Moet je eens op een gladgeslepen nat stuk staal gaan staan (Ik wou eigenlijk zeggen "een natte rail", maar ik wil spoorlopen zeker niet bevorderen). Al meermaals bijna op m'n bek gegaan omdat ik op een rail stapte, in plaats van erover

(ik ben zelf werkzaam bij de spoorwegen en heb dus onder bepaalde voorwaarden toegang tot de sporen)
Bacchus schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:30:
Hoe zou een trein naar Brussel moeten rijden vanuit Eindhoven? Is dat "gewoon" via Breda/Antwerpen? Dan zou een trein naar Brugge eigenlijk logischer zijn, een overstap richting Brussel zou op Antwerpen prima kunnen. Via een nieuwe spoorlijn Valkenswaard/Houthalen/Hasselt klinkt ambitieus maar ook wel interessant.
Er zijn vanuit Antwerpen ook genoeg aansluitingen richting Gent, en al 1 IC per uur rechtstreeks naar Brugge
Men gaat trouwens de
grensovergang bij Achel richting Weert (heb je daar ook de aansluiting vanuit Eindhoven naar België mits overstap) terug opwaarderen (
lijn 19). Dus een nieuwe spoorlijn vanuit Valkenswaard zie ik zo snel niet gebeuren. Dit zou trouwens geen nieuwe spoorlijn zijn, maar een heropening van een gedeelte van
lijn 18. Deze lijn zou je volgen tot in Houthalen, en daar overgaan op
lijn 15.
Dat is volgens mij nog een grotere utopie dan lijn 18 terug te heropenen.
Lijn 29, de officiële benaming van het Bels lijntje, is omgevormd tot een (populair) fietspad van Turnhout tot Tilburg. Het is een enkelsporig baanvak tussen Turnhout en Herentals, met een Tielen als kruisingsstation. Al jaren wordt er gepleit om dit baanvak volledig te ontdubbelen, maar daar is voorlopig nog niets van in huis gekomen. In Turnhout ontdubbelt de lijn met een wissel in 2 perron sporen, maar na het perron, wordt het terug op 1 spoor gebracht richting een bundel.
Het doodspoor van die bundel, wat volgens mij nog een overblijfsel was van de verbinding richting Tilburg, is enkele jaren geleden ook grotendeels uitgebroken voor verdere stadsontwikkeling.
Persoonlijk zou ik deze verbinding ook wel zien zitten, maar ik denk niet dat dit er nog gaat komen.