Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 100 Laatste
Acties:
  • 575.660 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 06:01
@Fiber een eersteklas reiziger krijgt geen boete in de tweedeklas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Je zou het op het NS-flex forum van de NS kunnen vragen, maar het zou goed moeten gaan als de definitieve prijs wordt bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
Al gedaan.

Naja. Het zal wat zijn als ik nu een manier heb ontdekt om binnen het systeem zwart te reizen. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:28
polopolo150 schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:15:
Ik vind dat hele NS Flex voor de flexibele eersteklas reiziger eigenlijk niet lekker werken. Ik ben eerste klas ingecheckt en toen mijn trein een paar minuten later kwam zag ik dat er zit plek was in de tweedeklas. In Mijn NS vervolgens mijn kaart op tweedeklas gezet. Ik werd gecontroleerd, bleek ik nog eersteklas te reizen!

Volgens klantenservice zou dit gewoon moeten werken. Ik ben benieuwd wanneer ik over paar dagen kan zien naar de prijs van de reis.
Dat zal altijd zo blijven. Je hebt een 1e klas-product en deze wordt in de backoffice naar 2e klas gezet. Echter op jouw kaart zelf veranderd er niets. Dit wordt achteraf gecorrigeerd.
Er is geen real-time uitwisseling van die gegevens met jouw kaart. De conducteur zal jouw kaart uitlezen en hij/zij krijgt vervolgens de vraag: in welke klasse reist de reiziger op dit moment. Dat wordt geregistreerd. Heb je op dat moment je kaart op 2e klas staan, maar reis je 1e klas, dan betaal je achteraf een correctietarief.
Kortom: als de conducteur een opmerking maakt dat je in de 2e klas reist, dan heeft de conducteur het product niet helemaal begrepen. Bij NS Flex en het zakelijke product, de NS Business card zit de reiziger altijd goed, ongeacht welke klasse de reiziger reist. Er hoeft alleen geregistreerd te worden welke klasse de klant reist en that's it. Achteraf wordt pas gekeken of dat terecht was.

[ Voor 15% gewijzigd door EDIT op 10-09-2018 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polopolo150
@EDIT Als ik dit andersom had gedaan, dus inchecken met tweedeklas en binnen 10 minuten veranderen naar eersteklas. En ik word daarna gecontroleerd dan staat er op de kaartlezer van de conducteur "Reizen op rekening trein Eerste Klas". Mijn kaart is dus in het systeem van NS dus bekend als eersteklas reiziger.

Maar dit word andersom dus niet gedaan. Ik heb net na controle van de conducteur dus gewoon "legaal" zwart gerezen. Want ik zat daarna gewoon lekker eersteklas :P

[ Voor 5% gewijzigd door polopolo150 op 10-09-2018 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
Het schijnt ook af te hangen welke scanner de conducteur gebruikt. Niet alle scanners zijn realtime op de backoffice aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
polopolo150 schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:34:
@EDIT Als ik dit andersom had gedaan, dus inchecken met tweedeklas en binnen 10 minuten veranderen naar eersteklas. En ik word daarna gecontroleerd dan staat er op de kaartlezer van de conducteur "Reizen op rekening trein Eerste Klas". Mijn kaart is dus in het systeem van NS dus bekend als eersteklas reiziger.

Maar dit word andersom dus niet gedaan. Ik heb net na controle van de conducteur dus gewoon "legaal" zwart gerezen. Want ik zat daarna gewoon lekker eersteklas :P
Nee, als je een 2e klas reisproduct hebt en je upgrade die online naar 1e klas, dan zal er gewoon 2e klas blijven staan. Als jij echter bij de kaartautomaat een dagupgrade koopt, dan staat het er inderdaad wel omdat het product dan fysiek op de kaart wordt gezet.
Bij NS Flex is het juist de bedoeling dat je het online doet. Ik zou ook zeker aanraden om bij je eerstvolgende factuur te kijken of het helemaal goed is gegaan als je de klassewissel via de automaat hebt geladen. Volgens mij heeft die namelijk geen enkele invloed op het NS Flex product en check je dus (ook voor de backoffice) gewoon op het 1e klas product in.

Bij NS Flex en bij de Businesscard wordt er tegenwoordig bij de poortjes ook geen klasse meer weergegeven, juist omdat dit allemaal achteraf gaat.
De paaltjes geven geloof ik nog wel de basisklasse aan, maar dat zou geloof ik ook binnenkort verleden tijd moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 10-09-2018 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polopolo150
@EDIT De kaartautomaat kan je in principe niet meer gebruiken na NS Flex. Ik heb nu alleen maar de optie om een abbonement/product die is klaargezet voor mijn chipkaart erop laden. Alles qua NS kan ik nu alleen maar online aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
@polopolo150 Excuses dan, ik dacht te begrijpen dat je het via de kaartautomaat deed, maar daar heb ik dan te snel die conclusie getrokken.

De aanpassing online zal de conducteur niet kunnen zien. Die krijgt als het goed is dus de vraag of de klant 1e of 2e klas reist en die controle stuurt het apparaat door.
Klopt dat niet met de backoffice, dan krijgt de klant achteraf de factuur.

[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 10-09-2018 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:33

Fiber

Beaches are for storming.

EDIT schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:47:
@polopolo150

[...]

De aanpassing online zal de conducteur niet kunnen zien. Die krijgt als het goed is dus de vraag of de klant 1e of 2e klas reist en die controle stuurt het apparaat door.
Klopt dat niet met de backoffice, dan krijgt de klant achteraf de factuur.
Voor de klant op zich allemaal niet zo'n probleem. Maar gaat wel een hoop gezeik voor de conducteurs opleveren als veel mensen binnen de gestelde tijd upgraden, dan eerste klas gaan zitten en de conducteur dus niet kan controleren of dat terecht is.

Ergo: Iedereen kan nu dus met een Flex abo eerste klas gaan zitten en beweren dat er een upgrade is gedaan. De conducteur kan dat blijkbaar niet controleren als @EDIT gelijk heeft. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-08 19:38
@AW_Bos Zien er goed uit de foto's

Heb je ook foto's in de coupe's gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
Fiber schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:54:
[...]

Voor de klant op zich allemaal niet zo'n probleem. Maar gaat wel een hoop gezeik voor de conducteurs opleveren als veel mensen binnen de gestelde tijd upgraden, dan eerste klas gaan zitten en de conducteur dus niet kan controleren of dat terecht is.

Ergo: Iedereen kan nu dus met een Flex abo eerste klas gaan zitten en beweren dat er een upgrade is gedaan. De conducteur kan dat blijkbaar niet controleren als @EDIT gelijk heeft. O-)
De conducteur drukt dan op de knop dat hij de persoon in de eerste klas heeft gevonden. Dan wordt er bij de bekering van het tarief rekening mee gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Geeft niks :P
trolleystad schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:36:
Ik moet wel eerlijk toegeven dat het eerste materieel waarmee ik defect stond Mat'64 was. :-P
I rest my case :)

Ik wil niemand kwetsen hoor: Mat '64 is fantastisch mooi materieel. Technisch vooruitstrevend ("Trein van de toekomst"!) en een mooi design. De stellen die als laatste overbleven waren echter dringend aan een revisie toe die er maar niet (meer) kwam.

Tuurlijk vlogen er geen onderdelen vanaf zoals bij V250, maar de keren dat ik niet uit kon stappen omdat de deuren niet meer geopend konden worden, of de trein niet kon vertrekken omdat de remmen niet meer gelost konden worden zijn best talrijk.

De stoelen waren op het laatst doorgezakt en de coupedeuren rolden open in wisselstraten.

Ik spreek hier puur als passagier en treinenthousiast; voor treinpersoneel zal de Mat'64 ongetwijfeld hele andere gevoelens oproepen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

menzo schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:56:
[...]

De conducteur drukt dan op de knop dat hij de persoon in de eerste klas heeft gevonden. Dan wordt er bij de bekering van het tarief rekening mee gehouden.
Inclusief boete? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Fiber schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:54:
[...]

Correct. Dat is ook niet aan de conducteur. Die tikt daarom op het apparaatje van hem (m/v) dus aan in welke klasse de reiziger zit en de backoffice mag gaan uitzoeken of dat terecht was of niet. Zo niet, dan wordt het correctietarief in rekening gebracht.
De reiziger zit met NS Flex dus altijd goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 23:54
EDIT schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:47:
@polopolo150De aanpassing online zal de conducteur niet kunnen zien.
Jawel, het controleapparaat van de conducteur haalt via een dataverbinding de klasse op. Ik heb mijn NS Flex Dal Vrij op een vrijdagochtend geüpgraded van tweede naar eerste klas en de conducteur die ik die middag had, liet mij zien dat zijn apparaat echt "1e klas" toonde. Als er geen verbinding mogelijk is, dan verschijnt er een rood vraagteken in plaats van de klasse, waarbij de conducteur wel kan aangeven dat ik in de 1e klas zit.

NS Flex werkt wat dat betreft dus echt anders dan een NS Business Card :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tochjo op 10-09-2018 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Anyway, het is dus in tegenstelling van wat ik in eerste instantie dacht juist veel makkelijker voor conducteurs omdat ze zelf de discussie niet meer aan hoeven, geen bonnetjes hoeven schrijven, etc. Gewoon aanklikken wat de situatie is en klaar. De rest (boetes etc.) wordt achteraf afgehandeld en hebben ze niks meer mee te maken bij Flex reizigers. Scheelt een hoop gezeik. Ik kan me voorstellen dat het streven is om in de toekomst zo veel mogelijk reizigers met zachte drang richting Flex te loodsen... :) Gaat nooit 100 procent worden natuurlijk, maar die richting moet het wel op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Crossfire1987 schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:54:
@AW_Bos Zien er goed uit de foto's

Heb je ook foto's in de coupe's gemaakt?
Ook dat ;).
Ik zal ze eens opzoeken zo.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
Tochjo schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:23:
[...]

Jawel, het controleapparaat van de conducteur haalt via een dataverbinding de klasse op. Ik heb mijn NS Flex Dal Vrij op een vrijdagochtend geüpgraded van tweede naar eerste klas en de conducteur die ik die middag had, liet mij zien dat zijn apparaat echt "1e klas" toonde. Als er geen verbinding mogelijk is, dan verschijnt er een rood vraagteken in plaats van de klasse, waarbij de conducteur wel kan aangeven dat ik in de 1e klas zit.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat met:
menzo schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:35:
Het schijnt ook af te hangen welke scanner de conducteur gebruikt. Niet alle scanners zijn realtime op de backoffice aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
polopolo150 schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:07:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dit gaat met:
[...]
Dat met de scanners was aan het begin van de pilot, het kan dat nu iedereen een online scanner heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Tochjo schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:23:
[...]

Dan is dat anders dan wat mij is uitgelegd. Dat zou kunnen en wellicht heb ik het onbewust geïnterpreteerd als zijnde exacte kopie van de NS Business card.
Maar dan is het wel weer onlogisch dat de wijziging van @polopolo150 nog niet zichtbaar was.

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 10-09-2018 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

polopolo150 schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:15:
Ik vind dat hele NS Flex voor de flexibele eersteklas reiziger eigenlijk niet lekker werken. Ik ben eerste klas ingecheckt en toen mijn trein een paar minuten later kwam zag ik dat er zit plek was in de tweedeklas. In Mijn NS vervolgens mijn kaart op tweedeklas gezet. Ik werd gecontroleerd, bleek ik nog eersteklas te reizen!

Volgens klantenservice zou dit gewoon moeten werken. Ik ben benieuwd wanneer ik over paar dagen kan zien naar de prijs van de reis.
Een groter probleem vind ik dat mijn NS bij mij niet werkt via de app en de app sowieso niet mijn reishistorie laat zien.
Hij laat nu al weken zien dat hij geen data kan ophalen. Met NS flex zou ik het wel tof vinden als ik dat kon controleren.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
@AW_Bos Zie ze wel verschijnen hier zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 20:49

jefjef

learning by doing

korte impressie van het afstellen en wat er nog meer bij komt kijken van de spoorbrug De Gouwe bij Gouda.
Ik weet het is wel een promo-filmpje maar geeft wel een goed beeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
@jefjef Leuk filmpje veel informatie in een korte tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Laatst online: 19-09 20:49

jefjef

learning by doing

Crossfire1987 schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:17:
@jefjef Leuk filmpje veel informatie in een korte tijd
dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:48:
[...]

Een groter probleem vind ik dat mijn NS bij mij niet werkt via de app en de app sowieso niet mijn reishistorie laat zien.
Hij laat nu al weken zien dat hij geen data kan ophalen. Met NS flex zou ik het wel tof vinden als ik dat kon controleren.
Ok aparte is dat het op de website wel werkt maar ik in de app geen kaart kan selecteren ondanks dat hij gekoppeld is aan mijn account.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
NS zet vier generaties sprinters naast elkaar op het spoor
Gepubliceerd op 10-09-2018 om 17:34

NS heeft zondag vier generaties sprinters naast elkaar gezet in Amersfoort. Dat deed de spoorvervoerder naar aanleiding van de instroom van de nieuwe Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) van treinfabrikant CAF. Vijftien treinfans mochten alvast een kijkje nemen in de nieuwe trein.

De vier treinen die NS op een rij had gezet, waren de Stadsgewestelijk Materieel (SGM) uit 1975, de Sprinter Lighttrain (SLT) uit 2009, de Flirt van Stadler uit 2017 en de splinternieuwe SNG. Enkele NS-machinisten hebben al duizenden kilometers afgelegd met treinen van dit model die al eerder in Nederland waren aangekomen. Zij maken testritten en helpen met de ontwikkeling van opleidingsmateriaal voor ander NS-personeel. De trein is elektrisch en volledig computergestuurd. Via touchscreens is vrijwel alles vanuit de cabine te bedienen.
Nieuwe dienstregeling

De SNG wordt vanaf de nieuwe dienstregeling op 9 december ingezet. De eerste treinen gaan in december rijden op het traject Den Haag – Haarlem. De nieuwe treinen zijn energiezuinig, voorzien van wifi, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, ruimte voor fietsen en een gelijkvloerse instap.

De nieuwe CAF-treinen werden in oktober 2017 gepresenteerd door NS in de fabriek in Spanje. De trein is onder andere getest in de Spaanse stad Beasain, daarna op een speciale testbaan voor nieuw spoorweg materieel in Velim, Tsjechië. Ook is uitvoerig op winterse omstandigheden getest in de klimaatkamer van CAF in Wenen.
Bijna 200 nieuwe treinen

De komende jaren worden bijna 200 nieuwe sprinters en intercity’s via het Wagenwerkplaats-terrein in Amersfoort in gebruik genomen. NS heeft in totaal 118 treinen besteld bij CAF. Vanaf 2021 volgen 79 snelle Intercity’s van de Franse fabrikant Alstom. NS investeert in totaal drie miljard euro in de aanschaf van nieuwe treinen en het moderniseren van bestaande treinen.
https://www.spoorpro.nl/m...-het-spoor-gezet-door-ns/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Weet iemand wat ProRail aan de spoorstaven heeft "geplakt" op station Arnhem Velperpoort?

Zo zien ze er uit:
Afbeeldingslocatie: https://unsee.cc/4786e23a/

Het heeft vast iets te maken met de aanstaande renovatie van het station.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:22:
Weet iemand wat ProRail aan de spoorstaven heeft "geplakt" op station Arnhem Velperpoort?

Zo zien ze er uit:
[afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/rapgenius/3x11_C-4.jpg

:+ :+

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:24

Zo zien ze er uit:
[afbeelding]

Geluidsdempers: Wikipedia: Raildemper

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14

Zo zien ze er uit:
[afbeelding]

Volgens mij zijn het raildempers:
Een raildemper dempt het trillen van de spoorrails, en daarmee het 'zingende' geluid dat spoorrails soms veroorzaken als er een trein overheen rijdt. Het zijn blokken van geluidsabsorberend materiaal die tegen het 'lijf' van de rail worden geplaatst.
Edit: Te laat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
Dievenbende steelt 2,6 kilometer aan spoorkabel in België
Gepubliceerd op 11-09-2018 om 16:31

Tussen de Belgische steden Thimister en Welkenraedt in de provincie Luik heeft een dievenbende zondag op maandagnacht 2,6 kilometer aan kabels langs het spoor gestolen. Volgens Infrabel is dat een record. Het is de zoveelste diefstal: sinds mei wordt het Belgische spoor tegen de Duitse grens geteisterd door kabeldiefstallen. De spoorbeheerder overweegt beton te gieten over de kabels langs het spoor.

De kabel die gestolen werd was een 1000 volt kabel die de seininrichting voedt. In totaal ging het om 2,6 kilometer kabel. Het had grote gevolgen voor het treinverkeer. Op de hogesnelheidslijn tussen Luik en de Duitse grens lag het tot 15.00 uur maandagmiddag stil. Andere treinen werden omgeleid. De reistijd was daardoor 20 minuten langer dan gebruikelijk. Twee passagierstreinen werden gedeeltelijk afgeschaft.

De diefstal is niet alleen vervelend voor het treinverkeer, maar is ook kostbaar. Het gaat om de combinatie van herstelkosten en de prijs van koper. Hoe groot de financiële schade is, wil de spoorbeheerder niet kwijt.
Melding

De diefstal werd om 1 uur ’s nachts gemeld zondag op maandagnacht en bijna anderhalf uur later waren de teams van Infrabel op de locatie. Het kost namelijk best wel wat tijd om de teams te mobiliseren, vertelt woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel.

“Onze ploeg was redelijk snel ter plaatse. Deze kabeldiefstal vond plaats tegen de Duitse grens en de onderhoudsploeg van Infrabel moest van een afstand van 40 kilometer komen, in de buurt van Luik.” De dieven waren nog bezig toen de teams arriveerden. De nummerplaten van de voertuigen zijn genoteerd en doorgegeven aan de politie.
Bende

De Belgische spoorbeheerder heeft de afgelopen maanden flink te kampen met kabeldiefstallen. Dit jaar heeft Infrabel al te maken met 110 diefstallen. Vorig jaar waren dat 104 diefstallen in totaal. In mei en juni vond er elke twee dagen een diefstal plaats, in juli en augustus bijna elke dag.

“In de regio Luik werden er al 11 diefstallen in 1 maand gepleegd, waarvan vijf op de hogesnelheidslijn tussen Luik en de Duitse grens,” zegt Baeken. “We hebben hier hoogstwaarschijnlijk te maken met een professionele dievenbende.” De bende steelt elke keer 500 meter kabel en vlucht daarmee snel de Duitse grens over.

Infrabel is om die reden op zoek naar maatregelen om de bende een halte toe te roepen. “De kabels in beton gieten, is een mogelijkheid die we bestuderen, maar dat is een extreme maatregel die toch ook nadelen heeft. Dus bekijken we ook andere maatregelen. Maar hier gaan we niet verder op in.”
https://www.spoorpro.nl/s...aan-spoorkabel-in-belgie/
TNO en RailTD starten studie naar restlevensduur dwarsliggers
Gepubliceerd op 11-09-2018 om 10:36

TNO en RailTD gaan een methode ontwikkelen om de restlevensduur van dwarsliggers te bepalen. De spoorsector kiest er steeds vaker voor om dwarsliggers die uit het spoor komen te hergebruiken. Het doel van het onderzoek is dat partijen de mogelijkheden tot hergebruik beter kunnen vaststellen.

Vanwege schaarste aan bouwmaterialen wordt het recycle-vraagstuk in de spoorsector steeds ingewikkelder, vertelt Steven Hofstee van RailTD. “Het is een tijd de trend geweest om alles nieuw te bouwen, omdat arbeid duur was en treinvrije periodes beperkt waren. Daardoor werd er in het verleden zo veel mogelijk gekozen om overal nieuwe materialen neer te leggen, zodat het zo lang mogelijk mee ging.”
Tekort bouwmaterialen

Na de recessie ontstond er wereldwijd echter een tekort aan bouwmaterialen, waardoor de prijzen stegen en ook sommige spooronderdelen niet of moeilijk verkrijgbaar waren. Arjan van den Doel: “Voor wissels staat op dit moment bijvoorbeeld een besteltijd van dertig weken. Dat betekent dat je slimmer om moet gaan met de spullen die je hebt.”

Hofstee: “In het kader van duurzaamheid, CO2-besparing en materiaaltekort kiest de spoorsector er steeds vaker voor om bijvoorbeeld dwarsliggers die uit het spoor komen te hergebruiken. Daarbij wordt nu alleen gekeken naar de visuele schade.”

Van den Doel: “Op de drukke corridor tussen Den Haag en Utrecht moet je geen hergebruikte dwarsliggers gebruiken, maar dwarsliggers met beperkte slijtage zouden bijvoorbeeld nog wel een aantal jaren op een industriespoor of rangeerterrein kunnen liggen.”
Restlevensduur

In een recent voorschrift van ProRail staat op welke spoortrajecten gebruikte spoorstaven mogen worden toegepast, maar er staat nergens iets over de restlevensduur van deze materialen. “Je zou eigenlijk willen dat alle dwarsliggers die in een baanvak worden gelegd een gelijke restlevensduur hebben. Als er grote variatie is restlevensduur, dan kan dat negatieve gevolgen hebben voor het onderhoud”, zegt Hofstee.

TNO en RailTD zijn onlangs met een onderzoek gestart naar de NS90-dwarsligger. “Op dit moment kijken we alleen of een dwarsligger nog intact is. Een dwarsligger heeft een levensduur van tussen de 45 tot 60 jaar, maar er is geen onderzoek gedaan naar de restlevensduur van dwarsliggers die gebruikt zijn.”
Onderzoek

Van den Doel: “Samen met TNO willen we onderzoeken welke kenmerken van dwarsliggers meetbaar zijn die de resterende levensduur bepalen en hoe dit in de praktijk toepasbaar is. Het doel is dat partijen eenduidig kunnen keuren en de mogelijkheden tot hergebruik beter kunnen vaststellen.

TNO en RailTD nodigen andere partijen uit om zich ook aan te sluiten bij het onderzoek. “Dit soort initiatieven moet je branchebreed uitvoeren, omdat de gehele sector hier profijt van heeft.” De studie gaat op korte termijn van start.
https://www.spoorpro.nl/s...tlevensduur-dwarsliggers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:49
De nacht van zaterdag op zondag werd er bij ons in Antwerpen een nieuwe softwareversie gestoken op het seinhuis. Op dat moment zijn we dus even de ganse controle kwijt over ons gebied (dan wordt het treinverkeer ook even stilgelegd). Ik zei nog tegen een technicus dat het "eigenlijk de ideale moment was om koper te pikken". Ik kreeg een zure blik terug en het antwoord "het is de rode die ge moet hebben".

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polopolo150
Nog een update over NS Flex. Er is een reis van Gouda naar Capelle Schollevaar als eerste klas geboekt terwijl ik tweedeklas heb gereist. Dit ook in de website geselecteerd.

NS Community stuurt me door naar klantenservice, die dit vervolgens heeft hersteld. Echter kwam ter sprake dat ik dit product beter met tweedeklas kan inchecken en daarna eersteklas selecteer op de website.

Dus ik word nu gewoon een gebruiker zoals NS het echt bedoeld heeft. Ik ga nu gewoon voortaan tweedeklas inchecken en af en toe eersteklas :P mijn intentie was om het andersom te doen.

Ik vind dit wel lachen. NS die mij naar tweedeklas pusht en de flexibiliteit voor de eersteklas reiziger gewoon niet (goed) implementeert in het systeem. Dat levert je toch minder op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zeker veel industriespoortjes liggen er zo belabberd bij dat zelfs de grootste rommel uit de hoofdbaan al een verbetering is. :X

Wij hebben overigens vooral veel last van leverproblemen bij compensatielassen en inrichtingen. Volgens mij komt dat vooral door de schaarste van volprofiel spoorstaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

C4, da's vast voorbereiding op de sloop. Kneedbaar militair explosief... :) Staat er ook gewoon op. })

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2018 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
Een groot gedeelte van Rotterdam Centraal ligt plat door een bermbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Laatst online: 30-11-2023
polopolo150 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:07:
Een groot gedeelte van Rotterdam Centraal ligt plat door een bermbrand.
Welke kant op dan?

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polopolo150
Dat kan ik moeilijk nagaan omdat er geen treinen rijden van beide kanten. Kan jij hier iets mee?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f0WxH9E.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
@polopolo150 lijkt er op dat het beide kanten is

Als ik de twitter zie van de ns
https://twitter.com/NS_online/status/1039607003876929536

[ Voor 65% gewijzigd door Crossfire1987 op 11-09-2018 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
Imiddidels zit ik wel in een sprinter dat is vetrokken van Rotterdam centraal. Dus het komt weer op gang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

;)

Lang leve de nieuwe embed-tags die vandaag in het forum gebouwd zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 11-09-2018 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Handig als zo'n ding op een overweg gaat stilstaan...:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/87xJQwztBgTNvPQxc0KrNu5k/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iklucas
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:11
Fiber schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:16:
Handig als zo'n ding op een overweg gaat stilstaan...:

[Afbeelding]
Nog interessanter hoe deze overgang werkt qua slagbomen... :S
Wat is precies het nut van deze slagboom die dicht is achter het gebruikte spoor?

• AW_Bos

AW_Bos

iklucas schreef op woensdag 12 september 2018 @ 00:56:
[...]

Nog interessanter hoe deze overgang werkt qua slagbomen... :S
Wat is precies het nut van deze slagboom die dicht is achter het gebruikte spoor?
Ik denk dat daar nog een andere trein voorbij kwam rijden?

• Luke!
  • Laatst online: 19-09 21:14

Luke!

#Treinbaas
Dat ziet er uit als het westelijke uithaalspoor van Amersfoort goederen. Treinen naar de Pon komende vanuit het oosten moeten via dat spoor worden omgehaald. Heeft niks met "handig" te maken maar is dus gewoon normale gang van zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het is bij ons bekend dat treinen die daar uithalen daar een probleem veroorzaken, we zijn bezig met een oplossing... maar kan nog wel even duren.
Dat spoor waar die trein op staat zit niet in de overweg beveiliging meen ik (ff uit m'n hoofd).

[ Voor 25% gewijzigd door ArcticWolf op 12-09-2018 11:15 ]

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Zag vanmorgen in de buurt van Ridderkerk, 2 stukjes (CAF?) sprinter op vrachtwagens in de file staan. (Kwamen zo te zien vanaf Europoort/Maasvlakte?)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Fiber

Fiber

ArcticWolf schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:14:
Het is bij ons bekend dat treinen die daar uithalen daar een probleem veroorzaken, we zijn bezig met een oplossing... maar kan nog wel even duren.
Dat spoor waar die trein op staat zit niet in de overweg beveiliging meen ik (ff uit m'n hoofd).
Is inderdaad een goederenlijntje voor hoofdzakelijk Pon en wellicht de Landmacht of zo naast het doorgaande hoofdspoor richting Amsterdam. Als die goederentreinen niet stilstaan dan rijden ze meestal stapvoets of zo...

Er zit nog wel een extra rood knipperlicht en de beveiliging op het hoofdspoor met bomen, bellen en lampen gaat ook dicht (zoals op de foto) als er een goederentrein langs komt. Als je daar regelmatig langs fietst weet je niet beter en valt het nauwelijks meer op.

Normaal kost het al best veel tijd als zo'n lang ding stapvoets voorbij komt sukkelen, maar deze ging gewoon echt stilstaan... :)

https://goo.gl/maps/Qa9UZHg95kE2

• polopolo150
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TMPQaYY.jpg

Zucht.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

Illegal_Alien schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:37:
Zag vanmorgen in de buurt van Ridderkerk, 2 stukjes (CAF?) sprinter op vrachtwagens in de file staan. (Kwamen zo te zien vanaf Europoort/Maasvlakte?)
Mogelijk op weg naar Berlijn? Dinsdag tot vrijdag is InnoTrans waar van alles tentoongesteld wordt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Nee, naar Amsterdam Zaanstraat. Ze komen per boot naar Rotterdam en worden in Amsterdam in elkaar gezet.

Edit: zie toevallig een fotootje van een collega op Twitter voorbij komen van het rangeren voor het in elkaar zetten:

[ Voor 49% gewijzigd door EDIT op 12-09-2018 19:17 ]

• Garyu

Garyu

WW

EDIT schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:15:
Nee, naar Amsterdam Zaanstraat. Ze komen per boot naar Rotterdam en worden in Amsterdam in elkaar gezet.

Edit: zie toevallig een fotootje van een collega op Twitter voorbij komen van het rangeren voor het in elkaar zetten:

[Twitter]
Ah, ja als het NS Sprinters zijn, ik las vooral "CAF" O-).

In any case, ik zal eens kijken of ik op InnoTrans e.e.a. kan fotograferen volgende week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 00:34
polopolo150 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:42:
Imiddidels zit ik wel in een sprinter dat is vetrokken van Rotterdam centraal. Dus het komt weer op gang?
Ging om een draadbreuk in de bovenleiding, het draad lag op de trein dus dat gaf wat vonkjes. Heb een foto van het gebroken draad maar weet niet of ik die mag delen (ik doe het maar gewoon niet voor de zekerheid). Denk dat je zelf wel een voorstelling kan maken hoe dat er uit ziet :+ Uit veiligheid een zooi groepen uitgeschakeld waardoor je dan even geen treinverkeer hebt. Beetje gek hoe de berichtgeving dan uiteindelijk is geworden.

• polopolo150
Dat is grappig dat je dat zegt. De eerste aankondiging dat de conducteur in mijn trein maakte in Rotterdam Centraal was een probleem in de bovenleiding.

Dus het klopte eerst wel.

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 00:34
polopolo150 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 02:10:
Dat is grappig dat je dat zegt. De eerste aankondiging dat de conducteur in mijn trein maakte in Rotterdam Centraal was een probleem in de bovenleiding.

Dus het klopte eerst wel.
Wellicht dat er een bermbrand is ontstaan maar kan het me haast niet voorstellen. Fijn dat de conducteur het goed had, beetje verwarrend voor de reiziger wel.

Als je richting Schiedam bent vertrokken ben je er langs gereden, toevallig een VIRM4 zien staan bij het uitrijden op een rangeerspoor met wat mensen eromheen?

• Crossfire1987
Topman Deutsche Bahn stuurt brandbrief naar zijn management
Gepubliceerd op 12-09-2018 om 15:53

Richard Lutz, bestuursvoorzitter van Deutsche Bahn, heeft een brief gestuurd aan het hogere management. Daarin stelt hij de slechte toestand van het concern aan de orde. Hij wil dat de divisies veel beter gaan samenwerken om een derde winstwaarschuwing in één jaar tijd te vermijden.

De brief die Lutz schreef namens zijn mede-topbestuurders kwam in handen van het Duitse opinieblad Der Spiegel. Hij spreekt van een ‘verheerende’ positie waar Die Bahn verkeert. ‘Verheerend’ betekent in het ergste geval ‘verwoestend’, ‘vernietigend’. Het gaat met het spoorconcern in elk geval slecht.

De prestaties van het spoorbedrijf, zowel in het passagiers- als het goederenvervoer, zijn ondermaats, vindt Lutz. De laatste maanden is ondanks een sterke passagiersgroei eerder sprake van een verslechtering dan een verbetering. Zo is de kasstroom bij het staatsbedrijf nog eens met 160 miljoen euro geslonken en dreigt DB het doel, een operationeel bedrijfsresultaat van 2,1 miljard euro dit jaar, niet te halen.
Slechte jaren

Deutsche Bahn heeft slechte jaren doorgemaakt. Grote projecten als het nieuwe, ondergrondse hoofdstation van Stuttgart liepen op grote tegenvallers uit. Er was vorig jaar de ellende rond Rastatt, waardoor goederen- en personentreinen vele weken lang moesten omrijden naar diverse bestemmingen.

Verder kampt het concern met zware concurrentie van busvervoer over langere afstanden en van vliegtuigen die tegen veel lagere tarieven kortere Europese vluchten kunnen aanbieden op grote bestemmingen als Berlijn. Daarmee snoepen ze marktaandeel af van de ICE, de hogesnelheidstrein in Duitsland.
Spoor

Een apart verhaal is het binnenlandse goederenvervoer over het spoor, waarop al jarenlang geld moet worden toegelegd. Dit omdat het DB Cargo maar niet lukt de verliezen in het haarvatenvervoer (van en naar vestigingen van klanten) te beperken.

Door deze verliezen lukt het DB niet de voorgenomen reorganisatie- en moderniseringsplannen ten volle te kunnen financieren, schrijft Lutz, met een schuin oog naar de enige eigenaar: de Duitse staat. Lutz hekelt in zijn brief aan de subtop van zijn concern ook de teruglopende stiptheid waarmee treinen op het Duitse net rijden. De ‘punctualiteit’ daalde de laatste maanden naar 76 procent, wat ver afligt van de voor dit jaar ten doel gestelde 80 procent.
https://www.spoorpro.nl/m...ief-naar-zijn-management/

• AW_Bos

AW_Bos

Garyu schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:04:
[...]

Ah, ja als het NS Sprinters zijn, ik las vooral "CAF" O-).

In any case, ik zal eens kijken of ik op InnoTrans e.e.a. kan fotograferen volgende week.
Voor zover ik weet staat CAF daar niet met de SNG. maar ik ben wel over enkele weken zelf naar CAF toe. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

AW_Bos schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:03:
[...]

Voor zover ik weet staat CAF daar niet met de SNG.
Ik denk het ook niet, ik ken eigenlijk alleen hun electronica groep en heb niks met sprinters. In ieder geval gaan er vast leuke demo's te zien zijn.
maar ik ben wel over enkele weken zelf naar CAF toe. :)
Gezellig, Beasain dan?

• SRich
Word tijd om de DB te splitsen. Infra rechtstreeks naar de overheid. Rest over regionale lijnen en hoofdrailnet voor DB voor Duitsland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
@SRich Lijkt me ook verstandig om te doen. Denk dat nu alleen maar de verliezen op gaan lopen en het steeds moeilijker om er uit te komen
Twee consortia opgericht voor ontwikkeling zelfrijdende trein in Frankrijk
Gepubliceerd op 13-09-2018 om 16:52

Het Franse spoorbedrijf SNCF heeft samen met fabrikanten Alstom, Thales en Bombardier en een zestal andere spoorbedrijven twee consortia opgericht voor de ontwikkeling van zelfrijdende treinen. Eén consortium richt zich op het goederen- en het andere op het passagiersvervoer. Er is een budget van 57 miljoen euro vrijgemaakt voor dit project.

SNCF en Researchinstituut Railenium leiden het algehele project. Het consortium voor goederenvervoer bestaat uit Alstom, Altran, Ansaldo en Apsys. Bombardier werkt samen met Thales, Bosch en Spirops voor de ontwikkeling van een zelfrijdende passagierstrein.

In totaal is een bedrag van 57 miljoen euro vrijgemaakt. 30 procent wordt gefinancierd door de SNCF, 30 procent wordt ingelegd door de Franse overheid en de overige 40 procent komt van de overige samenwerkende partijen. De partijen hopen in de komende vijf jaar twee prototypen te ontwikkelen. Het Franse spoorbedrijf kondigde vorig jaar de komst van de autonome treinen al aan.
Prototypen

SNCF wil in 2023 prototypen van zelfrijdende treinen voor goederen- en passagiersvervoer over het spoor laten rijden. Kort daarna zullen de treinen in gebruik worden genomen voor de reguliere diensten.

Volgens SNCF zijn autonome treinen nodig om het netwerk beter te kunnen benutten. “Met autonome treinen rijden alle treinen op een geharmoniseerde manier en met dezelfde snelheid”, aldus SNCF-directeur Guillaume Pepy. “Het treinverkeer loopt soepeler, waardoor treinen stipter kunnen rijden en het treinverkeer betrouwbaarder wordt.”

SNCF hoopt met de nieuwe technologie meer treinen op de drukste lijnen van Frankrijk te laten rijden. Bovendien zou het treinreizen nog duurzamer kunnen maken door het energieverbruik te verminderen. Momenteel rijden er 17.000 treinen van de Franse spoorwegmaatschappij op het hoofdrailnet die dagelijks 4 miljoen passagiers per dag vervoeren.
Fasen

De overstap naar treinen zonder machinist moet in fasen gebeuren, met als uiteindelijk doel de machinist aan boord overbodig te maken, legt Pierre Izard van SNCF uit. Daarom wil SNCF in 2020 eerst starten met semi-autonome goederentreinen, met treinen die alleen zelf optrekken en afremmen. “We willen de trein van de toekomst ontwerpen,” zegt Pepy.
https://www.spoorpro.nl/m...dende-trein-in-frankrijk/

[ Voor 90% gewijzigd door Crossfire1987 op 13-09-2018 20:50 . Reden: extra nieuws bericht toegevoegd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 16:00
Streskip schreef op donderdag 13 september 2018 @ 02:02:
[...]

Ging om een draadbreuk in de bovenleiding, het draad lag op de trein dus dat gaf wat vonkjes. Heb een foto van het gebroken draad maar weet niet of ik die mag delen (ik doe het maar gewoon niet voor de zekerheid). Denk dat je zelf wel een voorstelling kan maken hoe dat er uit ziet :+ Uit veiligheid een zooi groepen uitgeschakeld waardoor je dan even geen treinverkeer hebt. Beetje gek hoe de berichtgeving dan uiteindelijk is geworden.
De berichtgeving aan de Meldkamer Spoor was in eerste instantie ook: "bermbrand". De melding was dat er vonken en brandjes te zien waren, dat daar een gesprongen bovenleiding de oorzaak van is werd later pas duidelijk.
Wat wel echt vervelend is aan zo'n situatie is dat niemand weet wat er wel en niet mogelijk is. Er wordt in zo'n geval heel ruim uitgeschakeld waardoor veel minder sporen bereikbaar zijn, maar voordat dan duidelijk is welke treinseries nog kunnen rijden ben je zo een half uur verder. Intussen worden aan alle kanten treinen tegengehouden om te voorkomen dat ze vlak voor Rotterdam stranden, maar dat is dus niet goed te communiceren.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
Bombardier demonstreert nieuwe hybride-batterijtrein
Gepubliceerd op 14-09-2018 om 11:59

Fabrikant Bombardier heeft een nieuwe hybride-batterijtrein ontwikkeld, de Talent 3. Deze trein, die deels elektrisch en deels op batterijen rijdt, werd woensdag gepresenteerd op het terrein van Bombardier in de Duitse gemeente Hennigsdorf. Vervoerder Deutsche Bahn start volgend jaar met een proef met de Talent 3 met passagiers.

De Talent 3 heeft vier tractiebatterijen, die opladen door middel van de bovenleiding tijdens het rijden. Volgens kan de trein 40 kilometer rijden over niet-geëlektrificeerd spoor. De fabrikant zegt dat de volgende generatie batterijtreinen, die uitkomt in 2019, tot 100 kilometer kan afleggen op spoorlijnen zonder bovenleiding. Vervoerder Deutsche Bahn start volgend jaar met een proef van 12 maanden met batterijtreinen met passagiers in de Bodenmeer regio, in het zuiden van Duitsland.
Geen uitstoot

De trein heeft geen uitstoot en is energie-efficiënt. Bovendien zou hij minder geluidsoverlast veroorzaken. Tot 90 procent van de treinonderdelen zijn recyclebaar. De ontwikkeling van de batterijtrein is gesubsidieerd door de Duitse overheid via een innovatieprogramma.

“Deze trein is de technologische reactie van Bombardier op uitdagingen zoals luchtvervuiling, klimaatverandering en schaarste aan hulpbronnen,” zegt hoofd van Bombardier Transportation in Duitsland Michael Fohrer. Ongeveer 40 procent van het Duitse spoorwegnet is niet-geëlektrificeerd, maar elektrificatie is zeer kostbaar. Een elektrische trein die ook op spoorlijnen zonder bovenleiding kan rijden, is een betaalbaar alternatief om treinreizen toch duurzamer te maken.
Waterstoftrein

Ook fabrikant Alstom heeft een milieuvriendelijke trein ontwikkeld die zou kunnen rijden op niet-geëlektrificeerde sporen. De waterstoftrein Coradia iLint werd in juli officieel toegelaten op het spoor in Duitsland. De eerste twee prototypen van deze trein rijden in de deelstaat Nedersaksen mee in de dienstregeling.
https://www.spoorpro.nl/m...we-hybride-batterijtrein/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De Hoekse Lijn, de nieuwe lightrailverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland, loopt definitief weer vertraging op. De Rotterdamse wethouder Visser verwacht dat passagiers nu pas eind januari of begin februari gebruik kunnen maken van de metrolijn.

Oorzaak van de vertraging is de beveiligingssoftware, die nog steeds niet klaar is. De ombouw van de trein- naar een metroverbinding had in september vorig jaar gereed moeten zijn. Door een reeks van tegenvallers werd de opening al verschillende keren uitgesteld.

De vertraging kost 90 miljoen euro extra, werd al eerder bekend. De Rotterdamse wethouder Langenberg moest vanwege het debacle aftreden.

Vorige maand waarschuwde zijn opvolger Visser al dat oplevering van de metrolijn ook in het laatste kwartaal van dit jaar hoogst onzeker was geworden. Het knelpunt blijft de beveiligingssoftware, die door het bedrijf Bombardier wordt ontwikkeld.

Pas als de software is goedgekeurd, kunnen de vergunningen worden aangevraagd om de metro daadwerkelijk te laten rijden en kunnen proefritten worden gemaakt.

Bombardier heeft de software pas in november klaar. Daarna zijn nog ruim tien weken nodig om de metro's te laten rijden. Visser heeft deze week geprobeerd Bombardier te bewegen de software eerder op te leveren, maar dat is volgens het bedrijf niet mogelijk.
Bron: https://nos.nl/artikel/22...ightrail-hoekse-lijn.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Dat moet wel hele speciale software zijn als het zoveel vertraging oploopt, maar ook wel apart dat vergunningen pas aangevraagd kunnen worden als de software af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
Schijnt vrij complex te zijn ook de documentatie moet gemaakt worden en daarna moet er getest worden.

weet er niet het fijne van maar ken iemand die er meer van weet eens kijken wat die hier over te zeggen heeft .

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik had eigenlijk verwacht dat de RET al genoeg ervaring had opgedaan met lijn E. Iemand een idee waarom de software e.d. daarvan niet gewoon wordt hergebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 14:06
Had volgens mij te maken met de goederenlijn die ook over een stukje Hoekse Lijn gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
trolleystad schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 08:01:
Had volgens mij te maken met de goederenlijn die ook over een stukje Hoekse Lijn gaat.
Ik vraag me af of het niet mogelijk was geweest om te beginnen zonder goederenvervoer en dat pas later te implementeren, maar dat is misschien ook wel grotendeels achteraf gedacht, aangezien de verwachting oorspronkelijk was dat die beveiligingssoftware al maanden geleden af zou zijn.

• EDIT
Ik hoorde vandaag van een collega dat het grootste probleem zou zitten in de overgang van het huidige beveiligingssysteem op de metrolijn naar het nieuwe systeem op de Hoekse Lijn. Geen van beide fabrikanten zouden de andere fabrikant genoeg inzage in hun systeem willen geven, waardoor er geen correcte overgang plaats kan vinden.
Maar in hoeverre dat verhaal echt klopt weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 16:13
Dat klopt idd! General Electric die de oude lijnen opnieuw van lzb heeft voorzien geeft geen info vrij aan de concurrentie, wat mij overigens logisch lijkt. En Bombardier dacht het wel even te doen, niet dus. Die goederentreinen zijn het probleem niet, ook die beveiliging niet, Bombardier krijgt gewoon de lzb niet aan de gang zodat het werkt zoals de RET wil, nu vinden er steeds 0-absoluut meldingen plaats op de overgang achter Schiedam station, dit betekend een noodremming. Er wordt wel gereden en getest overigens. Van de week nog een setje 5402-5413 bezig gezien op Vlaardingen West en Oost.

• SRich
Trainhunter2009 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:47:
Dat klopt idd! General Electric die de oude lijnen opnieuw van lzb heeft voorzien geeft geen info vrij aan de concurrentie, wat mij overigens logisch lijkt. En Bombardier dacht het wel even te doen, niet dus. Die goederentreinen zijn het probleem niet, ook die beveiliging niet, Bombardier krijgt gewoon de lzb niet aan de gang zodat het werkt zoals de RET wil, nu vinden er steeds 0-absoluut meldingen plaats op de overgang achter Schiedam station, dit betekend een noodremming. Er wordt wel gereden en getest overigens. Van de week nog een setje 5402-5413 bezig gezien op Vlaardingen West en Oost.
Dat is mooi, als ik RET zou zijn, zou ik contract voorstellen dat er alleen ingekeken kan worden voor betaling om de overgang te regelen. Doet men dat niet dan zowel GM, als Bombardier uitsluiten voor alle toekomstige opdrachten.

Technisch gezien geeft LZB via spoorstroomlopen een frequentie door waardoor het voertuig weet welke toegestane snelheden er zijn. Dat moet toch wel redelijk eenvoudig te reversen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:37

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Politie haalt metalen balk van spoor
VANDAAG, 06:42 BINNENLAND

De politie heeft gisteravond in buurtschap Het Woold bij Winterswijk een metalen balk van het spoor gehaald. De politie spreekt van een idiote actie. Er kon elk moment een trein over het traject rijden.

De politie denkt dat het stuk metaal er tussen 18.50 en 19.30 is neergelegd, zegt een politiewoordvoerder tegen Omroep Gelderland. De politie roept getuigen op zich te melden. Er is ook forensisch onderzoek gedaan in de omgeving.

Spoorbedrijf ProRail gaat aangifte doen.
NOS.nl

Wie bedenkt dit toch. Gelukkig is het tijdig opgelost, maar als het niet gezien was en er kwam een trein...

:N :N 7(8)7

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De politie kon vanavond tussen Winterswijk en Aalten net op tijd een grote metalen balk van het spoor halen bij een onbewaakte overgang.

De melding over de balk kwam om kwart over zeven bij de politie binnen. De balk kon net op tijd weggehaald worden, voordat de trein van half acht passeerde. De politie is bezig met onderzoek.

Wijkagent Willem Saris stuurde na de vondst van de metalen balk een boze tweet: 'Welke idioot heeft deze metalen balk gelegd op het spoor nabij de overweg Klandermansweg?'
Bron: https://www.bndestem.nl/b...oot-doet-zoiets~add01578/

Afbeeldingslocatie: https://images2.persgroep.net/rcs/zCz4fPGaocKVY6C9bAHiFMpBnZ0/diocontent/132165814/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

De zwakbegaafden die dit gedaan hebben zouden ze moeten vervolgen voor poging tot doodslag (maal het aantal inzittenden van de trein). Met dit soort acties kan je een trein laten ontsporen, met alle potentiele gevolgen vandien :X

Hoe laag is je IQ als je zoiets doet? Veel meer dan 75 kan het nooit zijn :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
Ziet er voor mij uit als een paaltje die neerzet om autoverkeer niet mogelijk te maken.

Naast het feit dat het spoor niet de juiste locatie is voor dit soort materiaal, verwacht ik nog een media melding, die van een illegale actie

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SRich
Een kleine opmerking, ik ben het er mee eens dat het een idiote actie is. Maar kan hier een trein van 20 ton echt op ontsporen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Als 'ie net wat ongelukkig in het draaistel terecht komt, misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
De kans is vrij groot dat het eerste wiel eroverheen rijdt, en dat de buis knikt en zichzelf in de onderkant van de trein boort. De boel wordt opgetild en door het momentum van het voertuig wordt alles opzij gedrukt.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
Waar haal jij zo'n lichte trein vandaan? Zelfs een sgmmetje weegt al meer dan 100 ton :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
20 ton per as misschien? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
Stichting TEE
7 september om 21:14 ·

De laatste tijd krijgen wij weer vragen waarom er niets gebeurd met het TEE treinstel op de dijkgracht.

De een vraagt dit wat subtieler dan de ander maar laten we er vanuit gaan dat iedereen dit vraagt met de beste bedoelingen.

Graag had ik in dit bericht neergezet dat wij inmiddels een locatie hebben gevonden waar we de restauratie voort kunnen gaan zetten.
Maar helaas, 5 rijtuigen breng je niet zomaar ergens onder. Dan komt er nog bij dat een locatie ook het restaureren van een trein toe moet staan. Er zijn wel plekken, echter mag daar niet aan de trein gewerkt worden. Deze locaties vallen dan logischerwijs weer af.

Omdat wij alles ook graag op een goede wijze willen regelen moeten er met alle betrokken partijen goede afspraken gemaakt worden. Dit zijn allemaal zaken die tijd kosten.

Inmiddels is de financiële crisis al een tijdje voorbij, maar de naweeën zijn nog duidelijk merkbaar. Wij blijven vol goede moed met diverse partijen in overleg en blijven hopen op een goede uitkomst dat de restauratie voort gezet kan worden.

Ook wij willen namelijk zo snel mogelijk weer aan de gang met de restauratie.
https://www.facebook.com/StichtingTEE/

even wat nieuws over de tee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48
Binnen vier uur met de trein van Amsterdam naar Berlijn. Een delegatie van NS, ProRail en het kabinet reist vandaag naar Duitsland om dat binnen een paar jaar mogelijk te maken. Want alleen met kortere reistijden kan het spoor een alternatief worden voor het vliegtuig.
NOS: In vier uur met de trein naar Berlijn moet nu echt mogelijk worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hahaha, weer alleen praten hoe de huidige dienst zonder infraveranderingen sneller kan? In 4 uur? Onmogelijk. Duisburg - Berlijn doe je nu ook in 4 uur, rijdt grotendeels over hetzelfde traject, rijdt harder tussen Wolfsburg en Berlijn en de afstand is 120 km korter. En dan wil je dezelfde reistijd vanaf Amsterdam realiseren?
Geen idee hoe ze elkaar willen krijgen zonder echt serieuze investeringen in snellere infra te doen.
Natuurlijk, theoretisch kan het, het is "slechts" een gemiddelde van 160 km/h. Maar ik maak me sterk dat het je zelfs zonder stoppen (op geen enkel station) niet in 4 uur gaat lukken. Wat wil hij doen, analoog aan de PR-stunt een paar weken geleden een non-stop trein Amsterdam-Berlijn laten rijden en er een voortrein vooruit sturen die wel overal rijdt?
"Oh, die voortrein is er al, die noemen we RegionalExpress".

Pier Eringa:
Als we sneller mogen rijden op het traject scheelt dat al een stuk.
Kerel, jij bent verantwoordelijk voor de infrastructuur in Nederland. Doe daar eens wat aan. Wat meer dan alleen maar praten, waar je blijkbaar een kei in bent.
Ja, ik begin die man onderhand een beetje moe te worden. Natuurlijk beslist hij niet over het geld, maar hij komt bij mij onderhand wel over alsof hij ook niet de baas van Prorail is.

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 17-09-2018 13:04 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Volgens mij hoeft de treinreis niet per se korter te zijn om te kunnen concurreren, dat verwacht men ook niet. De trein moet vooral een stuk goedkoper worden, als het tijdsverschil dan ook niet te groot is ben je al een heel eind.

Zorg dat je in het westen, midden en oosten kan opstappen en de deur tot deur tijd gaat al drastisch omlaag als je niet uit de randstad komt. Worden de reistijden niet sowieso vergeleken o.b.v. Amsterdam naar de bestemming? Niet echt een eerlijke vergelijking als je bv uit de achterhoek komt.

[ Voor 19% gewijzigd door Robertdj op 17-09-2018 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trainhunter2009
anboni schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 00:34:
Ik had eigenlijk verwacht dat de RET al genoeg ervaring had opgedaan met lijn E. Iemand een idee waarom de software e.d. daarvan niet gewoon wordt hergebruikt?
Dit omdat daar ZUB ligt, en men dat niet wilde gebruiken op de Hoekselijn omdat dan de gehele serie 5400 van ZUB moet worden voorzien, de oude beveiliging volstaat dus omdat al het materieel dat al aan boord heeft.
Nieuw materieel krijgt vanwege de inzet op beide lijnen vanzelfsprekend LZB en ZUB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trainhunter2009
SRich schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:10:
[...]

Dat is mooi, als ik RET zou zijn, zou ik contract voorstellen dat er alleen ingekeken kan worden voor betaling om de overgang te regelen. Doet men dat niet dan zowel GM, als Bombardier uitsluiten voor alle toekomstige opdrachten.

Technisch gezien geeft LZB via spoorstroomlopen een frequentie door waardoor het voertuig weet welke toegestane snelheden er zijn. Dat moet toch wel redelijk eenvoudig te reversen zijn...
Daar zit het 'm niet in, zoals ik begreep heeft Bombardier de beveiliging op hun manier aan de praat, maar zodra er een trein de overgang pakt achter station Schiedam van GE naar Bombardier versie, dat die trein per direct een snelremming krijgt omdat die overgang blijkbaar niet goed doorkomt. Verder ben ik over die techniek niet onderlegd en weet ik niet wat de rede precies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
Trainhunter2009 schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:28:
[...]

Dit omdat daar ZUB ligt, en men dat niet wilde gebruiken op de Hoekselijn omdat dan de gehele serie 5400 van ZUB moet worden voorzien, de oude beveiliging volstaat dus omdat al het materieel dat al aan boord heeft.
Nieuw materieel krijgt vanwege de inzet op beide lijnen vanzelfsprekend LZB en ZUB.
Plus dat ZUB nou niet echt het beste systeem voor een metro is. Dat oude LZB is veel beter omdat er meer mogelijk is dan ZUB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
Alstom’s waterstoftrein rijdt mee in dienstregeling in Duitsland
Gepubliceerd op 17-09-2018 om 12:04

Alstom’s waterstoftrein Coradia iLint rijdt maandag voor het eerst mee in de dienstregeling in Nedersaksen. Op zondag reed de trein voor het eerst station Bremervörde binnen, toen nog zonder reizigers.

Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB) gaat twee iLints in de dienstregeling opnemen. Ze worden ingezet op spoorlijnen tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude, ter vervanging van dieseltreinen. EVB bedient ongeveer twee miljoen treinreizigers en vier miljoen buspassagiers per jaar.
Waterstof

De Coradia iLint is uitgerust met brandstofcellen die waterstof en zuurstof omzetten in elektriciteit, waardoor de trein geen vervuilende emissies uitstoot. De treinen zijn daarom een milieuvriendelijk alternatief voor dieseltreinen. De treinen, die gebouwd zijn in het Duitse Salzgitter, kunnen snelheden tot 140 kilometer per uur bereiken.

“Waterstof is een realistisch, emissiearm en efficiënt alternatief voor diesel,” zei de staatssecretaris Enak Ferlemann van Transport en Digitale Infrastructuur. “Deze treinen kunnen netjes en op een milieuvriendelijke manier worden ingezet, vooral op secundaire lijnen waar bovenleidingen nog niet beschikbaar zijn of de plaatsing daarvan te duur is.”
Tankstations

De nieuwe treinen kunnen tanken bij een mobiel waterstoftankstation bij het station van Bremervörde. De gasvormige waterstof wordt in de treinen gepompt vanuit een hoge stalen container. Met één tank kunnen ze de hele dag rijden en in totaal 1000 kilometer afleggen. In 2021 gaat een tweede tankstation open op het EVB-terrein in Zeven. In datzelfde jaar levert Alstom nog eens 14 Coradia iLint-treinen aan vervoerder Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), die treindiensten verzorgt in Nedersaksen.
https://www.spoorpro.nl/m...nstregeling-in-duitsland/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
In het VK gaat Alstom het ook proberen met waterstof, samen met de ROSCO Eversholt Rail Group gaan elektrische treinstellen van het type Class 321, die nu o.a. nog dienst doen bij Greater Anglia, omgebouwd worden naar waterstoftreinen. Een waterstof-321 heeft naar verwachting een bereik van 1000 km en een topsnelheid van 140 km/u.

Meer dan de helft van de spoorlijnen in het VK is niet geëlektrificeerd en er is ook niet de verwachting dat dat nog gaat gebeuren. De Britse overheid wil echter wel naar een uitstootvrije spoorsector toe, de potentie voor waterstoftreinen is dus groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crossfire1987
@Alex) ik denk dat waterstof best wel groot kan worden in treinsector.
Bereik is vrij goed hoor kunnen een dag mee op stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
IenW: geen inzet bussen tijdens Amsterdamse treinchaos begrijpelijk
Gepubliceerd op 17-09-2018 om 10:55

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat noemt het begrijpelijk dat NS eind augustus geen vervangend busvervoer regelde, nadat het treinverkeer door een storing op Schiphol urenlang plat kwam te liggen. Wanneer er bussen waren gekomen, had dit tot onveilige situaties kunnen leiden. Tienduizenden reizigers rondom Amsterdam werden door de storing getroffen.

Dit schrijft Van Veldhoven aan de Tweede Kamer na vragen van PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk. Van Dijk is van mening dat reizigers met nog meer vertraging werden geconfronteerd door het besluit van NS om aan reizigers te communiceren dat ze zelf voor vervangend vervoer moesten zorgen. Alleen voor de meest ‘schrijnende gevallen’ waren bussen beschikbaar.
Vervangend vervoer

De staatssecretaris laat weten dat ze met NS de afspraak heeft dat er bij grote verstoring vervangend vervoer wordt ingezet, maar dat bij elke situatie opnieuw de afweging wordt gemaakt of dit wel mogelijk is. Bij deze bewuste storing was de inzet van extra bussen niet verstandig. Reizigers zouden dan namelijk massaal op zoek zijn gegaan naar de bussen, terwijl er niet voldoende bussen beschikbaar waren om iedereen te vervoeren. Dit zou kunnen leiden tot gevaarlijke situaties.

Bovendien meent Van Veldhoven dat de inzet van vervangend busvervoer bij de reizigers de suggestie zou wekken dat alle reizigers per bus vervoerd zouden kunnen worden. Dit was echter nooit mogelijk geweest, omdat er naar schatting 1200 bussen nodig waren geweest om dit te bewerkstelligen. Zo veel bussen én buschauffeurs waren niet beschikbaar. Verder zijn de busplatforms en wegen rondom de Amsterdamse stations niet uitgerust voor die hoeveelheden bussen.
Alternatieve vervoerders

Het Tweede Kamerlid wil ook weten of NS op deze manier zijn eigen probleem heeft afgewenteld op het openbaar vervoer van de stad- en streekvervoerders in Amsterdam. De ambtsvrouw meent dat andere vormen van vervoer altijd iets merken van storingen van deze omvang. “Daarom werken vervoerders en (spoor)wegbeheerders samen om de extra toestroom van reizigers tijdens werkzaamheden en verstoringen zo goed mogelijk te kunnen oplossen.”

Dit is een opvallende conclusie, omdat dit juist op kritiek mocht rekenen van reizigersorganisaties. Rover stelde dat het juist ontbrak aan goede reisinformatie en dat reizigers niet verwezen werden naar de lijnbussen die wel gewoon reden. De organisatie pleitte voor een reizigersprotocol, waarin onder andere afspraken gemaakt konden worden met streekvervoerders om extra ritten te rijden met het materieel dat buiden de spits in de remise staat.
https://www.ovpro.nl/trei...-treinchaos-begrijpelijk/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Kwam deze net buiten station Amsterdam tegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eVbDg9UqSm3uPyCqxrBsVQMk/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossfire1987
@Skyaero Zie je ook niet echt dagelijks voorbij komen.

Mischien ergens oefening of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48
Skyaero schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:39:
Kwam deze net buiten station Amsterdam tegen

[Afbeelding]
Welke richting gingen ze op, misschien oefening afgelopen?
Een week of 2-3 geleden zag ik twee (in 2 of 3 dagen tijd) van die treinen richting Duitsland gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
Robertdj schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:14:
Volgens mij hoeft de treinreis niet per se korter te zijn om te kunnen concurreren, dat verwacht men ook niet. De trein moet vooral een stuk goedkoper worden, als het tijdsverschil dan ook niet te groot is ben je al een heel eind.

Zorg dat je in het westen, midden en oosten kan opstappen en de deur tot deur tijd gaat al drastisch omlaag als je niet uit de randstad komt. Worden de reistijden niet sowieso vergeleken o.b.v. Amsterdam naar de bestemming? Niet echt een eerlijke vergelijking als je bv uit de achterhoek komt.
Ik ga binnenkort naar Londen, en heb bewust voor de trein gekozen. Het vliegtuig is weliswaar 100 euro goedkoper, maar dat is wel van deur tot deur voor mij, 1e klas (2e klas was al uitverkocht) en heb geen transfer meer van/naar het vliegveld. Als ik dat meeneem, en ook nog eens het feit dat ik op het vliegveld ruimer van te voren aanwezig moet zijn, ontloopt het elkaar wat tijd en kosten betreft niet zo heel veel voor mij, al scheelt het ook enorm dat ik makkelijker vanuit de Eurostar met het OV thuis kom dan vanaf het vliegveld. Voor mij is Londen dus eigenlijk al beter met de trein dan met het vliegtuig.

Enige jammere is de lage frequentie en dat de Eurostar naar Londen nog niet direct is en er dus een overstap in Brussel is, daardoor loopt mijn reistijd (en/of prijs) op de heenrit enorm op omdat de NS de overstap als minimaal 45 minuten ziet, waardoor je eigenlijk net de aansluiting zou missen (is 44 minuten). Ach, moet ik me op Brussel maar een beetje zien te vermaken, dat lukt wel, en als de Thalys dan toevallig vertraging heeft dan hoef ik me alsnog niet te haasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
St00mwals schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:01:
[...]

Welke richting gingen ze op, misschien oefening afgelopen?
Een week of 2-3 geleden zag ik twee (in 2 of 3 dagen tijd) van die treinen richting Duitsland gaan.
Dit is tussen Amsterdam Centraal richting Sloterdijk (ik zit in de trein richting Alkmaar).
Of hij gaat naar Amsterdam haven, of hij gaat via spoor 11/12 op Sloterdijk naar weet-ik-waar.

Hier nog een videootje. Geen superkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
Filmpje ziet er goed uit . Jammer van de stemmen op de achtergrond
Pagina: 1 ... 65 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.