Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 100 Laatste
Acties:
  • 577.552 views

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De zo gewenste snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn komt er voorlopig niet. De Duitsers hebben geen geld voor de investeringen in de infrastructuur die nodig zijn om de reistijd van 6 uur en 20 minuten significant te verkorten.

Dat blijkt na gesprekken van de NS met het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn. Ook het overslaan van stations tussen Amsterdam en Berlijn, wat relatief veel tijd kan schelen, is moeilijk te realiseren, omdat de steden langs het traject hun internationale treinverbinding willen houden.

Zoals de NS eerder al bekend maakten, zal de verbinding wel zo’n twintig minuten sneller kunnen worden zodra het niet meer nodig is aan de grens met Duitsland van locomotief te wisselen. Maar bij die tijdwinst blijft het voorlopig.
Bron, en meer info: NS baalt: snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn gaat er voorlopig niet komen

Virussen? Scan ze hier!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-01 15:40
Ze zouden eens kritisch kunnen kijken naar het pad van de trein in Nederland. Ik stond de laatste keer dat ik dat ding gebruikte lang stil in Almelo en Apeldoorn! En een stop in Hilversum? Misschien door die locwissel in Bentheim te schrappen levert 20 minuten op, maar in Nederland is ook al zeker 15 minuten te winnen door gewoon vlot door te rijden. Het hele traject Amsterdam - Hengelo is maar 130km/h, dat zouden ze ook aan kunnen pakken, nog meer tijdswinst.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:59
cazzer22 schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:01:
Ze zouden eens kritisch kunnen kijken naar het pad van de trein in Nederland. Ik stond de laatste keer dat ik dat ding gebruikte lang stil in Almelo en Apeldoorn! En een stop in Hilversum? Misschien door die locwissel in Bentheim te schrappen levert 20 minuten op, maar in Nederland is ook al zeker 15 minuten te winnen door gewoon vlot door te rijden. Het hele traject Amsterdam - Hengelo is maar 130km/h, dat zouden ze ook aan kunnen pakken, nog meer tijdswinst.
Helemaal mee eens!
Toen ik nog in Hengelo op school zat (15 jaar geleden...) stopte die in Hengelo, Deventer, Amersfoort en Amsterdam (of was het Schiphol...?).
Prima voor een internationale! Maar ja, de NS gebruikt hem binnen NL ook als reguliere trein, dus moet die ook op elk IC-station stoppen |:(

• cazzer22
Nog sterker, toen was het geeneens een IC trein maar een IR trein (met lichtblauwe/witte rijtuigen)... Nu is het een Toeslagtrein in Duitsland en in NL stopt die inderdaad een stuk vaker en is hij langzamer geworden.

Maar goed, naar mijn idee is het goed dat de NS de trein wilt versnellen, en jammer dat het niet nu al lukt in Duitsland maar ben ook van mening dat de NS ook eerst hier in Nederland nog wel wat kan finetunen en flink wat winst kan behalen.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:47
Misschien nog interessant nieuws voor de reizigers op de IC Den Haag - Eindhoven en de IC Direct:
Vanaf volgende week start de ombouw van de Traxx locomotieven naar een nieuwe software/hardwareversie (Vehiclerelease 9.4, voor de liefhebbers).
In deze nieuwe versie zitten naast een groot aantal wijzigingen en nieuwe handige functies ook een aantal verbeteringen voor enkele problemen die konden optreden onder de huidige software, waardoor de loc onder specifieke omstandigheden de trein stil kon zetten. Gelukkig kwam dat niet al te vaak voor (heb het zelf slechts 1x meegemaakt en dat was ook nog eens als passagier), maar ik hoop in z'n algemeenheid dat de nieuwe versie gaat bijdragen aan een aantal verbeteringen, ook voor de betrouwbaarheid van de dienst.
Eerst zullen de locomotieven voor de IC Den Haag - Eindhoven omgebouwd worden en als dat gebeurd is, volgt de IC Direct na een aantal weken.
Om eventuele tekorten aan locomotieven tijdens de ombouw op te vangen zijn er twee of vier (aantal is mij niet helemaal duidelijk) extra locomotieven gehuurd, die eerder in dienst waren van de NMBS.
Deze zien er weer iets anders uit dan de NS locomotieven, maar werken precies hetzelfde :P

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 01-05-2018 07:46 ]

EDIT schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:45:
*knip*

Deze zien er weer iets anders uit dan de NS locomotieven, maar werken precies hetzelfde :P
Met nieuwe of oude software? :+

[ Voor 69% gewijzigd door ArcticWolf op 30-04-2018 12:18 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• EDIT
ArcticWolf schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:18:
[...]

Met nieuwe of oude software? :+
Werkelijk geen idee, maar ik gok de oude.

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
[b][message=55050891,noline]
Om eventuele tekorten aan locomotieven tijdens de ombouw op te vangen zijn er vier extra locomotieven gehuurd, die eerder in dienst waren voor de Belgische collega's van de NMBS.
Het zijn toch op zich Belgen, of hebben die ook weer andere Belgische collega's ;)

Het grote adblocking topic

• EDIT
SRich schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:15:
[...]

Het zijn toch op zich Belgen, of hebben die ook weer andere Belgische collega's ;)
Zo beter? :P

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:49
http://www.rtvoost.nl/nie...-nog-slechter-dan-gedacht
Het oorspronkelijke plan voor het Kamperlijntje is definitief van tafel: de grond onder het spoor blijkt dusdanig zacht, dat er niet met 140 kilometer per uur overheen gereden kan worden. Het verstevigen van de bodem is onbetaalbaar. Dat zegt Kamper wethouder Gerrit Jan Veldhoen op basis van het nog niet gepubliceerde onderzoek van ProRail. Daarmee is er nog steeds geen duidelijkheid voor station Stadshagen in Zwolle.
Lekker vooronderzoek is daar gebeurd.

• cazzer22
de Buffels reden er wel 140km/h de laatste weken na de ombouw. Die hebben ook geen stroom nodig dus hebben minder last van de slingeringen. Zou men wel 120 of 140 kunnen blijven rijden als ze ervoor kiezen om te blijven dieselen? Wellicht goedkoper dan de grond te verstevigen, of andere dure aanpassingen om stadshagen te kunnen bedienen.

• wildhagen
  • Niet online
Ze gaan daar niet met diesel rijden lijkt me, ze hebben daar de boel net onder de wasdraad gehangen. Beetje kapitaalvernietiging om er dan met diesel onder te gaan rijden. Nog even los van de hoge (en verder stijgende) brandstofprijzen enzo.

Virussen? Scan ze hier!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ik weet niet exact hoe zwaar het allemaal is, maar een trein die ongeveer het gewicht is van een buffel (95 Ton?) kan het dan wel? Een Flirt is 84 ton (?) en een GTW is 72 Ton (?).

Je zou denken dat lichter dan beter is :P

Of zwaaien de palen zo erg dat het lijkt alsof je bakmeel aan het maken bent?

[ Voor 15% gewijzigd door Illegal_Alien op 01-05-2018 16:52 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• EDIT
Illegal_Alien schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:51:
Ik weet niet exact hoe zwaar het allemaal is, maar een trein die ongeveer het gewicht is van een buffel (95 Ton?) kan het dan wel? Een Flirt is 84 ton (?) en een GTW is 72 Ton (?).

Je zou denken dat lichter dan beter is :P

Of zwaaien de palen zo erg dat het lijkt alsof je bakmeel aan het maken bent?
Een FLIRT 3 weegt 110 ton en een FLIRT 4 131 ton.
Stukje zwaarder dus. Daarnaast is de aslast van de FLIRT ongelijk verdeeld omdat alle tractieinstallaties in de koprijtuigen zitten en de middenrijtuigen eigenlijk niks bevatten.

[ Voor 15% gewijzigd door EDIT op 01-05-2018 17:28 ]

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-01 11:49

_Christiaan_

Master of SOG

Maegrim schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:32:
gelukkig zijn 3 van de 5 beneluxstammen die deze week van een 7e bak voorzien worden al gereed d:)b

edit: dit dus

[video]
Leuk, alleen je hebt er geen drol aan als ze altijd stuk zijn. Zit nu in zo’n IC direct trein en locomotief is stuk, staan al een kwartierhalf uur stil op loopafstand van Rotterdam station (mijn eindbestemming).

Vergeet niet dat de NS een enorm incapabel bedrijf is.

NOSIG

• EDIT
Ik weet dat je er nu weinig aan hebt, maar er komen nieuwe treinen aan. IC Direct wordt vanaf dienstregeling 2021 deels met nieuw materieel gereden en de IC Den Haag - Eindhoven volgt later, dus 2022.

Eind dit jaar zal de eerste trein naar Velim (Tsjechië) gaan voor de eerste tests.

Edit: deze infographic is al wel vaker geplaatst, maar nog maar een keer: http://nieuws.ns.nl/download/180564/infographicicng.pdf

[ Voor 58% gewijzigd door EDIT op 01-05-2018 22:56 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:45
EDIT schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:26:
[...]

Een FLIRT 3 weegt 110 ton en een FLIRT 4 131 ton.
Stukje zwaarder dus. Daarnaast is de aslast van de FLIRT ongelijk verdeeld omdat alle tractieinstallaties in de koprijtuigen zitten en de middenrijtuigen eigenlijk niks bevatten.
Is het niet zo dat de koprijtuigen op drie assen rusten, en de middenrijtuigen slechts op twee? Dan zou de aslast wel redelijk constant zijn misschien

• EDIT
@marcop23 Hm, goed punt. Heb je helemaal gelijk in, daar had ik even niet bij stilgestaan. Met wat rekenen kom ik dan inderdaad op een gemiddelde aslast van 13.7 t voor de 3 wagen versie.
Aslast van de DM'90 lag overigens op net geen 12 ton, dus daar zit wel nog een paar ton verschil in.

[ Voor 74% gewijzigd door EDIT op 01-05-2018 21:08 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

_Christiaan_ schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:21:
[...]

Leuk, alleen je hebt er geen drol aan als ze altijd stuk zijn. Zit nu in zo’n IC direct trein en locomotief is stuk, staan al een kwartierhalf uur stil op loopafstand van Rotterdam station (mijn eindbestemming).
Mooi man, heb ik vandaag twee keer extra mazzel. >:) >:) O-)

Vanochtend met de icdirect om een defecte heen gereden, moesten alleen ff 10 wachten voordat een andere er ook omheen gereden was.
Vanavond kwam mijn Icd dus ook de jouwe voorbij. Kreeg bij aankomst op station rtd de melding dat de Icd van 1737 pas 40 minuten later dan dienstregeling was aangekomen....

Blijft bizar, gewoon elke dag gezeik met icdefect....

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Voor de IC Brussel moet je nog even wachten op nieuw materieel. NS heeft weliswaar alvast twee België-geschikte ICNG's besteld (zodat de toelating alvast geregeld kan worden*) maar naar mijn weten is er nog geen definitieve order geplaatst voor een ICNG-B-vloot.

In de plannen die NS als 2013 presenteerde als Fyra-alternatief stond ook te lezen dat de ICR-vloot tot 2025 in de IC Brussel blijft rijden.

* Handig om onder veranderende technische eisen uit te komen, want dan is het een vervolgbestelling.

[ Voor 20% gewijzigd door Alex) op 01-05-2018 23:00 ]

We are shaping the future

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Get!em schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:29:
[...]

Mooi man, heb ik vandaag twee keer extra mazzel. >:) >:) O-)

Vanochtend met de icdirect om een defecte heen gereden, moesten alleen ff 10 wachten voordat een andere er ook omheen gereden was.
Vanavond kwam mijn Icd dus ook de jouwe voorbij. Kreeg bij aankomst op station rtd de melding dat de Icd van 1737 pas 40 minuten later dan dienstregeling was aangekomen....

Blijft bizar, gewoon elke dag gezeik met icdefect....
Leuk, uiteindelijk hebben we bijna een uur opgesloten in die trein, zonder info voorziening, licht uit, etc. De mensen die door moesten richting Breda en Brussel werden geëvacueerd op Rotterdam centraal, omdat de trein blijkbaar definitief het loodje heeft gelegd.

En deze ochtend is het weer feest. De ICD die ik wou nemen, is uitgevallen.

Vind het toch wel knap van de NS deze week. Tot nu toe 5 van de 5 ICD’s die ik heb genomen, had meer dan 10 minuten vertraging of is uitgevallen. Uiteraard allemaal in de spits!

[ Voor 7% gewijzigd door _Christiaan_ op 02-05-2018 07:37 ]

NOSIG

• cazzer22
wildhagen schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:24:
Ze gaan daar niet met diesel rijden lijkt me, ze hebben daar de boel net onder de wasdraad gehangen. Beetje kapitaalvernietiging om er dan met diesel onder te gaan rijden. Nog even los van de hoge (en verder stijgende) brandstofprijzen enzo.
Denk dat die kapitaalvernietiging al plaats vond toen dat bodemonderzoek uitgevoerd werd. Vooral in een land als Nederland moet men zich toch zeer bewust van zijn dat er veen of andere instabiele bodemlagen bestaan, en wat het effect is van een snellere trein te gebruiken op een spoorbaan. Ook ligt er een nieuwe halte waar nu niks mee gedaan kan worden, ook zonde.

Gelukkig is het maar 10 kilometer, dus vallen de kosten wel mee en de flirts zouden ook makkelijk extra gebruikt kunnen worden naar Enschede, langere treinen of iets.

Alternatief zou kunnen zijn om accu treinen te gebruiken die dan in Zwolle (tot aan Stadshagen) en kampen op kunnen laden voor het stukje vrije baan vanaf Stadshagen. Beetje zoals er ook al trams zijn die dit kunnen.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:00
Voordat @Verwijderd begint te mopperen.. ;)

Waterleidinglek op station Rhenen. Hierdoor geen treinverkeer tussen Veenendaal C en Rhenen. Volgens mij stapt @Verwijderd op Veenendaal op dus die zal er maar beperkt last van hebben.

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.cc/q0gq8f8vz/IMG-20180502-_WA0000.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.cc/53ki3qnpr/IMG-20180502-_WA0001.jpg

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

_Christiaan_ schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 07:33:
[...]

En deze ochtend is het weer feest. De ICD die ik wou nemen, is uitgevallen.
U zei?

Even een plotje gemaakt van alle IC directs die vandaag tussen 6 en 11 hadden moeten vertrekken van Rotterdam Centraal ri Amsterdam Centraal. *vertraagd is gebaseerd op vertrektijd uit RTD
Zelfs de conducteurs op de ICdirect die wel reed zaten te mopperen, dat ze geluk hadden op deze te zitten en niet op de volgende (die dus niet reed).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rilgjTxgRxWOqnJKMMYcshKU/full.png

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 02-05-2018 11:33 ]

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Get!em schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:31:
[...]

U zei?

Even een plotje gemaakt van alle IC directs die vandaag tussen 6 en 11 hadden moeten vertrekken van Rotterdam Centraal ri Amsterdam Centraal. *vertraagd is gebaseerd op vertrektijd uit RTD
Zelfs de conducteurs op de ICdirect die wel reed zaten te mopperen, dat ze geluk hadden op deze te zitten en niet op de volgende (die dus niet reed).

[afbeelding]
Klopt het is echt te schandalig hoe slecht de NS hun zaakjes op orde heeft v.w.b. de IC Direct.

De NS probeert de drukte te bedwingen met zo'n poster die hier al eerder was gepost...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LOndpMSBpIuy8RIV1pxdJ1dV/thumb.jpg

Terwijl de NS zelf juist de grootste veroorzaker is van de drukke treinen. Ze laten de drukste ICD uitvallen (7:57), ja dan wordt het wel erg druk in de daaropvolgende ICD (8:11). Die volgens het omroepsysteem niet te hard mocht rijden omdat het zo druk was in de trein (???). Afijn, ben lekker in de 1e klas gaan zitten, omdat de conducteurs toch niet controleren als de gangpaden vol staan. En natuurlijk een half uur te laat op mn werk.

NOSIG

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En die fietsrijtuigen.... scheelt toch weer 8 stoeltjes die eruit geschroefd zijn (+1 die nog bij de deur past). Staan we op zo’n dag als vandaag met veel uitval en dus drukte op de overige dus met z’n 8en hier op het (fiets)balkon dus weer steun te zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/74aRF4kv2DVh2FlJ9yfNzpl0/thumb.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 02-05-2018 18:12 ]

• menzo
  • Laatst online: 22:29
Snellere locomotieven voor verbinding Amsterdam-Berlijn

https://www.parool.nl/ams...sterdam-berlijn~a4596919/
De NS is een aanbesteding begonnen om twaalf Siemens Vectron-locomotieven te leasen. Zulke loc's rijden al in Duitsland en Tsjechië. Ze kunnen 200 kilometer per uur rijden.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:08

Onbekend

...

Leuk die snelheid. Helaas zal dat voor het Nederlandse deel weinig snelheidswinst opleveren. Maar voor Duitsland is dat waarschijnlijk zeker sneller.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• menzo
  • Laatst online: 22:29
Is de Vectron wel al toegelaten op het Nederlandse spoor?

• EDIT
@menzo Ja hoor, kom 'm regelmatig tegen :)
Of dat echter ook de 200 km/u variant betreft zou ik niet weten.

[ Voor 51% gewijzigd door EDIT op 02-05-2018 19:12 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:45
Volgens de Somda wiki is de Vectron bij de initiële toelating alleen toegelaten voor goederentreinen, en de 200 km/h versie mag maximaal 160. Maar, verdere toelating lijkt mij een redelijk simpele procedure.
Onbekend schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 18:43:
[...]

Leuk die snelheid. Helaas zal dat voor het Nederlandse deel weinig snelheidswinst opleveren. Maar voor Duitsland is dat waarschijnlijk zeker sneller.
In Duitsland rijdt al een loc die 200 km/h kan. De grote snelheidswinst zit volgens mij in de locwissel bij Bad Bentheim. En wie weet, misschien rijdt de Berlijntrein wel over de Hanzelijn ooit met 200, waar hij nu wel eens langs wordt omgeleid.

[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 02-05-2018 22:24 ]

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Get!em schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 18:10:
En die fietsrijtuigen.... scheelt toch weer 8 stoeltjes die eruit geschroefd zijn (+1 die nog bij de deur past). Staan we op zo’n dag als vandaag met veel uitval en dus drukte op de overige dus met z’n 8en hier op het (fiets)balkon dus weer steun te zoeken.

[afbeelding]
idd, echt zo’n dom idee weer van de NS...

NOSIG

• SRich
Weetje dat ik me mateloos stoor aan altijd weer die NS.

Als er straks arriva/veolia/connexxion rijd, dan is het niet anders hoor. Heeft alleen een ander naampje

Het bedrijf is niet incapabel maar sommige mensen die op bepaalde plaatsen zitten

• anboni
  • Laatst online: 22:17
SRich schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 00:31:
Het bedrijf is niet incapabel maar sommige mensen die op bepaalde plaatsen zitten
En dan vooral bepaalde plaatsen buiten de branche (Den Haag en misschien Brussel)

• wildhagen
  • Niet online
De Europese Commissie wil het netwerk van hogesnelheidstreinen sneller uitbreiden. Eurocommissaris Violeta Bulc van transport wil zo de luchtvervuiling terugdringen en het vlieg- en wegverkeer ontlasten, zegt ze in een interview met de Telegraaf. Onder meer de spoorverbinding tussen Amsterdam en Berlijn zou sneller moeten.

Bulc wil ook naar de fiscale voordelen voor het vliegverkeer kijken. "We doen onderzoek of alle taksen en ticketheffingen eerlijk verdeeld zijn. Eind dit jaar verwacht ik conclusies en aanbevelingen."

Naar aanleiding van de drukte op Schiphol en de discussie over Lelystad Airport pleitten onder meer milieuorganisaties, de NS en spoorbeheerder ProRail ervoor om de trein meer te laten concurreren met korte vluchten.

Vooral de rit van Amsterdam naar Berlijn duurt met 6,5 uur opvallend lang. Dat komt onder meer doordat het Duitse en Nederlandse spoor met verschillende systemen werken, waardoor bij de grens van locomotief moet worden gewisseld. Maandag meldde Trouw dat het Duitse spoorbedrijf DB geen geld heeft om de treinreis te versnellen.

NS-topman Roger van Boxtel hoopt dat de reis naar Berlijn vanaf 2020 toch sneller kan. "We gaan twaalf gloednieuwe locomotieven leasen, die zowel over het Nederlandse als Duitse spoor mogen rijden met 200 km/u. We zijn in overleg met Deutsche Bahn en de beide overheden. Een complex proces dat we heel graag willen versnellen", zegt Van Boxtel tegen de Telegraaf.

Op termijn denkt hij naar Berlijn twee uur tijdwinst te kunnen boeken.
Bron: https://nos.nl/artikel/22...s-van-vuile-vluchten.html

Virussen? Scan ze hier!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

En wederom staat de IC direct uit brussel stil. Volgens de omroep vanwege enkelspoor, maar is dat uberhaupt mogelijk op de HSL?

Het is me deze week nog geen 1 keer gelukt om op een normale manier de reis met de ICD te voltooien.

NOSIG

Hier klagen heeft weinig zin.

Verwijderd

Maardiweb schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:50:
Voordat @Verwijderd begint te mopperen.. ;)

Waterleidinglek op station Rhenen. Hierdoor geen treinverkeer tussen Veenendaal C en Rhenen. Volgens mij stapt @Verwijderd op Veenendaal op dus die zal er maar beperkt last van hebben.

[afbeelding]
[afbeelding]
/me had lekker een paar daagjes vrij genomen deze week.
Was een perfecte timing:
- Maandag en dinsdag geen bussen.
- Woensdag inderdaad dit gevalletje, al had ik daar waarschijnlijk nauwelijks tot geen last van gehad. Dit was bij Rhenen en zover kom ik niet op de Haar. Ze kunnen gewoon keren op Veenendaal Centrum.

• SRich
_Christiaan_ schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:26:
En wederom staat de IC direct uit brussel stil. Volgens de omroep vanwege enkelspoor, maar is dat uberhaupt mogelijk op de HSL?

Het is me deze week nog geen 1 keer gelukt om op een normale manier de reis met de ICD te voltooien.
:X
:F
_O- _O-

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 16:44
is het geen mooi idee als jullie een eigen ICd/NS klaag topic openen?

• SRich
Volgens mij moeten we eens af van de zienswijze dat trein bedrijven met elkaar moeten concurreren maar de bedrijven moeten juist concurreren met andere vormen van transport

Een voorbeeld(die wel een beetje uit zijn verband getrokken is):

In de VS heb je de NEC(Northeast Corridor) daar zie je dat Amtrak die het grootste deel van de NEC in eigendom heeft gewoon concurrentie van regionale (State) vervoeder op lokale kaartjes. Maar op lange afstanden concurreert Amtrak met vliegmaatschappijen. Wat is het gevolg daar dat inmiddels op de afstanden van de NEC de trein voordeliger is en de trein een marktaandeel heeft van ong 60-70% op vervoer van NY-DC en 55% op NY-Boston. Boston-DC is groeiend met ong 45%.

Daar moet NS is naar toe ism met andere railbedrijven over de EU.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:35
Concurrentie op de Northeast Corridor tussen Amtrak en de regionale vervoerders is naar mijn idee maar relatief. Zelfs de “stoptrein” van Amtrak stopt maar op een fractie van de stations waarop de regionale vervoerders stoppen.

Be yourself, no matter what they say ...

• EDIT
Maegrim schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:51:
Het OV Moppertopic O-)

• Brent
  • Laatst online: 14:57
Als je ziet hoeveel bonussen en kortingen vliegverkeer krijgt boven treinverkeer (onbelaste brandstof, vliegvelden krijgen altijd overheidssteun) dan wordt het hoog tijd de trein hetzelfde soort steun te geven. Maar over die uitstoot rekende NRC echter uit dat het verschil er nauwelijks is: https://www.nrc.nl/nieuws...n-boeing-deel-ii-a1600975
Nu rijd de NS op wind, dus dat is mooi, maar de meeste treinen rijden op kolen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• wildhagen
  • Niet online
Maegrim schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:51:
Mee eens, het begint imho inmiddels redelijk kinderachtige, vervelende, vormen aan te nemen. Na 100x hetzelfde weten we het onderhand allemaal wel.

Prima als je negatieve ervaringen hebt, maar doe het dan op een constructieve manier, ipv de methode zoals een stampvoetend kind doet dat zijn zin niet krijgt.

De serieuze posts beginnen een beetje ondergesneeuwd te raken.

Zeker als je bedenkt dat er voor dat geklaag idd al een topic is zoals @EDIT al aangeeft: Het OV Moppertopic

Laten we het geklaag lekker in dat topic doen, en constructieve kritiek gewoon hier.

Virussen? Scan ze hier!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:59:
[...]

Als je ziet hoeveel bonussen en kortingen vliegverkeer krijgt boven treinverkeer (onbelaste brandstof, vliegvelden krijgen altijd overheidssteun) dan wordt het hoog tijd de trein hetzelfde soort steun te geven. Maar over die uitstoot rekende NRC echter uit dat het verschil er nauwelijks is: https://www.nrc.nl/nieuws...n-boeing-deel-ii-a1600975
Die berekeningen lijken mij nogal kort door de bocht. Je zou het per traject moeten vergelijken.

• Maegrim
Mijn huiskamertoegang werd een jaar of 10 geleden afgewezen ;w

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Is geen klagen, ging meer over de opmerking van de conducteur dat we op de HSL moesten wachten vanwege “enkelspoor”.

Maargoed, dit is wel klagen: mijn ICD is wederom uitgevallen. 6 van de 6 keer deze week dat hij uitvalt of significant is vertraagd :P Toch een knappe prestatie van de NS.

NOSIG

_Christiaan_ schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 18:04:
[...]

Is geen klagen, ging meer over de opmerking van de conducteur dat we op de HSL moesten wachten vanwege “enkelspoor”.

Maargoed, dit is wel klagen: mijn ICD is wederom uitgevallen. 6 van de 6 keer deze week dat hij uitvalt of significant is vertraagd :P Toch een knappe prestatie van de NS.
dit is toch klagen? :/

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

wildhagen schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:02:
[...]

Laten we het geklaag lekker in dat topic doen, en constructieve kritiek gewoon hier.
Of het topic opsplitsen zoals met het vliegtuig topic ook is gebeurd:
  • Spoorwegen, techniek, treinen, etc.
  • Reizen met de trein (en overig OV)
Of zoiets.

In dat laatste topic kan dan ook uitgebreid geklaagd worden over de dienstverlening van de NS, en vertragingen en zo... :)

(En in een open forum verwijzen naar de HK vind ik persoonlijk sowieso 'not done'... Al helemaal omdat dat een oud topic is waar al twee jaar of zo niet in gepost is en dat soort kicks niet gewaardeerd worden...)

[ Voor 16% gewijzigd door Fiber op 03-05-2018 18:38 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• EDIT
Oh oeps, niet op gelet waar die stond. Stond hier nog in de bookmarks :$

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 03-05-2018 18:53 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:13
@EDIT Maakt mij, als mede TS-er, toch wel nieuwsgierig waarom een treinmachinist het OV-Mopper Topic in zn bookmarks heeft hangen.

iets met werk op het werk laten? :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Maegrim
dan zouden we hier ook niet mogen zitten...

• SRich
voske schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:03:
Concurrentie op de Northeast Corridor tussen Amtrak en de regionale vervoerders is naar mijn idee maar relatief. Zelfs de “stoptrein” van Amtrak stopt maar op een fractie van de stations waarop de regionale vervoerders stoppen.
Klopt, daarom zei ik ook dat het deels uit zijn verband is getrokken maar ging om het voorbeeld.
Brent schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:59:
[...]

Laatste keer dat ik keek reden de meeste treinen op de rails, maar je heb gelijk door die gigantische subsidie is vliegen veel te goedkoop.

• Maegrim
hey @EDIT , hoe werkt dat met dodenherdenking morgen, gooien ze je voor een rood sein of moet je zelf een plekje zoeken om te stoppen?

• EDIT
@Maegrim Volgens mij niet, maar ik heb geen recente ervaring. Op de een of andere manier heb ik altijd vroege dienst op 4 mei. Volgens mij is het gewoon een goede plek zoeken om te stoppen of als je al langs het perron staat even langer blijven wachten.

@D_Jeff Ik mag niet mopperen op het OV wil je zeggen? :+

Edit: en toevallig heb ik vandaag een van de vers gehuurde ex-NMBS locs mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JaeXXBxAKI9A1oEKBrG0a8bb/thumb.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door EDIT op 04-05-2018 07:12 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 05:46:
@Maegrim Volgens mij niet, maar ik heb geen recente ervaring. Op de een of andere manier heb ik altijd vroege dienst op 4 mei. Volgens mij is het gewoon een goede plek zoeken om te stoppen of als je al langs het perron staat even langer blijven wachten.
Wat, "Herdenken doe je op een P"? :D

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van afremmen en stilstaan.
Vraag me wel af wat de cargonauten doen. Goed, met ons drukke spoor komen ze wel gauw genoeg stil te staan.

Signatures zijn voor boomers.

• St00mwals
  • Laatst online: 14:59
Maegrim schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:35:
hey @EDIT , hoe werkt dat met dodenherdenking morgen, gooien ze je voor een rood sein of moet je zelf een plekje zoeken om te stoppen?
Hier een interessant filmpje van een machinist van 3 jaar geleden.

[ Voor 8% gewijzigd door St00mwals op 04-05-2018 08:07 . Reden: Video embeded ]

• EDIT
Maasluip schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 07:55:
[...]

Wat, "Herdenken doe je op een P"? :D

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van afremmen en stilstaan.
Zoiets :P
Maar je wilt liever niet ergens midden in een wisselstraat staan, daarmee blokkeer je gelijk alles (ook de cargonauten). Dat bedoelde ik meer met "een goede plek" ;)

• Brent
SRich schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:20:
[...]

Laatste keer dat ik keek reden de meeste treinen op de rails,
;)
Robertdj schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:15:
[...]

Die berekeningen lijken mij nogal kort door de bocht. Je zou het per traject moeten vergelijken.
Dat geld voor beiden natuurlijk. Een gemiddelde kWh/passengermile is een prima manier om een algemeen verbruik te berekenen.

• EDIT

[afbeelding]
Eerste ontmoeting met dat NMBS ding verliep niet helemaal goed, dus later moet ik nog maar een poging gaan wagen voor een hernieuwde kennismaking ;(

Schijnbaar mag je in België nog gewoon roken, want dat begon dat ding zomaar tijdens de rit te doen, dus heb ik de trein maar even stilgezet en moest ik de loc ernstig toespreken. Na wat vermanende woorden van mijn kant deed dat ding het rookgerei weg en konden we met een paar minuten vertraging weer verder rijden.
Helaas bleek het kreng hardleers, dus vlak na de Groene Harttunnel bleek 'ie toch weer z'n rookwaren er bij gepakt te hebben. Tja, wat zal ik eens over verslaafden zeggen...?
Hoe dan ook, ik geef maar één waarschuwing, dus ik heb het rookgerei afgepakt en nu moet de loc voor straf in de hoek op het onderhoudsbedriif Watergraafsmeer gaan staan, totdat het ding het afgeleerd heeft >:)
Uiteindelijk door dat geintje 7 minuten vertraging opgelopen, dus excuses voor het ongemak, ook namens de loc. Dat arme ding wist immers niet beter :+

• Robertdj
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:11:
[...]

;)

[...]

Dat geld voor beiden natuurlijk. Een gemiddelde kWh/passengermile is een prima manier om een algemeen verbruik te berekenen.
Het is imo appels met peren vergelijken.

Het stukje begint met " Daarin is geopperd dat de TGV voor een tocht van Amsterdam naar Barcelona evenveel energie verbruikt als een Boeing-737." Die afstand komt echter nergens terug.

https://www.nrc.nl/nieuws...r-dan-een-boeing-a1598474
Bijna een orde van grootte meer. Zou het waar zijn? Het brandstofverbruik van vliegtuigen voor de middellange afstand (zeg een Boeing 737-400) is eenvoudig te berekenen. Met een brandstofvoorraad van 20.105 liter kunnen 146 passagiers ongeveer 5.000 km verplaatst worden: per liter 36 pkm. Voor de Airbus 320-200 vind je 33,5 pkm per liter. Het zijn geflatteerde getallen, want vliegtuigen verstoken ook brandstof zonder te vliegen. De Energie Survival Gids van Jo Hermans (2008) houdt 30 pkm per liter aan. Omgerekend naar de energie-inhoud van de brandstof is dat ongeveer 1,2 megajoule per pkm. Het op internet leesbare Sustainable Energy – without the hot air van David MacKay komt op 1,9 megajoule per pkm, maar dat geldt voor een Boeing 747 met een bezettingsgraad van 80 procent.
Berekend over een verplaatsing van 5000km...

Beide artikelen geven mij sterk de indruk dat er een bepaalde kant op gerekend wordt.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:35:
[...]

Eerste ontmoeting met dat NMBS ding verliep niet helemaal goed, dus later moet ik nog maar een poging gaan wagen voor een hernieuwde kennismaking ;(

Schijnbaar mag je in België nog gewoon roken, want dat begon dat ding zomaar tijdens de rit te doen,
:D Wat ging er roken? Remmerij of de elektronica?

Het blijft toch Bombardier meuk he? :/

• EDIT
Maasluip schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:00:
[...]

:D Wat ging er roken? Remmerij of de elektronica?

Het blijft toch Bombardier meuk he? :/
Zoiets kan bij elk mat gebeuren. Het zat ergens in de hoogspanning, maar wat er precies mis ging weet ik niet. Dat mogen ze op de Watergraafsmeer uitzoeken :P
Het heeft overigens weinig met Bombardier te maken en ik heb zelf over het algemeen ook niet meer problemen dan met een VIRM of ICM. Dit is niet iets dat dagelijks gebeurd, en ik had het ook nog niet eerder meegemaakt. Gelukkig zijn de locs, modern als ze zijn, gewoon met rookmelders uitgerust, dus zodra er ook maar ergens een sliertje rook uit komt, begint het ding al te piepen.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 04-05-2018 11:18 ]

• Brent
Robertdj schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:35:
[...]

Het is imo appels met peren vergelijken.

Het stukje begint met " Daarin is geopperd dat de TGV voor een tocht van Amsterdam naar Barcelona evenveel energie verbruikt als een Boeing-737." Die afstand komt echter nergens terug.
Euh, daarom deel je de afstand ook weg. Passengermile. Dit is een standaard approach in zulke analyses ;)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:17:
[...]

Zoiets kan bij elk mat gebeuren. Het zat ergens in de hoogspanning, maar wat er precies mis ging weet ik niet. Dat mogen ze op de Watergraafsmeer uitzoeken :P
Het heeft overigens weinig met Bombardier te maken en ik heb zelf over het algemeen ook niet meer problemen dan met een VIRM of ICM. Dit is niet iets dat dagelijks gebeurd, en ik had het ook nog niet eerder meegemaakt. Gelukkig zijn de locs, modern als ze zijn, gewoon met rookmelders uitgerust, dus zodra er ook maar ergens een sliertje rook uit komt, begint het ding al te piepen.
VIRM is dan ook Bombardier meuk >:) ICM is Talbot dus in feite ook Bombardier meuk >:) >:)

Maar het is vooral een kans om nog eens tegen die Bombardier meuk te schoppen :P
Toegegeven, het is vooral de software van hun die problemen maakt, maar ach, pet peeve.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:43

Garyu

WW

Brent schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:22:
[...]

Euh, daarom deel je de afstand ook weg. Passengermile. Dit is een standaard approach in zulke analyses ;)
Dan nog, beide berekeningsmethodes zijn niet *eerlijk*, ze hebben beide een set aannames waarop ze zich baseren die in het voordeel van de ene of de andere manier van transport redeneert.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Brent
Garyu schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:37:
[...]

Dan nog, beide berekeningsmethodes zijn niet *eerlijk*, ze hebben beide een set aannames waarop ze zich baseren die in het voordeel van de ene of de andere manier van transport redeneert.
Juist niet. kWh/passengermile, en dat kijken wat die kWh opwekt. Voor beide manieren van transport. Kan geen neutraler vergelijking bedenken. Maar ik heb het gevoel dat je een paard in de race hebt.

• EDIT
Maasluip schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:37:
[...]

VIRM is dan ook Bombardier meuk >:) ICM is Talbot dus in feite ook Bombardier meuk >:) >:)
Ok, punt voor jou :P
Telt Thalys dan? Die heb ik ook wel eens met Traxx af moeten slepen vanwege brand in een van de locs :P

Maar zonder gekheid: je hebt inderdaad gelijk. Over het algemeen valt over het mechanische gedeelte weinig te zeggen, dat is gewoon in orde. Dat geldt overigens wel voor de meeste treinenbouwers tegenwoordig, aangezien iedereen toch bij dezelfde leveranciers inkoopt. Hooguit kwaliteitsverschillen in de afwerking en de software. En Bombardier is niet de enige daarin. Stadler, Alstom en Siemens hebben allemaal eveneens hun producten met problemen. CAF zou ik niet weten, dat gaan we zien met de SNG.

Over de SNG gesproken, de eerste trein is inmiddels bezig met de afnameritten voor NS, dus de overdracht van het eerste treinstel is bijna een feit. Binnenkort volgen nog een heleboel testritten voor NS zelf, daarna gaan de opleidingen van start en kan er proef gereden worden in de dienstregeling.
Vanaf de nieuwe dienstregeling moeten de eerste treinen planmatig in de treindienst verschijnen.

• Garyu

Garyu

WW

Brent schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:44:
[...]

Juist niet. kWh/passengermile, en dat kijken wat die kWh opwekt. Voor beide manieren van transport. Kan geen neutraler vergelijking bedenken. Maar ik heb het gevoel dat je een paard in de race hebt.
Ik werk met technologie voor Aero + Rail dus wat mij betreft is meer mobiliteit altijd beter O-).

Ik hou juist wel van een beetje een provocatieve challenge die tegen je gevoel indruist O+. Het gaat me in dit geval puur om een eerlijke vergelijking die ook echt eerlijk is. Want kWh/passengermile is natuurlijk een interessante vergelijking, maar nog steeds eentje die barst van de aannames. Over welke afstand ga je vergelijken bijvoorbeeld? Hoe korter de afstand, hoe meer voordeel voor de trein, hoe langer de afstnad, hoe meer voordeel voor het vliegtuig (want opstijgen neemt een flink stuk van de vliegtuig kWhs voor zijn rekening).

Dan inderdaad kijken naar waar die kWh vandaan komen (kerosine, windelektriciteit, kernenergie, kolen, ...). Maar hoe zit het met de energiekosten voor opwekking van de energie, transport van de energie (bijvoorbeeld kolen, diesel of kerosine) en opwerking ervan in raffinaderijen?

Infrastructuur wordt meegenomen in sommige berekeningen, in andere niet. Maar een eerlijker vergelijking zou dan wel zijn als je de andere gebruikers er weer van af trekt, namelijk goederentreinen. Die vervoeren danwel geen passagiers, maar zijn wel flinke gebruikers van de infrastructuur. Dan zou een eerlijkere vergelijking misschien wel de "kg-per-kilometer" zijn, om de effectieve bijdrage aan uitstoot van de infra mee te nemen in de vergelijking.

Hoe zit het met "cradle-to-cradle" berekeningen, waarbij ook de productie van de voertuigen zelf worden meegerekend? Ik kan me voorstellen dat een trein produceren belastender is dan een vliegtuig. Levensduur is dan weer vergelijkbaar.

In ieder geval zijn er genoeg factoren die je op verschillende manieren mee kan nemen in je berekeningen, en die zorgen bewust of onbewust voor een flink verschil in de uiteindelijke getallen die je met elkaar gaat vergelijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Garyu op 04-05-2018 12:12 ]

• Brent
Garyu schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:53:
[...]

Ik hou juist wel van een beetje een provocatieve challenge die tegen je gevoel indruist O+. Het gaat me in dit geval puur om een eerlijke vergelijking die ook echt eerlijk is. Want kWh/passengermile is natuurlijk een interessante vergelijking, maar nog steeds eentje die barst van de aannames. Over welke afstand ga je vergelijken bijvoorbeeld? Hoe korter de afstand, hoe meer voordeel voor de trein, hoe langer de afstnad, hoe meer voordeel voor het vliegtuig (want opstijgen neemt een flink stuk van de vliegtuig kWhs voor zijn rekening).
Het artikel gaat hierop in en heeft bronnen: voor vliegtuigen een gemiddelde van middellange-afstandsvluchten. Lijkt me een redelijke start.
Dan inderdaad kijken naar waar die kWh vandaan komen (kerosine, windelektriciteit, kernenergie, kolen, ...). Maar hoe zit het met de energiekosten voor opwekking van de energie, transport van de energie (bijvoorbeeld kolen of kerosine) en opwerking ervan in raffinaderijen?
De moeilijkheid van de LCA wordt in het artikel aangehaald. Als we sourcing brandstof afzonderen van sourcing materieel: op het laatste punt moet het vreemd lopen als de trein in het voordeel uitvalt: de rails. Op de brandstof: de LCAs zijn hier stukken beter te vergelijken: kerosine en fossiele brandstof zullen vergelijkbare kosten hebben om naar bestemming te komen, enkel dus groene stroom (kern/wind/zon) zoals NS en SNCF zullen hierbij voordelig afsteken tegenover het vliegtuig.
Infrastructuur wordt meegenomen in sommige berekeningen, in andere niet. Maar een eerlijker vergelijking zou dan wel zijn als je de andere gebruikers er weer van af trekt, namelijk goederentreinen. Die vervoeren danwel geen passagiers, maar zijn wel flinke gebruikers van de infrastructuur. Dan zou een eerlijkere vergelijking misschien wel de "kg-per-kilometer" zijn, om de effectieve bijdrage aan uitstoot van de infra mee te nemen in de vergelijking.
Aardig punt :)
Hoe zit het met "cradle-to-cradle" berekeningen, waarbij ook de productie van de voertuigen zelf worden meegerekend? Ik kan me voorstellen dat een trein produceren belastender is dan een vliegtuig. Levensduur is dan weer vergelijkbaar.

In ieder geval zijn er genoeg factoren die je op verschillende manieren mee kan nemen in je berekeningen, en die zorgen bewust of onbewust voor een flink verschil in de uiteindelijke getallen die je met elkaar gaat vergelijken.
Maar dit in de weg van elke poging tot inschatting laten staan is wat flauw: dan kunnen we nooit zelfs maar beginnen met een afschatting tot we een perfect beeld vanalles hebben. Dus, als je kritiek hebt, wees dan specifiek en kom met bronnen of getallen (ik vind het onderwerp interessant), anders kunnen we het nergens over hebben ;)

• Garyu

Garyu

WW

Brent schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:19:
[...]
Het artikel gaat hierop in en heeft bronnen: voor vliegtuigen een gemiddelde van middellange-afstandsvluchten. Lijkt me een redelijke start.
Treinen rijden normaal gesproken veel kortere afstanden - dan is de vraag of het echt zo'n eerlijke vergelijking is. Ik zou eerder 500-1000km aannemen als interessant om met de trein te behappen (Amsterdam-> Berlijn / Parijs / London / Copenhagen zeg maar).
[...]

De moeilijkheid van de LCA wordt in het artikel aangehaald. Als we sourcing brandstof afzonderen van sourcing materieel: op het laatste punt moet het vreemd lopen als de trein in het voordeel uitvalt: de rails. Op de brandstof: de LCAs zijn hier stukken beter te vergelijken: kerosine en fossiele brandstof zullen vergelijkbare kosten hebben om naar bestemming te komen, enkel dus groene stroom (kern/wind/zon) zoals NS en SNCF zullen hierbij voordelig afsteken tegenover het vliegtuig.
Goed punt - infrastructuur is zeker een grote post op de berekening.
[...]

Aardig punt :)

[...]

Maar dit in de weg van elke poging tot inschatting laten staan is wat flauw: dan kunnen we nooit zelfs maar beginnen met een afschatting tot we een perfect beeld vanalles hebben. Dus, als je kritiek hebt, wees dan specifiek en kom met bronnen of getallen (ik vind het onderwerp interessant), anders kunnen we het nergens over hebben ;)
Zolang we ons hier bewust van zijn en de aannames ook in twijfel mogen trekken vind ik het prima. Bij de geciteerde artikelen speelt ook een beetje cui bono mee, er spelen hier veel verborgen agenda's mee uit de verschillende industrien natuurlijk.

Overigens is ook bezettingsgraad is interessant - beide transportmiddelen worden niet alleen bij 100% bezettingsgraad ingezet, maar of ze vergelijkbaar zijn durf ik eigenlijk niet stellen. De HSL die ik ken (TGV, ICE, ..) zijn meestal lang niet vol, maar dat merk ik in het vliegtuig ook regelmatig.

[ Voor 8% gewijzigd door Garyu op 04-05-2018 12:29 ]

• Maegrim
[...]

Hoe dan ook, ik geef maar één waarschuwing, dus ik heb het rookgerei afgepakt en nu moet de loc voor straf in de hoek op het onderhoudsbedriif Watergraafsmeer gaan staan, totdat het ding het afgeleerd heeft >:)
ja, zadel je collega's maar met de ellende op :')

• Robertdj
  • Niet online
Meest neutrale en eerlijke manier zou zijn als hij daadwerkelijk het traject Amsterdam-Barcelona vergeleek (en andere relevante trajecten). Waarbij je dus ook kijkt naar het aantal haltes en de gemiddelde snelheid op ieder segment. Zo stopt een intercity vaker dan een TGV en rijden TGV's natuurlijk niet constant 300km/u.

edit: Garyu was me deels voor.

Dit lijkt me voer voor een interessante scriptie, any takers? :D

• Brent
Garyu schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:27:
[...]
Treinen rijden normaal gesproken veel kortere afstanden
In Nederland :) Bovendien spits het artikel toe op de TGV, en door de kwadratische toename windweerstand zal de mindere stop en optrek energie (want minder stops) denk ik wegvallen tegen die windweerstand. Maar, dat is inderdaad een punt waarop je een 130-160km Intercity misschien niet moet extrapoleren.
[...]
Zolang we ons hier bewust van zijn en de aannames ook in twijfel mogen trekken vind ik het prima. Bij de geciteerde artikelen speelt ook een beetje cui bono mee, er spelen hier veel verborgen agenda's mee uit de verschillende industrien natuurlijk.
De NRC doet zijn best met goede bronnen te kunnen volgens mij, tenzij jij meer weet over wie er precies dat soort rapportages maakt.
Overigens is ook bezettingsgraad is interessant - beide transportmiddelen worden niet alleen bij 100% bezettingsgraad ingezet, maar of ze vergelijkbaar zijn durf ik eigenlijk niet stellen. De HSL die ik ken (TGV, ICE, ..) zijn meestal lang niet vol, maar dat merk ik in het vliegtuig ook regelmatig.
De budgetvluchten nemen hoeveel van de luchtbewegingen voor rekening? Die zijn toch over het algemeen behoorlijk vol. Overigens TGVs ook wel volgens mij.

• Maegrim

[afbeelding]
Hij stinkt wel een beetje ja :+

• EDIT
Maegrim schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:05:
[...]

Ah, dan werden de rookmelders in ieder geval niet ten onrechte geactiveerd :P
Maegrim schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:05:
[...]

Misschien zoiets doen? }:O

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-01 20:31
Water en elektronica gaan niet samen >:)

En gefeliciteerd @ArcticWolf

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:31
Een tijdje terug ging het over de verlenging van de ICD-treinen met een extra rijtuig (kan de posts niet meer terugvinden), waar halen ze die rijtuigen vandaan? Uit de IC Den Haag-Eindhoven toevallig? Die moet ik regelmatig nemen, en heb het gevoel dat die niet meer op dezelfde plaats langs het perron stopt. Ik stap namelijk altijd achterin in, en achterin is sinds kort een stukje verder naar voren.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, uit de stammen ICD die minder zijn nu de Benelux over de HSL gaat en elk uur in het pad van de ICD rijdt. Als ik het goed heb was de ICD altijd 6 bakken en de trein Den Haag - Eindhoven 9.

[ Voor 27% gewijzigd door Maasluip op 05-05-2018 09:01 ]

• wildhagen
  • Niet online
Transportman schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 08:44:
Een tijdje terug ging het over de verlenging van de ICD-treinen met een extra rijtuig (kan de posts niet meer terugvinden), waar halen ze die rijtuigen vandaan? Uit de IC Den Haag-Eindhoven toevallig? Die moet ik regelmatig nemen, en heb het gevoel dat die niet meer op dezelfde plaats langs het perron stopt. Ik stap namelijk altijd achterin in, en achterin is sinds kort een stukje verder naar voren.
Ging om de IC Brussel, zie Maegrim in "Het grote spoorwegentopic - deel 23"

Ik weet niet waar die extra bakken vandaan komen, maar het moeten dan iig bakken zijn die internationaal zijn toegelaten, aangezien ze de grens over moeten. Zijn de rijtuigen tussen Den Haag en Eindhoven bijvoorbeeld daar toegelaten? Niet alle ICR(m) is dat immers zomaar.

Virussen? Scan ze hier!

• Crossfire1987
Misschien wel uit reserve stammen die stil staan op watergraafsmeer ?

• wildhagen
  • Niet online
Regionaal treinpersoneel in Groningen en Twente gaat dinsdag staken. Medewerkers van de vervoerders Arriva en Keolis in de twee regio's leggen die dag het werk neer, kondigt vakbond VVMC aan. Ze eisen onder meer dat hun salaris gelijk wordt getrokken met dat van NS-personeel.

,,We doen dit ook niet om de reizigers te pesten maar de werkgevers laten ons geen andere keuze'', stelt de VVMC. Keolis en Arriva verzorgen in Twente treinen tussen Enschede, Hengelo, Almelo en Oldenzaal. In het noorden rijden treinen van Arriva van de stad Groningen naar Leeuwarden, Delfzijl, de Eemshaven en het Duitse Weener.

Ook buschauffeurs die overhoop liggen met hun werkgevers staken dinsdag in Twente, de regio Arnhem/Nijmegen en Utrecht. Hun staking volgt op de landelijke staking in de streekvervoer van afgelopen week. Als het niet tot een akkoord komt, volgen meer regionale stakingen.

Door een landelijke staking lag het openbaar vervoer in Twente donderdag ook al gedeeltelijk plat.
Bron: https://www.bndestem.nl/b...te-en-groningen~a9f7e6a3/

Virussen? Scan ze hier!

• AW_Bos
  • Laatst online: 23:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Crossfire1987 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:26:
Ik geloof dat ook. Er was voor zover ik weet een reserve stam, die ze nu uit elkaar trekken.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• wildhagen
  • Niet online
Volgende HSL-probleempje:
De spoorbrug voor de Hogesnelheidslijn (HSL) pal naast de Moerdijkbrug is 13 jaar na de ingebruikname al ernstig aan het verroesten. Inspecties toonden aan dat het staal veel sneller aan het verteren is dan gedacht.

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bevestigt de alarmerende bevindingen tegenover deze krant, maar benadrukt dat de veiligheid nu nog niet in het geding is. De roestvorming is echter dermate ernstig en gaat zo snel dat het wel noodzakelijk is om het grote onderhoud aan de brug veel eerder uit te voeren dan gepland.

,,Bij inspecties is meer roestvorming op de brug gevonden dan gepland’’, verklaart woordvoerder Robin Middel van het ministerie. ,,Twee bedrijven hebben daarop voor ons naar de situatie gekeken. Dat heeft deze week geleid tot de conclusie dat de roestvorming al bij de volgende grote onderhoudsbeurt moet worden meegenomen. Onderhoud dat niet was voorzien voor deze spoorbrug.’’

Dat onderhoud vindt volgens het ministerie daarom al tussen 2024 en 2026 plaats. ,,Er is geen acute noodzaak voor snel herstel, want de veilige berijdbaarheid is niet in gevaar’’, stelt Middel.

Volgens ingewijden zou de brug, die bestaat uit een combinatie van staal en beton, eigenlijk minimaal honderd jaar zonder problemen mee moeten gaan. Daarom was alleen klein onderhoud voorzien. Woordvoerder Middel kan niet bevestigen of die belofte daadwerkelijk is gemaakt.
Bron, en meer info: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting

Je zou je toch gaan afvragen waarom er zoveel incompetente bedrijven aan dat project gewerkt hebben :X

Wellicht zou een parlementaire enquete naar het hele HSL-fiasco (alles bij elkaar opgeteld) geen slechte zaak zijn. Wellicht komen er dan nog meer lijken uit de kast vallen, als de beerput echt open gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 05-05-2018 10:54 ]

Virussen? Scan ze hier!

• EDIT
Transportman schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 08:44:
Omdat de IC Brussel nu een trein minder nodig heeft voor de omloop dankzij de versnelling via de HSL, is de stam die niet meer nodig was uit elkaar gehaald. Sommige stammen hebben dus een 2e klas rijtuig er bij, andere stammen een 1e klas.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wildhagen schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:49:
Volgende HSL-probleempje:

[...]

Bron, en meer info: Nieuwe strop HSL-brug: nu al ernstige verroesting

Je zou je toch gaan afvragen waarom er zoveel incompetente bedrijven partijen aan dat project gewerkt hebben :X
FTFY, ik zou de overheid geen bedrijf noemen.
Wellicht zou een parlementaire enquete naar het hele HSL-fiasco (alles bij elkaar opgeteld) geen slechte zaak zijn. Wellicht komen er dan nog meer lijken uit de kast vallen, als de beerput echt open gaat.
Wederom de slager die zijn eigen vlees keurt, gaat niet opschieten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• wildhagen
  • Niet online
Freee!! schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 11:23:
[...]

FTFY, ik zou de overheid geen bedrijf noemen.
De brug is niet gebouwd door de overheid, maar door een combinatie van particuliere bouwbedrijven. Die er blijkbaar een potje van gemaakt hebben.

Virussen? Scan ze hier!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:31
@wildhagen en @EDIT : Bedankt voor de toelichting, ik had gemist dat het alleen om de IC Brussel ging.
wildhagen schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:49:
Je zou je toch gaan afvragen waarom er zoveel incompetente bedrijven aan dat project gewerkt hebben :X
Vraag is alleen wat er afgesproken is dat er gebouwd zou worden. Kans is groot dat de bedrijven de gaatjes opgezocht hebben van wat afgesproken is, en nu nog even een keer extra kunnen cashen op het onderhoud voordat het contract in 2030 afloopt.

• anboni
  • Laatst online: 22:17
wildhagen schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 11:24:
[...]

De brug is niet gebouwd door de overheid, maar door een combinatie van particuliere bouwbedrijven. Die er blijkbaar een potje van gemaakt hebben.
In opdracht van de overheid, die teveel wilde voor wat ze ervoor wilde betalen.

• Maegrim
Crossfire1987 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:26:
Welke reservestammen? _O-

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

anboni schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 12:38:
[...]
In opdracht van de overheid, die teveel wilde voor wat ze ervoor wilde betalen.
Precies wat ik bedoelde.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• SRich
Heel die HSL hangt van incompetentie aan elkaar vast.
RWS die de onderbouw doet, -> tunnels, verzettingsvrije platen en bruggen beginnen weg te rotten. Gevolg belastingbetaler draait op voor de extra kosten, niet de uitvoerder.
Bovenbouw -> infraspeed -> rails die overmatige slijten, wissels waarvan men niet of ze het wel doen. ERTMS level 1 en 2 werken niet naast elkaar en kunnen geen updates ontvangen zonder gigantische kosten.
Vervoerder > door incompetente mensen van Economische Zaken, gaat het niet goed met de aanbesteding, waardoor er ook verkeerde beslissingen worden genomen met materieel.

kortom een en al incompetentie.

Als er een prijs daarvoor uitgereikt zou kunnen worden, dan zou Rijkswaterstaat, Infraspeed, NS, Economische zaken, en alle uitvoerende bouwbedrijven ze allemaal stuk voor stuk moeten krijgen.

• EDIT
[...]

Vandaag een hernieuwde poging tot kennismaking met deze machine:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zN6jXQSrzNkWCw5ok7un5VPF/thumb.jpg

Tot nu toe nog geen bijzonderheden tegen gekomen, dus van mij mag 'ie blijven :P

Echt blijven doet 'ie niet, aangezien ze weer terug gaan als alle locomotieven voorzien zijn van de nieuwe software eind oktober dit jaar.

• Crossfire1987
EDIT schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:45:
[...]

Vandaag een hernieuwde poging tot kennismaking met deze machine:
[afbeelding]

Tot nu toe nog geen bijzonderheden tegen gekomen, dus van mij mag 'ie blijven :P

Echt blijven doet 'ie niet, aangezien ze weer terug gaan als alle locomotieven voorzien zijn van de nieuwe software eind oktober dit jaar.
Beter dat je nu geen problemen hebt.

Gaat zeker om flink aantal traxx locs die dan geupdated moeten worden

[ Voor 9% gewijzigd door Crossfire1987 op 06-05-2018 13:19 ]

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05-2025
@EDIT : Rij jij eigenlijk uitsluitend op het ICD traject of doe je ook andere trajecten? En mogen alle machinisten op de ICD rijden of moet je dan een x aantal dienstjaren ofzo hebben?

• EDIT
Crossfire1987 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:50:
[...]

Hij heeft ze pakje sigaretten thuis gelaten
Er bleek achteraf gelukkig niets aan de hand te zijn geweest, behalve dat de rookmelders iets te enthousiast waren :P
Die zijn uiteraard inmiddels vervangen :)
Maar ja, daar mag je uiteraard niet van uit gaan met zo'n melding.
Arthur-M. schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:05:
@EDIT : Rij jij eigenlijk uitsluitend op het ICD traject of doe je ook andere trajecten? En mogen alle machinisten op de ICD rijden of moet je dan een x aantal dienstjaren ofzo hebben?
Ik rij zowel ICD als reguliere NS treinen en ben dan ook in vrijwel heel Nederland te vinden (uitgezonderd uiteraard de baanvakken waar de collega's van andere vervoerders op rijden). Wel rij ik meerdere dagen per week op de ICD (een beetje 50/50 verdeeld).
Het is in principe de bedoeling dat je minimaal een aantal jaar al als machinist rijdt voor je de opleiding voor de HSL mag doen, maar dat is geen echt vaststaande regel. Toen ik zelf een aantal jaar geleden werd gevraagd om ook op de ICD te gaan rijden was ik nog niet eens een jaar machinist.

Edit @Crossfire1987's edit: alle locs krijgen de nieuwe software. Per loc duurt het updaten samen met de hardwarematige wijzigingen een aantal dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 06-05-2018 13:29 ]

• Crossfire1987
EDIT schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:22:
[...]

Er bleek achteraf gelukkig niets aan de hand te zijn geweest, behalve dat de rookmelders iets te enthousiast waren :P
Die zijn uiteraard inmiddels vervangen :)
Maar ja, daar mag je uiteraard niet van uit gaan met zo'n melding.

[...]

Ik rij zowel ICD als reguliere NS treinen en ben dan ook in vrijwel heel Nederland te vinden (uitgezonderd uiteraard de baanvakken waar de collega's van andere vervoerders op rijden). Wel rij ik meerdere dagen per week op de ICD (een beetje 50/50 verdeeld).
Het is in principe de bedoeling dat je minimaal een aantal jaar al als machinist rijdt voor je de opleiding voor de HSL mag doen, maar dat is geen echt vaststaande regel. Toen ik zelf een aantal jaar geleden werd gevraagd om ook op de ICD te gaan rijden was ik nog niet eens een jaar machinist.

Edit @Crossfire1987's edit: alle locs krijgen de nieuwe software. Per loc duurt het updaten samen met de hardwarematige wijzigingen een aantal dagen.
Oke dan. wordt er ook dan test met de locs gedaan na de updates

• EDIT
Crossfire1987 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:40:
[...]

Oke dan. wordt er ook dan test met de locs gedaan na de updates
De software en hardware zijn uiteraard uitgebreid getest en hebben daardoor de toelating gekregen.
Na de update zullen ongetwijfeld eerst een aantal tests worden gedaan voor ze baan op mogen.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat alles storingsvrij zal zijn. Geen enkel plan overleefd tenslotte het eerste contact met de vijand (lees: layer 7), volgens mij is dat een vrij bekend gegeven in de ICT :P

[ Voor 21% gewijzigd door EDIT op 06-05-2018 14:39 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.