Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 100 Laatste
Acties:
  • 574.561 views

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 21:50
Arthur-M. schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:06:
Beetje overdreven idd om de politie of NS te bellen voor een bedelaar. Gewoon geen aandacht aan geven en laten gaan.
Politie hoeft niet, maar bij NS melden is wel fijn. Je kan NS in ieder geval helpen door de bedelaar aan te spreken en te zeggen dat dit verboden is, precies om de reden die Wokschotel geeft.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Wokschotel schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:28:
[...]

Geen probleem? Die zakdoeklegger zijn 9 van de 10 keer zwartrijders en ze kunnen agressief worden tegen treinpersoneel. Ik werk ze zelf de trein uit of bel de veiligheidscentrale, die kan dan de HC of V&S die gasten eruit laten zetten.
Precies, das graag NS contacten

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Garyu schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:39:
Ach ik zie het probleem niet zo? Bedelaars zie je overal wel, ik laat ze gewoon hun ding doen en geef er geen aandacht aan.
Er zijn ook bedelaars die zakkenrollen, dus daarom vanwege onveiligheid: Direct melden!

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

AW_Bos schreef op zondag 30 september 2018 @ 00:19:
[...]

Er zijn ook bedelaars die zakkenrollen, dus daarom vanwege onveiligheid: Direct melden!
Begrijp me niet verkeerd hoor, ben ook geen fan van die bedelaars maar wist je dat er ook betalende treinreizigers zijn die zakkenrollen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1114115

St00mwals schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:29:
[...]

Gaan die ouwe barrels van DDAR pas eind volgend jaar met pensioen??? Dan moet ik dus nog ruim een jaar met die bende reizen :N
Ik had gehoopt op begin 2019...
Het oosten is altijd al een beetje het afvoerputje geweest van oudere treinstellen.
Maar zolang die DD-AR treinstellen rijden op het traject Enschede-Apeldoorn, hoor je mij niet klagen.
Er is namelijk in de meeste gevallen altijd zitplaats.

Met die SGM's destijds was het nog wel eens raak dat veel mensen moesten staan.
Plus dat die bakken behoorlijk beweegelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:14
GoldenSample schreef op zondag 30 september 2018 @ 02:39:
[...]

Begrijp me niet verkeerd hoor, ben ook geen fan van die bedelaars maar wist je dat er ook betalende treinreizigers zijn die zakkenrollen!!!
Zwartrijden lijkt me de eerste winst voor de zakkenrollers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 1114115 schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:27:
Het oosten is altijd al een beetje het afvoerputje geweest van oudere treinstellen.

[..]

Met die SGM's destijds was het nog wel eens raak dat veel mensen moesten staan.
Ik zit dagelijks in een SGM. Die rijdt als sprinter tussen Den Haag CS en Dordrecht. En een paar jaar terug reed daar ook nog wel eens een dagje plan V. Dus het oosten en afvoerputje gaat niet meer op. ;)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Maardiweb schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:22:
[...]

Politie hoeft niet, maar bij NS melden is wel fijn. Je kan NS in ieder geval helpen door de bedelaar aan te spreken en te zeggen dat dit verboden is, precies om de reden die Wokschotel geeft.
Ik heb ze ook weleens bezig gezien Aanspreken heeft geen zin Ze spreken geen Nederlands of doen alsof ze geen Nederlands spreken. Zelfde voor Engels en Duits. "Politie" snappen ze wel, dus melden blijft het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1114115

burne schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:00:
[...]

Ik zit dagelijks in een SGM. Die rijdt als sprinter tussen Den Haag CS en Dordrecht. En een paar jaar terug reed daar ook nog wel eens een dagje plan V. Dus het oosten en afvoerputje gaat niet meer op. ;)
Oke, Daar had ik mij dus niet genoeg in verdiept. 😁
Dan hebben we het in het oosten nog best wel lux. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:23

sus

is druk :+

In Goes zijn ze begonnen aan de bouw van een spoor-onderdoorgang (pas ergens gelezen dat het geen tunnel is :?), waarna een grote overweg komt te vervallen. De bouw is via een livestream te volgen:

YouTube: Goes beter bereikbaar | spoorproject

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
burne schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:00:
[...]

Gaat sowieso al heel lang niet meer op. Oud spul rijdt door het hele land.

Vroeger had je bijvoorbeeld de bijnaam voor de spoorlijn Roosendaal<>Zwolle, wat dus deels in het zuiden loopt. Die werd ook wel "Schrootlijn" genoemd, omdat er zoveel oud materieel haar laatste dagen sleet. Plan-E werd bijvoorbeeld als laatste structureel op deze lijn ingezet. En daar vóór werd Mat'46 o.a. op die lijn ingezet in haar laatste dagen (later dus vervangen door Plan-E).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 39993 schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:18:
[...]

Ik heb ze ook weleens bezig gezien Aanspreken heeft geen zin Ze spreken geen Nederlands of doen alsof ze geen Nederlands spreken. Zelfde voor Engels en Duits. "Politie" snappen ze wel, dus melden blijft het advies.
Tweeten naar @NS_online met in welke trein je zit en waar, is geloof ik het 'officiële' advies. Die zetten dan politie of beveiliging in op het volgende station, als daar tijd en mensen voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

burne schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:48:
[...]

Tweeten naar @NS_online met in welke trein je zit en waar, is geloof ik het 'officiële' advies. Die zetten dan politie of beveiliging in op het volgende station, als daar tijd en mensen voor zijn.
Je kan ook gewoon bellen, als je geen Twitteraar bent. En inderdaad, dan staan ze 1 of 2 stations verderop de trein op te wachten en proberen ze ze eruit te plukken. Ze rijden gegarandeerd zwart, dus daar kunnen ze ze altijd wel voor pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 39993 schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:58:
[...]
Je kan ook gewoon bellen, als je geen Twitteraar bent. En inderdaad, dan staan ze 1 of 2 stations verderop de trein op te wachten en proberen ze ze eruit te plukken. Ze rijden gegarandeerd zwart, dus daar kunnen ze ze altijd wel voor pakken.
Ik zie ze eigenlijk alleen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol en voordat er op Schiphol iemand klaar staat, is de trein allang leeg (en afgerangeerd).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-03 23:35
@Freee!! IS nooit mij opgevallen zit meestal als ik op Schiphol of hoofddorp met in de trein richting Hoorn en daar nooit in gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
HRI: veiligheid in het geding door te weinig geld voor spooronderhoud
Gepubliceerd op 01-10-2018 om 10:54

Als er niet meer geld wordt uitgetrokken voor het spooronderhoud dan gaat het een keer fout. Daarmee reageert Holland Rail Industry (HRI), de ondernemersvereniging van de spoorsector op de Miljoenennota van het kabinet. “Dan komt niet alleen de punctualiteit maar ook de veiligheid in het geding.” HRI meent dat het jaarlijkse budget van 1,3 miljard met minimaal 25 tot 30 procent verhoogd moet worden.

Volgens HRI vergeet het kabinet de spoorwegsector in zijn streven naar verduurzaming. Juist het reizigers- en goederenvervoer kan volgens de ondernemersvereniging een goede bijdrage leveren aan de gewenste verduurzaming van de samenleving. HRI is teleurgesteld over de miljoenennota van het derde kabinet Rutte.
Langetermijnvisie

Het kabinet heeft volgens de organisatie geen langetermijnvisie op de verduurzaming van de mobiliteit in Nederland door gebruikmaking van het spoor. Vervoer van reizigers en goederen per trein als onderdeel van duurzaamheid wordt niet gestimuleerd. “Er wordt helaas met geen woord gerept over verduurzaming van het spoor”, aldus HRI-voorzitter Erno Chevallier.

“Terwijl er juist geld moet worden vrijgemaakt voor een robuuste uitbreiding van het spoorwegennet.” De mobiliteit in Nederland neemt tot 2030 toe met 12 tot 23 procent, zo blijkt uit het rapport ‘Kiezen voor een goed spoor’ uit 2017. De onderzoekers wijzen erop dat het druk bereden Nederlandse spoor kwetsbaar is bij storingen. “Het loopt tegen de grenzen van zijn capaciteit aan.”
Capaciteit en veiligheid

Eerder al concludeerden ProRail als beheerder van het spoorwegnet en de vervoerders dat infrastructurele aanpassingen en capaciteitsuitbreidingen op korte termijn nodig zijn om te voorkomen dat het vervoeren van reizigers en goederen op het spoorwegnet vastloopt. Het spoorwegnet in Nederland is meer dan drieduizend kilometer lang en is een van de meest intensief gebruikte spoorwegnet-systemen ter wereld.

Door de toename van het aantal reizigers en het intensievere gebruik van het spoor zullen treinen frequenter en met hogere snelheden gaan rijden op het hoofdnet. “Het gevolg is dat onderdelen en systemen sneller slijten”, aldus HRI-directeur Gerrit van der Linden. De 1,3 miljard die het kabinet nu uittrekt voor onderhoud en vervanging is onvoldoende, stelt hij. Het onderhouds- en vervangingsbudget daalt zelfs vanaf 2019 tot 2021.
Snellere verbindingen

HRI pleit al langer voor de aanleg van extra spoor, hogere baanvak-snelheden, snellere verbindingen tussen economisch belangrijke centra als de Randstad en het noorden en oosten van het land . Om het groeiend aantal reizigers adequaat te kunnen vervoeren focust HRI zich op technische innovaties. Die moeten leiden niet alleen tot snellere verbindingen met minder vertraging en oponthoud, maar veroorzaken ook significant minder uitstoot van CO2 en fijnstof.
https://www.spoorpro.nl/s...geld-voor-spooronderhoud/
Stint mag per direct niet meer de openbare weg op

De stint is vanaf middernacht niet meer toegestaan op de openbare weg. Dat heeft minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) besloten. Haar besluit volgt op het ongeluk in Oss waarbij 20 september een stint onder een trein terechtkwam.
Annemieke van Dongen 01-10-18, 17:17 Laatste update: 17:22

M

De elektrische bolderkar werd in 2011 goedgekeurd, ondanks de vraagtekens die bij de veiligheid werden gezet.
Lees ook

Ouders van getroffen gezin spoordrama Oss spreken dank uit: 'Jullie helpen ons om het verlies te verzachten'
Ouders van getroffen gezin spoordrama Oss spreken dank uit: 'Jullie helpen ons om het verlies te verzachten'
Lees meer
Stint stond in mei zeker een minuut stil op spoorovergang Bodegraven
Stint stond in mei zeker een minuut stil op spoorovergang Bodegraven
Lees meer

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft Van Nieuwenhuizen vandaag geïnformeerd over de eerste voorlopige resultaten van het onderzoek naar de Stint. Deze wijzen op potentiële veiligheidsrisico’s. De minister heeft op basis van deze nieuwe informatie besloten de stint voorlopig te schorsen. Dit houdt in dat Stints per 2 oktober 00.00 uur niet meer zijn toegestaan op de openbare weg.

Ook PostNL maakt gebruik van Stints:
https://www.ad.nl/binnenl...openbare-weg-op~ae4f78ff/

[ Voor 18% gewijzigd door Crossfire1987 op 01-10-2018 17:27 . Reden: extra nieuws bericht toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:01
Tweede Kamer wil spoor tussen Zwolle en Deventer aanpakken

Het treintraject Zwolle-Arnhem wordt aangepakt. Dat heeft de Tweede Kamer vandaag besloten door een motie aan te nemen, daardoor komt er meer geld voor het verbeteren van treinverbindingen.

De investeringen moeten er onder meer toe leiden dat het enkele spoor tussen Olst en Deventer wordt verdubbeld. CDA, VVD en ChristenUnie dienden de motie in. Op deze manier hopen de fracties de dienstregelingen te verbeteren.

Volgens D66 Kamerlid Jetten ligt de bal nu bij de staatssecretaris. "De staatssecretaris moet nu met ProRail aan de slag om deze knelpunten aan te pakken."

Eind dit jaar zal de staatssecretaris aan de Tweede Kamer bekend maken welke vervolgstappen worden genomen.

Behalve in Overijssel, wil de Tweede Kamer ook in Gelderland en Noord-Brabant de treinverbindingen verbeteren.
RTV Oost

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Zo, dan nog weer wat Shift2Rail nieuws (met werkende video):

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:47
Eindelijk goed nieuws!
Ben wel benieuwd of ze Nijmegen - Oss (de brug over de Maas) nu ook eindelijk eens aan gaan pakken...

En dat terwijl de provincie 27 september precies het tegenovergesteld zei.
Voor het verdubbelen van de spoorlijn tussen Deventer en Olst legt Overijssel geen euro bij. Een meerderheid in Provinciale Staten stemde tegen het voorstel daartoe van GroenLinks.
https://www.destentor.nl/...-deventer-olst~a47668c08/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Er wordt Brabant genoemd in het artikel alleen kan ik er verder niks over vinden op het grote boze internet. Maar het zou mooi zijn als die bottleneck ook meegenomen wordt. Al verwacht ik van niet. Dat het eerder seinoptimalisatie of iets is tussen Breda en Tilburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:03
De provincie Overijssel is niet tégen, zelfs erg vóór, maar wil alleen niet meebetalen. Dat is dus niet precies het tegenovergestelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:39
cazzer22 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:35:
Er wordt Brabant genoemd in het artikel alleen kan ik er verder niks over vinden op het grote boze internet. Maar het zou mooi zijn als die bottleneck ook meegenomen wordt. Al verwacht ik van niet. Dat het eerder seinoptimalisatie of iets is tussen Breda en Tilburg.
RTV Oost is volgens mij wat te enthousiast met de berichtgeving. Er is nog helemaal niets besloten. De motie waar het bericht over gaat vraagt alleen te onderzoeken welke investeringen er mogelijk zouden zijn (met co-financiering vanuit de regionale overheden).

De trajecten die genoemd worden in de motie zijn Zwolle - Arnhem en Helmond - Eindhoven.
MOTIE VAN HET LID JETTEN C.S.

Voorgesteld 25 september 2018

De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat uit de NMCA blijkt dat er knelpunten zitten in de capaciteit op de trajecten Helmond-Eindhoven en Zwolle-Arnhem;

overwegende dat aanpassingen van de infrastructuur kunnen leiden tot een verbetering van de dienstregeling;

overwegende dat de betrokken regionale overheden bereid zijn tot cofinanciering;

verzoekt de regering om met ProRail en de betrokken regionale overheden in kaart te brengen welke investeringen mogelijk zijn om de dienstregeling op de trajecten Helmond-Eindhoven en de IJssellijn (Zwolle-Arnhem) te verbeteren;

verzoekt de regering voorts, de Kamer hierover dit najaar te informeren zodat bij het notaoverleg MIRT vervolgstappen kunnen worden bepaald, en gaat over tot de orde van de dag.

[ Voor 39% gewijzigd door EDIT op 03-10-2018 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
ProRail en NS krijgen nul op het rekest voor verbeterplan HSL
Gepubliceerd op 03-10-2018 om 15:20

ProRail en NS hebben een langetermijnvisie opgesteld om de prestaties op de HSL-Zuid de komende jaren flink te kunnen verbeteren. Ze schatten de kosten daarvan in tussen de 478 en 697 miljoen euro. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur vindt de maatregelen te duur en wil eerst de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) in 2021 afwachten. ProRail en NS zijn teleurgesteld.

De spoorbedrijven stellen in de langetermijnvisie voor om de hogesnelheidslijn en emplacement Rotterdam, net als delen van het hoofdrailnet, uit te rusten met beveiligingssysteem ERTMS Level 2 Baseline 3. Daarnaast willen de spoorbedrijven twee van de tien spanningssluizen op de HSL-Zuid verplaatsen en vernieuwen.
ERTMS

Op dit moment is de HSL-Zuid uitgerust met ERTMS Level 2, Baseline 2.3.0. In Nederland worden de komende jaren zeven tot acht baanvakken met ERTMS Level 2, Baseline 3 uitgerust. Emplacement Rotterdam komt hier in de huidige plannen nog niet voor in aanmerking.

Baselines zijn sets van ERTMS-specificaties die bestaan uit functionele eisen, prestatie-eisen en technische eisen (bron: ERTMS Kennisboek versie V2.0). Het Baseline-nummer is van invloed op de interoperabiliteit tussen materieel en infrastructuur. Doordat de HSL-Zuid een andere Baseline-versie heeft, moeten de treinen overschakelen tussen deze twee verschillende versies wat soms tot problemen leidt bij de omschakeling naar een ander beveiligingssysteem.

Tussen Antwerpen en Breda ligt ERTMS Baseline 2.3.0, op emplacement Rotterdam moeten de treinen overschakelen naar het ATB-systeem (Automatische treinbeïnvloeding) en daarna volgt weer ERTMS (zie afbeelding onderaan artikel). Dat betekent dat er een dubbele transitie via ATB nodig is. Volgens ProRail en NS verhoogt dit de complexiteit vergroten en leidt dit tot slechtere prestaties. Ze adviseren het ministerie daarom om ook het spoor rondom station Rotterdam met Baseline 3 uit te rusten, zodat er in een moeite door onder hetzelfde systeem kan worden gereden.
Spanningssluizen

Naast de upgrade van het ERTMS-systeem op de HSL-Zuid stellen de spoorbedrijven voor om twee spanningssluizen op de hogesnelheidslijn aan te passen. Daarbij gaat het om de opgang naar de HSL-Zuid bij Hoofddorp en Zevenbergschen Hoek. Voor het verbeteren van de omschakeling is ‘een geografische scheiding van de energievoorziening en het beveiligingssysteem nodig om het aantal en effect van verstoringen sterk te verminderen’. Bij het verplaatsen van de transitie bij Zevenbergschen Hoek dient volgens ProRail en NS ook het inrijdspoor te worden verlengd.

Volgens de spoorbedrijven zal zowel het binnenlandse spoorvervoer als het internationale spoorvervoer profiteren van het verminderen van de complexiteit op de HSL Zuid-corridor. Desalniettemin heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur de door ProRail en NS voorgestelde oplossingen te duur te vinden. Ze wil vooralsnog niet meer investeren dan de al vrijgemaakte zestig miljoen euro ter verbetering van de prestaties.
Reactie staatssecretaris

ProRail en NS schatten de kosten voor de aanpassingen aan de hogesnelheidslijn in tussen de 228 en 297 miljoen euro en de ombouw van emplacement Rotterdam tussen de 250 en 400 miljoen euro. Van Veldhoven vindt dat aan de aanpassingen ‘een fors prijskaartje’ hangt. “De kosten en baten zullen dus goed moeten worden afgewogen”, meldt zij in de begeleidende Kamerbrief bij het maatregelenpakket van NS en ProRail. Ze geeft aan te ambiëren dat de HSL-Zuid in 2040 op hetzelfde prestatieniveau zit als het hoofdrailnet.

De bewindsvrouw geeft aan de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) in 2021 te willen afwachten. “De ICNG is, anders dan de huidige Traxx-locomotieven, gespecificeerd voor de HSL-Zuid. Hoeveel beter de prestaties hierdoor worden en dus hoeveel winst er daarbovenop nog te behalen valt door bijvoorbeeld het verplaatsen van de spanningssluizen, zal pas echt duidelijk worden als de ICNG rijdt.”

De verwachting is dat het nieuwe ICNG-materieel op termijn zal leiden tot een verbetering van de prestaties en de storingsafhandelingen op de hogesnelheidslijn. De nieuwe treinen hebben snellere keer- en halteertijden, kunnen spanningssluizen volautomatisch nemen. Daarnaast hebben de treinen betere bedieningsinterfaces voor de machinisten.
Systeemsprong

Ook op het voorstel om emplacement Rotterdam eerder om te bouwen naar ERTMS reageert de staatssecretaris afwijzend. “Volgens de huidige inzichten zal voor 2030 geen ERTMS worden uitgerold op grote emplacementen, zoals Rotterdam Centraal”, aldus staatssecretaris.

ProRail en NS zeggen dat een echte systeemsprong op de hogesnelheidslijn alleen mogelijk is als deze worden gedaan in combinatie met de ingebruikname van het nieuwe ICNG-materieel. De bedrijven hebben daarom ook teleurgesteld gereageerd op de brief van Veldhoven. NS-woordvoerder Erik Kroeze: “Wij zijn teleurgesteld dat Den Haag geen hogere ambities heeft, dan de prestaties pas tegen 2040 te verbeteren. De tegenvallende prestaties op de HSL-Zuid liggen zowel aan de treinen als de baan. Het is teleurstellen dat de nieuwe intercity straks op een baan moet rijden, die niet aan de gewenste kwaliteitseisen voldoet.”

Woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail vindt het ‘jammer voor de reiziger’ dat het ministerie geen geld vrijmaakt om de prestaties flink te kunnen verbeteren. “We halen de prestatie-afspraken voor een punctualiteit van 82,3 procent, maar veel meer dan dat wordt het niet. Wij willen graag grotere stappen maken en hebben daarom samen met NS deze voorstellen gedaan. Het is echter aan de staatssecretaris om te beslissen wat zij daarmee doet.”
https://www.spoorpro.nl/s...st-voor-verbeterplan-hsl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
"Ze geeft aan te ambiëren dat de HSL-Zuid in 2040 op hetzelfde prestatieniveau zit als het hoofdrailnet.". Dat vind ik eigenlijk wel extreem lange termijn. Ik weet dat grote schepen langzaam sturen, maar als het tempo waarmee het spoor zich zo traag gaat ontwikkelen dat simpelweg een kwaliteitsverbetering die niet heel ambitieus is (namelijk, de kwaliteit halen van de rest van het land) twaalf jaar moet duren, dan wordt het echt zo ingehaald door andere technieken zoals autonoom elektrisch wegvervoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
@marcop23 Ja klopt die ontwikkeling staan ook niet stil.
Als je pas later die aanpassingen die Prorail en NS voorgesteld moet doen duurt het allemaal langer en legt de boel helemaal stil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

marcop23 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:23:
"Ze geeft aan te ambiëren dat de HSL-Zuid in 2040 op hetzelfde prestatieniveau zit als het hoofdrailnet.". Dat vind ik eigenlijk wel extreem lange termijn. Ik weet dat grote schepen langzaam sturen, maar als het tempo waarmee het spoor zich zo traag gaat ontwikkelen dat simpelweg een kwaliteitsverbetering die niet heel ambitieus is (namelijk, de kwaliteit halen van de rest van het land) twaalf jaar moet duren, dan wordt het echt zo ingehaald door andere technieken zoals autonoom elektrisch wegvervoer.
Ik kom toch echt op 22 jaar.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
Dat gaat echt niet alles oplossen hoor, als het er ooit van komt. Autonome voertuigen zullen het aantal ongevallen misschien laten dalen, maar files zullen blijven bestaan. :P

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Alex) schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:51:
[...]

Dat gaat echt niet alles oplossen hoor, als het er ooit van komt. Autonome voertuigen zullen het aantal ongevallen misschien laten dalen, maar files zullen blijven bestaan. :P
Buiten de randstad en Brabant, waar files een minder groot probleem zijn, hebben de spoorwegen een aantal voordelen minder. Autonome auto's hebben het gemak van niet hoeven te rijden, hebben amper nadelen meer qua milieu, en zijn vaak sneller. Op plekken waar wel files staan, kunnen 'autonoom bumperklevende' autos voor een grote capaciteitstoename op de weg zorgen. Die ontwikkelingen gaan nog wel even duren, maar als de overheid zo weinig wil doen met het spoor (een broodnodige verbetering ambiëren over 22 jaar) en als je ziet wat Tesla uit de grond heeft gestampt in 15 jaar, dan weet ik het nog niet. Het is niet alsof een wereldwijd snelladernetwerk opzetten en degelijke zoveel gemakkelijker is dan het verbeteren van de betrouwbaarheid van 1 spoorlijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
NS, Mecanoo en Gispen presenteren visie op treininterieur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yx3CunSliUB6BxJhTBPjxrze/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NUyqbs4LIZYNvQtaaW0bye9i/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8CxVSNIQqC8OTpri4XMMILhV/full.jpg
Vandaag presenteren NS, architectenbureau Mecanoo en projectinrichter Gispen een gezamenlijke visie op het treininterieur van de toekomst tijdens de Innovation Expo in Rotterdam. De uitdaging: meer plek creëren in de trein en optimaal inspelen op de verschillende reizigersbehoeften. In een virtuele omgeving en uitgerust met een 3D-bril kunnen bezoekers door de trein lopen en een idee krijgen van het interieur.
Lees verder: https://nieuws.ns.nl/ns-m...-visie-op-treininterieur/

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 04-10-2018 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:38
Bijzondere visie dat mensen graag willen staan. In de ruimte 4 mensen normaal kunnen zitten kunnen er vandaag de dag makkelijk 8 zitten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Leuk als mobiel kantoor, werken tijdens je reis maar lijkt me lastig om in de spits in te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
@LordSinclair Het gaat hier om concept art van de mogelijke modules en dingen die je in de trein zou kunnen toepassen. Niet om een volledig 'af' interieur dat nu direct in elke trein geplaatst gaat worden.
Ik verwacht dat elementen uit dit ontwerp terug zullen gaan komen in de toekomst, maar niet dat het volledige ontwerp integraal overgenomen wordt (sterker nog, ik verwacht niet dat we ooit nog eens een SGM, laat staan met dit interieur, op Vlaardingen West zullen zien :+).
Ook DB is met dit soort dingen bezig. Die lieten bijvoorbeeld op InnoTrans hun "Ideenzug" zien: https://inside.bahn.de/ideenzug-db-regio-module/

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 04-10-2018 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
@EDIT Ziet er mooi uit . Plaatje twee die stoelen vind ik beetje lijken op degene die vroeger in mat 64 zaten
Meer impactvolle storingen in eerste helft van 2018
Gepubliceerd op 04-10-2018 om 10:35

In het eerste halfjaar van 2018 waren er meer impactvolle storingen dan in dezelfde periode in 2017. Dat blijkt uit de halfjaarverantwoording van ProRail. In het eerste halfjaar van 2017 ging het om 321 storingen, in 2018 zijn dat in dezelfde periode er 334. De spoorbeheerder verwacht dat het aantal storingen nog wel binnen de norm van 610 per jaar blijft, omdat er vanaf augustus extra maatregelen in werking treden om het aantal verstoringen te beperken.

ProRail geeft in het rapport aan dat het aantal storingen is gestegen, doordat er meer treinen op het spoor zijn gaan rijden. Daardoor hebben incidenten die voorheen slechts een kleine vertraging tot gevolg hadden, nu een veel grotere impact.

Op de A2-corridor tussen Amsterdam en Eindhoven rijdt bijvoorbeeld sinds december 2017 iedere tien minuten intercitytrein, als onderdeel van het programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). De komende jaren komen daar meerdere trajecten bij, waaronder Schiphol-Utrecht-Nijmegen en Alkmaar-Amsterdam.
Verbeteringen

Toch denkt de spoorbeheerder het aantal verstoringen verder terug te kunnen dringen. ProRail heeft in het eerste halfjaar van 2018 verbeteringen doorgevoerd naar aanleiding van een voorwaardelijke boete. Dit doet de spoorbeheerder op basis van vier pijlers: preventie van storingen, versnellen van herstel van de infrastructuur, betere bijsturing van de treindienst tijdens het herstel en snellere opstart van de treindienst na het herstel.

ProRail heeft voor elke pijler aanvullende maatregelen geformuleerd, die vanaf augustus zijn geïmplementeerd. Volgens de spoorbeheerder zullen deze in het tweede helft van 2018 hun vruchten afwerpen. Daardoor blijft het aantal impactvolle storingen binnen de norm, zo is de verwachting.
Minder hinder

Ook werkt ProRail binnen het programma Toekomstbestendig Werken Aan het Spoor (TWAS) aan maatregelen om de hinder voor gebruikers van het spoor als gevolg van werkzaamheden te verminderen. Door bijvoorbeeld werkzaamheden te combineren of juist slimmer op te knippen, kan de hinder voor reizigers in 2019 met bijna 20 procent dalen, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.

Van Veldhoven wil verder nog geen oordeel vormen over de prestaties van de spoorbeheerder tot nu toe. Dat gebeurt pas als de prestaties over het hele jaar bekend zijn.
Boete

Van Veldhoven legde ProRail begin 2018 een voorwaardelijke boete op van bijna 1,3 miljoen euro omdat de spoorbeheerder het aantal storingen die reizigers trof niet onder de norm hield. De jaarlijkse norm is 610, maar spoorgebruikers ondervonden in 2017 627 keer hinder door storingen.
https://www.spoorpro.nl/s...in-eerste-helft-van-2018/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Treinreizigers kunnen vanaf volgend jaar op tweehonderd NS-stations gratis drinkwater krijgen uit watertaps. Daarvoor gaat de NS tappunten aanleggen.

Voor eind 2019 komt 90 procent van alle treinreizigers in Nederland op zijn of haar reis langs een watertappunt. NS investeert ruim 3 miljoen euro in de drinkwaterpunten.

Het eerste tappunt komt nog voor het einde van deze maand op het voorplein van station Alkmaar te staan.

President-directeur van de NS Roger van Boxtel zegt wel te rekenen op steun van gemeenten en drinkwaterbedrijven bij de aanleg.

Met dit initiatief wil NS bijdragen aan het verminderen van zwerfafval. Carola Wijdoogen, directeur Duurzaam Ondernemen van NS hoopt dat er zo minder plastic afval komt. "Wij merken dat de vraag naar gratis kraanwater om eigen flesjes te vullen toeneemt. Als we hierdoor minder flesjes water verkopen op het station, dan is dat zo. Het faciliteren van een gezonde en duurzame levensstijl vinden wij belangrijker."

Uiteindelijk wil NS op alle ruim vierhonderd stations in Nederland gratis drinkwatertappunten aanleggen.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...tweehonderd-stations.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
Wel een goed initiatief van NS. Nu hopen dat alle gemeentes en waterbedrijven mee willen werken er aan.

En het is ideaal voor mensen die een waterfles mee om snel bij te kunnen vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Afbeeldingslocatie: https://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2018/10/NS-Vision-interior-design-train-of-the-future-image-05-600x428.jpg
Superhip man!

Maar niet echt praktisch. Vooral niet in een forenzentrein.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:49
EDIT schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:31:
@LordSinclair Het gaat hier om concept art van de mogelijke modules en dingen die je in de trein zou kunnen toepassen. Niet om een volledig 'af' interieur dat nu direct in elke trein geplaatst gaat worden.
Ik verwacht dat elementen uit dit ontwerp terug zullen gaan komen in de toekomst, maar niet dat het volledige ontwerp integraal overgenomen wordt (sterker nog, ik verwacht niet dat we ooit nog eens een SGM, laat staan met dit interieur, op Vlaardingen West zullen zien :+).
Ook DB is met dit soort dingen bezig. Die lieten bijvoorbeeld op InnoTrans hun "Ideenzug" zien: https://inside.bahn.de/ideenzug-db-regio-module/
In dit geval geen enkele personentrein op Vlaardingen West :P Blijft een gemis.. die hoekse lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
@Neyluzz Na oktober worden er testritten gedaan op de hoekselijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Crossfire1987 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:38:
@Neyluzz Na oktober worden er testritten gedaan op de hoekselijn
Bron?

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

EDIT schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:31:
Ik verwacht dat elementen uit dit ontwerp terug zullen gaan komen in de toekomst, maar niet dat het volledige ontwerp integraal overgenomen wordt
Iets wat ik steeds weer mis in 'nieuwe' treinen is plek voor baggage. Ik reis met een vouwfiets en kan die in 'oude' VIRM's prima kwijt, maar niet in de VIRMm. Hetzelfde met DDAR en mDDM, daar was ook altijd wel een plekje voor een vouwfiets te vinden en in de NID lukt dat niet.

En het aantal mensen wat een vouwfiets meeneemt stijgt alleen maar. Ik ga naar Delft, en op bepaalde momenten zie ik tegenwoordig tien of twaalf mensen met een vouwfiets uitstappen.

En ik kom regelmatig op station Schiphol en het valt me op dat mensen in gemoderniseerde treinen veel minder plek hebben voor hun steeds groter wordende rolkoffers. Ik begrijp niet waarom je gaat vliegen met een koffer die niet veel kleiner is dan mijn eerste studentenkamer dertig jaar geleden, maar dan nog: in een oude DDAR paste dat prima ergens in een hoekje, en de NID heeft een mooi hokje met een glazen deur en een lelijk LED-lampje waar twee handtasjes inpassen als alternatief.

Ik zie een discrepantie tussen baggageruimtevraag en baggageruimteaanbod. ;)

En jouw plaatjes zien er in dat opzicht nog veel erger uit.

Nou kom ik zomers nog wel eens ergens, en daar zie ik het omgekeerde. Een Franse forensentrein die rondom Strasbourg rijdt heeft plek voor vierentwintig fietsen, een VIRM6 die even lang is kan er vier of zes kwijt. En zelfs deze monstertrein heeft twee gereserveerde fietsklemmen: :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Maasluip schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:20:
[...]

[Afbeelding]
Superhip man!

Maar niet echt praktisch. Vooral niet in een forenzentrein.
Eens. Waar ik voor pleit zijn wat schermen om iets meer discretie te hebben. In een stiltecoupé wat schermen om je wat meer terug te kunnen trekken. Een mooie moderne vervanger voor de hokjes uit de ICRm en de ICM. Misschien zorgt dit ervoor dat mensen ook echt stiller zijn, als ze merken dat mensen meer discretie hebben.

Zoiets als de nieuwe M7-rijtuigen voor de NMBS:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/gJqBeK/reviews_1503144256.png

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 05-10-2018 23:48 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
burne schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:34:
[...]

Iets wat ik steeds weer mis in 'nieuwe' treinen is plek voor baggage. Ik reis met een vouwfiets en kan die in 'oude' VIRM's prima kwijt, maar niet in de VIRMm. Hetzelfde met DDAR en mDDM, daar was ook altijd wel een plekje voor een vouwfiets te vinden en in de NID lukt dat niet.

[...]
Ik gok dan zomaar dat je precies op de verkeerde plek kijkt.
In de VIRMm staan bovenin de stoelen in de stilte en werkopstelling. Onderin staan de stoelen gewoon in de vierzitsopstelling. Ook kan je onderin speciale bagagerekken vinden in de voormalige liftschacht en is er extra plek voor grote bagagestukken achter de klapdeuren en naast de loungebanken.
Bij de DDZ/NID kan je ook de bagage kwijt op de benedenverdieping.
Bij bijvoorbeeld de ICNG zullen er ook aparte bagagerekken komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
Ik ken iemand die aan de beveiliging werkt vanuit bombardier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
St00mwals schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:34:
[...]

Eindelijk goed nieuws!
Ben wel benieuwd of ze Nijmegen - Oss (de brug over de Maas) nu ook eindelijk eens aan gaan pakken...
Graag! Dat zijn echt de krenten in de pap voor ons als aannemer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Helaas, dat ligt niet echt aan het traject Zwolle - Arnhem, maar persoonlijk lijkt mij die nog belangrijker dan een eventuele spoorverdubbeling tussen Olst en Deventer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zwolle - Arnhem is niet het grootste probleem idd. De lijst met issues op de IJssellijn is te lang om op te noemen :P
De spoorverdubbeling tussen Olst en Deventer staat daar ergens onderaan voordat het echt een conflict wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:47
ArcticWolf schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 12:27:
Zwolle - Arnhem is niet het grootste probleem idd. De lijst met issues op de IJssellijn is te lang om op te noemen :P
De spoorverdubbeling tussen Olst en Deventer staat daar ergens onderaan voordat het echt een conflict wordt.
Is die dan misschien niet te lang om te typen??? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
ArcticWolf schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 12:27:
Lijkt mij eerder dat het nu geen issue is omdat de dienstregeling er op afgestemd is. Als het zou kunnen, kan er een sprinter ingezet worden voor Olst en Wijhe, en wordt de aansluiting van de IC in Zwolle betrouwbaarder.

Ik herinner me hoe lastig het inpassen van een extra trein was een paar jaar terug toe Zwolle Almelo er lang uit lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 19:30
Ik ben zelden zo ongeduldig geweest om een factuur van NS te ontvangen.

Ik wil graag met NS Flex de komende maand een Dal Vrij nemen. Echter heb ik mijn factuur vandaag niet ontvangen terwijl ik het al wel binnen zou moeten hebben. Ik ben echter bang als ik nu al van abonnement switch dat ik dat bij de factuur van vandaag moet betalen. En dat is een duur grapje.

Maar kan ik er nu vanuit gaan dat een belofte van 7 oktober dus niet concreet is? Dat kan dus ook nog later zijn?

Edit: Iets gaat niet helemaal lekker bij NS, dus mag wachten tot 12 oktober. Dan mag ik weer bellen :(

[ Voor 9% gewijzigd door polopolo150 op 07-10-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:40

Malarky

Wils voor wat ieder

Mijn werkgever eist dat we minder het vliegtuig pakken en meer het OV. We hebben zowel een aardige autoregeling als 1e klas OV binnen en buitenland. En voor het vliegtuig heb ik Privium op Schiphol, dus qua gemak is er een goede vergelijking te maken.

Vorige week een paar dagen van te voren een 1e klas retour geboekt tussen Utrecht en Frankfurt. €323,50 bij NS International. Mijn eerste grensoverschrijdende treinreis voor werk, ik verwachtte eigenlijk wel wat voor dat geld. Redelijke teleurstelling: geen stopcontacten in 1e klas, WiFi belachelijk traag zowel in Nederland als Duitsland, ook de stank van etende mensen, trein schommelt toch bijzonder erg waardoor lang op laptop werken niet erg comfortabel is.

Enige wat fijn is dat je met een groepje collega's lekker kunt bijpraten in een afgesloten ruimte. En wat ook aantrekkelijk is, dat je zo instapt, nog sneller dan op de luchthaven. Al is parkeren op Utrecht CS niet veel sneller dan bij Schiphol en ook niet veel goedkoper.

Moet sowieso zeggen dat maar weinig collega's van mij veel de trein pakken, terwijl 1e klas volledig vergoed wordt door de werkgever. Aangezien de auto + brandstof ook vergoed is, neigt de meerderheid toch daarheen elke dag. Het is dus niet of/of maar en+en.

[ Voor 9% gewijzigd door Malarky op 07-10-2018 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

EDIT schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 07:55:
[...]

Ik gok dan zomaar dat je precies op de verkeerde plek kijkt.
Ik weet waar ik m'n fiets kwijt kan, maar ik beklaag me er juist over dat nieuwe treinen in mijn ervaring minder ruimte voor bagage hebben, en zeker voor dingen die steeds populairder worden zoals vouwfietsen of grote rolkoffers. (En ik geef aan dat in recente jaren 'Nederland fietsland' links en rechts ingehaald is door onwaarschijnlijke partijen als SNCF en České dráhy.)

Ik zit 44 minuten in een trein, dus op een klapstoeltje op het balkon is geen optie. Niet voor de huidige prijs van een treinkaartje.

Ik zie nog wel een verbeterpuntje of twee voor nieuwe treinen en nieuwe treininterieurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Malarky schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 22:51:
Vorige week een paar dagen van te voren een 1e klas retour geboekt tussen Utrecht en Frankfurt. €323,50 bij NS International.
:F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A35GxqbvqBjscYKkxBBM7TQh/full.png

(Het ticket van 203 euro is een flex-ticket, waarmee je dus zonder problemen een trein eerder of later kunt nemen, voor €69,90 heb je een enkele stoel op een specifieke trein zonder ruimte voor last-minute aanpassingen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
[...] Al is parkeren op Utrecht CS niet veel sneller dan bij Schiphol en ook niet veel goedkoper.
Spoorwegstations zitten ook midden in stadscentra, daar moet je als het even kan niet proberen te parkeren. Als je toch op het station moet zijn, is het vaak handiger om met de trein te komen :P
Op veel kleinere stations is parkeren gratis

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 07-10-2018 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
M

Redelijke teleurstelling: geen stopcontacten in 1e klas, WiFi belachelijk traag zowel in Nederland als Duitsland, ook de stank van etende mensen, trein schommelt toch bijzonder erg waardoor lang op laptop werken niet erg comfortabel is.
De ICE heeft toch juist stopcontacten in de eerste én tweede klasse. Wifi is wel treurig, zeker in Nederland. Houd ook rekeninh mee dat 4G niet vanzelfsprekend is in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ykc1994 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 06:47:
[...]

De ICE heeft toch juist stopcontacten in de eerste én tweede klasse. Wifi is wel treurig, zeker in Nederland. Houd ook rekeninh mee dat 4G niet vanzelfsprekend is in Duitsland.
Dacht ik ook. Ze zitten wel een beetje verstopt onder/naast de stoel. Als je het niet weet kun je ze missen.
Afbeeldingslocatie: http://bahnreise-wiki.de/w/images/thumb/f/f8/ICE-Steckdose.jpg/200px-ICE-Steckdose.jpg

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:55
burne schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 22:58:
[...]

[Afbeelding]

(Het ticket van 203 euro is een flex-ticket, waarmee je dus zonder problemen een trein eerder of later kunt nemen, voor €69,90 heb je een enkele stoel op een specifieke trein zonder ruimte voor last-minute aanpassingen..)
Dat heb ik ook heel snel geleerd ja. Gewoon lekker bij Bahn.de boeken voor reizen naar/van/door Duitsland.

Alleen al stoelreservering... Bij NS kost het per trein (of destijds in ieder geval) en bij DB betaal je eenmalig 4 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:40

Malarky

Wils voor wat ieder

burne schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 22:58:
[...]

[Afbeelding]

Als je paar dagen van te voren boekt kun je enkel flex ticket boeken als de trein al enigzins vol zit. Helaas.
marcop23 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 23:06:
[...]

Spoorwegstations zitten ook midden in stadscentra, daar moet je als het even kan niet proberen te parkeren. Als je toch op het station moet zijn, is het vaak handiger om met de trein te komen :P
Op veel kleinere stations is parkeren gratis
Ik woon in een dorp direct langs de A28. Trein of ov naar centraal kost ongeveer 2 zoveel tijd als met auto. Maargoed het bespaart wel ja in euros. Maar vind niets zo lekker als na vliegtuig of trein nog even in eigen auto te stappen tot bij de voordeur. Zeker in de winter met de koffers.
Maasluip schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 07:49:
[...]

Dacht ik ook. Ze zitten wel een beetje verstopt onder/naast de stoel. Als je het niet weet kun je ze missen.
[Afbeelding]
Dat zou de conducteur ook, maar heen en terugweg helemaal nergens te bekennen, toen ik hem vroeg het contact aan te wijzen. Andere stoelen noppes. Mede passagiers gevraagd: hadden ook geen stroom. Rijden ze soms met oudere treinen nog DB?

[ Voor 56% gewijzigd door Malarky op 08-10-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Alle ICE 3 treinen hebben stopcontacten (al vanaf de bouw). Had je wellicht een van de gemoderniseerde treinen? Daar zitten de stopcontacten volgens mij tussen de zitplekken van de stoelen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Malarky schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:49:
[...]
Als je paar dagen van te voren boekt kun je enkel flex ticket boeken als de trein al enigzins vol zit. Helaas.
Dan nog kun je van het prijsverschil een champagneontbijt bestellen en nog altijd wisselgeld krijgen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Weer valt er een steenstrip van station Breda, NS plaatst houten poorten

BREDA - Bij station Breda zijn dinsdag aan de kant van de Belcrum houten overkappingen geplaatst om reizigers te beschermen tegen eventuele vallende steenstrips. Afgelopen weekend viel er opnieuw een steenstrip van het gebouw naar beneden. De NS laat dinsdag onderzoeken of er nog meer strips loszitten.
Geschreven door
Christel van der Meer

Het zijn geen echte stenen die vallen, maar decoratiemateriaal. De steenstrips zijn op het gebouw geplakt en zien eruit als stenen. "Er wordt nu door iemand op een hoogwerker aan alle steenstrips getrokken om te kijken of ze loslaten", vertelt woordvoerder Inge Rijgersberg van NS. Dit gebeurt alleen aan de noordkant van het station, richting de Belcrum.

Voor de ingang staan nu dus houten poorten met netten. "We nemen geen enkel risico", vertelt de NS-woordvoerder. "Een steenstrip bestaat uit een derde van een baksteen. Afgelopen weekend viel er een halve steenstrip. En dat baart ons natuurlijk zorgen, dus daarom zijn er nu houten overkappingen neergezet en doen we onderzoek."

Hekken tegen vallende strips
Het is zeker niet de eerste keer dat er steenstrips loslaten. Vorig jaar maart kwamen er ook al twee decoratiestrips naar beneden. Toen was dat het geval bij de fietsenstalling aan de centrumkant. "Er werd ons gezegd dat de strips aan de Belcrumkant niet los zouden laten, omdat hier een andere constructie voor was gebruikt", zegt ze. Dat bleek dus niet zo te zijn.

Lees verder onder de tweet.

Tegen de vallende steenstrips aan de centrumkant werden hekken neergelegd. Hoe de strips konden loslaten, is toen nooit bekend geworden. Een definitieve oplossing is er voor beide kanten van het station nog niet. "De hekken aan de centrumkant is voor nu een structurele, tijdelijke oplossing. Maar die oplossing is niet heel wenselijk", aldus Rijgersberg. Aan de Belcrumkant komt op korte termijn waarschijnlijk een net te hangen.

Strak net
"Later zal er waarschijnlijk een op maat gemaakt net, strak tegen het plafond komen", legt ze uit. Maar voor het zo ver is, moet eerst nog met ProRail, de gemeente Breda en de ontwerper over die oplossing én de bijbehorende kosten, en wie die gaan betalen, gesproken worden.

Het nieuwe station in Breda werd in de zomer van 2016 opgeleverd, maar heeft sindsdien te kampen met meerdere problemen. Naast de loslatende strips, heeft het station last van lekkages en staan er meerdere winkelpanden leeg. Toch heeft NS geen spijt van het gebruik van de steenstrips. "We willen graag dat elk station uniek is. Als je iets nieuws bouwt dan ontkom je er niet aan dat je tegen bepaalde dingen aanloopt."
Omroep Brabant

Misschien ff een boormachine en wat schroeven gaan halen? Dit is toch wel erg vaak! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
Hier een fotootje van gisteren, toen ze de poorten aan het bouwen waren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5HFmtAd.jpg

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zal ze leren om met nepstenen te werken. Hup van de gevel en echte stenen metselen. :P
Toch heeft NS geen spijt van het gebruik van de steenstrips. "We willen graag dat elk station uniek is. Als je iets nieuws bouwt dan ontkom je er niet aan dat je tegen bepaalde dingen aanloopt."
Naja, liep je er maar tegenaan... :+ Maar uniek is het wel hoor :Y

Over tegenaan gesproken: ik zit (te vaak) in de DDAR tussen Enschede-Apeldoorn. Nu is bij station Hengelo er altijd het gevoel (bij mij dan) dat die trein nog een keer uit de rails loopt. Klapt keihard op de rails voor mijn gevoel en je schud als een gek van links naar rechts over elke wissel e.d. met bijbehorende klappen/kabaal. Kan toch niet normaal zijn? Ik merk dat in bijvoorbeeld de intercity's eigenlijk nooit. Valt mij ook op dat ze nu erg langzaam rijden aan beide kanten van het perron, ook langzamer dan IC's lijkt het. Is dat iets van de trein of van de rails/wissels?

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
Bastien schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:10:
Zal ze leren om met nepstenen te werken. Hup van de gevel en echte stenen metselen. :P

[...]

Over tegenaan gesproken: ik zit (te vaak) in de DDAR tussen Enschede-Apeldoorn. Nu is bij station Hengelo er altijd het gevoel (bij mij dan) dat die trein nog een keer uit de rails loopt. Klapt keihard op de rails voor mijn gevoel en je schud als een gek van links naar rechts over elke wissel e.d. met bijbehorende klappen/kabaal. Kan toch niet normaal zijn? Ik merk dat in bijvoorbeeld de intercity's eigenlijk nooit. Valt mij ook op dat ze nu erg langzaam rijden aan beide kanten van het perron, ook langzamer dan IC's lijkt het. Is dat iets van de trein of van de rails/wissels?
@Bastien uniek zeker tot dat het echt goed mis kan gaan wel goed dat ze maatregelen nemen.

ik denk dat het gewoon kosten besparing is geweest om geen echte stenen te gebruiken om sneller open te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

[...]

Volgens mij hebben wij daar binnenkort een grote vernieuwing. Weet het fijne er niet van (zit niet in het projectteam), maar zou goed kunnen dat het er bij zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Robertdj schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:00:
[...]

Volgens mij hebben wij daar binnenkort een grote vernieuwing. Weet het fijne er niet van (zit niet in het projectteam), maar zou goed kunnen dat het er bij zit. :)
Klopt inderdaad, volgende week vrijdag t/m zondag. Wordt een vrijdagje met de bus naar het werk vrees ik. Ben benieuwd of het daarna beter is.

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
Sector wil uitvoering maatregelenpakket spoorgoederenvervoer versnellen
Gepubliceerd op 09-10-2018 om 18:16

De spoorsector heeft dinsdag een petitie overhandigd aan Tweede Kamerleden, waarin het om steun vraagt voor het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer. Hiermee hopen ze de uitvoering van de plannen ter bevordering van de concurrentiepositie van het spoor te versnellen. Daarnaast willen ze dat beleid dat haaks ingaat tegen het maatregelenpakket, wordt teruggedraaid.

De petitie is ondertekend door belangenbehartigers RailGood, KNV, Evofenedex, Branche Organisatie Zeehavens (BOZ), vervoerder DB Cargo, vakbonden en havenbedrijven. In het maatregelenpakket hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de spoorsector afspraken gemaakt om een stevige impuls te geven aan het spoorgoederenvervoer. Om deze afspraken tot een succes te maken is het van belang dat de Tweede Kamer het pakket in zijn geheel overneemt, vinden de partijen.
Zorgen

De betrokken organisaties deelden donderdagmiddag enkele zorgen met de Tweede Kamerleden. Steven Lak voorzitter van Evofenedex en de Spoorgoederentafel: “De groei van het aantal reizigers op het spoor staat op steeds gespannener voet met ambities om meer goederen per spoor te gaan vervoeren.” Daarmee doelen ze op het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), wat het mogelijk maakt dat er iedere tien minuten een intercity rijdt.

PHS staat volgens hen echter op gespannen voet met goederenstromen van de Nederlandse havens, industrie en distributiecentra die ook over het spoor afgewikkeld moeten worden. De staatssecretaris moet de goederenstromen borgen in het besluit capaciteitsverdeling, vinden zij.
Groei

Het maatregelenpakket moet ervoor zorgen dat de omvang van het goederenvervoer per spoor groeit naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030. Directeur Hans-Willem Vroon van RailGood: ” We hebben nu de basis gelegd en de stip op de horizon. Nu moeten we afspraken welke concrete stappen diverse partijen het komende half jaar nemen om de 61 miljoen ton te halen.”

Een van de stappen die het ministerie neemt is dat ze tot 2023 jaarlijks 12 tot 14 miljoen euro extra vrijmaakt om de gebruikersvergoeding voor spoorgoederenvervoerders te verlagen. Volgens de ondertekenaars van de petitie wordt een deel van deze subsidie met een extra heffing van ProRail echter weer teniet gedaan.

Vroon wijst er verder op dat de kosten van het gebruik van het spoor de komende jaren mogelijk nog verder gaan oplopen, omdat ProRail het gebruik van de opstel- en rangeersporen door goederentreinen vanaf 2020 duurder wil maken.
ERTMS

Ook het beveiligingssysteem ERTMS is volgens de betrokken partijen een aandachtspunt. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaf eerder aan dat het belangrijk is dat in de overgangsfase naar ERTMS ‘de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer niet verslechtert’. De compensatie die de goederenvervoerders is beloofd voor het installeren van het beveiligingssysteem in de treinen, is volgens de partijen echter veel te laag.

“De financiële draagkracht ontbreekt in de sector om op korte termijn opnieuw 120 tot 180 miljoen euro te investeren in een nieuwe versie van ERTMS. Een volledige bekostiging door de overheid van de landelijke uitrol van ERTMS voor het spoorgoederenvervoer is daarom nodig”, vindt Vroon.

De Tweede Kamer debatteert donderdag over het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer.
https://www.spoorpro.nl/s...ederenvervoer-versnellen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ProRail gaat zelf onbewaakte spoorwegovergangen aanpakken. Volgens de spoorbeheerder duren de gesprekken in de politiek veel te lang.

"Volgende week beginnen we nu zelf met het afzetten van wegen. Dat doen we met betonblokken", zegt topman Pier Eringa van ProRail in De Telegraaf.

"Ik vind het onverantwoord om nog langer af te wachten tot iedereen is uitgepraat. Als er weer een ongeluk gebeurt, willen wij niet het verwijt krijgen dat we niks doen. Dat is niet meer uit te leggen", zegt Eringa.

Volgens Eringa gebeurt het vaak dat actiegroepen uit de buurt de sluiting van een overweg op het platteland tegenhouden. "Dat zijn boeren of wandel- en fietsverenigingen", zegt de ProRail-topman. "Je moet er toch niet aan denken dat iemand onder de trein komt."

In april van dit jaar zei Eringa al eind 2019 van alle onbewaakte spoorwegovergangen af te willen zijn. Ook toen al vond hij het te lang duren in de politiek.
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...waakte-spoorwegovergangen

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
Goed plan van Prorail. Hopelijk dringt dit het aantal zelfmoordpogingen ook weer meer terug op het spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 11:52
Op nos.nl geven ze een voorbeeld van een onbewaakte overgang in Lunteren. 100 meter verderop ligt een bewaakte, maar de grondeigenaar verzet zich en daarom is hij nog open. Goede actie van ProRail: zij worden er telkens op aangekeken en elke gered leven is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:38
Crossfire1987 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:12:
Goed plan van Prorail. Hopelijk dringt dit het aantal zelfmoordpogingen ook weer meer terug op het spoor.
Dan moet je het spoor hermetisch afsluiten. Bij een bewaakte overgang kan je ook nog prima voor de trein springen als je dat voor ogen hebt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 19:30
Hoezo zijn er conducteurs die bij het controleren van mijn kaartje doen alsof ze vuur zien branden?

Ik reis al meer dan een jaar eerste klasse en het feit dat mensen mij zien in de eerste klasse als jong persoon met slordige kleding raar opkijkend ben ik gewend. Dat doe ik ook zelf. Maar sinds ik NS Flex heb hebben conducteurs de neiging om wat langer op mijn kaartje te kijken op hun machine. Echter, vanaf Maandag heb ik NS Dal Vrij 1e klasse en nu duurt het wel 30-45 seconden voordat ik mijn kaartje krijg.

Is hier echt een reden voor? Is het met NS Flex moeilijker om kaarten te controleren? Of ligt dit echt aan mij en ben ik "verdacht" of iets dergelijks?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat is niet onder de indruk van het voornemen van ProRail-directeur Eringa om op eigen houtje onbewaakte spoorwegovergangen te gaan sluiten.

"Het is inmiddels traditie dat de heer Eringa in de aanloop naar een Kamerdebat over spoor met allemaal plannetjes in de media verschijnt", laat ze weten. Morgen is er een overleg over het spoor in het parlement.

Eringa hekelt vandaag in De Telegraaf de langzame besluitvorming over de afsluiting van gevaarlijke, onbewaakte overgangen. "De discussies duren veel te lang", en daarom wil hij volgende week beginnen met het geforceerd afzetten van wegen met betonblokken.

Van Veldhoven neemt de uitspraken van de topman niet echt serieus. "Voor iedereen die een serieus plan heeft om de veiligheid op het spoor te verbeteren, staat mijn deur altijd open." Of ze gaat ingrijpen is niet duidelijk. "Daar willen we niet op vooruitlopen", zegt een woordvoerder.

De staatssecretaris zegt dat ze met allemaal verschillende partijen voortdurend bezig is het spoor veiliger te maken. Onlangs is daar nog 25 miljoen euro voor uitgetrokken.

ProRail-topman Eringa noemt op zijn beurt de reactie van Van Veldhoven flauw. In Spraakmakers op NPO Radio 1 zei hij dat hij al sinds zijn aantreden hamert op het veiliger maken van overwegen.

"De staatssecretaris lijkt wat meer geduld te hebben dan ik. Maar ik zal lastig blijven op dit punt."
Bron: https://nos.nl/artikel/22...sluiten-niet-serieus.html

Ik regel de chips, wie zorgt er voor de drank om naar dit spelletje Oud-Hollandsch moddersmijten te kijken?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
ProRail plaats zichzelf boven de wet.
ProRail plaats zichzelf boven de wet op deze manier.

Als ze het sluiten van de overweg zo belangrijk vinden slepen ze de zich verzettende grondeigenaar maar voor de rechter.

Moet je zelf eens proberen een betonblok te plaatsen als je de weg voor je huis te gevaarlijk vindt.

Ik ben niet tegen veiliger overwegen, maar wel tegen cowboygedrag en doelbewust overtreden van regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Hoezo zouden ze zich boven de wet plaatsen? De spoorovergang is hun eigendom. Iedereen mag zijn eigendom toch zelf beheren?

Het zou iets anders zijn als ze die blokken op andermans grond (bjv de gemeente) zouden plaatsen, maar ik lees nergens dat dat sowieso het plan was.
Moet je zelf eens proberen een betonblok te plaatsen als je de weg voor je huis te gevaarlijk vindt.
Nee, omdat je dan gemeentegrond gaat afsluiten. Hier lees ik nergens dat dat de bedoeling van Prorail is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er bestaan gewoon overwegovereenkomsten, ProRail mag niet zomaar een overweg afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@noppus volgens het bronartikel in de telegraaf nemen ze juist hun maatschappelijke verantwoordelijk om eens actie te ondernemen.

Ze geven ook aan het gewoon voor de rechter te laten komen mochten de andere partijen hier een probleem mee hebben, dat is toch niet jezelf boven de wet verheffen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
cazzer22 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:47:
@noppus volgens het bronartikel in de telegraaf nemen ze juist hun maatschappelijke verantwoordelijk om eens actie te ondernemen.

Ze geven ook aan het gewoon voor de rechter te laten komen mochten de andere partijen hier een probleem mee hebben, dat is toch niet jezelf boven de wet verheffen lijkt me.
Mwa
Volgens Eringa gebeurt het vaak dat actiegroepen uit de buurt de sluiting van een overweg op het platteland tegenhouden. "Dat zijn boeren of wandel- en fietsverenigingen", zegt de ProRail-topman. "Je moet er toch niet aan denken dat iemand onder de trein komt."
Uiteindelijk lopen er nu procedures om er iets aan te doen. Pro-Rail vindt dat deze niet snel genoeg gaan en besluit dus alvast vooruit te lopen op de uitkomst van de procedure. Ze stellen het belang van het voorkomen van potentiële ongelukken voor de gebiedsverbindende functie die een spoorwegovergang vervult. Het voor de rechter laten komen als er partijen problemen mee hebben - partijen die er klaarblijkelijk problemen mee hebben want ze hebben een bepaald belang om ze open te houden - is niet de keuze van Pro-Rail, het is geen gevolg van de keuze van Pro-Rail om stappen in de generieke procedure over te slaan met gevolg tot een rechtsgang.

Effectief is het een beetje eigen rechter spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maar ik vind het toch wel terecht gezien het algmeen belang. Als één dwarsliggende figuur alles al jaren loopt te traineren (zoals in het voorbeeld van Lunteren), vind ik dat ook niet wenselijk. Zeker niet als de omwonenden en gemeenten het er allemaal met de sluiting eens zijn.

Dan ligt die ene figuur gewoon te etteren puur om het etteren, en die houdt dus in feite de hele gemeenschap in gijzeling. En dan heb ik het nog niet eens over de tienduizenden euro's aan juridische kosten die dat soort zaken met zich meebrengen, wat ook weer op het bordje van de belastingbetaler komt.

Ze moeten het gewoon zo maken dat je tegen een besluit één keer in hoger beroept kunt. Verlies je die, dan jammer. Wil je dan alsnog niet meewerken? Gewoon onteigenen die hap (met wederom maar één keer hoger beroep).

Juist om te voorkomen dat dat soort beroepszeurpieten procedures oneindig kunnen oprekken, en daarmee de algehele veiligheid in gevaar brengen.

Het algemene belang gaat nog altijd vóór het belang van een ietwat egoïstisch figuur die te lui is om even 1,5 km om te rijden (zoals in het voorbeeld van Lunteren).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:09:
Maar ik vind het toch wel terecht gezien het algmeen belang. Als één dwarsliggende figuur alles al jaren loopt te traineren (zoals in het voorbeeld van Lunteren), vind ik dat ook niet wenselijk. Zeker niet als de omwonenden en gemeenten het er allemaal met de sluiting eens zijn.
Deels eens maar dat is het systeem dat gekozen is in Nederland. Dat het mogelijk onwenselijk is - ik ken de situatie niet en waarom de persoon de sluiting niet graag ziet gebeuren - kan ik begrijpen maar er zijn wellicht meerdere belangen.

Echter blijft Pro-Rail niet de organisatie die dan zelf het besluit moet willen nemen. In de procedure zou getoetst moeten worden wat het belang van die partij is en of dat belang groot genoeg is om die sluiting tegen te gaan. Zolang dat besluit niet genomen is blijft het zoals het is. Zo gaat het gelukkig, gevolg is dat sommige dingen wel langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
cazzer22 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:47:

Dan ligt die ene figuur gewoon te etteren puur om het etteren, en die houdt dus in feite de hele gemeenschap in gijzeling. En dan heb ik het nog niet eens over de tienduizenden euro's aan juridische kosten die dat soort zaken met zich meebrengen, wat ook weer op het bordje van de belastingbetaler komt.

Ze moeten het gewoon zo maken dat je tegen een besluit één keer in hoger beroept kunt. Verlies je die, dan jammer. Wil je dan alsnog niet meewerken? Gewoon onteigenen die hap (met wederom maar één keer hoger beroep).

Juist om te voorkomen dat dat soort beroepszeurpieten procedures oneindig kunnen oprekken, en daarmee de algehele veiligheid in gevaar brengen.

Het algemene belang gaat nog altijd vóór het belang van een ietwat egoïstisch figuur die te lui is om even 1,5 km om te rijden (zoals in het voorbeeld van Lunteren).
Het is aan de wetgever om regels over procederen op te stellen of te verbeteren. Het is niet aan één van de partijen om zich boven de wet te stellen.

Waarom zou je niet mogen doorprocederen zolang dat binnen de wet kan?

Daarbij, als er echt maar één persoon van de overweg gebruik maakt, zal die de situatie ter plaatse wel goed genoeg kennen om niet onder de trein te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-06 21:00

jefjef

learning by doing

Nog even een korte impressie van onze TD te Zutphen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:49
polopolo150 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:11:
Is het met NS Flex moeilijker om kaarten te controleren? Of ligt dit echt aan mij en ben ik "verdacht" of iets dergelijks?
Bij NS Flex staat de klasse niet op de kaart zelf. Bij de controle haalt het controleapparaat van de conducteur deze informatie via een dataverbinding op. Dat verklaart dat het iets langer duurt. Maar ik heb zelf ook NS Flex Dal Vrij 1e klas en 30-45 seconden herken ik echt niet. Ik zou de volgende keer gewoon eens vragen waarom het zo lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS roept om in het Sallands en Twents: "Goei'ndag luu"
Hoe klinkt een omroep in de trein in het Nedersaksisch, vroeg de NS zich af. Omdat er vandaag een belangrijke convenant wordt gesloten om de streektaal levendig te houden klonk er eenmalig Sallands en Twents in de trein tussen Zwolle en Enschede.

"Goei'ndag luu", begint conducteur Marco ten Kate uit Wijhe. Zijn collega Erik Haakmeester deed de oproep in het Twents: "doot heannig an."

Ten Kate kreeg naar eigen zeggen enthousiaste reacties, maar er waren ook mensen die hem niet verstonden.

Hoe de hele oproep klonk kun je hier horen: https://twitter.com/NS_online/status/1049939433108189184
Lol, keer wat anders dan "geachte reizigers" :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 09:03

Goverman

not loaded

Welkom in mijn wereld... Veel van wat je voorstelt is al staande praktijk. Eén beroepsgang? Check! Onteigening? Check! Allemaal geregeld. Procedureel is het allemaal keurig in orde. Wat hier aan de hand is, is juist die afweging van algemeen belang (geen overwegen meer, laat staan onbewaakte) t.o.v. lokale en zelfs individuele belangen.

Want is een NABO opheffen waar twee mensen per dag gebruik van maken zo dwingend dat onteigening is geoorloofd de moeite waard? Ook wanneer degene die er gebruik van maken er kilometers voor moeten omrijden, meermaals per dag (lees: boeren) zodat de bedrijfsvoering in het gedrang komt? Juist daarvoor zijn dus procedures met belangenafwegingen...

Wat ProRail hier doet is voor eigen rechter spelen. Sterker nog, voor eigen wetgever, uitvoerder en rechter spelen. Dat is dus niet gepast, vandaar dus ook de reactie van de staatssecretaris: dit soort signalen zijn averechts. En ja: er is morgen een regulier algemeen overleg in de Tweede Kamer. Daar zal dus wel wat gevraagd gaan worden.

Een paar jaar geleden had ik het met mede-tweakers (o.a. met jou) over de aanleg van de A4 Delft-Schiedam en verbreding van vele honderden kilometers snelweg. Daar was JIJ op tegen. En vond dat er vanalles aan gedaan mocht worden om het te stoppen... Toch heb ik Rijkswaterstaat nooit gehoord met “we zijn er klaar mee, morgen bestellen we een asfaltmachine!”. Dat is wat ProRail hier doet. En jij bent het er nu wel mee eens dat procedures maar opzij moeten worden gezet.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:58

[...]

Dat stuk is heerlijk met mensen die weinig met het OV reizen. Vliegen alle kanten op.

Maar inderdaad, wel een raar stuk is dat. In de IC's voel je het ook wel, maar wel wat minder inderdaad.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 16:26
DDAR heeft geen zijwaartse rotatiedempers. Dat geeft al heel wat meer klappen met de draaistellen in krappe wissels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
@ProRail discussie:

Ik snap aan de ene kant wel dat ProRail op deze manier de publiciteit kiest. Ik zou als bedrijf ook een keer gek worden van al die procedures, elke keer weer, met 1001 emotionele en praktische argumenten waarom een overweg niet weg kan. Ik zie dan ook dit bericht meer als schoppen tegen het procedure geneuzel waar we in NL kampioen in zijn, dan dat ze het daadwerkelijk uit gaan voeren. Al zou het mij niets verbazen. ;)

Na ieder ongeluk op een onbeveiligde (en beveiligde) overweg wordt het liedje weer opnieuw gestart op een inmiddels versleten LP, dat overwegen z.s.m. tot het verleden moeten behoren. Burgers, gemeenten, politici, allemaal moeten ze hun plasje weer doen maar als puntje bij paaltje komt verzanden veel aanpassingen in tig jaar gezwam en geprocedeer. Logisch is dat ProRail zich in een hoek gedrukt voelt want zij zijn verantwoordelijk voor het railnet.

Veiligheid zou boven gemak horen te staan en dat is in deze discussie meestal andersom. Maar owee als er weer eens een auto/badkuip/whatever geplet wordt door een trein, vooral eentje met wat kinderen. Begint het hele circus weer, zonder enige vorm van nuance. Net als met het klimaatgedoe: de meesten willen het beter maar zeer weinigen willen erin investeren. Ik zie de overwegdiscussie niet anders (en dan heb ik het niet over geld).

Maar zelfs een onbewaakte overweg waar al twee keer doden te betreuren zijn geweest de afgelopen jaren wordt niet beveiligd omdat de omwonenden dat niet willen. Sorry hoor, daar kan ik dus niet bij. Maar wel weer wijzen naar onveilig spoor. :/

Ik heb gelukkig niet zoveel te maken met dit soort zaken (behalve een incidentele vertraging omdat ik twee keer in een trein zat die iemand aan heeft gereden of de gevolgen ervan middels vertraging) en reageer absoluut niet met enige kennis van hoe het er in deze discussie aan toe gaat, behalve van wat ik in diverse media lees en mijn eigen ideeën over inspraak en procedures in dit land. Ik zeg niet dat alles maar overboord moet, maar i.m.o. is het wel teveel.
trolleystad schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:07:
DDAR heeft geen zijwaartse rotatiedempers. Dat geeft al heel wat meer klappen met de draaistellen in krappe wissels.
Maar het zijn dus neem ik aan de flensen van de wielen die tegen de rail aankomen toch? Nou ja, nog een maandje of twee en dan nemen we (hoop ik) afscheid van de DDAR met het verwelkomen van dienstregeling 2019. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Bastien op 10-10-2018 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crossfire1987
@Bastien Zeker te veel mensen die er over hun plasje er over doen. Of als er iets gebeurd wordt er gewezen naar prorail of ns van dat ze er iets aan moeten doen. Zelfde geld voor het klimaat doel te halen in een krappe tijd van iets rond 12 jaar.

Regels en proceduress zijn goed om te hebben maar als je levens kan sparen of ernstige ongelukken mee kan voorkomen maak er dan soort spoed process van

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Bastien schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:10:
[...]

Maar het zijn dus neem ik aan de flensen van de wielen die tegen de rail aankomen toch? Nou ja, nog een maandje of twee en dan nemen we (hoop ik) afscheid van de DDAR met het verwelkomen van dienstregeling 2019. :P
Zeker, maar hoe die krachten overgebracht (of juist niet overgebracht) worden ligt o.a. aan de opbouw van het draaistel en de vering, en dus ook aan de schok- en rotatiedempers. Aangezien DDAR dus geen rotatiedempers heeft (net als DDZ uiteraard) klapt die een stuk harder door de wissels. Ik probeer zelf dan ook dat soort wissels een heel stuk onder de maximale snelheid te nemen, maar zelfs dan kunnen die dingen er al behoorlijk doorheen klappen.

DDAR zal pas eind 2019 verdwijnen, zo is de huidige planning. Dus nog iets langer geduld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:25
Mooi om te zien hoe zo'n 1206 loc gereduceerd is tot een cabine op een frame :) Wel een erg kort filmpje. En die Vossloh loc's op spoor 5 zie ik daar ook wel vaker staan, lijkt bijna alsof ze er permanent staan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@ProRail discussie:

Ik snap aan de ene kant wel dat ProRail op deze manier de publiciteit kiest. Ik zou als bedrijf ook een keer gek worden van al die procedures, elke keer weer, met 1001 emotionele en praktische argumenten waarom een overweg niet weg kan. Ik zie dan ook dit bericht meer als schoppen tegen het procedure geneuzel waar we in NL kampioen in zijn, dan dat ze het daadwerkelijk uit gaan voeren. Al zou het mij niets verbazen. ;)
Ik vermoed dat hij het niet tot uitvoering zal laten brengen in eerste instantie maar door de reactie van de staatssecretaris (hij zegt wel vaker wat), zal hij het mogelijk nu wel moeten doen om niet monddood gemaakt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar zelfs een onbewaakte overweg waar al twee keer doden te betreuren zijn geweest de afgelopen jaren wordt niet beveiligd omdat de omwonenden dat niet willen. Sorry hoor, daar kan ik dus niet bij. Maar wel weer wijzen naar onveilig spoor. :/
* Raven vraagt zich af of weigeraars/dwarsliggers medeverantwoordelijk kunnen worden gehouden als er weer wat gebeurt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35
Ik denk dat dit een actie van ProRail is om 1) een signaal af te geven en 2) een rechtszaak uit te lokken om iedereen wakker te schudden. Ik snap het eigenlijk wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

wildhagen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:33:
Hoezo zouden ze zich boven de wet plaatsen? De spoorovergang is hun eigendom. Iedereen mag zijn eigendom toch zelf beheren?

Het zou iets anders zijn als ze die blokken op andermans grond (bjv de gemeente) zouden plaatsen, maar ik lees nergens dat dat sowieso het plan was.

[...]

Nee, omdat je dan gemeentegrond gaat afsluiten. Hier lees ik nergens dat dat de bedoeling van Prorail is.
Even omdenken hoor:

Prorail plaatst de betonblokken om de overgang veiliger te maken.

In combinatie met eigen grond prorail.

Links en rechts van het asfalt, tussen de rails? Meteen veilig: geen treinen meer. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 11-10-2018 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
EDIT schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:00:
[...]

DDAR zal pas eind 2019 verdwijnen, zo is de huidige planning. Dus nog iets langer geduld ;)
Neeeeeeeeeeeeeee... mijn hele jaar verpest :'( :+

Maar vanmiddag een machinist die heel rustig over de wissels reed... niets gevoeld. Het kan dus wel. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
@Bastien Misschien zat @EDIT op de trein waar je in zat.

@EDIT blijft ie nog rijden om dat slts verbouwd worden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Neu, die stoptrein rij ik daar maar zelden en ben de afgelopen week sowieso niet in die buurt geweest.

SNG stroomt vanaf december in (proefbedrijf dus vanaf eind oktober), maar voor het geval dat wordt er het eerste jaar nog een 1 op 1 reserve aangehouden. Als de treinen betrouwbaar genoeg blijken te zijn, kan dat afgebouwd worden en kunnen de DDARen weer aan de kant, samen met DDM1 en later SGM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
EDIT schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:28:
Neu, die stoptrein rij ik daar maar zelden en ben de afgelopen week sowieso niet in die buurt geweest.

SNG stroomt vanaf december in (proefbedrijf dus vanaf eind oktober), maar voor het geval dat wordt er het eerste jaar nog een 1 op 1 reserve aangehouden. Als de treinen betrouwbaar genoeg blijken te zijn, kan dat afgebouwd worden en kunnen de DDARen weer aan de kant, samen met DDM1 en later SGM.
Oke goed om te weten dat het in fases gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-06 21:00

jefjef

learning by doing

Deel 2
Slaut schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:49:
[...]

Mooi om te zien hoe zo'n 1206 loc gereduceerd is tot een cabine op een frame :) Wel een erg kort filmpje. En die Vossloh loc's op spoor 5 zie ik daar ook wel vaker staan, lijkt bijna alsof ze er permanent staan :p
Extra deel toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
Ik vroeg mij zo eens af: zouden de nieuwste VIRM's technische gezien de HSL op kunnen?

Heb zo het idee dat je in een VIRM meer capaciteit hebt, dan met de huidige traxx stammen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Pagina: 1 ... 68 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.