Oh, het is zeer duidelijk omschreven.
Er mag niemand binnen de omheining van de HSL, tenzij die persoon bevoegd is. Onder bevoegde personen vallen dus het technisch personeel van de HSL, en ik vermoed ook de bestuurders van de treinen die op de HSL rijden. Het gaat er eigenlijk over dat je een bepaalde opleiding moet gevolgd hebben zodat je de gevaren van een HSL kan inschatten.
Moeten er toch andere personen binnen de omheining, kan dit enkel onder begeleiding van een bevoegd persoon. Dat is punt 1.
Het is ook zeer duidelijk omschreven welke veiligheidsmaatregelen er getroffen moeten worden, en dit in functie van de afstand tot de in dienst zijnde sporen. Eén der veiligheidsmaatregelen is dus inderdaad het draaien van bepaalde schakelaars ten velde. Hierdoor wordt er via ERMTS een mission 'On Sight' opgelegd, wat de snelheid terugbrengt tot de nationale waardes, zoals dat heet, wat in België 40km/u is.
Ik vermoed dat NMBS in alle zeven haasten een draaiboek heeft opgesteld, maar geen rekening heeft gehouden met de specifieke regelgeving van een HSL. Ik kan anders ook niet inschatten dat hun eerste idee was om iemand ter plaatse te sturen om water en wafels te gaan uitdelen
Zo hoeft het geen probleem te zijn, dat zolang die hulploc naar de defecte trein rijdt, dat er op het nevenliggend spoor aan volle snelheid wordt gereden. Het is maar op het moment dat men uit de stuurpost kruipt, dat men eerst contact moet opnemen met het seinhuis, zodat de nodige beveiligingen kunnen worden toegepast (voor de kenners via een E374, rubriek 32 is speciaal voor de HSL)
Overigens, waardoor stranden die treinen nu telkens? Zomaar opeens in een paar dagen, terwijl ik er eerder relatief weinig over gehoord heb?
Is het alle drie met RBC verlies?
Wat het probleem was met de trein die is afgesleept, weet ik niet. Het probleem op de volgende dag, weet ik ondertussen wel. Volgens een technieker is in het RBC systeem het treinnummer van die defecte, afgesleepte trein, blijven hangen. Hierdoor greep het RBC steeds in. Probeerde het RBC nu commando's door te sturen naar die afgesleepte trein, of dacht het RBC dat er nog een trein stond, en dat er geen trein achterin mocht rijden? Dat hebben ze mij niet verteld. In ieder geval kregen de treinen bij het overrijden van de grens ineens een EOA.
Nadat die ene treinnummer uit het RBC is gehaald, ging alles weer vlot (of toch tijdens mijn shift)