I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
https://www.tubantia.nl/h...-bussen-ingezet~af3e905c/
Nu al de zoveelste keer. Snap wel dat ze geen mensen in die trein krijgen want het is net Russische roulette wat je speelt.
Alweer?Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:04:
Hoe moeilijk kan het zijn?
https://www.tubantia.nl/h...-bussen-ingezet~af3e905c/
Nu al de zoveelste keer. Snap wel dat ze geen mensen in die trein krijgen want het is net Russische roulette wat je speelt.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Maar zonder gekheid: ik dacht ooit begrepen te hebben dat de treinen tussen Hengelo en Bielefeld dezelfde waren als tussen Arnhem en Düsseldorf. Maar over dat laatste traject hoor ik eigenlijk zelden dat het zo mis gaat. Sterker nog: dat traject is eigenlijk zelfs complexer dan Hengelo - Bielefeld, omdat er binnen zeer korte tijd tussen drie bovenleidings- en beveiligingssystemen gewisseld moet worden (1.5 kV =, 25 kV ~, 15 kV ~ en ATB, ERTMS, PZB).
Waar zit het verschil?
En krap is acceptabel voor mij. Klem (LINT) niet.burne schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:25:
[...]
En die zijn er. Ik ben 2.05 meter, bijvoorbeeld. En ik zit vaker krap dan ruim in het OV.
Maar ik heb makkelijk praten omdat ik er nu voor kies om eerste klas te reizen (in tweede klas of sprinter kan ik niet werken). Hoewel ik het niet prettig vind om "geforceerd" in een 4-zits te zitten (wederom: niet werken) snap ik ergens dat die 5-10cm per stoel uiteindelijk veel capaciteit scheelt.
Hou nou es op....hoe vaak is de keten op de hsl afgelopen weken nou verstoord.. gewoon elke dag, dus vandaag ook weer. Ook die rechtse 1706 is een ic direct..canceledFreee!! schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:22:
[...]
En net de ICD naar Brussel valt nog vaker uit dan de rest.
En toen stonden er twee icdirect stammen aan 1 perron op Rotterdam. Apart gezicht wel weer.
[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 17-04-2018 17:30 ]
Wanneer de politiek dit niet onmogelijk had gemaakt was dat waarschijnlijk al gebeurdSRich schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 18:54:
Misschien is een idee om op het conventionele net ook ETCS aan te leggen( Rotterdam alleen).... Hoeft men 2x niet meer te schakelen tussen ATB-EG/ETCS
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Hoezo, die paar km kan het toch niet al te moeilijk zijn ERTMS en ATB-EG samen, treindetectie en alles ligt er al, tis kwestie van 1 RBC/ een paar honderd bakens met eventuele bekabeling en tegen het systeem zeggen dat ie niet hoeft over te schakelen (als ECTS down is kunnen ze natuurlijk ATB-EG als back up gebruiken).ArcticWolf schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:32:
[...]
Wanneer de politiek dit niet onmogelijk had gemaakt was dat waarschijnlijk al gebeurd
Dat is een heel erg leuke, als ik het goed zie, was dat precies na de ICDefect van 16:23 die ook al niet reed vandaag. Ik kwam vanaf Amsterdam Zuid in de Intercity naar Dordrecht en ben direct terug ingestapt.Get!em schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:04:
[...]
Hou nou es op....hoe vaak is de keten op de hsl afgelopen weken nou verstoord.. gewoon elke dag, dus vandaag ook weer. Ook die rechtse 1706 is een ic direct..canceled
[afbeelding]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Technisch kan alles ja. Alleen zit het juridisch zo in elkaar dat wij nagenoeg niks kunnen wijzigen op de HSL en aan het RBC want de lijn is niet van ProRail/overheid. Weet niet hoe lang Infraspeed het contract nog heeft... (ik geloof zo'n 18 jaar), dus over 18 jaar valt er weer wat te wijzigen. De bedragen die Infraspeed heeft genoemd om een wijziging door te voeren zijn zo absurd... dat het gewoon niet realistisch is dat die wijzigen op korte termijn gaan komen (of er überhaupt gaan komen).SRich schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:02:
[...]
Hoezo, die paar km kan het toch niet al te moeilijk zijn ERTMS en ATB-EG samen, treindetectie en alles ligt er al, tis kwestie van 1 RBC/ een paar honderd bakens met eventuele bekabeling en tegen het systeem zeggen dat ie niet hoeft over te schakelen (als ECTS down is kunnen ze natuurlijk ATB-EG als back up gebruiken).
Kunnen jullie dan niet het conventionele deel een losse RBC neerzetten die dat deel voor zijn rekening neemt en die praat met de RBC's van de HSL...ArcticWolf schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:20:
[...]
Technisch kan alles ja. Alleen zit het juridisch zo in elkaar dat wij nagenoeg niks kunnen wijzigen op de HSL en aan het RBC want de lijn is niet van ProRail/overheid. Weet niet hoe lang Infraspeed het contract nog heeft... (ik geloof zo'n 18 jaar), dus over 18 jaar valt er weer wat te wijzigen. De bedragen die Infraspeed heeft genoemd om een wijziging door te voeren zijn zo absurd... dat het gewoon niet realistisch is dat die wijzigen op korte termijn gaan komen (of er überhaupt gaan komen).
Maar als wij op de HSL met level 2 rijden en dan een "echt" blok hebben van 7.5 km en virtuele blokken van 2.5 km hoe gaat dat dan met de detectie, je kan alleen maar namelijk 1 trein in 1 blok van 7.5 km hebben omdat je maar op 2 plaatsen assentellers heb ondanks je 3 virtuele blokken. Of gaat de detectie ook via het radiosignaal. Dan heb je volgens mij een level 3 te pakken.
Als ik het logische beredeneer, dan trek ik de conclusie dat (vriendschap is een illusie
Tis al enkele dagen oud maar wilde dit nogmaals onder de aandacht brengen
https://www.nrc.nl/nieuws...edrijf-sncf-over-a1599579
Het zou denk ik beter zijn dat ze het bedrijf failliet laten verklaren...
Ben je in een keer van alles af en kan je gelijk alles goed regelen
[ Voor 19% gewijzigd door SRich op 17-04-2018 22:31 ]
De bloklengte is afhankelijk van het gebruikte level. Het zijn allemaal échte blokken, geen virtuele.SRich schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:26:
@EDIT ik heb is zitten denken(nee ik heb geen hoofdpijn)
Maar als wij op de HSL met level 2 rijden en dan een "echt" blok hebben van 7.5 km en virtuele blokken van 2.5 km hoe gaat dat dan met de detectie, je kan alleen maar namelijk 1 trein in 1 blok van 7.5 km hebben omdat je maar op 2 plaatsen assentellers heb ondanks je 3 virtuele blokken. Of gaat de detectie ook via het radiosignaal. Dan heb je volgens mij een level 3 te pakken.
Als ik het logische beredeneer, dan trek ik de conclusie dat (vriendschap is een illusie) dat er maar 1 trein per 3 virtuele blokken kan rijden zolang ze minimaal 7.5 km uit elkaar zijn...of zie ik iets over het hoofd?
Je zou het eigenlijk als twee losse baanvakken moeten zien die toevallig dezelfde rails gebruiken.
In Level 1 is er elke 7,5 km een blok en heb je een traject met beperkte capaciteit en beperkte snelheid (max 160). In Level 2 heb je een traject met iets hogere capaciteit (blokken van 2.5 km) en ietsjes hogere snelheid (300 km/u).
Er zijn dus bij elk blok gewoon SMBs en assentellers.
Dat is dan ook direct een uitdaging. Zodra je een rijweg onder Level 1 kwijtraakt op de HSL en je staat net aan het begin van het blok van 7.5 km, dan mag je sowieso even doorhobbelen en daarnaast moet je voor de tussenliggende Level 2 SMBs een aanwijzing StopTonend Sein in ontvangst nemen. Kortom: je bent dan wel even bezig.
Verwijderd
Bij Keolis het probleem dat ze personeelstekort hebben, en het verhaal wat hier in Hengelo de ronde doet is dat het personeel aan beide kant onvoldoende geschoold is zodat het omschakelen wel eens mis gaat. Laatste is wel een gerucht. Maar als hij een week zonder problemen zou rijden is het al heel wat.EDIT schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:40:
Problemen met spanningswisselingen en beveiligingssystemen zijn niet alleen voor de ICD een uitdaging
Maar zonder gekheid: ik dacht ooit begrepen te hebben dat de treinen tussen Hengelo en Bielefeld dezelfde waren als tussen Arnhem en Düsseldorf. Maar over dat laatste traject hoor ik eigenlijk zelden dat het zo mis gaat. Sterker nog: dat traject is eigenlijk zelfs complexer dan Hengelo - Bielefeld, omdat er binnen zeer korte tijd tussen drie bovenleidings- en beveiligingssystemen gewisseld moet worden (1.5 kV =, 25 kV ~, 15 kV ~ en ATB, ERTMS, PZB).
Waar zit het verschil?
Met een faillissement verdwijnen de schulden niet. Ze verplaatsen zich van de opdrachtgever naar de aannemer. In plaats van één SNCF met één groot gat in de begroting zit je opeens met tientallen toeleveranciers met gaten in hun begroting door een faillissement.SRich schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:26:
Tis al enkele dagen oud maar wilde dit nogmaals onder de aandacht brengen
https://www.nrc.nl/nieuws...edrijf-sncf-over-a1599579
Het zou denk ik beter zijn dat ze het bedrijf failliet laten verklaren...
Ben je in een keer van alles af en kan je gelijk alles goed regelen
Een privaat SNCF kan geen 50 jaar over het terugbetalen van een schuld doen. Maar een Franse overheid kan dat wel. En de overheid heeft baat bij het soort diensten wat de SNCF levert.
Dus: het overnemen van de schulden, langdurig herfinancieren daarvan en zeker stellen dat je nog jaren TGV's door het land kunt laten rijden is voor een overheid geen slechte investering.
Of dacht je dat de Deltawerken ook door een bank of venture capitalists gefinancierd zijn?
We are shaping the future
Nee want de ERTMS op de HSL kan niet communiceren met de huidige/nieuwere versie ERTMSSRich schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:55:
[...]
Kunnen jullie dan niet het conventionele deel een losse RBC neerzetten die dat deel voor zijn rekening neemt en die praat met de RBC's van de HSL...
Dus ERTMS > ATB-EG > ERTMS blijft de enige oplossing voorlopig.
Je moet de HSL zien als een zwarte doos en conform het contract van Infraspeed werkt het conform de specs die ze ooit hebben mee gekregen van RWS/overheid.
[ Voor 14% gewijzigd door ArcticWolf op 18-04-2018 08:09 ]
De heenrit was leuk, op Schiphol aangekomen was de trein (natuurlijk weer eens) uitgevallen en zouden we dus te laat komen voor de lunch. Gelukkig met de 3 minuten later vertrekkende Thalys voor elkaar gekregen dat ik mee mocht (lukt alleen als je spoorwegpersoneel bent). In de Thalys zaten we naast twee Russische toeristen naar Brussel die dit ook dachten maar die mochten fijn € 164,- extra betalen omdat ze in de "verkeerde" trein zaten. Overigens reed de Intercity direct wel (hij stond naast ons op spoor 6) maar er mocht niemand mee... vanaf Rotterdam wel. Ik vind het een middelvinger naar je klanten, maar wie ben ik?
Terugrit was al niet veel beter... de machinist van de trein was er niet en uiteindelijk vertrokken we met +13 (mede doordat hierdoor de Thalys voor ons uit mocht) om op Schiphol naast me links mijn aansluiting weg te zien rijden. Ook goed dat het Belgische spoorwegpersoneel zichzelf weer een 1e klasse stiltecoupé had toegeeigend, zodat andere reizigers hier geen gebruik van konden maken (zie hier voor klachtendraadje).
Vooral perron 18 en 19: roltrap 17 en 18
Enfin, ik heb er hier al eerder over gezeurd, maar met de nieuwe reisroute en dan ook nog de prijsverhoging is de verbinding er niet echt beter/aantrekkelijker op geworden.
Die trein was het ja, maar vanaf Schiphol reed hij leeg (weet niet of hij vanuit Centraal kwam of vanuit de Watergraafsmeer) en vanaf Rotterdam mochten passagiers gewoon mee...whistler schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:16:
@Dennis Over die middelvinger gesproken: ook zaterdag reed de Intercity Brussel van 11:22 niet vanaf Amsterdam Centraal. Er werd omgeroepen dat je met binnenlandse treinen naar Rotterdam moest en daar overstappen op de internationale. Wat men er niet bij zei is dat je daarvoor nooit op tijd in Rotterdam zou raken en dus sowieso een uur vertraging hebt. Zelfs geen vooraf opgenomen audiofragment: "sorry voor het ongemak".
En inderdaad, kost je meteen een uur vertraging tenzij je het een kwartier van tevoren weet.
Ik troostte me maar met de gedachten dat die Russen weliswaar € 164,- kwijt waren, maar daardoor wel een uur eerder in Brussel aan moeten zijn gekomen.
Ik ga het zo eens even bekijken en als het inderdaad zo is als je schetst zal ik het intern doorgevenGet!em schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:08:
Leuk asset management op Utrecht centraal: blauwe stickers met een nummer op de roltrappen. Helaas loopt de nummering niet gelijk met de bijbehorende perron nummering. Gezien de grootte en kleurstelling ban de stickers zullen er genoeg mensen zijn die toch nog 2x moeten kijken of ze het goede perron hebben.
Vooral perron 18 en 19: roltrap 17 en 18
Verwijderd
Russen? Dan mag ik hopen dat ze direct betaald hebben, anders zie je dat geld toch niet.Dennis schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:18:
Afgelopen zaterdag weer eens een dagje met de intercity direct.
De heenrit was leuk, op Schiphol aangekomen was de trein (natuurlijk weer eens) uitgevallen en zouden we dus te laat komen voor de lunch. Gelukkig met de 3 minuten later vertrekkende Thalys voor elkaar gekregen dat ik mee mocht (lukt alleen als je spoorwegpersoneel bent). In de Thalys zaten we naast twee Russische toeristen naar Brussel die dit ook dachten maar die mochten fijn € 164,- extra betalen omdat ze in de "verkeerde" trein zaten. Overigens reed de Intercity direct wel (hij stond naast ons op spoor 6) maar er mocht niemand mee... vanaf Rotterdam wel. Ik vind het een middelvinger naar je klanten, maar wie ben ik?
Terugrit was al niet veel beter... de machinist van de trein was er niet en uiteindelijk vertrokken we met +13 (mede doordat hierdoor de Thalys voor ons uit mocht) om op Schiphol naast me links mijn aansluiting weg te zien rijden. Ook goed dat het Belgische spoorwegpersoneel zichzelf weer een 1e klasse stiltecoupé had toegeeigend, zodat andere reizigers hier geen gebruik van konden maken (zie hier voor klachtendraadje).
Wel een mooie "welkom in Nederland". We maken er een zooitje van en presenteren de gedupeerde toerist de rekening.
CreditcardVerwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:49:
Russen? Dan mag ik hopen dat ze direct betaald hebben, anders zie je dat geld toch niet.
Wel een mooie "welkom in Nederland". We maken er een zooitje van en presenteren de gedupeerde toerist de rekening.
Bedankt, nu snap ik hem. Kleine vraag nog: hoe kan het je onder level 1 rijd dat je dan voor smb level 2 lastgeving STS moet krijgen? Level 1 en 2 kunnen toch namelijk niet naast elkaar actief zijn ?EDIT schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 23:13:
[...]
De bloklengte is afhankelijk van het gebruikte level. Het zijn allemaal échte blokken, geen virtuele.
Je zou het eigenlijk als twee losse baanvakken moeten zien die toevallig dezelfde rails gebruiken.
In Level 1 is er elke 7,5 km een blok en heb je een traject met beperkte capaciteit en beperkte snelheid (max 160). In Level 2 heb je een traject met iets hogere capaciteit (blokken van 2.5 km) en ietsjes hogere snelheid (300 km/u).
Er zijn dus bij elk blok gewoon SMBs en assentellers.
Dat is dan ook direct een uitdaging. Zodra je een rijweg onder Level 1 kwijtraakt op de HSL en je staat net aan het begin van het blok van 7.5 km, dan mag je sowieso even doorhobbelen en daarnaast moet je voor de tussenliggende Level 2 SMBs een aanwijzing StopTonend Sein in ontvangst nemen. Kortom: je bent dan wel even bezig.
Hier is maar 1 reactie op mogelijk:ArcticWolf schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:05:
[...]
Nee want de ERTMS op de HSL kan niet communiceren met de huidige/nieuwere versie ERTMSDaarnaast kunnen we geen wijzigingen doen aan de RBC's van de HSL.
Dus ERTMS > ATB-EG > ERTMS blijft de enige oplossing voorlopig.
Je moet de HSL zien als een zwarte doos en conform het contract van Infraspeed werkt het conform de specs die ze ooit hebben mee gekregen van RWS/overheid.
Hoe is het mogelijk dat men van de overheid niet contractueel er in zet dat ECTS/ERTMS up-to-date gehouden moet worden
[ Voor 46% gewijzigd door SRich op 18-04-2018 23:28 ]
Dat zijn ze inderdaad niet. Technisch vanuit de treindienstleider is er dan ook geen reden voor. De treindiensleider ziet onder level 1 de tussenliggende level 2 SMBs niet eens.SRich schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:23:
[...]
Bedankt, nu snap ik hem. Kleine vraag nog: hoe kan het je onder level 1 rijd dat je dan voor smb level 2 lastgeving STS moet krijgen? Level 1 en 2 kunnen toch namelijk niet naast elkaar actief zijn ?
Vanuit de loc is er echter wel degelijk reden voor. Er liggen bij de Level 2 SMBs balises die de loc een snelremming geven (trip) als je niet de override procedure uitvoert (je overruled daarmee die remming).
Ik gok echter zo dat het gewoon is voor consistentie om te voorkomen dat er fouten gemaakt worden. Zo kan je nooit per ongeluk een Level 1 SMB voorbij rijden omdat je dacht dat het een level 2 SMB was in het donker.
[ Voor 14% gewijzigd door EDIT op 19-04-2018 01:50 . Reden: Aanvulling en verbetering ]
Ik zou eerder de vraag stellen hoe de overheid dit contract sowieso een goed idee vondSRich schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:23:
[...]
Bedankt, nu snap ik hem. Kleine vraag nog: hoe kan het je onder level 1 rijd dat je dan voor smb level 2 lastgeving STS moet krijgen? Level 1 en 2 kunnen toch namelijk niet naast elkaar actief zijn ?
[...]
Hier is maar 1 reactie op mogelijk:![]()
Hoe is het mogelijk dat men van de overheid niet contractueel er in zet dat ECTS/ERTMS up-to-date gehouden moet worden
Verwijderd
- De trein van 6u20 richting Utrecht komt tegenwoordig eigenlijk structureel te laat aan op Veenendaal West. En dan bedoel ik niet 1 of 2 minuten, maar doorgaans ruim 5 tot max 10 minuten. De volgende trein zou volgens de planner vaak alweer binnen een minuut of 4 moeten komen (vanuit Rhenen). Ik pak nooit de trein van 6u04 (de eerste), maar ik hoor op het perron het geluid dat die ook niet altijd rijdt en ook regelmatig te laat is zonder communicatie via de planner of de omroep.
- De trein komt helemaal leeg met een "noodgang" langs Veenendaal West richting Veenendaal Centrum (maar dus nooit vroeg genoeg om weer op tijd terug te kunnen rijden na keren op Centrum). De trein rijdt dus zonder te stoppen tot aan Veenendaal Centrum en keert daar. Op de terugweg mogen er wel reizigers mee.
- De reisplanner geeft deze vertraging nooit weer. De trein "valt gewoon van de planner af" en er wordt niets omgeroepen.
- Kijk je naar de punctualiteit, dan staat daar 100%. Maar dat is dus volstrekt onmogelijk als de trein, een enkele uitzondering daargelaten, elke dag te laat is. Wordt dit stiekem gewoon maar niet geregistreerd in de hoop dat niemand het door heeft? Punctualiteit kan dan eigenlijk maximaal iets van 98% zijn in werkelijkheid (gemeten over hele dienstregeling) of iets richting de 0% als we enkel kijken naar "de trein van 6u20". Ik snap dat dat percentage over een langere periode berekend wordt, maar 100% betekent gewoon "totaal geen vertragingen" en dat is het dus zeker niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2018 13:35 ]
Zijn die lvl 2 balises dan wel actief onder 1?EDIT schreef op donderdag 19 april 2018 @ 00:18:
[...]
Dat zijn ze inderdaad niet. Technisch vanuit de treindienstleider is er dan ook geen reden voor. De treindiensleider ziet onder level 1 de tussenliggende level 2 SMBs niet eens.
Vanuit de loc is er echter wel degelijk reden voor. Er liggen bij de Level 2 SMBs balises die de loc een snelremming geven (trip) als je niet de override procedure uitvoert (je overruled daarmee die remming).
Ik gok echter zo dat het gewoon is voor consistentie om te voorkomen dat er fouten gemaakt worden. Zo kan je nooit per ongeluk een Level 1 SMB voorbij rijden omdat je dacht dat het een level 2 SMB was in het donker.
Maar ik begrijp je... bedankt
Je zou eens bij de twitter van NS of op het NS forum kunnen navragen waarom die treinen structureel te laat komen. Normaal rijden de leeg mat ritten ook volgens een dienstregeling.
Punctualiteit wordt volgens mij maar op een aantal stations gemeten. Dus waarschijnlijk als jouw trein in Utrecht weer op tijd is dan zal die niet als vertraagd worden gezien.
Signatures zijn voor boomers.
Alle balises zijn altijd actief. Dus er liggen bij de SMBs bijvoorbeeld balises die een commando uitzenden als "Stoppen indien de trein in mode Staff Responsible rijdt". Dat commando moet je dus overrulen.SRich schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:58:
[...]
Zijn die lvl 2 balises dan wel actief onder 1?
Maar ik begrijp je... bedankt
Verwijderd
Het vertrekpunt zou natuurlijk een mooi punt zijn om te meten.Maasluip schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:58:
@Verwijderd Trein 7314 die jij neemt moet leeg uit Utrecht komen, dus dat je die eerst leeg richting Veenendaal [...]
Punctualiteit wordt volgens mij maar op een aantal stations gemeten. Dus waarschijnlijk als jouw trein in Utrecht weer op tijd is dan zal die niet als vertraagd worden gezien.
Ik zal er eens een melding van maken bij NS. Het is iets van de laatste tijd. In het verleden speelde dit niet.
De trein ligt momenteel behoorlijk onder een vergrootglas hier, sinds de publiciteit rond de gevolgen van PHS voor de regio hier (sorry, mijn schuld
Vandaag heb ik er toevallig op gelet: die naar Rhenen van 6u22 werd wel netjes als te laat gemarkeerd in de reisplanner. Die kwam gelijktijdig met die richting Utrecht van 6u20 aan in West, rond 6u28 vandaag. De trein die leeg naar Centrum rijdt, kwam om 6u18 voorbij. Toen zei ik al tegen mezelf: dat gaat ie natuurlijk nooit halen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2018 14:58 ]
Valt een trein uit, dan telt die trein niet mee in de punctualiteitscijfers voor die trein, uiteraard wel in het uitvalspercentage en de reizigerspunctualiteit, maar die worden niet op die manier in de app getoond.
Nee, waarom? Als hij niet te vroeg vertrekt en als je op tijd aankomt waar je moet zijn (en er zullen weinig mensen van Veenendaal Centrum naar Veenendaal West reizen) is de vertrektijd daar niet erg interessant.Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:49:
[...]
Het vertrekpunt zou natuurlijk een mooi punt zijn om te meten.
Verwijderd
Je komt niet op tijd aan, omdat hij te laat vertrekt. Hij maakt misschien wel 1 of 2 minuten goed voor hij in Driebergen Zeist aankomt, maar dan is hij nog steeds ongeveer 5 minuten te laat. Ik heb normaal een minuut of 3 om mijn bus te halen. Dat is goed te doen, want het is nog geen 100 meter lopen naar de halte. Zelfs als de trein 1 of 2 minuutjes te laat is, haal je die bus nog wel. Maar die is de laatste tijd echt al wel weg. Ik zie medereizigers, die normaal dezelfde bus pakken als ik maar iets eerder uitstappen, nu een latere bus pakken met een andere eindbestemming. Die bus kan ik niet nemen, want die gaat net voor mijn eindbestemming een andere kant op.Maasluip schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:10:
[...]
Nee, waarom? Als hij niet te vroeg vertrekt en als je op tijd aankomt waar je moet zijn (en er zullen weinig mensen van Veenendaal Centrum naar Veenendaal West reizen) is de vertrektijd daar niet erg interessant.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2018 15:30 ]
En je kan natuurlijk ok het laatste stukje lopen. Is nog gezond ook. Of je zet een fiets op het station, hoef je die rotbus helemaal niet meer in.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
In beide gevallen is het antwoord hetzelfde: Omdat overheid.ArcticWolf schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:19:
[...]
Ik zou eerder de vraag stellen hoe de overheid dit contract sowieso een goed idee vond![]()
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Verwijderd
Is dat relevant? Als de trein op tijd is haal ik die bus makkelijk. Lopen vanaf Driebergen Zeist? Dat station ligt tussen Driebergen en Zeist in en beide richtingen is een half uur lopen.Fiber schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:01:
Is dat een 'officiële' aansluiting volgens de diverse reisplanners...?
En je kan natuurlijk ok het laatste stukje lopen. Is nog gezond ook. Of je zet een fiets op het station, hoef je die rotbus helemaal niet meer in.
Rond het station en tussen het station en Zeist is 1 grote bouwput. Fietsen is tijdelijk nog even geen pretje daar. Zodra ze tussen het station en Zeist klaar zijn, neem ij mijn vouwfiets weer mee en pak ik alleen op slechte dagen de bus.
Leg dan geen tunnel aan als je dat niet kan handelen.
Is er ook nog iemand voor de trein gesprongen bij Gouda, zit je dan.
Vind ik wel relevant. Als het een 'officiële' aansluiting is volgens de reisplanners dan heb je (meer) recht van klagen vind ik dan wanneer dat niet het geval is. Dan heb je geluk als je hem soms wel haalt maar minder recht van spreken als het mis gaat in mijn ogen.Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:31:
[...]
Is dat relevant? Als de trein op tijd is haal ik die bus makkelijk.
Ik bedoelde het laatste stukje lopen vanaf waar die wel haalbare bus de verkeerde kant op gaat. Een half uur lopen is inderdaad wat ver voor dagelijks forenzen, maar incidenteel best te doen...Lopen vanaf Driebergen Zeist? Dat station ligt tussen Driebergen en Zeist in en beide richtingen is een half uur lopen.
Rond het station en tussen het station en Zeist is 1 grote bouwput. Fietsen is tijdelijk nog even geen pretje daar. Zodra ze tussen het station en Zeist klaar zijn, neem ik mijn vouwfiets weer mee en pak ik alleen op slechte dagen de bus.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Vertraging = vertraging toch?Fiber schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:44:
[...]
Vind ik wel relevant. Als het een 'officiële' aansluiting is volgens de reisplanners dan heb je (meer) recht van klagen vind ik dan wanneer dat niet het geval is. Dan heb je geluk als je hem soms wel haalt maar geen recht van spreken als het mis gaat in mijn ogen.
Daar schiet ik niets mee op qua tijd. Die bus rijdt een stukje om, waardoor het dan nog steeds zeker 20 minuten lopen is. Die andere reizigers stappen uit waar die andere bus afbuigt richting Amersfoort. Daar zitten een paar zorginstellingen. Ik stap in Zeist uit bij het gemeentehuis, centrum dus.[...]
Ik bedoelde het laatste stukje lopen vanaf waar die wel haalbare bus de verkeerde kant op gaat. Een half uur lopen is inderdaad wat ver voor dagelijks forenzen, maar incidenteel best te doen...
[...]
9292ov.nl zegt dat het een "officiele" overstap is met 3 minuten overstaptijd, 1 minuut lopen. Het kan in 20 tot 30 seconden als je de vaart erin zet. Daarom haal je het ook nog wel als de trein 1 of 2 minuten vertraging heeft.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2018 19:11 ]
Je kan nog met de tram. Het is jammer, maar het is niet dat de NS/Prorail iets aan een brand(melding) kan doen.Lodo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:34:
Lekker kansloos, zit alweer een uur op Hollands spoor omdat er een probleem is in de tunnel in Delft.
Ik weet niet waar je heen moet, maar als je dat in het vervolg hebt, kan je ook de tram (naar Delft) of de RandstadRail vanaf Centraal/NOI (naar Rotterdam) nemen.Lodo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:34:
Lekker kansloos, zit alweer een uur op Hollands spoor omdat er een probleem is in de tunnel in Delft.
Be yourself, no matter what they say ...
https://www.tubantia.nl/r...-stroomverschil~a6502bdb/
De oorzaak ligt in het voltage, bij het omschakelen in de bovenleidingspanning van het Duitse naar het Nederlandse spoornetwerk. De treinen van Eurobahn en zusterbedrijf Keolis zouden die overschakeling zonder moeite moeten kunnen uitvoeren, maar de praktijk blijkt weerbarstig.
„Er zijn drie treinstellen die een storing hebben in de beveiligingssystemen voor Nederland en Duitsland”, laat woordvoerder Nicole Pizzuti van Keolis Deutschland weten. „Daardoor kunnen deze treinstellen alleen in Duitsland ingezet worden.” Daardoor zijn er te weinig treinen beschikbaar om de volledige dienstregeling te kunnen rijden.
En dit zijn dezelfde stelle als waar Abellio meer van Arnhem naar Düsseldorf rijdt. En die moeten van 1500 naar 25kV naar 15kV schakelen en ook nog eens van ATB naar ERTMS en naar PZB.
https://nos.nl/artikel/22...nongeluk-in-salzburg.html
Zo hoort dat koppelen geloof ik niet te gaanBij een treinongeluk in Salzburg zijn meer dan vijftig gewonden gevallen. Het ongeluk gebeurde rond 04.45 uur op het centraal station van de Oostenrijkse stad bij het koppelen van twee treinen, de ene kwam uit Venetië, de andere uit Zürich, meldt Salzburger Nachrichten.

[ Voor 14% gewijzigd door Garyu op 20-04-2018 10:24 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
[ Voor 4% gewijzigd door Illegal_Alien op 20-04-2018 10:35 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Ah, dus daarom heb je die spanbandjes om te zorgen dat je niet uit het bed valtGaryu schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:23:
Foutje bedankt:
https://nos.nl/artikel/22...nongeluk-in-salzburg.html
[...]
Zo hoort dat koppelen geloof ik niet te gaan. Ik geloof dat het met de gewonden wel meevalt, die zijn allemaal uit hun bed gesodemieterd waarschijnlijk. In een slaapwagen als je boven ligt, is het best een eind naar beneden.
[afbeelding]
Dan doe je jezelf tekort want als je vanaf Zeist komt kan je gewoon het perron richting Utrecht op fietsen. En de andere kant op fiets je een minuutje langer om via de Odijkerweg.Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:31:
[...]
Is dat relevant? Als de trein op tijd is haal ik die bus makkelijk. Lopen vanaf Driebergen Zeist? Dat station ligt tussen Driebergen en Zeist in en beide richtingen is een half uur lopen.
Rond het station en tussen het station en Zeist is 1 grote bouwput. Fietsen is tijdelijk nog even geen pretje daar. Zodra ze tussen het station en Zeist klaar zijn, neem ij mijn vouwfiets weer mee en pak ik alleen op slechte dagen de bus.
Verwijderd
Ik kom er 4 dagen per week, dus ik ken de situatie. Binnenkort ga ik ook weer fietsen. Volgens mij zijn ze bijna klaar met de fietspaden tussen Zeist en het station. De oversteek bij het busstation vind ik overigens wel een beetje link. Dat gaat soms nog maar net goed.Vinnienerd schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:28:
[...]
Dan doe je jezelf tekort want als je vanaf Zeist komt kan je gewoon het perron richting Utrecht op fietsen. En de andere kant op fiets je een minuutje langer om via de Odijkerweg.
Moet alleen nog ff een nieuwe achtervelg voor de vouwfiets kopen, want daar zit een forse barst in.
Vanmorgen trouwens geen vertraging. Dus het lijkt toch niet helemaal structureel mis te gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2018 14:55 ]
Mag hopen dat de rangeerder er nog niet tussen stond.Illegal_Alien schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:34:
Ze zijn nu wel gekoppeld, zo te zien vallen de verwondingen wel mee.
Het is een flinke klap geweest. Niet fijn als je boven lag in bed. Maar ook niet als je iedereen over je heen kreeg omdat je onder lag.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Je bent beroemd, er werd zelfs over jouw trein getweetmarcop23 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:43:
Heb net bij station Hoofddorp richting Groningen stilgestaan voor een wissel die vlak voor ons besloot niet meer te werken. De machinist is daarom uitgestapt, gekeerd, teruggereden tot op de flyover bij het emplacement, en weer uitgestapt en gekeerd. Met 22 minuten vertraging waren we op Schiphol, maar de trein wordt niet opgeheven. Heb ik dit ook weer eens meegemaakt
https://twitter.com/OvDRail_Jeroen/status/987396983974514693
Deze functie is best wel slim trouwens. Je rijd over een balise die je een conditional transition order geeft naar L2. Als je dan in L1 rijdt en de trein zo'n order krijgt dan tript ie omdat de trein niet verbonden is met de RBCEDIT schreef op donderdag 19 april 2018 @ 00:18:
[...]
Dat zijn ze inderdaad niet. Technisch vanuit de treindienstleider is er dan ook geen reden voor. De treindiensleider ziet onder level 1 de tussenliggende level 2 SMBs niet eens.
Over DK gesproken, gisteren de eerste trein onder L2 op de nieuwe hogesnelheidslijn:
Test van de nieuwe baan
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...uros-schade-vandalen.htmlZo'n zeshonderd vandalen hebben de afgelopen vijf jaar een schadeclaim van de NS aan hun broek gekregen. In totaal hebben de spoorwegen 5,6 miljoen euro gevorderd van mensen die treinen hebben beklad met graffiti of vernielingen hebben aangericht aan treinen en op stations.
Uit een inventarisatie van NS blijkt dat vernielde ruiten op stations de grootste schadepost zijn. Daarna volgen graffiti, andere vernielingen op stations en vandalisme in treinen. Daders realiseren zich volgens NS vaak niet hoeveel problemen die laatste categorie veroorzaakt. "Iedere trein die bij schadeherstel staat, kan niet worden gebruikt voor reizigers'', zegt een woordvoerder.
Volgens de cijfers wordt zo'n 85 procent van de schadebedragen teruggehaald als bekend is wie de dader is. NS zegt altijd aangifte te doen van vandalisme en hier de laatste jaren meer tegen op te treden dan voorheen.
De spoorwegen schatten dat in ongeveer de helft van het totale aantal gevallen van vandalisme de dader wordt achterhaald.
Virussen? Scan ze hier!
Ik hou wel van zo'n machinist (met vindingrijkheid en ballen om iets te doen)marcop23 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:43:
Heb net bij station Hoofddorp richting Groningen stilgestaan voor een wissel die vlak voor ons besloot niet meer te werken. De machinist is daarom uitgestapt, gekeerd, teruggereden tot op de flyover bij het emplacement, en weer uitgestapt en gekeerd. Met 22 minuten vertraging waren we op Schiphol, maar de trein wordt niet opgeheven. Heb ik dit ook weer eens meegemaakt
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ik denk toch dat je de rol van de machinist in deze oplossing ietwat overschatD_Jeff schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 11:36:
[...]
Ik hou wel van zo'n machinist (met vindingrijkheid en ballen om iets te doen)
Als diezelfde MCN aangeeft dat plan te willen uitvoeren en toestemming voor krijgt, vind ik het alsnog een pluim waard!
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Het was sowieso een bizarre week met tunnels. Dinsdag en woensdag al veel problemen gehad met de tunnels van Delft en Rijswijk, de laatste vooral omdat daar de laatste tijd idioten steeds de handmelder van het brandalarm inslaan. Delft had een storing in het hittelint die donderdag weer terugkwam omdat de aannemer de verkeerde software had geladen. Gisteren heeft de tunnel/overkapping van Barendrecht ook even in de storing gelegen.. TunnelweekLodo schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:34:
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Roep ik Murphy af, als ik erover begin, dat het met de Schipholtunnel de laatste tijd wel mee lijkt te vallenMaardiweb schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 19:51:
[...]
Het was sowieso een bizarre week met tunnels. Dinsdag en woensdag al veel problemen gehad met de tunnels van Delft en Rijswijk, de laatste vooral omdat daar de laatste tijd idioten steeds de handmelder van het brandalarm inslaan. Delft had een storing in het hittelint die donderdag weer terugkwam omdat de aannemer de verkeerde software had geladen. Gisteren heeft de tunnel/overkapping van Barendrecht ook even in de storing gelegen.. Tunnelweek
Ach, dan kan OvD Jeroen ook weer aan het werk na zn BBQFreee!! schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 19:57:
[...]
Roep ik Murphy af, als ik erover begin, dat het met de Schipholtunnel de laatste tijd wel mee lijkt te vallen
zag ik toevallig nadat EDIT zijn tweet had gepost
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Speel ook Balls Connect en Repeat
https://www.parool.nl/ams...0content&utm_content=freeOnbekend schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:05:
Over Murphy gesproken..... Zijn er al ergens tussenresultaten te vinden van de NoordZuidLijn?
https://www.parool.nl/ams...f1a11a4e28e4ff53ec4a2fab4
Klinkt goed
[ Voor 53% gewijzigd door ArcticWolf op 21-04-2018 20:17 ]
Nou volgens mij staat dat indirect in die artikelenCrossfire1987 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:20:
@ArcticWolf de test ritten bedoeld @Onbekend
Maar goed, sinds ik er niet meer werk hoor ik er ook niet veel meer van, was er laatst in de buurt en zag ze heen en weer rijden en dat leek goed te gaan.
Volgens die artikelen lijkt het er op dat ze erg open zijn met de publicatie van de problemen van die lijn, maar volgens mij zijn er veel meer zaken dit het daglicht nog niet hebben gevonden....
Speel ook Balls Connect en Repeat
[ Voor 32% gewijzigd door Alex) op 21-04-2018 22:33 ]
Binnenkort vinden er testrondes plaats met passagiers. Ze gaan dan diverse situaties simuleren met grote groepen reizigers. Denk aan extreme drukte, een ontruiming, een stilgevallen metro die geëvacueerd moet worden.Onbekend schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:05:
Over Murphy gesproken..... Zijn er al ergens tussenresultaten te vinden van de NoordZuidLijn?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Maar: het blijft knap dat lang voor de eerste test een deskundoloog vanaf de zijlijn alvast weet te melden dat het een ramp gaat worden. Misschien moeten ze het maar gewoon niet eens proberen en het hele ding afschrijven en in de mottenballen gooien, want met zulk grondig advies is het volstrekt onverantwoord het zelfs maar te proberen er eentje te laten rijden.AW_Bos schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 22:36:
[...]
Binnenkort vinden er testrondes plaats met passagiers. Ze gaan dan diverse situaties simuleren met grote groepen reizigers. Denk aan extreme drukte, een ontruiming, een stilgevallen metro die geëvacueerd moet worden.
Ik zou de directrice van het GVB niet "een deskundoloog vanaf de zijlijn" noemen, maar iemand die betrokken is bij de inhoud.burne schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 22:53:
[...]
Maar: het blijft knap dat lang voor de eerste test een deskundoloog vanaf de zijlijn alvast weet te melden dat het een ramp gaat worden. Misschien moeten ze het maar gewoon niet eens proberen en het hele ding afschrijven en in de mottenballen gooien, want met zulk grondig advies is het volstrekt onverantwoord het zelfs maar te proberen er eentje te laten rijden.
"De verwachting is dat de lijn gemiddeld vier keer per week getroffen zal worden door een verstoring van een half uur of meer," zegt GVB-directeur Alexandra van Huffelen.
Auto bij Breda parkeren, IC Direct naar Brussel en dan 25 min overstap op de Eurostar naar Londen.
Ik woon in Zeeland/Limburg (wisselt waar ik ben) en dan is Breda een handige optie. Zou mooi zijn geweest als de Eurostar daar ook zou stoppen, maar helaas.
Direct in hartje Londen en niet in een vliegtuig. Wat haat ik die security checks en al dat stressen op luchthavens.
Kun je bij station Breda makkelijk en goedkoop parkeren? Dan is het een goede optie. Ik rij meestal naar Brussel, maar parkeren onder het station kost ook al tegen de 100 euro voor een weekend.Snow_King schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:47:
Ik ben vorige week met de Eurostar voor de 3e keer naar Londen gegaan, maar wat nu fijn is dat er vanaf Breda een IC Direct is naar Brussel Zuid/Midi.
Auto bij Breda parkeren, IC Direct naar Brussel en dan 25 min overstap op de Eurostar naar Londen.
Ik woon in Zeeland/Limburg (wisselt waar ik ben) en dan is Breda een handige optie. Zou mooi zijn geweest als de Eurostar daar ook zou stoppen, maar helaas.
Direct in hartje Londen en niet in een vliegtuig. Wat haat ik die security checks en al dat stressen op luchthavens.
Ik was voor 2 dagen en 4 uur iets meer dan 39 euro kwijt. Maak daar 40 van.DutchAddick schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:45:
[...]
Kun je bij station Breda makkelijk en goedkoop parkeren? Dan is het een goede optie. Ik rij meestal naar Brussel, maar parkeren onder het station kost ook al tegen de 100 euro voor een weekend.
Het tarief is meen ik EUR 15,00 per 24 uur.
Ik heb ook eerder gekeken om met de auto naar Brussel te rijden, maar vanwege de bizar hoge tarieven en de verkeerschaos rondom Brussel niet gedaan.
De IC Direct stopt overigens ook op Noorderkempen in België, een station in Middle-of-Nowhere waar je volgens mij makkelijker kan parkeren, maar het station zelf is lastiger te bereiken. Vanaf mijn positie dan, vanuit Zeeland rij je via Antwerpen of Breda en dat kost tijd.
[ Voor 5% gewijzigd door Snow_King op 23-04-2018 16:53 ]
Het ligt er inderdaad net maar aan waar je vandaan komt. Roosendaal was voor mij vanuit Zeeland ideaal, maar daar ging geen IC naar Brussel.Alex) schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:06:
Noorderkempen is - voor mij als Bredanaar - ideaal. De gratis parkeerplaats is vrij groot (en gaat dit jaar nog verdubbeld worden) en je zit vanaf daar zo in Antwerpen.
Antwerpen station parkeren is ook niet leuk, dus dan Breda. Voor nu ben ik daar tevreden mee. Maar ik kan begrijpen dat Noorderkempen handig is voor sommige mensen.
toch denk ik dat jij makkelijker vanaf Breda vertrektAlex) schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:06:
Noorderkempen is - voor mij als Bredanaar - ideaal. De gratis parkeerplaats is vrij groot (en gaat dit jaar nog verdubbeld worden) en je zit vanaf daar zo in Antwerpen.
Ik vraag me s.w.s. af of het daar wel goed zit, hoe krijg je het voorelkaar om over 9 km dubbelspoor met een paar wissels om daar gigantische problemen te verwachten....Alex) schreef op zondag 22 april 2018 @ 01:43:
[...]
Ik zou de directrice van het GVB niet "een deskundoloog vanaf de zijlijn" noemen, maar iemand die betrokken is bij de inhoud.
[...]
Door het onderbouw contract in meerdere delen te knippen, door het afbouw contract te verkloten en door het beveiligingscontract parallel te proberen laten lopen met het afbouw contract terwijl beide partijen (afbouw & beveiliging) niks met elkaar te maken haddenSRich schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:01:
[...]
Ik vraag me s.w.s. af of het daar wel goed zit, hoe krijg je het voorelkaar om over 9 km dubbelspoor met een paar wissels om daar gigantische problemen te verwachten....
Er zijn werkzaamheden op de Zaanstraat, daarom rijdt de ICB door naar Zaandam en keert daar.Woask schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:33:
Zag vandaag de IC Berlijn de hele dag op Zaandam staan? Lijkt me niet dat er ruimte tekort is in de Zaanstraat toch?
ArcticWolf schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:20:
[...]
Door het onderbouw contract in meerdere delen te knippen, door het afbouw contract te verkloten en door het beveiligingscontract parallel te proberen laten lopen met het afbouw contract terwijl beide partijen (afbouw & beveiliging) niks met elkaar te maken hadden
edit: dit dus
[ Voor 28% gewijzigd door Maegrim op 24-04-2018 16:47 ]
https://www.vrt.be/vrtnws...n-trein-botst-in-brussel/
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Is het zo slecht gesteld in België dat zelfs de treinen er niet langer willen blijven?
Deze zaak hebben ze precies redelijk uit de pers weten te houden. Ik vond enkel die persmelding terug dat er wat vertraging kon wezen tijdens de avondspits, wegens dat voorval.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
De NS-app zat gisteren te loeien, een keer raden waarom
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Jep, alleen geen details, dat je de reisplanner maar moest raadplegen voor de veranderingen.
Oscar Wilde
Dit topic is gesloten.
![]()