Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 100 Laatste
Acties:
  • 577.541 views

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
dat is een understatement...

het is onvoorstelbaar dat ze gewoon mensen naar de auto jagen.. dat is wel een manier om je punctualiteit te gaan halen: minder reizigers en dus minder tijd nodig voor in/uitstappers met bijbehorende vertragingen.

tenzij het zwaar verlieslatend was, maar daar geloof ik maar heel weinig van

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-01 15:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alex) schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:34:
Toen de Fyra werd gespecificeerd bestond de Railjet nog niet, en toen de Fyra werd afgeserveerd had NS behoefte aan een 'snel inzetbare' oplossing.
Het concept was niet nieuw want in Duitsland reed al sinds 1999 de Metropolitan, exact hetzelfde concept als de Railjet en als lok met rijtuigen en stuurstand ook niet nieuw, want DB deed dat al in 1995. De Railjet was slechts een volgende evolutie (200 km/h met de IC, 220 met de Metropolitan, 230 met de Railjet).
Maar helaas had een Railjet concept het toch niet kunnen halen omdat de loks te zwaar zijn. Als "tijdelijke" noodoplossing is het misschien nog wel te verdedigen om met te zware loks te gaan rijden, een winnend bod had het nooit kunnen worden.

Signatures zijn voor boomers.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-01 11:48
Keolis doet het tussen Hengelo en Bad Bentheim ook niet veel beter...

http://www.rtvoost.nl/nie...weer-aangewezen-op-de-bus

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:39
Maasluip schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:12:
[...]

Het concept was niet nieuw want in Duitsland reed al sinds 1999 de Metropolitan, exact hetzelfde concept als de Railjet en als lok met rijtuigen en stuurstand ook niet nieuw, want DB deed dat al in 1995. De Railjet was slechts een volgende evolutie (200 km/h met de IC, 220 met de Metropolitan, 230 met de Railjet).
Maar helaas had een Railjet concept het toch niet kunnen halen omdat de loks te zwaar zijn. Als "tijdelijke" noodoplossing is het misschien nog wel te verdedigen om met te zware loks te gaan rijden, een winnend bod had het nooit kunnen worden.
Dat niet alleen, maar de Viaggio Comfort rijtuigen (RJ is een merknaam van OBB) voldoen niet aan de moderne toegankelijkheidseisen die afgesproken zijn tussen NS en het ministerie voor nieuwe treinen (rolstoelen moeten zelfstandig naar binnen en buiten kunnen rijden).

Dat is overigens naast dat het huidige concept een update zou moeten krijgen qua botsnormen. De nieuwe locs (Vectron) voldoet daar uiteraard wel aan, maar ik geloof niet dat er (buiten concept art) al een nieuwe versie van het stuurstandrijtuig is.
ArcticWolf schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:45:
36 miljoen euro per stuk (12 bakken):
Wikipedia: THSR 700T

Maar goed, de aanbestedingsdocumenten waren gewoon niet goed...

edit:
ik zie dat die aangepaste 700T ook niet hier zou passen :P 3,38m breed...
Acceleratie van die dingen is wel 3x niks, als ik Wikipedia mag geloven. Dan haal je de 300 nog niet eens tussen Hoofddorp en Rotterdam.
De nieuwe E320 Eurostar zit ter hoogte van het Ringvaart Aquaduct al op de 300, dat is misschien twee minuten nadat het ding de HSL op is gereden :P
Het is dat die dingen zo duur zijn en voor binnenlandse diensten enorm onhandig (en ook deze voldoen niet aan die toegankelijkheidseisen), maar anders... :P

[ Voor 36% gewijzigd door EDIT op 09-04-2018 21:49 ]

EDIT schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:33:
[...]
Acceleratie van die dingen is wel 3x niks, als ik Wikipedia mag geloven. Dan haal je de 300 nog niet eens tussen Hoofddorp en Rotterdam.
De nieuwe E320 Eurostar zit ter hoogte van het Ringvaart Aquaduct al op de 300, dat is misschien twee minuten nadat het ding de HSL op is gereden :P
Het is dat die dingen zo duur zijn en voor binnenlandse diensten enorm onhandig (en ook deze voldoen niet aan die toegankelijkheidseisen), maar anders... :P
Volgens mij is dat vanaf het station... Je mag pas later aanzetten naar 300km/u. Ik zie dat de maximum acceleratie zo'n 2km/h/s is dus dat zou dan 2,5 minuut zijn :P dat is volgens mij wel prima te noemen.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Verwijderd

St00mwals schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:26:
Keolis doet het tussen Hengelo en Bad Bentheim ook niet veel beter...

http://www.rtvoost.nl/nie...weer-aangewezen-op-de-bus
Ik zie bijna elke dag die bussen nog rijden. Onvoorstelbaar wat een puinhoop Keolis er van maakt. |:(

• EDIT
ArcticWolf schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:09:
[...]

Volgens mij is dat vanaf het station... Je mag pas later aanzetten naar 300km/u. Ik zie dat de maximum acceleratie zo'n 2km/h/s is dus dat zou dan 2,5 minuut zijn :P dat is volgens mij wel prima te noemen.
Hm, nu je het zegt... hoe ze dan bij die 15 minuten komen voor de acceleratie van 0 naar 300... :?

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
mschol schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:02:
[...]

dat is een understatement...

het is onvoorstelbaar dat ze gewoon mensen naar de auto jagen.. dat is wel een manier om je punctualiteit te gaan halen: minder reizigers en dus minder tijd nodig voor in/uitstappers met bijbehorende vertragingen.

tenzij het zwaar verlieslatend was, maar daar geloof ik maar heel weinig van
Hoewel ik vind dat NS altijd het HRN + HSL moet houden(sterker nog ik vind dat ze weer samen met Pro Rail moeten), ben ik een groot voorstander ervan om de huidige NS/Pro Rail en I&M top er compleet uit te gooien. Ik heb nog nooit zulke incompetente mensen gezien als degene die er nu zitten.

IC - Berlijn valt uit, er is nog niet eens mogelijk om vervangend vervoer (eventueel alleen NL deel of 1 Grensstation) voor de binnenlandse reiziger in te zetten i.v.m. materieelkrapte.
IC-D perikelen hoef ik niet over te beginnen.
IC-Brussel fijn dat ie half uur korter is, maar qua tijd is er nog steeds niks veranderd voordat de Fyra ging rijden.

2 treinen systeem Sprinter + (naam) IC is natuurlijk helemaal kwalitatief uitermate teleurstellend.
Elk station wat enigszins druk is word door een nep IC aangedaan. Vroeger had je nog spreiding met de Stoptrein voor lokale treinen, Sneltrein voor de middelgrote stations, en echte IC's voor grote stations en internationale treinen. Maarja dat snappen de hoge ambtenaren/spoormensen die van buiten het spoor komen niet.

En wat natuurlijk helemaal ruk is de samenwerking met Pro Rail. Vroeger toen Pro Rail nog gewoon NS /<Infradienst> was de samenwerking en probleem oplossend vermogen (v.b. vastzittend wissel)beter en men hoefde niet te wachten op extern ingehuurde dienst die vast staan in de file. Mocht het echt nodig zijn was er een eigen storingsdienst die de problemen gewoon snel oploste.

Dan ga ik nog niet eens beginnen over het weg designen van sporen/wissels omdat het de eenvoud zou helpen

Nee het moest simpeller, en eenvoudigergoedkoper. Ik vind het een zooitje.

Het enige wat geholpen door de verzelfstandiging is dat de goederentreinen concurrentie hebben, maar dat is vorig jaar ook met 2200 treinen helaas afgenomen.

Nou weet ik dat er zeker een paar "slimme" mensen roepen de regionale lijnen die niet door NS worden gedaan, daar heb ik maar goede reactie op: Te weinig treinen, onderbetaald en te weinig personeelcollega's, zak geld provincie.

Het grote adblocking topic

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:15
NMBS wil een nieuw fyra-debacle toch wel vermijden nu dat de Benelux over de HSL rijdt. Gisteren langs mijn neus weg eens gevraagd, als infrastructuurbeheerder, aan de infrastructuurgebruiker wat ze gaan doen als er een benelux stilvalt op HSL4. En of Infrabel weer moest instaan om geschikte locs te vorderen bij andere SO's?
Dat bericht kwam precies toch aan want de bevoegde persoon begon direct te telefoneren. Blijkt dat er dus zowel een dieselloc als een E-loc gereed staan en dat er bestuurders met de nodige materiaal- en lijnkennis worden opgesteld van 7u tot 23u. Heb ik ze nooit weten opstellen ten tijde van de Fyra.

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 10-04-2018 08:34 . Reden: Typo ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:20:
[...]

Ik zie bijna elke dag die bussen nog rijden. Onvoorstelbaar wat een puinhoop Keolis er van maakt. |:(
Ik durf het haast niet te vragen, maar hoe doen ze het met de lijn Enschede-Zwolle? Anders wordt het overmorgen maar zoals gebruikelijk via Deventer naar Zwolle, dat doe ik al sinds het treinverkeer niet verder ging dan Nijverdal. Hoe lang is dat ook alweer geleden? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 16:44
_Christiaan_ schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:54:
Idd. Snap nog steeds niet waarom de NS er niet gewoon wat wagons tussen plakt. Zal wel zijn omdat ze gewoon te lui en te krenterig zijn. Dat geld kan je immers ook besteden aan bonussen voor de top.
:')

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Raven schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:46:
[...]

Ik durf het haast niet te vragen, maar hoe doen ze het met de lijn Enschede-Zwolle? Anders wordt het overmorgen maar zoals gebruikelijk via Deventer naar Zwolle, dat doe ik al sinds het treinverkeer niet verder ging dan Nijverdal. Hoe lang is dat ook alweer geleden? :P
Met de stopper gaat het wel aardig goed, de IC naar Raalte rijdt minder vaak op tijd (of rijdt niet). Althans, wat ik ervan zie op stations en onderweg, zit zelf enkel heel af en toe in de IC van BN naar Enschede vanaf Almelo.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Fraudeurs hebben de Nederlandse Spoorwegen de afgelopen jaren voor honderdduizenden euro's getild. De rechtbank in Den Haag buigt zich dinsdag over twee zaken waarin NS in totaal zo'n 400.000 euro terugvordert van meerdere reizigers.

Het gaat om mensen die via bedrijfjes hebben gefraudeerd met NS-Business Cards. Zij vroegen tientallen kaarten aan die regelmatig werden gebruikt, maar betaalden nooit voor de gemaakte reiskosten.

NS heeft naar eigen zeggen ook al bijna 100.000 euro met succes teruggevorderd op zo'n vijftig mensen die eerder op grote schaal misbruik maakten van de vertragingsregeling. Reizigers die vertraging oplopen kunnen geld terugvragen, maar deze mensen bleken dat te doen voor reizen die ze helemaal niet hadden gemaakt.

Inmiddels is het grootste deel van het geld terugbetaald, bevestigt NS na berichtgeving in het AD. Tegenwoordig is deze vorm van fraude volgens NS niet meer mogelijk, omdat bij het indienen van een verzoek automatisch wordt gecontroleerd of iemand wel was ingecheckt op het genoemde traject.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...nderdduizenden-euros.html

Virussen? Scan ze hier!

Vandaag met @EDIT de HSL op geweest voor wat analyses:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ykkjsIO.jpg

Volgende keer eerst maar de loc wassen ;)

• EDIT
ArcticWolf schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:36:
Vandaag met @EDIT de HSL op geweest voor wat analyses:
[afbeelding]

Volgende keer eerst maar de loc wassen ;)
Sorry :$
Ik zal de volgende keer even de poetsdoek er overheen halen :P
Alweer bijgekomen van de enerverende ervaring bij de spanningssluis Zevenbergschen hoek, @ArcticWolf? :+

[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 11-04-2018 18:43 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:57

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Is die foto tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp genomen :?

EDIT:
En reed die wel op tijd :? Vandaag weer een uitvaller gehad, kon ik weer een kwartier langer op Schiphol wachten :(

[ Voor 53% gewijzigd door Freee!! op 11-04-2018 18:59 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• EDIT
Met één rit vandaag een kleine vertraging opgelopen omdat de Thalys uit België te laat was, maar ik was weer precies op tijd in Amsterdam :)

Die foto is inderdaad bij Nieuw Vennep.

[ Voor 17% gewijzigd door EDIT op 11-04-2018 19:02 ]

EDIT schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:02:
[...]

Sorry :$
Ik zal de volgende keer even de poetsdoek er overheen halen :P
Alweer bijgekomen van de enerverende ervaring bij de spanningssluis Zevenbergschen hoek, @ArcticWolf? :+
Volgende keer nemen wij voorrang en dan vol gas er doorheen 8) Maar was zeker enerverend.
Freee!! schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:54:
Is die foto tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp genomen :?

EDIT:
En reed die wel op tijd :? Vandaag weer een uitvaller gehad, kon ik weer een kwartier langer op Schiphol wachten :(
De Thalys kreeg voorrang op het laatste deel van de rit (van Breda richting Rotterdam) anders waren al onze ritten 100% op tijd geweest.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
@RB boemeltje: Dat niet rijden, is dat nog steeds met de software van de beveiligingsovergang ATB > DE?
Zou bijna zeggen: Laat Keolis wat buffels leasen.. maar ik vrees dat je dan alsnog met hetzelfde "gezeur" zit.

@Toeslag RTM <> SHL: Tot wanneer is de "geen toeslag" buiten spits van toepassing?
--

@EDIT : Gaaf. Kan @ArcticWolf een beetje koffie zetten? :+

[ Voor 10% gewijzigd door D_Jeff op 11-04-2018 21:47 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• EDIT
@D_Jeff De toeslagvrije periode buiten de spits is inmiddels afgelopen.
Als je echter een ov chipkaart hebt en deze voor de toeslagzuil houdt, krijg je 1 euro korting in de daluren (dus de toeslag is 1,40 ipv 2,40). Voor papieren kaartjes geldt die verlaging niet en kost de toeslag altijd 2,40.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
D_Jeff schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:46:

@Toeslag RTM <> SHL: Tot wanneer is de "geen toeslag" buiten spits van toepassing?
Tot afgelopen maandag.

Nu geldt de toeslag weer, maar als je buiten de spitsuren een toeslag koopt krijg je 40% korting.

We are shaping the future

D_Jeff schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:46:

@EDIT : Gaaf. Kan @ArcticWolf een beetje koffie zetten? :+
Telt uit de automaat ook? :P

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
@ArcticWolf ik keur 'm goed :P
--

Trouwens, heeft iemand nog zicht of er een beetje vooruitgang zit op de Hoekse Lijn?
De zwarte lijn rond Kethelplein (spitstijden) van G00gle M@ps begint ook niet grappig meer te worden..

[ Voor 75% gewijzigd door D_Jeff op 11-04-2018 22:04 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Maegrim
Freee!! schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:54:
916?

[ Voor 25% gewijzigd door Maegrim op 11-04-2018 23:02 ]

• Arator
De hulplocs hebben al een benelux mogen gaan halen op HSL4.
Gisteren de analyse gedaan en direct de nodige fouten vastgesteld. Hulploc werd gekoppeld (schroefkoppeling) terwijl ze op het nevenliggend spoor nog altijd 300km/u aan het rijden waren. 8)7 Eerst persoonsbeveiliging aanvragen, dan wordt de snelheid gereduceerd, of desnoods een sperring van het verkeer, en dan pas de stuurcabine verlaten, kant buitenspoor (ik zeg het maar, klinkt logisch maar sommige mensen....)
Terwijl ik met de analyse bezig ben, komt het bericht binnen dat er weer een benelux stilstaat. En daarna weer eentje, en een thalys...
Het beloven drukke tijden te worden voor de hulplocs :S

• EDIT
Oei, zijn die situaties niet in de standaard reglementering opgenomen?
Hier gaat dus standaard de HSL plat als er een trein weggesleept moet worden. Er wordt gewacht tot het overige treinverkeer van de HSL af is, dan mag pas de hulploc naar de trein toe rijden. Dat duurt iets langer, maar daardoor voorkom je wel dit soort situaties. De regie van de afsleepactie is dan in handen van de Officier van Dienst Rail van ProRail.

Overigens, waardoor stranden die treinen nu telkens? Zomaar opeens in een paar dagen, terwijl ik er eerder relatief weinig over gehoord heb?
Is het alle drie met RBC verlies?

• Alex)
Het schijnt dat een reguliere GSM-zendmast langs de E19 zwaar belast wordt, en daardoor op vol vermogen aan het zenden is. Hier zou het GSM-R-verkeer dan weer last van te hebben (interferentie).

[ Voor 6% gewijzigd door Alex) op 12-04-2018 08:28 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:48
EDIT schreef op donderdag 12 april 2018 @ 07:51:
Hier gaat dus standaard de HSL plat als er een trein weggesleept moet worden. Er wordt gewacht tot het overige treinverkeer van de HSL af is, dan mag pas de hulploc naar de trein toe rijden. Dat duurt iets langer, maar daardoor voorkom je wel dit soort situaties. De regie van de afsleepactie is dan in handen van de Officier van Dienst Rail van ProRail.
[...]
Hoewel het ongetwijfeld heel veilig is zo: Is het echt heel nodig? Kan je met ERTMS niet een 'blok' afsluiten? Als met een kortsluitkabel? Mag een sleeploc bijvoorbeeld ook niet naar de spanningssluis bij Hoofddorp als er bij Zoetermeer nog een trein richting Rotterdam rijdt?

• Alex)
Dat zou gewoon moeten kunnen, net als het afgeven van een tijdelijke snelheidsbeperking op een bepaald punt.

• Stopmerkbord
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-07-2025
Arator schreef op donderdag 12 april 2018 @ 07:07:
De hulplocs hebben al een benelux mogen gaan halen op HSL4.
Gisteren de analyse gedaan en direct de nodige fouten vastgesteld. Hulploc werd gekoppeld (schroefkoppeling) terwijl ze op het nevenliggend spoor nog altijd 300km/u aan het rijden waren. 8)7 Eerst persoonsbeveiliging aanvragen, dan wordt de snelheid gereduceerd, of desnoods een sperring van het verkeer, en dan pas de stuurcabine verlaten, kant buitenspoor (ik zeg het maar, klinkt logisch maar sommige mensen....)
Terwijl ik met de analyse bezig ben, komt het bericht binnen dat er weer een benelux stilstaat. En daarna weer eentje, en een thalys...
Het beloven drukke tijden te worden voor de hulplocs :S
Pfff geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een snelweg over te steken, laat staan een in dienst zijnde hoofdbaan voor 300 km/h.

Als je dan toch zo graag het spoor in wilcduiken op Lijn 4 trap dan op zijn minst de CSR af voor het nevenspoor.

Geeft af op slecht gepland treinverkeer en slapende verkeersleiders

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-01 16:47
Bastien schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:02:
[...]
Met de stopper gaat het wel aardig goed, de IC naar Raalte rijdt minder vaak op tijd (of rijdt niet). Althans, wat ik ervan zie op stations en onderweg, zit zelf enkel heel af en toe in de IC van BN naar Enschede vanaf Almelo.
Die IC van BN rijdt ook op onhandige tijden i.v.m. de bussen in Almelo + hij stopt aan de andere kant van het station :? Was blij toen ze de boemel dichterbij gehaald hadden, maar nu stoppen ze die IC achteraan op 't station.

Voordeel van de BN treinen, stopcontacten _/-\o_

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hier gaat dus standaard de HSL plat als er een trein weggesleept moet worden. Er wordt gewacht tot het overige treinverkeer van de HSL af is, dan mag pas de hulploc naar de trein toe rijden. Dat duurt iets langer, maar daardoor voorkom je wel dit soort situaties.
Ja, maar is het nodig als je de procedures hebt en volgt? Voor die man op de baan is er qua controle geen verschil tussen de melding "er zijn geen treinen meer op de HSL" en "er geldt een snelheidsbeperking van 40 km/h op jouw deel van de HSL". Dus in dat opzicht hoef je de HSL helemaal niet leeg te rijden.
De enige vraag is dan nog of je vindt dat 40 km/h op het nevenspoor veilig is of niet (combineer dat met een aandachtssein van de voorbijrijdende trein voor extra veiligheid, iets wat in Frankrijk nog altijd gemeengoed is).

marcop23 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:17:
[...]

Hoewel het ongetwijfeld heel veilig is zo: Is het echt heel nodig? Kan je met ERTMS niet een 'blok' afsluiten? Als met een kortsluitkabel? Mag een sleeploc bijvoorbeeld ook niet naar de spanningssluis bij Hoofddorp als er bij Zoetermeer nog een trein richting Rotterdam rijdt?
In Nederland mag er niet meer naast een in dienst zijnd nevenspoor gewerkt worden dus wordt het nevenspoor tijdelijk buitendienst genomen (en ik denk ook dat de bovenleiding afgeschakeld op de HSL).

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59
ArcticWolf schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:05:
[...]

In Nederland mag er niet meer naast een in dienst zijnd nevenspoor gewerkt worden dus wordt het nevenspoor tijdelijk buitendienst genomen (en ik denk ook dat de bovenleiding afgeschakeld op de HSL).
Is ook hier de Nederlandse veiligheidszucht weer te ver doorgeslagen en kun je met toepassing van gezond verstand prima dit soort werkzaamheden doen met het nevenspoor in dienst (evt met snelheidsbeperking)? Of denk jij dat dit een terechte maatregel is?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

anboni schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:26:
[...]

Is ook hier de Nederlandse veiligheidszucht weer te ver doorgeslagen en kun je met toepassing van gezond verstand prima dit soort werkzaamheden doen met het nevenspoor in dienst (evt met snelheidsbeperking)? Of denk jij dat dit een terechte maatregel is?
De huidige regels zijn een direct gevolg van een groot aantal ongelukken en doden over tientallen jaren:
De ongevallenraad constateerde dat binnen 15 jaar aan de rails 58 ernstige ongevallen plaats hadden, waarbij 29 doden vielen. Met steeds intensiever en sneller treinverkeer vroeg de raad aan W. Vriesedorp, hoofd spoorwegveiligheid van Railned, hoe in de toekomst het risico van ongevallen te beperken.

Behalve het volgens plan invoeren van meer eenduidige, heldere regelgeving, lukt dat volgens Vriesedorp het best door geen onderhoud te plegen als er treinen rijden en als er treinen rijden geen onderhoud te plegen. Maar deze 'buitendienststelling' van railvakken lijkt moeilijk te realiseren met 20 000 wissels die tweejaarlijks in onderhoud moeten. Dat zou volgens de raad het treinverkeer ernstig ontregelen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• traibergen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-10-2023
[...]

Ik zou toch niet graag aan het spoor werken als naast mij nog treinen langsrazen.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-01 15:40
[...]
Wel eens de aanzuigende kracht gevoeld van een trein die met 140 km/h langskomt op 1 meter afstand (dus ruim achter de witte strepen)? Kan me zo voorstellen dat met 300km/h die kracht exponentieel toeneemt, en niet lineair waarmee je meer dan 5 meter afstand nodig zou hebben. Zo veel afstand is er niet tussen de sporen.

Snelheidsbeperking lijkt me ook nog tricky, wie zegt dat ook alle treinen voldoende afremmen? Misschien maakt 1 mcn een fout, denkt dat het pas later is of iets, veiligheid gaat boven alles.

Heb in België wel eens in een trein gezeten waar er aan 1 spoor gewerkt werd, maar het spoor ernaast met 100km/h of meer gewoon in dienst was. In Wallonië tussen Luik en Charleroi. Dat zag er krap uit en niet heel fijn werken voor de mensen die er aan het werk waren.

• Maegrim
[...]

Kan je met ERTMS niet een 'blok' afsluiten? Als met een kortsluitkabel?
Wat wil je kortsluiten op een 25kv lijn?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cazzer22 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:03:
[...]

Snelheidsbeperking lijkt me ook nog tricky, wie zegt dat ook alle treinen voldoende afremmen? Misschien maakt 1 mcn een fout, denkt dat het pas later is of iets, veiligheid gaat boven alles.
In ERTMS een snelheidsbeperking invoeren betekent dat je die ook moet opvolgen. Je krijgt gewoon een remopdracht.

En veiligheid boven alles is zo'n dooddoener. Ja, het moet veilig zijn, maar er is meer veilig dan al het treinverkeer stilleggen.

• cazzer22
Sja zo kan je ook best een stopcontact vervangen zonder de spanning ervan af te halen. Als je de draden maar uit elkaar houdt. Toch, is het de standaard om de spanning eraf te halen, om fouten te voorkomen. Zo is het ook op het spoor. Persoonlijk vind ik het absoluut geen dooddoener.

Als het echt niet nodig is om het treinverkeer stil te leggen, prima. Laat de overige treinen dan doorrijden maar wel met toezicht. Rijkswaterstaat zie ik op snelwegen ook vaak de meest rechtse rijstrook afkruizen als er een auto met pech op de vluchtstrook staat. Nu kan er bij het spoor een trrein niet van de rechte lijn afwijken maar iemand zou wel per ongeluk binnen het profiel van het naastgelegen spoor kunnen komen. Misschien een doodzonde? Maar moeten we personeel niet beschermen?

Wel mooi dat ERTMS die mogelijkheid biedt.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cazzer22 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:21:
Sja zo kan je ook best een stopcontact vervangen zonder de spanning ervan af te halen. Als je de draden maar uit elkaar houdt. Toch, is het de standaard om de spanning eraf te halen, om fouten te voorkomen. Zo is het ook op het spoor. Persoonlijk vind ik het absoluut geen dooddoener.
Ik vind "veiligheid voor alles" een dooddoener, want dan kun je eigenlijk nooit iets doen. In jouw voorbeeld: de aardlekschakelaar uitzetten zodat het hele huis donker is terwijl je ook alleen de zekering uit kunt schakelen.
Je moet kijken wat een proportionele maatregel is om veilig te kunnen werken.

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

Er is gelukkig nooit iets ernstig mis gegaan bij ons, maar er zijn genoeg "dat ging maar net goed" momenten geweest. Is ook geen kwestie van je been breken door onoplettendheid, een ongeluk betekent einde verhaal.

Dat de veiligheid op sommige punten is doorgeschoten ben ik wel met je eens. Lijkt soms meer gericht op theorie dan praktijk, de helmplicht is hier vaak een goed voorbeeld van.
Op andere punten worden wel mooie stappen gemaakt, zo is het veiligheidsbewustzijn bij ons enorm omhoog gegaan de afgelopen jaren.

• SRich
Alex) schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:27:
Het schijnt dat een reguliere GSM-zendmast langs de E19 zwaar belast wordt, en daardoor op vol vermogen aan het zenden is. Hier zou het GSM-R-verkeer dan weer last van te hebben (interferentie).
Dat radiosignalen voor de blok beveiliging is zo goed, valt me wel op dat nooit iemand daar wat van gezegd heeft... oh wacht 8)7. Bij de eerste beste radio storing ligt je hele systeem plat.
[...]

Alex) schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:21:
Dat zou gewoon moeten kunnen, net als het afgeven van een tijdelijke snelheidsbeperking op een bepaald punt.
Op de HSL gaat dat hem niet worden, buiten enkele lokale diesellijnen is de HSL zuid/HSL 4 de enige lijn in NL waar geen gebruik word gemaakt van spoorstroomlopen voor treindetectie. Dus een kortsluitlans gaat hem niet worden. En ik denk zeker dat je met je virtuele radio blokken dat helemaal niet zou willen.

[ Voor 57% gewijzigd door SRich op 12-04-2018 15:18 ]

• Alex)
SRich schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:13:
[...]

Op de HSL gaat dat hem niet worden, buiten enkele lokale diesellijnen is de HSL zuid/HSL 4 de enige lijn in NL waar geen gebruik word gemaakt van spoorstroomlopen voor treindetectie. Dus een kortsluitlans gaat hem niet worden. En ik denk zeker dat je met je virtuele radio blokken dat helemaal niet zou willen.
Ik bedoelde via ERTMS. :P

• SRich
Dat snap ik, maar mijn reactie was op het afsluiten van een blok met een kortsluitlans.../virtuele blokken :X ;)

• Arator
Oh, het is zeer duidelijk omschreven.
Er mag niemand binnen de omheining van de HSL, tenzij die persoon bevoegd is. Onder bevoegde personen vallen dus het technisch personeel van de HSL, en ik vermoed ook de bestuurders van de treinen die op de HSL rijden. Het gaat er eigenlijk over dat je een bepaalde opleiding moet gevolgd hebben zodat je de gevaren van een HSL kan inschatten.
Moeten er toch andere personen binnen de omheining, kan dit enkel onder begeleiding van een bevoegd persoon. Dat is punt 1.
Het is ook zeer duidelijk omschreven welke veiligheidsmaatregelen er getroffen moeten worden, en dit in functie van de afstand tot de in dienst zijnde sporen. Eén der veiligheidsmaatregelen is dus inderdaad het draaien van bepaalde schakelaars ten velde. Hierdoor wordt er via ERMTS een mission 'On Sight' opgelegd, wat de snelheid terugbrengt tot de nationale waardes, zoals dat heet, wat in België 40km/u is.

Ik vermoed dat NMBS in alle zeven haasten een draaiboek heeft opgesteld, maar geen rekening heeft gehouden met de specifieke regelgeving van een HSL. Ik kan anders ook niet inschatten dat hun eerste idee was om iemand ter plaatse te sturen om water en wafels te gaan uitdelen :?
Zo hoeft het geen probleem te zijn, dat zolang die hulploc naar de defecte trein rijdt, dat er op het nevenliggend spoor aan volle snelheid wordt gereden. Het is maar op het moment dat men uit de stuurpost kruipt, dat men eerst contact moet opnemen met het seinhuis, zodat de nodige beveiligingen kunnen worden toegepast (voor de kenners via een E374, rubriek 32 is speciaal voor de HSL)
Overigens, waardoor stranden die treinen nu telkens? Zomaar opeens in een paar dagen, terwijl ik er eerder relatief weinig over gehoord heb?
Is het alle drie met RBC verlies?
Wat het probleem was met de trein die is afgesleept, weet ik niet. Het probleem op de volgende dag, weet ik ondertussen wel. Volgens een technieker is in het RBC systeem het treinnummer van die defecte, afgesleepte trein, blijven hangen. Hierdoor greep het RBC steeds in. Probeerde het RBC nu commando's door te sturen naar die afgesleepte trein, of dacht het RBC dat er nog een trein stond, en dat er geen trein achterin mocht rijden? Dat hebben ze mij niet verteld. In ieder geval kregen de treinen bij het overrijden van de grens ineens een EOA.
Nadat die ene treinnummer uit het RBC is gehaald, ging alles weer vlot (of toch tijdens mijn shift)

• Freee!!

Freee!!

Nope, 15:37 vanaf Schiphol met eindbestemming Brussel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• AW_Bos
  • Laatst online: 02:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Arator schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:35:

[...]

Wat het probleem was met de trein die is afgesleept, weet ik niet. Het probleem op de volgende dag, weet ik ondertussen wel. Volgens een technieker is in het RBC systeem het treinnummer van die defecte, afgesleepte trein, blijven hangen. Hierdoor greep het RBC steeds in. Probeerde het RBC nu commando's door te sturen naar die afgesleepte trein, of dacht het RBC dat er nog een trein stond, en dat er geen trein achterin mocht rijden? Dat hebben ze mij niet verteld. In ieder geval kregen de treinen bij het overrijden van de grens ineens een EOA.
Nadat die ene treinnummer uit het RBC is gehaald, ging alles weer vlot (of toch tijdens mijn shift)
EOA = End of Authorisation? Of...?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• EDIT
End of Authority, einde rijweg (een rood sein).

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:48
Maegrim schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:03:
[...]

Wat wil je kortsluiten op een 25kv lijn?
De spoorstaven. Nu lees ik dus dat de HSL geen spoorstroomlopen gebruikt, dus dat gaat niets uithalen, behalve dat het ook niet echt iets wenselijks is om op een spoor die in gebruik is te moeten komen :P

Op de Betuweroute of havenspoorlijn zou het wel werken denk ik? Dus dan heeft het niets met 'een 25kV lijn' zelf te maken?

Nu is het misschien sowieso wat meer van vroeger, dat weet ik niet.
marcop23 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:36:
[...]

De spoorstaven. Nu lees ik dus dat de HSL geen spoorstroomlopen gebruikt, dus dat gaat niets uithalen, behalve dat het ook niet echt iets wenselijks is om op een spoor die in gebruik is te moeten komen :P

Op de Betuweroute of havenspoorlijn zou het wel werken denk ik? Dus dan heeft het niets met 'een 25kV lijn' zelf te maken?

Ze kunnen gewoon met een druk op de knop een gebied uitschakelen, maar daar zie je voor de rest niets van.

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:02
Die masten worden vast ook gebruikt door de passagiers in de trein.
Zou men voortaan bij een proefbedrijf op de HSL niet alleen de trein moet verzwaren met het te verwachten gewicht van reizigers en bagage, maar tevens een berg actieve smartphones mee moet nemen om voor de extra belasting op de GSM-masten in de buurt te zorgen?

Stiekem hoop ik dat de intercity naar Brussel volgende maand weer gewoon via Dordrecht en Roosendaal rijdt.

flickr

• SRich
[...]

Op de spoorlijn Rotterdam(maasvlakte) - Zevenaar die eigenlijk in zijn geheel Betuweroute heet. werk het zeker. Op de havenspoorlijn werkt men met Level 1 LS + Spoorwegseinen die op spoorstroomloopdetectie(JADE) de seinen bedienen( Ja echt je leest het goed. De havenspoorlijn onder ertms/ects heeft P & Automatische seinen op de vrije baan)Dus bij kortsluiten gaat automatisch het sein van groen naar rood. Op het Kijfhoek - Zevenaar deel heb je ook inderdaad JADE op de banen staan alleen dan is het spoorwegsein in de cabine, maar principe werkt het zelfde. Kortsluiting tussen spoorstaven = trein op het blok = EOA of te wel een "rood sein"
arnold_m schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:49:
[...]

Die masten worden vast ook gebruikt door de passagiers in de trein.
Zou men voortaan bij een proefbedrijf op de HSL niet alleen de trein moet verzwaren met het te verwachten gewicht van reizigers en bagage, maar tevens een berg actieve smartphones mee moet nemen om voor de extra belasting op de GSM-masten in de buurt te zorgen?

Stiekem hoop ik dat de intercity naar Brussel volgende maand weer gewoon via Dordrecht en Roosendaal rijdt.
Misschien moeten we voor blokbeveiliging/detectie gewoon is op rails vertrouwen i.p.v. radiosignalen die bij een geringe overbelasting gelijk down gaat.

Ik zie het al gebeuren dat NS Online het volgende bericht op Twitter zet: Vandaag rijd de IC-Brussel niet vanwege overbelasting van 1 GSM mast. Verder werkt alles, maar omdat de trein geen rijtoestemming krijgt/en locatie kan verzend omdat het systeemde radio niet werkt kunnen er geen treinen rijden.

Ik denk dat je je zelf dan echt als spoorbeheerder/overheid voor aap zet.
En dan begrijp ik heel goed dat mensen zich afvragen waarom er niet voor een robuust betrouwbaar spoor gebonden systeem kiest.

TVM werkt al sinds 1970
ATB-EG werkt al sinds 1965
Pulse Code Cab Signaling(Amerikaanse ATB-EG) werkt al sinds 1925.
En ja ATB en CCS hebben oudere instellingen(TVM niet). Maar het werkt op basis van harde spoorstroomlopen die naast detectie ook autorisatie overdragen, welke als het faalt fouttolerant is.

• Alex)
De keuze voor radio kan ik ergens nog wel begrijpen: er is minder hardware 'buiten' nodig, en dus ook minder dat stuk kan gaan onder invloed van de elementen. Met GSM-R heb je aan een paar zendmasten en een RBC genoeg, je hebt geen apparatuur nodig die frequenties op spoorstaven zet (wat weer kan falen).

De industrie zit gelukkig niet stil, en onderzoekt de vervanging van GSM-R door o.a. 4G of 5G.

• bvk
  • Laatst online: 03:34

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

SRich schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:06:

TVM werkt al sinds 1970
ATB-EG werkt al sinds 1965
Pulse Code Cab Signaling(Amerikaanse ATB-EG) werkt al sinds 1925.
En ja ATB en CCS hebben oudere instellingen(TVM niet). Maar het werkt op basis van harde spoorstroomlopen die naast detectie ook autorisatie overdragen, welke als het faalt fouttolerant is.
Je "vergeet" LZB nog, waarom is daar nooit verder voor gekozen?

Wikipedia: Linienförmige Zugbeeinflussung

Specs

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Vanuit het standpunt van een transmissie-engineer gezien is die 'verklaring' ongeloofwaardig. GSM-R heeft eigen frequenties en interferentie is daardoor extreem onwaarschijnlijk. De voornaamste reden dat GSM-R eigen frequenties heeft is juist om interferentie te voorkomen.

("interferentie" is de situatie dat twee signalen op dezelfde of bijna dezelfde frequentie elkaar verstoren. Hoe groter het verschil in frequentie, des te kleiner de kans op interferentie.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

En dan nog, ik weet niet of ik me wel prettig zou voelen om op een in dienst zijnde HSL een kortsluitlans te moeten aanbrengen.
Die treinen rijden daar nogal hard, en als er net eentje aankomt als je nog bezig bent...

burne schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:24:
[...]

Vanuit het standpunt van een transmissie-engineer gezien is die 'verklaring' ongeloofwaardig. GSM-R heeft eigen frequenties en interferentie is daardoor extreem onwaarschijnlijk. De voornaamste reden dat GSM-R eigen frequenties heeft is juist om interferentie te voorkomen.

("interferentie" is de situatie dat twee signalen op dezelfde of bijna dezelfde frequentie elkaar verstoren. Hoe groter het verschil in frequentie, des te kleiner de kans op interferentie.)
Dit probleem speelt helaas al jaren, de GSM-R frequenties liggen behoorlijk dicht op de reguliere GSM frequenties.

Maar goed, over een tijdje gaat het over op LTE-R dat zou de capaciteit en stabiliteit enigszins moeten verbeteren.

• SRich
bvk schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:08:
[...]

Je "vergeet" LZB nog, waarom is daar nooit verder voor gekozen?

Wikipedia: Linienförmige Zugbeeinflussung
LZB is een fijn systeem, maar er zijn een paar serieus ernstige near-missers geweest, een voorbeeld daarvan is een trein die achter een andere trein stond toestemming kreeg om 160 km/h te rijden terwijl de trein ervoor 0 km/u kreeg en nog meer van dit soort storingen...
Zie ook de Engelstalige wiki.

Plus dat je bij LZB toch nog enige vorm van blokbeveiliging nodig heb(trein die verteld wel waar hij is, maar hij controleert niet of ie gebroken is).

[ Voor 13% gewijzigd door SRich op 13-04-2018 14:33 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik gok dat al die beschreven incidenten ook onder ETCS mogelijk zijn, met misschien serieuzere consequenties (in de gevallen van "machinist herkent afleidend spoor aan seinen" want die zijn er onder ETCS L2 niet). Een blokbeveiliging heb je onder L2 ook nog nodig. Pas in L3 werk je met moving block, maar dat is nog altijd tricky met goederentreinen.

Ik denk eerder dat de reden van het niet overwegen van LZB is dat dat van de EU niet mag. Duitsland gaat LZB ook uitfaseren (met een overgansperiode met dual-signalling van LZB en ETCS, take that Prorail!)

• SRich
Maasluip schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:56:
Ik gok dat al die beschreven incidenten ook onder ETCS mogelijk zijn, met misschien serieuzere consequenties (in de gevallen van "machinist herkent afleidend spoor aan seinen" want die zijn er onder ETCS L2 niet). Een blokbeveiliging heb je onder L2 ook nog nodig. Pas in L3 werk je met moving block, maar dat is nog altijd tricky met goederentreinen.

Ik denk eerder dat de reden van het niet overwegen van LZB is dat dat van de EU niet mag. Duitsland gaat LZB ook uitfaseren (met een overgansperiode met dual-signalling van LZB en ETCS, take that Prorail!)
Ik mag toch wel hopen dat dit niet kan onder ETCS, anders kan je het gelijk de deur uit doen...

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Maasluip schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 07:33:
[...]

En dan nog, ik weet niet of ik me wel prettig zou voelen om op een in dienst zijnde HSL een kortsluitlans te moeten aanbrengen.
Die treinen rijden daar nogal hard, en als er net eentje aankomt als je nog bezig bent...
Dat zou dan niet anders zijn dan regulier spoor waar ook de trdl z'n ding al heeft gedaan om treinverkeer uit te sluiten voor dat jij je lans mag zetten. Zet je lans voor je akkoord hebt van de trdl en je kunt gelijk naar huis.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Robertdj
  • Niet online
evilution schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:40:
[...]

Dat zou dan niet anders zijn dan regulier spoor waar ook de trdl z'n ding al heeft gedaan om treinverkeer uit te sluiten voor dat jij je lans mag zetten. Zet je lans voor je akkoord hebt van de trdl en je kunt gelijk naar huis.
Heb je dan weer draadloze kortsluitlansen voor, alhoewel er laatst wat collega's onverrichte zaken naar huis konden omdat een lans niet reageerde tijdens een nachtelijke bd :| .

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-01 15:23
Robertdj schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:00:
[...]

Heb je dan weer draadloze kortsluitlansen voor, alhoewel er laatst wat collega's onverrichte zaken naar huis konden omdat een lans niet reageerde tijdens een nachtelijke bd :| .
ZKL3000? https://www.dualinventive.eu/en/services
Zij hebben verschillende leuke innovaties :)
Maasluip schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:56:

De Hanzelijn en Amsterdam - Utrecht hebben ook dual signalling :P aangezien ERTMS L2 ook gewoon met de huidige detectie laag werkt :>

En idd, landen mogen geen ander systeem dan ERTMS meer uitrollen helaas. Enkel 1 op 1 vernieuwen wat nu wordt gedaan met de PVT contracten waar geen ERTMS gaat komen.

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 13-04-2018 17:30 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SRich schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:14:
[...]

Ik mag toch wel hopen dat dit niet kan onder ETCS, anders kan je het gelijk de deur uit doen...
Met "dit" bedoel je die fouten? Het zijn systeemfouten of programmeerfouten. Natuurlijk kan dit bij ETCS ook gebeuren.

• SRich
Maasluip schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:14:
[...]

Met "dit" bedoel je die fouten? Het zijn systeemfouten of programmeerfouten. Natuurlijk kan dit bij ETCS ook gebeuren.
Systeem fouten, waarna na een herstart de achterste trein een rijstoestemming krijgt en de voorste niet... :X

• Freee!!

Freee!!

Net ook weer een trein stil zien staan net ten noorden van Breda, weet niet of het de ICD of de Brusselaar was, zo goed kon ik het nu ook weer niet zien vanaf de A16 met 133 km/h.

• AW_Bos

AW_Bos

SRich schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:04:
[...]

Systeem fouten, waarna na een herstart de achterste trein een rijstoestemming krijgt en de voorste niet... :X
Waarom staat ERTMS dan niet gewoon uit voor de achterste trein? Die wordt ook niet direct bediend, enkel vanuit de voorste loc. Als die uit staat, dan lijkt mij dat de trein voor het ERTMS-systeem gewoon gesleept wordt. Of zeg ik nu wat raars :P?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:25

Onbekend

...

@AW_Bos Ja, je schrijft wat raars. :P
Jij hebt het nu over twee locs die samen aan 1 trein hangen.

Het gaat hier om twee treinen waarvan de loc van de achterste trein mocht rijden, terwijl de de loc van de voorste trein dat niet mocht.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• AW_Bos

AW_Bos

Ah, zo...
Dan is het een andere zaak inderdaad.

Maar hoe zit dat dan in sandwich-mode, waar ik dacht dat het daarover over ging?

AW_Bos schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:03:
Ah, zo...

Maar hoe zit dat dan in sandwich-mode, waar ik dacht dat het daarover over ging?
Dan neemt de EVC van de voorste loc het over, maar die heeft dan de 2e loc als referentie.

• EDIT
AW_Bos schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:03:
Ah, zo...

In sandwich mode staat de achterste loc in de Sleeping mode. De loc houdt wel zijn positie bij, maar doet verder weinig met de balises waar het ding overheen rijdt.

• Alex)
SRich schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:14:
[...]

In Engeland is er onlangs een akkefietje geweest met ETCS: informatie over tijdelijke snelheidsbeperkingen verscheen niet meer bij de machinisten op hun scherm na een nachtelijke reboot van het RBC.

Het Britse Rail Accident Investigation Board is bezig met een onderzoek: Loss of speed restrictions on the Cambrian line.

• IJnte
  • Laatst online: 12-01 16:43

V250 in Italie :o

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-01 20:31

treintje wassen

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-01 18:31
Zie ik daar nou een bodemplaat in het spoor liggen? :+

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Opnieuw bussen in plaats van treinen tussen Hengelo en Bad Bentheim
Treinreizigers die vanmorgen van of naar Duitsland willen reizen hebben opnieuw pech. In verband met een tekort aan treinstellen rijden er tussen Hengelo en Bad Bentheim alleen bussen en geen treinen.

De NS weet nog niet hoe lang deze vervelende situatie gaat duren.

Ook tussen Enschede en Almelo is er een probleem met de inzet van treinen. Daardoor rijden er minder sprinters dan gebruikelijk.
Wat een geweldige verbinding is het toch _O-

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:55
Ik zat van het weekend weer eens in de trein. Maar het verbaast mij niks het zitplaatsen tekort als ze nieuwe treinen inrichten met zoveel beenruimte. Zelfs met mijn 1m85 bleef er nog veel ruimte over tot de stoel voor mij begon:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/eYjkz7/2018_04_14_19_00_36.jpg

En dit was nog 2e klasse ook!

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 16-04-2018 10:47 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Gaan we nu klagen over teveel beenruimte 8)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:45:
Ik zat van het weekend weer eens in de trein. Maar het verbaast mij niks het zitplaatsen tekort als ze nieuwe treinen inrichten met zoveel beenruimte. Zelfs met mijn 1m85 bleef er nog veel ruimte over tot de stoel voor mij begon:
Bijna overal is er genoeg beenruimte als je "zoals het van de egonoom moet" zit en dus niet onderuit hangt. Als je niet hangt wordt het pas krap wanneer je meer dan 2 meter lang bent :X

• Alex)
[afbeelding]

Niet alle plekken in een DDZ zijn zo ruim, slechts een deel. Dat zijn ook meteen de priority-plekken voor zwangere vrouwen, gehandicapten en ouderen.

• LordSinclair
Alex) schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:21:
[...]

Niet alle plekken in een DDZ zijn zo ruim, slechts een deel. Dat zijn ook meteen de priority-plekken voor zwangere vrouwen, gehandicapten en ouderen.
Het was een VIRM. En alle plekken in mijn coupe zagen er zo ruim uit.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:24:
[...]

Het was een VIRM. En alle plekken in mijn coupe zagen er zo ruim uit.
Volgens mij komt dat omdat in de nieuw gerenoveerde VIRMs, de stoelrugleuningen dunner zijn ten opzichte van de oude stoelen. Het viel mij ook al op dat ik in deze VIRMs meer beenruimte heb (hallo 2 meter 1)

• Robertdj
  • Niet online
Slaut schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:11:
[...]

ZKL3000? https://www.dualinventive.eu/en/services
Zij hebben verschillende leuke innovaties :)
Zou goed kunnen.
Hebben wel wat leuke innovaties ja, al heb ik bijvoorbeeld een dubbel gevoel bij de SC3000 veiligheidshelm. Ze zullen er vast over nagedacht hebben, maar wat gebeurt er als het systeem faalt? Neem aan dat het alarm dan ook af gaat? Je krijgt wel een gevaarlijke afhankelijkheid van techniek...

• SRich
Alex) schreef op zondag 15 april 2018 @ 02:35:
[...]

In Engeland is er onlangs een akkefietje geweest met ETCS: informatie over tijdelijke snelheidsbeperkingen verscheen niet meer bij de machinisten op hun scherm na een nachtelijke reboot van het RBC.

Het Britse Rail Accident Investigation Board is bezig met een onderzoek: Loss of speed restrictions on the Cambrian line.
:X :X :X :o

The Cambrian lines were equipped in 2011 with a pilot installation

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 16-04-2018 13:09 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Goede videomontage :+ :+
Ik ben benieuwd of ze in Italië ook ERTMS gebruiken? Want dat was al één van de grootste problemen met de trein in Nederland. Ik heb vier keer met deze trein meegereisd, en twee daarvan lieten de trein enkele malen stoppen met een snelremming op de HSL. De ene keer kon de trein snel weer verder rijden en de andere keer reed de trein op halve kracht door naar Schiphol na een reset van 20 minuten, waarna deze werd opgeheven en leeg naar de Watergraafsmeer ging.

[ Voor 50% gewijzigd door AW_Bos op 16-04-2018 13:17 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[afbeelding]

'zelfs met mijn 185' je snapt dat je net iets meer dan een centimeter langer bent dan een gemiddelde Nederlandse man van in de 20?

Doe er 10 centimeter bij en wat lange benen en je zit nog steeds okee, maar zo hoort dat ook naar mijn mening. Het is een intercity voor het langste volk ter wereld.

En ja door de dunnere rugleuning is het bij die VRIM nog iets ruimer maar ik zie niet hoezo dit zo ruim is. Of wil je meer mensen de auto in krijgen oid?

In veel SGM & de bus waar ik nu in zit kan ik op veel plekken enkel scheef zitten of erg met mijn benen wijd omdat ik anders klem vast zit. De wereld is letterlijk & figuurlijk groter dan jezelf :)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• LordSinclair
GoldenSample schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:33:
[...]

'zelfs met mijn 185' je snapt dat je net iets meer dan een centimeter langer bent dan een gemiddelde Nederlandse man van in de 20?

Doe er 10 centimeter bij en wat lange benen en je zit nog steeds okee, maar zo hoort dat ook naar mijn mening. Het is een intercity voor het langste volk ter wereld.
Met 10cm in het bovenbeen erbij (dan zal het onderbeen ook ongeveer 10cm toenemen) zit je al over 2 meter. Dan heb je nog steeds ruim 20 cm over. Dus dan zit je inderdaad overdreven ruim.
De beenruimte in de VIRM is berekend op mensen over de 2,5m in lengte (als de romp niet groter/hoger uitvalt).

SGM en Bussen zijn inderdaad het andere uiterste, zoals het meeste stoptrein-/sprintmaterieel.

• cazzer22
Plan T na de laatste verbouwing was ook zo'n ramp, kon er met mijn 1.95m alleen schuin in zitten. Plan V daarentegen was gewoon ruim genoeg. In de ICMm's met 4 rijtuigen (deelserie 3 dacht ik) hebben ze de prullenbakken onder de stoelen geplaatst in plaats van er tussenin. Hierdoor neemt de beenruimte ook erg af, Zeer ongelukkig gekozen.

Verder is de NS meestal ruim. Een Plan V was veel ruimer dan de Thalys.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-01 11:48
cazzer22 schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:06:
Plan T na de laatste verbouwing was ook zo'n ramp, kon er met mijn 1.95m alleen schuin in zitten. Plan V daarentegen was gewoon ruim genoeg. In de ICMm's met 4 rijtuigen (deelserie 3 dacht ik) hebben ze de prullenbakken onder de stoelen geplaatst in plaats van er tussenin. Hierdoor neemt de beenruimte ook erg af, Zeer ongelukkig gekozen.

Verder is de NS meestal ruim. Een Plan V was veel ruimer dan de Thalys.
Dat #$%&*%# klote bakkie waar mijn knie al heel vaak kennis mee heeft gemaakt |:(

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

5. Het is nu al druk op de trein. Gaat NS daaraan nog iets doen?
Hierboven lees je al dat NS en NMBS streven naar meer spreiding van dagjesreizigers richting doordeweekse dagen.

Vanaf 23 april krijgen alle treinen van Intercity Brussel één rijtuig extra (van zes naar zeven rijtuigen). Deze ombouw duurt ongeveer twee weken.

Tot eind december dit jaar rijdt Intercity Brussel ten noorden van Rotterdam in plaats van een Intercity direct trein, waarna deze vanaf Breda doorrijdt naar Brussel. Vanaf december 2018 is de intentie om Intercity Brussel ten noorden van Rotterdam weer apart van de Intercity direct dienstregeling te rijden. Dan komt de trein bovenop de bestaande Intercity direct dienstregeling (5 keer per uur per richting tussen Amsterdam en Rotterdam) . Daarmee kan NS bijna 20% meer zitplaatsen bieden op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam.
Nah, dat wordt nog ff proppen de komende tijd. Heb het even aangekeken afgelopen week en vandaag, maar omdat de Icdirect vervangen is door Brussel, zijn er alleen maar meer reizigers bijgekomen en effectief een trein per uur minder tussen shl en rtd. Met nog meer grote koffers die het in en uitstappen vertragen.

Moeten we de Belgen nog wel even opvoeden dat ze niet met grote koffers moeten gaan instappen als de uitstappers nog bezig zijn met uitstappen. Vandaag al twee keer de koffers tegen de schenen aan.

Is die 7combinatie al goedgekeurd?
Config Brussel trein met 1e en 2e klas is ook anders nu met 6: 221212. Voor icd is dat 212212
Tevens is in iedergeval die middelste met grotere balkons.(meer sta plek, gaan we toch meer naar metro style ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 16-04-2018 18:10 ]

• Alex)
AW_Bos schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:14:
[...]

Ik ben benieuwd of ze in Italië ook ERTMS gebruiken?
Ja, op Italiaanse HSLs wordt volop ERTMS gebruikt.

• Freee!!

Freee!!

Get!em schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:01:
[...]
Nah, dat wordt nog ff proppen de komende tijd. Heb het even aangekeken afgelopen week en vandaag, maar omdat de Icdirect vervangen is door Brussel, zijn er alleen maar meer reizigers bijgekomen en effectief een trein per uur minder tussen shl en rtd. Met nog meer grote koffers die het in en uitstappen vertragen.

Moeten we de Belgen nog wel even opvoeden dat ze niet met grote koffers moeten gaan instappen als de uitstappers nog bezig zijn met uitstappen. Vandaag al twee keer de koffers tegen de schenen aan.

Is die 7combinatie al goedgekeurd?
Config Brussel trein met 1e en 2e klas is ook anders nu met 6: 221212. Voor icd is dat 212212
Tevens is in iedergeval die middelste met grotere balkons.(meer sta plek, gaan we toch meer naar metro style ;) )
En net de ICD naar Brussel valt nog vaker uit dan de rest.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:23
Ik kwam vandaag deze MOOC tegen, en zit te overwegen hem te gaan volgen, misschien voor wel meer mensen hier interessant.

• IJnte
AW_Bos schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:14:
[...]

Goede videomontage :+ :+
Ik ben benieuwd of ze in Italië ook ERTMS gebruiken? Want dat was al één van de grootste problemen met de trein in Nederland. Ik heb vier keer met deze trein meegereisd, en twee daarvan lieten de trein enkele malen stoppen met een snelremming op de HSL. De ene keer kon de trein snel weer verder rijden en de andere keer reed de trein op halve kracht door naar Schiphol na een reset van 20 minuten, waarna deze werd opgeheven en leeg naar de Watergraafsmeer ging.
Bologna - Firenze is een mooie ERMTS L2 lijn :)

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-01 16:45
http://www.meternieuws.nl...spoord-in-groningenvideo/
Whoops, kan gebeuren. Maar wat ik me afvraag; is het simpelweg met een kraan (lijkt me) de trein weer in de rails zetten, en voila? Of is er veel schade bij zo'n kleine ontsporing?
maarud schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:36:
Whoops, kan gebeuren. Maar wat ik me afvraag; is het simpelweg met een kraan (lijkt me) de trein weer in de rails zetten, en voila? Of is er veel schade bij zo'n kleine ontsporing?
Nee schade valt meestal wel mee en Incidentenbestrijding van ProRail doet dat meestal zonder kraan:
YouTube: Prorail incidentenbestrijding herspoort ontspoorde locomotief aan de...

Alleen bij gekantelde treinen komt er een kraan bij kijken.

• IJnte
Of te zware treinen. Recent was een Class 66 ontspoord, en toen hebben ze ook de vrienden van mammoet gebeld.
maarud schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:36:
Hier zie je dat het onderstel van de trein als een soort 'ritssluiting' de twee sporen van het wissel wil 'sluiten'. Je kan zien dat aan beide kanten het wissel naar binnen gedrukt is. Kan denk ik wel weer recht getrokken worden, maar zal wel wat moeite kosten het weer allemaal mechanisch goed te krijgen.

[ Voor 75% gewijzigd door IJnte op 17-04-2018 08:19 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.