Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 100 Laatste
Acties:
  • 575.870 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:01
EDIT schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:33:
[...]

Dat is inderdaad de nieuwe Flirt Sprinter. De echte nieuwe sprinters (Sprinter Nieuwe Generatie) komt volgend jaar pas in dienst (de eerste testritten worden volgende maand in Velim (Tsjechië) gereden en komt later in het jaar naar Nederland voor de test- en toelatingsritten.

Momenteel is men bezig met het opleiden van machinisten in Roosendaal voor de Flirt, en daar horen natuurlijk ook een aantal opleidingsritten bij om ook de trein tijdens het rijden meegemaakt te hebben. Je hebt dus een van die opleidingsritten voorbij zien komen ;)
Die opleidingsritten voeren ze uit op de Zeeuwse Lijn doordat Roosendaal - Dordrecht te druk is? Want die Flirt zelf gaat verder nooit op de Zeeuwse Lijn komen, enkel intercitymaterieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zeeuwse Lijn is natuurlijk een stuk rustiger dan R'daal <> Dordrecht idd. Dan heb je dus meer mogelijkheden om opleidingsritten te rijden.

En als hij op de Zeeuwse Lijn stil zou mogen vallen is de impact natuurlijk ook wat minder dan wanneer hij dat op een heel druk traject als R'daal <> Dordrecht doet, dan ligt meteen half zuid-Nederland plat qua treinverkeer :P

En als Roosendaal toch de standplaats is, is de Zeeuwse Lijn ook dichtbij genoeg natuurlijk :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:28
Geen idee waarom er voor een bepaald traject wordt gekozen. Ik geloof dat bij instructie in Zutphen naar Deventer en Apeldoorn werd gereden, en daar komt dat ding ook niet. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met de drukte op het baanvak, maar ook met keervoorzieningen.
Ga je bijvoorbeeld naar Lage Zwaluwe of Breda, dan kom je al heel snel in de knoei met de enorme hoeveelheid goederenpaden die daar liggen, in combinatie met de reizigerstreinen die daar rijden. Keren gaat daar nauwelijks met die drukte, omdat je daar altijd wel weer het pad van een andere trein kan treffen.
Zeker omdat het instructieritten betreft, kan ik mij voorstellen dat ze dat liever op een rustiger baanvak hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 14-03-2017 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Aan de andere kant is destijds datzelfde traject (Roosendaal <> Dordrecht) in de jaren 90 wel het proeftraject geweest waar DD-IRM met de eerste 15 stellen getest werden in de operationele inzet.

Ze werden op die lijn als stoptreinen ingezet destijds (heb er toen regelmatig ingezeten).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:44

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

* Freee!! is een beetje confuus. De ICD reed zonder problemen precies op tijd. Waar gaat dat heen met de zekerheden in dit leven :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Een groep enthousiastelingen van de Southern Electric Traction Group is een inzamelingsactie gestart voor de restauratie van 4VEP nummer 423417 "Gordon Pettit", een serie elektrisch treinstellen die van 1967 t/m 2005 op de sporen in het zuiden van Engeland te vinden was.

Onder de naam "Buy the VEP a Pint" probeert de SETG £25.000 in te zamelen voor de restauratie, zodat ze er later weer mee over Brits ijzer kunnen scheuren.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.static.flickr.com/1106/5159529440_4f1435410c_z.jpg
'76263 - 4 VEP UNIT 3417 'GORDON PETTITT' - BR EMU - DRIVING TRAILER 1967' door pix42day

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:10
wildhagen schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:28:
Zeeuwse Lijn is natuurlijk een stuk rustiger dan R'daal <> Dordrecht idd. Dan heb je dus meer mogelijkheden om opleidingsritten te rijden.

En als hij op de Zeeuwse Lijn stil zou mogen vallen is de impact natuurlijk ook wat minder dan wanneer hij dat op een heel druk traject als R'daal <> Dordrecht doet, dan ligt meteen half zuid-Nederland plat qua treinverkeer :P

En als Roosendaal toch de standplaats is, is de Zeeuwse Lijn ook dichtbij genoeg natuurlijk :)
Vandaag zag ik er weer een paar voorbij komen. Het blijkt dus dat ze in Goes op het terrein stoppen en dan weer terugkomen. Echter vandaag iets langer kunnen kijken omdat de Flirt stopte op het zijspoor bij station Kruiningen omdat er een goederentrein vol met Fords bestemd voor Engeland voorbij kwam denderen.

Zit daar nog ook een maximale snelheid aan bij het langsrijden van een station ? Soms heb ik het idee dat ze op volle snelheid voorbij Komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-10 01:35
De ter plaatse geldende baanvak snelheid is lijdend voor de snelheid waarmee een trein het door jou bedoelde station passeert. Verder alle regeltjes, borden en seinen in acht nemend door de machinist kan het dus idd voorkomen dat een trein met 130 km/u door het station raast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28
140 km/h zelfs :P Dat is trouwens ook het limiet: Op bijvoorbeeld de Hanzelijn mag niet met 200 km/h langs perrons gereden worden. Daar liggen extra sporen voor langs de perrons, zodat doorgaande treinen over de middelste sporen die geen perron hebben kunnen rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Moeten er eerst wel treinen besteld worden die überhaupt 200km/u kunnen. De ICE heeft daar 220km/u gehaald en een 1800 serie heeft er 180km/u gehaald (totdat de motor plof zei :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Owwww, arme 1800........ Ik wist niet dat ze snelheidsproeven met NS materieel hadden gedaan op de Hanzelijn. Van die ICE wist ik wel. Max snelheid + 10%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

N18 hakt door spoorlijn MBS bij Haaksbergen
HAAKSBERGEN / RIETMOLEN - Aannemer Noaber18 heeft tussen Haaksbergen en Boekelo op het N18-tracé de spoorlijn van de Museum Buurt Spoorweg (MBS) ontmanteld. Tot de week van Hemelvaartsdag kunnen MBS-stoomtreinen niet verder dan de halte Stepelo. Waar elders bij gestremde spoorverbindingen de reizigers met bussen worden vervoerd, sponsort ter compensatie de wegenbouwer de MBS, zodat reizigers korting krijgen bij ritten over het verkorte tracé. Het overige verkeer over de Geukerdijk wordt via de Hazenweg en Oude Boekeloseweg om de plek heen geleid waar het N18-tracé dat van de spoorlijn kruist. De nieuwe autoweg wordt hier verdiept aangelegd. Noaber18 bouwt ondertussen een industrieel ogende brug waarover de spoorlijn opnieuw wordt gelegd.

Anders gaat het bij Rietmolen: daar worden naast het vroegere GOLS-spoortracé de Kerkweg en Groothuizenweg door de nieuwe weg doorsneden. De Groothuizenweg is inmiddels definitief gestremd. Een vergelijkbaar lot wacht de komende dagen de Munsterdijk tussen Rietmolen en Eibergen. De Kerkweg wordt later trouwens van een viaduct over de autoweg voorzien, om zo de verbinding Rietmolen-Haaksbergen voor met name fietsverkeer open te houden.
d:)b

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Trainhunter2009 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:16:
Owwww, arme 1800........ Ik wist niet dat ze snelheidsproeven met NS materieel hadden gedaan op de Hanzelijn. Van die ICE wist ik wel. Max snelheid + 10%
Ja dat was voor de ICE, want de Fyra V250 was als eerste gepland en daar heeft de projectmanager uiteindelijk gezegd dat die niet op "mijn spoor" komt :P Toen hebben ze een 1800 gepakt en daar alles uit geprobeerd te halen, maar die haalde de 200 dus niet en uiteindelijk heeft NSR een ICE ter beschikking gesteld (tis nou niet dat ze er daar genoeg van hebben).
Ze hebben daarna ook nog een stress test uitgevoerd met 2x V-IRM in dezelfde sectie (naast elkaar) op maximum vermogen om te kijken of de snelschakelaars er niet uit klapte bij een dergelijke belasting.
Het systeem was theoretisch ontworpen op 220km/u, niemand wist toen of het "traditionele" OS ontwerp en de plaatsing wel zou voldoen voor 220... uiteindelijk werkt het dus prima, al hebben ze nooit met 2x ICE op 220km/u kunnen testen.

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 15-03-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Wat hadden ze voor rijtuigen achter die 1800 hangen dan? Of reed de 1800 solo 180? Aangezien er schijnbaar, met ouder materieel in ieder geval, wel eens snelheidslimieten van bijvoorbeeld 80 km/h zijn voor losse loctreinen.

Met een losse loctrein kan ik me ook amper voorstellen dat een tractiemotor doorbrandt, er is nauwelijks belasting. Ook zijn de Franse broertjes geschikt voor 200 km/h. Of hebben ze andere tractiemotoren?

[ Voor 31% gewijzigd door marcop23 op 15-03-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Solo loc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens de materieelgids mag een losse 1600 ook maar 120 km/h. >:)
Een 1800 zou gewoon 180 moeten kunnen halen, daar is hij voor gebouwd. Maar ja, met een 30 jaar oude lok kan er wel eens wat stuk gaan als je hem buiten zijn normale omstandigheden gebruikt.
Dat hij lang veel vermogen moet leveren kan het probleem niet zijn geweest, dat moet een 1600 in de goederendienst ook.

[ Voor 70% gewijzigd door Maasluip op 15-03-2017 12:13 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:51

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Vandaag is het weer raak... :(

Ik ben sinds deze week op de fiets naar school, maar vandaag even niet. De trein kwam beter uit. Blijkbaar is dat niet zo handig geweest, want precies vandaag is er dan weer een seinstoring. :( :(
Ik heb het idee dat het traject Arnhem z. &aHrr; Duiven de laatste tijd een erg instabiel is...

* T.Kreeftmeijer Neemt voortaan maar de fietst, want dit is niet te doen zo...

Wat ik dan weer niet snap is dat op de digitale borden niet staat dat de ST naar Doetinchem niet verder dan Zevenaar rijdt. Dat stond wel bij andere treinen. Blijkbaar een foutje in het systeem.

[ Voor 19% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 16-03-2017 08:49 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Echter remde beide treinstellen door het gebroken lucht circuit... heb het idee dat, dat niet gebeurde in België. Overigens is het weer een NID zo te zien, iets dergelijks gebeurde net na de indienststelling ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Yups het waren weer 2 DDZ/NID stellen. Betrof de combi 7540+7506.
Deze zijn nu op Tbge gezet.

En in Nijkerk en bij Moerdijk is het eerder ook gebeurt.

Het feit zit hem in het koppelen, voor de BSI's elkaar grijpen moet er flink door de bufferdruk heen gedrukt worden, als er dan net niet genoeg traktie wordt gegeven en de koppelingen grijpen elkaar, maar NET FF NIET voor 100% kan door hobbelen en oplopen de "haak" loskomen en volgt een ontkoppeling.
Goed is het niet, maar of dit verwijtbaar genoemd kan worden, het is niet te zien als er gekoppeld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Het is wel te zien als er gekoppeld is. Speciaal daarvoor zijn na eerdere ontkoppelincidenten markeringen aangebracht voor een eenvoudigere visuele controle na het koppelen. Als er goed gekoppeld is, zijn juist deze BSI-koppelingen heel sterk en zullen zeker niet zomaar ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
:$ Ah Oké! Die wist ik nog niet.
Inside info, thnx B)

Was deze al bekend/doorgekomen?
http://www.limburger.nl/c...botsing-schuld-van-arriva

[ Voor 51% gewijzigd door Trainhunter2009 op 16-03-2017 11:52 . Reden: Artikel bijgeplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ArcticWolf schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:27:
[...]

heb het idee dat, dat niet gebeurde in België.
Als de luchtleiding onderbroken wordt zullen de remmen automatisch aanslaan, ook in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Voor de simulatie liefhebbers, vandaag komt Train Sim World uit:

https://train-simulator.com/category/train-sim-world/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04

silverball

De wagen voor moderne mensen

Skyaero schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:26:
[...]

Schiphol zeker? Toen het probleem opgelost was gingen er zo veel treinen rijden dat er uiteindelijk een file van treinen voor Almere Centrum stond. Op een gegeven moment reed de intercity zo langzaam dat ze hadden besloten deze ook maar te laten stoppen op kleine stations rond Almere. _O-
Dat gebeurde voor de vrij recente blokverdichting en bouw van Almere poort zeer regelmatig!
EDIT schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 09:30:
Sinds vandaag is een update live van de borden waarbij "Rijdt niet verder dan xx" in het rood direct onder de oorspronkelijke eindbestemming wordt weergegeven. Dit zou al een heel stuk duidelijker moeten zijn bij een gewijzigde eindbestemming.
Zie ook http://nieuws.ns.nl/perronborden/
Lijkt veel meer verandert te zijn. In de sprinters (RIS) word gebruik gemaakt van een nieuw lettertype, en in de intercity's (OBIS) word langzamerhand een kleine update doorgevoerd met ander lettertype, iets andere layout, nieuwe inlogportal, en een iets hogere bandbreedte per device.

Op de perronschermen is het wel een verbetering, lijkt kwa indeling wat meer op de oude cta's.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Weer wat nieuws uit het Zonnige Zuiden :*)
De eerste SNG is klaar, en onderweg naar Velim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat is het verschil tussen de FLIRT en SNG? Waarom bestelt de NS niet gewoon 1 type sprintermaterieel? Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
@Skyaero De SNG (van Spaanse fabrikant CAF, bekend in Nederland van bijvoorbeeld de Amsterdamse metro's) was al geheel aanbesteed en besteld voordat de Flirt in beeld kwam en is bedoeld als vervanger van de SGM sprinters die inmiddels de respectabele leeftijd van 40+ bereiken en omvat 118 nieuwe sprinters.
De Flirt is besteld toen de overheid besloot om de studenten ov-kaart in plaats van af te schaffen, juist uitbreidde. Er was toen opeens in de reizigersprognoses een behoorlijk tekort aan materieel. Er is geloof ik nog gekeken of de bestelling van de SNG naar voren kon worden gehaald, maar CAF kon helaas niet eerder dan 2018 (de oorspronkelijke indienststelling van SNG) leveren.
Door de urgentie kon het aanbestedingstraject overgeslagen worden en werden fabrikanten direct aangeschreven voor snelle levermogelijkheden. Fabrikant Stadler was de enige fabrikant die in anderhalf jaar tijd kon leveren. Dat hebben ze keurig gedaan: volgens mij zijn zo goed als alle 59 Flirts inmiddels in Nederland.

[ Voor 18% gewijzigd door EDIT op 17-03-2017 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Ah, dat klink logisch. Wel bijzonder dat een CAF een jaar of 5 nodig heeft, terwijl Stadler het in 18 maanden kan.

Nu maar hopen dat de Spanjaarden beter kunnen bouwen dan de Italianen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:05
Een oude Seat heeft minder ondershoudskosten dan bijv een Fiat.. ergens dat werkt ook door.. verwacht het wel :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:55
Skyaero schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:17:
Ah, dat klink logisch. Wel bijzonder dat een CAF een jaar of 5 nodig heeft, terwijl Stadler het in 18 maanden kan.
Zal wel te maken hebben met al reeds lopende bestellingen en productiecapaciteit. Ook koste het wat extra tijd omdat het eerst aanbesteed moest worden, daar gaat ook tijd overheen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009

Ik heb nog geen klachten vernomen van bedrijven die met CAF materieel rijden.
Van bedrijven die problemen hebben met Ansaldo Breda materieel weet ik er wel een paar.
Zelfs het GVB Amsterdam is geloof ik best tevreden met de CAF-jes.

En kijk maar naar de aanbesteding van de ICNG, die is in 2016 gaan lopen(al betwijfel ik of daar ook de voorbereiding aan de zijde van NS al bij zit) en komt in 2021 pas af. Dat is ook die 5 jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Trainhunter2009 op 17-03-2017 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Trainhunter2009 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:30:
[...]

Van bedrijven die problemen hebben met Ansaldo Breda materieel weet ik er wel een paar.
Ik lees op een mailinglist dat de DSB al hun hun IC4 tot 27 maart stil hebben gezet om wat defecten te onderzoeken.
Dat had je hier ook kunnen verwachten met de V250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
DAT is er een van ja ;)
En in Noorwegen storten trams in elkaar door corrosie en ook vele defecten aan het materieel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT

Het grote verschil is dat de SNG aangepast is aan de wensen van NS. De basis is een CAF Civity, maar dan dus aangepast. Dit ontwerpproces duurt al een jaar over het algemeen. Zowel reizigers en reizigersorganisaties worden betrokken bij het interieurontwerp, personeelsleden kijken naar bijvoorbeeld cabines, plaatsing apparatuur voor makkelijk onderhoud of in hoeverre het eenvoudig schoon gemaakt kan worden door de schoonmakers.
Dan zal het productieproces bij CAF in gang gezet moeten worden. Daar gaat ook een behoorlijke tijd overheen, waarna de eerste trein uiteindelijk van de band rolt. Daarna begint het testprogramma. Eerst statische tests in de fabriek (die zijn nu dus al deels afgerond) en daarna mag de trein voor het eerst naar buiten.
Er worden, meen ik, in totaal zes treinen speciaal voor het testen gemaakt. Omdat het een aangepast ontwerp voor NS is, moet er getest gaan worden in Velim (Tsjechië), de klimaatkamer in Wenen, en ook in Nederland.
Daar gaan de treinen dan beproefd worden en eventuele op- of aanmerkingen kunnen dankzij die proefserie van zes treinen nog worden doorgevoerd in de seriematige bouw van de overige 112 stuks.
Dit jaar nog zal dus de eerste SNG in Nederland verschijnen voor tests en in de loop van volgend jaar (lees: herfst/winter 2018) moeten ze in de reizgersdienst rijden.

Waarom de Flirt zo snel geleverd kon worden is simpel te verklaren:
Stadler levert een product met een aantal standaard opties die allemaal al beproefd zijn in andere landen. NS heeft gebruik gemaakt van de productielijnen die vrij kwamen na de levering de PKP Intercity Flirt.
Daardoor kon Stadler een heel groot deel van het productieproces hergebruiken. Ook de toelating is een stuk eenvoudiger. Alle standaard tests waren al gedaan in andere landen, dus kon Stadler daar alle documentatie van overleggen. In Nederland hoefden dus enkel nog de aanpassingen en specifieke apparatuur voor Nederland getest worden.
Hierdoor kon er dus in noodtempo geleverd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
En met de Nederland-specifieke engineering (bijvoorbeeld integratie ATB) was Stadler allang bezig, vanwege de orders van Abellio voor Düsseldorf - Arnhem en Gouda - Alphen a/d Rijn. En daar profiteerde ook Arriva weer van toen ze uiteindelijk de concessie Limburg kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Alex) schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:34:
En met de Nederland-specifieke engineering (bijvoorbeeld integratie ATB) was Stadler allang bezig, vanwege de orders van Abellio voor Düsseldorf - Arnhem en Gouda - Alphen a/d Rijn. En daar profiteerde ook Arriva weer van toen ze uiteindelijk de concessie Limburg kregen.
Hebben de GTW's in het noorden alleen ATB-NG of beide? Want dan was Arriva daar de eerste die bij Stadler een trein bestelde met ATB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Als een trein ATB-NG heeft, heeft hij ook EG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Ze gaan ook via het HRN naar andere oorden, zou lastig zijn zonder ATB-EG.
Denk maar aan de omweg van het stel dat in Duitsland "vast"stond na de aanvaring van de brug.
Enige restrictie is meerdere stellen i.v.m. detectie.
Maar ATB-EG is de basis, daarbovenop zit er VV en NG op. En voor ICE en Thalys ATB+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 16-10 10:18
Maasluip schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:34:
[...]

Ik lees op een mailinglist dat de DSB al hun hun IC4 tot 27 maart stil hebben gezet om wat defecten te onderzoeken.
Dat had je hier ook kunnen verwachten met de V250.
Yup, die zijn aan de kant gezet omdat er wat vanaf gevallen is :S En ook iets met een hydrolische pomp geloof ik. Er is zelfs een speciale IC4 werkplaats en daar staat het nu nok-vol met die dingen. Vanaf 2021 gaan ze ze uitfaseren en ook de 'eerste' IC2/IC4 treinen worden al gesloopt (restwaarde = 0 DKK).

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ho ho. Koper is nog altijd 4 €/kg en zelfs voor staal kun je nog 0,10 €/kg krijgen. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 16-10 10:18
Ik kan het ook niet helpen dat DSB (eigenaar van de treinen) zelfs dat niet eens meer meeneemt in de boekhouding :)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:05
Je zou verwachten dat koper veel meer oplevert dan € 4 / kg, gezien de grote hoeveelheid koperdiefstalmeldingen de laatste maanden/jaren.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D_Jeff schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 23:40:
Je zou verwachten dat koper veel meer oplevert dan € 4 / kg, gezien de grote hoeveelheid koperdiefstalmeldingen de laatste maanden/jaren.
4 euro / kilo is best veel in de metaal wereld. Overigens weegt een 500mm2 zo'n 8~9kg/meter schoon (en daar liggen er veel van langs het spoor zeg maar), maar echt rijk zal je er niet van worden nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

silverball schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 20:03:
[...]

Dat gebeurde voor de vrij recente blokverdichting en bouw van Almere poort zeer regelmatig!

[...]

Lijkt veel meer verandert te zijn. In de sprinters (RIS) word gebruik gemaakt van een nieuw lettertype, en in de intercity's (OBIS) word langzamerhand een kleine update doorgevoerd met ander lettertype, iets andere layout, nieuwe inlogportal, en een iets hogere bandbreedte per device.

Op de perronschermen is het wel een verbetering, lijkt kwa indeling wat meer op de oude cta's.
Krijgt OBIS in de intercities nu een design á la FLIRT?
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2aj9fyc.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 18-03-2017 00:35 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Maegrim schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:18:
Sgm2 heeft geen magneetremmen en mag niet alleen rijden
Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/ujkuebmat/IMG_20170318_090337.jpg

Dan is de NS levensgevaarlijk bezig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
Jaja daar waren we al achter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Nee heren, NS is alleen gevaarlijk bezig in de herfst met SGMm2. Al koppel je er nu 4 aan elkaar dat mag gewoon. Het wijzigingsblad per 12-2 heeft dat verbod weer opgeheven, dit mag dus weer gewoon en gebeurt dagelijks op weekdagen op de Hoekselijn tot en met 31-03-2017 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Trainhunter2009 op 18-03-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-10 21:49
Wat mij deze week opviel zijn deze schotels op Alkmaar & Zaandam. Heb ze nog niet eerder gezien. Is het een proef voor Wi-Fi op het perron?
https://gyazo.com/acc63f79b44545cb8de3dd3fcd4a9f57
https://gyazo.com/e20e60b00fa4bbaca3113f13e02d5562

EDIT: Wat is trouwens de standaard manier op hier plaatjes te posten? Lijkt me dat je dat gewoon op de T.net server zou moeten dumpen. Heb je over 2 jaar niet opeens dat alle plaatjes weg kunnen zijn...

[ Voor 30% gewijzigd door Woask op 18-03-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Woask schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:36:
EDIT: Wat is trouwens de standaard manier op hier plaatjes te posten? Lijkt me dat je dat gewoon op de T.net server zou moeten dumpen. Heb je over 2 jaar niet opeens dat alle plaatjes weg kunnen zijn...
Je kunt in de Karmastore het t.net fotoalbum activeren, of een host (kuch) gebruiken die embedden toestaat en waarschijnlijk het nog wel een paar jaar volhoudt. En je kunt je natuurlijk afvragen hoe erg het is dat iemand over 2 jaar je post niet meer kan lezen -- de kans dat iemand nu een specifieke post in het Spoorwegentopic deel 13 nog wil lezen is vrij beperkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ValHallASW schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:44:
[...]

Je kunt in de Karmastore het t.net fotoalbum activeren, of een host (kuch) gebruiken die embedden toestaat en waarschijnlijk het nog wel een paar jaar volhoudt. En je kunt je natuurlijk afvragen hoe erg het is dat iemand over 2 jaar je post niet meer kan lezen -- de kans dat iemand nu een specifieke post in het Spoorwegentopic deel 13 nog wil lezen is vrij beperkt ;)
Beetje offtopic, maar hier is dat idd van toepassing misschien... maar op auto forums kom ik vaak How-To's tegen waar de plaatjes van de servers zijn verdwenen na 2 a 3 jaar na het aanmaken van de thread, terwijl er veel mensen zijn (en ik) die nog steeds "oude"auto's kopen :P tis soms erg vervelend als de plaatjes opeens weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Van het weekend werkzaamheden tussen Roosendaal en Bergen op Zoom, de NS zet bussen in. Prima geregeld.

Maar op een of andere manier presteert de NS het al om in Middelburg al 2 minuten te laat te arriveren (de koffie in Vlissingen is vast erg lekker) en tegen die tijd dat we in Bergen op Zoom zijn is de vertraging al opgelopen tot 7 minuten (en dat op een baanvak waar de trein geen last heeft van andere treinen :X ). Snel uitstappen en naar de bussen, maar die rijden net vol gas (en leeg) weg. NS medewerker: Ja, jammer, de volgende gaat pas weer over een half uur 8)7 . Maar wacht hij heeft een oplossing, een reservebus, echter die blijkt een lege accu te hebben :/ .

Uiteindelijk komen de bussen uit Roosendaal vroeg aan en mag deze wonder boven wonder direct terug vertrekken. Dus omdat de overstap op Roosendaal van origine 20 minuten was toch de trein nog gehaald. Maar wat een stukje klantenservice om de bussen voor je neus te laten wegrijden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vraagje over de ICD materieel. Voor zover ik weet zijn dat vrij oude refurbished wagons. Hebben ze hier ook de techniek vernieuwd, of alleen het interieur? Wat mij opvalt is dat er bij het binnenlopen op de stations een vrij sterke brandgeur hangt die volgens mij van de remmen afkomstig is. Lijkt wel alsof je in je afgesloten garage je complete set tuingereedschap even langs de slijpsteen hebt gehouden of dat je met de slijptol even een complete plaat ijzer hebt bijgewerkt. Bij andere treinen is dit niet zo sterk. Bij de ICD is dit in de coupe te ruiken, maar bij uitstappen is het helemaal een sterke geur.
Long-shot: zou dit ook de bron kunnen zijn van de (voormalig) vele brand(geur)meldingen in de tunnel bij Schiphol? Vanochtend was hij weer hard aan het remmen, 100 meter voordat we het station binnen kwamen en we zaten nog in de tunnelbuis, de geur was dus extra sterk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
De rijtuigen hebben deels technische aanpassingen gehad, maar niet een volledige revisie.
Die geur is inderdaad van de remmen afkomstig en kan verder geen kwaad.
De remblokken zijn behandeld met een chemisch goedje wat brandvertragend werkt. Als een machinist heel erg hard remt, warmen de remmen op en dat ruik je dan.
Ook met het hard remmen van bijvoorbeeld ICM ruik je dit goed, echter heeft die een iets andere geur (andere remblokken/goedje).

Of het iets met de vele brandmeldingen van een tijd geleden te maken had weet ik niet. Er staat mij iets van bij dat er in de tunnel een tijdje veel opwaaiend stof te zien was na werkzaamheden, iets wat aangezien kon worden voor rook. Het stof is toen verwijderd en daarna zijn volgens mij de onterechte meldingen afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Wat een ludieke beschrijving zeg _O-
Maar ik heb zo'n vermoeden dat dit te maken heeft met de nieuwe remblokken die er pas zijn onder gezet.
Dit zijn dacht ik kunststof remblokken, of dit ook van toepassing is op de remblokken die op de schijfremmen zitten weet ik niet, daar kan mss een "insider" op inhaken.
Maar de fikse schroeilucht is mij ook al diverse malen opgevallen bij een binnenkomst te Rtd.

Ow.........@EDIT was me 3 seconden voor :P

[ Voor 5% gewijzigd door Trainhunter2009 op 20-03-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
De geur was er volgens mij juist bij de stammen met de 'oude' remblokken.
Het lijkt nu een stuk minder met de nieuwe kunststof L-remblokken, of in ieder geval is het mij nog niet direct opgevallen, maar misschien ben ik inmiddels aan de geur gewend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ik heb inderdaad de geur van heet staal/ijzer al een tijdje niet meer geroken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Belgische I11 en duitse IC rijtuigen hadden het ook altijd heel sterk. Ik dacht dat het door de asbest in de remblokken kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik rook het juist de afgelopen weken weer sterk.
Viel me ook op dat er relatief meer Rental locs voor stonden,
en voor mijn gevoel ook enkele reserve rijtuigen ertussen op de tijden dat ik erin zat. (weet niet zo goed waar ik dat aan kan zien, maar zag ergens op rijtuigen een sticker met Reserve....). Misschien dat dat het is.

Ook wel mooi (eigenlijk helemaal niet...:S) om te zien dat de relatie tussen Thalys, Brusseltrein en ICD. De eerste twee zijn eigenlijk altijd wel een paar minuten te laat en de direct volgende ICD is daardoor dus ook altijd te laat, aangezien die zelfde spoor en veelal zelfde perron heeft. Zo vertrok vanochtend de ICD vanuit Breda al te laat, doordat de Thalys uit dezelfde richting te laat was. Ging om de ICD van 8.10 bij Rdam centraal. Kachelden we dus mooi acheraan, waardoor de achterstand ook niet in te lopen was, terwijl op het HSL traject dat normaal wel gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Get!em schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:32:
Ik rook het juist de afgelopen weken weer sterk.
Ah, weer nieuwe collega's die even moeten wennen aan het ouderwets pneumatisch remmen :+
Viel me ook op dat er relatief meer Rental locs voor stonden,
en voor mijn gevoel ook enkele reserve rijtuigen ertussen op de tijden dat ik erin zat. (weet niet zo goed waar ik dat aan kan zien, maar zag ergens op rijtuigen een sticker met Reserve....). Misschien dat dat het is.
Waarschijnlijk heb je het stickertje gezien bij de kast met de reserveonderdelen (reservelampjes etc). Er zijn volgens mij niet zo zeer 'reserverijtuigen' die met een sticker aangegeven worden, maar wellicht dat @Maegrim daar meer van weet.
Ook wel mooi (eigenlijk helemaal niet...:S) om te zien dat de relatie tussen Thalys, Brusseltrein en ICD. De eerste twee zijn eigenlijk altijd wel een paar minuten te laat en de direct volgende ICD is daardoor dus ook altijd te laat, aangezien die zelfde spoor en veelal zelfde perron heeft. Zo vertrok vanochtend de ICD vanuit Breda al te laat, doordat de Thalys uit dezelfde richting te laat was. Ging om de ICD van 8.10 bij Rdam centraal. Kachelden we dus mooi acheraan, waardoor de achterstand ook niet in te lopen was, terwijl op het HSL traject dat normaal wel gebeurt.
Dat is met de nieuwe dienstregeling weer een bron van irritatie. Zodra er een maar één minuut te laat is, loop je al vertraging op. Helaas schijnt het wijzigen lastig te zijn: rondom Breda ligt het vol met goederenpaden en zelfs een minuut later vertrekken vanuit Breda voor net wat extra speling levert schijnbaar al problemen op met een ander treinpad. De Thalys wijzigen kan ook niet zomaar: daar zit je met de Belgische dienstregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EDIT schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:47:
[...]
De Thalys wijzigen kan ook niet zomaar: daar zit je met de Belgische dienstregeling.
Een vertraagde Thalys een paar minuten langer laten wachten, zodat spul dat wel op tijd kan vertrekken er geen last van heeft, zou niet al te veel moeilijkheden moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Daar zijn allerlei afhandelscenario's van ProRail voor. Ik meen dat tot iets van +10 een Thalys voor mag (en de ICD dus 10 minuten mag wachten). Ook dat gebeurd helaas met enige regelmaat.
Wat de reden van die afhandeling is, zou ik niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EDIT schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:10:
Daar zijn allerlei afhandelscenario's van ProRail voor. Ik meen dat tot iets van +10 een Thalys voor mag (en de ICD dus 10 minuten mag wachten). Ook dat gebeurd helaas met enige regelmaat.
De reden weet ik wel, geld. Die Thalys is internationaal en levert meer geld op. Het nadeel is dat het dus niet beperkt blijft tot die 10 minuten voor de ICD (waardoor de volgende dus ook weer vertraging oploopt) en het de reputatie als minst betrouwbare trein van Nederland alleen maar bevestigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:47:

Waarschijnlijk heb je het stickertje gezien bij de kast met de reserveonderdelen (reservelampjes etc). Er zijn volgens mij niet zo zeer 'reserverijtuigen' die met een sticker aangegeven worden, maar wellicht dat @Maegrim daar meer van weet.

[...]
Ha, ja, de reserve onderdelenkast die ken ik ook wel (balkon, tegenover WC), maar nee, die bedoelde ik niet. Was iets op het onderstel (je kijkt door de hoge coupe makkelijk naar de wielen en het ijzer er tussen, met soms als verrassing leuke notities van reparaties)
Dat is met de nieuwe dienstregeling weer een bron van irritatie. Zodra er een maar één minuut te laat is, loop je al vertraging op. Helaas schijnt het wijzigen lastig te zijn: rondom Breda ligt het vol met goederenpaden en zelfs een minuut later vertrekken vanuit Breda voor net wat extra speling levert schijnbaar al problemen op met een ander treinpad. De Thalys wijzigen kan ook niet zomaar: daar zit je met de Belgische dienstregeling.
In datzelfde tijdslot zag ik inderdaad ook nog een goederentrein die rondom 8.00-8.10 die vandaag over spoor 10 reed op Rdam centraal (kreeg mooi rood sein, Thalys mocht erlangs, daarna weer verder...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
EDIT schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:10:
De Thalys rijdt op het traject tussen Schiphol en Rotterdam sneller dan de ICD. Hoeveel extra vertraging krijgt de Thalys als hij met 5 minuten vertraging achter een ICD terecht komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Freee!! schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:13:
[...]

De reden weet ik wel, geld.
Niet direct. Het was, meen ik, een of andere technische limitatie omdat er bij de grens een correcte hand-over moet plaatsvinden met 300 km/u. Daar moet geloof ik een rijweg al een tijdje van te voren ingesteld worden zodat de Thalys zonder problemen met 300 door kan rijden.
Toen de HSL ontworpen werd, was er nog geen standaard oplossing voor een hand-over tussen twee leveranciers van ERTMS. Daar moest dus door de fabrikanten iets op verzonnen worden. Ik meen dat de oplossing daardoor een aantal behoorlijke limitaties heeft.
Maar of het helemaal klopt wat ik hier zeg, durf ik niet te zeggen. Vandaar dat ik het in eerste instantie ook niet in mijn bericht typte.
ANdrode schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:16:
[...]

De Thalys rijdt op het traject tussen Schiphol en Rotterdam sneller dan de ICD. Hoeveel extra vertraging krijgt de Thalys als hij met 5 minuten vertraging achter een ICD terecht komt?
Ik geloof een minuut of 3 - 4. Zoveel scheelt het niet op die afstand. Maar zie hierboven, ik meen dat het deels een technische reden is (maar opnieuw: opnieuw ben ik daar niet zeker van).

Nu met vijf treinen per uur per richting merk je het gewoon heel erg snel als er ook maar iets vertraagd is en zeker internationale treinen op langere afstanden zijn daar gewoon heel gevoelig voor.

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 20-03-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Wordt er met ICD stammen etc nog veel met de remblokken geremd dan? Als een ICD of 1100 het station binnenrijdt, brullen de ventilatoren van de ED-remmen er over ja :P Ook als een trein voorbij rijdt op bijvoorbeeld Delft Zuid, die al afremt voor Delft, maken de Traxx locs best een kabaal. Aangezien die dingen belachelijk veel vermogen hebben, dus ook remvermogen lijkt me? Zou ik zeggen dat ze de remblokken amper gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
De loc remt zelf tot bijna stilstand geheel ED, maar zolang je de indirecte remkraan gebruikt, zullen de rijtuigen gewoon normaal blijven remmen. Eigenlijk wordt die in de meeste gevallen gebruikt en zullen de rijtuigen dus in vrijwel alle remmingen gewoon meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
En die ventilatoren brullen al bij het uit de rijstand halen van de indirecte remhendel, dan rem je nog niet eens ;)

Over reserverijtuigen weet ik niks trouwens, voor zover ik weet worden bij de stammen geen losse rijtuigen uitgewisseld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Het AD(klik) vanochtend..........geen mooie cijfertjes ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Mogelijk komt de toename van het aantal defecte treinen ook door de nieuwe sprinter genaamd 'flirt', die sinds december 2016 rijdt. Bij volle treinen zou de schuiftrede van de gelijkvloerse instap vast kunnen komen te zitten tegen het perron.
Dat is voor het eerst dat ik dat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Nou het euvel niet, de oorzaak wel............
Er hebben er al meerdere op stations "vast" gestaan met haperende schuiftreden. Maar of volle treinen daar nou debet aan waren dat weet ik niet.
Dit soort meldingen kwamen op Somda voorbij, zelfs structureel treinen gespoorwijzigd om het te voorkomen omdat de perronrand net te hoog of te laag was.
Ook is er al een update aan de Flirts gedaan om de sensoren beter te laten werken en het "klem zitten" te voorkomen.

[ Voor 41% gewijzigd door Trainhunter2009 op 21-03-2017 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb zelfs nog nooit gehoord van die stad... maar wow dat monorail netwerk :o

YouTube: 【Chongqing Rail Transit】 Chongqing Monorail Line 2 Fro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:25

Garyu

WW

Population: 49.17 million (2015) :o

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:44:
Heb zelfs nog nooit gehoord van die stad...
Ach, Chongging is "maar" de 3e/4e (afhankelijk van meetmethode) grootste stad van China :P

Zie Wikipedia: List of cities in China by population and built-up area (sorteren op Metropolitan Area of Urban Area).

Sowieso is China best wel bezig met diverse intensieve vernieuwingen op spoorgebied (normaal spoort, hogesnelheidsspoor, light rail-oplossingen etc) :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Trainhunter2009 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 10:52:
Het AD(klik) vanochtend..........geen mooie cijfertjes ;(
De laatste tijd gaat het hier aardig goed, maar ik hoor ''s middags inderdaad wel steeds vaker dat er iets uitvalt vanwege een defecte trein. Tot nu toe heb ik meestal geluk gehad. Nog maar 1 keer vertraging gehad hierdoor deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 03:25:
[...]
Ach, Chongging is "maar" de 3e/4e (afhankelijk van meetmethode) grootste stad van China :P
offtopic:
Maar het haalt niet het lijstje met bekendste steden als Beijing, Shanghai en Nanjing. Hong Kong en Macau laat ik maar even buiten beschouwing, die zijn te lang niet Chinees geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Voor de liefhebber:
Nieuwe editie Kilometer Kampioen op 24 juni 2017

Hoeveel kilometer kun je in Nederland met de trein op één dag afleggen? Met die vraag in het achterhoofd organiseert Treinreiziger.nl dit jaar een nieuwe editie van de Kilometer Kampioen. Op zaterdag 24 juni zal de wedstrijd plaats vinden.

Het is de tweede keer dat we deze wedstrijd organiseren. De eerste keer – 2015 – wist Bob Landman op één dag maar liefst 1593 kilometer af te leggen. Daarmee was hij Menno de Vries net voor, die had één kilometer minder afgelegd. Matthias Huijgen had op papier de langste planning (1635 kilometer), maar miste direct zijn eerste aansluiting, waardoor hij toch naast de titel greep.

Eigenlijk was het de bedoeling dat de Kilometer Kampioen een éénmalig evenement zou zijn om het tienjarig bestaan van Treinreiziger.nl te vieren. Maar veel deelnemers waren zo enthousiast dat we dit jaar een nieuwe editie organiseren. Dit jaar zullen er meer werkzaamheden zijn. Dit jaar zullen er op 24 juni in elk geval geen treinen rijden tussen Amsterdam Centraal – Schiphol, Schiphol – Rotterdam (HSL) en Boxtel – Den Bosch. De precieze gevolgen van de werkzaamheden zullen pas veel later in de reisplanner verwerkt worden.

Een ander verschil is het aantal nachttreinen. Er is tussen Utrecht – Eindhoven en Rotterdam – Eindhoven geen sprake meer van een volwaardig nachtnet. Om toch voldoende flexibiliteit te hebben overwegen we dit jaar de spelregels iets aan te passen. In 2015 telde ieder traject maar maximaal één keer mee (Sittard-Roermond en Zwolle-Meppel uitgezonderd). Dit jaar overwegen we toe te staan dat je elk traject maximaal twee keer mag afleggen. We zijn benieuwd naar jouw mening. Via de speciale nieuwsbrief kun je op de hoogte blijven over de ontwikkelingen.

Alhoewel de datum vast staat, 24 juni, is inschrijven voor de wedstrijd nog niet mogelijk. Daarvoor hebben we gekozen, omdat de spelregels nog niet exact vast staan. Ook hopen we net als de vorige keer bij het inschrijven een dagkaart te kunnen aanbieden. Zodra inschrijven voor de wedstrijd mogelijk is, zul je het lezen op Treinreiziger.nl en in de speciale Kilometer Kampioen nieuwsbrief.

De winnaar van de Kilometer Kampioen mag zich de meest fanatieke treinreiziger van Nederland noemen, en krijgt 250 euro treintegoed om het af te leren.
Bron: Treinreiziger.nl

Wel leuk, alleen weet ik nu al dat ik er niet aan kan meedoen :'(
Maar voor de gein ga ik al wel vast wat routes uitrekenen ;)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 06:42:
[...]

De laatste tijd gaat het hier aardig goed, maar ik hoor ''s middags inderdaad wel steeds vaker dat er iets uitvalt vanwege een defecte trein. Tot nu toe heb ik meestal geluk gehad. Nog maar 1 keer vertraging gehad hierdoor deze week.
En jawel: in verband met een defecte trein....

Onee: Een verstoring "elders"

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:07

Luke!

#Treinbaas
En wat weten we nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niks. En de omroep en de reisplanner weten het ook niet meer. Dat was het hele punt. Wisten we maar iets.

Ik ga niet een half uur eerder naar huis om dan in onwetendheid een half uur langer op een perron te staan.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:46
Vandaag stopt de IC-direct ook op Amsterdam lelylaan omdat er werkzaamheden zijn. Ik stond daar op mijn trein te wachten richting Rotterdam, zie ik de 11:14 ICd richting Amsterdam centraal keihard doorrijden terwijl hij had moeten stoppen.

Daar was de machinist eventjes vergeten daar hij vaker moest stoppen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Laatst online: 23:19

SuBBaSS

-has Ryzen

Skyaero schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:04:
[...]

Dat is voor het eerst dat ik dat hoor.
Bij de flirts van Arriva hier (provincie groningen) komt het regelmatig voor.
Vind het wel wonderlijk, sommige ervan zijn al bijna roze uitgeslagen (die rijden er alweer een aantal jaren, maar dan nog blijft dat wmb. een aanfluiting om te zien) en het is verre van een nieuw probleem. Ik ga ervan uit dat de flirts van de ns later geleverd zijn. Lijkt dan toch een structureel probleem?

Hoe vaak ik wel niet meegemaakt heb dat de machinist (vanwege gebrek aan overig treinpersoneel) op een station de trein uit moet om met (wat ik gok:) elbow-grease die plank weer naar binnen te krijgen.
't Is volgens mij niet dat hij klem zit tegen het perron ofzo, hij wil gewoon niet meer naar binnen...

Dat "excuus" van volle treinen is in ieder geval pertinent niet waar. Ik heb dat zelf ook meermaals meegemaakt als de trein maar een kwart vol zit bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 21:03
In het hoge noorden rijdt Arriva niet met FLIRT, maar met GTW. Heel ander treintype, wel dezelfde fabrikant. ;)

[ Voor 80% gewijzigd door Dolan op 26-03-2017 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-10 03:23

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat die plankjes vast zitten in die GTWtjes hier. Maargoed, n=1.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
F.West98 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:06:
Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat die plankjes vast zitten in die GTWtjes hier. Maargoed, n=1.
Ik ook niet. Nu is n 2 :P

Ik weet wel dat het een kinderziekte die optrad toen de GTW's net nieuw waren, maar volgens mij was het opgelost toen de perrons op hoogte gebracht waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
menzo schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:32:
Vandaag stopt de IC-direct ook op Amsterdam lelylaan omdat er werkzaamheden zijn. Ik stond daar op mijn trein te wachten richting Rotterdam, zie ik de 11:14 ICd richting Amsterdam centraal keihard doorrijden terwijl hij had moeten stoppen.

Ook een keer meegemaakt bij Thunderdome 2012 toen ik op Rai stond te wachten op de IC naar Utrecht. Sta je daar om 7:45 mega gaar te zijn op het perron, komt de IC richting Almere er aan en vond dat die wel erg hard reed en opeens ... vol in de ankers met piepende remmen en stopt nog /net/ voor het einde van het perron. Dus al die gabbers die redelijk op het begin van het perron stonden naar de trein rennen/sjokken :D maar die was dus ook even vergeten dat de eerste paar treinen op Rai moesten stoppen vanwege Thunderdome :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:51

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb wel gehad dat die plankjes van de GTW (Gelderland) niet uitschoven. Niet dat ze niet dicht in gingen...

[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 26-03-2017 20:21 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:23
menzo schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:32:

Gisteren was vooral een drama op Schiphol. Daar waren alleen sporen 4, 5 en 6 in gebruik. 5 en 6 richting Leiden, 4 richting Amsterdam.

Ik was met de Thalys meegereisd vanuit Rotterdam omdat de IC-D vertraging had. Die stond nog een tijdje stil op spoor 4 omdat er van die mensen zijn die dan hun bagage in de trein vergeten en dan een trein daarmee 5 minuten ophouden.

Uiteindelijk besloot de verkeersleiding op die vertraagde IC-D dan maar naar spoor 5 te brengen. Maar je begrijpt dat spoor 4 helemaal vol stond met mensen voor Amsterdam Centraal. Dus konden even 200 mensen de roltrap nemen naar spoor 5.

Gelukkig was er genoeg NS-personeel op het station, maar een half station Schiphol gebruiken werkt gewoon niet. Zelfs niet als er al zoveel treinen geschrapt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 22:00
Is dat nou dezelfde overweg weer waar de treinen van de rechter moesten toeteren maar van de bewoners niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Laatst online: 18:03
Dat was volgens mij een provincie verderop, in Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo dat is de tweede keer al dit jaar op die overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-10 11:49
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:21:
Ik heb wel gehad dat die plankjes van de GTW (Gelderland) niet uitschoven. Niet dat ze niet dicht in gingen...
Ik kan me wel herinneren dat in het begin ze ook nog wel eens gedoe hadden met die treeplanken op de lijn Emmen-Zwolle. Waarbij het even flink springen op zo'n plank een keer de oplossing gaf en de treeplank als nog naar binnen ging om vervolgens met +5 tot +10 te vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:05
anboni schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:27:
Is dat nou dezelfde overweg weer waar de treinen van de rechter moesten toeteren maar van de bewoners niet?
Dat was Winsum, toch? Overigens een vergelijkbare situatie: Een onbewaakte overweg in een weinig gebruikte privé-weg.

[ Voor 45% gewijzigd door Bacchus op 27-03-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Nee, een overweg met WILO........er knipperden zelfs rode lampen.
Afbeeldingslocatie: https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/styles/inline_large/public/content/images/2017/03/27/trein.jpg?itok=TS9iPWOe
http://www.rtlnieuws.nl/s...7/trein.jpg?itok=TS9iPWOe

[ Voor 67% gewijzigd door Trainhunter2009 op 27-03-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Volgens het nieuwsbericht gingen ze naar de boerderij toe. Dan kijk je op deze tijd van de dag wel recht tegen de zon in.

En als ik foto's van nu.nl bekijk is er sinds kort een gebouw een een grasduin die (deels) het zicht richting Harlingen belemmert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Volgens NOS deze tekst; "De personenauto was net vertrokken bij een nabijgelegen boerderij. Daar was een lammetjeskijkdag voor kleuters van de Prins Johan Frisoschool in Harlingen. Een van de auto's waarmee de kinderen naar de school zijn gegaan werd geschept."

Kan het niet zien op foto's en filmpjes in welke richting de voorzijde van de auto staat, is niet als zodanig herkenbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Trainhunter2009 op 27-03-2017 13:57 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.