Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 100 Laatste
Acties:
  • 575.684 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:20
SRich schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:14:
[...]

Dat was volgens mij ook een paar weken geleden de oorzaak dat er massale trein uitval op de HSL net over de grens met België plaatsvond. Maar volgens diverse kan dat niet omdat RBC/GSM-R op andere frequenties zitten...
Ik hoorde dat verhaal eergisteren ook weer van een treinspotter die kwam kletsen. Dat zat net even anders, aldus dit bericht:
Arator schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:35:
[...]

Wat het probleem was met de trein die is afgesleept, weet ik niet. Het probleem op de volgende dag, weet ik ondertussen wel. Volgens een technieker is in het RBC systeem het treinnummer van die defecte, afgesleepte trein, blijven hangen. Hierdoor greep het RBC steeds in. Probeerde het RBC nu commando's door te sturen naar die afgesleepte trein, of dacht het RBC dat er nog een trein stond, en dat er geen trein achterin mocht rijden? Dat hebben ze mij niet verteld. In ieder geval kregen de treinen bij het overrijden van de grens ineens een EOA.
Nadat die ene treinnummer uit het RBC is gehaald, ging alles weer vlot (of toch tijdens mijn shift)

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 19-05-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
EDIT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:20:
[...]

Ik hoorde dat verhaal eergisteren ook weer van een treinspotter. Nee dus:

[...]
Dat heb ik ook gelezen, maar de eerste oorzaak van de BENELUX IC Brussel dat het een verbindingsprobleem had?

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]EDIT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:43:
[...]

Alsof jou het ook maar een fluit aangaat waarom iemand iets zou willen weten... 8)7

[...]

Precies, Dat geldt dus ook voor die arro reactie op die foto.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2018 15:37 . Reden: foutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:29:
[quote]EDIT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:43:
[...]

Alsof jou het ook maar een fluit aangaat waarom iemand iets zou willen weten... 8)7

[...]

Precies, Dat geldt dus ook voor je arro reactie op die foto.
_/-\o_

Ehm, welke reactie heb ik op die foto gegeven?

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 17-05-2018 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:31:
[...]

_/-\o_

Ehm, welke reactie heb ik op die foto gegeven?
foutje. Verbeterd.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2018 15:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
Zelfs dan, waarom zou iemand verantwoording aan jou af moeten leggen als iemand graag wil weten waar iets hangt en waarom het daar hangt? Juist dát vind ik persoonlijk van arrogantie getuigen.
Als ik iets tegenkom wat ik niet verwacht, vraag ik toch ook even uit nieuwsgierigheid hoe en wat? Daar is dit topic juist voor.

@SRich Ik heb in de logging terug zitten zoeken naar wat er met die eerste trein mis ging, maar kan het helaas niet zo 1,2,3 vinden :(

[ Voor 26% gewijzigd door EDIT op 17-05-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 08:16
Ch4oZZzz schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:13:
Als je de einddatum al weet kan je bij de aanvraag van beeindiging die datum opgeven. Je moet dan naar de kaartautomaat om deze beeindiging van abonnement op te halen. Dan kan je per die datum geen gebruik meer maken van het abonnement, maar nog wel van je kaart.
Wat betreft betaling en geld terug van een al eventueel betaald abonnement is dat ook nog afhankelijk van of het een businesscard of een normale kaart is.
Toevallig dit een paar weken geleden nagevraagd bij het opzeggen van de kortingskaart, de medewerker aan de foon (van de NS) zei dat het product er dan pas afgehaald wordt als je abbo is afgelopen, dus dat je alsnog door kan blijven reizen met korting tot het einde, ook al heb je het product al eerder opgehaald in de automaat (of verwijderd?).

Of dit klopt, ik heb zo mn twijfels dus wacht nog ff met het ophalen van de bestelling 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
EDIT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:39:
Zelfs dan, waarom zou iemand verantwoording aan jou af moeten leggen als iemand graag wil weten waar iets hangt en waarom het daar hangt?
Als ik iets tegenkom wat ik niet verwacht, vraag ik toch ook even uit nieuwsgierigheid hoe en wat? Daar is dit topic juist voor.

@SRich Ik heb in de logging terug zitten zoeken naar wat er met die eerste trein mis ging, maar kan het helaas niet zo 1,2,3 vinden :(
Dacht dat je me negeerde, maar bedankt voor je uitzoek werk d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
SRich schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:54:
[...]

Dacht dat je me negeerde, maar bedankt voor je uitzoek werk d:)b
Negeren werkt altijd het beste :P

Maar zonder gekheid, soms hoor ik wel eens wat, maar meestal ook niet. Ik kan gaan lopen gokken, maar daar heeft niemand wat aan. Soms zijn dingen complexer dan je denkt, soms zijn dingen juist veel eenvoudiger :)
Als ik kan geef ik graag commentaar of mijn eigen interpretatie van het gebeuren, maar gelukkig weet ik ook niet alles. Vaak wil je niet eens weten wat er precies is gebeurd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 18:30
cazzer22 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:41:
[...]

Toevallig dit een paar weken geleden nagevraagd bij het opzeggen van de kortingskaart, de medewerker aan de foon (van de NS) zei dat het product er dan pas afgehaald wordt als je abbo is afgelopen, dus dat je alsnog door kan blijven reizen met korting tot het einde, ook al heb je het product al eerder opgehaald in de automaat (of verwijderd?).

Of dit klopt, ik heb zo mn twijfels dus wacht nog ff met het ophalen van de bestelling 8)
Je haalt bij de automaat niet het opzeggen op, maar juist de einddatum van je product. Als je dan vervolgens op de automaat of mijn NS kijkt, zie je het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e6CjH9b.png

Je kan je product dan vervolgens nog gewoon netjes gebruiken tot de einddatum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
EDIT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:14:
[...]

Negeren werkt altijd het beste :P

Maar zonder gekheid, soms hoor ik wel eens wat, maar meestal ook niet. Ik kan gaan lopen gokken, maar daar heeft niemand wat aan. Soms zijn dingen complexer dan je denkt, soms zijn dingen juist veel eenvoudiger :)
Als ik kan geef ik graag commentaar of mijn eigen interpretatie van het gebeuren, maar gelukkig weet ik ook niet alles. Vaak wil je niet eens weten wat er precies is gebeurd :P
Van de week bij Hoofddorp stond er weer IC-D? met een traxx die zijn parkrem niet meer wilde lossen, gebeuren zulke dingen vaak ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Parkeerrem die niet zou lossen lijkt mij sterk, maar zeg nooit nooit :P
Die zijn namelijk veergestuurd, dus dat is een kwestie van een paar kraantjes omzetten waarmee de rem handmatig fysiek afgesloten wordt, mocht de luchtoverbrugging het niet doen.
Ik hoorde wel dat er uiteindelijk zelfs een monteur bij moest komen, maar wat er precies mis was weet ik niet.
Gelukkig zijn dit soort situaties uitzonderingen. Als het wel de parkeerrem was, dan heb ik in ieder geval nog niet eerder gehoord dat een trein daardoor tot stilstand is gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 17-05-2018 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:15
Het was initieel een probleem met de snelschakelaar, maar daarna kwamen er andere problemen bij en werd er een dieselloc heen gestuurd. Die combinatie kreeg vervolgens luchtlekkage waardoor de remmen niet konden lossen.. dramaatje.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
@Maardiweb Dank voor de uitleg :)
Weet jij toevallig waarom de trein niet verder is gerold naar Schiphol als het eerste probleem de snelschakelaar betrof?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maardiweb
Hij kwam stil te staan als gevolg van een probleem met de snelschakelaar (aldus de melding). Toen werd er een reset uitgevoerd, de voorste loc uitgeschakeld en getracht op te duwen. Dat ging even goed, maar vervolgens kwam de trein op een veel minder gunstige plek weer stil te staan :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
EDIT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:38:
Parkeerrem die niet zou lossen lijkt mij sterk, maar zeg nooit nooit :P
Die zijn namelijk veergestuurd, dus dat is een kwestie van een paar kraantjes omzetten waarmee de rem handmatig fysiek afgesloten wordt, mocht de luchtoverbrugging het niet doen.
Ik hoorde wel dat er uiteindelijk zelfs een monteur bij moest komen, maar wat er precies mis was weet ik niet.
Gelukkig zijn dit soort situaties uitzonderingen. Als het wel de parkeerrem was, dan heb ik in ieder geval nog niet eerder gehoord dat een trein daardoor tot stilstand is gekomen.
https://twitter.com/OvDRail_Joey/status/996669402639724544
De voorste wilde op geen enkele manier zijn parkeerrem lossen, en om vierkante wielen te voorkomen hebben we dat dus maar niet gedaan
Ik weet ff niet meer hoe je een tweet plaats

[ Voor 9% gewijzigd door SRich op 17-05-2018 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Blijft een vreemd verhaal. Met een probleem met de snelschakelaar op de voorste loc kan je gewoon blijven rollen. Dan had die trein volgens mij zo naar Schiphol kunnen rollen. Dat er vervolgens geprobeerd wordt om het spul te resetten klinkt ook vreemd. Direct met de achterste loc als duwloc verder rijden is dan volgens mij logischer.
Maar aangezien dat daarna is geprobeerd maar blijkbaar de trein alsnog stil kwam te staan, klinkt het alsof er nog wat meer aan de hand is geweest, zeker in combinatie met die problemen met een parkeerrem.
Het klinkt bijna alsof de batterijen uitgeput waren en daardoor alles uitgevallen is. Maar zelfs dan is het een kwestie van handmatig een paar kraantjes omzetten en je moet dat spul zo weg kunnen slepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ArcticWolf schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:33:
... en er waren 1000 en 1 mensen die mij de grond in boorde dat GSM-R geen last van LTE kon hebben "omdat" de blokken ver genoeg uit elkaar zouden zitten...
Gewone GSM-kanalen zitten niet 'ongeveer' in dezelfde band, maar allemaal in exact dezelfde band. 200kHz uit elkaar. Dat stoort ook niet. Dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Alhuz1f.png

Tele2 gebruikt 791-821 MHz en 832-862 MHz en GSM-R gebruikt 876–880 MHz en 921–925 MHz. Daar zit dus op z'n minst 14MHz tussen. Meer dan genoeg om iedere vorm van interferentie uit te sluiten, 70 naast elkaar liggende kanalen scheiding, in bovenstaand plaatje uitgedrukt.

De verhalen over 4G en GSM-R gaan over toekomstige uitbreidingen. Die zouden kunnen gaan botsen. Maar: daar is nu geen sprake van en als dat gaat gebeuren duurt dat jaren voordat alle internationale verdragen aangepast zijn en fabrikanten hun apparatuur bijwerken.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
burne schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:37:
[...]

Gewone GSM-kanalen zitten niet 'ongeveer' in dezelfde band, maar allemaal in exact dezelfde band. 200kHz uit elkaar. Dat stoort ook niet. Dat ziet er zo uit:

[afbeelding]

Tele2 gebruikt 791-821 MHz en 832-862 MHz en GSM-R gebruikt 876–880 MHz en 921–925 MHz. Daar zit dus op z'n minst 14MHz tussen. Meer dan genoeg om iedere vorm van interferentie uit te sluiten, 70 naast elkaar liggende kanalen scheiding, in bovenstaand plaatje uitgedrukt.

De verhalen over 4G en GSM-R gaan over toekomstige uitbreidingen. Die zouden kunnen gaan botsen. Maar: daar is nu geen sprake van en als dat gaat gebeuren duurt dat jaren voordat alle internationale verdragen aangepast zijn en fabrikanten hun apparatuur bijwerken.
Dan ga je er van uit dat er alles goed werkt, maar er zijn "schijnbaar" toch interferentie getuige het onverklaarbare trippen van treinen die op de HSL rijden, precies waar er gebruikt gemaakt word van een radioverbinding voor seingeving.
ArcticWolf schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:33:
[...]

Jij bent 1 van de weinige mensen die ook dit probleem ziet. Ik heb het weleens geroepen bij een nieuwsbericht over de 700Mhz veiling binnenkort ... en er waren 1000 en 1 mensen die mij de grond in boorde dat GSM-R geen last van LTE kon hebben "omdat" de blokken ver genoeg uit elkaar zouden zitten...

Maar helaas is dit wel een vervelend probleem aan het worden.
Zie mijn bovenstaande reactie.

Een paar weken geleden had ik leuke gesprek hier dat eigenlijk radio cabineseingeving een gevaar is voor de treinen. Zeker als straks er nog meer interferentie plaatsvind.

Ik blijf erbij dat we eigenlijk een systeem als in de VS moeten hebben, dat seinstanden via de rails verteld moeten worden(spoorstroomloop) en eventuele tijdelijke snelheidsbeperking of andere zaken(panto op en neer enz.) via een balise, radioverbinding of van te voren in de EVC ingevoerd moeten zijn.

TVM is een goed voorbeeld. maar dan in open ERTMS standaarden en dat iedereen alles volgens hetzelfde bouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SRich begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van spoorstroomlopen en zou het liefst morgen overal ERTMS zien.
Ja, spoorstroomlopen heeft z'n voordelen maar ook veel nadelen en je kan er relatief weinig mee.

De overheid had meer ruimte moeten opeisen voor GSM-R (LTE-R straks). Overigens wordt het probleem al minder als men overstapt naar LTE-R, maar de spoorbranche is zo snel... dat gaat nog wel even duren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 14:29

Garyu

WW

ArcticWolf schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:41:
@SRich begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van spoorstroomlopen en zou het liefst morgen overal ERTMS zien.
Ja, spoorstroomlopen heeft z'n voordelen maar ook veel nadelen en je kan er relatief weinig mee.

De overheid had meer ruimte moeten opeisen voor GSM-R (LTE-R straks). Overigens wordt het probleem al minder als men overstapt naar LTE-R, maar de spoorbranche is zo snel... dat gaat nog wel even duren :+
LTE-R B). Ik zie er het een en ander van In LTE Release 14 heb je nu ook de mogelijkheid om device-to-device communicatie te hebben. Daar wordt door sommigen hier ook met interesse naar gekeken als alternatief of complementair. Ik ben benieuwd O+

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:26
ArcticWolf schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:41:
De overheid wilde meer ruimte om te kunnen veilen, want ieder stukje dat voor iets als GSM-R wordt gereserveerd, is een stukje dat ze niet ergens anders voor kunnen gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Garyu schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:26:
[...]

LTE-R B). Ik zie er het een en ander van In LTE Release 14 heb je nu ook de mogelijkheid om device-to-device communicatie te hebben. Daar wordt door sommigen hier ook met interesse naar gekeken als alternatief of complementair. Ik ben benieuwd O+
https://www.rcrwireless.c...rt-trains-lte-tag31-tag99

https://www.mobileeurope....y-services-in-south-korea
Transportman schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:31:
[...]

De overheid wilde meer ruimte om te kunnen veilen, want ieder stukje dat voor iets als GSM-R wordt gereserveerd, is een stukje dat ze niet ergens anders voor kunnen gebruiken...
... Ja minder inkomsten want minder ruimte om te veilen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Alsof de network-operators voor GSM-R niet genoeg geld krijgen van de railway operators....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Transportman schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:31:
Die frequenties zijn gereserveerd in 1995 en sindsdien niet meer aangepast, dus dat samenzweringstheorietje kan subiet op de brandstapel.

@SRich: ik zeg niet dat er geen interferentie kan zijn, ik zeg dat het met het huidige bandplan uitgesloten is dat GSM-R en 4G band 20 interfereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
SRich schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:09:
[...]

Dan ga je er van uit dat er alles goed werkt, maar er zijn "schijnbaar" toch interferentie getuige het onverklaarbare trippen van treinen die op de HSL rijden, precies waar er gebruikt gemaakt word van een radioverbinding voor seingeving.

[...]

Zie mijn bovenstaande reactie.

Een paar weken geleden had ik leuke gesprek hier dat eigenlijk radio cabineseingeving een gevaar is voor de treinen. Zeker als straks er nog meer interferentie plaatsvind.

Ik blijf erbij dat we eigenlijk een systeem als in de VS moeten hebben, dat seinstanden via de rails verteld moeten worden(spoorstroomloop) en eventuele tijdelijke snelheidsbeperking of andere zaken(panto op en neer enz.) via een balise, radioverbinding of van te voren in de EVC ingevoerd moeten zijn.

TVM is een goed voorbeeld. maar dan in open ERTMS standaarden en dat iedereen alles volgens hetzelfde bouwt.
Dat kun je oplossen door Euroloop als backup the nemen voor de radio infill, weet iemand hier of dat kan? Zal wel geld kosten omdat je koper bij moet trekken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Garyu schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:36:
Alsof de network-operators voor GSM-R niet genoeg geld krijgen van de railway operators....
Openbare aanbesteding, dus als jij denkt dat je het goedkoper op kunt lossen en nog altijd winst kan maken (of minimaal je DGA-salaris kunt rechtvaardigen) houdt niemand je tegen. Schrijf in en loop binnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
Eerlijk gezegd snap ik niet dat ze naar LTE (4G) aan het kijken zijn voor een opvolger. 5G komt er al weer aan, en tegen de tijd dat het een standaard geworden is, is 5G ook al een complete standaard, dus waarom niet nu al meeliften in de ontwikkeling daarvan, en zo globaal een stukje van de frequenties reserveren, dat het gewoon vast ligt wat geveild kan worden, en wat gereserveerd is.

Overigens, die banden zijn in de praktijk niet zo goed gescheiden dus als Tele2 of KPN of wie dan ook teveel kracht heeft gezet op de antenne, dan moet de GSM-R antenne ook krachtiger zenden om niet ondergesneeuwd te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 19:17
Wisselstoring ICD, is het weer misgegaan bij Hoofddorp? :p

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
burne schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:37:
[...]
Als je er echt in wilt geloven kán dat natuurlijk voor interferentie zorgen. Als je 70 (x2, symmetrisch) kanalen aan bandbreedte vervuilt op een vermogen dat genoeg is om interferentie te veroorzaken heb je echter een behoorlijk extreem scenario te pakken toch :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

cazzer22 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:07:
Eerlijk gezegd snap ik niet dat ze naar LTE (4G) aan het kijken zijn voor een opvolger. 5G komt er al weer aan, en tegen de tijd dat het een standaard geworden is, is 5G ook al een complete standaard, dus waarom niet nu al meeliften in de ontwikkeling daarvan, en zo globaal een stukje van de frequenties reserveren, dat het gewoon vast ligt wat geveild kan worden, en wat gereserveerd is.
Je weet hoe lang de ontwikkelingtrajecten voor trein-electronica zijn, vooral in combinatie met interoperabiliteit, standaardisatie, veiligheid? 5G is er de facto nog niet en gaat nog jaren duren voor het betrouwbaar genoeg ingezet kan worden voor de use cases die je op treingebied hebt. Dat gaat gewoon niet gebeuren.

Nee, 4G is al meer dan modern genoeg momenteel :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:30
Robkazoe schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:35:
Van die discussie op de vorige pagina dat ProRail naar het buitenland wilt gaan. Het aanbesteden/bouwen van spoornetwerken in het buitenland zou een groot risico zijn. Maar is het misschien niet handiger om het anders te doen?

Maak een bedrijfje genaamd ProRail Spoorconsultants (oid). Deel de kennis via de consultants met buitenlandse partijen en laat ProRail daar een schappelijk tarief voor vragen. Vang je wel extra omzet/winst, maar heb je niet de lasten van grote investeringen. Het gaat volgens mij tenslotte de kennis die ze willen delen.
Dat bestaat in België al van 1992 : Tuc Rail, een dochteronderneming van Infrabel. Ontstaan voor het bouwen van de HSL-verbindingen in België, maar ondertussen ook bezig met projecten in het buitenland (Nederland :P, Denemarken, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, India, Thailand, Roemenië, Saudi-Arabië, VS)
SRich schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:09:
[...]
[...]
Er zijn meerdere zaken waarom/waarop een trein tript. Allereerst kan dat dus inderdaad gebeuren door het verlies van radiocontact (in level 2). Dit zou ondermeer de oorzaak zijn geweest dat de Fyra zo dikwijls stilstond op een bepaalde plaats op HSL4. Blijkbaar had de Fyra een minder sterke ontvanger/zender dan Thalys, en de oorspronkelijke testen van HSL4 zijn met een Thalysstel gebeurd. Een antenne ten velde erbij en het was opgelost (later zijn er dan nog andere problemen opgedoken, zoals loskomende bodemplaten etc.)
Verder kan een trein ook trippen op tegengestelde berichten. Op het eerste moment leest die "volgende sein veilig", en op het andere moment krijgt die bericht "sein gesloten". Natuurlijk dat die trein gaat trippen en in noodremming gaat, want de trein kan weten waarom dat sein ineens gesloten is geworden. (kan in België bijvoorbeeld dichtvallen door storingen aan de spoorstroomkringen).

En dan is er nog het ERTMS-verhaal. Daar waar dit de Europese standaard moest worden qua spoorbeveiliging, lijkt het mij een té open standaard te zijn geworden. Al genoeg treinen op de grens weten flippen, terwijl het van het ene ERTMS-gebied naar het andere ERTMS-gebied gaat. Dit zou volgens mij niet mogen kunnen bestaan.

Eigenlijk zijn het allemaal veiligheidssstilstanden. En liever zo, dan dat die trein gaat interpreteren "daarjuist was het nog wél veilig", en tegen 300km/u door een rode rijdt.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
@Garyu daarom nou juist nú al meeliften binnen de totstandkoming van de specificaties! Er zijn geen garanties dat 4G 20 jaar mee zal gaan, 3G wordt inmiddels al langzaam aan uitgeschakeld om meer 4G antennes te hebben. 2G zal voorlopig ook nog blijven bestaan omdat er veel industriële apparaten op communiceren.

Dus naar mijn idee is juist de reden die jij aangeeft om met 4G te werken (de snelheid van adoptie), juist een reden om de meest nieuwe te kiezen, en de laatste stukken ontwikkeling ook mee te beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

cazzer22 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:04:
@Garyu daarom nou juist nú al meeliften binnen de totstandkoming van de specificaties! Er zijn geen garanties dat 4G 20 jaar mee zal gaan, 3G wordt inmiddels al langzaam aan uitgeschakeld om meer 4G antennes te hebben. 2G zal voorlopig ook nog blijven bestaan omdat er veel industriële apparaten op communiceren.

Dus naar mijn idee is juist de reden die jij aangeeft om met 4G te werken (de snelheid van adoptie), juist een reden om de meest nieuwe te kiezen, en de laatste stukken ontwikkeling ook mee te beïnvloeden.
Er wordt wel aan gewerkt hoor, maar het is gewoon momenteel nog veel te vroeg. De hele supply chain voor dit soort electronica is zich net bezig aan het houden met LTE, juist omdát er chipsets beschikbaar zijn. Vervolgens moet er tot in het kleinste detail gespecificeerd worden hoe die dan gebruikt worden, welke parameters hoe ingesteld worden, daar moeten commissies en instanties zich over buigen, simulaties, tests mee gedaan worden, equipment gebouwd, etc. etc. Dat kan nú met LTE, omdat de technologie beschikbaar is. Dat kan nog niet met 5G, omdat de standaard nog niet eens af is, laat staan dat er stabiele implementaties voor beschikbaar zijn. Ja, je kan met een emulator als OpenAirInterface of zoiets aan de gang gaan, maar nee, daarmee alleen ga je het niet redden.

Mee-specificeren heeft gewoon ook niet heel veel zin, de belangen voor de railway markt zijn niet groot genoeg dat er ook maar iemand naar ze zou luisteren. Zelfs de automotive industrie die toch een flink stuk hogere productieaantallen heeft is pas recent ingestapt op het gebied van 5G, dus als je daar nu eens vijf jaar bij optelt dan wordt het interessant voor railway.

[ Voor 18% gewijzigd door Garyu op 18-05-2018 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Oh ze zijn dus al veel verder ermee dan in een beginfase begrijp ik. Dacht dat ze daar nog niet waren. Dan is het logisch om op 4G in te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

cazzer22 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:08:
Oh ze zijn dus al veel verder ermee dan in een beginfase begrijp ik. Dacht dat ze daar nog niet waren. Dan is het logisch om op 4G in te zetten.
Zie resultaten bijvoorbeeld hier, video van CAF: https://vimeo.com/265966043.

Binnen Shift2Rail zijn er een aantal projecten die zich er mee bezig houden:
- CONNECTA (zie video)
- X2RAIL
- MISTRAL

[ Voor 35% gewijzigd door Garyu op 18-05-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

En we hebben er weer één:
http://www.kijk.nl/video/85fpfNffRlkP

[ Voor 43% gewijzigd door Onbekend op 18-05-2018 18:16 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Arator schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:33:
[...]

[...]

Er zijn meerdere zaken waarom/waarop een trein tript. Allereerst kan dat dus inderdaad gebeuren door het verlies van radiocontact (in level 2). Dit zou ondermeer de oorzaak zijn geweest dat de Fyra zo dikwijls stilstond op een bepaalde plaats op HSL4. Blijkbaar had de Fyra een minder sterke ontvanger/zender dan Thalys, en de oorspronkelijke testen van HSL4 zijn met een Thalysstel gebeurd. Een antenne ten velde erbij en het was opgelost (later zijn er dan nog andere problemen opgedoken, zoals loskomende bodemplaten etc.)
Verder kan een trein ook trippen op tegengestelde berichten. Op het eerste moment leest die "volgende sein veilig", en op het andere moment krijgt die bericht "sein gesloten". Natuurlijk dat die trein gaat trippen en in noodremming gaat, want de trein kan weten waarom dat sein ineens gesloten is geworden. (kan in België bijvoorbeeld dichtvallen door storingen aan de spoorstroomkringen).

En dan is er nog het ERTMS-verhaal. Daar waar dit de Europese standaard moest worden qua spoorbeveiliging, lijkt het mij een té open standaard te zijn geworden. Al genoeg treinen op de grens weten flippen, terwijl het van het ene ERTMS-gebied naar het andere ERTMS-gebied gaat. Dit zou volgens mij niet mogen kunnen bestaan.

Eigenlijk zijn het allemaal veiligheidssstilstanden. En liever zo, dan dat die trein gaat interpreteren "daarjuist was het nog wél veilig", en tegen 300km/u door een rode rijdt.
Dat is nou precies waarom ERTMS eigenlijk van een verkeerde kant is begonnen.

In NL is met bezig met een Level 3 Hybride (level 2) variant, waarbij alle treinen met en zonder TIM toch op hetzelfde baanvak kunnen rijden. Leuk en aardig, maar zorg maar eerst dat een ICE 3M van NS/DB op elke ERTMS baanvak gewoon kan rijden. Tis natuurlijk te gek voor woorden dat ICE op de Betuweroute/Amsterdam-Utrecht/Hanzelijn (bijna) zonder problemen kan rijden op ERTMS maar omdat de er een andere fabrikant op de HSL ligt dat het niet samen werkt.

In de spoorwereld is tegenwoordig alle met zo'n min mogelijk kabels de norm, en zoveel mogelijk via radioverbindingen, maar wee je gebeente als er ergens een keer mast plat gaat. Ben je gelijk je treinverkeer kwijt.

@ArcticWolf ik snap dat (Jade/FTGS?)spoorstroomloop beperkingen heeft(niet meer dan 30, 40 signalen, en km'ers kabel, digitale interlocking/relais ) maar wat spoorstroomlopen voor hebben op de rest naast cabineseingeving is dat gebroken spoorstaven of er iets anders aan de hand is het signaal weg valt en gelijk naar failsafe gaan. Op de HSL level 1/2 als er railstaaf breekt, dan blijft het sein op groen de cabine toestemming geven om met max snelheid er over heen te rijden. De gevolgen kan je wel raden.

Op de overige ERTMS routes is dat bijna niet mogelijk (sabotage uitgesloten) omdat geen gesloten stroomkring -> EOA.

Verder ben ik met beide eens dat liever bij een verbindingsfout dat de trein tript dan doorrijden, maar als er doelbewust het radiosysteem word aangevallen leg je daarmee wel in de toekomst gewoon je hele spoorwegnet lam. Terwijl het "oude" en dure fixed block systeem los van het internet kan draaien waardoor daar zeker in de toekomst een stuk betrouwbaarder kan zijn.

Dus wat ik eigenlijk bedoel te zeggen:

Leg in heel de EU ERTMS aan. Leg ook gewoon fixed block infrastructuur aan met spoorstroomlopen (is daar geen simpel woord voor (TC) ;) ) en eventueel met lichtseinen die gedoofd zijn. Leg zoveel mogelijk Level 1/2/3 gecombineerd aan. Waarbij eigenlijk standaard in level 3 word gereden in combinatie met 2 voor treinen zonder TIM. Zijn er storingen, schakel dan terug naar level 1 in combinatie met lichtseinen en TC eventueel aangevuld met balises + infil.

Ik weet het, 't is meest duurste systeem, maar ook het meest betrouwbaar en zeker als er ooit weer oorlog komt dan heb je een functionerende back-up systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tsja, die automoblist is duidelijk bezig geweest met zijn mobieltje, op het filmpje afgaande....

Het is niet alsof die stoomtram nou zo klein is ofzo, en er staat ook gewoon iemand bij de overgang waarschuwingssignalen te geven. Maarja, als je op je telefoon tuurt zie je dat allemaal niet natuurlijk....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De IC Brussel rijdt koud 6 weken en wordt nu al geplaagd door allerlei problemen, van overgeslagen stations tot forse vertragingen en lage punctualiteit.
De start van de nieuwe treinverbinding over de HSL naar België werd groots gevierd. Maar ruim een maand later blijken veel intercity's niet op tijd te rijden.

Door technische problemen ligt het percentage treinen dat te laat arriveert, hoger dan op andere trajecten. De 16 intercity's die dagelijks tussen Amsterdam en Brussel rijden en daarbij Breda aandoen, kampen vooral met problemen met het afwijkende veiligheidssysteem op het HSL-spoor.

,,De stiptheid van de trein blijft achter bij de verwachtingen, zeker in de richting van Amsterdam naar Brussel’’, bevestigt Bart Crols van de NMBS, de Belgische Spoorwegen, de problemen. Samen met de NS zijn ‘verbeteracties’ in gang gezet. Hoe groot de problemen met de nieuwe verbinding exact zijn, is niet duidelijk. De NS zegt pas tegen de zomer met cijfers te komen.

Sinds 9 april rijdt de IC Brussel zoals de intercityverbinding tussen Amsterdam en Brussel heet, over de HSL en doet daarbij ook Breda aan. De start werd groots gevierd. Veel bobo’s reden mee met de eerste trein op het traject tussen Breda en Antwerpen. Daarvoor reed de trein jarenlang over het conventionele spoor langs Roosendaal tussen beide hoofdsteden.
'
Reizigers hebben het idee dat vooral treinen van België naar Nederland met vertragingen kampen en niet andersom. ,,Ik stond laatst veertig minuten vast in een tunnel van Antwerpen naar Breda. Of mijn trein valt uit’’, zegt studente Manon Sterkens. Bredanaar Bas van Gerwen zag tot zijn stomme verbazing hoe de zijn trein van Antwerpen naar zijn woonplaats, Breda 'vergat'. Pas in Rotterdam kon hij eruit.

Reizigersorganisatie Rover zegt de afgelopen weken ook de nodige klachten van reizigers over de nieuwe treinverbinding te hebben gekregen. ,,Op basis van die klachten en wat we bij de NS opvangen vermoeden we dat maar 80 tot 85% van de treinen op het traject op tijd rijdt. Minder produkt voor een hogere prijs'', verwijst Rover-woordvoerder naar de hogere ticketprijzen die voor de een ritje met de IC Brussel in rekening worden gebracht.

De NS spreekt van een ‘wenningsproces’. Volgens woordvoerder Ton Boon is de situatie inmiddels al wel iets verbeterd. ,,We zien dat de punctualiteit van de trein omhoog gaat.''

Het rijden met conventionele intercitytreinen over het hogesnelheidsspoor is al veel langer geen gelukkig huwelijk. Ook de intercity's die al enkele jaren over de HSL tussen Amsterdam en Breda rijden, kampen nog altijd met technische problemen. Afgelopen dinsdag zaten passagiers nog 3,5 uur vast in een uitgevallen trein bij Hoofddorp.
Bron: https://www.bndestem.nl/b...et-vertragingen~a682af43/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Nou ben ik wel benieuwd in hoeverre het echt erger is dan het altijd al was. De punctualiteit en het uitvalspercentage van de Brusselaar waren nooit echt zo goed als veel binnenlandse treinen.
Is die vergelijking te vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De NS spreekt van een ‘wenningsproces’. Volgens woordvoerder Ton Boon is de situatie inmiddels al wel iets verbeterd. ,,We zien dat de punctualiteit van de trein omhoog gaat.''
Wenningsproces? Ze hebben toch maandenlang test gereden?
En Breda rij je niet zomaar voorbij, als je van de HSL af gaat moet je in Breda wel stoppen want je moet er keren. Dus als Breda voorbij gereden wordt dan word je niet van de HSL afgeleid.
Dat is een kapitale blunder van de verkeersleiding (je hebt dus een trein en je weet blijkbaar niet waar die heen moet) en een machinist die zit te slapen (het moet hem opvallen dat hij geen remopdracht krijgt om de HSL af te gaan, de ETCS afstandsbalk moet aftellen tot het moment dat hij van ETCS naar ATB overgaat).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EDIT
Nee, dat heet een sein/wisselstoring. Die trad pas op na vertrek uit Noorderkempen, toen is besloten om direct door te rijden naar Rotterdam en de reizigers konden op die manier vanaf de andere kant Breda bereiken. Heeft niets met 'vergeten' te maken.
Ook is een paar dagen de Brusselaar direct van Rotterdam naar Noorderkempen gereden in verband met werkzaamheden, dus ook daar had het niks met vergeten te maken.
Sensatiejournalistiek van de bovenste plank dit. Vandaar ook mijn vraag: is de punctualiteit echt gedaald of is het vergelijkbaar met hoe het eerder al was. Die 80 tot 85% op tijd is voor zover ik weet normaal voor deze verbinding. Daarin lijkt dan vrij weinig gewijzigd te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 19-05-2018 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb een paar keer de statistieken erbij berekend op basis van de ovtijden historie. Op verschillende dagen kom ik voor de ruime ochtendspits (630-1030) op nog ergere getallen voor traject rtd shl. Op de ergste dagen 25% uitval en van de rest nog 30% vertraagd. Opvallend is dat het de laatste weken vaak de Brusselaar is die het eerst de verstoring veroorzaakt. Getallen van 80-85% verbazen me dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
Maasluip schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 08:08:
[...]

Wenningsproces? Ze hebben toch maandenlang test gereden?
Het wenningsproces is dat we minder product krijgen voor meer geld ;)

Het is inderdaad wel sensatiejournalistiek (1 persoon laten ze aan het woord die 'stom verbaasd' was). Er zouden beter wat degelijke cijfers verzameld worden zoals EDIT stelt.

Maar het taalgebruik van die woordvoerder is ook afschuwelijk: ,We zien dat de punctualiteit van de trein omhoog gaat.'' Dat is een beetje zoals Belgische politici, die nog wel eens kunnen zeggen: "ik stel vast dat..." alsof hun persoonlijke vaststelling iets heel gewichtigs is waar we vooral gevolgen aan moeten verbinden. Zeg dan gewoon: de punctualiteit gaat omhoog.

Maar om niet alleen negatief te zijn, het is wel fijn dat de IC Brussel nu 7 rijtuigen lang is. Dat geeft iets meer lucht.

Gisteren reed de IC Brussel waar ik in zat (vertrek 13:45 uit Antwerpen) trouwens ook Breda voorbij vanwege "een storing". Voor mij geen probleem, maar de toeristen die naar Breda moesten waren wel "stom verbaasd."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 12:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Het viel mij anders behoorlijk op dat de Benelux ook 9 van de 10 keer in België vertraging had. En helemaal bizar was de bijna standaard wordende 20 minuten vertraging vanuit Brussel als je op Antwerpen stond te wachten. Altijd die verdomde 20 minuten. Alsof ze in Brussel nog een koffiepauze aan t houden waren. Telde je erop dat waren ze op tijd, haastte je dan had je die 20 minuten.

Vanuit Nederland heb ik dat maar weinig meegemaakt. Geeft wel te denken...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maardiweb
EDIT schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 08:42:
Nee, dat heet een sein/wisselstoring. Die trad pas op na vertrek uit Noorderkempen, toen is besloten om direct door te rijden naar Rotterdam en de reizigers konden op die manier vanaf de andere kant Breda bereiken. Heeft niets met 'vergeten' te maken.
Ook is een paar dagen de Brusselaar direct van Rotterdam naar Noorderkempen gereden in verband met werkzaamheden, dus ook daar had het niks met vergeten te maken.
Sensatiejournalistiek van de bovenste plank dit. Vandaar ook mijn vraag: is de punctualiteit echt gedaald of is het vergelijkbaar met hoe het eerder al was. Die 80 tot 85% op tijd is voor zover ik weet normaal voor deze verbinding. Daarin lijkt dan vrij weinig gewijzigd te zijn.
Exact. Het is volgens mij ook een standaard afhandeling dat de brusselaar Breda overslaat als bij voorbeeld een trein defect staat bij de spanningssluis van Zevenbergschen hoek. Dan kan je de verbinding toch grotendeels in stand houden door Breda over te slaan. Zoals nu omschreven in dat artikel lijkt het alsof de machinist is vergeten te stoppen (à la Almere-buiten), maar Breda overslaan kan echt alleen een bewuste keuze van de verkeersleiding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Ik had begrepen/gehoord dat men Breda wel eens oversloeg om een vertraging goed te maken, men zou zo een kwartier kunnen winnen. Of dit echt klopt?
Ik weet dat wij dit in België wel eens durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Dat heb ik nog niet gehoord, maar dat betekent uiteraard niet dat het nooit is gebeurd. Wel dat er dan in Amsterdam direct 'onder de kap' gekeerd wordt, in plaats van dat de trein nog naar de Watergraafsmeer gaat voor de schoonmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Arator schreef op zondag 20 mei 2018 @ 16:00:
Ik had begrepen/gehoord dat men Breda wel eens oversloeg om een vertraging goed te maken, men zou zo een kwartier kunnen winnen. Of dit echt klopt?
Toevallig heeft trein 9264 dat gisteren gedaan: die is met +30 uit Rotterdam vertrokken, Breda overgeslagen, en is met +15 aangekomen in Noorderkempen.

Reizigers uit Brabant hebben echter wel een uur moeten wachten op de eerstvolgende reismogelijkheid naar België..

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Op die site staat niet dat het puur is gedaan om vertraging in te halen en zelfs al zou het er staan, dan is het nog maar de vraag of het klopt. Vaak kan er maar één reden aan een trein worden gekoppeld in de reisinformatiesystemen, ook al zijn er wellicht meer redenen voor een bepaalde actie. Het kan vele redenen hebben, zoals bijvoorbeeld het niet conflictvrij kunnen omplannen van de trein, geen capaciteit beschikbaar op Breda, enz. enz.

Edit: ah, @ hieronder: dus toch gedaan vanwege de vertraging.

[ Voor 50% gewijzigd door EDIT op 20-05-2018 21:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 14:10
Toevallig heb ik gisteren beroepsmatig met het omleiden van de 9264 te maken gehad (zit op het OCCR als VLCMBO voor de kenners). Deze trein is inderdaad bewust omgeleid om de vertraging te verminderen.
Dit was overigens niet de eerste keer dat gedaan werd.

Uiteraard hebben de reizigers die op Breda stonden een uur vertraging gekregen omdat ze pas met de volgende trein meekonden. Maar anders hadden ze toch ook een vertraging van zo'n 40 minuten gehad. (De vertraging van deze trein liep om onbekende redenen na vertrek uit Rtd op tot +35.)
Nu zijn de reizigers die al in 9264 zaten er beter vanaf gekomen. En hoewel je dat niet helemaal zeker weet zijn dat er meer dan die in Breda opstappen. Dit is dus ook een overweging die meetelt in het besluit om een trein een station over te laten slaan.
Het blijft niettemin vervelend voor de mensen in Breda.

Overigens zal het overslaan van Breda niet zo snel gebeuren als het om de laatste trein gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
I stand corrected than :) Ik meende dat het alleen in erg uitzonderlijke gevallen voor zou komen.
@jvdr Dank voor de uitleg :)
Weet je toevallig hoe vaak zoiets voorkomt/is voorgekomen sinds de nieuwe route over de HSL?

[ Voor 43% gewijzigd door EDIT op 20-05-2018 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdr
Nee, dat weet ik niet en ik kan hier op dit moment ook niet verder terugkijken dan één dag. Maar ik heb het al eerder meegemaakt en ook van collega's gehoord dat dit wel voorkomt.
Soms ligt het initiatief niet eens bij ProRail maar bij NS Internationaal.

Maar het is niet zo dat dit elke dag gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

(jarig!)
jvdr schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:12:
[...]
Maar het is niet zo dat dit elke dag gebeurt.
Je bedoelt dat ze af en toe een dagje overslaan :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
Je hebt het dus vaak meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
jvdr schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:54:
...
Uiteraard hebben de reizigers die op Breda stonden een uur vertraging gekregen omdat ze pas met de volgende trein meekonden. Maar anders hadden ze toch ook een vertraging van zo'n 40 minuten gehad. (De vertraging van deze trein liep om onbekende redenen na vertrek uit Rtd op tot +35.)
Nu zijn de reizigers die al in 9264 zaten er beter vanaf gekomen. En hoewel je dat niet helemaal zeker weet zijn dat er meer dan die in Breda opstappen. Dit is dus ook een overweging die meetelt in het besluit om een trein een station over te laten slaan.
Het blijft niettemin vervelend voor de mensen in Breda.
En wat met de mensen die op de trein zitten en in Breda moeten zijn (richting Brussel)? Worden zij in Rotterdam er al afgehaald of mogen ze mee de grens over? En krijgen zij dan een ticketje om te mogen terugrijden?
Zal ook eerder aan NS zijn dan aan ProRail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 21-09 17:54
Dat wordt van te voren wel omgeroepen dat de trein niet in Breda gaat stoppen. Kunnen de reizigers nog uitstappen in Rotterdam bijvoorbeeld. Tussen Arnhem en Nijmegen wordt bij grote vertraging ook wel eens besloten om de sprinter de stations Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent te laten overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Is het niet gewoon een idee om de Brusselaar permanent langs Breda heen te leiden en de Belgische trein die keert bij Noorderkempen door te trekken naar Breda. H

Breda - Rotterdam word regelmatig door IC-D/IC Venlo- Den Haag aangedaan
Breda - Antwerpen dan door de halfuurs stoptrein

Brusselaar is dan sneller en betrouwbaarder, Kan ook gelijk Noorderkempen uit de Brusselaar gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is al vaak genoeg over gedacht, maar er is geen materieel beschikbaar wat dat kan. Desiro wat daar rijdt kan niet naar Nederland, noch de dubbeldekkers met loc.
Buiten wat er dan al rijdt is er geen materieel dat over de HSL mag.

Afgezien daarvan is dit wel de beste oplossing. Voor Nederland en voor België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Noorderkempen maakt dan weinig uit als stop voor de Brusselaar. Haal dan Brussel Airport uit de route en laat de trein direct naar Brussel rijden in plaats van met die onweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

(jarig!)
jvdr schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:17:
Je hebt het dus vaak meegemaakt?
Dit specifieke geval (nog) niet, maar genoeg teveel andere ellende met de ICDefect wel en over het overslaan van Breda heb ik ook al weer teveel gehoord/gelezen, dus ik reageer een beetje cynisch.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 07:46
Freee!! schreef op maandag 21 mei 2018 @ 17:00:
[...]

Dit specifieke geval (nog) niet, maar genoeg teveel andere ellende met de ICDefect wel en over het overslaan van Breda heb ik ook al weer teveel gehoord/gelezen, dus ik reageer een beetje cynisch.
Reageer dan gewoon niet. Continue klachten over eigen ervaringen voegen hier al niet zoveel toe, "van horen zeggen" al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Afbeeldingslocatie: https://ichef.bbci.co.uk/news/624/cpsprodpb/2F7B/production/_101655121_chart-publicperformancemeasure_birmingham-9b3zh-nc.png

En daar bovenop is vandaag alles in Engeland in de soep gelopen.

(let op de verschillende definities, beiden ruimer dan die in Nederland..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:26
SRich schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:58:
Is het niet gewoon een idee om de Brusselaar permanent langs Breda heen te leiden en de Belgische trein die keert bij Noorderkempen door te trekken naar Breda. H

Breda - Rotterdam word regelmatig door IC-D/IC Venlo- Den Haag aangedaan
Breda - Antwerpen dan door de halfuurs stoptrein

Brusselaar is dan sneller en betrouwbaarder, Kan ook gelijk Noorderkempen uit de Brusselaar gehaald worden.
Zou zeker wat zijn, want nu rijdt de Brusselaar eigenlijk voor de ICD/IC Venlo-Den Haag uit vanaf Rotterdam, en vanaf Breda rijdt die er eigenlijk vlak achteraan. In beide richtingen biedt die eigenlijk geen overstappen op Breda, maar ik weet niet hoe het op Breda zelf zit, hoeveel overstappers die daadwerkelijk heeft.

Maar dat is natuurlijk de huidige situatie, als de nieuwe IC's over een aantal jaar instromen, kan de dienstregeling er misschien wel anders uitzien, met goede overstappen op Breda, waardoor het overslaan van Breda misschien minder zinnig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cazzer22
EDIT schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:27:
Noorderkempen maakt dan weinig uit als stop voor de Brusselaar. Haal dan Brussel Airport uit de route en laat de trein direct naar Brussel rijden in plaats van met die onweg.
Kan, maar vermoed dat het niet toegestaan is, De NMBS moet Brussel Luchthaven bedienen vanuit Mechelen, waar het geen zin in heeft. het compromis was destijds gevonden om ook die IC Brussel van de Hollanders er maar heen te sturen zodat die nog trager werd ten opzichte van de Thalys.

Maar ik vraag me af of het wel wenselijk is om met name Internationale treinen stations over te laten slaan alleen om 15 minuten vertraging in te lopen. Breda in dit geval is nou juist voor een groot deel van het land de aansluiting op deze trein. Logisch om te denken , ze hoeven maar 20 minuten langer te wachten op de volgende, maar dat kan net de tijd zijn die je elders nodig hebt om een aansluiting te halen op een trein die minder vaak rijdt.

Ook, geeft het op mij weer het oude gevoel terug van een onbetrouwbaar product. Destijds, nog voor 2012 nam ik als ik deze trein nam in Roosendaal, altijd een trein eerder dan nodig. Gewoon omdat hij zo vaak uitviel.

Misschien zou de NS eens moeten studeren om die Brainpoort expres eens van de grond te krijgen, of dat Arriva dat kan? Dan zou ook die de Breda bediening over kunnen nemen en de Randstad heeft een lange stop minder op het traject (moeten ze wel een alternatieve trein Amsterdam - Breda inzetten want geloof dat die elke 30 minuten moet rijden).

[ Voor 0% gewijzigd door cazzer22 op 22-05-2018 08:46 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
cazzer22 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:23:
[...]
Dan zou ook die de Breda bediening over kunnen nemen en de Randstad heeft een lange stop minder op het traject (moeten ze wel een alternatieve trein Amsterdam - Breda inzetten want geloof dat die elke 30 minuten moet rijden).
De Benelux rijdt naast de ICd Amsterdam - Breda, niet ter vervanging van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Alex) schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:27:
[...]

Oh ik zie het inderdaad. Altijd gedacht dat er 1 900 gesneuveld was. 8)7 Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Alex) schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:27:
[...]

Niet helemaal juist, dit jaar nog ter vervanging van 1x ICd:

Tot 2017 per uur:
4x ICd Breda-Rotterdam-SHL-Amsterdam vv 6 bak
1x Brusselaar via Roosendaal - Rotterdam-Den Haag-Leiden-SHL Amsterdam vv 7 bak

Per april 2018:
3x ICd over HSL (6 baks)
1x Brussel over HSL (en Breda ipv Roosendaal), waarvan per eind mei alles 7 baks

Beoogd per Januari 2019 (met ombouw periode ervoor)
4x ICd over HSL 7 bak
1x Brussel over HSL 7 bak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ga zondag naar Berlijn met de IC-Berlijn met zes vrienden. Als we van tevoren gewoon op het station een zitplaats reserveren, dan hebben we wel een zitplaats toch? Of is het echt essentieel om nu te bellen met de DB om te reserveren voor een zitplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Get!em schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:29:
[...]

Niet helemaal juist, dit jaar nog ter vervanging van 1x ICd:
Ik zei: naast de ICd Amsterdam - Breda (serie 900). En dat klopt, want de IC Brussel heeft een ICd Amsterdam - Rotterdam (serie 1000) vervangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:12
Arthur-M. schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:32:
Ga zondag naar Berlijn met de IC-Berlijn met zes vrienden. Als we van tevoren gewoon op het station een zitplaats reserveren, dan hebben we wel een zitplaats toch? Of is het echt essentieel om nu te bellen met de DB om te reserveren voor een zitplaats?
Als je het op het station zelf doet staat de reservering niet in de trein op het schermpje boven de stoel. Mogelijk moet je mensen dan wegsturen ;) . Via https://www.bahn.de/p/vie...zreservierung/index.shtml kun je gewoon online reserveren en op een kaartje je stoelen aanklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Rub147 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:49:
[...]

Als je het op het station zelf doet staat de reservering niet in de trein op het schermpje boven de stoel. Mogelijk moet je mensen dan wegsturen ;) . Via https://www.bahn.de/p/vie...zreservierung/index.shtml kun je gewoon online reserveren en op een kaartje je stoelen aanklikken.
Zijn met zes mensen en ik kan hier voor max. 5 personen reserveren helaas.

Maar het is dus niet zo dat wanneer je reserveert op Amsterdam Centraal je te horen krijgt dat alles al geserveerd is en dat geen plaatsen meer vrij zijn?
Mensen wegsturen vind ik niet erg :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
Arthur-M. schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:51:
[...]

Zijn met zes mensen en ik kan hier voor max. 5 personen reserveren helaas.

Maar het is dus niet zo dat wanneer je reserveert op Amsterdam Centraal je te horen krijgt dat alles al geserveerd is en dat geen plaatsen meer vrij zijn?
Mensen wegsturen vind ik niet erg :7
Dat kan dat het allemaal gereserveerd is, maar online doe je het gewoon in twee keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Rub147 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:52:
[...]

Dat kan dat het allemaal gereserveerd is, maar online doe je het gewoon in twee keer :)
Maar kunnen we dan wel bij elkaar zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
Arthur-M. schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:53:
[...]

Maar kunnen we dan wel bij elkaar zitten?
Als je ze via het kaartje reserveert klik je zelf de stoelen aan die je wilt. En zie je ook of er zes stoelen bij elkaar in de buurt vrij zijn. Voor zover de klantenservice ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Rub147 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:55:
[...]

Als je ze via het kaartje reserveert klik je zelf de stoelen aan die je wilt. En zie je ook of er zes stoelen bij elkaar in de buurt vrij zijn. Voor zover de klantenservice ;)
thanks man! _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cazzer22 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:23:
[...]

Kan, maar vermoed dat het niet toegestaan is, De NMBS moet Brussel Luchthaven bedienen vanuit Mechelen, waar het geen zin in heeft. het compromis was destijds gevonden om ook die IC Brussel van de Hollanders er maar heen te sturen zodat die nog trager werd ten opzichte van de Thalys.

Maar ik vraag me af of het wel wenselijk is om met name Internationale treinen stations over te laten slaan alleen om 15 minuten vertraging in te lopen. Breda in dit geval is nou juist voor een groot deel van het land de aansluiting op deze trein. Logisch om te denken , ze hoeven maar 20 minuten langer te wachten op de volgende, maar dat kan net de tijd zijn die je elders nodig hebt om een aansluiting te halen op een trein die minder vaak rijdt.

Ook, geeft het op mij weer het oude gevoel terug van een onbetrouwbaar product. Destijds, nog voor 2012 nam ik als ik deze trein nam in Roosendaal, altijd een trein eerder dan nodig. Gewoon omdat hij zo vaak uitviel.

Misschien zou de NS eens moeten studeren om die Brainpoort expres eens van de grond te krijgen, of dat Arriva dat kan? Dan zou ook die de Breda bediening over kunnen nemen en de Randstad heeft een lange stop minder op het traject (moeten ze wel een alternatieve trein Amsterdam - Breda inzetten want geloof dat die elke 30 minuten moet rijden).
De Luchthaven wordt ookal bedient door de IC Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven-Landen-Hasselt die 7 dagen per week rijdt. Het probleem zit hem meer in dat de Benelux de druktes tussen Antwerpen en Brussel niet aankan en daarom via de Luchthaven wordt omgeleid om zo forenzen te weren de Benelux te nemen (7 baks ICR vs. 8 baks M6 is een flink verschil). In het weekend als er minder reizigers zijn, kan er wel rechtstreeks tussen Antwerpen en Brussel gereden worden (immers de IC's rijden dan niet en de sneltreinen rijden met Desiro's of Klassieke Motorstellen/Varkensneuzen), ik weet alleen niet of er in het weekend verplicht ieder half uur tussen Mechelen en Luchthaven gereden moet worden.

Ondanks de lange overstappen heeft Breda toch een erg mooi achterland en het is zeker jammer als Breda wordt overgeslagen door de Benelux. Ik zie liever dat de Benelux in de toekomst 2x/uur tussen Amsterdam, Rotterdam, Breda en Antwerpen gaat rijden, maar de kans daarop is klein. Verder zorgt het via Breda rijden ervoor dat er een wezenlijk verschil komt in reistijden tussen Thalys en de Benelux aangezien de Thalys een stuk duurder is. Dit betekent dat de reiziger kan kiezen tussen Goedkoop en wat langzamer of tussen sneller, maar ook duurder. Een systeem dat in Duitsland erg bekend is (ICE/IC vs RE/RB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Elk half uur dus, België moderniseert dus!

Omdat Breda dus een groot achterland heeft (alles ten zuiden van Zwolle en oosten van Utrecht grofweg, en Brabant & Zeeland) is het lijkt me meer dan jammer om die allemaal te laten wachten. Bij een internationale trein is het normaal dat die bij vertraging gewoon rijdt, en dan maar wat vertraagd. Maar denk dat België en Nederland de Benelux niet als dusdanig bestempelen, meer als een binnenlands product dat toevallig de grens oversteekt.

Ook mij lijkt dat een goed plan, elk half uur. Of toch een IC Eindhoven - Antwerpen/Brussel extra, zodat er ook vanuit Breda elk half uur gereden kan worden. Dan is het al een stuk acceptabeler om Breda vanuit Rotterdam over te slaan.

De Benelux is toch wel een IC, je zou het wel als verschil tussen IC en ICE kunnen zien. En is de Benelux nu niet ook al het goedkopere alternatief van de Thalys? Als je maar op tijd boekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Na de instroom van ICNG (en het daarmee vrijkomen van de rijtuigen die nu ICD doen) kun je bijvoorbeeld de Benelux Breda weer over laten slaan en een extra trein Breda-Antwerpen inleggen. In Antwerpen heb je dan genoeg overstapmogelijkheden. In Nederland kun je dan dingen met die trein doen, richting Zwolle bijvoorbeeld, want de 3600 als doorgaande verbinding van Roosendaal naar Zwolle is ook niet erg effectief. Dan kun je beter de 500 van Rotterdam doortrekken naar Roosendaal, dan is die verbinding (als die al populair is) een half uur sneller dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:10:
[...]

In het weekend als er minder reizigers zijn, kan er wel rechtstreeks tussen Antwerpen en Brussel gereden worden (immers de IC's rijden dan niet en de sneltreinen rijden met Desiro's of Klassieke Motorstellen/Varkensneuzen).
Waarom is dat eigenlijk? Is het duurder om met de M6-combinaties te rijden als die niet goed gevuld zijn? Moeten die in het weekend stilstaan voor onderhoud? Worden ze op andere trajecten ingezet?

In Nederland kennen we dat toch niet zo, dat er in de weekenden ander materieel wordt ingezet dan door de week? De treinen zijn soms wel korter, maar ik zie toch in de weekends de Nederlandse intercities niet met sprintermaterieel rijden. Dus vanwaar die grotere variatie bij de NMBS?

Het leuke eraan vind ik dat je zo bij de NMBS nog eens wordt verrast. Vorige week zag ik een combinatie rijden van klassieke rijtuigen met één dubbeldeksrijtuig erachter - zag er een beetje vreemd uit, maar waarom niet? Anderzijds voel ik me in een intercitydienst met Desiro of varkensneusje altijd een beetje bekocht - ze zijn nu eenmaal niet zo comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 07:46
whistler schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:14:
[...]
Vorige week zag ik een combinatie rijden van klassieke rijtuigen met één dubbeldeksrijtuig erachter - zag er een beetje vreemd uit, maar waarom niet?
Hebben we in Nederland natuurlijk ook een hele tijd gehad. Volgens mij was dat een getrokken trein van Den Haag naar Venlo ofzo. Stam met ICR en dan een (waarschijnlijk) DD-AR ertussen als fietsrijtuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whistler
Verdraaid, ik zie het! Foto is uit 2003, dat was vóór mijn interesse in treinen :)

Afbeeldingslocatie: https://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2003_0236%20tn2.jpg

Bron: http://www.martijnhaman.nl/typeddar.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
anboni schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:21:
[...]

Hebben we in Nederland natuurlijk ook een hele tijd gehad. Volgens mij was dat een getrokken trein van Den Haag naar Venlo ofzo. Stam met ICR en dan een (waarschijnlijk) DD-AR ertussen als fietsrijtuig.
Niet alleen op dat traject, ik heb dat soort combinaties ook regelmatig gezien op de Schrootlijn (Roosendaal<>Zwolle) toen daar nog ICR(m) reed.

Handige manier om meer capaciteit te creeëren als een extra ICR-bak geen optie meer is (ivm perronlengtes etc).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
anboni schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:21:
[...]

Waren DDM rijtuigen, die in de 800/900 zaten. Zuid Limburg naar Haarlem. In de zomer werden het fietsrijtuigen zonder banken onder, in de winter met banken onder (en boven). Maar geloof niet dat die met een stuurstand ook konden rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whistler schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:31:
Verdraaid, ik zie het! Foto is uit 2003, dat was vóór mijn interesse in treinen :)

[afbeelding]

Bron: http://www.martijnhaman.nl/typeddar.htm
Jammer dat zoiets voor mijn tijd was (ik ben van 1993, dus met 9 jaar destijds te jong om zoiets mee te maken). Elders in Europa rijden nog wel van dit soort combinaties op het spoor, bijvoorbeeld in Tsjechië. Dat land ligt niet eens zo gek ver bij ons vandaan en de spoorwegen zijn daar spotgoedkoop. Een aanrader voor de treinliefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:10:
[...]

De Luchthaven wordt ookal bedient door de IC Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven-Landen-Hasselt die 7 dagen per week rijdt. Het probleem zit hem meer in dat de Benelux de druktes tussen Antwerpen en Brussel niet aankan en daarom via de Luchthaven wordt omgeleid om zo forenzen te weren de Benelux te nemen (7 baks ICR vs. 8 baks M6 is een flink verschil). In het weekend als er minder reizigers zijn, kan er wel rechtstreeks tussen Antwerpen en Brussel gereden worden (immers de IC's rijden dan niet en de sneltreinen rijden met Desiro's of Klassieke Motorstellen/Varkensneuzen), ik weet alleen niet of er in het weekend verplicht ieder half uur tussen Mechelen en Luchthaven gereden moet worden.

Ondanks de lange overstappen heeft Breda toch een erg mooi achterland en het is zeker jammer als Breda wordt overgeslagen door de Benelux. Ik zie liever dat de Benelux in de toekomst 2x/uur tussen Amsterdam, Rotterdam, Breda en Antwerpen gaat rijden, maar de kans daarop is klein. Verder zorgt het via Breda rijden ervoor dat er een wezenlijk verschil komt in reistijden tussen Thalys en de Benelux aangezien de Thalys een stuk duurder is. Dit betekent dat de reiziger kan kiezen tussen Goedkoop en wat langzamer of tussen sneller, maar ook duurder. Een systeem dat in Duitsland erg bekend is (ICE/IC vs RE/RB).
Heeft het omrijden niet met het diabolo project mee te maken, dat als ze niet genoeg geld binnen krijgen via de pps de overheid 2.1 miljard moet lappen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

SRich schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 23:03:
[...]

Heeft het omrijden niet met het diabolo project mee te maken, dat als ze niet genoeg geld binnen krijgen via de pps de overheid 2.1 miljard moet lappen ?
Daar zit wel een toeslag op idd. Overigens zou Brussel airport ook aantrekkelijker worden vanuit het zuiden wanneer die trein vanuit Breda er sneller zou zijn.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
SRich schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 23:03:
[...]

Op zich vind ik het niet slecht dat er wat (meer) treinen langs de diabolo passeren. Ik woon in de Antwerpse Kempen, regio Turnhout, en met een overstap in Mechelen heb ik nu een vlotte verbinding naar de luchthaven, of zelfs naar Leuven. Vroeger moest ik eerst naar Brussel-Noord om een overstap te nemen naar de luchthaven. En voor Leuven kon ik overstappen in Lier op een stoptrein naar Leuven, of de IC richting Luik, tot in Aarschot om dan wederom over te stappen.
Verkeerstechnisch is het natuurlijk ook gemakkelijk dat we treinen via daar kunnen omleiden om zo naar Brussel te rijden bij incidenten in Vilvoorde bijvoorbeeld.
Maar er zit inderdaad een zware clausule in het contract van de PPS : https://www.hln.be/nieuws...plukt-nmbs-kaal~ac400671/
whistler schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:14:
[...]
Waarom is dat eigenlijk? Is het duurder om met de M6-combinaties te rijden als die niet goed gevuld zijn? Moeten die in het weekend stilstaan voor onderhoud? Worden ze op andere trajecten ingezet?
In Nederland kennen we dat toch niet zo, dat er in de weekenden ander materieel wordt ingezet dan door de week? De treinen zijn soms wel korter, maar ik zie toch in de weekends de Nederlandse intercities niet met sprintermaterieel rijden.
Ik vermoed dat het inderdaad duurder zal wezen om een ram M6'en in te zetten. Er zijn bijvoorbeeld minder bestuurders die een rijbewijs hebben om met E-locs te rijden. Ook op een weekdag, buiten de spitsuren worden er wel wat treinen aan de kant gezet, en op sommige roulatie's wil dit dus zeggen dat er gesleepte rammen aan de kant gaan voor treinstellen.
Verder wil men eigenlijk niet liggen prutsen en wil men de stam van een dergelijke trein compleet houden, dus het koppelen en ontkoppelen van rijtuigen is eigenlijk not done. Men heeft bij NMBS dan oplossingen liggen zoeken door sommige rijtuigen en locs uit te rusten met snelkoppelingen (standaard zijn rijtuigen en locs uitgerust met schroefkoppeling), om zo kortere treinen te kunnen vormen, of ergens halverwege het traject te ontkoppelen om naar 2 locaties te rijden, maar er zijn altijd wel problemen mee, ondermeer in Brugge.
https://www.hln.be/nieuws...einen-naar-kust~a3c91150/
Sinds de dienstregeling van 2017 heeft men die noodoplossing uit het artikel dan maar ingevoerd als effectieve treindienst :P

Verder wordt dat materiaal inderdaad ingezet op andere trajecten, bijvoorbeeld als festivaltrein, toeristentrein naar de zee, tijdens de kerstperiode als shoptrein naar de grote steden. Eigenlijk waar men veel volk verwacht, wordt dat materiaal ingezet. Verder wordt er dan ook nog materiaal verhuurd, de tweakers express 2017 had bijvoorbeeld enkele Belgische rijtuigen (waren wel geen dubbeldekkers)
Dus vanwaar die grotere variatie bij de NMBS?
...
Het leuke eraan vind ik dat je zo bij de NMBS nog eens wordt verrast. Vorige week zag ik een combinatie rijden van klassieke rijtuigen met één dubbeldeksrijtuig erachter - zag er een beetje vreemd uit, maar waarom niet? Anderzijds voel ik me in een intercitydienst met Desiro of varkensneusje altijd een beetje bekocht - ze zijn nu eenmaal niet zo comfortabel.
Ik vermoed dat NMBS een grotere variatie heeft in haar treinmaterieel dan NS, dus dat resulteert automatisch in meer afwisseling op de baan. Ik vraag me trouwens af wat een klassiek rijtuig is. :9
"Een klassiekse" is een motorstel uit de reeks AM66-AM70.
Je moet trouwens in een (niet gereviseerde) "varkensneus" (nen 800 of een AM75) in de eerste klasse gaan zitten. Dan wil je die banken van een dubbeldek niet meer. (De desiro's zijn inderdaad marteltuigen op lange afstand)

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 23-05-2018 09:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
@Arator Bedankt voor de uitleg! Ik bedoelde met klassiek een enkeldeksrijtuig, geen "Klassiekske". Het was op dat grote emplacement net voor Brussel-Noord en dan helemaal aan de andere kant, dus details kon ik niet zien.

Dat van die eerste klas in een varkensneusje wil ik wel eens proberen. Is er een manier om te zien welk treinstel op welk moment wordt ingezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
whistler schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:21:
@Arator Bedankt voor de uitleg! Ik bedoelde met klassiek een enkeldeksrijtuig, geen "Klassiekske". Het was op dat grote emplacement net voor Brussel-Noord en dan helemaal aan de andere kant, dus details kon ik niet zien.
De bundel van Schaarbeek dus. En enkeldeks hebben we in de smaken I6, I10, I11 en M4. Een I11 zou je niet afschilderen als "klassiek".
Dat van die eerste klas in een varkensneusje wil ik wel eens proberen. Is er een manier om te zien welk treinstel op welk moment wordt ingezet?
Ik dacht dat de herbouwde stellen Nederland nog niet binnen mochten, en er zijn niet zoveel ongereviseerde stellen meer, dus ik vermoed dat ze bijna allemaal bollen op Puurs-Roosendaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 23-09 20:19
Het is goed mis als een seinstoring bijna 20uur moet duren. Weet iemand wat er mis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Vermoedelijk een onderdeel dat besteld moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
De definitie van seinstoring is veel omvattend. Dat is van af de vekeersleiding naar het daad werkelijk sein.

Een bekend spreek woord luid: een seinstoring hoef niet altijd een ATB(ERTMS) storing te zijn terwijl een ATB storing wel altijd een seinstoring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Net zoiets als een stroomstoring op een dieseltraject. Is dan ook wat ze nu een seinstoring noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
menzo schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:45:
Het is goed mis als een seinstoring bijna 20uur moet duren. Weet iemand wat er mis is?
Welk traject?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 23-09 20:19
Tussen Bijlmer en Utrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 05:56
cazzer22 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 07:57:
Net zoiets als een stroomstoring op een dieseltraject. Is dan ook wat ze nu een seinstoring noemen.
Een stroomstoring is in de meeste gevallen dat de stroom van alle infra het niet meer doet. (Wissels, seinen, etc.) De bovenleiding is vaak niet het probleem ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 17:05

Goverman

not loaded

Vandaag in Trouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5YkzTbFYo63dSmyrSgtRFX7q/medium.png

Mooi artikel van een mooi project. :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:39

Luke!

#Treinbaas
EDIT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:11:
Blijft een vreemd verhaal. Met een probleem met de snelschakelaar op de voorste loc kan je gewoon blijven rollen. Dan had die trein volgens mij zo naar Schiphol kunnen rollen. Dat er vervolgens geprobeerd wordt om het spul te resetten klinkt ook vreemd. Direct met de achterste loc als duwloc verder rijden is dan volgens mij logischer.
Maar aangezien dat daarna is geprobeerd maar blijkbaar de trein alsnog stil kwam te staan, klinkt het alsof er nog wat meer aan de hand is geweest, zeker in combinatie met die problemen met een parkeerrem.
Het klinkt bijna alsof de batterijen uitgeput waren en daardoor alles uitgevallen is. Maar zelfs dan is het een kwestie van handmatig een paar kraantjes omzetten en je moet dat spul zo weg kunnen slepen.
Dat dachten wij ook met de diesel ervoor maar een storingsmonteur van de Watergraafsmeer moest erbij komen om de ICD-stam "luchtdicht" te krijgen. Ik zou het nog eens moeten nazoeken maar volgens mij was het de achterste loc die bleef blazen. Het sleepgereed maken blijft uiteindelijk wel een taak van de gestrande vervoerder. Gisteren een gestrande ICD van de baan geplukt in Boxtel, die was niet incontinent. :P
Pagina: 1 ... 56 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.