Op zich vind ik het niet slecht dat er wat (meer) treinen langs de diabolo passeren. Ik woon in de Antwerpse Kempen, regio Turnhout, en met een overstap in Mechelen heb ik nu een vlotte verbinding naar de luchthaven, of zelfs naar Leuven. Vroeger moest ik eerst naar Brussel-Noord om een overstap te nemen naar de luchthaven. En voor Leuven kon ik overstappen in Lier op een stoptrein naar Leuven, of de IC richting Luik, tot in Aarschot om dan wederom over te stappen.
Verkeerstechnisch is het natuurlijk ook gemakkelijk dat we treinen via daar kunnen omleiden om zo naar Brussel te rijden bij incidenten in Vilvoorde bijvoorbeeld.
Maar er zit inderdaad een zware clausule in het contract van de PPS :
https://www.hln.be/nieuws...plukt-nmbs-kaal~ac400671/whistler schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:14:
[...]
Waarom is dat eigenlijk? Is het duurder om met de M6-combinaties te rijden als die niet goed gevuld zijn? Moeten die in het weekend stilstaan voor onderhoud? Worden ze op andere trajecten ingezet?
In Nederland kennen we dat toch niet zo, dat er in de weekenden ander materieel wordt ingezet dan door de week? De treinen zijn soms wel korter, maar ik zie toch in de weekends de Nederlandse intercities niet met sprintermaterieel rijden.
Ik vermoed dat het inderdaad duurder zal wezen om een ram M6'en in te zetten. Er zijn bijvoorbeeld minder bestuurders die een rijbewijs hebben om met E-locs te rijden. Ook op een weekdag, buiten de spitsuren worden er wel wat treinen aan de kant gezet, en op sommige roulatie's wil dit dus zeggen dat er gesleepte rammen aan de kant gaan voor treinstellen.
Verder wil men eigenlijk niet liggen prutsen en wil men de stam van een dergelijke trein compleet houden, dus het koppelen en ontkoppelen van rijtuigen is eigenlijk not done. Men heeft bij NMBS dan oplossingen liggen zoeken door sommige rijtuigen en locs uit te rusten met snelkoppelingen (standaard zijn rijtuigen en locs uitgerust met schroefkoppeling), om zo kortere treinen te kunnen vormen, of ergens halverwege het traject te ontkoppelen om naar 2 locaties te rijden, maar er zijn altijd wel problemen mee, ondermeer in Brugge.
https://www.hln.be/nieuws...einen-naar-kust~a3c91150/
Sinds de dienstregeling van 2017 heeft men die noodoplossing uit het artikel dan maar ingevoerd als effectieve treindienst
Verder wordt dat materiaal inderdaad ingezet op andere trajecten, bijvoorbeeld als festivaltrein, toeristentrein naar de zee, tijdens de kerstperiode als shoptrein naar de grote steden. Eigenlijk waar men veel volk verwacht, wordt dat materiaal ingezet. Verder wordt er dan ook nog materiaal verhuurd, de tweakers express 2017 had bijvoorbeeld enkele Belgische rijtuigen (waren wel geen dubbeldekkers)
Dus vanwaar die grotere variatie bij de NMBS?
...
Het leuke eraan vind ik dat je zo bij de NMBS nog eens wordt verrast. Vorige week zag ik een combinatie rijden van klassieke rijtuigen met één dubbeldeksrijtuig erachter - zag er een beetje vreemd uit, maar waarom niet? Anderzijds voel ik me in een intercitydienst met Desiro of varkensneusje altijd een beetje bekocht - ze zijn nu eenmaal niet zo comfortabel.
Ik vermoed dat NMBS een grotere variatie heeft in haar treinmaterieel dan NS, dus dat resulteert automatisch in meer afwisseling op de baan. Ik vraag me trouwens af wat een klassiek rijtuig is.
"Een klassiekse" is een motorstel uit de reeks AM66-AM70.
Je moet trouwens in een (niet gereviseerde) "varkensneus" (nen 800 of een AM75) in de eerste klasse gaan zitten. Dan wil je die banken van een dubbeldek niet meer. (De desiro's zijn inderdaad marteltuigen op lange afstand)
[
Voor 0% gewijzigd door
Arator op 23-05-2018 09:23
. Reden: typo ]