Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 76 ... 100 Laatste
Acties:
  • 536.678 views

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19:27
BazzH schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:53:
[...]

Klopt. Soms heb je inderdaad pech. Maar ik heb toch al wel een paar keer een halve dag vrij kunnen nemen omdat ik ergens 3 uur gezellig in een trein zat die geen meter meer verder ging. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit heb meegemaakt dat er een collega een halve dag verlof heeft moeten nemen vanwege een file. Als ze echt niet naar kantoor kunnen komen, dan rijden ze terug en werken ze vanuit huis. Dat werkt met een trein iets minder handig. :)
Ik heb daar inderdaad ook nog nooit vrij voor hoeven te nemen. Want die files en andere ellende gebeurt natuurlijk vooral tijdens de middagspits. }:|
Maargoed, ik geloof dat ze nu wel bezig zijn om ervoor te zorgen dat een trein niet meer ergens 3 uur hoeft stil te staan. Iets met sleeplocs en Unimogs geloof ik....
En wedden dat ze daar straks alsnog de HSL niet mee op mogen 'omdat dat een heel bijzondere spoorlijn is'? :P

We are shaping the future

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:42

Get!em

Oh die ja!

Alex) schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:19:
[...]

Soms heb je gewoon pech.
Inderdaad.

HSL tussen Breda-Rotterdam-Amsterdam is dan gewoon een te grote gok/te grote kans dat je te laat komt, de rest van de trajecten zou ik het zo doen.

Vanwege mijn dagelijkse reizen met de HSL ken ik de paniek onder de passagiers die niet op tijd dreigen te komen maar al te goed. Afgelopen jaar in iedergeval 2x zelf meegemaakt dat na instappen op Rotterdam, incl vertraging en halverwege retour rotterdam, de mensen pas >3 uur later op Schiphol konden komen. Mensen die dus ~3 uur van te voren vertrokken, waren daarmee te laat voor hun vlucht. Daarnaast natuurlijk talloze keren overdag dat je ziet dat de treinen gestrand waren.

Hopelijk komt de betrouwbaarheid weer omhoog de komende tijd met de uitgerolde update.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:03

BazzH

Kei-goed...

Alex) schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:56:
[...]

Ik heb daar inderdaad ook nog nooit vrij voor hoeven te nemen. Want die files en andere ellende gebeurt natuurlijk vooral tijdens de middagspits. }:|

[...]

En wedden dat ze daar straks alsnog de HSL niet mee op mogen 'omdat dat een heel bijzondere spoorlijn is'? :P
Lucky you. Mijn grootste vertragingen "3 uur +" waren 's ochtends. Maar ik reis dat traject nu niet meer. Ik reis nu een kort stukje met een Sprinter. Als de vooruitzichten zijn dat het erg lang gaat duren, dan hoef ik alleen maar te "ontsnappen" uit de trein en dan kom ik wel thuis (of op het werk). Gelukkig is het een heel veilig traject. Vorige week maar 2 aanrijdingen hier in de buurt.

Think smart........ Act stupid........

• Alex)
Ik heb toch liever 2+ uur vertraging tijdens de ochtendspits hoor. Als ik met de trein naar m'n werk ga, klap ik m'n laptop wel open in de trein en doe ik dan alvast wat werk. Ik heb ook wel eens 2,5 uur in een boog van de HSL stilgestaan. :)

's avonds vind ik het echt veel vervelender. Dan ben ik moe, heb ik honger, en ben ik veel later thuis.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Alex) schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:08:
Ik heb toch liever 2+ uur vertraging tijdens de ochtendspits hoor. Als ik met de trein naar m'n werk ga, klap ik m'n laptop wel open in de trein en doe ik dan alvast wat werk. Ik heb ook wel eens 2,5 uur in een boog van de HSL stilgestaan. :)

's avonds vind ik het echt veel vervelender. Dan ben ik moe, heb ik honger, en ben ik veel later thuis.
Dat zou ik vandaag de dag ook kunnen doen, maar in die tijd had ik geen laptop en geen mobiele verbinding (Wifi in de trein bestond toen ook nog niet). Helaas zit ik tegenwoordig in een Sprinter en dat zijn echt de meest beroerde werkplekken. Helaas is ontsnappen uit de trein tegenwoordig mijn beste optie. Ik hoef maar een klein stukje, dus in het ergste geval brengt een taxi me voor dik 10 euro gewoon thuis. Maar het is maar een klein stukje, dus de kans dat zoiets gebeurt terwijl ik in de trein zit is ook een heel stuk kleiner geworden. Ik heb een alternatief voor als er geen treinen rijden: de bus, maar dan ben ik bijna 45 minuten langer onderweg.

Sommige mensen kijken overigens wel raar op, als je zegt dat je nu meteen naar huis gaat omdat er geen treinen rijden. :) Dan ga ik met de bus naar huis voor iedereen dat wil doen en werk ik thuis nog even verder.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Get!em schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:59:
[...]
Inderdaad.

HSL tussen Breda-Rotterdam-Amsterdam is dan gewoon een te grote gok/te grote kans dat je te laat komt, de rest van de trajecten zou ik het zo doen.

Vanwege mijn dagelijkse reizen met de HSL ken ik de paniek onder de passagiers die niet op tijd dreigen te komen maar al te goed. Afgelopen jaar in iedergeval 2x zelf meegemaakt dat na instappen op Rotterdam, incl vertraging en halverwege retour rotterdam, de mensen pas >3 uur later op Schiphol konden komen. Mensen die dus ~3 uur van te voren vertrokken, waren daarmee te laat voor hun vlucht.
Te veel meegemaakt de laatste jaren.
Daarnaast natuurlijk talloze keren overdag dat je ziet dat de treinen gestrand waren.
Zolang ze op tijd weer gaan rijden voor de reis terug naar huis, heb ik er niet zoveel last van.
Hopelijk komt de betrouwbaarheid weer omhoog de komende tijd met de uitgerolde update.
Nog beroerder kan nauwelijks (zonder dat de NS de concessie verliezen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Alex)
Freee!! schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:17:
[...]
Nog beroerder kan nauwelijks (zonder dat de NS de concessie verliezen).
NS de HSL-concessie verliezen omdat ze niet leveren? As if. :')

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 19:08
Bacchus schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:56:
[...]

Voor reizigers van Breda naar Utrecht vv zal het wel meevallen, inderdaad. De overstappen op Den Bosch en Rotterdam zijn prima. (maar 0:40, vgl Apeldoorn-Utrecht ipv 1:06 zou wel mooi zijn) Ik denk dat Oosterhout, Gorinchem, Vianen en de kleinere plaatsen daartussen er meer profijt van hebben.
Ik denk niet dat er veel discussie is of er extra sporen over de grote rivieren nodig zijn, de vraag is eerder of je die langs de bestaande Utrecht-Den Bosch-lijn legt of een nieuwe lijn tussen Utrecht en Breda maakt. Ik geef die laatste weinig kans, helaas.
Ik zie de eerste eerder gebeuren, om zo de lijn Utrect-Den Bosch volledig viersporig te krijgen. Als het ooit gebeurd, zal het mij ook niets verbazen als er een directe trein Breda-Tilburg-Den Bosch-Utrecht komt (als uitbreiding van PHS op beide trajecten).
EDIT schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:10:
Een paar pagina's terug hadden we het over ERTMS Level 2 en hoe vaak het voorkomt dat er geen verbinding gemaakt kan worden tussen de trein en de wal.
Toevallig vandaag gebeurt er dit:

[Twitter]
Edit: en inmiddels gelukkig weer verholpen.
Vandaag was sowieso geen goede dag op de HSL, want een groot deel van de middag reed er niets tussen Breda en Rotterdam door een wisselstoring.

• Alex)
En vanochtend was er een seinstoring (uitval GSM-R zendmast) en de Beneluxtrein had dan weer flink last van een aanrijding met een persoon t.h.v. Sint-Katelijne-Waver.

• zwahiel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 22:47

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

BazzH schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:53:
[...]

Klopt. Soms heb je inderdaad pech. Maar ik heb toch al wel een paar keer een halve dag vrij kunnen nemen omdat ik ergens 3 uur gezellig in een trein zat die geen meter meer verder ging. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit heb meegemaakt dat er een collega een halve dag verlof heeft moeten nemen vanwege een file. Als ze echt niet naar kantoor kunnen komen, dan rijden ze terug en werken ze vanuit huis. Dat werkt met een trein iets minder handig. :)

Maargoed, ik geloof dat ze nu wel bezig zijn om ervoor te zorgen dat een trein niet meer ergens 3 uur hoeft stil te staan. Iets met sleeplocs en Unimogs geloof ik....
Tja daarvoor zou ik ook geen vrij nemen. Want als ik het aantal keer dat ik wel op tijd ben af streep, tegenover de keren dat mijn collega's te laat zijn, zich omdraaien of simpelweg niet aanwezig zijn op kantoor, dan weet ik wel wie wint.

Bijna elke dag berichten van ja later, file en ongeluk. Drie druppels regen en t is kassa. Dat terwijl mijn trein naar Schiphol gewoon door gaat. Ik stap net voor Schiphol uit, en echt zoveel issues zijn in die tunnel niet meer want dat merk je direct. De trein naar huis komt immers ook vanuit die zelfde tunnel... En dit is dagelijks.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014.

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:31

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

4 jaar lang in Amsterdam en Rotterdam (Charlois) gewerkt en iedere dag minstens 30 min file bij Breukelen of bij Moordrecht... in het begin irriteerde ik me er dood aan, maar uiteindelijk werd het gewoon onderdeel van je dag :')

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

zwahiel schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:11:
[...]

Tja daarvoor zou ik ook geen vrij nemen. Want als ik het aantal keer dat wel op tijd ben afstreep tegenover de keren dat mijn collegas te laat zijn, zich omdraaien of simpelweg niet aanwezig zijn op kantoor, dan weet ik wel wie wint.

Bijna elke dag berichten van ja later, file, ongeluk. Drie druppels regen en t is kassa. Dat terwijl mijn trein naar Schiphol gewoon door gaat. Ik stap net voor Schiphol uit een echt zoveel issues zijn in die tunnel niet meer want dat merk je direct. De trein naar huis komt immers ook vanuit die zelfde tunnel... En dit is dagelijks.
Later beginnen, betekent natuurlijk ook gewoon later klaar met werken. Woon-werk is in eigen tijd. Maar als ik dik 3 uur later pas kan beginnen, dan ga ik niet tot een uur of 9 werken. Dan neem ik wel een halve dag vrij.

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15-10 13:39
Transportman schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:57:
[...]

Ik zie de eerste eerder gebeuren, om zo de lijn Utrect-Den Bosch volledig viersporig te krijgen. Als het ooit gebeurd, zal het mij ook niets verbazen als er een directe trein Breda-Tilburg-Den Bosch-Utrecht komt (als uitbreiding van PHS op beide trajecten).

[...]

Vandaag was sowieso geen goede dag op de HSL, want een groot deel van de middag reed er niets tussen Breda en Rotterdam door een wisselstoring.
Dat zou tof zijn. Sowieso mag het spoor in Brabant wel wat uitbreidingen gebruiken. Liefst zie ik ook meer en betere verbindingen met Belgie.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• cazzer22
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14-10 08:27
Voor degene die beroepsmachinist op een stoomtrein willen worden, er is een vacature bij de Efteling:

link

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

BazzH schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:15:
[...]

Later beginnen, betekent natuurlijk ook gewoon later klaar met werken. Woon-werk is in eigen tijd. Maar als ik dik 3 uur later pas kan beginnen, dan ga ik niet tot een uur of 9 werken. Dan neem ik wel een halve dag vrij.
ach als ik 3 uur later kan beginnen door externe invloeden dan neemt mijn werkgever dat op zich. Sorry ik ga daar echt geen halve dag vrij voor invullen. Wellicht calamiteitenverlof of zoiets, maar echt niet mijn vrije uren. Daar doe ik wat anders mee.

Aan de ene kant ben je wat later, aan de andere kant werk je weer wat langer. Als het werk maar af komt is bij ons een beetje het credo. Maar zaken die buiten mijn invloed gebeuren tja daar kan ik niet zoveel aan doen. Tenzij ik met een helikopter zou komen zeg maar.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

zwahiel schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:11:
[...]

ach als ik 3 uur later kan beginnen door externe invloeden dan neemt mijn werkgever dat op zich. Sorry ik ga daar echt geen halve dag vrij voor invullen. Wellicht calamiteitenverlof of zoiets, maar echt niet mijn vrije uren. Daar doe ik wat anders mee.

Aan de ene kant ben je wat later, aan de andere kant werk je weer wat langer. Als het werk maar af komt is bij ons een beetje het credo. Maar zaken die buiten mijn invloed gebeuren tja daar kan ik niet zoveel aan doen. Tenzij ik met een helikopter zou komen zeg maar.
Je werkgever kan er ook niet zoveel aan doen natuurlijk. Voor mij is het nu dus ook niet zo'n probleem meer. Maar dat jij (en ik tegenwoordig ook) in een luxe positie zitten, wil niet zeggen dat dat voor iedereen opgaat. Veel mensen worden nog steeds gewoon per uur betaald en zijn zelf verantwoordelijk voor woon-werkverkeer.

Ik zou zelfs de hele week thuis kunnen werken, als het zo uitkomt. Een collega van me zit meer dan 3 maanden per jaar op Bali en werkt dan gewoon vanuit daar. Maar wij zijn de uitzonderingen, niet de regel.

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17:33
Voor de vaste reizigers met de ICD: de verlenging van 6 naar 7 rijtuigen is inmiddels gestart en de eerste stammen met 7 rijtuigen rijden inmiddels rond :)
De totale operatie zal zo'n vier weken duren voordat alle stammen verlengd zijn.

Ook is men begonnen met het ombouwen van de stoelen van de SLT. Alle SLT treinstellen krijgen nieuwe kunststof bekleding. Er wordt één treinstel per dag volledig omgebouwd met nieuwe stoelen.

EDIT wijzigde deze reactie 10-01-2019 14:29 (29%)

• Alex)
Terug naar de oude samenstelling dus. Toen ze 9,5 jaar geleden met het Fyra-project begonnen werd er gereden met 7 rijtuigen. :)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Het is nu nog een onooglijk station in een onooglijke omgeving. Twee perrons, een kaartjesautomaat, vertrekborden - verder niks. Een station zonder faciliteiten, zoals er zo'n driehonderd zijn in het hele land. Station Delft Zuid gaat op de schop.

De naam verandert. Het wordt Delft Campus. Er komen twee sporen bij, ondertunneling en liften. Maar de belangrijkste verandering is niet zichtbaar: het wordt het eerste klimaatneutrale station van Nederland.

Om eigen stroom op te wekken krijgt het station een innovatieve overkapping. Van bovenaf gezien lijken het de vleugels van een straaljager. "Het bijzondere is dat er geen zonnepanelen op komen te liggen", zegt John Voppen van ProRail. "Maar het dak zelf is gemaakt van alleen maar zonnecellen." Het wekt veel meer stroom op dan gebruikelijke zonnedaken.

Vergeleken met de stroom die nodig is om de treinen te laten rijden stelt het verbruik van zo'n klein station niet veel voor. Maar de treinen rijden al klimaatneutraal, op Hollandse windenergie. "En vergis je niet", zegt Voppen. "Alleen al de vier liften die er komen om het toegankelijker te maken voor mindervaliden verbruiken in een jaar al evenveel stroom als twintig huishoudens in één jaar."

Geen van de reizigers die op deze druilerige ochtend op hun trein staan te wachten had eerder nagedacht over het energieverbruik van het station. Prachtig als het klimaatneutraal wordt, zeggen ze. Maar ze hebben zelf andere behoeften: beschutting, het liefst een verwarmde wachtkamer en koffie.

Die faciliteiten komen er voorlopig niet, zegt John Voppen. Daarvoor stappen er nu nog te weinig mensen iedere dag in en uit. "Maar als het heel succesvol wordt, als er genoeg mensen komen, dan komt die koffie er wel."
Bron: https://nos.nl/artikel/22...tation-van-nederland.html

En zo ziet het er straks dus uit:

Virussen? Scan ze hier!

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Voor de vergelijking: de huidige situatie uit dezelfde hoek als de 'luchtfoto'.

Dat houdt in dat het huidige vier sporen tot in Rijswijk doorgetrokken gaat worden tot minimaal Delft ZuidCampus. Heeft iemand een idee hoe het met het stuk naar Schiedam staat?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

burne schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:45:
Voor de vergelijking: de huidige situatie uit dezelfde hoek als de 'luchtfoto'.

Dat houdt in dat het huidige vier sporen tot in Rijswijk doorgetrokken gaat worden tot minimaal Delft ZuidCampus. Heeft iemand een idee hoe het met het stuk naar Schiedam staat?
Na de tunnel wordt het weer 2 sporig.

Delft - Schiedam - Rotterdam blijft 2 sporig, kan zijn dat Schiedam lokaal 4 sporig wordt maar daar zijn de betrokken partijen nog niet over uit (hangt af of er wel of geen IC's gaan stoppen in de toekomst op Schiedam).

ArcticWolf wijzigde deze reactie 11-01-2019 15:50 (7%)

• dcm360
  • Registratie: december 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Het stuk tussen Delft Zuid en Schiedam blijft met de huidige plannen inderdaad 2-sporig. Ik begrijp alleen de post van @ArcticWolf niet echt. Schiedam is al 4-sporig (zij het met op dit moment wat onhandig aangesloten sporen), en de genoemde tunnel kan ik ook niet plaatsen. Tenzij de tunnel in Delft bedoelt wordt, maar dan is de opmerking onjuist, aangezien die verder naar het noorden ligt ten opzichte van Delft Zuid.

• EDIT
Als ik het goed heb begrepen is het de bedoeling dat de wissels bij Schiedam verdwijnen en de infrastructuur geschikt wordt gemaakt voor volledig 130 km/u (is nu 90 km/u).

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

dcm360 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:12:
[..] Tenzij de tunnel in Delft bedoelt wordt, maar dan is de opmerking onjuist, aangezien die verder naar het noorden ligt ten opzichte van Delft Zuid.
Hij bedoelt (neem ik aan) de nieuwe voetgangerstunnel bij Delft Zuid Campus. Het hele stuk tussen Delft en Delft Zuid Campus is kaal en klaar voor twee extra sporen, en het station/tunnel (tutation? stunnel?) van Delft is ook viersporig.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Meen dat Delft Zuid niet 4 sporig wordt, maar goed zal maandag het dossier even openen is alweer 6 maanden geleden dat ik er mee bezig ben geweest.

Schiedam gaat terug naar 80km/u @EDIT maar je kan straks wel eerder aanzetten naar 120km/u. Spoor 301 en 302 zijn niet handig aangesloten nu (en met maar 40km/u) en komen ook niet voor in de huidige toekomstige plannen, een alternatief is om 303 en 302 voor IC's te gaan gebruiken en de Sprinters naar 301 en 305 te sturen maar daarover wordt nog gesproken.
Spoor AC en BC gaan in ieder geval niet meer gebruikt worden.

• EDIT
@ArcticWolf Huh, 80 km/u? Dat is dan weer anders dan wat er in het tracébesluit stond... Daarin werd juist gesproken van het verruimen van de boog om die 130 km/u mogelijk te maken.

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

ArcticWolf schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:21:
Meen dat Delft Zuid niet 4 sporig wordt, maar goed zal maandag het dossier even openen is alweer 6 maanden geleden dat ik er mee bezig ben geweest.
Volgens mij is de hele reden van de verbouwing van Delft Zuid juist omdat het viersporig gemaakt gaat worden. Hierover was al eerder een nieuwsbericht langsgekomen (nu even niet bij de hand), en ook dit bericht heeft het over 2 extra sporen.

• EDIT
Klopt helemaal. Delft Zuid wordt sowieso viersporig. Dat is ook duidelijk te zien op de renders.

EDIT wijzigde deze reactie 11-01-2019 16:30 (29%)

• Coffeemonster
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:03

Coffeemonster

Uncommon sense

Volgens mij wordt Delft Zuid ook opgeknapt omdat de gemeente Delft de Schieoevers wil upgraden, en meteen het stationsgebied van Delft Zuid wil meenemen. En dat ze het dan meteen viersporig maken verbaast me dan weer niet gezien de viersporige voorbereide tunnel. Maar blijkbaar is er nog geen geld vrijgemaakt om Delft Zuid-Schiedam viersporig te maken? Dat lijkt me dan nog steeds een bottleneck.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Er staat al jaren, een semi begin voor station Schiedam Kethel met zo te zien voorbereiding voor 2 extra sporen en tram :p

https://www.google.nl/map...!3d51.9169599!4d4.3988186 en https://www.google.nl/map...e__akA!2e0!7i13312!8i6656

Illegal_Alien wijzigde deze reactie 11-01-2019 16:36 (55%)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Illegal_Alien schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:34:
Er staat al jaren, een semi begin voor station Schiedam Kethel met zo te zien voorbereiding voor 2 extra sporen en tram :p
Ah, dus dat is die rare tunnelbak die maar voor de helft in gebruik is? :P

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

dcm360 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:35:
[...]

Ah, dus dat is die rare tunnelbak die maar voor de helft in gebruik is? :P
AD heeft nog verhaaltje hierover: https://www.ad.nl/rotterd...schiedam-kethel~ae4599dd/ en ene verzameling hierover: http://www.bvspaland.nl/openbaar-vervoer-station-kethel

Yes, en als je goed kijkt, zie je langs de woonwijk een leeg stuk gras richting eindpunt Woudoek van lijn 21, waar ooit de tram heen zou moeten gaan.

Illegal_Alien wijzigde deze reactie 11-01-2019 16:39 (8%)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• wildhagen
  • Niet online
Illegal_Alien schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:34:

https://www.google.nl/map...!3d51.9169599!4d4.3988186 en https://www.google.nl/map...e__akA!2e0!7i13312!8i6656
Er zijn wel meer stations waarvan (een deel van) de ruwbouw er al is, maar die nooit zijn afgebouwd. Nog een mooi voorbeeld: Wikipedia: Station Lelystad Zuid

Virussen? Scan ze hier!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

EDIT schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:30:
Klopt helemaal. Delft Zuid wordt sowieso viersporig. Dat is ook duidelijk te zien op de renders.
Renders zeggen niet zoveel ;) maar ik zal het maandag opzoeken, weet het echt niet uit m'n hoofd.
En 130km/u is niet mogelijk, heb ik al geprobeerd :P 120 wel, maar er is geen geld voor dit plan vooralsnog.
Volledig 4 sporig gaat er nog lang niet komen iig.

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:11

AW_Bos

Every day, it's a party day 🎉

Flinke botsing bij het voormalige station van Achter de Hoven...

:X :X

Die machinist mag van geluk spreken dat die het overleefd heeft, evenals de truckbestuurder.
Die kopbak zal wel afgeschreven zijn, zijkant is ook aardig ingedeukt en vervormd.

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• mambo No5
  • Nu online

mambo No5

Bad Apple?

Inderdaad, de mcn heeft (op wat oppervlakkige wonden) heel veel geluk gehad inderdaad. Wat betreft de vrachtwagenchauffeur; als 'ie 3 meter vroeger stil was gaan staan had 'ie er ook niet zo gemakkelijk meer bij gestaan vermoed ik zo. :X Als 'ie 10 meter terug was blijven staan was d'r niets aan de hamd geweest, maar hey ho..

Herstel zal wel even gaan duren aangezien het voorste draaistel ontspoord is en de trein daardoor wat ongelukkig staat bij het perron zo te zien..

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• AW_Bos

AW_Bos

Het laat toch zien hoe gevoelig de kop van de GTW-treinen zijn. Kijk eens naar het ongeluk bij Dalfsen..
Ook een hele cabine in elkaar gedrukt. Bij de SLT is het een stuk beter, als je kijkt naar de aanrijding bij de het Amsterdam Westerpark.

Ik heb ook begrepen dat Stadler ze ook haast niet meer levert in Europa, omdat de eisen van deze kop niet meer van deze tijd zijn, en omdat dit bij FLIRT totaal anders gebouwd is. Sterker zelfs, de GTW zou als ik het goed heb begrepen niet eens meer toegelaten worden als er een nieuwe wordt geleverd.

AW_Bos wijzigde deze reactie 12-01-2019 00:19 (10%)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

AW_Bos schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 00:16:
Het laat toch zien hoe gevoelig de kop van de GTW-treinen zijn. Kijk eens naar het ongeluk bij Dalfsen..
Ook een hele cabine in elkaar gedrukt. Bij de SLT is het een stuk beter, als je kijkt naar de aanrijding bij de het Amsterdam Westerpark.
Wat ik zie is een SLT met vrijwel geen schade (anders dan de neus) en een VIRM met drie kreukelzones in de kreukels. Ik zou liever in de VIRM gezeten hebben dan in de SLT. De onbeschadigde SLT geeft alle botsingsenergie door aan z'n passagiers, en de VIRM geeft enkel de botsingsenergie die overblijft na het vervormen van de kreukelzones door aan z'n passagiers.

Dit is goed ontwerp, niet slecht ontwerp:

Gekreukeld staal is altijd beter dan passagiers met gebroken botten.

• mambo No5
  • Nu online

mambo No5

Bad Apple?

Zit die kreukelzone bij een SLT niet in de buffers onder de cabine?

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• leekers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:30
wildhagen schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:41:
[...]

Er zijn wel meer stations waarvan (een deel van) de ruwbouw er al is, maar die nooit zijn afgebouwd. Nog een mooi voorbeeld: Wikipedia: Station Lelystad Zuid

[Afbeelding]
Nogmaals een mooi voorbeeld over hoe de planning is voor de spoorwegen in nederland !

Treinen bestellen in Italie waar miljoenen in de vuilnisbak gaan (Fyra)
Stations bouwen die nooit worden gebruikt .
Hoge snelheidslijnen bouwen die al 10 jaar niet gebruikt worden . (nee , die lijnen zijn niet gebouwd voor de boemels die er nu oprijden !)

Een ministerie dat alles maar laat gebeuren en gewoon de NS en Prorail niet efficient kan laten draaien .
En dan maar denken dat wij in nederland de zaken beter voor elkaar hebben dan in een 3e wereld land .

leekers wijzigde deze reactie 12-01-2019 06:06 (20%)

" I, in my great and unmatched wisdom"

• EDIT
Ja, dat de gemeente Lelystad het stadsdeel uiteindelijk nooit gerealiseerd heeft is uiteraard de schuld van NS en ProRail 8)7
En de HSL wordt niet gebruikt? Ik zal het eens zeggen tegen de 12 à 13 treinen die er per uur op rijden _O-
ArcticWolf schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:29:
[...]

Renders zeggen niet zoveel ;) maar ik zal het maandag opzoeken, weet het echt niet uit m'n hoofd.
En 130km/u is niet mogelijk, heb ik al geprobeerd :P 120 wel, maar er is geen geld voor dit plan vooralsnog.
Volledig 4 sporig gaat er nog lang niet komen iig.
Oeps, je hebt helemaal gelijk bij Schiedam. Er staat dat ze sneller willen rijden daar, maar er staat niet dat ze daarvoor de snelheid op gaan hogen. Omdat er wel staat dat de verkanting wordt aangepast, heb ik dat schijnbaar onbewust gelezen als 'snelheidsverhoging'.
Ik ben dan erg benieuwd hoe het uiteindelijk daar er uit komt te zien (en ik stem vóór het laten stoppen van de IC's :P).

EDIT wijzigde deze reactie 12-01-2019 08:36 (92%)

• wildhagen
  • Niet online
leekers schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 05:57:
[...]

Nogmaals een mooi voorbeeld over hoe de planning is voor de spoorwegen in nederland !
Aha, dus jij denkt dat de NS gaat over de planning hoe een stad gebouwd moet worden? Dus de NS bepaalt waar woonwijken gebouwd gaan worden of niet?

Dit is écht wat jij denkt? Of ben je nu door je haat voor de NS zo gigantisch verblind dat je ze van alles in Nederland de schuld geeft, inclusief keuzes van gemeenteraden met betrekking tot het wijzigen van bouw- en groei-plannen voor hun stad?

Overigens, waarom heb jij als specialist op dit vlak destijds in 1988 dan niet aangegeven dat dit niet moest gebeuren, omdat jij toen blijkbaar al in de toekomst kon kijken en wist dat dat stadsdeel uiteindelijk niet gebouwd zou gaan worden? Dat vind ik ook goedkoop. Je wist ervan en toch greep je niet in. Erg goedkoop om dat nu te gaan klagen.

wildhagen wijzigde deze reactie 12-01-2019 08:45 (24%)

Virussen? Scan ze hier!

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:01
Tsja, en dan komt zo'n stadsdeel er wel en dan wordt er geklaagd dat het te zot voor woorden is dat daar niet eens een station begroot is. Damned if you do, damned if you don't.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mambo No5 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 01:05:
Zit die kreukelzone bij een SLT niet in de buffers onder de cabine?
Ik vond een analyse van de botsing compleet met simulatie op grond van de waarnemingen en de effecten daarvan. Alleen leuk voor mensen die niet bang zijn van een beetje wiskunde op z'n tijd.

De SLT is 25 centimeter samengedrukt in de botsing, de VIRM 1,56 meter.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ik heb ook begrepen dat Stadler ze ook haast niet meer levert in Europa, omdat de eisen van deze kop niet meer van deze tijd zijn, en omdat dit bij FLIRT totaal anders gebouwd is. Sterker zelfs, de GTW zou als ik het goed heb begrepen niet eens meer toegelaten worden als er een nieuwe wordt geleverd.
Vergeet niet dat er natuurlijk ook een verschil zit in waarmee je botst. Met de SLT vs de VIRM heb je veel minder dat het voertuig omhoog komt en raak je elkaar op juist de structurele delen in het onderstel.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• AW_Bos

AW_Bos

[...]

Hoge snelheidslijnen bouwen die al 10 jaar niet gebruikt worden . (nee , die lijnen zijn niet gebouwd voor de boemels die er nu oprijden !)
Zal ik je eens voorstellen aan Thalys en Eurostar ;)?

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

AW_Bos schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 00:05:
[...]
Die machinist mag van geluk spreken dat die het overleefd heeft
Daarom moet die (vlucht)deur voor de machinist altijd vrijgehouden worden. Als een machinist dit soort botsingen aan ziet komen, kan hij weg naar achteren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• AW_Bos

AW_Bos

Freee!! schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:35:
[...]

Daarom moet die (vlucht)deur voor de machinist altijd vrijgehouden worden. Als een machinist dit soort botsingen aan ziet komen, kan hij weg naar achteren.
Ik reis niet vaak meer in stampensvolle spitstreinen, maar gebeurt het nog wel eens dat mensen voor de vluchtdeur van de machinist staan? De NS heeft ze al enige tijd blauw gemaakt, en bij SNG, VIRMm en ICM-IV voorzien van een lampje "Deur vrij houden". En zelfs in een SGMm als van lelijke schrikstrepen voorzien, al la Amerika. Maar van mij mogen mensen die in dit vluchtvak staan wel bekeurd worden. Ik weet niet eens of dat wel gedaan wordt, of kan worden.

Weet iemand of deze aanpassingen effect gehad hebben?

AW_Bos wijzigde deze reactie 12-01-2019 11:40 (7%)

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 19:08
[...]

Treinen bestellen in Italie waar miljoenen in de vuilnisbak gaan (Fyra)
Stations bouwen die nooit worden gebruikt .

Een ministerie dat alles maar laat gebeuren en gewoon de NS en Prorail niet efficient kan laten draaien .
En dan maar denken dat wij in nederland de zaken beter voor elkaar hebben dan in een 3e wereld land .
Tja, en die tweede tunnelbuis in Delft hadden ze ook niet neer moeten leggen omdat toen nog helemaal niet zeker was dat het ook daadwerkelijk viersporig zou worden. Achteraf is het altijd makkelijk praten hoe het had moeten zijn.

Daarnaast, alles wat je noemt volgt voor een groot deel uit politieke keuzes, dus wat krijg je als je het bij het ministerie onderbrengt? Nog meer politieke invloed en dus nog meer van dat soort "verspilling".
AW_Bos schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:38:
[...]

Ik reis niet vaak meer in stampensvolle spitstreinen, maar gebeurt het nog wel eens dat mensen voor de vluchtdeur van de machinist staan? De NS heeft ze al enige tijd blauw gemaakt, en bij SNG, VIRMm en ICM-IV voorzien van een lampje "Deur vrij houden". En zelfs in een SGMm als van lelijke schrikstrepen voorzien, al la Amerika. Maar van mij mogen mensen die in dit vluchtvak staan wel bekeurd worden. Ik weet niet eens of dat wel gedaan wordt, of kan worden.

Weet iemand of deze aanpassingen effect gehad hebben?
In echt stampvolle treinen wordt er wel voor de deur gestaan, al wordt het wel zo veel mogelijk vrijgehouden (al wisselt dat ook per treintype, bij de ICM zit de deur in een soort gangetje en is het al makkelijker om hem vrij te houden).

Bekeuren gaat ook lastig worden, want wie ga je dan bekeuren in een volle trein? Degene die voor de deur staat, of al die reizigers die er omheen staan die diegene eigenlijk voor de deur hebben geduwd?

• anboni
  • Laatst online: 19:41
Transportman schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:13:
Bekeuren gaat ook lastig worden, want wie ga je dan bekeuren in een volle trein? Degene die voor de deur staat, of al die reizigers die er omheen staan die diegene eigenlijk voor de deur hebben geduwd?
Je vergeet de populistische optie: NS, omdat die te weinig capaciteit hebben ingezet :Y)

• leekers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:30
wildhagen schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 08:40:
[...]

Aha, dus jij denkt dat de NS gaat over de planning hoe een stad gebouwd moet worden? Dus de NS bepaalt waar woonwijken gebouwd gaan worden of niet?

Dit is écht wat jij denkt? Of ben je nu door je haat voor de NS zo gigantisch verblind dat je ze van alles in Nederland de schuld geeft, inclusief keuzes van gemeenteraden met betrekking tot het wijzigen van bouw- en groei-plannen voor hun stad?

Overigens, waarom heb jij als specialist op dit vlak destijds in 1988 dan niet aangegeven dat dit niet moest gebeuren, omdat jij toen blijkbaar al in de toekomst kon kijken en wist dat dat stadsdeel uiteindelijk niet gebouwd zou gaan worden? Dat vind ik ook goedkoop. Je wist ervan en toch greep je niet in. Erg goedkoop om dat nu te gaan klagen.
Ik klaag niet ik konstateer feiten of wilde je claimen dat het allamaal niet gebeurd is .
Er is hier een blinde liefde voor het nederlandse spoor helaas is de realiteit heel anders en gaat het hollend achteruit .

" I, in my great and unmatched wisdom"

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Transportman schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:13:
[...]

Daarnaast, alles wat je noemt volgt voor een groot deel uit politieke keuzes, dus wat krijg je als je het bij het ministerie onderbrengt? Nog meer politieke invloed en dus nog meer van dat soort "verspilling".
Kunnen we stoppen met reageren op iemand die vanuit de dagelijkse file roept hoe slecht het bij de NS geregeld is? Hij heeft overduidelijk geen trein van dichtbij gezien, de afgelopen 15 jaar.
[...]

In echt stampvolle treinen wordt er wel voor de deur gestaan, al wordt het wel zo veel mogelijk vrijgehouden (al wisselt dat ook per treintype, bij de ICM zit de deur in een soort gangetje en is het al makkelijker om hem vrij te houden).
Stel: de trein is echt vol. Stel: de machinist zien een botsing aankomen. Hij gooit de noodremmen aan. Op dat moment worden de 20-30 reizigers op het balkon tegen het schot tussen de cabine en het balkon aangedrukt. Tegen de rem in naar achteren lopen is al een uitdaging, maar vervolgens de deur openduwen waar honderden kilo's reizigers tegen aangeduwd worden gaat niemand lukken.

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:26
Coffeemonster schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:33:
... Maar blijkbaar is er nog geen geld vrijgemaakt om Delft Zuid-Schiedam viersporig te maken? Dat lijkt me dan nog steeds een bottleneck.
Tussen Delft Zuid en Schiedam zitten geen stations meer, dus het verschil in snelheid tussen de intercity en sprinter is klein, waardoor het wat minder nodig is natuurlijk.

Hier is een foto van de binnenkant van de cabine:

Van de ICB Twitter.

Dat ongeluk in Dalfsen zegt niet zo heel veel: Dat was een botsing met 130 km/h (!) met een blok beton op de hoogte van de cabine, namelijk het wat hoger geplaatste contragewicht van de hoogwerker. Dat zijn gewoon een hele nare omstandigheden.

De GTW is in zijn huidige vorm inderdaad niet meer toegelaten, maar datzelfde geldt voor bijvoorbeeld VIRM.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

anboni schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:20:
[...]

Je vergeet de populistische optie: NS, omdat die te weinig capaciteit hebben ingezet :Y)
Lijkt mij overigens wel de meest correcte optie in een overvolle trein. Daar kun je een individuele reiziger natuurlijk nooit verantwoordelijk voor maken.

• anboni
BazzH schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:52:
[...]

Lijkt mij overigens wel de meest correcte optie in een overvolle trein. Daar kun je een individuele reiziger natuurlijk nooit verantwoordelijk voor maken.
Dat is veel meer een maatschappelijk probleem. Zolang de gehele maatschappij nog steeds grotendeels verwacht dat iedereen tussen 8 en 18 op kantoor of school aanwezig is, heb je gewoon piekmomenten. Het is domweg onmogelijk om op die piekmomenten overlast te voorkomen, ongeacht het vervoermiddel.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:07
BazzH schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:52:
[...]

Maar je kan zelfs in een overvolle trein nog we een ander plekje vinden dan de vluchtweg van de machinist.

PV Output

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 16:27

Je vergelijkt een ongeluk waar twee treinen met 28km/h en 20kmh = gemiddeld 24 km/h tegen elkaar reden met een ongeluk waar een trein met 130km/h tegen een object aan botste. Logisch dat er een compleet ander schadebeeld is. Daarnaast zijn twee botsende treinen ook een stuk idealer aan de voorkant. Want daar zit op dezelfde hoogte een opvangmechanisme ingebouwd.

Dus het is totaal niet vergelijkbaar.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

anboni schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:26:
[...]

Dat is veel meer een maatschappelijk probleem.
Nee een organisatorisch probleem. In een maatschappij waarin beide partners werken, je teamsporten hebt en je kinderen ook op gelijke tijdstippen willen spelen, zul je als maatschappij eerder de keuze maken om je planningen min of meer synchroon te laten lopen. We zijn geen individuen die allemaal eigen planningen kunnen maken, omdat er dan veel niet meer mogelijk is.
rutgerw schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:35:
[...]

Maar je kan zelfs in een overvolle trein nog we een ander plekje vinden dan de vluchtweg van de machinist.
Ehm, nee. In de icdirects kun je soms niet anders dan in het lange gangetje met de deur van de conducteurs staan.
Machinist heeft daar trouwens z’n privé ruimte in de traxx.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:07
Get!em schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:21:
Ehm, nee. In de icdirects kun je soms niet anders dan in het lange gangetje met de deur van de conducteurs staan.
Machinist heeft daar trouwens z’n privé ruimte in de traxx.
Dus dan kan je als reiziger niet eens de vluchtweg van de machinist blokkeren.

PV Output

• anboni
Get!em schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:21:
[...]
Nee een organisatorisch probleem. In een maatschappij waarin beide partners werken, je teamsporten hebt en je kinderen ook op gelijke tijdstippen willen spelen, zul je als maatschappij eerder de keuze maken om je planningen min of meer synchroon te laten lopen. We zijn geen individuen die allemaal eigen planningen kunnen maken, omdat er dan veel niet meer mogelijk is.
Een hele simpele oplossing zou zijn om al het onderwijs om half 10 te laten beginnen. Leerlingen/studenten maken toch zelden of nooit volle 8-uurs dagen, dus daarmee heb je al meteen een hele flinke hoeveelheid lucht gemaakt.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

rutgerw schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:35:
[...]

Hoe zie je dat voor je dan? Neem nou een SGM 3 in de middagspits. Ding staat propvol, richting sardientjes-model. Ga jij dan serieus verwachten dat er pal voor die deur 1 vierkante meter vrijgehouden wordt? In mijn beleving mag je daar overigens gewoon staan, maar mag je alleen de deur niet blokkeren met bijv. bagage of een fiets.

In een SLT zal het wat minder zijn misschien, omdat daar de 1e klasse nog tussen de ingang van de trein en de deur van de machinist zit. Die smalle gangpaden nodigen wat minder uit om te gaan staan.

Maar, als dat zo enorm belangrijk is voor de veiligheid, waarom zijn we daarin dan afhankelijk van willekeurige reizigers? Kun je dan niet bijvoorbeeld een sluisje maken, zodat de machinist in ieder geval ongehinderd een deur door kan en dan nog anderhalve meter heeft voordat hij bij de deur naar het reizigersdeel komt?

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

BazzH schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:03:
[...]

Hoe zie je dat voor je dan? Neem nou een SGM 3 in de middagspits. Ding staat propvol, richting sardientjes-model. Ga jij dan serieus verwachten dat er pal voor die deur 1 vierkante meter vrijgehouden wordt? In mijn beleving mag je daar overigens gewoon staan, maar mag je alleen de deur niet blokkeren met bijv. bagage of een fiets.

In een SLT zal het wat minder zijn misschien, omdat daar de 1e klasse nog tussen de ingang van de trein en de deur van de machinist zit. Die smalle gangpaden nodigen wat minder uit om te gaan staan.

Maar, als dat zo enorm belangrijk is voor de veiligheid, waarom zijn we daarin dan afhankelijk van willekeurige reizigers? Kun je dan niet bijvoorbeeld een sluisje maken, zodat de machinist in ieder geval ongehinderd een deur door kan en dan nog anderhalve meter heeft voordat hij bij de deur naar het reizigersdeel komt?
Omdat je dan anderhalve meter verder hetzelfde probleem hebt. Dat balkon is onderdeel van de kreukelzone, wil je eigenlijk niet staan bij een botsing.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Overigens heb ik nog weer even het rapport van de Onderzoeksraad over Dalfsen gelezen, en die merken in de video op dat de machinist onvoldoende tijd had om gebruik te maken van de vluchtweg.

Freee!! schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:41:
[...]

Omdat je dan anderhalve meter verder hetzelfde probleem hebt. Dat balkon is onderdeel van de kreukelzone, wil je eigenlijk niet staan bij een botsing.
De enige oplossing daarvoor is het voorste balkon afsluiten, zowel via de deuren als vanuit de eerste coupé.

burne wijzigde deze reactie 13-01-2019 21:46 (30%)

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Freee!! schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:41:
[...]

Wat raar dat we ons dan wel druk lijken te maken om de machinist, maar niet om die 20 reizigers die daar elke dag tijdens meerdere ritten staan. In een SGM hebben ze er zelfs klapstoeltjes in gemonteerd. Dan zeg ik: storm in een glas water.

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15:23
Get!em schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:59:
[...]

Inderdaad.

Vanwege mijn dagelijkse reizen met de HSL ken ik de paniek onder de passagiers die niet op tijd dreigen te komen maar al te goed. Afgelopen jaar in iedergeval 2x zelf meegemaakt dat na instappen op Rotterdam, incl vertraging en halverwege retour rotterdam, de mensen pas >3 uur later op Schiphol konden komen. Mensen die dus ~3 uur van te voren vertrokken, waren daarmee te laat voor hun vlucht. Daarnaast natuurlijk talloze keren overdag dat je ziet dat de treinen gestrand waren.

Van het voorjaar moet ik een vlucht hebben vanop Schiphol. Ik vertrek gewoon een dag vroeger.
10 jaar geleden had ik dat al, had ik namiddagvlucht vanuit Dusseldorf. Ik kon er op tijd geraken met de trein door vanuit Antwerpen naar Amsterdam te reizen met de Benelux, en dan een overstap op de ICE naar Duitsland. Toen ook maar de dag er voor vertrokken.
Een paar jaar terug vertrok ik met een ochtendvlucht vanuit Zaventem, dus dat zou de eerste trein (die dag) vanuit Tielen worden, en dan overstappen in Mechelen, voor de trein naar Zaventem. Mechelen-Zaventem per taxi gedaan wegens een springer.
Er zijn van die dingen waar je liever niet gokt. ;)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ik heb het nog even opgezocht en de 4 sporigheid eindigt inderdaad bij Delft Zuid, de wissels komen achter de perrons te liggen (zijde Schiedam).

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Arator schreef op maandag 14 januari 2019 @ 02:45:
[...]

Van het voorjaar moet ik een vlucht hebben vanop Schiphol. Ik vertrek gewoon een dag vroeger.
10 jaar geleden had ik dat al, had ik namiddagvlucht vanuit Dusseldorf. Ik kon er op tijd geraken met de trein door vanuit Antwerpen naar Amsterdam te reizen met de Benelux, en dan een overstap op de ICE naar Duitsland. Toen ook maar de dag er voor vertrokken.
Een paar jaar terug vertrok ik met een ochtendvlucht vanuit Zaventem, dus dat zou de eerste trein (die dag) vanuit Tielen worden, en dan overstappen in Mechelen, voor de trein naar Zaventem. Mechelen-Zaventem per taxi gedaan wegens een springer.
Er zijn van die dingen waar je liever niet gokt. ;)
Niet voor het een of het ander maar ken je het fenomeen auto?
Sorry maar een dag eerder vertrekken is toch gekkenwerk. Neem dan gewoon de auto naar het vliegveld.

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:26
anboni schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:42:
[...]

Een hele simpele oplossing zou zijn om al het onderwijs om half 10 te laten beginnen. Leerlingen/studenten maken toch zelden of nooit volle 8-uurs dagen, dus daarmee heb je al meteen een hele flinke hoeveelheid lucht gemaakt.
Misschien niet alle studies, maar 9 tot 5 dagen komen bij veel studies heel regelmatig voor. Mijn vriendin had zelfs een poos een dag per week half 9 tot half 9 dagen (12 uur). Er zijn, ook door de grote groei aan studenten, veel universiteiten die 's avonds in moeten roosteren, tegen iedereens wil in. Zo simpel is het dus niet om even 'al het onderwijs om half 10 te laten beginnen'.

marcop23 wijzigde deze reactie 14-01-2019 10:18 (16%)

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 14:10
https://www.spoorpro.nl/l...nvaller-voor-hoekse-lijn/

Hoekse lijn: Vertraging nummer zoveel + 1.
Zie ook https://www.spoorpro.nl/page/2/?s=hoekse+lijn

Oorspronkelijke opleverdatum zou 1 september 2017 zijn. Toen kwam er 5 maanden vertraging op een project wat in 5 maanden gereed zou zijn.

Slaut wijzigde deze reactie 14-01-2019 10:29 (38%)

• Maasluip
  • Laatst online: 17:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Toen de metro tijdens een testrit de overweg Deltaweg in Maassluis passeerde, was de overweg niet geheel gesloten.
Vind ik vreemd als dat een software fout is. Wat moet de software nog doen als een metro de aankondiging van een overweg passeert?
De leverancier bekijkt nu waar de fout precies zit en of het probleem zich ook bij andere overwegen kan voordoen.
Lijkt me slechte governance als de ene overweg zich anders gedraagt als de andere. Dit hoort gestandariseerde soft- en hardware te zijn. "overweg => overwegmodule, overweg na halte => overwegnahaltemodule"

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:01
Maasluip schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:36:
[...]

Vind ik vreemd als dat een software fout is. Wat moet de software nog doen als een metro de aankondiging van een overweg passeert?

[...]

Lijkt me slechte governance als de ene overweg zich anders gedraagt als de andere. Dit hoort gestandariseerde soft- en hardware te zijn. "overweg => overwegmodule, overweg na halte => overwegnahaltemodule"
Hoe makkelijk het ook klinkt, elke overweg is net weer een stukje anders. De software hoort natuurlijk hetzelfde te doen, maar er kan net een sensor een meter verderop liggen waardoor het signaal een paar microseconden later komt, daardoor net een buffer is geleegd voordat het signaal aankomt en daardoor de afhandeling langer duurt of gemist wordt, etc etc. Software an sich is niet het probleem, het is de (onbedoelde) interactie tussen software en hardware waar het nogal eens misging.

In het geval van een overweg hebben we het over SIL-4 beveiligde software, daar zouden alle makken en mogelijke factoren die van invloed zijn op de correcte werking in principe bekend moeten zijn. Waarom dat in dit geval niet zo is ben ik in ieder geval wél heel benieuwd naar.

In het geval van "niet helemaal dicht" lijkt het me overigens eerder een configuratiefout dan een fout in de algoritmes zelf.

Garyu wijzigde deze reactie 14-01-2019 11:49 (4%)

• cazzer22
zwahiel schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:46:
[...]

Sorry maar een dag eerder vertrekken is toch gekkenwerk. Neem dan gewoon de auto naar het vliegveld.
Is dat eigenlijk niet van de gekke? Dat als het écht belangrijk is om op tijd te zijn, de trein toch afvalt vanwege het risico dat áls je precies in de trein zit die getroffen wordt door uitval, niet in een half uur ontruimt kan worden.

Ik moet over 2 weken sochtends op Schiphol zijn voor een vlucht. Ik kies inderdaad voor de auto, omdat die betrouwbaarder is. En in geval van erge files kan je altijd nog omrijden.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Garyu schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:47:
[...]

Hoe makkelijk het ook klinkt, elke overweg is net weer een stukje anders. De software hoort natuurlijk hetzelfde te doen, maar er kan net een sensor een meter verderop liggen waardoor het signaal een paar microseconden later komt, daardoor net een buffer is geleegd voordat het signaal aankomt en daardoor de afhandeling langer duurt of gemist wordt, etc etc. Software an sich is niet het probleem, het is de (onbedoelde) interactie tussen software en hardware waar het nogal eens misging.

In het geval van een overweg hebben we het over SIL-4 beveiligde software, daar zouden alle makken en mogelijke factoren die van invloed zijn op de correcte werking in principe bekend moeten zijn. Waarom dat in dit geval niet zo is ben ik in ieder geval wél heel benieuwd naar.

In het geval van "niet helemaal dicht" lijkt het me overigens eerder een configuratiefout dan een fout in de algoritmes zelf.
Lijkt mij eerder ook een configuratie fout in de aankondiging inderdaad, veel meer dan aftellen/vertragen doet de software namelijk niet.
En overweg aankondigingen zijn (naar mijn weten; altijd) "hard" (assentellers) en niet dmv positie bepalingen.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

cazzer22 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:47:
[...]

Is dat eigenlijk niet van de gekke? Dat als het écht belangrijk is om op tijd te zijn, de trein toch afvalt vanwege het risico dat áls je precies in de trein zit die getroffen wordt door uitval, niet in een half uur ontruimt kan worden.

Ik moet over 2 weken sochtends op Schiphol zijn voor een vlucht. Ik kies inderdaad voor de auto, omdat die betrouwbaarder is. En in geval van erge files kan je altijd nog omrijden.
Nee eigenlijk niet hoor. Als je met t vliegtuig gaat zit je met t zelfde. Het ding is dat je met de auto simpelweg controle hebt. Als je in een file rijdt, dan kun je er zelf voor kiezen de volgende afslag eraf te gaan en een andere route te kiezen. Met de trein of met t vliegtuig of de bus heb je die 'luxe' niet waardoor je gebonden bent aan het pad dat je trein op gaat. Iemand anders bepaald of je vertraging hebt, 9 van de 10 keer echt niet de machinist van de trein.

De trein is sec niet echt flexibel ten op zichte van de auto als je het zo bekijkt. Echter je kunt wel weer beter, frisser en comfortabeler op je bestemming aankomen of je benen strekken. Elke voordeel heeft ook weer n nadeel. Net wat je zelf wil.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Garyu schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:47:
[...]
maar er kan net een sensor een meter verderop liggen waardoor het signaal een paar microseconden later komt
300km/h is 83 meter per seconde. Een meter is dan een drieentachtigste seconde, ofwel 12.000 microseconden, niet 'een paar'. Sowieso zul je overigens nooit een overweg vinden op een baanvak waar je 300km/h mag.

140 km/h is volgens mij het maximum, en dan is 1 meter een riante 25 milliseconden.
[...]

Heel betrouwbaar..

https://nos.nl/artikel/21...tstrook-bij-schiphol.html
https://www.rtlnieuws.nl/...gers-te-voet-over-snelweg
https://www.nhnieuws.nl/n...langs-de-a4-naar-schiphol

En dan de parkeerdrama's nog.

Nou heb ik makkelijk praten, ik woon aan een directe busverbinding naar Schiphol (17 minuten) en kan als het moet ook nog met de trein of via een andere buslijn (over de andere kant van Schiphol..)

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15:23
zwahiel schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:46:
[...]
Ik ken het fenomeen auto zeer goed, maar ken jij spelbreker "Antwerpse ring"? Als er 1 ding betrouwbaar is, is het de ring rond Antwerpen, en dat die vast zal staan. Dan kan je nog beter gokken op de trein :F

Ik ben alleenstaand, dus moet met niemand rekening houden. Ik reis gratis met de trein door de Benelux, en kan vervoersbewijzen krijgen voor de rest van Europa, en vertrek op reis zonder stress door een dag vroeger te vertrekken. Die dag is gewoon al het begin van mijn verlof 8)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• cazzer22
@zwahiel Dat weet ik, heb het al meerdere keren meegemaakt. Ze zijn natuurlijk ook verantwoordelijk als vervoerder voor de veiligheid van de passagiers. Dus voordat er begonnen kan worden met de ontruiming moet het bekeken worden, beoordeeld worden en goedgekeurd worden, maar het lijkt mij dat mits het veilig kan, dat dit geen 2 uur hoeft te duren. Die 30 minuten was een beetje uit de lucht gegrepen.

Maar hoe lang zou lijkt jou een gangbare tijd moeten zijn binnen waar normaal gesproken (tot dusver het eigenlijk normaal is, aangezien er een stremming is), de trein toch geruimd moet kunnen worden.

Zeker is de trein comfortabeler, en heeft ook zeker mijn voorkeur als reismethode. Vliegen staat net als bus ergens achteraan. Het is alleen dat áls je dat vliegtuig moet halen en niet als speling 5 uur vantevoren plant om op Schiphol te zijn het een beetje een gok is. IC-D's die 18% van de ritten vertraging hebben en door de vele tunnels bij uitval ook nog eens lastig te evacueren zijn geven mij de kriebels. :X

@burne Die nieuwsverhalen heb ik ook meegekregen. Moet wel zeggen dat het veel minder voorkomt dat je op de snelweg 2 uur lang muurvast staat dan in een trein. Door die mogelijkheden tot omrijden, en zelfs als je ingesloten raakt is Rijkswaterstaat sneller met het laten keren van auto's op de snelweg!

Datzelfde heb ik ook met Eindhoven Airport, rechtstreekse bus. Helaas vertrekt het vleigtuig niet vanaf daar...

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

cazzer22 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:12:
[...]
Datzelfde heb ik ook met Eindhoven Airport, rechtstreekse bus. Helaas vertrekt het vleigtuig niet vanaf daar...
Dan vlieg je toch vanaf Eindhoven Airport naar de luchthaven vanaf waar je vliegtuig wel vertrekt >:)

• cazzer22
De enige 'vlucht' die tussen Eindhoven en Amsterdam gaat is de KLM bus... :'(

• zeeg
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:02
Raar gedoe bij abonnementen NS:

Trajectabonnement voor minderjarige: € 330 per maand.
Flex- Altijd vrij € 347 per maand. Niet beschikbaar voor minderjarige :(

Of zie ik wat over het hoofd?

• EDIT
@zeeg Het Flex gedeelte zie je over het hoofd ;)
Dat is reizen op rekening, dus je moet daarvoor minimaal 18+ en er wordt een kredietcheck voor uitgevoerd.
Het normale Altijd Vrij abonnement is uiteraard wel voor iedereen beschikbaar: https://www.ns.nl/abonnementen/altijd-vrij.html

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Arator schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:22:
[...]

Ik ken het fenomeen auto zeer goed, maar ken jij spelbreker "Antwerpse ring"? Als er 1 ding betrouwbaar is, is het de ring rond Antwerpen, en dat die vast zal staan. Dan kan je nog beter gokken op de trein :F

Ik ben alleenstaand, dus moet met niemand rekening houden. Ik reis gratis met de trein door de Benelux, en kan vervoersbewijzen krijgen voor de rest van Europa, en vertrek op reis zonder stress door een dag vroeger te vertrekken. Die dag is gewoon al het begin van mijn verlof 8)
Nee want in de rest van de wereld is een ring rond, daarop heb ik de Antwerpse ring nog nooit op kunnen betrappen. Het is de Antwerpse C, heeft niks met een Connectie te maken. En idd de Franken allee is sneller dan de ring ;)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

zwahiel schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:02:
[...]

Nee want in de rest van de wereld is een ring rond,
Kwestie van perspectief. De noordwestelijke lus loopt om de havens heen.

burne wijzigde deze reactie 14-01-2019 16:21 (6%)

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

rutgerw schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:42:
[...]

Dus dan kan je als reiziger niet eens de vluchtweg van de machinist blokkeren.
Nee, of je moet James bond heten >:)

• zeeg
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:02
EDIT schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:35:
@zeeg Het Flex gedeelte zie je over het hoofd ;)
Dat is reizen op rekening, dus je moet daarvoor minimaal 18+ en er wordt een kredietcheck voor uitgevoerd.
Het normale Altijd Vrij abonnement is uiteraard wel voor iedereen beschikbaar: https://www.ns.nl/abonnementen/altijd-vrij.html
Als ik het betreffende traject invul op de site van de NS, staat er het volgende:

"Wij hebben een voordelig alternatief voor U
Met NS Flex + Altijd Vrij reist U altijd onbeperkt en op elk traject voor 347,- per maand."

Dat klinkt dan wel wat verwarrend als dit blijkbaar twee heel verschillende producten zijn.
Maar goed, voor € 18 per maand extra mag ze altijd het hele land doorreizen. Beter duur dan niet te koop, zeg ik altijd maar.

• XanderDrake
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18:43

XanderDrake

Genetics is the key

Ik zal nooit anders dan met de trein naar Schiphol gaan, tenzij de tunnel misschien in brand staat. Dan ga ik met de R-net buslijn nummer 365. Zoals de naam impliceert: rijdt altijd :)

Wat dat betreft, als Schiphol echt zó moeilijk te bereiken is voor zowel trein als auto, lijkt mij dit een mooie oplossing: rij naar een dorp relatief in de buurt (Leimuiden, Aalsmeer, Hoofddorp, Uithoorn, etc) van Schiphol. Ze hebben allemaal een buslijn waarbij je binnen de 30 minuten in de Schiphol lobby staat, ze vertrekken vroeg (eerste ~5u ochtends) en laat, hebben vaak eigen bus sluizen en wegen, én je kan veel goedkoper parkeren.

Xeon E5 2680 v2 - Huanan X79 Gaming - 24GB QuadChannel - Gigabyte 1080Ti OC - WD Blue 3D 1TB SSD
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

XanderDrake schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:25:
[...]

Ze hebben allemaal een buslijn waarbij je binnen de 30 minuten in de Schiphol lobby staat, ze vertrekken vroeg (eerste ~5u ochtends) en laat, hebben vaak eigen bus sluizen en wegen, én je kan veel goedkoper parkeren.
Als je vanuit Haarlem, Hoofddorp of Amsterdam vertrekt heb je in de nacht de N30, die twee keer per uur dezelfde route rijdt als de 300.

Ha! Eerste rit in een SNG!

Genoeg plek voor m’n fietsje:

De stoel is wat kort (maar ik bel iets groter dan de gemiddelde reiziger) en de verwarming is lawaaierig. Opvallend goede vering en isolatie van geluid van buiten.. Ik zweef over de wisselstraat van station Haarlem..

burne wijzigde deze reactie 15-01-2019 12:57 (31%)

• ijdod
Vouwgeval geldt toch in feite als bagage? Dan zou ik verwachten dat die fietsplek is bedoeld voor fietsen met een fietskaartje.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ijdod schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 23:23:
Vouwgeval geldt toch in feite als bagage? Dan zou ik verwachten dat die fietsplek is bedoeld voor fietsen met een fietskaartje.
In een trein met zes reizigers lijkt me dat niet relevant. :)

Er is in een SNG niet echt een plek voor vouwfietsen of grote koffers, los van de fiets- en invalide-plekken.

Ik reis normaal gesproken in een VIRM, en daar past een vouwfiets tussen de rugleuningen van de vis-à-vis plekken.

• ijdod
@burne Nu ik hem teruglees kwam de vraag wat passief-aggressief over, dat was niet de bedoeling.

• Bojan023
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
burne schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:06:
[...]

Ha! Eerste rit in een SNG!

Genoeg plek voor m’n fietsje:

De stoel is wat kort (maar ik bel iets groter dan de gemiddelde reiziger) en de verwarming is lawaaierig. Opvallend goede vering en isolatie van geluid van buiten.. Ik zweef over de wisselstraat van station Haarlem..
Grappig, mijn eerste rit met de SNG was ook gisteren, vanaf Heemstede-Aerdenhout. Het viel mij ook direct op dat de geluidsdemping erg goed is, terwijl de aandrijving van buitenaf naar mijn idee juist vrij lawaaiig is. Tevens vind ik ook dat de (fans van de) verwarming aardig wat geluid produceren. Wellicht omdat er zo weinig geluid van buiten komt? :+

Wat betreft de wissels, de SNG is voor spoormaatstaven een zeer lichtgewicht trein (net als de SLT bijvoobreeld). De massa van een SNG bak/treinstel is gemiddeld zo'n 35 ton. Ik weet niet wat jouw voornaamste referentie is, maar laten we de VIRM hiervoor nemen. Deze is goed voor zo'n 60 ton per bak en daar passen ook nog flink wat meer mensen in. Trek zelf maar de conclusie wat het effect hiervan is bij het passeren van een wissel :9

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

• cazzer22
Een SNG heeft korte bakken, korter dan een VIRM. Grofweg is een SNG 3 even lang als 2 bakken VIRM, en die weegt dan inderdaad zo'n 60 ton per bak. Een SNG 3 weegt 110 ton, dus dan 55 ton als ik wikipedia moet geloven. Wikipedia: Sprinter Nieuwe Generatie

Ik zelf heb nog niet in een SNG gezeten, maar weet wel vanuit het verleden dat zwaardere treinen meestal 'soepeler' rijden, kijk maar naar Mat 64 en Mat 54 in het verleden. Plan V stuiterde bijna rond, en er zijn zelfs proeven mee gedaan, om een draaistel van een hondekop onder een Mat 64 te plaatsen om betere rijeigenschappen te krijgen. Die was trouwens 86 ton per stel, dus 43 ton per bak!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Bojan023 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:28:
[...]

Wat betreft de wissels, de SNG is voor spoormaatstaven een zeer lichtgewicht trein (net als de SLT bijvoobreeld). De massa van een SNG bak/treinstel is gemiddeld zo'n 35 ton. Ik weet niet wat jouw voornaamste referentie is, maar laten we de VIRM hiervoor nemen. Deze is goed voor zo'n 60 ton per bak en daar passen ook nog flink wat meer mensen in. Trek zelf maar de conclusie wat het effect hiervan is bij het passeren van een wissel :9
Ik zou verwachten dat een lichte trein makkelijker opzij geduwd wordt door de wissel dan een zware trein. Maar bij de SNG is de isolatie tussen het draaistel en de bak erboven een stuk beter, heb ik het idee.

Ik hoor overigens hetzelfde van personeel, die zijn allemaal blij omdat door de trein lopen een (opvallend) stuk makkelijker is dan in SLT en SGM.

• Bojan023
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
burne schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:17:
[...]

Ik zou verwachten dat een lichte trein makkelijker opzij geduwd wordt door de wissel dan een zware trein. Maar bij de SNG is de isolatie tussen het draaistel en de bak erboven een stuk beter, heb ik het idee.

Ik hoor overigens hetzelfde van personeel, die zijn allemaal blij omdat door de trein lopen een (opvallend) stuk makkelijker is dan in SLT en SGM.
Wij zijn het volgens mij met elkaar eens, ondanks je reactie anders doet vermoeden :P.

We moeten twee situaties onderscheiden: 1) het wissel rechtuit passeren en 2) het wissel afbuigend passeren. In de afbuigende situatie speelt massatraagheid een grote rol in het comfort: een trein 'wilt' rechtdoor met dezelfde continue snelheid. Bij het afbuigen wordt d.m.v. (grote) krachten in het wiel-rail contact de trein geforceerd hiervan af te wijken. Hoe groter de massa (en snelheid) des te groter deze krachten zijn en dus des te groter het 'geweld'. Er spelen nog veel meer factoren, zoals voertuigdynamica, zwaartepunt, etc, maar die laat ik even buiten beschouwing.

In de situatie dat het wissel rechtuit wordt gepasseerd, is voornamelijk het aanrijden van het puntstuk een bron van discomfort/hard geluid (kedeng-kedeng, zeg maar). Ik denk dat het redelijk vanzelfsprekend is dat een afgeladen dubbeldekker hardere klappen uitdeelt aan dit puntstuk, dan een vederlicht SNG-tje.

Vanuit een natuurkundig/technisch perspectief is dus de verwachting dat een lichtere trein, in termen van comfort, beter zal presteren. Bovendien lijkt de geluidsdemping van de SNG een slag beter te zijn.

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

• EDIT
Met een dubbeldekker als referentie is het logisch dat SNG lichter is.
Voor enkeldeks materieel is SNG niet licht, net zo min als SLT dat was. De Light in de naam slaat daar namelijk niet op het gewicht, maar op de lichte doorkijk.
SNG is redelijk vergelijkbaar met SGM en is zwaarder dan bijvoorbeeld Mat'64 was.
Sterker nog, als gaat vergelijken op lengte, dan heeft de SNG zelfs een hogere aslast dan intercitymaterieel als ICM (vergelijking ICM3 met SNG4, die zijn allebei op een paar meter na ongeveer even lang), wat op zich natuurlijk aan de andere kant weer niet onlogisch is, gezien het feit dat de SNG Jacobsdraaistellen gebruikt.
Dat de airco zo hoorbaar is, komt inderdaad door het gebrek aan geluid. Er wordt wel gekeken (zo heb ik althans begrepen) of die iets anders in te regelen is.

EDIT wijzigde deze reactie 16-01-2019 15:34 (45%)

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

XanderDrake schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:25:
[...]

Ik zal nooit anders dan met de trein naar Schiphol gaan, tenzij ....
Er werkzaamheden zijn...

De meesten hebben het al meegekregen, maar die beginnen dus vannacht al en dat betekent dat de verbindingen vanuit het zuiden (incl hsl) niet rijden. Via Utrecht route is nu het advies als je vanuit Rotterdam komt. Tm zondag als ik het goed zie.
Hsl rijdt helemaal niet (ook niet vanaf Adam)

• XanderDrake
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18:43

XanderDrake

Genetics is the key

Get!em schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:46:
[...]

Er werkzaamheden zijn...

De meesten hebben het al meegekregen, maar die beginnen dus vannacht al en dat betekent dat de verbindingen vanuit het zuiden (incl hsl) niet rijden. Via Utrecht route is nu het advies als je vanuit Rotterdam komt. Tm zondag als ik het goed zie.
Hsl rijdt helemaal niet (ook niet vanaf Adam)
Of dusssss, met de busss :P

Xeon E5 2680 v2 - Huanan X79 Gaming - 24GB QuadChannel - Gigabyte 1080Ti OC - WD Blue 3D 1TB SSD
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• EDIT
In het weekend rijdt er zelfs helemaal niks rondom Schiphol.

• AW_Bos

AW_Bos

Er zijn camerabeelden opgedoken van de fabriek van FrieslandCampina waarop te zien is hoe vorige week bij Leeuwarden de trein op de zuiveltruck inreed.

https://www.vkmag.com/mag...arden_vastgelegd_op_video

Inmiddels is duidelijk dat de truck totaal klem staat tussen de overwegboom. Uiteraard is het nog gissen naar de oorzaak dat hij is stil komen te vallen, maar het is al iets wat het onderzoek zal versnellen.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

EDIT schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:22:
Met een dubbeldekker als referentie is het logisch dat SNG lichter is.
Maar, ik denk (als passagier) vanuit de trein die een opdonder krijgt van een puntstuk. Een zware trein zal daar minder van onder de indruk zijn dan een lichte trein. Weet ik alles van met mijn 205 centimeter en 130 kilo.

Maar ik denk dat het vooral een verschil in vering is.

Een VIRM kan nauwelijks zijwaarts bewegen, en zal een zijdelingse stoot dus omzetten in een rolbeweging. Zeker de eerste generatie VIRM heeft sterk de neiging te rollen. Als je op dat moment door de trein heen loopt, zeker op het bovendek, zul je moeite hebben om overeind te blijven.

Een bak van een SNG lijkt de mogelijkheid te hebben om ook links/rechts ten opzichte van het draaistel te bewegen, en omdat die beweging goed gedempt is zal veel minder van de zijwaartse beweging overgedragen worden aan de bak en de passagiers. Het draaistel krijgt de dreun en beweegt heen en weer, en de bak erboven beweegt veel minder.

Pagina: 1 ... 76 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True