heeft een ambitie geopenbaard. In 2040 moeten er overal in de Randstad behalve richting Schiphol elke 10 minuten een IC rijden, en dat ook richting Eindhoven vanuit Rotterdam, Zwolle en Nijmegen. En een 10 minuten route tussen Tilburg en Zwolle.

https://www.volkskrant.nl/a-b269a77d

Op zich het eerste is niet verrassend, Arnhem Nijmegen stond al in de planning maar Zwolle is nieuw. En grofweg de serie 3600 elke 10 minuten te laten rijden is wel positief.

Ze geeft aan dat ze het liever nog in 2030 ziet gebeuren, ben benieuwd. Hopelijk worden de sprinters ook meegenomen in het verhaal.
Netjes. Dat mag van mij wel eerder. Nu is er elke 10minuten een trein van EHV naar Utrecht maar het zou fijn zijn als die zelfde regeling ook tussen Breda Tilburg Den Bosch en Den Haag EHV ging rijden.

Een andere wijziging zou zijn dat de treinen tot 1 uur rijden ipv 12.

icecreamfarmer wijzigde deze reactie 06-02-2019 12:25 (3%)

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:36
Nog een treinartikel in de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl...e-algom-siemens~b0bb0348/

Het zat er al aan te komen, helaas. Ik vrees dat de EU hier enorm enorm naief opereert. "Hoeveel Chinese treinen rijden er in Europa? Nul". Voor hoe lang nog? CRRC doet er alles aan om binnen te komen. Ze bieden ver onder de marktwaarde om maar voet aan de grond te krijgen. Dat gaat ze binnenkort lukken. Misschien niet meteen in Nederland. Maar wel in Hongarije, of Litouwen, of Polen, of Denemarken, om maar iets te noemen. En vanaf daar gaan ze heel snel naar de rest van Europa, als ze eenmaal kunnen. Een groot deel van de technologie hebben ze al in handen.

Op zich prima, meer concurrentie, zou je denken, dat leidt tot lagere prijzen. Maar het gaat vooral ook veel werkgelegenheid kosten. Héél veel werkgelegenheid.

Ik begrijp de collateral damage voor de andere spelers in Europa wel (CAF, Bombardier, Stadler, ..) maar ook die zouden meer kunnen gaan samenwerken natuurlijk.

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-04 22:29
Tsja, aan de andere kant hebben de Chinezen het op dit moment nog niet eens geprobeerd in Europa. Door de twee grote HST-bouwers te fuseren zou je natuurlijk ook minder innovatie en of hogere prijzen kunnen krijgen binnen de Europese markt, zolang er nog geen buitenlandse fabrikanten hier komen. Wat dat betreft vind ik het geen gekke keuze van de EU. Je zou het altijd kunnen heroverwegen als er daadwerkelijk wat gebeurt.

Het is ook niet alsof Siemens en Alsthom op dit moment kleine bedrijven zijn.

• cazzer22
Reed er ergens in Bulgarije niet al een serie Chinese locs rond?

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Macedonië, elektrische treinserie MZ 411.

Open Source landkaart

• Alex)
cazzer22 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:47:
[...]

De link laat een pagina zonder inhoud zien, staan er iets van foto's op?
Dan heb je een adblocker of i.i.g. een privacyfilter. De site van IRJ heeft een harde dependency op een script van addthis.com, als dat niet geladen kan worden doet de hele site het niet 8)7

• wildhagen
  • Niet online
cazzer22 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:48:
Reed er ergens in Bulgarije niet al een serie Chinese locs rond?
Estland heeft ook 16 locomotieven uit China van het type DF7G-E

http://www.finnmoller.dk/rail-ee/evr-df7g-e-002.jpg

De DB heeft ook een aantal hybride rangeerlocomotieven in China besteld: http://railcolornews.com/...frastructure-locomotives/

Plus die MZ-711's uit Macedonië die al genoemd werden idd:

Volgens mij zijn ze dat op dit moment voor wat betreft Chinese treinen/locomotieven in Europa...

Edit: ook in Tsjechie zijn enkele Chinese treinstellen besteld: https://www.railwaygazett...-orders-chinese-emus.html

wildhagen wijzigde deze reactie 06-02-2019 18:17 (10%)

Virussen? Scan ze hier!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

wildhagen schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:04:
[...]

Estland heeft ook 16 locomotieven uit China van het type DF7G-E

[Afbeelding]

De DB heeft ook een aantal hybride rangeerlocomotieven in China besteld: http://railcolornews.com/...frastructure-locomotives/

Plus die MZ-711's uit Macedonië die al genoemd werden idd:

[Afbeelding]

Volgens mij zijn ze dat op dit moment voor wat betreft Chinese treinen/locomotieven in Europa...

Edit: ook in Tsjechie zijn enkele Chinese treinstellen besteld: https://www.railwaygazett...-orders-chinese-emus.html
Dat zijn er al best wel wat meer dan die ronde nul, die eerder werd genoemd.

• NMH
Vandaag het laatste stukje van Groningen naar Leeuwarden met de bus wegens een aanrijding met een persoon. Goed, kan gebeuren. Maar dan komt de leuke uitdaging van het uitchecken (Leeuwarden heeft poortjes).

Volgens de busschauffeur kon er op het stationsplein uitgecheckt worden; ik denk, mooi zo, ze hebben vast zo'n mobiele in/uitcheckzuil neergezet. Niet te vinden. Vriendelijke Arriva dame ter plaatse lost het voor me op door met haar pasje door de poortjes te gaan en met mijn pasje aan de andere kant uit te checken. Daarna gaf ze me het advies dat ik voortaan beter uit kon checken voor ik in de bus stap. Maar de andere keren dat er een treinvervangende bus rijd wordt er op gehamerd dat je ingechecked moet zijn en daar wordt ook af en toe op gecontroleerd bij de bussen. Kijk ik net op Twitter, geeft daar een helpdeskdame aan een andere reiziger het advies om uit te checken bij de incheckzijde van de poortjes. Dat werkte in ieder geval in het verleden niet en volgens mij was er nu ook iemand die dat tevergeefs probeerde.

Dus de busschauffeur zegt dat je op het station kunt uitchecken, Arriva-dame ter plaatse zegt dat het niet kan en adviseert om voortaan uit te checken voordat je in de bus stapt terwijl dat anders juist niet mag en de Twitter dames geven het advies om uit te checken aan de incheckzijde van de poortjes. Consistentie is ver te zoeken. 8)7

• bramv82
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23-04 11:17
Ik weet niet of dit het juiste topic is voor mijn vraag, maar dan toch maar:

Ik ben van plan de volgende treinreis te gaan boeken in april:

18:33 Landeck-Zams Spoor onbekend 2u 47
21:20 aankomst Zürich Spoor 10

21:36 Vertrek vanuit Zürich
22:47 Aankomst Basel

23:13 Vertrek Basel SBB Spoor 9
06:30 Aankomst Düsseldorf

06:49 Düsseldorf Hbf
07:56 Aankomst Venlo

Heb ik voldoende speling met overstaptijden? Met name die trein van Basel naar Düsseldorf mag ik niet missen en een trein eerder pakken is eigenlijk niet mogelijk.

Wat denken jullie?

• LordSinclair
@bramv82 Ik persoonlijk hou er van om meer speling te hebben. Als ik een trein niet wil missen zorg ik dat ik zeker een uur van te voren aanwezig wil zijn, een vertraging is zo 10 minuten en dan heb je nog maar een paar minuten om de juiste trein te vinden. En op een groot station is altijd wel wat te doen om te tijd de doden.

LordSinclair wijzigde deze reactie 06-02-2019 21:34 (18%)

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

De lijn niet, maar wel het stukje in Nederland. Dus de trein zal dan in Bad Bentheim keren.
Ik ben benieuwd of het opzeggen echt zomaar mogelijk is. Er zijn altijd wel contracten waarin diverse interessante dingen in staan wat juridisch goed nageplozen moet worden.

Plus dat de provincie daarna een vervanger moet zoeken, en hoe snel ga je dat dan uitvoeren?
Je dupeert met een contractbreuk toch een hoop mensen. Ik denk dat ze het meer als superharde waarschuwing bedoelen.

AW_Bos wijzigde deze reactie 06-02-2019 21:45 (7%)

...

• cazzer22
Alex) schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:56:
[...]

Dan heb je een adblocker of i.i.g. een privacyfilter. De site van IRJ heeft een harde dependency op een script van addthis.com, als dat niet geladen kan worden doet de hele site het niet 8)7
Het probleem zit hem eerder in een te stricte firewall, ben in China op t moment 😊

Dus vandaar dat hij leeg bleef. Stonden er foto's in het artikel? Ben wel benieuwd naar die Talgo.

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:30

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Als ik de headlines van Fok mag geloven wordt het spoor verdubbelt bij Schiedam. (https://tweakers.net/ext/...edclick&ItemID=1647357408) Weet alleen niet welke kant op, want mag niet naar Fok :P

Illegal_Alien wijzigde deze reactie 07-02-2019 12:56 (16%)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• anboni
  • Nu online
Illegal_Alien schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:55:
Als ik de headlines van Fok mag geloven wordt het spoor verdubbelt bij Schiedam. (https://tweakers.net/ext/...edclick&ItemID=1647357408) Weet alleen niet welke kant op, want mag niet naar Fok :P
Hier mag je vast wel heen ;) https://www.rijksoverheid...sen-den-haag-en-rotterdam

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:30

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Staat alleen niks bij van eventueel Station Schiedam Kethel / Verlenging tram 21 ;(

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• menzo
  • Laatst online: 11:02
cazzer22 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:31:
[...]

Het probleem zit hem eerder in een te stricte firewall, ben in China op t moment 😊

Dus vandaar dat hij leeg bleef. Stonden er foto's in het artikel? Ben wel benieuwd naar die Talgo.
Nee geen foto's

• jefjef
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18-04 19:16

jefjef

ReLAX mAn

Weer en lange tijd geleden. Hierbij een filmpje over de werkzaamheden van de kettinghor en alles wat er bij komt kijken. Waarom plaats ik deze? Zodat je het geweld begrijpt waar de werkzaamheden mee gepaard gaan want op dit moment zijn we een kettinghor in onze remise te Zutphen aan het prepareren daar deze aan het werk gaat in een gebied waar nog veel munitie ligt. De verwachting is dan ook dat er veel munitie mee naar boven komt. De kettinghor gaat dus krijgen extra versterkte bepantsering tegen scherven en enkele krachtige elektro magneten om de granaten en andere munitie eruit te vissen. Een gedeelte van de machine zal ook op afstand bediend gaan worden ;)

http://i66.tinypic.com/mt4b60.jpg
http://i63.tinypic.com/mh7dch.jpg

jefjef wijzigde deze reactie 07-02-2019 16:49 (4%)

• SRich
Illegal_Alien schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:55:
FOK! moet ze van het internet afpletteren.

OT: dat is de verdubbeling van Schiedam - Delft. Schiedam - Rotterdam heeft reeds vier sporen.

• EDIT
Helaas, was dat maar waar. Het gaat, als ik het goed lees, echt om de verdubbeling bij Schiedam. In het eerdere plan zou Schiedam tweesporig worden en alleen de sprinters zouden er nog stoppen. Nu is dus het besluit genomen dat Schiedam viersporig wordt/blijft en dat daardoor ook de intercitytreinen kunnen blijven stoppen.

• SRich
EDIT schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:48:
Helaas, was dat maar waar. Het gaat, als ik het goed lees, echt om de verdubbeling bij Schiedam. In het eerdere plan zou Schiedam tweesporig worden en alleen de sprinters zouden er nog stoppen. Nu is dus het besluit genomen dat Schiedam viersporig wordt/blijft en dat daardoor ook de intercitytreinen kunnen blijven stoppen.
Schiedam is al vele jaren viersporig. Dus men geeft 30 mil € om 2 sporen van Rtd - Sdm te laten liggen.... :X

• anboni
  • Nu online
SRich schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:53:
[...]

Schiedam is al vele jaren viersporig. Dus men geeft 30 mil € om 2 sporen van Rtd - Sdm te laten liggen.... :X
Mogelijk gaat het om de aansluiting van de voormalige Hoekse lijn sporen van/naar Delft. Ik denk dat die in de huidige situatie met beperkte snelheid kunnen worden gereden.

• EDIT
Ik denk dat het nog wel wat voeten in de aarde heeft. Ik gok dat de viaducten over de wegen moeten worden aangepast of vervangen, de spoorligging moet dan veranderd worden en ik gok dat een deel van Rotterdam ook op de schop mag als je het echt effectief viersporig wilt maken.

• jefjef
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18-04 19:16

jefjef

ReLAX mAn

Hier het verhaal.over 4 spoor Rotterdam
https://www.spoorpro.nl/s...k-rotterdam-aan-strukton/

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Vandaag het ik een leuke discussie op het werk (in Amsterdam) waarom ik vanuit Noord-Nederland met de auto kom ipv met de trein.

Ik gaf aan dat de trein eigenlijk geen optie is. Wil ik om 08:00 op het hoofdkantoor in Amsterdam zijn (wat gewoon niet mogelijk is met OV) dan moet ik direct de eerste trein (05:37) in Groningen pakken (en de 30km naar Groningen centraal al met de auto afleggen). Men kon zich het amper voorstellen dat het zo "slecht" geregeld is.

Nu gaven m'n collega's aan dat ze in toekomst (2040) de treinen ook als een soort "metro" dienst willen gaan rijden zoals nu ook het geval is tussen Eindhoven en Amsterdam. Ik dus geïnteresseerd dat artikel lezen, maar het blijkt dat Noord-Nederland, Limburg en Zeeland dus buiten de boot gaan vallen en daar een paar spitstreinen gaan rijden die zelfs enkele stations in het noorden gaan overslaan om zo 15 minuten eerder in de randstad te zijn. "We" schieten er dus helemaal niets mee op.

Aan de ene kant begrijp ik nog wel waarom er hier geen actie op wordt ondernomen: als ik overdag langs de A32 rij, dan zie ik bijna niemand in een treinstel zitten (vaak ook maar 1 treinstelletje). Waarom zou hier dan nog geïnvesteerd worden? Ik had graag een betere treinverbinding willen zien, maar als ik eerst een halfuur naar een stad moet rijden om überhaupt in een trein te kunnen zitten, dan geef ik het weinig kans. Met de Zuiderzeelijn zou destijds de reistijd flink zijn afgenomen, maar ja, die kwam ook niet. En ik werk liever in de trein ook nog even door IPV nutteloos in de file staan.

Ik blijf het vreemd vinden dat een grote stad als Groningen via het OV niet beter bereikbaar kan worden. Het duurt nu al erg lang om in Amsterdam te komen. En als het in Meppel verkeerd gaat, dan kunnen we helemaal nergens meer komen met de trein.

Wat vinden jullie?

• Raymond
  • Laatst online: 14:29
Ik heb een collega die dagelijks treint tussen assen en rotterdam en dat bevalt hem prima. Dus het is blijkbaar maar wat je definitie is van "goed bereikbaar".
Als je zo'n eind van je werk woont, dan brengt dat gewoon consequenties mee. Je zal dus afspraken moeten maken met je werkgever of het inderdaad nodig is om om 8:00 op je werk te zijn en of het mogelijk is om treintijd ook werktijd te laten zijn.

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Raymond schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:31:
[...]

Ik heb een collega die dagelijks treint tussen assen en rotterdam en dat bevalt hem prima. Dus het is blijkbaar maar wat je definitie is van "goed bereikbaar".
Als je zo'n eind van je werk woont, dan brengt dat gewoon consequenties mee. Je zal dus afspraken moeten maken met je werkgever of het inderdaad nodig is om om 8:00 op je werk te zijn en of het mogelijk is om treintijd ook werktijd te laten zijn.
Tsja, ik volg nu cursussen in Amsterdam voor mijn werk, en die gaan echt niet voor iedereen even de tijden verzetten zodat ik met de trein kan komen :+.

Daarnaast scheelt het natuurlijk ook als je in de buurt van een treinstation woont. Ik woon zowat in Drachten, maar een treinstation is hier al te ver vandaan. Heerenveen is een optie, maar dan ben ik nog niet om 08:00 in A'dam.

Normaal kom ik niet vaak op kantoor in Amsterdam, dus heb ik het probltook niet. Maar ik vind de bereikbaarheid vanuit Noord-Nederland nou niet echt super via het spoor.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:33
krakendmodem schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:11:
Aan de ene kant begrijp ik nog wel waarom er hier geen actie op wordt ondernomen: als ik overdag langs de A32 rij, dan zie ik bijna niemand in een treinstel zitten (vaak ook maar 1 treinstelletje). Waarom zou hier dan nog geïnvesteerd worden? Ik had graag een betere treinverbinding willen zien, maar als ik eerst een halfuur naar een stad moet rijden om überhaupt in een trein te kunnen zitten, dan geef ik het weinig kans. Met de Zuiderzeelijn zou destijds de reistijd flink zijn afgenomen, maar ja, die kwam ook niet. En ik werk liever in de trein ook nog even door IPV nutteloos in de file staan.

[Afbeelding]

Ik blijf het vreemd vinden dat een grote stad als Groningen via het OV niet beter bereikbaar kan worden. Het duurt nu al erg lang om in Amsterdam te komen. En als het in Meppel verkeerd gaat, dan kunnen we helemaal nergens meer komen met de trein.

Wat vinden jullie?
Het een hangt aan het ander vast. Doordat er weinig treinen rijden, nemen mensen de auto waarna er minder passagiers voor de treinen over blijven waardoor de treinen er niet voller op worden. Met alleen een kwartier of halfuur tijdwinst vanuit Groningen naar Amsterdam halen ze niet zomaar zoveel passagiers extra mee de trein in.
Volgens mij moeten ze het gewoon omdraaien: Laat meer (kleine) treinen rijden over een langere tijdsperiode en de passagiers komen vanzelf. Maar dat kost geld, terwijl in de randstad een zelfde investering veel meer passagiers oplevert dan die paar passagiers uit Groningen.......

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:36
bramv82 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:31:
Ik weet niet of dit het juiste topic is voor mijn vraag, maar dan toch maar:

Ik ben van plan de volgende treinreis te gaan boeken in april:

18:33 Landeck-Zams Spoor onbekend 2u 47
21:20 aankomst Zürich Spoor 10

21:36 Vertrek vanuit Zürich
22:47 Aankomst Basel

23:13 Vertrek Basel SBB Spoor 9
06:30 Aankomst Düsseldorf

06:49 Düsseldorf Hbf
07:56 Aankomst Venlo

Heb ik voldoende speling met overstaptijden? Met name die trein van Basel naar Düsseldorf mag ik niet missen en een trein eerder pakken is eigenlijk niet mogelijk.

Wat denken jullie?
De trein van Budapest/Wenen naar Zürich is helaas vaker vertraagd dan op tijd. Een half uur is op dat traject zeker geen uitzondering. De trein rijdt tussen Salzburg en Kufstein een stukje door Duitsland waar vaak vertragingen optreden. Ik zou zeker meer speling inbouwen. Of alvast kijken waar je in Zürich zou kunnen overnachten.....

Edit: er gaat ook een latere trein van Zürich naar Basel om 22:00 met aankomst om 22:53. Dat geeft je iets meer speling?

Garyu wijzigde deze reactie 08-02-2019 00:02 (5%)

Pagina: 1 ... 79 ... 86 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True