Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 100 Laatste
Acties:
  • 575.685 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Vandaag nog een oude bekende hier in het dorp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h2JrWPVSOtKbKXDnm5SCVyHw/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
HerZon schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 16:45:

[afbeelding]
Was een donateursrit van de Stichting Mat'54/Hondekop naar de SGB, met een tussenstop in Roosendaal, waar de Benelux-Hondekop 220.902 bezichtigd kon worden: http://www.mat54.nl/parse...icleid=206&languagekey=nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:21
Zijn nieuwe overwegen in industriespoor eigenlijk nog wel toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
ik denk niet dat die onder de wet hoofdspoorwegen vallen...

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:22

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Gelukkig gaan ze het stuk Gn-Lw al grotendeels tweesporig maken waardoor er binnenkort een tweede sneltrein bij komt, en ze zorgen ook dat een bepaald stuk waar het nu (iirc) 100 km/u is naar 140 gaat. Lijkt me een zinnigere investering tbh.

Oh en dat spoor ligt totaal niet kaarsrecht, het is in mijn ervaring een enorme wiebelpartij daar. Als je dan vanaf Groningen in een ICM zit oid is dat toch comfortabel in vergelijking.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:02
marcop23 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 17:01:
Zijn nieuwe overwegen in industriespoor eigenlijk nog wel toegestaan?
Jij ziet een casus voor > 140 km/h op industriespoor? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wildhagen schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 16:32:
[...]

Volgens de overheid niet: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29893-20-b4

[...]

(sectie 3.3.1 in de PDF)

Of is dat dan recent weer gewijzigd oid?
Nee je hebt wel gelijk hoor volgens de regels. Maar met een goede onderbouwing mag het wel, de vraag is eerder of het wenselijk is.
Volgens mij zijn er wel locaties in NL waar de treinen 160 mogen en nog overwegen zitten (Eindhoven - Blerick?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

(jarig!)
ArcticWolf schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 23:56:
[...]
Nee je hebt wel gelijk hoor volgens de regels. Maar met een goede onderbouwing mag het wel, de vraag is eerder of het wenselijk is.
Volgens mij zijn er wel locaties in NL waar de treinen 160 mogen en nog overwegen zitten (Eindhoven - Blerick?)
Wat dacht je van Amersfoort - Apeldoorn ter hoogte van Stroe :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:56
Amersfoort - Apeldoorn is slechts 130, niet eens 140.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
Gaat de ICE eigenlijk standaard 160 tussen Bijlmer en Utrecht, of alleen om vertraging in te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

wildhagen schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 16:50:
[...]

Was een donateursrit van de Stichting Mat'54/Hondekop naar de SGB, met een tussenstop in Roosendaal, waar de Benelux-Hondekop 220.902 bezichtigd kon worden: http://www.mat54.nl/parse...icleid=206&languagekey=nl
Was die tussenstop in Roosendaal nog doorgegaan? Pas zag ik dat beide delen van de 220.902 onder zeil stonden.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:22:
[...]

Was die tussenstop in Roosendaal nog doorgegaan? Pas zag ik dat beide delen van de 220.902 onder zeil stonden.
Durf ik helaas niet te zeggen, ivm andere verplichtingen kon ik er helaas niet bij zijn (had wel de uitnodiging ontvangen).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

wildhagen schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:22:
[...]

Durf ik helaas niet te zeggen, ivm andere verplichtingen kon ik er helaas niet bij zijn (had wel de uitnodiging ontvangen).
Same here. Had ook de uitnodiging ontvangen, maar kon ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

(jarig!)
EDIT schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:56:
Amersfoort - Apeldoorn is slechts 130, niet eens 140.
Ik heb (als passagier, lang geleden) vaak genoeg meegemaakt dat op dat traject een vertraging zo werd ingelopen. Met die harde zandbodem eronder moet dat ook gemakkelijk kunnen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!
menzo schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:16:
Gaat de ICE eigenlijk standaard 160 tussen Bijlmer en Utrecht, of alleen om vertraging in te halen?
Verschilt per machinist, maar het mag wel.
Freee!! schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:26:
[...]

Ik heb (als passagier, lang geleden) vaak genoeg meegemaakt dat op dat traject een vertraging zo werd ingelopen. Met die harde zandbodem eronder moet dat ook gemakkelijk kunnen.
Bovenleiding is type B1... mag niet harder dan 140 en het baanlichaam van Amersfoort naar Apeldoorn is minder goed dan je denkt.

[ Voor 46% gewijzigd door ArcticWolf op 13-05-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
ArcticWolf schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:34:
[...]

Verschilt per machinist, maar het mag wel.
Rijden ze wel altijd onder ERTMS zelfs als ze maar 140 gaan? Of is dat ook en keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
menzo schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:46:
[...]

Rijden ze wel altijd onder ERTMS zelfs als ze maar 140 gaan? Of is dat ook en keuze?
Er wordt gewoon ondet ERTMS gereden, ook met 140. Die overgang gaat geheel automatisch en ERTMS uitzetten is geen keuze, dan kom je bij Zevenaar niet ver :P
Freee!! schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:26:
[...]

Lijkt me erg sterk, dan moet namelijk alle beveiliging in de trein uitgeschakeld zijn geweest. Die handhaaft namelijk keurig de 130 km/u.

[ Voor 37% gewijzigd door EDIT op 13-05-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
EDIT schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:54:
[...]

Er wordt gewoon ondet ERTMS gereden, ook met 140. Die overgang gaat geheel automatisch en ERTMS uitzetten is geen keuze, dan kom je bij Zevenaar niet ver :P
Het system kijkt dus gewoon of een trein ERTMS of alleen ATB heeft, en schakelt dan naar het "betere" systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

wildhagen schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:22:
[...]

Ik heb foto's op Facebook gezien. De Benelux-trein is opgedeeld in losse delen, met nog steeds een zeil erover heen. Wel hebben ze langs de trein gereden, of mogelijk kort gestopt zonder uit te stappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EDIT
menzo schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:56:
[...]

Het system kijkt dus gewoon of een trein ERTMS of alleen ATB heeft, en schakelt dan naar het "betere" systeem?
Tussen de rails liggen zgn. eurobalises. Treinen met ERTMS zullen deze balises uitlezen en kunnen met de informatie uit die balises het beveiligingssysteem omschakelen.
Treinen zonder ERTMS of treinen met ERTMS maar zonder de benodigde encryptiesleutels voor het opzetten van de veilige draadloze verbinding zullen de balises eenvoudigweg niet uitlezen of negeren en verder rijden onder ATB beveiliging, met daarbij dus de beperking van maximaal 140 km/u.

Ok, het is technisch iets ingewikkelder, maar dit is het in het kort ;)

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 13-05-2018 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
EDIT schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:29:
[...]

Tussen de rails liggen zgn. eurobalises. Treinen met ERTMS zullen deze balises uitlezen en kunnen met de informatie uit die balises het beveiligingssysteem omschakelen.
Treinen zonder ERTMS of treinen met ERTMS maar zonder de benodigde encryptiesleutels voor het opzetten van de veilige draadloze verbinding zullen de balises eenvoudigweg niet uitlezen of negeren en verder rijden onder ATB beveiliging, met daarbij dus de beperking van maximaal 140 km/u.

Ok, het is technisch iets ingewikkelder, maar dit is het in het kort ;)
Oké, duidelijk. Bij het einde van het ERTMS stuk, zal de trein merken dat er geen eurobasiles meer liggen en gewoon overgaan op ATB of kan een eurobasile iets van een eindsignaal sturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Daar ligt uiteraard weer een balise die het signaal naar de trein stuurt om weer terug naar ATB te schakelen.

Die balises liggen ook bij bijvoorbeeld de landsgrenzen. Daar worden ze gebruikt voor het automatisch omschakelen tussen de nationale beveiligingssystemen, bijvoorbeeld van het Nederlandse ATB naar het Duitse PZB systeem. Treinen die de balises uit kunnen lezen zullen dan automatisch die omschakeling maken.

[ Voor 58% gewijzigd door EDIT op 13-05-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

EDIT schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:54:
Lijkt me erg sterk, dan moet namelijk alle beveiliging in de trein uitgeschakeld zijn geweest. Die handhaaft namelijk keurig de 130 km/u.
Ik heb tussen Heemstede-Aerdenhout en Leiden ook wel eens 148 km/h op de GPS gezien..

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HerZon schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 16:45:

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LXErFi0e2KVC8KLkskgK1Wxf/thumb.jpg

Gisteren Veendam, Borger compagnie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
burne schreef op zondag 13 mei 2018 @ 16:29:
[...]

Ik heb tussen Heemstede-Aerdenhout en Leiden ook wel eens 148 km/h op de GPS gezien..
Maximale snelheid is daar 140. Met ongeveer 5 km/u speling op de ATB en een paar km/u afwijking van de GPS kom je daar dan al snel aan.
Dat is dus goed te verklaren, maar 160 km/u op een 130 km/u baanvak niet, onder normale omstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnienerd
menzo schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:16:
Hij moet als het kan standaard met 160 gaan, de kortere rijtijd werd in de nieuwe dienstregeling ook aangekondigd. (en ik heb het zelf al een paar keer meegemaakt, niet echt een prettig ritje in een trein die niet ontworpen is op de Nederlandse moerasgrond).

Weet iemand trouwens waarom er op Amsterdam - Utrecht geen ETCS block marker boards staan? Is dit omdat de lichtseinen al als zodanig fungeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Vinnienerd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:26:
[...]

Hij moet als het kan standaard met 160 gaan, de kortere rijtijd werd in de nieuwe dienstregeling ook aangekondigd. (en ik heb het zelf al een paar keer meegemaakt, niet echt een prettig ritje in een trein die niet ontworpen is op de Nederlandse moerasgrond).

Weet iemand trouwens waarom er op Amsterdam - Utrecht geen ETCS block marker boards staan? Is dit omdat de lichtseinen al als zodanig fungeren?
Ik denk het haast wel, volgens mij lopen de ATB/ETCS blokken gelijk alleen onder ECTS ligt de snelheid hoger, ik denk zelfs als je onder level 2 rijd zelfs gewoon werken seinen te zien krijgt die groen tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

EDIT schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:29:
of treinen met ERTMS maar zonder de benodigde encryptiesleutels voor het opzetten van de veilige draadloze verbinding zullen de balises eenvoudigweg niet uitlezen of negeren
Waarom zou een trein de publieke certificaten van balises niet hebben?

Da's misschien een beetje een beroepsafwijking mijnerzijds. Ik doe het technisch applicatiebeheer voor een systeem waar zo'n 600 overheden en overheidsinstanties met elkaar communiceren via een PKI. Één missend publiek certificaat kan dat ontwrichten. Dus dat is een proces wat we dagelijks oppoetsen en mooi glimmend houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Ander vraagje: heeft er wel eens een ICE 3M van NS/DB over de HSL gereden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ja, voor testritten van de ETCS-installatie.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5702/23262515910_80383ac347_z.jpg04/12/2015 | Rotterdam by SB-2013, on Flickr

Zelfs in Breda:
Afbeeldingslocatie: https://farm7.staticflickr.com/6077/6078862721_9055fdaa8f_z.jpgICE in Breda by Alex van Herwijnen, on Flickr

We are shaping the future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
burne schreef op zondag 13 mei 2018 @ 23:22:
[...]

Waarom zou een trein de publieke certificaten van balises niet hebben?

Da's misschien een beetje een beroepsafwijking mijnerzijds. Ik doe het technisch applicatiebeheer voor een systeem waar zo'n 600 overheden en overheidsinstanties met elkaar communiceren via een PKI. Één missend publiek certificaat kan dat ontwrichten. Dus dat is een proces wat we dagelijks oppoetsen en mooi glimmend houden.
Heel eenvoudig: omdat je niet wilt dat de trein daar naar ERTMS wisselt.
Dit kan meerdere redenen hebben. Bijvoorbeeld de Traxx locomotieven van NS hebben niet de sleutels voor Amsterdam - Utrecht omdat de meeste machinisten geen opleiding hebben voor de dual signalling regelgeving op dat baanvak en dus alleen onder ATB mogen rijden daar.
Andere reden kan zijn dat er mogelijk problemen zijn met het betreffende baanvak in combinatie met de software van de loc (of nog eenvoudiger: het gewoon niet getest is omdat de trein er normaal niet komt).
Elk ERTMS baanvak is op dit moment verschillend van de andere baanvakken in Nederland. Bijvoorbeeld door verschil in leverancier of verschil in de specificatie(versies). Daardoor verschilt ook de regelgeving per baanvak en moet ook de machinist per baanvak opgeleid zijn.
Ooit zou dit gelijk getrokken moeten gaan worden, mede met de uitrol van ERTMS in Nederland, maar of dat echt gaat gebeuren is afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Alex) schreef op maandag 14 mei 2018 @ 00:19:
Ja, voor testritten van de ETCS-installatie.

[afbeelding]04/12/2015 | Rotterdam by SB-2013, on Flickr

Zelfs in Breda:
[afbeelding]ICE in Breda by Alex van Herwijnen, on Flickr
Zijn er ook resultaten ervan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Dat resultaat is elke dag te zien: ze rijden op ERTMS onder 25 kV :P

[ Voor 20% gewijzigd door EDIT op 14-05-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
EDIT schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:41:
Dat resultaat is elke dag te zien: ze rijden op ERTMS :P
Als je ERTMS HSL versie heb, dat werkt toch niet op de rest van alle ERTMS baanvakken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SRich schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:27:
[...]

Als je ERTMS HSL versie heb, dat werkt toch niet op de rest van alle ERTMS baanvakken ?
Bij Breda en Rotterdam zit geen ERTMS. Denk dat ze de ETCS testen op de HSL zelf bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
ArcticWolf schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:35:
[...]

Bij Breda en Rotterdam zit geen ERTMS. Denk dat ze de ETCS testen op de HSL zelf bedoelen.
Ja ???

Dat dacht ik ook, vandaar mijn vraag aan @EDIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Testritten komen door het hele land voor, en duiden dus niet per se op het gebruik van die trein op dat baanvak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EDIT schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:48:
Testritten komen door het hele land voor, en duiden dus niet per se op het gebruik van die trein op dat baanvak.
Denk dat jullie langs elkaar heen praten :P

@SRich dacht dat jullie het over ERTMS test ritten hadden tussen de spanningssluizen en de emplacementen Rotterdam en Breda zelf... (dus het huidige ATB gedeelte).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Ik denk dat er wat verwarring is over waarom die ICE nou in 's hemelsnaam over de HSL heeft gereden :P
De reden daarvan is simpel: dit waren testritten voor het testen van de 25 kV installatie, niet voor ERTMS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
https://www.volkskrant.nl...ls-ns-europa-in~b5d603e4/

Kennelijk hebben we nog niets geleerd van de casus Tennet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
ArcticWolf schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:49:
[...]

Denk dat jullie langs elkaar heen praten :P

@SRich dacht dat jullie het over ERTMS test ritten hadden tussen de spanningssluizen en de emplacementen Rotterdam en Breda zelf... (dus het huidige ATB gedeelte).
Nee juist wel de HSL zelf
Bedankt @EDIT
Volgens snapt hij hetzelf ook niet helemaal, hoe wil je nou als spoorbeheerder winst gaan draaien, terwijl bijna alle infrastructuurbeheerders verlies draaien, en eigenaars van de infrastructuur vaak de staat zijn van desbetreffende land.

Zelfs in ons eigen land is ProRail niet de eigenaar van het spoor maar bedrijf wat er boven staat. Voor julli 2003 was trouwens het spoor(infrastructuur) trouwens wel van de spoorwegbedrijf NS, die toen nog alles zelf in eigendom had.

[ Voor 51% gewijzigd door SRich op 14-05-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Blijkbaar is mijn algemene kennis op dat punt beneden peil. Wat had daarvan geleerd moeten zijn volgens jou?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Tennet, de Nederlandse beheerder voor het hoogspanningselektriciteitsnet heeft enkele jaren geleden een deel van het Duitse hoogspanningsnet opgekocht door de Duitse TSO Transpower van EON op te kopen.

Tennet is een Nederlands staatsbedrijf

- De aankoop is gefinancieerd met Nederlands (belasting)geld
- De aankoop was niet transparant, waardoor kosten, baten en risico's onvoldoende helder zijn gemaakt richting Nederlandse belastingbetaler
- Er is gedoe geweest rond het verkrijgen van een netbeheerlicenties, omdat Duitsland deze in eerste instantie niet wilde geven
- Er moet veel, heel veel geïnvesteerd worden in het Duitse energienet. En daar mag Tennet nu voor opdraaien. Tennet kan zelf onvoldoende geld uit de markt halen, dus moet ook hier weer de Nederlandse belastingbetaler inspringen. Deze laatste draagt ook het risico.

Aardig stuk op Vrij nederland: https://www.vn.nl/netbedrijf-tennet-onder-hoogspanning/

Staatsbedrijven zoals Tennet en Prorail moeten mijn inziens zich bezig houden met hun kerntaak en geen financiële avontuurtjes aangaan in het buitenland.

[ Voor 9% gewijzigd door Skyaero op 15-05-2018 08:50 . Reden: spel- en grammaticafouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:56

Garyu

WW

Liberalisering op de markt betekent niet dat je de hort op MOET gaan, zeker als staatsbedrijf hoor je je aan de staatsdoelen te houden, die liggen niet per se bij winstmaximalisatie. Laat ProRail zich maar gewoon bezighouden met zijn eigen bezigheden. Als belastingbetaler betaal ik daar liever voor dan een onbekend risico in het buitenland aan te gaan. Als ik dat risico wil, koop ik wel aandelen van een buitenlands bedrijf, daar heb ik ProRail niet voor nodig.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
Ik zie het al voor me, rijkswaterstaat die wegen in belgie en duitsland in beheer gaat nemen... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
anboni schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:05:
Ik zie het al voor me, rijkswaterstaat die wegen in belgie en duitsland in beheer gaat nemen... 8)7
Voor België zou dat wel een uitkomst wezen, wat een slechte wegen daar zeg pfff :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GroenLinks biedt ProRail oplossingen aan voor Kamperlijntje
GroenLinksfracties in Zwolle, Kampen en de Provinciale Staten zijn bezorgd dat station Stadshagen in Zwolle niet open kan. Daarom hebben de fracties ProRail enkele mogelijkheden aangeboden om treinen op het Kamperlijntje toch te laten stoppen op station Stadshagen.

Eerder deze maand werd duidelijk dat de treinen op het Kamperlijntje niet met 140 kilometer per uur kunnen gaan rijden, omdat de grond onder het spoor te zacht is. Hierdoor kan het station Stadshagen niet open. Hoe de toekomst er voor het gloednieuwe station uitziet, is nog niet duidelijk.

Oplossingen
De fracties bieden zes mogelijkheden aan om station Stadshagen te openen zonder de dienstregeling in gevaar te brengen. Bijvoorbeeld het korter laten stoppen van de treinen op de stations Zwolle, Stadshagen en Kampen door extra inzet van personeel.

Volgens de fracties is er ook de mogelijkheid om de treinen op enkele delen van het traject wel 140 kilometer per uur te laten rijden, omdat de grond niet op alle delen van het traject zo slecht is.

De GroenLinksfracties denken ook aan oplossingen als verstevigingsmaatregelen aan het ballastbed of een extra pendeldienst tussen de stations Zwolle en Stadshagen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Volgens mij ligt dat stationnetje niet zover van zwolle, dus een 2e trein die pendelt tussen de 2 stations zou ook een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 12:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, voor de dienstregeling wel, voor de kosten niet. Plus de vraag of dat seintechnisch wel kan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

SRich schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:42:
terwijl bijna alle infrastructuurbeheerders verlies draaien
TenneT heeft in 2016 met de exploitatie van het Nederlandse netwerk 523 miljoen euro winst gemaakt op een omzet van 3200 miljoen euro en bijna 200 miljoen euro dividend uitgekeerd aan de enige aandeelhouder. Lijkt me een heel net resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
burne schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:32:
[...]

TenneT heeft in 2016 met de exploitatie van het Nederlandse netwerk 523 miljoen euro winst gemaakt op een omzet van 3200 miljoen euro en bijna 200 miljoen euro dividend uitgekeerd aan de enige aandeelhouder. Lijkt me een heel net resultaat.
Ik had het niet over TenneT maar spoorweginfrastructuurbeheerders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
SRich schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:09:
[...]

Voor België zou dat wel een uitkomst wezen, wat een slechte wegen daar zeg pfff :+
Misschien wel een uitkomst voor België, maar geen goed businessplan voor RWS denk ik. In absolute getallen heeft België bijna 13.000km* meer weg dan Nederland. Per inwoner heeft België 0,0135km weg, tegen 0,0081km in Nederland.

Als we er voor het gemak even vanuit gaan dat het aandeel belastingbetalers op de totale bevolking in beide landen ongeveer gelijk is en je de wegenbelasting niet wil verhogen kan RWS beter hier weg blijven en kunnen we in Belgie het aantal wegen beter wat verminderen. Of ja, het zou dan wel weer heel Nederlands zijn om te zeggen: nee sorry je dienstverlening verdwijnt want het is te duur. :+

(*Cijfers geplukt van wegenwiki.nl - geen idee hoe betrouwbaar of precies die bron is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

SRich schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:33:
[...]

Ik had het niet over TenneT maar spoorweginfrastructuurbeheerders...
Tja. Prorail krijgt een zak geld van de overheid en de spoorgebruikers en maakt die op. Daar lijkt niet echt sprake van een intentie om winst te maken. Maar: ik begrijp dat financieringsmodel niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
@EDIT is een los vraagje, bij tunnels met X/G regime, als daarvan de alle seinen voor een passagierstrein voordat die de tunnel in is groen tonen, blijft de X dan branden of word het een G of gaat ie uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Het systeem weet (voor zover ik weet, maar misschien dat een infracollega mij kan verbeteren :)) niet of iets een goederentrein of passagierstrein is.
De X zal dus altijd blijven branden, en veranderen in een G als er een volledige rijweg is ingesteld. Daarvoor dienen niet alleen alle seinen in de tunnel zelf, maar belangrijker: het eerste sein ná de tunnel ook veilig te staan. Anders komt de trein alsnog op de helling van de tunnel tot stilstand, en volgens mij wilden we dat juist voorkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
EDIT schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:00:
Het systeem weet (voor zover ik weet, maar misschien dat een infracollega mij kan verbeteren :)) niet of iets een goederentrein of passagierstrein is.
De X zal dus altijd blijven branden, en veranderen in een G als er een volledige rijweg is ingesteld. Daarvoor dienen niet alleen alle seinen in de tunnel zelf, maar belangrijker: het eerste sein ná de tunnel ook veilig te staan. Anders komt de trein alsnog op de helling van de tunnel tot stilstand, en volgens mij wilden we dat juist voorkomen :P
Dat bedoelde ik ook met alle seinen op groen(of de laatste geel eventueel met cijfer) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
SRich schreef op zondag 13 mei 2018 @ 23:00:
[...]

Ik denk het haast wel, volgens mij lopen de ATB/ETCS blokken gelijk alleen onder ECTS ligt de snelheid hoger, ik denk zelfs als je onder level 2 rijd zelfs gewoon werken seinen te zien krijgt die groen tonen.
Volgens https://www.rijksoverheid...signalling-omstandigheden kan ik (denk ik) afleiden dat er standaard level 2 gereden wordt. En inderdaad ik heb in een ICE achter de meester zittend alle NS'54 seinen gewoon normaal zien functioneren, zelfs bij doorkomst Bijlmer Arena zie ik het lichtsein op het laatste moment van geel op groen springen. Weet iemand waar dat door kan komen? Of is dat standaard bij de beveiliging in NL dat een bediend sein heel laat vrijgegeven wordt ivm. mogelijkheid tot herroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Vinnienerd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:26:
[...]

Volgens https://www.rijksoverheid...signalling-omstandigheden kan ik (denk ik) afleiden dat er standaard level 2 gereden wordt. En inderdaad ik heb in een ICE achter de meester zittend alle NS'54 seinen gewoon normaal zien functioneren, zelfs bij doorkomst Bijlmer Arena zie ik het lichtsein op het laatste moment van geel op groen springen. Weet iemand waar dat door kan komen? Of is dat standaard bij de beveiliging in NL dat een bediend sein heel laat vrijgegeven wordt ivm. mogelijkheid tot herroepen?
0
Reed ie onder ATB of Level 2?

Als ik het goed heb waren het vroeger automatische (p) seinen. Tegenwoordig is heel dat ERTMS baanvak bediend. Waarom weet ik niet, op de havenspoorlijn ligt ook ERTMS en daar word wel gewerkt met Automatische/P seinen. Maar wat ik wel weet is dat als een trdl een route instelt dan kan dat voor ATB-EG of ERTMS zijn en omdat het relais systeem(spoordetectie/cabineseingeving) dat niet weet worden standaard de seinen op groen gezet zodra er een route ligt en dan maakt het voor de trein en het spoor niet uit. Nog steeds vertellen spoorstroomlopen of er een trein is in een blok of niet en mocht ie onder ATB rijden vertellen ze ook hoe snel de trein mag, rijd ie onder Level 2 dan verteld een RBC dat laatste over een radiosignaal en bewaakt die de max afstand.

En altijd kunnen seinen verspringen als er een extra blok vrij is. Level 2 verteld dan dat de trein extra rijweg heeft, ATB springt als het mag naar een hogere snelheid. Morgen zal ik ff een tekening op mijn pc maken voor de duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vinnienerd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:26:
[...]

De blok afstanden tussen Amsterdam en Utrecht zijn erg kort, dus een geel > rood bij 140km/u zul je nooit zien. Heb je ook de DMI van de machinist gezien? Misschien stond er wel een remcurve aankondiging op z'n scherm of kreeg hij al eerder een MA update.
En onder Level2 hoef je eigenlijk alleen maar te schrikken van een rood sein. Geel (varianten) niet.

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 15-05-2018 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 22-09 15:15

mambo No5

Bad Apple?

ArcticWolf schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:13:
[...]

De blok afstanden tussen Amsterdam en Utrecht zijn erg kort, dus een geel > rood bij 140km/u zul je nooit zien.
D'r zijn prima een paar situaties te bedenken waarop men op de Utrechtselijn deze situatie mee kan maken; een andere trein is bijvoorbeeld doorgewisseld naar het nevensporen hield daarbij het wissel nog vast waarbij de ICE er tot op 1 seinstap achter genaderd was of als de TRDL simpelweg niet de gehele rijweg ingesteld heeft om welke reden dan ook en de ICE richting het laatst bediende sein (dus geel) toe loopt. in de praktijk zal je een dergelijke situatie niet vaak zien gebeuren, maar het is niet geheel ondenkbaaar. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
https://www.nu.nl/binnenl...da-defecte-spoorbrug.html
Hele dag minder treinen tussen Boskoop en Gouda door defecte spoorbrug

Er rijden maandag minder treinen tussen Boskoop en Gouda vanwege een defecte spoorbrug. De verstoring duurt tot minstens 18.30 uur.
De treinen tussen Gouda, Alphen aan den Rijn en Boskoop rijden weer, maar over een andere spoorbrug. De passagiers hoeven geen gebruik meer te maken van stopbussen.

Zondagavond rond 18.50 uur botste een containerschip tegen de draaibare brug in Gouda. De brug is daardoor verschoven op zijn fundering.

ProRail zegt van de gelegenheid gebruik te maken om naast reparaties ook onderhoud aan het spoor uit te voeren.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van de aanvaring.
We hebben die brugovergangen een half jaar geleden vernieuwd. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:48
Robertdj schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:02:
https://www.nu.nl/binnenl...da-defecte-spoorbrug.html

[...]

We hebben die brugovergangen een half jaar geleden vernieuwd. ;(
Ik vind dat ze die brug nog knap snel gefixed hebben!
30cm verschoven en toch binnen een dag weer operationeel, knap werk!
Voor mij als leek dan, geen idee wat er in het echt bij komt kijken om het te fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:13:
[...]

De blok afstanden tussen Amsterdam en Utrecht zijn erg kort, dus een geel > rood bij 140km/u zul je nooit zien. Heb je ook de DMI van de machinist gezien? Misschien stond er wel een remcurve aankondiging op z'n scherm of kreeg hij al eerder een MA update.
En onder Level2 hoef je eigenlijk alleen maar te schrikken van een rood sein. Geel (varianten) niet.
Ik weet niet of er onder level 2 gereden werd, maar ik weet wel dat elke keer als ik het kon zien sein 3260 pas op het laatste moment van geel naar groen viel. (en de meester anticipeerde hierop dus die hield niet in ofzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 22-09 15:15

mambo No5

Bad Apple?

St00mwals schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:42:
[...]

Ik vind dat ze die brug nog knap snel gefixed hebben!
30cm verschoven en toch binnen een dag weer operationeel, knap werk!
Voor mij als leek dan, geen idee wat er in het echt bij komt kijken om het te fixen
Men heeft extra stempels (ondersteuningen) onder de brug geplaatst om de brug in ieder geval berijdbaar te maken voor het treinverkeer. De brug kan hierdoor echter niet meer open voor het scheepvaartverkeer, men gat komende dagen kijken wat de mogelijkheden zijn. :) Zie ook: https://twitter.com/OvDRa...s/996115767878930439?s=09

[ Voor 0% gewijzigd door mambo No5 op 15-05-2018 13:12 . Reden: Derp ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
mambo No5 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:09:
[...]

Men heeft extra stempels (ondersteuningen) onder de brug geplaatst om de brug in ieder geval berijdbaar te maken voor het treinverkeer. De brug kan hierdoor echter niet meer open voor het scheepvaartverkeer, men gat komende dagen kijken wat de mogelijkheden zijn. :) Zie ook: https://twitter.com/OvDRa...s/996115767878930439?s=09
Hoop dat ze wel aan de juiste brug gewerkt hebben, in het bericht staat namelijk de naastliggende hefbrug... :+

Kan me voorstellen dat er nu een lekkere knik in de aansluiting zit en het was al zo'n krap alignement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Vinnienerd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:55:
[...]

Ik weet niet of er onder level 2 gereden werd, maar ik weet wel dat elke keer als ik het kon zien sein 3260 pas op het laatste moment van geel naar groen viel. (en de meester anticipeerde hierop dus die hield niet in ofzo).
Mja, die ARI trigger ligt wat onhandig. De rijweg wordt dus pas automatisch erg laat veilig gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 10:09
Van die discussie op de vorige pagina dat ProRail naar het buitenland wilt gaan. Het aanbesteden/bouwen van spoornetwerken in het buitenland zou een groot risico zijn. Maar is het misschien niet handiger om het anders te doen?

Maak een bedrijfje genaamd ProRail Spoorconsultants (oid). Deel de kennis via de consultants met buitenlandse partijen en laat ProRail daar een schappelijk tarief voor vragen. Vang je wel extra omzet/winst, maar heb je niet de lasten van grote investeringen. Het gaat volgens mij tenslotte de kennis die ze willen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:53
Robkazoe schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:35:
Van die discussie op de vorige pagina dat ProRail naar het buitenland wilt gaan. Het aanbesteden/bouwen van spoornetwerken in het buitenland zou een groot risico zijn. Maar is het misschien niet handiger om het anders te doen?
Weet niet of dat door mag gaan:
https://www.spoorpro.nl/m...er-buitenlandse-ambities/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Japanse trein weer seconden te vroeg vertrokken: 'onvergeeflijk'
Voor de tweede keer in een half jaar heeft een Japans ov-bedrijf excuses aangeboden voor een trein die seconden te vroeg vertrok. Dat is een doodzonde in het punctuele land.

De trein verliet het Notogawa Station in Midden-Japan om 07.11.35, in plaats om 07.12 uur precies. Enkele reizigers misten daardoor hun aansluiting en moesten zes minuten wachten.

"Het grote ongemak dat wij hebben veroorzaakt is echt onvergeeflijk", schrijft de treinmaatschappij JR West in een verklaring. "We zullen ons gedrag evalueren om te voorkomen dat zoiets opnieuw gebeurt."

Punctueel
Volgens plaatselijke media was de conducteur in de veronderstelling dat zijn trein moest vertrekken om 07.11 uur. Hij had zijn fout op tijd door, maar vreesde dat als hij de deuren weer zou openen, de trein vertraging zou oplopen. Omdat hij niemand meer zag wachten, liet hij de trein vertrekken. Later bleken er toch enkele reizigers gedupeerd te zijn.

In november ging het ook als eens mis in Japan: toen vertrok een trein 20 seconden te vroeg. In de rest van de wereld zijn dergelijke discrepanties verwaarloosbaar, maar de Japanse spoorwegen staan bekend om hun punctualiteit.
......

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Zoals het hoort.

De NS is voor mij als zzp'er al een bedrijfsrisico geworden, als de trein niet rijd loop ik inkomsten mis.

3x per week (minstens) vertraging kan ik bij mijn opdrachtgevers niet meer uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:51
Net een paar weken terug van een vakantie in Japan. Ja de shinkansen rijd altijd op tijd, maar de rest van de treinen echt niet, vaak genoeg vertraging gehad.

(Niet heel erg scherpe) foto als bewijs:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/6PU2t8_4_jJ6ISXh-JjLu4H5ybqYqWSZhWQzewtceaHQw0RGlKxtgkwEGcab-ToHW2lkyIYIjJGJdjHrSEmhea9rqdYnjsTpH0MeY90uAusj7qmxDIugvlKHDBVeoqPpT_Kv9DrFxLcpM1u93_huDVSdmCubhJfUFVhS2JBSXJsw1NkmszgokdOaQuM3d475gOehh_phPLQONL-ADZvAtg-rAF9bNwnv69xNtEk3-KgMhGpTd1aV9k0oRtgfSX9hKQO2D49qVbM1wiTjAzzcx6KiW5d21dsuNY3QZveUNkmyE6e9lSg9C4AgjlS59Pjga2MbF1r14x416SgUM7fLkljL3vYaY6JGpuxd08a9d6mnlEoJsiSRakgthX6oJC9V2Ix-MU7ZCo91CKmIv5HC2nOlAoC3FR_HfHuoWcjX24FxwuZXfY-h5kT3sdTzUfrU6qtvV-NjagK_Pi1u9edEgzc_8jatcUC2mnCEoYI4epmF0B3PvTwNkNOcoMqBlPdXc2q5VGrVBSn-Q6d2mIUnjXrLmISdMpvY5mPY3kK9E4lFW1Ai1QcnZghhq07nprIDsCzH7N-UW0oL9mJBd27laNoBFAcGKaJHq7RA2nM=w1223-h917-no

Dit was trouwens ook vrij bizar om tegen te komen in Japan 8)7

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/lL_l850U6ZgJEA-oaZPITmDGJK10FVwZJxq1UQAVU5Wun9RICbkPpqpN1UFwztBhhEJx4IyG2HEOQG-CcD9rEZs0ZlDFL27fUeBgUL9S12vuSs_1QhCxz5gYY8rblb9pNPQ4TTu-LvcwwBtDlqoVjuFqSVfkhd-1nIecK5T_qu9Vr2ZEtSJ5EbVvPzG8JlJUUqR8efmr3hajO0A81Pc-Ud5jqghBs5HsWo6tQqQYAbUT9-CCSu6sZZYAbtNONOHhv7-57j0kjQVnGBdY-y5LOK6JHCOx5H94uqc1yapcD271_2CVY0uo7cQE5f4uXmSeuNwbhjR2yiEJkCmq30cS_kVRp44NPHkYmBOODk86awxkx0lWbK76GPHOSAsl5ZIJHQX_eBT8fuUhHGeaXll3yjMhbfw2Xo3UjsBhFWn6Vlr61HaWxnYKe2ihDEj6Vg2Nk17Fevrh65kmiwnbjmNBAnndXyIJchpMgEC9t-FYZjFqYDRc0rP8idvUBvcWQR8WnQ-yc7b_Fzbu0HToK3OJlKbWWmfBPxPvX_WMMACJ6DsyyL27thkbEVRz4A61N9HRyTJ9TBxbwkHeU-p9ICC0YnBbjYKuRfuOVHvhfqI=w1223-h917-no

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Jeetje, doet NOS ook al mee aan die onzin? Ik geloof dat ik vorig jaar na mijn vakantie in Japan ook al mijn ongeloof had gepost, nadat er behoorlijk wat Shinkansen treinen vertraagd waren zonder ook maar één keer excuses gehoord te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Lodo schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:34:
[...]

Zoals het hoort.

De NS is voor mij als zzp'er al een bedrijfsrisico geworden, als de trein niet rijd loop ik inkomsten mis.

3x per week (minstens) vertraging kan ik bij mijn opdrachtgevers niet meer uitleggen.
Kan ik me voorstellen. Ik heb zelf ook geen hoge pet op van mensen die niet weten te dealen met op tijd komen en daarvoor de oorzaak externaliseren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
evilution schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:05:
[...]

Kan ik me voorstellen. Ik heb zelf ook geen hoge pet op van mensen die niet weten te dealen met op tijd komen en daarvoor de oorzaak externaliseren.
Vervelend, een minderwaardigheidscomplex is nooit fijn om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Sv3n schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:40:
[...]

Net een paar weken terug van een vakantie in Japan. Ja de shinkansen rijd altijd op tijd, maar de rest van de treinen echt niet, vaak genoeg vertraging gehad.

(Niet heel erg scherpe) foto als bewijs:

[afbeelding]

Dit was trouwens ook vrij bizar om tegen te komen in Japan 8)7

[afbeelding]
Wat is dat op die laatste foto en belangrijker waarom?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:14:
[...]

Waarom is dat belangrijk om te weten?
Ga je naar Japan of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:51
[...]

Het is een Nederlands stationsbord wat ze op aan het hangen waren in een winkelcentrum ergens in Osaka, waarom geen idee.

Hier: https://www.google.co.uk/...CUi-eQ!2e0!7i13312!8i6656

Vlak bij Temma station

[ Voor 65% gewijzigd door Sv3n op 17-05-2018 10:24 ]

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-09 14:31
[...]

Een richtingsaanwijzer die overduidelijk afkomstig is van een Nederlands station, 1 of meerdere NS-huisstijl(en) geleden :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:16:
[...]

Waarom is dat belangrijk om te weten?
Ga je naar Japan of zo?
Omdat ik nieuwsgierig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 12:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gokje, Dordrecht, bord van spoor 4/5?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 19:17
@Maasluip ik weet het wel zeker dat het afkomstig is van station Dordrecht:
- Niet heel veel stations hebben een spoor 20
- Busstation ligt naast spoor 15/1
- Station ligt randje centrum/oude binnenstad

:P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EDIT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:54:
[...]

Jeetje, doet NOS ook al mee aan die onzin? Ik geloof dat ik vorig jaar na mijn vakantie in Japan ook al mijn ongeloof had gepost, nadat er behoorlijk wat Shinkansen treinen vertraagd waren zonder ook maar één keer excuses gehoord te hebben.
Weet je zeker dat het Shinkansen waren? ( :P )

Heb hetzelfde beeld als @Sv3n, had met Shinkansen nooit vertraging, met de regionale treinen wel... niet dat ik er wakker van lag want was op vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
ArcticWolf schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:56:
[...]

Weet je zeker dat het Shinkansen waren? ( :P )
Nee, uiteraard niet. Heb eigenlijk ook nooit een idee in welke trein ik stap. Het is daarom altijd een verrassing waar ik uit kom :+

Maar zonder gekheid: het zal ongetwijfeld ook uitmaken in welke periode je in Japan bent, of je tijdens de spits reist, enz. Dat is in Nederland natuurlijk niet anders. Daar zie je ook hogere punctualiteit tijdens de zomerperiode, tijdens de daluren, enzovoorts.
Normaal boeit vertraging mij ook niet zo op vakantie, maar na alle verhalen over de perfecte Japanse spoorwegen viel het mij op bij de eerste keer in een Shinkansen (+3, dus verder niet zo spannend), maar toen bleef ik er op letten en viel het mij vaker op. Niks schokkends, ik geloof dat de maximale vertraging +5 was, maar dus zeker niet de perfectie die door de media uitgedragen wordt.

[ Voor 54% gewijzigd door EDIT op 17-05-2018 11:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
EDIT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:10:
[...]

Nee, uiteraard niet. Heb eigenlijk ook nooit een idee in welke trein ik stap. Het is daarom altijd een verrassing waar ik uit kom :+
Deze staat vrij hoog op de lijst met dingen die je niet van een machinist wilt horen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
Robertdj schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:12:
[...]

Deze staat vrij hoog op de lijst met dingen die je niet van een machinist wilt horen. :P
Oh shit, dan heb ik het verkeerde beroep gekozen ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59
Moet zeggen toen ik 2 weken terug in Tokyo was heb ik eigenlijk zelf geen enkele vertraging gezien. De informatiedisplays in de treinen gaven soms wel aan dat er problemen waren op een andere lijn zoals personen op het spoor. En dan weet je natuurlijk dat je op die lijn problemen krijgt. Maar zolang er zich geen uitzonderlijke situaties voordoen rijden de treinen in Tokyo stad gewoon op tijd.

Ook de Shinkansen probeerd men zo goed mogelijk op tijd te laten rijden. Is ook niet zo moeilijk. De stilstanden in stations zijn niet kort (al snel 5 minuten) dus je hebt altijd wat mogelijkheden om verloren minuten in te halen. De lijnsnelheid en de tijd die je tussen 2 stations nodig hebt is gewoon bekend. Zonder onvoorziene omstandigheden hoort een Shinkansen gewoon op tijd te zijn. Ook daar heb ik geen probleem gehad.

Lokale treinen buiten de steden die ik bezocht heb, heb ik niet genomen. Daar kan ik dan ook geen uitspraken over doen. Wat zeker en vast wel helpt in Japan is de discipline die de mensen hebben bij het in- en uitstappen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EDIT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:13:
[...]

Oh shit, dan heb ik het verkeerde beroep gekozen ;(
Volgens mij die collega van je vanochtend op de ICDirect RTD -SHL 8.57 ook... :> . tsjee, gewoon meerdere keren vol in de rem op de onaangename manier, op meerdere plekken op het traject, inclusief 100m te vroeg op station Schiphol. Remgeur in de coupe goed te ruiken.

Wel apart gezicht, hij stond stil, zodat ook de achterste loc net uit de tunnel en binnen perron bereik was van Schiphol, maar dat is dus bijna een treinlengte afstand van de eigenlijke plek aan het perron. Alle mensen op het perron liepen verbaasd naar deze stille kant van het station, mensen in de trein vaak op de knoppen aan het drukken om de deur te openen, tot na 30 seconden toch de trein maar even naar de juiste positie reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:44
Vanaf 1 juli begin ik bij mijn nieuwe baan, nu heb ik een traject vrij jaar abonnement sinds 1 januari 2016. Nu wil ik deze opzeggen, en heb ik gelezen dat ik dat voor die datum dus (4 juli) moet doen.

Klopt dit? Of zit er een minimale week bijvoorbeeld tussen?

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch4oZZzz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 19:13
Als je de einddatum al weet kan je bij de aanvraag van beeindiging die datum opgeven. Je moet dan naar de kaartautomaat om deze beeindiging van abonnement op te halen. Dan kan je per die datum geen gebruik meer maken van het abonnement, maar nog wel van je kaart.
Wat betreft betaling en geld terug van een al eventueel betaald abonnement is dat ook nog afhankelijk van of het een businesscard of een normale kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed onderbouwd. Maar wat zou je met de vergaarde informatie doen? Je mogelijk reis naar Japan heroverwegen of zo?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2018 12:14 . Reden: tiep faut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Get!em schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:54:
[...]

Volgens mij die collega van je vanochtend op de ICDirect RTD -SHL 8.57 ook... :> . tsjee, gewoon meerdere keren vol in de rem op de onaangename manier, op meerdere plekken op het traject, inclusief 100m te vroeg op station Schiphol. Remgeur in de coupe goed te ruiken.

Wel apart gezicht, hij stond stil, zodat ook de achterste loc net uit de tunnel en binnen perron bereik was van Schiphol, maar dat is dus bijna een treinlengte afstand van de eigenlijke plek aan het perron. Alle mensen op het perron liepen verbaasd naar deze stille kant van het station, mensen in de trein vaak op de knoppen aan het drukken om de deur te openen, tot na 30 seconden toch de trein maar even naar de juiste positie reed.
RBC verbinding loss? waarna er een noodstop plaatsvind misschien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zou kunnen inderdaad, maar dan was t gedurende de reistraject dus wel instabiele verbinding.

Gebeurde trouwens ook op de plek waar HSL de snelweg A12 kruist. Laat ik daar nou net ook altijd een verbindingsfout krijgen met 4G van Tele2.
GSM-R zit qua frequentie in ongeveer hetzelfde Mhz bereik als 4G van Tele2 (800-900).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:34

PeaceNlove

Deugleuter

Robertdj schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:12:
[...]

Hoezo, de treinen krijgen toch allemaal een rijweg van de treindienstleiding? Volgens mij hoeft @EDIT alleen maar op de lampjes, snelheid, ed te letten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Get!em schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:40:
Zou kunnen inderdaad, maar dan was t gedurende de reistraject dus wel instabiele verbinding.

Gebeurde trouwens ook op de plek waar HSL de snelweg A12 kruist. Laat ik daar nou net ook altijd een verbindingsfout krijgen met 4G van Tele2.
GSM-R zit qua frequentie in ongeveer hetzelfde Mhz bereik als 4G van Tele2 (800-900).
Jij bent 1 van de weinige mensen die ook dit probleem ziet. Ik heb het weleens geroepen bij een nieuwsbericht over de 700Mhz veiling binnenkort ... en er waren 1000 en 1 mensen die mij de grond in boorde dat GSM-R geen last van LTE kon hebben "omdat" de blokken ver genoeg uit elkaar zouden zitten...

Maar helaas is dit wel een vervelend probleem aan het worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:13:
[...]

Goed onderbouwd. Maar wat zou je met de vergaarde informatie doen? Je mogelijk reis naar Japan heroverwegen of zo?
Niets, ik ga al niet naar Japan. Ik wil alleen weten waarom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:13:
[...]

Alsof jou het ook maar een fluit aangaat waarom iemand iets zou willen weten... wat een rare reacties, zeg 8)7

Zou kunnen, maar de locatie lijkt mij dan niet logisch aangezien het GSM-R bereik op die locatie voor zover ik weet goed is. Er zijn een paar punten waar het iets minder is, maar dat is er niet één van.
Geen idee overigens wat het dan wel zou kunnen zijn. Die vroege stop op Schiphol klinkt overigens als een ATB remingreep of een vergeten dodemanspedaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Die foto's werken niet eens bij mij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

PeaceNlove schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:07:
[...]

Hoezo, de treinen krijgen toch allemaal een rijweg van de treindienstleiding? Volgens mij hoeft @EDIT alleen maar op de lampjes, snelheid, ed te letten...
De trein inderdaad wel, maar dan moet de machinist nog wel in de juiste trein stappen 😉
EDIT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:10:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Get!em schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:56:
[...]

De trein inderdaad wel, maar dan moet de machinist nog wel in de juiste trein stappen 😉
[...]
Ja, altijd weer lastig dat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich

Dat was volgens mij ook een paar weken geleden de oorzaak dat er massale trein uitval op de HSL net over de grens met België plaatsvond. Maar volgens diverse kan dat niet omdat RBC/GSM-R op andere frequenties zitten...

Pagina: 1 ... 55 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.