Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 100 Laatste
Acties:
  • 575.610 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:51

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Maardiweb schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:16:
[...]

Tja dat is van een groot aantal factoren afhankelijk. Wat ik er van heb meegekregen:
- Besluiten om te gaan evacueren heeft even geduurd, omdat de trein op een brug stond en in de verkanting, de vraag is dan of je wel veilig naar een andere trein over kan stappen
- Het evacuatiematerieel ging kapot vlak voor vertrek (murphy?)
- De evacuatietrein is ook nog een keer vanaf station Zwolle afgerangeerd omdat deze op het station in de weg stond
- Uiteindelijk is een DDZ-IV gestuurd en dat was natuurlijk te weinig om iedereen te evacueren, dus het is uiteindelijk in 2 delen gebeurd.

Wat betreft die rangeertreintjes: Leuk bedacht, maar die zijn helaas niet toegelaten op het hoofdspoor ;w
Maar het spoor tussen station en de brug ligt toch al plat, lijkt me? Dan maakt het toch niet uit? Zo heeft er ooit bij Hoorn een Sikje en stoomlok van de SHM een ICM getrokken :).

@St00mwals Die groene rangeertreintjes waar je het over hebt zijn nu NS geel/blauw.

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 27-10-2018 13:37 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 16:54
LordSinclair schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 11:54:
Het klinkt allemaal juist heel erg paarse krokodil tot nu toe. De oplossing ligt voor de hand maar omdat het inspanning en papierwerk kost doen we het niet.

Ik heb zelf een keer 90 minuten in de wisselstraat voor station Groningen stilgestaan met een vastgeslagen rem o.i.d. Ik heb heel wat keer de neiging moeten onderdrukken om de deur te openen en de laatste 100m zelf te lopen.
Zo ook ooit bij Boxtel stil gestaan vlak voor het station. Nota bene op een overweg! Een mede reiziger kon de roep van die knop weerstaan dus iedereen liep naar t station. Veilig via de weg en niet het schouwpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarschijnlijk al bekend bij de vele developers hier, maar NS heeft z'n eigen APIs vernieuwd en uitgebreid.
Voor alle documentatie en het aanvragen van een API key zie https://developer.ns.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Vakantie voorbij? Indien ja: wat is je beste vakantiefoto? ;)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@burne Nee, nog niet gelukkig, maar ik moest toch even mijn mail voor werk checken ivm een project, en toen zag ik bij toeval dit voorbij komen :)

Ik heb een uiteraard veel te veel foto's en allemaal ook nog eens met een smartphone gemaakt, dus het is vakantiekiekjesfotografie en geen professioneel spul, maar ik denk dat deze drie de sfeer van mijn reis wel weergeven :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TkM2fpcJpNd2m5ubHppptkxi/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OtMENcZF4XWag4xhYfxxqBZp/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b9SNgBrIgmHvFSumdlFKB12W/medium.jpg

Alledrie gemaakt tijdens mijn reis met de California Zephyr, de trein van Chicago naar San Francisco.
Ik heb de hele reis van oost naar west (New York via Chicago naar San Francisco) met de trein gemaakt, en ik kan het zeker aanraden.
Toegegeven, het stuk van New York naar Chicago en het stuk van Chicago tot aan Denver zullen voor veel mensen niet bijster interessant zijn, maar juist de verandering van de eindeloze graanvelden, graslanden naar het gebergte, woestijn en uiteindelijk het zonnige Californië vond ik prachtig om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-08 19:38
Europese Commissie maakt bezwaar tegen fusie Alstom en Siemens
Gepubliceerd op 26-10-2018 om 16:08

Siemens en Alstom hebben een mededeling met punten van bezwaar van de Europese Commissie ontvangen. De fabrikanten willen hun treindivisies samenvoegen, maar de Commissie maakt zich zorgen over mogelijke inbreuk op de Europese mededingingsregels. Dat meldt Reuters.

Het Franse Alstom en Duitse Siemens ontvingen een mededeling met punten van bezwaar van de Europese Commissie, waarin de Commissie haar zorgen uit over de fusie. Mogelijk zou deze nadelige gevolgen hebben voor de eerlijke concurrentie in de Europese spoormarkt.

Meestal hebben bedrijven een paar weken om op zo’n mededeling te reageren en de knelpunten te adresseren. Dat kan mogelijk betekenen dat de bedrijven bepaalde activiteiten in Europa moeten afstoten. Als dat niet gebeurt, kan de Commissie de fusie blokkeren.
Zorgen

De Commissie uitte eerder al zorgen over de levering van bepaalde treintypes en over een mogelijke stijging van de prijzen. Bovendien zou het bedrijf drie keer zo groot zijn als de grootste concurrent Bombardier. Nieuwe spelers zouden de kans niet krijgen om de concurrentie aan te gaan met Siemens Alstom, zoals het bedrijf gaat heten na de fusie.

De Europese Commissie stelde in juli een grootschalig onderzoek in naar de fusie. De Commissie moet voor eind januari 2019 een beslissing nemen.
Fusie

De treinfabrikanten maakten in september 2017 bekend in gesprek te zijn over een fusie. Nog diezelfde maand werd een akkoord bereikt. De Franse overheid gaf in mei dit jaar toestemming voor de fusie. Ze willen fuseren om de concurrentie aan te gaan met de Chinese concurrent CRRC, die groter is dan Siemens, Alstom en Bombardier bij elkaar.
https://www.spoorpro.nl/m...-fusie-alstom-en-siemens/
Stadler presenteert nieuwe batterijtrein in Berlijn
Gepubliceerd op 26-10-2018 om 11:35

Fabrikant Stadler heeft donderdag in Berlijn een nieuwe batterij aangedreven versie van het Flirt-model gepresenteerd. De Flirt Akku kan zowel op niet-geëlektrificeerde als gedeeltelijk-geëlektrificeerde lijnen worden ingezet, en is daarom een milieuvriendelijk alternatief voor dieseltreinen.

Het prototype van de trein reed van het Stadler-terrein in het Pankow-district in Berlijn naar het Schildow-district in Brandenburg. De Flirt Akku is nagenoeg hetzelfde als de conventionele Flirt: de Akku heeft hetzelfde tractie-systeem en mechanische componenten. De volledige aandrijving is opnieuw gebouwd en uitgerust met batterijen.

De batterijen kunnen tijdens het rijden opladen via de bovenleiding en in stilstand op niet-geëlektrificeerde eindstations. Ook maken ze gebruik van remenergie.
Maximumsnelheid

De maximumsnelheid van de Akku is 140 kilometer per uur. De trein kan met deze snelheid 80 kilometer afleggen in batterijmodus. Volgens Stadler is het model energie-efficiënt en veroorzaakt het veel minder geluidsoverlast dan dieseltreinen. Het driedelige prototype is voorzien van 154 stoelen en heeft ruimte voor in totaal 310 passagiers.

Stadler heeft voor de ontwikkeling van het model twee miljoen euro subsidie ontvangen van het Duitse federale ministerie van Economie en Technologie. De Akku is goedgekeurd voor personenvervoer en zal in 2019 in gebruik worden genomen.
https://www.spoorpro.nl/m...batterijtrein-in-berlijn/

@EDIT Ziet er goed uit. Vooral foto twee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

EDIT schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 01:11:
Waarschijnlijk al bekend bij de vele developers hier, maar NS heeft z'n eigen APIs vernieuwd en uitgebreid.
Voor alle documentatie en het aanvragen van een API key zie https://developer.ns.nl/
Eindelijk! De oude API was een zorgenkindje geworden, die niet meer onderhouden werd.

Maar, deze link geeft een "Verbinding geweigerd"?

Ik ben benieuwd naar de nieuwe features van het platform. Kun je daar wat over zeggen? ;)

Update:
Hij weigert verbindingen over https, mag via een simpele workaround heb ik net kunnen kijken op die webpagina, en het ziet er veelbelovend uit ;)

Zodra de boel weer werkt ga ik een API sleutel aanvragen, en komende dagen er lekker op los spelen.

[ Voor 33% gewijzigd door AW_Bos op 28-10-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Tochjo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:30:
[...]

Bij NS Flex staat de klasse niet op de kaart zelf. Bij de controle haalt het controleapparaat van de conducteur deze informatie via een dataverbinding op. Dat verklaart dat het iets langer duurt. Maar ik heb zelf ook NS Flex Dal Vrij 1e klas en 30-45 seconden herken ik echt niet. Ik zou de volgende keer gewoon eens vragen waarom het zo lang duurt.
Sowieso is dat NS-Flex een rampzalig product. De conducteur ziet alleen dat je een product "Reizen op rekening" hebt en niet of je ook nog reisrechten hebt, zoals dal vrij of weekend vrij.

Als ik in de reisplanner aangeef dat ik weekend vrij heb, krijg ik soms extra reisadviezen, waarbij ik eerst de bestemming voorbij reis, en dan een klein stukje met de stoptrein terug reis. Dat mag ik ook. Maar de conducteur kan dat niet zien, en zal me dus als zwartreiziger zien (reizen in de richting van incheckstation).

Als ik komende zaterdag in Amsterdam zou overstappen voor een dagje Antwerpen op de IC Brussel met een internationaal ticket met NL traject gratis, moet ik in Amsterdam op het perron uitchecken. Want in Antwerpen staan geen OV-Chipkaartpoortjes. De conducteur van de IC Brussel kan dan op geen enkele manier mijn weekend vrij zien. En me dus ook zien als zwartreiziger.

De NS-klantenservice erkent dit probleem. En geeft ook aan dat alle boetes kwijtgescholden worden. Leuk, als je daarvoor eerst ten overstaande van een volle coupe als zwartreiziger gecriminaliseerd wordt...

NS Flex... Het idee is aardig... Maar het resultaat is blijkbaar weer een product waar niet over nagedacht is.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:53
Oekiejoekie schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:33:
De conducteur ziet alleen dat je een product "Reizen op rekening" hebt en niet of je ook nog reisrechten hebt, zoals dal vrij of weekend vrij.
De conducteur kan dat inmiddels wel zien. In eerste instantie ziet een conducteur dit scherm, maar als op "Reizen op rekening" wordt gedrukt, verschijnt dit scherm met nadere informatie.
Als ik in de reisplanner aangeef dat ik weekend vrij heb, krijg ik soms extra reisadviezen, waarbij ik eerst de bestemming voorbij reis, en dan een klein stukje met de stoptrein terug reis. Dat mag ik ook. Maar de conducteur kan dat niet zien, en zal me dus als zwartreiziger zien (reizen in de richting van incheckstation).
Volgens mij zou dat dus niet (meer) moeten gebeuren. Wellicht dat de conducteur nog niet weet dat hij die informatie kan zien, maar dan zou je hem daar even op kunnen wijzen.
De conducteur van de IC Brussel kan dan op geen enkele manier mijn weekend vrij zien. En me dus ook zien als zwartreiziger.
Als de apparaten van de conducteurs in de internationale treinen op dezelfde manier werken, dan zouden ze het inmiddels wel moeten kunnen zien.
NS Flex... Het idee is aardig... Maar het resultaat is blijkbaar weer een product waar niet over nagedacht is.
Ik ben erg tevreden met NS Flex, maar ik denk dat het wellicht wat later zo enthousiast in de media gebracht had moeten worden. Dan had men meer tijd gehad om wat zaken glad te strijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Tochjo schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:14:
[...]

De conducteur kan dat inmiddels wel zien. In eerste instantie ziet een conducteur dit scherm, maar als op "Reizen op rekening" wordt gedrukt, verschijnt dit scherm met nadere informatie.
Nee, dat kunnen ze dus niet zien. Gisterenavond in de trein het scherm bekeken met 2 conducteurs. Het enige reisrecht wat "hard" op mijn OV-chipkaart aanwezig was, was ICE-toeslagvrij.
[...]

Volgens mij zou dat dus niet (meer) moeten gebeuren. Wellicht dat de conducteur nog niet weet dat hij die informatie kan zien, maar dan zou je hem daar even op kunnen wijzen.
Ik heb inderdaad het idee dat conducteurs weinig informatie hebben gehad. Het eerste wat hij vroeg toen ik de vraag stelde was: Dat heb ik nog nooit gezien, mag ik je kaart eens scannen ? Ik heb inderdaad alle uitgebreide schermen mee mogen kijken. Zo blijkt er naast "Reizen op rekening" bijvoorbeeld ook nog "Reizen op saldo, min 20 euro" op mijn kaart te staan. Terwijl saldo voor mijn kaart uitgeschakeld is, en op de volgende rekening gecrediteerd wordt...
[...]

Als de apparaten van de conducteurs in de internationale treinen op dezelfde manier werken, dan zouden ze het inmiddels wel moeten kunnen zien.

[...]

Ik ben erg tevreden met NS Flex, maar ik denk dat het wellicht wat later zo enthousiast in de media gebracht had moeten worden. Dan had men meer tijd gehad om wat zaken glad te strijken.
Het leek me een uitkomst. Geen minimum saldo, geen spaarpot bij OV-chipkaart BV. Korting door de weeks heb ik niet nodig, want dan reis ik doorgaans op een zakelijke mobiliteitskaart. En die incidentele door de weekse privereis kan ook makkelijk en goedkoper met een kruidvat/appie/hema-dagkaart.

Vooralsnog houd ik het op een nieuw gedrocht van de NS...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 19:48
Reisadvies i.v.m. afsluiting metrostation Stadhuis. Metro D en metro E. Extra reistijd en overstap.

Gevolgen voor uw reis
Door de tijdelijke afsluiting van metrostation Stadhuis rijden er geen metro's tussen metrostations Beurs en Rotterdam Centraal. Metrolijn D rijdt alleen tussen De Akkers en Beurs en metrolijn E rijdt alleen tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal.

Reisadvies zaterdag 27 oktober t/m donderdag 1 november

Maak tussen Beurs en Rotterdam Centraal gebruik van de tramlijn 8, 20, 21, 23, 24 of 25. Vanaf 29 oktober tot en met uiterlijk 12 november rijden er tussen Rotterdam Centraal en Oostplein extra trams op lijn 24. U kunt de afstand tussen Beurs en Rotterdam Centraal ook lopend overbruggen (ca. 15 minuten). Vanaf 29 oktober t/m 12 november rijden trams 8, 20, 23 en 25 niet via Beurs, maar via Eendrachtsplein en het Vasteland.
Vanaf metrostation Stadhuis: loop naar metrostation Beurs (ca. 7 minuten) om verder te reizen met metrolijnen ABCD of de tram; loop naar Rotterdam Centraal (ca. 8 minuten) om verder te reizen met metrolijn E, tram, bus of trein; is lopen niet mogelijk, neem dan de tram bij halte Weena (ca. 3 minuten), richting Rotterdam Centraal voor alle verdere reisbestemmingen.
Vanuit Spijkenisse/Hoogvliet (metrostations De Akkers t/m Tussenwater) met bestemming Rotterdam Centraal en verder: reis met metrolijn C of A naar Schiedam Centrum en stap daar over op de trein naar Rotterdam Centraal.
Vanaf Rotterdam Centraal richting Rotterdam-Zuid: neem tramlijn 23 of 25 naar Wilhelminaplein en reis vanaf daar verder met metrolijn D, i.v.m. verwachtte drukte op Beurs.
Vanaf Rotterdam-Zuid richting centrum en Rotterdam Centraal: reis met metro D naar Wilhelminaplein en vanaf daar met tramlijn 23 of 25 richting Rotterdam Centraal, i.v.m. verwachtte drukte op Beurs.
Vanaf Rotterdam Centraal richting Beurs en verder op metrolijnen ABC richting Binnenhof, Nesselande, De Terp of Marconiplein: reis met de trein van Rotterdam Centraal naar Blaak en stap daar over op de metro.
Vanaf Rotterdam Centraal richting Schiedam Centrum en verder richting Spijkenisse, Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland: reis met de trein naar Schiedam Centrum en vanaf daar verder met de metro richting De Akkers of het Vervangend Vervoer Hoekse Lijn richting Vlaardingen, Maassluis of Hoek van Holland.

Dienstregeling en frequentie metrolijnen D en E

Metro D rijdt dagelijks, behalve op zondag, van aanvang dienst tot ca. 19:00 uur elke 5 minuten tussen De Akkers en Beurs. Na 19:00 uur en op zondag rijdt metro D zowel tussen De Akkers en Beurs als tussen Slinge en Beurs elke 10 minuten, dit betekent dat er tussen Slinge en Beurs elke 5 minuten een metro rijdt.
Metro E rijdt dagelijks volgens de normale frequentie tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal.

Dienstregeling, frequentie en route tramlijn 24

In de nacht van vrijdag op zaterdag vanaf 00:30 tot ca. 02:00 uur rijdt lijn 24 elke 15 minuten de route Rotterdam Centraal - Beurs - Oostplein v.v. als vervanging van de weekendmetro tussen Beurs en Rotterdam Centraal.
Op zaterdag 27 oktober rijdt lijn 24 vanaf 18:00 tot ca 02:00 uur elke 15 minuten de route Rotterdam Centraal - Beurs - Oostplein v.v.
Vanaf maandag 29 oktober t/m donderdag 1 november rijdt er ook een pendeltram op lijn 24 van 07:00 tot 09:00 uur en van 15:00 tot 18:00 uur elke 10 minuten op het traject Rotterdam Centraal - Beurs - Oostplein v.v. als ondersteuning van lijnen 21 en 24.

Planning
Hoe lang metrostation Stadhuis buiten gebruik zal zijn, is nog niet bekend. Het verwijderen van de asbest gaat zeker twee weken duren.
Reden: Asbestvezel gevonden op station Stadhuis. Op de dag van ontdekking reden er tussen 13:30 en 16:30 uur totaal geen metro's over de Erasmuslijn (R'dam CS <> De Akkers)

Eerste 3 dagen was een zooitje: DRIP's uit, mensen zwaar verward, perrons overvol, enz. :/

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Metro D rijdt dagelijks, behalve op zondag, van aanvang dienst tot ca. 19:00 uur elke 5 minuten tussen De Akkers en Beurs.
O :? :? Waarom sta ik dan 's ochtends omstreeks 06:30 geregeld 10 minuten te wachten op de eerstvolgende D (of E) :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Freee!! schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:09:
[...]

O :? :? Waarom sta ik dan 's ochtends omstreeks 06:30 geregeld 10 minuten te wachten op de eerstvolgende D (of E) :?
Omdat je niet hebt gelezen dat dit om een aangepaste dienstregeling gaat denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AW_Bos schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:43:
[...]

Eindelijk! De oude API was een zorgenkindje geworden, die niet meer onderhouden werd.

Maar, deze link geeft een "Verbinding geweigerd"?

Ik ben benieuwd naar de nieuwe features van het platform. Kun je daar wat over zeggen? ;)

Update:
Hij weigert verbindingen over https, mag via een simpele workaround heb ik net kunnen kijken op die webpagina, en het ziet er veelbelovend uit ;)

Zodra de boel weer werkt ga ik een API sleutel aanvragen, en komende dagen er lekker op los spelen.
Raar, hier doet ie het prima? Wellicht even een hikje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

EDIT schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:44:
[...]

Raar, hier doet ie het prima? Wellicht even een hikje :)
Inmiddels is het gefixxed. Want hier werkt het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:14
AW_Bos schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:36:
[...]

Maar het spoor tussen station en de brug ligt toch al plat, lijkt me? Dan maakt het toch niet uit? Zo heeft er ooit bij Hoorn een Sikje en stoomlok van de SHM een ICM getrokken :).
[YouTube: Stoomlocomotief van museumstoomtram Hoorn sleept Intercity weg]

@St00mwals Die groene rangeertreintjes waar je het over hebt zijn nu NS geel/blauw.
Ik denk dat jij doelt op het afslepen van de defecte trein met reizigers er in? Dan kan je er inderdaad een andere trein tegenaan zetten om de boel weg te slepen. In dit geval is dat weer lastig, omdat de DDZ een andere koppeling heeft dan de rest van het materieel. Hierdoor kan je alleen met een andere DDZ afslepen. Het is vervolgens afhankelijk van het defect of afslepen überhaupt zin heeft, want een trein met vaste remmen krijg je bijvoorbeeld niet zomaar in beweging.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

@Maardiweb
Heeft een 700 dan geen BSI-koppeling?

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 29-10-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
AW_Bos schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:02:
@Maardiweb
Heeft een 700 dan geen BSI-koppeling?
Vast wel (geen idee), maar geen toelating....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Maardiweb schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:05:
[...]

Vast wel (geen idee), maar geen toelating....
Maar in geval van de situatie bij Hoorn ligt het spoor toch plat. Dus maakt die toelating dan uit, vraag ik me af ;)? Dat hij niet toegelaten is op het hoofdspoor op eigen kracht is vast omdat hij een beperkte snelheid heeft? :?

Maar met vaste remmen kom je inderdaad niet ver nee ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
AW_Bos schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:10:
[...]

Maar in geval van de situatie bij Hoorn ligt het spoor toch plat. Dus maakt die toelating dan uit, vraag ik me af ;)? Dat hij niet toegelaten is op het hoofdspoor op eigen kracht is vast omdat hij een beperkte snelheid heeft? :?

Maar met vaste remmen kom je inderdaad niet ver nee ;).
Tja hoe dat precies zit weet ik niet, maar je moet natuurlijk alsnog over een heel emplacement heen voordat je dat spoor bereikt. Detectie zoals @iAdema omschrijft zal een onderdeel zijn, maar er komt nog veel meer bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
ProRail waarschuwt: let op in het donker bij spoorwegovergang
Gepubliceerd op 29-10-2018 om 14:01

ProRail roept op tot extra alertheid in het donker, vooral bij spoorwegovergangen. Omdat de wintertijd zaterdag op zondagnacht is ingegaan, is het ’s avonds eerder donker. Dat zorgt tijdens de avondspits voor extra gevaarlijke situaties op de weg, maar ook op het spoor en bij overwegen.

Uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat het ingaan van de wintertijd gepaard gaat met meer verkeersslachtoffers en ongevallen. ProRail wil daar extra aandacht voor vragen.
Spoorwegovergang

De spoorbeheerder wijst erop dat een aankomende trein vaak harder rijdt dan wordt gedacht. Daarom moeten mensen die het spoor oversteken bij een overgang goed opletten. “Soms lijkt het dat de overweg vrij is maar dan komt er tóch nog een trein van de andere kant aan. Neem geen extra risico bij het oversteken, want het negeren van de bellen en spoorbomen kan fatale gevolgen hebben.”
https://www.spoorpro.nl/s...ker-bij-spoorwegovergang/
ProRail wil samen met spoormarkt railpad 2.0 ontwikkelen
Gepubliceerd op 29-10-2018 om 10:41

ProRail is een marktconsultatie gestart voor de ontwikkeling van de railpad 2.0. Een railpad is een soort kunststof plaat die slijtage van dwarsliggers en spoorstaven tegengaat en tegelijkertijd trillingen dempt. Het spoorbedrijf vraagt de markt om input te geven voor de vernieuwing van de specificaties van het onderdeel.

De eisen voor de toepassing van railpads in het Nederlandse spoor zijn vastgelegd in een specificatie. ProRail wil samen met de spoormarkt nieuwe varianten introduceren.
Railpads

Op dit moment past de Nederlandse spoorsector op de NS90-dwarsliggers railpads van kurkrubber-materiaal toe met een relatief hoge statische stijfheid van 800 kN/mm. Hoewel het materiaal volgens ProRail in principe naar tevredenheid functioneert, glijden ze soms weg van hun plek en blijven ze op andere momenten juist plakken waar dit niet de bedoeling is. Ook de beoogde levensduur lijkt niet altijd gehaald te worden, schrijft de spoorbeheerder in de marktconsultatie.

De eisen voor de het huidige materiaal staan beschreven in de ProRail-specificatie SPC00004. Deze specificatie is al enkele decennia niet gewijzigd. In deze specificatie staan naast de Railpads voor NS90-dwarsligger ook andere railpads beschreven. In deze marktconsultatie richt ProRail zich in eerste instantie op de railpads voor de NS90-dwarsligger.
Kwaliteitsverbetering

ProRail is op zoek naar materialen die leiden tot kwaliteitsverbetering, waaronder een langere levensduur, eenvoudige installatie en goede elastische en dempende eigenschappen. “Daarbij is en blijft betaalbaarheid een tweede, relevante randvoorwaarde”, aldus de spoorbeheerder.

Het spoorbedrijf geeft een paar voorbeelden van aanpassingen ten opzichte van de huidige specificatie, waaronder het aanbrengen van oortjes om het verschuiven van de railpads tegen te gaan, het aanbrengen van een centraal gat om verbranding te verminderen en het toevoegen van ribbels om de demping te verbeteren.
Beschikbare leveranciers

ProRail hoopt met de marktconsultatie een beeld te krijgen van de beschikbare leveranciers en de oplossingen die in de markt beschikbaar zijn. Op basis van de input uit de markt stelt de spoorbeheerder vervolgens een vernieuwde versie op van de specificatie die in het voorjaar van 2019 wordt gepubliceerd.

In de marktconsultatie staan een aantal vragen over de railpad 2.0. Geïnteresseerde partijen dienen de antwoorden uiterlijk 19 november in te dienen. Op 3 en 6 december vinden er individuele gesprekken plaats met de deelnemers aan de marktconsultatie. Op 20 december ontvangen de deelnemers een definitief verslag.
https://www.spoorpro.nl/s...-2-0-ontwikkelen/https://

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Maardiweb schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:22:
[...]

Tja hoe dat precies zit weet ik niet, maar je moet natuurlijk alsnog over een heel emplacement heen voordat je dat spoor bereikt. Detectie zoals @iAdema omschrijft zal een onderdeel zijn, maar er komt nog veel meer bij kijken.
Toch een kwestie van het hele blok op bezet zetten, dan komt er geen ander treinverkeer in dat blok en dan het rangeervoertuig over dat blok laten rijden. Klinkt niet als rocket science to me. Dat ding zal geen ATB hebben dus gewoon door kunnen rijden (al kan dat met ATB ook).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:35
LordSinclair schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:05:
[...]

Toch een kwestie van het hele blok op bezet zetten, dan komt er geen ander treinverkeer in dat blok en dan het rangeervoertuig over dat blok laten rijden. Klinkt niet als rocket science to me. Dat ding zal geen ATB hebben dus gewoon door kunnen rijden (al kan dat met ATB ook).
Je kunt zo’n blok zoals je dat noemt niet handmatig op bezet zetten. Je kunt wel voorkomen dat andere treinen door de rijweg van zo’n treintje rijden. Nadeel is dat je die hele rijweg pas vrij kunt geven als het betreffende treintje zich binnen meldt op het bestemmingsspoor. Daarmee houd je dus een deel van je emplacement vrij lang bezet (want ze moeten rijden op zicht). Verder werken overwegen mogelijk ook niet zoals bedoeld vanwege de niet gegarandeerde detectie, dus daar zul je ook een aanwijzing voor moeten afgeven.

En nog steeds is dit slechts het treindienstleiders deel van de oplossing. Zaken als verzekering, planaanpassing van rangeerbewegingen die niet uitgevoerd kunnen worden door het missen van een trein, een machinist die die treintjes mag rijden, etc zijn dan nog niet eens meegenomen. Het heeft mogelijk enorm veel gevolgen voor de rest van de treindienst als je zo’n actie op zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

iAdema schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:13:
[...]

En nog steeds is dit slechts het treindienstleiders deel van de oplossing. Zaken als verzekering, planaanpassing van rangeerbewegingen die niet uitgevoerd kunnen worden door het missen van een trein, een machinist die die treintjes mag rijden, etc zijn dan nog niet eens meegenomen. Het heeft mogelijk enorm veel gevolgen voor de rest van de treindienst als je zo’n actie op zet.
Dan vraag ik me af waar de net nieuw aangeschafte Unimogs dan in het verhaal passen. Volgens mij waren die juist aangeschaft om stilstaande treinen van het hoofdspoor af te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:37

mambo No5

Bad Apple?

D'r zijn wel degelijk procedure's om dergelijk mat (locje, unimog) over het spoor te verplaatsen en bij een gestrande trein te krijgen maar de betreffende procedures zijn behoorlijk arbeids en capaciteitsintensief. Los daarvan zal dat de reden wel niet zijn waarom daar niet voor gekozen is; inhoudelijk weet ik verder ook niet wat de beweegredenen of afhandelstrategie is geweest bij deze specifieke verstoring. Feit is wel dat het achteraf en vanaf de zijlijn aldijd makkelijker praten is over oplossingen dan dat 't op het moment zelf bedacht en geregeld moet worden. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mambo No5 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:46:
D'r zijn wel degelijk procedure's om dergelijk mat (locje, unimog) over het spoor te verplaatsen en bij een gestrande trein te krijgen maar de betreffende procedures zijn behoorlijk arbeids en capaciteitsintensief.
Nouja, de eerste nobrainer voor een unimog is eenvoudig: geen geisoleerde wielen. Unimog op het spoor is gelijk aan een kortsluitlans in hetzelfde baanvak. (Da's een van de dingen die ik in m'n hoofd heb: als er iets op een overweg gebeurd is het eerste wat ik doe de rails kortsluiten met de startkabels uit m'n busje. Dat garandeert dat vrijwel alles op tijd stopt..)

Ik zou zeggen dat de trein laten staan veel meer 'arbeids en capaciteitsintensief' is dan 'm zo snel mogelijk op een zijspoor rangeren. (pun fully intended..)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

burne schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 23:49:
[...]

Nouja, de eerste nobrainer voor een unimog is eenvoudig: geen geisoleerde wielen. Unimog op het spoor is gelijk aan een kortsluitlans in hetzelfde baanvak. (Da's een van de dingen die ik in m'n hoofd heb: als er iets op een overweg gebeurd is het eerste wat ik doe de rails kortsluiten met de startkabels uit m'n busje. Dat garandeert dat vrijwel alles op tijd stopt..)

Ik zou zeggen dat de trein laten staan veel meer 'arbeids en capaciteitsintensief' is dan 'm zo snel mogelijk op een zijspoor rangeren. (pun fully intended..)
De arbeids en capaciteitsintensiteit zal iig geen reden geweest zijn om het niet te doen, al had ik dat iets duidelijker mogen stelllen. :P Punt is simpelweg dat ik (en @iAdema for that matter) niet weet wat er wel exact gebeurd is en wat de afwegingen geweest zijn van de calamiteitenorganisatie die doorgaans in dergelijke gevallen opgetrommeld word. Dat het lang geduurt heeft staat buiten kijf en is iets waar men zich ongetwijfeld van bewust is. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
DDZ heeft gewoon een haak en luchtslangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:36
[...]
(Da's een van de dingen die ik in m'n hoofd heb: als er iets op een overweg gebeurd is het eerste wat ik doe de rails kortsluiten met de startkabels uit m'n busje. Dat garandeert dat vrijwel alles op tijd stopt..)[...]
Let wel op dat dat alleen werkt op sporen met spoorstroomlopen, en dus niet op de meeste (alle?) diesellijntjes, lijnen zoals Zwolle - Kampen/Enschede en bijvoorbeeld industriesporen. Ook hoeft de verbinding denk ik niet per se betrouwbaar te zijn, als sommig spoorwegmateriaal al slecht wordt gedetecteerd terwijl het 20 ton asdruk heeft. Dus vaak werkt het, maar laat het je geen vals gevoel van veiligheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
NS: Onderzoek naar melden vertraging op de minuut

De NS gaat volgend jaar onderzoeken of het ‘wenselijk en mogelijk‘ is om op de stationsborden de vertraging van treinen met een marge van één minuut weer te geven.
Edwin van der Aa 30-10-18, 07:00

2

M

We kunnen dit niet zomaar met één druk op de knop toepassen. Daar zijn wijzigin­gen in de software voor nodig
NS-woordvoerder

,,We gaan in 2019 inderdaad een onderzoek doen naar het weergeven van vertraging in minuten nauwkeurig op de perrons, zoals we dat nu ook al in de app doen“, meldt de woordvoerder van de vervoerder.

Eerst gaat de NS bekijken of de klanten überhaupt behoefte hebben aan exactere informatie over vertragingen. Nu krijgen ze op het stations alleen een schatting per vijf minuten dat een trein te laat is.

Daarna moet ook de technische haalbaarheid onder de loep worden genomen, aldus de NS-zegsman.

,,Tegenwoordig zijn al onze borden digitaal, maar dat betekent niet dat we dit zomaar met één druk op de knop kunnen toepassen. Daar zijn wijzigingen in de software voor nodig.“
Pilot

De NS benadrukt dat nog onduidelijk is wanneer het onderzoek precies start. ,,Als de klant het graag wil en het blijkt technisch mogelijk, dan kunnen we een pilot met één of een beperkt aantal stations of trajecten doen.“

Pas als zo‘n proef slaagt, wordt verdere invoering overwogen. Maar dat laat zeker nog een paar jaar op zich wachten.

Vertragingen en slechte informatie daarover behoren momenteel tot de grootste ergernissen van treinreizigers. Lang stilstaande treinen, de prijs van een kaartje en vieze toiletten worden ook veel genoemd.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (spoor) vindt het belangrijk dat reizigers over de meest actuele reisinformatie kunnen, beschikken, meldt ze in een brief.
https://www.ad.nl/binnenl...ng-op-de-minuut~a66dd15e/

Dubbel interview over de infrastruur over de wegen en de sporen

https://www.volkskrant.nl...sdruk-te-maken-~ba6e254b/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
[...]

Volgens mij zijn juist alle spoorwielen en assen niet geisoleerd van elkaar. Dat is juist de primaire werking van spoorstroomlopen... door kortsluiting word een trein gedecteerd

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
marcop23 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:16:
[...]

Let wel op dat dat alleen werkt op sporen met spoorstroomlopen, en dus niet op de meeste (alle?) diesellijntjes, lijnen zoals Zwolle - Kampen/Enschede en bijvoorbeeld industriesporen. Ook hoeft de verbinding denk ik niet per se betrouwbaar te zijn, als sommig spoorwegmateriaal al slecht wordt gedetecteerd terwijl het 20 ton asdruk heeft. Dus vaak werkt het, maar laat het je geen vals gevoel van veiligheid geven.
In principe zijn bijna alle spoorwegen voorzien van spoorstroomlopen(TC) uitgezonderd de HSL en enkele diesellijnen(Groningen-Leeuwarden heeft ook TC) en de alphen lijn. Die hebben allemaal assentellers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mooipraterij. Bij ons op het station beginnen ze pas met informatie verstrekken als reizigers hun stem gaan verheffen tegen de student die in verbinding staat met de informatiepaal. Begin eerst maar eens met het op orde krijgen van de basis, voor je je aan dit soort dingen gaat wagen. Dus begin eerst maar eens met uberhaupt communiceren op alle stations. Vorige week heb ik weer 40 minuten op een perron gestaan, zonder enige vorm van informatievoorziening. Ik wist dat er wat was (aanrijding voorbij mijn bestemming) en ik kon in de app zien dat de helft van de treinen niet zou rijden en ze zouden niet verder rijden dan mijn bestemming. Dus ik een kleine 10 minuten voor de aangegeven tijd op het perron. Alleen een enkele niet concrete omroep gehoord met de informatie die ik al had toen ik thuis vertrok. Verder niets. Op het aangegeven tijdstip nog geen trein te zien. Na een paar minuten begon een groepje reizigers (die er al een half uur langer stonden dan ik) een beetje te mopperen en 1 van hen liep het station uit om op het informatiebord te gaan kijken (ook zo handig, die krengen kun je dus niet zien vanaf de perrons). Komt na 1 minuut boos terug: "Nou, deze is nu OOK ineens van het bord gehaald zonder enig taal of teken vanuit NS!". Andere reiziger loopt boos naar de informatiezuil en begint een (nog redelijk beschaafde) tirade tegen de student over dat er nu al 2x een trein, die volgens de app EN de studenten achten de informatiepaal gewoon zou rijden, niet is op komen dagen en gewoon van het informatiebord is verwijderd. Ze geeft ook aan dat ze het schandalig vindt dat NS al 45 minuten niets heeft laten horen. 1 minuut later: jawel..... men heeft een omroepster kunnen charteren om ook de mensen op Veenendaal West te informeren..... Het rare is dat ze meestal de 2 reizigers voor richting Rhenen wel goed informeren, maar de meute voor richting Utrecht CS gewoon helemaal niet.

Dit is geen incident overigens. Dit is een structureel iets wat al jaren speelt en waar ze gewoon geen zak aan doen. Begin daar eens mee, zou ik zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:53
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:15:
[...]

Mooipraterij. Bij ons op het station beginnen ze pas met informatie verstrekken als reizigers hun stem gaan verheffen tegen de student die in verbinding staat met de informatiepaal. Begin eerst maar eens met het op orde krijgen van de basis, voor je je aan dit soort dingen gaat wagen. Dus begin eerst maar eens met uberhaupt communiceren op alle stations. Vorige week heb ik weer 40 minuten op een perron gestaan, zonder enige vorm van informatievoorziening. Ik wist dat er wat was (aanrijding voorbij mijn bestemming) en ik kon in de app zien dat de helft van de treinen niet zou rijden en ze zouden niet verder rijden dan mijn bestemming. Dus ik een kleine 10 minuten voor de aangegeven tijd op het perron. Alleen een enkele niet concrete omroep gehoord met de informatie die ik al had toen ik thuis vertrok. Verder niets. Op het aangegeven tijdstip nog geen trein te zien. Na een paar minuten begon een groepje reizigers (die er al een half uur langer stonden dan ik) een beetje te mopperen en 1 van hen liep het station uit om op het informatiebord te gaan kijken (ook zo handig, die krengen kun je dus niet zien vanaf de perrons). Komt na 1 minuut boos terug: "Nou, deze is nu OOK ineens van het bord gehaald zonder enig taal of teken vanuit NS!". Andere reiziger loopt boos naar de informatiezuil en begint een (nog redelijk beschaafde) tirade tegen de student over dat er nu al 2x een trein, die volgens de app EN de studenten achten de informatiepaal gewoon zou rijden, niet is op komen dagen en gewoon van het informatiebord is verwijderd. Ze geeft ook aan dat ze het schandalig vindt dat NS al 45 minuten niets heeft laten horen. 1 minuut later: jawel..... men heeft een omroepster kunnen charteren om ook de mensen op Veenendaal West te informeren..... Het rare is dat ze meestal de 2 reizigers voor richting Rhenen wel goed informeren, maar de meute voor richting Utrecht CS gewoon helemaal niet.

Dit is geen incident overigens. Dit is een structureel iets wat al jaren speelt en waar ze gewoon geen zak aan doen. Begin daar eens mee, zou ik zeggen.
Waarop baseer je dat er een student aan de andere kant van de informatiezuil zit?
Heb je al eens contact gezocht met NS met een concreet plan om het voor jou beter te maken?

Daarnaast begrijp je toch wel dat er tussen het wel of niet rijden van een trein en de medewerker van de informatiezuil tig schijven zijn? Om een trein te laten rijden moet er toch minimaal aan een aantal voorwaarden voldaan worden.

1. De infra moet beschikbaar zijn. Dit is iets dat ProRail regelt. Een leeg spoor betekend niet dat er gereden kan en mag worden.
2. Er moet materieel beschikbaar zijn. Iets wat NS moet regelen maar bij een calamiteit logischerwijs lastiger wordt, omdat het materieel niet zomaar uit de lucht komt vallen en vaak ingezet wordt in de overige dienstregeling om deze niet in het honderd te laten lopen.
3. Er moet personeel beschikbaar zijn om alleen al het materieel te berijden maar ook de overige dienstregeling doorgang te laten vinden. Er staan niet blikken personeel op de plank.

In combinatie van 2 & 3 gebeurt het ook vaak genoeg dat materieel en personeel aan de verkeerde kant van de stremming staan en simpelweg niet ingezet kunnen worden.

Je klacht over de communicatie... Als er iets aan de hand is kan het inderdaad even duren voordat de informatiestroom goed op gang komt en dat iedereen op juiste wijze geïnformeerd is. Niet bij ieder incident is direct duidelijk wat er speelt en wat de impact is. Dan kan het even duren voordat iedereen goed geïnformeerd is en kan informeren.

Het is jammer dat je alleen maar klaagt in dit topic, over zaken waar wij hier totaal niets aan hebben en kunnen doen, maar niet de wegen bewandeld om het misschien opgelost te krijgen.

In een spoornetwerk zijn uitwijk en bijstuur mogelijkheden buitengewoon moeilijk. Je kunt niet net als bij een asfalt weg het verkeer doorlaten gaan bij een gestremde rijstrook. Een gestremd spoor is vrijwel gelijk treinverkeer plat, omdat het gevaarlijk is en logistiek een rommeltje wordt. Dat informatie dan kan duren of niet direct juist is, omdat er direct geschakeld moet worden en die niet van de ene op andere minuut direct kan gaat vooral in het begin van een incident vaak een en ander mis. Accepteer dat bij incidenten bij het spoor anders afgehandeld worden dan je zou willen en verdiep je eens in de werking van de processen op de achtergrond. Alleen maar klagen, zeiken, huilie huilie en boehoehoe doen heeft niemand iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
Treinkaartje en abonnementen flink duurder volgend jaar
54 minuten geleden Aangepast: 25 minuten geleden
Beeld © ANP

Vanaf 1 januari ga je een stuk meer betalen voor je treinritjes en NS-abonnement. Dat komt door een inflatiecorrectie en doordat het btw-tarief op het openbaar vervoer omhoog gaat, aldus de Nederlandse Spoorwegen.

Het belastingtarief op openbaar vervoer gaat, net als een heleboel andere producten, volgend jaar van 6 naar 9 procent.

Daarnaast wordt de inflatie doorgerekend op een aantal producten. Een tweedeklas treinkaartje wordt daardoor 1,8 procent duurder. Daar komt de btw-verhoging nog bovenop, in totaal worden tweedeklaskaartjes ruim 4 procent duurder.
Geen inflatiecorrectie voor eersteklas reizen

Een eersteklas kaartje wordt ook duurder vanwege de btw, maar daarin wordt de inflatie niet doorgerekend. Het verschil tussen een eerste- en tweedeklaskaartje wordt daardoor kleiner.

NS heeft ervoor gekozen om de inflatie niet door te rekenen op eersteklas reizen, zodat mensen sneller zullen kiezen voor de eerste klas, of als het druk is eerder switchen van tweede naar eerste klas in de trein, zegt een woordvoerder tegen RTL Z. Een kaartje voor de eersteklas 1,65 maal de prijs van een kaartje voor de tweedeklas.
Abonnementen

Bij abonnementen zijn de prijswijzigingen wisselend. Reis je met Altijd Vrij of Traject Vrij, dan krijg je er 1,8 procent bovenop, plus de btw-verhoging. Bij de abonnementsvormen Weekend Vrij en Altijd Voordeel komt er 1 euro bij, bij Dal Vrij 3 euro en Dal Voordeel 2 euro.

Voor een voordeelurenabonnement ga je 67 euro betalen (nu 63,70 euro), voor een fietskaartje 6,90 (nu 6,20 euro) en voor een hond 3,20 (nu 3,10 euro). Alle tariefwijzigingen vind je op de tariefkaart 2019.
https://www.ns.nl/binarie...even/tarieven-ns-2019.pdf
https://www.rtlnieuws.nl/...e-abonnement-duurder-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:21
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:15:
[...]

Ok en wat kan die student hier aan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:36
SRich schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:54:
[...]

In principe zijn bijna alle spoorwegen voorzien van spoorstroomlopen(TC) uitgezonderd de HSL en enkele diesellijnen(Groningen-Leeuwarden heeft ook TC) en de alphen lijn. Die hebben allemaal assentellers.
En dus recenter geëlektrificeerde lijnen zoals Zwolle-Enschede/Kampen, lijkt me? Daarom dacht ik, laat het geen vals gevoel van veiligheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
marcop23 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:25:
[...]

En dus recenter geëlektrificeerde lijnen zoals Zwolle-Enschede/Kampen, lijkt me? Daarom dacht ik, laat het geen vals gevoel van veiligheid geven.
Die twijfel ik omdat daar al NG ligt en EG problematisch zou zijn omdat er "licht" materieel rijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
€6,90 voor een fietskaartje 8)7 8)7 Stelletje idioten. En serieus 4% duurdere kaarten? Alsof het nog niet duur genoeg was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
gop1 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:56:
[...]

€6,90 voor een fietskaartje 8)7 8)7 Stelletje idioten. En serieus 4% duurdere kaarten? Alsof het nog niet duur genoeg was.
Eerste klas gaan reizen, die verhoogd de NS niet ;)

De andere verhoging moet je maar in je achterhoofd houden de volgende keer dat je gaat stemmen :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LordSinclair schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:07:
[...]

Eerste klas gaan reizen, die verhoogd de NS niet ;)
Een opmerking:

Een verhoging van de BTW is geen verhoging door de NS, maar door de overheid.
De andere verhoging moet je maar in je achterhoofd houden de volgende keer dat je gaat stemmen :)
Daar ben ik het volledig mee eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
gop1 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:56:
[...]

Van die 4 procent verhoging komt 3 procent door het fantastische kabinet-Rutte, daar mag je dus gaan klagen over de BTW-verhoging :)

En idd, onthoud het voor de volgende verkiezingen. Als je tegen die verhoging bent, dan in het vervolg niet meer stemmen op VVD, D66, CDA en CU dus :)

De overige 1 procent is normale inflatiecorrectie.

[ Voor 17% gewijzigd door wildhagen op 31-10-2018 04:06 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 11:53
D66 en CU zijn de treinreiziger meestal wel goed gezind. Het is vooral de VVD/CDA-kant van het kabinet die de komende jaren wel bijna 20 miljard in extra files (want meer asfalt => meer auto's => meer files) stopt en de rekening daarvoor bij de consument legt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Meer asfalt heeft geen nut, minder niet capabele mensen toelaten op de weg wel. Ik rij voornamelijk 's avonds en 's nachts en zelfs dan is het levensgevaarlijk... vind het dan ook niet vreemd dat er meer files zijn tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
wildhagen schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 04:02:
[...]

Van die 4 procent verhoging komt 3 procent door het fantastische kabinet-Rutte, daar mag je dus gaan klagen over de BTW-verhoging :)

De overige 1 procent is normale inflatiecorrectie.
Procent of procentpunt? ;)

We are shaping the future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
ArcticWolf schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:00:
Meer asfalt heeft geen nut, minder niet capabele mensen toelaten op de weg wel. Ik rij voornamelijk 's avonds en 's nachts en zelfs dan is het levensgevaarlijk... vind het dan ook niet vreemd dat er meer files zijn tegenwoordig.
Dat. Volgens mij is het enige wat echt nut heeft als veel mensen massaal dichterbij hun werk gaan wonen (of ten minste op fietsafstand); of als veel kantoormensen eens tegen hun baas zeggen joe ik werk voortaan van 6 tot 2 of van 11 tot 7. Lost niet alleen een groot gedeelte van het fileprobleem op, maar ook een groot gedeelte van het spitsprobleem in treinen. (Natuurlijk kan lang niet iedereen die keuze maken, en hangt het nogal af van de rest van je bestaan, maar ik denk dat veel mensen zich vergissen in hoeveel blijheid en gemak een van deze oplossingen oplevert.)

Heb ik een paar jaar terug wel gedaan bij mijn werkgever toentertijd; die betaalden zich met liefde scheel aan mijn maandtrajectkaart, maar met iets eerdere/latere werktijden (lees: buiten de spits) waren de reiskosten plots nog maar een derde (100 i.p.v. 300 euro), kon ik rustig in de trein zitten en als bonus in het weekend overal 'gratis' heenreizen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Intercity schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:48:
[...]

Natuurlijk kan lang niet iedereen die keuze maken, en hangt het nogal af van de rest van je bestaan, maar ik denk dat veel mensen zich vergissen in hoeveel blijheid en gemak een van deze oplossingen oplever
Ik ben het helemaal met je eens. Helaas is ons (als in, bijna iedereen) leven zo verweven met ieder ander, dat de huidige vorm van synchroon werken, met alleen aan de einden van de dag een beetje flexibiliteit het maximaal haalbare is.
Als je alleen bent, en je werk is redelijk individueel dan is het vaak nog wel te regelen.
Heb je een partner, waarmee je savonds nog wat wil doen en beide een goede nachtrust, dan moet die al in hetzelfde ritme mee
Heb je kinderen, dan moet de school en de opvang ook al mee in dezelfde tijden, laat staan de sportactiviteiten van het hele gezin.
Heb je werk, waarbij je vaak met andere mensen contact moet hebben, dan wil je wel graag dat die andere mensen bereikbaar en beschikbaar zijn. Als de overlap nog maar 1 uur is met hun werktijd, dan kun je niet meer samenwerken.
De puzzel wordt dan al zo complex, dat vele mensen toch kiezen voor het 'gemak' van 9-17 +/-2uur.

Vanuit bedrijfsperspectief kan (telefonisch/email) bereikbaarheid ook een probleem worden. Je moet dan opeens 2 shifts (dus dubbele fte) gaan inzetten, of naar volledig 24uurs schema. Maar bij dubbele shift of 24uur/3shift krijg je alweer een afstemmingsprobleem en ben je als individu al niet meer flexibel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:35:
[...]

Kunnen ze het broertje van die muis ook pakken? Hij zit nu minimaal 1x per dag weer te knagen.

[...]
https://www.rijdendetrein...en?lines%5B0%5D=15&page=1
https://www.rijdendetrein...en?lines%5B0%5D=24&page=2

Hele prestatie, 4 dagen in oktober ZONDER een defecte trein in oktober op de HSL-zuid.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden als de extra treinen per december en januari over de HSL gaan rijden. De belofte voor verlengen van de stammen naar 7 is in iedergeval al niet gehaald. De 9-stam ben ik slechts 1x tegen gekomen afgelopen 2 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
Deutsche Bahn overweegt verkoop Arriva’
Gepubliceerd op 31-10-2018 om 11:32

De Duitse spoorwegonderneming Deutsche Bahn overweegt om zijn openbaar vervoer-dochter Arriva te verkopen. Dat hebben ingewijden gemeld aan zakenblad WirtschaftsWoche. Mogelijk kan de verkoop 3,5 miljard tot 4 miljard euro opleveren.

Arriva is in Europa met name in het spoor- en busvervoer actief. Bij Arriva werken bijna 62.000 mensen. Deutsche Bahn kreeg Arriva in 2010 in handen. Zakenbanken zouden momenteel bezig zijn om de interesse te peilen bij potentiële kopers. Het is naar verluidt de bedoeling om Arriva in zijn geheel te verkopen.
Brexit

Topman Richard Lutz van Deutsche Bahn zei eerder deze week dat een beursgang van Arriva opnieuw wordt bekeken. In november 2016 schrapte het concern nog een plan voor een beursgang, vooral met het oog op de Brexit.
https://www.spoorpro.nl/m...overweegt-verkoop-arriva/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Get!em schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:50:
[...]
De belofte voor verlengen van de stammen naar 7 is in iedergeval al niet gehaald. De 9-stam ben ik slechts 1x tegen gekomen afgelopen 2 maanden.
Ik ben nog steeds op vakantie, maar toch ff reageren.
De verlenging van de normale ICD is pas vanaf januari. De IC Brussel rijdt alweer een tijdje met 7 rijtuigen rond.
De 9-rijtuigstam rijdt elke dag dezelfde ritten, beginnend in de trein van 7:15 vanaf Breda. Als je die dus niet hebt, kom je die dus normaal niet tegen, hooguit in uitzonderingssituaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maardiweb
Ga je nou elke dag de nieuwe berichten van spoorpro quoten? We kunnen ook gewoon een RSS feed instellen hoor >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Get!em schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:50:
[...]

https://www.rijdendetrein...en?lines%5B0%5D=15&page=1
https://www.rijdendetrein...en?lines%5B0%5D=24&page=2

Hele prestatie, 4 dagen in oktober ZONDER een defecte trein in oktober op de HSL-zuid.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden als de extra treinen per december en januari over de HSL gaan rijden. De belofte voor verlengen van de stammen naar 7 is in iedergeval al niet gehaald. De 9-stam ben ik slechts 1x tegen gekomen afgelopen 2 maanden.
Zag vandaag anders een aantal 9 bakken ICR op blaak voorbij rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Op Blaak komen die sowieso voorbij, omdat de IC Den Haag - Eindhoven met 9 rijtuigen rijdt :)

Overigens een nieuwsbericht over de HSL: https://nieuws.ns.nl/hoe-gaat-het-op-de-hsl/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alex)
Afspreken dat 1 op de 5 treinen te laat mag zijn en tevreden zijn dat je dat haalt. Je moet maar durven. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
De belofte voor verlengen van de stammen naar 7
was dat niet vanaf januari '19?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
Softwareprobleem geeft vertraging op HSL-Zuid, trein stopt soms tijdens rit

BREDA - Softwareproblemen zorgen voor hinder voor treinreizigers op de HSL-Zuid, de lijn van Amsterdam richting België. In oktober waren de problemen zo groot, dat de NS zelfs niet kon voldoen aan criteria voor op tijd rijden bij de HSL die door het ministerie zijn voorgeschreven. Dat maakte de NS woensdag bekend.

Tussen mei en oktober installeerde de NS nieuwe software op de 78 locomotieven die ingezet worden op de hogesnelheidslijn. Ondanks uitgebreide tests zit in de software een fout die ervoor zorgt dat de trein soms stopt tijdens de rit. In sommige gevallen kan de machinist dit herstellen en verder rijden. Maar soms lukt dat niet en staat de trein langdurig stil.

Hoewel de HSL door het euvel in oktober te veel vertraging opliep, verwacht een woordvoerder dat over het hele jaar genomen de afspraken qua stiptheid wel worden waargemaakt. De softwareproblemen moeten voor de kerst zijn opgelost.

Meer Intercity Direct-treinen
De NS maakt ook bekend dat vanaf december meer treinen gaan rijden op de HSL-Zuid. Per uur gaan dan niet vier maar vijf zogenoemde Intercity Direct-treinen rijden. Vanaf begin volgend jaar krijgen deze treinen ook een extra rijtuig.

Door de maatregelen zijn voor reizigers elk uur 850 extra stoelen beschikbaar, een uitbreiding van de capaciteit van bijna 20 procent. De uitbreiding van de capaciteit is nodig, omdat de HSL-Zuid volgens de NS een populaire lijn is. In 2017 groeide het aantal reizigers met 25 procent en de verwachting is dat die groei dit jaar doorzet.
http://feed.omroepbrabant.nl/share/2875754

Klinkt als dat die traxxen een buggy update te pakken hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alex)
Misschien hebben wat van de devs van Windows 10 aan die update gewerkt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
Alex) schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:18:
Misschien hebben wat van de devs van Windows 10 aan die update gewerkt :P
:o _/-\o_

Denk dat het best moeilijk is om firmware te schrijven voor een trein

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Als ik het goed heb begrepen doet de software feitelijk precies wat het moet doen.
Onder voorbehoud dat ik het goed begrepen heb (en behoorlijk kort door de bocht):

Net als bij bijvoorbeeld een vliegtuig worden er voor de veiligheid door de computers meerdere checks gedaan en tot een bepaald resultaat komen.
Als één van de computers afwijkt of een antwoord teruggeeft dat buiten de marge ligt, dan wordt de trein automatisch stilgezet.
Door de bug gebeurt het dus (te) vaak en wordt er dus een zgn. System Failure weergegeven en de trein stilgezet. De enige manier om daar weer uit te komen is door de computers opnieuw op te starten.
Handelt de machinist correct, dan kan je met een minuut of 5 tot maximaal 10 weer weg zijn, waarbij 5 minuten op ATB gebied is en 10 op de HSL (je zit daar met de verbindingstime-out die plaats moet vinden, dus een reset duurt daar standaard 5 minuten langer).
Echter luistert het vrij nauwkeurig qua handelingen. Doe je iets net te snel of verkeerd, dan mag je opnieuw beginnen. Sta je op precies een verkeerde locatie stil, dan kan dat een complicerende factor zijn (bijvoorbeeld in een spanningssluis).

Ik heb zelf één keer deze bug meegemaakt, terwijl ik in de buurt van Oisterwijk reed. Van het ene op het andere moment kreeg ik de melding van de system failure en werd de trein stilgezet. De treindienstleider was wat minder blij, omdat ik precies 3 overwegen daar bezet hield en die dus in de storing vielen in de 5 minuten die ik nodig had om de boel opnieuw op te starten.
Daarna ging er dus nog wat tijd verloren vanwege die overwegen (ik kreeg een aanwijzing van de treindienstleider om die overwegen voorzichtig te berijden), dus kwam ik uiteindelijk met helaas een minuut of 8 vertraging aan in Eindhoven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Ah, de beruchte batterij-reset? :P

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Niet alleen de TRAXX'en waren buggy,maar de digitale CTA's ook...
Veel reisinformatieborden (TB7/14/21) deden het niet goed op Utrecht Centraal en een aantal andere stations. Of van de drie schermen hingen er een paar op de oude vertrektijden, of ze gaven helemaal niks aan en enkel: "Er is momenteel geen reisinformatie beschikbaar"

https://www.prorail.nl/ni...chermen-weer-up-to-date-0

Hopelijk is Utrecht Centraal weer snel actueel :)
Ik begon het wel wat storend te vinden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MediaZoo schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:01:
[...]

Waarop baseer je dat er een student aan de andere kant van de informatiezuil zit?
Heb je al eens contact gezocht met NS met een concreet plan om het voor jou beter te maken?

Daarnaast begrijp je toch wel dat er tussen het wel of niet rijden van een trein en de medewerker van de informatiezuil tig schijven zijn? Om een trein te laten rijden moet er toch minimaal aan een aantal voorwaarden voldaan worden.

1. De infra moet beschikbaar zijn. Dit is iets dat ProRail regelt. Een leeg spoor betekend niet dat er gereden kan en mag worden.
2. Er moet materieel beschikbaar zijn. Iets wat NS moet regelen maar bij een calamiteit logischerwijs lastiger wordt, omdat het materieel niet zomaar uit de lucht komt vallen en vaak ingezet wordt in de overige dienstregeling om deze niet in het honderd te laten lopen.
3. Er moet personeel beschikbaar zijn om alleen al het materieel te berijden maar ook de overige dienstregeling doorgang te laten vinden. Er staan niet blikken personeel op de plank.

In combinatie van 2 & 3 gebeurt het ook vaak genoeg dat materieel en personeel aan de verkeerde kant van de stremming staan en simpelweg niet ingezet kunnen worden.

Je klacht over de communicatie... Als er iets aan de hand is kan het inderdaad even duren voordat de informatiestroom goed op gang komt en dat iedereen op juiste wijze geïnformeerd is. Niet bij ieder incident is direct duidelijk wat er speelt en wat de impact is. Dan kan het even duren voordat iedereen goed geïnformeerd is en kan informeren.

Het is jammer dat je alleen maar klaagt in dit topic, over zaken waar wij hier totaal niets aan hebben en kunnen doen, maar niet de wegen bewandeld om het misschien opgelost te krijgen.

In een spoornetwerk zijn uitwijk en bijstuur mogelijkheden buitengewoon moeilijk. Je kunt niet net als bij een asfalt weg het verkeer doorlaten gaan bij een gestremde rijstrook. Een gestremd spoor is vrijwel gelijk treinverkeer plat, omdat het gevaarlijk is en logistiek een rommeltje wordt. Dat informatie dan kan duren of niet direct juist is, omdat er direct geschakeld moet worden en die niet van de ene op andere minuut direct kan gaat vooral in het begin van een incident vaak een en ander mis. Accepteer dat bij incidenten bij het spoor anders afgehandeld worden dan je zou willen en verdiep je eens in de werking van de processen op de achtergrond. Alleen maar klagen, zeiken, huilie huilie en boehoehoe doen heeft niemand iets aan.
Nee, dat accepteer ik dus niet. Ik kan best accepteren dat een trein niet rijdt, maar er is gewoon geen excuus voor niet communiceren. Ik was al ongeveer een uur later vertrokken. We hebben het dus niet over informatie die direct beschikbaar moet zijn. We waren inmiddels al even verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Alex) schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:29:
Afspreken dat 1 op de 5 treinen te laat mag zijn en tevreden zijn dat je dat haalt. Je moet maar durven. :')
Nog erger is dat het voor het premium product is.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MediaZoo
Verwijderd schreef op donderdag 1 november 2018 @ 06:26:
[...]

Nee, dat accepteer ik dus niet. Ik kan best accepteren dat een trein niet rijdt, maar er is gewoon geen excuus voor niet communiceren. Ik was al ongeveer een uur later vertrokken. We hebben het dus niet over informatie die direct beschikbaar moet zijn. We waren inmiddels al even verder.
Het blijft klagen. Wij kunnen hier niets met je klachten, ik vind het zelfs storend. Je draagt niets bij aan de discussie hier. Inhoudelijk neem je direct afstand van de materie om te begrijpen hoe systemen en processen werken binnen het spoor. Initiatief om tot verbetering te komen ontbreekt geheel.

Voor klachten over de dienstverlening van NS en ProRail kun je terecht bij:

ProRail 0800-7767245
NS 030-7515155

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
@EDIT Heb je daar als machinist dan helemaal niets over te zeggen? De loc zegt dan gewoon letterlijk ik kap ermee, hier stop ik? Hij heeft dus niet een limp home modus, dat die heel langzaam, weinig belastend door kan gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Alex) schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:29:
Als ze het al halen. Ik heb geprobeerd even de actuele data op te halen vanuit prorail, maar zit momenteel even op een werkplek waar ik de JSON niet uit kan lezen met maandelijkse data per traject. Het dashboard zelf bied me niet de mogelijkheid de selecties te doen die ik wil. Misschien iemand anders die hier leuke draaitabellen van kan bakken?

Op deze website staat de punctualiteit HSL-zuid in iedergeval nu op 68%!!!
https://prestaties.prorai...174_Reizigersvervoer.aspx

http://kpi.prorail.nl/website/reizigersvervoer/nl/
http://kpi.prorail.nl/website/uitval/nl/

Json bevindt zich hier /website/uitval/bymonth.json
en hier: /website/reizigerspunctualiteit/bymonth.json

Wat mij in iedergeval al opvalt is dat het cijfer 81.3% voor de HSL-zuid een combinatie is wat een redelijk (te?) positief beeld geeft, over eigenlijk een dramatische maand oktober.

Oa de Brusseltrein die over HSL rijdt vanaf AMS/SHL --> RTD heeft een uitval percentage welke ver boven de 10% ligt. Ook zijn deeltrajecten (oa RTD - SHL) ook hogere uitvalpercentages en lagere punctualiteit vor de gewone ICDirect aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:52

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

"Have you tried turning it off and on again?"

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:35
Ik had niet verwacht dat ze echt betonblokken op de overwegen zouden gaan zetten, maar ze gaan het gewoon echt doen:

Overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
iAdema schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:49:
Ik had niet verwacht dat ze echt betonblokken op de overwegen zouden gaan zetten, maar ze gaan het gewoon echt doen:

[Afbeelding: Overwegen]
Sorry hoor, maar dit is gewoon eigenrichting van een overheidsbedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 15:36

Goverman

not loaded

PolarBear schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:27:
[...]

Sorry hoor, maar dit is gewoon eigenrichting van een overheidsbedrijf.
Hoho... ProRail is (nog) geen overheidsbedrijf, maar een zelfstandig opererende BV. Dat die BV een beheerconcessie heeft en veel ontwerp/bouwwerk uitvoert voor overheden doet daar niets aan af.

Voor wat betreft de eigenrichting ben ik het wel met je eens: dat is wat dit is.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Mja, ProRail is 100% in handen van de overheid, wordt gestuurd door consessies door de overheid en werkt feitelijk alleen voor de overheid. Dat het nu in een BV is en dat het een ZBO wordt is meer een aansturingsdingetje dan dat er feitelijk veel veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 15:36

Goverman

not loaded

PolarBear schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:36:
Mja, ProRail is 100% in handen van de overheid, wordt gestuurd door consessies door de overheid en werkt feitelijk alleen voor de overheid. Dat het nu in een BV is en dat het een ZBO wordt is meer een aansturingsdingetje dan dat er feitelijk veel veranderd.
Nou, nee... dat is dus echt te kort door de bocht. ProRail kan nu in beginsel zelf acteren: de staatssecretaris gaat niet over de dagelijkse gang van zaken bij ProRail. Zolang ProRail zich houdt aan de voorwaarden in de beheerconcessie enerzijds en in voorwaarden in opdrachten/subsidies anderzijds, mag de BV doen en laten wat ze wil. Zelfs een koekjesfabriek beginnen zou in theorie mogen...

En dat wordt dus wel echt anders bij een ZBO: dan worden de taken van de organisatie afgebakend en ingekaderd.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Ja dat is allemaal theorie, maar met een aandeelhouder (de staat) en een opdrachtgever (de staat) is het in de praktijk echt anders. ZBO geeft wat meer directe invloed maar als Prorail besluit een koekjes fabriek te beginnen dan ligt het bestuur er doormiddel van een BAVA snel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cazzer22 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:16:
@EDIT Heb je daar als machinist dan helemaal niets over te zeggen? De loc zegt dan gewoon letterlijk ik kap ermee, hier stop ik? Hij heeft dus niet een limp home modus, dat die heel langzaam, weinig belastend door kan gaan?
Uiteraard kan ik in het alleruiterste geval alle (maar dan ook werkelijk alle) beveiligingen uitschakelen, maar dat is natuurlijk niet zomaar de bedoeling.
Daarmee zijn er ook weer reglementaire beperkingen en wil je niet met passagiers rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MediaZoo schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:15:
[...]

Het blijft klagen. Wij kunnen hier niets met je klachten, ik vind het zelfs storend. Je draagt niets bij aan de discussie hier. Inhoudelijk neem je direct afstand van de materie om te begrijpen hoe systemen en processen werken binnen het spoor. Initiatief om tot verbetering te komen ontbreekt geheel.

Voor klachten over de dienstverlening van NS en ProRail kun je terecht bij:

ProRail 0800-7767245
NS 030-7515155
Je hoeft het niet te lezen en door te reageren maak je het niet beter. En ik toon wel initiatief: een tijdje terug het ik de discussie over de PHS plannen in de regio FoodValley op gang gebracht. NS is ook op de hoogte van deze problemen natuurlijk. Dus waar ligt nou dat gebrek aan initiatief? Ik kan ook nu weer de publiciteit opzoeken natuurlijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 16:18
Ik vind het een vreemde reactie van MediaZoo die ik wel vaker zie in dit topic (van anderen).
We zitten hier op het forum van tweakers, niet op een of andere fansite of medewerkerssite van de spoorwegen/ProRail.
Klagen over de dienstverlening lijkt me hier dus wel terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Marcel Br schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:53:
Ik vind het een vreemde reactie van MediaZoo die ik wel vaker zie in dit topic (van anderen).
We zitten hier op het forum van tweakers, niet op een of andere fansite of medewerkerssite van de spoorwegen/ProRail.
Mee eens. Overigens reageert hij vaak hetzelfde in het Ziggo topic.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 08:39
'n keer een klacht over de dienstverlening is prima. Een aantal mensen begonnen dit topic echter (een paar maanden geleden in ieder geval) als een dagelijkse klaagboek te gebruiken en dat voegt hier gewoon geen ruk toe en wordt na de derde dag vooral erg irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:26
Afgelopen week had mijn vriendin een gevaarlijke situatie in de trein i.v.m. dronkenlap die problemen veroorzaakte. Ze durfde niet te bellen vanuit de trein dus vroeg dat aan mij om te doen via Whatsapp. Ik zocht online naar een NS noodnummer, maar kwam uiteindelijk bij de klantenservice uit.

Zij gaven mij een telefoonnummer om te bellen, wat 90 cent per minuut kostte en een bel-versie van de telefoongids was en je enkel zal doorverbinden... Bak ellende die klantensupport.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

112 bellen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MediaZoo
Een klacht, vervelende ervaring of je hart luchten vind ik geen enkel probleem. Soms lucht dat ook gewoon op. Maar steeds weer in herhaling vallen en je het probleem compleet bij een partij/persoon neerleggen die soms in de zelfde situatie zit als de klant heeft geen zin. Het gaat mij er niet om of het nu Ziggo, NS, KPN of welke andere organisatie dan ook is. Als je iets opgelost wil hebben helpt het niet om als een langspeelplaat die op repeat staat je beklag te doen. Zelf een stukje schikken wil nog wel eens veel meer te weeg brengen dan je denkt.

Daarnaast heb ik een onwijze hekel aan het kleineren van medewerkers. De zogenaamde "studenten", "monteurtjes", etc. doen hun best om het werk naar hun inzien goed te doen met de mogelijkheden die ze hebben. Tja er zijn helaas medewerkers die niet verder denken dan wat er op het scherm verschijnt. Dat is bij elke organisatie en niet wereld vreemd. Maar het omlaag halen van mensen stoor ik mij enorm aan. Je belt, omdat je de hulp nodig hebt van een ander. Hij/zij zit er om je te helpen, ja ze zijn niet allemaal even goed hier in dat snap ik ook, maar uitgangspunt is wel dat ze je willen helpen. Vaak kan de persoon aan de andere kant meer zien maar ook veel minder zien dan je zou denken. En het is niet aan de klant uit te leggen hoe bepaalde beslissingen of oplossingen tot stand komen.

En op het punt van de communicatie bij NS richting de reiziger... NS is hier al jaren mee bezig. Soms is er niets te communiceren, soms gaat informeren fout (we zijn en blijven mensen) en het gaat vaak goed. Ik heb jaren lang met de trein gereisd, sterker nog nu ben ik zelf werkzaam binnen het spoor en heb mezelf nooit door NS onnodig laten staan, omdat er geen vervoer was. Ofwel zocht ik zelf naar alternatieven, met de reguliere lijnbus bijvoorbeeld, ofwel taxi-vervoer ivm niet kunnen bereiken eindbestemming door toedoen NS, ofwel dat ik zelfs door NS-personeel persoonlijk op mijn bestemming ben afgezet dit terwijl ik 0 connectie met NS of personeel ervan heb. Zelfs bij het ernstigste noodweer dat dienstregelingen stil vielen ben ik op mijn eindbestemming gekomen. Je overgeven en verder weinig initiatief en creatief vermogen brengt je niet verder. Klagen is in mijn ogen dan ook een agressieve houding aannemen zonder concreet voor de oplossing te gaan waarbij je de tegenpartij nou niet echt meewerkend zult krijgen. Klagen is in mijn ogen dan ook zinloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Voor beroepsklagers en 'beste stuurmannen aan de wal' is nota bene een speciaal topic opgestart: Het OV Moppertopic

Klagen an sich is niks mis mee, zolang het maar constructief is, en dat is hier dus niet echt het geval. Op deze manier klagen, daar lijkt de klager maar één doel mee te hebben: het verzieken van de sfeer in dit topic.

Dus klaag constructief, kom met plannen voor alternatieve/betere oplossingen etc. Of klaag niet hier, maar in het speciaal voor dat soort geklaag opgerichte topic.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Hetisookwat schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:29:
Afgelopen week had mijn vriendin een gevaarlijke situatie in de trein i.v.m. dronkenlap die problemen veroorzaakte. Ze durfde niet te bellen vanuit de trein dus vroeg dat aan mij om te doen via Whatsapp. Ik zocht online naar een NS noodnummer, maar kwam uiteindelijk bij de klantenservice uit.

Zij gaven mij een telefoonnummer om te bellen, wat 90 cent per minuut kostte en een bel-versie van de telefoongids was en je enkel zal doorverbinden... Bak ellende die klantensupport.
Zeker dat 0900-doorstuurnummer van 90 ct. per minuut? Dat is niet direct van de NS en als het aan de ACM ligt moet dat nummer héél snel uit de lucht worden getrokken!! Volgens mij zijn er al kamervragen over doorschakelnummers gesteld.

De NS heeft één nummer die je in alle situaties kan gebruiken: +31-30-751-5155 of 030-751-5155 (eigenlijk hetzelfde ;) )

Bij acute nood of levensgevaarlijke situaties bel je 112.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

AW_Bos schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:17:
[...]
En vraag je naar de spoorwegpolitie, of je zegt duidelijk dat je in een trein zit. (De SpoPo bestaat niet meer, maar de meldkamer weet wel met welke politiedienst je doorverbonden moet worden..)(Volgens mij was dat DI/DS van de LENP.. :? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Je zou overigens ook ProRail publiekscontacten kunnen proberen; bij gevaarlijke situaties kom je waarsdchijnlijk dan uit bij de meldkamer spoor in de avonduren. :)
Van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 18.30 uur kunt u terecht met vragen, klachten, complimenten en meldingen over het spoor.

Het team Publiekscontacten is bereikbaar via telefoonnummer: 0800-7767245 (gratis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
[...]

Zeker dat 0900-doorstuurnummer van 90 ct. per minuut? Dat is niet direct van de NS en als het aan de ACM ligt moet dat nummer héél snel uit de lucht worden getrokken!! Volgens mij zijn er al kamervragen over doorschakelnummers gesteld.
Jep... Dat nummer inderdaad. Toch bijzonder dat de NS daaraan doorverwijst. Gelukkig is de situatie niet uit de hand gelopen, maar ik heb inderdaad daarna nog de politie gebeld en gezegd wat er waar aan de hand was.
Eind goed, al goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
EDIT schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:06:
[...]

Uiteraard kan ik in het alleruiterste geval alle (maar dan ook werkelijk alle) beveiligingen uitschakelen, maar dat is natuurlijk niet zomaar de bedoeling.
Daarmee zijn er ook weer reglementaire beperkingen en wil je niet met passagiers rijden.
Aha, maar dat snap ik wel, alle beveiliging uitschakelen is ook een no-go. Dat is nu in Taiwan wel te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 16:18
Hetisookwat schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 07:55:
[...]

Jep... Dat nummer inderdaad. Toch bijzonder dat de NS daaraan doorverwijst. Gelukkig is de situatie niet uit de hand gelopen, maar ik heb inderdaad daarna nog de politie gebeld en gezegd wat er waar aan de hand was.
Eind goed, al goed.
Heeft de NS daarnaar verwezen of ben je aan het googlen geweest ?
Dat haal ik tenminste uit je vorige reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
Marcel Br schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:36:
[...]

Heeft de NS daarnaar verwezen of ben je aan het googlen geweest ?
Dat haal ik tenminste uit je vorige reactie.
De ns verwees me. Het nummer heb ik achteraf op Google gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:52

De NS heeft één nummer die je in alle situaties kan gebruiken: +31-30-751-5155 of 030-751-5155 (eigenlijk hetzelfde ;) )

In België is er een 0800-nummer (gratis) voor wanneer je iets verdachts ziet of meemaakt op trein of station. 0800/30.230
Regelmatig worden er campagnes gevoerd om dat nummer in de aandacht te brengen. Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CRRPexNWsAA-A4x.jpg

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)

"If you see something that doesn’t look right, text the British Transport Police on 61016 or call 0800 40 50 40. See It. Say It. Sorted."

[ Voor 29% gewijzigd door Alex) op 03-11-2018 00:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Arator schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 23:26:
[...]

In België is er een 0800-nummer (gratis) voor wanneer je iets verdachts ziet of meemaakt op trein of station. 0800/30.230
Regelmatig worden er campagnes gevoerd om dat nummer in de aandacht te brengen. [Afbeelding]
Goeie, ik ga morgen toch even België in 😋

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:52
AW_Bos schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 00:18:
[...]

Goeie, ik ga morgen toch even België in 😋
Niet te veel bellen hé. Ik ben van dienst en voor spoorlopers en loslopend vee in regio Antwerpen mag ik naar buiten.
Ik verdien evenveel of ik nu aan mijn bureau zit of ezels ga vangen, dus voor mijne portefeuille moet ge het ook niet doen :P

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 13:07
Een interessant artikel van de NS over de achtergrond van storingen en het bijsturen van de dienstregelen waaronder wel of geen bussen e.d.

Verstoringen op het spoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Waarom zijn er minder conducteurs dan machinisten nodig. Rekenen ze de goederentreinen ook mee, of zijn er minder conducteurs die standby staan?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Best kans dat er idd ook machinisten van goederentreinen meegeteld worden. Of machinisten bij vervoerders die zonder conducteurs rijden (eenmans-bediening). Weet niet of die hier ook in meegenomen zijn, dit is immers wel een NS-artikel, dus kan zijn dat men het alleen over NS-reizigerstreinen heeft, aangezien NS immers niets met goederentreinen doet.

Ik weet het verder ook niet zeker, dus is ook maar een gokje. Misschien idd het standby-verhaal, en wellicht heeft een machinist een kortere werkdag dan een conducteur (geen idee), waardoor je er meer van nodig hebt?

[ Voor 78% gewijzigd door wildhagen op 03-11-2018 09:40 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 16:03
Vergeet de rangeermachinisten niet. Op elke standplaats lopen er meerdere van rond om treinen voor te brengen, af te rangeren, combineren/splitsen, wassen, etc... 24/7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De machinisten hebben ook een langere overstaptijd tussen twee reizigerstreinen (20 minuten ipv 10 minuten). Dat is natuurlijk ook van invloed op de mogelijkheden voor de planning.
Daarnaast zijn er andere eisen voor de rij- en rusttijden, wat eveneens weer van invloed is.
Ook zijn er dagelijks vele treinen zonder reizigers (vooral aan het begin en einde van de dag) waar natuurlijk geen conducteurs voor nodig zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door EDIT op 03-11-2018 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Kunnen jullie me helpen met het kiezen van een abonnement?

Ik wil graag 5 keer per week een vast traject reizen. Dit gaat alleen om de schooldagen. Tijdens schoolvakanties en weekenden hoef ik niet te reizen. De maandprijs van Traject Vrij is € 314 op dit traject.

Echter nu is er sinds kort ook NS Flex Altijd Vrij à € 334 per maand. Als ik het goed begrijp kun je dan altijd en overal kosteloos reizen bij de NS.

Vraag: de maandelijkse Traject Vrij kan ik stoppen als er een vakantie aankomt. Bijvoorbeeld straks de kerstvakantie: dan stop ik mijn abonnement op 20 december en neem ik vanaf maandag 7 januari weer een nieuw abonnement. Kan ik dat eigenlijk ook doen met NS Flex? En dan betaal ik (neem ik aan) niet voor die periode dat ik geen abonnement heb?

Hebben jullie tips of adviezen voor mij in deze situatie, wat is het voordeligst? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
NS Flex is maandelijks opzegbaar. :)

Ik weet alleen niet zeker of je zelf een einddatum kunt kiezen.

Pagina: 1 ... 70 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.