Brent schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:44:
[...]
Juist niet. kWh/passengermile, en dat kijken wat die kWh opwekt. Voor beide manieren van transport. Kan geen neutraler vergelijking bedenken. Maar ik heb het gevoel dat je een paard in de race hebt.
Ik werk met technologie voor Aero + Rail dus wat mij betreft is meer mobiliteit altijd beter

.
Ik hou juist wel van een beetje een provocatieve challenge die tegen je gevoel indruist

. Het gaat me in dit geval puur om een eerlijke vergelijking die ook echt eerlijk is. Want kWh/passengermile is natuurlijk een interessante vergelijking, maar nog steeds eentje die barst van de aannames. Over welke afstand ga je vergelijken bijvoorbeeld? Hoe korter de afstand, hoe meer voordeel voor de trein, hoe langer de afstnad, hoe meer voordeel voor het vliegtuig (want opstijgen neemt een flink stuk van de vliegtuig kWhs voor zijn rekening).
Dan inderdaad kijken naar waar die kWh vandaan komen (kerosine, windelektriciteit, kernenergie, kolen, ...). Maar hoe zit het met de energiekosten voor opwekking van de energie, transport van de energie (bijvoorbeeld kolen, diesel of kerosine) en opwerking ervan in raffinaderijen?
Infrastructuur wordt meegenomen in sommige berekeningen, in andere niet. Maar een eerlijker vergelijking zou dan wel zijn als je de andere gebruikers er weer van af trekt, namelijk goederentreinen. Die vervoeren danwel geen passagiers, maar zijn wel flinke gebruikers van de infrastructuur. Dan zou een eerlijkere vergelijking misschien wel de "kg-per-kilometer" zijn, om de effectieve bijdrage aan uitstoot van de infra mee te nemen in de vergelijking.
Hoe zit het met "cradle-to-cradle" berekeningen, waarbij ook de productie van de voertuigen zelf worden meegerekend? Ik kan me voorstellen dat een trein produceren belastender is dan een vliegtuig. Levensduur is dan weer vergelijkbaar.
In ieder geval zijn er genoeg factoren die je op verschillende manieren mee kan nemen in je berekeningen, en die zorgen bewust of onbewust voor een flink verschil in de uiteindelijke getallen die je met elkaar gaat vergelijken.
[
Voor 10% gewijzigd door
Garyu op 04-05-2018 12:12
]