Ik weet nog toen ik bij de spoorwegen begon te werken, en ik tijdens mijn opleiding door een bundel liep, dat ik me toen pas realiseerde hoe groot een trein wel is. Als reiziger merk je dit minder snel omdat je op een perron al snel een meter hoger staat.
Doet dat er toe? Langs geen kanten, maar ik denk dat mensen een trein verkeerd inschatten. Ook de snelheid waarmee dit aankomt. Ik vermoed dat die verkeerde inschatting te maken heeft met de lengte. Een auto die snel voorbij rijdt, is je direct gepasseerd, maar een trein, die even snel of nog sneller rijdt, blijft maar langs je komen.
Een typische ram van 8 M6'en (Belgische dubbeldeksrijtuigen) met een stuurrijtuig aan de voorkant en de loc aan de achterkant, hoor je nog amper. De lawaaierige loc zit achteraan. De rails zijn tot 300 meter gelast en gladgeslepen, dus het typsiche "kedeng kedeng" is er ook al niet. Dat is een voorziene massa van 800 ton dat bij ons op de meeste lijnen 160km/u mag rijden.
Geen kat zou het in zijn hoofd halen om de autobahn over te steken, maar bij een spoorweg is die trigger er blijkbaar niet.
@
Alex) bij tragische gebeurtenissen komt dit meer in de media, en zal "een gewone burger" ook zijn mening laten horen over gelijkgrondse spoorwegkruisingen. Maar in de spoorwegwereld is dit niet gebaseerd op 1 feit, maar op een ganse lijst van feiten van hits en near-hits.
Vorige week donderdag : aanrijding slagboom overweg 6 te Zwijndrecht. Vorige week vrijdag : overstekende personen vlak voor aankomende trein, OW 10 te Hoboken. Vorige maandag, aanrijding slagboom door vrachtwagen OW 13 Hemiksem + een pipo die snel even aan OW 14 wil oversteken met zijn duitse patserbak. Woensdag had ik geen interventie aan een overweg. Gisteren, wederom aanrijding OW 13 te Hoboken door een vrachtwagen + een bus in Lier die de slagboom op het dak krijgt.
Ik heb dus 5 dagen moeten werken, waar ik dus 6 interventies had in verband met een overweg in mijn actiegebied. Allemaal zonder erg (nieuwe slagbomen en vertragingen), dus die hebben nergens het nieuws gehaald.
Dus neen, als ik zeg dat ik pleit voor een afschaffing van de overwegen, is dat niet gebaseerd op 1 tragisch ongeval, maar op dag-in dag-uit geconfronteerd te worden met de feiten.
Gaat een duur grapje voor NS worden, denk ik. Hoeveel treinen kunnen momenteel die 25kV aan?
Ik denk dat de Duitser zich niet zo gemakkelijk laat rollen dan de Belg. Het spanningssas op L12 (Roosendaal-Essen), staat ergens vlak voor Roosendaal. Dat wil dus zeggen dat de "domme Belg" tractiestroom levert tot zowat de inrit van Roosendaal (vanuit België bekeken).