Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 100 Laatste
Acties:
  • 575.617 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Is er eigenlijk een online rekenmodel waar je dat soort dingen na kunt rekenen?

Welk soort kaart/abonnement/korting je het meest bespaart voor een gegeven traject, bedoel ik.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:39
zeeg schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:10:
Vraag: de maandelijkse Traject Vrij kan ik stoppen als er een vakantie aankomt. Bijvoorbeeld straks de kerstvakantie: dan stop ik mijn abonnement op 20 december en neem ik vanaf maandag 7 januari weer een nieuw abonnement. Kan ik dat eigenlijk ook doen met NS Flex? En dan betaal ik (neem ik aan) niet voor die periode dat ik geen abonnement heb?
Traject Vrij is er in twee varianten: een doorlopend abonnement met een minimale contractduur van een jaar en een maandabonnement dat altijd één maand duurt en na een maand automatisch verloopt.

Zou je nu een doorlopend abonnement aanschaffen, dan kun je dat niet op 20 december al opzeggen. Je kunt wel het traject aanpassen, maar dat kan alleen op dezelfde dag van de maand dat het abonnement is ingegaan. Zou je doorlopend abonnement bijvoorbeeld ingaan op 5 november, dan kun je het traject wijzigen op 5 december, of 5 januari, enzovoorts. Zou je het traject wijzigen op 5 december, dan kun je het pas weer wijzigen op 5 januari, en als je dat niet doet op 5 februari, enzovoorts. En je abonnement stoppen kan dan pas op 5 november 2019. Zou je dat niet doen, dan kan dat daarna pas weer op 5 december 2019, enzovoorts.

Een maandabonnement is niet te wijzigen: je koopt een abonnement en dat heb je een maand. Zou je maandabonnement op 5 november ingaan, dan loopt het dus tot en met 4 december. Vervolgens kun je dan zelf een nieuw abonnement laten ingaan op een zelfgekozen datum. Maar als je het wil opzeggen per 20 december, dan moet het dus zijn ingegaan op 20 november (of 21 november als je 20 december nog wil reizen).

Bij NS Flex kun je je abonnement maandelijks wijzigen, mits er minstens een maand verstreken is na de aanschafdatum of sinds de vorige wijziging. Een abonnement dat is ingegaan op 5 november kan dan gewijzigd worden of worden stopgezet op 5 december, of 6 december, of 7 december, enzovoorts. Dat abonnement kun je dan dus wel stopzetten op 20 december. Wil je het op 7 januari opnieuw laten ingaan, dan moet je NS Flex geheel beëindigen en van je kaart afhalen, en op 7 januari weer opnieuw een NS Flex Altijd Vrij-abonnement nemen. Je kunt bijvoorbeeld niet op 20 december je abonnement wijzigen naar NS Flex zonder abonnement, want dan kun je het pas op 20 januari weer wijzigen in NS Flex Altijd Vrij.

NS Flex Altijd Vrij klinkt als de beste optie. Voor de volledigheid: NS Flex is niet beschikbaar voor minderjarigen en kan ook niet (goed) op één OV-chipkaart gecombineerd worden met een abonnement voor bus, tram en metro. Zie verder ook de informatie op www.ns.nl/flex en www.ns.nl/klantenservice/flex.
burne schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:23:
Is er eigenlijk een online rekenmodel waar je dat soort dingen na kunt rekenen?
Er was vroeger een abonnementenwijzer, maar die gaf maar heel globaal advies. De beste optie is nu eigenlijk zelf een en ander op een rijtje zetten en eventueel advies vragen aan iemand die er meer van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:22
zeeg schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:10:

Vraag: de maandelijkse Traject Vrij kan ik stoppen als er een vakantie aankomt. Bijvoorbeeld straks de kerstvakantie: dan stop ik mijn abonnement op 20 december en neem ik vanaf maandag 7 januari weer een nieuw abonnement. Kan ik dat eigenlijk ook doen met NS Flex? En dan betaal ik (neem ik aan) niet voor die periode dat ik geen abonnement heb?

Hebben jullie tips of adviezen voor mij in deze situatie, wat is het voordeligst? Dank!
Mag ik wat vragen? Heb je geen studenten-ov, als je alleen reist buiten schoolvakanties? Of ben je docent?
Tochjo schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:03:
[...]

Bij NS Flex kun je je abonnement maandelijks wijzigen, mits er minstens een maand verstreken is na de aanschafdatum of sinds de vorige wijziging. Een abonnement dat is ingegaan op 5 november kan dan gewijzigd worden of worden stopgezet op 5 december, of 6 december, of 7 december, enzovoorts. Dat abonnement kun je dan dus wel stopzetten op 20 december. Wil je het op 7 januari opnieuw laten ingaan, dan moet je NS Flex geheel beëindigen en van je kaart afhalen, en op 7 januari weer opnieuw een NS Flex Altijd Vrij-abonnement nemen. Je kunt bijvoorbeeld niet op 20 december je abonnement wijzigen naar NS Flex zonder abonnement, want dan kun je het pas op 20 januari weer wijzigen in NS Flex Altijd Vrij.

NS Flex Altijd Vrij klinkt als de beste optie. Voor de volledigheid: NS Flex is niet beschikbaar voor minderjarigen en kan ook niet (goed) op één OV-chipkaart gecombineerd worden met een abonnement voor bus, tram en metro. Zie verder ook de informatie op www.ns.nl/flex en www.ns.nl/klantenservice/flex.
Je kunt een week voordat je abonnement op 7 januari ingaat, een NS Flex abonnement afsluiten en voor een nieuwe ov-chipkaart gaan kiezen, deze is gratis als je een abonnement neemt dat 5 euro kost of duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
Goed punt, dat kan inderdaad ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Kijk eens aan... De gemoderniseerde MS75 heeft blijkbaar ook zijn toelating tot Roosendaal. Ik had van de week al begrepen dat er wat ritten waren gemaakt, maar ik wist niet of dat proefritten waren of reizigersritten.

Opmerkelijk is wel dat de derde lamp bij deze 824 ontbreekt, en toch Roosendaal in mocht. Bij enkele anderen zit deze lamp er al wel op.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kA3Oq0/20181103-195313.jpg

Nu die knip op Essen weer ongedaan maken :p

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Tochjo schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:03:
Traject Vrij is er in twee varianten: een doorlopend abonnement met een minimale contractduur van een jaar en een maandabonnement dat altijd één maand duurt en na een maand automatisch verloopt.

Zou je nu een doorlopend abonnement aanschaffen, dan kun je dat niet op 20 december al opzeggen. Je kunt wel het traject aanpassen, maar dat kan alleen op dezelfde dag van de maand dat het abonnement is ingegaan. Zou je doorlopend abonnement bijvoorbeeld ingaan op 5 november, dan kun je het traject wijzigen op 5 december, of 5 januari, enzovoorts. Zou je het traject wijzigen op 5 december, dan kun je het pas weer wijzigen op 5 januari, en als je dat niet doet op 5 februari, enzovoorts. En je abonnement stoppen kan dan pas op 5 november 2019. Zou je dat niet doen, dan kan dat daarna pas weer op 5 december 2019, enzovoorts.

Een maandabonnement is niet te wijzigen: je koopt een abonnement en dat heb je een maand. Zou je maandabonnement op 5 november ingaan, dan loopt het dus tot en met 4 december. Vervolgens kun je dan zelf een nieuw abonnement laten ingaan op een zelfgekozen datum. Maar als je het wil opzeggen per 20 december, dan moet het dus zijn ingegaan op 20 november (of 21 november als je 20 december nog wil reizen).

Dank voor je uitgebreide antwoord. Helaas was de vraag niet voor mezelf, maar voor een minderjarig kind (had het alleen voor de eenvoudigheid even in de ik-vorm geschreven).

Dus alleen Traject Vrij blijft dan over. Ik snap dat je inderdaad van bijvoorbeeld 20 november tm 19 december een abonnement kan kopen en dan bijvoorbeeld weer losse kaartjes voor 20 en 21 december. En dan weer een nieuw maandabonnement voor vanaf 7 januari etc etc.
ykc1994 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:17:
Mag ik wat vragen? Heb je geen studenten-ov, als je alleen reist buiten schoolvakanties? Of ben je docent?
Zie hierboven, het gaat over een kind van 12 jaar.

De abonnementenwijzer die ik vond, werd ik niet echt wijzer van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

zeeg schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:13:
Helaas was de vraag niet voor mezelf, maar voor een minderjarig kind (had het alleen voor de eenvoudigheid even in de ik-vorm geschreven).
Dus je probeerde slimmer te zijn dan de knappe koppen in dit topic maar het netto resultaat is dat je iedereen in de luren legde en een slechter dan gemiddeld antwoord kreeg?

Asking for a friend.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tochjo
zeeg schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:13:
Dus alleen Traject Vrij blijft dan over. Ik snap dat je inderdaad van bijvoorbeeld 20 november tm 19 december een abonnement kan kopen en dan bijvoorbeeld weer losse kaartjes voor 20 en 21 december. En dan weer een nieuw maandabonnement voor vanaf 7 januari etc etc.
Merk op dat een doorlopend abonnement goedkoper is dan twaalf keer een maandabonnement. Het kan dus toch lonen om een doorlopend abonnement aan te schaffen en dit in vakantieperiodes door te laten lopen.

Als voorbeeld even voor het willekeurig gekozen traject Utrecht Centraal-Gouda: een maandabonnement kost 208 euro en een doorlopend abonnement kost 167 euro per maand. Met een doorlopend abonnement betaal je dus 12 × 167 = 2004 euro per jaar. Met tien maandabonnementen is dat al 10 × 208 = 2080 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
AW_Bos schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:03:
Kijk eens aan... De gemoderniseerde MS75 heeft blijkbaar ook zijn toelating tot Roosendaal. Ik had van de week al begrepen dat er wat ritten waren gemaakt, maar ik wist niet of dat proefritten waren of reizigersritten.

Opmerkelijk is wel dat de derde lamp bij deze 824 ontbreekt, en toch Roosendaal in mocht. Bij enkele anderen zit deze lamp er al wel op.

[Afbeelding]

Nu die knip op Essen weer ongedaan maken :p
Hetgeen ik weet is dat ze iets van een 10.000 testkilometers zou moeten rijden. En dat het vorige week al dik misliep : trein rijdt Essen buiten, trein strandt. Trein terug binnengesleept in Essen. Nieuwe software werd ter plaatse ingelezen. Trein rijdt terug buiten, defect. Terug naar de bundel. Ik geloof dat woensdag een hele ochtendshift een bus heeft gependeld tussen Essen en Roosendaal.

Dus na de problemen met de Benelux via de HSL, gaat deze grensovergang ook een groot vraagteken worden...

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 19:48
Ik vind het sowieso nog bijzonder dat er een trein rijdt tussen Roosendaal en Essen.

Frequentie van 1x/uur en heb nou niet echt het idee dat de bezettingsgraad (gem. genomen) er hoog is. Waarom van dat traject geen Q-Liner/sneldienst maken ?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
D_Jeff schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:32:
Waarom van dat traject geen Q-Liner/sneldienst maken ?
Omdat NMBS een puur treinbedrijf is, en dus geen bussen heeft (in tegenstelling tot bij jullie, waar sommige maatschappijen zowel met bussen als treinen rijden).
Als er (nu) bussen moeten worden ingelegd, gaat dat altijd via een private busmaatschappij. De kosten daarvoor worden dan doorgestuurd naar de veroorzaker van de storing (waarom die busdienst moet worden ingelegd).
Ik vermoed niet dat de treinen frequenter kunnen rijden dan 1x per uur wegens bezettingsproblemen in Roosendaal (ik vermoed dat er ergens ruimte wordt gereserveerd voor wanneer benelux en/of thalys klassiek moeten omrijden).
En er is nog altijd een draagvlak om ze wel te laten rijden. Al is het maar omdat Roosendaal toch redelijk wat verbindingen aanbiedt om verder Nederland in te rijden.
Misschien zou de bezetting iets hoger zijn als het geen stoptrein betrof. Nu merken we (in het weekend) dat heel wat Nederlanders met de wagen afzakken tot in Essen en daar de trein nemen richting Antwerpen. De gratis parking in Essen zal er wel iets mee te maken hebben.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

D_Jeff schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:32:
Ik vind het sowieso nog bijzonder dat er een trein rijdt tussen Roosendaal en Essen.

Frequentie van 1x/uur en heb nou niet echt het idee dat de bezettingsgraad (gem. genomen) er hoog is.
In veel buitenlanden is het heel normaal dat er niet vaak een trein rijdt. Een vriend van me is te bereiken via een trein, maar die gaat eens per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:23
Een op hol geslagen goederentrein heeft in de Australische regio Pilbara zo'n 92 kilometer zonder bestuurder gereden. Mijnbedrijf BHP Billiton Ltd. liet de trein, die bestond uit vier locomotieven en 268 wagons, uiteindelijk bewust ontsporen.
Toch bijzonder dat er dit soort treinen op hol kunnen slaan. Kennen ze in dat soort landen geen dodemans knop?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Het bedrijf meldt dat de trein wegreed toen de machinist was uitgestapt om een controle uit te voeren.
Gokje: de machinist had z'n cabine in 'neutraal' gezet, maar had de boel niet goed op de rem gezet, en is vervolgens uitgestapt. En omdat er geen cabine in dienst is, werkt ook de dodeman niet.

We are shaping the future

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
LordSinclair schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:38:
[...]

Toch bijzonder dat er dit soort treinen op hol kunnen slaan. Kennen ze in dat soort landen geen dodemans knop?
Alex) schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:57:
[...]

Gokje: de machinist had z'n cabine in 'neutraal' gezet, maar had de boel niet goed op de rem gezet, en is vervolgens uitgestapt. En omdat er geen cabine in dienst is, werkt ook de dodeman niet.
Normaal wordt een film toch na het incident gemaakt en niet ervoor??? :+
Unstoppable

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:46
NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen - https://nos.nl/l/2258105

160km/h op de Hanzelijn met een traxx, heeft de dat stuk spoor al ERTMS?

Edit-
Zo te lezen heeft de Hanzelijn al ERTMS level 2, versie 2.3.0d.

[ Voor 19% gewijzigd door menzo op 06-11-2018 09:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-09 22:28

Qu3st

LordSinclair schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:38:
[...]

Alex) schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:57:
[...]

In Nederland kan het volgens mij niet gebeuren. Omdat de treinen een zogenaamde rol beveiliging hebben. Dat houdt in dat als de trein een paar meter naar voren of achteren rolt zonder een opdracht van de machinist zet de trein zich zelf stil. Ongeveer het zelfde als een dode man maar dan net ietsjes anders :p

[ Voor 22% gewijzigd door Qu3st op 06-11-2018 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

St00mwals schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:52:
[...]

[...]

Normaal wordt een film toch na het incident gemaakt en niet ervoor??? :+
Unstoppable
* Raven moest ook aan die film denken bij die op hol geslagen trein :P

offtopic:
Oeh, Jessy Schram <3

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 16:54
menzo schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:25:
NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen - https://nos.nl/l/2258105

Edit-
Ben ook benieuwd naar welk materieel ze in gaan zetten. Op zich, ook de ICM en VIRM kunnen 160, maar mogen dat niet tenzij ATB uitgezet wordt. Maar dat is met passagiers geen goed plan.

Klinkt ook een beetje als een voorbereiding om in de toekomst vaker stations over te gaan slaan voor snelheid, Nu alleen een enkele trein in de spits maar kan het best verwachten dat over 5 jaar een station als Lelystad alleen nog IC's kent die er eindigen vanuit Almere, en verder naar Zwolle aangewezen is op sprinters. Heb je zo 5 minuten mee gewonnen voor de doorgaande reizigers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 16:46
Op de website van de NS staat dat ze een stam van de HSL gebruiken. Dus traxx + ICR

[ Voor 3% gewijzigd door menzo op 06-11-2018 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
https://www.spoorpro.nl/m...-door-gebreken-aan-spoor/
Een ontsporing van een goederentrein met gevaarlijke stoffen in Nieuwdorp eind vorig jaar, werd veroorzaakt door gebreken aan het spoor. De houten dwarsliggers in de spoorboog waren beschadigd en er zaten meerdere bevestigingssystemen voor het spoor niet goed vast. Dat concludeert ProRail na onderzoek.

Op 27 november ontspoorde een goederentrein met ketelwagens gevuld met LPG op een industrieterrein in het Sloegebied bij Nieuwdorp in de provincie Zeeland. Bij het incident raakte niemand gewond en was er geen lekkage. ProRail stelde een onderzoek in om te achterhalen hoe het ongeluk kon gebeuren.

Onderzoek

De goederentrein met twintig ketelwagens reed ten tijde van het ongeluk met een snelheid van 13 kilometer per uur door een spoorboog. Op dat moment ontspoorden de tweede en derde ketelwagen van de trein. De tweede ketelwagen kantelde. Dit werd veroorzaakt door meerdere defecten aan het spoor. Zo waren de houten dwarsliggers in de spoorboog beschadigd, waardoor de kraagbouten in de dwarsliggers onvoldoende weerstand boden.

Ook zaten meerdere bevestigingsmiddelen niet goed vast en waren diverse rughellingplaten in het hout geslagen. Door deze combinatie van factoren werden de spoorstaven op het moment dat de trein passeerde uit elkaar gedrukt, waardoor de wielen uit de rails liepen. Het spoor is op de locatie van de ontsporing inmiddels vernieuwd.

Inspecties

ProRail heeft extra inspecties uit laten voeren in het spoor in Zeeland. Volgens de spoorbeheerder zijn er geen vergelijkbare gebreken gevonden. Datzelfde geldt voor 240 vergelijkbare spoorbogen die in het hele land zijn gecontroleerd.

Naar aanleiding van het onderzoek zijn meerdere verbetermaatregelen genomen. Zo heeft de spoorbeheerder de normen voor inspecties en onderhoud geëvalueerd en aangepast. Ook wordt er onderzocht of het mogelijk is op de spoorwijdte te laten meten onder belasting van een trein. Deze meting wordt nu onbelast gedaan.
Geen grote verrassing, bij het gemiddelde industriespoortje springen de tranen in je ogen.
De spoorwijdte belast meten lijkt me overbodig, een periodieke schouw zou voldoende moeten zijn, dit soort gebreken zie je in één oogopslag.
Al die dwarsliggers zijn ook niet ineens kapot, daar gaan jaren zo niet decennia overheen.

Hoe dan ook goed dat de normen aangepast worden/zijn. (niet alleen vanwege de werkgelegenheid O-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
menzo schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:25:

Edit-
Yep, de Hanzelijn is vrijgegeven tot 200km/u, dus je zal weleens een verdwaalde trein daar 160km/u zien rijden. Echter zit het niet in de dienstregeling dus komen ze veel te vroeg aan als ze dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
menzo schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:12:
Op de website van de NS staat dat ze een stam van de HSL gebruiken. Dus traxx + ICR
Thanks, schijnbaar hebben ze dan nogal wat over. En verlengen van stammen en er grofweg 3 naar Groningen sturen! :)

Maar dit is wel een mooi begin voor de ICNG, om met 200km/h te gaan doen in 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ArcticWolf schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:03:
[...]
Yep, de Hanzelijn is vrijgegeven tot 200km/u, dus je zal weleens een verdwaalde trein daar 160km/u zien rijden. Echter zit het niet in de dienstregeling dus komen ze veel te vroeg aan als ze dat doen.
Of ze halen wat vertraging in.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:15
Freee!! schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:48:
[...]

Of ze halen wat vertraging in.
Om dat mogelijk te maken zou het inderdaad heel fijn zijn als ICM/VIRM ERTMS ingebouwd krijgen, wat werkt op de Hanzelijn. Nu is het vaak genoeg zo dat als je bij Leiden 5 minuten vertraging oploopt, je al kan rekenen van het missen van je overstap in Groningen.

Dat ligt trouwens ook erg aan de machinist/conducteur. Sommige machinisten kunnen echt met een flinke vaart het station binnenrijden, om dan lekker hard te remmen. Niet zo comfortabel, maar je overstap missen is ook niet comfortabel :P

[ Voor 22% gewijzigd door marcop23 op 06-11-2018 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 06:01
Ik wil even kwijt dat ik stiekem ook wel blij ben met de NS. Wat gek is want tegelijkertijd "naaien" ze me ook.

Ik heb NS Flex en zit op dit moment in mijn tweede maand. Het eerste maand zag ik dat ondanks dat ik met 40% korting reis dat ik meer betaal dan dat Dal Vrij zou kosten. Dus in de tweede maand heb ik NS Flex Dal Vrij genomen. Deze kost met eerste klasse 130 euro. Net even berekend hoeveel ik kwijt ben voor het reizen en heb voor 554,90 gereisd als ik alles met volle prijs heb gereisd. (of 332,94 met 40% korting)

Dit is wel echt awesome! Ik vind het heerlijk dat ik in de trein kan zitten. Het feit dat ik in een loze dag(deel) even het land door kan reizen is hartstikke leuk! Dat dit nu ook mogelijk is doordat het maandelijks opzegbaar vind ik dit ook toegankelijk.

Helaas is NS Flex niet perfect. Op mijn eerste factuur werd mijn abbo twee keer afgeschreven (2x €5) en Mijn NS voorspelt dat dit nog een keer gedaan wordt. Hierdoor krijjg ik, samen met het in mijn overige OV kosten, een hoge rekening. Maar gek genoeg zit ik er niet zo heel veel mee. Dan heb ik de volgende maand alvast betaald en ik haal het er dik uit met mijn reizen.Wel zou ik het op prijs stellen als NS z'n best deed dit te verkomen. Want nu kan ik het veroorloven maar om eens per twee maanden 400 euro voor OV opzij te zetten ipv maandelijks iets minder dan 200 euro. Maar dit zal ooit nog een keer tegenvallen denk ik. Ook weet ik dat ik een coulance kan aanvragen bij NS maar daar wacht ik wel mee tot ik het echt nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
  • Laatst online: 30-11-2023
cazzer22 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:10:
[...]

Ben ook benieuwd naar welk materieel ze in gaan zetten. Op zich, ook de ICM en VIRM kunnen 160, maar mogen dat niet tenzij ATB uitgezet wordt. Maar dat is met passagiers geen goed plan.

Klinkt ook een beetje als een voorbereiding om in de toekomst vaker stations over te gaan slaan voor snelheid, Nu alleen een enkele trein in de spits maar kan het best verwachten dat over 5 jaar een station als Lelystad alleen nog IC's kent die er eindigen vanuit Almere, en verder naar Zwolle aangewezen is op sprinters. Heb je zo 5 minuten mee gewonnen voor de doorgaande reizigers.
Er is ook een ATBL installatie waar treinen die dat kunnen (er ermee uitgerust zijn zoals de Thalys en ICE international) 160 km/u onder ATB-EG/++ kunnen rijden... op het NS net buiten de HSL

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 16:03
SRich schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:36:
[...]

Er is ook een ATBL installatie waar treinen die dat kunnen (er ermee uitgerust zijn zoals de Thalys en ICE international) 160 km/u onder ATB-EG/++ kunnen rijden... op het NS net buiten de HSL
Dat kan alleen op speciale baanvakken die zijn uitgerust daarvoor. Leiden - Den Haag is daar een voorbeeld van. Voor de rest kom je dat nergens tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
trolleystad schreef op donderdag 8 november 2018 @ 07:11:
[...]

Dat kan alleen op speciale baanvakken die zijn uitgerust daarvoor. Leiden - Den Haag is daar een voorbeeld van. Voor de rest kom je dat nergens tegen.
Klopt, maar het is wel mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

marcop23 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:00:
[...]
Sommige machinisten kunnen echt met een flinke vaart het station binnenrijden, om dan lekker hard te remmen.
Dat viel me op in Belgie. Ze remmen (op veel stations) een keer, van maximale snelheid naar stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In Duitsland rijden ze ook zo. Ik vind het wel wat hebben.

Sommige Nederlandse machinisten doen het ook, zeker nu DSSU helemaal klaar is kan je Utrecht Centraal met een vrij hoge snelheid binnenrijden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 15:36

Goverman

not loaded

adviesaanvraag LOCOV over lijnvoering op de Schiphol-Utrecht-Nijmegen.

Ideeën iemand? :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Goverman schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:26:
adviesaanvraag LOCOV over lijnvoering op de Schiphol-Utrecht-Nijmegen.

Ideeën iemand? :)
/. :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Nou, ik kan me voorstellen dat @Verwijderd hier wel wat van vindt. Anderen wellicht ook...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Goverman Ik denk dat de reactie slaat op het feit dat de site onbereikbaar is. Ge-slashdot heet dat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Maasluip schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:03:
@Goverman Ik denk dat de reactie slaat op het feit dat de site onbereikbaar is. Ge-slashdot heet dat.
Ah, op die manier... Ik kan hem wel gewoon via de link bereiken, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Goverman schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:05:
[...]

Ah, op die manier... Ik kan hem wel gewoon via de link bereiken, vandaar.
Nu ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goverman schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:54:
[...]

Nou, ik kan me voorstellen dat @Verwijderd hier wel wat van vindt. Anderen wellicht ook...
Bedankt voor de tip. Eindelijk weer wat nieuws over deze PHS corridor.
In 2012 is een lijnvoeringsmodel overeengekomen voor de corridor SchipholUtrecht-Nijmegen
in het kader van Programma Hoogfrequent Spoorververoer. Dit
model bestaat uit 6 IC’s tussen Schiphol, Utrecht en Arnhem en 6 sprinters tussen
Breukelen en Ede/Rhenen; tevens rijdt er 1x per 2 uur een ICE. In 2017 is
gebleken dat de benodigde vergoeding voor de exploitatie van de sprinters door
de regio niet haalbaar is. Daarnaast blijkt uit een maakbaarheidstoets dat door
diverse normaanpassingen sinds 2012 de lijnvoering op de corridor niet inpasbaar
is.
Dit verklaart ook waarom de plannen op de site van het ministerie ineens weg zijn.

Ik ga de informatie doorspelen naar de juiste personen hier. De regio gaat natuurlijk niet zomaar akkoord met 6/2/2, want dat zou een forse achteruitgang betekenen voor de bediening van Veenendaal en De Utrechtse Heuvelrug. 6/4 C zou een neutrale uitwerking hebben voor de regio (vooruitgang voor Driebergen-Zeist en Ede Wageningen natuurlijk). 6/4 A zou zelfs een verbetering over de hele linie zijn, maar ik vraag me af of dat wel nodig is. "Geen achteruitgang" lijkt me een mooi startpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kan er nu ook aan. Ik begrijp niet waarom alternerend naar Amsterdam en Schiphol rijden niet mogelijk is. In Utrecht staan de treinen uit Eindhoven en Arnhem toch aan hetzelfde perron. Ze zijn tegelijkertijd daar dus het tijdstip van rijden is het probleem niet.
En wat ik al vaker roep: 4-sporigheid tot de Haar is 100% nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 08-11-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:42:
Ik kan er nu ook aan. Ik begrijp niet waarom alternerend naar Amsterdam en Schiphol rijden niet mogelijk is. In Utrecht staan de treinen uit Eindhoven en Arnhem toch aan hetzelfde perron. Ze zijn tegelijkertijd daar dus het tijdstip van rijden is het probleem niet.
Klopt, dat is ook nodig. Ze proberen nu gewoon een flinke meloen door een rietje te duwen. Dat past niet. Dan moet je je rietje gewoon upgraden naar een flink dikke PVC buis. Dan past het wel. Of je kiest ervoor om geen meloenen door een rietje te duwen, als je geen PVC buis kunt kopen....

Ik snap alleen niet waarom ze nu ineens menen wel een 6/4 A te kunnen realiseren met IC stops te Driebergen Zeist en Veenendaal De Klomp. Alleen de sprinter tussen Maarn en Ede Wageningen is geschrapt, maar die bestaat nu ook niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2018 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
Maasluip schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:42:
Dat gaan ze in Maarn nog leuk vinden, nagenoeg geen ruimte. Het spoor zit daar tegen de snelweg aan en aan de andere kant heb je vrijstaande huizen. Is viersporigheid tot Driebergen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:37

mambo No5

Bad Apple?

Bunnik bied ook niet heel erg veel ruimte, maar daar zal allicht wel een mouw aan te passen zijn dunkt me. Idem met Db - Har; eventuele ruimteproblemen lijken me niet onoverkomelijk. Er zal echter wel een prijskaartje aanhangen en dat zal het grootste struikelblok zijn vermoed ik. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Voor de fans van nieuw materieel: aankomende maandag (12 november) zal de nieuwe Sprinter Nieuwe Generatie gaan rijden in een proefbedrijf met reizigers.
De eerste trein die er mee moet gaan rijden is de sprinter van 5:51 vanaf Den Haag Centraal richting Haarlem en zal dan de hele dag heen en weer blijven pendelen.
Tot 9 december (start van de nieuwe dienstregeling) zal dat op maandag t/m vrijdag zo rondrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

mambo No5 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:01:
Bunnik bied ook niet heel erg veel ruimte, maar daar zal allicht wel een mouw aan te passen zijn dunkt me. Idem met Db - Har; eventuele ruimteproblemen lijken me niet onoverkomelijk. Er zal echter wel een prijskaartje aanhangen en dat zal het grootste struikelblok zijn vermoed ik. :)
De gemeente wil ook dat Bunnik een IC station wordt. En volgens mij zijn omwonenden nog erg tegen de plannen van verdubbeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 19:48
Utrecht - Arnhem gaat op die manier wel heel erg lijken op de "IC" Woerden <> Leiden (via Utrecht)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Qu3st schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:47:
[...]

De gemeente wil ook dat Bunnik een IC station wordt. En volgens mij zijn omwonenden nog erg tegen de plannen van verdubbeling.
:') Die gemeente is helemaal gek geworden
D_Jeff schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:16:
Utrecht - Arnhem gaat op die manier wel heel erg lijken op de "IC" Utrecht <> Leiden (via Woerden )

[ Voor 3% gewijzigd door PeaceNlove op 09-11-2018 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
D_Jeff schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:16:
Utrecht - Arnhem gaat op die manier wel heel erg lijken op de "IC" Woerden <> Leiden (via Utrecht)
Dat wordt dan de "IV" (inter-village) :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Met 10 treinen per uur kun je natuurlijk wel weer eens gaan nadenken over het stoptrein-sneltrein-Intercity principe. Waar de Intercity dus ook niet in de Klomp en Ede gaat stoppen.

Maar wat wil Bunnik in godsnaam met een intercity? Ik neem aan dat er vrijwel geen vervoer richting Arnhem is en naar Utrecht hebben ze wel één stop te overwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Maasluip schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:06:
Met 10 treinen per uur kun je natuurlijk wel weer eens gaan nadenken over het stoptrein-sneltrein-Intercity principe. Waar de Intercity dus ook niet in de Klomp en Ede gaat stoppen.
[...]
Als dan de sneltrein (of stop-ic) een paar stops extra heeft, zit een intercity er achter al wel snel in zijn nek te hijgen. Daarnaast vallen je treinen niet meer in een mooi 10-minutenritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

Maasluip schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:06:

Maar wat wil Bunnik in godsnaam met een intercity? Ik neem aan dat er vrijwel geen vervoer richting Arnhem is en naar Utrecht hebben ze wel één stop te overwinnen.
Het zou gaan om Utrecht CS toekomstestendig te maken.

Linkje
marcop23 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:22:
[...]

Als dan de sneltrein (of stop-ic) een paar stops extra heeft, zit een intercity er achter al wel snel in zijn nek te hijgen. Daarnaast vallen je treinen niet meer in een mooi 10-minutenritme.
Als de sneltrein extra zou gaan stoppen dan is het een intercity, dus je zult de intercity extra stopjes moeten geven.

[ Voor 25% gewijzigd door Qu3st op 09-11-2018 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lange tijd was het alleen mogelijk om met een OV Chipkaart van de samenreiskorting gebruik te maken, maar inmiddels kan het ook met een e-ticket (homeprint) of mobiel ticket (via de NS app).

Zie https://www.ns.nl/product...rting_enkele_reis_daluren (enkele reis)
of https://www.ns.nl/product...eiskorting_retour_daluren (retour).

Let op dat de tickets echt alleen in de daluren geldig zijn, in tegenstelling tot de samenreiskorting op de OV Chipkaart, waar de inchecktijd bepalend is.

[ Voor 17% gewijzigd door EDIT op 11-11-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 15:32

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Iemand al met de nieuwe SNG gereisd? En hoe klonk de omroep?
Ben even benieuwd ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alex)
Ik heb een filmpje zien voorbijkomen waarin ook een stukje van de omroep te horen was, die klonk zoals die van de FLIRT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

AW_Bos schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:48:
Iemand al met de nieuwe SNG gereisd? En hoe klonk de omroep?
Ben even benieuwd ;)
Ik reis in oost-nederland dus over een jaar of 20 dan zullen die SNG's daar pas ingezet worden als de dan nieuwe sprinters in west-nederland in gezet worden. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:08:
[...]

Ik reis in oost-nederland dus over een jaar of 20 dan zullen die SNG's daar pas ingezet worden als de dan nieuwe sprinters in west-nederland in gezet worden. :(
Je kunt SNG in het oosten wel af en toe bewonderen, maar alleen van buiten. Ik heb er op Deventer inmiddels een paar keer een stel (waarschijnlijk telkens hetzelfde?) gezien, komend vanaf Zwolle.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:31:
Lange tijd was het alleen mogelijk om met een OV Chipkaart van de samenreiskorting gebruik te maken, maar inmiddels kan het ook met een e-ticket (homeprint) of mobiel ticket (via de NS app).

Zie https://www.ns.nl/product...rting_enkele_reis_daluren (enkele reis)
of https://www.ns.nl/product...eiskorting_retour_daluren (retour).

Let op dat de tickets echt alleen in de daluren geldig zijn, in tegenstelling tot de samenreiskorting op de OV Chipkaart, waar de inchecktijd bepalend is.
De voordelen:
- Geen OV chipkaart nodig
- Nooit meer saldo laden
....

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:02
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:08:
[...]

10km vanaf Utrecht zie ik helaas ook enkel SGM en DD-AR langskomen, dus het materieeltekort zal wel een iets globaler probleem zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook voornamelijk SGM en zo nu en dan een verdwaalde SLT. Volgens mij gaan die nieuwe sprinters eerst vooral randstad rijden, dus zijn ze al uitgewoond voor ze deze kant op komen. Veel SLT's zien er alweer uit alsof het onterieur wel weer aan een opfrisbeurt toe is (krijgen ze volgens mij ook "binnenkort").

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uiteraard gaan ze alleen in de Randstad rijden. Stel je voor dat ze buiten de Randstad gaan rijden vóór ze zijn uitgewoond, dat kan echt niet 8)7
Daarom rijden alle FLIRTs bijvoorbeeld ook alleen maar in de Randstad. De provincie mag ze hebben als ze 40 jaar oud zijn. |:(

De nieuwe sprinters gaan eerst in de sprinter Den Haag- Haarlem rijden (nu geheel uitgevoerd met SGM), vanaf februari 2019 in de sprinter Leiden - Hoorn (nu SLT).
Vanaf april 2019 komt de trein te rijden in de echte Randstadsprinters tussen Zwolle en Groningen (nu ICM/DDZ) en Meppel - Leeuwarden (nu ICM). Vanaf juni (meen ik) in de Randstadsprinter tussen Utrecht en Zwolle (nu DDAR/SGM/DDZ).

[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 12-11-2018 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
@EDIT als je met het X/G regime door de willemsspoortunnel gaat, en heel de tunnel is veilig van begin tot het einde, word de X automatisch dan een G?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SRich Je moet niet alleen de tunnel 'veilig' hebben, maar ook minimaal het blok er na, anders kom je aan het einde alsnog tegen de helling stil te staan.
Standaard krijg je een deelrijweg door de tunnel heen met een reizigerstrein, dus ik zie altijd de X. Een G vereist volgens mij dus altijd een handeling van de treindienstleider, omdat dan de rijweg handmatig dus verder door gezet moet worden, maar wellicht dat een treindienstleider mij daarin kan verbeteren/aanvullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
EDIT schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:56:
@SRich Je moet niet alleen de tunnel 'veilig' hebben, maar ook minimaal het blok er na, anders kom je aan het einde alsnog tegen de helling stil te staan.
Dat bedoelde ik ook.. ;)
Standaard krijg je een deelrijweg door de tunnel heen met een reizigerstrein, dus ik zie altijd de X. Een G vereist volgens mij dus altijd een handeling van de treindienstleider, omdat dan de rijweg handmatig dus verder door gezet moet worden, maar wellicht dat een treindienstleider mij daarin kan verbeteren/aanvullen :)
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:37:
Uiteraard gaan ze alleen in de Randstad rijden. Stel je voor dat ze buiten de Randstad gaan rijden vóór ze zijn uitgewoond, dat kan echt niet 8)7
Daarom rijden alle FLIRTs bijvoorbeeld ook alleen maar in de Randstad. De provincie mag ze hebben als ze 40 jaar oud zijn. |:(

De nieuwe sprinters gaan eerst in de sprinter Den Haag- Haarlem rijden (nu geheel uitgevoerd met SGM), vanaf februari 2019 in de sprinter Leiden - Hoorn (nu SLT).
Vanaf april 2019 komt de trein te rijden in de echte Randstadsprinters tussen Zwolle en Groningen (nu ICM/DDZ) en Meppel - Leeuwarden (nu ICM). Vanaf juni (meen ik) in de Randstadsprinter tussen Utrecht en Zwolle (nu DDAR/SGM/DDZ).
Ik verwacht ze voorlopig niet op de Haar. Zou ook een vreemde keuze zijn. Ben die SGM alleen wel aardig zat, vooral in de zomer: rijdende sauna's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2018 @ 23:20:
[...]
Ben die SGM alleen wel aardig zat, vooral in de zomer: rijdende sauna's.
Als lange reiziger zijn ze vooral 'te klein'. Van SGM en SLT ken ik alleen de klapstoeltjes op het balkon. De enkele stoelen zijn een paar centimeter te krap en dus onbruikbaar (tenzij ik met blauwe knieën thuis wil komen) en de dubbele zitplekken zijn in de spits oncomfortabel omdat ik met de knieën van de persoon tegenover me in de knoop kom.

Ik zit liever in een plan U dan in een SLT. Zegt dat genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Volgens mij rijdt de flirt tussen Ede en Arnhem. Dat kan ik toch echt geen randstad noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Ahem, ze rijden juist NIET in de Randstad, op Dordrecht na dan. De Flirts rijden bijna in heel Brabant, en delen van Gelderland en zijn inderdaad een afwijking van de standaard van de NS, om nieuw materieel in de Randstad in te zetten en het oudere spul door te schuiven richting België en Duitsland. :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
EDIT's post had een licht sarcastische ondertoon ;)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Jep, ik meende dat dat wel redelijk duidelijk was :P
Materieelinzet heeft uiteraard niks te maken met randstad versus geen randstad, maar alles met bijvoorbeeld capaciteit, in- en uitstapsnelheid, maximale materieelsnelheid, optreksnelheid, onderhoudslocatie, enzovoorts.
SGM gaat de komende jaren langzaamaan verdwijnen en gisteren was weer een stap in de goede richting met de introductie van de eerste SNG in de reizigersdienst tussen Den Haag en Haarlem.

FLIRT rijdt alleen maar buiten de Randstad, en dat heeft onder andere te maken met de onderhoudslocatie en de aanwezigheid van speciale voorzieningen/milieuvergunningen voor het legen van de opvangbakken van de toiletten op de opstellocaties buiten de Randstad.

[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 13-11-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Eindhoven krijgt vanaf 2025 een rechtstreekse intercityverbinding met het Duitse Düsseldorf. De reistijd is dan 1 uur en veertig minuten. Nu is dat nog twee uur, met een overstap in Venlo.

Staatssecretaris, Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66) onderhandelt al geruime tijd met Duitsland over deze spoorverbinding. Driekwart van het traject gaat over Duits grondgebied. Daarom wordt de intercity in Duitsland openbaar aanbesteed. NS mag zich ook inschrijven voor die aanbesteding.

De verwachting is dat er elk uur een directe intercity naar Düsseldorf rijdt en dat er jaarlijks 250.000 passagiers gebruik van gaan maken, een groei van zo’n 40 procent ten opzichte van nu. De intercity geeft straks vanaf Düsseldorf ook aansluiting op het Duitse hogesnelheidsnetwerk.

Vrijdag maakten de burgemeester van Düsseldorf Thomas Geisel en de gemeente Den Haag bekend dat zij willen dat die snelle trein wordt doorgetrokken naar Den Haag. Zij deden dat tijdens een werkbezoek van Haagse gemeenteraadsleden aan Düsseldorf. Nu moeten reizigers vanaf Den Haag en Rotterdam twee keer overstappen, in Eindhoven én Venlo. „Alle partijen zijn het erover eens dat die snellere verbinding er moet komen”, aldus de Haagse wethouder Robert van Asten (Mobiliteit, D66).

Volgens een NS-woordvoerder wordt onderzocht hoe de zuidelijke Randstad, Den Haag en Rotterdam beter kunnen worden aangesloten op het Duitse spoor. Het is volgens de woordvoerder de vraag of dat kan door die nieuwe intercity vanuit Düsseldorf na Eindhoven door te trekken naar Rotterdam en Den Haag. „Dat is ook afhankelijk van de voorwaarden die in de aanbestedingsprocedure worden gesteld.”

Staatssecretaris Van Veldhoven richt zich vooralsnog op het traject Düsseldorf-Eindhoven. De voorbereidingen voor de aanbesteding daarvan en het bestellen van nieuw materieel beginnen nog dit jaar. Ook moet het spoor rond Eindhoven aangepast worden om de komst van die nieuwe intercity mogelijk te maken.

Van Veldhoven zet zich in voor verbetering van internationale treinverbindingen. Zo brengen NS en DB in kaart hoe de reistijd naar Berlijn verkort kan worden. Recent sprak de staatssecretaris haar steun uit voor plannen om de frequentie van de Eurostar van Amsterdam naar Londen te verhogen naar vier tot vijf treinen per dag. Met de ‘drielandentrein’, die vanaf volgende maand in het zuiden de universiteitssteden Aken, Maastricht en Luik met elkaar moet verbinden, gaat het minder goed. Voorlopig weigert België de Nederlandse treinstellen op Belgisch spoor toe te laten en onderzoekt Nederland of Belgische treinstellen wel op het Nederlandse traject mogen rijden.
Bron\; https://www.nrc.nl/nieuws...in-in-dusseldorf-a2755581

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het is volgens de woordvoerder de vraag of dat kan door die nieuwe intercity vanuit Düsseldorf na Eindhoven door te trekken naar Rotterdam en Den Haag
Dat is in ieder geval wel de ambitie geweest van het plan wat eind vorig jaar/begin dit jaar uit is gewerkt. Waarbij op langere termijn Eindhoven een knooppunt wordt voor aantal internationale lijnen. Waarbij te kenmerken is dat enkel Dusseldorf - en daarna Brussel - zijn aangemerkt. Werd ook wel eens tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Op Fok is te lezen dat spoorverdubbeling (tussen Kaldenkirchen en Dülken neem ik dan aan) op hoogste prioriteit is gezet. Dat is goed nieuws!
Met Traxxen kun je in principe ook naar duitsland door, en ICR is ook altijd in Duitsland toegelaten geweest. Dus een mooi werkgebied voor als ICNG de Traxxen komt aflossen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Heel fijn, nu een betrouwbare bron graag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
Er gaat ook een boog Kaldenkirchen <-> Krefeld komen, waarmee er een mogelijkheid komt om vanuit Nederland naar Düsseldorf te rijden zonder te hoeven kopmaken.
Freee!! schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:53:
[...]

Heel fijn, nu een betrouwbare bron graag ;)
https://www.railjournal.c...l-projects-worth-e6-35bn/

Zie ook de website van het BMVI, in de tweede bijlage kun je de lijst met projecten vinden.

[ Voor 64% gewijzigd door Alex) op 17-11-2018 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zit nu in de IRM in Arnhem te wachten tot de machinist omgelopen is. Opeens klinkt een getoet: jawel, een stoomtrein komt binnen op spoor 9. Wagons zijn van SSN en achterop rijdt locomotief 01-1075. Wat voorop de boel trok heb ik niet gezien, maar dit moet de afscheidsrit van 65 018 geweest zijn (weet ik nu na de 01-1075 te googlen). Zoiets onverwachts tovert in ieder geval een glimlach op m'n gezicht :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
Alex) schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:54:
Er gaat ook een boog Kaldenkirchen <-> Krefeld komen, waarmee er een mogelijkheid komt om vanuit Nederland naar Düsseldorf te rijden zonder te hoeven kopmaken.

[...]

https://www.railjournal.c...l-projects-worth-e6-35bn/

Zie ook de website van het BMVI, in de tweede bijlage kun je de lijst met projecten vinden.
Ik hoop dat de trein wordt doorgetrokken naar Rotterdam en Den Haag, dan heeft de 2e en 3e stad van Nederland ook een verbinding met Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:31
ykc1994 schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:50:
[...]

Ik hoop dat de trein wordt doorgetrokken naar Rotterdam en Den Haag, dan heeft de 2e en 3e stad van Nederland ook een verbinding met Duitsland.
Dat zou leuk zijn, maar zou geen doel op zich moeten worden. Als die trein dan op diverse stations bizar lang stil moet staan (zoals de IC Brussel nu al doet) om maar tussen de andere treinen te passen, dan hoeft het wat mij betreft niet. En als die dan vooral gebuikt wordt door reizigers als extra IC Den Haag-Eindhoven, dan zou ik hem zeker loskoppelen van de trein naar Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traibergen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-10-2023
Het zou, als de trein doorgetrokken wordt naar Rotterdam en Den Haag, helemaal geen slecht idee zijn om hem via Dordrecht te laten rijden. Dan heeft Dordrecht ook weer een intercityverbinding met Breda en verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
traibergen schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:36:
Het zou, als de trein doorgetrokken wordt naar Rotterdam en Den Haag, helemaal geen slecht idee zijn om hem via Dordrecht te laten rijden. Dan heeft Dordrecht ook weer een intercityverbinding met Breda en verder.
Misschien een gekke gedachte, maar heeft dordt een IC verbinding met Breda nodig, kan dat niet gewoon een stopper of sneltrein blijven.

En ja van mij mogen we weer terug naar 3 trein en systeem en dan IC’s weer op max 30 stations laten stoppen, en de rest door Sneltreinen en stoptreinen(sprinters) laten bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traibergen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-10-2023
Het gaat mij niet zozeer om de IC verbinding met Breda maar meer met steden verderop zoals bijvoorbeeld Tilburg. En ik ben ook wel voor een 3-treinen systeem met Dordrecht als sneltreinstation. Dan kunnen ze stations als Assen ook sneltreinstation maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:31
traibergen schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:36:
Ik verwacht dat die dan via de HSL getrokken zal worden. Een internationale trein zou vooral als doel internationale reizigers moeten hebben, dus een route via Dordrecht zal er niet inzitten.

Ik zie wat dat betreft meer kans voor het doortrekken/toevoegen van ICs Dordrecht-Breda-Tilburg als onderdeel van PHS tussen Breda en Eindhoven, maar ik denk dat Dordrecht dan ook buiten de boot zal vallen. En dan zal er natuurlijk wel genoeg reizigersvraag zijn voor een trein die dat doet en ik heb het idee dat die vraag er eigenlijk ook niet voldoende is om daadwerkelijk een IC te laten rijden tussen Dorcrecht en Breda naast de spitsintercity (die er bijna net zolang over doet als de sprinter).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Horen conducteurs niet gewoon door hun trein te lopen, kaartjes te controleren en de passagiers service te verlenen? En een parate kennis te hebben van vertragingen, omleidingen en de beste/snelste routes etc.?

[rant]

Ik begin me er steeds meer aan te ergeren dat ze tussen de stations gewoon in de 1e klas met hun telefoon zitten te spelen.... En als je ze een keer nodig hebt (omdat een bepaalde overstap of trein niet duidelijk is) weten ze het niet en kijken ze zelf in de Reisplanner die ik net daarvoor ook al geraadpleegd had. En komen ze met hetzelfde advies wat ik dus zelf ook al bedacht had maar toch vragen opriep.

We hebben de verhalen gelezen die aangeven dat machinisten overbodig gaan worden, maar geef die machinisten gewoon een goede camera op hun trein en schop die "overbodige" conducteurs er uit?

[/rant]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Nu online
bvk schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:28:
Horen conducteurs niet gewoon door hun trein te lopen, kaartjes te controleren en de passagiers service te verlenen? En een parate kennis te hebben van vertragingen, omleidingen en de beste/snelste routes etc.?

[rant]

Ik begin me er steeds meer aan te ergeren dat ze tussen de stations gewoon in de 1e klas met hun telefoon zitten te spelen.... En als je ze een keer nodig hebt (omdat een bepaalde overstap of trein niet duidelijk is) weten ze het niet en kijken ze zelf in de Reisplanner die ik net daarvoor ook al geraadpleegd had. En komen ze met hetzelfde advies wat ik dus zelf ook al bedacht had maar toch vragen opriep.

We hebben de verhalen gelezen die aangeven dat machinisten overbodig gaan worden, maar geef die machinisten gewoon een goede camera op hun trein en schop die "overbodige" conducteurs er uit?

[/rant]
Exact, ben al maanden niet gecontroleerd. Lekker Candy Crushen is belangrijker.

Donderdag reden we de Schipholtunnel zo door:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dr8_gCKXgAETPe-.jpg:small
Als de conducteur zich niet verstopt had in de cabine had hij gezien dat de verlichting uit stond. Maar nee, daar kwam hij pas achter toen hij de deurtjes moest sluiten op Schiphol 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

[rant]

[/rant]
Makkelijk om hier te klagen, maar volgens mij moet je dan gewoon een klacht indienen bij NS. Ik heb vaak zat controles, ondanks dat ik maar 1 stationnetje 5 minuten verderop ga.
En laatst was dat op een zondagochtend, en toen vond een man het schandalig dat hij werd gecontroleerd op de vroege ochtend. Het was in Rusland nog beter :/

[ Voor 89% gewijzigd door Qu3st op 18-11-2018 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 06:01
Net zat ik in de eerste klasse van een drukke sprinter. Er waren mensen die om mij heen gingen zitten omdat het druk was. Toen kwam de conducteur ook eerste klasse zitten en er liep iemand vanuit zichzelf weer weg. Toen de conducteur begon te controleren en de "zwart" rijders wees naar dat ze eerste klasse waren zat ik op een gegeven moment weer alleen. :P

Dat maak ik dan ook mee. Denk dat het voor elke trein reiziger anders is.
Tochjo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:30:
[...]

Bij NS Flex staat de klasse niet op de kaart zelf. Bij de controle haalt het controleapparaat van de conducteur deze informatie via een dataverbinding op. Dat verklaart dat het iets langer duurt. Maar ik heb zelf ook NS Flex Dal Vrij 1e klas en 30-45 seconden herken ik echt niet. Ik zou de volgende keer gewoon eens vragen waarom het zo lang duurt.
Net aan een aardige conducteur gevraagd hoe het komt waarom sommige conducteur niet gelijk mijn kaart terug geven zodra de informatie op hun scherm komt dat ik geldig reis. Blijkbaar is het nodig om meer informatie op te vragen in de computer om het volledig te controleren. Ze willen dan namelijk ook zien dat het abonement goed zit bijvoorbeeld.

Tegenwoordig gaat het wel beter. Het is nu 1 tikje op het scherm en binnen paar seconden heb ik het. Maar ik vond het altijd zo raar dat conducteurs zo gefascineerd waren met mijn informatie op hun scherm.

[ Voor 54% gewijzigd door polopolo150 op 19-11-2018 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:02
Napo schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:55:
Dat is in ieder geval wel de ambitie geweest van het plan wat eind vorig jaar/begin dit jaar uit is gewerkt. Waarbij op langere termijn Eindhoven een knooppunt wordt voor aantal internationale lijnen. Waarbij te kenmerken is dat enkel Dusseldorf - en daarna Brussel - zijn aangemerkt. Werd ook wel eens tijd
Hoe zou een trein naar Brussel moeten rijden vanuit Eindhoven? Is dat "gewoon" via Breda/Antwerpen? Dan zou een trein naar Brugge eigenlijk logischer zijn, een overstap richting Brussel zou op Antwerpen prima kunnen. Via een nieuwe spoorlijn Valkenswaard/Houthalen/Hasselt klinkt ambitieus maar ook wel interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door Bacchus op 19-11-2018 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
polopolo150 schreef op maandag 19 november 2018 @ 00:01:
Net zat ik in de eerste klasse van een drukke sprinter. Er waren mensen die om mij heen gingen zitten omdat het druk was. Toen kwam de conducteur ook eerste klasse zitten en er liep iemand vanuit zichzelf weer weg. Toen de conducteur begon te controleren en de "zwart" rijders wees naar dat ze eerste klasse waren zat ik op een gegeven moment weer alleen. :P

Dat maak ik dan ook mee. Denk dat het voor elke trein reiziger anders is.
offtopic:
Ik heb er zelf normaal weinig moeite mee als er mensen in de 1e klas komen zitten zolang ze zich aan de mores houden. Is soms lastig. Ben wel blij met het aanwezig NS-personeel, ze gebruiken ook rijden de treinen en hebben vaak een goed humeur :+. Heb er laatst ook een goede tip gekregen: Kijken naar aankomende treinen en naar de vorige trein die ook dezelfde route rijdt.

Wanneer het vol zit en de rest van de trein niet echt vol zit vind ik dat een goed moment voor een controle. Het is een beetje verkeerd maar die controle op dat moment voelt altijd goed :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Bacchus schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:30:
[...]

Hoe zou een trein naar Brussel moeten rijden vanuit Eindhoven? Is dat "gewoon" via Breda/Antwerpen? Dan zou een trein naar Brugge eigenlijk logischer zijn, een overstap richting Brussel zou op Antwerpen prima kunnen. Via een nieuwe spoorlijn Valkenswaard/Houthalen/Hasselt klinkt ambitieus maar ook wel interessant.
Bels lijntje richting Tilburg-Turnhout weer openen.
Maar een extra treinverbinding met Brussel via EHV zou wel tof zijn.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

[rant]

[/rant]
Dat verschilt echt per traject ook volgens mij hoor, al ruim 2 weken niet gecontroleerd, en de week daarna op ruim 7 van de 10 keer dat ik reis. Ze proberen het random te houden ofzo :+

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me echt of of Keolis hun treinen wel onderhoud. Laatste weken is het wel raak met defecte treinen op een relatief kort traject namelijk Zutphen Oldenzaal. In 2 maanden tijd al zeker 5 defecte treinen geweest.

Blijkbaar is er een beetje natte sneeuw gevallen en er zijn alweer problemen op het spoor in verband met gladde sporen :X Ik snap veel maar dit totaal niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2018 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:47:
Ik vraag me echt of of Keolis hun treinen wel onderhoud. Laatste weken is het wel raak met defecte treinen op een relatief kort traject namelijk Zutphen Oldenzaal. In 2 maanden tijd al zeker 5 defecte treinen geweest.

Blijkbaar is er een beetje natte sneeuw gevallen en er zijn alweer problemen op het spoor in verband met gladde sporen :X Ik snap veel maar dit totaal niet.
Gladde sporen ontstaan door blaadjes, niet door sneeuw. De hoeveelheid blaadjes is nu zo'n beetje op het hoogtepunt. Het klinkt lullig, maar overal ter wereld glijden de treinen door de blaadjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:47:

Die dingen krijgen nu toch voor het eerst met "winterse" taferelen te maken? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Raven schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:05:
[...]

Die dingen krijgen nu toch voor het eerst met "winterse" taferelen te maken? :P
Die treinen rijden al jaren op dat traject. En afaik heeft het afgelopen winter nog gesneeuwd. :)

Je bent denk ik in de war met de treinen tussen Enschede-Zwolle.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Want daar heeft het nog nooit gesneeuwd? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bastien schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:11:
[...]
Die treinen rijden al jaren op dat traject. En afaik heeft het afgelopen winter nog gesneeuwd. :)

Je bent denk ik in de war met de treinen tussen Enschede-Zwolle.
... inderdaad |:( , * Raven gaat op zoek naar cafeïne.
burne schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:14:
[...]

Want daar heeft het nog nooit gesneeuwd? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Daar rijden nieuwe treinen, de DM90's zijn nog niet zo heel erg lang met pensioen gestuurd, eens kijken hoe de nieuwe het doen in de winter :+

[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 21-11-2018 10:16 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Natte sneeuw of regen an sich is niet zo boeiend.
Waar het mis gaat is vaak op bosrijke trajecten, in combinatie met regen (of in dit geval dus natte sneeuw). De combinatie van blaadjes en water is funest voor de grip op de rails.
Ik ben zelf gisteren ook behoorlijk gaan glijden. Het was inderdaad spekglad op de plekken waar het net begon te sneeuwregenen.
Klein filmpje van de BBC over het fenomeen blaadjes met water:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Raven schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:14:
[...]

Daar rijden nieuwe treinen, de DM90's zijn nog niet zo heel erg lang met pensioen gestuurd, eens kijken hoe de nieuwe het doen in de winter :+
'De nieuwe' treinen rijden al een jaar of veertien door een skigebied in Zwitserland, waar 2-3 maanden per jaar sneeuw de norm is, niet de uitzondering. Vandaar dat ik je niet snap.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/532/32741597781_98d34c0db2_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

burne schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:29:
[...]

'De nieuwe' treinen rijden al een jaar of veertien door een skigebied in Zwitserland, waar 2-3 maanden per jaar sneeuw de norm is, niet de uitzondering. Vandaar dat ik je niet snap.

[Afbeelding]
Afgezien van dat ik dat niet wist, dat een trein ergens anders wel goed doet betekend niet dat ie hier ook goed doet, kijk maar naar de trein tussen Hengelo en Bentheim :+

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die foto is ook niet uit Zwitserland, maar afgezien daarvan rijden er inderdaad al jaren FLIRTs in Zwitserland. En gezien er daar veel sneeuw valt...

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Treinen en sneeuw zijn over het algemeen geen probleem (ontwerpfoutjes met de luchttoevoer naar de tractiemotoren en problemen met bodemplaten daargelaten :X ).
Sneeuw is vooral een probleem voor de infrastructuur: blokken sneeuw/ijs die aan de treinen blijven hangen hebben de neiging om bij plotselinge hobbels los te laten, wat dus meestal in de wissels gebeurt, waardoor die geblokkeerd kunnen raken. Om die reden wordt bij een uitgedunde dienstregeling ook zoveel mogelijk gebruik gemaakt van vaste sporen, om zo weinig mogelijk de wissels om te laten lopen.
Om te voorkomen dat de brokken ijs überhaupt op de verkeerde plekken terecht komen, worden veel treinen in Nederland behandeld met een anti-icing installatie. Die spuit een bepaalde vloeistof tegen de onderkant van de trein, waardoor de sneeuw zich lastiger aan de trein kan hechten.
Om te voorkomen dat de sneeuw zich aan remschijven hecht, moeten machinisten bij oudere treintypes om de zoveel tijd even een remming uitvoeren om de schijven schoon te poetsen. Nieuw materieel zoals de SNG heeft een automatisch sneeuwremsysteem. Als die wordt geactiveerd, wordt er elke minuut automatisch even een klein beetje geremd, waardoor ook daarbij de remschijven schoon blijven.
Pagina: 1 ... 71 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.