Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 77 Laatste
Acties:

• peakrever
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23-01 17:48
Wat was er vandaag en gisteren tussen HS en Schiedam aan de hand? IC vanochtend had 22 minuten vertraging over de gehele rit van Leiden naar Rotterdam Blaak.

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
peakrever schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:54:
Wat was er vandaag en gisteren tussen HS en Schiedam aan de hand? IC vanochtend had 22 minuten vertraging over de gehele rit van Leiden naar Rotterdam Blaak.
Vanochtend was er een puntstuk gebroken tussen Delft Zuid en Schiedam, en dat moest zsm gerepareerd worden. (Ik stond even te kletsen met de conducteur van mijn trein (2228) die op HS moest omkeren.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

UTRECHT - Het aantal treinen dat op de hogesnelheidslijn strandt, dus langere tijd stilvalt, is dit jaar opgelopen van twaalf in de maand januari tot 48 in oktober. Dat zijn veelal NS-treinen. In gemiddeld driekwart van de gevallen ligt het aan de trein zelf, maar ook onervaren machinisten laten vaak steken vallen in de bediening.

Dat blijkt uit cijfers van ProRail. Vakbond FNV Spoor bevestigt de malaise en slaat alarm door toenemende onrust op de werkvloer. ,,Sommige machinisten durven het snelle spoor niet op, want ze worden onzeker door de vele strandingen. De stress neemt toe. Velen melden zich ziek, omdat hun training niet deugt”, zegt bestuurder Henri Janssen.
Lees verder: https://www.telegraaf.nl/...s-treinen-stranden-op-hsl

Tja, het viel te verwachten dat zo'n verhaal een keer naar buiten zou komen. Hoewel het grotendeels een sensatieartikel is, bevat het helaas wel een kern van waarheid.
Om het verhaal over de training maar direct te ontkrachten: De training zelf is gewoon goed en uitgebreider dan bij veel ander materieel en ook die collega's doen hun stinkende best om iedereen zo goed mogelijk op te leiden.
De kern van waarheid zit 'm wat mij betreft in de negatieve tendens die er rond de hele HSL zit. Niet alleen onder reizigers, maar ook onder personeel. Als je dag in dag uit hoort over strandingen, kan ik mij voorstellen dat je dan soms niet meer lekker op je stoel zit.

EDIT wijzigde deze reactie 20-12-2018 13:59 (20%)

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:55
EDIT schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:46:
[...]

Lees verder: https://www.telegraaf.nl/...s-treinen-stranden-op-hsl

Tja, het viel te verwachten dat dit een keer naar buiten zou komen. Hoewel het deels een sensatieartikel is, bevat het helaas wel een kern van waarheid.
Ik heb het artikel gelezen, maar als leek snap ik niet waar dit nou door wordt veroorzaakt ? Is het besturen van een trein op het HSL-net nou echt zó anders dan op het reguliere net (voor zover hier al verschil in zit) ?

Is er geen specifieke groep met machinisten die dienst doet op deze lijnen / treinen ? Dit dat je zeker weet (voor zover mogelijk) dat de treinen wel gewoon blijven rijden ? Daarnaast neem ik aan dat de NS ook de treinen goed test alvorens ze op het HSL-net vrij te geven ? Zou ook niet weten wat een software update hier aan zou moeten veranderen ? We zetten in de configuratie een 0 (nul) in plaats van een 1 en nou zal de trein wel blijven rijden (beetje overdreven bedoeld uiteraard).

@EDIT zou je mij dit als leek kunnen uitleggen (indien mogelijk) ?

Vorige week zondagavond (9 december) zag ik een trein op het midden van de brug bij De Moerdijk stil staan. Dat was er één op die nieuwe brug in het HSL net.. Dan zit je als passagier en machinist ook niet echt op je gemak volgens mij...

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23-01 22:20

Get!em

Oh die ja!

Vooorzover ik heb meegekregen van @EDIT heeft dit handelen voornamelijk te maken met de acties die je als machinist in de juiste volgorde en tempo moet uitvoeren bij:
- Stilvallen bij of door de (software)problemen.
- Overschakelen in zowel spanningslus als beveiligingsovergangen tussen hoofdrailnet HRN en HSL

Zojuist trouwens weer een gestrande trein op Breda-Rotterdam die niet goed opnieuw op te starten is. Reizigers worden weer overgeladen in een andere trein die langszij is gekomen.

Ik hoop dat de software update voor de locs deze kerst goed gaat en soelaas biedt. Met 5 ICdirects en 2 internationale treinen per uur is het keten-effect nu wel erg groot geworden.
FYI: de huidige software bevat een feature/bug waarbij hij te snel in veiligheidsmodus = stil komt. (ook uit een post van Edit meegekregen)
nextware schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:56:
[...]

Ik heb het artikel gelezen, maar als leek snap ik niet waar dit nou door wordt veroorzaakt ? Is het besturen van een trein op het HSL-net nou echt zó anders dan op het reguliere net (voor zover hier al verschil in zit) ?
Nee, het daadwerkelijk besturen is hetzelfde, alleen is het beveiligingssysteem anders en zit je ook nog eens met een aantal infrastructurele dingen die de boel complexer maken dan dat je normaal tegenkomt op het hoofdrailnet. Wat @Get!em inderdaad zegt, handelingen moeten uitvoeren in de juiste volgorde en vooral dingen ook niet te snel willen doen.
Is er geen specifieke groep met machinisten die dienst doet op deze lijnen / treinen ? Dit dat je zeker weet (voor zover mogelijk) dat de treinen wel gewoon blijven rijden ?
Ja, de machinisten en conducteurs op de HSL zijn er speciaal voor opgeleid. Zij worden dan ook ongeveer de helft van de week 'dedicated' op de HSL ingezet.
Daarnaast neem ik aan dat de NS ook de treinen goed test alvorens ze op het HSL-net vrij te geven ? Zou ook niet weten wat een software update hier aan zou moeten veranderen ? We zetten in de configuratie een 0 (nul) in plaats van een 1 en nou zal de trein wel blijven rijden (beetje overdreven bedoeld uiteraard).
De software is wel iets complexer dan dat. Net als in de luchtvaart worden er bijvoorbeeld verschillende computers gebruikt om tot een bepaald resultaat te komen. Als één van de computers niet binnen de gestelde tijd reageert of een afwijkend antwoord heeft, dan wordt de trein voor de veiligheid stilgezet. Immers, de meest veilige trein is een stilstaande trein. Door de bug duurde het te vaak te lang om tot het resultaat te komen, dus trad de beveiliging in werking.
Dat is dus nu inmiddels opgelost en as we speak wordt de softwareupdate uitgerold naar alle machines.
@EDIT zou je mij dit als leek kunnen uitleggen (indien mogelijk) ?
Vorige week zondagavond (9 december) zag ik een trein op het midden van de brug bij De Moerdijk stil staan. Dat was er één op die nieuwe brug in het HSL net.. Dan zit je als passagier en machinist ook niet echt op je gemak volgens mij...
De brug is uiteraard voorzien van allerlei evacuatiemogelijkheden. Ik denk dat mensen eerder in paniek zouden raken in één van de tunnels, vooral omdat er daar (helaas nog altijd) geen mobiel bereik is.
Get!em schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:12:
Ik hoop dat de software update voor de locs deze kerst goed gaat en soelaas biedt. Met 5 ICdirects en 2 internationale treinen per uur is het keten-effect nu wel erg groot geworden.
FYI: de huidige software bevat een feature/bug waarbij hij te snel in veiligheidsmodus = stil komt. (ook uit een post van Edit meegekregen)
Het softwareprobleem zou inderdaad verholpen moeten zijn. Inmiddels is geloof ik zo ongeveer de helft van de machines uitgerust met de software. Echter zullen daarmee niet ineens automagisch alle strandingen voorbij zijn. Dan kom je weer terug bij de complexiteit, bedieningshandelingen, etc. uit, net als voorheen.

Edit: en toevallig zie ik een filmpje voorbij komen over dit onderwerp:

EDIT wijzigde deze reactie 20-12-2018 12:18 (3%)

• Robertdj
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
burne schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:19:
[...]

Vanochtend was er een puntstuk gebroken tussen Delft Zuid en Schiedam, en dat moest zsm gerepareerd worden. (Ik stond even te kletsen met de conducteur van mijn trein (2228) die op HS moest omkeren.)
:o Enig idee welk deel precies? Daar moeten aardig wat treintjes overheen gestuiterd zijn.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:14
EDIT schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:05:
[...]

De software is wel iets complexer dan dat. Net als in de luchtvaart worden er bijvoorbeeld verschillende computers gebruikt om tot een bepaald resultaat te komen. Als één van de computers niet binnen de gestelde tijd reageert of een afwijkend antwoord heeft, dan wordt de trein voor de veiligheid stilgezet. Immers, de meest veilige trein is een stilstaande trein. Door de bug duurde het te vaak te lang om tot het resultaat te komen, dus trad de beveiliging in werking.
Dat is dus nu inmiddels opgelost en as we speak wordt de softwareupdate uitgerold naar alle machines.
De reden dat het updaten van de software zo lang duurt is trouwens niet alleen de complexiteit van het probleem (dat viel wel mee), maar vooral het feit dat nieuwe software ook weer getest moet worden of deze daadwerkelijk bugvrij is en niet per ongeluk in bepaalde situaties een beveiligingsmechanisme buiten werking stelt o.i.d. dat bij speciale scenario's gevaarlijk zou kunnen worden. Die analyses, tests en afname door een instituut als TÜV voor een dergelijke software is niet in een handomdraai gedaan, zelfs als de aanpassingen op het oog relatief triviaal zijn.

Safety first 8)
Immers, de meest veilige trein is een stilstaande trein.
Ook daar zijn een paar uitzonderingen op gedefinieerd waarbij het belangrijk is dat de trein wél (stapvoets) verder kan/moet ;).

Garyu wijzigde deze reactie 20-12-2018 13:22 (8%)

Mooie aanvulling inderdaad :)
Ik heb begrepen dat het probleem inderdaad begin augustus al opgelost was (of althans, dat de oplossing bedacht was) en dat ze tot eind november de oplossing hebben lopen testen en bezig zijn geweest met het opnieuw certificeren van de apparatuur.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LIVE: Kijk mee met de persconferentie over het Kamperlijntje en station Stadshagen
Kijk hier live mee met de persconferentie over het Kamperlijntje en station Stadshagen. ProRail, Keolis, de provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen geven meer duidelijkheid over de situatie rondom dit traject.

Zwakke ondergrond
Eerder dit jaar werd duidelijk dat vanwege de zwakke ondergrond de trein tussen Zwolle en Kampen niet harder dan honderd kilometer per uur kan rijden. Om toch aan de dienstregeling te kunnen voldoen, wordt nog niet gestopt bij het nieuwe station Stadshagen in Zwolle.

ProRail onderzocht ruim veertig oplossingen, waarbij wel gestopt kon worden op station Stadshagen. De beste oplossing bleek inzet van twee machinisten op de trein waardoor de keertijd verkort wordt. Veel oplossingen waren niet haalbaar of te duur. Zo ook het verstevigen van de ondergrond, dat miljoenen euro's zou kosten.

'Geen optie'
Gedeputeerde Bert Boerman zag het voorstel van ProRail, om twee machinisten op de trein te zetten, in juni niet als een mogelijkheid. "We hebben gekozen voor een hogere snelheid met een nieuw station en met een traject dat geëlektrificeerd is", zei hij toen.

In augustus gingen de partijen daarom weer met elkaar om tafel. Toen was er de hoop dat er meer duidelijkheid zou komen, maar dat is niet gelukt.
edit: Station Stadshagen gaat in december 2019 open

Raven wijzigde deze reactie 21-12-2018 11:38 (78%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 14:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Volgens mij is dat een nieuw record voor de NS, een vertraging van twee jaar ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:34

Bastien

I don't mind

Freee!! schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:20:
[...]

Volgens mij is dat een nieuw record voor de NS, een vertraging van twee jaar ;)
Jammer, geen NS maar Keolis/Blauwnet. Maar het is toch intriest dat zoiets als eerste al 'overkomt' en als tweede zo idioot lang duurt om op te lossen.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• burne
  • Niet online
@EDIT Als de wielen van de achterste helft van een VIRM-combinatie (4+4, 4+6, 6+6) doorslippen heeft de machinist dat dan door? En: waarom is Laan van NOI een groter probleem dan Heemstede-Aerdenhout qua wegrijden?

:+

@burne Ja hoor, daar hebben we een heel mooi lampje in de cabine voor ;)
En waarom de Laan van NOI een groter probleem is kan ik alleen maar gokken. Wellicht het soort boom/struik dat daar bij in de buurt staat meer zooi op het spoor geeft.

• Freee!!

Freee!!

EDIT schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 00:47:
@burne Ja hoor, daar hebben we een heel mooi lampje in de cabine voor ;)
En waarom de Laan van NOI een groter probleem is kan ik alleen maar gokken. Wellicht het soort boom/struik dat daar bij in de buurt staat meer zooi op het spoor geeft.
Nee, de gladheid van de Haagse politiek is besmettelijk ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:19
75 nieuwe locomotieven voor Amtrak voor $750 miljoen. Worden geleverd vanaf 2021, zijn de Chargers. Diesel variant van de Europeese Vectrons en VS Cities Sprinters(electrisch). Valt me wel op dat ze duurder zijn dan de elocs (ACS) die amtrak in 2012 kochten bij Siemens

https://www.businesswire....C744M-Order-Amtrak-United

SRich wijzigde deze reactie 22-12-2018 15:59 (38%)

Het grote adblocking topic

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 00:18

Fiber

Beaches are for storming.

Cool, binnen een dag met de trein langs alle stationspiano's en daarop spelen. Ik hoop dat er vandaag niet te veel vertragingen zijn.

https://nos.nl/artikel/22...-voor-het-goede-doel.html

_/-\o_

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
SRich schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:55:
75 nieuwe locomotieven voor Amtrak voor $750 miljoen. Worden geleverd vanaf 2021, zijn de Chargers. Diesel variant van de Europeese Vectrons en VS Cities Sprinters(electrisch). Valt me wel op dat ze duurder zijn dan de elocs (ACS) die amtrak in 2012 kochten bij Siemens

https://www.businesswire....C744M-Order-Amtrak-United
Grappig om te zien dat ze daar liever een lok omdraaien dan hem 2 cabines te geven. Zal wel met de afstanden te maken hebben.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Woask
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:56
Waarom hebben treinen eigenlijk geen ABS en traction control?

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:04

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Woask schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:49:
Waarom hebben treinen eigenlijk geen ABS en traction control?
Dat hebben ze wel ;)

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• Woask
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:56
Hoe kan het dan dat VIRM zo doorslipt?
Omdat een trein veel minder grip heeft dan een auto. Als het écht glad is, kan zelfs al de weerstand van de as/aandrijving voldoende zijn om de wielen van de trein te laten blokkeren. Andersom kan zelfs het kleinste beetje tractie al voldoende zijn om onvoldoende grip te hebben. Daar kan geen enkele ABS/ABI of traction control iets tegen doen.
Nieuwere treinen hebben gelukkig wel al veel geavanceerdere tractie-elektronica, waarmee er veel beter gedoseerd en per as bepaald kan worden hoeveel tractie er gegeven kan worden.

EDIT wijzigde deze reactie 23-12-2018 15:37 (21%)

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Nu online
EDIT schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:40:
Andersom kan zelfs het kleinste beetje tractie al voldoende zijn om onvoldoende grip te hebben.

• burne
  • Niet online
Woask schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:52:
Hoe kan het dan dat VIRM zo doorslipt?
Staal op staal, een VIRM 4+6 weegt meer dan een half miljoen kilo, en in de herfst en winter zit er een zeepachtig laagje van fijnvermalen blaadjes en een beetje water op de rails.

(Andere dubbeldekstreinen slippen volgens mij bijna net zo erg, maar ik ben geen machinist, enkel een passagier..)

• Get!em
  • Laatst online: 23-01 22:20

Get!em

Oh die ja!

Gaat lekker op de hsl vanavond. 3 gestrande treinen.

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:20
Fiber schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:05:
Cool, binnen een dag met de trein langs alle stationspiano's en daarop spelen. Ik hoop dat er vandaag niet te veel vertragingen zijn.

https://nos.nl/artikel/22...-voor-het-goede-doel.html

_/-\o_
https://nos.nl/l/2264747

En gehaald!
Nog een uur sneller dan de vorige persoon 💪🏻

• LordSinclair
  • Nu online
Als het kleinste beetje tractie er voor zorgt dat je wielen gaan spinnen ;)
Spinnende wielen hebben weinig grip.

Sommige treinen hebben ook nog motoren in serie staan. Dus als dan 1 as doorslipt dan wordt het vermogen van alle (in serie geschakelde) assen weggenomen.

• Intercity
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 12:29
Weet iemand de maximale overstaptijd die de reisplanner nog durft te adviseren voordat de reisplanner zoiets heeft van: dit beschouwen we niet meer als overstap :D ?

http://i64.tinypic.com/1234g1v.png

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 13:28
Ik denk niet dat daar een beperking op zit (of een hele hoge van een dag of iets), maar in dit geval had dat niet zo heel raar geweest. Als ik de laatste reis van de dag heb, dan wil ik wel een reis waarmee ik nog daadwerkelijk thuis kom zonder overnachting op het station.

Transportman wijzigde deze reactie 24-12-2018 13:07 (7%)

• dcm360
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 14:13

dcm360

HD7566 powered

Transportman schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:48:
Ik denk niet dat daar een beperking op zit (of een hele hoge van een dag of iets), maar in dit geval had dat niet zo heel raar geweest. Als ik de laatste reis van de dag heb, dan wil ik wel een reis waarmee ik nog daadwerkelijk thuis kom zonder overnachting op het station.
Toch zou ik een overstap van (net geen) 3,5 uur wel beschouwen als een overnachting op het station.

Overigens komen dergelijke adviezen volgens mij vooral voor met reizen waar je aan kan komen op een overstapstation met een nachtnettrein. Daarmee kan je via een overstap van een reguliere late trein nog midden in de nacht op dat station arriveren, waarna de eerste trein van de volgende dag al weer best vroeg vertrekt.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
Zo bedoelde ik het ook, dat het niet zo raar zou zijn geweest als er een beperking op had gezeten om dit soort reisadviezen te voorkomen. Aan de andere kant kan ik jouw redenatie ook wel volgen, dat het puur een gevolg is van het feit dat de eerste trein al best vroeg vertrekt...

• LordSinclair
  • Nu online
Transportman schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:28:
Aan de andere kant kan ik jouw redenatie ook wel volgen, dat het puur een gevolg is van het feit dat de eerste trein al best vroeg vertrekt...
Ik vind rond half 8 's ochtends niet "best vroeg", dan verwacht ik een trein die rond 5 uur vertrekt.

Zelfs op een feestdag rijden de eerste treinen al voor 7 uur.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Intercity schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:56:
Weet iemand de maximale overstaptijd die de reisplanner nog durft te adviseren voordat de reisplanner zoiets heeft van: dit beschouwen we niet meer als overstap :D ?

[Afbeelding]
De internationale een uur of 5 :|

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• sus
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21-01 12:15

sus

is druk :+

Gaat lekker in Vlissingen Oost:
Goederenlocomotief blokkeert weg na ontsporing

In het havengebied bij Vlissingen-Oost is gisteravond een goederentrein ontspoord. Het ongeluk gebeurde op de IJslandweg.

De locomotief reed tegen het stootblok aan en schoot vervolgens door met stootblok en al. Hoe dat kon gebeuren is niet bekend. De locomotief en een goederenwagon staan midden op de IJslandweg. Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt.

De IJslandweg is afgezet. Wanneer de locomotief wordt weggetakeld is nog niet bekend, want er moet een zeer zware kraan gevonden worden om de klus te klaren. En dat is op eerste kerstdag moeilijk, aldus een woordvoerder van ProRail. De Europaweg-Oost, de doorgaande weg in het havengebied, is gewoon open.
Bewegend beeld via deze link:
https://www.omroepzeeland...okkeert-weg-na-ontsporing

sus wijzigde deze reactie 25-12-2018 14:03 (7%)

Te huur: webspace

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10:36
Op 18 december is thalys 9328 gestrand in Antwerpen-Centraal met een brand bij/aan de aandrijfas. Brandweer heeft anderhalf uur aan het blussen en afkoelen geweest vooraleer het veilig was om de trein te laten nakijken door technische diensten. Tijdens de nacht is de betrokken boogie op evacuatielorries gezet om de trein weg te slepen naar de eerste bundle, alwaar die de volgende nacht op iets grotere lorries is gezet om dan af te slepen naar Vorst-Rijtuigen.
Die grotere lorries zijn vooral belangrijk voor de afsleepsnelheid. Met de kleine lorries mag men maar aan 5km/u door de wissels...

Arator wijzigde deze reactie 27-12-2018 04:22 (4%)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
NS bestelt nog 88 extra SNG's, boven op de 118 reeds lopende orders. totaal dus 206 treinstellen:
NS bestelt nog eens 88 nieuwe Sprinters van de Spaanse treinfabrikant CAF. Deze bestelling komt bovenop de 118 nieuwe Sprinters waarvan de eerste treinen sinds 9 december van dit jaar in de NS-dienstregeling rijden.

Met de nieuwe order komen er nog eens zo'n 15.000 zitplaatsen bij. Daar is een investering mee gemoeid van circa 400 miljoen euro. Met deze bestelling komt de totale NS-investering in nieuwe en gemoderniseerde treinen op zo’n 3,5 miljard euro.

In 2020 rijden de 118 Sprinters uit de eerste bestelling allemaal in Nederland, de aanvullende levering komt vanaf dat moment ook op het spoor. Begin 2023 rijden alle 206 sprinters op het spoor.

Sprinters maken een belangrijk onderdeel uit van het Nederlandse spoor: 48 procent van de reizigers reist (voor een deel van de reis) met een Sprinter.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...-88-nieuwe-sprinters.html

Volgens mij dan meteen de één-na-grootste materieelserie (na V-IRM) die er rondrijdt?

wildhagen wijzigde deze reactie 27-12-2018 05:30 (4%)

Virussen? Scan ze hier!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 07:44
wildhagen schreef op donderdag 27 december 2018 @ 05:29:
Volgens mij dan meteen de één-na-grootste materieelserie (na V-IRM) die er rondrijdt?
Volgens wikipedia zijn er 178 stellen vIRM (98x 4-baks en 80x 6-baks), maar ik weet niet of dat klopt. Voor mijn gevoel is een vIRM nooit ver weg, dus het lijken er meer dan dat te zijn ;)

Maar wat een enorm aantal treinstellen zeg! Al bekend wat de 88 stellen gaan vervangen? Alleen de SGMm drietjes of nog meer?

• leekers
  • Laatst online: 11:54
wildhagen schreef op donderdag 27 december 2018 @ 05:29:
NS bestelt nog 88 extra SNG's, boven op de 118 reeds lopende orders. totaal dus 206 treinstellen:

[...]

Bron: https://www.nu.nl/binnenl...-88-nieuwe-sprinters.html

Ik wordt toch een beetje triest als ik dit zo allemaal lees of misschien zie ik het wel allemaal verkeerd

https://nieuws.ns.nl/ns-e...van-79-snelle-intercitys/

Dit is een artikel van 15 juli 2016 waar over treinen wordt gepraat die besteld zijn en die 200 km p/u zouden kunnen rijden (wat alleen mogelijk is op breda-rotterdam-amsterdam op de hsl) en ook kunnen worden ingezet op andere lijnen als gewone intercity .

Nou begrijp ik dat er ook treinen besteld zijn om naar brussel te gaan rijden (hsl) in 2025 heel erg mooi allemaal .

Tot mijn grote verbijstering lees ik dus dat we in 2025 deze treinen krijgen maar we maar eigenlijk 2 trajecten hebben waar we die ten volle kunnen gebruiken .
We moeten nog steeds met dit hypermoderne materiaal bij bijv Meppel en Hoogeveen afremmen om de bocht te kunnen halen en niet uit de rails te vliegen tot 80 km p/u .

Zijn de beleidsbepalers nu gewoon allemaal incompetent en ben ik zo dom of hadden we niet al bij het bestellen van deze treinen in 2016 moeten beginnen met het aanleggen van nieuwe snelle railverbindingen van bijv Amsterdam - Groningen of bijv Amsterdam - Maastricht om deze treinen optimaal te kunnen gebruiken ?

Zoals ik het nu zie beginnen we dus niet eerder met het denken over de aanleg van snelle railverbindingen in ons land dan in 2021 en voor dat die rails er liggen zijn we dan misschien niet een 10 jaar verder ??

Na de blunder met die Italiaanse treinen waarbij iedereen ook nog eens doet alsof het gewoon foutje bedankt is en er miljoenen verloren zijn door het incompetente denken van diegenen die over die aankopen hebben beslist zijn we dus steeds nog niet veel verder dan het hebben van treinen die 200 km p/u kunnen rijden maar er bijna geen rails zijn waarop dit werkelijk kan .

Ipv het roepen omg we hebben nieuwe treinen besteld zouden we niet eens eerst moeten gaan zorgen voor een infrastructuur waarop we al dit nieuwe materiaal ook werkelijk kunnen gebruiken ?

Als ik de trein pak van Amsterdam naar Groningen in de middag op een normale werkdag dan kan ik niet eens zitten maar moet ik staan en een nieuwe intercity die met dezelfde snelheid over dezelfde rails gaat dat niet verbeteren en behalve dat mijn prijs van het kaartje omhoog gaat omdat ik mag reizen met die nieuwe dure trein veranderd er dus niet veel voor het jaar 2031 .

• Haribo112
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 09:11
leekers schreef op donderdag 27 december 2018 @ 07:34:
nieuwe snelle railverbindingen van bijv Amsterdam - Groningen
De vorige keer dat dit geopperd werd is het niet al te best afgelopen...
Zuiderzeelijn

• iBugged
  • Registratie: juni 2014
  • Nu online
[...]

Zijn de beleidsbepalers nu gewoon allemaal incompetent en ben ik zo dom of hadden we niet al bij het bestellen van deze treinen in 2016 moeten beginnen met het aanleggen van nieuwe snelle railverbindingen van bijv Amsterdam - Groningen of bijv Amsterdam - Maastricht om deze treinen optimaal te kunnen gebruiken ?
Nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Maastricht? Via welke route zou die dan moeten rijden? Voor mijn gevoel is 't via Utrecht - Eindhoven al redelijk rechtstreeks

• LordSinclair
  • Nu online
Ik wordt toch een beetje triest als ik dit zo allemaal lees of misschien zie ik het wel allemaal verkeerd
Infrastructuur en materieel zijn twee verschillende partijen (Prorail/vervoerders(NS)). Je zou je ook kunnen afvragen waarom de NS dit snelle materieel koopt terwijl ze weten dat het op de meeste trajecten niet op hoge snelheid gebruikt kan worden.
Een van de redenen hiervan kan zijn is dat ze voor een bestaand concept hebben gekozen, namelijk de Coradia serie van Alstom, die al rijdt in diverse landen. Hierdoor bespaar je ontwikkelkosten en ontwikkeltijd uit. Dat deze trein harder kan/mag rijden dan waar die meestal wordt ingezet is dan mooi meegenomen. De meeste treinen kunnen harder dan ze mogen in Nederland (de meeste auto's die verkocht worden ook).

Daarnaast is een trein sneller gebouwd dan infrastructuur aangepast. Daar gaan jaren zo niet decennia overheen voordat, als het al doorgaat, gebruikt kan worden.

LordSinclair wijzigde deze reactie 27-12-2018 09:02 (25%)

• Garyu
Dat die treinen 200km/h in Frankrijk rijden betekent niet dat ons land daar geschikt voor is. Een sprinter wordt in Nederland immers vooral regionaal ingezet en dus veel moeten stoppen. De routes zijn veelal niet recht maar bochtig. Het aanpassen van de infrastructuur kost miljoenen zoniet miljarden, en de bestaande routes verleggen om bijvoorbeeld minder bochten te maken is nogal een dingetje.

Echter, waarom moeten die treinen op vol vermogen kunnen rijden? Ook een auto kan sneller dan 130km/h terwijl dat in Nederland niet mag. Toch heb je wat aan dat extra vermogen door bijvoorbeeld sneller kunnen optrekken etc. En een trein die niet op zijn maximum rijdt zal ook minder snel slijten en dus hogere beschikbaarheid hebben (tenminste geldt dat voor vliegtuigen, ik weet niet of dat bij treinen ook zo is).

En zoals hierboven al gezegd, internationaal is 200km/h voor interregionaal (non-high-speed) vervoer (in grotere landen) redelijk de norm. WIl je een trein bestellen die maar 130km/h kan, zul je er waarschijnlijk meer voor moeten betalen, terwijl je er minder mee kan. Lijkt me een redelijke no-brainer voor de NS om dan het snellere materieel te bestellen.

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:37

AW_Bos

Sjoema flop 🧙‍♂️

Die ICNG is gewoon besteld zodat ze het oude ICRmh spul en de TRAXX op de HSL kunnen vervangen, en feitelijk de echte vervanger van de Fyra V250. Maar ook omdat ICM er gefaseerd uit gaat zal de ICNG als vervanging kunnen worden ingezet.

Dat ze allemaal max. 200 km/u kunnen rijden zou nog best wel mee kunnen vallen. Zo is er geen vaste selectie voor HSL-treinen. Dus als er een paar defect zijn, heb je nog een flinke back-up achter de hand. Plus dat je dus een mengeling van HSL+conventioneel kan laten rijden met straks hogere HSL-snelheid (IC Den Haag - Eindhoven) en dat ze klaar zijn om op ETCS kunnen rijden, mocht dat uitgerold worden over meerdere trajecten. Bij de order van deze trein konden ze nog niet exact zien hoe ERTMS zich zou ontwikkelen. Liever goed voorbereid op de toekomst dan een trein die er niet aan voldoet.
Inmiddels hebben Trenitalia en het Luxemburgse CFL de low-speed versie (160 km/u) van de Alstom Coradia Stream gekocht, en is NS voor nu nog de enige met de 200 km/h versie. Ze zijn herkenbaar aan de enkele deuren die 'drukdicht' zijn. De anderen hebben twee deuren.

...

• Garyu
Low-speed is in dit geval dan 160km/h?

Wel bijzonder dan dat de NS de enige is dan. Ik dacht dat de SNCF er ook mee reed, maar nog eens nagelezen en die rijden met de Polyvalent versie dus..

Garyu wijzigde deze reactie 27-12-2018 11:27 (5%)

Zo bijzonder is dat op zich niet. Het treinstel is namelijk oorspronkelijk voor NS ontwikkeld onder de naam Coradia NS, en later als Coradia Stream in de markt gezet met twee varianten: de regionale variant tot 160 km/u en de IC variant tot 200 km/u.

• anboni
  • Laatst online: 14:24
[...]
misschien zie ik het wel allemaal verkeerd
Dat denk ik wel ja. Je hele betoog gaat over intercities, terwijl het artikel waar je blijkbaar door getriggerd bent gaat over sprinters. Je weet wel, die dingen die op sommige stukken iedere 500 meter een station aandoen...

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22-01 23:25
Veel mensen hier die het allemaal beter weten en hun roeping bij ProRail mis zijn gelopen ;) als ik dit forum moet geloven was elk traject al aangepast op 200 km/u waar we met gloednieuw Siemens hogesnelheidsmaterieel op reden, en dat allemaal zonder weerstand van omwonenden en de prijs van het treinkaartje te verhogen.
200 km/u met gloednieuw Siemens hogesnelheidsmaterieel?
Jeetje, lage ambities, zeg. Ik verwacht minimaal maglev treinen die in dienst tenminste 1000 km/u rijden. In twintig minuten van Groningen naar Vlissingen of van Den Helder naar Heerlen. Voor minder doe ik het niet, hoor :7 :+

Neemt overigens natuurlijk niet weg dat het wel mooi zou zijn als lijnen bij grote vernieuwing standaard geüpgraded gaan worden naar 160 of 200 km/u met ERTMS. Het meeste reizigersmaterieel op het hoofdrailnet kan 160 al aan, hooguit dat ERTMS nog mist, en met de nieuwe ICNG gaat er ook eindelijk 200 km/u op de Hanzelijn gereden worden.

EDIT wijzigde deze reactie 27-12-2018 13:01 (37%)

• Freee!!

Freee!!

EDIT schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:57:
Jeetje, lage ambities, zeg. Ik verwacht minimaal maglev treinen die in dienst tenminste 1000 km/u rijden. In twintig minuten van Groningen naar Vlissingen of van Den Helder naar Heerlen. Voor minder doe ik het niet, hoor :7 :+
Ik ben bang dat 1000 km/u een beetje snel is voor maglev, luchtweerstand wordt dan een beetje groot. Bij dat soort snelheden moet je meer aan hyperloop gaan denken. Alleen jammer dat in Nederland de tussenstops meer tijd vreten dan het daadwerkelijk verplaatsen.
Neemt overigens natuurlijk niet weg dat het wel mooi zou zijn als lijnen bij grote vernieuwing standaard geüpgraded gaan worden naar 160 of 200 km/u met ERTMS. Het meeste reizigersmaterieel op het hoofdrailnet kan 160 al aan, hooguit dat ERTMS nog mist, en met de nieuwe ICNG gaat er ook eindelijk 200 km/u op de Hanzelijn gereden worden.
Dat zou inderdaad gewoon moeten, gemiste kans die ettelijke miljarden gaat kosten als het alsnog moet gebeuren.

• Vinnienerd
Twee dingen:
- Bodem
- Overwegen

• Freee!!

Freee!!

Vinnienerd schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:57:
[...]
Twee dingen:
- Bodem
- Overwegen
Waarbij die laatste toch al uitgefaseerd worden (maar niet snel genoeg).

• mambo No5
  • Laatst online: 23-01 19:05

mambo No5

Bad Apple?

Vinnienerd schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:57:
[...]

Twee dingen:
- Bodem
- Overwegen
Case in point: Culemborg - Geldermalsen en de vrijwel volledige Leidsche Lijn (Ergo: Woerden - Leiden Lammeschans). Beiden kunnen wel wat verbetering krijgen (en op beiden zitten redelijk langdurende TSB's), maar het volledig oplossen gaat gewoon teveel geld kosten. Persoonlijk ben ik van mening dat er aan beiden dringend wat moet gebeuren en dat het vooruitschuiven van een grote overhaul niet verstandig is op lange termijn, maar uiteindelijk ben ik niet degene die moet betalen en er een uiteindelijk zegje over moet doen. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Vinnienerd
Ik denk dat we in NL wel 200 km/u kunnen rijden, maar dat kost tijd, minstens tien jaar. Denk wel dat het bijvoorbeeld tussen Driebergen en de Duitse grens moet kunnen. Maar dan moeten er nog aardig wat tunnels en inhaalsporen aangelegd worden.

• Arator
In België zijn de grote lijnen naar 160km/u gebracht. Boven de 160km/u is er bij ons sowieso stuurpostsignalisatie nodig. Buiten de HSL-lijnen is volgens mij alleen lijn 36N volledig uitgerust voor een snelheid van 200km/u. Ook mag er niemand aanwezig zijn op de perrons als een trein daar tegen 200km/u passeert omdat men schrik heeft dat er iemand wordt meegezogen.
Nu is er net een proefproject afgelopen om op de klassieke lijnen ook ETCS 2 uit te rollen. Maar dat is eerder om de capaciteit van het net te verhogen dan de snelheid op die lijn te verhogen.

Mijn inziens kan men beter nieuwe sporen aanleggen, langs het klassieke net, voor de hogere snelheden. Bij ons moet een wissel die sneller wordt bereden dan 90km/u al worden uitgerust met bijkomende vergrendelingen. En de wissels op onze HSL's moeten al een beweegbaar hartstuk hebben om een comfortabele en veilige rit tegen hoge snelheid over de wissel te kunnen garanderen.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Grootste probleem in Nederland is de bovenleiding & tractie... niet de overwegen; dubbelsporige overwegen mogen met 160km/u bereden worden. En bij lijnen waar het nut heeft om harder te rijden is de ondergrond nagenoeg geen probleem (voor de verandering).
B1 met Y-draden is geschikt tot 140km/u (zonder Y-draden tot 100km/u) en alle lijnen waar het nut heeft om harder te rijden zijn uitgerust met... B1 bovenleiding :Y)

Bij 200km/u gaat ook nog eens het tractie voeding probleem spelen en dan moeten de overwegen wel weg zijn.

ArcticWolf wijzigde deze reactie 28-12-2018 21:12 (14%)

• Vinnienerd
ArcticWolf schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:09:
Bij 200km/u gaat ook nog eens het tractie voeding probleem spelen en dan moeten de overwegen wel weg zijn.
Gelukkig hebben we al zo'n tien jaar ervaring met B4 tussen Amsterdam en Utrecht. Als je daar nou 3 kV (effectief 3,3) op zet.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Vinnienerd schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:25:
[...]

Gelukkig hebben we al zo'n tien jaar ervaring met B4 tussen Amsterdam en Utrecht. Als je daar nou 3 kV (effectief 3,3) op zet.
Denk dat B4 niet meer gebouwd gaat worden, eerder een nieuwe variant voor 3kV. Een aangepaste variant van B3 zou ook nog kunnen.

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:48

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Misschien een stomme vraag, maar waarom rijdt de IRM/ICM op bijvoorbeeld de de Hanzelijn of Amsterdam-Utrecht nu nog steeds 140 max in plaats van 160? Puur omdat ze geen ETCS/ERTMS ingebouwd hebben?

En is het dus wachten op ICNG voor we wel die hogere snelheden zien?

Specs

Correct. Of wachten tot VIRM het ingebouwd krijgt. Of ICM het nog ingebouwd gaat krijgen vraag ik mij persoonlijk af, zeker nu ERTMS opnieuw naar achteren is geschoven. Wellicht dan hooguit de nieuwste deelserie van ICM.

• Vinnienerd
160 in VIRM op het traject Amsterdam-Utrecht:

Vinnienerd wijzigde deze reactie 29-12-2018 00:34 (11%)

• bvk

bvk

Vinnienerd schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 00:33:
160 in VIRM op het traject Amsterdam-Utrecht:

[Afbeelding]

@EDIT Wat bedoel je met de nieuwste deelserie? De 42xx serie? Ik dacht zelf namelijk dat alle koplopers al hun revisie gehad hadden, het zou mooi zijn als er dan (alsnog) technische vernieuwingen ingebouwd zou worden.

We zijn het er dacht ik toch allemaal over eens (i.i.g. als passagier zijnde) dat deze treinen nog lang mogen blijven :)

Specs

• Vinnienerd
Wat wordt er eigenlijk bedoeld wanneer met het heeft over materieel dat aan het einde van zijn levensduur is? Geen reserveronderdelen meer? Is het staal teveel doorgeroest?

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Vinnienerd schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 01:24:
Wat wordt er eigenlijk bedoeld wanneer met het heeft over materieel dat aan het einde van zijn levensduur is? Geen reserveronderdelen meer? Is het staal teveel doorgeroest?
Het betekent inzet ver buiten de Randstad, over het algemeen :D

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• wildhagen
  • Niet online
Gewoon versleten, niet meer voldoend aan de huidige eisen (comfort, prestaties, capaciteit etc) die er aan gesteld worden, en te kostbaar in onderhoud.

Je kan leuk het interieur moderniseren (zoals bij DDZ is gedaan), maar het casco, het onderstel etc, blijft natuurlijk gewoon nog net zo oud.

Er is natuurlijk ook een verschil tussen technisch afgeschreven en economisch afgeschreven. Op een gegeven moment is het gewoon niet meer lonend om nog geld te stoppen in verouderd materieel wat aan het eind van zijn leven begint te komem. Dat zie je dus nu bij SGM, ICR en ICM gebeuren, ook al zou het technisch misschien nog wel een paar jaar meekunnen.

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:09:
Grootste probleem in Nederland is de bovenleiding & tractie... niet de overwegen; dubbelsporige overwegen mogen met 160km/u bereden worden. En bij lijnen waar het nut heeft om harder te rijden is de ondergrond nagenoeg geen probleem (voor de verandering).
B1 met Y-draden is geschikt tot 140km/u (zonder Y-draden tot 100km/u) en alle lijnen waar het nut heeft om harder te rijden zijn uitgerust met... B1 bovenleiding :Y)

Voor het grootste deel technische problemen die de afgelopen 40 jaar allang opgelost hadden kunnen zijn. Maar de wil is er gewoon niet. Komt ook waarschijnlijk weer dat lulkoekargument naar boven dat het geen tijdwinst oplevert, maar waarom rijden ze dan in België (een land dat een stuk kleiner is) dan wel al lang 160? Zelfs met een beveiligingssysteem dat veruit inferieur is aan ATB. Het kent zelfs geen getrapte snelheidsbewaking, en dat is in Nederland ook een argument om geen 110 toe te laten!
Veiligheidsjihadisme en onwil.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:20
Artikel bij de NOS over Amsterdam - Brussel:
Zes jaar na Fyra-debacle rijdt intercity Brussel nog steeds dramatisch
https://nos.nl/l/2265422
Reserveonderdelen is inderdaad (naast de eerder genoemde punten) ook een belangrijke.
Bijvoorbeeld voor ICM is de ATB bel die in die treinen gebruikt wordt al 20 jaar niet meer verkrijgbaar, maar dat was tot nu toe nog geen probleem. Inmiddels begint de voorraad echt op te raken, dus moet er een nieuwe oplossing gezocht worden. In de stellen die nu dus een kapotte bel krijgen, komt er nu dus een nieuwe sound generator in en moet die dus ook voldoen aan de laatste geluidsnormen: gebruik makend van een specifiek voorgeschreven geluidsbestandje dat een zwaar irritante piek en galm heeft en daardoor in de praktijk gewoon pijn aan de oren doet, omdat het niveau minimaal op een x aantal dB moet liggen, volgens de normen.
bvk schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 00:46:
[...]

@EDIT Wat bedoel je met de nieuwste deelserie? De 42xx serie? Ik dacht zelf namelijk dat alle koplopers al hun revisie gehad hadden, het zou mooi zijn als er dan (alsnog) technische vernieuwingen ingebouwd zou worden.

We zijn het er dacht ik toch allemaal over eens (i.i.g. als passagier zijnde) dat deze treinen nog lang mogen blijven :)
De treinen zijn niet allemaal gelijk.
De eerste driedelige treinen (deelserie ICM 1) hebben nog ouderwetse weerstanden, waar bijvoorbeeld de nieuwere series chopperinstallaties hebben. De deelserie ICM1 is dan ook de oudste nog bestaande serie (ICM0 is al eerder afgevoerd) en in verwacht dat die er na instroom van de ICNG er (in ieder geval deels) uit gaan.

• Vinnienerd
EDIT schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:27:
[...]
De treinen zijn niet allemaal gelijk.
De eerste driedelige treinen (deelserie ICM 1) hebben nog ouderwetse weerstanden, waar bijvoorbeeld de nieuwere series chopperinstallaties hebben. De deelserie ICM1 is dan ook de oudste nog bestaande serie (ICM0 is al eerder afgevoerd) en in verwacht dat die er na instroom van de ICNG er (in ieder geval deels) uit gaan.
Vergeet niet dat ICM in '77 in dienst kwam 8)7
Vinnienerd schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:42:
[...]

ICM-0 ja, maar die zijn allang afgevoerd. De huidige oudste serie is ICM-1, uit 1983-1987.

• wildhagen
  • Niet online
Vinnienerd schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:42:
[...]

Alleen de prototypes ICM0 (stellen 4001-4007), die inmiddels allemaal afgevoerd zijn, en grotendeels gesloopt (minus één rijtuig van de 4004 geloof ik).

De eerste produktiestellen (ICM1) kwamen pas in 1983 op de baan, de laatste serie (ICM4) in 1994.

Virussen? Scan ze hier!

• Crossfire1987
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 14:28

De video van de modernising van de icm

• Freee!!

Freee!!

Ik blijf het jammer vinden, dat je niet meer in de koppen door kunt lopen. Ik heb veel van die mogelijkheid gebruik gemaakt (zitplaats zoeken, handig positioneren bij uitstappen).

• Arator
Maasluip schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:12:
[...]
maar waarom rijden ze dan in België (een land dat een stuk kleiner is) dan wel al lang 160? Zelfs met een beveiligingssysteem dat veruit inferieur is aan ATB. Het kent zelfs geen getrapte snelheidsbewaking, en dat is in Nederland ook een argument om geen 110 toe te laten!
Ik zou je kunnen volgen als het over memor ging, doch is nu het "ganse" net uitgerust met TBL 1+, dat dus ook de naderingssnelheid naar een rood sein in het oog houdt. Verder worden meer en meer lijnen uitgerust met ETCS 1, dit kan perfect in de bakens van TBL. En aangezien NMBS meer en meer treinstellen in dienst heeft die ETCS kennen, zal dit verder worden uitgerold. En ondertussen is er ETCS 2 uitgerold op een klassieke lijn als test.
Dus om te stellen dat we met een veiligheidssysteem zitten dat inferieur is aan ATB... :)B
:P

• leekers

Kijk we kunnen er natuurlijk wel lachend over doen maar een feit blijft dat we in nederland nu niet bepaald voorop lopen met ons spoorwegen net en de ene knulligheid (fyra) na de andere knulligheid (verkopen van stukken grond voor 1 euro en dan weer terugkopen voor 13 miljoen) wordt afgewisseld .

Gisteren staat er weer een stuk in de krant over die "nieuwe intercity's" die in 2021 komen en nodig zijn op een traject naar brussel dat met een vertragings percentage zit van 15-38 % op die lijn .
Vervolgens roept de ns dat ze proberen te verbeteren maar voltage's etc moeten wisselen op die trajecten dus dat dat ook moeilijk gaat worden kortom weer een nieuwe knulligheid .
Ik kan mij ook nog een verhaal herinneren dat er treinen in canada besteld waren en ze even "vergeten" waren een boete op een te late levering te zetten zodat de fabrikant zelf kon beslissen wanneer ze die domme hollanders konden gaan leveren .

Het hele treinen verhaal in nederland hangt aan elkaar vast en bestaat uit de ene "blunder" na de andere en waar in het normale bedrijfsleven mensen allang op straat beland zouden zijn worden diezelfde mensen beloond met reizen naar canada , duitsland , italie , japan en spanje (ik vraag mij af hoe ze dat in andere landen noemen)

Dan krijgen we nog het verhaal dat er in 2021 (en ik neem amsterdam groningen even als voorbeeld) nog steeds geen railverbinding is die in de huidige tijd normaal genoemd kan worden maar we op die lijn nog steeds zoveel treinen willen laten rijden dat het spoor vol is en door de vorm van die rails op sommige stukken niet harder gereden mag worden dan 80 km p/u .

Er is bij de ns , prorail of de nederlandse regering geen enkele beweging die laat zien dat ze werkelijk naar oplossingen zoeken en acties ondernemen in een land wat met het huidige milieu alleen maar rare zijsprongen maakt ipv daadwerkelijk gaat bouwen aan een effectief openbaar vervoer .

Ik zie tenminste nog 1 groot pluspunt in dit hele verhaal namelijk dat door het verwarmen van de aarde er minder blaadjes van de boom afvallen en minder strenge winters hebben zodat we in ieder geval geen probleem meer hebben van bevroren wissels en het niet kunnen afremmen (het enigste land ter wereld met dat probleem)
Wat ik trouwens nog even tot slot terzijde even wilde opmerken dat die snoepreisjes naar zwitserland om te kijken naar bevroren wissels ook niet echt geholpen hebben .

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arator schreef op zondag 30 december 2018 @ 01:30:
[...]

Ik zou je kunnen volgen als het over memor ging, doch is nu het "ganse" net uitgerust met TBL 1+, dat dus ook de naderingssnelheid naar een rood sein in het oog houdt. Verder worden meer en meer lijnen uitgerust met ETCS 1, dit kan perfect in de bakens van TBL. En aangezien NMBS meer en meer treinstellen in dienst heeft die ETCS kennen, zal dit verder worden uitgerold. En ondertussen is er ETCS 2 uitgerold op een klassieke lijn als test.
Dus om te stellen dat we met een veiligheidssysteem zitten dat inferieur is aan ATB... :)B
:P
Maar met memor/crocodile werd al 160 km/h gereden, dus daar heb ik het inderdaad over.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

@leekers Jeetje, wat een hoop populistische praat 8)7

• leekers
EDIT schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:23:
@leekers Jeetje, wat een hoop populistische praat 8)7
Populisties ? Ik zou het meer een opsomming noemen van de feiten en het falen van NS en Prorail of wilde je misschien het feit dat mensen dagelijks in de trein moeten staan om naar hun werk te gaan en meer dan 3000 euro daarvoor betalen per jaar een normale zaak is in nederland in het jaar 2018 ?

• Arator
leekers schreef op zondag 30 december 2018 @ 06:51:
[...]
Er is bij de ns , prorail of de nederlandse regering geen enkele beweging die laat zien dat ze werkelijk naar oplossingen zoeken en acties ondernemen in een land wat met het huidige milieu alleen maar rare zijsprongen maakt ipv daadwerkelijk gaat bouwen aan een effectief openbaar vervoer .

Ik zie tenminste nog 1 groot pluspunt in dit hele verhaal namelijk dat door het verwarmen van de aarde er minder blaadjes van de boom afvallen en minder strenge winters hebben zodat we in ieder geval geen probleem meer hebben van bevroren wissels en het niet kunnen afremmen (het enigste land ter wereld met dat probleem)
Wat ik trouwens nog even tot slot terzijde even wilde opmerken dat die snoepreisjes naar zwitserland om te kijken naar bevroren wissels ook niet echt geholpen hebben .
En jij denkt dat Nederland alleen staat in die dingen?
Wij, Belgen, kopen altijd treinen aan bij een constructeur maar willen daar altijd een eigen twist aan. Die ingenieurs in Brussel moeten hun loon toch kunnen verantwoorden. Het gevolg is wel, dat als er reeds een internationale homologatie was, deze sowieso komt te vervallen.
Voorbeeldjes? In onze type 77 loc (type vossloh), ligt een scheepsmotor. Gevolg : neus is hoger dan voorzien. Dus geen goed overzicht op de voorkant van de trein. Loc moet verplicht in NL met korte snuit naar voor rijden.
Onze MS08, een Siemens desiro main line. Om een of andere reden wou Brussel andere motoren voor de sluiting van de deuren. Gokje waar de problemen zitten....
Frankrijk is ook een land met de nodige blunders. Die kopen treinstellen aan die niet passen in het vrijeruimteprofiel van de perrons. Gevolg, door gans Frankrijk moesten er perrons verbouwd worden. Dan denk je, nu weten ze toch hoe belangrijk het VRP is. Denk nog maar eens, want de stellen die ze kochten om internationaal naar Italië te rijden passen niet in de tunnel. Het dak (van de tunnel) is te laag, het gaat maar over centimeters, en zou kunnen worden aangepast, maar toch...
En het opgehemelde Zwitserland. Wij hebben software van de zwitsers gekocht, en dan laten aanpassen naar onze noden. Nu komen de zwitsers bij ons kijken, "want die functie lijkt toch verdomd handig". Dat systeem kende bijvoorbeeld geen rangeringen. En hun systeem om op tijd te rijden? Als iets niet op tijd rijdt, schaf af, wacht een uur, en dan rijdt die terug op tijd.

Arator wijzigde deze reactie 30-12-2018 11:34 (0%)
Reden: Typo

leekers schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:08:
[...]

Populisties ? Ik zou het meer een opsomming noemen van de feiten en het falen van NS en Prorail of wilde je misschien het feit dat mensen dagelijks in de trein moeten staan om naar hun werk te gaan en meer dan 3000 euro daarvoor betalen per jaar een normale zaak is in nederland in het jaar 2018 ?
Dan zijn die feiten ondergesneeuwd in die populistische praat. Misschien dat je dan nogmaals kan proberen te posten, dit keer zonder het populisme.

Oh, en ja, staan in de spits hoort er inderdaad bij. Het is onmogelijk om iedereen een zitplaats te geven, dit door lengtebeperkingen (materieellengte en perronlengte) en tijdsbeperkingen (er moet minimaal een x tijd tussen twee treinen zitten voor de veiligheid).
Daarnaast is het ook nog eens (zoals elk bedrijf met winstoogmerk betaamt) gewoon een kosten/batenanalyse. Het kost x euro om een extra treinstel aan te koppelen, maar als de inkomsten met dat extra treinstel achterblijven bij de kosten, dan zal dat niet (snel) gebeuren.

EDIT wijzigde deze reactie 30-12-2018 12:06 (24%)

• leekers
EDIT schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:30:
[...]

Dan zijn die feiten ondergesneeuwd in die populistische praat. Misschien dat je dan nogmaals kan proberen te posten, dit keer zonder het populisme.

Oh, en ja, staan in de spits hoort er inderdaad bij. Het is onmogelijk om iedereen een zitplaats te geven, dit door lengtebeperkingen (materieellengte en perronlengte) en tijdsbeperkingen (er moet minimaal een x tijd tussen twee treinen zitten voor de veiligheid).
Daarnaast is het ook nog eens (zoals elk bedrijf met winstoogmerk betaamt) gewoon een kosten/batenanalyse. Het kost x euro om een extra treinstel aan te koppelen, maar als de inkomsten met dat extra treinstel achterblijven bij de kosten, dan zal dat niet (snel) gebeuren.
Bullshit we zijn genoeg voorbeelden in europa waar het wel kan en dat er beperkingen in treinstellen zijn dat klopt en dat is nu precies mijn punt !
Er is in nederland nooit vooruitgedacht en voldoende nieuwe rails gelegd om een normaal railverkeer mogelijk te maken maar zitten we met een te kleine capaciteit die de komende jaren alleen maar erger wordt en zeker niet voor 2030 opgelost is .
@leekers Dat is nu precies die populistische praat waar ik het over had. Probeer het nog eens ;)
En geef vooral eens voorbeelden waar het volgens jou wel zou lukken. Ik ben erg benieuwd, want ik heb in veel landen in Europa (en ook buiten Europa) met de trein gereisd, en ik heb nog geen enkel land gezien waar je in de spits altijd een zitplaats hebt.

EDIT wijzigde deze reactie 30-12-2018 14:02 (56%)

• wildhagen
  • Niet online
@leekers aangezien jij overduidelijk een enorm grote expert op dit vlak bent, kom eens met een (bij voorkeur enigszins uitgewerkt en in ieder geval realistisch!) plan om de zaken te verbeteren?

Want tot nu toe klinkt wat je hier noemt nogal populistisch, en heeft het met werkelijke realitieit (helaas) vrij weinig te maken.

Virussen? Scan ze hier!

• rutgerw
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
leekers schreef op zondag 30 december 2018 @ 06:51:
[...]

Om maar eens 1 "feit" te ontkrachten: Nederland is niet het enige land ter wereld met die problemen. Sneeuw en blaadjes op de rails veroorzaken overal problemen. Ga maar eens de storingen op bahn.de bekijken als er sneeuw valt in Duitsland. Of kijk hoeveel last het Britse spoorwegnet heeft van bladeren op de rails.

• leekers
wildhagen schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:38:
@leekers aangezien jij overduidelijk een enorm grote expert op dit vlak bent, kom eens met een (bij voorkeur enigszins uitgewerkt en in ieder geval realistisch!) plan om de zaken te verbeteren?

Want tot nu toe klinkt wat je hier noemt nogal populistisch, en heeft het met werkelijke realitieit (helaas) vrij weinig te maken.
Nee je hebt helemaal gelijk , we hebben treinen genoeg en er zijn zitplaatsen genoeg en waarom nieuwe rails leggen en proberen onze verbindingen naar het zuiden en noorden te verbeteren dat zou wel heel erg populistisch zijn zeg .

Ik komen met een uitgewerkt plan ? Nee dank je ik werk niet gratis voor de ns laat ze hun eigen personeel maar aan het werk zetten en snoepreisjes maken .

leekers wijzigde deze reactie 30-12-2018 13:01 (10%)

• wildhagen
  • Niet online
leekers schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:00:
[...]

Nee je hebt helemaal gelijk , we hebben treinen genoeg en er zijn zitplaatsen genoeg en waarom nieuwe rails leggen en proberen onze verbindingen naar het zuiden en noorden te verbeteren dat zou wel heel erg populistisch zijn zeg .
Jammer dat je niet inhoudelijk reageert. Je bevestigt hiermee wel het feit dat je weinig realistische (en op een aantal vakken ronduit onjuiste) informatie aan het verspreiden bent.

Gemiste kans om je expertise in te zetten voor een daadwerkelijk verbetering van het spoor danwel de dienstregeling. Jammer.

Virussen? Scan ze hier!

• leekers
knip

PWM wijzigde deze reactie 30-12-2018 19:32 (96%)
Reden: Dit komt de sfeer niet ten goede

Stel je voor dat je met feiten en onderbouwingen aan moet komen zetten. Jeetje, schandalig. Hoe durven we dat hier te vragen 8)7 _O-

• bvk

bvk

[...]

Ik komen met een uitgewerkt plan ? Nee dank je ik werk niet gratis voor de ns laat ze hun eigen personeel maar aan het werk zetten en snoepreisjes maken .
Wat een rant.... In het verleden is er inderdaad misschien vanwege de overheidsbezuinigingen en de crisis minder gedaan dan had gekund. Maar als je het recente nieuws een beetje gevolgd heb dan zie je ook dat Eringa en van Boxtel die problemen allemaal onderkennen en hard bezig zijn om de schade in te halen.

En dat is nu eenmaal niet van de ene op de andere dag gerealiseerd.

Specs

• LordSinclair
  • Nu online
bvk schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:47:
En dat is nu eenmaal niet van de ene op de andere dag gerealiseerd.
Nee een dag is wat krap met oud & nieuw voor de deur, maar geef @leekers een week en een miljoen en hij heeft het voor elkaar hoor!

• AW_Bos
  • Laatst online: 13:37

AW_Bos

Sjoema flop 🧙‍♂️

wildhagen schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:46:
[...]

Alleen de prototypes ICM0 (stellen 4001-4007), die inmiddels allemaal afgevoerd zijn, en grotendeels gesloopt (minus één rijtuig van de 4004 geloof ik).

De eerste produktiestellen (ICM1) kwamen pas in 1983 op de baan, de laatste serie (ICM4) in 1994.
De 4001 en 4004 bestaan nog.
4001 staat ergens op een afgesloten terrein in Arnhem, en de 4004 in Ossendrecht, op een oefenterrein geloof ik. Beiden compleet met de bakken maar flink vervallen. Ik zie ze eerder onder de slopergrijper verdwijnen dan dat ze gered worden ;).

AW_Bos wijzigde deze reactie 30-12-2018 14:26 (6%)

...

• zwahiel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:50

zwahiel

Moderator General Chat

Keihard de lekkerste!

[...]

Gelukkig koop je een vervoersbewijs: een bewijs dat je hebt betaald om je van a naar b te laten vervoeren. Ook wel een plaatsbewijs genoemd. Is dat een zitplaatsbewijs, of een stoelreservering, of misschien een zetel in een trein? Nee hè, nee. Je betaald om van a naar b te komen, niet om daar zittend heen vervoerd te worden. Enkel voor de reis. En dat je veel betaald en dan moet staan? Jammer voor je, dan had je maar een eerste klasse abo moeten aanschaffen, o wacht dat is ook een vervoersbewijs zonder zitgarantie. Zie je hoe je het werkt?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014.

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
Ik ga het toch even opnemen voor @leekers want ben het op een aantal punten wel met hem eens. Wat betreft staanplaatsen niet echt trouwens, want je kunt je treinen nou eenmaal niet afstemmen op een piekmoment van 2 uur per dag. Bovendien moet je de Nederlandse Spoorwegen inmiddels meer zien als een metro en in andere metro's is staan ook heel gewoon. Als je in Zürich in de spits met de S-Bahn gaat heb je ook niet altijd een zitplaats hoor.

Maar dan de andere punten: daar heeft hij wel gelijk. Hoewel het niet zozeer de schuld is van ProRail en NS want die voeren slechts uit waar het ministerie geld voor geeft. Feit is dat er al jaren lang een Spoorse politiek van 'weinig gedoe' wordt gevoerd. Een beetje investeren in mooie stations, een beetje miljarden in PHS maar echt ambitievol is het niet. En het lost de 'problemen' ook niet op: het spoor wordt steeds voller en de grenzen van de capaciteit komen uiteindelijk in zicht. Delft Zuid-Schiedam, spoor door Almere, station Schiphol, Utrecht-Driebergen, Naarden-Hilversum, Alphen-Woerden, Houten-Meteren... allemaal trajecten die eigenlijk gewoon overbelast zijn maar de politiek vindt het het niet waard daar geld in te investeren.

Uiteindelijk is het natuurlijk een financiële keuze. Moeten we overal sneeuwploegen en sleeplocs achter de hand houden voor de ongeveer 5 dagen per jaar dat er meer-dan-gemiddeld sneeuw valt? De politiek vindt van niet en gevolg is dus dat de dienstregeling in de soep loopt als er sneeuw valt. Moeten we langere treinen inzetten (=meer bakkilometers = meer €) om capaciteit op te vangen als er een trein uitvalt? De NS vindt van niet, gevolg is dat als een trein uitvalt de volgende trein veel te vol zit. Ik vind hier wel wat van, maar feit is dat men hiervoor heeft gekozen en we het ermee moeten doen.

En dan over de organisaties: die spoorse gronden (RailSide) wat deze week in het nieuws was, dat ís toch gewoon een blunder? Echt: dat voel je op je klompen aankomen. En nee, als ProRail haar werk goed had gedaan dan was het misschien uiteindelijk ook een probleem geworden, maar minder snel.

De HSL is ook gewoon niet goed aangepakt: Bombardier had al lang in gebreke moeten worden gesteld voor haar matige prestaties daar. Die firma presteert nergens goed. Zie de Hoekse Lijn, zie de Uithoflijn. Ook in het Buitenland heeft Bombardier een beroerde reputatie: ik kan zo acht andere dossiers opnoemen van de afgelopen paar jaar waar ze in gebreke bleven. Binnen NS en ProRail heerst een cultuur van pappen en nathouden als het om leveranciers gaat en uiteindelijk ben je dan te laat. Je moet er gewoon bovenop zitten.

• Freee!!

Freee!!

Dennis schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:31:
Ik ga het toch even opnemen voor @leekers want ben het op een aantal punten wel met hem eens.
Hij verwoordt het inderdaad populistisch. Het probleem daarmee is, dat het een negatieve klank heeft. Het probleem daarvan is, dat echte, bestaande problemen, die al te lang zijn genegeerd, nog meer gebagatelliseerd worden, de oorzaak van populistische praatjes.

@Dennis Er zitten zeker valide punten verborgen in de rant, dat zal niemand ontkennen. Als @leekers het opgeschreven had zoals jij het deed, dan was er ongetwijfeld een discussie ontstaan over de inhoud in plaats de vorm.

• wildhagen
  • Niet online
@Dennis: helemaal met je betoog eens. En zoals jij het brengt is dat allemaal prima, dat is constructief.

Wat @leekers deed met zijn populistische rant was alleen negatieve kritiek, alles afkraken. Hij is dan weliswaar expert op het vlak van spoorwegen, maar juist daarom had hij betere constructieve kritiek kunnen geven vanuit zijn expertise ipv ranten.

Met ranten bereik je niks, met constructieve kritiek juist veel meer.

Virussen? Scan ze hier!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:00:
@Dennis: helemaal met je betoog eens. En zoals jij het brengt is dat allemaal prima, dat is constructief.

Wat @leekers deed met zijn populistische rant was alleen negatieve kritiek, alles afkraken. Hij is dan weliswaar expert op het vlak van spoorwegen, maar juist daarom had hij betere constructieve kritiek kunnen geven vanuit zijn expertise ipv ranten.

Met ranten bereik je niks, met constructieve kritiek juist veel meer.
In theorie volkomen waar, in de praktijk blijkt dat constructieve kritiek ook vaak niet opgepikt wordt en op een gegeven moment houd je daar dan maar mee op en ga je over op ranten, wat door een veel groter publiek opgepakt en begrepen wordt.

NB: Dit is zeer zeker niet voorbehouden aan problemen bij de spoorwegen, vooral in de politiek heeft het al een zeer lange geschiedenis.

spoiler:
Als ik die geschiedenis te uitgebreid uit de doeken doe, haal ik me een Godwin op de hals.

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
Dank voor jullie reacties op mijn betoog :+.

Ja weet je wat het is: het is gewoon jammer dat het zo loopt. Ik draag het spoor een warm hart toe, maar ik baal soms ook wel persoonlijk van de blunders die worden begaan. Ik weet trouwens waar ik het over heb: ik werk bij ProRail maar heb per 1 januari ontslag genomen omdat ik steeds meer moeite kreeg met dingen die (vermijdbaar) fout gaan. Het is gewoon een grote, logge organisatie. Ik denk dat het bij NS niet veel beter is en anderen bevestigen dat.

Sinds Pier aan het roer staat is het trouwens wel beter geworden maar zijn aanwezigheid is ook niet oneindig. Als ProRail een ZBO wordt blijft hij niet. Wat is ook de lol voor hem? Hij is een kundig bestuurder, weet uitstekend met de media om te gaan en had behoorlijk snel door wat er mis is in de organisatie. Voor de politiek is het vooral belangrijk dat er geen gedoe komt (lees: geen kamervragen voor de stas). Niet echt iets waar je nou harder voor gaat lopen lijkt me...
@Dennis Er is wat mij betreft weinig inhoudelijke reactie mogelijk op jouw betoog: je hebt volkomen gelijk.

Edit: overigens alleen het laatste stukje over Bombardier ben ik het niet helemaal eens. Zeker, deels is Bombardier verantwoordelijk, maar ook NS zou er goed aan doen om ook deels de hand in eigen boezem te steken. ProRail is eigenlijk niet echt een partij in dezen, maar InfraSpeed draagt op zijn manier ook bij aan de problemen op de HSL. Vanuit bedrijfsoogpunt begrijp ik hen volkomen, maar vanuit het oogpunt van de reizigers blijft die beheersconcessie volgens mij een van de grootste blunders die er gemaakt zijn rondom de hele HSL.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat het opeens goed zou zijn gegaan als ProRail het beheer had gedaan, maar ik heb wel het idee dat ProRail, ondanks dat dingen soms frustrerend langzaam gaan, uiteindelijk meer beweeglijkheid kent voor eventuele verbeteringen.

EDIT wijzigde deze reactie 30-12-2018 17:00 (78%)

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ik meen dat Infraspeed eindelijk maatregelen gaat nemen binnenkort }:O werd tijd.

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:38
Gaat het Ertms systeem op de HSL dan ook een keer een software update kringen, zodat het niet meer als ongeveer enig baanvak op een rare verouderde versie zit? 2.3.0d ipv 2.3.0c
Pagina: 1 ... 74 ... 77 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True