EDIT schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:22:
Met een dubbeldekker als referentie is het logisch dat SNG lichter is.
Voor enkeldeks materieel is SNG niet licht, net zo min als SLT dat was. De Light in de naam slaat daar namelijk niet op het gewicht, maar op de lichte doorkijk.
SNG is redelijk vergelijkbaar met SGM en is zwaarder dan bijvoorbeeld Mat'64 was.
Sterker nog, als gaat vergelijken op lengte, dan heeft de SNG zelfs een hogere aslast dan intercitymaterieel als ICM (vergelijking ICM3 met SNG4, die zijn allebei op een paar meter na ongeveer even lang), wat op zich natuurlijk aan de andere kant weer niet onlogisch is, gezien het feit dat de SNG Jacobsdraaistellen gebruikt.
Dat de airco zo hoorbaar is, komt inderdaad door het gebrek aan geluid. Er wordt wel gekeken (zo heb ik althans begrepen) of die iets anders in te regelen is.
Uiteraard is het een logische vergelijking want vergelijkingen in extremen spreken nou eenmaal meer tot de verbeelding al doet dat niet onder aan het technische aspect wat ik probeer te belichten.
Ik ben het echter niet met je eens wat betreft je statement dat zowel de SNG en SLT geen lage massa hebben voor enkeldeks materieel. Als ik Wikipedia er op na sla (bij gebrek aan betere bronnen), dan kloppen de weerleggende vergelijkingen die je maakt met de Mat'64, SGM en ICM niet helemaal.
Het tonmetergewicht (totaalgewicht/lengte over de buffers) van de SLT, SNG en Mat'64 liggen enkele tientallen (!) kilo's uit elkaar (alledrie ordegroote 1.6 t/m). Zowel het ICM-materieel als het SGM-materieel hebben zelfs een hoger tonmetergewicht (ordegroote 1.8 en 2.0 t/m respectievelijk). Dit zegt dus vooral iets over de treinstellen an sich, zonder lading. Nogmaals, dit zijn getallen uit een niet zeer betrouwbare bron, al verwacht ik niet dat deze getallen significant afwijken van de realiteit. Heb jij andere cijfers of bronnen die betrouwbaarder zijn en een ander beeld schetsen?
Ondanks aslasten in het aanrijden van een puntstuk zeer relevant zijn, zijn aslasten niet te bepalen aan de hand van algemene voertuigspecificaties simpelweg omdat dit afhankelijk is van diverse factoren. Denk aan bijv. de massaverdeling en beladingscapaciteit, aantal en verdeling van aangedreven versus niet-aangedreven draaistellen. Je opmerking over vergelijkbare aslasten omdat treinlengtes ongeveer gelijk zijn gaat dus niet echt op. Hoogstens zou je kunnen stellen dat onder de aanname dat de massa gelijkmatig verdeeld is bij beide voertuigen (wat absoluut niet het geval is) dat een zwaarder voertuig hoogstwaarschijnlijk grote aslasten zal hebben bij een gelijk aantal assen. Echter zie ik niet helemaal in wat voor waarde een dergelijke vergelijking heeft, gezien het een onrealistisch beeld zal schetsen.
Tenslotte ligt het natuurlijk ook in de lijn der verwachting dat modernere treinen een stuk lichter zijn door gebruik van nieuwe, lichte materialen en technieken om de efficiëntie te vergroten, zeker in de huidige tijd waarin duurzaamheid in elke zin past.
Ik ben dus met je eens dat zowel de SLT en SNG niet een
uitzonderlijk laag gewicht hebben, maar op het Nederlandse spoorwegnet zijn dit een van de lichtste treinen. Wat mij betreft kan je deze treinen daarom prima als 'lichtgewicht' bestempelen.
edit: typo
i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C