Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:15:
[...]
Mooipraterij. Bij ons op het station beginnen ze pas met informatie verstrekken als reizigers hun stem gaan verheffen tegen de student die in verbinding staat met de informatiepaal. Begin eerst maar eens met het op orde krijgen van de basis, voor je je aan dit soort dingen gaat wagen. Dus begin eerst maar eens met uberhaupt communiceren op alle stations. Vorige week heb ik weer 40 minuten op een perron gestaan, zonder enige vorm van informatievoorziening. Ik wist dat er wat was (aanrijding voorbij mijn bestemming) en ik kon in de app zien dat de helft van de treinen niet zou rijden en ze zouden niet verder rijden dan mijn bestemming. Dus ik een kleine 10 minuten voor de aangegeven tijd op het perron. Alleen een enkele niet concrete omroep gehoord met de informatie die ik al had toen ik thuis vertrok. Verder niets. Op het aangegeven tijdstip nog geen trein te zien. Na een paar minuten begon een groepje reizigers (die er al een half uur langer stonden dan ik) een beetje te mopperen en 1 van hen liep het station uit om op het informatiebord te gaan kijken (ook zo handig, die krengen kun je dus niet zien vanaf de perrons). Komt na 1 minuut boos terug: "Nou, deze is nu OOK ineens van het bord gehaald zonder enig taal of teken vanuit NS!". Andere reiziger loopt boos naar de informatiezuil en begint een (nog redelijk beschaafde) tirade tegen de student over dat er nu al 2x een trein, die volgens de app EN de studenten achten de informatiepaal gewoon zou rijden, niet is op komen dagen en gewoon van het informatiebord is verwijderd. Ze geeft ook aan dat ze het schandalig vindt dat NS al 45 minuten niets heeft laten horen. 1 minuut later: jawel..... men heeft een omroepster kunnen charteren om ook de mensen op Veenendaal West te informeren..... Het rare is dat ze meestal de 2 reizigers voor richting Rhenen wel goed informeren, maar de meute voor richting Utrecht CS gewoon helemaal niet.
Dit is geen incident overigens. Dit is een structureel iets wat al jaren speelt en waar ze gewoon geen zak aan doen. Begin daar eens mee, zou ik zeggen.
Waarop baseer je dat er een student aan de andere kant van de informatiezuil zit?
Heb je al eens contact gezocht met NS met een concreet plan om het voor jou beter te maken?
Daarnaast begrijp je toch wel dat er tussen het wel of niet rijden van een trein en de medewerker van de informatiezuil tig schijven zijn? Om een trein te laten rijden moet er toch minimaal aan een aantal voorwaarden voldaan worden.
1. De infra moet beschikbaar zijn. Dit is iets dat ProRail regelt. Een leeg spoor betekend niet dat er gereden kan en mag worden.
2. Er moet materieel beschikbaar zijn. Iets wat NS moet regelen maar bij een calamiteit logischerwijs lastiger wordt, omdat het materieel niet zomaar uit de lucht komt vallen en vaak ingezet wordt in de overige dienstregeling om deze niet in het honderd te laten lopen.
3. Er moet personeel beschikbaar zijn om alleen al het materieel te berijden maar ook de overige dienstregeling doorgang te laten vinden. Er staan niet blikken personeel op de plank.
In combinatie van 2 & 3 gebeurt het ook vaak genoeg dat materieel en personeel aan de verkeerde kant van de stremming staan en simpelweg niet ingezet kunnen worden.
Je klacht over de communicatie... Als er iets aan de hand is kan het inderdaad even duren voordat de informatiestroom goed op gang komt en dat iedereen op juiste wijze geïnformeerd is. Niet bij ieder incident is direct duidelijk wat er speelt en wat de impact is. Dan kan het even duren voordat iedereen goed geïnformeerd is en kan informeren.
Het is jammer dat je alleen maar klaagt in dit topic, over zaken waar wij hier totaal niets aan hebben en kunnen doen, maar niet de wegen bewandeld om het misschien opgelost te krijgen.
In een spoornetwerk zijn uitwijk en bijstuur mogelijkheden buitengewoon moeilijk. Je kunt niet net als bij een asfalt weg het verkeer doorlaten gaan bij een gestremde rijstrook. Een gestremd spoor is vrijwel gelijk treinverkeer plat, omdat het gevaarlijk is en logistiek een rommeltje wordt. Dat informatie dan kan duren of niet direct juist is, omdat er direct geschakeld moet worden en die niet van de ene op andere minuut direct kan gaat vooral in het begin van een incident vaak een en ander mis. Accepteer dat bij incidenten bij het spoor anders afgehandeld worden dan je zou willen en verdiep je eens in de werking van de processen op de achtergrond. Alleen maar klagen, zeiken, huilie huilie en boehoehoe doen heeft niemand iets aan.